שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מהו אודיטוריום צ'ארלס קאו החייזרי?
בלב מתחם של טכנולוגיות מתקדמות בהונג קונג ניצב לו מבנה עתידני, מעט חייזרי, שניצב בין מבנים ובניינים רגילים לחלוטין.
המבנה הזה מזכיר חללית שהגיעה מעולם אחר. רק בסרטי מדע בדיוני רואים צורות כאלה ונשאלת השאלה מדוע נבנה מבנה עתידני שכזה כאן ובהונג קונג דווקא.
האודיטוריום החייזרי נקרא על שם המדען והממציא הסיני צ'ארלס קאו (Charles Kao). האיש הגה רעיון טכנולוגי שבמידה רבה היה העתיד, אבל מהווה את ההווה הטכנולוגי של כולנו היום.
לרעיון הזה קוראים לו סיבים אופטיים.
בלעדיו כנראה שלא היו לנו יוטיוב, נטפליקס, ספוטיפיי, ויקיפדיה וגוגל. או לפחות הם היו צל חיוור ופרימיטיבי של השירותים המקוונים והמופלאים שאנו מכירים היום.
הסיפור שלו מתחיל בעובדה ידועה לכל מהנדס מתחיל. גם צ'ארלס קאו ידע, כמו מהנדסים רבים בעולם, שבהעברת אותות בכבלי נחושת, האות החשמלי סובל מניחות גבוה ככל שאורך הכבל, או המרחק, גדלים. כלומר, האות החשמלי לא עובר באופן יעיל למרחקים גדולים וככל שאורך הכבל גדל, האות הולך ונחלש.
קאו היה הראשון שהעלה את הרעיון להשתמש בסיבי זכוכית להעברת מידע כזה. כבר ב-1966 הבחין האיש ביתרונות של שיטה זו, על פני העברת אותות חשמליים בכבלי נחושת.
הוא חישב בזהירות כיצד להעביר אור על פני מרחקים גודלים באמצעות סיבים אופטיים העשויים מזכוכית. בזכות הפיתוח שלו נהיה אפשרי להעביר אותות אור על פני מאה קילומטרים, בהשוואה ל-20 מטרים בכבלים שהיו זמינים עד לשנות השישים.
כלומר, קאו מצא פתרון טכנולוגי שהקפיץ את יעילות ההעברה של מידע פי 5,000.
אוקיי, זה מרשים, אבל איך זה נוגע לעתיד?
כי ההתלהבות של קאו נתנה השראה לחוקרים אחרים לחלוק את החזון שלו, שתורגם לפיתוח מהיר של כבל אופטי, שעבר לייצור המוני רק ארבע שנים מאוחר יותר, ב-1970.
בשנת 1970 יוצר הסיב האופטי הראשון, על ידי מספר חוקרים בחברת הזכוכית האמריקאית קורנינג. כבר אז היא אפשרה לא מעט, אבל הצורך הגדול באמת בטכנולוגיה הזו היה מעבר לפינה.
שני עשורים אחר-כך יוולד האינטרנט שאנו מכירים וייתן את האות לצורך האינסופי במהירות העברה, ברוחב פס ובמרחקים עולמיים שבהם יעבור המידע. הכבל האופטי הלך ושופר. כבלים הונחו באוקיינוסים וחיברו כמעט כל מקום בעולם לרשת העולמית.
הסיבים האופטיים של היום מאפשרים להעביר את כל התקשורת ולקיים את החברה העולמית והמקושרת בה אנו חיים. הטכנולוגיה שהוא הגה נושאת כיום על גבה את כל תעבורת האינטרנט, הטלפוניה, התמונות, הטקסטים והווידאו - והכל בחלקיקי שניה.
וכך נבנה, על שמו של האיש, אודיטוריום צ'ארלס קאו בפארק המדע של הונג קונג. פארק מדע זה הוא אזור תעשיית היי טק, הממוקם בטריטוריות החדשות של הונג קונג, בסמוך לאוניברסיטה הסינית של הונג קונג. במתחם זה פועלים הרבה חברות הייטק וסטארטאפים ומהמבנה הזה קשה להתעלם. יתכן אף שמי שיוצרים את העתיד הטכנולוגי של העולם המודרני, מקבלים ממנו השראה לפיתוחים הבאים שישנו את העולם.
הנה האודיטוריום על שמו בתוך פארק המדע של הונג קונג:
https://youtu.be/BHmRIcDyi74
והסיב האופטי שהוא המציא ומשנה את העולם (עברית):
https://youtu.be/q633B3EqUhk
בלב מתחם של טכנולוגיות מתקדמות בהונג קונג ניצב לו מבנה עתידני, מעט חייזרי, שניצב בין מבנים ובניינים רגילים לחלוטין.
המבנה הזה מזכיר חללית שהגיעה מעולם אחר. רק בסרטי מדע בדיוני רואים צורות כאלה ונשאלת השאלה מדוע נבנה מבנה עתידני שכזה כאן ובהונג קונג דווקא.
האודיטוריום החייזרי נקרא על שם המדען והממציא הסיני צ'ארלס קאו (Charles Kao). האיש הגה רעיון טכנולוגי שבמידה רבה היה העתיד, אבל מהווה את ההווה הטכנולוגי של כולנו היום.
לרעיון הזה קוראים לו סיבים אופטיים.
בלעדיו כנראה שלא היו לנו יוטיוב, נטפליקס, ספוטיפיי, ויקיפדיה וגוגל. או לפחות הם היו צל חיוור ופרימיטיבי של השירותים המקוונים והמופלאים שאנו מכירים היום.
הסיפור שלו מתחיל בעובדה ידועה לכל מהנדס מתחיל. גם צ'ארלס קאו ידע, כמו מהנדסים רבים בעולם, שבהעברת אותות בכבלי נחושת, האות החשמלי סובל מניחות גבוה ככל שאורך הכבל, או המרחק, גדלים. כלומר, האות החשמלי לא עובר באופן יעיל למרחקים גדולים וככל שאורך הכבל גדל, האות הולך ונחלש.
קאו היה הראשון שהעלה את הרעיון להשתמש בסיבי זכוכית להעברת מידע כזה. כבר ב-1966 הבחין האיש ביתרונות של שיטה זו, על פני העברת אותות חשמליים בכבלי נחושת.
הוא חישב בזהירות כיצד להעביר אור על פני מרחקים גודלים באמצעות סיבים אופטיים העשויים מזכוכית. בזכות הפיתוח שלו נהיה אפשרי להעביר אותות אור על פני מאה קילומטרים, בהשוואה ל-20 מטרים בכבלים שהיו זמינים עד לשנות השישים.
כלומר, קאו מצא פתרון טכנולוגי שהקפיץ את יעילות ההעברה של מידע פי 5,000.
אוקיי, זה מרשים, אבל איך זה נוגע לעתיד?
כי ההתלהבות של קאו נתנה השראה לחוקרים אחרים לחלוק את החזון שלו, שתורגם לפיתוח מהיר של כבל אופטי, שעבר לייצור המוני רק ארבע שנים מאוחר יותר, ב-1970.
בשנת 1970 יוצר הסיב האופטי הראשון, על ידי מספר חוקרים בחברת הזכוכית האמריקאית קורנינג. כבר אז היא אפשרה לא מעט, אבל הצורך הגדול באמת בטכנולוגיה הזו היה מעבר לפינה.
שני עשורים אחר-כך יוולד האינטרנט שאנו מכירים וייתן את האות לצורך האינסופי במהירות העברה, ברוחב פס ובמרחקים עולמיים שבהם יעבור המידע. הכבל האופטי הלך ושופר. כבלים הונחו באוקיינוסים וחיברו כמעט כל מקום בעולם לרשת העולמית.
הסיבים האופטיים של היום מאפשרים להעביר את כל התקשורת ולקיים את החברה העולמית והמקושרת בה אנו חיים. הטכנולוגיה שהוא הגה נושאת כיום על גבה את כל תעבורת האינטרנט, הטלפוניה, התמונות, הטקסטים והווידאו - והכל בחלקיקי שניה.
וכך נבנה, על שמו של האיש, אודיטוריום צ'ארלס קאו בפארק המדע של הונג קונג. פארק מדע זה הוא אזור תעשיית היי טק, הממוקם בטריטוריות החדשות של הונג קונג, בסמוך לאוניברסיטה הסינית של הונג קונג. במתחם זה פועלים הרבה חברות הייטק וסטארטאפים ומהמבנה הזה קשה להתעלם. יתכן אף שמי שיוצרים את העתיד הטכנולוגי של העולם המודרני, מקבלים ממנו השראה לפיתוחים הבאים שישנו את העולם.
הנה האודיטוריום על שמו בתוך פארק המדע של הונג קונג:
https://youtu.be/BHmRIcDyi74
והסיב האופטי שהוא המציא ומשנה את העולם (עברית):
https://youtu.be/q633B3EqUhk
מהו עיצוב חייזרי ואיך אפילו לגוף הוא הגיע?
במאה ה-21 הולך העיצוב החייזרי (Alien design) ותופס לו מקום בעולם האולטרה מודרני שאנו חיים בו. בגדים, מכשירים, מבנים ומוצרים מתחילים לפתע לאמץ מראות זרים לכל מה שהכרנו, אבל גם מייצבים לאיטם שפה אסתטית חדשה, המאתגרת את מה שיפה בעינינו.
לחלק מהמעצבים הללו זהו רק רצון להביא לנו ד"ש מהעתיד, מעין נבואה על עולם של חייזרים שנפגוש פעם, אי שם בהמשך ההיסטוריה. לאחרים זו הצבה של מראה הפוכה בפני כל מה שמייצג היפה, הנהוג והנכון בעולם אמצע הדרך של ימינו. העולם המערבי, כן?
תרבות ועיצוב החייזרים היא ערעור משמעותי על אלו של המיינסטרים, בו כולם רוצים עיצוב שכולם רוצים. זו עוד בדיקת גבולות או סוג של מרד כנגד התפישות האסתטיות המקובלות, שנוהגים בו אנשים שלא יכולים יותר לסבול את המראה הרגיל ומחפשים דברים יצירתיים יותר ולא פעם קיצוניים במיוחד.
קעקועים בכל הגוף, פירסינג בהגזמות ללא גבול, ניתוחים פלסטיים ליצירת מראה לא אנושי - זה מודל יופי שמתבסס על הקצנה, עד עיוות של סימני ההיכר האנושיים.
בשנות ה-80, שיא עידן שפילברג וסרטי החייזרים המצליחים שלו בקולנוע, הייתה זו גרייס ג'ונס, שנראתה כיצור היברידי, חצי אדם וחצי יצור מהחלל החיצון. היא השתמשה בזה בעיקר להופעות הבמה שלה, אבל הרעיון יצא לדרך והמתין לאינטרנט כדי להתפוצץ.
בשנות ה-90 יצרה טיירי מוגלר דימוי של אישה ביונית, דמות היברידית, קצת אישה וקצת חייזר, עם בגדים מתכתיים ואופנה שיצרה תחושה של אישה לא אנושית, מעין חוצנית לעולם האופנה המוכר באותם ימים.
כיום זה לא פעם בא על הגוף, בתור עיוות והקצנה של מאפיינים וסימני היכר אנושיים. למשל בתור קעקועים בכמות מוגזמת עד אינסופית על גופם של יותר ויותר צעירים בדורנו ושינויים קיצוניים ויצירתיים הרבה יותר.
באיסטגרם מצליחה מאוד סלביה, דמות דראג מפורסמת שהתפרסמה בסגנון החייזרי המוקצן שלה. בזירות החברתיות הללו מסתובבות היום דמויות עם מראה נחש, תנין ועוד. הקיצון הוא המרכז של המגמה הזו.
כמובן שאי אפשר לנתק את המגמה הזו מהקולנוע, בדגש על סרטי הסיי-פיי, המדע הבדיוני. קשה לומר גם שאין יופי ואפילו מאוד מסקרן במראות הללו, על אף הקיצוניות שלהם.
הנה עיצובי החייזרים בסרטי מדע בדיוני:
https://youtu.be/WC_0vbh54XI
לא אחת מאיתנו - גרייס ג'ונס ב"ליבר טנגו" מהאייטיז:
https://youtu.be/nIN3IE3DHqc
אדם שהפך את עצמו לחייזר:
https://youtu.be/j16Z1S_1jRc
עוד חייזר אנושי:
https://youtu.be/rjaSkHX9jTQ
מכונית קונספט חייזרית של מרצדס:
https://youtu.be/ekgUjyWe1Yc
עם חברים - סלביה, דמות דראג מפורסמת הידועה בסגנונה החייזרי:
https://youtu.be/x3ewlqFWJhs
במאה ה-21 הולך העיצוב החייזרי (Alien design) ותופס לו מקום בעולם האולטרה מודרני שאנו חיים בו. בגדים, מכשירים, מבנים ומוצרים מתחילים לפתע לאמץ מראות זרים לכל מה שהכרנו, אבל גם מייצבים לאיטם שפה אסתטית חדשה, המאתגרת את מה שיפה בעינינו.
לחלק מהמעצבים הללו זהו רק רצון להביא לנו ד"ש מהעתיד, מעין נבואה על עולם של חייזרים שנפגוש פעם, אי שם בהמשך ההיסטוריה. לאחרים זו הצבה של מראה הפוכה בפני כל מה שמייצג היפה, הנהוג והנכון בעולם אמצע הדרך של ימינו. העולם המערבי, כן?
תרבות ועיצוב החייזרים היא ערעור משמעותי על אלו של המיינסטרים, בו כולם רוצים עיצוב שכולם רוצים. זו עוד בדיקת גבולות או סוג של מרד כנגד התפישות האסתטיות המקובלות, שנוהגים בו אנשים שלא יכולים יותר לסבול את המראה הרגיל ומחפשים דברים יצירתיים יותר ולא פעם קיצוניים במיוחד.
קעקועים בכל הגוף, פירסינג בהגזמות ללא גבול, ניתוחים פלסטיים ליצירת מראה לא אנושי - זה מודל יופי שמתבסס על הקצנה, עד עיוות של סימני ההיכר האנושיים.
בשנות ה-80, שיא עידן שפילברג וסרטי החייזרים המצליחים שלו בקולנוע, הייתה זו גרייס ג'ונס, שנראתה כיצור היברידי, חצי אדם וחצי יצור מהחלל החיצון. היא השתמשה בזה בעיקר להופעות הבמה שלה, אבל הרעיון יצא לדרך והמתין לאינטרנט כדי להתפוצץ.
בשנות ה-90 יצרה טיירי מוגלר דימוי של אישה ביונית, דמות היברידית, קצת אישה וקצת חייזר, עם בגדים מתכתיים ואופנה שיצרה תחושה של אישה לא אנושית, מעין חוצנית לעולם האופנה המוכר באותם ימים.
כיום זה לא פעם בא על הגוף, בתור עיוות והקצנה של מאפיינים וסימני היכר אנושיים. למשל בתור קעקועים בכמות מוגזמת עד אינסופית על גופם של יותר ויותר צעירים בדורנו ושינויים קיצוניים ויצירתיים הרבה יותר.
באיסטגרם מצליחה מאוד סלביה, דמות דראג מפורסמת שהתפרסמה בסגנון החייזרי המוקצן שלה. בזירות החברתיות הללו מסתובבות היום דמויות עם מראה נחש, תנין ועוד. הקיצון הוא המרכז של המגמה הזו.
כמובן שאי אפשר לנתק את המגמה הזו מהקולנוע, בדגש על סרטי הסיי-פיי, המדע הבדיוני. קשה לומר גם שאין יופי ואפילו מאוד מסקרן במראות הללו, על אף הקיצוניות שלהם.
הנה עיצובי החייזרים בסרטי מדע בדיוני:
https://youtu.be/WC_0vbh54XI
לא אחת מאיתנו - גרייס ג'ונס ב"ליבר טנגו" מהאייטיז:
https://youtu.be/nIN3IE3DHqc
אדם שהפך את עצמו לחייזר:
https://youtu.be/j16Z1S_1jRc
עוד חייזר אנושי:
https://youtu.be/rjaSkHX9jTQ
מכונית קונספט חייזרית של מרצדס:
https://youtu.be/ekgUjyWe1Yc
עם חברים - סלביה, דמות דראג מפורסמת הידועה בסגנונה החייזרי:
https://youtu.be/x3ewlqFWJhs
מהו מוזיאון "החייזר הידידותי"?
הקונסטהאוס (Kunsthaus Graz) הוא המוזיאון לאמנות חדישה שבעיר גראץ באוסטריה. המוזיאון מאכלס את הגלריה לאומנות מודרנית של העיר. הוא נמצא בשכונה ותיקה ומוקף בבניינים עתיקים ויכול להיחשב כאחת מהיצירות הפוסט מודרניסטיות המרתקות של האדריכלות העכשווית.
בשל צורתו המוזרה וגגו המזכיר מחושים של יצור ענקי, מכנים תושבי העיר את הבניין המשונה והחדשני הזה "החייזר הידידותי". הבניין עוצב בידי האדריכלים פיטר קוק וקולין פורנייה.
ואם המראה של הקונסט האוס לא מספיק מסעיר, אז על הקיר החיצוני שלו נבנתה רשת Bix של נורות פלורסנט שיוצרות צורות מרתקות ונותנות הרגשה של חללית מהחלל החיצון.
הנה הקונסטהאוס שבעיר גראץ:
http://youtu.be/Y1qpgL82LiE
הבניין מבפנים:
http://youtu.be/n3yD4ESDEK0
ה-BIX שעל קיר המוזיאון:
http://youtu.be/Uq1lkrtAJ_0
וסרטון בגרמנית על מבנה המוזיאון המיוחד:
http://youtu.be/tnIJIoTJdfE
הקונסטהאוס (Kunsthaus Graz) הוא המוזיאון לאמנות חדישה שבעיר גראץ באוסטריה. המוזיאון מאכלס את הגלריה לאומנות מודרנית של העיר. הוא נמצא בשכונה ותיקה ומוקף בבניינים עתיקים ויכול להיחשב כאחת מהיצירות הפוסט מודרניסטיות המרתקות של האדריכלות העכשווית.
בשל צורתו המוזרה וגגו המזכיר מחושים של יצור ענקי, מכנים תושבי העיר את הבניין המשונה והחדשני הזה "החייזר הידידותי". הבניין עוצב בידי האדריכלים פיטר קוק וקולין פורנייה.
ואם המראה של הקונסט האוס לא מספיק מסעיר, אז על הקיר החיצוני שלו נבנתה רשת Bix של נורות פלורסנט שיוצרות צורות מרתקות ונותנות הרגשה של חללית מהחלל החיצון.
הנה הקונסטהאוס שבעיר גראץ:
http://youtu.be/Y1qpgL82LiE
הבניין מבפנים:
http://youtu.be/n3yD4ESDEK0
ה-BIX שעל קיר המוזיאון:
http://youtu.be/Uq1lkrtAJ_0
וסרטון בגרמנית על מבנה המוזיאון המיוחד:
http://youtu.be/tnIJIoTJdfE
מהם מבצרי מונסל?
מבצרי מונסל (Maunsell Sea Forts) מתרוממים מהים כמו סוג של חייזרים או מבנים חלליים חלודים מספרי המדע הבדיוני. המבצרים הללו נבנו בשנת 1942 כדי לאפשר הגנה על אנגליה - לפגוע בספינות אויב גרמניות ולהפיל מטוסים של חיל האוויר הגרמני. כל מבצר כזה הורכב ממגדל פיקוד עם שישה מגדלים מסביבו. הם נבנו ביבשה ואז הוצבו בים.
משלושת המבצרים, נפגע אחד מספינה שהתנגשה בו ופורק ונשארו שניים, ששימשו במהלך שנות ה-60 למתקנים של תחנות רדיו פיראטיות ששידרו לאנגליה. מאז נשמר מבצר "רד סנדס" והוא מתוחזק לשימור, בעוד שהמבצר השני, שיברינגסנדס, הולך ומתפורר ומחליד והוא כיום מסוכן לשהייה.
מבצרי מונסל ממוקמים בשפך התמזה באנגליה, בים הצפוני. הם נמצאים במים הטריטוריאליים של בריטניה ובניגוד למבצר "סילנד", שנמצא מחוץ למים הטריטוריאליים של בריטניה, הם שייכים לה.
הנה המבצרים במונסל מהאוויר:
https://youtu.be/IriQ9PjqUuk
מבצרי המונסל מבפנים:
https://youtu.be/TmaPyJtGCf8
במבצרי מונסל מתעניינים כיום בעיקר תיירים וחובבי קפיצות צוקים:
http://youtu.be/0ExIdjw0tpo
קליפ של להקת פרודיג'י שצולם על מבצר רדסנדס:
http://youtu.be/zTugcViEndM
במבצרים הללו יש פינות מיוחדות:
https://youtu.be/JmdmVDGKoe4
וסרטון תיעודי על ההיסטוריה של מבצרי מונסל:
https://youtu.be/Y60iL-jMylQ?long=yes
מבצרי מונסל (Maunsell Sea Forts) מתרוממים מהים כמו סוג של חייזרים או מבנים חלליים חלודים מספרי המדע הבדיוני. המבצרים הללו נבנו בשנת 1942 כדי לאפשר הגנה על אנגליה - לפגוע בספינות אויב גרמניות ולהפיל מטוסים של חיל האוויר הגרמני. כל מבצר כזה הורכב ממגדל פיקוד עם שישה מגדלים מסביבו. הם נבנו ביבשה ואז הוצבו בים.
משלושת המבצרים, נפגע אחד מספינה שהתנגשה בו ופורק ונשארו שניים, ששימשו במהלך שנות ה-60 למתקנים של תחנות רדיו פיראטיות ששידרו לאנגליה. מאז נשמר מבצר "רד סנדס" והוא מתוחזק לשימור, בעוד שהמבצר השני, שיברינגסנדס, הולך ומתפורר ומחליד והוא כיום מסוכן לשהייה.
מבצרי מונסל ממוקמים בשפך התמזה באנגליה, בים הצפוני. הם נמצאים במים הטריטוריאליים של בריטניה ובניגוד למבצר "סילנד", שנמצא מחוץ למים הטריטוריאליים של בריטניה, הם שייכים לה.
הנה המבצרים במונסל מהאוויר:
https://youtu.be/IriQ9PjqUuk
מבצרי המונסל מבפנים:
https://youtu.be/TmaPyJtGCf8
במבצרי מונסל מתעניינים כיום בעיקר תיירים וחובבי קפיצות צוקים:
http://youtu.be/0ExIdjw0tpo
קליפ של להקת פרודיג'י שצולם על מבצר רדסנדס:
http://youtu.be/zTugcViEndM
במבצרים הללו יש פינות מיוחדות:
https://youtu.be/JmdmVDGKoe4
וסרטון תיעודי על ההיסטוריה של מבצרי מונסל:
https://youtu.be/Y60iL-jMylQ?long=yes
אדריכלות חייזרית
למה נבנה מתקן הביוספירה 2?
אם יחיה המין האנושי בעתיד על כוכבים אחרים, צריך ללמוד ולחקור את התנאים לכך. מה באמת אנו יודעים על חיים בחלל או על כוכבים שאין בהם חמצן כמו בכדור הארץ ללא מים או במגוון דברים שונים אחרים? - אז זהו, שאיננו יודעים הרבה ועלינו לחקור היטב את הדברים.
ביוספירה 2 (Biosphere 2) הוא מתקן מחקר מדעי שמצוי בעיר אורקל שבמדינת אריזונה, ארצות הברית. מטרת ביוספירה 2 היא חקר ולימוד על כדור הארץ ועל מקומו ביקום. המבנה שבו שוכן ביוספירה 2 בנוי כמערכת אקולוגית מלאכותית וסגורה. הוא מדמה מערכת חיים שונה מזו שבכדור הארץ. חיים בו מדענים שנסגרו במתקן והם מגדלים בעצמם את מזונם, ממחזרים מים ומקיימים את עצמם ללא תלות בעולם החיצון.
המתקן משמש כדי לחקור את האפשרות לשימוש בביוספירה סגורה, מעין מתקן מוגן שישמש בני אדם, במקרה של יישוב כוכבים וגופים החלל על ידי המין האנושי. במיוחד כוון המתקן במקור כדי לחקור חיים אפשריים על כוכב מאדים ועל הירח.
מקור השם ביוספירה 2 הוא בביוספירה 1, שהיא סביבת החיים שעל כדור הארץ.
הנה מתקן המחקר הביוספירה 2:
http://youtu.be/4xBk26QQ_9Q
סרטונים שצולמו בסביבה הסגורה בין השנים 1991-3:
http://youtu.be/l4DX994NonE
האם לחזון כזה של חיים בחלל מכוון הפרויקט הזה?
http://youtu.be/_FaTBd3gdPI
אם יחיה המין האנושי בעתיד על כוכבים אחרים, צריך ללמוד ולחקור את התנאים לכך. מה באמת אנו יודעים על חיים בחלל או על כוכבים שאין בהם חמצן כמו בכדור הארץ ללא מים או במגוון דברים שונים אחרים? - אז זהו, שאיננו יודעים הרבה ועלינו לחקור היטב את הדברים.
ביוספירה 2 (Biosphere 2) הוא מתקן מחקר מדעי שמצוי בעיר אורקל שבמדינת אריזונה, ארצות הברית. מטרת ביוספירה 2 היא חקר ולימוד על כדור הארץ ועל מקומו ביקום. המבנה שבו שוכן ביוספירה 2 בנוי כמערכת אקולוגית מלאכותית וסגורה. הוא מדמה מערכת חיים שונה מזו שבכדור הארץ. חיים בו מדענים שנסגרו במתקן והם מגדלים בעצמם את מזונם, ממחזרים מים ומקיימים את עצמם ללא תלות בעולם החיצון.
המתקן משמש כדי לחקור את האפשרות לשימוש בביוספירה סגורה, מעין מתקן מוגן שישמש בני אדם, במקרה של יישוב כוכבים וגופים החלל על ידי המין האנושי. במיוחד כוון המתקן במקור כדי לחקור חיים אפשריים על כוכב מאדים ועל הירח.
מקור השם ביוספירה 2 הוא בביוספירה 1, שהיא סביבת החיים שעל כדור הארץ.
הנה מתקן המחקר הביוספירה 2:
http://youtu.be/4xBk26QQ_9Q
סרטונים שצולמו בסביבה הסגורה בין השנים 1991-3:
http://youtu.be/l4DX994NonE
האם לחזון כזה של חיים בחלל מכוון הפרויקט הזה?
http://youtu.be/_FaTBd3gdPI
מהם בתי הפוטורו שהופצו מפינלנד לעולם?
בתולדות האדריכלות המודרנית לא חסרים מיזמים שניסו לדמיין ולייצר את עתיד המגורים או בתי העתיד בהווה. איש לא יודע כיצד ייראו בתי העתיד ולכן כל התייחסות ניסיון לתכנן אותו בהווה כלשהו, דינה להיות מושפעת גם מהטרנדים של עולם העיצוב של התקופה.
יצא שלא מעט אדריכלים ומתכננים ניסו לייצר אמירות לגבי העתיד של המגורים ועשו זאת לא פעם ברוח עידן החלל.
אחד הניסיונות המעניינים לתכנן מגורים בנוסח העתיד הוא של בתי ה"פוטורו" (Futuro), שתכנן בפינלנד של שנות ה-70 האדריכל מאטי סורונן. התכנון היה עבור חברו מילדות, הד"ר ג'אקו הידנקארי, שביקש שיתכנן לו "בקתת סקי", מעין בקתת הרים שתשרוד באקלים ובתנאי מזג האוויר הקיצוני באזור.
סורונן עשה את עבודתו ואיכשהו לא היה שום קשר בין היצור החללי שהגיש לו האדריכל המוכשר לבין בקתות הרים פיניות. אבל ה"פוטורו" הזה הפך די מהר מעיצוב לאדם אחד לפרויקט אדריכלי מקומי בפינה רחוקה בפינלנד למיזם שניסה להיות עולמי ולייצר ולמכור כמה שיותר ממנו גם בחו"ל.
העיצוב היה של בית חלל, עגלגל, אליפטי, מרחף מעל ארבע רגלי מתכת ואווירודינמי בלי סיבה. העיצוב היה של מעין "צלחת מעופפת", כמו שהיה אז אופנתי לומר. הוא היה נייד, קומפקטי, קל משקל ודי זול. פחות מ-15 אלף דולר ליחידה, לא כולל דמי משלוח.
ה"פוטורו" היה עשוי פיברגלס ופוליאוריתן מוקצף, חומרים פלסטיים ומתקדמים לאותם זמנים ומצויד בילט-אין, במכשירי חשמל מופעלי שלט-רחוק, רהיטים מעוצבים בעיצוב עתידני ודלתות הזזה חשמליות.
בשנת 1978 ירד מפס הייצור בית ה"פוטורו" האחרון ומכאן הפכו הבתים הללו בהדרגה לפריטי אספנות. סוג של קלאסיקת וינטג' מהעיצוב של עידן החלל, עם ניחוחות של זיגי סטארדאסט והנחיתה על הירח.
בימינו לא נותרו הרבה בתי "פוטורו" כאלה בעולם. מעריכים שנותרו בעולם פחות מ-85 מהם, מתוך כ-100 יחידות שהספיקו לפי ההערכות לייצר.
ניסיון מוכר נוסף לבתים דומים הוא זה של "בתי הכדור" בהולנד, שנבנו בצורה של שכונה שלמה, עם כמה עשרות בועות מגורים, סוג שנראה היה שייתכן ויהפוך לבתי המגורים שייבנו בעתיד על כוכבים רחוקים.
הנה סיפורם של בתי הפוטורו:
https://youtu.be/EZ8jnR09eLE
כתבת טלוויזיה מהתקופה:
https://youtu.be/Yy-oxyphwWs
הם מפוזרים היום בעולם:
https://youtu.be/Oal5oxDSG5g
דייר מאושר שקנה בימינו:
https://youtu.be/tFUTeiED9KM
פוטורו נטוש ביפן:
https://youtu.be/yHJYnN5zNUM
והוא לא לבד - הנה שכונת בתי הכדור בהולנד:
https://youtu.be/JXjqy5RNugA
בתולדות האדריכלות המודרנית לא חסרים מיזמים שניסו לדמיין ולייצר את עתיד המגורים או בתי העתיד בהווה. איש לא יודע כיצד ייראו בתי העתיד ולכן כל התייחסות ניסיון לתכנן אותו בהווה כלשהו, דינה להיות מושפעת גם מהטרנדים של עולם העיצוב של התקופה.
יצא שלא מעט אדריכלים ומתכננים ניסו לייצר אמירות לגבי העתיד של המגורים ועשו זאת לא פעם ברוח עידן החלל.
אחד הניסיונות המעניינים לתכנן מגורים בנוסח העתיד הוא של בתי ה"פוטורו" (Futuro), שתכנן בפינלנד של שנות ה-70 האדריכל מאטי סורונן. התכנון היה עבור חברו מילדות, הד"ר ג'אקו הידנקארי, שביקש שיתכנן לו "בקתת סקי", מעין בקתת הרים שתשרוד באקלים ובתנאי מזג האוויר הקיצוני באזור.
סורונן עשה את עבודתו ואיכשהו לא היה שום קשר בין היצור החללי שהגיש לו האדריכל המוכשר לבין בקתות הרים פיניות. אבל ה"פוטורו" הזה הפך די מהר מעיצוב לאדם אחד לפרויקט אדריכלי מקומי בפינה רחוקה בפינלנד למיזם שניסה להיות עולמי ולייצר ולמכור כמה שיותר ממנו גם בחו"ל.
העיצוב היה של בית חלל, עגלגל, אליפטי, מרחף מעל ארבע רגלי מתכת ואווירודינמי בלי סיבה. העיצוב היה של מעין "צלחת מעופפת", כמו שהיה אז אופנתי לומר. הוא היה נייד, קומפקטי, קל משקל ודי זול. פחות מ-15 אלף דולר ליחידה, לא כולל דמי משלוח.
ה"פוטורו" היה עשוי פיברגלס ופוליאוריתן מוקצף, חומרים פלסטיים ומתקדמים לאותם זמנים ומצויד בילט-אין, במכשירי חשמל מופעלי שלט-רחוק, רהיטים מעוצבים בעיצוב עתידני ודלתות הזזה חשמליות.
בשנת 1978 ירד מפס הייצור בית ה"פוטורו" האחרון ומכאן הפכו הבתים הללו בהדרגה לפריטי אספנות. סוג של קלאסיקת וינטג' מהעיצוב של עידן החלל, עם ניחוחות של זיגי סטארדאסט והנחיתה על הירח.
בימינו לא נותרו הרבה בתי "פוטורו" כאלה בעולם. מעריכים שנותרו בעולם פחות מ-85 מהם, מתוך כ-100 יחידות שהספיקו לפי ההערכות לייצר.
ניסיון מוכר נוסף לבתים דומים הוא זה של "בתי הכדור" בהולנד, שנבנו בצורה של שכונה שלמה, עם כמה עשרות בועות מגורים, סוג שנראה היה שייתכן ויהפוך לבתי המגורים שייבנו בעתיד על כוכבים רחוקים.
הנה סיפורם של בתי הפוטורו:
https://youtu.be/EZ8jnR09eLE
כתבת טלוויזיה מהתקופה:
https://youtu.be/Yy-oxyphwWs
הם מפוזרים היום בעולם:
https://youtu.be/Oal5oxDSG5g
דייר מאושר שקנה בימינו:
https://youtu.be/tFUTeiED9KM
פוטורו נטוש ביפן:
https://youtu.be/yHJYnN5zNUM
והוא לא לבד - הנה שכונת בתי הכדור בהולנד:
https://youtu.be/JXjqy5RNugA
מהו הבית שהוכרז בעבר כבית העתיד?
הקימוספרה (Chemosphere), או הקימוספר, הוא בית מפורסם שבנוי על צלע הר, מוקף כולו קירות זכוכית ומשקיף על העיר לוס אנג'לס.
הבית נבנה על ידי הארכיטקט הנודע ג'ון לאוטנר בשנות השישים. בשנת 1961 הוכרז בית הקימוספר על ידי אנציקלופדיית בריטניקה כ"בית המודרני ביותר בעולם".
הבית, שנראה כמו ספינת חלל, נבנה על גבי עמוד אחד שעליו יושבת פלטפורמה שלמה, שהיא הבסיס של הבית. תכנון גאוני של לאוטנר, שעלה לבנות כ-80 אלף דולר, פעם סכום לא קטן.
עולם הסרטים והטלוויזיה אהב את הבית העתידני הזה. הוא הופיע לא פעם בסדרות טלוויזיה כמו הסדרה המרתקת "בגבולות המסתורין", בסרטים דוגמת "המלאכיות של צ'רלי" ו"תעתועי גוף" של הבמאי בריאן דה פלמה ובשלל פרסומות ווידאו קליפים.
התכנון העתידני של הבית נחשב כאחת הדוגמאות המובהקות של הז'אנר האדריכלי העתידני שזכה לשם "אדריכלות גוגי", על שם בית קפה בשם זה שתכנן לאוטנר שהוליווד.
הנה סקירה על בית הכימוספרה העתידני שתכנן לאוטנר:
https://youtu.be/Pt1inP2byUc
כמו צלחת מעופפת שנחתה בקליפורניה - בית הכימוספרה מהאוויר:
https://youtu.be/N6QB39saIyw
והנה על האדריכל שתכנן את הבית ג'ון לאוטנר:
https://youtu.be/bIhHzgLLb_4
בואו לביקור בבית הקימוספרה:
https://youtu.be/_A6jk_ScCag
והנה סרט תיעודי קצר על האדריכל של הבית המופלא הזה:
https://youtu.be/fzaqby2Be8c?long=yes
הקימוספרה (Chemosphere), או הקימוספר, הוא בית מפורסם שבנוי על צלע הר, מוקף כולו קירות זכוכית ומשקיף על העיר לוס אנג'לס.
הבית נבנה על ידי הארכיטקט הנודע ג'ון לאוטנר בשנות השישים. בשנת 1961 הוכרז בית הקימוספר על ידי אנציקלופדיית בריטניקה כ"בית המודרני ביותר בעולם".
הבית, שנראה כמו ספינת חלל, נבנה על גבי עמוד אחד שעליו יושבת פלטפורמה שלמה, שהיא הבסיס של הבית. תכנון גאוני של לאוטנר, שעלה לבנות כ-80 אלף דולר, פעם סכום לא קטן.
עולם הסרטים והטלוויזיה אהב את הבית העתידני הזה. הוא הופיע לא פעם בסדרות טלוויזיה כמו הסדרה המרתקת "בגבולות המסתורין", בסרטים דוגמת "המלאכיות של צ'רלי" ו"תעתועי גוף" של הבמאי בריאן דה פלמה ובשלל פרסומות ווידאו קליפים.
התכנון העתידני של הבית נחשב כאחת הדוגמאות המובהקות של הז'אנר האדריכלי העתידני שזכה לשם "אדריכלות גוגי", על שם בית קפה בשם זה שתכנן לאוטנר שהוליווד.
הנה סקירה על בית הכימוספרה העתידני שתכנן לאוטנר:
https://youtu.be/Pt1inP2byUc
כמו צלחת מעופפת שנחתה בקליפורניה - בית הכימוספרה מהאוויר:
https://youtu.be/N6QB39saIyw
והנה על האדריכל שתכנן את הבית ג'ון לאוטנר:
https://youtu.be/bIhHzgLLb_4
בואו לביקור בבית הקימוספרה:
https://youtu.be/_A6jk_ScCag
והנה סרט תיעודי קצר על האדריכל של הבית המופלא הזה:
https://youtu.be/fzaqby2Be8c?long=yes
איך נולדה שכונת בתי הכדור בהולנד?
את "בתי הכדור" בהולנד קשה להחמיץ. דמיינו כמה עשרות בועות מגורים מהסוג שפעם הבטיח להיות המגורים שייבנו בעתיד על כוכבים רחוקים.
בשנת 1968 במכרז של ממשלת הולנד, למימון של בנייה ניסיונית של דיור בעלות נמוכה, זכה האדריכל ההולנדי דריס קרייקמפ (Dries Kreijkamp) ותכנן את בולוונינגן (Bolwoningen), שכונה שלמה בעיירה דן בוש שבהולנד, שבה ניצבים 50 "בתי כדור".
בתי הכדור, שנבנו לבסוף בשנות ה-80, הם פרק מרתק באדריכלות המודרנית ובמיוחד זו ההולנדית. זו אותה הולנד שפרצה דרך עם שכונת "בתי הקוביה" ברוטרדם ובית שרדר בצבעי היסוד. גם כאן הציב אדריכל הולנדי חשיבה חדשה על מבנים זולים להקמה וחקר את המבנים העגולים.
קרייקמפ, אגב, סיפר שהוא הושפע מסוג של אוהלי שבטים אפריקאיים שראה ומהצורה העגולה של האיגלו של האסקימואים. העיגול, הוא הסביר אז, הוא הצורה הטבעית ביותר למגורים. למשל בעובדה שבתים עגולים הם ידידותיים יותר לסביבה, כי שמירת החום בהם טובה יותר. איך זה קורה? - צורתם העגולה גורמת לרוח לגלוש מסביבם, מה שמקטין באופן משמעותי את התקררותם ואיבוד החום שבהם. כמובן שבמדינות קרות העניין משמעותי במיוחד.
בתי הכדור עשויים מלט, אך מחוזקים בפיברגלס. הם יושבים על בסיס בצורת גליל. המידות של הבתים הללו כאן זהות. הרדיוס של חלקו הרחב ביותר של בית הכדור הוא 5.5 מטרים. סך שטח הרצפה של חללי המבנה הוא 55 מטרים רבועים. בכל בית כדור יש 11 חלונות עגולים שהרדיוס של כל אחד הוא 120 סנטימטרים.
מבנה הכדור נראה אולי קטן אבל יש בו כמה קומות. בתחתית הכדור מותקנת הצנרת. בקומה הראשונה נמצאים חדר שינה קטן וחדר רחצה. בקומת השנייה, הרחבה ביותר בכדור, ממוקמים הסלון והמטבח. בקומה העליונה של בית הכדור נמצא חדר הרחצה.
אחד היתרונות של בית כדור כזה נעוץ בעובדה שניתן למקם אותו לא רק על הקרקע, אלא גם על פני המים, על גבי פלטפורמה צפה.
אגב, כיום בתי הכדור העתידניים הם בעיקר אטרקציה תיירותית. השכונה מעט איבדה את הפופולריות שלה בעיר והמקומיים לא ממש אוהבים את בתי הכדור. הם גם התיישנו מעט וזקוקים לשיפוץ. עם השנים ועל אף יופיים המיוחד של הבתים העגולים והחייזריים הללו, עלו שאלות רבות לגבי השימושיות שלהם והעובדה היא שהם לא הפכו נפוצים בעולם, או אפילו בהולנד.
הנה בתי הכדור בהולנד:
https://youtu.be/JXjqy5RNugA
הסיפור של השכונה העתידנית:
https://youtu.be/aLCVLPKrSNk
ומבט מקרוב:
https://youtu.be/LRFaiHAm3V8
את "בתי הכדור" בהולנד קשה להחמיץ. דמיינו כמה עשרות בועות מגורים מהסוג שפעם הבטיח להיות המגורים שייבנו בעתיד על כוכבים רחוקים.
בשנת 1968 במכרז של ממשלת הולנד, למימון של בנייה ניסיונית של דיור בעלות נמוכה, זכה האדריכל ההולנדי דריס קרייקמפ (Dries Kreijkamp) ותכנן את בולוונינגן (Bolwoningen), שכונה שלמה בעיירה דן בוש שבהולנד, שבה ניצבים 50 "בתי כדור".
בתי הכדור, שנבנו לבסוף בשנות ה-80, הם פרק מרתק באדריכלות המודרנית ובמיוחד זו ההולנדית. זו אותה הולנד שפרצה דרך עם שכונת "בתי הקוביה" ברוטרדם ובית שרדר בצבעי היסוד. גם כאן הציב אדריכל הולנדי חשיבה חדשה על מבנים זולים להקמה וחקר את המבנים העגולים.
קרייקמפ, אגב, סיפר שהוא הושפע מסוג של אוהלי שבטים אפריקאיים שראה ומהצורה העגולה של האיגלו של האסקימואים. העיגול, הוא הסביר אז, הוא הצורה הטבעית ביותר למגורים. למשל בעובדה שבתים עגולים הם ידידותיים יותר לסביבה, כי שמירת החום בהם טובה יותר. איך זה קורה? - צורתם העגולה גורמת לרוח לגלוש מסביבם, מה שמקטין באופן משמעותי את התקררותם ואיבוד החום שבהם. כמובן שבמדינות קרות העניין משמעותי במיוחד.
בתי הכדור עשויים מלט, אך מחוזקים בפיברגלס. הם יושבים על בסיס בצורת גליל. המידות של הבתים הללו כאן זהות. הרדיוס של חלקו הרחב ביותר של בית הכדור הוא 5.5 מטרים. סך שטח הרצפה של חללי המבנה הוא 55 מטרים רבועים. בכל בית כדור יש 11 חלונות עגולים שהרדיוס של כל אחד הוא 120 סנטימטרים.
מבנה הכדור נראה אולי קטן אבל יש בו כמה קומות. בתחתית הכדור מותקנת הצנרת. בקומה הראשונה נמצאים חדר שינה קטן וחדר רחצה. בקומת השנייה, הרחבה ביותר בכדור, ממוקמים הסלון והמטבח. בקומה העליונה של בית הכדור נמצא חדר הרחצה.
אחד היתרונות של בית כדור כזה נעוץ בעובדה שניתן למקם אותו לא רק על הקרקע, אלא גם על פני המים, על גבי פלטפורמה צפה.
אגב, כיום בתי הכדור העתידניים הם בעיקר אטרקציה תיירותית. השכונה מעט איבדה את הפופולריות שלה בעיר והמקומיים לא ממש אוהבים את בתי הכדור. הם גם התיישנו מעט וזקוקים לשיפוץ. עם השנים ועל אף יופיים המיוחד של הבתים העגולים והחייזריים הללו, עלו שאלות רבות לגבי השימושיות שלהם והעובדה היא שהם לא הפכו נפוצים בעולם, או אפילו בהולנד.
הנה בתי הכדור בהולנד:
https://youtu.be/JXjqy5RNugA
הסיפור של השכונה העתידנית:
https://youtu.be/aLCVLPKrSNk
ומבט מקרוב:
https://youtu.be/LRFaiHAm3V8
מהו פרויקט עדן ולמה הוא נועד?
האם בעתיד נצטרך לחיות בערי-חממה ענקיות כדי לנשום אוויר צח ולגדל עצים וצמחים מסביבנו?
קחו מחצבה ישנה ומוזנחת והפעילו את הדמיון.
פרויקט עדן (Eden Project), היער הסגור הגדול בעולם, תוכנן על ידי האדריכל ניקולאס גרימשו ונבנה במכתש מלאכותי קטן בקורנוול שבאנגליה, בדיוק במקום שבו הייתה בעבר מחצבת מינרלים נטושה.
גרימשו, אדריכל מוביל בתחום הבנייה הירוקה, בחר את הכיפות הגאודזיות הללו ל"פרויקט עדן", אבל הוא תמיד הדגיש שהן תוכננו בעצם על ידי הטבע. הסיבה: הן מחקות את המבנה של חלות הדבש של הדבורים, כולל המשושים האופייניים כל כך.
מעבר למראה העתידני והמרהיב של הכיפות החצי שקופות הללו, הפרויקט הזה הוא גם חלק מתהליך תכנוני ומחקרי, הלומד מהיופי והיעילות שבטבע ומנסה לייעל תהליכים שונים שהמין האנושי יכול לשפר.
פרויקט עדן הוא פרויקט חינוכי ותיירותי, שנועד להיות מקום גידול לצמחים מכל העולם. במיוחד שוקדים בו על הצגת צמחיה של אקלים טרופי ואקלים ים-תיכוני.
הפרויקט מצוי בתוך מתחם סגור שכולל גנים בוטניים ומבנים. הגנים נראים כמו יערות גשם שנוח לשוטט בהם וללמוד על פלאי הצמחייה של העולם ולהבין את החשיבות של שימור הצמחייה הזו.
כך הפך פצע מכוער באדמה לפרויקט חינוכי ומהנה, שמעניק שעות של הנאה למבקרים ומנסה ללמוד כיצד ניתן לשמור על כדור הארץ ובו בזמן לייעל ולקדם את האדם.
הנה פרויקט עדן המרשים:
https://youtu.be/f8unx8-pZxg
הצגה של יערות הגשם בפרויקט עדן:
http://youtu.be/JkTGpETay10?t=8s
תצוגה מפורטת של הצמחים המיוחדים שרואים בתוך הפרויקט עדן:
http://youtu.be/g9ZYIt6f19w
מצגת וידאו של היער הסגור הגדול בעולם:
https://youtu.be/1LocBVbnw2Q
והרצאת טד על הלמידה מהטבע וקידום האדם, בבניית הפרויקט המרתק (מתורגם)
https://youtu.be/3QZp6smeSQA?long=yes
האם בעתיד נצטרך לחיות בערי-חממה ענקיות כדי לנשום אוויר צח ולגדל עצים וצמחים מסביבנו?
קחו מחצבה ישנה ומוזנחת והפעילו את הדמיון.
פרויקט עדן (Eden Project), היער הסגור הגדול בעולם, תוכנן על ידי האדריכל ניקולאס גרימשו ונבנה במכתש מלאכותי קטן בקורנוול שבאנגליה, בדיוק במקום שבו הייתה בעבר מחצבת מינרלים נטושה.
גרימשו, אדריכל מוביל בתחום הבנייה הירוקה, בחר את הכיפות הגאודזיות הללו ל"פרויקט עדן", אבל הוא תמיד הדגיש שהן תוכננו בעצם על ידי הטבע. הסיבה: הן מחקות את המבנה של חלות הדבש של הדבורים, כולל המשושים האופייניים כל כך.
מעבר למראה העתידני והמרהיב של הכיפות החצי שקופות הללו, הפרויקט הזה הוא גם חלק מתהליך תכנוני ומחקרי, הלומד מהיופי והיעילות שבטבע ומנסה לייעל תהליכים שונים שהמין האנושי יכול לשפר.
פרויקט עדן הוא פרויקט חינוכי ותיירותי, שנועד להיות מקום גידול לצמחים מכל העולם. במיוחד שוקדים בו על הצגת צמחיה של אקלים טרופי ואקלים ים-תיכוני.
הפרויקט מצוי בתוך מתחם סגור שכולל גנים בוטניים ומבנים. הגנים נראים כמו יערות גשם שנוח לשוטט בהם וללמוד על פלאי הצמחייה של העולם ולהבין את החשיבות של שימור הצמחייה הזו.
כך הפך פצע מכוער באדמה לפרויקט חינוכי ומהנה, שמעניק שעות של הנאה למבקרים ומנסה ללמוד כיצד ניתן לשמור על כדור הארץ ובו בזמן לייעל ולקדם את האדם.
הנה פרויקט עדן המרשים:
https://youtu.be/f8unx8-pZxg
הצגה של יערות הגשם בפרויקט עדן:
http://youtu.be/JkTGpETay10?t=8s
תצוגה מפורטת של הצמחים המיוחדים שרואים בתוך הפרויקט עדן:
http://youtu.be/g9ZYIt6f19w
מצגת וידאו של היער הסגור הגדול בעולם:
https://youtu.be/1LocBVbnw2Q
והרצאת טד על הלמידה מהטבע וקידום האדם, בבניית הפרויקט המרתק (מתורגם)
https://youtu.be/3QZp6smeSQA?long=yes