שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
איך בנו את הפירמידות במצרים?
עוד מימי העת העתיקה נחשבות הפירמידות במצרים לפלא אמיתי. במשך שנים רבות לא הצליחו החוקרים להבין כיצד ניתן היה לבנות מבנים עצומים שכאלה בעזרת הטכנולוגיה של הזמן העתיק. החוקרים טוענים שהמצרים בנו פירמידות, על ידי בנייה של סוללת ענק חזיתית שגובהה הלך ועלה. הייתה מגבלה לגובה של סוללה שכזו ולכן לבניית החלק העליון של הפירמידה הגדולה של גיזה, נדרשה עוד סוללה פנימית סיבובית, בת 100 מטרים נוספים.
חוקרים אחרים העריכו שהסוללה שבנו לצורך העמסת האבנים הייתה לוליינית דווקא ונבנתה מסביב למקום הפירמידה. כך ניתן היה לגרור את האבנים העצומות לגובה הרצוי.
גם לגבי גרירת האבנים אל הפירמידה יש שאלות הנדסיות. תיאוריה שמדברת על "חול רטוב" מסבירה את האפשרות לגרור את אבני הענק לצורך בניית הפירמידה. באמצעות מים שהרטיבו את החול ניתן היה להעביר אבנים גדולות במאמץ קטן יותר. שחזור שנעשה בידי פועלים בני זמננו הדגים זאת.
בכל מקרה, דומה שהדיון על שיטות הבנייה והטכנולוגיות המצריות הקדמוניות עוד לא הסתיים. ואגב, גם בתכנון, במקרה או לא, המצרים הקדמונים תכננו את הפירמידות על פי הפרופורציות המלבניות של "יחס הזהב", יחס מתמטי שמסתבר שאמנים ואדריכלים רבים לאורך ההיסטוריה אימצו כמודל יופי והוא זכה אף לכינוי "הפרופורציה האלוהית". תוכלו לקרוא עליו באאוריקה, בתגית "יחס הזהב".
הנה הסבר פשוט לבניית הפירמידות וכיצד בני ישראל קשורים, אם בכלל (עברית):
https://youtu.be/yor-TywKHDU
כך נבנתה הפירמידה הגדולה של ח'ופו (מתורגם):
https://youtu.be/fJBlEPOj4Fk
המסתורין סביב הפירמידות וכיצד סייעו ציורים מצריים להבין את טכניקת הבנייה:
https://youtu.be/LBF2pHH6f9A
עוד על בניית הפירמידות:
https://youtu.be/zfYFwXqknjM
הסבר אפשרי נוסף על הדרך שבה העבירו והעלו את אבני הענק לראש הפירמידה:
https://youtu.be/dGH93mt81BA?t=13s
ניסיון מעמיק ושונה להסביר כיצד בנו את הפירמידות:
http://youtu.be/TJcp13hAO3U
וכשהכל AI - פודקסט AI באנגלית על הנושא:
https://youtu.be/Fo_nDsJznSI
עוד מימי העת העתיקה נחשבות הפירמידות במצרים לפלא אמיתי. במשך שנים רבות לא הצליחו החוקרים להבין כיצד ניתן היה לבנות מבנים עצומים שכאלה בעזרת הטכנולוגיה של הזמן העתיק. החוקרים טוענים שהמצרים בנו פירמידות, על ידי בנייה של סוללת ענק חזיתית שגובהה הלך ועלה. הייתה מגבלה לגובה של סוללה שכזו ולכן לבניית החלק העליון של הפירמידה הגדולה של גיזה, נדרשה עוד סוללה פנימית סיבובית, בת 100 מטרים נוספים.
חוקרים אחרים העריכו שהסוללה שבנו לצורך העמסת האבנים הייתה לוליינית דווקא ונבנתה מסביב למקום הפירמידה. כך ניתן היה לגרור את האבנים העצומות לגובה הרצוי.
גם לגבי גרירת האבנים אל הפירמידה יש שאלות הנדסיות. תיאוריה שמדברת על "חול רטוב" מסבירה את האפשרות לגרור את אבני הענק לצורך בניית הפירמידה. באמצעות מים שהרטיבו את החול ניתן היה להעביר אבנים גדולות במאמץ קטן יותר. שחזור שנעשה בידי פועלים בני זמננו הדגים זאת.
בכל מקרה, דומה שהדיון על שיטות הבנייה והטכנולוגיות המצריות הקדמוניות עוד לא הסתיים. ואגב, גם בתכנון, במקרה או לא, המצרים הקדמונים תכננו את הפירמידות על פי הפרופורציות המלבניות של "יחס הזהב", יחס מתמטי שמסתבר שאמנים ואדריכלים רבים לאורך ההיסטוריה אימצו כמודל יופי והוא זכה אף לכינוי "הפרופורציה האלוהית". תוכלו לקרוא עליו באאוריקה, בתגית "יחס הזהב".
הנה הסבר פשוט לבניית הפירמידות וכיצד בני ישראל קשורים, אם בכלל (עברית):
https://youtu.be/yor-TywKHDU
כך נבנתה הפירמידה הגדולה של ח'ופו (מתורגם):
https://youtu.be/fJBlEPOj4Fk
המסתורין סביב הפירמידות וכיצד סייעו ציורים מצריים להבין את טכניקת הבנייה:
https://youtu.be/LBF2pHH6f9A
עוד על בניית הפירמידות:
https://youtu.be/zfYFwXqknjM
הסבר אפשרי נוסף על הדרך שבה העבירו והעלו את אבני הענק לראש הפירמידה:
https://youtu.be/dGH93mt81BA?t=13s
ניסיון מעמיק ושונה להסביר כיצד בנו את הפירמידות:
http://youtu.be/TJcp13hAO3U
וכשהכל AI - פודקסט AI באנגלית על הנושא:
https://youtu.be/Fo_nDsJznSI
מהי הפירמידה הגבוהה בתבל?
היא אחד המבנים העתיקים הגדולים בעולם ובמשך 3,800 שנים היא הייתה המבנה מעשה ידי-אדם הגבוה ביותר בעולם. היא שרדה מאז ימי מצרים העתיקה והפכה לסמל של עידן בו נעשו דברים מדהימים בטכנולוגיה שלא תמיד מובנת גם היום.
הפירמידה של ח'ופו בגיזה שבמצרים היא הפירמידה הגבוהה בעולם. היא מכונה גם "הפירמידה הגדולה של גיזה" (The Great Pyramid of Giza).
גובהה של הפירמידה של חופו הוא 137 מטר. בעבר היא הייתה אפילו עוד יותר גבוהה - 147 מטרים היה גובהה. במשך אלפי השנים היא נשחקה ונהרסה מעט ולכן היא נמוכה משהייתה בזמן שהסתיימה בנייתה.
פירמידת ח'ופו הייתה בשעתה אחד משבעת פלאי העולם העתיק והיא פלא העולם היחיד מהשבעה ששרד עד ימינו.
לבניית הפירמידה, שהיא בעצם המצבה של פרעה ח'ופו, נדרשו אלפי פועלים, יותר מ-20 שנות בנייה ומעל 2 מיליון אבנים חצובות, שכל אחת מהן שוקלת בממוצע יותר מ-2 טון!
הנה סיפורה של בניית הפירמידה של ח'ופו (מתורגם):
https://youtu.be/fJBlEPOj4Fk
קיצור עלילות הפירמידה הגדולה של ח'ופו:
https://youtu.be/rHUk0W-bXlU?t=12s
תולדות הפירמידה והיא כיום:
http://youtu.be/c_8IJWHvC9Y
סיפורה של הפירמידה הגדולה בגיזה:
https://youtu.be/GtJW-8ZvNE8
הפירמידה הגדולה של ח'ופו בימינו מקרוב:
http://youtu.be/JSSHN9cg7I8
וכל הפירמידות המרשימות של בית הקברות העתיק בגיזה:
http://youtu.be/TWaReNkjTLk
היא אחד המבנים העתיקים הגדולים בעולם ובמשך 3,800 שנים היא הייתה המבנה מעשה ידי-אדם הגבוה ביותר בעולם. היא שרדה מאז ימי מצרים העתיקה והפכה לסמל של עידן בו נעשו דברים מדהימים בטכנולוגיה שלא תמיד מובנת גם היום.
הפירמידה של ח'ופו בגיזה שבמצרים היא הפירמידה הגבוהה בעולם. היא מכונה גם "הפירמידה הגדולה של גיזה" (The Great Pyramid of Giza).
גובהה של הפירמידה של חופו הוא 137 מטר. בעבר היא הייתה אפילו עוד יותר גבוהה - 147 מטרים היה גובהה. במשך אלפי השנים היא נשחקה ונהרסה מעט ולכן היא נמוכה משהייתה בזמן שהסתיימה בנייתה.
פירמידת ח'ופו הייתה בשעתה אחד משבעת פלאי העולם העתיק והיא פלא העולם היחיד מהשבעה ששרד עד ימינו.
לבניית הפירמידה, שהיא בעצם המצבה של פרעה ח'ופו, נדרשו אלפי פועלים, יותר מ-20 שנות בנייה ומעל 2 מיליון אבנים חצובות, שכל אחת מהן שוקלת בממוצע יותר מ-2 טון!
הנה סיפורה של בניית הפירמידה של ח'ופו (מתורגם):
https://youtu.be/fJBlEPOj4Fk
קיצור עלילות הפירמידה הגדולה של ח'ופו:
https://youtu.be/rHUk0W-bXlU?t=12s
תולדות הפירמידה והיא כיום:
http://youtu.be/c_8IJWHvC9Y
סיפורה של הפירמידה הגדולה בגיזה:
https://youtu.be/GtJW-8ZvNE8
הפירמידה הגדולה של ח'ופו בימינו מקרוב:
http://youtu.be/JSSHN9cg7I8
וכל הפירמידות המרשימות של בית הקברות העתיק בגיזה:
http://youtu.be/TWaReNkjTLk
באיזו ארץ יש הכי הרבה פירמידות?
מסתבר שבניגוד למה שאנו חושבים, בסודן יש הרבה יותר פירמידות מאשר במצרים. למעשה, יש בה יותר פירמידות מאשר בכל מדינה אחרת בעולם. בעוד שבתחומי מצרים יש בין 80 ל-110 פירמידות, בערים הסודאניות אל קורו, נורי, גבל ברקל ומרואי לבדן - יש מעל 223 פירמידות!
הפירמידות בסודאן נבנו בתקופת ממלכת מרו המאוחרת (בין 300 לפנה"ס - 300 לספירה). הן הושפעו רבות מצורת הבניה של הפירמידות המצריות ועלו עליהן במספרן, אם כי הן הרבה פחות מרשימות בגודל ובפאר שלהן.
הנה סרטון שמראה את הפירמידות בסודאן:
http://youtu.be/dngum4UPGsk
והפירמידות של סודן ממעוף הרחפן:
https://youtu.be/i-Ne4EIkD_g
מסתבר שבניגוד למה שאנו חושבים, בסודן יש הרבה יותר פירמידות מאשר במצרים. למעשה, יש בה יותר פירמידות מאשר בכל מדינה אחרת בעולם. בעוד שבתחומי מצרים יש בין 80 ל-110 פירמידות, בערים הסודאניות אל קורו, נורי, גבל ברקל ומרואי לבדן - יש מעל 223 פירמידות!
הפירמידות בסודאן נבנו בתקופת ממלכת מרו המאוחרת (בין 300 לפנה"ס - 300 לספירה). הן הושפעו רבות מצורת הבניה של הפירמידות המצריות ועלו עליהן במספרן, אם כי הן הרבה פחות מרשימות בגודל ובפאר שלהן.
הנה סרטון שמראה את הפירמידות בסודאן:
http://youtu.be/dngum4UPGsk
והפירמידות של סודן ממעוף הרחפן:
https://youtu.be/i-Ne4EIkD_g
מהי משרביה?
משְרַביה (Lattice work או Mashrabiya) היא סבכה, מעין חלון מסוגנן, שמקובל בבנייה האיסלאמית, בחלונות, בקירות ובפתחי מבנים.
משרביות הותקנו בצדי הבתים כדי לאווררם. את המשרביה שבדרך כלל נעשתה מעץ, אפשר לראות בבתים מסורתיים רבים במדינות ערב. האמנות והאסתטיקה האיסלאמית, שהביאו לשיא את עבודת העיטור, הפכו את המשרביות הללו למעוטרות ומסוגננות במיוחד בסגנון הערבסקות.
המשרביה משתמשת במגבלה אופטית שמקשה על המבט מאזור מואר אל אזור חשוך. כשאנו מצויים באור ומביטים לעבר מקום חשוך, העין שלנו מתקשה להתמודד עם החשיכה ולהבחין בה בפרטים.
האור שמחוץ לבית מסתיר את הבית המוצל והחשוך יותר. ואכן, משרביות מאפשרות לחצוץ מבלי לחסום, לאפשר חלון הצצה החוצה, מבלי להיחשף. בכך הן משרתות צורך מסורתי ודתי של המוסלמים, להבדיל בין פנים הבית למה שקורה בחוץ.
מצד אחד יכולים אוויר, אור וחום להכנס דרכה אל הבית, אך מנגד שומרת המשרביה על הפרטיות ומקשה על הנמצאים מחוץ לבית לראות את מה שקורה בתוכו ובמיוחד את הנשים.
במשך מאות שנים השתמשה האדריכלות האסלאמית במשרביות עשויות עץ, אבן ואף בטון כדי להכניס אוויר ואור אל הבתים. כיום מייצרים משרביות גם בחיתוך לייזר, בטכניקות מדוייקות, מהירות וזולות הרבה יותר מכל שיטה מסורתית.
במאה ה-21 הייתה המשרביה גם למרכיב אדריכלי מקובל ובעל היבטים ירוקים. היא משמשת לנוי ולעיצוב, גם בקרב מי שאינם מוסלמים. מעבר ליופיין המעוטר, המשרביות מסייעות לבנייה ירוקה, כזו המנצלת את הטבע לאיכות חיים ושומרת על כדור הארץ.
על ידי שימוש במשרביה, ללא היבטיה החברתיים והדתיים, מנצלים אדריכלים את היכולת המופלאה שלה לשפר את זרימת האוויר הטבעית אל המבנה ולשמור, ללא השקעת אנרגיה, על קרירותו הטבעית. בעולם הולך ומתחמם - זה לא מעט.
כך מייצרים משרביות מסורתיות מעץ:
https://youtu.be/JFiaVEWG3gs
משרביות משיש:
https://youtu.be/ieVcTJlbzGE
משרביה מודרנית מעץ:
https://youtu.be/VNvK9MCEvs4
כך בונים מרפסת משרביה:
https://youtu.be/FYzlNSgClT4
משרביות מודרניות מיוצרות בעזרת חיתוך לייזר ומשמשות באדריכלות מודרנית של מבנים איסלאמיים:
https://youtu.be/PXNRiIrEcME
והנה מגוון דוגמאות של משרביות וערבסקות בחיתוך לייזר:
https://youtu.be/0SdulBbcIBw
משְרַביה (Lattice work או Mashrabiya) היא סבכה, מעין חלון מסוגנן, שמקובל בבנייה האיסלאמית, בחלונות, בקירות ובפתחי מבנים.
משרביות הותקנו בצדי הבתים כדי לאווררם. את המשרביה שבדרך כלל נעשתה מעץ, אפשר לראות בבתים מסורתיים רבים במדינות ערב. האמנות והאסתטיקה האיסלאמית, שהביאו לשיא את עבודת העיטור, הפכו את המשרביות הללו למעוטרות ומסוגננות במיוחד בסגנון הערבסקות.
המשרביה משתמשת במגבלה אופטית שמקשה על המבט מאזור מואר אל אזור חשוך. כשאנו מצויים באור ומביטים לעבר מקום חשוך, העין שלנו מתקשה להתמודד עם החשיכה ולהבחין בה בפרטים.
האור שמחוץ לבית מסתיר את הבית המוצל והחשוך יותר. ואכן, משרביות מאפשרות לחצוץ מבלי לחסום, לאפשר חלון הצצה החוצה, מבלי להיחשף. בכך הן משרתות צורך מסורתי ודתי של המוסלמים, להבדיל בין פנים הבית למה שקורה בחוץ.
מצד אחד יכולים אוויר, אור וחום להכנס דרכה אל הבית, אך מנגד שומרת המשרביה על הפרטיות ומקשה על הנמצאים מחוץ לבית לראות את מה שקורה בתוכו ובמיוחד את הנשים.
במשך מאות שנים השתמשה האדריכלות האסלאמית במשרביות עשויות עץ, אבן ואף בטון כדי להכניס אוויר ואור אל הבתים. כיום מייצרים משרביות גם בחיתוך לייזר, בטכניקות מדוייקות, מהירות וזולות הרבה יותר מכל שיטה מסורתית.
במאה ה-21 הייתה המשרביה גם למרכיב אדריכלי מקובל ובעל היבטים ירוקים. היא משמשת לנוי ולעיצוב, גם בקרב מי שאינם מוסלמים. מעבר ליופיין המעוטר, המשרביות מסייעות לבנייה ירוקה, כזו המנצלת את הטבע לאיכות חיים ושומרת על כדור הארץ.
על ידי שימוש במשרביה, ללא היבטיה החברתיים והדתיים, מנצלים אדריכלים את היכולת המופלאה שלה לשפר את זרימת האוויר הטבעית אל המבנה ולשמור, ללא השקעת אנרגיה, על קרירותו הטבעית. בעולם הולך ומתחמם - זה לא מעט.
כך מייצרים משרביות מסורתיות מעץ:
https://youtu.be/JFiaVEWG3gs
משרביות משיש:
https://youtu.be/ieVcTJlbzGE
משרביה מודרנית מעץ:
https://youtu.be/VNvK9MCEvs4
כך בונים מרפסת משרביה:
https://youtu.be/FYzlNSgClT4
משרביות מודרניות מיוצרות בעזרת חיתוך לייזר ומשמשות באדריכלות מודרנית של מבנים איסלאמיים:
https://youtu.be/PXNRiIrEcME
והנה מגוון דוגמאות של משרביות וערבסקות בחיתוך לייזר:
https://youtu.be/0SdulBbcIBw
אדריכלות מצרית
מה יש במקדש קרנק שבלוקסור?
מקדש קרנק הוא מהמקדשים הגדולים בעולם. הוא נחשב פלא ארכיטקטוני מופלא ומרתק. במקדש ניצבים על שטח של 6,000 דונם 134 עמודים עצומים בגובהם ובגודלם, לידם שדרות של פסלים, ספינקסים, אובליסקים ועוד. במרכז המקדש נמצא האגם המקודש שלו.
גם מקדש קרנק וגם מקדש לוקסור הסמוך לו נמצאים בגדה המזרחית של הנילוס. זהו אזור המכונה היום "עיר החיים".
הנה סרטון של מקדש קרנק:
http://youtu.be/VbqJvlTIr-Q
עמודי מקדש קרנק עצומי המידות:
http://youtu.be/vyiUzByseX8
וסרטון על מקדש קרנק (עברית):
http://youtu.be/bcrcDtP6vGc
מקדש קרנק הוא מהמקדשים הגדולים בעולם. הוא נחשב פלא ארכיטקטוני מופלא ומרתק. במקדש ניצבים על שטח של 6,000 דונם 134 עמודים עצומים בגובהם ובגודלם, לידם שדרות של פסלים, ספינקסים, אובליסקים ועוד. במרכז המקדש נמצא האגם המקודש שלו.
גם מקדש קרנק וגם מקדש לוקסור הסמוך לו נמצאים בגדה המזרחית של הנילוס. זהו אזור המכונה היום "עיר החיים".
הנה סרטון של מקדש קרנק:
http://youtu.be/VbqJvlTIr-Q
עמודי מקדש קרנק עצומי המידות:
http://youtu.be/vyiUzByseX8
וסרטון על מקדש קרנק (עברית):
http://youtu.be/bcrcDtP6vGc
מה היה התפקיד של הספינקס שבמצרים?
הספינקס הגדול הוא פסל אבן עצום שנמצא בגיזה שליד קהיר במצרים. זהו פסל של יצור מיתולוגי שיש לו גוף של אריה וראש של אדם, ספינקס שמו. הספינקס הגדול נמצא ברמת גיזה שבגדה המערבית של הנילוס, במצרים.
כיוון שפסלים נוספים שדומים לו הוצבו ליד מקדשים, פירמידות וקברים נוספים, החוקרים סבורים שהספינקס שימש כשומר סמלי לאתרי הקבורה הקדומים. פניו אגב, הם של המלך הפרעוני פרעה חאפרו, שקבור בפירמידות שליד.
הספינקס הוא פסל המונולית הגדול ביותר בעולם, כלומר הוא עשוי מגוש אבן אחד. אורכו 73.5 מטרים ורוחבו כ-6 מטרים. גובהו של הפסל המרשים הזה 20.22 מטרים.
כך קיבל הספינקס את צורתו המיוחדת:
http://youtu.be/XTpb2RrsvQw
סיפורו של הספינקס שבמצרים:
http://youtu.be/y8x7zKy2U5E
המסתורין סביבו:
https://youtu.be/vP82S77Thmg
הספינקס הגדול של גיזה וחיפושים אחרי הקשר בין תרבות אטלנטיס האבודה והספינקס המסתורי:
http://youtu.be/SOc6RWaGQC0
מתיחה שמספרת שהספיקנס הוא בעצם חתול והוא ניצב על כלב וחיות אחרות שנחפרו מתחתיו:
https://youtu.be/G-L3b8B2e20
חפירות מתחת לספינקס כדי להבטיח שלא יינזק ממים שמתחתיו:
http://youtu.be/3qGzfZHWbZE
וסרט תיעודי על הספינקס וסודותיו:
https://youtu.be/9uqTmTh9bwk?long=yes
הספינקס הגדול הוא פסל אבן עצום שנמצא בגיזה שליד קהיר במצרים. זהו פסל של יצור מיתולוגי שיש לו גוף של אריה וראש של אדם, ספינקס שמו. הספינקס הגדול נמצא ברמת גיזה שבגדה המערבית של הנילוס, במצרים.
כיוון שפסלים נוספים שדומים לו הוצבו ליד מקדשים, פירמידות וקברים נוספים, החוקרים סבורים שהספינקס שימש כשומר סמלי לאתרי הקבורה הקדומים. פניו אגב, הם של המלך הפרעוני פרעה חאפרו, שקבור בפירמידות שליד.
הספינקס הוא פסל המונולית הגדול ביותר בעולם, כלומר הוא עשוי מגוש אבן אחד. אורכו 73.5 מטרים ורוחבו כ-6 מטרים. גובהו של הפסל המרשים הזה 20.22 מטרים.
כך קיבל הספינקס את צורתו המיוחדת:
http://youtu.be/XTpb2RrsvQw
סיפורו של הספינקס שבמצרים:
http://youtu.be/y8x7zKy2U5E
המסתורין סביבו:
https://youtu.be/vP82S77Thmg
הספינקס הגדול של גיזה וחיפושים אחרי הקשר בין תרבות אטלנטיס האבודה והספינקס המסתורי:
http://youtu.be/SOc6RWaGQC0
מתיחה שמספרת שהספיקנס הוא בעצם חתול והוא ניצב על כלב וחיות אחרות שנחפרו מתחתיו:
https://youtu.be/G-L3b8B2e20
חפירות מתחת לספינקס כדי להבטיח שלא יינזק ממים שמתחתיו:
http://youtu.be/3qGzfZHWbZE
וסרט תיעודי על הספינקס וסודותיו:
https://youtu.be/9uqTmTh9bwk?long=yes
מה הפך את חסן פתחי לאדריכל של העניים במצרים?
מהפכן ומי שבו בזמן חזר לעבר, גאון משכיל ומצליח, אבל כזה שחושב על הכפריים הפשוטים בכפרי מצרים. קרייריסט רגיש והומניסט ומודרניסט, אך מלא אהבה לטכניקות עתיקות ועממיות ודוגל בתכנון קהילתי ואנושי. מהפכן וחדשן אך כזה המשמר או חוזר למסורות עתיקות. קראו לו חסן פתחי (Hasan Fathi) והוא נחשב לגדול אדריכלי מצרים המודרנית.
חסן פתחי נולד בשנת 1900 ותכנן בחייו לא פחות מ-160 פרויקטים גדולים - במצרים ובעולם. אבל במצרים הוא ייזכר במה שהיה ללא ספק גולת הכותרת שבהם. מדובר בפרויקט הכפר גורנה החדשה, בו הוא הצליח לייצר שילוב אמיתי של גורמים שלכאורה היו נוגדים זה את זה.
הילד שנולד באלכסנדריה למשפחה מבוססת, היה בן לאב בעל אחוזות שהיה הכי רחוק מחיי הכפר, ולאם ילידת הכפר, שסיפרה רבות לילדיה על הילדות ועל החיים בסביבה הכפרית. בנסיעות רכבת מקהיר, אליה עברה המשפחה, ובדרך לחופשות הקיץ באלכסנדריה, הצטלבו סיפורי האם עם מראות האיכרים הנשקפים המהחלון ומעבדים את האדמה.
ההתפכחות שלו הייתה כשהגיע לכפרים כאדריכל צעיר ופגש את המציאות הכפרית האמיתי. אבל המפגש עם החיים עצמם רק העצים את הרגישות שלו וניתב אותו לתפיסות הייחודיות שלו ולדרך בה בחר.
כך החל פתחי להתנגד לבטון ולחידושים הטכנולוגיים של העידן המודרני. הוא למד וחקר עד שליטה במורשת הבנייה המצרית ובשיטות בנייה עתיקות ומקומיות ששימשו אלפי שנים את המגורים בסביבת הנילוס.
הוא למד מהאדריכלות נובית ושאב ממנה השראה, תוך שהוא מסתייע במיומנות של הבנייה המקומית של בנאים פשוטים, אבל כאלו שהכירו את הבנייה החכמה והפשוטה לתפארת.
פתחי העדיף בנייה בבוץ ובחומר והמשיך את מסורת האדריכלות המדברית של בתי החומר במצרים. מהבטון החזק והגמיש שהפך כמעט אופציה יחידה במצרים של העידן המודרני הוא פנה בחזרה אל החומר העתיק, הקדום והמצוי בשפע בדלתא של מצרים - הבוץ והאדמה.
בפרויקטים שלו הוא הצליח להחליף את החומרים העכשוויים דוגמת הבטון והברזל המודרניים וליצור עם המקומיים מאמץ קהילתי לבנייה המשתמשת בחומרי בנייה מקומיים וזמינים בשפע, כמו אדמה, חול וקש.
בתהליך הבנייה פתחי פגש תושבים מקומיים שעבדו איתו ולצדו. הוא פיתח אדריכלות מקיימת, שתואמת את תנאי הסביבה.
במהלך דרכו לא היה מי שהפיח חיים כמוהו באדריכלות המדברית. מי שיהיה הכהן הגדול של הבוץ וארכיטקט יחודי המשלב מודרניזם עם הומניזם מרתק, היה מאמין כן ואמיתי בשיתוף הציבור בתכנון, הרבה לפני שזה הפך לטרנד עולמי בעולם האדריכלות.
הוא לא היה רק אדריכל גאון, אלא גם ממציא, מוסיקאי חובב, מחזאי, צייר, משורר, כלכלן, אנתרופולוג, סוציולוג, פסיכולוג וכותב טקסטים רהוטים ומדויקים.
הנה סרטון על האדריכלות של חסן פתחי:
https://youtu.be/eUAdcQGaYNM
בתי הבוץ שלו היו מעולים למגורים, סביבתיים וזולים להפליא - פתרון מצוין לכפריים עניים:
https://youtu.be/8ZLfHMvUMoI
מקורות ההשראה של פתחי:
https://youtu.be/tX9uhRJVMWE
היו לו שיטות לבנות מבנים עם איוורור טבעי:
https://youtu.be/mOlyALYEQlI
והדודל שהקדישו לו בגוגל:
https://youtu.be/ZHrFHYXLwt0
מהפכן ומי שבו בזמן חזר לעבר, גאון משכיל ומצליח, אבל כזה שחושב על הכפריים הפשוטים בכפרי מצרים. קרייריסט רגיש והומניסט ומודרניסט, אך מלא אהבה לטכניקות עתיקות ועממיות ודוגל בתכנון קהילתי ואנושי. מהפכן וחדשן אך כזה המשמר או חוזר למסורות עתיקות. קראו לו חסן פתחי (Hasan Fathi) והוא נחשב לגדול אדריכלי מצרים המודרנית.
חסן פתחי נולד בשנת 1900 ותכנן בחייו לא פחות מ-160 פרויקטים גדולים - במצרים ובעולם. אבל במצרים הוא ייזכר במה שהיה ללא ספק גולת הכותרת שבהם. מדובר בפרויקט הכפר גורנה החדשה, בו הוא הצליח לייצר שילוב אמיתי של גורמים שלכאורה היו נוגדים זה את זה.
הילד שנולד באלכסנדריה למשפחה מבוססת, היה בן לאב בעל אחוזות שהיה הכי רחוק מחיי הכפר, ולאם ילידת הכפר, שסיפרה רבות לילדיה על הילדות ועל החיים בסביבה הכפרית. בנסיעות רכבת מקהיר, אליה עברה המשפחה, ובדרך לחופשות הקיץ באלכסנדריה, הצטלבו סיפורי האם עם מראות האיכרים הנשקפים המהחלון ומעבדים את האדמה.
ההתפכחות שלו הייתה כשהגיע לכפרים כאדריכל צעיר ופגש את המציאות הכפרית האמיתי. אבל המפגש עם החיים עצמם רק העצים את הרגישות שלו וניתב אותו לתפיסות הייחודיות שלו ולדרך בה בחר.
כך החל פתחי להתנגד לבטון ולחידושים הטכנולוגיים של העידן המודרני. הוא למד וחקר עד שליטה במורשת הבנייה המצרית ובשיטות בנייה עתיקות ומקומיות ששימשו אלפי שנים את המגורים בסביבת הנילוס.
הוא למד מהאדריכלות נובית ושאב ממנה השראה, תוך שהוא מסתייע במיומנות של הבנייה המקומית של בנאים פשוטים, אבל כאלו שהכירו את הבנייה החכמה והפשוטה לתפארת.
פתחי העדיף בנייה בבוץ ובחומר והמשיך את מסורת האדריכלות המדברית של בתי החומר במצרים. מהבטון החזק והגמיש שהפך כמעט אופציה יחידה במצרים של העידן המודרני הוא פנה בחזרה אל החומר העתיק, הקדום והמצוי בשפע בדלתא של מצרים - הבוץ והאדמה.
בפרויקטים שלו הוא הצליח להחליף את החומרים העכשוויים דוגמת הבטון והברזל המודרניים וליצור עם המקומיים מאמץ קהילתי לבנייה המשתמשת בחומרי בנייה מקומיים וזמינים בשפע, כמו אדמה, חול וקש.
בתהליך הבנייה פתחי פגש תושבים מקומיים שעבדו איתו ולצדו. הוא פיתח אדריכלות מקיימת, שתואמת את תנאי הסביבה.
במהלך דרכו לא היה מי שהפיח חיים כמוהו באדריכלות המדברית. מי שיהיה הכהן הגדול של הבוץ וארכיטקט יחודי המשלב מודרניזם עם הומניזם מרתק, היה מאמין כן ואמיתי בשיתוף הציבור בתכנון, הרבה לפני שזה הפך לטרנד עולמי בעולם האדריכלות.
הוא לא היה רק אדריכל גאון, אלא גם ממציא, מוסיקאי חובב, מחזאי, צייר, משורר, כלכלן, אנתרופולוג, סוציולוג, פסיכולוג וכותב טקסטים רהוטים ומדויקים.
הנה סרטון על האדריכלות של חסן פתחי:
https://youtu.be/eUAdcQGaYNM
בתי הבוץ שלו היו מעולים למגורים, סביבתיים וזולים להפליא - פתרון מצוין לכפריים עניים:
https://youtu.be/8ZLfHMvUMoI
מקורות ההשראה של פתחי:
https://youtu.be/tX9uhRJVMWE
היו לו שיטות לבנות מבנים עם איוורור טבעי:
https://youtu.be/mOlyALYEQlI
והדודל שהקדישו לו בגוגל:
https://youtu.be/ZHrFHYXLwt0
מהי הספריה החדשה של אלכסנדריה?
"ביבליותקה אלכסנדרינה" (Bibliotheca Alexandrina), הספרייה החדשה של אלכסנדריה, נבנתה בסוף שנות ה-90 ונחנכה בשנת 2002. מבחינה אדריכלית, מדובר במבנה מרהיב ומודרניסטי המתחבר לימים עברו.
כי ספריית אלכסנדריה החדשה ממשיכה את הספריה העתיקה והמפורסמת שנבנתה בעיר אלכסנדריה בתקופה ההלניסטית ופרחה גם בימי הרומאים.
הספרייה ההיא, שנחנכה במאה ה-4 לפני הספירה, הייתה הספריה הגדולה בעולם העתיק והחשובה ביותר בתקופה ההלניסטית. גם היום היא נחשבת לספריה החשובה והמקיפה ביותר בעולם העתיק. קראו עליה בתגית "ספריית אלכסנדריה".
הספריה החדשה תוכננה ונבנתה ביוזמה של ממשלת מצרים, אך בסטנדרטים ובעיצוב מודרניים לחלוטין. מדובר בפנינה אדריכלית, המצוידת בכל טוב, מתמזגת נהדר בסביבה ומצטיינת באדריכלות שלה. היא נבנתה ממש ליד מקומו המשוער של מבנה הספריה העתיקה של אלכסנדריה ובסמוך לחורבותיו של מאגר הידע המרכזי של העולם העתיק ומקומם של הספרנים הראשונים בהיסטוריה.
ספריית אלכסנדריה החדשה היא מוקד משיכה אל העיר העתיקה והמיוחדת הזו ולצד זה גם סוג של גן עדן למדענים, היסטוריונים, חוקרי התרבויות היוונית, המצרית והכללית של העולם העתיק.
הנה הספריה החדשה של אלכסנדריה מבחוץ:
https://youtu.be/nKrNX9EVUso
מה שיש בה (ללא מילים):
https://youtu.be/nbVShDVXtAM
על ספריית אלכסנדריה העתיקה (מתורגם):
https://youtu.be/jvWncVbXfJ0
וסרט תיעודי על הספריה החדשה באלכסנדריה:
https://youtu.be/0d8ow1cLBOQ?long=yes
"ביבליותקה אלכסנדרינה" (Bibliotheca Alexandrina), הספרייה החדשה של אלכסנדריה, נבנתה בסוף שנות ה-90 ונחנכה בשנת 2002. מבחינה אדריכלית, מדובר במבנה מרהיב ומודרניסטי המתחבר לימים עברו.
כי ספריית אלכסנדריה החדשה ממשיכה את הספריה העתיקה והמפורסמת שנבנתה בעיר אלכסנדריה בתקופה ההלניסטית ופרחה גם בימי הרומאים.
הספרייה ההיא, שנחנכה במאה ה-4 לפני הספירה, הייתה הספריה הגדולה בעולם העתיק והחשובה ביותר בתקופה ההלניסטית. גם היום היא נחשבת לספריה החשובה והמקיפה ביותר בעולם העתיק. קראו עליה בתגית "ספריית אלכסנדריה".
הספריה החדשה תוכננה ונבנתה ביוזמה של ממשלת מצרים, אך בסטנדרטים ובעיצוב מודרניים לחלוטין. מדובר בפנינה אדריכלית, המצוידת בכל טוב, מתמזגת נהדר בסביבה ומצטיינת באדריכלות שלה. היא נבנתה ממש ליד מקומו המשוער של מבנה הספריה העתיקה של אלכסנדריה ובסמוך לחורבותיו של מאגר הידע המרכזי של העולם העתיק ומקומם של הספרנים הראשונים בהיסטוריה.
ספריית אלכסנדריה החדשה היא מוקד משיכה אל העיר העתיקה והמיוחדת הזו ולצד זה גם סוג של גן עדן למדענים, היסטוריונים, חוקרי התרבויות היוונית, המצרית והכללית של העולם העתיק.
הנה הספריה החדשה של אלכסנדריה מבחוץ:
https://youtu.be/nKrNX9EVUso
מה שיש בה (ללא מילים):
https://youtu.be/nbVShDVXtAM
על ספריית אלכסנדריה העתיקה (מתורגם):
https://youtu.be/jvWncVbXfJ0
וסרט תיעודי על הספריה החדשה באלכסנדריה:
https://youtu.be/0d8ow1cLBOQ?long=yes
למה בנו את הפירמידות במצרים?
הפירמידות המצריות, מהמבנים הגדולים ביותר שנבנו בידי אדם, הן מהסמלים של תרבות מצרים העתיקה, תרבות עשירה בחוכמה ובטכנולוגיה חדשנית לתקופתה. מרבית הפירמידות הללו הן בנות יותר מ-4,000 שנים והן תוכננו ונבנו לפי פולחן השמש והכוכבים.
מטרתן לא הייתה סתמית אלא מעשית ועניינית. הפירמידות במצרים נבנו בתור קברים עבור מלכי מצרים העתיקה, איש איש ופירמידתו. כן, כל פירמידה היא קברו של אחד המלכים.
אוקיי, אז צריך קבר למלך הפרעוני, אבל למה הוא צריך להיות כל כך גדול? - הפירמידות כל כך גדולות, גם כי הפירמידה נועדה לפאר את המלך וככל שהיא גדולה כך תהיה ברורה גדולתו להמונים ולאנשים בעתיד, אבל גם מסיבה פרקטית, לפחות לפי האמונה המקומית. הפירמידה צריכה להכיל המון רכוש, ממון, תכשיטים, חיות מחמד, כלי רכב וכמעט תמיד גם משרתים, כי כולם לפי האמונה המצרית צריכים להיקבר איתו כדי שיוכלו לשרתו בעולם הבא.
פירמידות הענק הללו נועדו לשמור ולהסתיר את כל הרכוש הזה של הנקבר ולכן הן כה גדולות ומוצקות.
ואגב, בניגוד למחשבות של יהודים שונים, אבותינו לא בנו את הפירמידות. הם הגיעו אליהן יותר מ-1,000 שנה אחרי שכבר הושלמה בנייתן.
את מגוריהם קבעו המצרים הקדמונים בגדה המזרחית של הנהר, שם הפציעה השמש בכל בוקר ומשום כך הביאה חיים לעולם. הפירמידות, לעומת זאת, נבנו על ידי המצרים הקדמונים בגדה המערבית של נהר הנילוס - מה שהאמינו שהיא ארץ המתים, כיוון שראו שבמקום זה שוקע אל השמש בסופו של כל יום.
הפירמידה הגדולה של גיזה היא העתיקה שבשבעת פלאי תבל המקוריים של הזמן העתיק והיחידה ששרדה עד ימינו אנו. הפירמידה, שנמצאת סמוך לעיר גיזה במצרים, נבנתה באלף השלישי לפני הספירה, על ידי פרעה ח'ופו והיא נועדה לשמש כקברו. מספר המעברים הפנימיים והחדרים שבה הוא הכי גדול מכל הפירמידות במצרים.
הנה הפירמידות ומצרים העתיקה (עברית):
https://youtu.be/7Ns43U1m1zE
לא, לא היהודים בנו אותן (עברית):
https://youtu.be/yor-TywKHDU
הפירמידות של גיזה והספינקס ששומר עליהן:
http://youtu.be/onWRXXg7QZg
תמונות מהפירמידות במצרים:
http://youtu.be/0GhDwMAQxsk
ניסיון להסביר כיצד נבנו הפירמידות:
http://youtu.be/TJcp13hAO3U
וההיסטוריה של הפירמידות:
http://youtu.be/6inbtpf-Elo
בואו לסייר כאן ב-360 מעלות:
https://youtu.be/9TCHI2qbZ78?qr=yes
הפירמידות המצריות, מהמבנים הגדולים ביותר שנבנו בידי אדם, הן מהסמלים של תרבות מצרים העתיקה, תרבות עשירה בחוכמה ובטכנולוגיה חדשנית לתקופתה. מרבית הפירמידות הללו הן בנות יותר מ-4,000 שנים והן תוכננו ונבנו לפי פולחן השמש והכוכבים.
מטרתן לא הייתה סתמית אלא מעשית ועניינית. הפירמידות במצרים נבנו בתור קברים עבור מלכי מצרים העתיקה, איש איש ופירמידתו. כן, כל פירמידה היא קברו של אחד המלכים.
אוקיי, אז צריך קבר למלך הפרעוני, אבל למה הוא צריך להיות כל כך גדול? - הפירמידות כל כך גדולות, גם כי הפירמידה נועדה לפאר את המלך וככל שהיא גדולה כך תהיה ברורה גדולתו להמונים ולאנשים בעתיד, אבל גם מסיבה פרקטית, לפחות לפי האמונה המקומית. הפירמידה צריכה להכיל המון רכוש, ממון, תכשיטים, חיות מחמד, כלי רכב וכמעט תמיד גם משרתים, כי כולם לפי האמונה המצרית צריכים להיקבר איתו כדי שיוכלו לשרתו בעולם הבא.
פירמידות הענק הללו נועדו לשמור ולהסתיר את כל הרכוש הזה של הנקבר ולכן הן כה גדולות ומוצקות.
ואגב, בניגוד למחשבות של יהודים שונים, אבותינו לא בנו את הפירמידות. הם הגיעו אליהן יותר מ-1,000 שנה אחרי שכבר הושלמה בנייתן.
את מגוריהם קבעו המצרים הקדמונים בגדה המזרחית של הנהר, שם הפציעה השמש בכל בוקר ומשום כך הביאה חיים לעולם. הפירמידות, לעומת זאת, נבנו על ידי המצרים הקדמונים בגדה המערבית של נהר הנילוס - מה שהאמינו שהיא ארץ המתים, כיוון שראו שבמקום זה שוקע אל השמש בסופו של כל יום.
הפירמידה הגדולה של גיזה היא העתיקה שבשבעת פלאי תבל המקוריים של הזמן העתיק והיחידה ששרדה עד ימינו אנו. הפירמידה, שנמצאת סמוך לעיר גיזה במצרים, נבנתה באלף השלישי לפני הספירה, על ידי פרעה ח'ופו והיא נועדה לשמש כקברו. מספר המעברים הפנימיים והחדרים שבה הוא הכי גדול מכל הפירמידות במצרים.
הנה הפירמידות ומצרים העתיקה (עברית):
https://youtu.be/7Ns43U1m1zE
לא, לא היהודים בנו אותן (עברית):
https://youtu.be/yor-TywKHDU
הפירמידות של גיזה והספינקס ששומר עליהן:
http://youtu.be/onWRXXg7QZg
תמונות מהפירמידות במצרים:
http://youtu.be/0GhDwMAQxsk
ניסיון להסביר כיצד נבנו הפירמידות:
http://youtu.be/TJcp13hAO3U
וההיסטוריה של הפירמידות:
http://youtu.be/6inbtpf-Elo
בואו לסייר כאן ב-360 מעלות:
https://youtu.be/9TCHI2qbZ78?qr=yes