שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מי אמר שמכונות מעופפות לא יעופו?
"מכונות מעופפות כבדות מהאוויר אינן אפשריות" אמר הלורד קלווין בשנת 1895.
זה לא לקח הרבה זמן עד שהתבדה הלורד המכובד. 8 שנים לאחר דבריו, בחודש דצמבר 1903, הצליחו האחים רייט להתרומם עם המטוס הראשון לאוויר.
כעבור 15 שנה מטוסים כבר ביצעו משימות קרביות במלחמת העולם השנייה. מסתבר שהמשקל אינו הדבר היחיד שקובע, אלא גם כוח העילוי, הבדל לחצי אוויר, מנועי המטוס ועוד דברים שיודעים להרים ולהטיס גם מכונות כבדות מאוד באוויר ולמרחקים אדירים, כולל בחלל.
אז כבוד הלורד קלווין, אולי צדקת שמכונות מעופפות הן כבדות מהאוויר, אבל אם יש להן כנפיים בצורה מסוימת, הן יוכלו לעוף. כי צורת כנף עם משטח מקומר יכולה ליצור כוח עילוי. צורת הכנפיים הזו גורמת ללחץ האוויר שמתחת לכנפיים לגדול יותר מלחץ האוויר שמעליהן וזה מה שדוחף את הכנפיים כלפי מעלה ויחד איתן את המטוס כולו.
כך המטוס טס, אפילו כשהוא הפוך, בזכות צורת הכנף היוצרת הבדלי לחץ אוויר (עברית):
https://youtu.be/e-zSVhCCUng
וסרטון אנימציה על תולדות התעופה:
http://youtu.be/GLAreFQ3G5k
"מכונות מעופפות כבדות מהאוויר אינן אפשריות" אמר הלורד קלווין בשנת 1895.
זה לא לקח הרבה זמן עד שהתבדה הלורד המכובד. 8 שנים לאחר דבריו, בחודש דצמבר 1903, הצליחו האחים רייט להתרומם עם המטוס הראשון לאוויר.
כעבור 15 שנה מטוסים כבר ביצעו משימות קרביות במלחמת העולם השנייה. מסתבר שהמשקל אינו הדבר היחיד שקובע, אלא גם כוח העילוי, הבדל לחצי אוויר, מנועי המטוס ועוד דברים שיודעים להרים ולהטיס גם מכונות כבדות מאוד באוויר ולמרחקים אדירים, כולל בחלל.
אז כבוד הלורד קלווין, אולי צדקת שמכונות מעופפות הן כבדות מהאוויר, אבל אם יש להן כנפיים בצורה מסוימת, הן יוכלו לעוף. כי צורת כנף עם משטח מקומר יכולה ליצור כוח עילוי. צורת הכנפיים הזו גורמת ללחץ האוויר שמתחת לכנפיים לגדול יותר מלחץ האוויר שמעליהן וזה מה שדוחף את הכנפיים כלפי מעלה ויחד איתן את המטוס כולו.
כך המטוס טס, אפילו כשהוא הפוך, בזכות צורת הכנף היוצרת הבדלי לחץ אוויר (עברית):
https://youtu.be/e-zSVhCCUng
וסרטון אנימציה על תולדות התעופה:
http://youtu.be/GLAreFQ3G5k
מהם מטוסים ימיים?
מה זה מטוס ימי?
מהו מטוס ימי?
מטוס ימי הוא מטוס שממריא ונוחת בחופשיות מעל מקווה מים, כמו ים או אגם וכדומה.
ישנם מטוסים ימיים על מצופים. אלה הם מטוסים ימיים שממריאים ונוחתים על מצופים, במקום גלגלים. ישנן גם ספינות מעופפות. ספינה מעופפת היא מעין ספינת טיס שממריאה באוויר. וישנם גם מטוסים אמפיביים שמסוגלים לנחות הן על המים והן על היבשה.
הנה מטוסי המים:
http://youtu.be/CjtnVn2-bMs
המראות ונחיתות של מטוסים ימיים על מצופים:
http://youtu.be/zdso6aTtD7U
מטוס ימי בסרט טבע:
https://youtu.be/NcsFGs3Unqk
ומטוסים ימיים מודרניים:
https://youtu.be/gQ-QHDt_6L0?long=yes
מהו מטוס ימי?
מטוס ימי הוא מטוס שממריא ונוחת בחופשיות מעל מקווה מים, כמו ים או אגם וכדומה.
ישנם מטוסים ימיים על מצופים. אלה הם מטוסים ימיים שממריאים ונוחתים על מצופים, במקום גלגלים. ישנן גם ספינות מעופפות. ספינה מעופפת היא מעין ספינת טיס שממריאה באוויר. וישנם גם מטוסים אמפיביים שמסוגלים לנחות הן על המים והן על היבשה.
הנה מטוסי המים:
http://youtu.be/CjtnVn2-bMs
המראות ונחיתות של מטוסים ימיים על מצופים:
http://youtu.be/zdso6aTtD7U
מטוס ימי בסרט טבע:
https://youtu.be/NcsFGs3Unqk
ומטוסים ימיים מודרניים:
https://youtu.be/gQ-QHDt_6L0?long=yes
מהו מטוס הדמואזל?
דמואזל או דמוואזיל ("Demoiselle") בצרפתית "העלמה" או הרווקה, היה הכינוי שניתן למונופליין, מטוסו החד-כנפי של חלוץ התעופה הברזילאי אלברטו סאנטוס דומא. סנטוס שהיה מראשוני התעופה בפאריס, בא ממשפחה עשירה ובעלת מטעי הקפה מברזיל. את רוב הונו הוא השקיע בהמצאות תעופה והמונופליין דמוואזל היה יצירת הכתר שלו, לאחר שנטש את עולם ספינות האוויר ועבר למטוסים.
ה"עלמה" היה מטוס קל ובעל שלד עשוי במבוק ומחובר בכבלי מתכת. היה לו מנוע בעל 25 כוחות סוס, שסנטוס התקין בחוכמה במרכז הכנף. הבדיחה גרסה אז שהמטוס הצליח לטוס יפה במיוחד עם טייסים קלי משקל...
סאנטוס היה איש חזון שפיזר את תרשימי הדמואזיל חינם, כמו קוד פתוח של ימינו. כך הפך המטוס דמואזל למטוס הראשון שיוצר בכמה עשרות יחידות (עד אז כל מטוס יוצר כפריט בודד). מעריכים שיוצרו 50 מטוסי דמואזל מסחריים ועד היום מייצרים חובבי טיסה דגמים שמצליחים לטוס, של "העלמות" הדמואזליות..
הנה סרטון של הישגי סנטוס וגם של טיסתו במטוס דמואזל שבנה:
http://youtu.be/_8uLtRLjnYc
הנה דמואזל שהוטס בשנת 1952:
http://youtu.be/F5OrPQP4wO0
והנה גירסה חדשה למטוס הדמואזל של דה סנטוס:
http://youtu.be/x0QjMbUeMpw
והנה צילום מצד הכנף של טיסה של דמואזל מהדגם של סנטוס:
http://youtu.be/9V2S2tYidMU
דמואזל או דמוואזיל ("Demoiselle") בצרפתית "העלמה" או הרווקה, היה הכינוי שניתן למונופליין, מטוסו החד-כנפי של חלוץ התעופה הברזילאי אלברטו סאנטוס דומא. סנטוס שהיה מראשוני התעופה בפאריס, בא ממשפחה עשירה ובעלת מטעי הקפה מברזיל. את רוב הונו הוא השקיע בהמצאות תעופה והמונופליין דמוואזל היה יצירת הכתר שלו, לאחר שנטש את עולם ספינות האוויר ועבר למטוסים.
ה"עלמה" היה מטוס קל ובעל שלד עשוי במבוק ומחובר בכבלי מתכת. היה לו מנוע בעל 25 כוחות סוס, שסנטוס התקין בחוכמה במרכז הכנף. הבדיחה גרסה אז שהמטוס הצליח לטוס יפה במיוחד עם טייסים קלי משקל...
סאנטוס היה איש חזון שפיזר את תרשימי הדמואזיל חינם, כמו קוד פתוח של ימינו. כך הפך המטוס דמואזל למטוס הראשון שיוצר בכמה עשרות יחידות (עד אז כל מטוס יוצר כפריט בודד). מעריכים שיוצרו 50 מטוסי דמואזל מסחריים ועד היום מייצרים חובבי טיסה דגמים שמצליחים לטוס, של "העלמות" הדמואזליות..
הנה סרטון של הישגי סנטוס וגם של טיסתו במטוס דמואזל שבנה:
http://youtu.be/_8uLtRLjnYc
הנה דמואזל שהוטס בשנת 1952:
http://youtu.be/F5OrPQP4wO0
והנה גירסה חדשה למטוס הדמואזל של דה סנטוס:
http://youtu.be/x0QjMbUeMpw
והנה צילום מצד הכנף של טיסה של דמואזל מהדגם של סנטוס:
http://youtu.be/9V2S2tYidMU
מי המציאו את הכדור הפורח?
הראשונים שפיתחו בלון פורח היו האחים ז'וזף וז'אק מונגולפייה מהעיר אנונה שבצרפת. כשראו האחים מונגולפייה (Montgolfier Brothers) חלקיקי אפר מתרוממים מעל האש, ניסו להעיף שקיות נייר מעל אש ואז עברו לבלונים. ב-1783 הם הטיסו לראשונה כדור פורח עם אוויר חם ופיזיקאי צעיר בשם ז'אן פרנסואה פילאטר דה רוזייר, ביחד עם המרקיז פרנסואה ד'ארלנדה, היו הראשונים לטוס בו.
הטיסה הראשונה הזו הייתה למרחק של 8 קילומטרים והיא הפעם הראשונה שבה טסו בני אדם באוויר.
כך היו האחים מונגולפייה לממציאים הרשמיים של הכדור הפורח (בעברית):
https://youtu.be/j3of6zBs_M8
סיפורם של האחים מונגולפייה:
https://youtu.be/1eUHiEVOLoM
הרצאת מוזיאון על הבלון הראשון של האחים:
https://youtu.be/eqDB3N_l8ck
והשימושים הצבאיים הראשונים שעשו האמריקאים בכדור הפורח:
http://youtu.be/OegHOkVmOdI
האם הם חלמו על מראות כאלה ב-360 מעלות:
https://youtu.be/zVOow7SVJbM?qr=yes
הראשונים שפיתחו בלון פורח היו האחים ז'וזף וז'אק מונגולפייה מהעיר אנונה שבצרפת. כשראו האחים מונגולפייה (Montgolfier Brothers) חלקיקי אפר מתרוממים מעל האש, ניסו להעיף שקיות נייר מעל אש ואז עברו לבלונים. ב-1783 הם הטיסו לראשונה כדור פורח עם אוויר חם ופיזיקאי צעיר בשם ז'אן פרנסואה פילאטר דה רוזייר, ביחד עם המרקיז פרנסואה ד'ארלנדה, היו הראשונים לטוס בו.
הטיסה הראשונה הזו הייתה למרחק של 8 קילומטרים והיא הפעם הראשונה שבה טסו בני אדם באוויר.
כך היו האחים מונגולפייה לממציאים הרשמיים של הכדור הפורח (בעברית):
https://youtu.be/j3of6zBs_M8
סיפורם של האחים מונגולפייה:
https://youtu.be/1eUHiEVOLoM
הרצאת מוזיאון על הבלון הראשון של האחים:
https://youtu.be/eqDB3N_l8ck
והשימושים הצבאיים הראשונים שעשו האמריקאים בכדור הפורח:
http://youtu.be/OegHOkVmOdI
האם הם חלמו על מראות כאלה ב-360 מעלות:
https://youtu.be/zVOow7SVJbM?qr=yes
אווירונים
מה הייתה ספינת האוויר או הצפלין?
צפלין (Zeppelin) הוא שמה בגרמנית של ספינת אוויר קלה מהאוויר, שפותחה על ידי הרוזן הגרמני פרדיננד פון צפלין.
למה ספינת אוויר? - כי הצפלינים הללו היו גם בממדים וגם בפינוקים והטיסה בהם ממש כמו ספינת נוסעים המשייטת בים.
הצפלין נבנה בתחילת המאה ה-20 והיווה את הבסיס לכלי הטיס הקשיחים, שאינם בלון. גם כיום, ספינות אוויר רבות נקראות עדיין צפלין.
מתחילת המאה ה-20 שימשו הצפלינים לתחבורה אזרחית ולצרכים צבאיים. בטיסות אזרחיות וכדי להקטין את הסיכון, עלו הנוסעים אל ספינת האוויר, מתוך סירות באגם.
תאי הנוסעים מוקמו מתחת לספינת האוויר. למעשה, הצפלינים היו לכלי הטיס הראשון בהיסטוריה ששימש לתחבורה ציבורית אווירית והם טסו מארץ לארץ ולמרחקים הולכים וגדלים.
עוד לפני מלחמת העולם הראשונה הפעילו צפלינים לטיסות סדירות באירופה. מהרצון להגיע ולראות מקומות רחוקים ותרבויות אחרות, גם לסיור וצילום מעל ארץ ישראל הגיע הצפלין. עם הזמן הפעילו צפלינים בטיסות ארוכות, אפילו לאמריקה.
במלחמת העולם עשה הצבא הגרמני שימוש רב בצפלינים, לתצפיות ריגול והפצצות. הוא היה כלי חדשני ומרשים מאד, אם כי הרבה פחות חזק מהטנקים, שגם הם הופיעו במלחמה זו בפעם הראשונה.
בשנת 1937 ולאחר שגם כך ירד השימוש בצפלין לטיסות מסחריות, אירע "אסון ההינדנבורג" שהביא לקיצו הסופי של עידן הצפלין. האסון התרחש בעת הנחיתה בניו ג'רזי שבארצות הברית, כשהצפלין הנאצי נשרף לגמרי ו-35 מנוסעיו ואנשי הצוות שלו נהרגו. קראו על האסון באאוריקה בתגית "אסון הינדנבורג".
הנה ספינות האוויר וההיסטוריה שלהן:
https://youtu.be/LyaYaFzSPac
טיסת צפלין מעל גרמניה בשנת 1929, מעל שרידי הערים שנפגעו במלחמת העולם הראשונה:
http://youtu.be/tpSPEc3ZTKE
מטוסים אמריקאים מקבלים את פניו של הגרף פרדיננד פון צפלין, בטיסה על הצפלין שהמציא:
https://youtu.be/VG_wnJeH0fk
סופו של עידן, כשהצפלין הינדנבורג מגיע לאמריקה ומתרחש אסון ההינדנבורג:
http://youtu.be/CgWHbpMVQ1U
וסיפורו של הצפלין ההיסטורי (עברית):
https://youtu.be/ddL2i1wAg1g?long=yes
צפלין (Zeppelin) הוא שמה בגרמנית של ספינת אוויר קלה מהאוויר, שפותחה על ידי הרוזן הגרמני פרדיננד פון צפלין.
למה ספינת אוויר? - כי הצפלינים הללו היו גם בממדים וגם בפינוקים והטיסה בהם ממש כמו ספינת נוסעים המשייטת בים.
הצפלין נבנה בתחילת המאה ה-20 והיווה את הבסיס לכלי הטיס הקשיחים, שאינם בלון. גם כיום, ספינות אוויר רבות נקראות עדיין צפלין.
מתחילת המאה ה-20 שימשו הצפלינים לתחבורה אזרחית ולצרכים צבאיים. בטיסות אזרחיות וכדי להקטין את הסיכון, עלו הנוסעים אל ספינת האוויר, מתוך סירות באגם.
תאי הנוסעים מוקמו מתחת לספינת האוויר. למעשה, הצפלינים היו לכלי הטיס הראשון בהיסטוריה ששימש לתחבורה ציבורית אווירית והם טסו מארץ לארץ ולמרחקים הולכים וגדלים.
עוד לפני מלחמת העולם הראשונה הפעילו צפלינים לטיסות סדירות באירופה. מהרצון להגיע ולראות מקומות רחוקים ותרבויות אחרות, גם לסיור וצילום מעל ארץ ישראל הגיע הצפלין. עם הזמן הפעילו צפלינים בטיסות ארוכות, אפילו לאמריקה.
במלחמת העולם עשה הצבא הגרמני שימוש רב בצפלינים, לתצפיות ריגול והפצצות. הוא היה כלי חדשני ומרשים מאד, אם כי הרבה פחות חזק מהטנקים, שגם הם הופיעו במלחמה זו בפעם הראשונה.
בשנת 1937 ולאחר שגם כך ירד השימוש בצפלין לטיסות מסחריות, אירע "אסון ההינדנבורג" שהביא לקיצו הסופי של עידן הצפלין. האסון התרחש בעת הנחיתה בניו ג'רזי שבארצות הברית, כשהצפלין הנאצי נשרף לגמרי ו-35 מנוסעיו ואנשי הצוות שלו נהרגו. קראו על האסון באאוריקה בתגית "אסון הינדנבורג".
הנה ספינות האוויר וההיסטוריה שלהן:
https://youtu.be/LyaYaFzSPac
טיסת צפלין מעל גרמניה בשנת 1929, מעל שרידי הערים שנפגעו במלחמת העולם הראשונה:
http://youtu.be/tpSPEc3ZTKE
מטוסים אמריקאים מקבלים את פניו של הגרף פרדיננד פון צפלין, בטיסה על הצפלין שהמציא:
https://youtu.be/VG_wnJeH0fk
סופו של עידן, כשהצפלין הינדנבורג מגיע לאמריקה ומתרחש אסון ההינדנבורג:
http://youtu.be/CgWHbpMVQ1U
וסיפורו של הצפלין ההיסטורי (עברית):
https://youtu.be/ddL2i1wAg1g?long=yes
מהן הספינות המעופפות?
ספינות מעופפות (Flying Boats) הן סוג של מטוסים ימיים גדולים, שהיו נפוצים בתחילת המאה ה-20. המטוסים הללו שימשו למשימות של סיור וריגול, אספקת ציוד ותחמושת למקומות מבודדים ולחילוץ אנשים.
ספינה מעופפת היא מטוס ימי שממש כמו אוניה, יכול לצוף על פני המים, באמצעות גוף המטוס עצמו. הספינות המעופפות בנויות בצורה כזו שבנחיתה על המים הן צפות ולכן מותקנים על כנפי הספינה המעופפת מצופים קטנים. הם מייצבים את המטוס על פני המים ומקנים לו שיווי משקל.
הספינה המעופפת הייתה רעיון הגיוני באותה תקופה. שדות ההמראה והנחיתה היו אז מסוכנים. גם הידע ההנדסי והטכנולוגי על יצירת שדות תעופה בטוחים היה עדיין מוגבל.
וכך, בניגוד למצב זה של שדות תעופה יבשתיים, המים, במיוחד מי האגמים השקטים, היו אז מקום הגיוני לנחות ולהמריא ממנו.
הנה סיפורה של אחת מסוגי הספינה המעופפת (עברית):
https://youtu.be/Kz0zXY8PWFY
ספינה מעופפת מביאה צידה ליחידות אמריקניות במלחמת העולם השנייה:
https://youtu.be/0RL9ZKTNHwY
כך המטוס הימי הזה ממריא:
https://youtu.be/ySczmKPLGOo
"הספינה המעופפת" DO X:
https://youtu.be/dwPRGFN-TVA?t=2m
ספינות מעופפות מסוג "הסאנדרלנד הקצר":
https://youtu.be/lFH2OZD-TcU
ותולדות הספינה המעופפת בסרטון תיעודי:
https://youtu.be/-f906Sy79hA?long=yes
ספינות מעופפות (Flying Boats) הן סוג של מטוסים ימיים גדולים, שהיו נפוצים בתחילת המאה ה-20. המטוסים הללו שימשו למשימות של סיור וריגול, אספקת ציוד ותחמושת למקומות מבודדים ולחילוץ אנשים.
ספינה מעופפת היא מטוס ימי שממש כמו אוניה, יכול לצוף על פני המים, באמצעות גוף המטוס עצמו. הספינות המעופפות בנויות בצורה כזו שבנחיתה על המים הן צפות ולכן מותקנים על כנפי הספינה המעופפת מצופים קטנים. הם מייצבים את המטוס על פני המים ומקנים לו שיווי משקל.
הספינה המעופפת הייתה רעיון הגיוני באותה תקופה. שדות ההמראה והנחיתה היו אז מסוכנים. גם הידע ההנדסי והטכנולוגי על יצירת שדות תעופה בטוחים היה עדיין מוגבל.
וכך, בניגוד למצב זה של שדות תעופה יבשתיים, המים, במיוחד מי האגמים השקטים, היו אז מקום הגיוני לנחות ולהמריא ממנו.
הנה סיפורה של אחת מסוגי הספינה המעופפת (עברית):
https://youtu.be/Kz0zXY8PWFY
ספינה מעופפת מביאה צידה ליחידות אמריקניות במלחמת העולם השנייה:
https://youtu.be/0RL9ZKTNHwY
כך המטוס הימי הזה ממריא:
https://youtu.be/ySczmKPLGOo
"הספינה המעופפת" DO X:
https://youtu.be/dwPRGFN-TVA?t=2m
ספינות מעופפות מסוג "הסאנדרלנד הקצר":
https://youtu.be/lFH2OZD-TcU
ותולדות הספינה המעופפת בסרטון תיעודי:
https://youtu.be/-f906Sy79hA?long=yes
איך המציאו האחים רייט את המטוס האמיתי הראשון?
ב-17 בדצמבר 1903 החלו שני אחים בארצות הברית להריץ מכונה מוזרה בשדה והיא התרוממה באוויר. 12 שניות אחר-כך היא נחתה על האדמה. זה אולי נראה סתמי אבל זה היה רגע מהפכני וחשוב לטכנולוגיה העולמית ולבני האדם בכלל.
קצת קשה להאמין אבל לפני פחות מ-150 שנה לא היו מטוסים בעולם. צמד האחים רייט, אורוויל ווילבור, שני יצרני אופניים שלא סיימו אפילו תיכון, המציאו את המטוס הראשון בעולם, שהם כינו ה"פלייר 1".
טיסתם הראשונה נמשכה רק שניות, אבל בעקבותיה התפתח עולם התעופה במהירות מדהימה. אם רוצים לדייק, הם לא המציאו את המטוס. זה פשוט שהטכנולוגיה שלהם הבשילה ועשתה את הצעד המשמעותי בנושא. אבל הם התבססו על פיתוחים והמצאות של ממציאים שקדמו להם, כמו קלמנט אדר הצרפתי ואפילו לאונרדו דה וינצ'י שתכנן עוד בתקופת הרנסנס מטוסים מעופפים.
ההשפעה של המטוסים על התרבות העולמית ועל ההיסטוריה מאז היא עצומה. אם פעם היו יוצאים למלחמות על גבי סוסים, הרי שבתוך מאה אחת הפכו המלחמות להרסניות הרבה יותר, בגלל היכולת להשתמש במטוסים כדי להגיע לכל מקום ולגרום להרס רב ולנזק מכריע לאויב. אך גם איכות חייהם של בני האדם השתנתה בזכות המטוסים - חופשות ונסיעות לחו"ל נעשו פשוטות, מהירות וזולות מאי-פעם ואנשים רואים עולים וזוכים להכיר אנשים ותרבויות מכל קצוות הגלובוס.
ואגב, את ה"פלייר 1", המטוס הראשון, המקורי של האחים רייט, ניתן לראות היום במוזיאון התעופה והחלל הלאומי בבירה האמריקאית וושינגטון.
הנה הסיפור על כתפי הנפילים שהביאו לטיסה בקיטי הוק (עברית):
https://youtu.be/TpXh3x7lB_E
האם זה היה ככה? (עברית)
https://youtu.be/SpGmRAfA_xE
הגאונות של שני יצרני האופניים שהעלו את העולם לאוויר:
https://youtu.be/vvRBNuOr6OI
סרטון על האחים רייט והיום ההיסטורי ההוא:
http://youtu.be/Yjccw9o1Pwk
האחים הממציאים עם האווירון:
http://youtu.be/q3beVhDiyio
יש בצדק מי שמטילים ספק בכך שההמצאה שייכת רק להם:
http://youtu.be/OUo34MpyCH0
כמה דברים על האחים המפורסמים של עולם התעופה:
http://youtu.be/ILxNvBbLTzU
ואכן, היו עוד נסיונות לפניהם, שלא ממש הצליחו.. הנה כמה מהם, עד לאחים רייט:
http://youtu.be/iMhdksPFhCM
על התפתחות המטוסים אחריהם:
https://youtu.be/hrXDNtFjmoE
ותכנית חינוכית על חלוצי האווירון והמטוס, האחים רייט (עברית):
https://youtu.be/SPG4ehi-SvM?long=yes
ב-17 בדצמבר 1903 החלו שני אחים בארצות הברית להריץ מכונה מוזרה בשדה והיא התרוממה באוויר. 12 שניות אחר-כך היא נחתה על האדמה. זה אולי נראה סתמי אבל זה היה רגע מהפכני וחשוב לטכנולוגיה העולמית ולבני האדם בכלל.
קצת קשה להאמין אבל לפני פחות מ-150 שנה לא היו מטוסים בעולם. צמד האחים רייט, אורוויל ווילבור, שני יצרני אופניים שלא סיימו אפילו תיכון, המציאו את המטוס הראשון בעולם, שהם כינו ה"פלייר 1".
טיסתם הראשונה נמשכה רק שניות, אבל בעקבותיה התפתח עולם התעופה במהירות מדהימה. אם רוצים לדייק, הם לא המציאו את המטוס. זה פשוט שהטכנולוגיה שלהם הבשילה ועשתה את הצעד המשמעותי בנושא. אבל הם התבססו על פיתוחים והמצאות של ממציאים שקדמו להם, כמו קלמנט אדר הצרפתי ואפילו לאונרדו דה וינצ'י שתכנן עוד בתקופת הרנסנס מטוסים מעופפים.
ההשפעה של המטוסים על התרבות העולמית ועל ההיסטוריה מאז היא עצומה. אם פעם היו יוצאים למלחמות על גבי סוסים, הרי שבתוך מאה אחת הפכו המלחמות להרסניות הרבה יותר, בגלל היכולת להשתמש במטוסים כדי להגיע לכל מקום ולגרום להרס רב ולנזק מכריע לאויב. אך גם איכות חייהם של בני האדם השתנתה בזכות המטוסים - חופשות ונסיעות לחו"ל נעשו פשוטות, מהירות וזולות מאי-פעם ואנשים רואים עולים וזוכים להכיר אנשים ותרבויות מכל קצוות הגלובוס.
ואגב, את ה"פלייר 1", המטוס הראשון, המקורי של האחים רייט, ניתן לראות היום במוזיאון התעופה והחלל הלאומי בבירה האמריקאית וושינגטון.
הנה הסיפור על כתפי הנפילים שהביאו לטיסה בקיטי הוק (עברית):
https://youtu.be/TpXh3x7lB_E
האם זה היה ככה? (עברית)
https://youtu.be/SpGmRAfA_xE
הגאונות של שני יצרני האופניים שהעלו את העולם לאוויר:
https://youtu.be/vvRBNuOr6OI
סרטון על האחים רייט והיום ההיסטורי ההוא:
http://youtu.be/Yjccw9o1Pwk
האחים הממציאים עם האווירון:
http://youtu.be/q3beVhDiyio
יש בצדק מי שמטילים ספק בכך שההמצאה שייכת רק להם:
http://youtu.be/OUo34MpyCH0
כמה דברים על האחים המפורסמים של עולם התעופה:
http://youtu.be/ILxNvBbLTzU
ואכן, היו עוד נסיונות לפניהם, שלא ממש הצליחו.. הנה כמה מהם, עד לאחים רייט:
http://youtu.be/iMhdksPFhCM
על התפתחות המטוסים אחריהם:
https://youtu.be/hrXDNtFjmoE
ותכנית חינוכית על חלוצי האווירון והמטוס, האחים רייט (עברית):
https://youtu.be/SPG4ehi-SvM?long=yes
מה עושה מטוס ריסוס?
מטוס הריסוס הוא מטוס קל שמשמש בדרך כלל לריסוס של חומרי הדברה מעל השדות. במקומות שונים בעולם משתמשים במטוסי ריסוס גם לזריעה וגם לדישון ובמקרים מסוימים אפילו להשקייה של השדות. אף שיש מטוסים שהוסבו למטוסי ריסוס, בדרך כלל נבנים כלי טיס המיועדים לשימושים חקלאיים במיוחד לכך. באזורים המועדים לשריפות, יש אפילו מטוסים דו-שימושיים, שבנוסף לריסוס משמשים גם לצורכי כיבוי מהאוויר.
חומרי ההדברה שמרוססים על ידי המטוס מהאוויר נועדו להרחיק את החרקים והמזיקים שפוגעים ביבול. מטוס ריסוס כזה עושה עבודה מהירה ויעילה ומאפשר טיפול בשדות היבולים בתוך זמן קצר. במקרים שונים מעדיפים לרסס בלילה, מכיוון שהחרקים יוצאים החוצה וקל יותר להדבירם. ריסוס כזה מחייב פתרונות לבעיית הראיה של השטח שרוסס ולכן נוהגים לצרף חומר זרחני לחומרי ההדברה, כך שהטייס יוכל לראות את השטחים שרוססו.
הנה מטוס ריסוס בעבודה (עברית):
http://youtu.be/KGpMV8Rhw0I?t=08s
ומטוסי הריסוס נאבקים באויב קשה במיוחד - פעולות ריסוס הארבה בנגב (עברית):
http://youtu.be/hHrC3ZO3VZg
כך נראית הטיסה מתא טייס הריסוס (עברית):
http://youtu.be/mF2b_f1j5uY
למתגוררים בסמוך לשדות ופרדסים המרוססים כך (עברית):
https://youtu.be/tfP0Bo6xuZ4
ומתיחה טלפונית של מישהו שמבקש ללמוד להיות דייל למטוס ריסוס (עברית):
http://youtu.be/rIb_7Ko_mVU
מטוס הריסוס הוא מטוס קל שמשמש בדרך כלל לריסוס של חומרי הדברה מעל השדות. במקומות שונים בעולם משתמשים במטוסי ריסוס גם לזריעה וגם לדישון ובמקרים מסוימים אפילו להשקייה של השדות. אף שיש מטוסים שהוסבו למטוסי ריסוס, בדרך כלל נבנים כלי טיס המיועדים לשימושים חקלאיים במיוחד לכך. באזורים המועדים לשריפות, יש אפילו מטוסים דו-שימושיים, שבנוסף לריסוס משמשים גם לצורכי כיבוי מהאוויר.
חומרי ההדברה שמרוססים על ידי המטוס מהאוויר נועדו להרחיק את החרקים והמזיקים שפוגעים ביבול. מטוס ריסוס כזה עושה עבודה מהירה ויעילה ומאפשר טיפול בשדות היבולים בתוך זמן קצר. במקרים שונים מעדיפים לרסס בלילה, מכיוון שהחרקים יוצאים החוצה וקל יותר להדבירם. ריסוס כזה מחייב פתרונות לבעיית הראיה של השטח שרוסס ולכן נוהגים לצרף חומר זרחני לחומרי ההדברה, כך שהטייס יוכל לראות את השטחים שרוססו.
הנה מטוס ריסוס בעבודה (עברית):
http://youtu.be/KGpMV8Rhw0I?t=08s
ומטוסי הריסוס נאבקים באויב קשה במיוחד - פעולות ריסוס הארבה בנגב (עברית):
http://youtu.be/hHrC3ZO3VZg
כך נראית הטיסה מתא טייס הריסוס (עברית):
http://youtu.be/mF2b_f1j5uY
למתגוררים בסמוך לשדות ופרדסים המרוססים כך (עברית):
https://youtu.be/tfP0Bo6xuZ4
ומתיחה טלפונית של מישהו שמבקש ללמוד להיות דייל למטוס ריסוס (עברית):
http://youtu.be/rIb_7Ko_mVU
מהו כלי התעופה הגדול ביותר שנבנה אי-פעם?
כלי הטיס הגדול ביותר בכל הזמנים היה ספינת האוויר הגרמנית "הינדנבורג" (Hindenburg). הצפלין הזה, 245 מטרים אורכו, היה באורך של 3 מטוסי נוסעים בני זמננו!
היה לצפלין הינדנבורג שלד מתכת פנימי, שתמך במבנה הענקי שלו, אך בקושי 70 נוסעים יכולים היו לטוס בו. כמו בספינה ששטה על הים, גם תא הנוסעים שלו הכיל גם תאים פרטיים לנוסעים וגם שטחים ציבוריים לצפייה על הנוף, לאוכל ולמפגש חברתי בין הנוסעים.
אבל גז המימן שהרים את ספינת האוויר הזו לשמיים, היה גם מרכיב דליק ומסוכן מדי. כשהוא נשרף, יצר הגז הרב, שאוחסן ב-16 מיכלי הגז של ספינת האוויר הנאצית, שריפה עצומה שהרגה רבים מהנוסעים.
לאחר שההינדנבורג התפוצצה וחלק גדול מנוסעיה נהרגו, לא נבנו והוטסו יותר ספינות-אוויר שכאלה.
הנה ספינת האוויר הינדנבורג ואסון השריפה האיומה שסימן את סוף עידן ספינות האוויר:
http://youtu.be/CgWHbpMVQ1U
גודלו ומשמעותו של הצפלין:
https://youtu.be/LyaYaFzSPac
סרט עם תוספת צבע של ההינדנבורג:
http://youtu.be/JSuR2IgnimA
המבנה של ההינדנבורג, גודלה העצום ומדוע היא התפוצצה?
https://youtu.be/VJy17qZmhjE?long=yes
ועידן ספינות האוויר שההינדבורג סיים:
https://youtu.be/CgWHbpMVQ1U?long=yes
כלי הטיס הגדול ביותר בכל הזמנים היה ספינת האוויר הגרמנית "הינדנבורג" (Hindenburg). הצפלין הזה, 245 מטרים אורכו, היה באורך של 3 מטוסי נוסעים בני זמננו!
היה לצפלין הינדנבורג שלד מתכת פנימי, שתמך במבנה הענקי שלו, אך בקושי 70 נוסעים יכולים היו לטוס בו. כמו בספינה ששטה על הים, גם תא הנוסעים שלו הכיל גם תאים פרטיים לנוסעים וגם שטחים ציבוריים לצפייה על הנוף, לאוכל ולמפגש חברתי בין הנוסעים.
אבל גז המימן שהרים את ספינת האוויר הזו לשמיים, היה גם מרכיב דליק ומסוכן מדי. כשהוא נשרף, יצר הגז הרב, שאוחסן ב-16 מיכלי הגז של ספינת האוויר הנאצית, שריפה עצומה שהרגה רבים מהנוסעים.
לאחר שההינדנבורג התפוצצה וחלק גדול מנוסעיה נהרגו, לא נבנו והוטסו יותר ספינות-אוויר שכאלה.
הנה ספינת האוויר הינדנבורג ואסון השריפה האיומה שסימן את סוף עידן ספינות האוויר:
http://youtu.be/CgWHbpMVQ1U
גודלו ומשמעותו של הצפלין:
https://youtu.be/LyaYaFzSPac
סרט עם תוספת צבע של ההינדנבורג:
http://youtu.be/JSuR2IgnimA
המבנה של ההינדנבורג, גודלה העצום ומדוע היא התפוצצה?
https://youtu.be/VJy17qZmhjE?long=yes
ועידן ספינות האוויר שההינדבורג סיים:
https://youtu.be/CgWHbpMVQ1U?long=yes
מהו הדאון?
דאונים הם מטוסים ללא מנוע. אלו הם כלי טיס כבדים מן האוויר, שלא כוללים מנוע או אמצעי הנעה אחר משלהם. הדאון ממריא בעזרת מטוס או כלי רכב שגוררים אותו, כדי להתחיל את הטיסה, או גולש ממישור גבוה ומשופע לעבר עמק.
הדאון שומר על יכולתו להמשיך ולעוף בזכות משקלו הקל ויכולתו של הטיס לתפוס זרמי אוויר חם. אוויר חם תמיד שואף לעלות למעלה ולכן זרמי האוויר החמים הללו הם שמעלים את הדאון כלפי מעלה ומאפשרים לו לטוס כך זמן רב ולמרחקים ארוכים יחסית.
לדאונים יש כנפיים גדולות ביחס לגוף הדאון. מבנה זה מאפשר לדאון לנסוק למעלה, על אף מהירותו הנמוכה. על אף המסורת, מוצעים כיום גם דאונים חדישים עם מנוע קטן שמאפשר להמריא או לסייע לדאון בטיסות ארוכות.
במלחמת העולם השנייה השתמשו בדאונים כדי לשלוח אספקה לכוחות המנותקים מהכוח העיקרי או כדי להנחית חיילים בשטח אויב. אך הדאון התגלה ככלי טיס מוגבל ביכולותיו הצבאיות והסתבר שקל לאויב לפגוע בו. החיילים נהגו אז לכנות אותו "ארון קבורה מעופף". לכן לא משתמשים בימינו בדאונים בצבא וכיום הם משמשים בעיקר לספורט והנאה.
הנה כתבה על חובבי הדאונים בישראל (עברית):
http://youtu.be/jt8nwED1vxo
סרטון שמראה כיצד מרימים את הדאון לאוויר:
http://youtu.be/KlovGBcJSBA
טיסה בדאון מודרני:
http://youtu.be/kqawMYEHW2c
הדאון במלחמת העולם השנייה:
http://youtu.be/YpttD-LXYuo
וכך נראית הטיסה בתוך דאון:
http://youtu.be/vLAbjLFnw6E
דאונים הם מטוסים ללא מנוע. אלו הם כלי טיס כבדים מן האוויר, שלא כוללים מנוע או אמצעי הנעה אחר משלהם. הדאון ממריא בעזרת מטוס או כלי רכב שגוררים אותו, כדי להתחיל את הטיסה, או גולש ממישור גבוה ומשופע לעבר עמק.
הדאון שומר על יכולתו להמשיך ולעוף בזכות משקלו הקל ויכולתו של הטיס לתפוס זרמי אוויר חם. אוויר חם תמיד שואף לעלות למעלה ולכן זרמי האוויר החמים הללו הם שמעלים את הדאון כלפי מעלה ומאפשרים לו לטוס כך זמן רב ולמרחקים ארוכים יחסית.
לדאונים יש כנפיים גדולות ביחס לגוף הדאון. מבנה זה מאפשר לדאון לנסוק למעלה, על אף מהירותו הנמוכה. על אף המסורת, מוצעים כיום גם דאונים חדישים עם מנוע קטן שמאפשר להמריא או לסייע לדאון בטיסות ארוכות.
במלחמת העולם השנייה השתמשו בדאונים כדי לשלוח אספקה לכוחות המנותקים מהכוח העיקרי או כדי להנחית חיילים בשטח אויב. אך הדאון התגלה ככלי טיס מוגבל ביכולותיו הצבאיות והסתבר שקל לאויב לפגוע בו. החיילים נהגו אז לכנות אותו "ארון קבורה מעופף". לכן לא משתמשים בימינו בדאונים בצבא וכיום הם משמשים בעיקר לספורט והנאה.
הנה כתבה על חובבי הדאונים בישראל (עברית):
http://youtu.be/jt8nwED1vxo
סרטון שמראה כיצד מרימים את הדאון לאוויר:
http://youtu.be/KlovGBcJSBA
טיסה בדאון מודרני:
http://youtu.be/kqawMYEHW2c
הדאון במלחמת העולם השנייה:
http://youtu.be/YpttD-LXYuo
וכך נראית הטיסה בתוך דאון:
http://youtu.be/vLAbjLFnw6E
מהי טיסנאות ומי מטיסים טיסנים?
טיסן (Model aircraft) הוא כינויו של מטוס זעיר, לא מאויש ולרוב הוכן בעבר מחומרים כמו בלזה, עץ, פיברגלס או קצף מוקשה וכיום גם מחומרים אחרים.
בין סוגי הטיסנים, ניתן למצוא מדאונים פשוטים ואף כאלו שנעשו לבד ועד לדגמים מוקטנים של מטוסים וכלי טיס אמיתיים, שגודלם יכול להגיע לקנה מידה של 1:3 מגודלו של כלי הטיס האמיתי.
מאז שנות ה-30 של המאה ה-20, הטיסנאות היא תחביב פופולרי. הוא תמיד כלל הן את עבודת הידיים של הרכבה הטיסנים, לעתים גם של התכנון, והן את העיסוק הספורטיבי בהטסתם.
בשנות ה-50 של המאה הקודמת כבר היה תחום הטיסנאות לאחד התחביבים האהובים על ילדים ובני-נוער. רבים מהם בילו שעות ארוכות בבנייה של טיסנים, החל מבנייה עצמית, בישראל למשל בעזרת תכניות לבניית טיסנים מחוברות "הטכנאי הצעיר" הפופולריות של אותן שנים, ועד לבניית טיסנים בהנחיית מדריכים במסגרת מועדוני תעופה או גדנ"ע אוויר.
בהמשך יצאו חובבי הטיסנאות למנחתים ולשדות ונהגו להטיסם, תוך כדי צפייה בפלאים שיצרו ושפורשים כנפיים.
כיום, מעט מאוד מהטיסנאים בונים את הטיסן שלהם בעצמם. מרביתם מקדישים את זמנם, לאחר שהרכיבו את הטיסן שקנו, לאימון ולהטסה שלו.
הטיסנים של היום הם משוכללים ביותר, במיוחד אם משווים אותם לטיסני עץ הבלזה שהוטסו בשמיים בשנות ה-50. אנשים העוסקים בתחביב זה בונים כיום טיסנים ברמה גבוהה מאוד, הנמכרים כמוצרים להרכבה עצמית.
בימינו יש טיסנים המשמשים אפילו במלחמות, כמו במלחמת רוסיה-אוקראינה של השנים האחרונות, בה טיסנים תופסים לא פעם מקום בלוחמה של הצבא האוקראיני כנגד הצבא האדום והמצויד.
הנה סרטון על לימודי טיסנאות (עברית):
https://youtu.be/SJBFeUzXMSQ
חובבים מטיסים טיסני בלזה בימינו (ללא מילים):
https://youtu.be/wXpJPhZ4vnk
טיסנים בישראל בשנת 1950 (ללא מילים):
https://www.youtube.com/watch?v=azlur5ccCZE#t=202
מטיסים טיסן עכשווי בשטח:
https://youtu.be/oQkOoqHm7O8?t=4m50s
טיסן דמוי המטוס העל-קולי קונקורד:
http://youtu.be/2ZeGylHqo7M
אנשים וטיסנים - מצגת וידאו:
https://youtu.be/JnIF5JSr3Hc
ואחד הטיסנים הגדולים בעולם (ללא מילים):
https://youtu.be/VINU7uJNDsc
טיסן (Model aircraft) הוא כינויו של מטוס זעיר, לא מאויש ולרוב הוכן בעבר מחומרים כמו בלזה, עץ, פיברגלס או קצף מוקשה וכיום גם מחומרים אחרים.
בין סוגי הטיסנים, ניתן למצוא מדאונים פשוטים ואף כאלו שנעשו לבד ועד לדגמים מוקטנים של מטוסים וכלי טיס אמיתיים, שגודלם יכול להגיע לקנה מידה של 1:3 מגודלו של כלי הטיס האמיתי.
מאז שנות ה-30 של המאה ה-20, הטיסנאות היא תחביב פופולרי. הוא תמיד כלל הן את עבודת הידיים של הרכבה הטיסנים, לעתים גם של התכנון, והן את העיסוק הספורטיבי בהטסתם.
בשנות ה-50 של המאה הקודמת כבר היה תחום הטיסנאות לאחד התחביבים האהובים על ילדים ובני-נוער. רבים מהם בילו שעות ארוכות בבנייה של טיסנים, החל מבנייה עצמית, בישראל למשל בעזרת תכניות לבניית טיסנים מחוברות "הטכנאי הצעיר" הפופולריות של אותן שנים, ועד לבניית טיסנים בהנחיית מדריכים במסגרת מועדוני תעופה או גדנ"ע אוויר.
בהמשך יצאו חובבי הטיסנאות למנחתים ולשדות ונהגו להטיסם, תוך כדי צפייה בפלאים שיצרו ושפורשים כנפיים.
כיום, מעט מאוד מהטיסנאים בונים את הטיסן שלהם בעצמם. מרביתם מקדישים את זמנם, לאחר שהרכיבו את הטיסן שקנו, לאימון ולהטסה שלו.
הטיסנים של היום הם משוכללים ביותר, במיוחד אם משווים אותם לטיסני עץ הבלזה שהוטסו בשמיים בשנות ה-50. אנשים העוסקים בתחביב זה בונים כיום טיסנים ברמה גבוהה מאוד, הנמכרים כמוצרים להרכבה עצמית.
בימינו יש טיסנים המשמשים אפילו במלחמות, כמו במלחמת רוסיה-אוקראינה של השנים האחרונות, בה טיסנים תופסים לא פעם מקום בלוחמה של הצבא האוקראיני כנגד הצבא האדום והמצויד.
הנה סרטון על לימודי טיסנאות (עברית):
https://youtu.be/SJBFeUzXMSQ
חובבים מטיסים טיסני בלזה בימינו (ללא מילים):
https://youtu.be/wXpJPhZ4vnk
טיסנים בישראל בשנת 1950 (ללא מילים):
https://www.youtube.com/watch?v=azlur5ccCZE#t=202
מטיסים טיסן עכשווי בשטח:
https://youtu.be/oQkOoqHm7O8?t=4m50s
טיסן דמוי המטוס העל-קולי קונקורד:
http://youtu.be/2ZeGylHqo7M
אנשים וטיסנים - מצגת וידאו:
https://youtu.be/JnIF5JSr3Hc
ואחד הטיסנים הגדולים בעולם (ללא מילים):
https://youtu.be/VINU7uJNDsc
מהו המטוס שמונע על אור השמש?
ממש כמו לפני 100 שנה, שוב יוצאים טייסים אמיצים לעשות צעד גדול לעולם התעופה.
המטוס הסולארי ''סולאר אימפולס 2'' המריא למשימת הקפת העולם, כשהוא מונע ללא דלק. זהו מטוס שכל האנרגיה שלו מבוססת על אור השמש.
המטוס הסולארי הזה נושא לא פחות מ-17 אלף תאים סולאריים, שיספקו כוח, הן לארבעת המדחפים וגם להטענת 4 מצברים גדולים, שמיועדים לאפשר למנועים להמשיך לפעול בלילות.
עם מוטת כנפיים עצומה של 72 מטרים, גוף קל שעשוי מסיבי פחמן קלים ומנועים חלשים יחסית, התקווה היא שמזג האוויר יאפשר למטוס להשלים את המשימה ולהוכיח את האפשרויות שמציעה השמש לעולם התעופה.
המטוס השוויצרי המריא מאבו דאבי ויצא להקפה סביב העולם, טיסה במרחק של 35 אלף קילומטר. מפתחי המטוס הראשיים, השווייצרים אנדרה בורשברג וברטרנד פיקאר, יטיסו את המטוס לסירוגין.
השניים מקווים להוכיח שאנרגיית השמש תאפשר למטוסי העתיד לחסוך דלק ולשמור על הסביבה. הם אמורים לצלוח את האוקיינוס האטלנטי ואת האוקיינוס השקט, משימה שלבדה תיקח לפחות 5 יממות.
הנה סיפורו של המטוס הסולארי "הסולאר אימפולס 2" (עברית):
https://youtu.be/4_nrf_CvneI
המשך עלילותיו בהגיעו לסן פרנסיסקו:
https://youtu.be/IvE9l0CL21I
הסיפור שלו כולו:
https://youtu.be/i_QUPJZMAb4
יוצא למשימתו הגדולה:
https://youtu.be/Oeh0L_FKyMo
וכתבה בתכנית הטלוויזיה "60 דקות" על המטוס הסולארי הראשון שמקיף את העולם:
https://youtu.be/T43LTodCxHE?long=yes
ממש כמו לפני 100 שנה, שוב יוצאים טייסים אמיצים לעשות צעד גדול לעולם התעופה.
המטוס הסולארי ''סולאר אימפולס 2'' המריא למשימת הקפת העולם, כשהוא מונע ללא דלק. זהו מטוס שכל האנרגיה שלו מבוססת על אור השמש.
המטוס הסולארי הזה נושא לא פחות מ-17 אלף תאים סולאריים, שיספקו כוח, הן לארבעת המדחפים וגם להטענת 4 מצברים גדולים, שמיועדים לאפשר למנועים להמשיך לפעול בלילות.
עם מוטת כנפיים עצומה של 72 מטרים, גוף קל שעשוי מסיבי פחמן קלים ומנועים חלשים יחסית, התקווה היא שמזג האוויר יאפשר למטוס להשלים את המשימה ולהוכיח את האפשרויות שמציעה השמש לעולם התעופה.
המטוס השוויצרי המריא מאבו דאבי ויצא להקפה סביב העולם, טיסה במרחק של 35 אלף קילומטר. מפתחי המטוס הראשיים, השווייצרים אנדרה בורשברג וברטרנד פיקאר, יטיסו את המטוס לסירוגין.
השניים מקווים להוכיח שאנרגיית השמש תאפשר למטוסי העתיד לחסוך דלק ולשמור על הסביבה. הם אמורים לצלוח את האוקיינוס האטלנטי ואת האוקיינוס השקט, משימה שלבדה תיקח לפחות 5 יממות.
הנה סיפורו של המטוס הסולארי "הסולאר אימפולס 2" (עברית):
https://youtu.be/4_nrf_CvneI
המשך עלילותיו בהגיעו לסן פרנסיסקו:
https://youtu.be/IvE9l0CL21I
הסיפור שלו כולו:
https://youtu.be/i_QUPJZMAb4
יוצא למשימתו הגדולה:
https://youtu.be/Oeh0L_FKyMo
וכתבה בתכנית הטלוויזיה "60 דקות" על המטוס הסולארי הראשון שמקיף את העולם:
https://youtu.be/T43LTodCxHE?long=yes
איך מניע המדחף את המטוס?
אחת התופעות המרתקות בהנדסה היא של מטוסים במשקל אדיר, שטסים באוויר, במטוסים חזקים זה בזכות הכוח שיוצר זרם הסילון שנפלט מהמנועים הסילוניים החדישים והחזקים כל כך.
במטוסים קטנים או ישנים יותר, בעיקר אלו שלפני מלחמת העולם השנייה, הייתה זו תנועת האוויר שמייצרים המַדְחֵפים שלהם, שהחזיקה אותם באוויר.
אבל מהו המַדְחֵף? איך הוא מצליח לייצר כוח כה גדול עד שמטוסים במשקל חצי טון נשארים בזכותו באוויר ולא נופלים?
המדחף, באנגלית פרופלור (Propeller) או הרוטור במסוקים, הוא מנגנון המחובר למנוע וכולל להבים או מעין כנפיים שצורתם מיוחדת. בסיבוביהם המהירים יכולים הלהבים לייצר זרם אוויר כה חזק עד כדי כך שהם דוחפים את המטוס קדימה.
אפשר לראות במדחף סוג של כנף שמסתובבת ומייצרת את מה שהציפורים מייצרות בנפנוף כנפיהן והוא "עילוי קדימה". כוח העילוי הזה הוא שדוחף את המטוס קדימה.
למעשה, תפקיד המדחף הוא להפוך את התנועה הסיבובית של המנוע לתנועת דחף של המטוס. את המדחף מרכיבים כמה להבים, שניים או יותר, כשכל להב היא כנף מסתובבת שיוצרת זרימה של אוויר בכיוון הטיסה - לפי מהירות סיבוב המדחף.
זרימת האוויר הזו יוצרת שני כוחות: כוח עילוי אופקי, שמחזיק את המטוס באוויר וכוח דחף הדוחף אותו קדימה. שני הכוחות הללו מתגברים על שני כוחות שלכאורה מונעים מהמטוס לטוס. הראשון הוא כוח הכבידה שדווקא מושך אותו לאדמה והשני - כוח הגרר, שמתנגד לתנועה שלו קדימה.
אגב, לכל להב יש פיתול בקצהו. זאת כדי למנוע את שבירתו בקצה הלהב, בשל האופן בו משתנה כוח העילוי בחלקים השונים של הלהב.
מטוסי הפרופלור כיום הם נדירים מאוד, בעיקר כי הם איטיים:
https://youtu.be/gkGEeLr7yEo
הכוחות הפועלים על המטוס, כשהמדחף אחראי לכוח שדוחף אותו קדימה:
https://youtu.be/wFTHh-6jIT8
את המדחף החליף עם השנים מנוע הסילון (עברית):
https://youtu.be/fP8892AsAiM
וכך פועל המדחף גם בצוללות:
https://youtu.be/ON_irzFAU9c
אחת התופעות המרתקות בהנדסה היא של מטוסים במשקל אדיר, שטסים באוויר, במטוסים חזקים זה בזכות הכוח שיוצר זרם הסילון שנפלט מהמנועים הסילוניים החדישים והחזקים כל כך.
במטוסים קטנים או ישנים יותר, בעיקר אלו שלפני מלחמת העולם השנייה, הייתה זו תנועת האוויר שמייצרים המַדְחֵפים שלהם, שהחזיקה אותם באוויר.
אבל מהו המַדְחֵף? איך הוא מצליח לייצר כוח כה גדול עד שמטוסים במשקל חצי טון נשארים בזכותו באוויר ולא נופלים?
המדחף, באנגלית פרופלור (Propeller) או הרוטור במסוקים, הוא מנגנון המחובר למנוע וכולל להבים או מעין כנפיים שצורתם מיוחדת. בסיבוביהם המהירים יכולים הלהבים לייצר זרם אוויר כה חזק עד כדי כך שהם דוחפים את המטוס קדימה.
אפשר לראות במדחף סוג של כנף שמסתובבת ומייצרת את מה שהציפורים מייצרות בנפנוף כנפיהן והוא "עילוי קדימה". כוח העילוי הזה הוא שדוחף את המטוס קדימה.
למעשה, תפקיד המדחף הוא להפוך את התנועה הסיבובית של המנוע לתנועת דחף של המטוס. את המדחף מרכיבים כמה להבים, שניים או יותר, כשכל להב היא כנף מסתובבת שיוצרת זרימה של אוויר בכיוון הטיסה - לפי מהירות סיבוב המדחף.
זרימת האוויר הזו יוצרת שני כוחות: כוח עילוי אופקי, שמחזיק את המטוס באוויר וכוח דחף הדוחף אותו קדימה. שני הכוחות הללו מתגברים על שני כוחות שלכאורה מונעים מהמטוס לטוס. הראשון הוא כוח הכבידה שדווקא מושך אותו לאדמה והשני - כוח הגרר, שמתנגד לתנועה שלו קדימה.
אגב, לכל להב יש פיתול בקצהו. זאת כדי למנוע את שבירתו בקצה הלהב, בשל האופן בו משתנה כוח העילוי בחלקים השונים של הלהב.
מטוסי הפרופלור כיום הם נדירים מאוד, בעיקר כי הם איטיים:
https://youtu.be/gkGEeLr7yEo
הכוחות הפועלים על המטוס, כשהמדחף אחראי לכוח שדוחף אותו קדימה:
https://youtu.be/wFTHh-6jIT8
את המדחף החליף עם השנים מנוע הסילון (עברית):
https://youtu.be/fP8892AsAiM
וכך פועל המדחף גם בצוללות:
https://youtu.be/ON_irzFAU9c
מה היה מטוס הנוסעים העל-קולי קונקורד?
הקונקורד היה מטוס נוסעים סילוני, שחצה את מהירות הקול. לצד מטוס הטופולב Tu-144 הרוסי, הוא היה היחיד מבין מטוסי הנוסעים שיכול היה לעשות זאת.
הקונקורד פותח בשנות ה-60 על ידי בריטניה וצרפת והופעל בשנים 1976-2003 בחברות תעופה מסוימות באירופה, בעיקר בתעופה הבריטית והצרפתית. מרבית טיסותיו הופעלו בקווים מלונדון ופריז לניו יורק ולוושינגטון.
עד להתרסקות של מטוס הקונקורד בטיסה 4590 של אייר פראנס, נחשב מטוס הקונקורד לשיא ההישגים של התעופה האזרחית.
טיסה 4590 התרסקה ב-25 ביולי 2000 לתוך בית מלון בצרפת וכל הנוסעים ואנשי הצוות שבה נספו. זו הייתה התאונה הקטלנית היחידה שבה היה מעורב הקונקורד, אבל היא הביאה לכך שבעקבות האסון הופסק לחלוטין השימוש במטוסי הקונקורד.
אך למעשה, מה שגרם להפסקת השימוש והפיתוח של הקונקורד היה ההשקעה המטורפת בתחזוקה שלו. בגלל המהירויות המטורפות שהוא הגיע אליהן עבר הקונקורד בלאי מטורף. כי בשיא המהירות שלו, התארך גוף הקונקורד ביותר מחצי מטר. כשהקונקורד מאט את מהירותו, הוא מתקצר לגודל המקורי.
התהליך הזה לבדו שוחק את הקונקורד מאד ומייקר את התחזוקה של מטוס כה גדול וחדשני. מכאן יצא שבשלב מסוים הבינו בחברות התעופה האירופיות שפשוט לא שווה להמשיך להחזיק ולהטיס את הקונקורד, מה גם שהבטיחות שלו גם היא לא הייתה מוצלחת במיוחד.
הנה סיפורו העצוב של הקונקורד המיתולוגי (בעברית):
https://youtu.be/qFfNzFfbUOA
על כשלון מטוס הנוסעים העל-קולי הגדול ביותר:
https://youtu.be/a_wuykzfFzE
סופו של פרויקט הקונקורד:
https://youtu.be/mAj2-mLZ0f8
בתחילה היה מטוס הקונקורד אחד ההישגים הגדולים של התעופה המודרנית:
http://youtu.be/v9bVFkDhGPE
המראה של מטוס הקונקורד:
https://youtu.be/5MCETiKCLhc
זה מה שנשאר - טיסן דמוי מטוס קונקורד:
http://youtu.be/2ZeGylHqo7M
וסרט תיעודי על תולדות הקונקורד:
https://youtu.be/b6OCuJZ9bX4?long=yes
הקונקורד היה מטוס נוסעים סילוני, שחצה את מהירות הקול. לצד מטוס הטופולב Tu-144 הרוסי, הוא היה היחיד מבין מטוסי הנוסעים שיכול היה לעשות זאת.
הקונקורד פותח בשנות ה-60 על ידי בריטניה וצרפת והופעל בשנים 1976-2003 בחברות תעופה מסוימות באירופה, בעיקר בתעופה הבריטית והצרפתית. מרבית טיסותיו הופעלו בקווים מלונדון ופריז לניו יורק ולוושינגטון.
עד להתרסקות של מטוס הקונקורד בטיסה 4590 של אייר פראנס, נחשב מטוס הקונקורד לשיא ההישגים של התעופה האזרחית.
טיסה 4590 התרסקה ב-25 ביולי 2000 לתוך בית מלון בצרפת וכל הנוסעים ואנשי הצוות שבה נספו. זו הייתה התאונה הקטלנית היחידה שבה היה מעורב הקונקורד, אבל היא הביאה לכך שבעקבות האסון הופסק לחלוטין השימוש במטוסי הקונקורד.
אך למעשה, מה שגרם להפסקת השימוש והפיתוח של הקונקורד היה ההשקעה המטורפת בתחזוקה שלו. בגלל המהירויות המטורפות שהוא הגיע אליהן עבר הקונקורד בלאי מטורף. כי בשיא המהירות שלו, התארך גוף הקונקורד ביותר מחצי מטר. כשהקונקורד מאט את מהירותו, הוא מתקצר לגודל המקורי.
התהליך הזה לבדו שוחק את הקונקורד מאד ומייקר את התחזוקה של מטוס כה גדול וחדשני. מכאן יצא שבשלב מסוים הבינו בחברות התעופה האירופיות שפשוט לא שווה להמשיך להחזיק ולהטיס את הקונקורד, מה גם שהבטיחות שלו גם היא לא הייתה מוצלחת במיוחד.
הנה סיפורו העצוב של הקונקורד המיתולוגי (בעברית):
https://youtu.be/qFfNzFfbUOA
על כשלון מטוס הנוסעים העל-קולי הגדול ביותר:
https://youtu.be/a_wuykzfFzE
סופו של פרויקט הקונקורד:
https://youtu.be/mAj2-mLZ0f8
בתחילה היה מטוס הקונקורד אחד ההישגים הגדולים של התעופה המודרנית:
http://youtu.be/v9bVFkDhGPE
המראה של מטוס הקונקורד:
https://youtu.be/5MCETiKCLhc
זה מה שנשאר - טיסן דמוי מטוס קונקורד:
http://youtu.be/2ZeGylHqo7M
וסרט תיעודי על תולדות הקונקורד:
https://youtu.be/b6OCuJZ9bX4?long=yes