שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
אימפרסיוניסטים
מי היה האימפרסיוניסט קלוד מונה?
כאמן המרכזי מבין מייסדי התנועה האימפרסיוניסטית, הצייר הצרפתי קלוד מונה (Claude Monet) נחשב היום לאחד מאמני הצבע הגדולים בתולדות האמנות. אבל הצלחתו של מונה הייתה כאמן צעיר של ציורי נוף יפים ולא נחשבים מדי.
בשלב מסוים הוא וחבריו מתחילים לצייר, תוך שימת דגש על ציורים שיביעו את התחושות שלהם אל מול הנוף שבמציאות.
מונה חקר באופן מתמיד את האור והצל והיחסים ביניהם, מה שיביא את המשורר האנגלי ג'ררד מנלי הופקינס להמציא את המושג "נימור", עבור אפקט השילוב בין כתמי אור וצל באמנות.
מציור שצייר מונה בשנת 1872 ונתן לו את השם "התרשמות, זריחה" (Impression, Sunrise), נולד שמה של התנועה האמנותית החשובה "אימפרסיוניזם". זה קרה כשמבקר פריזאי מתנשא בשם לואי לרוי רצה ללעוג לאמנים הצעירים שציירו כמו מונה וקרא להם בהתייחס לציור "איפרסיוניסטים".
זה לא הצליח למבקר, כי הקבוצה אימצה את הכינוי שנועד להעליבם. כך נולדת תנועת ה"אימפרסיוניזם", שאימצה את הפילוסופיה של ביטוי ההשפעות החושיות על האמן, במקןם תיאור מדויק של המציאות בציור. די מהר היו ה"אימפרסיוניסטים", שהחלו כצעירים דחויים ונלעגים בקרב האמנים המוכרים, למוביליו של זרם חשוב שישנה את תולדות האמנות.
מונה נהג לא פעם לתאר את אותו נוף, את אותה סצנה, בשעות שונות של היום ובתנאים שונים של אור וצבע. למשל בציורי הערפילים הלונדוניים סביב גשר אחד, כשמתבוננים בהם ורואים את השינוי בתמונה המגובשת, המתבטא במשיכות הצבע של האמן ובגוונים ויחסי אור וצל שונים מציור לציור.
זה קורה כשבתחילת המאה ה-20 הוא מצייר סדרה גדולה של ציורי גשר בלונדון. בכל אחד מהציורים בסדרה, הוא מבטא באמצעות צבע את ההתרשמות שלו ומתמרן את תפיסת המתבונן. במהלך 3 מסעות שונים ללונדון, מונה מצייר מעל 40 גרסאות של גשר ווטרלו שמעל נהר התמזה. הגשר עצמו לא היה הנושא העיקרי של הציורים הללו, אלא האווירה שמסביבו. מה שהכי ריתק את מונה היה דווקא הנוף והאווירה המשתנה של הסצנה, עם האור הזמני, הגוונים המשתנים והערפל המלווים אותו.
הנה סיפורו של קלוד מונה:
https://youtu.be/XGmjJRR04sY
סיפור חייו לילדים:
https://youtu.be/_fsH2wf1y54
על גאונותו של מונה בעבודת הצבע של ציורי גשר ווטרלו:
https://youtu.be/kVv102g7RZY
חשיבותו של קלוד מונה:
https://youtu.be/n1SRJhTa3Lk
עבודותיו במוזיאון שנקרא על שמו:
https://youtu.be/kWfjxgER7Uk
הציור "התרשמות, זריחה" של קלוד מונה:
https://youtu.be/6mRXDvPEeHU
מונה מצייר בגנו המפורסם שבכפר ג'יברני:
https://youtu.be/BJE4QUNgaeg
ותכנית חינוכית על קלוד מונה (עברית):
https://youtu.be/nqqP9W3wfGE?long=yes
כאמן המרכזי מבין מייסדי התנועה האימפרסיוניסטית, הצייר הצרפתי קלוד מונה (Claude Monet) נחשב היום לאחד מאמני הצבע הגדולים בתולדות האמנות. אבל הצלחתו של מונה הייתה כאמן צעיר של ציורי נוף יפים ולא נחשבים מדי.
בשלב מסוים הוא וחבריו מתחילים לצייר, תוך שימת דגש על ציורים שיביעו את התחושות שלהם אל מול הנוף שבמציאות.
מונה חקר באופן מתמיד את האור והצל והיחסים ביניהם, מה שיביא את המשורר האנגלי ג'ררד מנלי הופקינס להמציא את המושג "נימור", עבור אפקט השילוב בין כתמי אור וצל באמנות.
מציור שצייר מונה בשנת 1872 ונתן לו את השם "התרשמות, זריחה" (Impression, Sunrise), נולד שמה של התנועה האמנותית החשובה "אימפרסיוניזם". זה קרה כשמבקר פריזאי מתנשא בשם לואי לרוי רצה ללעוג לאמנים הצעירים שציירו כמו מונה וקרא להם בהתייחס לציור "איפרסיוניסטים".
זה לא הצליח למבקר, כי הקבוצה אימצה את הכינוי שנועד להעליבם. כך נולדת תנועת ה"אימפרסיוניזם", שאימצה את הפילוסופיה של ביטוי ההשפעות החושיות על האמן, במקןם תיאור מדויק של המציאות בציור. די מהר היו ה"אימפרסיוניסטים", שהחלו כצעירים דחויים ונלעגים בקרב האמנים המוכרים, למוביליו של זרם חשוב שישנה את תולדות האמנות.
מונה נהג לא פעם לתאר את אותו נוף, את אותה סצנה, בשעות שונות של היום ובתנאים שונים של אור וצבע. למשל בציורי הערפילים הלונדוניים סביב גשר אחד, כשמתבוננים בהם ורואים את השינוי בתמונה המגובשת, המתבטא במשיכות הצבע של האמן ובגוונים ויחסי אור וצל שונים מציור לציור.
זה קורה כשבתחילת המאה ה-20 הוא מצייר סדרה גדולה של ציורי גשר בלונדון. בכל אחד מהציורים בסדרה, הוא מבטא באמצעות צבע את ההתרשמות שלו ומתמרן את תפיסת המתבונן. במהלך 3 מסעות שונים ללונדון, מונה מצייר מעל 40 גרסאות של גשר ווטרלו שמעל נהר התמזה. הגשר עצמו לא היה הנושא העיקרי של הציורים הללו, אלא האווירה שמסביבו. מה שהכי ריתק את מונה היה דווקא הנוף והאווירה המשתנה של הסצנה, עם האור הזמני, הגוונים המשתנים והערפל המלווים אותו.
הנה סיפורו של קלוד מונה:
https://youtu.be/XGmjJRR04sY
סיפור חייו לילדים:
https://youtu.be/_fsH2wf1y54
על גאונותו של מונה בעבודת הצבע של ציורי גשר ווטרלו:
https://youtu.be/kVv102g7RZY
חשיבותו של קלוד מונה:
https://youtu.be/n1SRJhTa3Lk
עבודותיו במוזיאון שנקרא על שמו:
https://youtu.be/kWfjxgER7Uk
הציור "התרשמות, זריחה" של קלוד מונה:
https://youtu.be/6mRXDvPEeHU
מונה מצייר בגנו המפורסם שבכפר ג'יברני:
https://youtu.be/BJE4QUNgaeg
ותכנית חינוכית על קלוד מונה (עברית):
https://youtu.be/nqqP9W3wfGE?long=yes
מהיכן השנאה הסחית לאוגוסט רנואר?
הצייר האימפרסיוניסט פייר אוגוסט רנואר (Pierre-Auguste Renoir) היה ממייסדי הזרם האימפרסיוניסטי, מהציירים הבולטים ביותר בסגנון וממעצביו. הייחודיות שלו באה לידי ביטוי בין השאר ביכולתו להציג תנועה בציוריו. הוא הירבה לצייר נשים ולא פעם יצא לארצות אחרות, כמו איטליה, אלג'יר וסיציליה וספג השראה לאמנותו.
רנואר הרבה לצייר אנשים ובעיקר נשים. דוגמאות לכך אפשר למצוא בין ציוריו דוגמת "שתי נערות ופסנתר" ו"נערה מתרחצת" ו"ניני לופז בגינה".
אבל התופעה המדהימה והלא תמיד ידועה היא שלצד הצלחתו של רנואר התפתחה כבר מאז ימי האימפריוניסטים שעליהם הוא נמנה, תופעה הפוכה, של שנאת רנואר. ומה שמדהים הוא שלא זו בלבד שזו אינה תופעה חדשה, היא מתחדשת ומתפרצת שוב ושוב, כמו אש תמיד שמתקיימת כבר מעל 100 שנה!
איך קרה שהצייר האימפרסיוניסטי ששמו הוא אולי המוכר ביותר, הוא גם אחד האמנים השנואים בתולדות האמנות, הן על מומחי אמנות והן על לא מעט אמנים?
העניין הוא שרבים רואים ברנואר נטע זר באימפרסיוניזם הצרפתי, מעין טרמפיסט על קבוצת המהפכנים והחדשנים של הציור במאה ה-19 ומי שיתחילו את התנועה לעבר המודרניזם של המאה ה-20. כי בניגוד לחברים אחרים בתנועה, הטענה היא שרנואר עסק במודרניזם בצורה הפחות עמוקה והיותר מגושמת ושטחית. ציוריו, לטעם המתנגדים להערצתו, היו מצועצעים, דביקים ואפילו סתמיים. אם חבריו לתנועה האימפרסיוניסטית שיחקו עם אור וצל בצורה חקרנית ומרתקת או העלו ביקורת חברתית נועזת, הוא עשה כרצונו והשתולל עם צבעים, מבלי קו אמנותי ברור ומוחשי, כשציוריו נראים לטעמם כמו עיסה דביקה של צבע שהונחה על הבד, על ידי צייר גרוע.
המחאות נמשכות, כשלא פעם מוצאים עצמם המפגינים נגד עוד תערוכה של יצירות רנואר בעולם, קבוצות האוהדות אותו ודורשות שימשיכו להציג את אמנותו הפיוטית. אנו נציין שהרבה ביקורת דומה לזו שמטיחים ברנואר, הושמעה בתקופות שונות כלפי רבים מהמודרניסטים שיבואו במאה ה-20. אמנם רק רנואר הפך לכליא ברק כל כך מותקף, בנחשולים של תיעוב ובוז מהסוג שמתחדש אחת למספר שנים, אבל אם זה מראה משהו הרי זה שמסתבר שגם חובבי אמנות יכולים להיות חסרי תרבות...
הנה סיפור חייו של אוגוסט רנואר:
https://youtu.be/hF_nArPfEgs
על דיוקן שצייר ומדגים משהו מהדרך שבה נהגו באמן כבר אז (עברית):
https://youtu.be/Wrd1LTX36f4
מציוריו המקסימים של אוגוסט רנואר:
https://youtu.be/NXxuuvCD4rY
סרטון נדיר מ-1915 שבו רואים את אוגוסט רנואר מצייר:
https://youtu.be/_V62aT_K8Zw
כך מציירים בסגנון רנואר בסדנת טלוויזיה מרתקת:
https://youtu.be/5dzgURDbyhY?long=yes
ותכנית חינוכית על אוגוסט רנואר (עברית):
https://youtu.be/VN6snj9bo8g?long=yes
הצייר האימפרסיוניסט פייר אוגוסט רנואר (Pierre-Auguste Renoir) היה ממייסדי הזרם האימפרסיוניסטי, מהציירים הבולטים ביותר בסגנון וממעצביו. הייחודיות שלו באה לידי ביטוי בין השאר ביכולתו להציג תנועה בציוריו. הוא הירבה לצייר נשים ולא פעם יצא לארצות אחרות, כמו איטליה, אלג'יר וסיציליה וספג השראה לאמנותו.
רנואר הרבה לצייר אנשים ובעיקר נשים. דוגמאות לכך אפשר למצוא בין ציוריו דוגמת "שתי נערות ופסנתר" ו"נערה מתרחצת" ו"ניני לופז בגינה".
אבל התופעה המדהימה והלא תמיד ידועה היא שלצד הצלחתו של רנואר התפתחה כבר מאז ימי האימפריוניסטים שעליהם הוא נמנה, תופעה הפוכה, של שנאת רנואר. ומה שמדהים הוא שלא זו בלבד שזו אינה תופעה חדשה, היא מתחדשת ומתפרצת שוב ושוב, כמו אש תמיד שמתקיימת כבר מעל 100 שנה!
איך קרה שהצייר האימפרסיוניסטי ששמו הוא אולי המוכר ביותר, הוא גם אחד האמנים השנואים בתולדות האמנות, הן על מומחי אמנות והן על לא מעט אמנים?
העניין הוא שרבים רואים ברנואר נטע זר באימפרסיוניזם הצרפתי, מעין טרמפיסט על קבוצת המהפכנים והחדשנים של הציור במאה ה-19 ומי שיתחילו את התנועה לעבר המודרניזם של המאה ה-20. כי בניגוד לחברים אחרים בתנועה, הטענה היא שרנואר עסק במודרניזם בצורה הפחות עמוקה והיותר מגושמת ושטחית. ציוריו, לטעם המתנגדים להערצתו, היו מצועצעים, דביקים ואפילו סתמיים. אם חבריו לתנועה האימפרסיוניסטית שיחקו עם אור וצל בצורה חקרנית ומרתקת או העלו ביקורת חברתית נועזת, הוא עשה כרצונו והשתולל עם צבעים, מבלי קו אמנותי ברור ומוחשי, כשציוריו נראים לטעמם כמו עיסה דביקה של צבע שהונחה על הבד, על ידי צייר גרוע.
המחאות נמשכות, כשלא פעם מוצאים עצמם המפגינים נגד עוד תערוכה של יצירות רנואר בעולם, קבוצות האוהדות אותו ודורשות שימשיכו להציג את אמנותו הפיוטית. אנו נציין שהרבה ביקורת דומה לזו שמטיחים ברנואר, הושמעה בתקופות שונות כלפי רבים מהמודרניסטים שיבואו במאה ה-20. אמנם רק רנואר הפך לכליא ברק כל כך מותקף, בנחשולים של תיעוב ובוז מהסוג שמתחדש אחת למספר שנים, אבל אם זה מראה משהו הרי זה שמסתבר שגם חובבי אמנות יכולים להיות חסרי תרבות...
הנה סיפור חייו של אוגוסט רנואר:
https://youtu.be/hF_nArPfEgs
על דיוקן שצייר ומדגים משהו מהדרך שבה נהגו באמן כבר אז (עברית):
https://youtu.be/Wrd1LTX36f4
מציוריו המקסימים של אוגוסט רנואר:
https://youtu.be/NXxuuvCD4rY
סרטון נדיר מ-1915 שבו רואים את אוגוסט רנואר מצייר:
https://youtu.be/_V62aT_K8Zw
כך מציירים בסגנון רנואר בסדנת טלוויזיה מרתקת:
https://youtu.be/5dzgURDbyhY?long=yes
ותכנית חינוכית על אוגוסט רנואר (עברית):
https://youtu.be/VN6snj9bo8g?long=yes
מדוע הירבה דֵגָה לצייר מחול?
הצייר פסל האימפרסיוניסט הצרפתי אדגר דֵגָה (Edgar Degas) התעניין מאד בתנועה החולפת ונודע כמי שהדמות האנושית היא הנושא העיקרי של ציוריו.
הוא הירבה לצייר פעילויות אמנותיות וספורטיביות שבמרכזן התנועה, כגון קונצרטים של מוסיקה, מרוצי סוסים, נשים עובדות או רוחצות באמבטיה ובמיוחד - רקדניות באלט, נושא שהיה חביב עליו מאד והוא היה הראשון והבולט המתעדים שלו.
דגה, שצייר את הרקדניות על הבמה, מאחורי הקלעים ובמהלך החזרות, הצליח להעביר היטב את האסתטיקה והיופי בבלט וגם את קשיי הרקדנים (ובעיקר הרקדניות) בתרגול ולימוד הבלט.
אבל אדגר דגה לא בילה את זמנו בציור בזמן אמת של שיעורי הבלט והחזרות למופעים בפריז. הוא נהג לצלם אותם ואז צייר בסטודיו שלו, מה שהיה שימוש חדשני בטכנולוגיה זו, מכיוון שהצילום היה די חדשני בתקופתו.
דגה חידש בציוריו לעולם האמנות גם בעיקרון נוסף, שהיה לא פחות ממהפכה באמנות הציור - הוא הראשון שאיפשר לדמויות ולעצמים להיחתך על ידי מסגרת התמונה ולא ראה חובה לצייר את כל הדמות. עד אז נהגו לפי מסורת הציור, לצייר את הדברים החשובים בשלמותם. כלומר, הגישה הזו שלו הייתה גישה מהפכנית וחדשנית בצורה לא רגילה, שהיום אמנים מתייחסים אליה כמובנת מאליה.
#האימפרסיוניסט השונה
בשונה מציירים אחרים בתנועה האימפרסיוניסטית, דגה זלזל בנטייה של אימפרסיוניסטים אחרים לצייר באוויר הפתוח (Plain air).
הוא גם פחות נטה לציור באופן ספונטני, כמוהם. כך כמעט כל פסליו נוצרו על ידו כמודלים לצורך הציור ורק בזכות חברו ששמר תבניות שלהם הם שוחזרו לפסלי ברונזה מרהיבים.
דגה גם לא מיהר לאמץ את כתם הצבע האופייני לאימפרסיוניסטים וציוריו הרבה יותר מוחשיים וריאליסטיים משל האחרים.
הנה אמנותו של אדגר דגה בווידאו:
https://youtu.be/odmsHcU5F9c
סרטון אנימציה בהשראת האמנות של אדגר דגה:
http://youtu.be/2610ggGN2-M
ציורי המחול של אדגר דגה:
https://youtu.be/En4ds6Pc8Us
עוד מציורי הבאלט של דגה:
https://youtu.be/EFI0LSEIvcQ
סרטון נדיר וקצר שבו רואים את דגה הזקן פוסע ברחובות פאריס ב-1915:
https://youtu.be/KET94NlM7Ys
תערוכת וידאו של מאות מציוריו:
https://youtu.be/7XNSLN77-Rs?long=yes
ותכנית חינוכית על אדגר דגה (עברית):
https://youtu.be/KU48vSOlQMU?long=yes
הצייר פסל האימפרסיוניסט הצרפתי אדגר דֵגָה (Edgar Degas) התעניין מאד בתנועה החולפת ונודע כמי שהדמות האנושית היא הנושא העיקרי של ציוריו.
הוא הירבה לצייר פעילויות אמנותיות וספורטיביות שבמרכזן התנועה, כגון קונצרטים של מוסיקה, מרוצי סוסים, נשים עובדות או רוחצות באמבטיה ובמיוחד - רקדניות באלט, נושא שהיה חביב עליו מאד והוא היה הראשון והבולט המתעדים שלו.
דגה, שצייר את הרקדניות על הבמה, מאחורי הקלעים ובמהלך החזרות, הצליח להעביר היטב את האסתטיקה והיופי בבלט וגם את קשיי הרקדנים (ובעיקר הרקדניות) בתרגול ולימוד הבלט.
אבל אדגר דגה לא בילה את זמנו בציור בזמן אמת של שיעורי הבלט והחזרות למופעים בפריז. הוא נהג לצלם אותם ואז צייר בסטודיו שלו, מה שהיה שימוש חדשני בטכנולוגיה זו, מכיוון שהצילום היה די חדשני בתקופתו.
דגה חידש בציוריו לעולם האמנות גם בעיקרון נוסף, שהיה לא פחות ממהפכה באמנות הציור - הוא הראשון שאיפשר לדמויות ולעצמים להיחתך על ידי מסגרת התמונה ולא ראה חובה לצייר את כל הדמות. עד אז נהגו לפי מסורת הציור, לצייר את הדברים החשובים בשלמותם. כלומר, הגישה הזו שלו הייתה גישה מהפכנית וחדשנית בצורה לא רגילה, שהיום אמנים מתייחסים אליה כמובנת מאליה.
#האימפרסיוניסט השונה
בשונה מציירים אחרים בתנועה האימפרסיוניסטית, דגה זלזל בנטייה של אימפרסיוניסטים אחרים לצייר באוויר הפתוח (Plain air).
הוא גם פחות נטה לציור באופן ספונטני, כמוהם. כך כמעט כל פסליו נוצרו על ידו כמודלים לצורך הציור ורק בזכות חברו ששמר תבניות שלהם הם שוחזרו לפסלי ברונזה מרהיבים.
דגה גם לא מיהר לאמץ את כתם הצבע האופייני לאימפרסיוניסטים וציוריו הרבה יותר מוחשיים וריאליסטיים משל האחרים.
הנה אמנותו של אדגר דגה בווידאו:
https://youtu.be/odmsHcU5F9c
סרטון אנימציה בהשראת האמנות של אדגר דגה:
http://youtu.be/2610ggGN2-M
ציורי המחול של אדגר דגה:
https://youtu.be/En4ds6Pc8Us
עוד מציורי הבאלט של דגה:
https://youtu.be/EFI0LSEIvcQ
סרטון נדיר וקצר שבו רואים את דגה הזקן פוסע ברחובות פאריס ב-1915:
https://youtu.be/KET94NlM7Ys
תערוכת וידאו של מאות מציוריו:
https://youtu.be/7XNSLN77-Rs?long=yes
ותכנית חינוכית על אדגר דגה (עברית):
https://youtu.be/KU48vSOlQMU?long=yes
מהו האימפרסיוניזם בתולדות האמנות?
האימפרסיוניזם (Impressionism) היה זרם אמנותי בפאריס שהצייר מַאנֶה הוא מייסדו. על הזרם האימפרסיוניסטי נמנים גם הציירים מוֹנֶה, רֶנוּאַר, דֵגָה ופיזארו.
אמני האימפרסיוניזם דגלו בתיאור הטבע על פי הצבעים שלו, חילופי האור שבו ובעיקר את התחושות שיש למתבונן בו. ציורים אימפרסיוניסטיים מצוירים במשיחות מכחול רופפות והם עשירים באור וצל, ניצנוצים והשתקפויות שהאמן רואה כחלק מהחוויה של מה שצייר.
עם מה שנתפס כ"כתם הצבע האימפרסיוניסטי", הסגנון הזה ראה באופן שונה לגמרי מהציור המדוייק והנאמן למציאות של סגנונות העבר, במיוחד מסגנון הריאליזם, ששאף להציג את המציאות בדיוק כמו שהיא.
כשקלוד מונה בחר במילה "התרשמות" לכותרת ציור בו הוא הנציח את נמל לה האבר, הוא לא שיער שהכותרת הזו תהפוך למושג, שיתאר את מה שהעבירו הוא וחבריו האמנותיים בציוריהם. זה קרה כשמבקר לעג לקבוצת האמנים וכינה אותם בלעג "אימפרסיוניסטים" (בעברית "מתרשמים") והם דווקא אימצו את המילה והגדירו את עצמם ככאלה.
ה"אימפרסיוניסטים", במקום לנסות ו"לצלם" את הפרטים בציוריהם, ציירו את האופן שבו הם מתרשמים מהמציאות, כלומר את ההתרשמות שלהם ממנה.
חוץ מאדגר דגה, שהעדיף את הסטודיו, נטו שאר האימפרסיוניסטים לציור ספונטני ובאוויר הפתוח (Plain air). כי ברצונם לחקור את השפעת האור על העצמים ולהדגיש את שינויי האור והתנועה המהירים, הרבו האימפרסיוניסטים לצייר את העולם בצבעים בהירים ובמשיכות מכחול מהירות.
גם מלחינים כמו דביסי, ראוול ודה-פאייה אימצו חשיבה זו ויצרו את המוסיקה האימפרסיוניסטית, המשתמשת בסולמות פחות יציבים, בחסכנות רגשית ובכלים שלא היו מרכזיים בתזמורת הסימפונית, כגון נבל וחליל (ופחות במיתרים). הם גם כתבו מוסיקה עם הרמוניות שונות מהמקובל. בכל השיטות הללו עשו שימוש כדי להעביר את המסר הרגשי, אבל ללא הרגשנות של הסגנון והתקופה הרומנטית.
ההרמוניה האימפרסיוניסטית, אגב, הייתה חדשנית ואפילו מהפכנית לזמנה. היא תשפיע על המוסיקה של המאה ה-20. בדיעבד היא אף עתידה להיות אחד ממקורות ההשפעה המפתיעים על ההרמוניה של סגנון הג'אז, סגנון מוסיקלי שיתפתח מצידו השני של האוקיינוס האטלנטי - בארצות הברית של אמריקה.
אגב, הפָּסל החשוב והנערץ אוגוסט רודֶן היה מהיחידים שסייעו לאימפרסיוניזם הצעיר, כשפיסל לעיתים בלא להשלים את הפסל והשאיר חלק מהאבן בלתי מעובד. בניגוד לזלזול והעלבונות שלהם זכו האימפרסיוניסטים הצעירים, נגד רודן הנערץ התקשו המבקרים להעביר ביקורת ולטעון בזלזול שאינו יודע אמנות. כך סייע רודן לקבלת הסגנון על ידי הציבור ואיפשר לאמנים המוכשרים שיצרו את האמנות האימפרסיוניסטית לזכות במקומם המכובד ופורץ הדרך בתולדות האמנות.
הנה סקירת סגנון האימפרסיוניזם (עברית):
https://youtu.be/IkqFOqcvARs
סיפורו של האימפרסיוניזם:
https://youtu.be/HTOO-ukvs4g
באנגלית על האימפרסיוניזם:
https://youtu.be/yyIFzRs4qQ8
סיפורם של האמנים האימפרסיוניסטים:
http://youtu.be/9RHGbWBgDvI
הסבר על הזרם האימפרסיוניסטי מתוך סקירה על "חבצלות המים" של קלוד מונה:
http://youtu.be/rVNakLfaimw?t=39s
ציורים אימפרסיוניסטיים מפורסמים:
https://youtu.be/pBTmeMeClHE
ומצגת וידאו של עבודות אימפרסיוניסטיות:
http://youtu.be/U4yDLmZXi0w
האימפרסיוניזם (Impressionism) היה זרם אמנותי בפאריס שהצייר מַאנֶה הוא מייסדו. על הזרם האימפרסיוניסטי נמנים גם הציירים מוֹנֶה, רֶנוּאַר, דֵגָה ופיזארו.
אמני האימפרסיוניזם דגלו בתיאור הטבע על פי הצבעים שלו, חילופי האור שבו ובעיקר את התחושות שיש למתבונן בו. ציורים אימפרסיוניסטיים מצוירים במשיחות מכחול רופפות והם עשירים באור וצל, ניצנוצים והשתקפויות שהאמן רואה כחלק מהחוויה של מה שצייר.
עם מה שנתפס כ"כתם הצבע האימפרסיוניסטי", הסגנון הזה ראה באופן שונה לגמרי מהציור המדוייק והנאמן למציאות של סגנונות העבר, במיוחד מסגנון הריאליזם, ששאף להציג את המציאות בדיוק כמו שהיא.
כשקלוד מונה בחר במילה "התרשמות" לכותרת ציור בו הוא הנציח את נמל לה האבר, הוא לא שיער שהכותרת הזו תהפוך למושג, שיתאר את מה שהעבירו הוא וחבריו האמנותיים בציוריהם. זה קרה כשמבקר לעג לקבוצת האמנים וכינה אותם בלעג "אימפרסיוניסטים" (בעברית "מתרשמים") והם דווקא אימצו את המילה והגדירו את עצמם ככאלה.
ה"אימפרסיוניסטים", במקום לנסות ו"לצלם" את הפרטים בציוריהם, ציירו את האופן שבו הם מתרשמים מהמציאות, כלומר את ההתרשמות שלהם ממנה.
חוץ מאדגר דגה, שהעדיף את הסטודיו, נטו שאר האימפרסיוניסטים לציור ספונטני ובאוויר הפתוח (Plain air). כי ברצונם לחקור את השפעת האור על העצמים ולהדגיש את שינויי האור והתנועה המהירים, הרבו האימפרסיוניסטים לצייר את העולם בצבעים בהירים ובמשיכות מכחול מהירות.
גם מלחינים כמו דביסי, ראוול ודה-פאייה אימצו חשיבה זו ויצרו את המוסיקה האימפרסיוניסטית, המשתמשת בסולמות פחות יציבים, בחסכנות רגשית ובכלים שלא היו מרכזיים בתזמורת הסימפונית, כגון נבל וחליל (ופחות במיתרים). הם גם כתבו מוסיקה עם הרמוניות שונות מהמקובל. בכל השיטות הללו עשו שימוש כדי להעביר את המסר הרגשי, אבל ללא הרגשנות של הסגנון והתקופה הרומנטית.
ההרמוניה האימפרסיוניסטית, אגב, הייתה חדשנית ואפילו מהפכנית לזמנה. היא תשפיע על המוסיקה של המאה ה-20. בדיעבד היא אף עתידה להיות אחד ממקורות ההשפעה המפתיעים על ההרמוניה של סגנון הג'אז, סגנון מוסיקלי שיתפתח מצידו השני של האוקיינוס האטלנטי - בארצות הברית של אמריקה.
אגב, הפָּסל החשוב והנערץ אוגוסט רודֶן היה מהיחידים שסייעו לאימפרסיוניזם הצעיר, כשפיסל לעיתים בלא להשלים את הפסל והשאיר חלק מהאבן בלתי מעובד. בניגוד לזלזול והעלבונות שלהם זכו האימפרסיוניסטים הצעירים, נגד רודן הנערץ התקשו המבקרים להעביר ביקורת ולטעון בזלזול שאינו יודע אמנות. כך סייע רודן לקבלת הסגנון על ידי הציבור ואיפשר לאמנים המוכשרים שיצרו את האמנות האימפרסיוניסטית לזכות במקומם המכובד ופורץ הדרך בתולדות האמנות.
הנה סקירת סגנון האימפרסיוניזם (עברית):
https://youtu.be/IkqFOqcvARs
סיפורו של האימפרסיוניזם:
https://youtu.be/HTOO-ukvs4g
באנגלית על האימפרסיוניזם:
https://youtu.be/yyIFzRs4qQ8
סיפורם של האמנים האימפרסיוניסטים:
http://youtu.be/9RHGbWBgDvI
הסבר על הזרם האימפרסיוניסטי מתוך סקירה על "חבצלות המים" של קלוד מונה:
http://youtu.be/rVNakLfaimw?t=39s
ציורים אימפרסיוניסטיים מפורסמים:
https://youtu.be/pBTmeMeClHE
ומצגת וידאו של עבודות אימפרסיוניסטיות:
http://youtu.be/U4yDLmZXi0w