שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מיהו סיקורסקי שפיתח את המסוק היעיל הראשון?
הראשון שהצליח לבנות מסוק שימושי היה גאון תעופה בשם איגור סיקורסקי (Igor Sikorsky). בשנת 1910, פיתח המהנדס הרוסי את המסוק הראשון שהצליח להתרומם מעל פני הקרקע.
אחרי המהפכה ברוסיה סיקורסקי עזב את רוסיה והגיע לארצות הברית. בה הוא יפתח את המסוקים היעילים הראשונים ויהפוך את מה שהיה קודם כמעט שעשוע של מהנדסי מטוסים לכלי תעופה ממשי. כי לעומת המסוקים שנבנו לפניו ולא היו שימושיים באמת, היה המסוק של סיקורסקי מכונת טיסה מוכחת.
המסוק שלו היה בעל שני רוטורים. הרוטור הראשי שלמעלה איפשר לו המראה אנכית (ישר למעלה, בלי צורך בשדה תעופה) ושהייה באוויר. רוטור הזנב הקטן מנע ממנו להסתחרר ואיפשר לו סיבוב ותנועה קדימה.
בתחילה ייעד סיקורסקי את המסוק שלו להיות כלי להצלת חיי אדם ורק בהמשך החלו מטוסים לשמש לצרכים רבים אחרים, במיוחד לצרכי פינוי ואספקה צבאיים.
בהמשך חייו המשיך איגור סיקורסקי לפתח בארה"ב מטוסים וכלי תעופה עד סוף ימיו. תרומתו של סיקורסקי להתפתחות התעופה הייתה עצומה והוא זכה ליוקרה רבה על תרומתו לתולדות האווירונאוטיקה.
הנה סרטון על גאון המסוקים איגור סיקורסקי (עברית):
https://youtu.be/CQehbfplETs
על אחד מגדולי התעופה הרוסית סיקורסקי:
https://youtu.be/1ULvnlGpYfw
עד שהוא יגיע - ההליקופטרים המוקדמים שלפניו ולא הצליחו להפוך בטיחותיים מספיק:
http://youtu.be/FPF9OP7Jync
הראשון שהצליח לבנות מסוק שימושי היה גאון תעופה בשם איגור סיקורסקי (Igor Sikorsky). בשנת 1910, פיתח המהנדס הרוסי את המסוק הראשון שהצליח להתרומם מעל פני הקרקע.
אחרי המהפכה ברוסיה סיקורסקי עזב את רוסיה והגיע לארצות הברית. בה הוא יפתח את המסוקים היעילים הראשונים ויהפוך את מה שהיה קודם כמעט שעשוע של מהנדסי מטוסים לכלי תעופה ממשי. כי לעומת המסוקים שנבנו לפניו ולא היו שימושיים באמת, היה המסוק של סיקורסקי מכונת טיסה מוכחת.
המסוק שלו היה בעל שני רוטורים. הרוטור הראשי שלמעלה איפשר לו המראה אנכית (ישר למעלה, בלי צורך בשדה תעופה) ושהייה באוויר. רוטור הזנב הקטן מנע ממנו להסתחרר ואיפשר לו סיבוב ותנועה קדימה.
בתחילה ייעד סיקורסקי את המסוק שלו להיות כלי להצלת חיי אדם ורק בהמשך החלו מטוסים לשמש לצרכים רבים אחרים, במיוחד לצרכי פינוי ואספקה צבאיים.
בהמשך חייו המשיך איגור סיקורסקי לפתח בארה"ב מטוסים וכלי תעופה עד סוף ימיו. תרומתו של סיקורסקי להתפתחות התעופה הייתה עצומה והוא זכה ליוקרה רבה על תרומתו לתולדות האווירונאוטיקה.
הנה סרטון על גאון המסוקים איגור סיקורסקי (עברית):
https://youtu.be/CQehbfplETs
על אחד מגדולי התעופה הרוסית סיקורסקי:
https://youtu.be/1ULvnlGpYfw
עד שהוא יגיע - ההליקופטרים המוקדמים שלפניו ולא הצליחו להפוך בטיחותיים מספיק:
http://youtu.be/FPF9OP7Jync
מי היה גאון המטוסים הרוסיים טופולב?
אנדריי טופולב היה מהנדס מטוסים רוסי, שהתמחה בפיתוח מפציצים. במהלך הקריירה שלו, שנמשכה 64 שנים, הוא תכנן ופיתח מעל 100 מטוסים שונים. במיוחד ידוע טופולב במפציצים הכבדים שפיתח לחיל האוויר של ברית המועצות.
ברבות השנים פיתח טופולב מטוסים רבים ומעולים, ביניהם יש לציין את הטופולב ANT-4, שהיה המטוס עשוי המתכת הראשון בעולם. המטוס הזה פתח עידן חדש בעולם התעופה ובמיוחד בפיתוח מפציצים. הטופולב ANT-20 הרוסי היה המטוס הגדול של תקופתו וכלל 8 מנועים!
מטוס נוסף שלו, הטופולב ANT-25, היה מטוס בעל מנוע יחיד והוא יועד לטווחים ארוכים. הוא השיג את שיא המרחק, כשחצה בשנת 1937 את הקוטב הצפוני מברית המועצות ועד ליבשת אמריקה - מרחק של 11,500 קילומטרים.
הנה שיאן המרחקים שהוא פיתח - מטוס טופולב ANT-25:
http://youtu.be/Q3wrqAKlNJ4
והטופולב ANT-20 הענקי של טופולב:
http://youtu.be/8QLpyNT3lB8
אנדריי טופולב היה מהנדס מטוסים רוסי, שהתמחה בפיתוח מפציצים. במהלך הקריירה שלו, שנמשכה 64 שנים, הוא תכנן ופיתח מעל 100 מטוסים שונים. במיוחד ידוע טופולב במפציצים הכבדים שפיתח לחיל האוויר של ברית המועצות.
ברבות השנים פיתח טופולב מטוסים רבים ומעולים, ביניהם יש לציין את הטופולב ANT-4, שהיה המטוס עשוי המתכת הראשון בעולם. המטוס הזה פתח עידן חדש בעולם התעופה ובמיוחד בפיתוח מפציצים. הטופולב ANT-20 הרוסי היה המטוס הגדול של תקופתו וכלל 8 מנועים!
מטוס נוסף שלו, הטופולב ANT-25, היה מטוס בעל מנוע יחיד והוא יועד לטווחים ארוכים. הוא השיג את שיא המרחק, כשחצה בשנת 1937 את הקוטב הצפוני מברית המועצות ועד ליבשת אמריקה - מרחק של 11,500 קילומטרים.
הנה שיאן המרחקים שהוא פיתח - מטוס טופולב ANT-25:
http://youtu.be/Q3wrqAKlNJ4
והטופולב ANT-20 הענקי של טופולב:
http://youtu.be/8QLpyNT3lB8
מיהו אוטו ליליינטל שהמציא את הדאון?
"להמציא כלי תעופה זה כלום, לבנות כלי תעופה - זה משהו, אבל לעוף - זה הכל!" - כך אמר חלוץ התעופה הראשון שהצליח לבנות מכונת טיס שיכולה לדאות באוויר.
אוטו ליליינטל היה ממציא יהודי גרמני שהיה הראשון שהצליח לבנות כלי טיס ולטוס בו. זה היה כלי תעופה כבד מן האוויר, הראשון מסוגו בהיסטוריה שממש טס. זה לא היה אווירון אלא דאון מהפכני. בסוף המאה ה-19, החל מ-1891 הוא טס מעל 2,000 פעם בדאונים שתכנן ובנה. בשנת 1896 הוא מצא את מותו בתאונת טיס שכזו.
"אין ברירה - חייבים להקריב קורבנות קטנים" היו מילותיו בעת שגסס לפני מותו.
הישגו של לילנטל היה חסר תקדים. לפניו, לא הצליח איש לדאות בכלי תעופה כבד מן האוויר. זה הפך אותו לחלוץ הטיסה והאיש החשוב ביותר עד אז בתחום התעופה. כיום מחשיבים רק את ההישג של האחים רייט כעולה על זה של לילנטל.
הנה ליליינטל ברצף ההמצאות של הטיסה הממוכנת:
https://youtu.be/Ic5mzlGYhew
צילומים אמיתיים של טיסותיו על הדאון שלו:
https://youtu.be/qLuIiwmu3OE
נסיון שנעשה בשנת 1971 לשחזר את הדאיה של ליליינטל בדאון מהסוג שפיתח:
http://youtu.be/t-XC0dxerYs
ושחזור מודרני:
https://youtu.be/_AZjozlvyZ4
"להמציא כלי תעופה זה כלום, לבנות כלי תעופה - זה משהו, אבל לעוף - זה הכל!" - כך אמר חלוץ התעופה הראשון שהצליח לבנות מכונת טיס שיכולה לדאות באוויר.
אוטו ליליינטל היה ממציא יהודי גרמני שהיה הראשון שהצליח לבנות כלי טיס ולטוס בו. זה היה כלי תעופה כבד מן האוויר, הראשון מסוגו בהיסטוריה שממש טס. זה לא היה אווירון אלא דאון מהפכני. בסוף המאה ה-19, החל מ-1891 הוא טס מעל 2,000 פעם בדאונים שתכנן ובנה. בשנת 1896 הוא מצא את מותו בתאונת טיס שכזו.
"אין ברירה - חייבים להקריב קורבנות קטנים" היו מילותיו בעת שגסס לפני מותו.
הישגו של לילנטל היה חסר תקדים. לפניו, לא הצליח איש לדאות בכלי תעופה כבד מן האוויר. זה הפך אותו לחלוץ הטיסה והאיש החשוב ביותר עד אז בתחום התעופה. כיום מחשיבים רק את ההישג של האחים רייט כעולה על זה של לילנטל.
הנה ליליינטל ברצף ההמצאות של הטיסה הממוכנת:
https://youtu.be/Ic5mzlGYhew
צילומים אמיתיים של טיסותיו על הדאון שלו:
https://youtu.be/qLuIiwmu3OE
נסיון שנעשה בשנת 1971 לשחזר את הדאיה של ליליינטל בדאון מהסוג שפיתח:
http://youtu.be/t-XC0dxerYs
ושחזור מודרני:
https://youtu.be/_AZjozlvyZ4
מיהו קלמנט אדר שהיה הראשון לטוס בכלי טיס כבד מהאוויר?
בשנת 1890 הצליח הצרפתי קלמנט אדר (Clement Ader) לבנות דאון שהיה בו מנוע קיטור ענקי. המנוע סובב פרופלור שהצליח להרימו לגובה של 20 סנטימטרים באוויר. הוא הצליח לעוף כך למרחק של 50 מטרים.
כך היה קלמנט אדר לראשון שטס בכלי טיס כבד מהאוויר. אגב, הוא קרא למטוס שלו Avion ומכאן יתורגם שמו של המטוס לעברית, כשאיתמר בן יהודה, הבן של, יתן לו את השם אווירון.
על אף שטיסה בגובה כה נמוך אינה טיסה של ממש, אל תזלזלו בהישג של אדר. בפעם הראשונה בהיסטוריה הצליח כלי טיס כבד מהאוויר להמריא מהקרקע ובעצמו.
הההמראה הייתה בכוח סיבובי המדחף שלו בלבד. עד אז הצליחו קודמיו רק לגלוש במורד גבעות בדאונים שונים וממונעים, והצליחו בקושי להחזיקם באוויר. לכן קלמנט אדר נחשב לחלוץ התעופה הממונעת.
אגב, אדר הוא גם הממציא של רעיון נושאת המטוסים. הוא היה הראשון שהבין שמטוסים, שבאותה תקופה הוגבלו במרחקי הטיסה שלהם מאד, יוכלו לבצע משימות צבאיות מורכבות ומוצדקות, אם יוכלו להמריא מספינה שתהווה שדה תעופה נייד, שיכול להגיע לקרבת המטרה.
זה עדיין לא מטוס לטווחים ארוכים אבל כך הצליח קלמנט אדר להיות הראשון שממש טס באוויר (עברית):
https://youtu.be/TpXh3x7lB_E
סיפורו של קלמנט אדר:
https://youtu.be/089jC-_5nnM
על הטייס שהציל את נושאת המטוסים שלו:
https://youtu.be/FSgvPHBMV9w
וקלמנט אדר עם נושאות המטוסים שהמציא והפכו לנשק אסטרטגי בימינו (עברית):
https://youtu.be/751AD9TT01Q
בשנת 1890 הצליח הצרפתי קלמנט אדר (Clement Ader) לבנות דאון שהיה בו מנוע קיטור ענקי. המנוע סובב פרופלור שהצליח להרימו לגובה של 20 סנטימטרים באוויר. הוא הצליח לעוף כך למרחק של 50 מטרים.
כך היה קלמנט אדר לראשון שטס בכלי טיס כבד מהאוויר. אגב, הוא קרא למטוס שלו Avion ומכאן יתורגם שמו של המטוס לעברית, כשאיתמר בן יהודה, הבן של, יתן לו את השם אווירון.
על אף שטיסה בגובה כה נמוך אינה טיסה של ממש, אל תזלזלו בהישג של אדר. בפעם הראשונה בהיסטוריה הצליח כלי טיס כבד מהאוויר להמריא מהקרקע ובעצמו.
הההמראה הייתה בכוח סיבובי המדחף שלו בלבד. עד אז הצליחו קודמיו רק לגלוש במורד גבעות בדאונים שונים וממונעים, והצליחו בקושי להחזיקם באוויר. לכן קלמנט אדר נחשב לחלוץ התעופה הממונעת.
אגב, אדר הוא גם הממציא של רעיון נושאת המטוסים. הוא היה הראשון שהבין שמטוסים, שבאותה תקופה הוגבלו במרחקי הטיסה שלהם מאד, יוכלו לבצע משימות צבאיות מורכבות ומוצדקות, אם יוכלו להמריא מספינה שתהווה שדה תעופה נייד, שיכול להגיע לקרבת המטרה.
זה עדיין לא מטוס לטווחים ארוכים אבל כך הצליח קלמנט אדר להיות הראשון שממש טס באוויר (עברית):
https://youtu.be/TpXh3x7lB_E
סיפורו של קלמנט אדר:
https://youtu.be/089jC-_5nnM
על הטייס שהציל את נושאת המטוסים שלו:
https://youtu.be/FSgvPHBMV9w
וקלמנט אדר עם נושאות המטוסים שהמציא והפכו לנשק אסטרטגי בימינו (עברית):
https://youtu.be/751AD9TT01Q
בוני מטוסים
איך המציאו האחים רייט את המטוס האמיתי הראשון?
ב-17 בדצמבר 1903 החלו שני אחים בארצות הברית להריץ מכונה מוזרה בשדה והיא התרוממה באוויר. 12 שניות אחר-כך היא נחתה על האדמה. זה אולי נראה סתמי אבל זה היה רגע מהפכני וחשוב לטכנולוגיה העולמית ולבני האדם בכלל.
קצת קשה להאמין אבל לפני פחות מ-150 שנה לא היו מטוסים בעולם. צמד האחים רייט, אורוויל ווילבור, שני יצרני אופניים שלא סיימו אפילו תיכון, המציאו את המטוס הראשון בעולם, שהם כינו ה"פלייר 1".
טיסתם הראשונה נמשכה רק שניות, אבל בעקבותיה התפתח עולם התעופה במהירות מדהימה. אם רוצים לדייק, הם לא המציאו את המטוס. זה פשוט שהטכנולוגיה שלהם הבשילה ועשתה את הצעד המשמעותי בנושא. אבל הם התבססו על פיתוחים והמצאות של ממציאים שקדמו להם, כמו קלמנט אדר הצרפתי ואפילו לאונרדו דה וינצ'י שתכנן עוד בתקופת הרנסנס מטוסים מעופפים.
ההשפעה של המטוסים על התרבות העולמית ועל ההיסטוריה מאז היא עצומה. אם פעם היו יוצאים למלחמות על גבי סוסים, הרי שבתוך מאה אחת הפכו המלחמות להרסניות הרבה יותר, בגלל היכולת להשתמש במטוסים כדי להגיע לכל מקום ולגרום להרס רב ולנזק מכריע לאויב. אך גם איכות חייהם של בני האדם השתנתה בזכות המטוסים - חופשות ונסיעות לחו"ל נעשו פשוטות, מהירות וזולות מאי-פעם ואנשים רואים עולים וזוכים להכיר אנשים ותרבויות מכל קצוות הגלובוס.
ואגב, את ה"פלייר 1", המטוס הראשון, המקורי של האחים רייט, ניתן לראות היום במוזיאון התעופה והחלל הלאומי בבירה האמריקאית וושינגטון.
הנה הסיפור על כתפי הנפילים שהביאו לטיסה בקיטי הוק (עברית):
https://youtu.be/TpXh3x7lB_E
האם זה היה ככה? (עברית)
https://youtu.be/SpGmRAfA_xE
הגאונות של שני יצרני האופניים שהעלו את העולם לאוויר:
https://youtu.be/vvRBNuOr6OI
סרטון על האחים רייט והיום ההיסטורי ההוא:
http://youtu.be/Yjccw9o1Pwk
האחים הממציאים עם האווירון:
http://youtu.be/q3beVhDiyio
יש בצדק מי שמטילים ספק בכך שההמצאה שייכת רק להם:
http://youtu.be/OUo34MpyCH0
כמה דברים על האחים המפורסמים של עולם התעופה:
http://youtu.be/ILxNvBbLTzU
ואכן, היו עוד נסיונות לפניהם, שלא ממש הצליחו.. הנה כמה מהם, עד לאחים רייט:
http://youtu.be/iMhdksPFhCM
על התפתחות המטוסים אחריהם:
https://youtu.be/hrXDNtFjmoE
ותכנית חינוכית על חלוצי האווירון והמטוס, האחים רייט (עברית):
https://youtu.be/SPG4ehi-SvM?long=yes
ב-17 בדצמבר 1903 החלו שני אחים בארצות הברית להריץ מכונה מוזרה בשדה והיא התרוממה באוויר. 12 שניות אחר-כך היא נחתה על האדמה. זה אולי נראה סתמי אבל זה היה רגע מהפכני וחשוב לטכנולוגיה העולמית ולבני האדם בכלל.
קצת קשה להאמין אבל לפני פחות מ-150 שנה לא היו מטוסים בעולם. צמד האחים רייט, אורוויל ווילבור, שני יצרני אופניים שלא סיימו אפילו תיכון, המציאו את המטוס הראשון בעולם, שהם כינו ה"פלייר 1".
טיסתם הראשונה נמשכה רק שניות, אבל בעקבותיה התפתח עולם התעופה במהירות מדהימה. אם רוצים לדייק, הם לא המציאו את המטוס. זה פשוט שהטכנולוגיה שלהם הבשילה ועשתה את הצעד המשמעותי בנושא. אבל הם התבססו על פיתוחים והמצאות של ממציאים שקדמו להם, כמו קלמנט אדר הצרפתי ואפילו לאונרדו דה וינצ'י שתכנן עוד בתקופת הרנסנס מטוסים מעופפים.
ההשפעה של המטוסים על התרבות העולמית ועל ההיסטוריה מאז היא עצומה. אם פעם היו יוצאים למלחמות על גבי סוסים, הרי שבתוך מאה אחת הפכו המלחמות להרסניות הרבה יותר, בגלל היכולת להשתמש במטוסים כדי להגיע לכל מקום ולגרום להרס רב ולנזק מכריע לאויב. אך גם איכות חייהם של בני האדם השתנתה בזכות המטוסים - חופשות ונסיעות לחו"ל נעשו פשוטות, מהירות וזולות מאי-פעם ואנשים רואים עולים וזוכים להכיר אנשים ותרבויות מכל קצוות הגלובוס.
ואגב, את ה"פלייר 1", המטוס הראשון, המקורי של האחים רייט, ניתן לראות היום במוזיאון התעופה והחלל הלאומי בבירה האמריקאית וושינגטון.
הנה הסיפור על כתפי הנפילים שהביאו לטיסה בקיטי הוק (עברית):
https://youtu.be/TpXh3x7lB_E
האם זה היה ככה? (עברית)
https://youtu.be/SpGmRAfA_xE
הגאונות של שני יצרני האופניים שהעלו את העולם לאוויר:
https://youtu.be/vvRBNuOr6OI
סרטון על האחים רייט והיום ההיסטורי ההוא:
http://youtu.be/Yjccw9o1Pwk
האחים הממציאים עם האווירון:
http://youtu.be/q3beVhDiyio
יש בצדק מי שמטילים ספק בכך שההמצאה שייכת רק להם:
http://youtu.be/OUo34MpyCH0
כמה דברים על האחים המפורסמים של עולם התעופה:
http://youtu.be/ILxNvBbLTzU
ואכן, היו עוד נסיונות לפניהם, שלא ממש הצליחו.. הנה כמה מהם, עד לאחים רייט:
http://youtu.be/iMhdksPFhCM
על התפתחות המטוסים אחריהם:
https://youtu.be/hrXDNtFjmoE
ותכנית חינוכית על חלוצי האווירון והמטוס, האחים רייט (עברית):
https://youtu.be/SPG4ehi-SvM?long=yes
מי היה אלברטו דימון, חלוץ התעופה הברזילאי?
יודעי דבר בעולם התעופה מספרים בשקט שיש מי שהקדים את האחים רייט בטיסה הראשונה. יש שראו בו את ממציא התעופה המודרנית ויש שרואים בו אדם שבעיקר עשה פוזות של ממציא, אבל אלברטו סנטוס דימון, או אלברטו סנטוס דומונט, היה מגדולי ומחלוצי עולם התעופה.
אלברטו סנטוס דומונט נחשב גיבור לאומי בברזיל והברזילאים מגדירים אותו כמי "שנתן לאדם כנפיים". שדה התעופה הלאומי שלהם נקרא על שמו של אלברטו סנטוס דימון והם רואים בו את ראשון המעופפים בהיסטוריה.
הנה סרטון על אלברטו סנטוס דימון:
http://youtu.be/YxAo6SV6UR8
מצגת וידאו על דומונט והישגיו בתחום התעופה:
http://youtu.be/o7Rf-MnERfo
גירסה מודרנית למטוס הדמואזל שלו:
http://youtu.be/x0QjMbUeMpw
והנה סרט מלא על אלברטו סנטוס דימון האגדי:
http://youtu.be/3NWFFSx5lSE?long=yes
יודעי דבר בעולם התעופה מספרים בשקט שיש מי שהקדים את האחים רייט בטיסה הראשונה. יש שראו בו את ממציא התעופה המודרנית ויש שרואים בו אדם שבעיקר עשה פוזות של ממציא, אבל אלברטו סנטוס דימון, או אלברטו סנטוס דומונט, היה מגדולי ומחלוצי עולם התעופה.
אלברטו סנטוס דומונט נחשב גיבור לאומי בברזיל והברזילאים מגדירים אותו כמי "שנתן לאדם כנפיים". שדה התעופה הלאומי שלהם נקרא על שמו של אלברטו סנטוס דימון והם רואים בו את ראשון המעופפים בהיסטוריה.
הנה סרטון על אלברטו סנטוס דימון:
http://youtu.be/YxAo6SV6UR8
מצגת וידאו על דומונט והישגיו בתחום התעופה:
http://youtu.be/o7Rf-MnERfo
גירסה מודרנית למטוס הדמואזל שלו:
http://youtu.be/x0QjMbUeMpw
והנה סרט מלא על אלברטו סנטוס דימון האגדי:
http://youtu.be/3NWFFSx5lSE?long=yes
מהו הסיפור של מסרשמיט?
חברת מסרשמיט (Messerschmitt) הייתה היצרנית של מטוסי הקרב העיקריים של הנאצים במלחמת העולם השנייה. הם יצרו את מטוס המסרשמיט Bf 109, שהיה ממטוסי הקרב החשובים במלחמת העולם השנייה ומטוס הדגל של חיל האוויר הגרמני.
עוד לפני מלחמת העולם השנייה זכתה חברת מסרשמיט בהרבה יוקרה בקרב השלטון הנאצי. זה קרה כשהמסרשמיט Bf 109 זכה בתחרות לייצור מטוס הקרב העתידי של הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני.
אמנם ה-109 היה רק דגם אחד בשורה של מטוסי מסרשמיט רבים, אבל הוא עתיד להיות אחד משורה של כלי טיס חשובים (לצד כמה דגמים כושלים), שעתידים לשנות את פני התעופה כולה. ואגב, הוא גם היה המטוס שהפיל הכי הרבה מטוסים בתולדות התעופה.
אחד מממשיכיו של ה-109 הוא מטוס הקרב הסילוני הראשון אי-פעם, מסרשמיט Me-262. מטוס מעניין אחר הוא המסרשמיט Me 163 קומט (כוכב שביט) - מטוס הקרב הרקטי היחיד שאי-פעם שרת בחיל אוויר כלשהו. והיו גם כשלונות, כמו מסרשמיט Bf-110, שהיה מהדגמים הגרועים שלהם ולא הצליח להחליף את ה-109 האגדי.
מי שאחראי להצלחה של החברה הוא וילי מסרשמיט, יצרן מטוסים מוכשר שעמד בראשה. מסרשמיט היה חביב המשטר הנאצי ובעל כישרון פוליטי. בתבונתו הוא הקים את מפעליו הגדולים בדרום גרמניה, הרחק ממוקדי הייצור המוכרים.
קשריו עם הבכירים הנאצים אפשרו לו גם לקבל למפעלים שלו עובדי כפייה ממחנות ריכוז נאציים שונים, כמו מאוטהאוזן.
לאחר התבוסה במלחמת העולם השנייה נאסר על מסרשמיט לייצר מטוסים, לפחות לא בגרמניה. מטוסים היא ניסתה לייצר במצרים, נחשו נגד מי... אבל תקלות בפיתוח, יכולות מטורפות של חיל האוויר הישראלי במלחמת ששת הימים ובעיקר המודיעין הישראלי של המוסד - כל אלה הצליחו לשבש את הפרויקט ולמנוע את פיתוח המטוס המצרי-נאצי הזה.
באירופה החלה מסרשמיט לייצר מכוניות ואף עשתה זאת בהצלחה מסוימת, אך בהמשך השנים היא התמזגה עם חברות אחרות, עד שנבלעה בקבוצה מסחרית שכללה את יצרני המרצדס ושם היא נעלמה לגמרי מהמפה.
הנה תעשיית המטוסים הנאצית במצרים של אחרי מלחמת העולם השנייה (עברית):
https://youtu.be/lIhDVXIhMDg
וילי מסרשמיט בסרטים אותנטיים:
https://youtu.be/TwpfBpeUUD4
מטוס המסרשמיט Bf 109 בימינו:
https://youtu.be/y_NTOOf2kzU
קרב מדומה בין מסרשמיט לספיטפייר:
https://youtu.be/t84dVdKuVDc
ומכונית המסרשמיט שעוצבה כמו תא טייס:
https://youtu.be/bZYvQAzMECM
חברת מסרשמיט (Messerschmitt) הייתה היצרנית של מטוסי הקרב העיקריים של הנאצים במלחמת העולם השנייה. הם יצרו את מטוס המסרשמיט Bf 109, שהיה ממטוסי הקרב החשובים במלחמת העולם השנייה ומטוס הדגל של חיל האוויר הגרמני.
עוד לפני מלחמת העולם השנייה זכתה חברת מסרשמיט בהרבה יוקרה בקרב השלטון הנאצי. זה קרה כשהמסרשמיט Bf 109 זכה בתחרות לייצור מטוס הקרב העתידי של הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני.
אמנם ה-109 היה רק דגם אחד בשורה של מטוסי מסרשמיט רבים, אבל הוא עתיד להיות אחד משורה של כלי טיס חשובים (לצד כמה דגמים כושלים), שעתידים לשנות את פני התעופה כולה. ואגב, הוא גם היה המטוס שהפיל הכי הרבה מטוסים בתולדות התעופה.
אחד מממשיכיו של ה-109 הוא מטוס הקרב הסילוני הראשון אי-פעם, מסרשמיט Me-262. מטוס מעניין אחר הוא המסרשמיט Me 163 קומט (כוכב שביט) - מטוס הקרב הרקטי היחיד שאי-פעם שרת בחיל אוויר כלשהו. והיו גם כשלונות, כמו מסרשמיט Bf-110, שהיה מהדגמים הגרועים שלהם ולא הצליח להחליף את ה-109 האגדי.
מי שאחראי להצלחה של החברה הוא וילי מסרשמיט, יצרן מטוסים מוכשר שעמד בראשה. מסרשמיט היה חביב המשטר הנאצי ובעל כישרון פוליטי. בתבונתו הוא הקים את מפעליו הגדולים בדרום גרמניה, הרחק ממוקדי הייצור המוכרים.
קשריו עם הבכירים הנאצים אפשרו לו גם לקבל למפעלים שלו עובדי כפייה ממחנות ריכוז נאציים שונים, כמו מאוטהאוזן.
לאחר התבוסה במלחמת העולם השנייה נאסר על מסרשמיט לייצר מטוסים, לפחות לא בגרמניה. מטוסים היא ניסתה לייצר במצרים, נחשו נגד מי... אבל תקלות בפיתוח, יכולות מטורפות של חיל האוויר הישראלי במלחמת ששת הימים ובעיקר המודיעין הישראלי של המוסד - כל אלה הצליחו לשבש את הפרויקט ולמנוע את פיתוח המטוס המצרי-נאצי הזה.
באירופה החלה מסרשמיט לייצר מכוניות ואף עשתה זאת בהצלחה מסוימת, אך בהמשך השנים היא התמזגה עם חברות אחרות, עד שנבלעה בקבוצה מסחרית שכללה את יצרני המרצדס ושם היא נעלמה לגמרי מהמפה.
הנה תעשיית המטוסים הנאצית במצרים של אחרי מלחמת העולם השנייה (עברית):
https://youtu.be/lIhDVXIhMDg
וילי מסרשמיט בסרטים אותנטיים:
https://youtu.be/TwpfBpeUUD4
מטוס המסרשמיט Bf 109 בימינו:
https://youtu.be/y_NTOOf2kzU
קרב מדומה בין מסרשמיט לספיטפייר:
https://youtu.be/t84dVdKuVDc
ומכונית המסרשמיט שעוצבה כמו תא טייס:
https://youtu.be/bZYvQAzMECM
מי היה קלינין והמבצר המעופף שלו?
מטוס המבצר המעופף קלינין KA-7 שנבנה בשנות ה-30 בברית המועצות, היה כנראה המטוס עם הכי הרבה מנועים אי-פעם. היו למטוס הניסויי הזה לא פחות מ-20 מנועים. מספרם הרב של המנועים שלו נבע מכך שעוד לא הומצא אז מנוע הסילון רב-הכוח. לכן נאלצו להתקין המון מנועי רוטור, שיוכלו להרים את המטוס עצום המידות הזה.
זה היה מטוס מסוג "מבצר מעופף", שתוכנן בידי מהנדס אוקראיני בשם קלינין. האיש היה גאון הנדסה שהמציא כבר מספר מטוסים, ששיפרו את הבטיחות והטיסה באופן דרמטי. מטוסו הראשון היה הראשון שנבנה כולו בברית המועצות!
ה-KA7 נחשב מהמפציצים הכבדים שתוכננו אי-פעם. הסודיות העצומה סביב הפיתוח שלו לא הותירה הרבה מידע. ב-1933 התרחשה תאונה מסתורית שבה נפל המטוס והרג 15 איש. למרות שחקירה שנערכה סימנה חבלה מכוונת, הואשם הגאון במותם של ההרוגים. הוא המשיך לפתח דגם עוד יותר מרשים, ללא זנב, בשם KA-12 אבל בהמשך הרשיע אותו השליט סטלין בעצמו וקבע שהוא בוגד. הוא הוצא להורג, שנייה לפני שמתחילה מלחמת העולם השנייה וגאונים כמוהו יכולים היו לחסוך הרבה חיים של אזרחים בברית המועצות. עוד פשע של סטאלין, שמעולם לא שילם את מחיר פשעיו.
בשנים האחרונות מצליחים חובבי טיס רוסיים לשחזר לפחות תמונות שמציגות את פאר היצירה הזה. מוסכם על כל מומחי התעופה כיום שקלינין הקדים את זמנו וגם היה אביו הרוחני של המפציץ המודרני והיקר ביותר, B2 מסוג "חמקן". הוא הרי פיתח ראשון את הכנף המעופפת וסימן את הדרך למטוסים אולטרה-מודרניים שטסים בדרכו.
יחי הגאונות!
הלאה הרודנות!
הנה סיפורו של קלינין והמטוס שלו (עברית):
https://youtu.be/zVH2q_9eN30
סרטון רוסי ישן עם צילומים אמיתיים שלו:
http://youtu.be/6C_8GGhY6kA
והקלינין KA-7 בתמונות ישנות וחדשות:
https://youtu.be/44vniEeXmn8
מטוס המבצר המעופף קלינין KA-7 שנבנה בשנות ה-30 בברית המועצות, היה כנראה המטוס עם הכי הרבה מנועים אי-פעם. היו למטוס הניסויי הזה לא פחות מ-20 מנועים. מספרם הרב של המנועים שלו נבע מכך שעוד לא הומצא אז מנוע הסילון רב-הכוח. לכן נאלצו להתקין המון מנועי רוטור, שיוכלו להרים את המטוס עצום המידות הזה.
זה היה מטוס מסוג "מבצר מעופף", שתוכנן בידי מהנדס אוקראיני בשם קלינין. האיש היה גאון הנדסה שהמציא כבר מספר מטוסים, ששיפרו את הבטיחות והטיסה באופן דרמטי. מטוסו הראשון היה הראשון שנבנה כולו בברית המועצות!
ה-KA7 נחשב מהמפציצים הכבדים שתוכננו אי-פעם. הסודיות העצומה סביב הפיתוח שלו לא הותירה הרבה מידע. ב-1933 התרחשה תאונה מסתורית שבה נפל המטוס והרג 15 איש. למרות שחקירה שנערכה סימנה חבלה מכוונת, הואשם הגאון במותם של ההרוגים. הוא המשיך לפתח דגם עוד יותר מרשים, ללא זנב, בשם KA-12 אבל בהמשך הרשיע אותו השליט סטלין בעצמו וקבע שהוא בוגד. הוא הוצא להורג, שנייה לפני שמתחילה מלחמת העולם השנייה וגאונים כמוהו יכולים היו לחסוך הרבה חיים של אזרחים בברית המועצות. עוד פשע של סטאלין, שמעולם לא שילם את מחיר פשעיו.
בשנים האחרונות מצליחים חובבי טיס רוסיים לשחזר לפחות תמונות שמציגות את פאר היצירה הזה. מוסכם על כל מומחי התעופה כיום שקלינין הקדים את זמנו וגם היה אביו הרוחני של המפציץ המודרני והיקר ביותר, B2 מסוג "חמקן". הוא הרי פיתח ראשון את הכנף המעופפת וסימן את הדרך למטוסים אולטרה-מודרניים שטסים בדרכו.
יחי הגאונות!
הלאה הרודנות!
הנה סיפורו של קלינין והמטוס שלו (עברית):
https://youtu.be/zVH2q_9eN30
סרטון רוסי ישן עם צילומים אמיתיים שלו:
http://youtu.be/6C_8GGhY6kA
והקלינין KA-7 בתמונות ישנות וחדשות:
https://youtu.be/44vniEeXmn8
מי ידוע כממציא ספינת האוויר צפלין?
פרדיננד פון צפלין (1838-1917) היה מאבות ספינת האוויר. הוא היה חלוץ ספינות האוויר הקשיחות, הדור השני והמשוכלל יותר של ספינות האוויר שגם נקראו על שמו: צפלין.
מי שהיה ממשפחה גרמנית מיוחסת, משקיף במלחמת האזרחים באמריקה וגילה אז עניין בתעופה. בהמשך צפלין היה לחייל בצבא הגרמני והגיע לדרגת גנרל.
ב-1870 הוא כבר תכנן כלי טיס ובשנת 1900 הוא הצליח להטיס את הצפלין הראשון, ה-LZ1.
בזכות מסגרת האלומיניום הקשיחה של הצפלין הזה, הוא הצליח להגיע למהירות של כמעט 30 קילומטרים לשעה.
ב-1917 צפלין מת. עשרים שנה אחרי מותו יתרחש אסון ההינדנבורג, האסון שהביא לבהלה מספינות האוויר הללו. אחרי האסון המפורסם יפסיק העולם להשתמש בצפלין ומטוסי הנוסעים יילכו ויחליפו אותם.
הנה סיפורו של פרדיננד פון צפלין:
https://youtu.be/vfpv6JXMaGM
כך הוא הוליד את ספינות האוויר מדגם צפלין:
https://youtu.be/uZqqWSUirls
עוד על פיתוח ספינות האוויר של הגרף פון צפלין:
http://youtu.be/0e-Zvu_CC_Q
טיסה בחזרה של פרדיננד פון צפלין לניו-יורק בשנת 1929 כולל צילומים מתא הנוסעים של ספינת האוויר:
http://youtu.be/VG_wnJeH0fk
הלווייתו של פרדיננד צפלין ב-1917:
https://youtu.be/H9JQ-u_re3k
וסיפור עלייתו ונפילתו של הצפלין ההיסטורי (עברית):
https://youtu.be/ddL2i1wAg1g?long=yes
פרדיננד פון צפלין (1838-1917) היה מאבות ספינת האוויר. הוא היה חלוץ ספינות האוויר הקשיחות, הדור השני והמשוכלל יותר של ספינות האוויר שגם נקראו על שמו: צפלין.
מי שהיה ממשפחה גרמנית מיוחסת, משקיף במלחמת האזרחים באמריקה וגילה אז עניין בתעופה. בהמשך צפלין היה לחייל בצבא הגרמני והגיע לדרגת גנרל.
ב-1870 הוא כבר תכנן כלי טיס ובשנת 1900 הוא הצליח להטיס את הצפלין הראשון, ה-LZ1.
בזכות מסגרת האלומיניום הקשיחה של הצפלין הזה, הוא הצליח להגיע למהירות של כמעט 30 קילומטרים לשעה.
ב-1917 צפלין מת. עשרים שנה אחרי מותו יתרחש אסון ההינדנבורג, האסון שהביא לבהלה מספינות האוויר הללו. אחרי האסון המפורסם יפסיק העולם להשתמש בצפלין ומטוסי הנוסעים יילכו ויחליפו אותם.
הנה סיפורו של פרדיננד פון צפלין:
https://youtu.be/vfpv6JXMaGM
כך הוא הוליד את ספינות האוויר מדגם צפלין:
https://youtu.be/uZqqWSUirls
עוד על פיתוח ספינות האוויר של הגרף פון צפלין:
http://youtu.be/0e-Zvu_CC_Q
טיסה בחזרה של פרדיננד פון צפלין לניו-יורק בשנת 1929 כולל צילומים מתא הנוסעים של ספינת האוויר:
http://youtu.be/VG_wnJeH0fk
הלווייתו של פרדיננד צפלין ב-1917:
https://youtu.be/H9JQ-u_re3k
וסיפור עלייתו ונפילתו של הצפלין ההיסטורי (עברית):
https://youtu.be/ddL2i1wAg1g?long=yes
איך המציא גלן קרטיס את מטוס הים?
הממציא גלן קרטיס היה יצרן אופניים ומנועים לאופנועים. כבר בייצור אופנועים הוא הגיע להישגים מדהימים ויצר את האופנוע המהיר ביותר בעולם, מה שהיקנה לו את הכינוי של "האיש המהיר בעולם".
אבל ממש כמו יצרני אופניים אחרים, האחים רייט, גם הוא גילה עניין בתעופה. קרטיס החל להתעניין בבניית מטוס ימי (Seaplane) לאחר שלקוח רכש ממנו מנוע למטוס-ים שרצה לבנות.
קרטיס זיהה את ההזדמנות והחל בפיתוח מטוס ים דו-כנפי. הוא נעזר לשם כך בממציא אלכסנדר גרהם בל, שסייע לו בהנדסה והפך לשותפו. בשנת 1916 הם הקימו חברה שמכרה מטוסי ים רבים בארה"ב ובעולם.
אחד מהמטוסים שייצרו היה הראשון ממטוסי הים שהצליח לצלוח את האוקיינוס האטלנטי. זה קרה בשנת 1919. הטייס שהטיס את מטוס הים הזה צלח את האוקיינוס בשלבים, כשבכל פעם הוא עושה במטוס הקרטיס חלק מהמסלול ונוחת על הים למנוחה קצרה, לפני שימשיך.
בהמשך ההיסטוריה יתפתחו ממטוסי הים של קרטיס וממשיכיו גם "הספינות המעופפות", שישמשו צבאות, משלחות מחקר ואפילו עשירים שלקחו אותן בתור יאכטות יוקרתיות.
אבל ללא הבזק הגאונות של גלן קרטיס, ממציא מטוסי הים, כנראה שכל זה לא היה בהכרח קורה.
הנה סיפור חייו של גלן קרטיס "האיש המהיר בתבל":
http://youtu.be/33rS9Vf_5DQ
מוזיאון גלן קרטיס, שמתעד את הישגיו יוצאי הדופן:
http://youtu.be/l8FnYGFNHMo?t=16s
סרטון מקורי של מודל D של מטוסי הים של קרטיס, מטוס שכונה "הידרו":
http://youtu.be/_eY3DeiDjt8
וסרט תעודה על מכונות הטיסה הימיות:
https://youtu.be/Y22F9O3A0EM?long=yes
הממציא גלן קרטיס היה יצרן אופניים ומנועים לאופנועים. כבר בייצור אופנועים הוא הגיע להישגים מדהימים ויצר את האופנוע המהיר ביותר בעולם, מה שהיקנה לו את הכינוי של "האיש המהיר בעולם".
אבל ממש כמו יצרני אופניים אחרים, האחים רייט, גם הוא גילה עניין בתעופה. קרטיס החל להתעניין בבניית מטוס ימי (Seaplane) לאחר שלקוח רכש ממנו מנוע למטוס-ים שרצה לבנות.
קרטיס זיהה את ההזדמנות והחל בפיתוח מטוס ים דו-כנפי. הוא נעזר לשם כך בממציא אלכסנדר גרהם בל, שסייע לו בהנדסה והפך לשותפו. בשנת 1916 הם הקימו חברה שמכרה מטוסי ים רבים בארה"ב ובעולם.
אחד מהמטוסים שייצרו היה הראשון ממטוסי הים שהצליח לצלוח את האוקיינוס האטלנטי. זה קרה בשנת 1919. הטייס שהטיס את מטוס הים הזה צלח את האוקיינוס בשלבים, כשבכל פעם הוא עושה במטוס הקרטיס חלק מהמסלול ונוחת על הים למנוחה קצרה, לפני שימשיך.
בהמשך ההיסטוריה יתפתחו ממטוסי הים של קרטיס וממשיכיו גם "הספינות המעופפות", שישמשו צבאות, משלחות מחקר ואפילו עשירים שלקחו אותן בתור יאכטות יוקרתיות.
אבל ללא הבזק הגאונות של גלן קרטיס, ממציא מטוסי הים, כנראה שכל זה לא היה בהכרח קורה.
הנה סיפור חייו של גלן קרטיס "האיש המהיר בתבל":
http://youtu.be/33rS9Vf_5DQ
מוזיאון גלן קרטיס, שמתעד את הישגיו יוצאי הדופן:
http://youtu.be/l8FnYGFNHMo?t=16s
סרטון מקורי של מודל D של מטוסי הים של קרטיס, מטוס שכונה "הידרו":
http://youtu.be/_eY3DeiDjt8
וסרט תעודה על מכונות הטיסה הימיות:
https://youtu.be/Y22F9O3A0EM?long=yes
מי המציא את מנוע הסילון?
מנוע הסילון הומצא על ידי סר פרנק ויטל (Frank Whittle), טייס ומהנדס בריטי שיהפוך בזכות ההמצאה הזו לאיש שתרם לעולם התעופה הכי הרבה מאז האחים רייט.
בילדותו מאלצים אותו קשיים כלכליים לעזוב את בית הספר הפרטי בו למד ולהתחיל לעזור לאביו בסדנה שלו. בעבודה זו הוא מגלה, כבר בגיל צעיר, כשרון הנדסי ומתמטי ורוכש כישורים חשובים לעתידו, כמו ידע והבנה מעמיקים במנועי גז.
פרנק הצעיר גם מתאהב בטכנולוגיה ועושה לעצמו בית ספר. כמורים משמשים לו ספרי הנדסה ומדע, ספרים וחומר באסטרונומיה וחומר קריאה בנושאים של מנועים וטורבינות.
אבל פרנק מתלהב גם מטיס. הוא מתעמק בתאוריה של תעופה וטיסה ובגיל 16 פרנק ויטל כבר מוכן להתגייס.
ואכן, ב-1923 הוא התגייס לצבא הבריטי ומשרת בחיל האוויר המלכותי. 4 שנים אחר כך הוא יוצא לקורס קצינים. על אף שלא סיים בית ספר הוא מצטיין בקורס ורוכש לעצמו מוניטין של טייס הרפתקן שמצליח לבצע תמרונים מסוכנים וטס בגבהים נמוכים.
ביטחונו המופרז והראוותנות של טיסותיו עתידים לגרום לכך שיורחק מהטיסה של כולם בסיום הקורס, אבל בהנדסה והבנת תעופה אין לו מתחרים.
לקראת תום הקורס חייבים היו כולם לחקור ולהגיש עבודה על נושא אווירי. בעבודה שהוא מגיש מעלה ויטל לראשונה את הרעיון לפתח מנוע סילון מוקדם, שמבוסס על דחיפת אוויר דחוס ממנוע בוכנה רגיל לתא בערה חיצוני שדוחף את האוויר החוצה במהירות עצומה. כבר אז הוא חשב על המבער אחורי, שיפותח רק עשרות שנים אחר כך.
עוד שנתיים חולפות, הוא עדיין בצבא ומתחיל לפתח את המנוע שהוא חלם, מנוע הטורבו-סילון בגרסתו הראשונה. יש בצבא התלהבות מרעיונותיו בצד חשד שהם לא יכולים להחליף את מנועי הבוכנה ששלטו אז.
ב-1930 הוא רושם פטנט וזה שהוא עדיין בצבא לא מפריע לו לייסד את חברת פאוור ג'טס, להבשיל עם פיתוחים מופלאים שעתידים להראות לכל הספקנים מיהו ולפתח בזה אחר זה שורת מנועי סילון שיניעו את עולם התעופה הצבאי קדימה ובהמשך את תעשיית התעופה כולה.
חילות האוויר של בעלות הברית במלחמת העולם השנייה חבים לו את מטוסי הקרב הסילוניים הראשונים שלהם. אלה עתידים להפוך ליתרון במהלך המלחמה ובהמשך לתרום למאמץ להכניע את היטלר.
ויטל, שחסרון כיס גרם לו לעזוב את בית הספר, לימד את עצמו הרבה יותר מכל מערכת חינוך. לגמרי לבדו הוא הפך את עצמו לאדם החשוב ביותר בתעשיית התעופה ולמי שהמין האנושי קיבל במחצית השנייה של המאה ה-20 את מטוסי הנוסעים הסילוניים שישנו לחלוטין את העולם.
הנה סיפור פיתוחו של מנוע הסילון:
https://youtu.be/_rh257kyp_8
היו לו קשיים בדרך:
https://youtu.be/LZglVV36bJU
כך הוצג מנוע הסילון בתחילה על ידי וויטל:
https://youtu.be/EuyZQfCjUBs
עם הזמן הוסיפו לו את המבער האחורי שנותן כוח מתפרץ (עברית):
https://youtu.be/12lNzR9JpOs
על מנוע "מגח הסילון", פיתוח הסילון שכמעט הביא לנשק שיחסל את האנושות (עברית):
https://youtu.be/hl0REkoK8oU
וסרט תיעודי קצר על ההמצאה ששינתה את עולם התעופה:
https://youtu.be/Y76qd68M1-M?long=yes?t=10s
מנוע הסילון הומצא על ידי סר פרנק ויטל (Frank Whittle), טייס ומהנדס בריטי שיהפוך בזכות ההמצאה הזו לאיש שתרם לעולם התעופה הכי הרבה מאז האחים רייט.
בילדותו מאלצים אותו קשיים כלכליים לעזוב את בית הספר הפרטי בו למד ולהתחיל לעזור לאביו בסדנה שלו. בעבודה זו הוא מגלה, כבר בגיל צעיר, כשרון הנדסי ומתמטי ורוכש כישורים חשובים לעתידו, כמו ידע והבנה מעמיקים במנועי גז.
פרנק הצעיר גם מתאהב בטכנולוגיה ועושה לעצמו בית ספר. כמורים משמשים לו ספרי הנדסה ומדע, ספרים וחומר באסטרונומיה וחומר קריאה בנושאים של מנועים וטורבינות.
אבל פרנק מתלהב גם מטיס. הוא מתעמק בתאוריה של תעופה וטיסה ובגיל 16 פרנק ויטל כבר מוכן להתגייס.
ואכן, ב-1923 הוא התגייס לצבא הבריטי ומשרת בחיל האוויר המלכותי. 4 שנים אחר כך הוא יוצא לקורס קצינים. על אף שלא סיים בית ספר הוא מצטיין בקורס ורוכש לעצמו מוניטין של טייס הרפתקן שמצליח לבצע תמרונים מסוכנים וטס בגבהים נמוכים.
ביטחונו המופרז והראוותנות של טיסותיו עתידים לגרום לכך שיורחק מהטיסה של כולם בסיום הקורס, אבל בהנדסה והבנת תעופה אין לו מתחרים.
לקראת תום הקורס חייבים היו כולם לחקור ולהגיש עבודה על נושא אווירי. בעבודה שהוא מגיש מעלה ויטל לראשונה את הרעיון לפתח מנוע סילון מוקדם, שמבוסס על דחיפת אוויר דחוס ממנוע בוכנה רגיל לתא בערה חיצוני שדוחף את האוויר החוצה במהירות עצומה. כבר אז הוא חשב על המבער אחורי, שיפותח רק עשרות שנים אחר כך.
עוד שנתיים חולפות, הוא עדיין בצבא ומתחיל לפתח את המנוע שהוא חלם, מנוע הטורבו-סילון בגרסתו הראשונה. יש בצבא התלהבות מרעיונותיו בצד חשד שהם לא יכולים להחליף את מנועי הבוכנה ששלטו אז.
ב-1930 הוא רושם פטנט וזה שהוא עדיין בצבא לא מפריע לו לייסד את חברת פאוור ג'טס, להבשיל עם פיתוחים מופלאים שעתידים להראות לכל הספקנים מיהו ולפתח בזה אחר זה שורת מנועי סילון שיניעו את עולם התעופה הצבאי קדימה ובהמשך את תעשיית התעופה כולה.
חילות האוויר של בעלות הברית במלחמת העולם השנייה חבים לו את מטוסי הקרב הסילוניים הראשונים שלהם. אלה עתידים להפוך ליתרון במהלך המלחמה ובהמשך לתרום למאמץ להכניע את היטלר.
ויטל, שחסרון כיס גרם לו לעזוב את בית הספר, לימד את עצמו הרבה יותר מכל מערכת חינוך. לגמרי לבדו הוא הפך את עצמו לאדם החשוב ביותר בתעשיית התעופה ולמי שהמין האנושי קיבל במחצית השנייה של המאה ה-20 את מטוסי הנוסעים הסילוניים שישנו לחלוטין את העולם.
הנה סיפור פיתוחו של מנוע הסילון:
https://youtu.be/_rh257kyp_8
היו לו קשיים בדרך:
https://youtu.be/LZglVV36bJU
כך הוצג מנוע הסילון בתחילה על ידי וויטל:
https://youtu.be/EuyZQfCjUBs
עם הזמן הוסיפו לו את המבער האחורי שנותן כוח מתפרץ (עברית):
https://youtu.be/12lNzR9JpOs
על מנוע "מגח הסילון", פיתוח הסילון שכמעט הביא לנשק שיחסל את האנושות (עברית):
https://youtu.be/hl0REkoK8oU
וסרט תיעודי קצר על ההמצאה ששינתה את עולם התעופה:
https://youtu.be/Y76qd68M1-M?long=yes?t=10s
מה סופו של גאון המטוסים הווארד יוז שכיכב גם בקולנוע?
הוא היה אחד היזמים המוזרים, העשירים, המסקרנים והגדולים של אמריקה במאה ה-20 ואחד האומללים שבהם. קראו לו הווארד יוז (Howard Hughes) ושום דבר בחייו לא היה רגיל.
הוא החל כבן עשירים, שבילדותו גילה עניין רב וכישורים גבוהים במתמטיקה ובהנדסה והבריק במיוחד בתחום התעופה. כמו אביו, מי שהמציא טכנולוגיה לקדיחה בקרקע והתעשר כקורח, גם הוא היה מוכשר באופן קיצוני.
יוז, שבגיל צעיר היה ליורש של אימפריית הנפט שבנה אביו במו מוחו, לא התכוון לרגע לנוח על זרי הממון. בשנות ה-20 עד שנות ה-40 של המאה ה-20, שנות היצירה הגדולות שלו, פיתח היורש העשיר את תחביבו ואהבתו הגדולה למטוסים.
ההתעניינות שלו בתעופה, ההייטק של תקופתו, הפכה אותו לפריק של אווירונאוטיקה ולאחד החלוצים המובילים בתחום זה. הוא ניצל את עושרו ותבונתו, לשלל המצאות ופיתוחים אווירודינמיים שונים ומלהיבים. כך הקים האיש את חברת "יוז איירקראפט", פיתח מטוסים חדשניים וערך בעצמו את טיסות הניסוי למטוסיו.
במקביל גילה יוז עניין בהוליווד ודי מהר היה לבעלים של אולפני RKO. הוא זכה לפרסום רב בזכות יכולתו גם לביים ולהפיק סרטי קולנוע מלהיבים, ששילבו את היצירתיות שלו, יכולתו הטכנולוגית והתעופתית, עם דמיונו ועושרו האגדיים.
כמפיק סרטים הוליוודי הוא הפיק יצירות מופת קולנועיות, ביניהן "מלאכי הגיהנום" היקר להחריד, שהפך להצלחה מסחררת, הסרט "פני צלקת" המקורי ו"האקדוחנים" המלהיב והנועז יחסית, הסרט שבו נחשפה, תרתי משמע, הכוכבת לעתיד ג'יין ראסל, לעין הצופים.
במקביל מנהל יוז באותה תקופה מערכות יחסים מעוררות קנאה עם השחקניות היפות והנערצות ביותר בהוליווד, ביניהן ג'יין הרלו, קתרין הפבורן ואווה גרדנר.
במהלך מלחמת העולם השנייה הסתבך היזם הגאון, כשהציע לספק לצבא האמריקאי את המטוס הימי הגדול בעולם. הצבא שילם והמתין, אבל יוז האובססיבי שרצה במטוס מושלם לא סיים את הפיתוח מעולם. זה הביא להליכים משפטיים נגדו. על אף שניצח בקרב המשפטי, הנפש שלו נפגעה אנושות ומכאן החל השינוי.
כי מצבו של יוז, שנודע גם בהתנהגותיו המוזרות, הלך והתדרדר. האירועים האחרונים, כישלונו בפיתוח המטוס והחקירות נגדו, בצירוף חייו הסוערים ומלאי הגירויים וההפתעות, הביאו בהדרגה לשקיעתו ב-OCD, ההפרעה הטורדנית-כפייתית שממנה סבל מזמן ועכשיו הלכה והחמירה.
שלב אחרי שלב הלך הטייקון והתכנס בתוך עצמו. מחרדת הניקיון וההסתגרות באחוזתו חלה הדרדרות של ממש במצבו הנפשי. הוא לא המשיך עוד לייצר מטוסים והסתגר. מותו אירע, כמה סמלי, במהלך טיסה, כשהיה קשה מאד לזהות את האיש בעל השיער והזקן העבות והציפורניים המגודלות ורק טביעות אצבעותיו אפשרו זאת.
על דמותו של יוז נעשו כמה סרטים. המעניין שבהם הוא סרטו של הבמאי האמריקאי המעולה מרטין סקורסזה. הסרט מתמקד בשנותיו של יוז כבחור היפה, הצעיר והנועז, שניהל קריירה עשירה ומסוקרת, המחברת בין שני התחומים הנחשקים והלוהטים ביותר, תעופה והוליווד.
הנה סיפורו של הווארד יוז:
http://youtu.be/nQ99JP6Sw0I?t=13s
חייו של הווארד יוז:
https://youtu.be/hiWTwq3-iq8?t=20s
טיסתו היחידה של מטוס הענק יוז H-4 הרקולס:
https://youtu.be/65_FeMUuCl0
השימועים בסנאט האמריקני, שבהם ניסו להפליל אותו ונכשלו:
https://youtu.be/Q9syydKlgIs
המטוס הימי העצום במוזיאון:
http://youtu.be/ScFvMQB_-YQ
והשוואה בין טיסתו לסרט שנעשה על יוז:
http://youtu.be/_oEXWvi_tP8
הוא היה אחד היזמים המוזרים, העשירים, המסקרנים והגדולים של אמריקה במאה ה-20 ואחד האומללים שבהם. קראו לו הווארד יוז (Howard Hughes) ושום דבר בחייו לא היה רגיל.
הוא החל כבן עשירים, שבילדותו גילה עניין רב וכישורים גבוהים במתמטיקה ובהנדסה והבריק במיוחד בתחום התעופה. כמו אביו, מי שהמציא טכנולוגיה לקדיחה בקרקע והתעשר כקורח, גם הוא היה מוכשר באופן קיצוני.
יוז, שבגיל צעיר היה ליורש של אימפריית הנפט שבנה אביו במו מוחו, לא התכוון לרגע לנוח על זרי הממון. בשנות ה-20 עד שנות ה-40 של המאה ה-20, שנות היצירה הגדולות שלו, פיתח היורש העשיר את תחביבו ואהבתו הגדולה למטוסים.
ההתעניינות שלו בתעופה, ההייטק של תקופתו, הפכה אותו לפריק של אווירונאוטיקה ולאחד החלוצים המובילים בתחום זה. הוא ניצל את עושרו ותבונתו, לשלל המצאות ופיתוחים אווירודינמיים שונים ומלהיבים. כך הקים האיש את חברת "יוז איירקראפט", פיתח מטוסים חדשניים וערך בעצמו את טיסות הניסוי למטוסיו.
במקביל גילה יוז עניין בהוליווד ודי מהר היה לבעלים של אולפני RKO. הוא זכה לפרסום רב בזכות יכולתו גם לביים ולהפיק סרטי קולנוע מלהיבים, ששילבו את היצירתיות שלו, יכולתו הטכנולוגית והתעופתית, עם דמיונו ועושרו האגדיים.
כמפיק סרטים הוליוודי הוא הפיק יצירות מופת קולנועיות, ביניהן "מלאכי הגיהנום" היקר להחריד, שהפך להצלחה מסחררת, הסרט "פני צלקת" המקורי ו"האקדוחנים" המלהיב והנועז יחסית, הסרט שבו נחשפה, תרתי משמע, הכוכבת לעתיד ג'יין ראסל, לעין הצופים.
במקביל מנהל יוז באותה תקופה מערכות יחסים מעוררות קנאה עם השחקניות היפות והנערצות ביותר בהוליווד, ביניהן ג'יין הרלו, קתרין הפבורן ואווה גרדנר.
במהלך מלחמת העולם השנייה הסתבך היזם הגאון, כשהציע לספק לצבא האמריקאי את המטוס הימי הגדול בעולם. הצבא שילם והמתין, אבל יוז האובססיבי שרצה במטוס מושלם לא סיים את הפיתוח מעולם. זה הביא להליכים משפטיים נגדו. על אף שניצח בקרב המשפטי, הנפש שלו נפגעה אנושות ומכאן החל השינוי.
כי מצבו של יוז, שנודע גם בהתנהגותיו המוזרות, הלך והתדרדר. האירועים האחרונים, כישלונו בפיתוח המטוס והחקירות נגדו, בצירוף חייו הסוערים ומלאי הגירויים וההפתעות, הביאו בהדרגה לשקיעתו ב-OCD, ההפרעה הטורדנית-כפייתית שממנה סבל מזמן ועכשיו הלכה והחמירה.
שלב אחרי שלב הלך הטייקון והתכנס בתוך עצמו. מחרדת הניקיון וההסתגרות באחוזתו חלה הדרדרות של ממש במצבו הנפשי. הוא לא המשיך עוד לייצר מטוסים והסתגר. מותו אירע, כמה סמלי, במהלך טיסה, כשהיה קשה מאד לזהות את האיש בעל השיער והזקן העבות והציפורניים המגודלות ורק טביעות אצבעותיו אפשרו זאת.
על דמותו של יוז נעשו כמה סרטים. המעניין שבהם הוא סרטו של הבמאי האמריקאי המעולה מרטין סקורסזה. הסרט מתמקד בשנותיו של יוז כבחור היפה, הצעיר והנועז, שניהל קריירה עשירה ומסוקרת, המחברת בין שני התחומים הנחשקים והלוהטים ביותר, תעופה והוליווד.
הנה סיפורו של הווארד יוז:
http://youtu.be/nQ99JP6Sw0I?t=13s
חייו של הווארד יוז:
https://youtu.be/hiWTwq3-iq8?t=20s
טיסתו היחידה של מטוס הענק יוז H-4 הרקולס:
https://youtu.be/65_FeMUuCl0
השימועים בסנאט האמריקני, שבהם ניסו להפליל אותו ונכשלו:
https://youtu.be/Q9syydKlgIs
המטוס הימי העצום במוזיאון:
http://youtu.be/ScFvMQB_-YQ
והשוואה בין טיסתו לסרט שנעשה על יוז:
http://youtu.be/_oEXWvi_tP8