» «

בייג'ינג

מטה הטלוויזיה הסינית
מהו מבנה ה-CCTV המרשים של בייג'ינג?



בניין מטה הטלוויזיה הסינית החדש בבייג'ינג (CCTV) הוא מבנה מדהים שמאתגר את עולם האדריכלות ומציב רעיון שאפתני לשבור את המסורת בתחום ולפרוץ לגבולות חדשים. בגובה 230 מטרים, המבנה המודרני וכאילו מבוצר נראה כאילו הוא מתגרה וקורא תיגר על כוח הכבידה והגרביטציה. כשמתבוננים במבנה דמוי הלולאה ההנדסית, שקצת מזכיר את הציורים של הצייר מ. ס. אשר, קשה להבחין איפה מתחילה כל קומה והיכן הן מסתיימות. דומה שהוא מזכיר יותר פסל מודרני מאשר מבנה אדריכלי שימושי.

המגדל בן 44 הקומות מהווה מעין מסגרת לעיר כולה. הוא נבנה משלושה חלקים נפרדים, שחוברו יחדיו בחודש מאי 2007. במשך שנתיים נוספות התבצע מיזוג המרכיבים של המגדל והבניין המאוחד הושלם בשנת 2009.

אבל לא מדובר רק בגימיק מרשים. מתכנן המבנה המרשים, האדריכל ההולנדי הנודע רם קולהאס (Rem Koolhaas), עיצב אותו באופן שימושי להפליא. אף על פי כן שהוא בנוי בצורה הנדסית חסרת תקדים, בה חלק משמעותי מאד מהמבנה ניצב למעשה באוויר, זהו מבנה יציב ומוערך בעולם האדריכלות. מספרים שמטוס נוסעים יכול לעבור דרכו..

קולהאס נחשב לאחד מגדולי האדריכלים במאה האחרונה. הוא עושה דברים אחרת והבניין הזה הוא רק הוכחה אחת לכך.


הנה בניין הטלוויזיה הסינית של בייג'ינג:

http://youtu.be/vyNfOPyJeXg


מבנה הטלוויזיה הסינית הישן של בייג'ינג:

http://youtu.be/fwVZ99yQw80


שלבים בבניית המבנה:

http://youtu.be/XKVHnkIMHz0


וסרט תיעודי על תכנון המבנה המדהים:

http://youtu.be/Wv4XH8MjIQk?long=yes
העיר האסורה
מהו מתחם הארמון הגדול ביותר בעולם?



מתחם הארמון הגדול בעולם הוא העיר האסורה בעיר בייג'ינג בסין. רבים רואים בו את מתחם הארמון הגדול והמפואר ביותר שנבנה אי פעם.

כאן שכן בעבר הארמון הקיסרי של שושלת מינג, בין המאה ה-15 ועד למאה ה-20. מה שהיה פעם מרכז הכוח הבלתי מעורער של סין האימפריאלית הוא היום הוא אחד מאתרי התיירות הפופולריים ביותר בסין, עם כ-20 מיליון מבקרים בשנה.

הארמון זכה לכינוי "העיר האסורה" מפני שאיש לא הורשה להיכנס אליו או לעזוב אותן בלא רשותו המפורשת של הקיסר שהתגורר בה, עם משרתיו, נשותיו, ילדיו ופילגשיו.

לפני כ-600 שנה ותוך קצת יותר מ-10 שנים, נבנה המערך הענקי המקורי של כמעט 1,000 בניינים ועשרות מקדשים. היה זה כוח עבודה ענקי, בשירותו של קיסר מינג, שיצר את הפלא האדריכלי הזה. ממרחק של קילומטרים רבים הובאו לכאן גושי שיש עצומים, במשקל של 250 טון.

הבנאים והנגרים של התקופה הוסיפו על כך עבודת עץ מורכבת ומרהיבה, כשאת הכל הם מחברים ללא מסמרים או דבק. הבנייה החכמה הזו אפשרה לארמונות העיר האסורה לשרוד מלחמות, שריפות, מהפכה ומאות רעידות אדמה, כשחלקן הורסות מבנים מהעידן המודרני, שנבנו בסמוך ולא עמדו ברעד.

אם במשך יותר מ-500 שנה היה זה ביתם של קיסרי השושלת והמקום שממנו שלטו בממלכה הענקית הסינית, כיום העיר האסורה היא מוזיאון שבו מוצגים פריטי אמנות וחפצים שהיו שייכים לקיסרים של שושלות מינג וצ'ינג.

האמת היא שקשה לקרוא בית לארמון המפואר והעצום של קיסרי סין, ששימש ככזה, מאז אמצע תקופת שלטונו של הקיסר השלישי משושלת מינג, ששלטה בסין בשנים 1644-1368) ועד סוף תקופתו של הקיסר האחרון משושלת צ'ינג. רק המהפכה הקומוניסטית בסין הפסיקה את השושלת ארוכת השנים הזו.

שטחו של הארמון בעיר האסורה הוא 720 אלף מטרים רבועים. עליהם יושבים 980 מבנים בנויים ובהם לא פחות מ-8707 חדרים ויותר. רק שנבין, זהו מעון שגודלו עולה על גודלן של 7,000 דירות ממוצעות בתל אביב...


הנה ביקור בעיר האסורה (עברית):

https://youtu.be/X4vlSa0G4Jw


סרטון על העיר האסורה:

http://youtu.be/RbYEwsIjxQo


העיר האסורה בשנת 1903:

https://youtu.be/SfEMV_-PdyA?t=15s


וסרטון תיעודי על מתחם הארמון הגדול והמפואר ביותר שנבנה אי פעם:

https://youtu.be/ifqbjLSrNqI?long=yes
עומס תנועה
מתי אירע פקק התנועה הארוך בהיסטוריה?



עבודות תחזוקה בכביש יכולות לגרום לבעיות תנועה קלות. זה קורה בכל מקום ויכול לקרות לא פעם גם אצלנו, אבל כשזה קורה במעצמה התעשייתית העולמית, זה יכול להיות עצום במימדיו!

פקק תנועה של לא פחות מ-100 קילומטרים נוצר בסין ב-14 לאוגוסט 2010, בשל עבודות בכביש המוביל לבייג'ינג. הסרטון המצורף מציג עד כמה שהפקק הזה עצום וכמה מסלולים תקועים בו-זמנית באוטוסטרדה העמוסה בלאו-הכי... אגב, הנהגים היו תקועים כך, כמעט מבלי לזוז, במשך 12 יום!


הנה סיפורו של פקק התנועה הגדול אי פעם:

https://youtu.be/zZFjQ2U908s


הסבר של הפקק הגדול בהיסטוריה:

https://youtu.be/JldC8nxDnjM


פקק התנועה הענק של סין לצד פקקי התנועה הגדולים האחרים בהיסטוריה:

https://youtu.be/s0dx3iK3AHM


וסרט תיעודי שמספר על פקק התנועה הגדול בכל הזמנים:

https://youtu.be/ob5tfHuW2Iw?long=yes
פקק תנועה
איך נוצר פקק תנועה?


קלוט
פקק תנועה (Phantom traffic jam) הוא תופעה מורכבת שנוצרת כשמספר כלי הרכב שעל הכביש הוא גדול מהקיבולת שלו, מהיכולת של הכביש להחיל אותו. זה קצת מזכיר בקבוק יין צר שבו הנוזל זורם בחופשיות עד שהוא מגיע לצוואר הבקבוק ואז עובר רק בחלקו. בבקבוק מים צמצום הכמות נועד למזוג כמות מדודה (מה שנקרא פיצ'ר), בכביש זה באג, כי תנועת כלי הרכב נפגעת בפקק תנועה, כשיש להם פחות מקום לזרום והם עושים זאת לאט ולפעמים בעצירה מוחלטת והמתנה שיתפנה הכביש.

פקקי תנועה מתחילים בדרך כלל בנקודת צוואר בקבוק (bottleneck) - מקום שבו הכביש מצטמצם, כמו במפגש של שני כבישים או אם יש עבודות בדרך. אז מתחיל מה שחוקרי התנועה קוראים אפקט שרשרת (chain reaction) - רכב אחד בולם, הרכב מאחוריו גם בולם וכך זה ממשיך אחורה. הפרעה קטנה בתנועה יכולה להתרחב במהירות לכל אורך הכביש ולייצר במהירות פקק תנועה.

הדבר המעניין הוא שפקקי תנועה יכולים להיווצר גם בלי שום מכשול פיזי. לפעמים מספיק שרכב אחד יאט מעט כדי שייווצר פקק פנטום (Phantom traffic jam) - פקק שאין לו סיבה נראית לעין. חוקרים מאוניברסיטת נגויה (Nagoya University) ביפן הוכיחו זאת בניסוי מפורסם משנת 2008, שבו 22 רכבים נהגו בדרך מעגלית במהירות קבועה של 30 קמ"ש. בתחילה התנועה הייתה חלקה, אך לאחר זמן קצר נוצר פקק ללא כל מכשול.

מחקרים מראים שכאשר צפיפות המכוניות עוברת סף קריטי מסוים, הסיכויים לפקק גדלים דרמטית.

גורם נוסף לפקקי תנועה הוא תאונות דרכים, שגם הן יוצרות פקק תנועה וכאן אפילו פקק כפול. הראשון ברור, עת נחסם הכביש חלקית או לחלוטין והנהגים העוקפים את מקום התאונה עושים זאת לאט, מסקרנות לראות מה קרה. הפקק השני מעניין אף יותר: סקרנות הנהגים שבכביש הנגדי. תופעה זו נקראת "Rubbernecking". מחקרים מראים שכ-12% מהתקריות יוצרות פקק סקרנות. נהגים מאטים כדי להציץ, וכך נוצר פקק שלעיתים הוא אפילו גרוע יותר מהפקק המקורי.

חוקרים כתבו שהמונח הזה, "rubbernecking", נטבע באמריקה בשנות ה-90 של המאה ה-19 לתיאור תיירים שמסתכלים סביב בסקרנות.

גורמים נוספים להיווצרות פקקים כוללים מזג אוויר קשה שמאט את הנהיגה, עבודות דרך שמצמצמות נתיבים, רמזורים לא מתואמים ביישובים, נהגים חדשים או מבוגרים שנוהגים לאט יותר, כניסה ויציאה מחניונים של מרכזי קניות ולא פעם פקקים קבועים של שכונות שלמות, בשעות השיא של היציאה בבוקר לעבודה.

דרך אגב, המדע מראה שמערכת הנהיגה האנושית מתפקדת כמו נוזל - היא זורמת חלק כשהיא לא צפופה, אך מתמצקת למעין ג'לי כשהצפיפות גדלה.

כאשר פקק מתחיל להתפרק, לוקח זמן עד שהשינוי מגיע לכל כלי הרכב. כשמכונית מתחילה לנוע אחרי עצירה, לוקח כמה שניות לנהג מאחוריה להגיב ולזה שאחריו וכך הלאה. אבל זה גם מה שמסביר למה פעמים רבות נעלם פקק תנועה לפתע - כשההפרעה הראשונית נגמרת וכל המערכת חוזרת לזרום.

טכנולוגיות מודרניות כמו רכבים חכמים ומערכות ניהול תנועה חכמות מבטיחות לפתור בעיות אלה, אבל עד אז, פקקי התנועה יישארו חלק מהחיים המודרניים ובמיוחד בערים הגדולות.


הנה פקק התנועה הישראלי הגדול והמטריד (עברית):

https://youtu.be/6RliWjan0DA


אפילו נהג אחד יכול למנוע או לפחות להקטין את פקקי התנועה:

https://youtu.be/MtwY9xKfaYo


כך נוצר פקק התנועה הגדול ביותר בהיסטוריה:

https://youtu.be/zZFjQ2U908s


וסיפורו המלא של פקק התנועה הגדול בכל הזמנים:

https://youtu.be/ob5tfHuW2Iw?long=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.