» «
מזון מהיר
מה סוד ההצלחה של מזון מהיר?



מזון מהיר (Fast food) הוא אוכל שמיוצר ומגיע ללקוחות במהירות רבה, כשמרכיביו הם לרוב כאלה שבושלו או חוממו בכמויות מראש ונמכרים באריזות.

לידתם למעשה באוטומטים עירוניים (Urban authomates), שמכרו החל משנות העשרים של המאה הקודמת מזון שהוכן מראש, אוחסן בהם והלקוחות שלשלו מטבעות ופתחו תא כדי להוציאם.

זמן הוא כסף, אבל מסעדות המזון המהיר נולדו רק אחרי מלחמת העולם השנייה. האמריקאים התחילו להרוויח טוב ולאכול בחוץ הפך לבילוי או בידור נפוץ. אוכל טעים במסעדה, שגם הוגש במהירות, משך סועדים כמו מגנט.

המסעדה הראשונה למזון מהיר נולדה ב-1948 כששני האחים דיק ומק מקדונלד החלו למכור המבורגרים טעימים ומהירים ב-15 סנט בלבד. מאותה מסעדה תצמח רשת הפאסט פוד הגדולה בעולם.

באותה שנה נפתח גם אין-אנד-אאוט בורגר, עסק זעיר שעמד לצד כביש והמציא את המכירה לנהגים, בסגנון של "קנה וסע".

המהירות הייתה החשובה ביותר בעסקים החדשים הללו וב-1952 מצטרף שחקן ראשון שלא מוכר המבורגרים אלא עוף. זה היה הקולונל הרלנד סנדרס, שפתח בסולט לייק סיטי שביוטה את "קנטקי פרייד צ'יקן". שנתיים אחר כך מצטרפת "בורגר קינג" לחגיגה וב-1958 הספיקה הלוואה של 600 דולר מאימם לאחים דון ופרנק קרני כדי לפתוח את הסניף הראשון של "פיצה האט".

מהגשה עצמית, עיצוב זהה של כל סניפי הרשת, אוכל מוכן ובטעם זהה, ידוע מראש וממכר רבים מהלקוחות, שמגיע מהמפעל ומחממים או צולים אותו ללא הפסקה, כך שההגשה מיידית ועד זכיינים שהם אנשים פרטיים המפעילים סניף, עם הידע והחומרים שהם קונים מהרשת תמורת אחוזים מהכנסותיהם.

רשתות המזון המהיר הפכו כך לרשתות עולמיות המעסיקות עשרות אלפי ואף מאות אלפי עובדים ברחבי תבל ופותחות מפעלים מקומיים במדינות השונות, כדי לוודא שהחומרים יסופקו ברצף, במהירות וללא שינויים בטעם.

ואכן, הטעם שלהן אהוב כמעט בכל מקום וההצלחה גלובלית, כלומר עולמית. אך במקביל פוגע המזון המהיר בבריאותם של סועדים רבים שמגזימים בצריכתו וחולים במחלות כמו סכרת וסרטן ומשמין מאוד, מה שגורם להשמנה בעולם לשלש את עצמה מאז שנות ה-70. לרבים מהאמריקאים, אנשי מולדת המזון המהיר, היא גורמת להיראות כמו לווייתני ענק אנושיים.

לכן גם זכה המזון המהיר, ה"פאסט פוד" של אמריקה, לכינוי מפי התזונאים והרופאים "ג'אנק פוד", אוכל זבל. הגדלת הכמויות במנות הבשר וכוסות המשקאות הקלים העצומות, בצירוף כמויות ענק של שומן, סוכר ומלח שהמזון המהיר מכיל הפכו אותו לאיום עולמי על הבריאות וממכר, במיוחד לאנשים עם הכנסות נמוכות, שהנוחות והמחיר הזול של מנות הפאסט פוד גורם להם לסעוד בהן בתדירות גבוהה, עם הילדים.

סלטים, יוגורט, פירות חתוכים, המבורגרים צמחוניים ועוד שלל אפשרויות מוצעים למי שרוצים לאכול מזון מהיר ובריא יחסית, אבל מרבית הלקוחות לא שם בשביל סלט. הם בשביל הבשר, שפוגע בבריאות ואפילו תורם לא מעט להתחממות הגלובלית, בגז המתאן שפולטות מיליארדי הפרות שמגדלים עבור התעשייה הזו.


כך נולד המזון המהיר:

https://youtu.be/8q3qwnTLGrc


לידת המסלול לקבלת האוכל מתוך הרכב:

https://youtu.be/bc4925AvhFY


רבים מאמינים שהמזון המהיר הוא האחראי העיקרי לתופעת השמנת היתר בעולם המערבי:

https://youtu.be/2IUQoh_wuMQ


רשתות המזון המהיר שאינן מוכרות אצלנו:

https://youtu.be/lltIL-XH9pM


האם גם זו תהיה רשת? - מסעדה עם מכונה שפותחה בה המייצרת את מנות ההמבורגר בעצמה (עברית):

https://youtu.be/sMsNZsp4LE0


ומזון מהיר הוא חלק מתרבות של שירותים מהירים:

https://youtu.be/BPf22nRVy2I?long=yes
קוקה קולה
איך מייצרים את הקוקה קולה?



משקה הקוקה-קולה שנולד כתרופה נגד בעיות מעיים, קיבה וכליות והפך למשקה הפופולארי ביותר בעולם מיוצר כבר שנים רבות ברחבי העולם. את תמצית המשקה מייצרים בארצות הברית, מקום בו שמורה הנוסחה הסודית להכנת המשקה המצליח. חברת קוקה קולה מעולם לא שחררה את המתכון למפעליה הרבים, מחשש שהנוסחה תדלוף ותגיע לידי מתחריה הרבים.

את התמצית מערבבים עם תמיסת מים וסוכר וכך נוצר התרכיז, הסירופ של הקולה. אליו מוסיפים מים שמהווים 85% מהמשקה הסופי. אחרי שהמשקה מוכן, מוסיפים לו את הפחמן הדו-חמצני, שמקנה לו את הבועות שיש בכל משקה מוגז.

בשלב האחרון ממלאים את הבקבוקים או את פחיות המשקה המפורסמות, סוגרים בפקקים והם נארזים באריזות גדולות, מוכנים להפצה לחנויות.


כך מיוצר הקוקה קולה (עברית):

https://youtu.be/-TLIOHMorFQ


כך שומרים על הטעם האחיד של המשקה (עברית):

https://youtu.be/3Nn0Mdx4yKc


הנוסחה הסודית נשמרת בסוד (עברית):

https://youtu.be/u6A5JIachss


וסרט תיעודי על ההיסטוריה המלאה של הקוקה קולה:

https://youtu.be/ToYfRlEDY_E?long=yes
במבה
איפה נולד חטיף הבמבה?



לא רבים יודעים שהבמבה הוא החטיף הנמכר ביותר בישראל. עוד פחות יודעים שזהו מזון שהומצא בישראל. ככל הידוע לנו, מדעני המזון של חברת "אוסם" הם שפיתחו את המוצר לראשונה. בשנת 1964 הוקם מפעל הבמבה הראשון וב"אוסם" החלו לייצר את החטיף בטעם גבינה. אבל החטיף החדש לא ממש עורר תיאבון בקרב הצרכנים ובאוסם החליטו להוציא עוד כמה טעמים. האכזבה הייתה גדולה. לא רק טעם הגבינה כשל. גם טעמי הגריל, התירס והקימל זכו לאדישות מופגנת של הקונים.

אבל נקודה אחת הייתה כן מוצלחת. למרבה ההפתעה, נראה היה שאת ה"במבה בטעם בוטנים" בכל זאת קונים... "אוסם" יצרה הרבה ממנה והיא הפכה להצלחה כמעט מיידית. היצרנית החליטה להפסיק לייצר את שאר הטעמים ולהתרכז בטעם הזה. היצרנית שיווקה אותו בהצלחה הולכת וגוברת. נראה היה שיש לה להיט ביד.

מאז אנו מכירים את במבה בתור חטיף בטעם בוטנים והצלחתו רק הלכה וגדלה. למעשה הוא נחשב לחטיף הישראלי הנמכר ביותר בישראל. ישראלים רבים החיים בחו"ל מעידים עליו שהוא אחד המוצרים הנחשקים שלהם וסוג של מושא געגועים... הבמבה זכה לחיקויים רבים של יצרנים מתחרים, אבל נשאר מוצר הדגל של היצרנית המקורית, אוסם. בשנות ה-90 נוסף לקמפיין גם התינוק של במבה, שהפך לדמות מצוירת ואהובה על הילדים. המותג רק התחזק, לא מעט בזכות הקמפיינים שדחפו אותו לכל בית.

עד היום נחשב הבמבה לחטיף הישראלי המצליח בכל הזמנים.


בואו למסע בארץ הבמבה, בהדרכת התינוק של במבה:

https://youtu.be/YhWoOI8MaME


התינוק הזה הפך לכוכב פרסומי עצום:

https://youtu.be/Gi97YEuKJfk


והוא גם יודע להתחבר לטרנדים החמים:

https://youtu.be/tWo7OWll78I
פיצה קפואה
איך מייצרים את הפיצות הקפואות?



כולנו מכירים את הפיצה הקפואה שממתינה לנו במקפיא, כשאנו חושקים בפיצה חמה ומהירה להכנה. אבל איך מגיעות אותן פיצות קפואות למקפיא שלנו?

ההכנה של פיצות קפואות נעשית בדרך דומה להכנת פיצה בפיצריה, אותה מסעדה שמכינה פיצות טריות למאכל. כמובן שהכמויות גדולות בהרבה, שההכנה מבוצעת רובה ככולה על ידי מכונות גדולות ושהאריזה אוטומטית לחלוטין גם היא, אבל בסופו של דבר מדובר בתהליך זהה כמעט לחלוטין.

ומה עם הטעם, אנו שומעים אתכם שואלים? - ובכן, הנושא הזה כואב יותר ושונה מאד בין שני סוגי הפיצות הללו. אין כמו הפיצה הטריה ולכן שום פיצה קפואה לא תגרום לפיצריות לסגור את שעריהן מהקונים המתאווים לפיצה חמה ומתובלת היטב. בתיאבון!


כך מייצרים את הפיצות הקפואות במפעל:

https://youtu.be/Do7qLGiVbwY


הייצור, שלב אחרי שלב:

https://youtu.be/SqULgulLq3Q


פס ייצור של "דומינוז פיצה" לפיצות קפואות:

https://youtu.be/jPQ87J_5qyw


והפיצה הנחשקת על פס הייצור של הפיצות הקפואות:

https://youtu.be/OeQgrTznM78

ג'אנק פוד

מקדונלד'ס
איך בפרסומות האוכל כה יפה?



לא פעם שמתם לב בוודאי שמזון מהיר שפרסומות נראה הרבה יותר טוב מאשר על המגש במסעדה. ובכן, זה לא מקרה. המזון בפרסומות הוא דוגמן של המזון שאתם קונים בדלפק. הוא נראה מצוין כי הוא מצולם מצוין.

חוץ מאיפור, יש שם הכל. מדובר בהעמדה של המזון בצורה מדויקת מאד, כדי שיצטלם הכי טוב שאפשר. הוא גם מובלט בצבעיו ומצולם בעדשות מיוחדות.

מקדונלדס למשל, טוענים שהמזון המצולם הוא המזון הרגיל שהם מוכרים, אך ההצגה שלו בצילומים נועדה "להחמיא" לו. גם מה שלא נראה בצילום טוב מספיק, מתוקן לאחר מכן בעזרת מחשב ותוכנת פוטושופ. זה ממש כמו דוגמניות שהופכות בצילומים רזות יותר וחלקות יותר, בעזרת הטכנולוגיה.


כך מצלמים אוכל לפרסומות במקדונלדס:

https://youtu.be/oSd0keSj2W8


וזולא רק מקדונלדס כמובן:

https://youtu.be/d7iSFl5cp84
KFC
מה הסיפור של רשת קנטאקי פרייד צ'יקן?



קנטאקי פרייד צ'יקן (KFC) היא רשת בינלאומית של מסעדות עוף, עם היסטוריה ארוכה של הצלחה וחדשנות.

רשת המזון המהיר הזו, שייסד קולונל אמריקאי בשם סנדרס, מבוססת על בשר עוף ומתכון ייחודי שממנו התחיל ושאם בזמן הפך פשוט ל"קנטאקי פרייד צ'יקן".

כבר שלושת רבעי מאה שזו רשת מזון מהיר אמריקאית, אהובה על רבים, המציעה עוף מטוגן, איכותי ביחס למזון מהיר, בסגנון שיצר הקולונל המייסד שלה.

רבים אומרים שקנטאקי פרייד צ'יקן מאפשרת כיום לאכול עוף מטוגן ראוי לשמו בכל העולם. עוף קולונל בסטייל מסחרי ברמה גבוהה וכמו באמריקה.

הכנת העוף המטוגן במסעדות של הרשת מבוססת על מתכון מיתולוגי וסודי, המכונה בתרגום חופשי "ליקוק טוב של האצבעות" (Finger likin’ good).

יצר אותו הטבח הקולונל הרלנד סנדרס מקנטאקי. המתכון שלו לעוף מטוגן הכיל לא פחות מ-11 תבלינים ומרכיבים. האגדה, היא כנראה אמיתית לחלוטין, מספרת שהוא חרט אותם על גב דלת המטבח שלו.

תחילת הדרך של הקולונל סנדרס הייתה במסעדה הראשונה שפתח בקנטאקי, במבנה בו התגוררו הוא ומשפחתו בחלקו האחורי. ההצלחה הייתה יפה כבר מהתחלה, אבל כשהחל לנסות ולפתוח סניפים בשיטת הזכיינית, סירבו לו מכת 1,000 מסעדות.

במקום עוף מטוגן, הבעלים שלהן ודאי אכלו את הכובע... כי מכאן ובמהלך חייו הצליח הקולונל להרים רשת מסעדות ענקית ומצליחה, בה מצליחים כל הסניפים להנפיק את המנות הזהות, עם טעם העוף המפורסם שלו.

כך יצר הטבח המפורסם, שדמותו היא זו שמופיעה בסמל המסעדה עד היום, רשת מסעדות עוף בינלאומית עם היסטוריה ארוכת שנים, של טעם טוב, עם אושר פריך שמוגש בדלי, עם הצלחה קראנצ'ית רבה וחדשנות עסקית וקולינרית.

מפה לשם, כבר שנים רבות שרשת KFC קיימת ומתפתחת, כשהעוף המטוגן שלה כבר כבש מעל 142 מדינות ונמכר בלא פחות מ-25 אלף סניפים בכל העולם.

מה שהחל מהמטבח הקטן של הקולונל סנדרס והקנטאקי פרייד צ'יקן שלו היא היום רשת המזון המהיר האהובה ביותר על חובבי העוף המטוגן בעולם.

התפריט שלה שומר על הטעם המקורי בכל העולם והוא עדיין מבוסס על אותו המתכון הסודי של הקולונל ועל מסורת הכנת המנות המקורית, שנשמרת עד היום בכל מסעדות הרשת. זהו פאסט פוד אמריקאי טהור, אבל פחות של אמריקה בסגנון ניו יורק ויותר על הטיגון העמוק של הדרום העמוק, זה עם הנגיסות, החריפות והקראנץ'.

כמובן שכיום מציעה KFC שלל מנות נוספות ולא רק מטוגנות. אלה כוללות כנפיים חריפות, בורגרים על בסיס עוף, נאגטס שנקראים כאן "בייטס", עוף על העצם המצופה בפירורי לחם פריכים, טורטיות עם רצועות עוף פריך, סלט קיסר מאירופה וכמובן גם גלידת הסאנדיי האמריקאית כל כך.


הנה סיפורו של הקולונל שהתחיל אימפריה (עברית):

https://youtu.be/2jLACjqBQFg


מצגת וידאו של תולדות הרשת:

https://youtu.be/pKa_u31EJwU


הקולונל מציג את המסעדה הראשונה של רשת KFC, בה גר בהתחלה עם משפחתו מאחור:

https://youtu.be/7pOEW6bGK1I


דוגמה לפרסומת גאונית של KFC:

https://youtu.be/1iwW_u8lbbs


וסרט תיעודי על ההיסטוריה של KFC

https://youtu.be/38H1ODIvWAQ?long=yes
הוט דוג
מהם תולדות הנקניקייה?



הוט-דוג או האט-דוג (Hot Dog) באמריקה, "באנגר" באנגליה, או נקניקייה אצלנו, הנקניקייה (Sausage) ידועה כמורשת גרמנית, שהגיעה מגרמניה לאמריקה ויצאה לעולם כולו.

כבר אלפי שנים שלוקחים את שאריות הבשר שנותרו מחיתוך הנתחים היפים ומכניסים אותם למעי בעל החיים.

אבל האמת היא שהמאכל הזה הוא בן אלפי שנים ומגיע, כמו הרבה המצאות בעולם, מסין דווקא. שם, מרגע שהבינו הסינים שמעי של חיה יכול לשמש למילוי ועטיפה לחלקי בשר, הם החלו להכין נקניקיות.

וכך, לפני כ-7,000 שנה, בייתו בסין לראשונה את החזיר, שסיפק להם את הבשר והשומן. הממצאים העתיקים ביותר להכנה של נקניקיות מגיעות משם והחוקרים משערים שמשם נפוץ הרעיון והתפזר ברחבי העולם.

ברומא העתיקה הכינו נקניקיות רבות. אם היום הנקניקיות האיטלקיות נודעות בעיקר בזכות השימוש בזרעי שומר. בספר הבישול של אפיסיוס נמצא מתכון רומי עתיק של נקניקיות, הכולל פלפל שחור, שהיה אז תבלין נדיר ויקר, ביחד עם כמון, עלי סאבורי, פירות יער ורוטב דגים עתיק בשם גארום.

לשמה הלועזי, sausage, היא זכתה מהמילה הלטינית העתיקה למלח. זאת בשל התפקיד החשוב שלה בעבר, כאמצעי לשימור של בשר, על ידי הוספה של מלח, ולאחר מכן ייבוש או יישון שלו.

וורסט בגרמניה, פודינג שחור באנגליה, מורסיה בספרד, בודין נואר בצרפת, סוסג', מרגז' או צ'וריסו - כל אלה רק חלק קטן מהמגוון והטעמים שלה. כל מדינה קראה לה אחרת והכינה אותה באופן מעט שונה, אבל כולן דומות.

בימינו מכינים נקניקיות כמעט בכל מקום בעולם. לשם כך הגיעה הנקניקייה מפרנקפורט שבגרמניה אל ארצות הברית ומשם נפוצה. אמנם היא לא הפכה לסמל ההתפשטות של האמריקנה בעולם, כמו ההמבורגר האמריקאי, אבל עדיין מהווה ה"הוט דוג" את אחד מהמאכלים המבוקשים ביותר בארה"ב ובאירופה והוא כנראה מזון הרחוב האהוב והנגיש ביותר בתבל.


הנה עלילות הנקניקייה (עברית):

https://youtu.be/YRDUSo5x05c


ההיסטוריה המודרנית שלה:

https://youtu.be/7-EsMyX6m4o


חנות הנקניקיות הכי ידועה באמריקה היא זו:

https://youtu.be/kkKcCFCnkTQ


וקרה גם שהנקניקייה הפכה לעניין פוליטי ומדיני (עברית):

https://youtu.be/UVZfu60zKNk
המבורגר
איפה נולד ההמבורגר?



מספרים שהמונגולים הטטרים, בהנהגתו של ג'ינגיס חאן, נהגו לרכך את הבשר שלהם מתחת לאוכפים של הסוסים שעליהם דהרו. לא ברור היכן נוצר הקשר להמבורג אבל משערים שכשאותם טטרים כבשו את מוסקבה, החלו טבחים בעיר להכין את הקציצה בנוסח דומה לטטרים. משם נדד עם הזמן המנהג לרכך את הבשר גם לגרמניה.

בעיר הגרמנית המבורג נולד לראשונה ההמבורגר ולכן הוא גם נקרא על שמה. הוא היה קציצה אהודה בעיר ולהיט גדול. כשעברו לאמריקה, לקחו מהגרים גרמנים את סגנון הכנת "סטייק המבורג" ובניו יורק הוא קיבל לראשונה את השם "המבורגר".

ואכן, בתחילת המאה ה-19, החלה המסעדה הראשונה בניו-יורק, "דלמוניקוס", להכין המבורגרים על בסיס קבוע וההמבורגר הוכנס לראשונה לתפריט של מסעדות אמריקניות. רק כמאה שנים מאוחר יותר תתווסף אליו הלחמנייה ובהדרגה הוא יהפוך למאכל שמסמל את אמריקה בעולם ונפוץ בכל פינה בעולם הגדול.


הנה סרטון על המקורות ההיסטוריים של ההמבורגר:

https://youtu.be/LcoJI1OHfwU


מיהו ממציא ההמבורגר?

https://youtu.be/ouZLuZue68I


תולדות ההמבורגר:

https://youtu.be/rAHvdlvjWbI


כמה דברים שלא ידעתם על ההמבורגר (עברית):

https://youtu.be/zFeeHSZIqSU


כך מכינים בבית המבורגר מצוין (עברית):

https://youtu.be/kvI27MVtKi0


ועוד מאכלים אהובים ואיך נוצרו?

https://youtu.be/eLuaYepBuLs?long=yes


אוטומט פיצה
מהי מכונת הפיצה האוטומטית?



מכונות המזון נפוצות בכל העולם. בשנים האחרונות הן מציעות לנו כמעט הכל. אבל באיטליה פיתחו את מכונת הפיצה האוטומטית (Pizza Vending machine) והיא הולכת ותופסת את מקומה במדינות העולם השונות.

מכונת הפיצה לא מחממת פיצה קפואה או משהו כזה. מדובר במכונה שאופה את הפיצה ומוסיפה את המרכיבים שבחרתם והכל במקום ולמול עיניכם. ממש כמו פיצריה של ממש.

הנה מכונת הפיצה האוטומטית:

https://youtu.be/Pyrav_9Pbsc


מכונת הקונספט כשהוצגה לראשונה:

https://youtu.be/VwOV_rN2d2Y


פיצה בשלוש דקות:

https://youtu.be/KV_MyumEkhs


בואו נטעם:

https://youtu.be/5appRbJrd9o


ומכונת פיצה באמריקה:

https://youtu.be/KGJWSpv1OwM
איפה נולד המרשמלו?



המרשמלו הוא מהממתקים העתיקים בהיסטוריה. כבר במצרים העתיקה ייצרו ממתקי מרשמלו. באותם זמנים לא כל אחד יכול היה ליהנות ממנו, כי במצרים העתיקה המרשמלו נחשב למעדן מיוחד, שרק לבני בית המלוכה נשמרה הזכות להתפנק איתו.

את המרשמלו נהגו להכין בעבר משורש צמח החוטמית, שהוסיפו לו סירופ תירס, חלבון ביצה מוקצף וסוכר. כיום הג'לטין והאגר מחליפים את שורש המרשמלו.

את שמו קיבל הממתק משילוב מוזר בין צרפתית ואנגלית. המשמעות של המילה "מארש" בצרפתית היא בִּיצָה. מה הקשר? - השורש של צמח החוטמית, שממנו יצרו בעבר את המרשמלו, גדל בביצות. פירוש סוף המילה "מלו", הוא באנגלית "רך".

אגב, בימינו לא כולם אוכלים את הממתק הזה ואנחנו ממש לא מדברים על דיאטה או הימנעות מסוכר. האגר שבמרשמלו עשוי מאצות ים, אבל הג'לטין עשוי מעצמות של בעלי חיים, כך שצמחוניים וטבעונים לא נוהגים לאכול את הממתק הזה.


הנה תולדות המרשמלו בעברית:

https://youtu.be/fmI9erVhCB0?t=6m32s&end=9m07s


וכך מייצרים את סוכריות המרשמלו:

http://youtu.be/K4qqm26mEtA?t=26s
מהם הדונאטס האמריקאים?



דרך ארוכה עשתה הסופגנייה בעולם. זהו אחד המאכלים העתיקים בעולם שגילו הוא כגיל הטיגון, כי הסופגניה היא סוג של בלילה או עיסה מתוקה שטוגנה בשמן עמוק.

אפילו לארצות הברית הובא השמנוני והמתוק הזה, על ידי המתיישבים ההולנדים והגרמנים שהגיעו לניו אינגלנד. הם הגיעו ל"עולם החדש" עם מה שיהפוך באמריקה ל"דוֹנַאטְּס" (Doughnut), סופגניות החישוק, המצופות והמתוקות להפליא, עם החור בסגנון עדות הבייגלה.

בארצות הברית, הממלכה המתוקה והשמנה להפליא של ה"דונאטס", יש ויכוחים אמיתיים לגבי ההיסטוריה של הסופגניות המתוקות, האהובות ולגמרי לא בריאות הללו.

הגרסה המקובלת מיקמה את הגעת הדונאטס לצפון אמריקה עם המתיישבים ההולנדים. מה שמחזק את התיאוריה הזו היא העובדה שבמאה ה-19 קראו לדונאטס בשם ההולנדי שלהם Olykoeks, בתרגום מילולי "עוגות שמנוניות".

מנגד, ראיות ארכאולוגיות שנמצאו בדרום מערב ארצות הברית מעידות על כך שייתכן שהתושבים המקוריים של אמריקה, ילידי היבשת, הכינו בעבר הרחוק גם הם מאכל דומה.

כך או כך, את הדונאט הטבעתי, זה עם החור באמצע, המציא בשנת 1847, לפחות לטענתו, אמריקאי בשם הנסון קרוקט גרגורי. זה היה כשהוא עבד כטבח על ספינת סוחר. גרגורי, שהעיד שלא אהב את הטעם של הדונאטס הכדוריים החליט לנקב אותם. הוא השתמש במכסה של מיכל פלפל שחור ועשה בכל אחד מהם חור, עוד לפני הטיגון.

הטעם המוצלח של הדונאטס המנוקבים שלו הפך אותם ללהיט וברחבי ארצות הברית נפוצה האופנה החדשה של עשיית חור בדונאט.

החור הזה של הדונאט זכה לכינוי "דונאט-הול". עם הזמן, במאה ה-20, נוסדה רשת דאנקן דונאטס המצליחה. בחנויות שלה קיבל הדונאט הול גם שם מסחרי בתור המותג, או שמא יש לומר "בחור המותג", שנקרא "מאנצ'קין".


הנה תולדות הדונאטס (עברית):

https://youtu.be/HfacE9pgxxw


כך מכינים דאנקן דונאטס (עברית):

https://youtu.be/-ZlkSx12-Lc


אפשר גם ללא שמרים:

https://youtu.be/aI8ZLW3O-uY


מי המציא את הדונאט:

https://youtu.be/FlnMQVVhKAs


הדונאט האמריקאי בא בכלל מאירופה:

https://youtu.be/Eok6_EksV_8?t=19s
למה למילויי הבורקס השונים צורות גאומטריות משתנות?



בּוֹרֵקַס (Burek) הם מהמאכלים האהובים שיש. מדובר במאפים ממולאים שנהוג להכין במטבח היהודי של טורקיה וארצות הבלקן. השם הוא בשפת לדינו, של היהודים שמקורם בגירוש ספרד.

בורקסים? - אין דבר כזה! בורקס הם כבר הרבים של הבורק. כן - בורקס אחד יש לומר למעשה "בורק" ואם אומרים "בורקס" המשמעות היא הרבה מהם.

כבר בעשורים הראשונים של מדינת ישראל הבורקס הפכו למאכל נפוץ מאוד במטבח הישראלי. רבים בישראל מכנים לא פעם סרטים עממיים בכינוי "סרטי בורקס" ראו בתגית "סרטי בורקס".

כללית, הבורקס הם מאפים "בלקניים" שהם מעין משפחת מאכלים עשויי בצק. בנוסף לצורות, יש לה גם מאגר טעמים מגוון. הבורקס המסורתי יוגשו תמיד כשלידו ביצים קשות, שבושלו בבישול ארוך ולכן צבען חום. הן מכונות בשפת הלאדינו "חמינדוס".

עוד יוגש עם הבורקס הקלאסי יוגורט או משקה איירן טורקי, שהוא סוג אוורירי של יוגורט טורקי. עולי טורקיה מוסיפים לא פעם גם עגבניות מרוסקות עם קורטוב חריף, טחינה, זיתים וחמוצים.


#למה יש צורות שונות לבורקס?
המאכל, שמוכר אצל עמי הבלקן בשמות דומים, נאפה בצורות שונות ומקובלות, כמו משולש, מרובע, עגול וסהרון. כך למשל יהיו בורקס במילוי גבינה תמיד משולשים, בעוד שאלו הממולאים בתפוח אדמה יאפו בצורת מרובע.

אך למה מקפידים כל כך על הצורות הללו?

הסיבה היא הכשרות היהודית. צורתו החיצונית של כל מילוי בורקס נועדה לסייע לשומרי הכשרות לדעת אם מותר להם לאכול אותו ומתי. בורקס בצורת משולש הוא כזה שממולא בגבינה או מוצר חלב כלשהו, מה שאומר למי שאכל זה עתה בשר שאין לאכלו כרגע.

לכן, למשל, בניגוד לבורקס משולש שלא יוגשו לעולם עם בשר או בארוחה בשרית, בורקס בצורה מרובעת יוגשו עם מנה בשרית ללא מגבלות. זאת מכיוון שהם ממולאים לא בגבינה אלא בתפוח אדמה, תרד וכדומה. כלומר הם מזונות פרווה.


הנה בורקס עממי בארץ (עברית)

https://youtu.be/G9BZRjnTjMU


הבורקס הוא אוכל רחוב מרכזי בטורקיה (עברית):

https://youtu.be/Upe70O0JTUU


הבורקס, הטורקי בארץ הוא שם דבר (עברית):

https://youtu.be/9RVEkmR61Qo


סמי בורקס - פעם הוא היה השם החם בישראל בבורקס (עברית):

https://youtu.be/XiuMvE2OTxo


נקדיש לו שיר הלל (עברית):

https://youtu.be/Y0M1JRfTgYQ


כך מכינים בורקס (עברית):

https://youtu.be/qPSeNgRc7xg


להכין בבית (עברית)

https://youtu.be/uWRIbgKu9_o


ולצחוק על קטעים מסרטי בורקס (עברית)

https://youtu.be/0RljNNIeW34
מהו מאכל שערות הסבתא וממה הוא עשוי?



צמר גפן מתוק (Cotton Candy), המוכר בכינויו העממי "שערות סבתא", הוא ממתק נפוץ העשוי מסוכר לבן, אהוב מאוד על ילדים והוריהם.

צמר הגפן המתוק נמכר במסגרת פסטיבלים, ירידים, חגיגות, שמחות לילדים ובלונה פארק. מייצרים אותו בדרך כלל בזמן המכירה שלו ויש המחלקים לילדים צמר גפן מתוק במסיבות יום הולדת, במיוחד מאז הופיעו מכונות ביתיות להכנתו.

שמו בא לו מהחזות הצמרירית, המזכירה שיער שיבה. מגעו דביק וכשמכינים אותו הוא מדיף ניחוח של סוכר. כדי להעניק לו צבעים כמו צהוב או ורוד, נוהגים להוסיף לו אבקת צבע מאכל צבעונית.

בשל איכותו הירודה מבחינה תזונתית, הצג"מ בימינו פחות מקובל, ודאי לא בגרסת צבעי המאכל. אבל למבוגרים רבים הוא נוסטלגי ומחזירם לרגע לילדות.

המעדן המתוק הומצא בסוף המאה ה-19. הוא הוצג לראשונה לציבור במסגרת התערוכה העולמית של שיקגו, בשנת 1893. המדהים בו הוא שמאז המצאתו הוא לא השתנה כלל, לא הממתק הצמרי ולא שיטת ההכנה שלו.

מכונה קטנה וניידת היא שמייצרת את צמר הגפן המתוק. המכונה הזו כוללת גוף חימום, צילינדר עם חורים שמסתובב במהירות ומעין סיר איסוף בו מסובב המוכר את מקל העץ או הנייר ו"מלביש" עליו את "שערות הסבתא".

כלכלית, נחשב צמר הגפן המתוק לאחד הממתקים הרווחיים ביותר למוכרים. עלות ייצורו זניחה, המכשור פשוט ונייד ומחירו מבטיח להם הכנסה יפה.


הנה ממציא צמר הגפן המתוק:

https://youtu.be/MrppbkJ-xDQ


כך מכינים שערות סבתא:

https://youtu.be/rJOU6lclm20


וכך תכינו בבית שערות סבתא:

https://youtu.be/LhOUiPTWd1U
כיצד רופא שיניים הוא שהמציא את המסטיק?



האמת. היא שהמסטיק נולד אצל היוונים הקדמונים, שלעסו כבר בימי קדם את השרף המתקתק של עץ המסטיק, שגדל אז בעיקר ביוון ותורכיה של היום.

כשהגיעו לאמריקה, זיהו האירופאים שבני השבטים האינדיאנים של צפון אמריקה נוהגים ללעוס שרף דמוי גומי, שהם מפיקים מחיתוך הקליפה של עץ האשוחית (Picea). זה היה סוג של גומי לעיסה פשוט וראשוני, מעין מסטיק טבעי. היום אנו יודעים שכבר בני המאיה נהגו ללעוס את שרף הגומי, שאותו הפיקו משרף עץ הספודיליה. השרף שלו מוכר יותר בשמו המקסיקני "צ'יקלה".

מתיישבי אמריקה הלבנים זיהו את העניין ולמדו מהם כיצד להשתמש בשרף של העץ ללעיסה. הם החלו מייצרים מסטיקים פשוטים ולמכור אותם כמוצרים.

למרבה האירוניה, את הפטנט של המסטיק המסחרי הראשון המציא דווקא רופא שיניים אמריקאי בשם וויליאם סמפל, שרקח מסטיק מנוסחה שכללה גם סוכר וליקוריץ. הוא האמין שלעיסת המסטיק תאמן את לסתות האנשים ותנקה את שיניהם...

אבל כנראה שרופאי שיניים הם לא יצרנים מצטיינים, כי הוא נכשל ולא הצליח להפוך את המסטיק הלא-ממש טעים שלו, למוצר.

את המצאת המסטיק ה"מודרני" מייחסים לאמריקאי אחר מניו יורק, בשם תומס אדמס. הוא ניסה לייצר במפעלו צעצועים משרף עץ הצ'יקלה. ברגע מסוים, אי שם בשנת 1871, הוא ניסה לטעום את חומר הגלם וגילה שזה נעים, שלא לומר טעים. בשנת 1869 היה אדמס הראשון שייצר מסטיק מסחרי מצליח. "גומי לעיסה" (Chewing gum) קראו לו אז. בתהליך ייצור מחוכם הוא הצליח להפוך את שרף הצ'יקלה למסטיק רך וגמיש, שגם שמר על טעמו זמן רב יחסית לעבר.

המוצר הזה הפך ללהיט ענק. חיילי ארצות הברית שנלחמו באירופה במלחמת העולם השנייה, נתנו מסטיקים ממנות הקרב שלהם, לתושבי היבשת ולאחר שהפכו פופולריים גם שם, הם אף סחרו בהם.

מאז שנות ה-50 מייצרים את המסטיקים מחומרים סינתטיים, במקום הצ'יקלה והשרפים הטבעיים האחרים. הטעמים נעשו יותר ויותר מגוונים, צבעים חדשים יצאו ומסטיקים בשלל צורות וגוונים נמכרו להמונים הלועסים.

בעברית תרגמו את Chewing gum ל"גומי לעיסה". עם השנים המציאו את ה-Bubble gum, בתרגום חופשי "מסטיק הבועות". זהו מסטיק שתוכנן כדי לאפשר ללועסים להפריח בועות. המפורסם מהמסטיקים האלה, אגב, הוא מסטיק "בזוקה".

כיום שוק המסטיקים הוא שוק ענקי, בכל העולם. בארצות הברית לבדה קיימים מעל 1,000 סוגי מסטיק שונים. מעל 2.5 מיליארד דולר מוציאים בכל שנה ילדי ארצות הברית לבדה על מסטיקים!

ואגב, השרף של עצים מסוימים מכיל חומרים שגורמים להזיות. תרבויות שונות ניצלו אותו בעבר לטקסים דתיים, להתעלות הרוח וליצירת אקסטזה פולחנית. החלק הזה לא הפך מסחרי...


הנה תולדות המסטיק:

https://youtu.be/wmup_9IXpP0


כך מייצרים מסטיקים (מתורגם):

https://youtu.be/7_Fq5ipG-CQ


באנגלית:

https://youtu.be/Fd5N9JUffxM


ועל החוק (האמיתי) שאסר על מסטיקים בסינגפור (עברית):

https://youtu.be/aNT06Z3C8wk
איך פועלת מכונת משקאות?



מכונת המשקאות היא סוג של אוטומט מכירות, מכשיר שמאפשר למכור מוצרים באופן אוטומטי, ללא מוכר אנושי. באוטומט כזה נמכרים משקאות קלים או משקאות חמים, עבור סכום מדויק במטבעות, שאותם משלשל הקונה למכשיר.

מכונת משקאות קלים היא מקרר משקאות שניתן ליטול ממנו משקה תמורת סכום כסף. אוטומט המשקאות מציג אותם לקונים כשהם פרושים לעיניהם, צוננים וצבעוניים ומגרה אותם לקנות. חיישני שקילה מזהים את המטבעות שמוכנסים לאוטומט וכשהסכום מתאים - המשקה יוצא אל הקונה.

יש גם מכונות קפה אוטומטיות, שמכינות בו ברגע משקאות חמים, כמו קפה, שוקו, תה וכדומה. המנגנון שלהן מורכב הרבה יותר ולמעשה זו מכונת קפה אוטומטית, שמכינה משקה, מיד לאחר שלשול המטבעות.

מבחינה כלכלית, הפעלת אוטומט כזה היא זולה הרבה יותר מהפעלת מזנון שמחייב הוצאות שכירות, מיסים ומשכורות למוכרים. בנוסף, אוטומטים עובדים 24 שעות ביממה ולעולם אינם חולים..


מכונה עם מצלמה ומחשב שמזהה מי אתה ואז ממליצה על משקאות בהתאם לגילך ולמין שלך:

https://youtu.be/aLL2BpTqzaY


מכונת משקאות רגילה:

https://youtu.be/RXDRPQgehvw


אחת שמכינה פיצות חמות ואוכל חם:

https://youtu.be/5appRbJrd9o


מסעדה ביפאן שאין בה מלצרים או טבחים - רק מכונות אוטומטיות:

https://youtu.be/d8Z80J3jOao


ומכונות המכירה המדהימות של יפן:

https://youtu.be/ZZmUuRG87sU?long=yes
מה זו השמנת יתר?



השמנת יתר (obesity) פירושה להיות בעל משקל גדול משל מרבית בני גילך, הבנות או הבנים. השמנה כזו אינה בריאה והיא מפריעה לאיכות החיים מאד, אבל היא גם הורגת ומאוד. לצד עישון, השמנת היתר היא גורם המוות הגדול בעולם.

איך מודדים עודף משקל? - המדידה המוכרת ביותר היא באמצעות ה-BMI של אדם - כלומר חלוקת משקל הגוף (נמדד בקילוגרמים) חלקי הגובה בריבוע.

ילדים, אגב, יכולים להיפגע מהשמנת יתר הרבה יותר ממבוגרים. הכירו זאת בתגית "השמנת יתר, ילדים".

עבור האנושות השמנת יתר, או אוביסיטי, היא כיום בעייה גדולה יותר מאשר רעב. מעל מיליארד איש בעולם סובלים ממנה, שזה יותר ממספר האנשים שסובלים מרעב בעולם.

באמריקה, למשל, השמנת היתר שולשה בתוך 50 שנה וכ-40% מהאמריקאים סובלים ב-2020 מהשמנת יתר.

אבל אל חשש! - זוהי בעיה שאפשר להימנע ממנה בקלות יחסית ובלי כל מיני דיאטות והימנעות מאכילה.


#הדרכים להימנע מהשמנת יתר הן:

פעילות גופנית - במקום שעות של רביצה מול הטלוויזיה, המחשב ושאר המסכים.

אכילה בריאה - ללא צ'יפס, פיצות, חטיפים וממתקים בבית.

שתיית מים - כמה שיותר מים ופחות משקאות ממותקים, בטח לא בבית. גם משקאות דיאט הם לא בריאים.


אז כן - אכילה ושתייה נכונות והרבה פעילות גופנית ימנעו מכולנו את השמנת היתר.


הנה סרטון על השמנת היתר (עברית):

http://youtu.be/nLxXFYEJdPs?t=5s


רבים רואים במזון המהיר את אחת מהסיבות העיקריות להשמנת יתר:

https://youtu.be/2IUQoh_wuMQ


וכך חברת קוקה קולה מסבירה את הבעיה (מתורגם):

http://youtu.be/s19ZPmtl66Y
איך מייצרים חטיף צ'יפס?



את חטיפי הצ'יפס (Snack chips) מכינים מתפוחי אדמה. פורסים אותם לרצועות צרות ואת הרצועות הללו מטגנים בשמן, מייבשים ומוסיפים תבלינים, לפי הטעם והסגנון של החטיף.

בשלב האחרון בייצור חטיפי הצ'יפס, הם נארזים ונשלחים לחנויות.

את השיטה להכנת החטיפים הללו מתפוחי אדמה מיובשים המציאו כפי הנראה האינדיאנים באמריקה, כבר לפני מאות שנים.

אבל את ההמצאה הנוכחית המציא ככל הנראה מישהו אחר, שף מודרני שלקוח החזיר למטבח שוב ושוב את מנת הצ'יפס שלו בתואנה שהוא עבה מדי.


הנה פס הייצור של חטיפי הצ'יפס:

https://youtu.be/eIMElIJAFQM


וכך ייצרו בשנות ה-70 את הצ'יפס בחטיף:

https://youtu.be/kdHKGG8MHRY


איך מייצרים במבה?



את הבמבה מכינים מתירס, שבבי תירס, שמוכנסים לצינור ארוך והם תופחים מהלחץ והחום הגבוהים. רק אחר-כך היא נחתכת לגודל שאנחנו מכירים.

בהמשך מערבבים את הבמבה עם שמן בוטנים, מלח וקצת כורכום ואז היא מקבלת את הצבע המוכר והטעם המיוחד שלה.

ובמבה אדומה, אתם שואלים?🤔 - ובכן, ודאי יעניין אתכם לדעת שהבמבה האדומה מקבלת את הצבע שלה מסלק ואת הטעם המתוק - מתותים.


הנה סרט אנימציה חביב על ייצור הבמבה במפעל (עברית):

https://youtu.be/MmMVB7Cy6ig


ובמרכז המבקרים של אוסם, יצרנית הבמבה (עברית):

https://youtu.be/DXKXf4tc-_w
מה היו סרטי הבורקס?



עד שנות השמונים שלטו בישראל הצעירה סרטים עממיים שבעיני רבים היו נלעגים, על אף שהם היו בעצם מלודרמות חברתיות מרתקות.

מעבר לבידור להמונים, באיזה שהוא מקום הסרטים הללו, שכונו "סרטי בורקס", הצביעו על הבדלי עדות ומעמדות בישראל ורמזו על השינויים החברתיים והפוליטיים שתעבור החברה הישראלית בעשורים הבאים.

כי לצד הפולקלור הישראלי המקומי על כל גווניו, סרטי הבורקס עסקו לא מעט בקונפליקט האשכנזי-מזרחי בישראל הצעירה. כל סרט הדגים בדרכו המשעשעת אספקט אחר שלו. "סאלח שבתי", כנראה הראשון שבהם, הציג את קשיי העלייה מצפון אפריקה. לעומתו "קזבלן" הדגים את הפערים המעמדיים בין העדות, בעוד "צ'ארלי וחצי" נטא אולי הבולט מתוך רבים מסרטי הבורקס שהציגו עד כמה מתנגדת המשפחה האשכנזית לחתן המזרחי של הבת העדינה והיפה שלהם.

עילגות לשון, מבטאים מזרחיים, קללות בערבית ותכונות רעות היו לא פעם המאפיינים והסימנים של דמות המזרחי, מי שבא מהשכונות העניות בסרטים הללו וגם בחיים ונאלץ לתמרן כדי להסתדר. הטובות? - פיקחות ויצירתיות בפתרון בעיות מצד מי שלא זכה להשכלה פורמלית אבל מצליח תמיד להסתדר.

האשכנזים, לעומת זאת, תוארו כמתנשאים, קרים, מחמיצי פנים ולא פעם משעממים. אם הבחורה בסרטים כמו "צ'ארלי וחצי" נמשכת לצ'ארלי, איש השכונות התחמן, חסר ההשכלה גם אם הפיקח ובעל הלב הגדול, היא לא תיגע אפילו במקל בבחור הגוץ שהוריה מנסים להדביק לה כבעל.

מצד שני האשכנזים בסרטי הבורקס הם המסודרים, בעלי הממון, מנהלי המפעל, היורשים ואלה שנוסעים במכונית מפוארת, במונחי התקופה. אבל לא פעם הם גם קמצנים ומביטים על העולם דרך חשבון הבנק שלהם.

עם ביטויים חצי פואטיים ומלאי פומפוזיות, כמו "ימשיך כבודו..." הוצג המזרחי כמחובר למקורות ולנימוס מופגן מארץ מוצאו, אבל כשהמשפחה האשכנזית מבקרת בביתו, קשה שלא לראות כיצד הם מסתייגים מה"מנהגים" המזרחיים שהם רואים ונשרפים מעודף החריף שבאוכל...

בסרטים הללו הרבו השחקנים, לא פעם גם נתנו להם הבימאים, לאלתר ולהשתטות, במה שלא פעם יהפכו בעתיד ל"קאלט", סרטי פולחן. כי סרטי הבורקס אולי הביאו קהל אבל לא ממש הכניסו כסף ובטח לא זכו להערכה.

ג'ורג' עובדיה, למשל, מגדולי היוצרים של הסרטים הללו, זכה באוסקר בצרפת אבל בארץ הוא נתפס כיוצר פחות נחשב מבימאים שעשו סרטים אמנותיים, שכמעט איש לא צפה בהם...

ה"נקמה" של הבורקס, אם אפשר לקרוא לה ככה, הגיעה שנים אחרי. כשבימי העצמאות החלו להקרין בערוצי הטלוויזיה דרך קבע דווקא את הסרטים הללו. כמו אוכל מנחם מבית אימא, ישבו הורים שחוו את הסרטים האלה בילדותם והתענגו עליהם. הם הראו לילדיהם ואלה התחברו, צפו שוב ושוב, לבד ובחבורות והחלו לצטט משפטים ודיאלוגים שלמים. השאר? - פולחן.


הנה סיפורם של סרטי הבורקס (עברית):

https://youtu.be/CstmsI0puKU


סצנת הביצים במסעדת השכונה מהסרט "צ'ארלי וחצי":

https://youtu.be/i0Sduu9TT74


"משפחת צנעני" תרמה את הדמות של הפרסי:

https://youtu.be/64Lg_PweR70


איכות הקלטה נמוכה הביאה לכך שהוסיפו כתוביות גם בשפת הדיבור, כאן מתוך "לופו":

https://youtu.be/dbe7XOQMVQ4


גבעת חלפון אינה עונה הפך לסרט פולחן:

https://youtu.be/Yv0oPXMIOyc


לא פעם נולדו להיטים בסרטי בורקס כמו המלודרמה "שרית":

https://youtu.be/7io-VffIMwo


ולסיום משעשע שמראה כמה השתנינו - גרסה פארודית, חדשה ומרתקת לסרט הפולחן "צ'ארלי וחצי" (עברית):

https://youtu.be/fj_aJHyqotw
איך מייצרים מסטיקים?


ייצור של מסטיקים הוא עניין מעניין. יפתיע אתכם אולי לשמוע, אבל את המסטיקים הראשונים לא היו צריכים כלל לייצר. היו אלה בני המאיה שלעסו ראשונים את ה "צ'יקלה", שרף הגומי שהפיקו משרף עץ הספודיליה.

המסטיק של ימינו, זה שקיבל אצלנו את השם הכלל-לא-מעורר-תיאבון "גומי לעיסה", לעומת זאת, מיוצר בדרך כלל ממוצרי פלסטיק שמבוססים על... נפט.

מחומרי הגלם הללו יוצרים במפעל עיסה. כדי שטעמם יהיה טוב, מוסיפים לתוכם תמציות, לרוב ממותקות, בטעמים שונים. הוספה של צבע מאכל מקנים לעיסה הזו את המראה ה"נכון" לטעמו של כל מסטיק.

אגב, הסיבה לצבע הוורוד של מסטיק ה-Bubble gum המפורסם היא שזה היה הצבע היחיד שנותר בידי היצרן הראשון שלו, כשהחל לייצר את המסטיקים הראשונים. היום יש מסטיקים בשלל צבעים, אבל באותה תקופה, הצבע הוורוד כל כך תפס אצל הלועסים, עד שהוא הפך לצבע המקובל למסטיקים. עם הצלחה, מסתבר שוב, לא מתווכחים...

בשלב הבא יוצרת מכונה פסי מסטיק ארוכים מהעיסה שנוצרה. אחרי קירור, שנועד למצק את המסטיק, כדי שלא יידבק למכונת חיתוך. זו פורסת מהפסים הללו עכשיו מסטיקים בודדים. הללו נעטפים במכונת עיטוף ונארזים בחבילות גדולות. אותן מעמיסים ומעבירים אל הספקים הסיטונאיים ומשם אל החנויות.


כך מייצרים את המסטיק:

https://youtu.be/2kttVyakHN4


פס הייצור של המסטיק במפעל:

https://youtu.be/Fd5N9JUffxM


וייצור של מסטיק בזוקה במפעל:

https://youtu.be/wMX4YcQ0WOE
איך נוסדה רשת מקדונלדס ועל ידי מי?



את רשת מקדונלד'ס (McDonald's) יסדו בשנת 1940 שני האחים דיק ומוריס ("מק") מקדונלד, שפתחו מסעדה ששמה כשם משפחתם.

בתוך כמה שנים יצרו האחים את שיטת "השירות המהיר" (Speedy system) החדשנית שלהם, שהתבססה על שירות עצמי, ללא מלצרים ועם מבחר קטן של פריטים,אלו שנמכרים הכי טוב ורק אותם. גם המחירים הנמוכים והקמת פס ייצור מהיר ויעיל של פריטי מזון היו חלק בלתי נפרד מהשיטה המוצלחת שלהם.

אבל היזם הגדול של מקדונלד'ס יגיע רק בשנת 1955. זה היה ריי קרוק, איש מכירות די כושל, שהתלהב מהמסעדה שלהם. אחרי שכנועים וחיזור אחריהם, קרוק קיבל מהאחים את הזכיון הבלעדי לפתוח סניפים בכל ארה"ב.

עם הזמן ואחרי צמיחה מוצלחת, אבל כזו שלא הניבה לו רווחים, קרוק פגש יועץ שהסביר לו שאם יקנה את השטח של סניפים חדשים וישכיר אותו לזכיינים, הוא ירוויח היטב. הוא פתח את חברת מערכת מקדונלד בע"מ ומכאן החל להתעשר.

לחברה, שנתנה זכיונות להקמת מסעדות זהות במחיר זול מאד ובתנאים טובים, אך שמרה את הבעלות על הקרקע בידיה, קרוק הוסיף ערכים של מה שקרא "איכות, שירות, ניקיון וערך".

לאחר מספר שנים קנה קרוק את חלקם של האחים והתחיל להרחיב את הרשת. בשנות האלפיים היא הגיעה ליותר מ-30 אלף סניפים, ביותר מ-120 מדינות.

כיום, כשהם עומדים בתור ומזמינים המבורגר, לקוחות מקדונלד'ס בעולם ממש לא קונים רק קציצת בשר בלחמנייה, עם צ'יפס וקטשופ. הם בבירור קונים חלק, גם אם זעיר, מהחלום האמריקאי.

ב-2014 נפתח בסין סניף חדש של מקדונלד'ס בכל יום. ברחבי העולם משרתים סניפי מקדונלד'ס מידי יום מעל 1% מאוכלוסיית העולם, יותר מ-69 מיליון לקוחות שבאים לאכול מקדונלנד'ס בכל יום ויום!


הנה סיפורו של מייסד רשת מקדונלד'ס:

https://youtu.be/ESFJOylxAi8


תולדות הרשת במסעדה המקורית משנת 1940 בסן ברנרדינו קליפורניה:

http://youtu.be/GxXDD_7lgYw


וקיצור תולדות רשת מקדונלד'ס:

http://youtu.be/gfxUXYzUh34?t=9s
איך מייצרים את הביסלי?
מהו הפנקייק?
איך מייצרים משקאות קלים?
מה הסיפור של הפיש אנד צ'יפס?
מהי מדפסת הממתקים?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.