» «
גיטרה קלאסית
איך בונים גיטרה?



לבנות גיטרה זה תהליך קשה, שדורש מומחיות רבה. בוני הגיטרות הם לרוב בעלי מקצוע מדויקים ומאד מיומנים והגיטרה שהם בונים בעבודת יד היא מוצר מיוחד ואיכותי, בהתאם למומחיות של בונה הכלי. משלב בחירת העץ, דרך הניסור, כיפוף, שיוף, חיתוך, עיטור, משיחת הלכה המיוחדת ועד חיבור המיתרים והכיוונון המדויק - הכל מתבצע במומחיות שעוברת מאב לבן.


כך בונה אומן גיטרות גיטרת פלמנקו בעבודת יד:

https://youtu.be/DAHzSysIweo


הנה תהליך ייצור הגיטרה כולו, בסרטון הבא:

http://youtu.be/R5AaECtDwWg?t=7


וכך בונים גיטרה פלמנקו:

https://youtu.be/fpfyF4gx3jw?long=yes
ג'ורג' בנסון
מי גיטריסט הג'אז שהפך לכוכב פופ וחזר לג'אז?
מיהו ג'ורג' בנסון?


ג'ורג' בנסון (George Benson) הוא גיטריסט ומוסיקאי ג'אז ורית'ם אנד בלוז ענק. מאז שנות ה-60 הוא לא מפסיק להוציא אלבומים משובחים. עוד לפני גיל 20 הספיק בנסון לנגן עם ענקי ג'אז כהרבי הנקוק, ווס מונטגומרי ואחרים.

אבל שום דבר לא הכין אותו להצלחה שלה יזכה עם אלבומו Breezin. האלבום שיצא בשנת 1976, כלל לראשונה את שירתו של בנסון. הוא הפך להצלחה חסרת תקדים בעולם הג'אז. בנסון שר בו בסגנון ה"סקאט", שבו הנגן שר בו-זמנית עם סולו הגיטרה שלו.

האלבום הזה, Breezin, היה לתקליט הג'אז הראשון שמכר פלטינה (למעשה שלוש פעמים פלטינה). הוא הגיע למקום הראשון במצעדי המכירות של מוסיקת הפופ האמריקנית. "בריזין" זכה גם בפרס הגראמי של 1976. גם התקליטים הבאים שלו הצליחו והפכו אותו לאחד ממוסיקאי הג'אז המצליחים בעולם. במהלך השנים הוא הקליט יותר מ-30 אלבומים וזכה בהמון פרסים, בתוכם פרסי גראמי רבים.

מאז הוא כבר הספיק לחזור לג'אז התקני. הוא עדיין עשיר ומרוויח המון מהאלבומים והיצירות המצליחות ההן, של "בריזין" הממשיך לזרום ולהזרים, אבל הוא עצמו חזר לנגן ג'אז אינטימי וממוקד יותר. באולמות גדולים, אבל בנגיעות ג'אזיות עדינות.


הנה ג'ורג' בנסון בהופעה:

https://youtu.be/RpEfAV1T5b0


ב"מסיבת המסיכות הזו" (Masquerade) שלו:

https://youtu.be/T8eXCdjdSHE


מארח את הגיטריסט קרלוס סנטנה בלהיטו "זורם" (Breezin):

https://youtu.be/bqBsqlqZuto


מגיע גם לרית'ם אנד בלוז פופי ב"תני לי את הלילה" (Give Me The Night):

https://youtu.be/kbrZykDCkj0
גיטרה
אילו גיטרות מוזרות יש בעולם?



הגיטרה (Guitar) היא מכלי הנגינה המצליחים ביותר שיש. אבל במהלך השנים יצרו בוני כלים מוכשרים הרבה שילובים בין הגיטרה וטכניקת הנגינה בגיטרה, עם כלים וצורות נגינה אחרות.

גיטרת נבל (Harp Guitar), למשל, היא גיטרה שמשלבת גיטרה עם סוג של מיתרי נבל. לעיתים הגיטרות המוזרות ובעלות הצלילים העשירים הללו צויידו במיתרים רבים מהרגיל, כמו במקרה של גיטרת המלחמה (War Guitar).

לעיתים בכלל מפיקים את הצלילים בצורה אחרת. כמו במקרה של הקיטרה (Kitara), שהיא שילוב של גיטרה עם סינטסייזר ונגינה ללא מיתרים, אלא עם מגע על צוואר דיגיטלי המצויד בחיישנים.


הנה גיטרת הא-שם בת 17 מיתרים, חלקם נפרטים כסוג של נבל וחלקם בפריטה:

https://youtu.be/MouKtmpJ7dI


גיטרה גיטלר מטיטניום:

http://youtu.be/2eEB-vJic_o


גיטרת המלחמה:

http://youtu.be/FE9o0kT11Xw


גיטרת נבל:

https://youtu.be/XWDt_3n-X0k


קיטרה שהיא גיטרה דיגיטלית:

http://youtu.be/Md7qnLYtxqw
לוסיל
מהי גיטרת לוסיל של בי בי קינג?



בִּי־בִּי קינג (B.B. King) הוא אחד מגדולי הבלוז. קינג, ששמו המקורי ריילי בִּי קינג, הוא אגדת בלוז אמריקאית, זמר וגיטריסט אגדי, שייחודו היה שלא נהג לשיר בשעה שניגן ולא ניגן בשעה שהוא שר.

אבל סמלו המסחרי היה ללא ספק הגיטרה שלו, שאותה כינה "לוסיל". הסיפור שלהם מתחיל ב-1949, כשבי בי קינג הופיע בטוויסט, ארקנסו, שבדרום ארצות הברית. המקום היה אולם אירועים שנראה כאסם גדול ובנוי עץ. באולם שימשה חבית גדולה מלאה בנפט בוער לחימום. זה היה די מקובל להשתמש בתנורים כאלה באולמות שכאלה.

תוך כדי ההופעה פרצה באסם קטטה בין שני גברים. הקטטה הפכה אלימה במיוחד ואיש לא הצליח לעצור את המריבה. בשלב מסוים נפל תנור הנפט הבוער שחימם את המקום והצית אש באולם. כולם מיהרו לברוח החוצה.

אבל אז נזכר בי בי קינג, שהוא שכח את הגיטרה האקוסטית שלו על הבמה. מבלי לחשוב לרגע, חרף המוסיקאי הצעיר את נפשו ורץ אל הבמה שבאולם הבוער. הוא חיפש ומצא באש את הגיטרה השחורה שלו וחילץ אותה מהשריפה, ללא פגע.

כשגילה בי בי קינג למחרת, שהמריבה התחילה בשל ריב בין שני הגברים, שרבו על מלצרית יפה בשם לוסיל, הוא החליט לקרוא לגיטרה שלו "לוסיל" (Lucille), על שמה של אותה המלצרית, שהוא מעולם לא פגש.

כמה שנים אחר כך נגנבה "לוסיל" והמעניין היה שבהמשך הקריירה המשיך קינג לקרוא לכל גיטרה שבה השתמש "לוסיל". בי בי קינג ולוסיל שלו היו בלתי נפרדים והיא הפכה לאגדה.

בשלב מסוים פנו מחברת "גיבסון" לקינג, והציעו לייצר דגם גיטרות חשמליות, עם נפח, שייקרא כך. הוא הסכים מיד ומהגיטרה של בי. בי. קינג נולדה הגיבסון ES-335 שנקראה באופן רשמי "לוסיל". מאז מיוצרת הגיטרה בממפיס שבמדינת טנסי. בראש הצוואר שלה משובץ השם "לוסיל" מפנינה ועד היום גיטרת "Gibson B.B. King "Lucille היא הפנטזיה של נגני בלוז רבים.


הנה סיפורה של הלוסיל בקצרה:

https://youtu.be/EGsvAMRFivo


ומשולב בסיפור הקריירה המופלאה שלו באנימציה:

https://youtu.be/-tIphqWYu_s


שנים רבות אחרי כן, בי בי קינג מנגן בלוסיל:

https://youtu.be/4fk2prKnYnI

גיטרות

גיטרה מותאמת
מהן הגיטרות המותאמות?



בסופו של דבר גיטרה היא גוף תהודה, צוואר ומיתרים. בגיטרות החשמליות יחליפו אמנם המיקרופונים, "פיקאפים" קוראים להם הנגנים, את גוף התהודה, אבל המבנה הוא עדיין פשוט יחסית. לכן בוני גיטרות וכלי מיתר משתעשעים כל הזמן ביצירת גיטרות מותאמות, לרוב בעבודת יד, שהן חד-פעמיות ובעלות צורות ומבנים שונים ומשונים.

מעבר להיותם מוזרים או חייזריים למראה, הכלים הללו לא פעם גם מנפיקים צלילים מעניינים וחדשניים, לעיתים קצת מוזרים. לחלק מהגיטרות המותאמות יש הרבה יותר מיתרים מה-6 מיתרים האופייניים לגיטרה, יש מהם שהם בעלי שני צווארים, לפעמים יש שם ממש שני כלים הבנויים על אותו גוף ועוד.

זה לא רק שעשוע של מקצוענים. בהיותן לרוב חד-פעמיות ויחודיות, גיטרות כאלה מבוקשות מאד על ידי נגנים ואספנים בעלי ממון והם נמכרות בהרבה כסף. בעלות צלילים יחודיים או מראה מיוחד באופן קיצוני ירוויחו מאחזקתן בעתיד, בעיקר על ידי השכרתן להקלטות והופעות טלוויזיה.


הנה גיטרה עם מיתרי ניילון בלבד, שהוזמנה על ידי גיטריסט לנסיעות:

http://youtu.be/wY1RxQpS0eM?t=4m38s


גיטרה עם שלושה צווארים:

http://youtu.be/MouKtmpJ7dI


גיטרת צינור:

http://youtu.be/ICLkuwWO9tU


ועוד המון גיטרות משונות ובעלות צורות ושימושים מגוונים:

http://youtu.be/tX2nxzNBits
גיבסון לס פול
איך לעגו אנשי גיבסון לממציא הגיטרה לס פול?



היא אחת הגיטרות הטובות בעולם הרוק. אחרת אי אפשר להסביר כיצד כל כך הרבה גיטריסטים מנגנים את הרוק שלהם על הגיבסון לס פול (Les Paul). זוהי כנראה הגיטרה החשמלית הראשונה שנבנתה עם גוף מלא או לפחות מהראשונות.

הסיפור מתחיל עם גיטריסט הקאנטרי-ג'אז לסטר פולפוס, בקיצור לס פול. מי שכבר בגיל 12 הצליח להגביר את הגיטרה שלו, על ידי חיבורה לפטיפון שלו והפיכתה לגיטרה חשמלית, התפרסם כנגן מצוין.

בשנות ה-40 הוא עבד בחברת הגיטרות "אפיפון" וניסר בשעות הפנאי שלו גיטרה אקוסטית לשניים, רק כדי לחבר לה בול עץ במקום תיבת תהודה. הוא אהב את התוצאה והחליט להפוך אותה לגיטרה מסחרית. לאחר שהציע את הרעיון לאנשי חברת הגיטרות "גיבסון", הם דחו אותו בלעג וכינו אותו "הילד עם מקל המטאטא".

רק כמה שנים אחר-כך, כשליאו פנדר הצליח לייצר גיטרה חשמלית עם גוף מוצק וזו הפכה להצלחה מסחררת שקוראים לה "פנדר טלקסטר", הבינו אנשי חברת גיבסון שטעו ושהגיע עידן הגוף המוצק בגיטרות החשמליות. הם נזכרו בלס פול ובפיתוח שלו שהם קטלו בבוז כמה שנים לפני כן. בושים ונכלמים זימנו אותו "המומחים" של גיבסוו ובשנת 1951 הם מיהרו להחתים את לס פול ולהוציא את מה שתהפוך לגיטרה אגדית ולגיטרת הדגל של חברת גיבסון.

הלס-פול הפכה לאחת הגיטרות הנמכרות בעולם. כמעט כל אגדת רוק הפכה אותה בשלבים מסוימים בקריירה שלה לגיטרה הראשית שלה. לזכר פריצת הדרך שלו והחדשנות שלא קיבלה את הכבוד המגיע לה בזמנה נושאת עד היום כל גיטרה כזו את חתימתו של הממציא והגיטריסט לס פול.

בין הנגנים שזוהו עם הלס פול היו סלאש, הגיטריסט של להקת "Guns N' Roses", פיטר פרמפטון, גרי מור, רנדי באכמן וג'ימי פייג', גיטריסט לד זפלין שניגן עם ה-"Black Beauty", הלס פול המיתולוגית שלו, משנת 1960. את 'הצליל של לס פול', סיפר פייג' פעם, חייבים הגיטריסטים ל"אלוהי הגיטרה" כמו שמכנים את אריק קלפטון, לאחר שהמציא את הסאונד בעת שניגן עם ה"בלוז ברייקרז".

בשנות ה-60 היו מרבית נגני הבלוז בלונדון. על גיבסון. ביניהם היו כמובן קלפטון וג'ימי פייג'. הם השתמשו בגיטרות גיבסון עוד יותר, כשהומצאו פדל הפאז והדיסטורשן, באמצע העשור, שכן הגיטרות הללו "התמסרו" טוב יותר לסאונדים החדשים הללו ועבדו נכון על הסאונד המעוות והיפה כל כך שאפיין את התקופה.


הנה הגיבסון לס פול בקצרה:

https://youtu.be/tsfTnYRHNzY?t=12m10s&end=13m25s


והסבר לעומק:

https://youtu.be/KjwOv_xPguc


בואו נכיר אותה:

https://youtu.be/3QS9c-OpidU


סרט תיעודי על תהליך הייצור:

https://youtu.be/wm-_pUsHirw?long=yes


וסרט על תולדות החברה והמצוקה שלה ב-2018:

https://youtu.be/apQ9SO7uF60?long=yes
פנדר טלקסטר
מהי הגיטרה הראשונה עם הגוף המוצק?



הגיטרה המהפכנית פנדר טלקסטר (Fender Telecaster) היא הגיטרה הראשונה שיוצרה בייצור המוני ואחד מדגמי הגיטרה החשמלית הכי מצליחים בתולדות הרוק. זה קרה תודות לכך שחברת "Fender" הצליחה לראשונה ליצור גיטרה חשמלית עם גוף מוצק ולא עם גוף חלול, כמקובל בגיטרות עד אז. הנגינה בה הייתה חלקה והסאונד עוצמתי ונקי מאד. עם שני הפיק-אפים שלה והמבנה המוצק, היא התאימה לרוק כמו כפפה ליד.

מאז שהוצגה לראשונה בשנות ה-50, בתור הפנדר ברודקסטר (Broadcaster), הפכה הטלקסטר לחביבת הגיטריסטים שניגנו בה בשלל סגנונות מוסיקליים. היא גם הייתה ההשראה והבסיס לפנדר סטרטוקסטר, הגיטרה האחות המוצלחת שיפתח בהמשך מי שפיתח גם אותה, ליאו פנדר, מייסד המפעל האגדי.

הפנדר טלקסטר נחשבת גיטרה על-זמנית, כלומר כזו שחילופי הסגנונות והטרנדים המוסיקליים של עולם הפופ והרוק לא השפיעו על הצלחתה כהוא זה. עם כוכבי ענק שהשתמשו בה כגיטרה העיקרית שלה, ביניהם ברוס ספרינגסטין, קית ריצ'ארדס מהרולינג סטונז ודני סנדרסון שלנו, היא מנגנת ובועטת כבר כמעט 70 שנה בלי הפסקה.


הנה הפנדר טלקסטר:

https://youtu.be/tsfTnYRHNzY?t=8m58s&end=10m09s


בידיים הנכונות היא תמיד נשמעה מצוין:

https://youtu.be/tCCPh1Zlw8Y


5 דברים שלא ידעתם על הפנדר טלקסטר:

https://youtu.be/86J2zLAkXXo


ומה גיטריסטים אומר על הפנדר טלקאסטר:

https://youtu.be/ruvXCd1Z3RU
פנדר סטראטוקסטר
מהי הגיטרה הפופולארית בעולם?



בהתחלה הביטלס, הסטונז והלהקות הבריטיות שהיו חלק מ"הפלישה הבריטית" לאמריקה בשנות ה-60, זלזלו בפנדר וראו בה גיטרה לחנונים. גם אריק קלפטון וג'ימי פייג', אגדות הבלוז של לונדון, העדיפו את הגיבסון דווקא, אבל זה לא הפריע לפנדר סטרטוקסטר (Fender Stratocaster) להפוך לגיטרה החשמלית הפופולארית ביותר בעולם.

הסטרטוקסטר, "סטראט" בפי החבר'ה, פותחה בשנות ה-50 על ידי ליאו פנדר ופרדי טאווארס, מהמרכזיים בחברת פנדר. הם עשו זאת בעקבות הצלחת דגם הפנדר טלקסטר, שהוציאה החברה בשנים שלפני כן ויישמו בו הרבה לקחים ושיפורים שלא היו בטלקסטר.

הטלקסטר הייתה גיטרת הגוף המוצק הראשונה בהיסטוריה. המסקנות והביקורות שקיבלה חברת "פנדר" מהמומחים ומהגיטריסטים שניגנו בה, כמו גם הידע הרב שהמשיכו ללמוד ולגלות במחקרים ונסיונות על גוף מוצק לגיטרות, את כל אלה יישמו פנדר וטאווארס בפיתוח הסטראט. מרגע שיצאה, הכירו רבים בעובדה שהיא משהו מיוחד. די מהר היא "תפסה" רוקרים מעולים כמו באדי הולי, הכוכב הגדול של הרוק הצעיר והנק מארווין, הגיטריסט עם הצליל האופייני של "הצלליות".

היו בסטרטוקסטר חידושים רבים ביחס לגיטרות החשמליות של התקופה. מהאפשרות להחליף בין שני הפיק-אפים (מיקרופונים) על ידי בורר מצבים, כפתורי שליטה קרובים, ידית ויברטו שאיפשרה שינוי של גובה הצלילים, צוואר מוארך עם יותר שריגים מהרגיל ועוד.

מאז הוצגה הסטראטוקסטר בשנת 1954, היא אומצה בחום על ידי גיטריסטים ורוקרים, שהתאהבו בסאונד שלה, ביכולותיה ובעיצובה החדשני. בין ענקי הגיטרה שהפכו את הסטרטוקסטר לגיטרה העיקרית שלהם ניתן למנות את הכוכבים ג'ימי הנדריקס, אריק קלפטון ובאדי הולי וגיטריסטים מובילים כמו ריצ'י בלקמור מלהקת "סגול כהה", דיוויד גילמור - גיטריסט ה"פינק פלויד" ומארק קנופלר, סולן וגיטריסט ה"דייר סטרייטס".


הנה הפנדר סטרטוקסטר:

https://youtu.be/-0KCQKI4fOY


והסבר על גדולתה:

https://youtu.be/tsfTnYRHNzY?t=10m10s&end=11m23s


הנדריקס עם הפנדר סטרטוקסטר שלו:

https://youtu.be/wDvlErh5zcc


הסאונד הרגיש שלה למול הגיבסון SG:

https://youtu.be/q60BukryfAI


השוואה של צליליה למול המתחרות העיקריות - הטלקסטר והגיבסון לס פול:

https://youtu.be/e728Pu_6AYk


הנה סרט תיעודי קצר על תולדות הגיטרה המצליחה בעולם וכיצד מייצרים אותה:

https://youtu.be/XPUPiP2BfpM?long=yes


לאוטה
מהי הלאוטה שממנה התפתחה הגיטרה?



לאוּטַה (Lute) הוא כלי נגינה שקדם לגיטרה הקלאסית (Classical Guitar). זהו כלי פריטה, שהגיע בימי הביניים אל אירופה והפך בתקופת הרנסאנס פופולארי מאד, הן ככלי סולו והן ככלי ליווי לזמרים ולהרכבים קוליים.

הלאוטה מנוגנת בדרך כלל בעזרת האצבעות. היא הובאה לספרד בעת הכיבוש המוּרי ומשם היא התפזרה לכל רחבי אירופה. ביבשת הזו הפכה הלאוטה בסוף ימי הביניים ועד למאה ה-18, לכלי מרכזי שממנו אף התפתחה במאות שאחרי גם הגיטרה.

הלאוטה התפתחה מהעוּד הערבי. למעשה, השם 'לאוטה' הוא שיבוש של המילים בערבית 'אל-עוּד'. אבל מנגנים בה באצבעות, מה שמאפשר נגינה בקולות ובהרמוניה, כלומר בנגינה של אקורדים. בעוד ונגינה בעוד היא הרי באמצעות מפרט ובנגינה חד-קולית בלבד. הלאוטה גם בנויה מעץ שונה מזה של העוד ומנוגנת בסגנון שונה ממנו, מה שהופך את צליליה לשונים משלו.

במהלך תקופת הבארוק התפתחה "לאוטת בארוק", שנקראת גם ארכילאוטה. היא התווספה לתֵיאוֹרבּוֹ, כלי מרובה מיתרים, שהתפתח בתקופת הרנסאנס. הוא הכיל יותר ויותר מיתרים, הלך וגדל עם השנים והציע מנעד שהלך והתרחב, מה שאפשר לו להשתלב בהרכבים מוסיקליים גדולים ומשמעותיים יותר. הגדול שבהם היה התֵיאוֹרבּוֹ-לאוטה שבו הוארך חלק מצוואר הכלי ונוספו לו מיתרים לצורך ליווי הבאס בו.


הנה "לקרימה" של ג'ון דאולנד בן המאה ה-16:

https://youtu.be/fZYzuIGDYGs


הלאוטה האירופית:

https://youtu.be/7goe9JYZJS8


קטע של באך בתֵיאוֹרבּוֹ-לאוטה:

https://youtu.be/FnpaMm_2QYc


לאוטה מהרנסאנס:

https://youtu.be/L-YjXBylIUI
מהי הטכניקה המופלאה של סטנלי ג'ורדן?
מיהו סטנלי ג'ורדן?

קשה להסביר את הצלילים הבלתי אפשריים שלו, אבל קל להעריץ את החדשנות המרגשת של גאון גיטרת הג'אז סטנלי ג'ורדן (Stanley Jordan). כבר עשרות שנים שהוא מוציא מהגיטרות שלו צלילים אחרים מכל מה שאנו מכירים - גם בעולם הגיטרה וגם בעולם הג'אז.

ג'ורדן, וירטואוז ג'אז בעל שם עולמי, פיתח טכניקה שבאמצעותה הוא מנגן על הגיטרה ממש כמו בפסנתר. הוא ממש מקליד עליה, רק בלי קלידים. ביד אחת עושים זאת גיטריסטים כבר שנים רבות, אבל הוא הפך את הטכניקה הזו למתוחכמת הרבה יותר.

אם נגני גיטרה מנגנים רוב הזמן הרמוניה או מלודיה, השיטה של ג'ורדן היא לנגן את שני התפקידים על הגיטרה, כשביד שמאל הוא מקיש על המיתרים מהלכי באס ואקורדים וביד ימין - מקיש את המנגינה, בצלילים גבוהים. זה מרתק והוא רכש בטכניקה המקורית הזו מיומנות בלתי נתפסת. אין עוד נגן שמנצל כך את הכלי הזה.

יפה עוד יותר לצפות בג'ורדן, כשהוא מנגן על גיטרה עם שני צווארים, כשכל יד מנגנת על צוואר אחר. אבל לעיתים זה הופך ממש שומט-לסתות, כשהוא אוחז בשתי גיטרות שונות ומגנן בהן בו-זמנית. אם ההופעות הללו מזכירות משהו, זה את הקונצרטים האגדיים שבהם התפרסם הכנר המיתולוגי פגניני. לא שהיינו נוכחים בהם, מאות שנים עברו מאז...

משום מה ג'ורדן עוד לא מופיע בפנתיאון של ענקי הגיטרה וברשימות הגיטריסטים הגדולים. מי שעורך אותם הם לרוב חובבי רוק וזה אולי מסביר את זה, אבל נראה שלעיתים מתייחסים אליו קצת כמו ללהטוטן גיטרה ולא לגיטריסט מעמיק. זו תפיסה מעוותת, במיוחד כשמדברים על מוזיקאי כל כך יצירתי ומוסיקלי, שכושר ההמצאה המוסיקלי וההרמוניה שלו אינם נופלים מכישוריו הטכניים.


ג'ורדן מציג את הטכניקה שלו ומספר עליה:

https://youtu.be/j2q1dCTmy_s


הנה היצירה Stairway to Heaven בהופעה:

https://youtu.be/NeooHiX4oH0


Over the Rainbow:

https://youtu.be/wzHSJSJ_ias
איך מייצרים גיטרה חשמלית?



לייצר גיטרה חשמלית זו עבודה מורכבת. אחרי בחירת עץ על פי מאפייני הצליל שלו, באים חיתוך, קידוח, שיוף וצביעה שמתחילים את התהליך של הכנת הגיטרה עצמה. אחר כך באים שיוף נוסף, מריחת לכה, יצירת צוואר הגיטרה, הוספת סריגי המתכת, הוספת המרכיבים האלקטרוניים וחיבור הצוואר לגוף הגיטרה.

עכשיו עושים כיוון אחרון, הידוק ובדיקת הצליל של הגיטרה והנה מוכנה עוד גיטרה חשמלית לרוקנ'רול.


כך מייצרים גיטרות חשמליות:

https://youtu.be/EEfHpcIWQwA


עוד סרטון שמציג את תהליך היצור של הגיטרה החשמלית:

http://youtu.be/nP2b0o-xMZY


כך מייצרים את הפנדר סטרטוקסטר - הגיטרה החשמלית הפופולארית בעולם:

https://youtu.be/rnhe8C591l4?long=yes
מהו סולו גיטרה?



סולו (Solo) במוסיקה הוא ביצוע על ידי אדם אחד בלבד. סולו גיטרה הוא נגינה של מנגינה שבה נגן הגיטרה מבצע קטע אישי ושאר הנגנים מלווים אותו. לרוב הוא מבוצע בגיטרה חשמלית, אם כי יש סולואים נדירים גם בגיטרות אקוסטיות.

בשירי פופ ורוק נחשב סולו הגיטרה לאחד המרכיבים החשובים בסגנון. זהו קטע שבו האווירה מגיעה לשיא מסוים והנגן מפליא בהמצאה של נגינה כלית, ללא שירה בכלל.

השם סולו בא מהמילה האיטלקית "לבד" (איטלקית היא שפת המוסיקה ובה מכונים רוב מונחי המוסיקה).


הנה סולו גיטרה של גיטריסט "פינק פלויד" דייב גילמור:

http://youtu.be/o5Ht6WIhhmU


שיר עם סולו גיטרה אקוסטית, שאינה חשמלית:

http://youtu.be/3j8mr-gcgoI


הנה טאש סולטנה, אחת מגיטריסטיות הרוק המוכרות בעולם:

https://youtu.be/RBw08GbrR-g


10 מהסולואים הגדולים בתולדות הרוק:

http://youtu.be/f4NOJ42-BKM
מהי גיטרת הבאס המיתולוגית של הביטלס?



הגיטרה הזו נראית כמו כינור, כמעט איש אינו מנגן בה כיום והיא נכנסה אל ההיסטוריה בזכות הביטלס. בכלל, ה"הופנר באס" היא אולי כלי הנגינה הכי "ביטלסי" שיש. היא גם אייקון עיצובי וגם כלי נגינה נפלא ובעל צליל רך ועגול, שפול מקרטני מנגן בו עד היום, כמעט 60 שנה ברציפות.

הרעיון לייצר גיטרה באס בצורת כינור עלה בראשו של יצרן הכינורות וולטר הופנר בשנת 1955. הוא המציא גיטרה באס חצי אקוסטית, כלומר בעלת תיבת תהודה, שכללה גם הגברה עצמית. הגיטרה הפכה להצלחה מסחררת ונחשבה גיטרה טובה בשנות ה-50.

החיבור של ההופנר הזו אל הביטלס התרחש כבדרך אגב. בשנת 1961, בעת שהביטלס הופיעו בהמבורג, עזב נגן הבאס של הלהקה והלך ללמוד אמנות. פול מקרטני החליט לעבור לנגינת באס בלהקה. הוא נכנס לחנות מוסיקה בהמבורג ורכש את גיטרת הבאס Höfner הראשונה שלו. משכו אותו בעיקר שתי תכונות - היא הייתה סימטרית ונראתה אותו דבר גם כשהופכים אותה והיא הייתה היחידה שהתאימה לשמאליים ולא הכריחה אותם לחפש גיטרות במיוחד שהוזמנו עבורם.

מקרטני עתיד להשתמש בהופנר במרבית הופעותיו על הבמה, גם במסגרת הלהקה וגם בקריירת הסולו שלו לאורך השנים. ההופנר גם מנגנת בלא מעט מההקלטות של הביטלס, כולל בשירי האלבום "Let it be".

בראיונות סיפר מקרטני שבמהלך שנות ה-60 נגנבה ממנו הגיטרה הראשונה. אחריה נגנבו עוד כמה גיטרות כאלה שרכש. מאז הקפיד מקטרני להחזיק ברשותו תמיד 2 גיטרות הופנר, אחת ששימשה אותו בקביעות ועוד אחת לגיבוי.

ההופנר, חשוב לומר, הפכה לסמלו המסחרי ומדגישה בכל הופעותיו את הקשר שלו ללהקה האגדית שהוביל בשנות ה-60. אז נכון שהוא ניגן במהלך השנים לא מעט גם בדגמים אחרים של גיטרה באס, כמו הריקנבייקר 4001S ששימשה אותו גם בלהקת "כנפיים" וגיטרה ה-WAL בשנים שאחר-כך, אבל הוא תמיד נשאר נאמן להופנר שלו ושב והקליט ומנגן בה לא פעם בהופעותיו.


הנה סיפורה של ההופנר האגדית:

http://youtu.be/oEQkdQpSbSk


על ההופנר בס:

http://youtu.be/eEnA-eWPj8Q


הנה הבאס של פול בהופעה עם רינגו ב-2009:

http://youtu.be/awBy_K30Pe8


הנה הסברים על הגיטרה משנות ה-60 ומרכיביה:

http://youtu.be/ON1PP7GbYZw


היום יש מהדורות חדשות וחיקויים שלה:

http://youtu.be/xeFTe59PoME


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.