שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מה היה מיוחד במשחק המחשב "דונקי קונג"?
בשנת 1979 הפיקה חברת קלפים יפאנית, שרצתה להרחיב את הפעילות העסקית שלה לתחום משחקי הווידאו, את המשחק "רדאר סקופ". אבל המשחק נכשל במערב ומכונות המשחק הרבות שיוצרו ונשלחו לשם נתקעו אצל היצרן ואיש לא רצה בהן. מפתח משחקים צעיר בשם שיגרו מיאמוטו, קיבל משימה מהנהלת החברה - לפתח משחק חדש למכונות הללו, כדי שניתן יהיה למכור אותן. בתוך שנתיים הוא אכן פיתח עם צוותו את המשחק "דונקי קונג" (Donkey Kong).
"דונקי קונג" היה פריצת דרך של ממש בתחומים כמו גרפיקת המשחקים שלו, סיפור מסגרת שבו יש קטעי סיפור המוצגים באנימציה, תכנון שלבי המשחק המרובים ושימוש בסצנות ביניים עם איורים בסגנון קומיקס, לצורך קידום העלילה. רבים רואים בו את משחק הפלטפורמה האמיתי הראשון.
כשדונקי קונג יצא, קידמה את פניו תביעה של אולפני יוניברסל נגד נינטנדו, על הפרת הסימן הרשום "קינג קונג". התביעה, שנדחתה על ידי בית המשפט, תרמה לפרסומו של המשחק המוצלח. למעשה, הוא היה כל כך מוצלח, עד שכבר בשנה הראשונה נמכר יותר מ-60 אלף מכונות משחקים בעולם כולו. דונקי קונג הפך לאחד ממשחקי הווידאו הנמכרים בכל הזמנים. הוא ביסס את מעמדה של נינטנדו בשנות ה-80 וה-90, כמובילת השוק העולמי של משחקי הווידאו הביתיים.
גיבור המשחק הוא ג'אמפ, נגר שמחלץ את חברתו החטופה מידיה של דונקי קונג, גורילה עצבנית שמשליכה כל הזמן חפצים לעברו. ההשראה הייתה סיפורי פופאיי וברוטוס וכמובן הגורילה הקולנועית קינג קונג. באמריקה, אגב, יקראו לג'אמפ בשם "מריו" וצבעי בגדיו ישונו מעט. אחר כך הוא יהפוך לכוכב-על בתחום משחקי הארקייד, בסדרה המיתולוגית של "סופר מריו".
הנה המשחק המקורי של מכונות הארקייד:
http://youtu.be/P2Lrm-zIx7E
וההיסטוריה של דונקי קונג:
https://youtu.be/Zv-i9DS7zM0
והמשחק למחשב דונקי קונג:/
מה הן קונסולות המשחקים הבולטות בהיסטוריה?
קונסולות המשחקים (Game Consoles) הן מכשירים ממוחשבים, שהחליפו את אולמות הארקייד, בכך שאפשרו הרצת משחקים בסלון הבית הפרטי. הן נולדו עם "הקופסה החומה" - הקונסולה הראשונה מ-1967, שאמנם לא הייתה מוצר מסחרי אך הייתה אבטיפוס של הקונסולות המסחריות.
"אם הקונסולות" המוכרת יותר נחשבת קונסולת האטארי, שנולדה בשנת 1972 והכניסה למעשה את המשחקים לטלוויזיה בבית. זה קרה עוד בטרם נולדו המחשבים האישיים. ההצלחה של הקונסולה ה'קדומה' הזו הייתה כה גדולה שבמשך שנים רבות המילה 'אטארי' הייתה מילה נרדפת לקונסולת משחקים.
בשנות ה-90 נולדה קונסולת הפלייסטיישן (PlayStation) של חברת סוני, אחת הקונסולות המצליחות בהיסטוריה. צורת הבננה הפכה לסימן ההיכר שלה.
בשנות האלפיים נולדה קונסולת ה-Xbox של יצרנית מערכות ההפעלה מיקרוסופט. הקונסולה הזו הלכה והשתפרה, עד שהפכה לאיכותית ונחשבת. פיתוחים מתקדמים כמו הקינקט, הביאו אותה בעשור הנוכחי לחזית התחום.
קונסולת ה-Wii שהוציאה מלכת המשחקים נינטנדו בשנת 2006, הייתה חדשנית מאד. לראשונה היא פנתה לקהל יעד שאינו קהל של גיימרים, חובבי משחקי מחשב. היא כללה שלט מיוחד, שלראשונה אפשר לה להגיב לתנועות הגוף של השחקן. הייתה תקופה שבה קהלים חדשים הגיעו בזכותה לעולם המשחקים. בעקבות הצלחת ה-Wii פיתחו יצרנים מתחרים גם הם פיתוחים דומים, כמו התקן הקינקט שפותח עבור ה-Xbox ושהכיל חיישנים ייעודיים שמטרתם לזהות תנועות בכל אחד מחלקי הגוף וליצור חוויית משחק מתקדמת ביותר.
הנה תולדות הקונסולות לאורך השנים:
https://youtu.be/jGPd5vBHc90
הקונסולות הטובות ביותר בתולדות המשחקים:
http://youtu.be/hGpVs3FmeOA
קונסולת הסופר נינטנדו שהסעירה פעם את חובבי המשחקים:
http://youtu.be/MTzyz2TgGls
כמה מוצרים לא מוצלחים בסדרת הפלייסטיישן:
http://youtu.be/FZDbhQ1mzdI
בעידן הקינקט של מיקרוסופט, הנה השוואה עם המתחרה move של סוני:
http://youtu.be/ruHLfQjWDa8
ולסיום, קונסולה רטרו עם מאות משחקים (עברית):
https://youtu.be/w7sdVIkxi-U?long=yes
איך הביאה קונסולת המשחקים את המשחקים לטלוויזיה?
בד בבד עם התפתחות עולם המחשבים, התפתח לו עולם קסום ומדהים של משחקי מחשב שרצים על קונסולות משחקים. הקונסולות הללו הן מכשירים ממוחשבים, למעשה מחשבים לכל דבר, שמשמשים להרצת משחקים ותוכנות שמיועדות להן ובמקום מקלדת מחשב יש בהם שלט רחוק, ג'ויסטיק וכפתורים שמפעילים את המשחקים.
משחקי הקונסולה העבירו את חוויית משחקי הוידאו מאולמות הארקייד אל הטלוויזיה הביתית. גם משחקי המחשב לא החלישו אותן, שכן המשחקים שהוקרנו על מסך הטלוויזיה הגדול העניקו בדרך כלל חוויית משחק גדולה מזו שהעניק מסך המחשב הקטן של אותם זמנים. הקונסולות גם הריצו משחקים עתירי גרפיקה מתקדמת, שאפשרו חוויה מדהימה ומתקדמת יותר משל המחשב אז, כמו משחקי מרוצים, סימולטורים מתוחכמים ועוד.
אם הקונסולות נחשבת קונסולת האטארי שנולדה בשנת 1972 והכניסה את המשחקים לטלוויזיה, עוד בטרם נולדו המחשבים האישיים. במשך שנים רבות המילה 'אטארי' הייתה מילה נרדפת לקונסולת משחקים.
בשנות ה-90 נולדה קונסולת הפלייסטיישן (PlayStation) של חברת סוני, אחת הקונסולות המצליחות בהיסטוריה.
בשנות האלפיים נולדה קונסולת ה-Xbox של יצרנית מערכות ההפעלה מיקרוסופט. הקונסולנ הזו הלכה והשתפרה, עד שהפכה לאיכותית ונחשבת. פיתוחים מתקדמים כמו הקינקט, הביאו אותה לחזית התחום.
קונסולת ה-Wii שהוציאה מלכת המשחקים נינטנדו בשנת 2006 הייתה חדשנית מאד ולראשונה פנתה לקהל יעד שאינו גיימרים, חובבי משחקי מחשב. היא כללה שלט מיוחד, שלראשונה אפשר לה להגיב לתנועות הגוף של השחקן. בעקבות הצלחת ה-Wii פיתחו יצרנים מתחרים גם הם פיתוחים דומים, כמו התקן הקינקט שפותח עבור ה-Xbox ושהכיל חיישנים ייעודיים שמטרתם לזהות תנועות בכל אחד מחלקי הגוף וליצור חוויית משחק מתקדמת ביותר.
הנה תולדות הקונסולות המדרג אותן:
https://youtu.be/tDc9vbZC1Yw
הקונסולות הטובות ביותר בהיסטוריה של הגיימינג (עברית):
http://youtu.be/Wi7AA3U8Em8
כמה מהגרועות שבקונסולות (עברית):
http://youtu.be/5ejj0vLt1bw
וחנות קונסולות רטרו שצמחה בישראל (עברית):
http://youtu.be/YacJ_D8Z_eQ
וההיסטוריה של הקונסולות (עברית):
https://youtu.be/KSqFL5w9sdY?long=yes
מה סיפורה של קונסולת המשחקים Xbox של מיקרוסופט?
קונסולת המשחקים Xbox (אקס-בוקס) של חברת מיקרוסופט היא המתחרה הצעירה בשוק הקונסולות. ה-Xbox יצאה לראשונה בנובמבר 2001 ובתוך זמן קצר ושיפורים שהוכנסו בה, היא הפכה לקונסולה איכותית מאד ומהמצליחות בתעשייה.
בזכות החומרה החזקה שלה, למעשה ה-Xbox היא מחשב לכל דבר, היא הפכה מיד עם יציאתה לאחת המובילות בין קונסולות המשחק והתמקמה במקום השני בשוק הקונסולות העולמי, אחרי הפלייסטיישן 2 של סוני שהובילה אותו, ולפני ה"גיימקיוב", הקונסולה של נינטנדו הוותיקה והמצליחה.
בין המשחקים ל-xBox שהפכו להצלחות אדירות ניתן למנות את סדרת המשחקים האגדית Halo, משחק היריות ההומוריסטי Conker: Live and Reload ומשחקי המרוצים בסדרת Project Gotham.
אבל על אף הצלחת ה-XBox, שליטתה של סוני בתעשייה המשיכה להיות מוחלטת. בשנת 2005 החליטה מיקרוסופט ליצור את קונסולת הדור הבא. היא השיקה את קונסולת Xbox 360, שהציעה גם חיבור לאינטרנט, לגלישה וצפייה בסרטים, משחקים נגד שחקני Xbox 360 אחרים ועוד.
בעקבות הצלחת קונסולת ה-Wii של נינטנדו פותחו כמה קונסולות חדשניות בכיוונים דומים לה. מיקרוסופט יצרה אז עבור ה-Xbox את התקן הקינקט שהקפיץ אותה בעשור השני של האלף לחזית התחום. חיישנים ייעודיים איפשרו לקינקט זיהוי תנועה של השחקן ולמעשה גופו של השחקן הפך לקונסולה החדשה שלו. יכולתם לזהות תנועות בכל אחד מחלקי הגוף של המשתמש וליצור חוויית משחק מתקדמת ביותר, הפכו את הקינקט והאקסבוקס 360 להצלחה אדירה, שהלכה והתפוגגה בהמשך.
הנה סיפורה של קונסולת האקס בוקס:
http://youtu.be/-oG7_cg_0wY
הצגת הקונסולה של מיקרוסופט בגירסתה המתקדמת Xbox 360:
http://youtu.be/p2qlHoxPioM
זו הדרך שה-Xbox עשה ב-10 שנים:
http://youtu.be/bdK2D8tEvs8
וסרט תיעודי על תולדות האקסבוקס בדרך לפסגת התעשייה:
http://youtu.be/GtejBKHVppU?long=yes
מה התרומה של משחקי מחשב לילדים?
משחקי מחשב (Gamification) היו מאז ומתמיד סכנה בעיני הורים. לא פעם הם גורמים לבני נוער וילדים להתמכרות, הם פוגעים או יכולים לפגוע להם בלימודים ולא מעט מהם אלימים במיוחד.
אך בתחילת העשור השלישי של המאה ה-21 פורסמה שורת מחקרים שקבעה שיש גם לא מעט יתרונות למשחקי המחשב.
אז כן, משחקי מחשב מפתחים יצירתיות, דמיון וגם כישורים חברתיים. הם גם תורמים ואפילו מועילים לבריאות הנפשית של השחקנים.
עבור לא מעט ילדים מציעים משחקי המחשב דרך משמעותית להעצמה, הקנייה של מסוגלות, ביטוי עצמי ותחושה של שליטה. במיוחד חשובות תרומות אלה לילדים שלא זוכים בהן בספורט, חברה או תחומים אחרים.
עוד מקנים משחקי מחשב לילדים את האפשרות לפרוק לחצים, לשפר את היכולות הקוגניטיביות השונות ולרכוש אסטרטגיות של חשיבה ופתרון בעיות.
אז אולי, אם כך, זה עניין של מינון בכמות משחקי המחשב שילד צורך ביום. נראה שכמו הרבה דברים בחיים, גם משחקי מחשב במינון סביר יועילו לשחקנים הצעירים, בעוד שבמינונים גבוהים הם עלולים לפגוע בהם ובהתפתחותם הטבעית והמוצלחת.
הנה האהבה למשחקי מחשב (עברית):
https://youtu.be/GCjhqtm9dLY
התרומה שלהם להתפתחות המוח, תשומת לב לפרטים ועוד המון יכולות אצל הילד:
https://youtu.be/OOsqkQytHOs
היתרונות של משחקי המחשב שהיום יודעים להביא גם לחינוך במִשְׂחוּק (עברית):
https://youtu.be/aFpkG1JbdE8
מה מחקרים מראים על התרומה של משחקי מחשב לילדים (מתורגם):
https://youtu.be/Y6ijCbTwRPY
פרק מרתק על משחקי מחשב (עברית):
https://youtu.be/zUceDmLVsTk?long=yes
והרצאת טד של מצליחן על תרומת משחקי המחשב להצלחה בחיים (מתורגם):
https://youtu.be/ylS-6UK9FhQ?long=yes
מהם אולמות הפצ'ינקו ביפן?
טוקיו בירת יפן מציעה מגוון של אזורי בילוי לצעירים. אחד מרובעי התענוגות של העיר טוקיו הוא קַאבּוּקִיצ'וֹ (Kabukicho). האזור הזה של העיר מתחיל להתעורר בסביבות שש בערב, בשעה שהיפנים הצעירים יוצאים ממקומות העבודה.
המשותף הבולט לקבוקיצ'ו ולאזורים ושכונות כמו שיבויה, גינזה ושינג'וקו הוא המבחר האדיר של היכלי מכונות הפצ'ינקו (Pachinko), שבהם מצטופפים צעירים ומהמרים על כספם כנגד מכונות משחק משוכללות.
מי שאוהבים משחקי מחשב, משחקי ארקייד מפעם או מכונות משחק עכשוויות מוצאים עולם מרתק באלפי אולמות הפצ'ינקו הסואנים והגועשים של טוקיו. האולמות הארקייד הללו משרתים עשרות, אולי מאות אלפי צעירים שמכורים למשחקי מחשב ומתקבצים בהם אחרי שעות העבודה לבילוי הערב שלהם, במשחקי מחשב.
הפצ'ינקו נחשב לתת-תרבות יפנית, צעירה ומרתקת, שאינה מוכרת בשום מקום בעולם. זה אחד הדברים המטורפים ביפן וחוויה אנתרופולוגית של ממש.
כל יום, בתום שעות העבודה ועוד לפני שפותחים אותם, משתרך תור ארוך של ממתינים לפתיחת אולמות הפצ'ינקו.
עם הכניסה לטרקלין של אולם הפאצ'ינקו, מרגישים שנמצאים בעולם אחר. המוני צעירים מרותקים וכמעט אובססיביים למשחקי פצ'ינקו ממוחשבים, יושבים שעות אל מול שורות שורות של מכונות גדולות, עם מסכים קטנים. לרבים מהם תקועה סיגריה בפה והם משחקים ללא הפסקה.
חלקם, ללא ספק, מכורים למשחקים האלה. מרכזי הפצ'ינקו מכילים המוני צעירים, שגם בתום יום עבודה מפרך, לא יכולים להפסיק לשבת אל מול המסכים, לבלות ברעש האופייני, שגם הוא לא מהעולם הזה, ולשחק במכונות המשחקים.
הנה דוגמה לחוויה:
https://youtu.be/iO20QEw1XDc
מדריך למכונת פצ'ינקו:
https://youtu.be/D5hm8cG_bts
רגע באולם הפצ'ינקו בטוקיו:
https://youtu.be/iADzWQj4Qz0
ופרק מרתק על משחקי מחשב בסדרה חינוכית, שמתחיל באולם הפצ'ינקו היפני (עברית):
https://youtu.be/zUceDmLVsTk?long=yes
מהם תולדות משחקי הטלוויזיה והווידאו הראשונים שהולידו את משחקי המחשב?
משחקי הטלוויזיה או הווידאו (Video games) של שנות השבעים היו משחקי הווידאו הראשונים בהיסטוריה. היו לפניהם משחקי מחשב, אבל הם לא היו ביתיים.
השניים המשמעותיים שקדמו למשחקי הווידאו הביתיים היו משחק "איקס עיגול" ומשחק "טניס לשניים". שני המשחקים לא הגיעו אל הקהל הרחב וזכו לשחק בהם רק מי שהייתה להם גישה למעבדות המחקר בהן יצרו אותם.
את משחק המחשב הראשון, OXO, פיתח אלכסנדר דאגלס הבריטי. הוא היה גרסה ממוחשבת של איקס-עיגול ולראשונה נכלל בו זיכרון שאיפשר קריאה וכתיבה של נתוני המשחק.
את המשחק השני, Tennis For Two, פיתח וויליאם היגנבות'הם בשנת 1958. המשחק, שרץ על מחשב אנלוגי והוצג על מסך של אוסצילוסקופ, דימה מגרש, שבו מתנהל משחק טניס. על המסך נראו שני קווים אנכיים וכדור מפוקסל שנע ביניהם.
משחק הטניס הזה היה המשחק האינטראקטיבי הראשון בהיסטוריה והראשון שכלל תנועה גרפית על המסך. "טניס פור טו", אגב, היה גם המשחק הראשון שנועד לבדר את השחקנים ולא רק לשרת מחקר מדעי או פיילוט שמדגים אפשרויות טכנולוגיות.
על כתפי שני הנפילים הללו יגיע בשנת 1972 המשחק הראשון שיפעל על מסך הטלוויזיה. זה היה המשחק PONG של חברת אטארי. לראשונה הוא גם יכלול צלילים ואפקטים קוליים. את "פונג" מחשיבים רבים כחלוץ משחקי הווידאו האמיתי, וודאי משחק הטלוויזיה הראשון בהיסטוריה.
הנה תולדות משחקי הווידאו והטלוויזיה (מתורגם):
https://youtu.be/x24KoVNliMk
התפתחות משחקי הווידאו והטלוויזיה, הראשונים (עברית):
https://youtu.be/10k_Q-paTYk
המשחקים שקדמו להם ולא היו על טלוויזיה (עברית):
https://youtu.be/K4iOEkqKId8
ראלף בר, חלוץ קונסולות המשחקים, משחק ב"פונג" עם חבר:
http://youtu.be/1LsRGUODHlQ
פרסומת משנות ה-80 למשחקי טלוויזיה עם קונסולת המשחקים של אטארי:
https://youtu.be/913xrM9FYpI
התרומה המוחית של משחקי הווידאו והטלוויזיה לשחקנים (עברית):
https://youtu.be/104cjs-gado
דרך נוספת ומשעשעת לבחון את הדברים:
https://youtu.be/BlNeh7_qaZo
וחלוצת משחקי הווידאו לטלוויזיה - חברת אטארי:
https://youtu.be/QQfgxbQ0krw?long=yes
מהם משחקי הווידאו ששינו את העולם?
משחקי וידאו (video games) לא נולדו שווים. ישנם אלפי משחקים שהסבו עונג וכיף במהלך העשורים האחרונים, אבל יש מביניהם שהם משחקי וידאו משפיעים במיוחד.
נציין כאן אחדים ממשחקי הווידאו או המחשב, מאלה שהשפיעו על תעשיית המשחקים או על התרבות הפופולרית:
טטריס (Tetris) - משחק הפאזל הפשוט אך מאתגר נפשית מ-1984 נחשב לאחד ממשחקי הווידאו הפופולריים ביותר בכל הזמנים, עד רמה של התמכרות. הוא אחד האחראים להפיכתם של המשחקים הללו לפופולריים והוציא אותם מעולם הגיקים אל הבילוי המיינסטרימי. הטטריס, לא זו בלבד שסלל את הדרך למשחקי פאזל מורכבים יותר, העיד בנוסף שמשחקי וידאו יכולים להיות ממכרים ומאתגרים במיוחד.
האחים מריו או האחים סופר מריו (Super Mario Bros) - המשחק מ-1985, שחולל מהפכה בעולם משחקי הפלטפורמות ואחראי לביסוסה של נינטנדו כשחקן מרכזי בתעשיית המשחקים. הוא גם הציג רבות מהמוסכמות של עולם משחקי הווידאו והמחשב, כמו הפעלת כוח, רמות גלילה וקרבות הבוס.
דום (Doom) - משחק היריות מגוף ראשון, היה זה שהפיח ב-1993 חיים בז'אנר. בבת אחת המשחק הזה הפך את משחקי היריות מחדש לפופולרים, תוך שהוא מציג רבות מהתכונות שיהפכו לתקן במשחקי FPS מסוג זה, ביניהן מצבים למשתתפים רבים, גרפיקה תלת-ממדית וכלי מודינג.
וורלד אוף וורקראפט (World of Warcraft) - ב-2004 הפך המשחק המקוון ומרובה המשתתפים (MMO) את הז'אנר לפופולרי והציג בז'אנר ה-MMO תכונות רבות שהן סטנדרטיות כיום. ביניהן הקווסטים, הגילדות והפשיטות. הוא גם עתיד לסייע בביסוס של משחקי הווידאו כסוג של פעילות חברתית ובד בבד גם להכניס שחקנים רבים לקהילות מקוונות.
מיינקראפט (Minecraft) - המשחק הזה ב-2011, משחק ארגז חול מבחינת הז'אנר,הפך בעולם הפתוח לאחד ממשחקי הווידאו הנמכרים ביותר בכל הזמנים. הוא סייע להפיץ את ז'אנר ההישרדות והיצירה והוכיח את הפוטנציאל של תוכן שנוצר על ידי משתמשים (User contents), תוך שהוא עוזר לבסס את המשחקים כמוצא יצירתי.
על המשחקים הללו ואחרים ראו בתגית "משחקי וידאו".
הנה סיפורם של משחקי הווידאו (מתורגם):
https://youtu.be/x24KoVNliMk?t=6s
משחק הווידאו שהביס את הבינה המלאכותית מביסת המומחים (מתורגם):
https://youtu.be/PP8Zc778B8s
וסרטון על 20 משחקי הווידאו המשפיעים ביותר בכל הזמנים:
https://youtu.be/rYCN70vhM7c?long=yes
מה סיפורו של הפלייסטיישן?
הפלייסטיישן (PlayStation) היא קונסולת המשחקים של חברת סוני, שסימן ההיכר שלה היא העיצוב בצורת הבומרנג. הפלייסטיישן נולד לאחר שנפלה התכנית של סוני לייצר קונסולת משחקים ביחד עם חברת נינטנדו. סוני שהושפלה פומבית על ידי נינטנדו, כשהאחרונה העדיפה לבחור בפיליפס לשותפה, החליטה להוציא את הפלייסטיישן לבדה ולהפוך למתחרה שלה. היא הקדימה את נינטנדו והפכה ללהיט.
היתרון של סוני היה המחיר של הפלייסטיישן, ההתבססות על משחקי התלת-ממד החדשניים שלה, כמות המשחקים המיידית שנוצרה לפלייסטיישן והדיסקים שעליהם רצו המשחקים, במקום קלטות המשחקים ששלטו עד אז אצל המתחרה.
הפלייסטיישן PS1 שיוצר לראשונה ב-1994 הפך להצלחה ומאז הוא הולך ומתפתח במהדורות מודרניות יותר.
הנה סיפורו של הפלייסטיישן (עברית):
http://youtu.be/tUc3uNTZ9hU
תולדות ה-PSP:
http://youtu.be/Y0kpYoGJE0k
והדור השני והמדהים של הפלייסטיישן:
http://youtu.be/2NovfVn9PBU

בשנת 1979 הפיקה חברת קלפים יפאנית, שרצתה להרחיב את הפעילות העסקית שלה לתחום משחקי הווידאו, את המשחק "רדאר סקופ". אבל המשחק נכשל במערב ומכונות המשחק הרבות שיוצרו ונשלחו לשם נתקעו אצל היצרן ואיש לא רצה בהן. מפתח משחקים צעיר בשם שיגרו מיאמוטו, קיבל משימה מהנהלת החברה - לפתח משחק חדש למכונות הללו, כדי שניתן יהיה למכור אותן. בתוך שנתיים הוא אכן פיתח עם צוותו את המשחק "דונקי קונג" (Donkey Kong).
"דונקי קונג" היה פריצת דרך של ממש בתחומים כמו גרפיקת המשחקים שלו, סיפור מסגרת שבו יש קטעי סיפור המוצגים באנימציה, תכנון שלבי המשחק המרובים ושימוש בסצנות ביניים עם איורים בסגנון קומיקס, לצורך קידום העלילה. רבים רואים בו את משחק הפלטפורמה האמיתי הראשון.
כשדונקי קונג יצא, קידמה את פניו תביעה של אולפני יוניברסל נגד נינטנדו, על הפרת הסימן הרשום "קינג קונג". התביעה, שנדחתה על ידי בית המשפט, תרמה לפרסומו של המשחק המוצלח. למעשה, הוא היה כל כך מוצלח, עד שכבר בשנה הראשונה נמכר יותר מ-60 אלף מכונות משחקים בעולם כולו. דונקי קונג הפך לאחד ממשחקי הווידאו הנמכרים בכל הזמנים. הוא ביסס את מעמדה של נינטנדו בשנות ה-80 וה-90, כמובילת השוק העולמי של משחקי הווידאו הביתיים.
גיבור המשחק הוא ג'אמפ, נגר שמחלץ את חברתו החטופה מידיה של דונקי קונג, גורילה עצבנית שמשליכה כל הזמן חפצים לעברו. ההשראה הייתה סיפורי פופאיי וברוטוס וכמובן הגורילה הקולנועית קינג קונג. באמריקה, אגב, יקראו לג'אמפ בשם "מריו" וצבעי בגדיו ישונו מעט. אחר כך הוא יהפוך לכוכב-על בתחום משחקי הארקייד, בסדרה המיתולוגית של "סופר מריו".
הנה המשחק המקורי של מכונות הארקייד:
http://youtu.be/P2Lrm-zIx7E
וההיסטוריה של דונקי קונג:
https://youtu.be/Zv-i9DS7zM0
והמשחק למחשב דונקי קונג:/

קונסולות המשחקים (Game Consoles) הן מכשירים ממוחשבים, שהחליפו את אולמות הארקייד, בכך שאפשרו הרצת משחקים בסלון הבית הפרטי. הן נולדו עם "הקופסה החומה" - הקונסולה הראשונה מ-1967, שאמנם לא הייתה מוצר מסחרי אך הייתה אבטיפוס של הקונסולות המסחריות.
"אם הקונסולות" המוכרת יותר נחשבת קונסולת האטארי, שנולדה בשנת 1972 והכניסה למעשה את המשחקים לטלוויזיה בבית. זה קרה עוד בטרם נולדו המחשבים האישיים. ההצלחה של הקונסולה ה'קדומה' הזו הייתה כה גדולה שבמשך שנים רבות המילה 'אטארי' הייתה מילה נרדפת לקונסולת משחקים.
בשנות ה-90 נולדה קונסולת הפלייסטיישן (PlayStation) של חברת סוני, אחת הקונסולות המצליחות בהיסטוריה. צורת הבננה הפכה לסימן ההיכר שלה.
בשנות האלפיים נולדה קונסולת ה-Xbox של יצרנית מערכות ההפעלה מיקרוסופט. הקונסולה הזו הלכה והשתפרה, עד שהפכה לאיכותית ונחשבת. פיתוחים מתקדמים כמו הקינקט, הביאו אותה בעשור הנוכחי לחזית התחום.
קונסולת ה-Wii שהוציאה מלכת המשחקים נינטנדו בשנת 2006, הייתה חדשנית מאד. לראשונה היא פנתה לקהל יעד שאינו קהל של גיימרים, חובבי משחקי מחשב. היא כללה שלט מיוחד, שלראשונה אפשר לה להגיב לתנועות הגוף של השחקן. הייתה תקופה שבה קהלים חדשים הגיעו בזכותה לעולם המשחקים. בעקבות הצלחת ה-Wii פיתחו יצרנים מתחרים גם הם פיתוחים דומים, כמו התקן הקינקט שפותח עבור ה-Xbox ושהכיל חיישנים ייעודיים שמטרתם לזהות תנועות בכל אחד מחלקי הגוף וליצור חוויית משחק מתקדמת ביותר.
הנה תולדות הקונסולות לאורך השנים:
https://youtu.be/jGPd5vBHc90
הקונסולות הטובות ביותר בתולדות המשחקים:
http://youtu.be/hGpVs3FmeOA
קונסולת הסופר נינטנדו שהסעירה פעם את חובבי המשחקים:
http://youtu.be/MTzyz2TgGls
כמה מוצרים לא מוצלחים בסדרת הפלייסטיישן:
http://youtu.be/FZDbhQ1mzdI
בעידן הקינקט של מיקרוסופט, הנה השוואה עם המתחרה move של סוני:
http://youtu.be/ruHLfQjWDa8
ולסיום, קונסולה רטרו עם מאות משחקים (עברית):
https://youtu.be/w7sdVIkxi-U?long=yes

בד בבד עם התפתחות עולם המחשבים, התפתח לו עולם קסום ומדהים של משחקי מחשב שרצים על קונסולות משחקים. הקונסולות הללו הן מכשירים ממוחשבים, למעשה מחשבים לכל דבר, שמשמשים להרצת משחקים ותוכנות שמיועדות להן ובמקום מקלדת מחשב יש בהם שלט רחוק, ג'ויסטיק וכפתורים שמפעילים את המשחקים.
משחקי הקונסולה העבירו את חוויית משחקי הוידאו מאולמות הארקייד אל הטלוויזיה הביתית. גם משחקי המחשב לא החלישו אותן, שכן המשחקים שהוקרנו על מסך הטלוויזיה הגדול העניקו בדרך כלל חוויית משחק גדולה מזו שהעניק מסך המחשב הקטן של אותם זמנים. הקונסולות גם הריצו משחקים עתירי גרפיקה מתקדמת, שאפשרו חוויה מדהימה ומתקדמת יותר משל המחשב אז, כמו משחקי מרוצים, סימולטורים מתוחכמים ועוד.
אם הקונסולות נחשבת קונסולת האטארי שנולדה בשנת 1972 והכניסה את המשחקים לטלוויזיה, עוד בטרם נולדו המחשבים האישיים. במשך שנים רבות המילה 'אטארי' הייתה מילה נרדפת לקונסולת משחקים.
בשנות ה-90 נולדה קונסולת הפלייסטיישן (PlayStation) של חברת סוני, אחת הקונסולות המצליחות בהיסטוריה.
בשנות האלפיים נולדה קונסולת ה-Xbox של יצרנית מערכות ההפעלה מיקרוסופט. הקונסולנ הזו הלכה והשתפרה, עד שהפכה לאיכותית ונחשבת. פיתוחים מתקדמים כמו הקינקט, הביאו אותה לחזית התחום.
קונסולת ה-Wii שהוציאה מלכת המשחקים נינטנדו בשנת 2006 הייתה חדשנית מאד ולראשונה פנתה לקהל יעד שאינו גיימרים, חובבי משחקי מחשב. היא כללה שלט מיוחד, שלראשונה אפשר לה להגיב לתנועות הגוף של השחקן. בעקבות הצלחת ה-Wii פיתחו יצרנים מתחרים גם הם פיתוחים דומים, כמו התקן הקינקט שפותח עבור ה-Xbox ושהכיל חיישנים ייעודיים שמטרתם לזהות תנועות בכל אחד מחלקי הגוף וליצור חוויית משחק מתקדמת ביותר.
הנה תולדות הקונסולות המדרג אותן:
https://youtu.be/tDc9vbZC1Yw
הקונסולות הטובות ביותר בהיסטוריה של הגיימינג (עברית):
http://youtu.be/Wi7AA3U8Em8
כמה מהגרועות שבקונסולות (עברית):
http://youtu.be/5ejj0vLt1bw
וחנות קונסולות רטרו שצמחה בישראל (עברית):
http://youtu.be/YacJ_D8Z_eQ
וההיסטוריה של הקונסולות (עברית):
https://youtu.be/KSqFL5w9sdY?long=yes

קונסולת המשחקים Xbox (אקס-בוקס) של חברת מיקרוסופט היא המתחרה הצעירה בשוק הקונסולות. ה-Xbox יצאה לראשונה בנובמבר 2001 ובתוך זמן קצר ושיפורים שהוכנסו בה, היא הפכה לקונסולה איכותית מאד ומהמצליחות בתעשייה.
בזכות החומרה החזקה שלה, למעשה ה-Xbox היא מחשב לכל דבר, היא הפכה מיד עם יציאתה לאחת המובילות בין קונסולות המשחק והתמקמה במקום השני בשוק הקונסולות העולמי, אחרי הפלייסטיישן 2 של סוני שהובילה אותו, ולפני ה"גיימקיוב", הקונסולה של נינטנדו הוותיקה והמצליחה.
בין המשחקים ל-xBox שהפכו להצלחות אדירות ניתן למנות את סדרת המשחקים האגדית Halo, משחק היריות ההומוריסטי Conker: Live and Reload ומשחקי המרוצים בסדרת Project Gotham.
אבל על אף הצלחת ה-XBox, שליטתה של סוני בתעשייה המשיכה להיות מוחלטת. בשנת 2005 החליטה מיקרוסופט ליצור את קונסולת הדור הבא. היא השיקה את קונסולת Xbox 360, שהציעה גם חיבור לאינטרנט, לגלישה וצפייה בסרטים, משחקים נגד שחקני Xbox 360 אחרים ועוד.
בעקבות הצלחת קונסולת ה-Wii של נינטנדו פותחו כמה קונסולות חדשניות בכיוונים דומים לה. מיקרוסופט יצרה אז עבור ה-Xbox את התקן הקינקט שהקפיץ אותה בעשור השני של האלף לחזית התחום. חיישנים ייעודיים איפשרו לקינקט זיהוי תנועה של השחקן ולמעשה גופו של השחקן הפך לקונסולה החדשה שלו. יכולתם לזהות תנועות בכל אחד מחלקי הגוף של המשתמש וליצור חוויית משחק מתקדמת ביותר, הפכו את הקינקט והאקסבוקס 360 להצלחה אדירה, שהלכה והתפוגגה בהמשך.
הנה סיפורה של קונסולת האקס בוקס:
http://youtu.be/-oG7_cg_0wY
הצגת הקונסולה של מיקרוסופט בגירסתה המתקדמת Xbox 360:
http://youtu.be/p2qlHoxPioM
זו הדרך שה-Xbox עשה ב-10 שנים:
http://youtu.be/bdK2D8tEvs8
וסרט תיעודי על תולדות האקסבוקס בדרך לפסגת התעשייה:
http://youtu.be/GtejBKHVppU?long=yes
גיימינג

משחקי מחשב (Gamification) היו מאז ומתמיד סכנה בעיני הורים. לא פעם הם גורמים לבני נוער וילדים להתמכרות, הם פוגעים או יכולים לפגוע להם בלימודים ולא מעט מהם אלימים במיוחד.
אך בתחילת העשור השלישי של המאה ה-21 פורסמה שורת מחקרים שקבעה שיש גם לא מעט יתרונות למשחקי המחשב.
אז כן, משחקי מחשב מפתחים יצירתיות, דמיון וגם כישורים חברתיים. הם גם תורמים ואפילו מועילים לבריאות הנפשית של השחקנים.
עבור לא מעט ילדים מציעים משחקי המחשב דרך משמעותית להעצמה, הקנייה של מסוגלות, ביטוי עצמי ותחושה של שליטה. במיוחד חשובות תרומות אלה לילדים שלא זוכים בהן בספורט, חברה או תחומים אחרים.
עוד מקנים משחקי מחשב לילדים את האפשרות לפרוק לחצים, לשפר את היכולות הקוגניטיביות השונות ולרכוש אסטרטגיות של חשיבה ופתרון בעיות.
אז אולי, אם כך, זה עניין של מינון בכמות משחקי המחשב שילד צורך ביום. נראה שכמו הרבה דברים בחיים, גם משחקי מחשב במינון סביר יועילו לשחקנים הצעירים, בעוד שבמינונים גבוהים הם עלולים לפגוע בהם ובהתפתחותם הטבעית והמוצלחת.
הנה האהבה למשחקי מחשב (עברית):
https://youtu.be/GCjhqtm9dLY
התרומה שלהם להתפתחות המוח, תשומת לב לפרטים ועוד המון יכולות אצל הילד:
https://youtu.be/OOsqkQytHOs
היתרונות של משחקי המחשב שהיום יודעים להביא גם לחינוך במִשְׂחוּק (עברית):
https://youtu.be/aFpkG1JbdE8
מה מחקרים מראים על התרומה של משחקי מחשב לילדים (מתורגם):
https://youtu.be/Y6ijCbTwRPY
פרק מרתק על משחקי מחשב (עברית):
https://youtu.be/zUceDmLVsTk?long=yes
והרצאת טד של מצליחן על תרומת משחקי המחשב להצלחה בחיים (מתורגם):
https://youtu.be/ylS-6UK9FhQ?long=yes

טוקיו בירת יפן מציעה מגוון של אזורי בילוי לצעירים. אחד מרובעי התענוגות של העיר טוקיו הוא קַאבּוּקִיצ'וֹ (Kabukicho). האזור הזה של העיר מתחיל להתעורר בסביבות שש בערב, בשעה שהיפנים הצעירים יוצאים ממקומות העבודה.
המשותף הבולט לקבוקיצ'ו ולאזורים ושכונות כמו שיבויה, גינזה ושינג'וקו הוא המבחר האדיר של היכלי מכונות הפצ'ינקו (Pachinko), שבהם מצטופפים צעירים ומהמרים על כספם כנגד מכונות משחק משוכללות.
מי שאוהבים משחקי מחשב, משחקי ארקייד מפעם או מכונות משחק עכשוויות מוצאים עולם מרתק באלפי אולמות הפצ'ינקו הסואנים והגועשים של טוקיו. האולמות הארקייד הללו משרתים עשרות, אולי מאות אלפי צעירים שמכורים למשחקי מחשב ומתקבצים בהם אחרי שעות העבודה לבילוי הערב שלהם, במשחקי מחשב.
הפצ'ינקו נחשב לתת-תרבות יפנית, צעירה ומרתקת, שאינה מוכרת בשום מקום בעולם. זה אחד הדברים המטורפים ביפן וחוויה אנתרופולוגית של ממש.
כל יום, בתום שעות העבודה ועוד לפני שפותחים אותם, משתרך תור ארוך של ממתינים לפתיחת אולמות הפצ'ינקו.
עם הכניסה לטרקלין של אולם הפאצ'ינקו, מרגישים שנמצאים בעולם אחר. המוני צעירים מרותקים וכמעט אובססיביים למשחקי פצ'ינקו ממוחשבים, יושבים שעות אל מול שורות שורות של מכונות גדולות, עם מסכים קטנים. לרבים מהם תקועה סיגריה בפה והם משחקים ללא הפסקה.
חלקם, ללא ספק, מכורים למשחקים האלה. מרכזי הפצ'ינקו מכילים המוני צעירים, שגם בתום יום עבודה מפרך, לא יכולים להפסיק לשבת אל מול המסכים, לבלות ברעש האופייני, שגם הוא לא מהעולם הזה, ולשחק במכונות המשחקים.
הנה דוגמה לחוויה:
https://youtu.be/iO20QEw1XDc
מדריך למכונת פצ'ינקו:
https://youtu.be/D5hm8cG_bts
רגע באולם הפצ'ינקו בטוקיו:
https://youtu.be/iADzWQj4Qz0
ופרק מרתק על משחקי מחשב בסדרה חינוכית, שמתחיל באולם הפצ'ינקו היפני (עברית):
https://youtu.be/zUceDmLVsTk?long=yes

משחקי הטלוויזיה או הווידאו (Video games) של שנות השבעים היו משחקי הווידאו הראשונים בהיסטוריה. היו לפניהם משחקי מחשב, אבל הם לא היו ביתיים.
השניים המשמעותיים שקדמו למשחקי הווידאו הביתיים היו משחק "איקס עיגול" ומשחק "טניס לשניים". שני המשחקים לא הגיעו אל הקהל הרחב וזכו לשחק בהם רק מי שהייתה להם גישה למעבדות המחקר בהן יצרו אותם.
את משחק המחשב הראשון, OXO, פיתח אלכסנדר דאגלס הבריטי. הוא היה גרסה ממוחשבת של איקס-עיגול ולראשונה נכלל בו זיכרון שאיפשר קריאה וכתיבה של נתוני המשחק.
את המשחק השני, Tennis For Two, פיתח וויליאם היגנבות'הם בשנת 1958. המשחק, שרץ על מחשב אנלוגי והוצג על מסך של אוסצילוסקופ, דימה מגרש, שבו מתנהל משחק טניס. על המסך נראו שני קווים אנכיים וכדור מפוקסל שנע ביניהם.
משחק הטניס הזה היה המשחק האינטראקטיבי הראשון בהיסטוריה והראשון שכלל תנועה גרפית על המסך. "טניס פור טו", אגב, היה גם המשחק הראשון שנועד לבדר את השחקנים ולא רק לשרת מחקר מדעי או פיילוט שמדגים אפשרויות טכנולוגיות.
על כתפי שני הנפילים הללו יגיע בשנת 1972 המשחק הראשון שיפעל על מסך הטלוויזיה. זה היה המשחק PONG של חברת אטארי. לראשונה הוא גם יכלול צלילים ואפקטים קוליים. את "פונג" מחשיבים רבים כחלוץ משחקי הווידאו האמיתי, וודאי משחק הטלוויזיה הראשון בהיסטוריה.
הנה תולדות משחקי הווידאו והטלוויזיה (מתורגם):
https://youtu.be/x24KoVNliMk
התפתחות משחקי הווידאו והטלוויזיה, הראשונים (עברית):
https://youtu.be/10k_Q-paTYk
המשחקים שקדמו להם ולא היו על טלוויזיה (עברית):
https://youtu.be/K4iOEkqKId8
ראלף בר, חלוץ קונסולות המשחקים, משחק ב"פונג" עם חבר:
http://youtu.be/1LsRGUODHlQ
פרסומת משנות ה-80 למשחקי טלוויזיה עם קונסולת המשחקים של אטארי:
https://youtu.be/913xrM9FYpI
התרומה המוחית של משחקי הווידאו והטלוויזיה לשחקנים (עברית):
https://youtu.be/104cjs-gado
דרך נוספת ומשעשעת לבחון את הדברים:
https://youtu.be/BlNeh7_qaZo
וחלוצת משחקי הווידאו לטלוויזיה - חברת אטארי:
https://youtu.be/QQfgxbQ0krw?long=yes

משחקי וידאו (video games) לא נולדו שווים. ישנם אלפי משחקים שהסבו עונג וכיף במהלך העשורים האחרונים, אבל יש מביניהם שהם משחקי וידאו משפיעים במיוחד.
נציין כאן אחדים ממשחקי הווידאו או המחשב, מאלה שהשפיעו על תעשיית המשחקים או על התרבות הפופולרית:
טטריס (Tetris) - משחק הפאזל הפשוט אך מאתגר נפשית מ-1984 נחשב לאחד ממשחקי הווידאו הפופולריים ביותר בכל הזמנים, עד רמה של התמכרות. הוא אחד האחראים להפיכתם של המשחקים הללו לפופולריים והוציא אותם מעולם הגיקים אל הבילוי המיינסטרימי. הטטריס, לא זו בלבד שסלל את הדרך למשחקי פאזל מורכבים יותר, העיד בנוסף שמשחקי וידאו יכולים להיות ממכרים ומאתגרים במיוחד.
האחים מריו או האחים סופר מריו (Super Mario Bros) - המשחק מ-1985, שחולל מהפכה בעולם משחקי הפלטפורמות ואחראי לביסוסה של נינטנדו כשחקן מרכזי בתעשיית המשחקים. הוא גם הציג רבות מהמוסכמות של עולם משחקי הווידאו והמחשב, כמו הפעלת כוח, רמות גלילה וקרבות הבוס.
דום (Doom) - משחק היריות מגוף ראשון, היה זה שהפיח ב-1993 חיים בז'אנר. בבת אחת המשחק הזה הפך את משחקי היריות מחדש לפופולרים, תוך שהוא מציג רבות מהתכונות שיהפכו לתקן במשחקי FPS מסוג זה, ביניהן מצבים למשתתפים רבים, גרפיקה תלת-ממדית וכלי מודינג.
וורלד אוף וורקראפט (World of Warcraft) - ב-2004 הפך המשחק המקוון ומרובה המשתתפים (MMO) את הז'אנר לפופולרי והציג בז'אנר ה-MMO תכונות רבות שהן סטנדרטיות כיום. ביניהן הקווסטים, הגילדות והפשיטות. הוא גם עתיד לסייע בביסוס של משחקי הווידאו כסוג של פעילות חברתית ובד בבד גם להכניס שחקנים רבים לקהילות מקוונות.
מיינקראפט (Minecraft) - המשחק הזה ב-2011, משחק ארגז חול מבחינת הז'אנר,הפך בעולם הפתוח לאחד ממשחקי הווידאו הנמכרים ביותר בכל הזמנים. הוא סייע להפיץ את ז'אנר ההישרדות והיצירה והוכיח את הפוטנציאל של תוכן שנוצר על ידי משתמשים (User contents), תוך שהוא עוזר לבסס את המשחקים כמוצא יצירתי.
על המשחקים הללו ואחרים ראו בתגית "משחקי וידאו".
הנה סיפורם של משחקי הווידאו (מתורגם):
https://youtu.be/x24KoVNliMk?t=6s
משחק הווידאו שהביס את הבינה המלאכותית מביסת המומחים (מתורגם):
https://youtu.be/PP8Zc778B8s
וסרטון על 20 משחקי הווידאו המשפיעים ביותר בכל הזמנים:
https://youtu.be/rYCN70vhM7c?long=yes

הפלייסטיישן (PlayStation) היא קונסולת המשחקים של חברת סוני, שסימן ההיכר שלה היא העיצוב בצורת הבומרנג. הפלייסטיישן נולד לאחר שנפלה התכנית של סוני לייצר קונסולת משחקים ביחד עם חברת נינטנדו. סוני שהושפלה פומבית על ידי נינטנדו, כשהאחרונה העדיפה לבחור בפיליפס לשותפה, החליטה להוציא את הפלייסטיישן לבדה ולהפוך למתחרה שלה. היא הקדימה את נינטנדו והפכה ללהיט.
היתרון של סוני היה המחיר של הפלייסטיישן, ההתבססות על משחקי התלת-ממד החדשניים שלה, כמות המשחקים המיידית שנוצרה לפלייסטיישן והדיסקים שעליהם רצו המשחקים, במקום קלטות המשחקים ששלטו עד אז אצל המתחרה.
הפלייסטיישן PS1 שיוצר לראשונה ב-1994 הפך להצלחה ומאז הוא הולך ומתפתח במהדורות מודרניות יותר.
הנה סיפורו של הפלייסטיישן (עברית):
http://youtu.be/tUc3uNTZ9hU
תולדות ה-PSP:
http://youtu.be/Y0kpYoGJE0k
והדור השני והמדהים של הפלייסטיישן:
http://youtu.be/2NovfVn9PBU
מה היה מיוחד בספקטרום סינקלייר?
ספקטרום סינקלייר (ZX Spectrum Sinclair), או בקיצור "ספקטרום", כמו שקראו לו הצעירים של האייטיז, היה מחשב קטן למשחקים. בשנות ה-80 הוא נחשב למושא התשוקה של ילדים ובני נוער רבים בעולם, בעיקר בנים שאהבו משחקים וטכנולוגיה.
מפתח המחשב הזה, סר קלייב סינקלייר הבריטי, הגה בתחילת שנות השמונים רעיון מדהים. הוא לקח את המחשב האישי של התקופה ובדק כמה יוכל להוציא ממנו, כדי ליצור מחשב אישי זול ושימושי, שמיועד בעיקר למשחקי מחשב.
ומחשב הספקטרום שהוא עיצב היה אכן קטן, בגודל של מחצית מגודל מקלדת מחשב של אותם ימים. בתוך גוף המחשב נכללה גם המקלדת, שהייתה קלידים שבלטו ממנו, או בליטות של גומי, שעליהם הודפסו הקלידים.
קלייב סינקלייר גם הכניס לתוך המחשב מראש מגוון של משחקי מחשב ובכך אפשר לרוכשים להפעילו כבר מהרגע הראשון. בהמשך הם יכולים היו לקנות משחקים על גבי קלטות טייפ ולהעלותם למחשב באמצעות טייפ קלטות שחובר אליו.
המחשב הזה היה המפגש הראשון עם עולם המחשבים, של מי שיהיו בשנות האלפיים יזמי הייטק ומפתחים מהמובילים בעולם. מחשבים ומשחקי מחשב, חייבים לומר זאת עתה, כבר אז לא היו משחק.
הנה סיפורו של מחשב הספקטרום סינקלייר:
https://youtu.be/M1bC9wXe2LQ
פרסומות ספקטרום סינקלייר:
https://youtu.be/MPSSJ_hFYhQ
אנבוקסינג 35 שנה אחרי:
https://youtu.be/sP3ucWSUtKs
ו-50 מהמשחקים שהובילו בזירת הספקטרום סינקלייר:
https://youtu.be/9xoL8FmQcoM
ספקטרום סינקלייר (ZX Spectrum Sinclair), או בקיצור "ספקטרום", כמו שקראו לו הצעירים של האייטיז, היה מחשב קטן למשחקים. בשנות ה-80 הוא נחשב למושא התשוקה של ילדים ובני נוער רבים בעולם, בעיקר בנים שאהבו משחקים וטכנולוגיה.
מפתח המחשב הזה, סר קלייב סינקלייר הבריטי, הגה בתחילת שנות השמונים רעיון מדהים. הוא לקח את המחשב האישי של התקופה ובדק כמה יוכל להוציא ממנו, כדי ליצור מחשב אישי זול ושימושי, שמיועד בעיקר למשחקי מחשב.
ומחשב הספקטרום שהוא עיצב היה אכן קטן, בגודל של מחצית מגודל מקלדת מחשב של אותם ימים. בתוך גוף המחשב נכללה גם המקלדת, שהייתה קלידים שבלטו ממנו, או בליטות של גומי, שעליהם הודפסו הקלידים.
קלייב סינקלייר גם הכניס לתוך המחשב מראש מגוון של משחקי מחשב ובכך אפשר לרוכשים להפעילו כבר מהרגע הראשון. בהמשך הם יכולים היו לקנות משחקים על גבי קלטות טייפ ולהעלותם למחשב באמצעות טייפ קלטות שחובר אליו.
המחשב הזה היה המפגש הראשון עם עולם המחשבים, של מי שיהיו בשנות האלפיים יזמי הייטק ומפתחים מהמובילים בעולם. מחשבים ומשחקי מחשב, חייבים לומר זאת עתה, כבר אז לא היו משחק.
הנה סיפורו של מחשב הספקטרום סינקלייר:
https://youtu.be/M1bC9wXe2LQ
פרסומות ספקטרום סינקלייר:
https://youtu.be/MPSSJ_hFYhQ
אנבוקסינג 35 שנה אחרי:
https://youtu.be/sP3ucWSUtKs
ו-50 מהמשחקים שהובילו בזירת הספקטרום סינקלייר:
https://youtu.be/9xoL8FmQcoM
במה חידש משחק הפק מן?
פק-מן (Pac-Man) הוא משחק קלאסי, שנולד ב-1980 והפך לסנסציה עולמית. הוא שהכניס את ההמונים לעולם משחקי הווידאו, שלפתע לא היו רק לבנים שמגיעים לאולמות המשחקים, הארקיידים של אותן שנים. בכך הוא היה למשחק הארקייד המצליח ביותר בהיסטוריה.
במשחק כיכב יצור הנקרא פקמן. השחקן מוביל אותו ומנסה לנגוס ולטרוף כמה שיותר גלולות, פירות או רוחות, החליטו אתם, תוך שהוא חומק מרודפים שדולקים אחריו.
פקמן היה הראשון ממשחקי הווידאו, שהחליף את הירי וההשמדה בנוסח "פולשים מהחלל" לטובת משחק בסגנון חביב ובלתי אלים. בכך הוא התאים לא רק לבני נוער ולא רק לבנים, אלא גם לילדים קטנים וגם לבנות.
לא היית צריך להיות אלים ותוקפני במשחק. זה היה קסם.
צורתו של פק-מן נולדה כשממציא המשחק טורו איוואטאני קיבל השראה מצורת הפיצה שמשולש אחד חסר בה. בהבלח של חשיבה יצירתית נראתה לו הפיצה עצמה כיכולה לנגוס. הוא אמר שפיתח אותה לנשים יפניות ועורר סערה כשנימק את זה באמירה ש"נשים אוהבות לאכול"...
במקור אגב, המשחק נקרא "PuckMan", בהשראת המילה pakupaku (פאקו-פאקו) שפירושה ביפאנית "פתיחה וסגירה של הפה". השם שונה אז מחשש שילעגו לו במערב.
כך או כך, זה עבד. כבר מימיו הראשונים זכה המשחק המוזר והלא-שגרתי "פק-מן" לפופולריות עצומה והיה לאחד המצליחים שבין משחקי הארקייד של שנות ה-80.
המכורים למדו את התכונות השונות של רוחות הרפאים והדמויות השונות והצבעוניות במשחק. היו שם אינקי, בלינקי, פינקי וקלייד. היו מהם שנמנעו מהשחקן ופנו הצידה או לאחור, היו שנעו בקו ישר ומהר מהשאר וכך הלאה. זה יצר עניין וריגוש במשחק, כי יכולת לפתח אסטרטגיה וטקטיקה: את מי לאכול, אחרי מי לרדוף עכשיו ואחרי מי לא לרדוף.
הנה משחק הפקמן:
http://youtu.be/TqnMKkhyCMQ?t=27s&end=1m20s
היכנסו לחוויית הפק-מן:
https://youtu.be/p9h3ZqJa1iA?qr=yes
סיפורו המלא של המשחק:
http://youtu.be/rHg2YbaCFq4
כך בונים פקמן לבד:
http://youtu.be/xKPRTjCqYnI
פק-מן (Pac-Man) הוא משחק קלאסי, שנולד ב-1980 והפך לסנסציה עולמית. הוא שהכניס את ההמונים לעולם משחקי הווידאו, שלפתע לא היו רק לבנים שמגיעים לאולמות המשחקים, הארקיידים של אותן שנים. בכך הוא היה למשחק הארקייד המצליח ביותר בהיסטוריה.
במשחק כיכב יצור הנקרא פקמן. השחקן מוביל אותו ומנסה לנגוס ולטרוף כמה שיותר גלולות, פירות או רוחות, החליטו אתם, תוך שהוא חומק מרודפים שדולקים אחריו.
פקמן היה הראשון ממשחקי הווידאו, שהחליף את הירי וההשמדה בנוסח "פולשים מהחלל" לטובת משחק בסגנון חביב ובלתי אלים. בכך הוא התאים לא רק לבני נוער ולא רק לבנים, אלא גם לילדים קטנים וגם לבנות.
לא היית צריך להיות אלים ותוקפני במשחק. זה היה קסם.
צורתו של פק-מן נולדה כשממציא המשחק טורו איוואטאני קיבל השראה מצורת הפיצה שמשולש אחד חסר בה. בהבלח של חשיבה יצירתית נראתה לו הפיצה עצמה כיכולה לנגוס. הוא אמר שפיתח אותה לנשים יפניות ועורר סערה כשנימק את זה באמירה ש"נשים אוהבות לאכול"...
במקור אגב, המשחק נקרא "PuckMan", בהשראת המילה pakupaku (פאקו-פאקו) שפירושה ביפאנית "פתיחה וסגירה של הפה". השם שונה אז מחשש שילעגו לו במערב.
כך או כך, זה עבד. כבר מימיו הראשונים זכה המשחק המוזר והלא-שגרתי "פק-מן" לפופולריות עצומה והיה לאחד המצליחים שבין משחקי הארקייד של שנות ה-80.
המכורים למדו את התכונות השונות של רוחות הרפאים והדמויות השונות והצבעוניות במשחק. היו שם אינקי, בלינקי, פינקי וקלייד. היו מהם שנמנעו מהשחקן ופנו הצידה או לאחור, היו שנעו בקו ישר ומהר מהשאר וכך הלאה. זה יצר עניין וריגוש במשחק, כי יכולת לפתח אסטרטגיה וטקטיקה: את מי לאכול, אחרי מי לרדוף עכשיו ואחרי מי לא לרדוף.
הנה משחק הפקמן:
http://youtu.be/TqnMKkhyCMQ?t=27s&end=1m20s
היכנסו לחוויית הפק-מן:
https://youtu.be/p9h3ZqJa1iA?qr=yes
סיפורו המלא של המשחק:
http://youtu.be/rHg2YbaCFq4
כך בונים פקמן לבד:
http://youtu.be/xKPRTjCqYnI
מהו ארכיון המשחקים הישנים?
ארכיון משחקי הרטרו הוא אתר שמציג אלפי משחקי מחשב מפעם, שעברו המרה כדי שניתן יהיה לשחק בהם באינטרנט. מדובר בפרויקט של ארכיון אינטרנט למשחקי העבר, שהשיק מאגר עצום של אלפי משחקים ישנים שניתן לשחק בהם מהדפדפן, ללא צורך בהורדה.
עם משחקים שברובם עובדים מעולה, אפשר ממש להרגיש את הימים של פעם, שחוזרים.. האתר הזה הוא חלק קטן מארכיון האינטרנט, גוף אמריקאי מסן פרנסיסקו, שמפעיל אתר להיסטוריה של המחשבים והאינטרנט. הארכיון מעוניין לשמור את כל תולדות הרשת, כל אתרי האינטרנט שהיו כאן, למען העתיד. קצת כמו הספריה של אלכסנדריה, אבל בגירסה הממוחשבת.
הנה מעט ממשחקי הרטרו המקוונים, עם הצלילים האופייניים של פעם:
http://youtu.be/aAJPtJTNa-I
סקירה של הארכיון:
http://youtu.be/Wx4Py7-WK7k
וסיפורו של ארכיון האינטרנט:
http://youtu.be/ArYd01plrPo
ארכיון משחקי הרטרו הוא אתר שמציג אלפי משחקי מחשב מפעם, שעברו המרה כדי שניתן יהיה לשחק בהם באינטרנט. מדובר בפרויקט של ארכיון אינטרנט למשחקי העבר, שהשיק מאגר עצום של אלפי משחקים ישנים שניתן לשחק בהם מהדפדפן, ללא צורך בהורדה.
עם משחקים שברובם עובדים מעולה, אפשר ממש להרגיש את הימים של פעם, שחוזרים.. האתר הזה הוא חלק קטן מארכיון האינטרנט, גוף אמריקאי מסן פרנסיסקו, שמפעיל אתר להיסטוריה של המחשבים והאינטרנט. הארכיון מעוניין לשמור את כל תולדות הרשת, כל אתרי האינטרנט שהיו כאן, למען העתיד. קצת כמו הספריה של אלכסנדריה, אבל בגירסה הממוחשבת.
הנה מעט ממשחקי הרטרו המקוונים, עם הצלילים האופייניים של פעם:
http://youtu.be/aAJPtJTNa-I
סקירה של הארכיון:
http://youtu.be/Wx4Py7-WK7k
וסיפורו של ארכיון האינטרנט:
http://youtu.be/ArYd01plrPo
מה היה הנס של נינטנדו?
רבים רואים בה את הקונסולה הטובה ביותר אי-פעם וכולם גם יחד מסכימים שהיא הייתה אחת הקונסולות הטובות בכל הזמנים. עם מעל 60 מיליון יחידות שנמכרו בעולם, הנינטנדו נס (Nintendo NES) הייתה אכן נס - גם אחת הקונסולות המצליחות בשנות ה-80 וגם מוצר מצוין שהפך את נינטנדו לחברה המובילה באיכות ובהכנסות בתעשייה שלה.
ה-Nintendo Entertainment System, שזכתה לראשי התיבות NES היא קונסולת משחקי וידאו של 8 סיביות, כלומר ברזולוציה נמוכה. היום האיכות שלה הייתה משעשעת אותנו, אבל פעם הייתה שיא הטכנולוגיה.
הנס יצאה לראשונה ביפאן, בשנת 1983 והפכה מיד להצלחה עצומה. ביפאן נקראה הקונסולה Famicom, קיצור של Family computer, "מחשב משפחתי". אבל בשאר העולם היא מותגה כ-Nintendo Entertainment System או בקיצור NES.
למעשה, ה-NES כל כך הצליחה והעירה את עולם הקונסולות, שהיא סייעה להיחלצות של כל תעשיית משחקי הווידאו והקונסולות מהירידה הגדולה שחוותה ב-1983. ירידה זו הושפעה מקיפאון מסוים וחוסר חדשנות, כמו גם מפריצת המחשב האישי, שהלך והחליף את הקונסולות גם בתחום המשחקים האלקטרוניים.
אבל ה-NES שיוצרה על ידי נינטנדו הייתה קונסולה יקרה מאד. זו הסיבה שבמדינות שונות הצליחו דווקא החיקויים והתואמים שלה. בישראל למשל, הצליח מכשיר שנקרא "מגה-סון" או "מגאסון". המכשיר הזה פעל על קלטות משחק קטנות וזהות לקלטות של ה-Famicom, הגרסה היפאנית המקורית של ה-nes. הקלטות הכילו משחקים זולים ושוק ההעתקות פרח.
המשחקים של המגאסון עצמם היו זהים, או בלשון פשוטה מועתקים מקלטות המשחקים של נינטנדו יפאן. השוק הישראלי כמעט ולא הכיר את נינטנדו, שלא נתנה לגנוב אותה. במקום זאת הוא התחבר לטכנולוגיה של המתחרים שגנבו אותה ושכנע את עצמו ש"הקונה מגנב - פטור!..."
הנה קונסולת ה-NES המעולה הזו:
https://youtu.be/xENKe61B97E
כך מגיבים אליה בני הנוער של היום:
https://youtu.be/r2Sy6iJJEXI
פרסומות לא חסרו לה:
https://youtu.be/xhyvD08BBgs
המשחקים של הנינטנדו NES:
https://youtu.be/KsSHpzzHBSs
עוד ממשחקיה הטובים של ה-NES:
https://youtu.be/naRUpGe9TOg
וגרסת רטרו זולה ומצוינת עם מאות משחקים (עברית):
https://youtu.be/qLSYrbHbH74
רבים רואים בה את הקונסולה הטובה ביותר אי-פעם וכולם גם יחד מסכימים שהיא הייתה אחת הקונסולות הטובות בכל הזמנים. עם מעל 60 מיליון יחידות שנמכרו בעולם, הנינטנדו נס (Nintendo NES) הייתה אכן נס - גם אחת הקונסולות המצליחות בשנות ה-80 וגם מוצר מצוין שהפך את נינטנדו לחברה המובילה באיכות ובהכנסות בתעשייה שלה.
ה-Nintendo Entertainment System, שזכתה לראשי התיבות NES היא קונסולת משחקי וידאו של 8 סיביות, כלומר ברזולוציה נמוכה. היום האיכות שלה הייתה משעשעת אותנו, אבל פעם הייתה שיא הטכנולוגיה.
הנס יצאה לראשונה ביפאן, בשנת 1983 והפכה מיד להצלחה עצומה. ביפאן נקראה הקונסולה Famicom, קיצור של Family computer, "מחשב משפחתי". אבל בשאר העולם היא מותגה כ-Nintendo Entertainment System או בקיצור NES.
למעשה, ה-NES כל כך הצליחה והעירה את עולם הקונסולות, שהיא סייעה להיחלצות של כל תעשיית משחקי הווידאו והקונסולות מהירידה הגדולה שחוותה ב-1983. ירידה זו הושפעה מקיפאון מסוים וחוסר חדשנות, כמו גם מפריצת המחשב האישי, שהלך והחליף את הקונסולות גם בתחום המשחקים האלקטרוניים.
אבל ה-NES שיוצרה על ידי נינטנדו הייתה קונסולה יקרה מאד. זו הסיבה שבמדינות שונות הצליחו דווקא החיקויים והתואמים שלה. בישראל למשל, הצליח מכשיר שנקרא "מגה-סון" או "מגאסון". המכשיר הזה פעל על קלטות משחק קטנות וזהות לקלטות של ה-Famicom, הגרסה היפאנית המקורית של ה-nes. הקלטות הכילו משחקים זולים ושוק ההעתקות פרח.
המשחקים של המגאסון עצמם היו זהים, או בלשון פשוטה מועתקים מקלטות המשחקים של נינטנדו יפאן. השוק הישראלי כמעט ולא הכיר את נינטנדו, שלא נתנה לגנוב אותה. במקום זאת הוא התחבר לטכנולוגיה של המתחרים שגנבו אותה ושכנע את עצמו ש"הקונה מגנב - פטור!..."
הנה קונסולת ה-NES המעולה הזו:
https://youtu.be/xENKe61B97E
כך מגיבים אליה בני הנוער של היום:
https://youtu.be/r2Sy6iJJEXI
פרסומות לא חסרו לה:
https://youtu.be/xhyvD08BBgs
המשחקים של הנינטנדו NES:
https://youtu.be/KsSHpzzHBSs
עוד ממשחקיה הטובים של ה-NES:
https://youtu.be/naRUpGe9TOg
וגרסת רטרו זולה ומצוינת עם מאות משחקים (עברית):
https://youtu.be/qLSYrbHbH74
למה הצליח הגיים בוי?
קונסולת המשחקים הניידת גיים בוי (Game Boy) היא למעשה סדרה של קונסולת משחקים ניידות, שפיתחה חברת נינטנדו היפאנית. עם יותר מ-220 מיליון מכשירים שנמכרו, הגיים בוי היא ממערכות המשחק הנמכרות ביותר אי-פעם. עד היום שומרות קונסולות הגיים בוי על פופולאריות רבה בקרב קהל הגיימרים בעולם.
את מכשיר הגיים בוי הראשון תכנן עובד חברת נינטנדו גוּנְפֶּיי יוֹקוֹי, שחלם על מערכת ניידת, קטנה וקלה, שהילד יוכל לשאת איתו לכל מקום. בנוסף, היא פותחה כך שתהיה זולה יחסית ומאד יציבה.
גרסאות שונות של הגיים בוי פותחו במהלך השנים, ביניהן ה"גיים בוי קולור" הצבעוני וגרסת "גיים בוי אדוונס", המתקדמת ביותר.
הנה סיפורו של הגיים בוי:
http://youtu.be/3i2cTrBa02g
הגיים בוי הוא הקונסולה הראשונה ובינתיים היחידה ששיחקו בה בחלל:
http://youtu.be/QL7IL42MQ1w
גיים בוי ענקי שמישהו בנה:
http://youtu.be/KoU6lyR2DIY
משחקי הגיימבוי הגדולים:
http://youtu.be/nCHiV0IMY4k
תולדות הקונסולות הניידות:
http://youtu.be/S9lGO4XS8tA
ההנדסה המדהימה של הגיימבוי:
https://youtu.be/BKm45Az02YE?long=yes
וגרסת רטרו נהדרת לגיים בוי (עברית):
https://youtu.be/4OJHP3sdL58?long=yes
קונסולת המשחקים הניידת גיים בוי (Game Boy) היא למעשה סדרה של קונסולת משחקים ניידות, שפיתחה חברת נינטנדו היפאנית. עם יותר מ-220 מיליון מכשירים שנמכרו, הגיים בוי היא ממערכות המשחק הנמכרות ביותר אי-פעם. עד היום שומרות קונסולות הגיים בוי על פופולאריות רבה בקרב קהל הגיימרים בעולם.
את מכשיר הגיים בוי הראשון תכנן עובד חברת נינטנדו גוּנְפֶּיי יוֹקוֹי, שחלם על מערכת ניידת, קטנה וקלה, שהילד יוכל לשאת איתו לכל מקום. בנוסף, היא פותחה כך שתהיה זולה יחסית ומאד יציבה.
גרסאות שונות של הגיים בוי פותחו במהלך השנים, ביניהן ה"גיים בוי קולור" הצבעוני וגרסת "גיים בוי אדוונס", המתקדמת ביותר.
הנה סיפורו של הגיים בוי:
http://youtu.be/3i2cTrBa02g
הגיים בוי הוא הקונסולה הראשונה ובינתיים היחידה ששיחקו בה בחלל:
http://youtu.be/QL7IL42MQ1w
גיים בוי ענקי שמישהו בנה:
http://youtu.be/KoU6lyR2DIY
משחקי הגיימבוי הגדולים:
http://youtu.be/nCHiV0IMY4k
תולדות הקונסולות הניידות:
http://youtu.be/S9lGO4XS8tA
ההנדסה המדהימה של הגיימבוי:
https://youtu.be/BKm45Az02YE?long=yes
וגרסת רטרו נהדרת לגיים בוי (עברית):
https://youtu.be/4OJHP3sdL58?long=yes
מהי מהפכת הקינקט?
הקינקט (Kinect) נולד מסטאראפ ישראלי בשם פריימסנס, שפיתח חיישן תלת-ממד שעמד בלב מה שקיבל את השם "פרוייקט נטאל". חברת מיקרוסופט שקינאה בהצלחה של טכנולוגיית ה-WII החליטה גם היא להוסיף ל-Xbox שלה רכיבים של "הזזת עצמים בחלל". הטכנולוגיה הזו שמאפשרת לבחור או להפעיל משחק באמצעות מחוות ידיים הייתה העתיד של משחקי המחשב הללו ומנהלי המחלקה של האקסבוקס החליטו שגם הם חייבים להיות שם.
מיקרוסופט חכרה את זכות השימוש בטכנולוגיה הישראלית ונטאל הפך למוצר שזכה לשם "קינקט". השם הוא שילוב של המילים חיבור (Connect) וקינטי (Kinetic), שפירושו "תנועה". מי שראה את הסרט "דו"ח מיוחד" (Minority Report), זוכר ודאי את השחקן טום קרוז מעביר תמונות באמצעות הזזת הידיים באוויר. זו ההשראה אבל זו רק ההתחלה של הקינקט..
מערכת הקינקט מכילה חיישנים ומצלמות שמזהים את האדם העומד מולם, באמצעות אור אינפרא-אדום שבו מציפה המערכת החדר. חשבו רגע על עטלפים והסונאר שבאמצעותו הם מזהים מכשולים וקירות. גם לקינקט יש מערכת דמויית סונאר שמזהה כל מחווה של השחקן, כל הבעת פנים, תנועת גוף ואפילו קולות של שחקנים ופקודות שהם נותנים למערכת.
ואכן, בקינקט ניתן לשחק במשחקי מחשב מלהיבים ומרגשים. האפשרות לשחק כשבקר התנועה במשחק הוא גופך, הייתה ונשארה חוויה מרגשת ושונה מכל מה שהיה לפניה. אפשר לשחק בו עם כל אברי הגוף, לשחק גם ביחד, בקבוצה, עם החברים או עם בני המשפחה, לדמות פעולות במשחקי ספורט, פעולה וחלל, אפשר לבחור בדפדוף אמיתי, ממש כמו טום קרוז, בין הפריטים בספריית הסרטים שבכונן ואוספי תכנים אחרים, אפשר לשוחח עם חברים רחוקים ועוד.
הנה הסבר על הקינקט:
https://youtu.be/JhE2zKvcLr4
מהפכת המחוות של הקינקט:
https://youtu.be/p2qlHoxPioM
הפעילות הגופנית הייתה בעצם המשחקים:
https://youtu.be/4OMLjXRfaDQ?t=7s
כמה מהמשחקים הטובים לקינקט:
https://youtu.be/Pk4UVMV-uvU?t=2m26s
ותכנית ארוכה של טופ גיק שבוחנת את הקינקט של 2014:
https://youtu.be/Yw46TBQ-dcw?t=58s
הקינקט (Kinect) נולד מסטאראפ ישראלי בשם פריימסנס, שפיתח חיישן תלת-ממד שעמד בלב מה שקיבל את השם "פרוייקט נטאל". חברת מיקרוסופט שקינאה בהצלחה של טכנולוגיית ה-WII החליטה גם היא להוסיף ל-Xbox שלה רכיבים של "הזזת עצמים בחלל". הטכנולוגיה הזו שמאפשרת לבחור או להפעיל משחק באמצעות מחוות ידיים הייתה העתיד של משחקי המחשב הללו ומנהלי המחלקה של האקסבוקס החליטו שגם הם חייבים להיות שם.
מיקרוסופט חכרה את זכות השימוש בטכנולוגיה הישראלית ונטאל הפך למוצר שזכה לשם "קינקט". השם הוא שילוב של המילים חיבור (Connect) וקינטי (Kinetic), שפירושו "תנועה". מי שראה את הסרט "דו"ח מיוחד" (Minority Report), זוכר ודאי את השחקן טום קרוז מעביר תמונות באמצעות הזזת הידיים באוויר. זו ההשראה אבל זו רק ההתחלה של הקינקט..
מערכת הקינקט מכילה חיישנים ומצלמות שמזהים את האדם העומד מולם, באמצעות אור אינפרא-אדום שבו מציפה המערכת החדר. חשבו רגע על עטלפים והסונאר שבאמצעותו הם מזהים מכשולים וקירות. גם לקינקט יש מערכת דמויית סונאר שמזהה כל מחווה של השחקן, כל הבעת פנים, תנועת גוף ואפילו קולות של שחקנים ופקודות שהם נותנים למערכת.
ואכן, בקינקט ניתן לשחק במשחקי מחשב מלהיבים ומרגשים. האפשרות לשחק כשבקר התנועה במשחק הוא גופך, הייתה ונשארה חוויה מרגשת ושונה מכל מה שהיה לפניה. אפשר לשחק בו עם כל אברי הגוף, לשחק גם ביחד, בקבוצה, עם החברים או עם בני המשפחה, לדמות פעולות במשחקי ספורט, פעולה וחלל, אפשר לבחור בדפדוף אמיתי, ממש כמו טום קרוז, בין הפריטים בספריית הסרטים שבכונן ואוספי תכנים אחרים, אפשר לשוחח עם חברים רחוקים ועוד.
הנה הסבר על הקינקט:
https://youtu.be/JhE2zKvcLr4
מהפכת המחוות של הקינקט:
https://youtu.be/p2qlHoxPioM
הפעילות הגופנית הייתה בעצם המשחקים:
https://youtu.be/4OMLjXRfaDQ?t=7s
כמה מהמשחקים הטובים לקינקט:
https://youtu.be/Pk4UVMV-uvU?t=2m26s
ותכנית ארוכה של טופ גיק שבוחנת את הקינקט של 2014:
https://youtu.be/Yw46TBQ-dcw?t=58s