שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
ממה נוצר הדלק?
את הדלק סיפרו לנו שמייצרים מהנפט, שאותו שואבים מהאדמה. אבל לא כולם יודעים שהנפט נוצר באדמה, בתהליך שנמשך מאות מיליוני שנים.
לעיתים אומרים בחיוך שהנפט נוצר מדינוזאורים שמתו, אבל הנפט נוצר בעיקר גם משרידים של יצורי ים זעירים שנקראים פלנקטון, כמו גם משלדים של יצורים ימיים אחרים, שמתו והצטברו בקרקעית האוקיינוסים הקדומים.
איך נוצר הדלק? (עברית)
https://youtu.be/CpWRjv1tEck
כך נוצרים דלקים וחומרי בעירים מצמחים ובעלי חיים שמתו:
http://youtu.be/_8VqWKZIPrM
כך נוצר הפחם שבאדמה:
http://youtu.be/BQ_Ethb6_Wk
הסבר מורחב ומעמיק להיווצרות הפחם באדמת כדור הארץ:
http://youtu.be/MBeXRRTGjNE
כך נוצרו הדלקים העתיקים ומשמשים אותנו כדלקים וחומרי בעירה:
http://youtu.be/8YHsxXEVB1M
כך מוציאים גז ממעמקי האדמה:
http://youtu.be/Uti2niW2BRA
וכך מוציאים אותו מהים:
http://youtu.be/YQtDiX2Dbr0
איך הנפט נוצר?
הנפט נוצר מתחת לפני האדמה. הוא נוצר משרידים ושלדים של פלנקטון, אצות ויצורים ימיים ויבשתיים אחרים.
כל אלה הצטברו בקרקעית האוקיינוסים הקדומים ועם הזמן, בתהליך שנמשך מאות מיליוני שנים, הם התפרקו והפכו לנפט.
את הנפט הזה שואבים מהאדמה ומזקקים אותו לדלק, המניע את המכוניות והמטוסים ומפעיל את מכונות התעשייה של העולם המודרני.
כך נוצר הנפט (עברית):
https://youtu.be/F6W7J7eSrFw
הוא יהפוך לאחר מכן לדלק:
https://youtu.be/CpWRjv1tEck
וכך הנפט נוצר ושואבים את הנפט מהאדמה:
http://youtu.be/xZ1HIBIIJU0
כיצד נוסעות חלליות בהאצת כבידה?
האצת כבידה או 'מקלעת כבידתית' היא שיטה שהמציאו מהנדסי החלליות כדי לאפשר להן לנסוע למרחקים עצומים בחלל במינימום שימוש בדלק. היות שהחלליות לא יכולות לשאת את כמויות הדלק הענקיות הנדרשות למסעות ארוכים בחלל, מנצלים מתכנני המסעות את כוח הכבידה של כוכבי הלכת כדי לשנות את כיוונן או להאיץ אותן.
על פי השיטה של האצת הכבידה מפנים את החללית לקרבתו של כוכב לכת ועושים שימוש בכוח הכבידה שלו, מה שקוראים בשפה עממית "כוח המשיכה" שלו, משנה את מסלולה של החללית או מגדילה את מהירותה, מבלי שמשתמשים לשם כך בדלק.
הגשושית ג'ונו משתמשת במקלעת כבידתית במסעה אל כוכב צדק:
http://youtu.be/kZS4UsOHmLE
כך "נורית" חללית באמצעות המקלעת הכבידתית לעבר היעד:
http://youtu.be/ESHn0nl7WlA
המקלעת הכבידתית הביאה את הגשושית רוזטה, במסע של 12 שנה, לשביט שעליו הנחיתה רכב חלל:
http://youtu.be/qa0EjIYnHTE
הנה ב'מסע בין כוכבים':
http://youtu.be/2R9SmRhO-oc
איך יטוסו חלליות העתיד לכוכבים רחוקים?
טיסות החלל מתבצעות באמצעות חלליות שמונעות בדלק נוזלי רב. חללית חייבת לשאת דלק רב למסע ארוך בחלל. לא רבים יודעים שהחללית הראשונה שהביאה אסטרונאוטים אל הירח כמעט ונכשלה בגלל מחסור בדלק. האסטרונאוטים שנחתו בנחתת על הירח התקשו למצוא מקום טוב לנחיתה, והדלק הלך ואזל במיכלים. כשנחתה לבסוף הנחתת "איגל" על קרקע הירח, נותר במנועה דלק ל-20 שניות טיסה בלבד.
מקרה זה מדגים עד כמה רגישות משימות כאלה בחלל. שימוש באנרגיה גרעינית להפעלת מערכות החללית היה אולי אפשרי, אבל מסוכן מחשש לקרינה.
שימוש באנרגיה מקולטי שמש הוא כנראה העתיד של הנעה לחלליות העתיד. החללית Juno שטסה לכוכב הלכת צדק, מרחק של 800 מיליון קילומטרים, כבר טסה עם הנעה סולארית כזו. טיסות מאוישות יצטרכו התאמות, הן בהספק החשמלי שלהן והן במערכת כפולה, לצורך גיבוי של תקלה במערכת הראשית.
הנה התכנון של טיסות רחוקות בחלליות מאוישות:
http://youtu.be/js1r4stQbXs
חלליות העתיד כפי שרואה אותם סטיבן הוקינג, שינועו בזמן, אל העתיד:
http://youtu.be/YzMrNFd4oOk
המערכות הסולאריות של החללית ג'ונו:
http://youtu.be/YthXivgXTaM
וסרט תיעודי על חלליות בעתיד וטכנולוגיות לתנועה בחלל שיבשילו בעתיד:
https://youtu.be/ecSt6hsliGQ?long=yes
עיזרו להורים: איך לחסוך בדלק?
רוצים לעזור להורים לחסוך בדלק? - יש לא מעט הצעות לנהיגה חסכונית:
- כשרואים מרחוק רמזור אדום, מאיטים ונותנים לרכב לגלוש עד הרמזור, בלי גז.
- סעו לאט. מהירות מעל 80 קילומטרים בשעה היא גם מסוכנת וגם בזבזנית.
- אל תתנו "רייסים" בנהיגה. להאיץ כדאי בעדינות..
- פתיחת חלון מבזבזת דלק. אם מאד חם, אז הדליקו מזגן.
- היעזרו באפליקציית ניווט. נהיגה בפקקים היא בזבוז של דלק.
הנה סרטון שמסביר את הדרכים העיקריות לחסוך בדלק:
http://youtu.be/092eyk30acU
איך פועל מטוס תדלוק?
מטוס תדלוק (Refueling plane) הוא מטוס המשמש לתדלוק אווירי, פעולה של העברת דלק מכלי טיס אחד לאחר, בזמן טיסה.
התדלוק האווירי מאפשר הגדלה משמעותית של טווח הטיסה והיא מסייעת למטוסי קרב לבצע פעולות צבאיות הרחק משדות התעופה שמהם יצאו. מדובר בפעולה שיש לה עלויות גבוהות והסיכון בה גדול יותר. משום כך משתמשים כיום בתדלוק אווירי רק במטוסים צבאיים.
ברבות השנים נוצרו כמה שיטות לביצוע תדלוק אווירי:
שיטת הבום - הראשונה, שהמציאו האחים האנטר, עושה שימוש ב"בום" (Boom), סוג של מוט תדלוק שיוצא ממטוס התדלוק ומתחבר למטוס המתדלק. יתרונה של שיטת הבום הוא היכולת להעביר בה כמות גדולה מאד של דלק, בזמן קצר מאוד. שיטה זו מכונה לעתים "מתדלק זכר".
שיטת הסל - השיטה השנייה, שהמציא קובהאם, היא שיטה המשתמשת בסל (Drouge and Probe). בשיטה זו המטוס המתודלק מתמרן, עד שהדוקרן מתחבר לעוגן, מעין מתאם שנראה כמו כדור נוצה, וניתן להעביר בהם דלק. בגמר התדלוק מאיטים המטוס או המטוסים המתודלקים, את מהירות טיסתם, וכך הם מתנתקים מהצינור.
יתרונותיה של שיטת הסל הם באפשרות שלה לתדלוק מקבילי, בה שני מטוסים מתדלקים בו-זמנית. שיטה זו היא גם היחידה שמאפשרת תדלוק של מסוקים באוויר. חסרונה העיקרי של שיטת קובהאם נעוצה בכך שהיא אטית יותר משיטת הבום. השיטה מכונה גם "מתדלק נקבה".
שיטת כנף אל כנף - השיטה השלישית, שכיום לא משתמשים בה, היא התדלוק "כנף אל כנף". השיטה, שהייתה בשימוש בכמה מפציצים סובייטיים בעבר, יצאה כליל משימוש. בשיטה זו שוחרר צינור גמיש מקצה הכנף והצינור נתפס אל נועלן מיוחד המורכב בקצה הכנף של המטוס השכן. לבסוף הופעלו משאבות הדלק ובוצע העברת הדלק.
הנה תולדות התדלוק האווירי (עברית):
https://youtu.be/NsgjDLc3YOs
הסבר על התדלוק האווירי בארץ:
https://youtu.be/YV_1TDcA618
כמה דברים על התדלוק האווירי:
https://youtu.be/IMkWy4b7w-Y
מטוס חמקן מתדלק באמצעות "בום":
https://youtu.be/k56OoEbuJEk
עוד תדלוק בשיטת ה"בום" של מטוס הקרב "אדיר", ה-F35 של חיל האוויר (מתורגם):
https://youtu.be/bsGs0TuKB6k
מטוס תדלוק מתדלק בשיטת ה"סל":
https://youtu.be/2bJ8Q8iaN4c
וכך נראה התדלוק ממטוס תדלוק, מהצד של הטייס המתדלק:
https://youtu.be/JW1lHcbIXYM
מה זו אנרגיה חלופית?
אנרגיה חלופית (Alternative energy) היא אנרגיה שמיוצרת בתהליכים שאינם פוגעים בסביבה. זוהי אנרגיה ממקור חלופי, שהוא בלתי מתכלה.
הפחם והגז הם מקורות המבוססים על דלק מאובן, שאריות פריסטוריות של צמחים ובעלי חיים קדומים ששקעו ונרקבו. הם מוגבלים בכמותם בכדור הארץ. המקורות החלופיים לעומתם, הם אינסופיים.
מקור חלופי לאנרגיה הוא גם נקי יותר מאשר יצור אנרגיה ממקורות מתכלים ומזהמים. אם משתמשים בחומרים כמו פחם וגז, תהליך הזיקוק והשריפה שלהם מזהם את הסביבה מאד. התהליכים הללו הם בלתי נמנעים בשימוש במקורות אנרגיה כאלה. לכן האנרגיה החלופית עדיפה לאדם ולסביבה.
בין סוגי האנרגיה החלופית ניתן למצוא את האנרגיה הסולארית, את אנרגיית רוח, אנרגיית המים, אנרגיה זמינה מדלקים ביולוגיים, אנרגיה שנוצרת ממשאבי החום שבכדור הארץ, אנרגיית גאות ושפל שמנצלת את שינוי גובה פני הים להפעלת טורבינות ליצירת חשמל ועוד.
הנה החזון הנפלא של אנרגיה שלא הורסת את העולם (מתורגם):
https://youtu.be/_6gV8Fzszjg
דוגמאות לשתי שיטות של אנרגיה חלופית (עברית):
http://youtu.be/OOilTP0lJag
הסבר מפורט על האפשרויות שגלומות בפיתוח האנרגיה הסולארית:
https://youtu.be/NDZzAIcCQLQ
והעתיד של מקור האנרגיה החלופית עשוי להיות בחלל:
https://youtu.be/1JHY4KLz4M4
מי הכריז שאין סיכוי לקדוח נפט מהאדמה?
"קידוחי נפט? אתה מתכוון לקדוח באדמה כדי לנסות ולמצוא נפט? אתה משוגע." אמרו לו העובדים שאדווין דרייק ניסה לגייס לפרויקט שלו לקידוחי נפט בשנת 1859. מזלנו שלנו ומזלו של דרייק שלא הקשיב לספקנים שמסביבו. הנפט שהצליח לקדוח מהאדמה היה תחילתה של ידידות מופלאה בין אדם למכונה, מכונית, מטוס, אניה וחללית..
הנפט, שנוצר משרידים של יצורים שחיו בים הקדום, הפך לכוח המניע של העידן המודרני. עד להמצאת מנוע הבעירה הפנימי בתחילת המאה ה-20 הייתה התעשייה די קטנה, אבל מרגע שהחלה תעשיית המכוניות לצרוך נפט, הפכו קידוחי הנפט לאחד מהגורמים הכלכליים החשובים בעולם ובהדרגה הפכה גם לבעלת כוח פוליטי רב. מדינות בעלות נפט רב, כמו סעודיה וחלק מנסיכויות המפרץ הפרסי, הפכו לעשירות במיוחד וחצי מהנפט בעולם נשאב ממדינות במזרח התיכון.
כך הנפט נוצר וכך שואבים נפט מהאדמה:
http://youtu.be/xZ1HIBIIJU0
מהם מפרשי השמש שמטיס חלליות בחלל?
כבר בשנת 1920 הגה מהנדס הרקטות הסובייטי פרידריך זנדר את הרעיון הנועז והחדשני שחלליות בעתיד יוכלו לטוס באמצעות הנעה חללית שמבוססת על לחץ קרינה. הרעיון היה ונשאר פשוט - מפרש שמש שיוצמד לחללית יאפשר לה לאגור קרינה מאור השמש וליצור את האנרגיה הנחוצה למסעות ארוכים בחלל.
מפרש השמש הוא משטח גדול, ממש כמו מפרש, שנהדף כשפוגעת בו קרינה של כוכב וההדף הזה הוא המטיס אותו ואת החללית שאליה הוא מוצמד. ממש כמו מפרש רוח, תוכל החללית לשייט בין כוכבים, בעזרת מפרשי השמש שלה.
במשך כמעט מאה שנים, נשאר מפרש השמש רעיון תיאורטי, אך בשנים האחרונות הטכנולוגיה הגיעה ליכולות של ממש בייצור של מפרשי שמש שמספקים מספיק אנרגיה למעוף בחלל.
הניסויים שנעשו במסלול ארץ נמוך, נחלו הצלחות מסוימות. על אף שהחללית קוסמוס 1 ששוגרה ב-2005 אבדה בחלל, בלי קשר למפרש השמש שלה, שוגרו שוב מפרשי חלל והביאו חלליות עד לכוכב נוגה.
הנה מפרשי השמש של החלליות שהוצעו כבר בשנות ה-70:
https://youtu.be/-cEXKu_Onlk
ההגיון במפרשים הללו:
https://youtu.be/8LmePYdraoU
תכניות מוקדמות של המפרשים אל מול השמש:
https://youtu.be/FPlZ0MNHerw
והחללית "הליוס" שמתוכננת לטוס עם מפרש שמש אל מחוץ למערכת השמש:
http://youtu.be/4F97NdwvmUM

את הדלק סיפרו לנו שמייצרים מהנפט, שאותו שואבים מהאדמה. אבל לא כולם יודעים שהנפט נוצר באדמה, בתהליך שנמשך מאות מיליוני שנים.
לעיתים אומרים בחיוך שהנפט נוצר מדינוזאורים שמתו, אבל הנפט נוצר בעיקר גם משרידים של יצורי ים זעירים שנקראים פלנקטון, כמו גם משלדים של יצורים ימיים אחרים, שמתו והצטברו בקרקעית האוקיינוסים הקדומים.
איך נוצר הדלק? (עברית)
https://youtu.be/CpWRjv1tEck
כך נוצרים דלקים וחומרי בעירים מצמחים ובעלי חיים שמתו:
http://youtu.be/_8VqWKZIPrM
כך נוצר הפחם שבאדמה:
http://youtu.be/BQ_Ethb6_Wk
הסבר מורחב ומעמיק להיווצרות הפחם באדמת כדור הארץ:
http://youtu.be/MBeXRRTGjNE
כך נוצרו הדלקים העתיקים ומשמשים אותנו כדלקים וחומרי בעירה:
http://youtu.be/8YHsxXEVB1M
כך מוציאים גז ממעמקי האדמה:
http://youtu.be/Uti2niW2BRA
וכך מוציאים אותו מהים:
http://youtu.be/YQtDiX2Dbr0

הנפט נוצר מתחת לפני האדמה. הוא נוצר משרידים ושלדים של פלנקטון, אצות ויצורים ימיים ויבשתיים אחרים.
כל אלה הצטברו בקרקעית האוקיינוסים הקדומים ועם הזמן, בתהליך שנמשך מאות מיליוני שנים, הם התפרקו והפכו לנפט.
את הנפט הזה שואבים מהאדמה ומזקקים אותו לדלק, המניע את המכוניות והמטוסים ומפעיל את מכונות התעשייה של העולם המודרני.
כך נוצר הנפט (עברית):
https://youtu.be/F6W7J7eSrFw
הוא יהפוך לאחר מכן לדלק:
https://youtu.be/CpWRjv1tEck
וכך הנפט נוצר ושואבים את הנפט מהאדמה:
http://youtu.be/xZ1HIBIIJU0

האצת כבידה או 'מקלעת כבידתית' היא שיטה שהמציאו מהנדסי החלליות כדי לאפשר להן לנסוע למרחקים עצומים בחלל במינימום שימוש בדלק. היות שהחלליות לא יכולות לשאת את כמויות הדלק הענקיות הנדרשות למסעות ארוכים בחלל, מנצלים מתכנני המסעות את כוח הכבידה של כוכבי הלכת כדי לשנות את כיוונן או להאיץ אותן.
על פי השיטה של האצת הכבידה מפנים את החללית לקרבתו של כוכב לכת ועושים שימוש בכוח הכבידה שלו, מה שקוראים בשפה עממית "כוח המשיכה" שלו, משנה את מסלולה של החללית או מגדילה את מהירותה, מבלי שמשתמשים לשם כך בדלק.
הגשושית ג'ונו משתמשת במקלעת כבידתית במסעה אל כוכב צדק:
http://youtu.be/kZS4UsOHmLE
כך "נורית" חללית באמצעות המקלעת הכבידתית לעבר היעד:
http://youtu.be/ESHn0nl7WlA
המקלעת הכבידתית הביאה את הגשושית רוזטה, במסע של 12 שנה, לשביט שעליו הנחיתה רכב חלל:
http://youtu.be/qa0EjIYnHTE
הנה ב'מסע בין כוכבים':
http://youtu.be/2R9SmRhO-oc

טיסות החלל מתבצעות באמצעות חלליות שמונעות בדלק נוזלי רב. חללית חייבת לשאת דלק רב למסע ארוך בחלל. לא רבים יודעים שהחללית הראשונה שהביאה אסטרונאוטים אל הירח כמעט ונכשלה בגלל מחסור בדלק. האסטרונאוטים שנחתו בנחתת על הירח התקשו למצוא מקום טוב לנחיתה, והדלק הלך ואזל במיכלים. כשנחתה לבסוף הנחתת "איגל" על קרקע הירח, נותר במנועה דלק ל-20 שניות טיסה בלבד.
מקרה זה מדגים עד כמה רגישות משימות כאלה בחלל. שימוש באנרגיה גרעינית להפעלת מערכות החללית היה אולי אפשרי, אבל מסוכן מחשש לקרינה.
שימוש באנרגיה מקולטי שמש הוא כנראה העתיד של הנעה לחלליות העתיד. החללית Juno שטסה לכוכב הלכת צדק, מרחק של 800 מיליון קילומטרים, כבר טסה עם הנעה סולארית כזו. טיסות מאוישות יצטרכו התאמות, הן בהספק החשמלי שלהן והן במערכת כפולה, לצורך גיבוי של תקלה במערכת הראשית.
הנה התכנון של טיסות רחוקות בחלליות מאוישות:
http://youtu.be/js1r4stQbXs
חלליות העתיד כפי שרואה אותם סטיבן הוקינג, שינועו בזמן, אל העתיד:
http://youtu.be/YzMrNFd4oOk
המערכות הסולאריות של החללית ג'ונו:
http://youtu.be/YthXivgXTaM
וסרט תיעודי על חלליות בעתיד וטכנולוגיות לתנועה בחלל שיבשילו בעתיד:
https://youtu.be/ecSt6hsliGQ?long=yes
דלק

רוצים לעזור להורים לחסוך בדלק? - יש לא מעט הצעות לנהיגה חסכונית:
- כשרואים מרחוק רמזור אדום, מאיטים ונותנים לרכב לגלוש עד הרמזור, בלי גז.
- סעו לאט. מהירות מעל 80 קילומטרים בשעה היא גם מסוכנת וגם בזבזנית.
- אל תתנו "רייסים" בנהיגה. להאיץ כדאי בעדינות..
- פתיחת חלון מבזבזת דלק. אם מאד חם, אז הדליקו מזגן.
- היעזרו באפליקציית ניווט. נהיגה בפקקים היא בזבוז של דלק.
הנה סרטון שמסביר את הדרכים העיקריות לחסוך בדלק:
http://youtu.be/092eyk30acU

מטוס תדלוק (Refueling plane) הוא מטוס המשמש לתדלוק אווירי, פעולה של העברת דלק מכלי טיס אחד לאחר, בזמן טיסה.
התדלוק האווירי מאפשר הגדלה משמעותית של טווח הטיסה והיא מסייעת למטוסי קרב לבצע פעולות צבאיות הרחק משדות התעופה שמהם יצאו. מדובר בפעולה שיש לה עלויות גבוהות והסיכון בה גדול יותר. משום כך משתמשים כיום בתדלוק אווירי רק במטוסים צבאיים.
ברבות השנים נוצרו כמה שיטות לביצוע תדלוק אווירי:
שיטת הבום - הראשונה, שהמציאו האחים האנטר, עושה שימוש ב"בום" (Boom), סוג של מוט תדלוק שיוצא ממטוס התדלוק ומתחבר למטוס המתדלק. יתרונה של שיטת הבום הוא היכולת להעביר בה כמות גדולה מאד של דלק, בזמן קצר מאוד. שיטה זו מכונה לעתים "מתדלק זכר".
שיטת הסל - השיטה השנייה, שהמציא קובהאם, היא שיטה המשתמשת בסל (Drouge and Probe). בשיטה זו המטוס המתודלק מתמרן, עד שהדוקרן מתחבר לעוגן, מעין מתאם שנראה כמו כדור נוצה, וניתן להעביר בהם דלק. בגמר התדלוק מאיטים המטוס או המטוסים המתודלקים, את מהירות טיסתם, וכך הם מתנתקים מהצינור.
יתרונותיה של שיטת הסל הם באפשרות שלה לתדלוק מקבילי, בה שני מטוסים מתדלקים בו-זמנית. שיטה זו היא גם היחידה שמאפשרת תדלוק של מסוקים באוויר. חסרונה העיקרי של שיטת קובהאם נעוצה בכך שהיא אטית יותר משיטת הבום. השיטה מכונה גם "מתדלק נקבה".
שיטת כנף אל כנף - השיטה השלישית, שכיום לא משתמשים בה, היא התדלוק "כנף אל כנף". השיטה, שהייתה בשימוש בכמה מפציצים סובייטיים בעבר, יצאה כליל משימוש. בשיטה זו שוחרר צינור גמיש מקצה הכנף והצינור נתפס אל נועלן מיוחד המורכב בקצה הכנף של המטוס השכן. לבסוף הופעלו משאבות הדלק ובוצע העברת הדלק.
הנה תולדות התדלוק האווירי (עברית):
https://youtu.be/NsgjDLc3YOs
הסבר על התדלוק האווירי בארץ:
https://youtu.be/YV_1TDcA618
כמה דברים על התדלוק האווירי:
https://youtu.be/IMkWy4b7w-Y
מטוס חמקן מתדלק באמצעות "בום":
https://youtu.be/k56OoEbuJEk
עוד תדלוק בשיטת ה"בום" של מטוס הקרב "אדיר", ה-F35 של חיל האוויר (מתורגם):
https://youtu.be/bsGs0TuKB6k
מטוס תדלוק מתדלק בשיטת ה"סל":
https://youtu.be/2bJ8Q8iaN4c
וכך נראה התדלוק ממטוס תדלוק, מהצד של הטייס המתדלק:
https://youtu.be/JW1lHcbIXYM

אנרגיה חלופית (Alternative energy) היא אנרגיה שמיוצרת בתהליכים שאינם פוגעים בסביבה. זוהי אנרגיה ממקור חלופי, שהוא בלתי מתכלה.
הפחם והגז הם מקורות המבוססים על דלק מאובן, שאריות פריסטוריות של צמחים ובעלי חיים קדומים ששקעו ונרקבו. הם מוגבלים בכמותם בכדור הארץ. המקורות החלופיים לעומתם, הם אינסופיים.
מקור חלופי לאנרגיה הוא גם נקי יותר מאשר יצור אנרגיה ממקורות מתכלים ומזהמים. אם משתמשים בחומרים כמו פחם וגז, תהליך הזיקוק והשריפה שלהם מזהם את הסביבה מאד. התהליכים הללו הם בלתי נמנעים בשימוש במקורות אנרגיה כאלה. לכן האנרגיה החלופית עדיפה לאדם ולסביבה.
בין סוגי האנרגיה החלופית ניתן למצוא את האנרגיה הסולארית, את אנרגיית רוח, אנרגיית המים, אנרגיה זמינה מדלקים ביולוגיים, אנרגיה שנוצרת ממשאבי החום שבכדור הארץ, אנרגיית גאות ושפל שמנצלת את שינוי גובה פני הים להפעלת טורבינות ליצירת חשמל ועוד.
הנה החזון הנפלא של אנרגיה שלא הורסת את העולם (מתורגם):
https://youtu.be/_6gV8Fzszjg
דוגמאות לשתי שיטות של אנרגיה חלופית (עברית):
http://youtu.be/OOilTP0lJag
הסבר מפורט על האפשרויות שגלומות בפיתוח האנרגיה הסולארית:
https://youtu.be/NDZzAIcCQLQ
והעתיד של מקור האנרגיה החלופית עשוי להיות בחלל:
https://youtu.be/1JHY4KLz4M4

"קידוחי נפט? אתה מתכוון לקדוח באדמה כדי לנסות ולמצוא נפט? אתה משוגע." אמרו לו העובדים שאדווין דרייק ניסה לגייס לפרויקט שלו לקידוחי נפט בשנת 1859. מזלנו שלנו ומזלו של דרייק שלא הקשיב לספקנים שמסביבו. הנפט שהצליח לקדוח מהאדמה היה תחילתה של ידידות מופלאה בין אדם למכונה, מכונית, מטוס, אניה וחללית..
הנפט, שנוצר משרידים של יצורים שחיו בים הקדום, הפך לכוח המניע של העידן המודרני. עד להמצאת מנוע הבעירה הפנימי בתחילת המאה ה-20 הייתה התעשייה די קטנה, אבל מרגע שהחלה תעשיית המכוניות לצרוך נפט, הפכו קידוחי הנפט לאחד מהגורמים הכלכליים החשובים בעולם ובהדרגה הפכה גם לבעלת כוח פוליטי רב. מדינות בעלות נפט רב, כמו סעודיה וחלק מנסיכויות המפרץ הפרסי, הפכו לעשירות במיוחד וחצי מהנפט בעולם נשאב ממדינות במזרח התיכון.
כך הנפט נוצר וכך שואבים נפט מהאדמה:
http://youtu.be/xZ1HIBIIJU0

כבר בשנת 1920 הגה מהנדס הרקטות הסובייטי פרידריך זנדר את הרעיון הנועז והחדשני שחלליות בעתיד יוכלו לטוס באמצעות הנעה חללית שמבוססת על לחץ קרינה. הרעיון היה ונשאר פשוט - מפרש שמש שיוצמד לחללית יאפשר לה לאגור קרינה מאור השמש וליצור את האנרגיה הנחוצה למסעות ארוכים בחלל.
מפרש השמש הוא משטח גדול, ממש כמו מפרש, שנהדף כשפוגעת בו קרינה של כוכב וההדף הזה הוא המטיס אותו ואת החללית שאליה הוא מוצמד. ממש כמו מפרש רוח, תוכל החללית לשייט בין כוכבים, בעזרת מפרשי השמש שלה.
במשך כמעט מאה שנים, נשאר מפרש השמש רעיון תיאורטי, אך בשנים האחרונות הטכנולוגיה הגיעה ליכולות של ממש בייצור של מפרשי שמש שמספקים מספיק אנרגיה למעוף בחלל.
הניסויים שנעשו במסלול ארץ נמוך, נחלו הצלחות מסוימות. על אף שהחללית קוסמוס 1 ששוגרה ב-2005 אבדה בחלל, בלי קשר למפרש השמש שלה, שוגרו שוב מפרשי חלל והביאו חלליות עד לכוכב נוגה.
הנה מפרשי השמש של החלליות שהוצעו כבר בשנות ה-70:
https://youtu.be/-cEXKu_Onlk
ההגיון במפרשים הללו:
https://youtu.be/8LmePYdraoU
תכניות מוקדמות של המפרשים אל מול השמש:
https://youtu.be/FPlZ0MNHerw
והחללית "הליוס" שמתוכננת לטוס עם מפרש שמש אל מחוץ למערכת השמש:
http://youtu.be/4F97NdwvmUM
