שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מה הופך את המפציץ B-2 למפציץ חמקן?
ה-B-2 ספיריט (B2 Spirit) הוא מפציץ אסטרטגי כבד אמריקאי, הנחשב לאחד מכלי הנשק המתקדמים והיקר ביותר בעולם ובהיסטוריה. יש לו צורת כנף ייחודית שנקראת "כנף מעופפת". הצורה הזו שלו נקראת "גוף שלוב כנפיים", בו כנפי המטוס שלובות בגוף המטוס עד שנראה שהם בעלי גוף אחד. צורה זו ידועה כמפזרת חום באופן צמעולה ומקטינה בכך באופן דרמטי את חתימת המכ"ם שלו, מה שמונע ממערכות מכ"מ לראותו.
כי מטוס B-2 ספיריט הוא מפציץ חמקן שפותח באמריקה במהלך שנות ה-80 של המאה הקודמת. למעשה, המפציץ הזה הוא דוגמה מצוינת למטוס חמקן, כלי טיס צבאי שמקשה על גילויו באמצעות המכ"ם, הרדאר שבידי האויב. את החמקנות מאפשרים העיצוב הייחודי של המטוסים החמקנים, לצד טכנולוגיות הנדסיות מתקדמות של הסוואה, בהן המטוסים החמקנים מצוידים.
מטוס ה-B2 יכול לשהות באוויר עד יומיים, לשאת פצצות גרעיניות ולבצע תקיפות מדויקות מבלי להתגלות. כמפציץ, מדובר בכלי טיס שמסוגל לשאת את כל סוגי החימוש והפצצות, כולל נשק גרעיני וטילי שיוט שמוצאים את דרכם אל המטרה בעצמם. אבל ייחודיות אחת שיש ל-B2, לעומת כל מטוס אחר בהיסטוריה, היא היכולת שלו לשאת פצצות חודרות בונקרים, במשקל של 14 טון כל אחת, פצצות שנוצרו עד היום רק על ידי מדינה אחת בעולם - ארצות הברית ונועדו להכריע יעדים מבוצרים בלתי-אפשריים לפיצוח ולחדור סלעים לעומקים שלא יאומנו.
המפציץ החמקן B-2 ספיריט הוא המטוס היקר בהיסטוריה. עלותו של כל מטוס B-2 הייתה בתחילה מעל 2 מיליארד דולר לכל מטוס. כיום מעריכים שבממוצע עלה כל מטוס כזה קצת פחות ממיליארד דולר וככל הידוע אמריקה ייצרה עד היום כמות מצומצמת של כ-21 יחידות בלבד.
במלחמת 12 הימים של ישראל מול איראן, שלחה ארצות הברית מספר מטוסים כאלו, שהפציצו בפצצות חודרות הבונקרים את הכורים הגרעיניים המבוצרים היטב של איראן, במיוחד בפורדו שבאיזור קום ובכור באיספאן.
הנה המפציץ B2 ספיריט (עברית):
https://youtu.be/SVXSKvDsrkg
כשבא לשכונה מפציץ חדש ומסייע לסגור את המאבק נגד הבריון האיראני (עברית):
https://youtu.be/YKYyFdecWBY
פצצות-העל מפצחות הבונקרים שרק הוא יכול לשאת (עברית):
https://youtu.be/-akUwmQcR0Y
המפציץ החמקן B-2 ספיריט:
https://youtu.be/IdbpMOWGYGk
כך הוא ממריא ונוחת:
https://youtu.be/cbmS0_UC6hc
הנה הפצצה שלו:
https://youtu.be/lfPymtfbWXs
המפציץ החמקן בתדלוק אווירי ממטוס התדלוק:
https://youtu.be/77G8NZv4kY8
מפציצים שונים בפעולה:
https://youtu.be/phzRY0DdRXk
וסרט תיעודי על המפציץ החמקני:
https://youtu.be/godifMGvf6c?long=yes
למה הומצא הטייס האוטומטי?
טייס אוטומטי נועד להטיס את המטוס ממקום למקום ולדאוג לבדוק את כל נתוני הטיסה ולנהל את הטיסה לפיהם, בצורה הטובה ביותר. הטכנולוגיה הזו במיוחד יעילה בטיסות ארוכות. כשרוצים להפעילו, לוחצים הטייסים על שני כפתורי ניווט, והמטוס יטוס עד ליעד, כשהוא שומר על גובה, כיוון וכדומה. בכל רגע שבו ירצה הטייס להחזיר לעצמו את השליטה במטוס, הוא מנתק את הטייס האוטומטי וחוזר להטיסו בעצמו.
הטייס האוטומטי הראשון פותח על-ידי תאגיד "ספרי" (Sperry) ב-1912. לורנס ספרי (בנו של הממציא האמריקאי אלמר ספרי) הציג אותו לציבור שנתיים מאוחר יותר והמחיש את אמינות המצאתו בכך שטס במטוס כשידיו מורמות והטייס האוטומטי שולט בהיגוי.
בעברית - האם הטייס האוטומטי מנבא את המטוס האוטונומי, שיטיס את עצמו ללא טייס?
https://youtu.be/seGcEaulB9A
כך מתבצעת הנחתת מטוס בעזרת הטייס האוטומטי:
http://youtu.be/8K62MuaT9mU
סרטון של טיסה עם טייס אוטומטי בפעולה:
https://youtu.be/9NFq2eZSDJE
הנה הטייס האוטומטי של המכונית של טסלה:
https://youtu.be/7quu551ehc0
מי היה גאון המטוסים הרוסיים טופולב?
אנדריי טופולב היה מהנדס מטוסים רוסי, שהתמחה בפיתוח מפציצים. במהלך הקריירה שלו, שנמשכה 64 שנים, הוא תכנן ופיתח מעל 100 מטוסים שונים. במיוחד ידוע טופולב במפציצים הכבדים שפיתח לחיל האוויר של ברית המועצות.
ברבות השנים פיתח טופולב מטוסים רבים ומעולים, ביניהם יש לציין את הטופולב ANT-4, שהיה המטוס עשוי המתכת הראשון בעולם. המטוס הזה פתח עידן חדש בעולם התעופה ובמיוחד בפיתוח מפציצים. הטופולב ANT-20 הרוסי היה המטוס הגדול של תקופתו וכלל 8 מנועים!
מטוס נוסף שלו, הטופולב ANT-25, היה מטוס בעל מנוע יחיד והוא יועד לטווחים ארוכים. הוא השיג את שיא המרחק, כשחצה בשנת 1937 את הקוטב הצפוני מברית המועצות ועד ליבשת אמריקה - מרחק של 11,500 קילומטרים.
הנה שיאן המרחקים שהוא פיתח - מטוס טופולב ANT-25:
http://youtu.be/Q3wrqAKlNJ4
והטופולב ANT-20 הענקי של טופולב:
http://youtu.be/8QLpyNT3lB8
מה זו אווירודינמיות?
אווירודינמיות (Aerodynamics), או אירודינמיות, היא תכונה שמאפשרת לגוף נייד, כמו מטוס, ציפור, מכונית או אפילו דג, להתגבר על התנגדות האוויר בעת התנועה.
כללית, צורת הכנף היא שמאפשרת למטוסים מטוס ולא ליפול. צורת הכנף יוצרת כוח עילוי בזכות המשטח המקומר שלה. צורת הכנפיים היא שגורמת ללחץ האוויר שמתחת להן לגדול יותר מלחץ האוויר שמעליהן וזה מה שדוחף את הכנפיים וביחד איתן את המטוס כולו, כלפי מעלה.
אווירודינמיות מתאפשרת לרוב גם תודות לצורה מעוגלת בקצה האחד של הגוף ומחודדת בקצה האחר. תורם לה גם שטח הפנים החלק והאחיד שלו, שמזכיר צורה של טיפה.
את תכונת האווירודינמיות ניתן למצוא בטבע בצורתם של ציפורים ודגים. היא אומצה בהנדסה המודרנית לגופים נעים, כמו מטוסים, מכוניות, צוללות וכדומה.
ארבעה כוחות פועלים על המטוס. השילוב ביניהם וההתגברות על כוח הכבידה, הם שמאפשרים לו לטוס ולא ליפול.
ארבעת הכוחות הללו הם עילוי, דחף, גרר ומשקל. המשקל הוא כוח הכבידה כמובן והוא דווקא מושך אותו לאדמה. העילוי מאפשר לו להידחף כלפי מעלה, הדחף שמושג בזכות המנועים דוחף את המטוס קדימה והגרר הוא ההתנגדות המסוימת וההכרחית לתנועה קדימה.
אז ברור שהמנועים דוחפים אותו קדימה, אבל צורת הכנפיים של המטוס היא שמחזיקה אותו למעלה. מבנה הכנפיים גורם לדחיפת האוויר שמתחת לכנף כלפי מעלה, בזכות לחץ האוויר הגבוה יותר מתחת לכנף. זה יוצר את כוח העילוי, כלומר גורם לכך שהמטוס "מורם" למעלה על ידי האוויר. גאוני.
הנה הסבר על האווירודינמיות שמקנה למטוס את יכולת הטיסה (מתורגם):
https://youtu.be/Gg0TXNXgz-w
כך מטוסים טסים בזכותה:
https://youtu.be/YyeX6ArxCYI
ולא רק טסים אלא גם טסים הפוך ולא נופלים (עברית):
https://youtu.be/e-zSVhCCUng
על טייס שהצליח להטיס ולהנחית פנטום פגוע ללא חרטום ובניגוד לחוקי האווירודינאוטיקה (עברית):
https://youtu.be/daEt-KhS3xY
גם מכוניות מרוץ ובכלל מתוכננות עם אווירודינמיות:
https://youtu.be/TKH1DyV9vNU
וסרטון הסבר על הכוחות שפועלים על המטוס ומאפשרים לו לטוס במקום ליפול:
https://youtu.be/5ltjFEei3AI?long=yes
מה היה מטוס הריגול החמקן A-12?
הלוקהיד A-12 הוא מטוס ריגול אמריקאי חמקן ומתקדם שעיצובו נחשב פורץ דרך, עם דגשים על חמקנות שהוא נחשב לחלוץ בה, על מהירות אדירה ועמידות בפני גילוי והפלה.
הוא טס לראשונה ב-1962 ופותח עבור ה-CIA, בכדי להחליף את המטוס U2 ולבצע משימות צילום בגובה רב ובמהירות על-קולית. בתחילה הסירו את המכ"ם מהדגם הקודם של "הציפור השחורה" ואת המפעיל האנושי שלו ובמקומם שמו מצלמה מעולה, קלת משקל ואוטומטית שלא דרשה צלם אנושי. כל אלה הפכו את מטוס הצילום והריגול הזה לקל במיוחד.
במהלך פיתוחו של המטוס הזה פותחו יכולות טכנולוגיות פורצות דרך, כמו עיצוב הגוף הייחודי שלו שנועד להפחית את החתימה הרדארית ולהעלימו ממסכי המכ"מ של האויב ושימוש בסגסוגות תעופתיות ובטיטניום כדי שיעמוד בחום הגבוה שיוצרות המהירויות הגבוהות שאליהן הגיע.
ה-A בשם הוא קיצור של "ארכאנג'ל", המלאך העליון שזה היה שם הקוד שנתנו לפרויקט במסדרונות חברת לוקהיד. ואכן, כמו מלאך-על אווירונאוטי ה-A12 טס במהירות של הרבה מעל 3600 קילומטרים לשעה, מהירות שנשמרה עד היום בסודיות והייתה הכי מהירה בהיסטוריה ובהרבה יותר מהשיא של קודמו המפלצתי, ה-SR71 מאותה סדרה.
לשירות מבצעי ה-A12 נכנס ב-1967, כשהוא מבצע משימות צילום בעיקר מעל צפון וייטנאם במסגרת מבצע "מגן שחור" (Black Shield). הוא הוצא משירות ב-1968, לאחר שנה אחת, כשה-SR-71 Blackbird, שפותח בהתבסס על עיצובו, נכנס לשירות מבצעי.
כמטוס ריגול סילוני על-קולי הייתה תרומתו של ה-A-12 ענקית. אמנם כמטוס הוא היה בשירות מבצעי במשך שנה אחת בלבד, אבל אחריה הוא שימש כבסיס לפיתוח של שאר המטוסים במשפחת הציפור השחורה.
המטוס הזה טס גבוה יותר ממטוסי SR-71 ו-YF-12 ואף מהר יותר מהם, אך עקב הסודיות העליונה הוא לא רשם אפילו שיא רשמי אחד.
כיום רואים באיי 12 את האבטיפוס לפיתוח מטוסי ריגול מהירים וחמקניים נוספים, שהבולט מתוכם הוא SR-71 המפורסם. ואלה לא רק המהירויות והגבהים המדהימים שאליהם הוא הגיע. כי ה-A12 הציג סטנדרט חדש ומטורף לחמקנות במטוסי ריגול והשפעתו הייתה אדירה על עיצובם של מטוסים כאלה שבאו אחריו.
עד אמצע שנות ה-80 היה עצם קיומו של המטוס הזה חסוי. גם אז שוחררו מעט מאוד פרטים לגביו ועד היום משוחררים בקמצנות את הפרטים לידיעת הציבור.
הנה מטוס הריגול החמקן לוקהיד A-12 (עברית):
https://youtu.be/7l0xpa0gTtk
הנשיא לינדן ג'ונסון מכריז עליו:
https://youtu.be/ZGxLbqnDKJU
על מטוס Lockheed A-12:
https://youtu.be/bjj_H7-YmFo
הגרסה המהפכנית A12 אוונג'ר שפותח מחשש להתקפה סובייטית מקדימה (עברית):
https://youtu.be/pEBfrc79DHA
מהקולנוע - גיבור העל טוני סטארק נגד שני מטוסי F22 באוויר:
https://youtu.be/_873UeiwnVA
וה-Lockheed A-12 (ללא סאונד):
https://youtu.be/psdtKHyefwA

ה-B-2 ספיריט (B2 Spirit) הוא מפציץ אסטרטגי כבד אמריקאי, הנחשב לאחד מכלי הנשק המתקדמים והיקר ביותר בעולם ובהיסטוריה. יש לו צורת כנף ייחודית שנקראת "כנף מעופפת". הצורה הזו שלו נקראת "גוף שלוב כנפיים", בו כנפי המטוס שלובות בגוף המטוס עד שנראה שהם בעלי גוף אחד. צורה זו ידועה כמפזרת חום באופן צמעולה ומקטינה בכך באופן דרמטי את חתימת המכ"ם שלו, מה שמונע ממערכות מכ"מ לראותו.
כי מטוס B-2 ספיריט הוא מפציץ חמקן שפותח באמריקה במהלך שנות ה-80 של המאה הקודמת. למעשה, המפציץ הזה הוא דוגמה מצוינת למטוס חמקן, כלי טיס צבאי שמקשה על גילויו באמצעות המכ"ם, הרדאר שבידי האויב. את החמקנות מאפשרים העיצוב הייחודי של המטוסים החמקנים, לצד טכנולוגיות הנדסיות מתקדמות של הסוואה, בהן המטוסים החמקנים מצוידים.
מטוס ה-B2 יכול לשהות באוויר עד יומיים, לשאת פצצות גרעיניות ולבצע תקיפות מדויקות מבלי להתגלות. כמפציץ, מדובר בכלי טיס שמסוגל לשאת את כל סוגי החימוש והפצצות, כולל נשק גרעיני וטילי שיוט שמוצאים את דרכם אל המטרה בעצמם. אבל ייחודיות אחת שיש ל-B2, לעומת כל מטוס אחר בהיסטוריה, היא היכולת שלו לשאת פצצות חודרות בונקרים, במשקל של 14 טון כל אחת, פצצות שנוצרו עד היום רק על ידי מדינה אחת בעולם - ארצות הברית ונועדו להכריע יעדים מבוצרים בלתי-אפשריים לפיצוח ולחדור סלעים לעומקים שלא יאומנו.
המפציץ החמקן B-2 ספיריט הוא המטוס היקר בהיסטוריה. עלותו של כל מטוס B-2 הייתה בתחילה מעל 2 מיליארד דולר לכל מטוס. כיום מעריכים שבממוצע עלה כל מטוס כזה קצת פחות ממיליארד דולר וככל הידוע אמריקה ייצרה עד היום כמות מצומצמת של כ-21 יחידות בלבד.
במלחמת 12 הימים של ישראל מול איראן, שלחה ארצות הברית מספר מטוסים כאלו, שהפציצו בפצצות חודרות הבונקרים את הכורים הגרעיניים המבוצרים היטב של איראן, במיוחד בפורדו שבאיזור קום ובכור באיספאן.
הנה המפציץ B2 ספיריט (עברית):
https://youtu.be/SVXSKvDsrkg
כשבא לשכונה מפציץ חדש ומסייע לסגור את המאבק נגד הבריון האיראני (עברית):
https://youtu.be/YKYyFdecWBY
פצצות-העל מפצחות הבונקרים שרק הוא יכול לשאת (עברית):
https://youtu.be/-akUwmQcR0Y
המפציץ החמקן B-2 ספיריט:
https://youtu.be/IdbpMOWGYGk
כך הוא ממריא ונוחת:
https://youtu.be/cbmS0_UC6hc
הנה הפצצה שלו:
https://youtu.be/lfPymtfbWXs
המפציץ החמקן בתדלוק אווירי ממטוס התדלוק:
https://youtu.be/77G8NZv4kY8
מפציצים שונים בפעולה:
https://youtu.be/phzRY0DdRXk
וסרט תיעודי על המפציץ החמקני:
https://youtu.be/godifMGvf6c?long=yes

טייס אוטומטי נועד להטיס את המטוס ממקום למקום ולדאוג לבדוק את כל נתוני הטיסה ולנהל את הטיסה לפיהם, בצורה הטובה ביותר. הטכנולוגיה הזו במיוחד יעילה בטיסות ארוכות. כשרוצים להפעילו, לוחצים הטייסים על שני כפתורי ניווט, והמטוס יטוס עד ליעד, כשהוא שומר על גובה, כיוון וכדומה. בכל רגע שבו ירצה הטייס להחזיר לעצמו את השליטה במטוס, הוא מנתק את הטייס האוטומטי וחוזר להטיסו בעצמו.
הטייס האוטומטי הראשון פותח על-ידי תאגיד "ספרי" (Sperry) ב-1912. לורנס ספרי (בנו של הממציא האמריקאי אלמר ספרי) הציג אותו לציבור שנתיים מאוחר יותר והמחיש את אמינות המצאתו בכך שטס במטוס כשידיו מורמות והטייס האוטומטי שולט בהיגוי.
בעברית - האם הטייס האוטומטי מנבא את המטוס האוטונומי, שיטיס את עצמו ללא טייס?
https://youtu.be/seGcEaulB9A
כך מתבצעת הנחתת מטוס בעזרת הטייס האוטומטי:
http://youtu.be/8K62MuaT9mU
סרטון של טיסה עם טייס אוטומטי בפעולה:
https://youtu.be/9NFq2eZSDJE
הנה הטייס האוטומטי של המכונית של טסלה:
https://youtu.be/7quu551ehc0

אנדריי טופולב היה מהנדס מטוסים רוסי, שהתמחה בפיתוח מפציצים. במהלך הקריירה שלו, שנמשכה 64 שנים, הוא תכנן ופיתח מעל 100 מטוסים שונים. במיוחד ידוע טופולב במפציצים הכבדים שפיתח לחיל האוויר של ברית המועצות.
ברבות השנים פיתח טופולב מטוסים רבים ומעולים, ביניהם יש לציין את הטופולב ANT-4, שהיה המטוס עשוי המתכת הראשון בעולם. המטוס הזה פתח עידן חדש בעולם התעופה ובמיוחד בפיתוח מפציצים. הטופולב ANT-20 הרוסי היה המטוס הגדול של תקופתו וכלל 8 מנועים!
מטוס נוסף שלו, הטופולב ANT-25, היה מטוס בעל מנוע יחיד והוא יועד לטווחים ארוכים. הוא השיג את שיא המרחק, כשחצה בשנת 1937 את הקוטב הצפוני מברית המועצות ועד ליבשת אמריקה - מרחק של 11,500 קילומטרים.
הנה שיאן המרחקים שהוא פיתח - מטוס טופולב ANT-25:
http://youtu.be/Q3wrqAKlNJ4
והטופולב ANT-20 הענקי של טופולב:
http://youtu.be/8QLpyNT3lB8

אווירודינמיות (Aerodynamics), או אירודינמיות, היא תכונה שמאפשרת לגוף נייד, כמו מטוס, ציפור, מכונית או אפילו דג, להתגבר על התנגדות האוויר בעת התנועה.
כללית, צורת הכנף היא שמאפשרת למטוסים מטוס ולא ליפול. צורת הכנף יוצרת כוח עילוי בזכות המשטח המקומר שלה. צורת הכנפיים היא שגורמת ללחץ האוויר שמתחת להן לגדול יותר מלחץ האוויר שמעליהן וזה מה שדוחף את הכנפיים וביחד איתן את המטוס כולו, כלפי מעלה.
אווירודינמיות מתאפשרת לרוב גם תודות לצורה מעוגלת בקצה האחד של הגוף ומחודדת בקצה האחר. תורם לה גם שטח הפנים החלק והאחיד שלו, שמזכיר צורה של טיפה.
את תכונת האווירודינמיות ניתן למצוא בטבע בצורתם של ציפורים ודגים. היא אומצה בהנדסה המודרנית לגופים נעים, כמו מטוסים, מכוניות, צוללות וכדומה.
ארבעה כוחות פועלים על המטוס. השילוב ביניהם וההתגברות על כוח הכבידה, הם שמאפשרים לו לטוס ולא ליפול.
ארבעת הכוחות הללו הם עילוי, דחף, גרר ומשקל. המשקל הוא כוח הכבידה כמובן והוא דווקא מושך אותו לאדמה. העילוי מאפשר לו להידחף כלפי מעלה, הדחף שמושג בזכות המנועים דוחף את המטוס קדימה והגרר הוא ההתנגדות המסוימת וההכרחית לתנועה קדימה.
אז ברור שהמנועים דוחפים אותו קדימה, אבל צורת הכנפיים של המטוס היא שמחזיקה אותו למעלה. מבנה הכנפיים גורם לדחיפת האוויר שמתחת לכנף כלפי מעלה, בזכות לחץ האוויר הגבוה יותר מתחת לכנף. זה יוצר את כוח העילוי, כלומר גורם לכך שהמטוס "מורם" למעלה על ידי האוויר. גאוני.
הנה הסבר על האווירודינמיות שמקנה למטוס את יכולת הטיסה (מתורגם):
https://youtu.be/Gg0TXNXgz-w
כך מטוסים טסים בזכותה:
https://youtu.be/YyeX6ArxCYI
ולא רק טסים אלא גם טסים הפוך ולא נופלים (עברית):
https://youtu.be/e-zSVhCCUng
על טייס שהצליח להטיס ולהנחית פנטום פגוע ללא חרטום ובניגוד לחוקי האווירודינאוטיקה (עברית):
https://youtu.be/daEt-KhS3xY
גם מכוניות מרוץ ובכלל מתוכננות עם אווירודינמיות:
https://youtu.be/TKH1DyV9vNU
וסרטון הסבר על הכוחות שפועלים על המטוס ומאפשרים לו לטוס במקום ליפול:
https://youtu.be/5ltjFEei3AI?long=yes
הנדסת מטוסים

הלוקהיד A-12 הוא מטוס ריגול אמריקאי חמקן ומתקדם שעיצובו נחשב פורץ דרך, עם דגשים על חמקנות שהוא נחשב לחלוץ בה, על מהירות אדירה ועמידות בפני גילוי והפלה.
הוא טס לראשונה ב-1962 ופותח עבור ה-CIA, בכדי להחליף את המטוס U2 ולבצע משימות צילום בגובה רב ובמהירות על-קולית. בתחילה הסירו את המכ"ם מהדגם הקודם של "הציפור השחורה" ואת המפעיל האנושי שלו ובמקומם שמו מצלמה מעולה, קלת משקל ואוטומטית שלא דרשה צלם אנושי. כל אלה הפכו את מטוס הצילום והריגול הזה לקל במיוחד.
במהלך פיתוחו של המטוס הזה פותחו יכולות טכנולוגיות פורצות דרך, כמו עיצוב הגוף הייחודי שלו שנועד להפחית את החתימה הרדארית ולהעלימו ממסכי המכ"מ של האויב ושימוש בסגסוגות תעופתיות ובטיטניום כדי שיעמוד בחום הגבוה שיוצרות המהירויות הגבוהות שאליהן הגיע.
ה-A בשם הוא קיצור של "ארכאנג'ל", המלאך העליון שזה היה שם הקוד שנתנו לפרויקט במסדרונות חברת לוקהיד. ואכן, כמו מלאך-על אווירונאוטי ה-A12 טס במהירות של הרבה מעל 3600 קילומטרים לשעה, מהירות שנשמרה עד היום בסודיות והייתה הכי מהירה בהיסטוריה ובהרבה יותר מהשיא של קודמו המפלצתי, ה-SR71 מאותה סדרה.
לשירות מבצעי ה-A12 נכנס ב-1967, כשהוא מבצע משימות צילום בעיקר מעל צפון וייטנאם במסגרת מבצע "מגן שחור" (Black Shield). הוא הוצא משירות ב-1968, לאחר שנה אחת, כשה-SR-71 Blackbird, שפותח בהתבסס על עיצובו, נכנס לשירות מבצעי.
כמטוס ריגול סילוני על-קולי הייתה תרומתו של ה-A-12 ענקית. אמנם כמטוס הוא היה בשירות מבצעי במשך שנה אחת בלבד, אבל אחריה הוא שימש כבסיס לפיתוח של שאר המטוסים במשפחת הציפור השחורה.
המטוס הזה טס גבוה יותר ממטוסי SR-71 ו-YF-12 ואף מהר יותר מהם, אך עקב הסודיות העליונה הוא לא רשם אפילו שיא רשמי אחד.
כיום רואים באיי 12 את האבטיפוס לפיתוח מטוסי ריגול מהירים וחמקניים נוספים, שהבולט מתוכם הוא SR-71 המפורסם. ואלה לא רק המהירויות והגבהים המדהימים שאליהם הוא הגיע. כי ה-A12 הציג סטנדרט חדש ומטורף לחמקנות במטוסי ריגול והשפעתו הייתה אדירה על עיצובם של מטוסים כאלה שבאו אחריו.
עד אמצע שנות ה-80 היה עצם קיומו של המטוס הזה חסוי. גם אז שוחררו מעט מאוד פרטים לגביו ועד היום משוחררים בקמצנות את הפרטים לידיעת הציבור.
הנה מטוס הריגול החמקן לוקהיד A-12 (עברית):
https://youtu.be/7l0xpa0gTtk
הנשיא לינדן ג'ונסון מכריז עליו:
https://youtu.be/ZGxLbqnDKJU
על מטוס Lockheed A-12:
https://youtu.be/bjj_H7-YmFo
הגרסה המהפכנית A12 אוונג'ר שפותח מחשש להתקפה סובייטית מקדימה (עברית):
https://youtu.be/pEBfrc79DHA
מהקולנוע - גיבור העל טוני סטארק נגד שני מטוסי F22 באוויר:
https://youtu.be/_873UeiwnVA
וה-Lockheed A-12 (ללא סאונד):
https://youtu.be/psdtKHyefwA
