» «
אנימציה
מהי אנימציה או הנפשה?



אנימציה (Animation), בעברית "הנפשה", היא תחום שבו יוצרים אשליה של תנועה על גבי מסך. הנפשות נעשות בקולנוע, בטלוויזיה ובאתרי אינטרנט. מדובר על הרכבה של סרטון מצויר או מצולם עם חפצים דוממים שזזים, על ידי הרצה מהירה של תמונות או ציורים בודדים.

אחד מגדולי אמני ההנפשה היה וולט דיסני, שגם הקים חברת סרטים שנושאת את שמו.

סרט הקולנוע המונפש הראשון באורך מלא היה סרטו של וולט דיסני "שלגיה ושבעת הגמדים". בעקבותיו נוצרו סרטי אנימציה נוספים וביניהם פינוקיו, במבי וסרטונים קצרים כמו פופאי, לוני טונס, טום וג'רי, סרטוני מיקי מאוס ודונלד דאק.


הנה סרטון שמסביר מהי האנימציה: (הפעילו את הכתוביות בעברית)

http://youtu.be/V8A4qudmsX0?t=14s


מגוון סוגי אנימציה שמדגים אמן אנימציה מעבודותיו:

http://youtu.be/8rqJjrKtEHs


סרטון שמערב אנימציה על מראות אמיתיים:

http://youtu.be/9V-kc5Hc1iE


אנימציה שמחברת בין יצירות מודרניות:

http://youtu.be/4drJL-pRTko


הנה תולדות האנימציה בארץ ישראל:

http://youtu.be/U69ET0qe7P8


אנימציית מוסיקה מופלאה:

https://youtu.be/toXNVbvFXyk


וידאו קליפ עם אנימציה:

https://youtu.be/LHv3l6jWq4w


לקט מתיק עבודות של אמן אנימציה:

https://youtu.be/QZZIRtDySsM


סרטון שמדגים מצגת מדהימה שהיא בעצם אנימציה של שיקופיות:

https://youtu.be/bt9F7tKcZcU
אנימציית חול
מהי אנימציית חול?



אנימציית חול היא אנימציה שחומר היצירה שלה הוא חול מפוזר על פני שולחן זכוכית. אמני אנימציית החול מתארים סיפור שהולך ונבנה בתיאום עם מוסיקה ולעיתים קריינות ודיבוב. הדימויים המשתנים לאורך הסיפור ונוצרים בזמן אמת (כלומר נוצרים בו ברגע, בעת שהמוסיקה מושמעת) יוצרים מראה מהפנט ומיוחד, שאינו דומה לאנימציות גרפיות רגילות.


הנה 4 העונות של ויואלדי באנימציית חול:

http://youtu.be/go7wlUOC5dg


הנה סרטון ארוך של קסניה סימונובה - אמנית אוקראינית מהידועות באנימציות החול שלה:

http://youtu.be/8t8a_k0362A


והנה "מרוקו היפה" שיצרה סימונובה לכבוד נסיכת מרוקו:

http://youtu.be/BIVTBL5r1Hg
אנימייטד גיף
מה הרעיון של ה-Animated gif?



קובץ המחשב מסוג אנימייטד גיף (Animated gif) הוא קובץ אנימציה שזכה להצלחה מסחררת בשנים הראשונות של האינטרנט, בשנות ה-90 של המאה העשרים. באותה תקופה פרץ האינטרנט הגרפי לחיינו והקובץ הזה היה הדבר הקרוב ביותר לאנימציה. הוא היה קל משקל, ניגן שוב ושוב את הלופ של התמונות הבודדות שבו והציג מראות משעשעים לרגע, אבל פשטניים בהמשך והפכו די מעייפים. בשלב מסוים האנימציות האלה די נמאסו על הגולשים ובהדרגה הן החלו להיעלם.

כשהתבגרה הרשת, נכנסו אנימציות הפלאש ונולדו סרטוני הוידאו של יוטיוב ועשרות חקייניו ומתחריו האחרים. כך החלו מרבית התמונות המונפשות של ה-Animated gif להיעלם לבלי שוב.

איכשהו הן חזרו לפתע, עשרים שנה לאחר מכן, באפליקציות הצ'אט הסלולריות ובפורומים. כך שגם היום נראה שאנימציות הגיף מסרבות להיפרד מהתרבות הדיגיטלית ומהמשתמשים שלהן. בכל פעם שהן נעלמות, הן איכשהו חוזרות במדיום אחר או בשימוש חדש כלשהו.


הנה ההיסטוריה של האנימייטד והגיף:

https://youtu.be/y0MSN7MRUcU


תולדות האנימייטד גיפס באנימציה:

https://youtu.be/7poRvO7hzkg


והרצאה בנושא:

https://youtu.be/rSLF8ueDu3k


יש מי שמשתמשים בו כדי ליצור אמנות:

https://youtu.be/VVYfk3ySw4Y
אנימציית נייר
מה זו אנימציית נייר?



אנימציית נייר (Paper animation), או הנפשת נייר היא סוג של אנימציה שבה האנימטור, המנפיש, גוזר ומעצב גזירי נייר. את הגזירים הללו הוא מזיז ומצלם, פריים אחרי פריים, בכדי ליצור את האשליה שהם זזים מעצמם.

כמו בהנפשת פלסטלינה או הנפשת בובות, גם הנפשת נייר, או הנפשת קאט-אאוט כמו שהיא עוד נקראת, משתמשת באלמנטים דוממים. אלה מצולמים בתמונות בודדות, שמוצגות בסרט הסופי, סרט האנימציה, במהירות רבה. הדבר יוצר אשליה של תנועה, או הנפשה ונותן חיים לסרט ולגזירי הנייר ה"משתתפים" בו.


כך נראית אנימציית הנייר שמשתמשת בבובות שהוכנו מנייר:

https://youtu.be/b5P2Qmq9r40


סרטון אנימציה שמתאר את 40 אלף השנים של העיר לונדון:

https://youtu.be/ovzoNbUkg6k

הנפשה

סטופ מושן
איך מצלמים אנימציית סטופ מושן?



אחת הטכניקות הקסומות ביותר באנימציה היא הסטופ מושן. בטכניקה זו מצלמים פריימים בודדים בסרט, פריים אחרי פריים, כשבכל פריים בסצנה מזיזים או משנים קלות ובאופן ידני את צורתם ומיקומם של העצמים.

כשמקרינים לאחר מכן את החומר המצולם כך, במהירות של סרט קולנוע (24, 25 או 30 פריימים לשנייה), נוצרת אשליה של תנועה, "הנפשה" של העצמים, נתינת חיים לחפצים הדוממים. כך נראה שהעצם הדומם נע בכוחות עצמו, כאילו יש לו חיים, או נפש. זו הסיבה שאנימציה בעברית נקראת "הנפשה".

יש כמה סגנונות באנימציית הסטופ מושן. במיוחד בלטו הנפשת דמויות עשויות חימר או פימו (claymation), הנפשת פלסטלינה והנפשה של חפצים קיימים.

בתעשיית הסרטים מופקים גם כיום סרטים עתירי תקציב בסגנון הסטופ מושן. לרוב מייצר אותם צוות גדול של אנימטורים, כשבכל יום של צילומים מפיקים שניות של סרט.


כך מצלמים סרט סטופ מושן:

https://youtu.be/VMw5w_DkBlw


עוד הדרכה בסטופ מושן:

https://youtu.be/PHTQr0kfA98


כך עובדים עם דמות חימר בסטופ מושן:

https://youtu.be/S0LoYOuC51M


כך יוצרים סטופ מושן עם לגו:

https://youtu.be/ukFWYe-ZeTw


והנה שיעור וידאו ליצירת אנימציית סטופ מושן בתוכנת מובי מייקר:

https://youtu.be/yHBA7Mwrmk0
פיקסילציה
מהי אנימציית הפיקסילציה?



פיקסילציה (Pixilation) היא סוג אנימציה שבו הופך גופם של השחקנים למעין בובת סטופ-מושן חיה, המצולמת במקוטע, כדי לספר סיפור מונפש.

זוהי למעשה תת-טכניקה, או סוג, של טכניקת סטופ-מושן. רק שבתת הטכניקה הזו, במקום להזיז ולצלם חפצים דוממים, משתמשים בגופם של שחקנים חיים. פריים אחר פריים, מניעים בטכניקה זו את הגוף, מפוזיציה לפוזיציה, בכדי ליצור את התנועה המונפשת.

אבל למה, יש מי ששואלים ודאי, לצלם באנימציה ולהנפיש את הגוף החי של השחקנים? או, במילים פשוטות, למה להנפיש את מה שיש בו נפש וחיים?

הסיבה היא שטכניקת הפיקסילציה מאפשרת לגוף האנושי תנועה ביחס לעצמו ומגע וקשר עם המרחב ועם עצמים שונים בו, שאינם אפשריים במציאות. מהותה של האנימציה היא לספר סיפור ממקטעים בני פריים אחד, המחוברים זה לזה באופן יצירתי. הפיקסילציה חותכת במכוון את מחוות הגוף האנושי, כך שיספרו סיפור שאי אפשר לספר אחרת.

לגבי השם, אגב, אין שום קשר בין שם השיטה לפיקסלים.


הנה יסודות אנימציית הפיקסילציה:

https://youtu.be/dq-3JfRrgRM


קליפ נהדר שמשתמש בפיקסילציה:

https://youtu.be/2_HXUhShhmY


וכך עשו אותו:

https://youtu.be/Goi2a1JrH-8


ואחד שהופך אדם לסקייטבורד:

https://youtu.be/_5IqwECL6bo


עוד אחד יפה:

https://youtu.be/mwX7uEiEWx4


והסרט "שכנים" של חלוץ הפיקסלציה נורמן מקלרן:

https://youtu.be/s-p8J9BhF6Y
לוטה רייניגר
מי המציאה את אנימציות הצלליות?



לוטה רייניגר (Lotte Reiniger) הייתה חלוצה קולנועית, יוצרת גרמנייה של סרטי אנימציית צלליות. היא נודעה ביצירת מגוון גדול של סרטי אנימציה קצרים שעשתה בסגנון זה, אך בשנת 1926 היא גם הייתה הראשונה ליצור את סרט האנימציה הראשון באורך מלא - "הרפתקאות הנסיך אחמד" (The Adventures of Prince Achmed).

כבר בילדותה התעניינה רייניגר בתיאטרון בובות ובנתה לעצמה תיאטרון בובות קטן. במקביל היא גם התאהבה בעולם הקולנוע הצעיר ובמיוחד אהבה את סרטיו מלאי הקסם וההמצאה של חלוץ הסרט הבידיוני ז'ורז' מלייס.

בבגרותה היא החלה ליצור אנימציית צלליות, בהשראת מסורת תיאטרון הצלליות של סין ואינדונזיה. בסגנון זה גוזרים דמויות כהות מנייר, דמויות המזכירות צלליות. כשמצלמים אותן נעות, ניתן ליצור סרטוני אנימציה מרתקים.

רייניגר המוכשרת התחברה אל האקספרסיוניסט הגרמני הגדול פול ווגנר, מי שייצר את "הגולם" ובעקבותיו היא הפכה לאמנית אנימציה ברפובליקת ווימאר. כך החלה רייניגר ליצור את הצלליות במו ידיה והסריטה גרסאות צלליות לאגדות וסיפורי עם מגוונים.

בין עבודותיה המפורסמות ניתן למצוא את סינדרלה שיצרה ב-1922 ואת "הנסיך אחמד" המפורסם. לאחר שהיטלר עלה לשלטון, היא ברחה עם בעלה מגרמניה (שניהם היו אנשי שמאל) והם התיישבו בלונדון. בין העבודות הרבות שיצרה בשנות ה-50, ידועים במיוחד סרטי אנימציית צלליות כמו "היפהפייה הנרדמת" ו"שלגייה" ועוד רבים, שעסקו בסיפוריהם של אלאדין, הנזל וגרטל, החתול במגפיים וג'ק והאפונים.


הנה סיפורה של לוטה רייניגר באנימציית צלליות:

https://youtu.be/c3yUyGOBhtg


סיפור "עמי ותמי" כפי שיצרה אותו בצלליות מונפשות:

https://youtu.be/KxkIGXVwZTM


קטעים מתוך "הרפתקאות הנסיך אחמד":

https://youtu.be/eXG71sTbRgE


וכך הכינו את הדודל שלה למנוע החיפוש גוגל:

https://youtu.be/MK1P6RGs6U4


והנה סרט תיעודי קצר על חייה:

https://youtu.be/LvU55CUw5Ck?long=yes
סטופ מושן
מהי אנימציית סטופ מושן?



אנימציית סטופ מושן (Stop motion) היא טכניקת אנימציה שבה מייצרים אשליה שבה עצמים, אובייקטים פיזיים, נעים בכוחות עצמם.

אנימציה מהסוג של "סטופ מושן" היא הנפשה של עצמים שונים, על ידי צילום של פריימים בודדים, כשבכל פריים בסצנה מזיזים או משנים קלות את צורתם של העצמים באופן ידני. כשמקרינים לאחר מכן את החומר המצולם כך, נוצרת אשליה של תנועה.

יש סגנונות שונים באנימציה הזו של הסטופמושן והם בדרך כלל מזוהים עם החומר שאיתו עובדים בסרט. כמו הנפשת דמויות שנבנו מחימר או פימו ומשתמשים בהם כמו בבובות, או הנפשת הפלסטלינה הגמישה הרבה יותר, סטופמושן של גזרי נייר, שמייצרים סרט שלם בדו-ממד ועד הנפשת סטופ מושן, שעושה שימוש בחפצים קיימים.


הנה סיפור אדם ו"כמעט חווה" בסטופמושן פלסטלינה:

https://youtu.be/V5g2_8VIdSE


כך מצלמים סרט סטופ מושן בגזרי נייר וחפצים:

https://youtu.be/VMw5w_DkBlw


פרסומת שצולמה בסטופ מושן בהנפשת חפצים וגזרי נייר:

https://youtu.be/5TUetXnv7sA


אנימציה של "סטופ מושן" משולבת בצילום רגיל ובעבודת מחשב:

https://youtu.be/uUtEtUD-sSg


וסרטון הנפשת סטופ מושן נוסף:

https://youtu.be/fesm1L6AvnA


אנימה
מהי האנימה היפאנית?


אנימה (Anime) היא אנימציה יפאנית שבשנים האחרונות ממש כובשת את העולם. לצד המנגה, הקומיקס היפאני הפופולארי של יפאן, האנימה היא מרכיב מרכזי בתרבות הפופולרית היפאנית ובפריצתה אל התרבות העולמית ובמיוחד לתרבות הפופולרית המערבית.

התכנים באנימה הם לא לילדים בלבד, אלא גם למבוגרים. לא פעם יש באנימה עיסוק בנושאים פילוסופיים ופסיכולוגיים שסדרות טלוויזיה לילדים לא מרבות להתעסק בהם.

גם העיצוב בסדרות האנימה הוא מיוחד ומרתק. הכי בולטות הן העיניים הגדולות של דמויות המאנגה, שמאפשרות לבטא את הרגשות של הדמויות בצורה מוחשית יותר. מעניין גם הריבוי של הדמויות בעלות המראה המערבי, כמו צבע שיער בהיר או אדום, או עיניים כחולות, גם כשהן אוריינטליות ויפאניות. גם המעברים החדים מהרציני אל המשעשע בולטים כאן מאד, שימוש בסמלים גרפיים לרגשות ותחושות ועוד.

המאנגה, ביפאנית "תמונה מגוחכת", התפתחה במקביל לקומיקס המערבי. אבל ביפאן יש לה מאפיינים שונים מאלו המערביים. אם זה במרכיבים הגרפיים, אם במבנה ואם באופן שבו טווים את העלילה בה.

אגב, מעניין לציין שבעוד היפנים משתמשים במילה "מאנגה" לציון כל סוג של קומיקס, מחוץ ליפאן משתמשים במילה לציון של הקומיקס היפאני בלבד.

גם תרבות הסובבת את תעשיית המאנגה היא שונה מזו המערבית.


למתחילי האנימה, סקירה יפה על אנימה לדורותיה:

https://youtu.be/tzrNZWyEEts


סקירה ויזואלית מהירה של תולדות התחום:

https://youtu.be/nrsIQBkWjUY


יש כבר סגנון חיים של אנימה ויש בני נוער רבים, כולל מחוץ ליפן, שחיים כך:

https://youtu.be/-5Hadn59o5Q


כך השתנה הסגנון והסטייל של האנימה במהלך השנים:

https://youtu.be/dwj2ahYnci4?long=yes
מי היה חלוץ האנימציה אמיל רנו?



האמן הצרפתי אמיל רנו, או ריינו (Emile Reynaud) היה חלוץ סרטי האנימציה. זה קרה בשנת 1892, שנים ספורות לפני שנוצרו סרטי הראינוע הראשונים של האחים לומייר. אמיל רנו יצר אז סרטים עלילתיים מורכבים וסיפוריים מאד. הוא הציג אותם בעזרת פנס קסם מסתובב שפיתח ונקרא פרקסינוסקופ (Praxinoscope).

בעזרת הפרקסינוסקופ הצליח אמיל רנו להקרין על מסך סרטונים מצוירים שיצר. הצלחתו ליצור אשליה של תנועה הייתה מידית והצופים השתאו לראות תנועה מכנית למול עיניהם. אלה היו מראשוני "סרטי ההנפשה", שמם העברי של סרטי האנימציה. אמיל רנו הפך לקוסם בידורי של ממש.

אך 3 שנים לאחר מכן, משהתפרסמה טכנולוגיית הסרט המצולם של האחים לומייר, השתנה במהירות טעמו של הקהל. הקהל העדיף את הסרטים שרואים בהם אנשים ומקומות של ממש והעניין בסרטים המצויירים של אמיל רנו פחת במהירות.

עצוב ומפסיד, הרגיש חלוץ האנימציה הגאון, שחרב עליו עולמו. הוא התכנס בתוך עצמו והשמיד את סיפוריו המצוירים. לסרטי האנימציה צפוי עתיד מזהיר, אבל הוא, החלוץ ומי שהוליד את העולם המצויר והקסום הזה, לא ייהנה ממנו ולא יהיה לו חלק בו.


הנה המצאותיו והאמנות של אמיל רנו:

https://youtu.be/pM1K8h8xtb4?end=5m4s


כך נראה מכשיר הפרקסינוסקופ שהמציא אמיל רנו:

https://youtu.be/ChRD0UG0txw


אחד מהסרטונים שאמיל רנו לא הצליח להשמיד בייאושו:

http://youtu.be/A5MXcxaRXNc


"פיירו מסכן", עוד סרטון אנימציה של אמיל רנו משנת 1892:

http://youtu.be/6awj6b9aQ8U


ולהשוואה, האנימציה של העידן המודרני:

http://youtu.be/ezKtQ7LjErw


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.