» «
פייסבוק
איך נולדה הרשת החברתית פייסבוק?



הסיפור נשמע כמו תסריט מהוליווד.. מארק, החנון הדחוי מהארוורד לא נהנה מחיי חברה מסעירים באוניברסיטה. הוא הרגיש שעם כל כשרונו, הצד החברתי אינו מהחזקים שלו. הפתרון היה ליצור את האתר החברתי הגדול בעולם ולהיות המושל והמנהל שלו, חביב הקהל..

הרשת החברתית הגדולה בעולם פייסבוק, הוקמה לפני כעשור, על ידי סטודנט ששמו מארק צוקרברג. היום הוא מנכ"ל פייסבוק, אחת החברות הגדולות בעולם, אבל אז הוא היה סטודנט ומתכנת שהחליט להקים אתר שבו אנשים יוכלו לראות ולדרג תמונות של סטודנטים אחרים ולהכיר אותם.

ההצלחה הייתה מיידית - רבים באוניברסיטה נרשמו כדי להיות בעניינים ובהדרגה החל צוקרברג, ביחד עם שותפיו, להפיץ את הרשת החברתית לאוניברסיטאות אחרות. כשהחליט לפתוח את הרשת לאנשים רגילים, שאינם סטודנטים, ברור היה לכולם שזו הופכת להיות הצלחה עולמית ואי אפשר היה לעצור את גדילת הרשת. כיום היא מונה מיליארד ו-300 מליון חברים אבל בזמן שקראתם את הערך הזה נרשמו יותר מ-100 אנשים חדשים לפייסבוק..

על הקמת פייסבוק והאנשים שיצרו אותה, כולל הריבים והמחלוקות ביניהם, נעשה סרט מצוין בשם "הרשת החברתית".


הנה ההיסטוריה של פייסבוק:

http://youtu.be/jWY857Lnvy0


עוד על היווצרותה של פייסבוק:

http://youtu.be/xk6GndSBDO4


קדימון לסרט "הרשת החברתית" שמתאר את הלידה של פייסבוק:

http://youtu.be/lB95KLmpLR4?t=7s


מארק צוקרברג כבר הפך לדמות תרבותית שמקדישים לה שירים:

https://youtu.be/2_hkk6lFTb4


והנה סיפור הקמת פייסבוק בסרט תיעודי ארוך:

https://youtu.be/5WiDIhIkPoM?long=yes
יוטיוב
מהו הסיפור המופלא של האתר יוטיוב?



כל אחד מאיתנו מכיר את אתר הווידאו המוביל YouTube. זהו האתר השלישי באינטרנט בכמות הצופים בו העולם‏ ואתר הווידאו החשוב ביותר בתבל. אבל ההתחלה הייתה הרבה יותר צנועה.. יוטיוב נוסד על ידי שלושה עובדים של חברת אינטרנט אחרת, חברת פייפאל, צ'אד הארלי, סטיב צ'ן וג'אווד קארים. השלושה רצו ליצור אתר שמאפשר להעביר קבצי וידאו ואודיו גדולים דרך האינטרנט. בתחילה הוא הוצג כאתר שמאפשר לגולשים לשתף בתוכן שלהם - סרטוני וידאו שצילמו וכדומה. כבר הסרטון הראשון שהועלה הדגים זאת - אחד המייסדים צולם בו מבקר בגן החיות. בדצמבר 2005 האתר יוטיוב עלה לאוויר ושנה לאחר מכן הוא נרכש בסכום של 1.65 מיליארד דולר, על ידי חברת גוגל.

חברת גוגל הפכה אותו בשנים שלאחר מכן לאחד האתרים הגדולים באינטרנט והשביחה את מערך השרתים שלו, כך שינגן סרטונים ברצף, כמעט בכל מקום בעולם. הוא גם החל לעבוד בשפות שונות ומול מדינות שונות וכך אפשרה גוגל פרסומות מקומיות ומכניסות יותר. אם בשנים הראשונות הפסידה כסף רב, בשל התפעול היקר של יוטיוב, כיום היא מרוויחה מעל 2 מיליארד דולר בשנה ממנו בלבד!

כיום יוטיוב הוא חלק מהגורמים המאיימים על הטלוויזיה כמו שאנו מכירים אותה. מעל 20 שעות של וידאו עולים לאתר בכל דקה! - אחרי שהאתר שינה את תרבות הצפייה לצפייה בסרטונים קצרים, גוגל מציבה אותו כאחד מגורמי השינוי לעבר "טלוויזיית האינטרנט", כפי שתהיה בעתיד ומעלה אליו סדרות וסרטים רבים באורך מלא.

מרגע ששמה דגש על הצעה של תכני וידאו מותאמים למשתמש, יוטיוב הייתה לדוגמה קלאסית ל"זנב הארוך" של הקליפים והסרטונים. הכוונה היא שאם בטלוויזיה צופים בסרטונים והקליפים הפופולאריים בלבד (הרייטינג קובע.), ביוטיוב מופיעים מיליוני סרטונים, שחלק גדול מהם מעניין אנשים ספורים בלבד. שום תחנת טלוויזיה, בית קולנוע או אמצעי אחר, לא יכולים היו לספק את העניין של רבים מאיתנו בסרטונים נשכחים שכאלה ויוטיוב עושה זאת מצויין..

הנה סרטון על ההיסטוריה של יוטיוב:

http://youtu.be/x2NQiVcdZRY
טוויטר
מה הפך לכלי התקשורת המהיר בעולם?



טוויטר החל כרעיון כמעט סתמי. אפשר היה לשלוח באמצעותו הודעה לעולם על "מה אני עושה עכשיו".. קראו לזה "לצייץ".. היות והאתר נבנה כאתר של "מיסרוני אינטרנט", הוגבלו ההודעות ל-140 תווים בלבד, כמו ב-SMS של טלפון סלולארי.

ב-21 במרץ 2006 שלח לעולם אחד המייסדים, ג'ק דורסי, את המסר הראשון של טוויטר. הם כינו את המסר שלהם "ציוץ" וטוויטר הוגדר ככלי שמאפשר למשתמש לתקשר עם קבוצה באמצעות SMS.

בשלב הראשון השירות די דשדש אבל ההצלחה המסחררת הגיעה בפסטיבל הטכנולוגיה SXSW, שבמהלכו הציגו מסכים גדולים את הציוצים של משתתפי הפסטיבל. ביום אחד שילשה את עצמה כמות ההודעות היומית והגיעה לממוצע של 60 אלף ציוצים ביום. זה סימן את מה שיהפוך את טוויטר לאחד האתרים המצליחים והפופולאריים בעולם - רשת חברתית, רשת תקשורת או אתר מיקרו-בלוגינג - הכל נכון ועוד יותר!

במהירות רבה הפך טוויטר לכלי תקשורת מיידי, שבו אנשים העבירו מידע לאנשים אחרים. בניגוד לאמצעי התקשורת הוותיקים, שבהם כותבים מעטים עבור מיליונים, יכול כל אדם מאותם מיליונים לדווח או לכתוב תוכן למספר קטן של אנשים. במילים אחרות, טוויטר היה לנציג של "הזנב הארוך" בין כלי התקשורת.

כיום טוויטר הוא כלי תקשורת מהיר וחשוב ברמה עולמית. הוא היה למערכת מידע-המונים, שיש לו חלק מעצב בשינויים חברתיים ואף פוליטיים ברחבי העולם. מהפגנות ופעולות מחאה ועד מהפכות עממיות במדינות שונות והפלה של רודנים - טוויטר התגלה כאחד הכלים שמאפשרים לצעירים הסוערים לשנות את מדינותיהם. גם העיתונות מגלה שבטוויטר אפשר ללמוד על מה שקורה בעולם מהר יותר מכל כלי תקשורת אחר ולקבל מידע תוך שניות, מכל זירת התרחשות בעולם. ה"מצייצים" של טוויטר, כלומר ההמונים, מפוזרים בכל פינה בעולם ומדווחים בזמן אמת על כל דבר. באופן אירוני, הם שמספקים מידע כיום לתקשורת.


הנה הסבר על טוויטר ומה שעושים בעזרתו:

http://youtu.be/YdFimygD5pI


ההיסטוריה של טוויטר:

http://youtu.be/zv-1D-_Y5cc


וסרט תיעודי על ההיסטוריה של חברת טוויטר:

https://youtu.be/eYgWbE9GaEg?long=yes
ביל גייטס
מי האיש שהפך את הפי.סי. למחשב הנמכר בעולם?



הבחור הצעיר שנסע בחזרה אל משרדי החברה הקטנה שהקים, כבר ידע שההתחייבות שנתן לחברת יבמ, לספק מערכת הפעלה למחשב האישי החדש שהם עומדים להוציא לשוק, היא בעייתית.. הרי אין לו מערכת הפעלה שכזה והוא לא מפתח אותה! אבל החוצפה וההעזה הצליחו לו.. הוא רכש בגרושים מטכנאי ומתכנת שהכיר, את מערכת ההפעלה החובבנית שהוא פיתח. כך הוא הפך אותה למערכת ההפעלה DOS, שתהיה המפרש והרוח של מהפכת המחשב האישי!

ביל גייטס, יזם אמריקאי שהקים את חברת "מיקרוסופט", היה לאחד מהמנהלים החזקים בעולם ולאיש העשיר בעולם. בפיקחותו הוא דאג שבהסכם עם IBM לא ייכלל סעיף בלעדיות. כך, רגע אחרי שמחשב ה-IBM PC יצא לשוק וחולל סערה, הוא החל למכור את מערכת ההפעלה שלו לעשרות יצרני מחשבים "תואמי IBM" והפך את מיקרוסופט, חברת התוכנה שהקים יחד עם פול אלן, לחברה החזקה בעולם הטכנולוגיה. במשך שנים רבות הוא כיהן כמנכ"ל ואדריכל התוכנה הראשי של החברה וגם כיום הוא פעיל בה מאד.

כיום גייטס הוא נדבן שהקים קרן צדקה שמאפשרת למיליארדרים שמוכנים לתרום חצי מהונם לצדקה להתחייב לעשות זאת. ביל ומלינדה גייטס רעייתו שייסדו את קרן הצדקה הענקית כבר הודיעו שבמותם ייתרם 95% מהונם לצדקה.


הנה סרטון על הצלחתו של ביל גייטס:

http://youtu.be/y3FDcT6h_mc


עוד על מפעל חייו של ביל גייטס:

http://youtu.be/ynGwwfsYA-U


כמה עשיר ביל גייטס:

http://youtu.be/IvRM4fHKTQI


וסרט תיעודי על חייו של גייטס:

http://youtu.be/fO2u-uxVBIc?long=yes

חברות הייטק

מיקרוסופט
איך התפתחה חברת המחשבים מיקרוסופט?



חברת מיקרוסופט שהוקמה בשנת 1975 על ידי שני הסטודנטים הצעירים, ביל גייטס ופול אלן, תכננה להתרכז בפיתוח תוכנה למעבדי מיקרו ותוכנת בייסיק למחשבי אפל, מי שבעתיד תהיה המתחרה שלה. אבל הסכם לאספקת מערכת הפעלה למחשבים האישיים שחברת יבמ הוציאה לשוק, הפך אותה לחברה מצליחה באמת. היא החלה לספק את מערכת ההפעלה DOS לכל מתחריה של IBM והצליחה בכך להפוך לכוח הגדול של עולם המחשבים האישיים.

משהפכה למוח של המחשבים האישיים ויצרה זהות בין DOS למחשב אישי, פיתחה מיקרוסופט מערכת הפעלה שחיקתה את מערכת ההפעלה מבוססת החלונות והעכבר, של מחשב המקינטוש. היא הפכה את "חלונות" למערכת ההפעלה הנפוצה בעולם ובפיתוח חבילת התוכנה "אופיס" היא הנציחה את עוצמתה, במיוחד בשוק הארגוני אבל גם בקרב משתמשים פרטיים. בשנות ה-90 היא הפכה לחברה החזקה בעולם המחשבים וגם את האינטרנט כבשה, עם דפדפן האקספלורר שקנתה והפכה לדפדפן שהוא חלק ממערכת ההפעלה שלה.

אבל גם עוצמה כזו יכולה להיעצר על ידי אנשים מבריקים וחברות חדשות בתחום האינטרנט, כמו גם מהפכנים בתחום המחשוב הנייד - כל אלה הצליחו לגרום למיקרוסופט להפוך לחברה פחות חזקה ופחות חדשנית מבעבר. שליטתה בשוק הולכת ונחלשת ועל אף שרווחיה עדיין עצומים, העתיד פחות ברור ומובן מאליו, מכפי שהיה.


הנה סרטון על תולדותיה של מיקרוסופט:

http://youtu.be/ad4m9U_u7X4?t=5s
MySpace
מה אפשר ללמוד מעלייתו ונפילתו של האתר מייספייס?



הרשת החברתית MySpace הייתה הרשת החברתית הגדולה בעולם. ברשת הצבעונית והמקושקשת הזו כל אחד עיצב לעצמו את הדף האישי. על אף הממשק הלא פשוט לשימוש, מייספייס הייתה הראשונה שהגיעה להיקפים של מעל 100 מיליון משתמשים רשומים. הצלחתה הייתה עצומה והיא נחשבה לרשת מצליחה לפי כל קנה מידה. לכל אחד מהמשתמשים היה בה מעין בלוג, תמונות שהעלה, מוסיקה מקורית ששיתף (היא החלה כרשת למוסיקאים), דף פרופיל אישי ועוד.

מייספייס הוקם בשנת 2003 ובשנת 2005 רכש אותו תאגיד ענק בשם "ניוז קורפ" תמורת יותר מחצי מיליארד דולר. בסוף 2007 נחשבה מייספייס כרשת החברתית המובילה באינטרנט וערכה נסק ל-12 מיליארד דולר, אבל התנהלותו מרגע המכירה הפכה לשרשרת של תקלות ופספוסים. האתר שפותח בטכנולוגיה ישנה ולא מספיק אמינה, החל לרדת בביצועיו. החופש הרב שניתן למשתמשים בעיצוב הדפים האישיים (הוא שהביא את הפופולאריות הגדולה) החל לגרום לבעיות רבות וניהול לא נכון של הטכנולוגיה והקהילה - כל אלו החלו לגרום לאתר לרדת בביצועיו והמשתמשים החלו לערוק לשחקן החדש והמבריק באינטרנט, רשת חברתית ממכרת שפותחה לסטודנטים צעירים ויפים ובהדרגה נפתחה לכולם - פייסבוק.

הכישלון המהדהד הסתיים כשבשנת 2011 נמכרה מייספייס תמורת סכום נמוך של 35 מיליון דולר בלבד. בשנים האחרונות מנסים אמנם הבעלים הנוכחיים שלה לחדש אותה וימים יגידו אם מי שפעם הייתה מלכת הרשת תוכל לחזור ולשחק במגרש של הגדולים.


הנה סרטון על האתר מייספייס משנת 2008, כשהוא הקדים את פייסבוק בגודל ובכמות המשתמשים:

http://youtu.be/hhIczGrMJJg?t=22s
אפל
איך התפתחה חברת אפל?



חברת אפל הוקמה על ידי כמה יזמים צעירים בגאראז' של ביתם (בחניית הרכב). השניים, סטיב ג'ובס וסטיב ווזניאק, הקימו את "אפל מחשבים" ביחד עם רונלד ויין. ווזניאק היה המוח הטכנולוגי, אשף אלקטרוניקה צעיר ומבריק וג'ובס היה צעיר שאפתן ויצירתי, בעל חשיבה שיווקית ויכולת ניהול נדירה.

בתקופה זו עוד לא היו מחשבים אישיים. ווזניאק, כמו חובבי אלקטרוניקה רבים באותו הזמן, התעניין בבניית מחשב משלו ובכתיבה של מערכת הפעלה בשבילו. סטיב ג'ובס הבין את האפשרויות הגלומות בפיתוח מסחרי של מחשב אישי כזה ורתם את ווזניאק למיזם מסחרי של בניית מחשבים ומכירתם. הוא סיכם עם בעל חנות מחשבים מקומית שיבנו עבורו 50 מחשבים כאלו ויקבלו 500 דולר לכל מחשב. השותף השלישי, אגב, מכר את חלקו בחברה תמורת 800 דולר, כיוון שחשש מחובות שעלולים היו להיווצר למיזם..

השניים הלכו מחיל אל חיל. הם יצרו את המחשבים הראשונים בצורה חכמה והסדרה השנייה כבר כללה מחשב שלם ומוכן להפעלה ישר מתוך הקופסה - המחשב הראשון שנמכר כמוצר כזה! - הסדרה הזו של ה"אפל 2" הייתה הצלחה מסחררת ואפל הונפקה בבורסה והפכה את מייסדיה לאנשים עשירים. בהמשך היו הצלחות אדירות, של מחשב המקינטוש ואז ירידות חדות, כשבמהלך שנות ה-90 פוטר ג'ובס מהחברה, שהלכה והידרדרה לאחר מכן. בסוף שנות ה-90 ג'ובס חזר לנהל אותה וברצף מדהים של החלטות ניהוליות והברקות פיתוחיות הוא הביא אותה להיות חברת הטכנולוגיה המובילה בעולם.

כיום נחשבת Apple לחברה המצליחה ביותר בכל הזמנים ולבעלת שווי השוק הגדול ביותר אי-פעם, אך עם מותו של ג'ובס היא הפכה לעוד חברה מהשורה ונאבקת בתחרות גדלה והולכת.


נתחיל מהסוף, הנה הרגע שבו מכריז סטיב ג'ובס על קיצור שמה של חברת אפל ונזכר בהתחלה:

http://youtu.be/x3sg8b5iXO4


והנה תיאור דרכה של אפל:

http://youtu.be/7CPWrK_nnjk


הנה זכרונות מההתחלה של חברת Apple (באנגלית):

http://youtu.be/bv2wAae8tGs


וכך הצילו ג'ובס וה-iMac את החברה הקורסת והפכו אותה למצליחה בהיסטוריה:

http://youtu.be/W_kBW_gQ43E


סרטון על ההיסטוריה של מוצרי אפל בין השנים 1976-2010:

http://youtu.be/1Z2D1TUKrKA


וסרט תיעודי על תולדות אפל לאורך השנים:

https://youtu.be/J_BlZoK76Sw?long=yes
Apple II
מי המציאו את המחשב האישי?



על אף שהמושג "מחשב אישי" היה קיים כבר משנות ה-60 של המאה הקודמת, כנראה שמחשב Apple II שיצא ב-1977 הוא הראשון שזכאי להיקרא "המחשב האישי". חברת Apple והמייסדים שלה סטיב ווזניאק וסטיב ג'ובס, כללו במחשב זה גם מסך ומקלדת, לראשונה בתולדות המחשב. הם היו הראשונים שדאגו לפתרון כולל ומספק למחשוב ביתי של ממש.

כבר בשנות ה-70, כמעט מהתחלה, היו מחשבי אפל גם המחשבים האישיים הראשונים בעולם שאפשרו למשתמשים הרחבה שלהם בעזרת כרטיסים.

לאחר שהמחשב הראשון סימן את הדרך וזכה להצלחה מוגבלת, יצא מחשב ה-Apple 2 שהפך די מהר למחשב האישי הפופולארי ביותר בעולם. הוא סימן את הדרך למחשבי קומודור, אטארי, ספקטרום וה-PC (קיצור של "מחשב אישי" באנגלית) ולמחשבי המקינטוש שיבואו אחריהם.

מי שאימצה את מחשבי Apple מאד הייתה מערכת החינוך האמריקאית ואלה שהלכו בעקבותיה. מחשבי "אפל" קסמו למחנכים ולמורי המחשבים מפני שהיו מצוידים בכלי תכנות פשוטים ואפשרו לתלמידים ללמוד תכנות בשפות מחשב פשוטות ומתאימות לילדים, כמו שפת בייסיק ושפת לוגו שהתבססה על גרפיקה והליכים שעל הילד ללמד צב וירטואלי לבצע.


הנה ההתחלה של מייסדי אפל ומפתחי המחשב האישי הראשון בהיסטוריה:

http://youtu.be/WBwzYVfCUsY


מחשב האפל הראשון "Apple I" של השניים משנת 1976:

https://youtu.be/sH-g9SyX4S0


סרטון הפרסומת המקורי למחשב ה"אפל 2":

http://youtu.be/FxZ_Z-_j71I


IBM
איזו חברת ניקוב כרטיסים הפכה לחברת המחשבים החשובה בעולם?



חברת יבמ (באנגלית International Business Machines או בקיצור IBM) היא תאגיד עצום ורב-לאומי שנולד בארצות הברית. יבמ היא אחת מהחברות הגדולות והוותיקות בעולם בתחום המחשבים. שנים רבות הייתה IBM חברת המחשבים הגדולה בעולם. בשל גודלה והצבע של הסמל שלה יבמ מכונה גם "הענק הכחול".

אך חברת IBM הייתה קיימת עוד הרבה לפני עידן המחשבים. היא נוסדה על ידי הרמן הולרית' בשנת 1896, כדי לעסוק בייצור של כרטיסים מנוקבים. כבר בשנת 1900 השתמשו במפקד האוכלוסין האמריקאי במכונותיה לצורך עיבוד כרטיסי ניקוב. ואכן כרטיסי הניקוב פרנסו את החברה מצוין והפכו אותה לחברה שפעילה בשווקים בינלאומיים רבים.

את המפגש עם עולם המחשבים IBM ערכה בשנת 1944 כשייצרה בשביל אוניברסיטת הרווארד את הרווארד סימן 1 - המחשב הראשון בעולם. מאז היא הובילה את עולם המחשבים ובמשך תקופה ארוכה הייתה חברת המחשבים הגדולה בעולם.

בשנת 1981 פיתחה יבמ את המחשב האישי הפופולארי הראשון - IBM PC (ראשי התיבות PC הם קיצור באנגלית של "מחשב אישי"). על אף שלא היה המחשב האישי הראשון, מחשב הפיסי של יבמ החל את מהפכת המחשב האישי ואפשר לכל אדם להצטייד במחשב משלו.


הנה סרטון על תולדות 100 השנים של חברת יבמ:

http://youtu.be/QsHQETF4hw0
איך הפך גוגל ממנוע חיפוש לשם נרדף לאינטרנט?



בסוף שנות ה-90 היו מנועי החיפוש באינטרנט מאד בעייתיים. חיפוש אחרי תוכן היה מניב המון מידע שטותי, לא קשור או מסחרי ונדרש זמן רב כדי להגיע למה שחיפשת בעזרתם ברשת. בדרך נדרש הגולש לצפות במאות פרסומות, בדפים שנטענים לאט מאד ובהמון הסחות דעת.

אבל הכל השתנה בשנת 1998, כשעלה לאינטרנט מנוע החיפוש של Google. את מנוע החיפוש הצנוע, עם דף חסר פרסומות לחלוטין ותוצאות מדויקות ומהירות מאד, יצרו סרגיי ברין ולארי פייג'. הם היו שני חוקרים צעירים מאוניברסיטת סטנפורד שבארה"ב והרעיון הבסיסי שלהם היה שאת הסדר של תוצאות החיפוש כדאי לבסס על המלצות של אתרים ודפי אינטרנט איכותיים. כדי לזהות את האתרים הללו, לעומת אתרים מסחריים או סתמיים, הם השתמשו בשיטה המדעית שלפיה מספר הדפים המקושרים לאתר אינטרנט מעיד על איכותו. במילים אחרות, ככל שלדף אינטרנט מקושרים דפים רבים ואיכותיים יותר - הוא איכותי וזכאי להופיע במקום בכיר בתוצאות של גוגל, בראש תוצאות החיפוש למה שחיפש המשתמש.

ואכן, מנוע החיפוש שפיתחו השניים, בצירוף מערכת המחשוב החכמה והזולה להדהים שפיתחו, הפכו את מנוע החיפוש של גוגל למנוע החיפוש הפופולרי ביותר ברשת. מאז ועד היום הוא מקדים את כל מתחריו האחרים ביחד.

את החברה שפתחו כינו השניים על שם המונח המתמטי googol, שמייצג את המספר 1 ומאה אפסים אחריו (10100). הקשר למספר עצום זה הוא שאיפתה של גוגל לארגן ולסדר את כמות המידע הבלתי נתפסת שבאינטרנט.

כיום, כשגוגל היא חברת האינטרנט המשפיעה ביותר בעולם ומהתאגידים העסקיים הגדולים והמצליחים בתבל, קשה לתפוס כיצד הגיעה לכך, מרעיון מוצלח ומשני יזמים צעירים, שהיו נחושים לשנות את העולם.


הנה סרטון על ההיסטוריה של חברת האינטרנט גוגל:

http://youtu.be/Quk88piD8PM


תולדות החברה בצורה גרפית:

http://youtu.be/28eBTvvT0HA


מגוון הפיתוחים שגוגל עוסקת בהם:

http://youtu.be/U4LRcwokUnI


כמה דברים שלא ידעתם על גוגל:

https://youtu.be/7c6kyAXb8NY


נאום של מנכ"ל גוגל לארי פייג' ואחד המייסדים שלה:

http://youtu.be/f_eiMKp4QW8


וסרט תיעודי על ההיסטוריה של חברת גוגל:

https://youtu.be/YypPVcyysHc?long=yes
איך נולדה ויקיפדיה והאם היא איכותית כמו אנציקלופדיה מודפסת?



ויקיפדיה (Wikipedia) היא אנציקלופדיה חופשית ושיתופית. האנציקלופדיה הזו היא הראשונה שמתבססת על ציבור הגולשים כמי שכותבים את הערכים שבה ועורכים אותה. היא אינה מסחרית ואפילו פרסומות לא מוצגות בה. לשם קיומה והעסקת העובדים שלה מבצעת הנהלת ויקיפדיה מבצעי התרמה מקוונים, לרוב אחת לשנה.

המילה "ויקי" פירושה בשפת הוואי: מהר או מיד. זו אכן המשמעות של הויקיפדיה, שבה הכל מתעדכן במהירות ובאופן מיידי לאירועים, על ידי הגולשים המסורים. מחקר מקיף שנערך לפני כמה שנים, לאור הביקורת על אי-דיוקים בויקיפדיה, גילה לתדהמת כולם שבריטניקה, אנציקלופדיה בת 200 שנה שערכיה נכתבים ונערכים על ידי מומחים ומדענים, לא מדויקת יותר מאנציקלופדיית הגולשים. בתחומים שונים בריטניקה נמצאה אף כפחות מדויקת ובבירור כפחות מעודכנת מויקיפדיה.

ויקיפדיה פועלת כיום במעל 120 שפות ובגרסה האנגלית, המתקדמת והגדולה ביותר, יש מעל 4 מיליון ערכים שונים. אם באנציקלופדיות המסורתיות נכללו רק ערכים "חשובים", ויקיפדיה מכילה, בנוסף להם, עוד "זנב ארוך" של מיליוני ערכים, שרבים מהם מעניינים מעטים בלבד.


הנה ההיסטוריה של ויקיפדיה ורעיון הויקי בכלל:

https://youtu.be/oVFPW0r4jWk


סרטון עם תרגום לעברית על לידתה של ויקיפדיה:

http://youtu.be/ZDVC_pF9HaA


כתבה על ויקיפדיה בעברית:

https://youtu.be/uTphFFv8O7g


סקירה של ויקיפדיה וגדילת כמות הערכים שבה:

http://youtu.be/HTt3OIgmkBA?t=25s


תיאור הצלחתה ומשימותיה העולמיות של ויקיפדיה:

http://youtu.be/xLiDozNGmqA


הנה ראיון עם ג'ימי וויילס, מייסד ויקיפדיה:

https://youtu.be/51ihFNep4GU?t=13s


כאן ג'ימי וויילס מרצה על המשמעות של ויקיפדיה:

https://youtu.be/WQR0gx0QBZ4?long=yes
מה זה מודל עסקי?



כל חברה מסחרית צריכה להרוויח כדי להמשיך ולהתקיים. הרווח הוא מה שנשאר מהכנסות החברה, אחרי שיורדות מהן ההוצאות שלה. בין אם מדובר בחברות הייטק ובין אם מדובר בחנות, מסעדה או יצרן נעליים - כל עסק מסחרי צריך לגבש לעצמו מודל עיסקי ברור ולהרוויח יותר ממה שהוא מוציא.

מודל עסקי הוא מקורות ההכנסה של החברה המסחרית או העסק. ישנם מודלים עסקיים רבים ומגוונים. הנה דוגמאות:

חברה המוכרת מוצרים - המודל שלה הוא מכירה.

אתר אינטרנט חינמי - המודל העסקי שלו הוא לרוב מפרסומות שבאתר, ממכירת שירותים מיוחדים למי שמעוניין בהם ועוד.

חברה המשווקת מוצר תוכנה - המודלים שלה יכולים להיות מכירת התוכנה או חלוקתה בחינם וגביית תשלום עבור תמיכה בה או עבור שירותים מסוימים שסגורים רק למי שמשלם עבורם.


הנה סרטון שמסביר מהו מודל עיסקי:

http://youtu.be/37q9GB8oblM
איך הפכה eBay מזירת מכירות פומביות לאימפריה?



האתר איביי (eBay) הוקם בשנת 1995 כאתר מכירות פומביות באינטרנט. שמו היה אז AuctionWeb והוא הוקם על ידי מתכנת איראני שנולד בצרפת. לאחר שנתיים שונה שם האתר והעתיד החל להיות ורוד יותר.

ההצלחה המסחררת של איביי כפלטפורמת מסחר עולמית לא קרתה ביום אחד. מאתר מכירות פומביות מקוונות הוא הפך לשוק עולמי אונליין שמאפשר לכל אחד למכור לכל העולם. היות והמסחר בו אפשרי גם כמסחר מקומי וגם למסחר בינלאומי, הפך איביי למתחרה של כל הסוחרים בכל מקום בעולם ובכל תחום בעולם. למעשה איביי הפך להיות זירת המכירה והקנייה של "הזנב הארוך" של המוצרים, שכן ניתן לקנות בו כמעט כל מה שעולה על הדעת, כולל דברים שאף סוחר או חנות רגילים לא היו מוכרים, כמו כפתורים של חליפות חלל, או נשל של נחש..

המוכרים באיביי הם גם אנשים פרטיים וגם עסקים קטנים. הם מציעים מיליוני פריטים ושירותים דרך האתר ובעצם הפלטפורמה המקוונת הזו היא היום זירת מסחר שמאפשרת לכל אדם להקים עסק משלו, כמעט ללא הוצאות. במובן הזה, המצטרפים לאיביי הם אנשים שבאים אל עולם חדש והסוחרים הטובים שבהם כבר הפכו מזמן לאנשים מסודרים.

אגב, השם של איביי נבחר בשל בעיה - מקים האתר רצה את שם המתחם echobay.com. מפני שהדומיין היה תפוס, הוא החליט על שם מקוצר שיהפוך להיסטוריה - השם eBay.


הנה סרטון על תולדות חברת המכירות המקוונות eBay:

http://youtu.be/gbEJL40bV0o


והנה חוויות של אחד מהמוכרים שהצליחו לבנות עסק מצליח למכירה ב-eBay:

http://youtu.be/GTnl0YiRXwM
איך קמה חברת אמזון?



חברת המסחר האלקטרוני הגדולה בעולם אמזון. קום היא מחלוצות המסחר המקוון באינטרנט. אמזון נוסדה על ידי ג'ף בזוס בשנת 1994. בתחילה היא נקראה Cadabra.com, אבל בזוס שינה את שמה במהרה לאמזון - על שם נהר האמזונאס. בזוס משמש מאז ועד היום יו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה והוא הביא אותה לשווי של מאות מיליארדי דולרים!

אמאזון היא הדוגמה הקלאסית לחנות שמספקת את "הזנב הארוך" של המוצרים. אם עד שנות ה-90 מכרו חנויות הספרים מעט רבי מכר להמוני אנשים, אמזון הציעה המוני כותרים וספרים למכירה, רובם ספרים שמעניינים מעט מאד לקוחות וששום חנות פיזית לא הייתה יכולה להציע למכירה.

האתר נפתח ב-1995 ובתחילה פעל רק בארה"ב. בהדרגה פתח בזוס אתרים נפרדים עבור מדינות שונות.

אמזון נוסדה ב-1994 והתפרסמה בראשיתה במכירת ספרים. רק אחרי שהפכה לחנות הספרים הגדולה בעולם החלה אמזון למכור גם מוצרים נוספים כמו דיסקים, סרטים, מוצרי אלקטרוניקה, בגדים ועוד.


הנה סרטון קצר על ההיסטוריה של אמאזון:

http://youtu.be/_Ej4CvUv9iY


סרטון ארוך יותר על תולדותיה של אמזון:

http://youtu.be/ragPsesuk5U


הדרך שעושה חבילה של אמזון, בדרכה אל הלקוח:

http://youtu.be/8-DgmfMa5Zk


תכניות העתיד של החברה על הליקופטרים זעירים שיביאו את החבילות אל הלקוחות בעתיד:

http://youtu.be/f2kfl4j42ac?t=3s


וסרט תיעודי ארוך על ההיסטוריה של אמאזון:

https://youtu.be/smygeWmpavA?long=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.