שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
חיל האוויר הצרפתי
כיצד הפך מטוס המיראז' לאגרוף אווירי אדיר?
המיראז' (Mirage) מעולם לא היה מטוס אחד המיועד למטרה צבאית כלשהי ומתפתח אבולוציונית כמו מין זואולוגי.
נהפוך הוא - המיראז' הוא שמה של סדרת מטוסים צבאיים על-קוליים, סדרה שפותחה למטרות שונות וכללה סדרת מטוסי קרב, אך גם מטוסי תקיפה ואפילו מפציצים.
הסיפור שלו מתחיל לאחר מלחמת העולם השנייה, כשצרפת, זו שבתחילת המאה ה-20 הייתה מעצמה ועכשיו ליקקה את הפצעים מהכיבוש הנאצי, זה שהיה התבוסה הכי גדולה שלה מאז הפלישה האנגלית אליה ב-1415.
צרפת שחוששת כמו כולם ממלחמת עולם שלישית, הפעם לצד ארצות הברית וכנגד ברית המועצות, רוצה לחזור ולהפוך למעצמה. היא מחליטה לפתח מטוס חדיש, שיחליף את המפציצים הכבדים והאיטיים ששלטו עד אז בתחום. החזון הצרפתי הוא של מטוס מהיר, נושא נשק גרעיני טקטי, שיגיע לאויב במהירות אדירה, יחדור את ההגנות שלו ויכה בו - כל זאת עוד לפני שהמפציצים הסובייטיים ייצאו להפציץ את צרפת.
חברת דאסו הצרפתית הציעה לממשלה הצרפתית מטוס תוצרת צרפת, שמהירותו 2 מאך, כלומר פי שניים ממהירות הקול, הטווח שלו 2,000 קילומטר ושיכול לתדלק באוויר. המנהל היהודי המבריק של החברה התכוון להתבסס על מטוס הקרב המהיר והמשוכלל שהחברה הייתה באמצע הפיתוח שלו - המיראז' 3.
חיל האוויר הצרפתי יצא מגדרו מהתלהבות ואישר את ההזמנה. בקיץ 1959 המריא המיראז' 4 לטיסת הבכורה שלו וימים ספורים אחר כך, הוא כבר שבר את השיא העולמי במהירות על מסלול סגור.
חיל האוויר הצרפתי חגג, עם מטות מטוסי קרב והפצצה משוכללים, שהתחזוקה והעמידות שלהם חלומיים ושהם לגמרי של צרפת. שארל דה-גול, הנשיא הנערץ של צרפת, בכלל התאהב במטוס שהחזיר לצרפת את הגאווה. הוא תלה בו את ציפיותיו לביסוס ההרתעה הצרפתית וראה בו את העתיד הביטחוני של צרפת במקרה חירום.
ואכן, המיראז' היה מטוס נהדר. בשלב מסוים הוא הפך אצלנו לנשר הישראלי והפציץ. מטוס המיראז' שימש את חיל האוויר שלנו כמטוס הקרב העיקרי שלה ולמשך תקופה ארוכה ומפוארת במיוחד. כשנשיא צרפת דה גול העניש את ישראל באמברגו מוחלט, היה מי שדאג להעביר את התכניות של המטוס והוקם יפעל ישראלי שיצר אותו כאן.
הנה סיפורו של המטוס שהחזיר את לצרפת את הביטחון, גם העצמי (עברית):
https://youtu.be/9A5BT_7wzjk
כך התערבבו מצוינות, שיתוף פעולה, אמברגו וריגול (עברית):
https://youtu.be/FmqK-zbV_hM
אחד מקרבות האוויר שבהם הוכיחו המיראז'ים את יכולותיהם ויכולות הטייסים שלנו (עברית):
https://youtu.be/ZLcZe1lzGDk
וסיפורו של המיראז' הצרפתי (עברית):
https://youtu.be/vbBTvmZ7j1c
המיראז' (Mirage) מעולם לא היה מטוס אחד המיועד למטרה צבאית כלשהי ומתפתח אבולוציונית כמו מין זואולוגי.
נהפוך הוא - המיראז' הוא שמה של סדרת מטוסים צבאיים על-קוליים, סדרה שפותחה למטרות שונות וכללה סדרת מטוסי קרב, אך גם מטוסי תקיפה ואפילו מפציצים.
הסיפור שלו מתחיל לאחר מלחמת העולם השנייה, כשצרפת, זו שבתחילת המאה ה-20 הייתה מעצמה ועכשיו ליקקה את הפצעים מהכיבוש הנאצי, זה שהיה התבוסה הכי גדולה שלה מאז הפלישה האנגלית אליה ב-1415.
צרפת שחוששת כמו כולם ממלחמת עולם שלישית, הפעם לצד ארצות הברית וכנגד ברית המועצות, רוצה לחזור ולהפוך למעצמה. היא מחליטה לפתח מטוס חדיש, שיחליף את המפציצים הכבדים והאיטיים ששלטו עד אז בתחום. החזון הצרפתי הוא של מטוס מהיר, נושא נשק גרעיני טקטי, שיגיע לאויב במהירות אדירה, יחדור את ההגנות שלו ויכה בו - כל זאת עוד לפני שהמפציצים הסובייטיים ייצאו להפציץ את צרפת.
חברת דאסו הצרפתית הציעה לממשלה הצרפתית מטוס תוצרת צרפת, שמהירותו 2 מאך, כלומר פי שניים ממהירות הקול, הטווח שלו 2,000 קילומטר ושיכול לתדלק באוויר. המנהל היהודי המבריק של החברה התכוון להתבסס על מטוס הקרב המהיר והמשוכלל שהחברה הייתה באמצע הפיתוח שלו - המיראז' 3.
חיל האוויר הצרפתי יצא מגדרו מהתלהבות ואישר את ההזמנה. בקיץ 1959 המריא המיראז' 4 לטיסת הבכורה שלו וימים ספורים אחר כך, הוא כבר שבר את השיא העולמי במהירות על מסלול סגור.
חיל האוויר הצרפתי חגג, עם מטות מטוסי קרב והפצצה משוכללים, שהתחזוקה והעמידות שלהם חלומיים ושהם לגמרי של צרפת. שארל דה-גול, הנשיא הנערץ של צרפת, בכלל התאהב במטוס שהחזיר לצרפת את הגאווה. הוא תלה בו את ציפיותיו לביסוס ההרתעה הצרפתית וראה בו את העתיד הביטחוני של צרפת במקרה חירום.
ואכן, המיראז' היה מטוס נהדר. בשלב מסוים הוא הפך אצלנו לנשר הישראלי והפציץ. מטוס המיראז' שימש את חיל האוויר שלנו כמטוס הקרב העיקרי שלה ולמשך תקופה ארוכה ומפוארת במיוחד. כשנשיא צרפת דה גול העניש את ישראל באמברגו מוחלט, היה מי שדאג להעביר את התכניות של המטוס והוקם יפעל ישראלי שיצר אותו כאן.
הנה סיפורו של המטוס שהחזיר את לצרפת את הביטחון, גם העצמי (עברית):
https://youtu.be/9A5BT_7wzjk
כך התערבבו מצוינות, שיתוף פעולה, אמברגו וריגול (עברית):
https://youtu.be/FmqK-zbV_hM
אחד מקרבות האוויר שבהם הוכיחו המיראז'ים את יכולותיהם ויכולות הטייסים שלנו (עברית):
https://youtu.be/ZLcZe1lzGDk
וסיפורו של המיראז' הצרפתי (עברית):
https://youtu.be/vbBTvmZ7j1c
להיכן נעלם הטייס אנטואן דה סנט-אכזופרי?
אנטואן דה סנט-אכזופרי, מחבר הספר האהוב "הנסיך הקטן", נולד בצרפת בשנת 1900. כבר בגיל 12 הוא הטיס לראשונה מטוס והיה לאחד מחלוצי התעופה בצרפת. הוא המציא המצאות טכניות שונות במטוסים הראשונים, שחלקם משמשים במטוסים עד היום.
סנט אכזופרי כתב ספרים שונים. לאחר שסיים את הידוע שבהם, "הנסיך הקטן", הוא יצא לצפון אפריקה, ללחום במלחמת העולם השנייה, בשורות בנות הברית. רק בזכות הפצרותיו המרובות, אפשרו לו מפקדיו לצאת לקרב, על אף שגילו, 44, היה גיל מתקדם מדי לטיסות קרב. בבוקר ה-31 ביולי 1944, במשימתו הקרבית האחרונה, נעלם מטוסו של הסופר-הטייס המפורסם, ממש מעל האזור שבו גדל.
בשנת 1998 שלה דייג מהים שרשרת-צמיד שזוהתה כשייכת לאנטואן דה סנט אכזופרי. המיקום בים שמדרום לעיר מרסיי היה מתאים להשערות ועל אף שבתחילה פקפקו בממצא, זוהה הצמיד בוודאות כשייך לטייס הסופר. בשנת 2004 נודע שנמצאו גם שרידיו של המטוס שלו.
לאחר שנים רבות הודה טייס מטוס קרב גרמני שהוא שהפיל את מטוסו של סנט אכזופרי, שאת ספריו אהב מאד. הוא ציין שאם היה יודע מי מטיס את מטוס הקרב התוקפני שמולו - הוא לא היה מפיל אותו.
הנה סיפורו של אנטואן דה סנט-אכזופרי (עברית):
https://youtu.be/2f0Ceh5sl7U
הטיסה האחרונה שלו מהסרט שנעשה על מותו:
http://youtu.be/AkfufESrEg8
קדימון לסרט על סיפור הנסיך הקטן:
https://youtu.be/pPr6OTuCmLY?t=31s
וסיפור חייו ומותו בסרטון קצר:
http://youtu.be/Kp3VPAXyCZ4
אנטואן דה סנט-אכזופרי, מחבר הספר האהוב "הנסיך הקטן", נולד בצרפת בשנת 1900. כבר בגיל 12 הוא הטיס לראשונה מטוס והיה לאחד מחלוצי התעופה בצרפת. הוא המציא המצאות טכניות שונות במטוסים הראשונים, שחלקם משמשים במטוסים עד היום.
סנט אכזופרי כתב ספרים שונים. לאחר שסיים את הידוע שבהם, "הנסיך הקטן", הוא יצא לצפון אפריקה, ללחום במלחמת העולם השנייה, בשורות בנות הברית. רק בזכות הפצרותיו המרובות, אפשרו לו מפקדיו לצאת לקרב, על אף שגילו, 44, היה גיל מתקדם מדי לטיסות קרב. בבוקר ה-31 ביולי 1944, במשימתו הקרבית האחרונה, נעלם מטוסו של הסופר-הטייס המפורסם, ממש מעל האזור שבו גדל.
בשנת 1998 שלה דייג מהים שרשרת-צמיד שזוהתה כשייכת לאנטואן דה סנט אכזופרי. המיקום בים שמדרום לעיר מרסיי היה מתאים להשערות ועל אף שבתחילה פקפקו בממצא, זוהה הצמיד בוודאות כשייך לטייס הסופר. בשנת 2004 נודע שנמצאו גם שרידיו של המטוס שלו.
לאחר שנים רבות הודה טייס מטוס קרב גרמני שהוא שהפיל את מטוסו של סנט אכזופרי, שאת ספריו אהב מאד. הוא ציין שאם היה יודע מי מטיס את מטוס הקרב התוקפני שמולו - הוא לא היה מפיל אותו.
הנה סיפורו של אנטואן דה סנט-אכזופרי (עברית):
https://youtu.be/2f0Ceh5sl7U
הטיסה האחרונה שלו מהסרט שנעשה על מותו:
http://youtu.be/AkfufESrEg8
קדימון לסרט על סיפור הנסיך הקטן:
https://youtu.be/pPr6OTuCmLY?t=31s
וסיפור חייו ומותו בסרטון קצר:
http://youtu.be/Kp3VPAXyCZ4