» «

חסידה

חסידה
מה מיוחד בחסידות המעופפות?



חסידות (Storks), אותו עוף ארוך רגליים ומקור, הם מהעופות המרתקים ביותר בטבע ולאו דווקא בגלל העניין של איך באים ילדים לעולם.

לא פעם אפשר לראות מאות ציפורים ענקיות, עם מוטת כנפיים של 3 מטרים, המרחפות בשמיים ללא כל תנועת כנפיים. כך נראות החסידות בטיסתן המדהימה, כשהן משתמשות בזרמי אוויר חמים עולים בדרך מופלאה שכמעט אין דומה לה בעולם הציפורים.

החסידות שייכות למשפחת החסידתיים (Ciconiidae), משפחה הכוללת כ-20 מינים הפזורים ברחבי העולם. הן ציפורי מים גדולות בעלות רגליים ארוכות, צוואר מוארך ומקור חזק שמשמש אותן לציד דגים וצפרדעים באזורי ביצות.

הניגוד החד בין הנוצות הלבנות לשחורות אצל רוב המינים הופך אותן לבלתי נשכחות במראה שלהן. אגב, זו החסידה הלבנה (White Stork) שעל פי האגדה האירופאית המפורסמת מביאה תינוקות לעולם.

הסוד למעופן המרהיב של החסידות הוא טכניקת הטיסה הגולשת (Soaring) שלהן. בניגוד לציפורים רבות שמנפנפות בכנפיים ללא הרף, החסידות מומחיות בלנצל זרמי אוויר חמים עולים (Thermals), באמצעותם הן עולות לגבהים רבים מבלי להוציא כמעט אנרגיה. בשיטה זו הן יכולות לטוס מאות קילומטרים ביום תוך שימוש מינימלי בתנועת כנפיים אקטיבית.

כמו בעלי כנף רבים, נדידת החסידות היא אחד המופעים המרהיבים בעולם הטבע. בכל סתיו עוברות החסידות הלבנות ממרכז אירופה מסע של אלפי קילומטרים לאפריקה. המסלול המזרחי עובר דרך הבוספורוס ושמי ישראל, בעוד מסלול מערבי נוסף עובר דרך גיברלטר.

מדינת ישראל נמצאת על נתיב נדידה מרכזי של מאות אלפי חסידות העוברות בעונות הנדידה, והשמיים מתמלאים בלהקות אדירות של אלפי ציפורים המרחפות יחד ועוצרות כאן למנוחה, אוכל ושתייה.

החסידות הן חד-זוגיות וכל כך נאמנות שזוגות רבים חוזרים לאותו קן שנה אחר שנה. הקנים הענקיים, שנבנים לרוב על גגות או עמודי חשמל, יכולים להגיע למשקל של עשרות קילוגרמים אחרי שנים של שימוש והם הפכו לסמל קבוע בעיירות רבות באירופה.


הנה החסידה לילדים (עברית):

https://youtu.be/sWfpf_yX--w


החסידות באגם (ללא מילים):

https://youtu.be/dkr6jHYHzOQ


כך משיגה החסידה מזון (עברית):

https://youtu.be/FJqF2aBTnFQ


זוג חסידות בקן הגדול:

https://youtu.be/wMHDD4xgmko


חסידות עוצרות בארץ במהלך הנדידה (ללא מילים):

https://youtu.be/mA_LWcnjY4g


בחיוך - חסידות עוצרות בדיוטי פרי (עברית):

https://youtu.be/CcBn6dBIpks


וסרט תיעודי קצר על החסידות (מתורגם):

https://youtu.be/9VYZ5KoQk5Q?long=yes
מעוף בצורת V
למה ציפורים עפות בצורת V?



לא רבים יודעים שציפורים עפות למרחקים בזכות פיזיקה פשוטה וחכמה, שהן אולי לא מבינות אבל למדו להשתמש בה במהלך האבולוציה והיא משמשת אותן היטב.

מדובר בצורת ה-V המוכרת, שניתן לראות בה עפות לא מעט להקות של ציפורים נודדות.

הטיסה, או המעוף בצורת V, הם תופעה שעוררה סקרנות במשך דורות. מחקרים מדעיים מודרניים גילו שלמבנה הזה יש יתרונות אווירודינמיים משמעותיים המאפשרים לציפורים לחסוך באנרגיה במהלך טיסות ארוכות.

אך מהו היתרון הגדול בצורה זו של טיסה, מבחינת הכוח הנדרש לתעופת הלהקה?

מדענים גילו כבר מזמן שכשציפור מניפה את כנפיה היא יוצרת מערבולת אוויר העולה מאחורי קצוות כנפיה. עם הזמן הובן שציפור שטסה מאחורי המובילה ובמעט הצידה, מרוויחה מהמערבולת הקטנה הזו.

מה הרווח של הציפור האחורית?

מסתבר שהציפור שמאחורי המובילה יכולה לנצל את זרם האוויר העולה שיצרה הציפור המובילה ובכך לחסוך בין 20 ל-30 אחוזים מהאנרגיה, כלומר הכוח שנדרש למעופה שלה.

וזו בדיוק הסיבה שהציפורים מסתדרות בזווית אלכסונית אחת ביחס לשנייה, כשכל אחת נהנית מהעזרה של זו שלפניה.

מחקר פורץ דרך שפורסם בכתב העת Nature ב-2014 עקב אחר מגלנים קירחים צפוניים (Northern Bald Ibis) באמצעות חיישנים וגילה שהציפורים מסנכרנות בדיוק את תנועת הכנפיים שלהן ואת המיקום המדויק שלהן ביחס לציפורים שלפניהן.

תוצאות המחקר הזה, אגב, הראו שהן לא רק שומרות על מיקום נכון אלא גם משנות את תזמון נפנוף הכנפיים במדויק כדי למקסם את היתרון האווירודינמי ולהימנע מאזורים שבהם זרם האוויר יורד.

הציפורים גם מחליפות את מיקומן בטיסה בצורת V כך שהעומס של הציפור המובילה, שאינה נהנית מחיסכון באנרגיה, יתחלק בין כל חברות הלהקה. זה מתרחש כשכל כמה זמן מחליפה ציפור אחרת את המובילה שהתעייפה וזו יכולה לעבור לאחור וליהנות מהכוח שמקנה ללהקה המובילה החדשה.

הטיסה בצורת ה-V מקלה גם על תקשורת ותיאום בתוך הלהקה. כל ציפור יכולה לראות את חברותיה ולשמור על מרחק ומיקום אופטימליים. המחקרים מצאו שציפורים נמצאות בטווח של כ-3 מטרים מהציפור שלפניהן, על מנת (כלומר כדי) להפיק את המירב מהיתרון האווירודינמי.

מעניין שלא כל מיני הציפורים משתמשים בשיטה הזו. לרוב נהנות מהשיטה הזו ציפורים גדולות, כמו אווזים (Geese), ברבורים (Swans), ברווזים (Ducks), חסידות (Storks), עגורים (Cranes) ומגלנים (Ibises) שטסות למרחקים בצורת V.

לעומתן, שציפורים קטנות יותר נוטות לטוס בלהקות צפופות וחסרות מבנה ברור.

ממצא נחמד ומעניין התגלה במחקר ב-2001, כשחוקרים אימנו שקנאים לעוף מאחורי סירה ממונעת, כדי לחקור את דפוסי הטיסה שלהם. בניסוי הזה הם הצליחו למדוד ישירות את התועלת האנרגטית של הטיסה במבנה ובכך התחזקה השערת הסיבה למעוף בצורת V.


הנה הסבר אווירודינמי של המעוף של להקת ציפורים בצורת V (מתורגם):

https://youtu.be/f_ocOobKq5Q?end=1m39s


הסבר נוסף באנגלית:

https://youtu.be/Ahm9x8QTQJk


והמחשה קצרה ויפה שמדגימה את היתרון של מבנה ה-V:

https://youtu.be/3N7iEEmmqdA


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.