» «
כלי טיס בלתי מאויש
מהו מל"ט או כטב"מ?



כמו המזל"ט (מטוס זעיר ללא טייס), גם מל"ט (מטוס ללא טייס), או בשמו הכולל כטב"ם (כלי טיס בלתי מאויש), הוא כלי טיס בלתי מאויש, מטוס ללא טייס.

אך המל"ט אינו זעיר אלא מטוס לכל דבר. ממדי המל"טים כיום מגיעים גם לגודל של מטוס קרב ולעיתים הם גם נושאים פצצות וטילים, כך שבנוסף ליכולת הרגילה של נשיאת מערכות מודיעין מתקדמות, הם מהווים כלי תקיפה אוויריים.

השימוש במל"טים ילך ויגבר בשנים הבאות, בעיקר בשל העובדה שהם אינם מסכנים אנשי צוות ומאפשרים ביצוע של משימות מסוכנות מאד ללוחמים, בלא חשש לנפילת שבויים או אבדות בנפש.

ההערכות מומחי תעופה אומרות שדור מטוסי הקרב שמסתיים פיתוחם כרגע הוא הדור האחרון של מטוסי קרב מאוישים. במובן הזה ברור שהמל"ט הוא מטוס הקרב העתידי, או לפחות מטוס הצבא של העתיד.

ישנם מל"טים בצורה של מטוסים וישנם כאלו שהם מסוקים.


כך הפכה ישראל למעצמה מובילה בתחום הכטב"מים (עברית):

https://youtu.be/EW1sI4qKBj0


מל"ט של התעשייה האווירית והשולטים בו מהקרקע:

https://youtu.be/fV6stX6hBv0


טייסת המל"טים ששומרים עלינו בישראל (עברית):

http://youtu.be/4i-jQmGjSQU


המל"ט העתידי של חיל האוויר - הרמס 900:

http://youtu.be/XyH8ULrAm44


וכתבת טלוויזיה על יחידת הכטב"מים של צה"ל (עברית):

https://youtu.be/0M99F0nOAnk?long=yes
מטוסי ריגול
מה ההיסטוריה של מטוס הריגול ולהיכן הוא נעלם?



בדיוק 100 שנה אחרי מלחמת העולם הראשונה, המלחמה שבה נולדו מטוסי הביון ולמעשה היו לחלוצים של התעופה הצבאית, דומה שמטוסי הביון או הריגול הללו אינם קיימים יותר. כיצד הובילה ההיסטוריה הצבאית לכך?

היום הכטב"מים (כלי טיס בלתי מאוישים) מחליפים או החליפו אותם, אבל פעם היו מטוסי הריגול הדבר הכי קרוב לעיניים שכל צבא היה רוצה על האויב שלו, מעליו בשמיים.

מטוסי הריגול, או מטוסי ביון, נולדו בימי מלחמת העולם הראשונה, כשמטוסים קלים טסו מעל הכוחות, סימנו על המפה ורשמו בפנקס את ריכוזי הכוחות שראו ואת מה שצריכים המפקדים לדעת.

אלה היו מטוסי איסוף אוויריים, מטוסים פשוטים ביותר שמהם צפו הטייסים אל האויב שלמטה ודיווחו. לעומתם, מטוס הריגול הראשון שפותח ככזה היה ככל הנראה מטוס הריגול או וי 1 מוהוק (OV1 MOHAWK).

הסוג הוותיק ביותר של מטוסי הריגול היו מטוסי הסיור. מטרתם הייתה זיהוי ותיעוד של נקודות עניין שיכולות לעניין את הכוחות שעתידים לפשוט כל האזור או שמסכנות את הגבולות.

למעשה, מטוסי הסיור הללו היו ראשוני המטוסים הצבאיים בהיסטוריה. במלחמת העולם הראשונה, שהתקיימה בתחילת עידן התעופה, הם יכולים היו לעשות רק משימות כאלה, שהיו יחסית בטוחות. בהמשך, כשמטוסי הקרב נוצרו, נתקלו מטוסי הסיור במערכות נ"מ (נגד מטוסים) ובמטוסי קרב שרצו להפילם ולמנוע מהם גילוי סודות והיערכויות צבאיות. הטסת מטוסי ריגול הפכה בבת אחת למשימה מסוכנת במיוחד.

מלחמת העולם השנייה הפכה את מטוסי הריגול או הסיור האווירי לחשובים הרבה יותר. אם במלחמת העולם הראשונה הלוחמה הייתה גזרתית, באזור מצומצם לכל כוח והתמקדה בחפירות ובהסתערויות מקומיות, כאן הכל השתנה. מאות טנקים הסתערו תוך יום במלחמת העולם השנייה ושינו את תמונת הקרב במהירות אדירה. המידע על תמונת הקרב והיערכות האויב הופך קריטי. מטוס הריגול של היום הוא אחד הכלים היעילים והחשובים לניצחון בקרב של מחר.

בימי המלחמה הקרה של שנות ה-50 הופך השימוש במטוסי סיור וריגול הכרחי לשתי המעצמות, ארה"ב ובריה"מ, בדרכן להשיג מידע הכרחי זו על זו. מטוסי הסיור מתבססים מעתה על מצלמות בלבד.

פיתוח מבריק שנקרא SAR מאפשר עם הזמן להפיק תמונה מהרדאר, המכ"מ. זו המצאה של המתמטיקאי האמריקאי קארל וויילי, שפיתח אלגוריתם גאוני שאפשר ליצור מתמונות בודדות של החזר המכ"מ, בצירוף מדידת מהירות התנועה של המטוס תמונות תלת-ממד של שטחים עצומים.

ואז מייצרים את "הציפור השחורה", ה-SR71. זהו מטוס הריגול החדשני אי-פעם, שהוא גם כלי הטיס הסילוני הכי מהיר אי-פעם.

אבל עם תום המלחמה הקרה הגיעה גם תחילת הסוף של מטוסי הסיור והריגול הרגילים והיקרים כל כך. הביקוש החדש הפך למטוס מצויד היטב, שיודע לעשות משימות רבות ובכללן הסיור והריגול.

כשצבאות מעוניינים במטוסים רב משימתיים, הם בעצם רוצים מטוסים שהריגול והסיור הם רק חלק ממה שהם מאפשרים לטייסים. הסיור אווירי הופך לעוד משימה במערך המשימות של מטוסים מודרניים ולצורך כך מפותחים מכשירי-סיור, פריטי תיעוד וצילום מגוונים.

וכך כל מטוס קרב הפך גם למטוס סיור. כשהתווספו בהמשך גם הלוויינים הצבאיים והיכולת לאסוף מידע קרבי מההחלל, ברור היה שעידן מטוסי הריגול תם.


הנה סיפורם ותולדותיהם של מטוסי הריגול - מהמוסקיטו ועד "הציפור השחורה" (בעברית):

https://youtu.be/sxY16u1wcbM


מוהוק - ראשון מטוסי הריגול (בעברית):

https://youtu.be/llgsVOZBgLE


הנה מטוס הריגול המסתורי של ארה"ב - אורורה:

https://youtu.be/vUPYCAbW880


וגם מטוס ה"עיטם" - מטוס הריגול המודרני של צה"ל:

https://youtu.be/Upi_3dyRYP8
מטוסי ריגול
מהם מטוס הריגול ומטוס הביון והאם יש הבדל ביניהם?



לא פעם משתמשים במושגים של מטוס ריגול ומטוס ביון (באנגלית: Surveillance aircraft; מטוס פיקוח, מעקב) כאותו דבר - מטוס שנועד לאיסוף של מודיעין צבאי.

יש טענה שמטוס ביון הוא גלוי יותר ממטוס ריגול.
לפי תפיסה זו, בניגוד למטוס ריגול, שיש בו מידה רבה של חשאיות, למטוס ביון אין הרבה מה להסתיר. למעשה, מטוסי הביון היו המטוסים הצבאיים הראשונים בהיסטוריה. מדובר כמובן על מלחמת העולם הראשונה.

כלומר, מטוס ביון הוא בעצם מטוס איסוף מודיעין. בכך הוא מבצע משימה גלויה יחסית של איסוף מוטס. מה שאומר שאין הרבה טעם לנסות ולשמור על חשאיות, במטוס מצויד במצלמה שעובר מעל בסיסי האויב.

מכל מקום, מטוסי ביון אוספים מידע גולמי ומשדרים אותו אחורה, לבסיס האם, בו מעבדים את המידע ומפיקים ממנו מודיעין.

כיום יש מטוסים, שעיבוד המידע מתרחש מיד לאחר איסוף המידע, עוד באוויר. זה נעשה באמצעות מחשבים ולעתים גם עם אנשי צוות במטוס עצמו. לבסיס יגיע המידע כשהוא כבר מעובד ומוכן לצורך ניתוח מבצעי והערכה.

גם מטוסי ביון וגם מטוסי ריגול מבצעים משימות מגוונות, באמצעים שונים. מצילומי סטילס, דרך צילום וידאו, האזנה לתקשורת מקומית של האויב, או ריגול אלקטרוני העוקב אחרי מערכות מכ"ם או מערכות הנשק שלו.

גם תמונת המצב שמופק מאמצעים אלה משתנה. בעבר אפשרה הטכנולוגיה לייצר תמונת מצב סטטית, מה שתקף לזמן מוגבל (בין השאר בשל השינויים במיקומי היחידות והמערכות של האויב) וכיום ניתן לייצר תמונת מצב שהיא יותר רציפה ומתמשכת.


מטוסי הביון במלחמת העולם הראשונה היו ראשוני המטוסים הצבאיים בהיסטוריה (עברית):

https://youtu.be/JbVZGLI8izk


הספאד SA, ראשון מטוסי המודיעין והביון שבטוח הוא לא היה (עברית):

https://youtu.be/1ToWA0oB5Ds


המוהוק היה ראשון מטוסי הריגול - גם שלנו (בעברית):

https://youtu.be/llgsVOZBgLE


מטוס הביון הוקאיי והצלחת הגדולה שמותקנת מעליו:

https://youtu.be/e6plYWaTo0Y


והערבוב או הבלבול, משחר ימי התעופה, בין מטוסי הריגול והביון (בעברית):

https://youtu.be/sxY16u1wcbM
כלי טיס בלתי מאויש
מהו מזל"ט?



המזל"ט הוא כלי טיס בלתי מאויש, כלומר אינו נושא עליו בני אדם ואינו מוטס על ידי טייסים. יתרונו הגדול הוא בגודלו הזעיר שמאפשר לו לבצע משימות מבלי שיתגלה על ידי הנמצאים על הקרקע או מערכות של האויב.

את המזל"ט המציאו בישראל. זו הייתה שנת 1969 והמזל"ט היה האמצעי הזול והיעיל שבאמצעותו יכולה הייתה מדינה קטנה, צעירה ומוקפת אויבים להשיג מידע מודיעיני. ואכן, השיטה הישראלית למודיעין מעולה בסיכון נמוך של בני אדם, התפשטה לעולם כולו.

כלי טיס כזה מופעל לרוב מרחוק, על ידי מערכת נשלטת רדיו, אם כי כיום יש גם מזל"טים ממוחשבים שיש להן מערכות מובנות שמקבלות משימות מראש והמזל"ט שולט למעשה בעצמו, עד לחזרתו למקום השילוח, לאחר ביצוע המשימה.

רוב כלי הטיס הללו הם בשימוש מודיעיני של צבאות, אבל גם משטרה, בקרת תנועה, מחקר ושירותי אבטחה משתמשים במזל"טים כדי לשפר את היכולות שלהם.

מזל"טים משמשים כיום במשימות ריגול והשגת ידיעות בעורף האויב, שכן הם מאפשרים ביצוע משימות מסוכנות, ללא סיכון של חיי אדם.


הנה תולדות המזל"ט בעולם (עברית):

https://youtu.be/cO2l4KlWUKc


סטודנטים להנדסה הבונים מזל"ט בעצמם (עברית):

http://youtu.be/kjG9ffT8oSA?t=10s


והימים בהם הומצא המזל"ט (עברית):

https://youtu.be/DTPyHH2Bmsc?long=yes

כטב"מ

טילים היפר-סונים
מהם טילים היפרסוניים ומה מפחיד בהם?



אם לא היו מספיק דאגות סביב המתקפה הרוסית על אוקראינה, הרי שנוסף לה גם השימוש בטילים ההיפר-סוניים (HyperSonic missiles) שרוסיה שיגרה לאוקראינה.

נשק היפר-סוני הוא נשק המסוגל להגיע למהירות של יותר ממאך 5, משהו כמו 1.7 ק"מ לשנייה. טילים היפרסונים, למעשה הם יותר מטוסים ללא טייס מאשר טיל כמו שאנו מכירים אותו, כבר מגיעים היום למהירויות של 10 מאך ויותר.

ההערכה הייתה שטילים היפר-סונים יכנסו לשירות בסביבות 2025 לכל המוקדם. רוסיה הקדימה, מסיבותיה האסטרטגיות. השיגור, שבוצע במלחמה נגד אוקראינה, לא היה מחויב המציאות, במיוחד אם רצה להדגים את היתרון הגדול של הנשק ההיפר-סוני והוא היכולת שלו לחמוק ממערכות ההגנה העכשוויות. אלה בלאו הכי לא נמצאו ברשות צבא אוקראינה.

הטילים ההיפרסוניים מצטיינים במנועים חזקים באופן קיצוני, המטיסים אותם במהירות מטורפת, מבלי שיתפוצצו. יש להם יכולות ניווט מדויקות ופגיעות כמעט ודאיות במטרות. המדהים הוא שהתכונות הללו מאפשרות להם לפגוע ולהשמיד את המטרות, עוד לפני שמערכות ההגנה שלמטה מבינות ומצליחות לפענח מה עבר מעליהן.


#סוגי טילים היפר-סוניים
ישנם שני סוגים של טילים היפר-סוניים. הסוג הראשון הוא טילים גולשים, טילי דאון, טילי גלישה או גולשים היפרסוניים.

הגולשים ההיפרסוניים הם טילים "גולשים" שיכולים אף לשאת ראשי נפץ גרעיניים. הם משוגרים מטיל, שבדרך כלל יהינ טיל בליסטי, המקנה להם את המהירות, כשממנו הם משיכים לצבור מהירות, תוך כדי גלישה.

הסוג השני הוא של טילי שיוט היפר-סוניים. טילי השיוט ההיפר-סוניים הללו מקבלים מהירות מהמנוע המטורף שלהם ואפילו לא זקוקים להנעה של טיל נוסף. מדובר במתקני דאייה היפר-קוליים, המשלבים בין המהירות של טיל בליסטי ליכולות הדיוק והתמרון המעולות של טילי שיוט.

בניגוד לטיל בליסטי, טיל גלישה היפר-סוני יוצא מחוץ לאטמוספרה וחוזר לתוכה תוך גלישה לטווחים של מאות ואף אלפי קילומטרים. הוא יכול לנווט במהלך הטיסה שלו, מה שמוסיף להיותו מהיר במיוחד, את העובדה שקשה מאוד לגלות וליירט אותו.




הכירו את הטיל ההיפר-סוני שניתן לתמרן (עברית):

https://youtu.be/j0J-TLBsMDs


באנגליש:

https://youtu.be/qWAijhqgZcE


הטיל הסיני ההיפרסוני שבאופן מדהים הקיף את כדור הארץ ופגע במטרתו (עברית):

https://youtu.be/U_C8KFsgOfk


סיפורו של הטיל ההיפר-סוני:

https://youtu.be/J4PzhNDzvCM


השימוש הרוסי בו נגד אוקראינה:

https://youtu.be/MIkB6exCmk0


דיווח על הטיל ההיפרסוני שנורה באוקראינה:

https://youtu.be/UAipiOkCq-I


מרוץ החימוש ההיפרסוני מעמיד את סין במיקום חזק (עברית):

https://youtu.be/x2U_TSbB_8g?long=yes


והמרוץ העולמי לטילים היפרסונים:

https://youtu.be/Qe4UOM2Kb_w?long=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.