שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מהם כלי הקָשַה?
כלי הקָשַה (Percussion) הם כלי נגינה שבהם מפיק הנגן על ידי מכה, הקשה בכלי הנגינה. ההקשה מתבצעת באמצעות היד, בעזרת מקל תיפוף או מקושים, או על ידי ניעור. העתיקים ביותר מבין כלי ההקשה הם תופים, כלי נגינה עתיקים, פרהיסטוריים, בהם הצליל מופק בהקשה על עור מתוח, על תיבת תהודה או על מסגרת.
ישנם כלי נגינה, כגון התופים, שעושים בהם שימוש רב במוסיקת הג'אז והפופ. כלי הקשה מדרום אמריקה מכונים כלי הקשה לטיניים או לטינו-אמריקאים. ביניהם מוכרים הקונגס, הבונגוס והטימבּלה, שגם מצאו את דרכם אל מוסיקת הפופ, לרוב בסגנונות הלטיניים שלה - כגון הסלסה והסמבה, ומשם לכל רחבי העולם.
גם במסגרת התזמורת הסימפונית, כלי ההקשה מככבים. לרשות נגני כלי ההקשה בתזמורת עומדים כלי הקשה רבים, המסודרים סביבם על הבמה, והם מחליפים כלי נגינה כל הזמן, על פי דרישות הפרטיטורה.
ראשונים ביניהם הם התופים, שכוללים את הטימפני (או תופי הדוּד), תוף הבס, סנייר, ותוף-מרים.
אחריהם במשפחת כלי ההקשה הקלאסיים באים כלים שמשמיעים רעש ויוצרים גם הם קצב, כמו השליש, הגונג, הקסטנייטות, הרעשן, השוט, התיבה הסינית, והמצילתיים.
אך יש בכלי ההקשה הקלאסיים גם כלים בעלי גובה מוסיקלי מוגדר, כמו כסילופון, גלוקנשפיל, פעמוניה, צ'לסטה, וויברפון. כולם משמשים גם לנגינת מנגינות.
בכמה מכלי ההקשה, כגון המאראקס והרעשן, מנגנים על ידי ניעור ולא הקשה. כלים "מוזרים" אחרים, כגון שרשראות ברזל או צופרי מכוניות, משמשים גם הם, מעת לעת, את נגני כלי ההקשה. בתזמורת הסימפונית, בעיקר ביצירות של מוסיקה מודרנית.
הנה קטע לכלי הקשה מלודיים ותופים:
https://youtu.be/bs_yMbao7IQ?t=17s
כלי הקשה מדרום אמריקה:
https://youtu.be/aFYPs_BeXgU?t=4s
דואט לכלי הקשה:
https://youtu.be/HJvUBLOeFrI
והנה מכונת כלי הקשה שמנגנת לפי מהירות הסיבוב:
https://youtu.be/BJjOdLovlvs
קטע אלקטרוני שבמרכזו כלי הקשה:
https://youtu.be/Bk1pX9qlLGY
הנה כלי הקשה ששמו פאנטם או האנג:
https://youtu.be/xk3BvNLeNgw
קטע לשישיית כלי הקשה, כשכלי הקשה מלודיים במרכזו:
https://youtu.be/e8zzOtKJgSc?t=6s
והנה סרט היכרות ארוך עם כלי ההקשה של התזמורת הסימפונית:
https://youtu.be/-lJctvybAJ8
מהם תופי המתכת של טרינידד?
תופי מתכת (Steel Drum) הומצאו באי טרינידד. בעבר היו תופי המתכת בנויים מחביות גדולות שבחלקן העליון יש ריקועים. כל ריקוע הוא שונה ולכן כל הקשה מפיקה צליל בגובה שונה. הנגינה על תופי המתכת היא באמצעות מקלות.
הסיפור ההיסטורי המעניין הוא שתופי המתכת נוצרו בטרינידד לאחר שהצבא האמריקאי עזב את האי והשאיר אחריו חביות דלק רבות.
הנה הרכב של נגני רחוב על תופי מתכת:
http://youtu.be/K4-QC3tOUaM
הרכב תופי המתכת בטרינידד שממנה באו התופים הללו:
http://youtu.be/bQ30uDqOlNs
והרכב יפאני מדהים שמתמחה בנגינת סטיל דראמס:
http://youtu.be/6rRTcqSzWQs
מהם פעמוני יד?
פעמוני יד (Hand Bells), בסינית פנג-לינג, הם זוג פעמוני נחושת או פליז קטנים שמייצרים צליל צלול ומהדהד כשמקישים אותם זה בזה.
אנו, בארצות המערב, מקשרים אותם למדיטציה הבודהיסטית, אבל פעמוני היד העתיקים משמשים גם בשירים ובריקודי-עם סיניים, במוסיקה להרכבים ובאופרה הסינית המסורתית.
לפעמוני היד מגוון שמות נוספים כמו קערות-פעמון כפולות, מצילות-פעמון ופנג-ג'ונג, בסינית פעמוני הקשה.
מקורם של פעמוני היד הוא בימי שושלת ווי שבצפון סין, בשנים 386-534 לספירה. הם מופיעים גם בפסלים ובציורי קיר בודהיסטיים עתיקים, שהשתמרו במערות דון-הואנג (Dunhuang caves).
הנה פעמוני היד:
https://youtu.be/sYHEHMWA3QM
וכך מייצרים אותם:
https://youtu.be/zN2Xgq6gX2k
קטע נגינה לפעמוני יד:
https://youtu.be/LyFmJxApKRA
564 נגני פעמון יד בביצוע הגדול ביותר אי-פעם:
https://youtu.be/WLMhYmffAIw
ונגנית מיומנת מנגנת לבדה סולו לפעמוני יד:
https://youtu.be/8fjBp8lF3x8
מהו הפסלתריון ואיך מנגנים בו?
פְּסלתריון (Psaltery) הוא כלי נגינה עתיק מאד שמנוגן בקשת או בפריטה. זהו כלי מיתר ממשפחת הציטאר, כלי שנולד בימי הביניים והיה דומה לנבל. שמו מראה שהפסלתריון היה מבוסס על כלי יווני קדום בשם זה, שהיה סוג של נבל משולש.
בתעודות וספרים עתיקים, בין המאות ה-12 ועד ה-15, הופיעו פסלתריונים של ימי הביניים, כשצורתם ומספר מיתריהם משתנים מאחד לשני.
במוסיקה הערבית משמש עד היום הקאנוּן, שהוא סוג של פסלתריון גדול. הפסלתריון הוא גם אבי הצ'מבלו, הפסנתר הקדום, שלהבדיל מפסנתר לא הכיל פטישים אלא מפרטים קטנים, שהיו מחוברים לקלידים ופרטו על מיתריו.
אגב, המילה 'פסנתר' בעברית, מגיעה משמו של הכלי היווני 'פסלתריון'.
הנה הפסלתריון עם הקשת שבה מנגנים בו:
https://youtu.be/83lZ8LT4jm0
דואט של פסלתריונים:
https://youtu.be/_kLYOsoqY9c
המנגינה הנודעת "שרוולים ירוקים" מנוגנת בפסלתריון:
https://youtu.be/sotvgwFm-MI
בימי הביניים ניגנו גם בפסלתריון פריטה:
https://youtu.be/r6ISlBN2rSU?t=8s
ועוד פסלתריון פריטה:
https://youtu.be/0NafOksjVGk?t=6s
איזה כלי נגינה נראה ככלי לאפיית פיתות?
תוף המתכת שנקרא "הנג" (Hang) ובעברית מכנים אותו "פאנטם" מיוצר בשווייץ על ידי שני אנשים, פליקס וסאבינה רוהנאר, שמייצרים כמות מוגבלת ממנו בכל שנה - הכל בעבודת יד.
זהו תוף לכל דבר, אך בניגוד לתוף רגיל הוא מסוגל להפיק צלילים בגבהים שונים, מה שמאפשר לנגן עליו מנגינות. הוא הושפע מתופי המתכת שנבנו בטרינידד ובטובגו, אך מנגנים בו באמצעות הידיים.
הנה אמנית רחוב בנגינה על הפאנטם השווייצרי:
https://youtu.be/U7qXqnHUkag
תבניות חוזרות, או לופים, הם דבר מהפנט בהנג:
https://youtu.be/8nEZpJL-b2A
דואט יפה של שני נגנים פאנטם:
http://youtu.be/xk3BvNLeNgw
ואותו נגן בדואט עם נגן פאנטם נוסף:
http://youtu.be/Z_DhNLCyVss
למעשה מדובר במשפחה של כלים - האפי, קייזן, ראב והנד פאן:
https://youtu.be/a32Bd1F7y9g
וקטע ארוך של נגינת האנג מרגיעה:
https://youtu.be/Sp5dgy8UDKs
מהו הפעמון הגדול ביותר בעולם ומדוע לא צלצלו בו מעולם?
פעמון הצאר (Tsar Bell) שבקרמלין במוסקבה הוא הפעמון הגדול ביותר שנבנה אי-פעם. זהו פעמון היסטורי ענק, שמעולם לא צלצל וניצב היום בחוצות הקרמלין - בתור אטרקציה תיירותית ראשונה במעלה.
הפעמון העצום עשוי ברונזה וגובהו 6.2 מטרים. הוא בעל משקל מדהים של 216 טון. קוטרו בחלקו התחתון הוא כ-6.6 מטרים ועוביו המרבי של הפעמון הוא כ-60 סנטימטרים.
אבל פעמון ענק זה, הכולל לא מעט עיטורים, דיוקנאות שונים וכיתובים שתרמו אמנים עליו, רק נוצר כגדול ביותר בעולם. המדהים בו שהוא נפגם במהלך ייצורו ולא תוקן עוד. הפעמון הגדול בהיסטוריה מעולם לא זכה לצלצל!
#תולדות הפעמון הגדול בתבל
פעמון הענק, שמעולם לא צילצל, נבנה ביוזמת הקיסרית הרוסית אנה. הוא נוצר בשנים 1733-1735, בידי יצרני הפעמונים הידועים ברוסיה, איוון מוטורין ובנו מיכאיל. מוטורין האב החל את העבודה על הפעמון השאפתני אך הוא מת באוגוסט 1735, עוד בטרם נוצק הפעמון. בנו מיכאיל הוא שסיים את העבודה.
אך רצה הגורל ובשריפה שאחזה ב-1737 בבנייני העץ שבקרמלין נסדק הפעמון. זה היה בעודו מונח בבור היציקה. עד אז הפעמון הזה לא הספיק לצלצל ובשריפה הלוהטת נוצר בו שבר ונקרע ממנו חלק, במשקל של כ-11.5 טונות.
לקח עוד כ-100 שנים מאז נשבר, עד שפונה הפעמון מאתר היציקה שלו. לאחר כיבוש מוסקבה ב-1812, תכנן הכובש הצרפתי נפוליאון בונפרטה לקחת את הפעמון. הוא רצה להביאו כשלל לצרפת, בתום מסע הניצחון שלו. אבל תכניתו נכשלה כשקשיים ארגוניים הביאו לדחיית ההובלה, עד שהדבר התבטל לחלוטין, עת הצבא הצרפתי הובס על ידי החורף הרוסי ונפוליאון חזר מובס לפריז.
בשנת 1836 הוצב הפעמון על בסיס מתומן בחצר הקרמלין, בסמוך למגדל הפעמונים של איוואן הגדול. לצידו הונח החלק שנשבר ממנו. בזכות משקלם העצום, לא טרחו לקבע אותם לקרקע. מי המטורף שינסה לגנוב גושי ברונזה עצומים וכבדים שכאלה...
הנה תמונות פעמון הצאר הרוסי:
https://youtu.be/qc_OCrCCTDU
על פעמון הצאר הענקי:
https://youtu.be/alVsyQjI3KA
סיפורו של פעמון הברונזה העצום:
https://youtu.be/DOa4MXAELE0
וזה היה אמור להיות הצליל של פעמון הצאר הרוסי:
https://youtu.be/JjPl1MggU4I
מהי להקה של איש אחד?
להקה של איש אחד היא מושג שמתייחס לנגן שמנגן בו-זמנית בהרבה כלים שונים. רוב האמנים של "להקת איש-אחד" מופיעים ברחוב, כנגני רחוב.
להקות של איש אחד הם נגנים מצוינים, וירטואוזים שמנגנים בו בזמן בידיהם, רגליהם, ברכיהם, כפות רגליהם וכמובן פיהם!
הנה סרטון של להקה של איש-אחד בלובליאנה:
http://youtu.be/gToWQGedLHU
להקת איש אחד שמנגן רוק, עם מערכת תופים שלמה שבנה על גבו:
http://youtu.be/nDLrpG0DCqI
נגן ג'אז שמבצע לבדו בכל הכלים חוץ מהצופים, קטעי ג'אז מורכבים לתזמורת ג'אז:
https://youtu.be/ZpiCEVHtHXM
איש מקרואטיה שהוא להקה-של-איש-אחד:
http://youtu.be/uXMuWi0dUBc
ועם הלופרים והסמפלרים של היום יש גם כאלה שמייצרים שיר לבדם:
https://youtu.be/qafTgd4e2TI
איך העבירו ידיעות ב"טוקינג דראם" האפריקאי?
ה"תוף המדבר" (Talking drum), המכונה "דונדון", הוא תוף אפריקאי מסורתי, בעל צלילים יחודיים, המסוגל להשמיע אפקטים שונים ומגוונים. בתור "תוף שממש מדבר" הדונדון נחשב כלי קדוש והוא אחד החשובים והמרכזיים שבכלי הנגינה של השבטים במערב אפריקה. במדינות כמו ניגריה, מאלי, חוף השנהב וקמרון מנגנים בו בכל אירוע שבטי וחגיגי.
נגן הטוקינג דראם אוחז את התוף מתחת לבית השחי ומנגנים בו בעזרת מקל מכופף. משני צדדיו מתוחים על התוף עורות של עז או כבש. גובה הצליל משתנה על ידי לחיצה והרפייה של החבלים המתוחים בין עורות התוף, על ידי הזרוע המונחת עליו.
אבל לא רבים יודעים שכבר מימי קדם היה הטוקינג דראם אמצעי תקשורת שאפשר תקשורת רחוקה במערב אפריקה. לכל כפר היה קוד משלו וכשהקישו את המסר מהכפר שמעו אותו כל הכפרים שבסביבה. מסרים כאלה הועברו לרדיוס של 30 קילומטרים מסביב לכפר. מסרי ה"תוף המדבר" סייעו בעיתות מלחמה וגם בזמני שלום, לשימושים כמו בהזמנה למסחר בשוק, מסרים על מזג אוויר, הודעה על מחלות בכפר ועוד.
המדהים הוא שבקמרון שבאפריקה כל כך התרגלו לתקשורת הזו שהמשיכו להשתמש ב"טוקינג דראם" אפילו בעת שחלק מהאנשים החזיקו כבר מכשירים סלולאריים. הם כל כך התרגלו והיו מיומנים בהעברת מסרים בעזרת התופים הללו, שהמנהג להשתמש בהם נמשך..
שמו של התוף ניתן לו על שום צליליו, המזכירים את שפת הדיבור בניבים האפריקאים.
הנה סיפורו של הדונדון, הטוקינג דראם:
http://youtu.be/rw-CuQ0bqrg
הסבר מקיף יותר על ההיסטוריה של ה"תוף המדבר":
http://youtu.be/AHFIJZm2dzw?t=1m51s
מצגת וידאו על שימושי התקשורת שלו:
http://youtu.be/9dHzlPFUA1E
ילדים לומדים לתופף באמצעי התקשורת והמוסיקה הזה מגיל צעיר:
http://youtu.be/zDsnlzl8T68
נגן טוקינג דראם מנגן קטע עם צליליו:
http://youtu.be/gyANuUwGtbA
והדגמת המקצבים של הטוקינג דראם:
http://youtu.be/B4oQJZ2TEVI
מי המציא את הפסנתר ומה החידוש שהיה בו?
הממציא של הפורטה-פיאנו, שממנו נולד בהתאמות מסוימות הפסנתר שאנו מכירים, היה ברתולומיאו כריסטופורי (Bartolomeo Cristofori di Francesco), מי שהיה אוצֵר כלי הנגינה של אחת המשפחות העשירות באיטליה, משפחת מדיצ'י מפירנצה.
הפורטה-פיאנו, הכלי שנחשב לאבטיפוס של הפסנתר המודרני, נולד בסביבות סוף המאה ה-17 או תחילת המאה ה-18. הפסנתר הזה נחשב לאחד הכלים החשובים בעולם הנגינה. הכלי הזה, שעבר הרבה עד היום, שינה לחלוטין את התפיסה לגבי המוסיקה.
הפסנתר הראשון, הפורטה פיאנו, כלי מקלדת ראשון שנחשב לכלי הקשה, פותח תוך התבססות על הצ'מבלו, כלי הפריטה הפופולרי שמזכיר במראהו את הפסנתר עם המקלדת. בניגוד לצ'מבלו, הפורטה פיאנו פרץ לעולם ככלי הקשה.
כולנו מכירים כלי הקשה והם הרי כלי רעש, היוצרים בדרך כלל רעש ולא צליל (על אף שיש כלי הקשה מלודיים, כמו קסילופון או ויברפון, המפיקים צלילים בגבהים ספציפיים).
אבל ההשתייכות של הפורטה-פיאנו והפסנתר למשפחה הזו לא קשורה לעוצמת הרעש שהם יוצרים, אלא לדרך הפקת הצליל שלהם. הפסנתר נכלל במשפחה זו בזכות דרך הפקת הצליל שלו. כל קליד של הפסנתר מחובר לפטיש המקיש על מיתריו, כשעוצמת הנגינה בו נקבעת על פי העוצמה שבה לוחצים הפסנתרנים על קלידי הפסנתר בעת הנגינה. לחיצה חזקה על הקלידים מייצרת צליל חזק. לחיצה רכה וחלשה - צליל חלש ושקט
במילים פשוטות, ברתולומיאו המציא בפסנתר כלי הקשה לכל דבר. אמנם כלי שדומה לצמבלו, כלי פריטה, אבל הוא כלי הקשה כי הנגינה בו מבצעת הקשה על המיתרים. הפורטה והפיאנו הם באיטלקית "חזק - חלש", מה שהצביע אז על אפשרויות הדינמיקה שלו, כלומר נגינה בעוצמה משתנה.
הצ'מבלו לא היה מסוגל לכך, כי בו מחובר לכל קליד במקלדת דווקא מפרט שפורט על המיתרים. למפרט זה אין יכולת להפיק נגינה חלשה או חזקה, אלא נגינה בעוצמה אחידה.
הנה סיפורו של ממציא הפורטה פיאנו ולמעשה ממציא הפסנתר:
https://youtu.be/O2L5ZKIu4F4
הפסנתר מעשה ידיו מ-1720, הפסנתר העתיק ביותר ששרד בעולם:
https://youtu.be/6XDJ2O4P97I
פסנתר הפטישים של ברתולומיאו:
https://youtu.be/rM6-DJZc6uI
יצירה של סקרלטי שמנוגנת על פסנתר הפורטה-פיאנו הקדום ביותר של כריסטופורי:
https://youtu.be/A2WdjyKQ57A
הדגמת הפורטה-פיאנו, צליל חזק וחלש, המצאתו הגדולה של כריסטופורי:
https://youtu.be/2ef95BZfYcw
ומי היה מאמין שהטכנולוגיה המודרנית תפיק מהפסנתר צלילים כאלו:
https://youtu.be/eJW9N-h8UgI

כלי הקָשַה (Percussion) הם כלי נגינה שבהם מפיק הנגן על ידי מכה, הקשה בכלי הנגינה. ההקשה מתבצעת באמצעות היד, בעזרת מקל תיפוף או מקושים, או על ידי ניעור. העתיקים ביותר מבין כלי ההקשה הם תופים, כלי נגינה עתיקים, פרהיסטוריים, בהם הצליל מופק בהקשה על עור מתוח, על תיבת תהודה או על מסגרת.
ישנם כלי נגינה, כגון התופים, שעושים בהם שימוש רב במוסיקת הג'אז והפופ. כלי הקשה מדרום אמריקה מכונים כלי הקשה לטיניים או לטינו-אמריקאים. ביניהם מוכרים הקונגס, הבונגוס והטימבּלה, שגם מצאו את דרכם אל מוסיקת הפופ, לרוב בסגנונות הלטיניים שלה - כגון הסלסה והסמבה, ומשם לכל רחבי העולם.
גם במסגרת התזמורת הסימפונית, כלי ההקשה מככבים. לרשות נגני כלי ההקשה בתזמורת עומדים כלי הקשה רבים, המסודרים סביבם על הבמה, והם מחליפים כלי נגינה כל הזמן, על פי דרישות הפרטיטורה.
ראשונים ביניהם הם התופים, שכוללים את הטימפני (או תופי הדוּד), תוף הבס, סנייר, ותוף-מרים.
אחריהם במשפחת כלי ההקשה הקלאסיים באים כלים שמשמיעים רעש ויוצרים גם הם קצב, כמו השליש, הגונג, הקסטנייטות, הרעשן, השוט, התיבה הסינית, והמצילתיים.
אך יש בכלי ההקשה הקלאסיים גם כלים בעלי גובה מוסיקלי מוגדר, כמו כסילופון, גלוקנשפיל, פעמוניה, צ'לסטה, וויברפון. כולם משמשים גם לנגינת מנגינות.
בכמה מכלי ההקשה, כגון המאראקס והרעשן, מנגנים על ידי ניעור ולא הקשה. כלים "מוזרים" אחרים, כגון שרשראות ברזל או צופרי מכוניות, משמשים גם הם, מעת לעת, את נגני כלי ההקשה. בתזמורת הסימפונית, בעיקר ביצירות של מוסיקה מודרנית.
הנה קטע לכלי הקשה מלודיים ותופים:
https://youtu.be/bs_yMbao7IQ?t=17s
כלי הקשה מדרום אמריקה:
https://youtu.be/aFYPs_BeXgU?t=4s
דואט לכלי הקשה:
https://youtu.be/HJvUBLOeFrI
והנה מכונת כלי הקשה שמנגנת לפי מהירות הסיבוב:
https://youtu.be/BJjOdLovlvs
קטע אלקטרוני שבמרכזו כלי הקשה:
https://youtu.be/Bk1pX9qlLGY
הנה כלי הקשה ששמו פאנטם או האנג:
https://youtu.be/xk3BvNLeNgw
קטע לשישיית כלי הקשה, כשכלי הקשה מלודיים במרכזו:
https://youtu.be/e8zzOtKJgSc?t=6s
והנה סרט היכרות ארוך עם כלי ההקשה של התזמורת הסימפונית:
https://youtu.be/-lJctvybAJ8

תופי מתכת (Steel Drum) הומצאו באי טרינידד. בעבר היו תופי המתכת בנויים מחביות גדולות שבחלקן העליון יש ריקועים. כל ריקוע הוא שונה ולכן כל הקשה מפיקה צליל בגובה שונה. הנגינה על תופי המתכת היא באמצעות מקלות.
הסיפור ההיסטורי המעניין הוא שתופי המתכת נוצרו בטרינידד לאחר שהצבא האמריקאי עזב את האי והשאיר אחריו חביות דלק רבות.
הנה הרכב של נגני רחוב על תופי מתכת:
http://youtu.be/K4-QC3tOUaM
הרכב תופי המתכת בטרינידד שממנה באו התופים הללו:
http://youtu.be/bQ30uDqOlNs
והרכב יפאני מדהים שמתמחה בנגינת סטיל דראמס:
http://youtu.be/6rRTcqSzWQs

פעמוני יד (Hand Bells), בסינית פנג-לינג, הם זוג פעמוני נחושת או פליז קטנים שמייצרים צליל צלול ומהדהד כשמקישים אותם זה בזה.
אנו, בארצות המערב, מקשרים אותם למדיטציה הבודהיסטית, אבל פעמוני היד העתיקים משמשים גם בשירים ובריקודי-עם סיניים, במוסיקה להרכבים ובאופרה הסינית המסורתית.
לפעמוני היד מגוון שמות נוספים כמו קערות-פעמון כפולות, מצילות-פעמון ופנג-ג'ונג, בסינית פעמוני הקשה.
מקורם של פעמוני היד הוא בימי שושלת ווי שבצפון סין, בשנים 386-534 לספירה. הם מופיעים גם בפסלים ובציורי קיר בודהיסטיים עתיקים, שהשתמרו במערות דון-הואנג (Dunhuang caves).
הנה פעמוני היד:
https://youtu.be/sYHEHMWA3QM
וכך מייצרים אותם:
https://youtu.be/zN2Xgq6gX2k
קטע נגינה לפעמוני יד:
https://youtu.be/LyFmJxApKRA
564 נגני פעמון יד בביצוע הגדול ביותר אי-פעם:
https://youtu.be/WLMhYmffAIw
ונגנית מיומנת מנגנת לבדה סולו לפעמוני יד:
https://youtu.be/8fjBp8lF3x8

פְּסלתריון (Psaltery) הוא כלי נגינה עתיק מאד שמנוגן בקשת או בפריטה. זהו כלי מיתר ממשפחת הציטאר, כלי שנולד בימי הביניים והיה דומה לנבל. שמו מראה שהפסלתריון היה מבוסס על כלי יווני קדום בשם זה, שהיה סוג של נבל משולש.
בתעודות וספרים עתיקים, בין המאות ה-12 ועד ה-15, הופיעו פסלתריונים של ימי הביניים, כשצורתם ומספר מיתריהם משתנים מאחד לשני.
במוסיקה הערבית משמש עד היום הקאנוּן, שהוא סוג של פסלתריון גדול. הפסלתריון הוא גם אבי הצ'מבלו, הפסנתר הקדום, שלהבדיל מפסנתר לא הכיל פטישים אלא מפרטים קטנים, שהיו מחוברים לקלידים ופרטו על מיתריו.
אגב, המילה 'פסנתר' בעברית, מגיעה משמו של הכלי היווני 'פסלתריון'.
הנה הפסלתריון עם הקשת שבה מנגנים בו:
https://youtu.be/83lZ8LT4jm0
דואט של פסלתריונים:
https://youtu.be/_kLYOsoqY9c
המנגינה הנודעת "שרוולים ירוקים" מנוגנת בפסלתריון:
https://youtu.be/sotvgwFm-MI
בימי הביניים ניגנו גם בפסלתריון פריטה:
https://youtu.be/r6ISlBN2rSU?t=8s
ועוד פסלתריון פריטה:
https://youtu.be/0NafOksjVGk?t=6s
כלי הקשה

תוף המתכת שנקרא "הנג" (Hang) ובעברית מכנים אותו "פאנטם" מיוצר בשווייץ על ידי שני אנשים, פליקס וסאבינה רוהנאר, שמייצרים כמות מוגבלת ממנו בכל שנה - הכל בעבודת יד.
זהו תוף לכל דבר, אך בניגוד לתוף רגיל הוא מסוגל להפיק צלילים בגבהים שונים, מה שמאפשר לנגן עליו מנגינות. הוא הושפע מתופי המתכת שנבנו בטרינידד ובטובגו, אך מנגנים בו באמצעות הידיים.
הנה אמנית רחוב בנגינה על הפאנטם השווייצרי:
https://youtu.be/U7qXqnHUkag
תבניות חוזרות, או לופים, הם דבר מהפנט בהנג:
https://youtu.be/8nEZpJL-b2A
דואט יפה של שני נגנים פאנטם:
http://youtu.be/xk3BvNLeNgw
ואותו נגן בדואט עם נגן פאנטם נוסף:
http://youtu.be/Z_DhNLCyVss
למעשה מדובר במשפחה של כלים - האפי, קייזן, ראב והנד פאן:
https://youtu.be/a32Bd1F7y9g
וקטע ארוך של נגינת האנג מרגיעה:
https://youtu.be/Sp5dgy8UDKs

פעמון הצאר (Tsar Bell) שבקרמלין במוסקבה הוא הפעמון הגדול ביותר שנבנה אי-פעם. זהו פעמון היסטורי ענק, שמעולם לא צלצל וניצב היום בחוצות הקרמלין - בתור אטרקציה תיירותית ראשונה במעלה.
הפעמון העצום עשוי ברונזה וגובהו 6.2 מטרים. הוא בעל משקל מדהים של 216 טון. קוטרו בחלקו התחתון הוא כ-6.6 מטרים ועוביו המרבי של הפעמון הוא כ-60 סנטימטרים.
אבל פעמון ענק זה, הכולל לא מעט עיטורים, דיוקנאות שונים וכיתובים שתרמו אמנים עליו, רק נוצר כגדול ביותר בעולם. המדהים בו שהוא נפגם במהלך ייצורו ולא תוקן עוד. הפעמון הגדול בהיסטוריה מעולם לא זכה לצלצל!
#תולדות הפעמון הגדול בתבל
פעמון הענק, שמעולם לא צילצל, נבנה ביוזמת הקיסרית הרוסית אנה. הוא נוצר בשנים 1733-1735, בידי יצרני הפעמונים הידועים ברוסיה, איוון מוטורין ובנו מיכאיל. מוטורין האב החל את העבודה על הפעמון השאפתני אך הוא מת באוגוסט 1735, עוד בטרם נוצק הפעמון. בנו מיכאיל הוא שסיים את העבודה.
אך רצה הגורל ובשריפה שאחזה ב-1737 בבנייני העץ שבקרמלין נסדק הפעמון. זה היה בעודו מונח בבור היציקה. עד אז הפעמון הזה לא הספיק לצלצל ובשריפה הלוהטת נוצר בו שבר ונקרע ממנו חלק, במשקל של כ-11.5 טונות.
לקח עוד כ-100 שנים מאז נשבר, עד שפונה הפעמון מאתר היציקה שלו. לאחר כיבוש מוסקבה ב-1812, תכנן הכובש הצרפתי נפוליאון בונפרטה לקחת את הפעמון. הוא רצה להביאו כשלל לצרפת, בתום מסע הניצחון שלו. אבל תכניתו נכשלה כשקשיים ארגוניים הביאו לדחיית ההובלה, עד שהדבר התבטל לחלוטין, עת הצבא הצרפתי הובס על ידי החורף הרוסי ונפוליאון חזר מובס לפריז.
בשנת 1836 הוצב הפעמון על בסיס מתומן בחצר הקרמלין, בסמוך למגדל הפעמונים של איוואן הגדול. לצידו הונח החלק שנשבר ממנו. בזכות משקלם העצום, לא טרחו לקבע אותם לקרקע. מי המטורף שינסה לגנוב גושי ברונזה עצומים וכבדים שכאלה...
הנה תמונות פעמון הצאר הרוסי:
https://youtu.be/qc_OCrCCTDU
על פעמון הצאר הענקי:
https://youtu.be/alVsyQjI3KA
סיפורו של פעמון הברונזה העצום:
https://youtu.be/DOa4MXAELE0
וזה היה אמור להיות הצליל של פעמון הצאר הרוסי:
https://youtu.be/JjPl1MggU4I

להקה של איש אחד היא מושג שמתייחס לנגן שמנגן בו-זמנית בהרבה כלים שונים. רוב האמנים של "להקת איש-אחד" מופיעים ברחוב, כנגני רחוב.
להקות של איש אחד הם נגנים מצוינים, וירטואוזים שמנגנים בו בזמן בידיהם, רגליהם, ברכיהם, כפות רגליהם וכמובן פיהם!
הנה סרטון של להקה של איש-אחד בלובליאנה:
http://youtu.be/gToWQGedLHU
להקת איש אחד שמנגן רוק, עם מערכת תופים שלמה שבנה על גבו:
http://youtu.be/nDLrpG0DCqI
נגן ג'אז שמבצע לבדו בכל הכלים חוץ מהצופים, קטעי ג'אז מורכבים לתזמורת ג'אז:
https://youtu.be/ZpiCEVHtHXM
איש מקרואטיה שהוא להקה-של-איש-אחד:
http://youtu.be/uXMuWi0dUBc
ועם הלופרים והסמפלרים של היום יש גם כאלה שמייצרים שיר לבדם:
https://youtu.be/qafTgd4e2TI

ה"תוף המדבר" (Talking drum), המכונה "דונדון", הוא תוף אפריקאי מסורתי, בעל צלילים יחודיים, המסוגל להשמיע אפקטים שונים ומגוונים. בתור "תוף שממש מדבר" הדונדון נחשב כלי קדוש והוא אחד החשובים והמרכזיים שבכלי הנגינה של השבטים במערב אפריקה. במדינות כמו ניגריה, מאלי, חוף השנהב וקמרון מנגנים בו בכל אירוע שבטי וחגיגי.
נגן הטוקינג דראם אוחז את התוף מתחת לבית השחי ומנגנים בו בעזרת מקל מכופף. משני צדדיו מתוחים על התוף עורות של עז או כבש. גובה הצליל משתנה על ידי לחיצה והרפייה של החבלים המתוחים בין עורות התוף, על ידי הזרוע המונחת עליו.
אבל לא רבים יודעים שכבר מימי קדם היה הטוקינג דראם אמצעי תקשורת שאפשר תקשורת רחוקה במערב אפריקה. לכל כפר היה קוד משלו וכשהקישו את המסר מהכפר שמעו אותו כל הכפרים שבסביבה. מסרים כאלה הועברו לרדיוס של 30 קילומטרים מסביב לכפר. מסרי ה"תוף המדבר" סייעו בעיתות מלחמה וגם בזמני שלום, לשימושים כמו בהזמנה למסחר בשוק, מסרים על מזג אוויר, הודעה על מחלות בכפר ועוד.
המדהים הוא שבקמרון שבאפריקה כל כך התרגלו לתקשורת הזו שהמשיכו להשתמש ב"טוקינג דראם" אפילו בעת שחלק מהאנשים החזיקו כבר מכשירים סלולאריים. הם כל כך התרגלו והיו מיומנים בהעברת מסרים בעזרת התופים הללו, שהמנהג להשתמש בהם נמשך..
שמו של התוף ניתן לו על שום צליליו, המזכירים את שפת הדיבור בניבים האפריקאים.
הנה סיפורו של הדונדון, הטוקינג דראם:
http://youtu.be/rw-CuQ0bqrg
הסבר מקיף יותר על ההיסטוריה של ה"תוף המדבר":
http://youtu.be/AHFIJZm2dzw?t=1m51s
מצגת וידאו על שימושי התקשורת שלו:
http://youtu.be/9dHzlPFUA1E
ילדים לומדים לתופף באמצעי התקשורת והמוסיקה הזה מגיל צעיר:
http://youtu.be/zDsnlzl8T68
נגן טוקינג דראם מנגן קטע עם צליליו:
http://youtu.be/gyANuUwGtbA
והדגמת המקצבים של הטוקינג דראם:
http://youtu.be/B4oQJZ2TEVI

הממציא של הפורטה-פיאנו, שממנו נולד בהתאמות מסוימות הפסנתר שאנו מכירים, היה ברתולומיאו כריסטופורי (Bartolomeo Cristofori di Francesco), מי שהיה אוצֵר כלי הנגינה של אחת המשפחות העשירות באיטליה, משפחת מדיצ'י מפירנצה.
הפורטה-פיאנו, הכלי שנחשב לאבטיפוס של הפסנתר המודרני, נולד בסביבות סוף המאה ה-17 או תחילת המאה ה-18. הפסנתר הזה נחשב לאחד הכלים החשובים בעולם הנגינה. הכלי הזה, שעבר הרבה עד היום, שינה לחלוטין את התפיסה לגבי המוסיקה.
הפסנתר הראשון, הפורטה פיאנו, כלי מקלדת ראשון שנחשב לכלי הקשה, פותח תוך התבססות על הצ'מבלו, כלי הפריטה הפופולרי שמזכיר במראהו את הפסנתר עם המקלדת. בניגוד לצ'מבלו, הפורטה פיאנו פרץ לעולם ככלי הקשה.
כולנו מכירים כלי הקשה והם הרי כלי רעש, היוצרים בדרך כלל רעש ולא צליל (על אף שיש כלי הקשה מלודיים, כמו קסילופון או ויברפון, המפיקים צלילים בגבהים ספציפיים).
אבל ההשתייכות של הפורטה-פיאנו והפסנתר למשפחה הזו לא קשורה לעוצמת הרעש שהם יוצרים, אלא לדרך הפקת הצליל שלהם. הפסנתר נכלל במשפחה זו בזכות דרך הפקת הצליל שלו. כל קליד של הפסנתר מחובר לפטיש המקיש על מיתריו, כשעוצמת הנגינה בו נקבעת על פי העוצמה שבה לוחצים הפסנתרנים על קלידי הפסנתר בעת הנגינה. לחיצה חזקה על הקלידים מייצרת צליל חזק. לחיצה רכה וחלשה - צליל חלש ושקט
במילים פשוטות, ברתולומיאו המציא בפסנתר כלי הקשה לכל דבר. אמנם כלי שדומה לצמבלו, כלי פריטה, אבל הוא כלי הקשה כי הנגינה בו מבצעת הקשה על המיתרים. הפורטה והפיאנו הם באיטלקית "חזק - חלש", מה שהצביע אז על אפשרויות הדינמיקה שלו, כלומר נגינה בעוצמה משתנה.
הצ'מבלו לא היה מסוגל לכך, כי בו מחובר לכל קליד במקלדת דווקא מפרט שפורט על המיתרים. למפרט זה אין יכולת להפיק נגינה חלשה או חזקה, אלא נגינה בעוצמה אחידה.
הנה סיפורו של ממציא הפורטה פיאנו ולמעשה ממציא הפסנתר:
https://youtu.be/O2L5ZKIu4F4
הפסנתר מעשה ידיו מ-1720, הפסנתר העתיק ביותר ששרד בעולם:
https://youtu.be/6XDJ2O4P97I
פסנתר הפטישים של ברתולומיאו:
https://youtu.be/rM6-DJZc6uI
יצירה של סקרלטי שמנוגנת על פסנתר הפורטה-פיאנו הקדום ביותר של כריסטופורי:
https://youtu.be/A2WdjyKQ57A
הדגמת הפורטה-פיאנו, צליל חזק וחלש, המצאתו הגדולה של כריסטופורי:
https://youtu.be/2ef95BZfYcw
ומי היה מאמין שהטכנולוגיה המודרנית תפיק מהפסנתר צלילים כאלו:
https://youtu.be/eJW9N-h8UgI
