שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
כלי טיס עתיקים
כיצד יתכן שבכתב חרטומים מצרי צוירו כלי טיס?
זה סיפור מוכר. מחפשי המסתורין והסודות העתיקים מוצאים דבר מה בפריט ארכאולוגי, משהו שנראה כמו חייזר, צלחת מעופפת או כלי טיס קדמוני. הם מעלים השערות משונות ומשונות, ממציאים תאוריות מסתוריות ועתירות דמיון ובדרך כלל ללא בסיס של ממש.
הפסיכולוגים קוראים לתופעה הזו "פראידוליה" - זיהוי של דברים שאנו מכירים בכל מיני תמונות, עתיקות וכדומה. מצד שני, אולי זה חוסר האמונה שלנו ויש בזה משהו.
חוקרים שונים סבורים שבציורי ההירוגליפים, כתב החרטומים הקדום שלהם, המצרים הקדמונים ציירו כלי טיס, כמו המודרניים שאנו מכירים בימינו. אם זה כך הרי שכלי טיס כאלו היו קיימים במציאות כבר לפני אלפי שנים. אגב, באותו הירוגליף נראים גם צוללת (או שמא סירת מרוץ) וטיל או רקטה.
מי בנה אותם? חוצנים? בני תרבות לא ידועה? אנשי אטלנטיס? מה אלה בדיוק?
קשה לדעת מה התשובות. נראה שהמחקר ימשיך ויבדוק גם סברות כאלה, גם אם בנימה של זהירות ואולי אף בלעג סמוי ולעתים גלוי למחפשי הסודות הקדמונים הללו.
הנה סיפורו של ההליקופטר המצרי העתיק:
https://youtu.be/71edygzJKEw
ובין הממצאים המשונים הללו ממצרים העתיקה יש גם צוללות:
https://youtu.be/rLXVfi-o268
זה סיפור מוכר. מחפשי המסתורין והסודות העתיקים מוצאים דבר מה בפריט ארכאולוגי, משהו שנראה כמו חייזר, צלחת מעופפת או כלי טיס קדמוני. הם מעלים השערות משונות ומשונות, ממציאים תאוריות מסתוריות ועתירות דמיון ובדרך כלל ללא בסיס של ממש.
הפסיכולוגים קוראים לתופעה הזו "פראידוליה" - זיהוי של דברים שאנו מכירים בכל מיני תמונות, עתיקות וכדומה. מצד שני, אולי זה חוסר האמונה שלנו ויש בזה משהו.
חוקרים שונים סבורים שבציורי ההירוגליפים, כתב החרטומים הקדום שלהם, המצרים הקדמונים ציירו כלי טיס, כמו המודרניים שאנו מכירים בימינו. אם זה כך הרי שכלי טיס כאלו היו קיימים במציאות כבר לפני אלפי שנים. אגב, באותו הירוגליף נראים גם צוללת (או שמא סירת מרוץ) וטיל או רקטה.
מי בנה אותם? חוצנים? בני תרבות לא ידועה? אנשי אטלנטיס? מה אלה בדיוק?
קשה לדעת מה התשובות. נראה שהמחקר ימשיך ויבדוק גם סברות כאלה, גם אם בנימה של זהירות ואולי אף בלעג סמוי ולעתים גלוי למחפשי הסודות הקדמונים הללו.
הנה סיפורו של ההליקופטר המצרי העתיק:
https://youtu.be/71edygzJKEw
ובין הממצאים המשונים הללו ממצרים העתיקה יש גם צוללות:
https://youtu.be/rLXVfi-o268
האם דגמי המטוסים הופיעו לפני אלפי השנים?
מעופפי הזהב, עשרות דגמי המטוסים העתיקים שנקראים "גולדן פלייר" (The Golden Flyer) והם כבני 1000 שנה, התגלו בחפירות בקולומביה שבדרום אמריקה. החוקרים אמנם סבורים שאלו פסלי ציפורים או דגים, אבל יש המאמינים שהחפצים הללו הם דגמי מטוסים או חלליות בדגם מעבורות החלל המודרניות. הם מזהים בפסלונים הללו "מנועים", "מושבי טייס" ואפילו צורת כנפיים המזכירה כנפיים של מטוס.
גם במצרים העתיקה התגלה פריט עץ מגולף שזכה לשם "ציפור סקרה" (Saqqara Bird) שנראה כמו כלי טיס עתיק ויש לו מאפיינים שכאלה. באסיה תיארו כתבים הודיים עתיקים כלי טיס עגול שמזכיר דווקא עב"ם וכונה אצלם "וימאנה" (Vimana).
אלה גם אלה מעוררים את הדמיון של הארכיאולוגים ושל חובבי המסתורין גם יחד. הדגמים נראים מדויקים ותואמים לתקנים אווירודינמיים מודרניים של ימינו. הם אמנם נראים כמו חרקים קטנים, אבל צורתם המשולשת ומרכיבים כמו מייצבי טיסה לא תואמים שום יצור טבעי שמוכר לחוקרים.
כמובן שאנשי מדע רציניים טוענים שכל העניינים הללו הם במסגרת התופעה שנקראת "פראידוליה" ובה אנשים מוצאים צורות מוכרות בדברים לא קשורים.
הנה מעופף הזהב מקולומביה:
https://youtu.be/W3RdMJobB6M
והאחות מהמזרח - ציפור הסקרה ממצרים העתיקה:
https://youtu.be/zGVWcF4fssI
מחקר שנעשה על הדיוק האווירודינמי של דגמי מטוסים עתיקים:
https://youtu.be/7LdOioSt6vc
הוימאנה שתיארו ההודים בכתביהם העתיקים:
https://youtu.be/nlRG7k2tVrg
האם כך נראו הווימאנות הללו:
https://youtu.be/sJel87l4PR0
מעופפי הזהב, עשרות דגמי המטוסים העתיקים שנקראים "גולדן פלייר" (The Golden Flyer) והם כבני 1000 שנה, התגלו בחפירות בקולומביה שבדרום אמריקה. החוקרים אמנם סבורים שאלו פסלי ציפורים או דגים, אבל יש המאמינים שהחפצים הללו הם דגמי מטוסים או חלליות בדגם מעבורות החלל המודרניות. הם מזהים בפסלונים הללו "מנועים", "מושבי טייס" ואפילו צורת כנפיים המזכירה כנפיים של מטוס.
גם במצרים העתיקה התגלה פריט עץ מגולף שזכה לשם "ציפור סקרה" (Saqqara Bird) שנראה כמו כלי טיס עתיק ויש לו מאפיינים שכאלה. באסיה תיארו כתבים הודיים עתיקים כלי טיס עגול שמזכיר דווקא עב"ם וכונה אצלם "וימאנה" (Vimana).
אלה גם אלה מעוררים את הדמיון של הארכיאולוגים ושל חובבי המסתורין גם יחד. הדגמים נראים מדויקים ותואמים לתקנים אווירודינמיים מודרניים של ימינו. הם אמנם נראים כמו חרקים קטנים, אבל צורתם המשולשת ומרכיבים כמו מייצבי טיסה לא תואמים שום יצור טבעי שמוכר לחוקרים.
כמובן שאנשי מדע רציניים טוענים שכל העניינים הללו הם במסגרת התופעה שנקראת "פראידוליה" ובה אנשים מוצאים צורות מוכרות בדברים לא קשורים.
הנה מעופף הזהב מקולומביה:
https://youtu.be/W3RdMJobB6M
והאחות מהמזרח - ציפור הסקרה ממצרים העתיקה:
https://youtu.be/zGVWcF4fssI
מחקר שנעשה על הדיוק האווירודינמי של דגמי מטוסים עתיקים:
https://youtu.be/7LdOioSt6vc
הוימאנה שתיארו ההודים בכתביהם העתיקים:
https://youtu.be/nlRG7k2tVrg
האם כך נראו הווימאנות הללו:
https://youtu.be/sJel87l4PR0
מי הצייר שתכנן מכונות טיסה?
ליאונרדו דה וינצ'י היה מהאנשים המבריקים בהיסטוריה. הוא היה חוקר, רופא, מדען ואמן דגול, בן תקופת הרנסאנס. אבל לא כולם יודעים שהוא היה גם מגדולי המתכננים של כלי תעופה. כבר במאה ה-15 הוא שרטט תכניות לכלי טיס אפשריים. בין השאר הוא גם שרטט דגם מוקדם של מסוק.
ליאונרדו לא זכה לבנות את כלי הטיס שתכנן. בתקופתו גם מנועים לא הומצאו עדיין ולכן לא ניתן היה להעלות לאוויר מכונות טיסה דוגמת אלה שתכנן. בנוסף למסוק, הוא הכין גם מאות שרטוטים אחרים, של מעוף הציפורים, מצנחים ומנגנוני תעופה שונים, כמו האורניתופטר שחיקה את מעוף הציפור. נסיונות לבנות את המכונות הללו הסתיימו בדרך כלל בהתרסקות.
ללאונרדו היו מאות רישומים וסיכומים ביומנו שנגעו במחקר התעופה, וכנראה שאחת התשוקות הגדולות ביותר שלו הייתה לטוס בשמים בדיוק כמו ציפור. למעשה, הדגם שעבד עליו כ-"מכונה המעופפת" קיבל את השראתו ממבנה גופם של ציפורים ועטלפים. העיצוב שלו כלל זוג כנפיים ענקיות שמחוברות למסגרת עץ, בתוכה יושב הטייס בשכיבה על הבטן ושולט בכנפיים בעזרת ידיות. למרבה הצער, לאונרדו מעולם לא בנה את המכונה הזו, וגם אם היה מנסה לבנות אותה, היא לא הייתה חווה הצלחה. זאת משום שלמכונה לא היה מנוע, כך שלא ברור כיצד הייתה אמורה להתנתק מהאדמה ולהתחיל את מסעה ברום השמיים. גם אם היו דוחפים את המכונה מקצה צוק, הסבירות שהטייס היה חוזר בריא ושלם לאחר טיסת המבחן, הייתה נמוכה מאוד.
בני האדם היו צריכים לחכות כ-400 שנה עד שבאמת יכלו לעוף, ורק בשנת 1903, בנו האחים ווילבור ואורוויל רייט את הדגם הראשון שהצליח לעוף, ודחפו קדימה את תחום התעופה. כיום מציג מוזיאון דה וינצ'י שבעיר הצרפתית אביניון את מכונות הטיס שהמציא. גם בעירו שבאיטליה, העיר וינצ'י, ישנו מוזיאון שמוקדש להישגיו ובו דגמים רבים שנבנו משרטוטיו של הגאון בן העיר.
הנה סרטון שבו כמה ממכונות הטיסה שתכנן דה וינצ'י מתחילות לעוף:
http://youtu.be/pxBm7eg37MQ
ההמצאות האוויריות של ליאונרדו דה וינצ'י ורישומיו הרבים למכונות מעופפות שונות:
http://youtu.be/ugVB9ih9boQ
האם כך היא הייתה טסה?
https://youtu.be/O6Jn2AK44sg
התכניות של מכונת הטיסה נמצאות במחברות של ליאונרדו שבמוזיאון:
https://youtu.be/vzzNd1VlR3g
נסיון לתאר כיצד היו אמורות לטוס ואת המצנח שתכנן הגאון:
https://youtu.be/AdDWO_uoEuI
וקטע ממשחק המחשב אססין קריד שבו רודפים אחרי מישהו שבורח במכונת הטיסה שדה וינצ'י תכנן:
http://youtu.be/ORGVc1Sg7e8
ליאונרדו דה וינצ'י היה מהאנשים המבריקים בהיסטוריה. הוא היה חוקר, רופא, מדען ואמן דגול, בן תקופת הרנסאנס. אבל לא כולם יודעים שהוא היה גם מגדולי המתכננים של כלי תעופה. כבר במאה ה-15 הוא שרטט תכניות לכלי טיס אפשריים. בין השאר הוא גם שרטט דגם מוקדם של מסוק.
ליאונרדו לא זכה לבנות את כלי הטיס שתכנן. בתקופתו גם מנועים לא הומצאו עדיין ולכן לא ניתן היה להעלות לאוויר מכונות טיסה דוגמת אלה שתכנן. בנוסף למסוק, הוא הכין גם מאות שרטוטים אחרים, של מעוף הציפורים, מצנחים ומנגנוני תעופה שונים, כמו האורניתופטר שחיקה את מעוף הציפור. נסיונות לבנות את המכונות הללו הסתיימו בדרך כלל בהתרסקות.
ללאונרדו היו מאות רישומים וסיכומים ביומנו שנגעו במחקר התעופה, וכנראה שאחת התשוקות הגדולות ביותר שלו הייתה לטוס בשמים בדיוק כמו ציפור. למעשה, הדגם שעבד עליו כ-"מכונה המעופפת" קיבל את השראתו ממבנה גופם של ציפורים ועטלפים. העיצוב שלו כלל זוג כנפיים ענקיות שמחוברות למסגרת עץ, בתוכה יושב הטייס בשכיבה על הבטן ושולט בכנפיים בעזרת ידיות. למרבה הצער, לאונרדו מעולם לא בנה את המכונה הזו, וגם אם היה מנסה לבנות אותה, היא לא הייתה חווה הצלחה. זאת משום שלמכונה לא היה מנוע, כך שלא ברור כיצד הייתה אמורה להתנתק מהאדמה ולהתחיל את מסעה ברום השמיים. גם אם היו דוחפים את המכונה מקצה צוק, הסבירות שהטייס היה חוזר בריא ושלם לאחר טיסת המבחן, הייתה נמוכה מאוד.
בני האדם היו צריכים לחכות כ-400 שנה עד שבאמת יכלו לעוף, ורק בשנת 1903, בנו האחים ווילבור ואורוויל רייט את הדגם הראשון שהצליח לעוף, ודחפו קדימה את תחום התעופה. כיום מציג מוזיאון דה וינצ'י שבעיר הצרפתית אביניון את מכונות הטיס שהמציא. גם בעירו שבאיטליה, העיר וינצ'י, ישנו מוזיאון שמוקדש להישגיו ובו דגמים רבים שנבנו משרטוטיו של הגאון בן העיר.
הנה סרטון שבו כמה ממכונות הטיסה שתכנן דה וינצ'י מתחילות לעוף:
http://youtu.be/pxBm7eg37MQ
ההמצאות האוויריות של ליאונרדו דה וינצ'י ורישומיו הרבים למכונות מעופפות שונות:
http://youtu.be/ugVB9ih9boQ
האם כך היא הייתה טסה?
https://youtu.be/O6Jn2AK44sg
התכניות של מכונת הטיסה נמצאות במחברות של ליאונרדו שבמוזיאון:
https://youtu.be/vzzNd1VlR3g
נסיון לתאר כיצד היו אמורות לטוס ואת המצנח שתכנן הגאון:
https://youtu.be/AdDWO_uoEuI
וקטע ממשחק המחשב אססין קריד שבו רודפים אחרי מישהו שבורח במכונת הטיסה שדה וינצ'י תכנן:
http://youtu.be/ORGVc1Sg7e8
מיהו קלמנט אדר שהיה הראשון לטוס בכלי טיס כבד מהאוויר?
בשנת 1890 הצליח הצרפתי קלמנט אדר (Clement Ader) לבנות דאון שהיה בו מנוע קיטור ענקי. המנוע סובב פרופלור שהצליח להרימו לגובה של 20 סנטימטרים באוויר. הוא הצליח לעוף כך למרחק של 50 מטרים.
כך היה קלמנט אדר לראשון שטס בכלי טיס כבד מהאוויר. אגב, הוא קרא למטוס שלו Avion ומכאן יתורגם שמו של המטוס לעברית, כשאיתמר בן יהודה, הבן של, יתן לו את השם אווירון.
על אף שטיסה בגובה כה נמוך אינה טיסה של ממש, אל תזלזלו בהישג של אדר. בפעם הראשונה בהיסטוריה הצליח כלי טיס כבד מהאוויר להמריא מהקרקע ובעצמו.
הההמראה הייתה בכוח סיבובי המדחף שלו בלבד. עד אז הצליחו קודמיו רק לגלוש במורד גבעות בדאונים שונים וממונעים, והצליחו בקושי להחזיקם באוויר. לכן קלמנט אדר נחשב לחלוץ התעופה הממונעת.
אגב, אדר הוא גם הממציא של רעיון נושאת המטוסים. הוא היה הראשון שהבין שמטוסים, שבאותה תקופה הוגבלו במרחקי הטיסה שלהם מאד, יוכלו לבצע משימות צבאיות מורכבות ומוצדקות, אם יוכלו להמריא מספינה שתהווה שדה תעופה נייד, שיכול להגיע לקרבת המטרה.
זה עדיין לא מטוס לטווחים ארוכים אבל כך הצליח קלמנט אדר להיות הראשון שממש טס באוויר (עברית):
https://youtu.be/TpXh3x7lB_E
סיפורו של קלמנט אדר:
https://youtu.be/089jC-_5nnM
על הטייס שהציל את נושאת המטוסים שלו:
https://youtu.be/FSgvPHBMV9w
וקלמנט אדר עם נושאות המטוסים שהמציא והפכו לנשק אסטרטגי בימינו (עברית):
https://youtu.be/751AD9TT01Q
בשנת 1890 הצליח הצרפתי קלמנט אדר (Clement Ader) לבנות דאון שהיה בו מנוע קיטור ענקי. המנוע סובב פרופלור שהצליח להרימו לגובה של 20 סנטימטרים באוויר. הוא הצליח לעוף כך למרחק של 50 מטרים.
כך היה קלמנט אדר לראשון שטס בכלי טיס כבד מהאוויר. אגב, הוא קרא למטוס שלו Avion ומכאן יתורגם שמו של המטוס לעברית, כשאיתמר בן יהודה, הבן של, יתן לו את השם אווירון.
על אף שטיסה בגובה כה נמוך אינה טיסה של ממש, אל תזלזלו בהישג של אדר. בפעם הראשונה בהיסטוריה הצליח כלי טיס כבד מהאוויר להמריא מהקרקע ובעצמו.
הההמראה הייתה בכוח סיבובי המדחף שלו בלבד. עד אז הצליחו קודמיו רק לגלוש במורד גבעות בדאונים שונים וממונעים, והצליחו בקושי להחזיקם באוויר. לכן קלמנט אדר נחשב לחלוץ התעופה הממונעת.
אגב, אדר הוא גם הממציא של רעיון נושאת המטוסים. הוא היה הראשון שהבין שמטוסים, שבאותה תקופה הוגבלו במרחקי הטיסה שלהם מאד, יוכלו לבצע משימות צבאיות מורכבות ומוצדקות, אם יוכלו להמריא מספינה שתהווה שדה תעופה נייד, שיכול להגיע לקרבת המטרה.
זה עדיין לא מטוס לטווחים ארוכים אבל כך הצליח קלמנט אדר להיות הראשון שממש טס באוויר (עברית):
https://youtu.be/TpXh3x7lB_E
סיפורו של קלמנט אדר:
https://youtu.be/089jC-_5nnM
על הטייס שהציל את נושאת המטוסים שלו:
https://youtu.be/FSgvPHBMV9w
וקלמנט אדר עם נושאות המטוסים שהמציא והפכו לנשק אסטרטגי בימינו (עברית):
https://youtu.be/751AD9TT01Q