» «
אאוריקה
מה תורמים הוידאו והתמונות לאאוריקה?


אנשים אוהבים תמונות ווידאו. אם פעם אמרו שתמונה שווה לאלף מילים, היום יודעים שתמונה וסרטון שווים זהב. מסתבר שהמוח האנושי מעבד מידע ויזואלי כמוהם פי 60,000 יותר מהר מאשר הוא מעבד מלל.


הנה סרטון שמציג את היתרונות של הוידאו להעברת מסרים:

http://youtu.be/ymCmL2h6xUQ
כלב
איך ליצור כלבלב מבלונים?


יצירת כלבים מבלונים היא טריק יום ההולדת הקלאסי של המפעילים. הבה נלמד כיצד עושים זאת.


מדריך חדש לילדים שבו תלמדו איך אפשר להכין כלב מבלון:

http://youtu.be/-zJzIz_oi24
קיפול בלונים
איך ליצור לב מבלונים?



יצירה של לב מבלונים היא לא ממש מסובכת. הנה הדרך לעשות זאת.


מדריך מהנה שבו תלמדו איך אפשר להכין לב מבלון:

http://youtu.be/Xnfe9LFjYMs
צלליות ידיים
איך לעשות צלליות של חיות בידיים?



הצל יוצר הרבה פעמים צורות מעניינות. פעם, לפני שהייתה טלוויזיה, היו הורים וילדים משתעשעים באור וצל ויוצרים צלליות עם הידיים. כל מה שנדרש לזה היה חושך ומנורה. המנורה הייתה מטילה אור על הידיים והצל היה עושה את השאר. כשיוצרים צורות באצבעות וכפות הידיים, היה הצל משתנה ופתאום היית יכול לראות בעלי חיים, מכשפים ושדים ועוד המון דברים מרתקים.

זה די קשה להסביר במילים את הקסם של פעם, אז צירפנו לכם כמה סרטוני הדרכה, כדי שתוכלו ליצור צלליות ידיים יפות ולא קשות מדי.


הנה צלליות מרהיבות כולל המון חיות בשיר:

https://youtu.be/4yNK32GmhTk


מדריך לחיות ראשונות באמצעות הידיים והצלליות:

https://youtu.be/Uv-MdaBfk8U


מופע חייתי של צלליות:

https://youtu.be/oWQ3Ep3NdiA


הנה עוד חיות ואיך עושים אותן בידיים:

http://youtu.be/vUmqRA_PdoU

לימוד

מפת חשיבה
מהי מפת חשיבה?



מפות חשיבה (Mind Map), מפות מושגיות או מפות קוגניטיביות הם שמות של שיטת ייצוג ותיעוד גרפי של ידע, לצורך חשיבה ובתהליכי חשיבה.

בשיטה זו פורשים רעיונות בעזרת מפת חשיבה המשמשת ככלי לייצוג הידע. את מפת החשיבה ניתן לבנות באופן ידני, על ידי שימוש בלוח וטוש, כלי כתיבה ונייר או בכלים ממוחשבים, כמו תוכנות או שירותים מקוונים המיועדים ליצירת מפת חשיבה אונליין.

המפה, בצורה של "שמש רעיונות" כמו שקראו לה פעם בתנועות הנוער, מסייעת למפות ולארגן את המרכיבים השונים של תהליך החשיבה. סביב הרעיון המרכזי מקשרים אסוציאציות, רעיונות, מושגים, משימות, דימויים ויזואליים וכדומה. ניתן להשתמש בצבעים לענפים הראשיים והחשובים ביותר.

ההנחיות הפשוטות, התיאור החזותי, המלל התמציתי והמבנה ההיררכי והמסתעף - כולם מקלים על הבנת הדברים ותפיסה טובה וחשיבה יצירתית יותר עליהם.

יתרונה הגדול של המפה הקוגניטיבית, מפת החשיבה, הוא בכך שהיא מגדילה את היצירתיות ושיתוף הפעולה ב"זריקת הרעיונות" ומקטינה את השיפוט והסינון.

מפת החשיבה יכולה לשמש ככלי לייצוג ידע, לשיפור הלמידה והזיכרון, לתיאור רעיונות מורכבים, לסיכום של הרצאות ועוד.

גם בתכנון של אתרי אינטרנט ואפליקציות ממוחשבות עושים שימוש רב במפות החשיבה. החל משלב הגדרת האפליקציה, הפרויקט או האתר, ועד להצגת מפת האתר או האפליקציה כמפת חשיבה ויזואלית, המחליפה את הרשימה הלינארית או הטבלה, הפחות מוצלחות לכך.

לתצוגה הגרפית השפעה רבה על האופן בו אנו מסדרים את המידע ומעניקים לו משמעות, ובכך גדולתן של מפות החשיבה.


הנה סרטון על מפות חשיבה:

https://youtu.be/0CHsDcylPrQ


כך יוצרים מפת חשיבה:

https://youtu.be/wLWV0XN7K1g



הדגמת יצירת מפה מושגית בכלי מקוון בנושא מים:

https://youtu.be/tWEdlTr3UpU


ועוד הדרכה ליצירת מפת חשיבה בפופלט:

https://youtu.be/u_pNZdQos5c


ותוכנת מיפוי החשיבה ליזמים וסטארטאפים:

https://youtu.be/szBb5f7zeQ0
כוכב אוריגמי
איך להכין כוכב מאוריגמי?



כולם אוהבים את הכוכבים, אבל מי יכול לייצר אחד? - ובכן, בואו ונהיה בוראים קטנים לרגע ונכין כוכב של ממש, אבל מנייר. נעשה את זה בקיפול נייר בסגנון האוריגמי.



הנה סרטון לימוד להכנה של כוכב באוריגמי:

http://youtu.be/fzG4GhF_QAg
שונות
האם זה רע להיות שונה מכולם?



בדרך כלל אנו מביטים במי שנוהג אחרת מכולם כמישהו לא נורמלי, אבל האם זה באמת כך? - ואולי זהו הגאון הבא, הממציא החשוב, המגלה המדהים או האמן המהפכני והחשוב הבא?

אז לא. האנשים השונים, כל אחד וסיבותיו שלו, הם פשוטו כמשמעו שונים. אבל הם אנשים שאולי בחרו דרך חיים שונה, נוהגים אחרת, נראים או מצטיירים אחרת בעיני כולם, אבל בסוף הם פשוט לא כמו כולם.

מהם ייצאו גם פורצי הדרך הבאים, הכותבים המיוחדים, הממציאים והמגלים של דברים חדשים. היום אנחנו כבר רגילים שלא פעם הם החנונים שמביאים את העולם קדימה, הם אלו ששנים אחרי שעשו משהו מוזר, יתגלה כמה היה חשוב ומשמעותי למין האנושי.

וכן, חלק מהם שונים ואולי לא יהיו כאלה. אבל כדאי תמיד לזכור שבגלל זה אנחנו מין אחר, הומו סאפיינס, בני תרבות ולא חיות, בטח שלא חיות פרא. התנהגות מפלה, משפילה ואפילו אלימה היא אופיינית רק לחברות מעוותות, מונהגות בידי אנשים לא ראויים, או פרימיטיביות במובן הרע, כי יש המון חברות פרימיטיביות עם ערכים חברתיים ראויים לקנאה שחלילה מכוון אליהן.

אז לא. זה לא רע, גם אם זה קשה להיות שונה מכולם. בתנאי שהכולם הזה הוא כולם של אנשים ראויים ושהם חלק מחברת מופת.


הנה סרטון:

http://youtu.be/QaXynUJUOQY?t=30s
מטוס אוריגמי
איך להכין מטוס מאוריגמי?



הנה מדריך קיפולים של מטוס אוריגמי מעולה. שימו לב שהמדריך הוא ללא קול.


הנה סרטון הדרכה להכנת מטוס בקיפולי נייר:

https://youtu.be/ELcGboBssug


עוד דגם של מטוס נייר באוריגמי:

https://youtu.be/HHVcl-Iez8M


ועיצוב אחר:

https://youtu.be/O1-mXLMppRc


גלישה בטוחה
מהי גלישה בטוחה באינטרנט?
על אילו כללים כדאי להקפיד לגלישה בטוחה ברשת?
איך להיזהר ברשת?


המשרד לביטחון פנים ממליץ על כמה כללים להתנהגות זהירה בגלישה באינטרנט:

1. תהיו רגישים למסרים שאתם מקבלים ומוסרים ברשתות החברתיות​

2. דיווח הוא הגשת עזרה ולא הלשנה

3. ​ הרכוש הציבורי נועד גם בשבילכם- שמרו עליו

4. ​ שיתוף חברים טובים יכול להציל חיים

5. ​ הגוף שלך – שייך רק לך

6. ​ מידע אישי לא מוסרים ברשת

7. ​ אלכוהול שותה לך את החיים

8. ​חרם על מישהו היום יכול להיות חרם עליך מחר

9. ​ בעת צרה פנו למבוגר אחראי או גורם מקצועי

10. ​ בהימורים בסוף מפסידים


הנה סרטון על חשיבות הגלישה הבטוחה ברשת (עברית):

http://youtu.be/kDGPVF5M8oo
איך להכין פיל באוריגמי?



במדריך זה מלמדים איך לקפל פיל באוריגמי! המדריך ממליץ שאם מעולם לא קיפלתם נייר באוריגמי, לא מומלץ לך להתחיל בקיפול הזה.


הנה לימוד הכנה של פיל באוריגמי:

http://youtu.be/RVqLoQ83f_k
מה ההבדל בין למידת מכונה ללמידה עמוקה?



הלמידה העמוקה (Deep Learning) היא טכנולוגיה שמאפשרת למערכות מחשב לחקות את פעולת המוח האנושי ולבצע למידה, תוך שיפור מתמיד המאפשר למערכת להיות חכמה יותר ויותר כל הזמן.

אבל מה ההבדל בין למידה עמוקה ללמידת מכונה?

בעוד שב"למידת מכונה" (Machine Learning) הלימוד הוא מתוך דאטה שתויג ואורגן מראש לשם כך, על ידי מאמני המכונה, מה שנקרא "דאטה מתויג" (Labeled data), הלמידה העמוקה לומדת מדאטה כמותי, לא מאורגן, מהמוני דוגמאות לא מזוהות או מסודרות. בתהליך זה תוכנת הלמידה העמוקה משקיעה ומייצרת את הסיווג וה"הבנה" של הדפוסים והסדר שמאפשר לה בהדרגה להבין את הדאטה הזה ולהפוך אותו לידע.

משום כך, ככל שמערכת למידה עמוקה פועלת וככל שהיא בשימוש - היא משתפרת, יודעת יותר ויכולה לבצע משימות מורכבות יותר ובהצלחה הולכת וגדלה.

ההבדל בין למידה עמוקה ללמידת מכונה הוא בסיסי. למידת מכונה מחייבת את המומחה לאתר תכונות מסוימות שעל פיהן הוא מאמן את המכונה, כלומר התוכנה, ללמוד. בלמידה עמוקה, לעומת זאת, לא נדרשת הפעילות המקדימה הזו בכדי שהמכונה תלמד. המומחה פשוט מזין למכונה המוני מקרים, בלמידה עמוקה אלה יהיו בדרך כלל תמונות, והוא נותן לתוכנה לאתר בהם מאפיינים, הבדלים, דפוסים וכדומה.

זה קצת דומה לשני טיפוסי מורים. יש את המורים שמתעקשים להגיש לתלמידים את הידע על כפית" ולהראות להם על מה להביט בלמידה, בעוד אחרים, נקרא להם "המלמדים העמוקים", נותנים להם לאתר את ההבדלים, להעלות השערות לגבי דפוסי מידע וחלוקה, להסיק מסקנות וכדומה.

אז כך, ממש כמו התלמידים אצל "המורה העמוק", תוכנת הלמידה העמוקה מקבלת בלמידה כזו המון "הזדמנויות" ללמוד בעצמה, במקום הוראות מה לחפש בדאטה, כדי להבין בין המקרים.


הנה הסבר יפה של הבדלי הבינה המלאכותית, למידת מכונה ולמידה עמוקה:

https://youtu.be/w-8MTXT_N6A


הסבר על הבדלים בין למידת מכונה ללמידה עמוקה:

https://youtu.be/-SgkLEuhfbg


הסבר פשוט של הלמידה העמוקה:

https://youtu.be/6M5VXKLf4D4


כך הולך ומתפתח עץ ההחלטות המשתפר של מערכת הלמידה העמוקה:

http://youtu.be/nSg4HKHdDs4


והרצאה אקדמית על למידה עמוקה (עברית):

https://youtu.be/z-aezi4W90o?long=yes
למה לא לריב אלא לעבוד ביחד?



שיתוף פעולה ועבודה ביחד הם דרך מצוינת להצליח בדברים שאנחנו עושים. כשאדם לבדו, הרבה יותר קשה לו לעשות דברים. כשכמה ילדים מתחברים ביחד, כל אחד תורם את הדברים שהוא טוב בהם וכך יוצרים קבוצה יעילה מאד.

עבדו ביחד - זה כדאי!


הנה סרטון בשם "שניים על גשר" שמציג מה קורה אם לא משתפים פעולה:

http://youtu.be/jwpygjVPoAI


הנה סרטון שמדגים מקרים שונים של שיתוף פעולה בטבע וכמה שהוא חשוב:

http://youtu.be/n4tiEnJ5yCs


הנה מצגת וידאו על שיתופיות ושיתוף פעולה:

http://youtu.be/DtJEVogh7Ww
מהו הרובוט של לגו NXT?



חברת הצעצועים לגו הוציאה בשנים האחרונות ערכה שנקראת LEGO Mindstorms NXT. ערכת הרובוטים של לגו הופכת את הצעצוע הפופולארי לכלי לימודי. היא מאפשרת לבנות רובוטים שמזהים צבעים, אור וחושך, למדוד מרחקים, לזהות תנועה ועוד. הערכה היא למטרות חינוכיות ומאפשרת לילדים להתנסות במורכבות והעניין של תכנון ובניית רובוטים בעלי יכולות טכנולוגיות של ממש, שמוצעות באמצעות חיישנים וכלים אפשריים.


הנה סרטון על ה-NXT רובוט של חברת לגו:

http://youtu.be/VW7dh3fdYlA
מהי למידה עמוקה?



בין שנות ה-70 לאמצע שנות ה-2000, רווחה אכזבה מאד גדולה מהביצועים של תחום הבינה המלאכותית. התחום שפעם הבטיח מהפכה של ממש בעולם המחשוב, "לא סיפק אז את הסחורה". התקופה הזו כונתה אז "החורף של הבינה המלאכותית".

אבל בשלב מסוים, אחרי השנים הרבות של האכזבה, הפציעה הבינה המלאכותית מחדש, כשהפעם היא החלה לממש סוף כל סוף את ההבטחה ההיא מימי התום שלה. מה שהזניק אותה מחדש הייתה טכנולוגיה חזקה ומעשית - "למידה עמוקה".

הלמידה העמוקה (Deep Learning) היא תחום מחקר בעולם המחשבים שמטרתו לחקות באופן ממוחשב את פעולת המוח האנושי. התחום הוא מרכזי בעולם האינטליגנציה המלאכותית. המיוחד במערכות למידה עמוקה הוא היכולת שלהן ללמוד ולהשתפר כל הזמן. זו למידה שפועלת ממש כמו המוח האנושי - ככל שמערכת כזו פועלת וככל שמשתמשים בה - היא משתפרת ו"יודעת" יותר.

הלמידה העמוקה הוא תחום חדש יחסית בעולם של חקר המערכות הלומדות. הוא נקרא גם "הלמידה החישובית" (Machine Learning). לטווח רחוק מטרת התחום היא פיתוח של מחשב שיוכל להחליף את החשיבה האנושית. מערכת כזו תהיה מסוגלת לזהות תבניות ודפוסים בדיבור, תמונות, צלילים ועוד סוגי מידע, שהמערכות מתקשות כיום לעבד ולטפל בהם.

חשיבה עמוקה היא רק בתחילתה, אבל חוקרים נעזרו בה כבר לזיהוי מולקולות שייקשרו למטרות בגוף טוב יותר ומסתייעים בממצאים לפיתוח תרופות חדשות. מחשב או תוכנה שמצוידים ב"חשיבה עמוקה" מבינים כבר היום שפה אנושית במנועי חיפוש, בחיפוש קולי ובעוזרים דיגיטליים כמו "סירי" של חברת אפל ו"קורטנה" של מיקרוסופט. בעתיד יסיקו מערכות כאלה גם מסקנות ויקבלו החלטות בכוחות עצמן.

העתיד מבטיח מפיתוחים אלה מערכות רפואיות שמטפלות בחולים, אנליסטים ומומחים ממוחשבים לניהול כספים ומסחר במניות ועד למערכות ראיה ממוחשבת, שיוכלו לזהות עצמים במרחב ולסווג אותם, ללא צורך בהתערבות אנושית.

הלמידה העמוקה מתבצעת על ידי שימוש ברשתות נוירונים, שמנסות לחקות את היכולת האנושית.


המלצה:
======
קראו באאוריקה בתגית "Google Brain", על אחד מפרויקטי הבינה המלאכותית הגדולים ביותר אי פעם.


הנה טכנולוגיית הלמידה העמוקה והעתיד שהיא מסמנת, כולל הסכנות האפשריות:

http://youtu.be/IoP9akd44wk


כך עובדים על פיתוח המוח העמוק:

http://youtu.be/zLp-edwiGUU


הדגמה ויזואלית של עץ ההחלטות הגדל ומתפתח של מערכת חכמה:

http://youtu.be/nSg4HKHdDs4
איך אפשר לנגן על כוס?



נבל זכוכית, הרמוניקת זכוכית, או הידרוקריסטלופון, הם שמות לאוסף של כוסות או קערות בגדלים משתנים, או בכמויות שונות של נוזל, היוצרים ביחד כלי נגינה, שבו מפיקים את הצלילים על ידי חיכוך אצבעות רטובות.

כבר מימי הביניים ידוע שעל ידי שפשוף של אצבע רטובה על שפת כוס זכוכית ניתן להשמיע צליל. המדהים ביותר הוא שעם השנים המומחיות הזו כל כך התפתחה, עד שעשרות מגדולי המלחינים, כולל מוצרט, בטהובן, צ'ייקובסקי והנדל, כתבו לו יצירות. כיום מייצרים ממש כלי נגינה כזה, המבוסס על סדרת כוסות ענקית, בגדלים שונים.


הנה השיטה לנגינה על כוס מים פשוטה (עברית):

http://youtu.be/UjDs79pTS30?t=33s


ונגינת הטוקטה ופוגה של באך על כוסות:

http://youtu.be/XKRj-T4l-e8
איך להכין קופסה מנייר?



הכנת קופסה קטנה מנייר אינה מסובכת ואפילו ילד קטן ומוכשר יכול ללמד אותה.



לא מאמינים? - הנה סרטון הדרכה להכנת קופסה מאוריגמי:

http://youtu.be/M1PKJr8n7lY
למה חשוב לקבל גם את מי ששונה מאיתנו?



קודם כל, לקבל את מי ששונה הוא מעשה יפה. כשאנחנו מתייחסים יפה גם למי שנראה אחרת, מדבר אחרת או חי אחרת, אנחנו מתנהגים בנימוס. כך אנו גם יוצרים חברה שבה אין טובים פחות מאחרים. תמיד השתדלו לחשוב איך מרגיש האחר והשונה מכם. האם התנהגותכם היא התנהגות שהייתם רוצים לקבל במקומו?

כנראה שכולנו רוצים להיות אהובים ושלא יפגעו בנו. גם מי ששונה. לכן, אל תעשו לחברכם מה ששנוא עליכם!


הנה סרטון שמראה כמה חשוב לקבל את השונים מאיתנו:

http://youtu.be/CGL7BgtSNr8?t=15s


איך לקפל דינוזאור מאוריגמי?




מי לא אוהב דינוזאורים? - אז בואו נראה איך מכינים דינוזאור מנייר, בעצמכם..


הנה סרטון הדרכה קצר להכנת קיפול נייר בצורת דינוזאור:

http://youtu.be/KvJPdT0_ndE

איך להכין פרפר אוריגמי?



קיפול נייר לפרפר הוא אחד הקיפולים היפים והלא מורכבים שתוכלו ללמוד. הנה הוראות להכנת פרפר מקיפולי נייר.



הנה סרטון הדרכה לפרפר אוריגמי:

http://youtu.be/5LrVT4j6aHM
איך לקפל עגור מנייר?



העגור הוא מעבודות האוריגמי הכי מוכרות ואהובות. חושבים שזה קשה לעשות עגור מנייר? - ובכן, ממש לא..



הנה סרטון הדרכה לקיפול של עגור מנייר באוריגמי:

http://youtu.be/YOCyKlCL8EM
איך להכין קוביה סגורה בקיפולי נייר?



זהו מדריך למתקדמים יחסית בקיפולים מנייר. כאן תוכלו ללמוד איך לקפל קוביות סגורות ולהשתמש ביחידות סונובי.



הנה סרטון של קיפולי קוביה ויחידות סונובי:

http://youtu.be/OHyV1dnPvqY

איך להכין מעטפה בקיפולי נייר?
מהו החינוך האישי המתבסס על פרסונליזציה?
מהי מערכת הלמידה העמוקה של גוגל?
מהן רשתות סמנטיות?
מהו ניסוי החתולים של גוגל?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.