שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מוסקיטו
מה היה מפציץ הקרב עשוי העץ שנקרא "מוסקיטו"?
המטוס הזה היה מטוס קרב, מטוס קומנדו, מטוס ריגול ואפילו מפציץ והוא היה קטן ועשוי מעץ. לא ברור איך מסתדר כל הבלגן הזה במטוס אחד, שהרג מצחוק את כל תעשיית המטוסים כשתוכנן, אבל עובדה...
דה הבילנד מוסקיטו (באנגלית: de Havilland Mosquito) נולד כמטוס קרב בריטי, דו-מנועי, שהגוף שלו התבסס על גוף מעץ לבוד, תרזה ובלזה, בתקופה שבה שימוש בעץ נחשב מיושן. כך קשה היה ליירט אותו והוא היה מוגן בהרבה ממטוסי המתכת.
בזמן מלחמת העולם השנייה שרת המטוס, שטיסת הבכורה התקיימה ב-25 בנובמבר 1940, בשלל תפקידים, עד שנת 1956. אגב, גם בחיל האוויר הישראלי, הוא שרת עד שנה זו.
עם טייס ונווט שיושבים זה לצד זה, המוסקיטו הרב-תכליתי נבנה לתפקידים שונים במהלך מלחמת העולם השנייה. הייתה גרסת מטוס הקרב, שצוידו ליום או ללילה, היה מטוס הסיור והצילום, מטוס המוסקיטו כמפציץ טקטי, מוסקיטו מפציץ, גרסת התקיפה הימית וכן הלאה.
מפציצי המוסקיטו נשאו פצצות במשקל של כמעט 2 טון. מנגד, מטוסי הקרב היו בעלי כושר תמרון מטורף, שניצח לא מעט מטוסי קרב חד מנועיים. על המוסקיטו אמר פעם במרירות מפקד הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני, הרמן גרינג, ש:"דמי רותח כשאני רואה את המוסקיטו. אני הופך ירוק וצהוב מקנאה. דווקא הבריטים, שיש להם יותר אלומיניום מאיתנו, בונים מטוס יפה כזה מעץ במפעלי פסנתרים מקומיים ומקנים לו מהירות, שכל הזמן עולה..."
הנה סיפורו של המוסקיטו האגדי עשוי העץ (עברית):
https://youtu.be/MF1iztKmWg8
וממנו ועד "הציפור השחורה" - תולדות מטוסי הריגול (בעברית):
https://youtu.be/sxY16u1wcbM
המטוס הזה היה מטוס קרב, מטוס קומנדו, מטוס ריגול ואפילו מפציץ והוא היה קטן ועשוי מעץ. לא ברור איך מסתדר כל הבלגן הזה במטוס אחד, שהרג מצחוק את כל תעשיית המטוסים כשתוכנן, אבל עובדה...
דה הבילנד מוסקיטו (באנגלית: de Havilland Mosquito) נולד כמטוס קרב בריטי, דו-מנועי, שהגוף שלו התבסס על גוף מעץ לבוד, תרזה ובלזה, בתקופה שבה שימוש בעץ נחשב מיושן. כך קשה היה ליירט אותו והוא היה מוגן בהרבה ממטוסי המתכת.
בזמן מלחמת העולם השנייה שרת המטוס, שטיסת הבכורה התקיימה ב-25 בנובמבר 1940, בשלל תפקידים, עד שנת 1956. אגב, גם בחיל האוויר הישראלי, הוא שרת עד שנה זו.
עם טייס ונווט שיושבים זה לצד זה, המוסקיטו הרב-תכליתי נבנה לתפקידים שונים במהלך מלחמת העולם השנייה. הייתה גרסת מטוס הקרב, שצוידו ליום או ללילה, היה מטוס הסיור והצילום, מטוס המוסקיטו כמפציץ טקטי, מוסקיטו מפציץ, גרסת התקיפה הימית וכן הלאה.
מפציצי המוסקיטו נשאו פצצות במשקל של כמעט 2 טון. מנגד, מטוסי הקרב היו בעלי כושר תמרון מטורף, שניצח לא מעט מטוסי קרב חד מנועיים. על המוסקיטו אמר פעם במרירות מפקד הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני, הרמן גרינג, ש:"דמי רותח כשאני רואה את המוסקיטו. אני הופך ירוק וצהוב מקנאה. דווקא הבריטים, שיש להם יותר אלומיניום מאיתנו, בונים מטוס יפה כזה מעץ במפעלי פסנתרים מקומיים ומקנים לו מהירות, שכל הזמן עולה..."
הנה סיפורו של המוסקיטו האגדי עשוי העץ (עברית):
https://youtu.be/MF1iztKmWg8
וממנו ועד "הציפור השחורה" - תולדות מטוסי הריגול (בעברית):
https://youtu.be/sxY16u1wcbM
מה ההיסטוריה של מטוס הריגול ולהיכן הוא נעלם?
בדיוק 100 שנה אחרי מלחמת העולם הראשונה, המלחמה שבה נולדו מטוסי הביון ולמעשה היו לחלוצים של התעופה הצבאית, דומה שמטוסי הביון או הריגול הללו אינם קיימים יותר. כיצד הובילה ההיסטוריה הצבאית לכך?
היום הכטב"מים (כלי טיס בלתי מאוישים) מחליפים או החליפו אותם, אבל פעם היו מטוסי הריגול הדבר הכי קרוב לעיניים שכל צבא היה רוצה על האויב שלו, מעליו בשמיים.
מטוסי הריגול, או מטוסי ביון, נולדו בימי מלחמת העולם הראשונה, כשמטוסים קלים טסו מעל הכוחות, סימנו על המפה ורשמו בפנקס את ריכוזי הכוחות שראו ואת מה שצריכים המפקדים לדעת.
אלה היו מטוסי איסוף אוויריים, מטוסים פשוטים ביותר שמהם צפו הטייסים אל האויב שלמטה ודיווחו. לעומתם, מטוס הריגול הראשון שפותח ככזה היה ככל הנראה מטוס הריגול או וי 1 מוהוק (OV1 MOHAWK).
הסוג הוותיק ביותר של מטוסי הריגול היו מטוסי הסיור. מטרתם הייתה זיהוי ותיעוד של נקודות עניין שיכולות לעניין את הכוחות שעתידים לפשוט כל האזור או שמסכנות את הגבולות.
למעשה, מטוסי הסיור הללו היו ראשוני המטוסים הצבאיים בהיסטוריה. במלחמת העולם הראשונה, שהתקיימה בתחילת עידן התעופה, הם יכולים היו לעשות רק משימות כאלה, שהיו יחסית בטוחות. בהמשך, כשמטוסי הקרב נוצרו, נתקלו מטוסי הסיור במערכות נ"מ (נגד מטוסים) ובמטוסי קרב שרצו להפילם ולמנוע מהם גילוי סודות והיערכויות צבאיות. הטסת מטוסי ריגול הפכה בבת אחת למשימה מסוכנת במיוחד.
מלחמת העולם השנייה הפכה את מטוסי הריגול או הסיור האווירי לחשובים הרבה יותר. אם במלחמת העולם הראשונה הלוחמה הייתה גזרתית, באזור מצומצם לכל כוח והתמקדה בחפירות ובהסתערויות מקומיות, כאן הכל השתנה. מאות טנקים הסתערו תוך יום במלחמת העולם השנייה ושינו את תמונת הקרב במהירות אדירה. המידע על תמונת הקרב והיערכות האויב הופך קריטי. מטוס הריגול של היום הוא אחד הכלים היעילים והחשובים לניצחון בקרב של מחר.
בימי המלחמה הקרה של שנות ה-50 הופך השימוש במטוסי סיור וריגול הכרחי לשתי המעצמות, ארה"ב ובריה"מ, בדרכן להשיג מידע הכרחי זו על זו. מטוסי הסיור מתבססים מעתה על מצלמות בלבד.
פיתוח מבריק שנקרא SAR מאפשר עם הזמן להפיק תמונה מהרדאר, המכ"מ. זו המצאה של המתמטיקאי האמריקאי קארל וויילי, שפיתח אלגוריתם גאוני שאפשר ליצור מתמונות בודדות של החזר המכ"מ, בצירוף מדידת מהירות התנועה של המטוס תמונות תלת-ממד של שטחים עצומים.
ואז מייצרים את "הציפור השחורה", ה-SR71. זהו מטוס הריגול החדשני אי-פעם, שהוא גם כלי הטיס הסילוני הכי מהיר אי-פעם.
אבל עם תום המלחמה הקרה הגיעה גם תחילת הסוף של מטוסי הסיור והריגול הרגילים והיקרים כל כך. הביקוש החדש הפך למטוס מצויד היטב, שיודע לעשות משימות רבות ובכללן הסיור והריגול.
כשצבאות מעוניינים במטוסים רב משימתיים, הם בעצם רוצים מטוסים שהריגול והסיור הם רק חלק ממה שהם מאפשרים לטייסים. הסיור אווירי הופך לעוד משימה במערך המשימות של מטוסים מודרניים ולצורך כך מפותחים מכשירי-סיור, פריטי תיעוד וצילום מגוונים.
וכך כל מטוס קרב הפך גם למטוס סיור. כשהתווספו בהמשך גם הלוויינים הצבאיים והיכולת לאסוף מידע קרבי מההחלל, ברור היה שעידן מטוסי הריגול תם.
הנה סיפורם ותולדותיהם של מטוסי הריגול - מהמוסקיטו ועד "הציפור השחורה" (בעברית):
https://youtu.be/sxY16u1wcbM
מוהוק - ראשון מטוסי הריגול (בעברית):
https://youtu.be/llgsVOZBgLE
הנה מטוס הריגול המסתורי של ארה"ב - אורורה:
https://youtu.be/vUPYCAbW880
וגם מטוס ה"עיטם" - מטוס הריגול המודרני של צה"ל:
https://youtu.be/Upi_3dyRYP8
בדיוק 100 שנה אחרי מלחמת העולם הראשונה, המלחמה שבה נולדו מטוסי הביון ולמעשה היו לחלוצים של התעופה הצבאית, דומה שמטוסי הביון או הריגול הללו אינם קיימים יותר. כיצד הובילה ההיסטוריה הצבאית לכך?
היום הכטב"מים (כלי טיס בלתי מאוישים) מחליפים או החליפו אותם, אבל פעם היו מטוסי הריגול הדבר הכי קרוב לעיניים שכל צבא היה רוצה על האויב שלו, מעליו בשמיים.
מטוסי הריגול, או מטוסי ביון, נולדו בימי מלחמת העולם הראשונה, כשמטוסים קלים טסו מעל הכוחות, סימנו על המפה ורשמו בפנקס את ריכוזי הכוחות שראו ואת מה שצריכים המפקדים לדעת.
אלה היו מטוסי איסוף אוויריים, מטוסים פשוטים ביותר שמהם צפו הטייסים אל האויב שלמטה ודיווחו. לעומתם, מטוס הריגול הראשון שפותח ככזה היה ככל הנראה מטוס הריגול או וי 1 מוהוק (OV1 MOHAWK).
הסוג הוותיק ביותר של מטוסי הריגול היו מטוסי הסיור. מטרתם הייתה זיהוי ותיעוד של נקודות עניין שיכולות לעניין את הכוחות שעתידים לפשוט כל האזור או שמסכנות את הגבולות.
למעשה, מטוסי הסיור הללו היו ראשוני המטוסים הצבאיים בהיסטוריה. במלחמת העולם הראשונה, שהתקיימה בתחילת עידן התעופה, הם יכולים היו לעשות רק משימות כאלה, שהיו יחסית בטוחות. בהמשך, כשמטוסי הקרב נוצרו, נתקלו מטוסי הסיור במערכות נ"מ (נגד מטוסים) ובמטוסי קרב שרצו להפילם ולמנוע מהם גילוי סודות והיערכויות צבאיות. הטסת מטוסי ריגול הפכה בבת אחת למשימה מסוכנת במיוחד.
מלחמת העולם השנייה הפכה את מטוסי הריגול או הסיור האווירי לחשובים הרבה יותר. אם במלחמת העולם הראשונה הלוחמה הייתה גזרתית, באזור מצומצם לכל כוח והתמקדה בחפירות ובהסתערויות מקומיות, כאן הכל השתנה. מאות טנקים הסתערו תוך יום במלחמת העולם השנייה ושינו את תמונת הקרב במהירות אדירה. המידע על תמונת הקרב והיערכות האויב הופך קריטי. מטוס הריגול של היום הוא אחד הכלים היעילים והחשובים לניצחון בקרב של מחר.
בימי המלחמה הקרה של שנות ה-50 הופך השימוש במטוסי סיור וריגול הכרחי לשתי המעצמות, ארה"ב ובריה"מ, בדרכן להשיג מידע הכרחי זו על זו. מטוסי הסיור מתבססים מעתה על מצלמות בלבד.
פיתוח מבריק שנקרא SAR מאפשר עם הזמן להפיק תמונה מהרדאר, המכ"מ. זו המצאה של המתמטיקאי האמריקאי קארל וויילי, שפיתח אלגוריתם גאוני שאפשר ליצור מתמונות בודדות של החזר המכ"מ, בצירוף מדידת מהירות התנועה של המטוס תמונות תלת-ממד של שטחים עצומים.
ואז מייצרים את "הציפור השחורה", ה-SR71. זהו מטוס הריגול החדשני אי-פעם, שהוא גם כלי הטיס הסילוני הכי מהיר אי-פעם.
אבל עם תום המלחמה הקרה הגיעה גם תחילת הסוף של מטוסי הסיור והריגול הרגילים והיקרים כל כך. הביקוש החדש הפך למטוס מצויד היטב, שיודע לעשות משימות רבות ובכללן הסיור והריגול.
כשצבאות מעוניינים במטוסים רב משימתיים, הם בעצם רוצים מטוסים שהריגול והסיור הם רק חלק ממה שהם מאפשרים לטייסים. הסיור אווירי הופך לעוד משימה במערך המשימות של מטוסים מודרניים ולצורך כך מפותחים מכשירי-סיור, פריטי תיעוד וצילום מגוונים.
וכך כל מטוס קרב הפך גם למטוס סיור. כשהתווספו בהמשך גם הלוויינים הצבאיים והיכולת לאסוף מידע קרבי מההחלל, ברור היה שעידן מטוסי הריגול תם.
הנה סיפורם ותולדותיהם של מטוסי הריגול - מהמוסקיטו ועד "הציפור השחורה" (בעברית):
https://youtu.be/sxY16u1wcbM
מוהוק - ראשון מטוסי הריגול (בעברית):
https://youtu.be/llgsVOZBgLE
הנה מטוס הריגול המסתורי של ארה"ב - אורורה:
https://youtu.be/vUPYCAbW880
וגם מטוס ה"עיטם" - מטוס הריגול המודרני של צה"ל:
https://youtu.be/Upi_3dyRYP8
מהם מטוס הריגול ומטוס הביון והאם יש הבדל ביניהם?
לא פעם משתמשים במושגים של מטוס ריגול ומטוס ביון (באנגלית: Surveillance aircraft; מטוס פיקוח, מעקב) כאותו דבר - מטוס שנועד לאיסוף של מודיעין צבאי.
יש טענה שמטוס ביון הוא גלוי יותר ממטוס ריגול.
לפי תפיסה זו, בניגוד למטוס ריגול, שיש בו מידה רבה של חשאיות, למטוס ביון אין הרבה מה להסתיר. למעשה, מטוסי הביון היו המטוסים הצבאיים הראשונים בהיסטוריה. מדובר כמובן על מלחמת העולם הראשונה.
כלומר, מטוס ביון הוא בעצם מטוס איסוף מודיעין. בכך הוא מבצע משימה גלויה יחסית של איסוף מוטס. מה שאומר שאין הרבה טעם לנסות ולשמור על חשאיות, במטוס מצויד במצלמה שעובר מעל בסיסי האויב.
מכל מקום, מטוסי ביון אוספים מידע גולמי ומשדרים אותו אחורה, לבסיס האם, בו מעבדים את המידע ומפיקים ממנו מודיעין.
כיום יש מטוסים, שעיבוד המידע מתרחש מיד לאחר איסוף המידע, עוד באוויר. זה נעשה באמצעות מחשבים ולעתים גם עם אנשי צוות במטוס עצמו. לבסיס יגיע המידע כשהוא כבר מעובד ומוכן לצורך ניתוח מבצעי והערכה.
גם מטוסי ביון וגם מטוסי ריגול מבצעים משימות מגוונות, באמצעים שונים. מצילומי סטילס, דרך צילום וידאו, האזנה לתקשורת מקומית של האויב, או ריגול אלקטרוני העוקב אחרי מערכות מכ"ם או מערכות הנשק שלו.
גם תמונת המצב שמופק מאמצעים אלה משתנה. בעבר אפשרה הטכנולוגיה לייצר תמונת מצב סטטית, מה שתקף לזמן מוגבל (בין השאר בשל השינויים במיקומי היחידות והמערכות של האויב) וכיום ניתן לייצר תמונת מצב שהיא יותר רציפה ומתמשכת.
מטוסי הביון במלחמת העולם הראשונה היו ראשוני המטוסים הצבאיים בהיסטוריה (עברית):
https://youtu.be/JbVZGLI8izk
הספאד SA, ראשון מטוסי המודיעין והביון שבטוח הוא לא היה (עברית):
https://youtu.be/1ToWA0oB5Ds
המוהוק היה ראשון מטוסי הריגול - גם שלנו (בעברית):
https://youtu.be/llgsVOZBgLE
מטוס הביון הוקאיי והצלחת הגדולה שמותקנת מעליו:
https://youtu.be/e6plYWaTo0Y
והערבוב או הבלבול, משחר ימי התעופה, בין מטוסי הריגול והביון (בעברית):
https://youtu.be/sxY16u1wcbM
לא פעם משתמשים במושגים של מטוס ריגול ומטוס ביון (באנגלית: Surveillance aircraft; מטוס פיקוח, מעקב) כאותו דבר - מטוס שנועד לאיסוף של מודיעין צבאי.
יש טענה שמטוס ביון הוא גלוי יותר ממטוס ריגול.
לפי תפיסה זו, בניגוד למטוס ריגול, שיש בו מידה רבה של חשאיות, למטוס ביון אין הרבה מה להסתיר. למעשה, מטוסי הביון היו המטוסים הצבאיים הראשונים בהיסטוריה. מדובר כמובן על מלחמת העולם הראשונה.
כלומר, מטוס ביון הוא בעצם מטוס איסוף מודיעין. בכך הוא מבצע משימה גלויה יחסית של איסוף מוטס. מה שאומר שאין הרבה טעם לנסות ולשמור על חשאיות, במטוס מצויד במצלמה שעובר מעל בסיסי האויב.
מכל מקום, מטוסי ביון אוספים מידע גולמי ומשדרים אותו אחורה, לבסיס האם, בו מעבדים את המידע ומפיקים ממנו מודיעין.
כיום יש מטוסים, שעיבוד המידע מתרחש מיד לאחר איסוף המידע, עוד באוויר. זה נעשה באמצעות מחשבים ולעתים גם עם אנשי צוות במטוס עצמו. לבסיס יגיע המידע כשהוא כבר מעובד ומוכן לצורך ניתוח מבצעי והערכה.
גם מטוסי ביון וגם מטוסי ריגול מבצעים משימות מגוונות, באמצעים שונים. מצילומי סטילס, דרך צילום וידאו, האזנה לתקשורת מקומית של האויב, או ריגול אלקטרוני העוקב אחרי מערכות מכ"ם או מערכות הנשק שלו.
גם תמונת המצב שמופק מאמצעים אלה משתנה. בעבר אפשרה הטכנולוגיה לייצר תמונת מצב סטטית, מה שתקף לזמן מוגבל (בין השאר בשל השינויים במיקומי היחידות והמערכות של האויב) וכיום ניתן לייצר תמונת מצב שהיא יותר רציפה ומתמשכת.
מטוסי הביון במלחמת העולם הראשונה היו ראשוני המטוסים הצבאיים בהיסטוריה (עברית):
https://youtu.be/JbVZGLI8izk
הספאד SA, ראשון מטוסי המודיעין והביון שבטוח הוא לא היה (עברית):
https://youtu.be/1ToWA0oB5Ds
המוהוק היה ראשון מטוסי הריגול - גם שלנו (בעברית):
https://youtu.be/llgsVOZBgLE
מטוס הביון הוקאיי והצלחת הגדולה שמותקנת מעליו:
https://youtu.be/e6plYWaTo0Y
והערבוב או הבלבול, משחר ימי התעופה, בין מטוסי הריגול והביון (בעברית):
https://youtu.be/sxY16u1wcbM