» «

מטוסי מודיעין

מטוסי מודיעין
מהם מטוסי המודיעין?



מטוסי מודיעין נועדו למטרות של התראה מוקדמת, לבקרה ולשליטה בשטח. בין המטרות החשובות של מטוסי המודיעין נמצאת ההתראה המוקדמת והגילוי המוקדם של מפציצים מנמיכי טוס, מטוסים שהמכ"ם הקרקעי מתקשה לגלות. לכן מותקנת על רובם אנטנה גדולה בצורת צלחת ענקית.

אחד הידועים שבמטוסי המודיעין הוא מטוס ה"הוקאיי" (Hawkeye), או בשמו המלא נורת'רופ גראמן E-2 הוקאיי. זהו מטוס שקל לזהות לפי הצלחת הגדולה שמעל גבו. זהו מטוס מודיעין אמריקאי, שגם בישראל השתמשו בו במשך שנים. טווח הסריקה והגילוי שלו הוא 460 קילומטרים.

מטוס ביון אחר הוא האווקאקס (AWACS), ראשי תיבות באנגלית של "מערכת מעופפת להתראה מוקדמת ופיקוח". זהו מטוס שמתבסס על הבואינג 707 ונחשב לאחד ממטוסי הלחימה היקרים והמשוכללים בעולם. טווח הגילוי שלו הוא "רק" 300 קילומטרים.

גם לרוסים יש את האיליושין איל 76 מיינסטי (Il-76 Mainstay) שלהם, מטוס ביון ומודיעין צבאי נוסף.



ההתחלה של מטוסי המודיעין הייתה צרה צרורה בשם ספאד SA (עברית):

https://youtu.be/1ToWA0oB5Ds


מטוס התצפית המוהוק, שבישראל נקרא "עטלף", הפך את צה"ל אימפריה של מטוסי תצפית (עברית):

https://youtu.be/llgsVOZBgLE


כך פועל בימינו מטוס ההוקאיי:

https://youtu.be/OcxmdhmHHJg


מטוס המודיעין "הוקאיי":

https://youtu.be/fKSdXtEt8wg


מטוס ה"אוואקס" הבואינג E-3:

https://youtu.be/Wq0mYG1Rwzc


ומטוסי "הוק איי" בהמראות:

https://youtu.be/OqfeHabwWjE


ובנחיתות:

https://youtu.be/v6miGAokgZc
מטוסי ריגול
מתי נולדו מטוסי הביון?



מטוסי הריגול, או מטוסי ביון (Reconnaissance planes), נולדו בימי מלחמת העולם הראשונה, בתור מטוסי סיור. מטוסים קלים החלו אז לצאת לטיסות סיור, מעבר לקווי האויב.

לראשונה בהיסטוריה יכול היה טייס סיור לשוב לבסיסו עם מודיעין מעין הציפור. המידע שאמר היכן פרוס האויב, כמה עמדות יש לו, האם הוצבה הארטילריה והיכן. לא עוד רכבי סיור או פרשים המסתכנים בתצפיות קרקעיות על האויב - סוף סוף ידעו הגנרלים כמה כוח, חיילים ונשק יש לאויב והיכן בדיוק הוא פרוס.

למעשה, מטוסי הסיור הללו, שבהמשך יקראו להם בטעות מטוסי ריגול, היו המטוסים הצבאיים הראשונים בהיסטוריה. באותה מלחמה נוצרה תורת לחימה שהתבססה לחלוטין על מטוסי סיור. כל מתקפה תוכננה בעזרת תצלומי אוויר, כשהכוחות המסתערים יודעים היכן מתרכז האויב, איפה גדרות התיל פחות צפופות ומה עושה ובעיקר מתכנן הצד השני.

בגזרות רבות במלחמה נשלחו מטוסי סיור לגיחות צילום, לעתים פעמיים ביום ויותר בכל זירה.

רק בהמשך המלחמה, כשהאויב יבין כמה נזק גורמים מטוסי הביון הללו וירצה להפילם, יתחילו לייצר את מטוסי הקרב הראשונים.

החלוצים שהטיסו מטוסי סיור היו הצבאות שנלחמו במלחמה האיטלקית-עות'מאנית. בזמן המלחמה החלו מטוסי ביון פשוטים לטוס מעל ריכוזי הכוחות והמחנות של הטורקים העות'מנים ולצלם ולרשום את המספרים והנתונים של כלי הנשק והציוד שראו.

גם במערכה על ארץ ישראל טסו מטוסי הביון האנגליים והגרמניים מעל הכוחות, סימנו על המפה את ריכוזי הכוחות של האויב, צילמו ורשמו את הדברים שראו ואת מה שהמפקדים רצו לדעת לתכנון הקרב.

למטוסי הביון הראשונים הללו, של השנים הראשונות של מלחמת העולם הראשונה, לא היה חימוש עדיין. הטייסים לקחו איתם לא פעם אקדחים וניסו להפיל אווירוני אוייב בכדורי אקדח. הצלחות מרשימות לא ממש נרשמו שם.

כך או כך, עד סוף המלחמה לפחות חצי מיליון תצלומי אוויר מבצעיים צולמו. כ-200 אלף מטוסים נבנו בה, רובם היו מטוסים קטנים, עשויי קורות עץ ובד, שנשלחו למשימות סיור או נבנו מראש למטרה זו בלבד.


כך פתחו מטוסי הריגול במלחמת העולם הראשונה את הלוחמה מהאוויר בהיסטוריה וההתפתחות שחלה בהם מאז (בעברית):

https://youtu.be/sxY16u1wcbM


מטוסי הביון היו החלוצים במה שתהיה המלחמה הראשונה שתכלול מטוסים בהיסטוריה:

https://youtu.be/JbVZGLI8izk


סרטון אותנטי של מטוסים במלחמת העולם הראשונה (סרט אילם):

https://youtu.be/dwrIf_5gEEM


והנה מטוסי הריגול שהיו הראשונים להעביר את המלחמה אל השמיים אז:

https://youtu.be/cKUJhMgo47k?long=yes
E-2 הוקאיי
מה סיפורו של מטוס הביון הוקאיי?



מטוס הביון הוקאיי, בעברית "עין הנץ" (Hawkeye) מדגמי E-2, מזוהה באנטנה העגולה שמתנוססת מעליו. זהו מטוס שנועד למטרות ריגול ואיסוף מודיעין על האוייב ושליטה על כוחות בקרב.

הצלחת הגדולה שמעליו היא אנטנה ענקית. טווח גילוי המטוסים שלה הוא 460 קילומטרים בכל הכיוונים. בפשטות זה אומר שמטוס הוקאיי מעל שמי אילת יכול לגלות מטוס סורי שחודר בצפון הארץ.

הוקאיי, או בשמו המלא נורת'רופ גראמן E-2 הוקאיי, הוא מטוס דו-מנועי שפותח במקור בשביל הצי האמריקאי. הוא נועד למשימות ביון, שליטה על כוחות והתראה בשדות קרב. מטוסי הוקאיי יושבים בדרך כלל על סיפון נושאות המטוסים של הצי והם יוצאים למשימות בהמראה מהסיפון.

כיאה למטוס שמיועד לנושאות מטוסים, יש להוקאיי כנפיים מתקפלות. הן מסייעות לו לתפוס מקום מצומצם על פני הסיפון המוגבל במקום של נושאת המטוסים.


הנה מטוסי הוקאיי והצלחת הגדולה שמותקנת על גבם:

https://youtu.be/e6plYWaTo0Y


מטוס הביון הוקאיי בפעולה:

https://youtu.be/fKSdXtEt8wg


ממריא מנושאת המטוסים:

https://youtu.be/OqfeHabwWjE


המראה של הוקאיי מסיפון של נושאת מטוסים:

http://youtu.be/kc_U2sk7KH8


והטיסה בהוקאיי מבפנים:

http://youtu.be/I3dVuNHXyV0
הציפור השחורה
מה הפך את הציפור השחורה למטוס הסילון המהיר בהיסטוריה?



"הציפור השחורה" (SR-71 Blackbird) הוא מטוס ביון על-קולי שפותח על ידי חברת "לוקהיד" האמריקאית בתחילת המלחמה הקרה, פיתוח סודי לגמרי, של מה שיהפוך לסמל של מהירות, קידמה טכנולוגית ויופי. הוא פעל משנת 1964 ועד 1990 והיה המטוס החמקן האמריקאי הראשון בהיסטוריה.

כמטוס ביון, ריגול, שימשו מערכות המודיעין והצילום המתקדמות של "הציפור" לאיסוף של מודיעין חזותי חשוב. מצלמות אופטיות ומערכות מכ"ם משוכללות לתקופתן הפכו אותו למכונת הריגול הטובה ביותר בעולם.

אבל מהרגע הראשון היה "הציפור השחורה" גם המטוס המהיר בעולם ולא רק בין מטוסי הריגול. מאז ועד היום הוא טס במהירויות עצומות, שאין להן מתחרים. עד היום אין עדיין מטוס המאיים על מעמדו זה והוא מחזיק בשיא המהירות למטוס מאוייש: 3,529 קילומטרים לשעה. את טיסותיו הוא ביצע במהירות של מאך 3 ובמהירויות של 3,300 קילומטרים לשעה. עם מהירות של מאך 3 לא פלא שמעולם לא הופל מטוס SR71...

ואכן, הוא היה יחודי בתחומים נוספים. מנועיו האדירים וגוף המטוס שפותח מסגסוגת טיטניום שהגיבה באופן חכם לגבהים שונים, אפשרו לו להגיע גם לשיאי המהירות ולהתעלות על כל מקביליו, אך גם לטוס בקביעות בטיסות מגביהות טוס, שהגיעו לגובה של 24 קילומטרים, גובה האטמוספרה.

בעזרת שני מנועיו, שיכולים היו לדחוף אנייית נוסעים גדולה ללא בעיות, יכול היה "הציפור השחורה" לטוס לא רק במהירויות הללו, אלא גם לטווח טיסה של 6500 קילומטרים. גם מבנו הצר היקשה על היכולת להפילו ויכולת התדלוק האווירי שלו אפשרה לו להמשיך במשימות אוויר ללא הפסקה. אפילו הדלק שהניע את מנועיו היה יחודי ופוטנציאל האש שבו קטן משמעותית מדלק סילוני רגיל.

בשנות שירותו, מילא "הציפור השחורה" משימות ריגול מגוונות וסיפק לצבא ארצות הברית מודיעין איכותי חשוב, לפני מבצעים צבאיים ואחריהם. לאורך שנות פעילותו של המטוס שוגרו נגדו מאות טילים נגד מטוסים ונעשו ניסיונות רבים ליירטו. הם מעולם לא הוכתרו בהצלחה ואף "ציפור שחורה" לא הופל או נפגע כך!

רק מטוסי המיג הסובייטיים הם שהצליחו להינעל על מטוס הציפור המהירה והשחורה הזו. הם הביסו אותו בלי להפילו, בכך שהוכיחו שהם יכולים להפילו, על אף מהירותו המטורפת. כך יצא שגם אפשרויות ההפלה וגם העלויות המטורפות שלו הכריעו.

הציפור השחורה הוחלפה בלווייני הריגול - הזולים יותר, קלים לשיגור ומחוסנים מהפלות.

כך יצאה "הציפור השחורה" משימוש כבר בשנות ה-90. הצורך במטוס ביון מתקדם ועדכני הורגש זה מכבר. לוקהיד מרטין מפתחת כיום את מטוס הריגול העל-קולי SR-72, שאמור להגיע למהירות כפולה של 6 מאך, כ-7,300 קמ"ש. הוא מיועד להיות פעיל רק בסביבות שנת 2030, אם כי לעתים נראה שבעולם של לוויינים צבאיים מצויידים היטב ומטוסים רב-משימתיים הוא פשוט מיותר.


על עלייתה ונפילתה של הציפור השחורה (בעברית):

https://youtu.be/IYEopK6zLrY


מצגת וידאו:

https://youtu.be/tO_dYEAXg7Q


באנגלית:

https://youtu.be/ru4AHP7wOMA


המחליף שלו (בעברית):

https://youtu.be/ftOgaYeySRQ


סרטון תיעודי על הסודות של הציפור השחורה:

https://youtu.be/th-RoJBP0Vs?long=yes


והציפור השחורה לעומת אויביה ומתחריה:

https://youtu.be/OBVmYi7mkZM?long=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.