» «
ריסוס אווירי
מה עושה מטוס ריסוס?



מטוס הריסוס הוא מטוס קל שמשמש בדרך כלל לריסוס של חומרי הדברה מעל השדות. במקומות שונים בעולם משתמשים במטוסי ריסוס גם לזריעה וגם לדישון ובמקרים מסוימים אפילו להשקייה של השדות. אף שיש מטוסים שהוסבו למטוסי ריסוס, בדרך כלל נבנים כלי טיס המיועדים לשימושים חקלאיים במיוחד לכך. באזורים המועדים לשריפות, יש אפילו מטוסים דו-שימושיים, שבנוסף לריסוס משמשים גם לצורכי כיבוי מהאוויר.

חומרי ההדברה שמרוססים על ידי המטוס מהאוויר נועדו להרחיק את החרקים והמזיקים שפוגעים ביבול. מטוס ריסוס כזה עושה עבודה מהירה ויעילה ומאפשר טיפול בשדות היבולים בתוך זמן קצר. במקרים שונים מעדיפים לרסס בלילה, מכיוון שהחרקים יוצאים החוצה וקל יותר להדבירם. ריסוס כזה מחייב פתרונות לבעיית הראיה של השטח שרוסס ולכן נוהגים לצרף חומר זרחני לחומרי ההדברה, כך שהטייס יוכל לראות את השטחים שרוססו.


הנה מטוס ריסוס בעבודה:

http://youtu.be/KGpMV8Rhw0I?t=08s


ומטוסי הריסוס נאבקים באויב קשה במיוחד - פעולות ריסוס הארבה בנגב:

http://youtu.be/hHrC3ZO3VZg


כך נראית הטיסה מתא טייס הריסוס:

http://youtu.be/mF2b_f1j5uY


הנה מתיחה טלפונית של מישהו שמבקש ללמוד להיות דייל למטוס ריסוס:

http://youtu.be/rIb_7Ko_mVU
סופרטנקר
מהם מטוסי כיבוי כמו הסופרטנקר והאייר טנקר?



מטוס הכיבוי הענקי "אייר טנקר" או "סופר טנקר", הוא מטוס כיבוי בעל קיבולת גדולה של מים. מטוסים כאלה נועדו לכיבוי שריפות גדולות והרסניות במיוחד, כיבוי המחייב כמויות ענקיות של מים. כיום נבנים הסופר טנקרים במטוסים גדולים, מאותם הדגמים המשמשים להובלת מאות נוסעים.

הסופרטנקר, למשל, הוא מטוס הכיבוי הגדול בעולם. הסופרטנקר האמריקני שפועל בישראל כיום, מדגם בואינג 747-400, מיוצר בקולורדו ספרינגס שבארצות הברית.

הסופרטנקר הזה מטיל בכל סיבוב עד 75 טונות של מים או חומרים מעכבי בעירה. המטוס הזה לא סתם משליך את החומר מלמעלה. הוא מצויד במנועים מיוחדים היוצרים לחץ ומייצרים מעין סופת גשמים ממוקדת על האש.


רגע, מהו מטוס הכיבוי וכיצד הוא פועל (עברית):

https://youtu.be/_urjNTADYLE


האייר טנקר הענקי בפעולה בכיבוי שריפת הענק בכרמל (עברית):

https://youtu.be/Vae7uuniMfE


הסופרטנקר שסייע בכיבוי השריפה הגדולה בכרמל (עברית):

http://youtu.be/JM3TqSj6Omc


עוד דיווח על הסופר טנקר בכרמל (עברית):

http://youtu.be/dsFZ2edDp60


והסופר טנקר הרוסי שנחשב לגדול בעולם (עברית):

http://youtu.be/8avFlRYHsDM
מטוס מזג אוויר
מה עושה מטוס מזג האוויר?



מטוסי מזג אוויר או "ציידי הוריקנים" (Hurricane Hunters) הם מטוסים המאפשרים לחקור תופעות מזג אוויר שונות. מטוסי מזג אוויר מצוידים במכשירי מעקב, רדארים ומחשבים משוכללים והם מסוגלים לטוס לעין הסערה, כגון מרכז סערת ההוריקן שבה, למרבה הפליאה, ממש שקט.

בכך מאפשרים מטוסי מזג האוויר לחוקרים למדוד גורמים שונים כמו לחץ הרוחות ומהירותן. כך ניתן לחזות את התקדמות והתפתחות הסופות ומידת הנזק שהן עלולות לחולל. פעמים רבות נתונים אלה מאפשרים להזהיר את התושבים, באותם אזורים שבהם הסערה צפויה לפגוע. כך ניתן למנוע אסונות כבדים בנפש ולהקטין את הנזקים ברכוש.


הנה מטוס מזג האוויר שיוצא לטוס לתוך עין הסערה:

https://youtu.be/a-SnxC-BkPo


ומטוס "צייד הוריקנים" נוסף שטס לתוך הסערה:

https://youtu.be/MqzmrqRPyPQ
מטוס תדלוק
איך פועל מטוס תדלוק?



מטוס תדלוק (Refueling plane) הוא מטוס המשמש לתדלוק אווירי, פעולה של העברת דלק מכלי טיס אחד לאחר, בזמן טיסה.

התדלוק האווירי מאפשר הגדלה משמעותית של טווח הטיסה והיא מסייעת למטוסי קרב לבצע פעולות צבאיות הרחק משדות התעופה שמהם יצאו. מדובר בפעולה שיש לה עלויות גבוהות והסיכון בה גדול יותר. משום כך משתמשים כיום בתדלוק אווירי רק במטוסים צבאיים.

ברבות השנים נוצרו כמה שיטות לביצוע תדלוק אווירי:

שיטת הבום - הראשונה, שהמציאו האחים האנטר, עושה שימוש ב"בום" (Boom), סוג של מוט תדלוק שיוצא ממטוס התדלוק ומתחבר למטוס המתדלק. יתרונה של שיטת הבום הוא היכולת להעביר בה כמות גדולה מאד של דלק, בזמן קצר מאוד. שיטה זו מכונה לעתים "מתדלק זכר".

שיטת הסל - השיטה השנייה, שהמציא קובהאם, היא שיטה המשתמשת בסל (Drouge and Probe). בשיטה זו המטוס המתודלק מתמרן, עד שהדוקרן מתחבר לעוגן, מעין מתאם שנראה כמו כדור נוצה, וניתן להעביר בהם דלק. בגמר התדלוק מאיטים המטוס או המטוסים המתודלקים, את מהירות טיסתם, וכך הם מתנתקים מהצינור.

יתרונותיה של שיטת הסל הם באפשרות שלה לתדלוק מקבילי, בה שני מטוסים מתדלקים בו-זמנית. שיטה זו היא גם היחידה שמאפשרת תדלוק של מסוקים באוויר. חסרונה העיקרי של שיטת קובהאם נעוצה בכך שהיא אטית יותר משיטת הבום. השיטה מכונה גם "מתדלק נקבה".

שיטת כנף אל כנף - השיטה השלישית, שכיום לא משתמשים בה, היא התדלוק "כנף אל כנף". השיטה, שהייתה בשימוש בכמה מפציצים סובייטיים בעבר, יצאה כליל משימוש. בשיטה זו שוחרר צינור גמיש מקצה הכנף והצינור נתפס אל נועלן מיוחד המורכב בקצה הכנף של המטוס השכן. לבסוף הופעלו משאבות הדלק ובוצע העברת הדלק.


הנה תולדות התדלוק האווירי (עברית):

https://youtu.be/NsgjDLc3YOs


הסבר על התדלוק האווירי בארץ:

https://youtu.be/YV_1TDcA618


כמה דברים על התדלוק האווירי:

https://youtu.be/IMkWy4b7w-Y


מטוס חמקן מתדלק באמצעות "בום":

https://youtu.be/k56OoEbuJEk


עוד תדלוק בשיטת ה"בום" של מטוס הקרב "אדיר", ה-F35 של חיל האוויר (מתורגם):

https://youtu.be/bsGs0TuKB6k


מטוס תדלוק מתדלק בשיטת ה"סל":

https://youtu.be/2bJ8Q8iaN4c


וכך נראה התדלוק ממטוס תדלוק, מהצד של הטייס המתדלק:

https://youtu.be/JW1lHcbIXYM

מטוסי שירות

כלי טיס בלתי מאויש
מהו מזל"ט?



המזל"ט הוא כלי טיס בלתי מאויש, כלומר אינו נושא עליו בני אדם ואינו מוטס על ידי טייסים. יתרונו הגדול הוא בגודלו הזעיר שמאפשר לו לבצע משימות מבלי שיתגלה על ידי הנמצאים על הקרקע או מערכות של האויב.

כלי טיס כזה מופעל לרוב מרחוק, על ידי מערכת נשלטת רדיו, אם כי כיום יש גם מזל"טים ממוחשבים שיש להן מערכות מובנות שמקבלות משימות מראש והמזל"ט שולט למעשה בעצמו, עד לחזרתו למקום השילוח, לאחר ביצוע המשימה.

רוב כלי הטיס הללו הם בשימוש מודיעיני של צבאות, אבל גם משטרה, בקרת תנועה, מחקר ושירותי אבטחה משתמשים במזל"טים כדי לשפר את היכולות שלהם.

מזל"טים משמשים כיום במשימות ריגול והשגת ידיעות בעורף האויב, שכן הם מאפשרים ביצוע משימות מסוכנות, ללא סיכון של חיי אדם.


הנה תולדות המזל"ט בעולם (עברית):

https://youtu.be/cO2l4KlWUKc


על צילומים שערך מזל"ט (עברית):

http://youtu.be/-BAgKzBCikw


וסטודנטים להנדסה הבונים מזל"ט בעצמם (עברית):

http://youtu.be/kjG9ffT8oSA?t=10s
בלוגה
מהו מטוס המשא הלווייתן?



מטוס האיירבוס בלוגה, הוא מטוס משא שנקרא גם איירבוס A300-600ST, הוא מהמטוסים הגדולים בעולם.

כמטוס משא הוא מעלה לאוויר מטעני ענק, גם במשקלם וגם בנפח העצום שהוא מצליח לאחסן בבטן המטוס. כדי שיוכל לשאת מטעני ענק, הוגדלה במטוס הבלוגה בטן המטוס באופן משמעותי.

צורתו המיוחדת של המטוס, שכונה בעבר "סופר טראנספורטר”, מזכירה את הלווייתן הענקי והעניקה לו את השם החדש "בלוגה", על שם הלבנתן הלבן שבהשראתו הוא עוצב. הצורה הזו היא שמקנה לו את המראה המוכר, אם כי אנו בישראל לא כל כך רואים אותו בנמלי התעופה שלנו.


הנה סרטון על מטוס הבלוגה:

http://youtu.be/xGyTj0D9Ck0


השוו את גדלים בין הבלוגה למטוסי קרב:

http://youtu.be/qrACOLUPln8


ומטוסי התובלה שהובילו אל הבלוגה (עברית):

https://youtu.be/5u22hiC_pes
מעבורת חלל
מהי מעבורת החלל?



מעבורת חלל היא חללית רב-פעמית, כלומר זוהי חללית המסוגלת להמריא מכדור הארץ לחלל, ולאחר שביצעה את המשימות שלה בחלל היא חוזרת ונוחתת בחזרה בכדור הארץ. לאחר כל משימה כזו עוברת מעבורת החלל הכנה לטיסתה הבאה לחלל.

זה נשמע קצת כמו מטוס רגיל, אבל חשוב לזכור שעד מעבורות החלל היו החלליות חד-פעמיות. כלומר, כל משימה חייבה בעבר חללית חדשה, שעולה מיליארדים של דולרים. מעבורות חלל אפשרו לראשונה שימוש חוזר, בדיוק כמו שעושים במטוס רגיל.

בשנת 2011 סיימו מעבורות החלל את תפקידן. מדינת ישראל איבדה בהתרסקות מעבורת החלל קולומביה את הטייס אילן רמון, שנשלח למשימה כאסטרונאוט הישראלי הראשון.


הנה סרטון על המצאת מעבורת החלל, שלמעשה נולדה בגרמניה הנאצית (עברית):

https://youtu.be/sZ3nXjtDmM4


מעבורת החלל ממריאה:

http://youtu.be/OnoNITE-CLc?t=9s


המראת מעבורת החלל כפי שהיא נראית ממטוס:

http://youtu.be/GE_USPTmYXM


ולא הכל מושלם במעבורות (עברית):

https://youtu.be/CQjPKS9fuk8
כלי טיס בלתי מאויש
מהו מל"ט או כטב"מ?



כמו המזל"ט (מטוס זעיר ללא טייס), גם מל"ט (מטוס ללא טייס), או בשמו הכולל כטב"ם (כלי טיס בלתי מאויש), הוא כלי טיס בלתי מאויש, מטוס ללא טייס, אך הוא אינו זעיר אלא מטוס לכל דבר. ממדי המל"טים כיום מגיעים גם לגודל של מטוס קרב ולעיתים הם גם נושאים פצצות וטילים, כך שבנוסף ליכולת הרגילה של נשיאת מערכות מודיעין מתקדמות, הם מהווים כלי תקיפה אוויריים.

השימוש במל"טים ילך ויגבר בשנים הבאות, בעיקר בשל העובדה שהם אינם מסכנים אנשי צוות ומאפשרים ביצוע של משימות מסוכנות מאד ללוחמים, בלא חשש לנפילת שבויים או אבדות בנפש. ההערכות מומחי תעופה אומרות שדור מטוסי הקרב שמסתיים פיתוחם כרגע הוא הדור האחרון של מטוסי קרב מאוישים.

ישנם מל"טים בצורה של מטוסים וישנם כאלו שהם מסוקים.


כך הפכה ישראל למעצמה מובילה בתחום הכטב"מים (עברית):

https://youtu.be/EW1sI4qKBj0


מל"ט של התעשייה האווירית והשולטים בו מהקרקע:

https://youtu.be/fV6stX6hBv0


טייסת המל"טים ששומרים עלינו בישראל (עברית):

http://youtu.be/4i-jQmGjSQU


והמל"ט העתידי של חיל האוויר - הרמס 900:

http://youtu.be/XyH8ULrAm44


מטוסי מודיעין
מהם מטוסי המודיעין?



מטוסי מודיעין נועדו למטרות של התראה מוקדמת, לבקרה ולשליטה בשטח. בין המטרות החשובות של מטוסי המודיעין נמצאת ההתראה המוקדמת והגילוי המוקדם של מפציצים מנמיכי טוס, מטוסים שהמכ"ם הקרקעי מתקשה לגלות. לכן מותקנת על רובם אנטנה גדולה בצורת צלחת ענקית.

אחד הידועים שבמטוסי המודיעין הוא מטוס ה"הוקאיי" (Hawkeye), או בשמו המלא נורת'רופ גראמן E-2 הוקאיי. זהו מטוס שקל לזהות לפי הצלחת הגדולה שמעל גבו. זהו מטוס מודיעין אמריקאי, שגם בישראל השתמשו בו במשך שנים. טווח הסריקה והגילוי שלו הוא 460 קילומטרים.

מטוס ביון אחר הוא האווקאקס (AWACS), ראשי תיבות באנגלית של "מערכת מעופפת להתראה מוקדמת ופיקוח". זהו מטוס שמתבסס על הבואינג 707 ונחשב לאחד ממטוסי הלחימה היקרים והמשוכללים בעולם. טווח הגילוי שלו הוא "רק" 300 קילומטרים.

גם לרוסים יש את האיליושין איל 76 מיינסטי (Il-76 Mainstay) שלהם, מטוס ביון ומודיעין צבאי נוסף.



ההתחלה של מטוסי המודיעין הייתה צרה צרורה בשם ספאד SA (עברית):

https://youtu.be/1ToWA0oB5Ds


מטוס התצפית המוהוק, שבישראל נקרא "עטלף", הפך את צה"ל אימפריה של מטוסי תצפית (עברית):

https://youtu.be/llgsVOZBgLE


כך פועל בימינו מטוס ההוקאיי:

https://youtu.be/OcxmdhmHHJg


מטוס המודיעין "הוקאיי":

https://youtu.be/fKSdXtEt8wg


מטוס ה"אוואקס" הבואינג E-3:

https://youtu.be/Wq0mYG1Rwzc


ומטוסי "הוק איי" בהמראות:

https://youtu.be/OqfeHabwWjE


ובנחיתות:

https://youtu.be/v6miGAokgZc


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.