» «
מטוס הרקולס
מה גדולתו של מטוס ההרקולס?



מטוסי ההרקולס (Hercules planes) מתוצרת חברת לוקהיד האמריקאית הם מהידועים מבין מטוסי המטען בעולם. עד היום משמשים המטוסים הללו, ממטוסי התובלה הטובים בהיסטוריה, כאמת מידה למטוסי המטען באשר הם.

מטוס ההרקולס, ששמו המדויק הוא הרקולס C-130, הוא מטוס תובלה בינוני בגודלו. ההרקולס מתמחה בהצנחת מטענים מגובה נמוך של מטרים בודדים, עבור הכוחות לוחמים. המשימות הללו הן מסוכנות מאוד, בעיקר כשהמטוסים הללו טסים בגובה של 5 מטרים מעל הקרקע.

אבל ההרקולס הוא לא רק מטוס תובלה לציוד ולוחמים. מדובר במטוס מטען שהיה בעצם גם מטוס התקיפה המאיים ביותר שיש. מ-1967 הוא סיפק לכוחות הצבא האמריקאי ובהתאם לדרישותיו כוח אש משמעותי.

במהלך מלחמת וייטנאם הוא היה מטוס התובלה העיקרי של הצבא האמריקאי, אך במקביל הוא שימש לא פעם גם כמפציץ שעסק בטיהור של יערות שבהם התבצרו לוחמי הגרילה של הווייטקונג.

אמינותו ויכולותיו של ההרקולס הביאו לתפוצה רחבה של המטוס, שנמכר בכל העולם. כמטוס ותיק, המשמש מאז שנות ה-60, ההרקולס עדיין נמצא בייצור שוטף. לוקהיד מכרה אותו למעל 60 מדינות, בהן ישראל וכמובן ארצות הברית.

וישראל, אגב, השתמשה בהרקולסים להטסת הלוחמים הנועזים לאוגנדה, במסגרת "מבצע אנטבה" המפורסם. קראו על כך בתגית "מבצע אנטבה".


הנה מטוס ההרקולס (עברית):

https://youtu.be/Ia7AmMRNFW4


כך הוא הפך לספינת תותחים אימתנית (עברית):

https://youtu.be/eC0K64wHnBg


איך מכונאי שחטף הרקולס כמעט וגרם למלחמת עולם (עברית):

https://youtu.be/l1zZ0Hib9D8


כך ההרקולס ממריא:

https://youtu.be/eCC6ZbZvG8I


ומטוס ההרקולס ששודרג בחיל האוויר ל"שמשון" - ממטוסי התובלה המתקדמים בעולם (עברית):

https://youtu.be/_cPRjZrjb4s?long=yes
מטוסי תובלה
מהם מטוסי התובלה?



בעולם התעופה יש אבחנה ברורה בין מטוסי נוסעים ומטוסי תובלה (Transport aircraft) ומטען (Cargo aircraft), שהם כלי טיס שתכנונם העיקרי מכוון לצרכים של הובלת מטענים ולא נוסעים.

מטוסי התובלה מתאפיינים בתכונות המאפשרות להם להפוך ל"משאיות" של עולם התעופה. תכונות כאלה הן למשל הקרקעית הנמוכה של מטוס התובלה, לעומת הקרקעית הגבוהה יותר של מטוס נוסעים. קרקעית נמוכה במטוסי נוסעים מתאפשרת בזכות הכנפיים העליונות שלהם.

מבדיל אותם ממטוסי נוסעים גם הרוחב המשמעותי של מטוסי המטען, ריבוי הגלגלים, שהקנה למטוסים אלה את היכולת לנחות במסלולי נחיתה קשים ומאולתרים וכמובן - דלת המטען האחורית שמאפשר הזנב הגבוה שלהם ושדרכה אפשר להעמיס כלי רכב, טנקים וכמויות ציוד ענקיות.


#תולדות מטוסי המטען
הובלת נוסעים היא שפרסמה את האווירונים, כתחליף משופר לספינות האוויר הלא בטוחות ששלטו עד אז בשמיים. אך רבים מופתעים ללמוד שבראשית ימי התעופה היה השימוש העיקרי של המטוסים דווקא בהובלת חפצים ומטען.

מטוסי התובלה והמטען החלו כמטוסי דואר אוויר, מטוסים שנשאו מטענים קטנים למרחקים. עם מנועים חלשים מאוד ותעופה מתהווה, המטוסים אז, כמה מדהים להיזכר, נשאו משקל נמוך ביותר ובעיקר התמודדו עם הצורך להרים את עצמם לאוויר.

רשמית, ויקרס ורנון, עם מנועי הרולס רויס שלו, היה מטוס התובלה הראשון בהיסטוריה. בריטניה, אז עוד אימפריה עצומת ממדים ושולטת על חצי עולם, היא שיצרה אותו עבור חיל האוויר המלכותי שלה, כמקביל למטוס ויקרס וימי המוצלח שלה. הוא שימש לניוד לוחמים אך היה מוגבל בהישגיו ולא הותיר מורשת אמיתית כמוביל אווירי.

מטוסי המטען והתובלה העיקריים הגיעו רק במהלך מלחמת העולם השנייה. מרביתם היו בתחילה תוצר של הסבת מטוסי נוסעים לנשיאת מטענים.

היה זה ככל הנראה מטוס ה"אראדו AR 232" של הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני, שהיה מטוס המטען הראשון שפותח ותוכנן מלכתחילה למטרות תובלה. די מהר אצו בנות הברית ליישר קו עם הנאצים ואמריקה פיתחה את מטוס התובלה DC-3 המוכר לכולנו בתור מטוס ה"דקוטה".

במהלך השנים פותחו מנועים חזקים, כמו מנועי טורבו למטוסים ומנועי סילון עוצמתיים, מה שאפשר עיצוב של מטוסי מטען ייעודיים שהיו יעילים וכבדי מטען באופן חסר תקדים.

ההרקולס C-130 נולד אז והפך עם השנים למטוס המטען והתובלה הבולט בעולם. עד היום הוא משמש כאמת מידה למטוסים הללו ואינספור צבאות מסתמכים עליו כבר יותר מחצי מאה.

מטוסי המטען של ימינו נראים כמטוסי נוסעים שנופחו יותר מדי. הם עצומים ובעלי יכולות נשיאה שלא יאומנו. בין מטוסי המטען הגדולים בעולם בולטים סדרת הגלקסי של לוקהיד, האיירבוס בלוגה והאנטונוב הרוסי העצום AN 225.


הנה מטוסי התובלה והתפתחותם (בעברית):

https://youtu.be/5u22hiC_pes


נחיתת AN-225 אנטונוב, המטוס הכבד בעולם שנושא עליו מטנקים ועד משאיות ענק:

https://youtu.be/cjzsPzhQzg0


מטוס-מסוק תובלה אולטרה מודרני, ה-V22 של בואינג:

https://youtu.be/1NBofz4ZsLk


לוקהיד גלקסי C-5M הענקי ממריא:

https://youtu.be/eCC6ZbZvG8I


ומטוס ההרקולס ששודרג בחיל האוויר ל"שמשון" - ממטוסי התובלה המתקדמים בעולם (עברית):

https://youtu.be/_cPRjZrjb4s?long=yes
נורד
מהו מטוס הנורד האגדי?



בשמי אירופה של שנות ה-50, כשהעולם עדיין מלקק את פצעי מלחמת העולם השנייה, נולד מטוס שעתיד לשנות את פני התובלה האווירית הצבאית.

מטוס הנורד, או בשמו הרשמי נוראטלס 2501 (Noratlas 2501), נולד כמטוס תובלה בצרפת של שנות ה-50.

כבר בשלהי שנות ה-40 החלו מהנדסי חברת Nord Aviation הצרפתית לתכנן את מה שיהפוך לאחד ממטוסי התובלה המשפיעים של תקופתו. עם עיצוב שלפני מטוס ממקם במרכזו דווקא את הבגאז' הענקי, הנורד הדו-מנועי ובעל הגוף הקופסתי מזכיר יותר את מטוס הקרב לייטנינג.

השנים הן שנים שהעולם עדיין מלקק את פצעי מלחמת העולם השנייה. מטרת הצרפתים היא פשוטה אך שאפתנית. הם רוצים ליצור מטוס שיוכל להחליף את הדגמים המיושנים ששרדו את המלחמה ולספק לחיל האוויר הצרפתי כלי טיס חדשני, חזק ורב-תכליתי.

מצולקת מההפתעה של פלישת הצבא הגרמני במלחמת העולם השנייה, צרפת לא רוצה להיות מופתעת שוב. בגדול, זה מטוס שנועד לנתק את צירי אספקה של כל פולש עתידי. באמצעות העברה מהירה של מטענים, הצבת חיילים וצנחנים בשדה הקרב ופינוי רפואי יעיל של פצועים להגן על צרפת מהאיום הסובייטי (של ברית המועצות) בשנות ה-50.

וכך, ביום בהיר של ספטמבר 1949, ממריא לטיסתו הראשונה מטוס תובלה עבדקן, עם מנועים כפולים ורועשים וקווי מתאר שונים מכל מטוס תובלה אחר. הנורד מבשר על עידן חדש בתובלה האווירית.

ארבע שנים לאחר מכן, בשנת 1953, הוא נכנס לשירות מבצעי בחיל האוויר הצרפתי, מוכן להוכיח את עצמו בשדה הקרב.

ואכן, הנורד נוראטלס 2501, או בקיצור "הנורד", הוא תשובתה של צרפת לצורך הדחוף במטוס תובלה מודרני ויעיל.

עם תא המטען שנפתח מאחור ומאפשר הטענה קלה של כלי רכב ופריקה מהירה של מטען בשטח, לא מדובר בסתם מטוס. אף שהיה איטי יחסית, זהו מטוס יציב, נוח ובעל יכולת לשאת 45 חיילים מצוידים או 6 ואף 8 טונות של מטען, הנורד הוא כלי חיוני בכל זירת לחימה.

הנוראטלס 2501 התעלה וניצח את כל מטוסי התובלה המקבילים, כולל ה-C82 פאקט האמריקאי. אך מה שהופך אותו למיוחד באמת היא יכולתו לנחות ולהמריא ממסלולים קצרים ולא מוכשרים. תכונה זו הופכת את הנורד לנכס אסטרטגי בקונפליקטים כמו מלחמת אלג'יריה, שם הוא משמש להובלת חיילים וציוד בתנאי שטח מאתגרים.

ויכולותיו של הנורד לא נשארו בצבא צרפת לבדו. עד מהרה, גילו מדינות רבות ברחבי העולם את יתרונותיו. מגרמניה המערבית ועד ניגריה, מפורטוגל ועד ישראל, הנורד מוצא את דרכו ליותר מ-12 חילות אוויר ברחבי העולם.

במשך שני עשורים, הנורד הופך מילה נרדפת לאמינות ורב-תכליתיות בעולם התעופה הצבאית. עם ייצור של כ-425 מטוסים, הוא משאיר חותם משמעותי על התעופה הצבאית של המחצית השנייה של המאה ה-20.

לישראל הוא הגיע כשהיא ביקשה לקנות מטוסי תקיפה מדגם אורגאן וצרפת התנתה את המכירה בקניית מטוסי הנורד החדשים. כשהם הגיעו ב-1955 אל חיל האוויר של ישראל, זיהה צה"ל מיד את יכולות הנורד.

שנה אחר כך, במלחמת סיני הקרויה גם "מבצע קדש", הוכיחו הנורדים את עצמם היטב, כשהצניחו צנחנים במיתלה ובא-טור, פינו המוני פצועים והעבירו לשדה הקרב ציוד ואספקה רבים.

בעשור הבא ועד מלחמת ששת הימים, נרכשו עבור חיל האוויר מעל 20 נורדים. בכך הופך הנורד לחלק בלתי נפרד מההיסטוריה הצבאית, כשהוא משתתף גם בניצחון הגדול של מלחמת ששת הימים.

בהמשך הקריירה הצבאית שלו יהפוך אותו חיל האוויר הישראלי לאגדה, כשממטוס תובלה מודרני ויעיל הוא מוסב גם למפציץ ומבצע משימות הפצצה שעוברות את יכולותיו של מפציץ הפאנטום האגדי.

אך כמו כל דבר טוב, גם עידן הנורד הגיע לסיומו. בשנות ה-70 וה-80, כשטכנולוגיות חדשות מופיעות באופק, מתחיל הנורד לפנות את מקומו למטוסים מתקדמים יותר.

כיום, כשמביטים לאחור על תולדותיו של הנורד, רבים רואים בו יותר מסתם מטוס. אפשר לראות בו סמל לתקופה של חדשנות והתחדשות, תקופה שבה העולם מתאושש ממלחמה ומתכונן לאתגרים חדשים.

עם קווי המתאר הייחודיים שלו והרעש המוכר של מנועיו, נשאר הנורד חקוק גם בזיכרון של טייסים וחיילים בישראל של אותן שנים. הוא היה מטוס מקורי, תוצר יצירתי ומפתיע שיעשה את ההבדל ויסייע להפוך צבא קטן יחסית לצבא החזק ביותר במזרח התיכון.


הנה סרטון מ-2017 על מטוס הנורד האחרון שעוד טס:

https://youtu.be/YPDWJD7UZQI


מטוס הנורד בטיסה (ללא מילים):

https://youtu.be/AZhYQ9n83yQ


הנורד ביער המגינים לזכר הצנחנים:

https://youtu.be/sC-f4kwNQek


והיום הנורד הפך בעיקר לטיסן או למיצג מוזיאוני:

https://youtu.be/MmkjCyj9UNM
אנטונוב An-225
מה היה המטוס הגדול ביותר אי-פעם?



מטוס המשא אנטונוב An-225 הרוסי (Antonov An-225) היה ללא ספק המטוס הגדול והכבד ביותר בהיסטוריה. למטוס העצום הזה, שפותח בשנות ה-80 של המאה הקודמת, יש את יכולת הנשיאה הגדולה בעולם והוא גם המטוס הארוך ביותר בעולם.

מטרתו המקורית הייתה לשאת את מעבורת החלל הסובייטית לתחנת החלל.

פירוש שמו של המטוס "מריאה" (MRIYA) באוקראינית הוא "חלום". הוא היה מצויד בלא פחות מ-6 מנועי טורבו מניפה אימתניים. כמטוס משא הוא נושא מאות טילים, כלי רכב ומטען מגוון אחר.

עדכון למלחמת רוסיה-אוקראינה. המריאה, שהיה מאוחסן בהנגר בנמל התעופה הסמוך לקייב, הושמד בהפצצות האימתניות של חיל האוויר הרוסי. זה היה בימים הראשונים של המתקפה, בזמן הנסיון הרוסי לכבוש את קייב, נסיון שנכשל לאחר שהאוקראינים הצליחו להביס את הרוסים ולהרחיקם.


הנה הענק האווירי הרוסי:

https://youtu.be/zGCnZn2_QGs


נחיתה והמראה של מטוס האנטונוב An-225:

https://youtu.be/Ix2thCAHi2U


נחיתה של האווירון העצום:

https://youtu.be/i7PhWzBc8Q0


ושרידיו של ה"מריאה" לאחר שהושמד בידי הרוסים:

https://youtu.be/NFOkM5C7y8c

מטוס תובלה

בלוגה
מהו מטוס המשא הלווייתן?



מטוס האיירבוס בלוגה, הוא מטוס משא שנקרא גם איירבוס A300-600ST, הוא מהמטוסים הגדולים בעולם.

כמטוס משא הוא מעלה לאוויר מטעני ענק, גם במשקלם וגם בנפח העצום שהוא מצליח לאחסן בבטן המטוס. כדי שיוכל לשאת מטעני ענק, הוגדלה במטוס הבלוגה בטן המטוס באופן משמעותי.

צורתו המיוחדת של המטוס, שכונה בעבר "סופר טראנספורטר”, מזכירה את הלווייתן הענקי והעניקה לו את השם החדש "בלוגה", על שם הלבנתן הלבן שבהשראתו הוא עוצב. הצורה הזו היא שמקנה לו את המראה המוכר, אם כי אנו בישראל לא כל כך רואים אותו בנמלי התעופה שלנו.


הנה סרטון על מטוס הבלוגה:

http://youtu.be/xGyTj0D9Ck0


השוו את גדלים בין הבלוגה למטוסי קרב:

http://youtu.be/qrACOLUPln8


ומטוסי התובלה שהובילו אל הבלוגה (עברית):

https://youtu.be/5u22hiC_pes
אקרנופלן
מהי מפלצת הים הכספי?



חצי כלי טיס וספק כלי שיט, "מפלצת הים הכספי" היה הכינוי האמריקאי שניתן ל-KM, סוג של אקרנופלן (Ekranoplan) ענקי, מטוס אפקט הקרקע (אפקט שנסביר עוד מעט).

האקרנופלן היא משפחה של כלי טיס הדומים למטוס, אך טסים בסמוך לפני המים או הקרח, בזכות כרית אוויר שנוצרת בינם לפני המים.

כלי הטיס הללו נועדו לנוע במהירות וביעילות על פני המים, ובגובה נמוך, כדי שלא להתגלות על ידי מערכות הרדאר של האוייב.

נחזור ל"מפלצת הים הכספי". אורכה היה 100 מטרים, משקל של 540 טון ומהירות שמגיעה ל-400 קילומטרים לשעה.

צבא ברית המועצות, מי שיצרה אותם, השתמש באקרופלנים לתובלה מהירה של ציוד. שנבין - על אקרנופלן אחד ניתן היה להעמיס עד 100 טון של מטען.

את "מפלצת הים הכספי", שלאחר המלחמה התגלתה כסוג של אקרנופלן, ראו תצפיות של האמריקאים במהלך המלחמה הקרה, באימוני הצבא הסובייטי בים הכספי. במודיעין האמריקאי צפו בעניין בעצמים ענקיים הנעים במהירות על פני המים ומישהו שראה את כלי הטיס המוזר והענקי שנראה כאילו כנפיו קוצצו, נתן לו את כינוי ה"מפלצת".

על אף הנסיונות הרבים של צבא ברית המועצות, הסתבר שפיתוח האקרנופלנים אינו כדאי מבחינה כלכלית והם לא שרדו אל מול המטוסים וכלי הטיס הרגילים.

האקרנופלן טס בזכות אפקט הקרקע, שלפיו מואט קצב הירידה של המטוס, קצת לפני הנגיעה בקרקע, בשל כרית אוויר הנוצרת בינו לבין הקרקע.


הנה סיפורו של אקרנופלן, או "מפלצת הים הכספי" (עברית):

https://youtu.be/Kz0zXY8PWFY


כך פותח האקרנופלן על ידי הסובייטים:

http://youtu.be/Wy0UNvL37vo


האקרנופלן שכונה על ידי האמריקאים "המפלצת של הים הכספי":

http://youtu.be/V8Nu94khHoo


זוהי המפלצת של הים הכספי:

https://youtu.be/hy4dRFbNnXg?long=yes


הסיפור של ה-Ekranoplans:

https://youtu.be/yVdH_dYlVB8?long=yes


סרטון תיעודי שמספר כיצד גילו אותו האמריקאים וכיצד פעל:

https://youtu.be/7Hv2dsVkA38?long=yes


וסרט רוסי אותנטי של "המפלצת" ומפתחיה:

http://youtu.be/VjyY3EFzXJI?long=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.