שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
למה משמשות המצבות ולמי הן חשובות?
מצבה (tombstone) היא אבן זיכרון ובמקומות אחרים יכולה להיות גם לוח עץ או מתכת ובכל מקרה הניצבת על קבר. יש והמצבה היא בצורת בית קבורה, במיוחד במשפחות עשירות ומכובדות.
המצבה נועדה לסמן את מקום הקבורה ולשם הנצחת זכר המת. המסורת של הקמת מצבות קיימת כמעט בכל תרבות אנושית ומתוארכת לתקופות קדומות.
על המצבה נוהגים לציין את שם המת, תאריך הלידה ותאריך המוות שלו. לעיתים מוסיפים הקרובים מספר מילים המייחדות או מתארות את האדם שהלך לעולמו.
לעיתים מופיע על המצבה סימן או פסל המעידים על דתו של המת, אם זה צלב או פסל ישו לנוצרים, סהר למוסלמים, מגן דוד ליהודים, פסלי בודהה לבודהיסטים וכדומה.
להיכרות עם מגוון מצבות מתקופות ותרבויות שונות, ראו את תגית "מצבות".
#תולדות המצבות
המצרים הקדמונים הקימו לפרעונים, מלכי מצרים, מצבות מפוארות ופירמידות (pyramids). היוונים והרומים בנו עמודי זיכרון מקושטים הנקראים סטלות (steles) ובתרבות היהודית מוזכרת המצבה כבר בתנ"ך - כשיעקב אבינו מקים מצבה על קבר רחל אמנו.
במהלך ימי הביניים התפתחו מסורות שונות בכל דת. הנוצרים הוסיפו צלבים וסמלים דתיים, המוסלמים יצרו מצבות פשוטות עם פסוקים מהקוראן, בקהילות יהודיות נחרטו סמלים כמו כפיים מברכות לכוהנים או כד המים ללוויים.
המצבות משרתות תפקידים מעשיים וריגשיים. הן מסמנות את מקום הקבורה, מספקות נקודת מיקוד לאבל ושומרות את פרטי הנפטר לדורות הבאים. היסטורית, מצבות חושפות מידע על תרבויות עבר - שפות, מנהגים, אמונות ואירועים כמו מגפות או מלחמות.
במאה ה-19 התפתחו כלי עיבוד אבן מתקדמים, מה שהפך את המצבות למפוארות יותר, עם תבליטים מפורטים וכתובות מעוטרות המציינות מקצועות ומעמד חברתי. בבתי קברות ויקטוריאניים בלונדון (London) מקובל היה לחרוט על מצבות של רופאים את הסמל של נחש על מקל, המציין את מקצועם.
כיום המצבות ממשיכות למלא תפקיד חיוני בתהליך האבל והזיכרון. הן משמרות את זכר הפרט המת ומתפקדות כעדות היסטורית לחברה ולתקופה בה חי הנפטר.
#מנהגים
המועד לקביעת המצבה משתנה ביהדות מעדה לעדה. יש מנהגים שונים, כשאחד מהם הוא המנהג הנפוץ של גילוי המצבה, חשיפתה לציבור, לאחר שלושים יום ממועד הפטירה.
בבתי הקברות היהודיים באירופה רבות מהמצבות מונחות אנכית מעל הקבר. לעומתו, בארץ ישראל ובקהילות יהדות ארצות האסלאם נהוגה מצבה אופקית, עומדת.
בחלקה העליון של המצבה נוהגים לכתוב לפני שם המת את ראשי התיבות פ"נ, קיצור של המילים "פה נקבר" ולעתים פ"ט, עבור "פה טמון".
אחרי שם המת ותאריך הפטירה העברי יש ומופיעים גם שמות ההורים ובמצבות נשים גם שמו של בן הזוג. רבים מוסיפים כמה מילים המתארות את המת.
סמלים שמציינים ביהדות המצבה הם סמל הידיים על קברי כהנים וסמל הנטלה של שטיפת ידיים על קברותיהם של בעלי השם לוי, לאזכור מנהגי בית המקדש.
יש וכותבים בתחתית המצבה את ראשי התיבות ת.נ.צ.ב.ה. (קיצור של "תהא נשמתו צרורה בצרור החיים).
הנה אופנת המצבות המשתנה אחת לזמן (עברית):
https://youtu.be/wYAcYBMNjSQ
המסתורין שלא פעם נוצר סביב מצבה כזו או אחרת (עברית):
https://youtu.be/iQNQ92HK9GM
יד אבשלום בירושלים - מבנה שהוא מצבה:
https://youtu.be/C1U8viXkQZU
ומצבות בבית עלמין קריית שאול (עברית):
https://youtu.be/aUNJafl7uRQ
למה בנו את הפירמידות במצרים?
הפירמידות המצריות, מהמבנים הגדולים ביותר שנבנו בידי אדם, הן מהסמלים של תרבות מצרים העתיקה, תרבות עשירה בחוכמה ובטכנולוגיה חדשנית לתקופתה. מרבית הפירמידות הללו הן בנות יותר מ-4,000 שנים והן תוכננו ונבנו לפי פולחן השמש והכוכבים.
מטרתן לא הייתה סתמית אלא מעשית ועניינית. הפירמידות במצרים נבנו בתור קברים עבור מלכי מצרים העתיקה, איש איש ופירמידתו. כן, כל פירמידה היא קברו של אחד המלכים.
אוקיי, אז צריך קבר למלך הפרעוני, אבל למה הוא צריך להיות כל כך גדול? - הפירמידות כל כך גדולות, גם כי הפירמידה נועדה לפאר את המלך וככל שהיא גדולה כך תהיה ברורה גדולתו להמונים ולאנשים בעתיד, אבל גם מסיבה פרקטית, לפחות לפי האמונה המקומית. הפירמידה צריכה להכיל המון רכוש, ממון, תכשיטים, חיות מחמד, כלי רכב וכמעט תמיד גם משרתים, כי כולם לפי האמונה המצרית צריכים להיקבר איתו כדי שיוכלו לשרתו בעולם הבא.
פירמידות הענק הללו נועדו לשמור ולהסתיר את כל הרכוש הזה של הנקבר ולכן הן כה גדולות ומוצקות.
ואגב, בניגוד למחשבות של יהודים שונים, אבותינו לא בנו את הפירמידות. הם הגיעו אליהן יותר מ-1,000 שנה אחרי שכבר הושלמה בנייתן.
את מגוריהם קבעו המצרים הקדמונים בגדה המזרחית של הנהר, שם הפציעה השמש בכל בוקר ומשום כך הביאה חיים לעולם. הפירמידות, לעומת זאת, נבנו על ידי המצרים הקדמונים בגדה המערבית של נהר הנילוס - מה שהאמינו שהיא ארץ המתים, כיוון שראו שבמקום זה שוקע אל השמש בסופו של כל יום.
הפירמידה הגדולה של גיזה היא העתיקה שבשבעת פלאי תבל המקוריים של הזמן העתיק והיחידה ששרדה עד ימינו אנו. הפירמידה, שנמצאת סמוך לעיר גיזה במצרים, נבנתה באלף השלישי לפני הספירה, על ידי פרעה ח'ופו והיא נועדה לשמש כקברו. מספר המעברים הפנימיים והחדרים שבה הוא הכי גדול מכל הפירמידות במצרים.
הנה הפירמידות ומצרים העתיקה (עברית):
https://youtu.be/7Ns43U1m1zE
לא, לא היהודים בנו אותן (עברית):
https://youtu.be/yor-TywKHDU
הפירמידות של גיזה והספינקס ששומר עליהן:
http://youtu.be/onWRXXg7QZg
תמונות מהפירמידות במצרים:
http://youtu.be/0GhDwMAQxsk
ניסיון להסביר כיצד נבנו הפירמידות:
http://youtu.be/TJcp13hAO3U
וההיסטוריה של הפירמידות:
http://youtu.be/6inbtpf-Elo
בואו לסייר כאן ב-360 מעלות:
https://youtu.be/9TCHI2qbZ78?qr=yes
מהי סטופה בבודהיזם?
סְטוּפָּה (Stupa), בעברית "ערימה", היא תל זיכרון מונומנטלי ומבנה מקודש בדת הבודהיסטית שעל פי האמונה מכיל שריד קדוש או אפר של בודהה, של אחד מתלמידיו או של התלמידים של תלמידיו.
המסורת מספרת שאחרי מותו של בודהה חילקו את שרידיו ל-8 חלקים, כשכל חלק נשלח למקום שונה בו נטמן. מעל כל שריד נבנתה סטופה, 8 סטופות ראשונות, כמספרם של הנתיבים שבדרך הנאצלת והמתומנת.
הסטופה במהותה מייצגת את תהליך ההתפתחות הרוחנית וההארה. וכך הפכו הסטופות הללו, עם שרידיו של בודהה, לאתרי עלייה לרגל.
אף שסטופות נמצאות ברחבי העולם במקומות שבהם מתרגלים בודהיזם ומגיעות באמנות הבודהיסטית בצורות ובגדלים שונים, היא רחוקה מלהיות רק מבנה אדריכלי המגן על שרידיו של הבודהה (Buddha). כיום קיימות בעולם אלפי סטופות. חלקן קטנות ואחרות גדולות יותר והן משמשות כמקומות התכנסות רבי חשיבות למאמינים.
הסטופה המפורסמת ביותר המוזכרת במקורות היא אכן הסטופה הגדולה בסאנצ'י שבהודו (The Great Stupa at Sanchi). זוהי הסטופה הקיימת המוקדמת ביותר בהודו והיא מתוארת ככיפת לבנים מוצקה שנבנתה מעל שרידי הבודהה, מה שהופך אותה לאתר קדוש למאמינים.
לסטופה שמות שונים בארצות שונות: צ'ורטאן בטיבט, דאגובה בסרי לנקה, צ'אדי, צ'ורטאן בטיבט ופגודה ביפן.
#הקדושה
הסטופה מיוחדת בכך שהיא נחשבת לאתר קדוש למאמינים משום שהיא מכילה שרידי קודש. שריד קודש (relic) הוא חפץ דתי מיוחד, כמו עצם זרת של מנהיג דתי או משהו מיוחד שהיה בבעלותו או נגע בו.
בנוסף, הסטופה היא סמל של הפארינירוואנה (parinirvana) של הבודהה. פארינירוואנה היא ההארה שלאחר המוות, השלב שבו הבודהה השיג שחרור מסבל ומלידה מחדש או גלגול נשמות (reincarnated).
תבליטי סטופה נועדו להיות דידקטיים (didactic in function), כלומר שימשו ללמד את המאמינים על הדת.
מה שמושך כל כך הרבה מאמינים לסטופות נובע הן מהיותן אתרים מקודשים המכילים שרידי קודש יקרי ערך והן מהמשמעות הרוחנית העמוקה שלהן כסמל להארה שלאחר המוות, הפארינירוואנה של הבודהה שמייצגת שחרור מוחלט.
#הטקס
הסטופה מייצגת את תהליך ההתפתחות הרוחנית וההארה. לכך מתקשר הפולחן או המנהג של עולי הרגל המגיעים לסטופות - להקיף את המבנה בכיוון השעון.
בטקס עצמו נוהגים עולי הרגל להתחיל מהכותל המזרחי, מה שמסמל את הלידה וזריחת השמש. ממנו לצד הדרומי, המסמל את ההארה והאור, למערבי שמסמל את הידע, ולבסוף לצפוני, שהוא סמל לחשיכה והמוות.
בחלק מאותן סטופות ישנם ציורי קיר שמתארים את המצבים הללו שמדמים צידי וחלקי הסטופה. בסטופה של סאנצ'י, למשל, מוצג תבליט שמציג גבר ואישה החוזרים על עצמם שלוש פעמים - פעם אחת כורעים משני הצדדים, ופעמיים הולכים סביב הסטופה, כדי להצביע על התנועה הטקסית שלהם סביב המבנה המקודש.
עוד רואים על סטופות ישויות שמימיות המרחפות מעל ויורדות עם זרי פרחים כדי לקשט את המבנה הקדוש. טביעות הידיים בבסיס הסטופה מסמלות את פעולת הנגיעה בסטופה על ידי הבודהיסטים, חסידי הדת.
#חלקי מבנה הסטופה הסמליים
הסטופה הבודהיסטית היא מבנה מקודש, דמוי תל או ערימה המכיל שרידים של בודהה או חפצי קודש של ממשיכיו החשובים ונחשב לסמל עמוק של הבודהיזם.
במבנה הקלאסי שלה, משלבת הסטופה חמש צורות גיאומטריות, כשכל אחת מהן מסמלת אחד מחמשת היסודות האוניברסליים:
הבסיס המרובע (מדהי) - מייצג את יסוד האדמה (כסוג של אנרגיה מכווצת ומוצקות).
הכיפה העגולה/חצי כדורית (אנדה או גרבה) - בנויה מעל הבסיס המרובע ומסמלת את יסוד המים (סוג של אנרגיה בתנועה גלית, נזילות או ניידות מוגבלת).
התיבה הקובייתית הקטנה (חרמיקה) - נמצאת מעל הכיפה ומייצגת את יסוד האש (אנרגיה עולה, התעלות והשראה). בסטופות נפאליות רבות מצוירות עליה עיני הבודהה.
החוד המחודד - ניצב מעל החרמיקה ולעתים דומה לעמוד תורן עם טבעות. בצורת קונוס או פירמידה הוא מסמל את יסוד האש, בעוד שבצורת קערה או כיפה הפוכה הוא מסמל את יסוד האוויר (אנרגיה מתפשטת וחירות), ומייצג את שלבי ההתפתחות הרוחנית – 13 ה'בהומיס' (שלבי התקדמות רוחנית).
צורה דמוית להבה או תכשיט - נמצאת בקצה העליון ומסמלת את יסוד החלל רו האתר (אנרגיה ראשונית, ממד גבוה, הריק שבו הכל מתרחש). חלק זה הוא גם סמל ההארה המוחלטת וסינתזת העולמות הפיזיים והרוחניים.
כלל מבנה הסטופה מבטא את ההרמוניה בין עקרונות היין והיאנג - את האנרגיה הנשית והגברית, היקום הזמני והנצחי.
הנה הסטופה:
https://youtu.be/FLJRZE2NBWQ
הסבר על הסטופות, עם הדגמה מהסטופה של סנצ'י:
https://youtu.be/gPDPiEq416w
משמעות הסטופה בבודהיזם כמקום קבורה ושימור שרידי הבודהה והמורים הגדולים:
https://youtu.be/NJsLHcL3Bvs
סטופה בנאלמאדנה (Benalmadena) מתקופת ההארה שמייצגת את הארתו של בודהה (ללא מילים):
https://youtu.be/aTK1PdWpaF4
התפתחות הסטופות לאורך ההיסטוריה:
https://youtu.be/8csK0ELBLhw?long=yes
ומבנה הסטופה הוא קבוע ולכל חלק בו יש צורה קבועה ובעלת סמליות:
https://youtu.be/uspcCmGxkGE?long=yes
מה זה אובליסק?
האובליסק (Obelisk) הוא אנדרטת אבן צרה וגבוהה עם קצה עליון בצורת פירמידה. האובליסקים המצריים מילאו את המתבוננים בהם בתחושת הוד והערצה ולכן מוקמו בדרך כלל בכניסה למקדשים.
תרבויות קדומות כמו מצרים העתיקה וכוש שבאתיופיה בנו את האובליסקים הקדומים ממונולית, גוש סלע אחד. במצרים למשל, שימשו לכך לא פעם גושי אבן גרניט מאזור אסואן.
בעיר אקסום שבאתיופיה, בירת כוש העתיקה שבה שלטה מלכת שבא המפורסמת, היו אובליסקים ששימשו כמצבות קבורה. המפורסם שבהם התנוסס ברומא שנים רבות והוחזר לאקסום בשנת 2005. האובליסק הזה נגנב על ידי חיילי צבא מוסוליני, בעת שאיטליה שלטה במקום בשנת 1937.
כיום נותרו עשרות בודדות של אובליסקים עתיקים בעולם. חלק מהם נבזזו על ידי כובשים צרפתיים ואיטלקיים ולכן הם מוצבים בפאריס וברומא. גם הרומאים בזזו ואף הביאו אובליסק לקיסריה שבישראל.
השם אובליסק בא מהמילה היוונית obelos, מחט. כיוון שהרודוטוס היווני, "אבי ההיסטוריה", הוא זה שהכיר אותם לעולם.
הנה האובליסקים של מצרים העתיקה ומקומות החציבה שלהם:
https://youtu.be/zMyOFbysmwI?t=1m19s
האובליסקים של אקסום באתיופיה:
https://youtu.be/Dnia-7sKfec
סיפורו של האובליסק המפורסם בפאריז, שמקורו במקדש לוקסור והוא ניתן על ידי מצרים לצרפת:
https://youtu.be/2O52EERz05Q
ואנדרטת וושינגטון בארה"ב, שהיא בעצם אובליסק מודרני:
https://youtu.be/rgomsxUVa2U
מה עומד מאחרי הפסלים המסתוריים שבאי הפסחא?
אי הפסחא שבאוקיינוס השקט נמצא כ-3,700 קילומטרים ממערב לחופי דרום אמריקה ומצוי מאז שנת 1888 בשליטת צ'ילה. אוכלוסיית האי מונה כיום כ-4,500 נפש, רובם ממוצא פולינזי.
האיים שהוא נמנה עליהם התגלו בשנת 1722 בידי המגלה ההולנדי ג'ייקוב רוגווין והחשיפה למחלות שהביאו איתם המבקרים מהמערב, כמו במקומות אחרים בדרום אמריקה, גרמו לקיצם של יושבי האי הוותיקים.
אי הפסחא נודע בפסלי מוֹאַי, פסלי האבן הענקיים והמסתוריים של דמויות אדם, המכונים "מוֹאַי" (Moai). כ-800 פסלים כאלה נחצבו מאבן הבזלת של הר הגעש "ראנו רארקו", מהם הועמדו 288 על במות לאורך חופי האי.
הפסלים הללו מייצגים אבות קדמונים וחשובים וככל הנראה הם שימשו בתור מצבות קבורה ואולי גם בטקסי פולחן קדומים.
עוד 92 פסלים מוטלים בדרך מהמחצבה, שבה עצמה נמצאים כ-400 פסלים של מואי, בשלבי עבודה שונים, כולל הפסל הגדול ביותר שגובהו 21 מטרים ומשקלו כ-160 טון.
האי, בו ישבה אז תרבות שנקראה רפאנוי, הוא אחד המקומות המבודדים על פני כדור הארץ. לא היו לו מקורות מזון או חומרים שהובאו אליו. תרבות הרפא-נואי העתיקה שהייתה בו קמה ונפלה על פי שגשוג העצים שעל האי, עצים שכשהגיעו האנשים מתרבות הרפאנואי היו פרושים על פני כל האי והיו גבוהים וענקיים מכל עצי הדקל בכל העולם כולו.
אבל כריתת העצים השיטתית שעשו באי השבטים השונים שהתיישבו בו חיסלה את כל עצי האי. זה הביא למחסור חמור במזון ובחומרים, כמו גם לאובדן ולחורבן של פסלי המואי ולמלחמות השבטים של האי זה בזה.
במהלך המאבקים והקרבות שבין השבטים, הופלו פסלי המואי בשרשרת פעולות שעשו השבטים זה כנגד זה.
רק בזמננו הועמדו מחדש כל הפסלים שניצבים היום על פני האי. בכך הם הפכו ומהווים עד היום אטרקציה תיירותית יפה ומיוחדת במינה.
פעילות נחמדה:
===========
מצאו ב"ביקור וירטואלי" לפחות 10 תמונות של פסלים באיי הפסחא, שאנשים צילמו באיים והעלו לרשת. מה דומה בין כל הפסלים שראיתם?
הנה סיפורם של הפסלים המסתוריים של איי הפסחא:
https://youtu.be/KljZ28SXz0c
מבט בוחן בפסלי המואי:
http://youtu.be/zfdLFwftCXI
המסתורין של הפסלים:
https://youtu.be/QhEeh_BcADg
הסברים אפשריים להזזת פסלי הענק ממקום למקום באיי הפסחא:
http://youtu.be/J5YR0uqPAI8
האם כך פוסלו פסלי הענק של איי הפסחא?
http://youtu.be/H8PyKKkDIzI
מבצע משעשע להזזת אחד מהם:
https://youtu.be/yvvES47OdmY
וסרט ארוך על הפסלים המדהימים של אי הפסחא:
https://youtu.be/mH0sIjAHBVY?long=yes
מהו בדיוק דולמן?
דּוֹלְמֶן (Dolman) הוא תא קבורה קדום מאבן, מבנה מגליתי, כלומר כזה שבנוי מאבנים גדולות.
לפחות באירופה, מדובר בצורה היותר נפוצה של מבנים מגליתיים. אלפי דולמנים מפוזרים ביבשת הזו, במיוחד בצפון אירופה, במדינות שבימינו הן גרמניה, הולנד ואירלנד, לצד מספרים קטנים יותר במדינות סקנדינביה או בדרום ספרד בה נמצא הדולמן הגדול בעולם.
גם בישראל יש מאות דולמנים, תאי קבורה מהתקופה הניאוליטית שממוקמים בעיקר ברמת הגולן. את אחד המוכרים שבהם תמצאו בתגית "גלגל רפאים".
הדולמן נחשב לאחת העתיקות מצורות הקבורה באירופה. מקורו של מבנה עתיק זה הוא בתקופה הפרהיסטורית המאוחרת והוא המשיך להיות נפוץ גם בתחילת ההיסטוריה, עם תחילת המהפכה החקלאית, בתקופה בה בני האדם מתחילים לחיות בכפרים ולעסוק בחקלאות.
לדולמן, מתאי הקבורה העתיקים ביותר בעולם, יש משמעות רבה מבחינה היסטורית. באמצעות הממצאים הארכיאולוגיים שהם מציעים, הדולמנים מאפשרים לחוקרים הארכיאולוגים להגיע לתובנות משמעותיות לגבי העבר.
מרבית הקברים העתיקים הללו מתוארכים לתקופות קדומות מאוד, החל מהתקופה הנאוליתית, בסביבות שנת 3,500 לפני הספירה ועד לתקופת הברונזה.
הדולמן הראשון נחשף בשנת 1929. ארכאולוגים באותה תקופה חקרו אותו וכמעט מאה אחר-כך, בשנת 2014, גילו ארכיאולוגים אחרים שבקבר השלם ישנם שרידי שלדים.
מבנה הדולמנים מורכב מכמה אבנים גדולות, מה שנקרא מגליתיות. מבנים אלה ערוכים בדרכים משתנות, ממבנה פשוט של שתי אבנים שמחזיקות מעליהן אבן מאוזנת ועד מבנים מורכבים שייתכן ובמקור היו מכוסים באדמה או באבנים נוספות, שסגרו אותם כמעין תא קבורה. אך חומרים משלימים אלה התפזרו עם השנים ורק המבנה המגליתי, של האבנים השלמות, נותר עד ימינו.
מצורתו של הדולמן בא השם "דולמן", שבשפה הברטונית משמעותו "שולחן אבן". השם הוא הלחם של המילים הברטוניות "דול", שפירושה שולחן ו"מן", שמשמעותה אבן.
כך קברו בדולמן, שמקושר לרוב לקבורה:
https://youtu.be/XhGofEU1QWs
דולמנים בגליל העליון (עברית):
https://youtu.be/v4xI4WF5Q1g
דולמן בצרפת:
https://youtu.be/1S6wP8ox1R4
פולנברום הוא דולמן קבורה מרהיב באירלנד:
https://youtu.be/RD7yan_TCwM
השערה אחרת לגבי מטרות הדולמנים (עברית):
https://youtu.be/hHbYdC0ZE5o
וסיור בדולמן הגדול ביותר בעולם - דרום ספרד:
https://youtu.be/jqqmOQgJs6Q?long=yes
מתי הפכו בתי הקברות למפחידים ומעוררי אימה?
בעבר היה בית קברות (Cemetery), המקום בו אנו קוברים את היקרים לנו כשהם מתים, מקום שמח הרבה יותר מזה שאנו מכירים בימינו. באירופה הוא היה בסמוך לכנסייה. כך הציבור נהג לפקוד אותו כל הזמן ובני המשפחה היו מבקרים בקבר יקיריהם, לא רק באזכרה השנתית אלא לאורך כל השנה. אחרי התפילה או לפניה, ביריד שהתקיים ממש בתוך בית הקברות או סתם כשבאו לכנסייה או נחו על הקברים.
ביהדות אולי לא עודדו ביקור אבלים בבית העלמין, שהיה רחוק מהחיים וודאי מבית הכנסת, אבל גם לא הגבילו אותו. למעט מקרה אחד - בית עלמין יהודי הוא מחוץ לתחום ואסור לכניסה בשבת.
מכל מקום, כיום אנו רואים את בתי הקברות כמקומות מלנכוליים, עצובים ואפילו מפחידים. אבל כיצד השתנו התפיסות שלנו את המוות ומה ההיסטוריה המרתקת של בתי הקברות הללו?
ההיסטוריה מלמדת אותנו שרק השנים והדורות הפכו את בית הקברות ממקום קהילתי ומרכזי בטקסים ובאווירה הקהילתית משהו, שהייתה בו, למקום מפחיד ומעורר אימה.
לקולנוע ולמדיה, בדגש על הטלוויזיה והווידאו קליפים, היה תפקיד חשוב בתהליך של הקריפיזציה של בתי הקברות. לפתע הם היו מקום מפגש אפשרי עם רוחות, שדים ועם הזמן גם עם זומבים משונים שבהדרגה תפסו מקום בסרטי האימה.
הקליפ של מייקל ג'קסון, "מותחן", תרם גם הוא וללא ספק חלק משמעותי בקישור הציבורי שבין בתי קברות, מופעי אימה וזומבים. אלה יצאו עכשיו מספרי האימה אל מסך הטלוויזיה המשפחתי שבסלון והפכו את בית העלמין למקום הכי מטריד ומקריפ שאפשר לחשוב עליו.
הנזק כבר נגרם. אותם פרה-מילניאלס ומילניאלס שראו את "Thriller" בילדותם, יהיו בדיוק ההורים שיאסרו על ילדיהם ביקורי תענוגות במקומות הללו. במקום מקומות רגישים, בהם "אומרים שלום" למתינו וזוכרים אותם בטוב, הם זכו לתדמית ציבורית בדויה ומפוקפקת, של מזיקים ושוחרי רע, שראוי יותר מכל לומר להם:
לרקוד עם המתים? - לא בבית קברינו.
הנה ההיסטוריה של בתי הקברות בעולם (מתורגם):
https://youtu.be/8HegwRtbDSU
היו זמנים שבתי הקברות היו פארקי פיקניק מקובלים:
https://youtu.be/x0uO0eOnZM8
הקליפ "מותחן" של מייקל ג''קסון הביא את הזומבים לסלון הבית:
http://youtu.be/sOnqjkJTMaA
האינטרנט ויוטיוב אפשרו לכל ילד לצלם מתיחה לא מוצלחת בבית קברות (עברית):
https://youtu.be/k6Ra-8rqLjo
כמה מבתי הקברות המוזרים בעולם:
https://youtu.be/sl24zfYV248
והקולנוע והטלוויזיה תרמו גם הם את חלקם לתפיסה הנוכחית של בית הקברות:
https://youtu.be/W5pexokGFiI?long=yes
למה אנו מניחים אבן על הקבר?
שמתם לב שרבים נוהגים להניח אבן קטנה על קבר או מצבה, בסוף הביקור בבית הקברות?
מנהג הנחת האבן על גבי המצבה הוא נוהג יהודי קדום, בעוד בני דתות אחרות אינם מניחים בימינו אבנים, אלא פרחים.
אבל מאיפה המנהג היהודי? מדוע אנו, היהודים, נוהגים לשים אבנים על הקברים, בתום טקס הלוויה או בסוף ביקור בבית עלמין?
בפרהיסטוריה, בהיעדר בתי קברות, קברו אנשים בטבע. זו תקופה שבה אין מצבות ורק גלי אבנים מציינים את הקברים. אז נועדו האבנים לציין נקודת קבר ומנהג הנחת האבן על ידי הקרובים סייע למעשה לבניית גל האבנים שכיסה את המת.
דתות רבות, כולל היהדות, אימצו מנהגים אליליים, דברים שעובדי אלילים נהגו לעשות כחלק מהפולחן, ונתנו להם משמעות דתית חדשה. כך הפך גם מנהג קדמוני ושימושי זה, של הנחת אבן על הקבר, למנהג יהודי.
ואכן, לדת היהודית יש הסברים שונים למנהג היהודי של אבן על הקבר. ההסבר המרכזי הוא שבימי הביניים נמשך מנהג הנחת האבנים על המצבות - "משום כבוד המת, להראותו שהיה על קברו".
כלומר האבן, בשפה פשוטה, נועדה לכבד את המת.
אבל איך לכבד? במה מכבדת אבן את הקבור מתחתיה? - הנימוק הוא שהנחת האבנים על קברו של אדם מביאה לכך שאחרים יודעים שאת הקבר הזה פקדו לאחרונה אנשים. וכשאנשים מבחינים באבנים רבות, יביא הדבר לכך שהם יבינו שזהו קבר שמרבים הבאים לפקוד אותו. הדבר, לפי הרבנים, עתיד לעורר את סקרנות האנשים ויביא אותם להתעניין מי קבור בו ויתכן שאולי ירצו לפקוד את הקבר בעצמם. כלומר האבן מכבדת את הנפטר ומפארת את שמו של האדם שנטמן בקבר שמתחתיה.
אגב, הנחת פרחים על גבי הקבר היא פסולה לפי היהדות, או לפחות לא מקובלת. הסיבה היא שהנפטר לא יכול ליהנות מיופיים של פרחי נוי על קברו והעולם הגשמי שהם מייצגים בעיני החיים, יהיה חסר משמעות עבורו.
הנה קברו עמוס האבנים של אוסקר שינדלר:
https://youtu.be/m0oAfsLLVcg
היהדות גורסת בדרך כלל שהאבן נועדה להפגין זיכרון ואי שכחה של המת:
https://youtu.be/yCf73v0LvCk
עוד מהסברי הרבנים היהודיים:
https://youtu.be/nyFMRlTo9yQ
לפני אלפיים שנה טמנו את המתים העשירים במערות קבורה וגלוסקמאות, שהם ארונות אבן (עברית):
https://youtu.be/u6rTbJATHVI
וסצנת הסיום המרגשת, עם הנחת האבנים המרגשת על הקבר בסרט "רשימת שינדלר":
https://youtu.be/BFP4dDheqHY
מהם האובליסקים של אקסום?
בעיר אקסום (Axum) שבאתיופיה, בירת כוש העתיקה שבה שלטה מלכת שבא המפורסמת, היו אובליסקים ששימשו כמצבות קבורה.
המפורסם שבאובליסקים הללו התנוסס ברומא שנים רבות והוחזר לאקסום בשנת 2005. האובליסק הזה נגנב על ידי חיילי צבא מוסוליני, בעת שאיטליה שלטה במקום בשנת 1937.
כיום נותרו עשרות בודדות של אובליסקים עתיקים בעולם. חלק מהם נבזזו על ידי כובשים צרפתיים ואיטלקיים ולכן הם מוצבים בפאריס וברומא. הרומאים גם בזזו והביאו אובליסק אחד לקיסריה שבישראל.
השם אובליסק בא מהמילה obelos, ביוונית מחט. הסיבה לכך. היא שהרודוטוס היווני, ההיסטוריון הראשון שגם מכונה "אבי ההיסטוריה", הוא זה שתיעד אותם לראשונה והכיר את האובליסקים לעולם.
הנה סיפורם של האובליסקים באקסום:
https://youtu.be/bkPPY7rwYLU
מראה האובליסקים באקסום באתיופיה:
https://youtu.be/Dnia-7sKfec
והאובליסקים של מצרים העתיקה לצד מקומות החציבה שלהם:
https://youtu.be/zMyOFbysmwI?t=1m19s

מצבה (tombstone) היא אבן זיכרון ובמקומות אחרים יכולה להיות גם לוח עץ או מתכת ובכל מקרה הניצבת על קבר. יש והמצבה היא בצורת בית קבורה, במיוחד במשפחות עשירות ומכובדות.
המצבה נועדה לסמן את מקום הקבורה ולשם הנצחת זכר המת. המסורת של הקמת מצבות קיימת כמעט בכל תרבות אנושית ומתוארכת לתקופות קדומות.
על המצבה נוהגים לציין את שם המת, תאריך הלידה ותאריך המוות שלו. לעיתים מוסיפים הקרובים מספר מילים המייחדות או מתארות את האדם שהלך לעולמו.
לעיתים מופיע על המצבה סימן או פסל המעידים על דתו של המת, אם זה צלב או פסל ישו לנוצרים, סהר למוסלמים, מגן דוד ליהודים, פסלי בודהה לבודהיסטים וכדומה.
להיכרות עם מגוון מצבות מתקופות ותרבויות שונות, ראו את תגית "מצבות".
#תולדות המצבות
המצרים הקדמונים הקימו לפרעונים, מלכי מצרים, מצבות מפוארות ופירמידות (pyramids). היוונים והרומים בנו עמודי זיכרון מקושטים הנקראים סטלות (steles) ובתרבות היהודית מוזכרת המצבה כבר בתנ"ך - כשיעקב אבינו מקים מצבה על קבר רחל אמנו.
במהלך ימי הביניים התפתחו מסורות שונות בכל דת. הנוצרים הוסיפו צלבים וסמלים דתיים, המוסלמים יצרו מצבות פשוטות עם פסוקים מהקוראן, בקהילות יהודיות נחרטו סמלים כמו כפיים מברכות לכוהנים או כד המים ללוויים.
המצבות משרתות תפקידים מעשיים וריגשיים. הן מסמנות את מקום הקבורה, מספקות נקודת מיקוד לאבל ושומרות את פרטי הנפטר לדורות הבאים. היסטורית, מצבות חושפות מידע על תרבויות עבר - שפות, מנהגים, אמונות ואירועים כמו מגפות או מלחמות.
במאה ה-19 התפתחו כלי עיבוד אבן מתקדמים, מה שהפך את המצבות למפוארות יותר, עם תבליטים מפורטים וכתובות מעוטרות המציינות מקצועות ומעמד חברתי. בבתי קברות ויקטוריאניים בלונדון (London) מקובל היה לחרוט על מצבות של רופאים את הסמל של נחש על מקל, המציין את מקצועם.
כיום המצבות ממשיכות למלא תפקיד חיוני בתהליך האבל והזיכרון. הן משמרות את זכר הפרט המת ומתפקדות כעדות היסטורית לחברה ולתקופה בה חי הנפטר.
#מנהגים
המועד לקביעת המצבה משתנה ביהדות מעדה לעדה. יש מנהגים שונים, כשאחד מהם הוא המנהג הנפוץ של גילוי המצבה, חשיפתה לציבור, לאחר שלושים יום ממועד הפטירה.
בבתי הקברות היהודיים באירופה רבות מהמצבות מונחות אנכית מעל הקבר. לעומתו, בארץ ישראל ובקהילות יהדות ארצות האסלאם נהוגה מצבה אופקית, עומדת.
בחלקה העליון של המצבה נוהגים לכתוב לפני שם המת את ראשי התיבות פ"נ, קיצור של המילים "פה נקבר" ולעתים פ"ט, עבור "פה טמון".
אחרי שם המת ותאריך הפטירה העברי יש ומופיעים גם שמות ההורים ובמצבות נשים גם שמו של בן הזוג. רבים מוסיפים כמה מילים המתארות את המת.
סמלים שמציינים ביהדות המצבה הם סמל הידיים על קברי כהנים וסמל הנטלה של שטיפת ידיים על קברותיהם של בעלי השם לוי, לאזכור מנהגי בית המקדש.
יש וכותבים בתחתית המצבה את ראשי התיבות ת.נ.צ.ב.ה. (קיצור של "תהא נשמתו צרורה בצרור החיים).
הנה אופנת המצבות המשתנה אחת לזמן (עברית):
https://youtu.be/wYAcYBMNjSQ
המסתורין שלא פעם נוצר סביב מצבה כזו או אחרת (עברית):
https://youtu.be/iQNQ92HK9GM
יד אבשלום בירושלים - מבנה שהוא מצבה:
https://youtu.be/C1U8viXkQZU
ומצבות בבית עלמין קריית שאול (עברית):
https://youtu.be/aUNJafl7uRQ

הפירמידות המצריות, מהמבנים הגדולים ביותר שנבנו בידי אדם, הן מהסמלים של תרבות מצרים העתיקה, תרבות עשירה בחוכמה ובטכנולוגיה חדשנית לתקופתה. מרבית הפירמידות הללו הן בנות יותר מ-4,000 שנים והן תוכננו ונבנו לפי פולחן השמש והכוכבים.
מטרתן לא הייתה סתמית אלא מעשית ועניינית. הפירמידות במצרים נבנו בתור קברים עבור מלכי מצרים העתיקה, איש איש ופירמידתו. כן, כל פירמידה היא קברו של אחד המלכים.
אוקיי, אז צריך קבר למלך הפרעוני, אבל למה הוא צריך להיות כל כך גדול? - הפירמידות כל כך גדולות, גם כי הפירמידה נועדה לפאר את המלך וככל שהיא גדולה כך תהיה ברורה גדולתו להמונים ולאנשים בעתיד, אבל גם מסיבה פרקטית, לפחות לפי האמונה המקומית. הפירמידה צריכה להכיל המון רכוש, ממון, תכשיטים, חיות מחמד, כלי רכב וכמעט תמיד גם משרתים, כי כולם לפי האמונה המצרית צריכים להיקבר איתו כדי שיוכלו לשרתו בעולם הבא.
פירמידות הענק הללו נועדו לשמור ולהסתיר את כל הרכוש הזה של הנקבר ולכן הן כה גדולות ומוצקות.
ואגב, בניגוד למחשבות של יהודים שונים, אבותינו לא בנו את הפירמידות. הם הגיעו אליהן יותר מ-1,000 שנה אחרי שכבר הושלמה בנייתן.
את מגוריהם קבעו המצרים הקדמונים בגדה המזרחית של הנהר, שם הפציעה השמש בכל בוקר ומשום כך הביאה חיים לעולם. הפירמידות, לעומת זאת, נבנו על ידי המצרים הקדמונים בגדה המערבית של נהר הנילוס - מה שהאמינו שהיא ארץ המתים, כיוון שראו שבמקום זה שוקע אל השמש בסופו של כל יום.
הפירמידה הגדולה של גיזה היא העתיקה שבשבעת פלאי תבל המקוריים של הזמן העתיק והיחידה ששרדה עד ימינו אנו. הפירמידה, שנמצאת סמוך לעיר גיזה במצרים, נבנתה באלף השלישי לפני הספירה, על ידי פרעה ח'ופו והיא נועדה לשמש כקברו. מספר המעברים הפנימיים והחדרים שבה הוא הכי גדול מכל הפירמידות במצרים.
הנה הפירמידות ומצרים העתיקה (עברית):
https://youtu.be/7Ns43U1m1zE
לא, לא היהודים בנו אותן (עברית):
https://youtu.be/yor-TywKHDU
הפירמידות של גיזה והספינקס ששומר עליהן:
http://youtu.be/onWRXXg7QZg
תמונות מהפירמידות במצרים:
http://youtu.be/0GhDwMAQxsk
ניסיון להסביר כיצד נבנו הפירמידות:
http://youtu.be/TJcp13hAO3U
וההיסטוריה של הפירמידות:
http://youtu.be/6inbtpf-Elo
בואו לסייר כאן ב-360 מעלות:
https://youtu.be/9TCHI2qbZ78?qr=yes

סְטוּפָּה (Stupa), בעברית "ערימה", היא תל זיכרון מונומנטלי ומבנה מקודש בדת הבודהיסטית שעל פי האמונה מכיל שריד קדוש או אפר של בודהה, של אחד מתלמידיו או של התלמידים של תלמידיו.
המסורת מספרת שאחרי מותו של בודהה חילקו את שרידיו ל-8 חלקים, כשכל חלק נשלח למקום שונה בו נטמן. מעל כל שריד נבנתה סטופה, 8 סטופות ראשונות, כמספרם של הנתיבים שבדרך הנאצלת והמתומנת.
הסטופה במהותה מייצגת את תהליך ההתפתחות הרוחנית וההארה. וכך הפכו הסטופות הללו, עם שרידיו של בודהה, לאתרי עלייה לרגל.
אף שסטופות נמצאות ברחבי העולם במקומות שבהם מתרגלים בודהיזם ומגיעות באמנות הבודהיסטית בצורות ובגדלים שונים, היא רחוקה מלהיות רק מבנה אדריכלי המגן על שרידיו של הבודהה (Buddha). כיום קיימות בעולם אלפי סטופות. חלקן קטנות ואחרות גדולות יותר והן משמשות כמקומות התכנסות רבי חשיבות למאמינים.
הסטופה המפורסמת ביותר המוזכרת במקורות היא אכן הסטופה הגדולה בסאנצ'י שבהודו (The Great Stupa at Sanchi). זוהי הסטופה הקיימת המוקדמת ביותר בהודו והיא מתוארת ככיפת לבנים מוצקה שנבנתה מעל שרידי הבודהה, מה שהופך אותה לאתר קדוש למאמינים.
לסטופה שמות שונים בארצות שונות: צ'ורטאן בטיבט, דאגובה בסרי לנקה, צ'אדי, צ'ורטאן בטיבט ופגודה ביפן.
#הקדושה
הסטופה מיוחדת בכך שהיא נחשבת לאתר קדוש למאמינים משום שהיא מכילה שרידי קודש. שריד קודש (relic) הוא חפץ דתי מיוחד, כמו עצם זרת של מנהיג דתי או משהו מיוחד שהיה בבעלותו או נגע בו.
בנוסף, הסטופה היא סמל של הפארינירוואנה (parinirvana) של הבודהה. פארינירוואנה היא ההארה שלאחר המוות, השלב שבו הבודהה השיג שחרור מסבל ומלידה מחדש או גלגול נשמות (reincarnated).
תבליטי סטופה נועדו להיות דידקטיים (didactic in function), כלומר שימשו ללמד את המאמינים על הדת.
מה שמושך כל כך הרבה מאמינים לסטופות נובע הן מהיותן אתרים מקודשים המכילים שרידי קודש יקרי ערך והן מהמשמעות הרוחנית העמוקה שלהן כסמל להארה שלאחר המוות, הפארינירוואנה של הבודהה שמייצגת שחרור מוחלט.
#הטקס
הסטופה מייצגת את תהליך ההתפתחות הרוחנית וההארה. לכך מתקשר הפולחן או המנהג של עולי הרגל המגיעים לסטופות - להקיף את המבנה בכיוון השעון.
בטקס עצמו נוהגים עולי הרגל להתחיל מהכותל המזרחי, מה שמסמל את הלידה וזריחת השמש. ממנו לצד הדרומי, המסמל את ההארה והאור, למערבי שמסמל את הידע, ולבסוף לצפוני, שהוא סמל לחשיכה והמוות.
בחלק מאותן סטופות ישנם ציורי קיר שמתארים את המצבים הללו שמדמים צידי וחלקי הסטופה. בסטופה של סאנצ'י, למשל, מוצג תבליט שמציג גבר ואישה החוזרים על עצמם שלוש פעמים - פעם אחת כורעים משני הצדדים, ופעמיים הולכים סביב הסטופה, כדי להצביע על התנועה הטקסית שלהם סביב המבנה המקודש.
עוד רואים על סטופות ישויות שמימיות המרחפות מעל ויורדות עם זרי פרחים כדי לקשט את המבנה הקדוש. טביעות הידיים בבסיס הסטופה מסמלות את פעולת הנגיעה בסטופה על ידי הבודהיסטים, חסידי הדת.
#חלקי מבנה הסטופה הסמליים
הסטופה הבודהיסטית היא מבנה מקודש, דמוי תל או ערימה המכיל שרידים של בודהה או חפצי קודש של ממשיכיו החשובים ונחשב לסמל עמוק של הבודהיזם.
במבנה הקלאסי שלה, משלבת הסטופה חמש צורות גיאומטריות, כשכל אחת מהן מסמלת אחד מחמשת היסודות האוניברסליים:
הבסיס המרובע (מדהי) - מייצג את יסוד האדמה (כסוג של אנרגיה מכווצת ומוצקות).
הכיפה העגולה/חצי כדורית (אנדה או גרבה) - בנויה מעל הבסיס המרובע ומסמלת את יסוד המים (סוג של אנרגיה בתנועה גלית, נזילות או ניידות מוגבלת).
התיבה הקובייתית הקטנה (חרמיקה) - נמצאת מעל הכיפה ומייצגת את יסוד האש (אנרגיה עולה, התעלות והשראה). בסטופות נפאליות רבות מצוירות עליה עיני הבודהה.
החוד המחודד - ניצב מעל החרמיקה ולעתים דומה לעמוד תורן עם טבעות. בצורת קונוס או פירמידה הוא מסמל את יסוד האש, בעוד שבצורת קערה או כיפה הפוכה הוא מסמל את יסוד האוויר (אנרגיה מתפשטת וחירות), ומייצג את שלבי ההתפתחות הרוחנית – 13 ה'בהומיס' (שלבי התקדמות רוחנית).
צורה דמוית להבה או תכשיט - נמצאת בקצה העליון ומסמלת את יסוד החלל רו האתר (אנרגיה ראשונית, ממד גבוה, הריק שבו הכל מתרחש). חלק זה הוא גם סמל ההארה המוחלטת וסינתזת העולמות הפיזיים והרוחניים.
כלל מבנה הסטופה מבטא את ההרמוניה בין עקרונות היין והיאנג - את האנרגיה הנשית והגברית, היקום הזמני והנצחי.
הנה הסטופה:
https://youtu.be/FLJRZE2NBWQ
הסבר על הסטופות, עם הדגמה מהסטופה של סנצ'י:
https://youtu.be/gPDPiEq416w
משמעות הסטופה בבודהיזם כמקום קבורה ושימור שרידי הבודהה והמורים הגדולים:
https://youtu.be/NJsLHcL3Bvs
סטופה בנאלמאדנה (Benalmadena) מתקופת ההארה שמייצגת את הארתו של בודהה (ללא מילים):
https://youtu.be/aTK1PdWpaF4
התפתחות הסטופות לאורך ההיסטוריה:
https://youtu.be/8csK0ELBLhw?long=yes
ומבנה הסטופה הוא קבוע ולכל חלק בו יש צורה קבועה ובעלת סמליות:
https://youtu.be/uspcCmGxkGE?long=yes

האובליסק (Obelisk) הוא אנדרטת אבן צרה וגבוהה עם קצה עליון בצורת פירמידה. האובליסקים המצריים מילאו את המתבוננים בהם בתחושת הוד והערצה ולכן מוקמו בדרך כלל בכניסה למקדשים.
תרבויות קדומות כמו מצרים העתיקה וכוש שבאתיופיה בנו את האובליסקים הקדומים ממונולית, גוש סלע אחד. במצרים למשל, שימשו לכך לא פעם גושי אבן גרניט מאזור אסואן.
בעיר אקסום שבאתיופיה, בירת כוש העתיקה שבה שלטה מלכת שבא המפורסמת, היו אובליסקים ששימשו כמצבות קבורה. המפורסם שבהם התנוסס ברומא שנים רבות והוחזר לאקסום בשנת 2005. האובליסק הזה נגנב על ידי חיילי צבא מוסוליני, בעת שאיטליה שלטה במקום בשנת 1937.
כיום נותרו עשרות בודדות של אובליסקים עתיקים בעולם. חלק מהם נבזזו על ידי כובשים צרפתיים ואיטלקיים ולכן הם מוצבים בפאריס וברומא. גם הרומאים בזזו ואף הביאו אובליסק לקיסריה שבישראל.
השם אובליסק בא מהמילה היוונית obelos, מחט. כיוון שהרודוטוס היווני, "אבי ההיסטוריה", הוא זה שהכיר אותם לעולם.
הנה האובליסקים של מצרים העתיקה ומקומות החציבה שלהם:
https://youtu.be/zMyOFbysmwI?t=1m19s
האובליסקים של אקסום באתיופיה:
https://youtu.be/Dnia-7sKfec
סיפורו של האובליסק המפורסם בפאריז, שמקורו במקדש לוקסור והוא ניתן על ידי מצרים לצרפת:
https://youtu.be/2O52EERz05Q
ואנדרטת וושינגטון בארה"ב, שהיא בעצם אובליסק מודרני:
https://youtu.be/rgomsxUVa2U
מצבות

אי הפסחא שבאוקיינוס השקט נמצא כ-3,700 קילומטרים ממערב לחופי דרום אמריקה ומצוי מאז שנת 1888 בשליטת צ'ילה. אוכלוסיית האי מונה כיום כ-4,500 נפש, רובם ממוצא פולינזי.
האיים שהוא נמנה עליהם התגלו בשנת 1722 בידי המגלה ההולנדי ג'ייקוב רוגווין והחשיפה למחלות שהביאו איתם המבקרים מהמערב, כמו במקומות אחרים בדרום אמריקה, גרמו לקיצם של יושבי האי הוותיקים.
אי הפסחא נודע בפסלי מוֹאַי, פסלי האבן הענקיים והמסתוריים של דמויות אדם, המכונים "מוֹאַי" (Moai). כ-800 פסלים כאלה נחצבו מאבן הבזלת של הר הגעש "ראנו רארקו", מהם הועמדו 288 על במות לאורך חופי האי.
הפסלים הללו מייצגים אבות קדמונים וחשובים וככל הנראה הם שימשו בתור מצבות קבורה ואולי גם בטקסי פולחן קדומים.
עוד 92 פסלים מוטלים בדרך מהמחצבה, שבה עצמה נמצאים כ-400 פסלים של מואי, בשלבי עבודה שונים, כולל הפסל הגדול ביותר שגובהו 21 מטרים ומשקלו כ-160 טון.
האי, בו ישבה אז תרבות שנקראה רפאנוי, הוא אחד המקומות המבודדים על פני כדור הארץ. לא היו לו מקורות מזון או חומרים שהובאו אליו. תרבות הרפא-נואי העתיקה שהייתה בו קמה ונפלה על פי שגשוג העצים שעל האי, עצים שכשהגיעו האנשים מתרבות הרפאנואי היו פרושים על פני כל האי והיו גבוהים וענקיים מכל עצי הדקל בכל העולם כולו.
אבל כריתת העצים השיטתית שעשו באי השבטים השונים שהתיישבו בו חיסלה את כל עצי האי. זה הביא למחסור חמור במזון ובחומרים, כמו גם לאובדן ולחורבן של פסלי המואי ולמלחמות השבטים של האי זה בזה.
במהלך המאבקים והקרבות שבין השבטים, הופלו פסלי המואי בשרשרת פעולות שעשו השבטים זה כנגד זה.
רק בזמננו הועמדו מחדש כל הפסלים שניצבים היום על פני האי. בכך הם הפכו ומהווים עד היום אטרקציה תיירותית יפה ומיוחדת במינה.
פעילות נחמדה:
===========
מצאו ב"ביקור וירטואלי" לפחות 10 תמונות של פסלים באיי הפסחא, שאנשים צילמו באיים והעלו לרשת. מה דומה בין כל הפסלים שראיתם?
הנה סיפורם של הפסלים המסתוריים של איי הפסחא:
https://youtu.be/KljZ28SXz0c
מבט בוחן בפסלי המואי:
http://youtu.be/zfdLFwftCXI
המסתורין של הפסלים:
https://youtu.be/QhEeh_BcADg
הסברים אפשריים להזזת פסלי הענק ממקום למקום באיי הפסחא:
http://youtu.be/J5YR0uqPAI8
האם כך פוסלו פסלי הענק של איי הפסחא?
http://youtu.be/H8PyKKkDIzI
מבצע משעשע להזזת אחד מהם:
https://youtu.be/yvvES47OdmY
וסרט ארוך על הפסלים המדהימים של אי הפסחא:
https://youtu.be/mH0sIjAHBVY?long=yes

דּוֹלְמֶן (Dolman) הוא תא קבורה קדום מאבן, מבנה מגליתי, כלומר כזה שבנוי מאבנים גדולות.
לפחות באירופה, מדובר בצורה היותר נפוצה של מבנים מגליתיים. אלפי דולמנים מפוזרים ביבשת הזו, במיוחד בצפון אירופה, במדינות שבימינו הן גרמניה, הולנד ואירלנד, לצד מספרים קטנים יותר במדינות סקנדינביה או בדרום ספרד בה נמצא הדולמן הגדול בעולם.
גם בישראל יש מאות דולמנים, תאי קבורה מהתקופה הניאוליטית שממוקמים בעיקר ברמת הגולן. את אחד המוכרים שבהם תמצאו בתגית "גלגל רפאים".
הדולמן נחשב לאחת העתיקות מצורות הקבורה באירופה. מקורו של מבנה עתיק זה הוא בתקופה הפרהיסטורית המאוחרת והוא המשיך להיות נפוץ גם בתחילת ההיסטוריה, עם תחילת המהפכה החקלאית, בתקופה בה בני האדם מתחילים לחיות בכפרים ולעסוק בחקלאות.
לדולמן, מתאי הקבורה העתיקים ביותר בעולם, יש משמעות רבה מבחינה היסטורית. באמצעות הממצאים הארכיאולוגיים שהם מציעים, הדולמנים מאפשרים לחוקרים הארכיאולוגים להגיע לתובנות משמעותיות לגבי העבר.
מרבית הקברים העתיקים הללו מתוארכים לתקופות קדומות מאוד, החל מהתקופה הנאוליתית, בסביבות שנת 3,500 לפני הספירה ועד לתקופת הברונזה.
הדולמן הראשון נחשף בשנת 1929. ארכאולוגים באותה תקופה חקרו אותו וכמעט מאה אחר-כך, בשנת 2014, גילו ארכיאולוגים אחרים שבקבר השלם ישנם שרידי שלדים.
מבנה הדולמנים מורכב מכמה אבנים גדולות, מה שנקרא מגליתיות. מבנים אלה ערוכים בדרכים משתנות, ממבנה פשוט של שתי אבנים שמחזיקות מעליהן אבן מאוזנת ועד מבנים מורכבים שייתכן ובמקור היו מכוסים באדמה או באבנים נוספות, שסגרו אותם כמעין תא קבורה. אך חומרים משלימים אלה התפזרו עם השנים ורק המבנה המגליתי, של האבנים השלמות, נותר עד ימינו.
מצורתו של הדולמן בא השם "דולמן", שבשפה הברטונית משמעותו "שולחן אבן". השם הוא הלחם של המילים הברטוניות "דול", שפירושה שולחן ו"מן", שמשמעותה אבן.
כך קברו בדולמן, שמקושר לרוב לקבורה:
https://youtu.be/XhGofEU1QWs
דולמנים בגליל העליון (עברית):
https://youtu.be/v4xI4WF5Q1g
דולמן בצרפת:
https://youtu.be/1S6wP8ox1R4
פולנברום הוא דולמן קבורה מרהיב באירלנד:
https://youtu.be/RD7yan_TCwM
השערה אחרת לגבי מטרות הדולמנים (עברית):
https://youtu.be/hHbYdC0ZE5o
וסיור בדולמן הגדול ביותר בעולם - דרום ספרד:
https://youtu.be/jqqmOQgJs6Q?long=yes

בעבר היה בית קברות (Cemetery), המקום בו אנו קוברים את היקרים לנו כשהם מתים, מקום שמח הרבה יותר מזה שאנו מכירים בימינו. באירופה הוא היה בסמוך לכנסייה. כך הציבור נהג לפקוד אותו כל הזמן ובני המשפחה היו מבקרים בקבר יקיריהם, לא רק באזכרה השנתית אלא לאורך כל השנה. אחרי התפילה או לפניה, ביריד שהתקיים ממש בתוך בית הקברות או סתם כשבאו לכנסייה או נחו על הקברים.
ביהדות אולי לא עודדו ביקור אבלים בבית העלמין, שהיה רחוק מהחיים וודאי מבית הכנסת, אבל גם לא הגבילו אותו. למעט מקרה אחד - בית עלמין יהודי הוא מחוץ לתחום ואסור לכניסה בשבת.
מכל מקום, כיום אנו רואים את בתי הקברות כמקומות מלנכוליים, עצובים ואפילו מפחידים. אבל כיצד השתנו התפיסות שלנו את המוות ומה ההיסטוריה המרתקת של בתי הקברות הללו?
ההיסטוריה מלמדת אותנו שרק השנים והדורות הפכו את בית הקברות ממקום קהילתי ומרכזי בטקסים ובאווירה הקהילתית משהו, שהייתה בו, למקום מפחיד ומעורר אימה.
לקולנוע ולמדיה, בדגש על הטלוויזיה והווידאו קליפים, היה תפקיד חשוב בתהליך של הקריפיזציה של בתי הקברות. לפתע הם היו מקום מפגש אפשרי עם רוחות, שדים ועם הזמן גם עם זומבים משונים שבהדרגה תפסו מקום בסרטי האימה.
הקליפ של מייקל ג'קסון, "מותחן", תרם גם הוא וללא ספק חלק משמעותי בקישור הציבורי שבין בתי קברות, מופעי אימה וזומבים. אלה יצאו עכשיו מספרי האימה אל מסך הטלוויזיה המשפחתי שבסלון והפכו את בית העלמין למקום הכי מטריד ומקריפ שאפשר לחשוב עליו.
הנזק כבר נגרם. אותם פרה-מילניאלס ומילניאלס שראו את "Thriller" בילדותם, יהיו בדיוק ההורים שיאסרו על ילדיהם ביקורי תענוגות במקומות הללו. במקום מקומות רגישים, בהם "אומרים שלום" למתינו וזוכרים אותם בטוב, הם זכו לתדמית ציבורית בדויה ומפוקפקת, של מזיקים ושוחרי רע, שראוי יותר מכל לומר להם:
לרקוד עם המתים? - לא בבית קברינו.
הנה ההיסטוריה של בתי הקברות בעולם (מתורגם):
https://youtu.be/8HegwRtbDSU
היו זמנים שבתי הקברות היו פארקי פיקניק מקובלים:
https://youtu.be/x0uO0eOnZM8
הקליפ "מותחן" של מייקל ג''קסון הביא את הזומבים לסלון הבית:
http://youtu.be/sOnqjkJTMaA
האינטרנט ויוטיוב אפשרו לכל ילד לצלם מתיחה לא מוצלחת בבית קברות (עברית):
https://youtu.be/k6Ra-8rqLjo
כמה מבתי הקברות המוזרים בעולם:
https://youtu.be/sl24zfYV248
והקולנוע והטלוויזיה תרמו גם הם את חלקם לתפיסה הנוכחית של בית הקברות:
https://youtu.be/W5pexokGFiI?long=yes

שמתם לב שרבים נוהגים להניח אבן קטנה על קבר או מצבה, בסוף הביקור בבית הקברות?
מנהג הנחת האבן על גבי המצבה הוא נוהג יהודי קדום, בעוד בני דתות אחרות אינם מניחים בימינו אבנים, אלא פרחים.
אבל מאיפה המנהג היהודי? מדוע אנו, היהודים, נוהגים לשים אבנים על הקברים, בתום טקס הלוויה או בסוף ביקור בבית עלמין?
בפרהיסטוריה, בהיעדר בתי קברות, קברו אנשים בטבע. זו תקופה שבה אין מצבות ורק גלי אבנים מציינים את הקברים. אז נועדו האבנים לציין נקודת קבר ומנהג הנחת האבן על ידי הקרובים סייע למעשה לבניית גל האבנים שכיסה את המת.
דתות רבות, כולל היהדות, אימצו מנהגים אליליים, דברים שעובדי אלילים נהגו לעשות כחלק מהפולחן, ונתנו להם משמעות דתית חדשה. כך הפך גם מנהג קדמוני ושימושי זה, של הנחת אבן על הקבר, למנהג יהודי.
ואכן, לדת היהודית יש הסברים שונים למנהג היהודי של אבן על הקבר. ההסבר המרכזי הוא שבימי הביניים נמשך מנהג הנחת האבנים על המצבות - "משום כבוד המת, להראותו שהיה על קברו".
כלומר האבן, בשפה פשוטה, נועדה לכבד את המת.
אבל איך לכבד? במה מכבדת אבן את הקבור מתחתיה? - הנימוק הוא שהנחת האבנים על קברו של אדם מביאה לכך שאחרים יודעים שאת הקבר הזה פקדו לאחרונה אנשים. וכשאנשים מבחינים באבנים רבות, יביא הדבר לכך שהם יבינו שזהו קבר שמרבים הבאים לפקוד אותו. הדבר, לפי הרבנים, עתיד לעורר את סקרנות האנשים ויביא אותם להתעניין מי קבור בו ויתכן שאולי ירצו לפקוד את הקבר בעצמם. כלומר האבן מכבדת את הנפטר ומפארת את שמו של האדם שנטמן בקבר שמתחתיה.
אגב, הנחת פרחים על גבי הקבר היא פסולה לפי היהדות, או לפחות לא מקובלת. הסיבה היא שהנפטר לא יכול ליהנות מיופיים של פרחי נוי על קברו והעולם הגשמי שהם מייצגים בעיני החיים, יהיה חסר משמעות עבורו.
הנה קברו עמוס האבנים של אוסקר שינדלר:
https://youtu.be/m0oAfsLLVcg
היהדות גורסת בדרך כלל שהאבן נועדה להפגין זיכרון ואי שכחה של המת:
https://youtu.be/yCf73v0LvCk
עוד מהסברי הרבנים היהודיים:
https://youtu.be/nyFMRlTo9yQ
לפני אלפיים שנה טמנו את המתים העשירים במערות קבורה וגלוסקמאות, שהם ארונות אבן (עברית):
https://youtu.be/u6rTbJATHVI
וסצנת הסיום המרגשת, עם הנחת האבנים המרגשת על הקבר בסרט "רשימת שינדלר":
https://youtu.be/BFP4dDheqHY

בעיר אקסום (Axum) שבאתיופיה, בירת כוש העתיקה שבה שלטה מלכת שבא המפורסמת, היו אובליסקים ששימשו כמצבות קבורה.
המפורסם שבאובליסקים הללו התנוסס ברומא שנים רבות והוחזר לאקסום בשנת 2005. האובליסק הזה נגנב על ידי חיילי צבא מוסוליני, בעת שאיטליה שלטה במקום בשנת 1937.
כיום נותרו עשרות בודדות של אובליסקים עתיקים בעולם. חלק מהם נבזזו על ידי כובשים צרפתיים ואיטלקיים ולכן הם מוצבים בפאריס וברומא. הרומאים גם בזזו והביאו אובליסק אחד לקיסריה שבישראל.
השם אובליסק בא מהמילה obelos, ביוונית מחט. הסיבה לכך. היא שהרודוטוס היווני, ההיסטוריון הראשון שגם מכונה "אבי ההיסטוריה", הוא זה שתיעד אותם לראשונה והכיר את האובליסקים לעולם.
הנה סיפורם של האובליסקים באקסום:
https://youtu.be/bkPPY7rwYLU
מראה האובליסקים באקסום באתיופיה:
https://youtu.be/Dnia-7sKfec
והאובליסקים של מצרים העתיקה לצד מקומות החציבה שלהם:
https://youtu.be/zMyOFbysmwI?t=1m19s
מהו פסטיבל ניקוי הקברים בסין?
צינג מינג (Qingming), או פסטיבל ניקוי הקברים, הוא חג שחוגגים בסין פעם בשנה, בכל חודש אפריל. בחג מנציחים הסינים בדרך משונה מעט וחולקים כבוד לאבותיהם המתים. לאחר שהם מנקים את קבריהם, הם מתיישבים לארוחה עליזה ליד הקברים. הם מניחים על הקברים ומראים לקבורים את המאכלים שהכינו.
בסיום הארוחה מטילים החוגגים קוביות אדומות שמעידות האם האבות הקדמונים סיימו גם הם לאכול. הם גם שורפים מעט כסף, כדי שלא ייחסר בעולם הבא..
הנה סרטון אנימציה שמסביר מהו פסטיבל צינג מינג - פסטיבל ניקוי הקברים:
http://youtu.be/wTeoWgKc9b4
יום הזיכרון למתים:
https://youtu.be/f0PIjYMg_fQ
ועוד הסבר על שורשי הפסטיבל:
https://youtu.be/4gfpF4620-w
צינג מינג (Qingming), או פסטיבל ניקוי הקברים, הוא חג שחוגגים בסין פעם בשנה, בכל חודש אפריל. בחג מנציחים הסינים בדרך משונה מעט וחולקים כבוד לאבותיהם המתים. לאחר שהם מנקים את קבריהם, הם מתיישבים לארוחה עליזה ליד הקברים. הם מניחים על הקברים ומראים לקבורים את המאכלים שהכינו.
בסיום הארוחה מטילים החוגגים קוביות אדומות שמעידות האם האבות הקדמונים סיימו גם הם לאכול. הם גם שורפים מעט כסף, כדי שלא ייחסר בעולם הבא..
הנה סרטון אנימציה שמסביר מהו פסטיבל צינג מינג - פסטיבל ניקוי הקברים:
http://youtu.be/wTeoWgKc9b4
יום הזיכרון למתים:
https://youtu.be/f0PIjYMg_fQ
ועוד הסבר על שורשי הפסטיבל:
https://youtu.be/4gfpF4620-w
מיהם חיילי הטרקוטה של סין?
חיילי הטֶרַקוֹטַה של צבא הטרקוטה הם אוסף ענק של פסלי טרקוטה שנתגלו בסין בשנת 1974.
ממצא החיילים המדהים התגלה במאוזוליאום של צ'ין שה-חואנג, מקום קבורתו של קיסרה הראשון של סין צ'ין שה-חואנג, שנבנה על ידי 700 אלף איש במשך כ-38 שנים, לפני יותר מ-2200 שנה.
קבורת הצבא יחד עם הקיסר המצביא הייתה הבטחה סמלית בעולם העתיק, הבטחה מלאת אמונה - שחייליו עומדים לרשותו גם בעולם הבא.
פסלי צבא הטרקוטה התגלו כשיאנג ג'ה-פה, חקלאי סיני, חפר באר חקלאית חדשה ונתקל בשרידים. המקום הוא ליד העיר שי-אן במחוז שאאנשי בסין.
בצבא הטרקוטה יש כ-8,000 דמויות חיילים בגודל טבעי ו-520 סוסים, כשלכל לוחם פנים יחודיות, כנראה םפי מראה פניו של חייל אמיתי. כל הדמויות עשויים טרקוטה שהיא סוג של קרמיקה חומה אדומה, עשויה אדמה אפויה. הם ניצבים באתר עם שריוניהם, סוסיהם וכלי הנשק שלהם - הכל עשוי טרקוטה.
הנה סיפורם של חיילי הטרה קוטה (מתורגם):
http://youtu.be/mP5p4QbvPtc
כך התגלה צבא חיילי הטרקוטה שבקברו של הקיסר הסיני הראשון צ'ין:
https://youtu.be/aePjTYVKHuA
סיפורו של צבא החימר של קיסר סין הראשון:
http://youtu.be/9iKdLRJWtPg
תגליות חדשות בחפירות צבא הטרקוטה:
https://youtu.be/4c_ADqshdSA
וסרטון על העיר שיאן שמכילה את צבא חיילי הטרקוטה:
http://youtu.be/ESGowFPTGwQ?t=1m17s
חיילי הטֶרַקוֹטַה של צבא הטרקוטה הם אוסף ענק של פסלי טרקוטה שנתגלו בסין בשנת 1974.
ממצא החיילים המדהים התגלה במאוזוליאום של צ'ין שה-חואנג, מקום קבורתו של קיסרה הראשון של סין צ'ין שה-חואנג, שנבנה על ידי 700 אלף איש במשך כ-38 שנים, לפני יותר מ-2200 שנה.
קבורת הצבא יחד עם הקיסר המצביא הייתה הבטחה סמלית בעולם העתיק, הבטחה מלאת אמונה - שחייליו עומדים לרשותו גם בעולם הבא.
פסלי צבא הטרקוטה התגלו כשיאנג ג'ה-פה, חקלאי סיני, חפר באר חקלאית חדשה ונתקל בשרידים. המקום הוא ליד העיר שי-אן במחוז שאאנשי בסין.
בצבא הטרקוטה יש כ-8,000 דמויות חיילים בגודל טבעי ו-520 סוסים, כשלכל לוחם פנים יחודיות, כנראה םפי מראה פניו של חייל אמיתי. כל הדמויות עשויים טרקוטה שהיא סוג של קרמיקה חומה אדומה, עשויה אדמה אפויה. הם ניצבים באתר עם שריוניהם, סוסיהם וכלי הנשק שלהם - הכל עשוי טרקוטה.
הנה סיפורם של חיילי הטרה קוטה (מתורגם):
http://youtu.be/mP5p4QbvPtc
כך התגלה צבא חיילי הטרקוטה שבקברו של הקיסר הסיני הראשון צ'ין:
https://youtu.be/aePjTYVKHuA
סיפורו של צבא החימר של קיסר סין הראשון:
http://youtu.be/9iKdLRJWtPg
תגליות חדשות בחפירות צבא הטרקוטה:
https://youtu.be/4c_ADqshdSA
וסרטון על העיר שיאן שמכילה את צבא חיילי הטרקוטה:
http://youtu.be/ESGowFPTGwQ?t=1m17s
