» «
מצלמות
מי המציא את המצלמה וכיצד זה קרה?



מצלמה (Camera) היא מעין מכונת זמן, שמקפיאה רגעים ויוצרת תמונות שיזכירו במשך שנים ארוכות את הרגעים שנצרבו בהן. אבל פעם לא ניתן היה לשמר את הרגעים הללו.

כבר ביוון העתיקה גילו את העקרון שיקראו לו בהמשך ה"קמרה אובסקורה", שאם נעשה נקב באחד מהקירות של חדר חשוך, ייכנס דרכו האור ויקרין על הקיר הנגדי תמונה של העולם מבחוץ כשהיא מוצגת בצורה הפוכה. הפילוסוף אריסטו היה הראשון שתיאר בכתב את התהליך.

אך היוונים לא ידעו לשמור את התמונה לצפייה חוזרת. רק במחצית הראשונה של המאה ה-19 יצליח ניספר נייפס, ממציא צרפתי, לשמר את התמונה המתקבלת מהקמרה אובסקורה. צרפתי אחר בשם דאגר ימציא לוחות שכינה "דאגרטיפים", שעליהם נשמרו הצילומים. מעתה שימשו חומרים כימיים שהתגלו, כמו תמצית של כסף וכלור ותמציות כימיות אחרות, המשנות את צבען כשהן באות במגע עם השמש, כדי לבנות את המצלמה הראשונה.

החוקר ויליאם הנרי פוקס טלבוט פיתח נייר כימי שסופג את האור הנקלט אל תוך הקופסה ומאפשר להכין עותקים של התמונה. זהו התשליל (הנגטיב) הראשון. ג'ורג' איסטמן המציא ב-1888 את הפילם והקים את חברת "קודאק", שהפיצה את הפילם להמונים. מעתה נפתחה הדרך לפיתוח המצלמה הקומפקטית ולשכלולים רבים אחרים שיבואו בהמשך, כמו הצילום הצבעוני, או שיטת צילום הפולארויד, שיטה לצילום ופיתוח התמונות בתוך המצלמה, מיד לאחר הצילום.

בהמשך יהפוך הצילום גם לאמנות וצילומים יהפכו ליצירות אמנות לכל דבר. כיום קשה לדמיין את התרבות המודרנית ללא הצילום, הפילם והמצלמה הקומפקטית. העולם כבר עבר להשתמש במצלמות דיגיטליות. יש בהן חיישנים משוכללים ומדויקים, המאפשרים לצלם את המראה הנקלט בעדשת המצלמה, באיכות גבוהה ביותר וללא פילם. המצלמות הדיגיטליות מאפשרות צפייה ושימוש מיידים בתמונות המצולמות, על גבי המצלמה עצמה. ההעברה הפכה קלה, לצורך עריכה במחשב או להפצה באינטרנט. כיום עברו מרבית המצלמות בעולם לסמארטפונים, טלפונים ניידים ומשוכללים ששכללו את הצילום הדיגיטלי, באלפי אפליקציות יעודיות לצילום.


כך התפתחו הצילום והמצלמה (מתורגם):

https://youtu.be/XaGUL8B-BrE


הנה התמונות הראשונות בהיסטוריה:

http://youtu.be/sOkd8ObhN_M


הנה סרטון שמראה איך אפשר לעשות "קאמרה אובסקיורה" בעצמכם:

http://youtu.be/8pMrkXJ9OVQ


והנה סרטון שמסביר על דברים שרק מצלמה רואה:

https://youtu.be/KUiemQTEOYQ
מצלמות
איך צילמו פעם תמונות?



אצל ההורים שלנו הצילום לא היה כמו היום. הוא לא היה דיגיטלי ואי אפשר היה מיד להשתמש בתמונות, להעלות למחשב, לעשות שינויים ותיקונים לתמונה בעזרת תוכנות ועוד.

התמונות אז צולמו ונאגרו במצלמה על גבי פילם (Film). זה היה מעין סרט ששמר את כל התמונות עליו. כשנגמר הפילם היו לוקחים אותו לפיתוח במעבדה. המעבדה פיתחה את התמונות ורק אז היה הצלם רואה אותן לראשונה.


הנה סרטון על המצלמות של פעם:

http://youtu.be/sSrAgJ17nyI


"קודאכרום" היה סרט הצילום הצבעוני הראשון, שיצא בשנת 1935 על ידי חברת קודאק:

https://youtu.be/Pv41B3jvY0A


פרסומת לקודאכרום בצרפתית:

https://youtu.be/HIVwUWeOMKc


גם היום ניתן להרכיב מצלמת פילם בעצמכם:

https://youtu.be/nClx_Kgxdns?t=19m16s&end=22m43s
פולארויד
מהי מצלמת הפולארויד?



מצלמת הפולרואיד הומצאה ב-1947 והפכה מאד פופולארית. זו הייתה מצלמת אינסטנט (מצלמה מיידית) שהדפיסה את התמונות באופן מיידי. פיתוח התמונה התרחש בתוך דקות אחדות והמצלמה הוציאה אותה על נייר - הישר מגוף המצלמה. המצלמה השתמשה בשכבות צבע מיוחדות לפיתוח מיידי והכילה בתוכה מנגנון שהוציא תמונה במהירות. זו הייתה המצאה מרגשת שאיפשרה לקבל את התמונה מיד ולא להמתין למעבדת פיתוח התמונות.

לא רבים יודעים שמצלמת הפולרואיד היא רעיון שהגיע משאלה של בתו של הממציא, יצרן עדשות למשקפיים. כשהילדה שאלה את אביה מדוע אי אפשר לראות את התמונה מיד, הוא חשב רגע ועוד רגע ורעיון נבט בראשו..

כיום החברה עדיין פעילה, אך מצבה לא ממש טוב. היא מייצרת מוצרים אלקטרוניים כמו מחשבי לוח (טאבלטים), מסכי טלוויזיה וכמובן מצלמות, כולל מצלמת אקשן, שמזכירה את הגו-פרו הפופולארית בתחום זה.


הנה הסבר על מצלמות פולארויד וההיסטוריה שלהן:

http://youtu.be/We6WzeVLWHU


הנה סיפור ההמצאה של מצלמת הפולרואיד:

http://youtu.be/82ZiQP0f7rs


והנה הדור החדש של מצלמות הפולארויד:

https://youtu.be/HNdZwpt2sK0
מצלמת 360 מעלות
מהי מצלמת 360 מעלות?



מצלמת 360 מעלות היא מצלמה המאפשרת יצירת תמונה או סרטון היקפיים, המציגים את כל מה שקורה מסביבה.

צילום של תמונה ב-360 מעלות התבצע בעבר על ידי מערך מצלמות וכיום על ידי מצלמה אחת הכוללת מספר חיישנים המצלמים מסביב לה.

בניגוד למצלמה רגילה שבה בוחר הצלם נקודת מבט בעת הצילום, מצלמה כזו מייצרת תמונות היקפיות או סרטונים היקפיים, כך שאפשר להביט בהם אל כל הכיוונים. כך למעשה הצופה הוא שמחליט בכל רגע על נקודת המבט שמעניינת אותו ועל הפריים הנכון. באופן מסוים הוא "הופך" לעיניה של הדמות בסרט.

בכך שהיא מעניקה לצופים הזדמנות לחוות את סרט מכל זווית צפייה, מאפשרת מצלמת ההיקף התבוננות לכל הכיוונים וחוויה של מעין היטמעות במציאות. מצלמות כאלה הופכות כיום לפופולריות ומאפשרות לצלם סרטונים שצופים בהם במשקפי מציאות מדומה.


הנה הצילומים במצלמות 360 מעלות:

https://youtu.be/nt1I5inXE4I?t=17s


הנה התחומים שבהם ניתן לצלם להשתמש במצלמות כאלה:

https://youtu.be/3dhFr6U4dY8


כך משווקים אותן:

https://youtu.be/hWd3U0sQxbc

מצלמות

מצלמת קופסה
מהי מצלמת הקופסה של קודאק?



את מצלמת הקופסה (Box camera) הציגה בשנת 1888 חברת קודאק האמריקאית וזו המצלמה שתהפוך למצלמה הפשוטה והעממית בשוק ותשלוט במשך 70 שנה בצילום הביתי. הממציא ומנהל החברה מצמיד לה את סיסמת הפירסומת "אתה לוחץ על הכפתור ואנחנו עושים את כל השאר".. ואכן, השאר הפך להיסטוריה.

מצלמת הקופסה, שכונתה לרוב "מצלמת הבוקס", הייתה המצלמה הראשונה שניתן היה להחזיק ביד. הוטענו בה 100 תמונות ולאחר שהסתיים הצילום על כולן, הובאה המצלמה אל המעבדה לפיתוח התמונות ושם הן פותחו, כשבמקביל הוטענה המצלמה בתמונות חדשות לצילום.

אבל מצלמת הבוקס הראשונה הייתה מסורבלת מדי ועדיין לא הפכה לביתית. רק ב-1900 סיימה המצלמה להיות כלי לניסיונות אמנותיים של אמנים ואנשי מדע. זה קרה כשיצאה לשוק "בראוני", מצלמת הקופסה השנייה של קודאק. הבראוני עלתה דולר וניתן היה להחליף בה פילם בקלות ובמהירות. עד לבוא המצלמות האוטומטיות, תהיה מצלמה זו הנפוצה ביותר בבתים רגילים ואצל חובבי הצילום הלא-מקצועיים.


הנה תולדות מצלמת הקופסא והבראוני:

http://youtu.be/U4qXLLb9yi0


הנה מצלמות ה"בראוני":

http://youtu.be/aWxIsF5g_ss


ופרסומת לבראוני מ-1958:

http://youtu.be/tODTeYDulKM
דימות תרמי
מהן מצלמות חום?



מצלמת חום, או מצלמה תרמית (Thermal Imaging Camera), מציגה את המצולם בצבעים שונים. הצבעים הללו משקפים מידות חום שונות. עצמים חמים נראים צהובים, בעוד שעצמים קרים מוצגים בתמונה בצבעים כמו כחול או וורוד. מצלמות חום, או מצלמות תרמיות, מתבססות על טכנולוגיה שנקראת דימות תרמי (Thermography).

צילום תרמי משמש לצורכי מחקר ומדע מגוונים. גם כבאים ולוחמי אש משתמשים במצלמות כאלה, בזמן שריפה ובבניינים בוערים, כדי לאתר בני אדם בתוך עשן סמיך.

הדימות התרמי הפך כיום שימושי אפילו לייצוג של דברים שאינם קשורים לחום וקור. כך למשל נעזרים בוני ומנהלי אתרים בדימוי הזה, כדי לצפות באזורים "חמים" כביכול בדפי אינטרנט, שבהם משתמשים הגולשים יותר או לוחצים עליהם יותר, לעומת אזורים "קרים", שפחות משתמשים בהם.


כך עובדות המצלמות התרמיות:

https://youtu.be/jX0gIWU49iI?t=4m53s


הנה דברים מהיום-יום שצולמו במצלמות הדימות התרמי:

https://youtu.be/lAZVA0sCS7c


הנה מצלמת חום מיוחדת לסמארטפון:

https://youtu.be/IbbkvwJRwxs?t=4s


כך משתמשים במצלמה תרמית כדי לאתר נזילות מים, עובש ותקלות שונות:

https://youtu.be/4t1C6T9LNCY


ומצלמות חום יכולות להיות גם מצלמות אבטחה מצוינות:

https://youtu.be/HAxq9wVR2UY?t=6m21s
Canon EOS 5D Mark II
מהי המהפכה של מצלמת קנון 5D?



לא זכורים מקרים רבים בהיסטוריה, שבהם שינה מוצר שגוי תעשייה שלמה וקידם אותה לעד. זה בדיוק הסיפור המופלא של מצלמה שעשתה מהפכה מבלי להתכוון.

תערוכת הצילום פוטוקינה (Fotokina) בגרמניה נערכת בכל שנה בספטמבר. בתערוכה של שנת 2008 הכריזה מחלקת מצלמות הסטילס של חברת המצלמות Canon על מצלמת הקנון 5D סימן 2, שיצאה במחיר של 2500 דולר. זו הייתה הכרזה רגילה של עוד מצלמה דיגיטלית מצוינת של יצרן מעולה. אבל הפעם היה שם חידוש. הקנון 5D אפשרה גם צילום וידאו של 70 מילימטר, איכות שמקבילה לסרטי הראווה של הוליווד, שצולמו עד אז בעזרת מצלמות יקרות שעלו רבע מיליון דולר!

המדהים הוא שהמצלמה הזו יצאה במקביל למצלמות הווידאו של חברת קנון עצמה, מצלמות שפיתחה מחלקת הוידאו של קנון ועלו יותר. עוד יותר מדהים היה שמצלמות הווידאו היקרות הללו לא התקרבו לאיכות הווידאו של מצלמת הסטילס 5D. הן היו באיכות הרבה יותר נמוכה ובלי המראה עתיר עומק השדה והאיכותי בלילה של הקנון פייב די.

בתערוכה הוצג סרטון בשם Reverie, שצילם וינסנט לה-פורט, צלם סטילס שהוזמן על ידי קנון לנסות את המצלמה לפני התערוכה. הסרטון השאיר את גדולי התעשייה פעורי פה. ההלם נבע מכך שהציג איכות מדהימה של וידאו מקצועי, שצולם במצלמה זולה. הסרטון שכלל צילומי לילה מעולים, התאפשר בזכות החיישן הגדול של הפייב די, שמלכתחילה יועד בכלל לצילומי סטילס איכותיים, אבל עשה עבודה מרהיבה גם בוידאו. המדהים הוא שלה-פורט הודיע שבחומרים שצילם לא הוסיף שום תיקוני צבע או שיפורים על מה שצילמה המצלמה החדשה של קנון. עריכה פשוטה וזהו.

הנקודה היחידה שהעיבה הייתה המגבלה שהכניסה קנון למצלמה ושכפתה צילום וידאו אוטומטי. את הצלמים זה הגביל ומנע מהם לצלם חומר קולנועי במצלמה. אבל הלחץ האדיר של הצלמים לפתיחת התוכנה של הפייב די לצילום ידני (Manual control) היה עצום. וכך, די מהר החלו האקרים להציע בחינם פריצות של תוכנת המצלמה. זמן מה אחר-כך הכריזה אחת המתחרות, חברת פנסוניק, על מצלמה שתאפשר צילום ידני באיכות דומה. אז קרה מה שצפו כולם - קנון שיחררה עדכון למצלמה המופלאה שלהם, של צילום ידני וצילום ב-24 פריימים בשנייה, מה שהפך רשמית את המצלמה הזולה הזו למצלמת הקולנוע והטלוויזיה המועדפת על רבים בקולנוע העצמאי ובטלוויזיה.


כך עשה הצלם וינסנט לה-פורט את סרטון ההדגמה Reverie:

http://youtu.be/WixL4zuNceI


והנה Reverie, שהציג ב-2008 את היכולות המדהימות של המצלמה:

http://youtu.be/a1Rq2KzoTSg


ודוגמה לאיכויות שהיא תציג בהמשך:

http://youtu.be/WGGBSkW4anQ
מצלמה אוטומטית
מהי המצלמה האוטומטית?



בשנת 1959 נולדה המצלמה שתהפוך את כולנו לצלמים. זה קרה כשחברת אגפא הוציאה את המצלמה האוטומטית המלאה הראשונה שלה. במצלמה הזו לא נדרש הצלם לעשות דבר כדי לצלם תמונה אלא לכוון וללחוץ.

עם הזמן הטכנולוגיה התפתחה והמצלמה האישית לצלמים החובבים הלכה ונעשתה קטנה וקלה. אבל המצלמה האוטומטית הייתה עוד שלב באבולוציה של הצילום, שבו הצלם אפילו לא נדרש ליכולת צילום. כל מיני פרטים כמו פוקוס, צמצם או כמות אור, לא היו הכרחיים יותר במצלמה הזו. היא הוציאה תמונות בינוניות ולא מקצועיות, אבל צבעוניות ונחמדות לאלבום הפרטי של המשפחה.

וזו לא הייתה רק האוטומציה שהפכה אותה למבוקשת כל כך. המצלמה האוטומטית הייתה קלה ונוחה, אפשרה להחליף את הפילם במהירות (הפילם הפך מהר מאד לקלטת קטנה ונוחה), לחלקן היה פלאש, מבזק מובנה במצלמה שנשלף בקלות. רוצים צילום במסיבה או בחשיכה? - לוחצים על הכפתור, הפלאש יוצא ומצלמים. גם אם התמונות היו בינוניות, הן הספיקו כדי להנציח רגעים שמחים ומאושרים..

המצלמה האוטומטית הייתה מצלמה פשוטה שאפשרה לצלם בקלות ובכל מקום. אבל היא הייתה עדיין מרובעת ויקרה יחסית. בשנות ה-70 יצאה מצלמת האינסטמטיק של קודאק. אלו היו מצלמות פוקט שטוחות, קלות וזולות להפליא. את הפילם החליפה בהן קלטת קלה ומהירה להחלפה, שבתוכה הפילם היה כבר מכוון להפעלה. האינסטמטיק הפכו במהירות ללהיט ענק ושוק המצלמות האוטומטיות הצליח מאד, כשחברות רבות החלו לייצר מצלמות כאלה.

המצלמות האוטומטיות שלטו שנים רבות והיו מתנה מבוקשת לצעירים ומתבגרים, שלא התיימרו להיות חובבי צילום. בעידן המצלמות הדיגיטליות, הן גם הפכו דיגיטליות ועד היום הן ממשיכות להימכר בכמויות עצומות בעולם כולו.


הנה המצלמה האוטומטית של אגפא:

https://youtu.be/pWbU9TwCDY8


אוסף של מצלמות פוקט אוטומטיות ישנות:

https://youtu.be/JnEBeVHE2LQ


הפוקט אינסטמטיק של קודאק עם הפלאש לתאורה:

https://youtu.be/Uhg0UpFziQU


והמצלמה האוטומטית של סוף עידן הפילם:

https://youtu.be/MVga4TGLYEc?t=10s


אינסטמטיק
מהי מצלמת האינסטמטיק?



מצלמת האינסטמטיק (Instamatic) הייתה מצלמה זולה ופופולארית שהוציאה חברת קודאק בשנות ה-60. מרגע שהיא יצאה לשוק, המצלמה הזו הפכה להצלחה מסחררת. בניגוד לתמונות המלבן המקובלות, ביחס של 16:9, האינסטמטיק הוציאה תמונות דומות לתמונות הריבועיות של מצלמת הפולרויד, כלומר יחס הרוחב-גובה שלהן היה ריבועי. התמונות הללו, חשוב לומר, הפכו לתמונות של הצעירים. הן לא היו איכותיות והתאורה של המצלמות הללו הייתה בסיסית, לא ניתן היה לכוון בה פוקוס ולמעשה, חוץ מלצלם קשה היה להגדיר משהו בצילום הסופי. אבל ראו בתמונות הללו את הצעירים, היפים והמגניבים של התקופה וזה הספיק כדי להפוך אותה למגניבה.

וכל כך מגניבה היא הייתה, שהיא שבה אלינו במהדורה של אפליקציה מודרנית ומצליחה במיוחד. כן, למי שלא יודעים, האפליקציה הסופר מצליחה לסמארפונים, “אינסטגרם" נולדה מנסיון לשחזר את התמונות הריבועות של האינסטמטיק. רק שבניגוד למצלמה הבסיסית ההיא, ה"אינסטוש" המוכרת והידידותית כל כך לשימוש, מצוידת ב"פילטרים" שכמותם יכולים היו רק לחלום זקני האינסטמטיק, המאפשרת להעניק לתמונה שלכם מראה רטרו מעודכן ואופנתי בתוך שניות.


הנה מצלמת האינסטמטיק:

http://youtu.be/RC4x3cRTqws


הנה המבזק, הפלאש החד-פעמי שלה:

https://youtu.be/gjtnqhdmk3A


בואו נבדוק את הפלאש המתלבש:

http://youtu.be/Uhg0UpFziQU
מהי מצלמת הפוקט המתקפלת של סוף המאה ה-19?



מצלמת הפוקט המתקפלת של חברת איסטמן קודאק (Folding Pocket Kodak) הייתה בין המצלמות הקומפקטיות הראשונות בהיסטוריה של הצילום והראשונה מביניהן שנמכרה כמצלמת מיינסטרים מתקפלת ל"אנשים רגילים".

המתכנן והמעצב שלה פרנק בראונל (Frank Brownell) עשה עבודה מצוינת. היא הייתה צרה, קומפקטית באמת ונוחה יחסית להפעלה. בכך היא פתחה את העידן של המצלמות המתקפלות הניידות, שישלטו בעולם הצילום, עד שנות ה-30 ויהיו אף פופולאריות למדי גם בשנות ה-40 של המאה ה-20.

בין מצלמות הפילם שמור מקום של כבוד כמצלמה שיצאה בשנות 1897-98 והפכה את הצילום לנייד וקל מבעבר. מצלמת הכיס המתקפלת של קודאק אפשרה אמנם לצלם צילומים בפורמט פשוט וקטן יחסית, אך היא הייתה ניידת וזמינה מבחינת המחיר. הדגם שלישי שלה יצא ב-1903, נמכר במחיר של 10 דולר והניב תמונות בגודל של גלויה.

מצלמה מתקפלת היא סוג מצלמה שניתן לשאת כמצלמה קומפקטית מאד וכשצריך - היא פשוט נפתחת למצלמה מלאה. הסוד שלה הוא מפוח מתקפל שמחבר בין העדשה והתריס לגוף המצלמה. פרישת המצלמה במלואה סיפקה את מרחק המיקוד הנכון מהסרט, בעוד סגירתו הקטינה את המצלמה ואפשרה את האחסון שלה בתיק.

אגב, את התוספת של דגם 1, קיבל הדגם המקורי שלה, רק לאחר שיצא דגם 1A והיה חשוב להבחין ביניהם. עד אז היא נקראה פשוט "Folding Pocket Kodak".


הנה מצלמת הפוקט המתקפלת של קודאק:

https://youtu.be/TZlah2vTPRM


הדגם המקורי שלה:

https://youtu.be/Rx0qVlTpWW8


פתיחת דגם 1A המתקדם מעט יותר:

https://youtu.be/KAbvwsGU-08


הדגם השני:

https://youtu.be/mOBYTB63H6w


והדגם השלישי:

https://youtu.be/I68tIjJkckw
איזו מצלמה רואה דרך הקיר?



"מצלמת הפוטונים" (Photon tracking camera) היא פיתוח עתידני ומדהים, של מצלמה שרואה דרך קירות. המצלמה בנויה כך שתוכל לזהות של נוכחות אנשים המתחבאים או נמצאים מאחורי קירות. היא עושה זאת בעזרת יכולת לצלם במהירות האור. המצלמה מסוגלת לצלם פוטונים בקצב של טריליון צילומים בשנייה!

דרך פעולתה מזכירה את האופן שבו פועלים מכשירי אולטרה-סאונד. אבל בניגוד להם לא גלי קול חוזרים הם שמאפשרים למצלמה כזו לייצר תמונה אלא חלקיקי אור החוזרים מאחורי הקיר. יש למילי קאם מתקן לייזר היורה מבול עצום ומהיר של קרני לייזר בכיוון שאליו מכוונת המצלמה. הפוטונים, שהם חלקיקי האור החוזרים מהקיר, נקלטים על ידי חיישן מהיר במיוחד המייצר מהם טריליון תמונות בשנייה, בעוד התוכנה שלה מנתחת את המידע המצטבר מחלקיקי האור המוחזרים ומייצרת בתוך כמה שניות תמונה שלמה, של מה שמסתתר מעבר לקיר.

המצלמה חודרת הקירות תוכל בעתיד לשמש כוחות צבא ומשטרה ולאפשר טיפול חכם וחסכוני בחיי אדם בחטיפות ופיגועי טרור המתבצעים כנגד אוכלוסייה אזרחית.

המצלמה הראשונה בעולם שרואה דרך קירות מפותחת ב-MIT, הטכניון האמריקאי.


הנה המצלמה הרואה דרך קירות:

http://youtu.be/PLtzilM0epg?t=1m52s


הנה פיתוחים פשוטים יותר שמאפשרים לצלם דברים המסתתרים מאחרי פינות:

http://youtu.be/cDbGFT5rM0I


ושלבים מוקדמים הרבה יותר בפיתוח של MIT:

http://youtu.be/H5xmo7iJ7KA


הנה ה-Streak Camera המצלמה שמצלמת קרן אור בתנועה:

http://youtu.be/snSIRJ2brEk
מהו הצילום האיטי מאד, או פמטו צילום?



צילום איטי בסלואו מושן הוא לא חדשות. עושים זאת כבר הרבה שנים ואנו רואים אותו בסרטי קולנוע, תכניות טלוויזיה ושלל וידאו קליפים יצירתיים. אבל צילום איטי בסופר סלואו מושן הוא בהחלט חדשות מרשימות, שהולכות ונעשות משוכללות ומאפשרות.

למשל צילום ה-Super Slow motion של חברת Phantom, המאפשרת צילום עם 480-960 פריימים לשנייה וגם יותר מ-1000. הצילום בקצב פריימים לשנייה גבוה (FPS) הוא אמנם ברזולוציה מופחתת של 800X400, אבל התוצאה מרשימה ביותר גם בקצב איטי יותר.

מצלמות ה-RED Epic היקרות גם הן, יכולות לצלם בקצב של 300-400 פריים לשנייה ובאיכות גבוהה של Full-HD

חבורת ערוץ היוטיוב The Slow Mo Guys שנוהגת לצלם סרטוני מהירות סופר איטית מעולים, השוותה כמה מהירויות ומדגימה את ההבדלים ביניהן בסרטון שלמטה, עד מהירות של 10,000 פריימים לשנייה. בשוק פועלות גם המצלמות של Chronos, שמצלמות ב-343,000 פריימים לשנייה!

אבל השיא היא טכנולוגיה שמאפשרת הדמיה קיצונית, שמאפשרת לראות את העולם בטריליון פריימים לשנייה. הטכנולוגיה הזו נקראת פמטו צילום, או צילום פמטו והפירוט בה הוא כל כך גבוה, עד שהוא יכול להציג את קרני האור בתנועה. המדענים מאמינים שלא רחוק היום שנוכל להיעזר בה כדי לראות אל תוך הגוף, מבלי צורך בקרני רנטגן!


הנה מצלמת ה-Sony FS700 הפחות יקרה, שמאפשרת צילום Full HD בקצב שבין 120-240 פריים לשנייה:

https://youtu.be/iIAmN65DvKU


ועוד צילום קולנוע בהילוך איטי מאד - במצלמה של סוני:

https://youtu.be/EMewdjnAHSQ


צילומי ה-RED Epic 300 FPS test המעולה:

https://youtu.be/lCD8d4EEwUk


חבורת The Slow Mo Guys המצלמת סרטוני מהירות סופר איטית מעולים ב-Phantom:

https://youtu.be/tcQ37OfknJA


וסרטון שמדגים צילומים כאלה:

https://youtu.be/8BIEBn-Uu6I


וב-343,000FPS:

https://youtu.be/xbuvcQrAOSk


והרצאת הטד (המתורגמת) שמציגה קצב של טריליון פריימים בשנייה:

https://youtu.be/Y_9vd4HWlVA?long=yes
איך מעוותים את הזמן להילוך סופר מהיר או איטי להחריד?



עיוות זמן (Time Warp) היא טכניקה בה רואים פעולה בזמן איטי מאד, או מהיר מאד. בעזרת מצלמות סופר סלואו מושן ניתן להראות תהליכים שמתרחשים במהירות גדולה, אבל לאט לאט ובפירוט מדויק.

השיטה לעשות זאת היא בצילום של מיני פריימים מעטים או רבים בשנייה ואז הקרנה בקצב FPS רגיל, כלומר במשהו כמו 25 פריימים לשנייה, שהוא קצב צילום אופייני היום.

לדוגמה סרטוני קפיצות הזמן, המציגים את הסרט בצילומים שנערכים אחת לכמה שניות, דקות וכדומה. בהצגה מהירה, או רגילה של הפריימים שצולמו, הזמן נראה טס, כמו בהילוך מהיר אך ללא הרציפות הנפלאה של ההילוך המהיר הרגיל.

צילום איטי בסלואו מושן או סופר סלואו מושן, מהצד השני, מצלם בקצב של 480-960 פריימים לשנייה וגם יותר מ-1000. כך ניתן לראות בפירוט מטורף, כל פרט וחלקיק שנייה בפעולות מהירות, שבדרך כלל העין לא מסוגלת להפריד.


כך מעוותים את הזמן בסרטי טבע:

https://youtu.be/bpbmWqQMzq0


צילום קולנוע בהילוך איטי מאד:

https://youtu.be/EMewdjnAHSQ


פרחים פורחים בהילוך מהיר:

https://youtu.be/LjCzPp-MK48


הילוך מהיר של הגאות והשפל:

http://youtu.be/pBGHb8iXiqM


שבלול בתנועה מהירה בשיטה הזו:

https://youtu.be/feKYw5Adheg


וקפיצות זמן שמראות איך הזחל הופך לגולם:

http://youtu.be/-gsm_ZyJz_s
מה היה צילום הלוח הרטוב של הקולודיון?


צילום הלוח הרטוב או הקולודיון (Wet Plate Collodion) הם שמות שונים לשיטת צילום שהפכה, במחצית השנייה של המאה ה-19, להצלחה מסחררת. שיטת "הלוח הרטוב" החליפה כמעט לחלוטין את שיטות הצילום האחרות. בשיטה זו צולמו הדמויות על גבי לוח זכוכית שעליו נמשחו והוצמדו באמצעות חומר הקולודיון, חומרים רגישים לאור, כמו הלידי כסף.

לתהליך הקולודיון שפותח ב-1851, היו יתרונות ברורים - הוא היה מהיר וזול הרבה יותר מהדגרוטיפ, התשלילים היו חדים ואיכותיים ממנו, זמן החשיפה היה קצר מאד ונמשך כ-5 שניות והשימוש בו היה חופשי ולא מוגבל בפטנט.

כך יצרה שיטת הקולודיון מהפכה בעולם הצילום. בתוך שנים ספורות היא העלימה את כל שיטות הצילום הישנות שהיו נהוגות עד אז. זה נמשך כ-30 שנה, עד להמצאת שיטת "הלוח היבש", ב-1880. העידן הזה כונה על ידי היסטוריונים "עידן הקולודיון".

לממציא השיטה, אגב, זה לא תרם הרבה. למרות שההמצאה שלו הפכה להצלחה והביאה לפריחה עצומה של הצילום, הממציא שלה, פרידריך סקוט ארצ'ר, לא זכה לתגמולים או לתהילה והוא מת עני וחסר כל. אמנם זוכרים את שמו, אבל גם בהיסטוריה של הצילום הוא לזכה להכרה מספקת.

השימוש בקולודיון הכניס לראשונה את המצלמה לזירת המלחמה, כמו שקרה במלחמת קרים. בשנת 1855 תועדה המלחמה הזו, לראשונה בהיסטוריה, בעזרת המצלמה של הצלם רוג'ר פנטון. הוא השתמש בצילומיו כדי לעורר תמיכה במלחמה ולהרגיע את העם הבריטי, באשר למתרחש בחזית. השימוש בתהליך החדש של הקולודיון במסעו, אילץ את פנטון לצלם בסמוך לעגלת חדר החושך שלו, שאותה גרר אל החזית, כשהיא רתומה לסוס. ההכנה הקפדנית שחייבה שיטת הצילום הזו מנעה ממנו לצלם בשדה הקרב.


הנה הסבר על הקולודיון:

https://youtu.be/nE5_vyqSTXs


כך צילמו בשיטת "הלוח הרטוב":

https://youtu.be/TKtE_j9jmtk


הפיתוח של הלוחות הרטובים:

https://youtu.be/5rVo-dy65SM?t=14s
מה זה ויו-מאסטר?



View-Master, בעברית "ויו-מאסטר", הוא מתקן לצפייה בתמונות תלת-ממדיות שמוצגות מדיסק נייר. זהו גלגל שיקופיות, שבו כל שתי תמונות משלימות נמצאות משני צידי הדיסק. כל אחת אל מול עין אחרת, הן יוצרות ראיית עומק דו-עינית, שמשלימה לצופה את התמונה התלת-ממדית.

כל דיסק של ויו-מאסטר הכיל 14 שקופיות קודאכרום, שהרכיבו 7 תמונות סטריאוסקופיות. הראייה התלת ממדית נוצרה באמצעות שתי שקופיות המוצגות בו-זמנית, כל אחת צולמה מזווית מעט שונה, במרחק זהה למרחק שבין שתי העיניים.

גלגלי התמונות התלת-ממדיים הללו נולדו בשנות ה-30, במוחו של יצרן עוגבים וצלם אמריקאי בשם ויליאם גרובר. למעשה, התאים גרובר במכשיר שהמציא את מכשיר הסטריאוסקופ הוותיק לעידן הקודכרום, סרט הצילום הצבעוני, שהפך להצלחה מסחררת באותה תקופה. (קראו על הסטריאוסקופ בתגית "סטריאוסקופ").

בעל חברה לייצור גלויות בשם הארולד גרייבס, הוא שמיסחר את המוצר והפך אותו להצלחה אדירה בקרב חובבי הגלויות. המכשיר, שיועד בתחילה לחובבי גלויות נוף, הוצג לראשונה בתערוכה העולמית של ניו יורק בשנת 1939. כך בישר המכשיר החדשני את סוף עידן הסטריאוסקופ הקלאסי. במשך השנים הוא קיבל את השם המסחרי View-Master והצליח מאד.

אבל השנים עברו ואם בעבר היה הוויו-מאסטר מתקן ששימש מבוגרים, לצפייה בנופים ובמראות הטבע והמדע, בעידן המודרני, שבו הטלוויזיה וסרטי התלת-ממד עושים זאת כל כך טוב, הוא הפך לצעצוע לילדים. בימינו הוא מציע בעיקר צפייה בתמונות תלת-ממדיות של דמויות דיסני ואנימציה וגיבורי ילדים. שוב ושוב הוא החליף ידיים מסחריות וכיום מיוצר ומשווק הויו-מאסטר באמצעות חברת הצעצועים "פישר פרייס"


הנה תולדות ה-View-Master:

https://youtu.be/y0IL9P2ixqw


כך הוא מורכב:

https://youtu.be/t04WG5AayPM


פרסומת ישנה של הויו-מסטר וגלגלי התמונות התלת-ממדיות שלו:

https://youtu.be/DAxJzwawc7g


אנשים נזכרים בוויו מסטר:

https://youtu.be/yyca0sHKkJ8


והמכשירים המודרניים של ויו-מאסטר:

https://youtu.be/KnecbJu_FG0


סרטון תיעודי על הצילום התלת ממדי של ויו מאסטר:

https://youtu.be/Kb1WgskNMLQ?long=yes


ועל ויו מאסטר מיניאטורי:

https://youtu.be/E7AH050Hlhc?long=yes
מהי המהפכה של מסרטת הקינמו?



חלומו הגדול של הממציא היהודי הגדול והנשכח עמנואל גולדברג היה ליצור מצלמה שתאפשר לכל אחד לצלם סרטים. במילים אחרות, הוא המציא את המסרטה.

מסרטת הקינמו (Kinamo) של הממציא היהודי, לימים ישראלי, עמנואל גולדברג הייתה בדיוק מה שחלם ליצור. מצלמה קומפקטית, נוחה להפעלה לאדם הפשוט וכזו שצילמה סרטונים מצוינים.

אבל כמו ההפתעות שההיסטוריה לפעמים מזמנת לגאונים, המסרטה שהוא יצר הייתה כל כך טובה, שגם מקצוענים השתמשו בה ליצירת סרטים.

אחד מהם היה Joris Ivens, יוצר סרטי אוונגרד שהיה לאחד מגדולי הדוקומנטריסטים. בעזרת הקינמו יצר אייבנס אחדים מסרטיו הטובים ביותר.

אחד מסרטיו הגדולים הוא "הגשר" (De brug) שבו אפשרה לו הקינמו הקלה והקומפקטית תנועות צילום דינמיות וזוויות נועזות במיוחד.


הנה מסרטת הקינמו:

https://youtu.be/FUGV5vrZ_js


סרטונים שצולמו בה:

https://youtu.be/dIkFpK6MgVQ


לצערנו לא מצאנו סרטים על הממציא היהודי ישראלי עמנואל גולדברג.
מהי מצלמת הגו-פרו?



המצלמות של GoPro הן מצלמות האקסטרים הנמכרות ביותר בעולם. מצלמת GoPro הזעירה מתחברת בכל צורה אפשרית לגוף ומאפשרת תיעוד מזוויות מיוחדות וכמעט בכל מיקום אפשרי - בתנאי אקסטרים. אלו מצלמות מצוינות לספורט אתגרי וכמעט בכל ענף ספורט אתגרי עושים בהן שימוש כדי להנציח ולשתף אחרים בחוויה ובהישגים שחווה הספורטאי.

כיום הפך השם GoPro למעין שם כללי למצלמות אסקטרים ויש מצלמות נוספות המתחרות במוצרי החברה. כל המצלמות הטובות בתחום מציעות היום צילום של וידאו בהפרדה גבוהה HD.


הנה אוסף של צילומי גופרו מכל העולם:

http://youtu.be/A3PDXmYoF5U


הנה סרטון של חוויות לא ממש אתגריות שצולמו עם הגו-פרו:

http://youtu.be/jWIRa-_1wrQ


והנה סרטון שמנסה להציג את מה שהיה נראה אם היו מצמידים לסופרמן מצלמת גופרו:

http://youtu.be/H0Ib9SwC7EI


מהן מצלמות הקפסולה שנכנסות לגוף?



אחת ההמצאות המעניינות שיצאו מישראל היא המצאה טכנולוגית רפואית שמסעירה את הדימיון - הקפסולה האנדוסקופית. זוהי מצלמת ווידאו זעירה שמצויה בתוך כמוסה. את הכמוסה ניתן לבלוע כמו כדור אקמול. מצלמות הווידיאו הזעירות מאד הללו מוטמנות בתוך קפסולות לבליעה ומאפשרות איבחון פשוט, זול ולא כואב של מחלות מעיים. בתוך כל אחד מהכדורים, שאותם בולעים כמו כל כדור רפואי, יושבת מצלמה זעירה, שמעבירה מידע על המתרחש במעיים. זהו תחליף מצויין לניתוחים כואבים, יקרים ומורכבים, שבעבר נדרשו רק כדי לדעת מה קורה במעי.

ד"ר גבי עידן הוא יוצר קפסולת המצלמה הייחודית הזו, שנמכרת בכל העולם על ידי החברה שהקים (Given Imaging) ופרצה את הדרך למוצרים דומים בתחום הרפואה. בחשיבה מקורית והבנה של הטכנולוגיה הממוזערת והפוטנציאל הרפואי שלה, הצליח המהנדס והממציא הישראלי עידן, להפוך רעיון כמעט דימיוני למוצר ממשי שיעזור באבחון של מחלות מעיים.


הנה סיפורן של הכמוסות של ד"ר גבריאל עידן:

https://youtu.be/0uXEq_JxqqY


הנה קפסולה אנדוסקופית - מצלמה זעירה המוחדרת לגוף ומשמשת לגילוי סרטן המעי הגס:

https://youtu.be/6qO6yxVLvMc


רוצים לראות מה רואה הקפסולה בתוך הגוף?

https://youtu.be/-FyN5_-njAU?qr=yes
מי ממציא המצלמה הדיגיטלית שלא זכה ליהנות מהמצאתו?



סטיבן ססון היה מהנדס בחברת קודאק המציא את המצלמה הדיגיטלית. המצלמה הדיגיטלית הראשונה שבנו הוא והצוות שלו נראתה כמו טוסטר. היא צילמה תמונות ברזולוציה של 10K - עשרת אלפי תאים, רזולוציה שהיום שום מצלמה לא מסתפקת בה. אבל התמונה הראשונה שצולמה נראתה די ברורה ולמפתחים היה ברור שעם הזמן היא תוכל להחליף את הפילם.

אבל צחוק הגורל הוא שדווקא ההמצאה שפיתחו המומחים של קודאק הביאה לחורבנה של החברה. אם בעולם הפילם מכרה קודאק את רוב המצלמות בעולם, בעולם הדיגיטלי היא התאחרה לפתח מצלמות שימושיות ואמינות. הזיכרון שהשתמשה בו היה נדיף ולא שמר את התמונות כשכובתה המצלמה. לשם כך היא השתמשה בתחילה בקלטות מיושנות.. חברות מתחרות הקדימו את קודאק בפיתוח זיכרונות לא נדיפים, שהתבססו על מוליכים למחצה. הם היו פשוטים וזולים יותר ושמרו על המידע גם כשכובתה המצלמה.

וכך הפכה קודאק למרבה האירוניה, לאחת היצרניות החלשות בעולם הצילום. היא הפסידה את הבכורה דווקא בשלב שהצילום הדיגיטלי שהיא עצמה המציאה, הלך והשתלט על סדר היום הפוטוגרפי. קודאק אמנם הצליחה לחזור לשוק ולפתח חיישנים משוכללים למצלמות דיגיטליות, אבל לא הצליחה להיות זולה מספיק וחברות הטכנולוגיה המתחרות מהמזרח השתלטו על השוק והביאו לקריסתה.


הנה סיפור ההמצאה של המצלמה הדיגיטלית:

http://youtu.be/CpS-DKbyQEI


לאיחסון התמונות הדיגיטליות הראשונות שמשו הדיסקטים:

http://youtu.be/NOsHo-bjbIM


והסבר מפורט של הממציא:

http://youtu.be/nU9dXqjdRNI


כך הלכה והדרדרה חברת קודאק, לאחר שלא קראה נכון את מהפכת הצילום הדיגיטלי:

https://youtu.be/wwfwr8eYP50
מהו הצמיד שאפשר להטיס באוויר?



אם היינו מספרים לכם שצמיד יכול להפוך למזל"ט הייתם מאמינים? - ובכן, התחילו להאמין. Nixie, בעברית "ניקסי" הוא מזל"ט עם מצלמה שמפותח כעת, בעל עיצוב גמיש ומשתנה, שברגע אחד ניתן לכרוך אותו על היד וברגע אחר - לשחרר אותו לחופשי!

זהו צמיד חכם שנועד להפוך ברגע אחד למצלמה שעוקבת אחריך, מציצה מעבר לפינה, מצלמת מזוויות בלתי אפשריות וזוהי רק ההתחלה. כשהוא שב ממשימת הריגול או טיסת הצילום, ניקסי יודע להסתנכרן עם הטלפון החכם ולהעביר אליו ישירות את התמונות והסרטונים שהוא מצלם.

ניקסי הוא עוד המצאה מסוג "המחשוב הלביש" - פריטים טכנולוגיים שנוכל ללבוש ולעשות איתם דברים מדהימים (כמו גוגל גלאס והשעון של אפל) והוא מסמן שלא כל גאדג'ט כזה חייב להישאר צמוד לגופנו..


הנה ניקסי שהופך מצמיד למזל"ט:

http://youtu.be/kfzqUsGMHE0


הנה המפתחים של ניקסי מסבירים על הפיתוח:

http://youtu.be/_VFsdPAoI1g
מהו הרחפן המצלם?



הביבופ הוא רחפן, סוג של מזל"ט שמצויד במצלמה ויכול לצלם מרחוק כל דבר שתרצו. המתקן החדשני הזה כולל GPS, מצלמת HD באיכות גבוהה, ג'ויסטיק, הוא נשלט על ידי סמארטפונים, טאבלטים ואפילו משקפי מציאות מדומה ועוד.

מה עושים איתו? - הביבופ מצלם בכל מיני מצבי אקסטרים, של ספורט אתגרי או טיולים מעניינים, בטבע ובכל מצב אפשרי. הוא גם יכול לצאת לסיורי צילום וריגול שייגרמו לצלמי הפפראצי להסמיק ולרוץ לקנות אותו..

כמובן שהביבופ לא לבד. הרחפנים המצלמים מהאוויר הפכו לאחת הטכנולוגיות המתפתחות במהירות אדירה. מצעצוע לעשירים ולחובבי גאדג'טים, הם הופכים במהירות לציוד שימושי לצלמים בתחומים שונים ומגוונים.


הנה הרחפן הצלם:

http://youtu.be/WUpmPUcnuBY


מראות מהרחפן מעל ניו יורק:

https://youtu.be/pbNEeAAiIKk


והנה אנשים אמיתיים שמראים את היכולת שלו:

http://youtu.be/6ZdSMAG90Rs
איך הפסידה קודאק את השוק בו שלטה ופשטה רגל?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.