» «
גיים בוי
למה הצליח הגיים בוי?



קונסולת המשחקים הניידת גיים בוי (Game Boy) היא למעשה סדרה של קונסולת משחקים ניידות, שפיתחה חברת נינטנדו היפאנית. עם יותר מ-220 מיליון מכשירים שנמכרו, הגיים בוי היא ממערכות המשחק הנמכרות ביותר אי-פעם. עד היום שומרות קונסולות הגיים בוי על פופולאריות רבה בקרב קהל הגיימרים בעולם.

את מכשיר הגיים בוי הראשון תכנן עובד חברת נינטנדו גוּנְפֶּיי יוֹקוֹי, שחלם על מערכת ניידת, קטנה וקלה, שהילד יוכל לשאת איתו לכל מקום. בנוסף, היא פותחה כך שתהיה זולה יחסית ומאד יציבה.

גרסאות שונות של הגיים בוי פותחו במהלך השנים, ביניהן ה"גיים בוי קולור" הצבעוני וגרסת "גיים בוי אדוונס", המתקדמת ביותר.


הנה סיפורו של הגיים בוי:

http://youtu.be/3i2cTrBa02g


הגיים בוי הוא הקונסולה הראשונה ובינתיים היחידה ששיחקו בה בחלל:

http://youtu.be/QL7IL42MQ1w


גיים בוי ענקי שמישהו בנה:

http://youtu.be/KoU6lyR2DIY


משחקי הגיימבוי הגדולים:

http://youtu.be/nCHiV0IMY4k


תולדות הקונסולות הניידות:

http://youtu.be/S9lGO4XS8tA


וגרסת רטרו נהדרת לגיים בוי (עברית):

https://youtu.be/4OJHP3sdL58?long=yes
נינטנדו נס
מה היה הנס של נינטנדו?



רבים רואים בה את הקונסולה הטובה ביותר אי-פעם וכולם גם יחד מסכימים שהיא הייתה אחת הקונסולות הטובות בכל הזמנים. עם מעל 60 מיליון יחידות שנמכרו בעולם, הנינטנדו נס (Nintendo NES) הייתה אכן נס - גם אחת הקונסולות המצליחות בשנות ה-80 וגם מוצר מצוין שהפך את נינטנדו לחברה המובילה באיכות ובהכנסות בתעשייה שלה.

ה-Nintendo Entertainment System, שזכתה לראשי התיבות NES היא קונסולת משחקי וידאו של 8 סיביות, כלומר ברזולוציה נמוכה. היום האיכות שלה הייתה משעשעת אותנו, אבל פעם הייתה שיא הטכנולוגיה.

הנס יצאה לראשונה ביפאן, בשנת 1983 והפכה מיד להצלחה עצומה. ביפאן נקראה הקונסולה Famicom, קיצור של Family computer, "מחשב משפחתי". אבל בשאר העולם היא מותגה כ-Nintendo Entertainment System או בקיצור NES.

למעשה, ה-NES כל כך הצליחה והעירה את עולם הקונסולות, שהיא סייעה להיחלצות של כל תעשיית משחקי הווידאו והקונסולות מהירידה הגדולה שחוותה ב-1983. ירידה זו הושפעה מקיפאון מסוים וחוסר חדשנות, כמו גם מפריצת המחשב האישי, שהלך והחליף את הקונסולות גם בתחום המשחקים האלקטרוניים.

אבל ה-NES שיוצרה על ידי נינטנדו הייתה קונסולה יקרה מאד. זו הסיבה שבמדינות שונות הצליחו דווקא החיקויים והתואמים שלה. בישראל למשל, הצליח מכשיר שנקרא "מגה-סון" או "מגאסון". המכשיר הזה פעל על קלטות משחק קטנות וזהות לקלטות של ה-Famicom, הגרסה היפאנית המקורית של ה-nes. הקלטות הכילו משחקים זולים ושוק ההעתקות פרח.

המשחקים של המגאסון עצמם היו זהים, או בלשון פשוטה מועתקים מקלטות המשחקים של נינטנדו יפאן. השוק הישראלי כמעט ולא הכיר את נינטנדו, שלא נתנה לגנוב אותה. במקום זאת הוא התחבר לטכנולוגיה של המתחרים שגנבו אותה ושכנע את עצמו ש"הקונה מגנב - פטור!..."


הנה קונסולת ה-NES המעולה הזו:

https://youtu.be/xENKe61B97E


כך מגיבים אליה בני הנוער של היום:

https://youtu.be/r2Sy6iJJEXI


פרסומות לא חסרו לה:

https://youtu.be/xhyvD08BBgs


המשחקים של הנינטנדו NES:

https://youtu.be/KsSHpzzHBSs


עוד ממשחקיה הטובים של ה-NES:

https://youtu.be/naRUpGe9TOg


וגרסת רטרו זולה ומצוינת עם מאות משחקים (עברית):

https://youtu.be/qLSYrbHbH74
סופר מריו
מיהו סופר מריו וכיצד הפך שרברב לדמות כה אהובה?



סדרת משחקי מריו (Mario) היא סדרת משחקים שפותחה לקונסולת המשחקים של חברת "נינטנדו". היא נחשבת לסדרת המשחקים המצליחה ביותר בכל הזמנים. הקריצה לגיבורי העל בנוסח "סופרמן" לא הזיקה לה בכלל ורק הפכה את השרברב המצוייר בפיקסלים לאהוב יותר על הילדים הגיימרים..

מריו, שנקרא במקור ג'אמפ מן, נולד במשחק הפלטפורמה הראשון "דונקי קונג". הוא היה מעין פופאיי שמציל את הנערה מידיו של גורילה ענקי. מכאן הוא הפך לדמות המרכזית במשחקי הווידאו הפופולאריים של גאון משחקי המחשב שיגרו מיאמוטו, המפתח הראשי של חברת נינטנדו היפאנית.

באופן מפתיע הפך מריו השרברב האיטלקי נמוך הקומה, עם המבטא הכבד, לכוכב של רבים מהמשחקים המצליחים של החברה. מ"דונקי קונג ג'וניור" ועד לשורה של משחקי ה"מריו" השונים, כולל סופר מריו המקורי, סופר מריו 3, סופר מריו וורלד וסופר מריו U - אין שרברב שהצליח כל כך..

לצד מריו משתתף בחלק מהמשחקים גם אחיו הצעיר לואיג'י. ביחד הם מכונים "האחים סופר מריו". במשחק הראשון שלהם, הם חיו בממלכת הפטריה ויצאו לחלץ את הנסיכה פיץ'.

הוא היה לאחד המשחקים המצליחים בהיסטוריה והשפיע על תעשיית המשחקים כולה. סקר שנערך בשנות ה-90 בקרב ילדים גילה שמריו וחבריו הפכו מוכרים יותר ממיקי מאוס.

סדרת "סופר מריו" גם הצטיינה במוסיקה שלה, שנשמעה תמיד כמו מוסיקה ממשחקי מחשב ישנים, גם כשהסדרה התקדמה לטכנולוגיות משחקים מתקדמות, כולל בתלת-ממד. עד היום נשמעת המוסיקה הזו רעננה ומלאת אנרגיה והומור. היא נכתבה בידיו של המלחין המוכשר קוג'י קונדו.


הנה הסיפור המלא של האחים סופר מריו (עברית):

http://youtu.be/A5_h_Ry5UYE


רוצים חוויה חדשה? - בואו לתוך משחק של סופר מריו:

https://youtu.be/OWl_dkjHiF8?qr=yes


על סופר מריו באנגלית:

http://youtu.be/Gtx13JAFgDY


סיפור "האחים סופר מריו" (עברית):

http://youtu.be/TqnMKkhyCMQ?t=3m15s&end=4m04s


ותולדות משחקי מריו השונים:

http://youtu.be/H1QzaWy6xgs
דונקי קונג
מה היה מיוחד במשחק המחשב "דונקי קונג"?



בשנת 1979 הפיקה חברת קלפים יפאנית, שרצתה להרחיב את הפעילות העסקית שלה לתחום משחקי הווידאו, את המשחק "רדאר סקופ". אבל המשחק נכשל במערב ומכונות המשחק הרבות שיוצרו ונשלחו לשם נתקעו אצל היצרן ואיש לא רצה בהן. מפתח משחקים צעיר בשם שיגרו מיאמוטו, קיבל משימה מהנהלת החברה - לפתח משחק חדש למכונות הללו, כדי שניתן יהיה למכור אותן. בתוך שנתיים הוא אכן פיתח עם צוותו את המשחק "דונקי קונג" (Donkey Kong).

"דונקי קונג" היה פריצת דרך של ממש בתחומים כמו גרפיקת המשחקים שלו, סיפור מסגרת שבו יש קטעי סיפור המוצגים באנימציה, תכנון שלבי המשחק המרובים ושימוש בסצנות ביניים עם איורים בסגנון קומיקס, לצורך קידום העלילה. רבים רואים בו את משחק הפלטפורמה האמיתי הראשון.

כשדונקי קונג יצא, קידמה את פניו תביעה של אולפני יוניברסל נגד נינטנדו, על הפרת הסימן הרשום "קינג קונג". התביעה, שנדחתה על ידי בית המשפט, תרמה לפרסומו של המשחק המוצלח. למעשה, הוא היה כל כך מוצלח, עד שכבר בשנה הראשונה נמכר יותר מ-60 אלף מכונות משחקים בעולם כולו. דונקי קונג הפך לאחד ממשחקי הווידאו הנמכרים בכל הזמנים. הוא ביסס את מעמדה של נינטנדו בשנות ה-80 וה-90, כמובילת השוק העולמי של משחקי הווידאו הביתיים.

גיבור המשחק הוא ג'אמפ, נגר שמחלץ את חברתו החטופה מידיה של דונקי קונג, גורילה עצבנית שמשליכה כל הזמן חפצים לעברו. ההשראה הייתה סיפורי פופאיי וברוטוס וכמובן הגורילה הקולנועית קינג קונג. באמריקה, אגב, יקראו לג'אמפ בשם "מריו" וצבעי בגדיו ישונו מעט. אחר כך הוא יהפוך לכוכב-על בתחום משחקי הארקייד, בסדרה המיתולוגית של "סופר מריו".


הנה המשחק המקורי של מכונות הארקייד:

http://youtu.be/P2Lrm-zIx7E


ההיסטוריה של דונקי קונג:

https://youtu.be/Zv-i9DS7zM0


והמשחק למחשב דונקי קונג:

http://youtu.be/EhFV5-qbbIw

נינטנדו

פוקימון
כיצד תרם האוטיזם של סטושי טג'ירי לפיתוח הפוקימון?



פוקימון (באנגלית: Pokémon) הוא משחק מבוסס "מפלצות כיס", שפותח בשנות ה-90, על ידי חברת נינטנדו, כמשחק וידאו עבור קונסולת המשחקים הניידת גיימבוי.

יוצר המשחק, סטושי טג'ירי, שבילדותו אסף חרקים כתחביב, בנה מעין עולם שבו המשחקים מאמנים "פוקימונים", מפלצות כיס, להילחם זה בזה. זה היה ממש כמו בקרבות החרקים הפופולאריים שנערכים ביפאן. מטרת הפוקימון אגב, היא להמם את הפוקימון היריב וכך לנצחו.

היופי הוא שממציא הפוקימון שאב את היצירתיות ליצירת מה שהפך לסדרת המשחקים השנייה בפופולאריות שלה בכל הזמנים, מהאוטיזם שלו.

כבעל תסמונת אספרגר נמצא הממציא על הספקטרום האוטיסטי. הוא עצמו העיד שאהבתו לחרקים וגם האוטיזם שלו תרמו שניהם ליצירת סדרת המשחקים המצליחה כל כך, שהפכה לאחד המותגים המצליחים בכל הזמנים ומכרה מאות מיליוני עותקים.

היה רגע שבו הוא דמיין חרק שמהלך על פני כבל שמחבר שני מכשירי גיימבוי וכך עלה הרעיון למפלצות זעירות שנלחמות זו בזו במכשיר.

בתקופת ההצלחה של המשחק הפך המותג פוקימון לאחד המותגים החזקים בתחום המרצ'נדייז (מוצרים נלווים). מגוון המוצרים שיצאו בעקבות ההצלחה הגדולה הוא עצום.

מדהימה גם הצלחתו של הפוקימון להפוך לתופעה תרבותית. חוץ מהמרצ'נדייז, כמו מוצרים לבית ספר, משחקים לילדים וקלפים לאיסוף, הוא הפך גם לסדרת אנימציה מצליחה ולחוברות מאנגה רבות, עם קומיקס יפני, מהנמכרות ביותר אז.

מקור השם פוקימון הוא הוא מקיצור לשם המותג "פוקטו מונסוטה" ביפנית "מפלצות כיס".


הנה ההיסטוריה של פוקימון:

http://youtu.be/CgiA_Ulvs5A?t=41s


סיפורו של ממציא המשחק:

http://youtu.be/0F_NW8yzd64?t=25s


והמפתח של הפוקימון, סטושי טג'ירי, בראיון:

http://youtu.be/UVKCkB4Dta8
פוקימון גו
מה היה שגעון הפוקימון גו?



פוקימון גו (Pokémon Go) היה המשחק הסלולארי, המדובר ביותר בשנת 2016, מבין משחקי האפליקציות של התקופה. המשחק שנולד משיתוף פעולה בין חברת המשחקים שפיתחה את Ingress ובין החברה של הפוקימונים הפך להצלחה גדולה.

המשחק הצליח קודם כל להוציא דור שלם מהבית ומהמחשב, אל המציאות שברחוב. שחקני המחשב נטשו אותו ויצאו ים הטלפון והאפליקציה אל הרחוב, לכיכר, אל חוף הים ואל השוק.

מה הם חיפשו? במה הם שיחקו?

האפליקציה התבססה על משחק מציאות רבודה, שהתלבש על הסביבה והמפה האמיתית שלה. המשתמש צריך היה פשוט ללכוד מפלצות דמיוניות, שהם הפוקימונים ושובצו בתמונת הנוף שמסביבו, דרך מסך הטלפון.

זה היה גאוני בפשטותו וממכר וגרם לצעירים לנוע המרחבים הפתוחים של העיר והשכונה. בכל פינה היו לפתע פוקימונים שצריך לתפוס.

משחק האפליקציה התבסס כמובן על סדרת הטלוויזיה "פוקימון" המיתולוגית. לפתע היא קצת שבה לחיי הילדים, מי שגדלו לבני נוער וצעירים ונהנו ממשחק מאתגר ואפילו מרגש, עונה ליצר האספנות והתחרות באחרים - אפליקציה חדשנית ומבוססת על מציאות רבודה.

הטרנד של פוקימון גן היה קולע, קצר ודי מהיר, כלומר הוא מיצה את עצמו די מהר, אבל הצליח להשאיר אחריו אבק לכל המתחרים על בני הנוער, שחלקם יצאו לפניו.

בדיעבד נחשב פוקימון גו לתחזית שלא התגשמה. היכולת שלו להניע את השחקנים במרחב האמיתי ולצוד פוקימונים ברחוב הייתה פורצת דרך. אבל נראה שמי שציפה לאבולוציה של משחקי מציאות רבודה, די התבדה.


הנה סיפורו של פוקימון גו:

https://youtu.be/gEb4UFIuXLM


שחקן בודד מספר בגוף ראשון ומצרף עוד שחקנים (עברית):

https://youtu.be/drOe0FcnRsA


מה היה קורה אם היו פוקימונים כאלה במציאות:

https://youtu.be/Jhmok_dL43w


כמובן שדי מהר הגיעו גם הפרודיות (עברית):

https://youtu.be/rkb9_hRxXOM


בואו להתנסות בפוקימון גו:

https://youtu.be/FZFre2n-nIQ?qr=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.