שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מהי פלדת אל חלד ומה היתרון שלה כמתכת?
פלדת אל-חֶלֶד (Stainless steel), הידועה גם כנִירוֹסְטָה, היא חומר מתכתי ויעיל מאוד, משום שהוא אינו מחליד ובנוסף הוא גם חזק מאוד, כמו כל פלדה.
סוד פלדת האל-חלד הוא בהיותה סגסוגת, שילוב של שני יסודות או יותר, המערבת ברזל, ניקל וכרום בכמות לא פחותה מ-10.5% מהמשקל הכללי. מה שמונע הצטברות משמעותית של קורוזיה וחלודה הוא השילוב של הכרום יחד עם החמצן.
את פלדת האל-חלד מייצרים במפעלי הפְּלָדָה על ידי התכתה של הפלדה בחום מאוד גבוה ויציקה שלה לתבניות, בהתאם למוצרים שרוצים לייצר ממנה, או הצורך שהיא עומדת לשרת.
סירים, מחבתות, ברזים, מעקים, פסלי מתכת שמוצבים בחוץ ועוד המון מוצרים החשופים ביום יום לרטיבות - כל אלה מיוצרים כיום מפלדת אל חלד, שאצלנו קוראים לה נירוסטה. הם כבר לא יחלידו.
המילה "נִירוֹסְטָה", אגב, היא סימן מסחרי רשום של חברה כלשהי. בישראל היא מילה נרדפת לפלדת אל-חלד ונולדה מ"Nichtrostender Stahl" שבגרמנית פירושה "פלדה בלתי מחלידה".
הנה פלדת האל חלד:
https://youtu.be/cvXtUKYs3tw
מגש לייבוש כלים עשוי פלדת אל-חלד:
https://youtu.be/mfaA92EcCqc
ברז עשוי נירוסטה:
https://youtu.be/Lv1SRZfqG-U
וכך מייצרים ממנה צינורות מים שלא מחלידים:
https://youtu.be/XD-0Yp61aKE
פלדת אל-חֶלֶד (Stainless steel), הידועה גם כנִירוֹסְטָה, היא חומר מתכתי ויעיל מאוד, משום שהוא אינו מחליד ובנוסף הוא גם חזק מאוד, כמו כל פלדה.
סוד פלדת האל-חלד הוא בהיותה סגסוגת, שילוב של שני יסודות או יותר, המערבת ברזל, ניקל וכרום בכמות לא פחותה מ-10.5% מהמשקל הכללי. מה שמונע הצטברות משמעותית של קורוזיה וחלודה הוא השילוב של הכרום יחד עם החמצן.
את פלדת האל-חלד מייצרים במפעלי הפְּלָדָה על ידי התכתה של הפלדה בחום מאוד גבוה ויציקה שלה לתבניות, בהתאם למוצרים שרוצים לייצר ממנה, או הצורך שהיא עומדת לשרת.
סירים, מחבתות, ברזים, מעקים, פסלי מתכת שמוצבים בחוץ ועוד המון מוצרים החשופים ביום יום לרטיבות - כל אלה מיוצרים כיום מפלדת אל חלד, שאצלנו קוראים לה נירוסטה. הם כבר לא יחלידו.
המילה "נִירוֹסְטָה", אגב, היא סימן מסחרי רשום של חברה כלשהי. בישראל היא מילה נרדפת לפלדת אל-חלד ונולדה מ"Nichtrostender Stahl" שבגרמנית פירושה "פלדה בלתי מחלידה".
הנה פלדת האל חלד:
https://youtu.be/cvXtUKYs3tw
מגש לייבוש כלים עשוי פלדת אל-חלד:
https://youtu.be/mfaA92EcCqc
ברז עשוי נירוסטה:
https://youtu.be/Lv1SRZfqG-U
וכך מייצרים ממנה צינורות מים שלא מחלידים:
https://youtu.be/XD-0Yp61aKE
מהו פליז ואיך הוא קשור במוסיקה ובג'אז?
פליז (Brass) היא סגסוגת, מתכת שמתקבלת מערבוב, תערובת או תמיסה של שני יסודות או יותר.
הפליז נוצר בהתכה של אבץ ונחושת. כשמתיכים את הנחושת האדומה והאבץ האפור מגלים שהן הפכו למתכת צהובה, סגסוגת, שהיא פליז.
הפליז היא סגסוגת הרבה יותר קשה וחזקה מהנחושת, אך היא לא נדרשת לעמידה בעומסים כמו זהב.
בעבר יצרו מפליז תותחים למלחמה. כיום מייצרים מהפליז מיסבים, חלקי מכונות, אומים, חפצי נוי וגם כלי נשיפה ממתכת.
כן, קבוצת כלי הנשיפה ממתכת אפילו נקראת באנגלית Brass, כלומר פליז.
עשויים פליז - הנה הרכב של כלי נשיפה ממתכת:
http://youtu.be/gOSIXk_xJjQ
גם במוסיקת הג'אז כלי המתכת חשובים:
https://youtu.be/Rw4pQb3I8_Q
כך בונים טרומבון עשוי פליז:
http://youtu.be/IV4vmruL3i4
וכך יוצרים כלי נשיפה ממתכת מפליז:
http://youtu.be/BXRJ5RKIcdY
פליז (Brass) היא סגסוגת, מתכת שמתקבלת מערבוב, תערובת או תמיסה של שני יסודות או יותר.
הפליז נוצר בהתכה של אבץ ונחושת. כשמתיכים את הנחושת האדומה והאבץ האפור מגלים שהן הפכו למתכת צהובה, סגסוגת, שהיא פליז.
הפליז היא סגסוגת הרבה יותר קשה וחזקה מהנחושת, אך היא לא נדרשת לעמידה בעומסים כמו זהב.
בעבר יצרו מפליז תותחים למלחמה. כיום מייצרים מהפליז מיסבים, חלקי מכונות, אומים, חפצי נוי וגם כלי נשיפה ממתכת.
כן, קבוצת כלי הנשיפה ממתכת אפילו נקראת באנגלית Brass, כלומר פליז.
עשויים פליז - הנה הרכב של כלי נשיפה ממתכת:
http://youtu.be/gOSIXk_xJjQ
גם במוסיקת הג'אז כלי המתכת חשובים:
https://youtu.be/Rw4pQb3I8_Q
כך בונים טרומבון עשוי פליז:
http://youtu.be/IV4vmruL3i4
וכך יוצרים כלי נשיפה ממתכת מפליז:
http://youtu.be/BXRJ5RKIcdY
מהי פלדה ומאיפה היא מגיעה?
פלדה (Steel) היא המתכת הכי נפוצה בעולם המודרני, מתכת שמשתמשים בה הכי הרבה ובכל זאת - היא אינה יסוד, אלא סגסוגת המיוצרת ממתכות אחרות.
הבולטת במתכות אלה היא מתכת הברזל, שלעומת מתכות אחרות ניתן בקלות להפכו לפלדה. במקור, פלדה היא סגסוגת של ברזל ופחמן, כשתכולת הפחמן בה היא קטנה ביותר (מקסימום 2.1% במשקל).
מהי סגסוגת, אתם שואלים?
סגסוגת היא נתך של מתכות, כלומר תערובת מותכת של ברזל וסיגים. כל סגסוגת מערבת מתכות שונות שהותכו ביחד ומתערבבות למתכת חדשה, בעלת תכונות משובחות וייחודיות לה.
ואכן, בזכות החוזק, הגמישות והעמידות שלה, הפלדה היא מהחומרים הנפוצים ביותר בבניין, בתעשייה ובהנדסה. כך לדוגמה, מהווה הפלדה את החומר העיקרי ממנו בנויים הגשרים התלויים. הם מורכבים מסיפון עשוי פלדה, שנתלה על כבלי פלדה, המחוברים ועוברים מעל ומעבר לעמודי פלדה.
למעשה, פלדה הוא השם הכולל למספר סוגי סגסוגות של פלדה. לכל אחד מהם תכונות ושימושים משלו. כללית ומעבר לתכונות המיוחדות לכל פלדה, הסגסוגות הללו ידועות בחוזקן הרב. מבין הסוגים השונים שלה, סוגי הפלדה הנפוצים יותר הם ה, נירוסטה, פלדת הפחמן ופלדת סגסוגת.
כך הופכים ברזל לפלדה:
https://youtu.be/qR6IxO_GqU0
מפעלי פלדה מודרניים (ללא מילים):
https://youtu.be/t2o8Dc5XYUc
כך מייצרים פלדה:
https://youtu.be/9l7JqonyoKA
וסרטון תיעודי על הפלדה וההיסטוריה שלה:
https://youtu.be/gWY-HYSpuCc
פלדה (Steel) היא המתכת הכי נפוצה בעולם המודרני, מתכת שמשתמשים בה הכי הרבה ובכל זאת - היא אינה יסוד, אלא סגסוגת המיוצרת ממתכות אחרות.
הבולטת במתכות אלה היא מתכת הברזל, שלעומת מתכות אחרות ניתן בקלות להפכו לפלדה. במקור, פלדה היא סגסוגת של ברזל ופחמן, כשתכולת הפחמן בה היא קטנה ביותר (מקסימום 2.1% במשקל).
מהי סגסוגת, אתם שואלים?
סגסוגת היא נתך של מתכות, כלומר תערובת מותכת של ברזל וסיגים. כל סגסוגת מערבת מתכות שונות שהותכו ביחד ומתערבבות למתכת חדשה, בעלת תכונות משובחות וייחודיות לה.
ואכן, בזכות החוזק, הגמישות והעמידות שלה, הפלדה היא מהחומרים הנפוצים ביותר בבניין, בתעשייה ובהנדסה. כך לדוגמה, מהווה הפלדה את החומר העיקרי ממנו בנויים הגשרים התלויים. הם מורכבים מסיפון עשוי פלדה, שנתלה על כבלי פלדה, המחוברים ועוברים מעל ומעבר לעמודי פלדה.
למעשה, פלדה הוא השם הכולל למספר סוגי סגסוגות של פלדה. לכל אחד מהם תכונות ושימושים משלו. כללית ומעבר לתכונות המיוחדות לכל פלדה, הסגסוגות הללו ידועות בחוזקן הרב. מבין הסוגים השונים שלה, סוגי הפלדה הנפוצים יותר הם ה, נירוסטה, פלדת הפחמן ופלדת סגסוגת.
כך הופכים ברזל לפלדה:
https://youtu.be/qR6IxO_GqU0
מפעלי פלדה מודרניים (ללא מילים):
https://youtu.be/t2o8Dc5XYUc
כך מייצרים פלדה:
https://youtu.be/9l7JqonyoKA
וסרטון תיעודי על הפלדה וההיסטוריה שלה:
https://youtu.be/gWY-HYSpuCc
מהי סגסוגת הברונזה או הארד?
מתכת הארד, או הברונזה, היא מתכת שאינה מתכת טהורה, אלא סגסוגת. כלומר, היא מורכבת משתי מתכות: נחושת ובדיל.
הברונזה הומצאה לפני מעל 5,300 שנים. ההמצאה הזו הייתה חזקה מהברזל והייתה להמצאה חשובה מאד, שגם תרמה לקידמה האנושית. בין השאר יצרו ממנה אז כלי נשק, כלי אוכל וכלי עבודה.
בזכות התרומה העצומה שהייתה לברונזה ניתן לזמן ההוא, שבו פותחה, השם "תקופת הברונזה".
כיום משמש הארד או הברונזה ליציקת פסלים, מדליות, מטבעות ופעמונים.
כך יוצקים חרב עשויה ארד:
http://youtu.be/8c2xiKFLnYY
כך יצרו את הברונזה, המתכת הקשה והשימושית בימי קדם:
http://youtu.be/eEWIuyeNp2k
ופיסול בברונזה (עברית):
http://youtu.be/yqEi6qo7_H4
מתכת הארד, או הברונזה, היא מתכת שאינה מתכת טהורה, אלא סגסוגת. כלומר, היא מורכבת משתי מתכות: נחושת ובדיל.
הברונזה הומצאה לפני מעל 5,300 שנים. ההמצאה הזו הייתה חזקה מהברזל והייתה להמצאה חשובה מאד, שגם תרמה לקידמה האנושית. בין השאר יצרו ממנה אז כלי נשק, כלי אוכל וכלי עבודה.
בזכות התרומה העצומה שהייתה לברונזה ניתן לזמן ההוא, שבו פותחה, השם "תקופת הברונזה".
כיום משמש הארד או הברונזה ליציקת פסלים, מדליות, מטבעות ופעמונים.
כך יוצקים חרב עשויה ארד:
http://youtu.be/8c2xiKFLnYY
כך יצרו את הברונזה, המתכת הקשה והשימושית בימי קדם:
http://youtu.be/eEWIuyeNp2k
ופיסול בברונזה (עברית):
http://youtu.be/yqEi6qo7_H4
סגסוגת
מה הפך את הציפור השחורה למטוס הסילון המהיר בהיסטוריה?
"הציפור השחורה" (SR-71 Blackbird) הוא מטוס ביון על-קולי שפותח על ידי חברת "לוקהיד" האמריקאית בתחילת המלחמה הקרה, פיתוח סודי לגמרי, של מה שיהפוך לסמל של מהירות, קידמה טכנולוגית ויופי. הוא פעל משנת 1964 ועד 1990 והיה המטוס החמקן האמריקאי הראשון בהיסטוריה.
כמטוס ביון, ריגול, שימשו מערכות המודיעין והצילום המתקדמות של "הציפור" לאיסוף של מודיעין חזותי חשוב. מצלמות אופטיות ומערכות מכ"ם משוכללות לתקופתן הפכו אותו למכונת הריגול הטובה ביותר בעולם.
אבל מהרגע הראשון היה "הציפור השחורה" גם המטוס המהיר בעולם ולא רק בין מטוסי הריגול. מאז ועד היום הוא טס במהירויות עצומות, שאין להן מתחרים. עד היום אין עדיין מטוס המאיים על מעמדו זה והוא מחזיק בשיא המהירות למטוס מאוייש: 3,529 קילומטרים לשעה. את טיסותיו הוא ביצע במהירות של מאך 3 ובמהירויות של 3,300 קילומטרים לשעה. עם מהירות של מאך 3 לא פלא שמעולם לא הופל מטוס SR71...
ואכן, הוא היה יחודי בתחומים נוספים. מנועיו האדירים וגוף המטוס שפותח מסגסוגת טיטניום שהגיבה באופן חכם לגבהים שונים, אפשרו לו להגיע גם לשיאי המהירות ולהתעלות על כל מקביליו, אך גם לטוס בקביעות בטיסות מגביהות טוס, שהגיעו לגובה של 24 קילומטרים, גובה האטמוספרה.
בעזרת שני מנועיו, שיכולים היו לדחוף אנייית נוסעים גדולה ללא בעיות, יכול היה "הציפור השחורה" לטוס לא רק במהירויות הללו, אלא גם לטווח טיסה של 6500 קילומטרים. גם מבנו הצר היקשה על היכולת להפילו ויכולת התדלוק האווירי שלו אפשרה לו להמשיך במשימות אוויר ללא הפסקה. אפילו הדלק שהניע את מנועיו היה יחודי ופוטנציאל האש שבו קטן משמעותית מדלק סילוני רגיל.
בשנות שירותו, מילא "הציפור השחורה" משימות ריגול מגוונות וסיפק לצבא ארצות הברית מודיעין איכותי חשוב, לפני מבצעים צבאיים ואחריהם. לאורך שנות פעילותו של המטוס שוגרו נגדו מאות טילים נגד מטוסים ונעשו ניסיונות רבים ליירטו. הם מעולם לא הוכתרו בהצלחה ואף "ציפור שחורה" לא הופל או נפגע כך!
רק מטוסי המיג הסובייטיים הם שהצליחו להינעל על מטוס הציפור המהירה והשחורה הזו. הם הביסו אותו בלי להפילו, בכך שהוכיחו שהם יכולים להפילו, על אף מהירותו המטורפת. כך יצא שגם אפשרויות ההפלה וגם העלויות המטורפות שלו הכריעו.
הציפור השחורה הוחלפה בלווייני הריגול - הזולים יותר, קלים לשיגור ומחוסנים מהפלות.
כך יצאה "הציפור השחורה" משימוש כבר בשנות ה-90. הצורך במטוס ביון מתקדם ועדכני הורגש זה מכבר. לוקהיד מרטין מפתחת כיום את מטוס הריגול העל-קולי SR-72, שאמור להגיע למהירות כפולה של 6 מאך, כ-7,300 קמ"ש. הוא מיועד להיות פעיל רק בסביבות שנת 2030, אם כי לעתים נראה שבעולם של לוויינים צבאיים מצויידים היטב ומטוסים רב-משימתיים הוא פשוט מיותר.
על עלייתה ונפילתה של הציפור השחורה (בעברית):
https://youtu.be/IYEopK6zLrY
מצגת וידאו:
https://youtu.be/tO_dYEAXg7Q
באנגלית:
https://youtu.be/ru4AHP7wOMA
המחליף שלו (בעברית):
https://youtu.be/ftOgaYeySRQ
סרטון תיעודי על הסודות של הציפור השחורה:
https://youtu.be/th-RoJBP0Vs?long=yes
והציפור השחורה לעומת אויביה ומתחריה:
https://youtu.be/OBVmYi7mkZM?long=yes
"הציפור השחורה" (SR-71 Blackbird) הוא מטוס ביון על-קולי שפותח על ידי חברת "לוקהיד" האמריקאית בתחילת המלחמה הקרה, פיתוח סודי לגמרי, של מה שיהפוך לסמל של מהירות, קידמה טכנולוגית ויופי. הוא פעל משנת 1964 ועד 1990 והיה המטוס החמקן האמריקאי הראשון בהיסטוריה.
כמטוס ביון, ריגול, שימשו מערכות המודיעין והצילום המתקדמות של "הציפור" לאיסוף של מודיעין חזותי חשוב. מצלמות אופטיות ומערכות מכ"ם משוכללות לתקופתן הפכו אותו למכונת הריגול הטובה ביותר בעולם.
אבל מהרגע הראשון היה "הציפור השחורה" גם המטוס המהיר בעולם ולא רק בין מטוסי הריגול. מאז ועד היום הוא טס במהירויות עצומות, שאין להן מתחרים. עד היום אין עדיין מטוס המאיים על מעמדו זה והוא מחזיק בשיא המהירות למטוס מאוייש: 3,529 קילומטרים לשעה. את טיסותיו הוא ביצע במהירות של מאך 3 ובמהירויות של 3,300 קילומטרים לשעה. עם מהירות של מאך 3 לא פלא שמעולם לא הופל מטוס SR71...
ואכן, הוא היה יחודי בתחומים נוספים. מנועיו האדירים וגוף המטוס שפותח מסגסוגת טיטניום שהגיבה באופן חכם לגבהים שונים, אפשרו לו להגיע גם לשיאי המהירות ולהתעלות על כל מקביליו, אך גם לטוס בקביעות בטיסות מגביהות טוס, שהגיעו לגובה של 24 קילומטרים, גובה האטמוספרה.
בעזרת שני מנועיו, שיכולים היו לדחוף אנייית נוסעים גדולה ללא בעיות, יכול היה "הציפור השחורה" לטוס לא רק במהירויות הללו, אלא גם לטווח טיסה של 6500 קילומטרים. גם מבנו הצר היקשה על היכולת להפילו ויכולת התדלוק האווירי שלו אפשרה לו להמשיך במשימות אוויר ללא הפסקה. אפילו הדלק שהניע את מנועיו היה יחודי ופוטנציאל האש שבו קטן משמעותית מדלק סילוני רגיל.
בשנות שירותו, מילא "הציפור השחורה" משימות ריגול מגוונות וסיפק לצבא ארצות הברית מודיעין איכותי חשוב, לפני מבצעים צבאיים ואחריהם. לאורך שנות פעילותו של המטוס שוגרו נגדו מאות טילים נגד מטוסים ונעשו ניסיונות רבים ליירטו. הם מעולם לא הוכתרו בהצלחה ואף "ציפור שחורה" לא הופל או נפגע כך!
רק מטוסי המיג הסובייטיים הם שהצליחו להינעל על מטוס הציפור המהירה והשחורה הזו. הם הביסו אותו בלי להפילו, בכך שהוכיחו שהם יכולים להפילו, על אף מהירותו המטורפת. כך יצא שגם אפשרויות ההפלה וגם העלויות המטורפות שלו הכריעו.
הציפור השחורה הוחלפה בלווייני הריגול - הזולים יותר, קלים לשיגור ומחוסנים מהפלות.
כך יצאה "הציפור השחורה" משימוש כבר בשנות ה-90. הצורך במטוס ביון מתקדם ועדכני הורגש זה מכבר. לוקהיד מרטין מפתחת כיום את מטוס הריגול העל-קולי SR-72, שאמור להגיע למהירות כפולה של 6 מאך, כ-7,300 קמ"ש. הוא מיועד להיות פעיל רק בסביבות שנת 2030, אם כי לעתים נראה שבעולם של לוויינים צבאיים מצויידים היטב ומטוסים רב-משימתיים הוא פשוט מיותר.
על עלייתה ונפילתה של הציפור השחורה (בעברית):
https://youtu.be/IYEopK6zLrY
מצגת וידאו:
https://youtu.be/tO_dYEAXg7Q
באנגלית:
https://youtu.be/ru4AHP7wOMA
המחליף שלו (בעברית):
https://youtu.be/ftOgaYeySRQ
סרטון תיעודי על הסודות של הציפור השחורה:
https://youtu.be/th-RoJBP0Vs?long=yes
והציפור השחורה לעומת אויביה ומתחריה:
https://youtu.be/OBVmYi7mkZM?long=yes
איך החץ השחור שבר את כל השיאים וכלום?
"החץ השחור" (YF-12 Blackbird) הוא אחד מפספוסי הפיתוח האווירי הגדולים שיש. לפני יותר מ-60 שנה הוא נצנץ לרגע כאחד ממטוסי הקרב המהירים והטובים בהיסטוריה ונדם.
המטוס המטורף הזה קבע כבר בשנות ה-60 שיאים שלא נשברו עד היום ומשאירים עשן אפילו למטוסי חמקן בני ימינו. אבל היו מי שבחרו אז לא להפוך אותו למטוס מבצעי.
מטוס היירוט ממשפחת הציפור השחורה נחשב ממטוסי הסילון המאוישים הכי מהירים והגבוהים בגובה הטיסה בתולדות התעופה. משפחת המטוסים הזו כללה מטוסי ריגול סודיים ומגביהה טוס במיוחד, שיתרונה במהירות אדירה וגובה עצום. הם תוכננו במלחמה הקרה לבצע חדירה מהירה ועמוקה לברית המועצות, בלי יכולת לעצור אותם.
ואכן, הוא היה אבטיפוס של מטוס קרב ששבר את כל השיאים, כמו לטוס במאך שלוש ולהילחם במאך שלוש, פי 3 ממהירות הקול.
בראש צוות הפיתוח שלו עמד מהנדס התעופה הגאון של חברת לוקהיד, קלרנס "קלי" ג'ונסון, מי שנחשב לאחד היצירתיים בתולדות התעופה. עם טווח טיסה עצום ומערכות נשק שיהפכו אותו לבלתי ניתן לעצירה, קלי הבין שהכי טוב יהיה להפוך אותו למטוס יירוט מתקדם וליצור מטוס שימחץ כל אויב.
ומכאן הם יצרו את מטוס הקרב הגדול, המהיר, הכבד, המגביה ובעל טווח הטיסה הגדול ביותר בהיסטוריה. אבל הוא לא הגיע לשום מקום.
כי "החץ השחור" לא יוצר בייצור סדרתי ואפילו לא ליותר מדי ניסויים, למעט של נאס"א, הגוף היחידי שהשתמש בו למחקר אווירי, במשך עשור בשנות ה-70.
הנה קיצור תולדותיו של "החץ השחור" (עברית):
https://youtu.be/JrbcOFHMl90
מטוס היירוט האגדי שלא יוצר "החץ השחור" (בעברית):
https://youtu.be/ftOgaYeySRQ
ממשיכו שנזנח גם הוא (עברית):
https://youtu.be/BvQa-puuvzE
וסרטון תיעודי על החץ השחור:
https://youtu.be/Cyii64t7HGA?long=yes
"החץ השחור" (YF-12 Blackbird) הוא אחד מפספוסי הפיתוח האווירי הגדולים שיש. לפני יותר מ-60 שנה הוא נצנץ לרגע כאחד ממטוסי הקרב המהירים והטובים בהיסטוריה ונדם.
המטוס המטורף הזה קבע כבר בשנות ה-60 שיאים שלא נשברו עד היום ומשאירים עשן אפילו למטוסי חמקן בני ימינו. אבל היו מי שבחרו אז לא להפוך אותו למטוס מבצעי.
מטוס היירוט ממשפחת הציפור השחורה נחשב ממטוסי הסילון המאוישים הכי מהירים והגבוהים בגובה הטיסה בתולדות התעופה. משפחת המטוסים הזו כללה מטוסי ריגול סודיים ומגביהה טוס במיוחד, שיתרונה במהירות אדירה וגובה עצום. הם תוכננו במלחמה הקרה לבצע חדירה מהירה ועמוקה לברית המועצות, בלי יכולת לעצור אותם.
ואכן, הוא היה אבטיפוס של מטוס קרב ששבר את כל השיאים, כמו לטוס במאך שלוש ולהילחם במאך שלוש, פי 3 ממהירות הקול.
בראש צוות הפיתוח שלו עמד מהנדס התעופה הגאון של חברת לוקהיד, קלרנס "קלי" ג'ונסון, מי שנחשב לאחד היצירתיים בתולדות התעופה. עם טווח טיסה עצום ומערכות נשק שיהפכו אותו לבלתי ניתן לעצירה, קלי הבין שהכי טוב יהיה להפוך אותו למטוס יירוט מתקדם וליצור מטוס שימחץ כל אויב.
ומכאן הם יצרו את מטוס הקרב הגדול, המהיר, הכבד, המגביה ובעל טווח הטיסה הגדול ביותר בהיסטוריה. אבל הוא לא הגיע לשום מקום.
כי "החץ השחור" לא יוצר בייצור סדרתי ואפילו לא ליותר מדי ניסויים, למעט של נאס"א, הגוף היחידי שהשתמש בו למחקר אווירי, במשך עשור בשנות ה-70.
הנה קיצור תולדותיו של "החץ השחור" (עברית):
https://youtu.be/JrbcOFHMl90
מטוס היירוט האגדי שלא יוצר "החץ השחור" (בעברית):
https://youtu.be/ftOgaYeySRQ
ממשיכו שנזנח גם הוא (עברית):
https://youtu.be/BvQa-puuvzE
וסרטון תיעודי על החץ השחור:
https://youtu.be/Cyii64t7HGA?long=yes