» «
עגלה
מהי העגלה ואיך התפתחו העגלות?



עגלה (Wagon) היא מכלי התחבורה העתיקים ביותר הקיימים ונעשה בהם שימוש גם בימינו. את העגלה החלו לפתח כבר לפני אלפי שנים, כאמצעי שינוע נגרר או נדחף בידי אדם או בהמת משא, ללא הנעה עצמית.

העגלות הראשונות בהיסטוריה הופיעו לראשונה לפני כ-5000-6000 שנה. הן שימשו לנשיאת תבואה חקלאית באזור מסופוטמיה, הידוע כערש התרבות האנושית. בתחילה משכו אותן בני אדם ובהמשך שימשו כמושכי העגלות בהמות משק, כמו פרדות, חמורים, סוסים ואפילו כלבים.

די מהר אומצו עגלות גם באירופה. באותם ימים הן היו עגלות פשוטות, עם גלגלים מעץ מלא. הן שימשו להובלה של מטענים כבדים וחפצים או יבולים חקלאיים.

בהמשך, הלכו העגלות והשתכללו, עת נוספו להן גלגלים עם חישורים, בלמים פשוטים ומערכות היגוי ראשוניות. מרכבות מלחמה ללוחם בודד הופיעו גם הן אצל החיתים. בתרבויות מצרים, יוון ורומי העתיקה הן הופכות לכלי מלחמה משמעותיים.

בימי הביניים התפתחו מהעגלה הפשוטה כרכרות נוסעים מהודרות ששימשו את האצולה לנסיעות ארוכות. עם השנים נולדה המריצה, כעגלה קטנה ובעלת גלגל אחד, שנדחפת בידי אדם אחד לצרכי עבודות בנייה וגינון.

במאה ה-19 הגיעו העגלות לשיא הפיתוח, כשאת המתיישבים באמריקה משמשים דגמים חזקים ועמידים של קרון מכוסה (Covered wagon) המכונה "עגלת קונסטוגה" (Conestoga Wagon).

מתחילת המאה ה-20 הלך השימוש בעגלות ופחת. הסיבה היא ההמצאה וההפצה הנרחבת של הרכב המנועי לסוגיו. לצד העגלות הנגררות על ידי טרקטורים או כלי רכב ומיועדות לשימוש חקלאי ולהסעת סחורות או אנשים, פותחו סוגי עגלות ייעודיות, כמו עגלת הקניות להעמסת מצרכים בסופרמרקט, עגלת תינוק, עגלות משא ועוד.

בימינו משמשות עגלות בעיקר לפנאי, ספורט ולחקלאות מסורתית במדינות פחות מפותחות. העגלה הייתה מאמצעי השינוע המרכזיים בהתפתחות האנושות וממשיכה למלא תפקידים מפתיעים גם בימינו.

הכירו מגוון של שימושים בתגית "עגלות".


הנה עגלה משא עתיקה משנת 1784:

https://youtu.be/DR-KmAeFemQ


עגלה עתיקה להסעת בני אדם:

https://youtu.be/FrU-mQYZGAo


עגלת הקונסטוגה שמלאה תפקיד חשוב בהתפשטות של המתיישבים האמריקאים מערבה:

https://youtu.be/lCpWl_jP1fI


עגלת נופש למי שרוצים עגלת קראוון לא ממונעת:

https://youtu.be/2zPRs66tx4w


צוענים, נוודים ומתיישבים באמריקה נעים כבר מאות שנים בעגלות:

https://youtu.be/C5-9u_AMdc4


בארה"ב רבים עוברים דירות עם עגלה דווקא:

https://youtu.be/3H1p0aA8MiM


והמצאת עגלת הקניות שהיא אחד השימושים המבריקים והמניבים בעגלה:

https://youtu.be/ag_h8ZfKug0
נוודים
איך חיים הנוודים ולמה הם צריכים לנדוד?



אנשים או קבוצות הנעים ממקום למקום ואינם חיים ובונים לעצמם בתים במקום אחד וקבוע, הם נוודים (Nomads).

הנוודים נודדים ממקום למקום וחיים בכל פעם במקום אחד. ישנם שבטים נודדים במקומות שונים בעולם. מרבית השבטים הנודדים עושים זאת כחלק ממציאת המזון וחילופי עונות השנה. רובם עושים זאת מזה מאות שנים.

אולי המפורסמים ביותר הם הצוענים, מי שידועים בתור הנודדים של יבשת אירופה. הבדווים בישראל ובמדינות ערב הם נוודים, אם כי נעשים מאמצים ליישבם בערים מודרניות. גם שבט הטוארג, שחי במדבר סהרה והצוענים של אירופה הם נוודים.


הנה סרטון של הצוענים הנודדים בכל אירופה, שמגיעים לדרום צרפת לפסטיבל הצוענים השנתי:

https://www.youtube.com/watch?v=zU8ZVhkYf5c


השבטים הנודדים של קזחסטאן:

http://youtu.be/FC1SbuNVLcE


והבדואים הנוודים:

http://youtu.be/FIjC4kNjcFI
כרכרה
מהי הכרכרה?



ממצרים העתיקה, דרך האימפריה הרומית, ימי הביניים ועד לתחילת המאה ה-20, היה כלי רכב אחד היוקרתי והמכובד ביותר מכולם - הכרכרה (Horse drawn Carriage). היא הסיעה לוחמים מצרים שרדפו אחרי בני ישראל, קיסרים נסעו בה בדרכים הרומיות של האימפריה, אצילי אירופה נסגרו בה בנסיעות לטירותיהם ומכובדי כל העולם החזיקו בכרכרה יוקרתית משלהם.

היא הייתה המכונית שלפני עידן המכוניות.

כרכרה היא עגלה שמחוברת לסוסים והם הכוח שמושך אותה בנסיעה. במאות האחרונות הכרכרה הייתה כלי התחבורה ששימש את עשירי אירופה ואמריקה לתנועה, בטרם הומצאו המכוניות.

אגב, המילה "Car" למכונית באה ממילה אנגלית עתיקה, שהופיעה בסביבות שנת 1300. ה-Car באה מהמילה הלטינית עם השורשים הקלטיים, "קאררוס" (carrus), מילה שמשמעותה עגלה דו-גלגלית וממנה ככל הנראה הגיעה גם המילה "כרכרה" בעברית.

ואכן, כשנולדו המכוניות הראשונות, הן דמו מאד לכרכרות. ההבדל היחידי ביניהן לבין הכרכרות הוותיקות היה שבמקום סוסים הניעו אותן מנועי בנזין רועשים. גם מהירותן הוגבלה למהירות של 7 קילומטרים לשעה, כדי שלא יידרסו הולכי-רגל תמימים ובעלי חיים. המושג "כוח סוס" למדידת כוח המנוע שאוב מעולם הכרכרות הנהוגות בסוסים.


הנה הכרכרה:

http://youtu.be/M15r6j2Xww4?t=26s


כך בלונדון של תחילת המאה ה-20:

http://youtu.be/v-5Ts_i164c


כרכרות משמשות היום בעיקר לתיירים:

http://youtu.be/Iah547V3fuw


וכרכרה לתיירים בעיר קרקוב בפולין:

https://youtu.be/suUkU8kh5AE
עגלת קניות
מי המציא את עגלת הקניות?



עגלת קניות (Shopping Cart) היא אחת ההמצאות הצרכניות המבריקות בתולדות המסחר, מבחינת המוכרים כמובן.

לעתים נדמה ודאי שהן, עגלות הסופרמרקט, תמיד היו כאן, אבל האמת היא שגם אותן צריך היה להמציא. וההמצאה היא כל כך חכמה ומדויקת שהיא שינתה את עולם המסחר לחלוטין.

הממציא היה סילבן גולדמן (Sylvan N. Goldman), יהודי מבריק וממולח במיוחד, שלמד מאביו וקרובי משפחתו את תורת המסחר והצטיין בה.

גולדמן היה בן למהגרים יהודים לאמריקה. הוא חגג בר מצווה וגדל להיות יהודי מאמין. בבגרותו הוא הלך בדרכיהם של יהודים רבים בארצות הברית של התקופה והקים סופרמרקט משלו.

הסופר הזה היה באוקלהומה. די מהר הסופר של גולדמן הפך לרשת סופרמרקטים שהלכה וגדלה. יום אחד, כשהוא יושב במשרדו המצוי באחת מחנויות רשת הסופרמרקטים שלו, הוא הביט בקונים שעברו בין המדפים ובידיהם סלים עמוסים כל טוב.

גולדמן שם לב להבעת פניהם של מי מהם שהעמיסו יותר מדי אל תוך הסלים העמוסים. כשחשב על כך לעומק, גולדמן הבין שהבעיה שלו כמוכר הוא לא רק המאמץ של הקונים לסחוב את הסל המלא והמעיק שבידיהם. אך יצליח לפתור את בעיית המשקל הרב של הסל, הוא ידע, הקונים לא ימהרו לפנות אל הקופה כשהסל יתמלא. הם יוכלו להעמיס עוד ועוד, יקנו הרבה יותר ויגדילו את מכירות הרשת.

המנהל המבריק אחז הכסא ממשרדו, הניח עליו סל והחל מזיז אותו בחדר. הוא דמיין גלגלים והבין שזו הדרך שהוא מחפש. הוא קרא לבחור מוכשר וטכני בשם פרד יאנג, שבנה עבור גולדמן את עגלת הקניות הראשונה שלו. בדומה לכיסאות העץ המתקפלים והפופולריים של התקופה, יאנג יצר עגלה המתקפלת ומאפשרת חסכון רב במקום.

בתחתית העגלה, שהכילה מסגרת מתכתית, מיקמו השניים את הגלגלים ומעליהם מיקמו, זה מעל זה, זוג סלי תיל גדולים שחוברו אליה (מדובר בעגלת הקניות הוותיקה יותר).

גולדמן מיהר לרשום פטנט בכותרת "עגלת סל מתקפלת לחנויות בשירות עצמי".מדי מהר יוצרו מאות כאלה ופוזרו בחנויות. אבל ההצלחה, איך לומר זאת בעדינות, איחרה להגיע. הקונים לא ממש רצו בה...

גולדמן לא התייאש והבין שהוא צריך לחשוב שיווק. וזה מה שהוא עשה. הוא מילא את סניפי הרשת ב"לקוחות מדומים" שהסתובבו לאורך כל היום כשהם אוחזים בעגלות וממלאים אותן במצרכים. למתעניינים ולסקרנים הנבוכים הם "ענו" שכן, ממש נוח וקל לעשות כך את הקניות ואמרו להם היכן יש עגלות כאלה. התוצאות לא איחרו לבוא והקונים התמכרו לנוחות ולגודל של העגלות והמכירות טסו כלפי מעלה.

אז זהו. סטיבן גולדמן רצה לשפר את המכירות ונעשה מולטי מליונר. תמלוגים מכל עגלת קניות שנמכרה הזרימו לכיסו כסף מכל הסופרמרקטים בארצות הברית והעולם.

כך יצא שבהמשך גולדמן המציא עוד כמה המצאות לא רעות, כולל את עגלת המטען, המשמשת אותנו עד היום בנמלי התעופה המודרניים.


הנה בקיצור על הממציא שפתר בעיה והגדיל את המכירות:

https://youtu.be/ag_h8ZfKug0


סיפור ההמצאה של עגלות הסופר:

https://youtu.be/hwPRBMBIBL8


עגלת סופר אוטונומית:

https://youtu.be/pQcb9fofmXg


קברו באוקלהומה:

https://youtu.be/IE2XVS_nh7A?long=yes

עגלות

מרכבה (רכב)
מה ההיסטוריה של המרכבות?



המרכבות (Chariots), ביחיד מרכבה או מרכֶּבֶת, הן כלי רכב דו-גלגליים, הנמשכים על ידי סוסים מהירים ושימשו להתניידות מהירה יחסית. המרכבה, שהייתה כלי תחבורה קל יחסית, נולדה מעגלות שחוברו לפני כן לשוורים.

שיא השימוש במרכבות היה בתקופת הברונזה ובתקופת הברזל. אם העגלות שימשו בעיקר למשאות ולנסיעה אזרחית, המרכבה הרתומה לסוסים שימשה יותר לקרב. אבל השימוש במרכבות היה גם בעיתות שלום וגם למלחמה, למטרות צבאיות בלוחמה ובמקביל גם להובלה ולצרכים יומיומיים ואזרחיים.

המרכבה הייתה חידוש מדהים שסייע להתיישבות גם במקומות רחוקים יחסית ממים. אם לפניה נכבלה ההתיישבות האנושית לסביבות הנהרות בשל הצורך במים, הרי שהמרכבה סייעה עתה להעביר בקלות רבה כמויות של מזון וציוד למרחקים. הדבר אפשר לאבותינו לנדוד עם העדרים אל היבשה המרוחקת ממקורות המים.

למרכבה היו גלגלי חישור והסוסים בה ננהגו על ידי הרוכבים באמצעות רֶסֶן. לפני שהסוס בוית והפך לבעל חיים צייתן, הייתה הרכיבה בעיקר על חיות משק איטית כמו חמורים ופרדות ואלה, בניגוד לסוסים, נהגו לא פעם לסרב להתקדם.

עם השנים, לאחר שפרשים על סוסים תפסו את מקום המרכבות בשדה הקרב, השימוש בהן לא פסק, אם כי שימש בעיקר לאירועים טקסיים, בתהלוכות, בתחרויות שונות ולצרכי תחבורה מוגבלים יחסית.

במצרים העתיקה ובכנען שימשו המרכבות את האצילים ואת בעלי הממון או התפקיד שאפשר להם לזכות בה. במקרא למשל, הן מוזכרות כשמתוארת הצלחתו של יוסף בבית פרעה.


#בשדה הקרב
בשדה הקרב המרכבה הקדומה הייתה מהירה מאוד, בעלת יכולת תמרון מרשימה ואיזון מצוין בין קלילות ויציבות.

השימוש במרכבה נע בין העברה של לוחמים אל שדה הקרב, ובקרב עצמו לתימרון ולהנעה בשדה הקרב עצמו של כוח האש.

כשהלוחמה הייתה כנגד כוחות שאינם מצוידים במרכבות, היה גם אלמנט פסיכולוגי בהסתערות המרכבות על החיילים הרגלים. תוך שימוש בסוג קדום של לוחמה פסיכולוגית, סביר שרבים מחיילי האויב הפשוטים נכנסו להלם ותפקדו הרבה פחות טוב, כשראו את המרכבות המהירות והבטוחות יחסית פושטות עליהם ומסתערות מולם.

בתקופות כה קדומות המרכבה הייתה כלי רכב צבאי כמעט מושלם, כי היא הציעה בסיס מעולה להפעלה של נשק. לא סתם נקרא בשם זה הטנק הישראלי "מרכבה", שרבים רואים כי את הטנק הטוב בעולם.

השימוש הקרבי במרכבות הוא בעיקר בתקופת הברונזה ובתקופת הברזל המוקדמת.


#דוגמאות היסטוריות?
במאה 15 לפני הספירה, בניצחון שלו במגידו, לקח תחותמס השלישי מלך מצרים שלל רב של מרכבות כסף וזהב ואף מרכבות צבועות.

לפי ספר שמות, גם ביציאת מצרים רדף חיל פרעה אחרי בני ישראל בתור חיל רכב, ככל הנראה על מרכבות.

בכנען של תקופת ההתנחלות נלחמו הפלישתים והכנענים בחילות רכב כנגד בני ישראל. בספר יהושע מתואר שמרכבותיהם נקראו "רכב ברזל", ככל הנראה על שום החלקים עשוי הברזל במרכבות.

שימוש מסוים עשו אז גם במרכבת חרמש. זו הייתה מרכבה שלהבי ברזל יצאו מגלגליה אל הצד. כשמרכבה זו נסעה במהירות לעבר חיילי האויב היא קצרה בהם. אגב, בניגוד לצפי של ממציאי מרכבת החרמש ולחשש של חיילי הרגלים המאוימים, המרכבות הללו לא היו הצלחות גדולות מדי.

על פי כתובת שלמנאסר השלישי, גם בימי אחאב, שימשו מרכבות בחיל הרכב של צבאות ממלכת ישראל. אל קרב קרקר, בשנת 853 לפני הספירה, הביא אחאב 2000 מרכבות משלו לקואליציה שהיה ממגבשיה, כנגד ממלכת אשור. חבריו לברית הביאו מספרים קטנים של מרכבות, מה שמפגין את עוצמתו האדירה של צבא ישראל באותם ימים.


הנה המרכבות העתיקות והיעילות שלהן בשדה הקרב:

https://youtu.be/dw_7nYDjHnw


תמונת המרכבות של הַחִתִּים:

https://youtu.be/xmQ3leDTZRU


שחזור מרכבות מתקופת הברזל:

https://youtu.be/7ObAfc8o-Tc


מירוץ מרכבות אצל הרומאים מתוך הסרט "בן חור" מ-1959:

https://youtu.be/frE9rXnaHpE


נעימת הנושא שכתב ונגליס לסרט "מרכבות האש":

https://youtu.be/8a-HfNE3EIo


וסרט תיעודי על מרכבות מצרים הקדומות:

https://youtu.be/0Loti-WBK_k?long=yes
דולי (צילום)
מהי ה"דולי" בקולנוע?



בצילום קולנוע, טלוויזיה או וידאו משתמשים בעגלה הנקראת דולי (בעברית: צְלַמְנוֹעַ), לצורך ההנעה של מצלמה בצורה חלקה.

לרוב נעה עגלת הדולי על מסילות מיוחדות, כשהצלם ועוזר הצלם ניצבים עליה.

בין צוות בעלי התפקידים על הסט של צילום סרט נמצא תמיד ה"דולי-גריפ", שהוא האחראי על הזזת עגלת הדולי.


הנה סרטון שמראה את הדולי בפעולה, בעת צילום של סרט:

http://youtu.be/Tty1zHKNp6o
ריקשה
מהי הריקשה העתיקה ואיפה נוסעים בריקשות בימינו?



הריקשה (Rickshaw) היא תלת אופן שמשמש בהודו ובמדינות נוספות באסיה בתור מוניות, כלומר להובלת נוסעים ממקום למקום.

הריקשה נולדה ביפן, במחצית השנייה של המאה ה-19. משם היא עברה לארצות בסביבה, כולל אל סין והודו הענקיות.

בעבר לא היו הריקשות כלי מנועי. הריקשות של אותם ימים היו בעצם עגלות "ממונעות אדם". כלומר, הכוח המניע בהן היה אדם שרץ ומושך את הריקשה עליה יושב הנוסע.

בהודו השתלטו בסוף האלף הקודם ריקשות האופניים (Rikshaw cycle), בהן הרוכב מדווש מאחורי הנוסע או המשא בריקשה המשמשת להעברת סחורות וחומרים ולמעשה "דוחף" אותם קדימה.

כיום רואים בהודו בדרך כלל טוק-טוקים, שהם ריקשות-אופניים או ריקשות-אופנוע. בשני הסוגים הללו מסיע נהג הריקשה או רוכב הריקשה את הנוסע על תלת-אופן, כשהנוסע יושב מאחוריו.

הריקשות הממונעות של המאה ה-21 כבר התפשטו לארצות אחרות בעולם, אם לארצות אפריקה דוגמת טנזניה וקניה ופה ושם אפילו ככלי להסעת תיירים באירופה.


הנה תולדות הריקשה:

https://youtu.be/J2-aqFSpZ5Q?t=6s


יש גם ריקשות ממונעות בהודו:

http://youtu.be/vX0a_LyCM6c


שורת ריקשות ברחוב הודי אופייני:

http://youtu.be/xLsg4QEHPS0


האבולוציה של ריקשות האופניים:

https://youtu.be/lQTi8DSWSlI


ריקשה הידועה גם בתור "טוק טוק" הגיעו גם לאפריקה:

https://youtu.be/tfWxkwxHoaQ


וריקשה עם מזגן? - כן...

https://youtu.be/0YXChbqqEm0?t=8s
מרוץ כרכרות
מהם מרוצי הכרכרות?



מרוץ כרכרות (Chuckwagon Race) הוא מרוץ מרתק בו דוהרים סוסים המושכים כרכרות גדולות ומנסים לנצח את היריבים. כשהם נערכים במסלולים מאורגנים יש מוטות אופקיים, בזווית של 90 מעלות מהניצב, המונעים מהסוסים לדהור בצמוד לקיר ולשבור את הכרכרה שלהם.

המנהג כיום הוא צפון אמריקאי. חלק ממסורת ההתיישבות במערב הפרוע של ארצות הברית. כל מערבון שני מציג מרדפים של כנופיות או אינדיאנים, הרודפים אחרי שיירות של כרכרות או אחרי הכרכרה של משפחת מתיישבים תמימה המהגרת למערב כשכל רכושה הוא על כרכרה שכזו.

בימינו ידוע מאד מרוץ הכרכרות של פסטיבל ה"קלגרי סטמפיד" השנתי בקנדה ומרוצי הכרכרות שנערכים כל שנה בארצות הברית.

כבר בימי קדם היו מרוצי מרכבות פופולריים במיוחד. ברומי העתיקה הפכו רכבים בני המעמדות הנמוכים בחברה לעשירים מופלגים רק על ידי ניצחונות במרוצי המרכבות הפופולריים. המרוץ שהחל עם נפלת הדגלון מידו של הקיסר כלל כמה סיבובים מהירים ודי קשים, המהירים ממי שנותרו בחיים הוכרזו כזוכים וזכו בשכר והערצה מפנקים.

מחקר המפורסם בבלוג "Lapham's Quarterly", פרופסור פיטר סטראק, ללימודים קלאסיים באוניברסיטת פנסילבניה, מצא שאחד מהם, רכב המרכבות גאיוס אפוליוס דיוקלס, צבר הון ששווה בערכים של ימינו ל-15 מיליארד דולר.

וחובה עלינו להזכיר גם את עשר הדקות של סצנת מרוץ המרכבות המיתולוגית מהסרט מעוטר האוסקר מ-1959 "בן חור". לצילום הסצנה, מהמורכבות בתולדות הקולנוע, נדרשו 800 ניצבים, מעל 3 חודשים וגם סט הצילומים הכי גדול שנבנה אי פעם.


הנה מרוץ הכרכרות של קַלְגָרִי סְטַמְפִּיד:

https://youtu.be/AC5RnMdzSYk


מרוץ הכרכרות השנתי הוא אירוע מדהים:

https://youtu.be/ZnAEIpw5kOE?t=1m07s


עוד מרוץ כרכרות בקנדה:

https://youtu.be/NLohRY2dTAw


יש מי שממש מתפרנסים מסיקור של תחרויות כאלה:

https://youtu.be/5fgPIVulZqE


מרוץ מרכבות בטבע של מיזורי:

https://youtu.be/MvuxJhsgVeU


מנקודת המבט של הרכב:

https://youtu.be/J35daifV3z0


מרוץ המרכבות מהסרט "בן חור":

https://youtu.be/tCiDJMSqw10?long=yes


ומרוצי הכרכרות שמתקיימים כאירוע ענק בארצות הברית:

https://youtu.be/pMnr6WkvZNg?long=yes


פאתון
איך רכב פאיתון אל מותו במרכבת השמש?



מעניין שהסיפור המפורסם ביותר על הליוס, אל השמש של יוון העתיקה, הוא הסיפור על בנו פאיתון (Phaethon), או פאתון. הוא רכב על מרכבת השמש אל אובדנו.

הסיפור מתחיל, כמו שקורה לפעמים, בעבודה של אבא. בכל בוקר נהג הליוס את מרכבת השמש שלו, לפי המיתולוגיה היוונית, מהמזרח אל המערב. כך הוא מביא אור וחום אל הארץ.

בדמדומי הערב, כשהוא שוקע באוקינוס אל מאחורי האופק, מובלים הליוס והמרכבה בחזרה לארמונו שבמזרח ומתכוננים ליום הבא.

פאיתון, בנו, שמשמעות שמו ביוונית היא "זורח" או "נוצץ", מספר לאביו שחבריו לא מאמינים לו שהוא הבן של אל השמש הנוהג על פני השמיים, במרכבה הרתומה לסוסים גדולים. על שפת נהר סטיקס, הנהר המבדיל בין הארץ לשאול, משביע פאתון את אביו שיעניק לו כל מה שיבקש בכדי להוכיח לחבריו שהוא אכן בנו.

פאתון מבקש את רשותו של אביו לנהוג במרכבת השמש ליום אחד. הליוס שהבטיח שימלא כל בקשה של בנו נאלץ להסכים, אך מזהיר את הבן מהסוסים הפראיים ומתיר לו לנהוג במרכבה בזהירות.

אך למחרת, כשהוא יוצא עם השמש למסע היומי בשמיים, נלחץ הנער ומאבד את השליטה על סוסי המרכבה השועטים קדימה. המרכבה עולה לגובה רב מדי, עד שהיא מותירה שובל של כוכבים, הוא שביל החלב.

בהיעדר השמש, האדמה על הארץ קופאת.

כשמשך פאיתון המבועת במושכות בכל הכוח, בניסיון להשתלט על סוסי המרכבה העולים ומושכים למעלה, צללה המרכבה במהירות לארץ, כשהיא מבעירה אש ביערות, חורכת את הצמחים, העצים והפרחים בכל מקום, מייבשת נהרות והופכת את האדמה למדבר.

זאוס, אבי ומלך האלים, זועם על הצעיר הנמהר וכדי לעצור אותו הוא שולח ברק אל המרכבה. פאיתון צלל באחת אל תוך נהר ארידנוס ומרכבת השמש מיהרה לבדה ונחפזה מערבה.

אחיותיו ההליאדות של פאיתון ביכו את אחיהן המת, כשהן מזילות דמעות נוצצות של ענבר. הן התאבלו כה הרבה עד שהפכו בסופו של דבר לעצי ערבה בוכיה, הגדלים עד היום על גדות נהרות העולם.

כמובן שאחרי מות בנו, לא הרשה יותר הליוס לאיש לנהוג במרכבת השמש.


הנה סיפור רכיבתו של פאיתון על מרכבת השמש (מתורגם):

https://youtu.be/zAxfrI8zHU4


והגרסה הרומית, בה הוא בנו של אפולו:

https://youtu.be/SzVulNyvhOY
מי נחשב ממציא המכונית והאם זה בצדק?



קארל בנץ (Karl Benz) הגרמני היה מהנדס גאון ששקד שנים על פיתוח כלי רכב בעל הנעה עצמית והמציא את המכונית הראשונה בהיסטוריה שהפכה למוצר ונמכרה לקונים.

זה היה בשנת 1885. היא נסעה לאט מאד, 15 קילומטרים לשעה, היו לה 3 גלגלים בלבד והמנוע היה בה מאחור. אבל היא הייתה מכונית לכל דבר.

הקדים אותו ב-20 שנה גאון יהודי בשם זיגפריד מרכוס, שהצליח להניע ולנסוע כבר ב-1864 על עגלת יד שעליה התקין מנוע בעירה פנימית, שהונע בעזרת דלק. אותו מרכוס נסע על רכבו ברחובות וינה ונעצר על ידי המשטרה המקומית. מרכוס היה האדם הראשון שהניע כלי תחבורה בעזרת בנזין.

בנץ קידם את הכרכרה הממונעת של מרכוס והצליח לייצר כלי רכב של ממש. זו עתידה להיות המכונית שתהייה השראה לכל המכוניות שייווצרו מאז. היא כללה פיתוחים של מערכת חשמל, מערכת הילוכים, שאסי, מערכת קירור ועוד.

האוטו הגיע...

בנץ ייסד את מפעל בנץ, שיחל לייצר מכוניות וימכור אותם לעשירי גרמניה. עד היום מייצר המפעל את מכוניות "מרצדס בנץ", הנחשבות מהטובות בעולם. כשחבר לדיימלר, בעל מפעל שביחד עם מייבאך פיתח בשביל הכרכרה הממונעת שלו את המנוע הקומפקטי הראשון, ההצלחה הייתה מיידית. הם הקימו את חברת "דיימלר בנץ".


הנה סיפורו של קרל בנץ:

https://youtu.be/bx2G6dTdtMk


המרצדס בנץ הזו בנסיעה..

http://youtu.be/5D8Y4j0Rs_Y


וסקרנים סוקרים את המכונית הראשונה בעולם:

https://youtu.be/qVkvH0nm8pU


וכך נראות מאה שנה של התפתחות התחבורה הממונעת:

https://youtu.be/UMVnQHCtQTE


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.