» «
מסרשמיט KR175
מה הייתה מכונית "הבועה"?



חברת מסרשמיט הגרמנית ייצרה את מטוסי הקרב הגרמניים במלחמת העולם השנייה. הנאצים טיפחו את החברה והיא הייתה יקירת היטלר ובכירי הנאצים. אבל עם התבוסה במלחמת העולם השנייה, לא הותר לחברה להמשיך ולייצר מטוסים.

מסרשמיט החליטה לעבור למוצרים אזרחיים, מהסוג שנדרש באותה תקופה בגרמניה המובסת והענייה. והיא אכן התאימה את עצמה והחלה לייצר מכונית תלת-גלגלית שנראתה כמו "בועה". שני דגמי הבועה של החברה היו מסרשמיט KR175 ומסרשמיט KR200. העיצוב של מכוניות הבועה נראה ממש כמו המטוסים של החברה וללא ספק הייתה כאן קריצה של המתכננים לכלי הטיס שהם כה אהבו וידעו לייצר.

הפשטות הטכנית של מכונית הבועה, מחירה הזול ודרישותיה הזעירות התאימו מאד לחברה של אחרי מלחמה. מהדגם הראשון יוצרו כ-15 אלף מכוניות. עד היום הן עדיין מבוקשות מאד בקרב האספנים.

מכונית הבועה הזעירה בממדיה הייתה בעלת מנוע פשוט וחסכוני. היה בה מקום לנהג ולנוסע יחיד שישב מאחוריו. היא הונעה בהנעה אחורית, כלומר הגלגל האחורי היה היחיד שחובר למנוע, בעוד שני הקדמיים רק שמרו על יציבותה.


הנה מכונית הבועה הראשונה שלהם - מסרשמיט KR175:

https://youtu.be/GWt64040fII


הפנים שלה והסבר מ-1954 על יתרונות הרכב הזעיר והחסכוני הזה:

https://youtu.be/iphWsbxATuA


מכונית המסרשמיט שעוצבה כמו תא טייס:

https://youtu.be/bZYvQAzMECM


הנה בעלים גאה של הקטנה הגרמנית מניע ונוסע בה עד היום:

https://youtu.be/SNrLkzD6MHI


והנה הממשיכה - מסרשמיט KR200 שכונתה "הבועה":

https://youtu.be/COHo_yWLAbQ?t=13s
פורשה 911
מה מיוחד בפורשה 911?



הפורשה 911 (Porsche 911) היא מכונית הספורט הידועה ביותר של חברת פורשה. זוהי מכונית קלאסית, שנולדה אי שם, על בסיס מכונית משנות ה-30 ועם הנדסה גאונית של בן למשפחת מהנדסים גרמנית ומבריקה.

יצר אותה בנו של פרדיננד פורשה האב, אותו פורשה שידוע בעיקר כמפתח החיפושית - מכונית העם שהיטלר הורה לייצר עבור הגרמנים הפשוטים. עבור הדגם הקודם של החברה, הפורשה 356, התבסס הבן על המנוע מקורר האוויר של החיפושית שהורכב בחלקה האחורי של המכונית, זה שממנו הונעו הגלגלים האחוריים ישירות. אבל כשפיתח את הפורשה 911, בתחילת שנות ה־60, השתחרר הבן המהנדס מהטכנולוגיות שפיתח אביו המת ופיתח את ה־911 בצלמו ובדמותו. המעולים, יש לציין.

אז זה התחיל במנוע חזק יחסית לתקופה, של 6 צילינדרים, עדיין מקורר אוויר, ונמשך בדגמים מתקדמים במהלך העשור ההוא, עם מנוע קדמי ובעל קירור מים. בסוף שנות ה־70 חשבו בחברה לסיים את הדגם, אבל האהבה של אנשי החברה אליו וההצלחה הרבה שלו, הובילו לכך שהוא קיים עד ימינו, בכתיבת הערך כבר מעל ל-50 שנה.

זה המשיך בשנות השמונים, עם שיפורים ומתיחות פנים, שיפורים בעיצוב ועיצוב מחדש ב-1984, מכלולים רבים שהוחלפו ושודרגו וה-911, שכבר מזמן הייתה לאגדה, כבשה עוד ועוד פסגות ולבבות.

בימינו, היא נחשבת ובצדק רב סוג של אייקון מוטורי בלתי מעורער. זה החל אז, כשבצד המוניטין שלה כמכונית פרטית שימושית, אמינה ואיכותית, היא הופיעה בסרטים, ניצחה במירוצי מכוניות, בשטח ועל אספלט וזכתה גם למעמד של מכונית ספורט מדהימה.

אגב, במקור היא תוכננה להיקרא פורשה 901, אבל אחרי איומים משפטיים מחברת פיג'ו הצרפתית, שונה שם הדגם ל־911. לא שזה קלקל את הצלחתו.

בתחילת שנות התשעים, נולדו דגמי הפורשה 911 החדשים והמרשימים. הם נחשבים לאחרונים שיוצרו ברוח ה-911 האגדית. גם אם מאז יצאו דגמים נוספים ומרשימים ביותר, רבים רואים בהם דגמים שאינם ברוח ה-911 המקורי.


הנה ההיסטוריה של פורשה 911:

https://youtu.be/TybXNQfS1tU


ההתפתחות של הפורש 911 לאורך השנים:

https://youtu.be/Pz8IGLgFE2s


השינויים שעבר העיצוב שלה:

https://youtu.be/2Krxf4dDshs


כך היא מכרה:

https://youtu.be/UdvI81Sw2BI


ואחד מהדגמים החדשניים שלה מ-2017:

https://youtu.be/zGJjeeK01us


וסרט תיעודי על פורשה וה-911 שלו:

https://youtu.be/DZBqOPBwA3k?long=yes
חיפושית (מכונית)
מהי המכונית שהיטלר הציע לכל פועל?



החיפושית הייתה מכונית עממית שהמנהיג הנאצי היטלר הציע לעמו לרכוש בשנות ה-40 של המאה הקודמת. היא נחשבת עד היום לדגם הבודד הנמכר ביותר בעולם.

החיפושית נולדה בנאום שנשא הרודן הנאצי בשנת 1933. הוא קרא בנאום ליצרניות הרכב הגרמניות לייצר את הפולקסווגן (בגרמנית "מכונית העם"). ואכן, על אף הדרישות הלא סבירות של הרודן, למכונית עם צריכת דלק נמוכה, תג מחיר נמוך במיוחד וארבעה מקומות ישיבה לנוסעים, הצליח היצרן הגרמני פורשה לתכנן אותה ואף להגיע בה לביצועים יפים, כמו מהירות מרבית של 100 קילומטרים לשעה.

ב-1936 הושלם פיתוח "מכונית העם", הפולקסווגן. אך היטלר דרש ייצור של מיליון מכוניות בשנה ושום מפעל לא יכול היה לעמוד בכך. משום כך, החל הייצור רק בשנת 1941, במהלך מלחמת העולם השנייה. עד אז נבנו רק כ-200 מכוניות כאלה, על-ידי מפעל מרצדס.

בסוף המלחמה, לאחר שהמשטר הנאצי הוכרע וגרמניה נוצחה, חזרו לייצר את החיפושית. זה היה בתמיכת בנות הברית שניצחו את גרמניה, שרצו להחיות את תעשיית הרכב הגרמנית וההרוסה, כמו כל המדינה המובסת במלחמת העולם.

המהלך הצליח והחיפושית החלה להימכר. בשנות ה-50 היא נמכרה יפה, אך הציבור היה עדיין מסויג ממכונית עם עבר נאצי. זה השתנה בשנות ה-60, כשהמכירות טיפסו והחיפושית הפכה ממש לסמל של דור ה"בייבי בום" האמריקאי, ילידי התקופה שלאחר המלחמה. בעשור שאחריו ההצלחה הפכה למסחררת וחיפושית הפולקסווגן יוצרה ונמכרה בהמוניה באירופה ובארצות הברית. בשנת 1979 פולקסווגן הפסיקה את מכירת החיפושיות, כשהייצור הוגבל רק למקסיקו ולאמריקה הלטינית.

מאז חזרה כמה פעמים חברת פולקסווגן לייצר ולמכור את החיפושית. היא שבה בעיצוב חדשני ועם מערכות מודרניות והופסקה ואז שבה. בשנת 2019, הוחלט שהיא תפסיק לייצר אותה סופית.

בסך הכל יוצרו מעל 21 מיליון יחידות של המכונית הזו. עד היום היא נחשבת לאחת החשובות בהיסטוריה של תעשיית הרכב העולמית ולמכונית המשפחתית האהודה במשך שנים רבות.


הנה תולדות החיפושית:

http://youtu.be/k3ahSLhnsqE


האייקון העיצובי שהייתה החיפושית:

http://youtu.be/fd0OCVUExCQ


הסיפור ההיסטורי המלא של החיפושית של היטלר:

http://youtu.be/d1Sq-Yd3D5Y


הנה דגם הרטרו החדש ולידו וינטג' - החיפושית הקלאסית של פעם:

http://youtu.be/H2bUm1T2DEs


סרטון מעניין על החיפושית:

http://youtu.be/t5lffYTi2Gc


כתבה בעברית על אוהבי החיפושית:

https://youtu.be/L76jXP4Le5c?long=yes


וסרט מלא על החיפושית האגדית:

https://youtu.be/lU2KeBXsSVQ?long=yes
הופנר באס
מהי גיטרת הבאס המיתולוגית של הביטלס?



הגיטרה הזו נראית כמו כינור, כמעט איש אינו מנגן בה כיום והיא נכנסה אל ההיסטוריה בזכות הביטלס. בכלל, ה"הופנר באס" היא אולי כלי הנגינה הכי "ביטלסי" שיש. היא גם אייקון עיצובי וגם כלי נגינה נפלא ובעל צליל רך ועגול, שפול מקרטני מנגן בו עד היום, כמעט 60 שנה ברציפות.

הרעיון לייצר גיטרה באס בצורת כינור עלה בראשו של יצרן הכינורות וולטר הופנר בשנת 1955. הוא המציא גיטרה באס חצי אקוסטית, כלומר בעלת תיבת תהודה, שכללה גם הגברה עצמית. הגיטרה הפכה להצלחה מסחררת ונחשבה גיטרה טובה בשנות ה-50.

החיבור של ההופנר הזו אל הביטלס התרחש כבדרך אגב. בשנת 1961, בעת שהביטלס הופיעו בהמבורג, עזב נגן הבאס של הלהקה והלך ללמוד אמנות. פול מקרטני החליט לעבור לנגינת באס בלהקה. הוא נכנס לחנות מוסיקה בהמבורג ורכש את גיטרת הבאס Höfner הראשונה שלו. משכו אותו בעיקר שתי תכונות - היא הייתה סימטרית ונראתה אותו דבר גם כשהופכים אותה והיא הייתה היחידה שהתאימה לשמאליים ולא הכריחה אותם לחפש גיטרות במיוחד שהוזמנו עבורם.

מקרטני עתיד להשתמש בהופנר במרבית הופעותיו על הבמה, גם במסגרת הלהקה וגם בקריירת הסולו שלו לאורך השנים. ההופנר גם מנגנת בלא מעט מההקלטות של הביטלס, כולל בשירי האלבום "Let it be".

בראיונות סיפר מקרטני שבמהלך שנות ה-60 נגנבה ממנו הגיטרה הראשונה. אחריה נגנבו עוד כמה גיטרות כאלה שרכש. מאז הקפיד מקטרני להחזיק ברשותו תמיד 2 גיטרות הופנר, אחת ששימשה אותו בקביעות ועוד אחת לגיבוי.

ההופנר, חשוב לומר, הפכה לסמלו המסחרי ומדגישה בכל הופעותיו את הקשר שלו ללהקה האגדית שהוביל בשנות ה-60. אז נכון שהוא ניגן במהלך השנים לא מעט גם בדגמים אחרים של גיטרה באס, כמו הריקנבייקר 4001S ששימשה אותו גם בלהקת "כנפיים" וגיטרה ה-WAL בשנים שאחר-כך, אבל הוא תמיד נשאר נאמן להופנר שלו ושב והקליט ומנגן בה לא פעם בהופעותיו.


הנה סיפורה של ההופנר האגדית:

http://youtu.be/oEQkdQpSbSk


על ההופנר בס:

http://youtu.be/eEnA-eWPj8Q


הנה הבאס של פול בהופעה עם רינגו ב-2009:

http://youtu.be/awBy_K30Pe8


הנה הסברים על הגיטרה משנות ה-60 ומרכיביה:

http://youtu.be/ON1PP7GbYZw


היום יש מהדורות חדשות וחיקויים שלה:

http://youtu.be/xeFTe59PoME

עיצוב גרמני

כיסא ברצלונה
מהו כיסא ברצלונה?



"כיסא ברצלונה" (Barcelona Chair) הוא כיסא ידוע במיוחד שעוצב בידי לודוויג מיס ון דר רוהה ולילי רייך לביתן הגרמני בתערוכה העולמית של ברצלונה (בשנת 1929). העיצוב התעשייתי מודרניסטי של הכיסא נחשב משמעותי בזרם העיצוב המודרניסטי בריהוט. לרוב יש לו גם הדום תואם.

לודוויג מיס היה משכיל ורחב אופקים במיוחד ולתכנון הכיסא הוא שאב השראה מהכיסאות המתקפלים של התקופה הרומית העתיקה. התוצאה ידועה: הכיסא הפך לאייקון והוא מהרהיטים הקלאסיים הכי אהובים ונערצים עד לעצם היום הזה.


הנה כסא ברצלונה:

https://youtu.be/2zOIQ8wweAc


כך הוא משווק כיום:

http://youtu.be/lMLOKc-p1M4


מצגת וידאו של הכסא האלמותי:

https://youtu.be/V6sOFg2F3Cs


כך מציגים אותו אנשי המכירות:

https://youtu.be/K64qbDAf0H0


וכך ניתן לצייר את כסא הברצלונה:

https://youtu.be/VsSiOp1OUOU


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.