שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
איך נוסדה רשת מקדונלדס ועל ידי מי?
את רשת מקדונלד'ס (McDonald's) יסדו בשנת 1940 שני האחים דיק ומוריס ("מק") מקדונלד, שפתחו מסעדה ששמה כשם משפחתם.
בתוך כמה שנים יצרו האחים את שיטת "השירות המהיר" (Speedy system) החדשנית שלהם, שהתבססה על שירות עצמי, ללא מלצרים ועם מבחר קטן של פריטים,אלו שנמכרים הכי טוב ורק אותם. גם המחירים הנמוכים והקמת פס ייצור מהיר ויעיל של פריטי מזון היו חלק בלתי נפרד מהשיטה המוצלחת שלהם.
אבל היזם הגדול של מקדונלד'ס יגיע רק בשנת 1955. זה היה ריי קרוק, איש מכירות די כושל, שהתלהב מהמסעדה שלהם. אחרי שכנועים וחיזור אחריהם, קרוק קיבל מהאחים את הזכיון הבלעדי לפתוח סניפים בכל ארה"ב.
עם הזמן ואחרי צמיחה מוצלחת, אבל כזו שלא הניבה לו רווחים, קרוק פגש יועץ שהסביר לו שאם יקנה את השטח של סניפים חדשים וישכיר אותו לזכיינים, הוא ירוויח היטב. הוא פתח את חברת מערכת מקדונלד בע"מ ומכאן החל להתעשר.
לחברה, שנתנה זכיונות להקמת מסעדות זהות במחיר זול מאד ובתנאים טובים, אך שמרה את הבעלות על הקרקע בידיה, קרוק הוסיף ערכים של מה שקרא "איכות, שירות, ניקיון וערך".
לאחר מספר שנים קנה קרוק את חלקם של האחים והתחיל להרחיב את הרשת. בשנות האלפיים היא הגיעה ליותר מ-30 אלף סניפים, ביותר מ-120 מדינות.
כיום, כשהם עומדים בתור ומזמינים המבורגר, לקוחות מקדונלד'ס בעולם ממש לא קונים רק קציצת בשר בלחמנייה, עם צ'יפס וקטשופ. הם בבירור קונים חלק, גם אם זעיר, מהחלום האמריקאי.
ב-2014 נפתח בסין סניף חדש של מקדונלד'ס בכל יום. ברחבי העולם משרתים סניפי מקדונלד'ס מידי יום מעל 1% מאוכלוסיית העולם, יותר מ-69 מיליון לקוחות שבאים לאכול מקדונלנד'ס בכל יום ויום!
הנה סיפורו של מייסד רשת מקדונלד'ס:
https://youtu.be/ESFJOylxAi8
תולדות הרשת במסעדה המקורית משנת 1940 בסן ברנרדינו קליפורניה:
http://youtu.be/GxXDD_7lgYw
וקיצור תולדות רשת מקדונלד'ס:
http://youtu.be/gfxUXYzUh34?t=9s
את רשת מקדונלד'ס (McDonald's) יסדו בשנת 1940 שני האחים דיק ומוריס ("מק") מקדונלד, שפתחו מסעדה ששמה כשם משפחתם.
בתוך כמה שנים יצרו האחים את שיטת "השירות המהיר" (Speedy system) החדשנית שלהם, שהתבססה על שירות עצמי, ללא מלצרים ועם מבחר קטן של פריטים,אלו שנמכרים הכי טוב ורק אותם. גם המחירים הנמוכים והקמת פס ייצור מהיר ויעיל של פריטי מזון היו חלק בלתי נפרד מהשיטה המוצלחת שלהם.
אבל היזם הגדול של מקדונלד'ס יגיע רק בשנת 1955. זה היה ריי קרוק, איש מכירות די כושל, שהתלהב מהמסעדה שלהם. אחרי שכנועים וחיזור אחריהם, קרוק קיבל מהאחים את הזכיון הבלעדי לפתוח סניפים בכל ארה"ב.
עם הזמן ואחרי צמיחה מוצלחת, אבל כזו שלא הניבה לו רווחים, קרוק פגש יועץ שהסביר לו שאם יקנה את השטח של סניפים חדשים וישכיר אותו לזכיינים, הוא ירוויח היטב. הוא פתח את חברת מערכת מקדונלד בע"מ ומכאן החל להתעשר.
לחברה, שנתנה זכיונות להקמת מסעדות זהות במחיר זול מאד ובתנאים טובים, אך שמרה את הבעלות על הקרקע בידיה, קרוק הוסיף ערכים של מה שקרא "איכות, שירות, ניקיון וערך".
לאחר מספר שנים קנה קרוק את חלקם של האחים והתחיל להרחיב את הרשת. בשנות האלפיים היא הגיעה ליותר מ-30 אלף סניפים, ביותר מ-120 מדינות.
כיום, כשהם עומדים בתור ומזמינים המבורגר, לקוחות מקדונלד'ס בעולם ממש לא קונים רק קציצת בשר בלחמנייה, עם צ'יפס וקטשופ. הם בבירור קונים חלק, גם אם זעיר, מהחלום האמריקאי.
ב-2014 נפתח בסין סניף חדש של מקדונלד'ס בכל יום. ברחבי העולם משרתים סניפי מקדונלד'ס מידי יום מעל 1% מאוכלוסיית העולם, יותר מ-69 מיליון לקוחות שבאים לאכול מקדונלנד'ס בכל יום ויום!
הנה סיפורו של מייסד רשת מקדונלד'ס:
https://youtu.be/ESFJOylxAi8
תולדות הרשת במסעדה המקורית משנת 1940 בסן ברנרדינו קליפורניה:
http://youtu.be/GxXDD_7lgYw
וקיצור תולדות רשת מקדונלד'ס:
http://youtu.be/gfxUXYzUh34?t=9s
כיצד נקנתה כל מנהטן ב-24 דולרים?
מנהטן (Manhattan) הוא היקר והצפוף מבין 5 הרובעים של העיר ניו יורק. באי מנהטן ובאיים הקטנים המקיפים אותו, כולם נמנים על מנהטן, גרים מעשיריה של ארצות הברית. דירה במנהטן מגיעה לא פעם למחירים של עשרות מיליוני דולרים ולרוב העובדים במנהטן אין את הכסף כדי לקנות בו דירה.
אבל מה שהכי מדהים במקום הזה, שנחשב למנוע הכלכלי של העיר ניו יורק, שכל האי הזה נקנה מהאינדיאנים לפני מאות ספורות בעבור סחורות שערכן כ-24 דולרים..
לפני שהתיישבו בו האירופים, ישבו באזור בני שבט הילידים "לנאפי". בשנת 1609 מיפה הנרי הדסון את האזור והנהר ההדסון המקומי קיבל את שמו. בשנת 1624 החלו להתיישב על האי האירופאים הראשונים. הם בנו בו את מצודת "ניו אמסטרדם" והוא קיבל את השם "הולנד החדשה".
וכך רכש בשנת 1626 הסוחר ההולנדי פיטר מינויט את האי מתושביו האינדיאניים על ידי סחורות בשווי של 60 גילדרים, כ-24 דולרים, שמסר עבורו.
40 שנה לאחר מכן כבשו הבריטים את האזור מההולנדים. זו הייתה מלחמת הולנד-אנגליה השנייה והם שינו את שם המושבה ל"ניו יורק" על שם הדוכסות האנגלית יורק. האי עוד יחזור להולנד, במהלך מלחמת הולנד-אנגליה השלישית, אך יחזור לשליטה בריטית, עד לעצמאות ארצות הברית, שבה יהפוך למרכז המדינה הנקראת העל שמו.
כך ראה מגלה הארצות האנגלי הנרי הדסון את האי לפני שהתיישבו בו האירופים הראשונים:
https://youtu.be/aRVSPT7A8yM
הרצאה היסטורית מתורגמת של האי מנהטן:
https://youtu.be/3z1cCT2NP4k
אמפייר סטייט בילדינג המפורסם:
http://youtu.be/3XLjLx5fvsM
בואו לטוס מעל מנהטן:
https://youtu.be/ITXQAS7nr44?qr=yes
ולהסתובב ברחובות:
https://youtu.be/GcdxwrGMC88?qr=yes
וניו-יורק של היום:
https://youtu.be/TmDKbUrSYxQ
מנהטן (Manhattan) הוא היקר והצפוף מבין 5 הרובעים של העיר ניו יורק. באי מנהטן ובאיים הקטנים המקיפים אותו, כולם נמנים על מנהטן, גרים מעשיריה של ארצות הברית. דירה במנהטן מגיעה לא פעם למחירים של עשרות מיליוני דולרים ולרוב העובדים במנהטן אין את הכסף כדי לקנות בו דירה.
אבל מה שהכי מדהים במקום הזה, שנחשב למנוע הכלכלי של העיר ניו יורק, שכל האי הזה נקנה מהאינדיאנים לפני מאות ספורות בעבור סחורות שערכן כ-24 דולרים..
לפני שהתיישבו בו האירופים, ישבו באזור בני שבט הילידים "לנאפי". בשנת 1609 מיפה הנרי הדסון את האזור והנהר ההדסון המקומי קיבל את שמו. בשנת 1624 החלו להתיישב על האי האירופאים הראשונים. הם בנו בו את מצודת "ניו אמסטרדם" והוא קיבל את השם "הולנד החדשה".
וכך רכש בשנת 1626 הסוחר ההולנדי פיטר מינויט את האי מתושביו האינדיאניים על ידי סחורות בשווי של 60 גילדרים, כ-24 דולרים, שמסר עבורו.
40 שנה לאחר מכן כבשו הבריטים את האזור מההולנדים. זו הייתה מלחמת הולנד-אנגליה השנייה והם שינו את שם המושבה ל"ניו יורק" על שם הדוכסות האנגלית יורק. האי עוד יחזור להולנד, במהלך מלחמת הולנד-אנגליה השלישית, אך יחזור לשליטה בריטית, עד לעצמאות ארצות הברית, שבה יהפוך למרכז המדינה הנקראת העל שמו.
כך ראה מגלה הארצות האנגלי הנרי הדסון את האי לפני שהתיישבו בו האירופים הראשונים:
https://youtu.be/aRVSPT7A8yM
הרצאה היסטורית מתורגמת של האי מנהטן:
https://youtu.be/3z1cCT2NP4k
אמפייר סטייט בילדינג המפורסם:
http://youtu.be/3XLjLx5fvsM
בואו לטוס מעל מנהטן:
https://youtu.be/ITXQAS7nr44?qr=yes
ולהסתובב ברחובות:
https://youtu.be/GcdxwrGMC88?qr=yes
וניו-יורק של היום:
https://youtu.be/TmDKbUrSYxQ
מה היה במיוחד במחשב NeXT?
זה קרה כשהמנכ"ל האגדי ואחד משני המייסדים של Apple, סטיב ג'ובס, נזרק מהחברה שהוא הקים והוא זה שקבע את ה-DNA שלה. ג'ובס, שדירקטוריון החברה בעט אותו החוצה, עשה את המעשה הכי הגיוני בעיניו והקים חברת מחשבים חדשה (על הדרך אגב, הוא קנה חברת אנימציה קטנה ושמה Pixar ועתיד להפוך אותה לאימפריה, אבל זה סיפור אחר).
נחזור לענייננו, היזם הבלתי נלאה הקים את חברת המחשבים NeXT. הוא הבטיח לעצמו ולעולם שיתחרה בחברה אותה הקים ושהלכה לדעתו לכיוון שגוי ולכישלון.
הוא צדק. בזמן ש-Apple הולכת וצוללת בהכנסותיה ובמכירות המחשבים שהיא מנפיקה, כשמנכ"לים בה מתחלפים בקצב של דו"ח שנתי לבורסה ומחברה חדשנית ומובילה היא הופכת לחברת נישה כושלת ומדממת, "נקסט" החדשנית מבריקה בפיתוחים ובטכנולוגיה, אבל במקביל, גם היא לא מתרוממת במכירות.
כי עם כל ביצועיו המרשימים, ה”קובייה”, המחשב האישי והעיקרי של חברת NeXT, הפך גם הוא ל"פלופ" של עולם המחשבים באותם ימים. הוא היה עוצמתי אמנם ומרשים בביצועיו, אבל כמעט ולא נמכר. הסיבות היו בעיקר מחירו הלא הגיוני, 6,500 דולר ליחידה, אך גם האיטיות הבלתי סבירה של הכונן האופטי שהותקן בו.
השינוי מגיע בשנת 1996, כש-NeXT נרכשת בידי חברת Apple, במחיר של 400 מיליון דולר. ג'ובס, ששב לעבוד תחת Apple, מבין שזו הזדמנות ואולי גם הדרך של אפל להביע אמון בדרך המקורית שהוא הוביל. בחזרה בביתו הטבעי, הוא מתמרן ומוביל להדחתו של המנכ"ל גיל אמיליו ושנה אחרי שובו אליה, הוא שב לאחוז במושכות של חברת "אפל".
הוא מתעקש אגב על שכר מיוחד וחסר תקדים לעצמו - דולר אחד בשנה.... לא בדיחה.
די מהר יהפכו צעדי הרכישה והחזרת ג'ובס לכיסא המנכ"ל לנקודת המפנה ההיסטורית של Apple, ולמעשה עבור כל עולם הטכנולוגיה.
אבל מה שמעניין הוא שהטכנולוגיה והמחשוב של NeXT לא היו כישלונות טכנולוגיים, אלא למעשה העתיד של Apple. כי כשאפל קנתה את נקסט וזכתה בסטיב ג'ובס, היא רכשה בחבילה עוד יהלום מנצנץ.
יחד עם ג'ובס, שמכיסא המנכ"ל עתיד להפוך אותה לחברה המצליחה בהיסטוריה, "אפל" אחזה עתה במערכת ההפעלה של NeXT. ומערכת ההפעלה הזו עתידה להפוך לבסיס של מערכות ההפעלה העתידיות של המק המודרני ולימים ייצאו כל מחשבי המק החדשים כשהיא מערכת ההפעלה שלהם. כיום, רצים על מערכת ההפעלה של NeXT כל מחשבי המק בעולם.
בדיעבד ומרגע ששב לכור מחצבתו ב-Apple, ג'ובס המבריק לא יפסיק להוביל את אפל להתחדשות. הוא יכריז על קו מחשבי ה-iMac המהפכניים (אין כונן דיסקטים!) ואחרי שיבסס אותו וקו מקביל של מחשבי פרימיום יקרים ובעלי ביצועי-על, הוא יתפנה לסדרה מוצרים שיחוללו מהפכות של ממש. זה יתחיל מהאייפוד, נגן קבצי המוסיקה שיהפוך לאולטרה ווקמן של המאה ה-21, הוא יצויד בתוכנת iTunes שתייצר שוק עולמי של מוסיקה מקוונת, אז יבוא האייפון, שאחריו הטלפון כבר לא יהיה רק טלפון, האייפד ועוד. כל אלו מוצרים שיהפכו את אפל לאימפריה חסרת תקדים בהיסטוריה של התעשייה והטכנולוגיה.
הנה סרטון קצר על דרכו של סטיב ג'ובס, מייסד חברת Next:
http://youtu.be/1u6-9drcDF0
סטיב ג'ובס עצמו מציג את הדגמים החדשים ב-1990:
https://youtu.be/d76GBkG3oyM
וסרט תיעודי על האופי המרתק והדרך המופלאה של האיש והג'ובס:
https://youtu.be/pnoeSvHAJ9I?long=yes
זה קרה כשהמנכ"ל האגדי ואחד משני המייסדים של Apple, סטיב ג'ובס, נזרק מהחברה שהוא הקים והוא זה שקבע את ה-DNA שלה. ג'ובס, שדירקטוריון החברה בעט אותו החוצה, עשה את המעשה הכי הגיוני בעיניו והקים חברת מחשבים חדשה (על הדרך אגב, הוא קנה חברת אנימציה קטנה ושמה Pixar ועתיד להפוך אותה לאימפריה, אבל זה סיפור אחר).
נחזור לענייננו, היזם הבלתי נלאה הקים את חברת המחשבים NeXT. הוא הבטיח לעצמו ולעולם שיתחרה בחברה אותה הקים ושהלכה לדעתו לכיוון שגוי ולכישלון.
הוא צדק. בזמן ש-Apple הולכת וצוללת בהכנסותיה ובמכירות המחשבים שהיא מנפיקה, כשמנכ"לים בה מתחלפים בקצב של דו"ח שנתי לבורסה ומחברה חדשנית ומובילה היא הופכת לחברת נישה כושלת ומדממת, "נקסט" החדשנית מבריקה בפיתוחים ובטכנולוגיה, אבל במקביל, גם היא לא מתרוממת במכירות.
כי עם כל ביצועיו המרשימים, ה”קובייה”, המחשב האישי והעיקרי של חברת NeXT, הפך גם הוא ל"פלופ" של עולם המחשבים באותם ימים. הוא היה עוצמתי אמנם ומרשים בביצועיו, אבל כמעט ולא נמכר. הסיבות היו בעיקר מחירו הלא הגיוני, 6,500 דולר ליחידה, אך גם האיטיות הבלתי סבירה של הכונן האופטי שהותקן בו.
השינוי מגיע בשנת 1996, כש-NeXT נרכשת בידי חברת Apple, במחיר של 400 מיליון דולר. ג'ובס, ששב לעבוד תחת Apple, מבין שזו הזדמנות ואולי גם הדרך של אפל להביע אמון בדרך המקורית שהוא הוביל. בחזרה בביתו הטבעי, הוא מתמרן ומוביל להדחתו של המנכ"ל גיל אמיליו ושנה אחרי שובו אליה, הוא שב לאחוז במושכות של חברת "אפל".
הוא מתעקש אגב על שכר מיוחד וחסר תקדים לעצמו - דולר אחד בשנה.... לא בדיחה.
די מהר יהפכו צעדי הרכישה והחזרת ג'ובס לכיסא המנכ"ל לנקודת המפנה ההיסטורית של Apple, ולמעשה עבור כל עולם הטכנולוגיה.
אבל מה שמעניין הוא שהטכנולוגיה והמחשוב של NeXT לא היו כישלונות טכנולוגיים, אלא למעשה העתיד של Apple. כי כשאפל קנתה את נקסט וזכתה בסטיב ג'ובס, היא רכשה בחבילה עוד יהלום מנצנץ.
יחד עם ג'ובס, שמכיסא המנכ"ל עתיד להפוך אותה לחברה המצליחה בהיסטוריה, "אפל" אחזה עתה במערכת ההפעלה של NeXT. ומערכת ההפעלה הזו עתידה להפוך לבסיס של מערכות ההפעלה העתידיות של המק המודרני ולימים ייצאו כל מחשבי המק החדשים כשהיא מערכת ההפעלה שלהם. כיום, רצים על מערכת ההפעלה של NeXT כל מחשבי המק בעולם.
בדיעבד ומרגע ששב לכור מחצבתו ב-Apple, ג'ובס המבריק לא יפסיק להוביל את אפל להתחדשות. הוא יכריז על קו מחשבי ה-iMac המהפכניים (אין כונן דיסקטים!) ואחרי שיבסס אותו וקו מקביל של מחשבי פרימיום יקרים ובעלי ביצועי-על, הוא יתפנה לסדרה מוצרים שיחוללו מהפכות של ממש. זה יתחיל מהאייפוד, נגן קבצי המוסיקה שיהפוך לאולטרה ווקמן של המאה ה-21, הוא יצויד בתוכנת iTunes שתייצר שוק עולמי של מוסיקה מקוונת, אז יבוא האייפון, שאחריו הטלפון כבר לא יהיה רק טלפון, האייפד ועוד. כל אלו מוצרים שיהפכו את אפל לאימפריה חסרת תקדים בהיסטוריה של התעשייה והטכנולוגיה.
הנה סרטון קצר על דרכו של סטיב ג'ובס, מייסד חברת Next:
http://youtu.be/1u6-9drcDF0
סטיב ג'ובס עצמו מציג את הדגמים החדשים ב-1990:
https://youtu.be/d76GBkG3oyM
וסרט תיעודי על האופי המרתק והדרך המופלאה של האיש והג'ובס:
https://youtu.be/pnoeSvHAJ9I?long=yes
איך הפכה אנדרואיד למלכת המובייל?
היום שבו נולדו הסמארטפונים באמת היה היום שבו הוכרז האייפון של חברת Apple. על הבמה עמד המנכ"ל האגדי של החברה, סטיב ג'ובס, והציג את הפלא ששינה את עולם הטלפון לתמיד.
עובדה זו הובילה לכך שבשנים שאחרי היום הזה נראה היה ש-iOS, מערכת ההפעלה של האייפון, תמשיך לשלוט עוד שנים רבות בשוק הסלולרי. היופי והשימושיות שלה היו ללא דופי. המכשירים של אפל עבדו עימה בצורה מושלמת. היא הייתה מאובטחת, כי חברת Apple סגרה אותה לאחרים ולקחה עליה אחריות לחלוטין. מה שנקרא "גם סגור".
אבל לחברה בשם "גוגל" היו תכניות אחרות לגמרי. למימושן היא השתמשה ב-Android, מערכת הפעלה מבוססת לינוקס, שפותחה במקור עבור מצלמות דיגיטליות. את מערכת ההפעלה הזו קנתה גוגל בעבר ב-50 מיליון דולר, ביחד כמובן עם חברת הסטארטאפ הזעירה שפיתחה אותה במקור ונקלעה לקשיים, עד שכמעט ונסגרה.
בהובלת אנדי רובין, המנכ"ל והמפתח המקורי של אנדרואיד, שמונה על ידי גוגל לשם כך, גוגל חיזקה את הפיבוט, שינוי הייעוד של מערכת ההפעלה הזו לעולם הסמארטפונים. השינוי הזה החל עוד בתקופת הסטארטאפ, אבל עכשיו הוא נעשה בגיבוי של חברת האינטרנט החשובה והרווחית בעולם וכחלק מאסטרטגיה שבדיעבד הסתברה כגאונית - להיות גם חברת המובייל החזקה בעולם.
לא פחות.
כי בניגוד ל-iOS של אפל, גוגל פיתחה את אנדרואיד כמערכת הפעלה פתוחה, כלומר מקבלת הרחבות, פיתוחים של מפתחים נוספים ובעיקר מבוססת קוד פתוח (ראו בתגית "קוד פתוח"), כך שהיא נגישה לכל יצרן טלפונים שרצה לשלב אותה במוצר שלו ומותרת לשינויים שונים שניתן להכניס בה.
ואכן, הפתוח ניצח את הגן הסגור של האייפון. מערכת ההפעלה הגיקית הזו הפכה למנוף שהרים את מהפכת המובייל לחלל. התהליך החל בשנת 2008, כשחברת HTC הוציאה את הסמארטפון הראשון שהתבסס על Android. הוא היה מוצלח מאוד, הראה את הפוטנציאל של השוק החדש של הטלפונים החכמים שאינם אייפון והוביל לתהליך מטורף של אימוץ מערכת ההפעלה הפתוחה והכדאית הזו.
בתוך שנים ספורות אחזה גוגל ביותר מ-80% משוק הסמארטפונים העולמי. את אנדרואיד אימצו כל יצרניות הסמארטפונים המתחרות ב-Apple וביססו עליה את כל האסטרטגיה העסקית שלהן בתחום הסלולר.
בראשותו של רובין הפכה חטיבת האנדרואיד של גוגל לאחת ההצלחות הגדולות של גוגל. כשיותר מ-2 מיליארד מכשירי טלפון פועלים על אנדרואיד בעולם, לא קשה לשער שעסקת הרכישה של אנדרואיד נחשבת לאחת העסקאות המוצלחות בתולדות העולם העסקי.
גוגל ידעה מה היא עושה. ממצב בו אפל מכריזה על האייפון והופכת בהכרזה אחת לאימפריה הרווחית ביותר והמובילה בעולם המובייל, גוגל מיצבה את עצמה כאחד השחקנים החזקים בעולם החדש הזה ובהמשך כמובילת מהפכת הסמארטפונים.
זה גם קרב על שליטה, אבל היה שם עוד משהו. "עוד דבר אחד...", כמו שסטיב ג'ובס, המנכ"ל האגדי של אפל, אהב לומר תמיד לפני שסיים את ההכרזה השנתית שלו. תמיד אחרי צירוף המילים הזה, הוא נהג להפציץ בהכרזה החשובה מכולן... ואכן, לגוגל היה עוד אינטרס בעולם המובייל, שהסתדר נהדר עם עסקי הליבה שלה.
גוגל של אותה תקופה ולמעשה גם היום, היא קודם כל חברת פרסום, המבוססת על מנוע חיפוש, לצד יכולת ניתוח תכנים בכל דף אינטרנט ומיקום מודעות רלוונטיות בסמוך להם. היא הבינה שעולם המובייל הולך לעבר עתיד בו הטלפון יהיה מחשב לכל דבר ושהמחשב הנייד הזה עתיד להיות הפופולרי ביותר. באמצעות ביצור מעמדה בשוק הזה היא חיזקה את עוצמתה בשוק הפרסום במובייל. מעתה, כל טלפון חכם עם מערכת ההפעלה אנדרואיד כלל כברירת מחדל את החיפוש של גוגל ואת המודעות שלה, שהוצמדו לכל דף אינטרנט ולמרבית האפליקציות. כל אלה הפכו אותה לחברה עשירה כקורח. אם פעם מירב הכנסותיה התבססו על פרסום באינטרנט של המחשב האישי, כיום מובילות הפרסומות במובייל את הכנסות החברה ואת הצמיחה שלה בגדול.
איש לא יודע איפה גוגל הייתה היום, אם לא הייתה קונה את אנדרואיד ומפתחת אותה למה שהפכה. אבל די אם מביטים בענקיות סלולר כמו בלקברי ונוקיה, שלא השכילו להבין את מהפכת הטלפונים החכמים, כדי לשער מה יכול היה להיות גורלה של גוגל, אם לא הייתה אז כל כך מבריקה מבחינה טכנולוגית ואגרסיבית מבחינה עסקית.
הנה האבולוציה של אנדרואיד מאז 2008:
https://youtu.be/zLPZvQJmb9E
וההיסטוריה של מערכת ההפעלה השלטת אנדרואיד:
https://youtu.be/TC5pW2YP1KI
היום שבו נולדו הסמארטפונים באמת היה היום שבו הוכרז האייפון של חברת Apple. על הבמה עמד המנכ"ל האגדי של החברה, סטיב ג'ובס, והציג את הפלא ששינה את עולם הטלפון לתמיד.
עובדה זו הובילה לכך שבשנים שאחרי היום הזה נראה היה ש-iOS, מערכת ההפעלה של האייפון, תמשיך לשלוט עוד שנים רבות בשוק הסלולרי. היופי והשימושיות שלה היו ללא דופי. המכשירים של אפל עבדו עימה בצורה מושלמת. היא הייתה מאובטחת, כי חברת Apple סגרה אותה לאחרים ולקחה עליה אחריות לחלוטין. מה שנקרא "גם סגור".
אבל לחברה בשם "גוגל" היו תכניות אחרות לגמרי. למימושן היא השתמשה ב-Android, מערכת הפעלה מבוססת לינוקס, שפותחה במקור עבור מצלמות דיגיטליות. את מערכת ההפעלה הזו קנתה גוגל בעבר ב-50 מיליון דולר, ביחד כמובן עם חברת הסטארטאפ הזעירה שפיתחה אותה במקור ונקלעה לקשיים, עד שכמעט ונסגרה.
בהובלת אנדי רובין, המנכ"ל והמפתח המקורי של אנדרואיד, שמונה על ידי גוגל לשם כך, גוגל חיזקה את הפיבוט, שינוי הייעוד של מערכת ההפעלה הזו לעולם הסמארטפונים. השינוי הזה החל עוד בתקופת הסטארטאפ, אבל עכשיו הוא נעשה בגיבוי של חברת האינטרנט החשובה והרווחית בעולם וכחלק מאסטרטגיה שבדיעבד הסתברה כגאונית - להיות גם חברת המובייל החזקה בעולם.
לא פחות.
כי בניגוד ל-iOS של אפל, גוגל פיתחה את אנדרואיד כמערכת הפעלה פתוחה, כלומר מקבלת הרחבות, פיתוחים של מפתחים נוספים ובעיקר מבוססת קוד פתוח (ראו בתגית "קוד פתוח"), כך שהיא נגישה לכל יצרן טלפונים שרצה לשלב אותה במוצר שלו ומותרת לשינויים שונים שניתן להכניס בה.
ואכן, הפתוח ניצח את הגן הסגור של האייפון. מערכת ההפעלה הגיקית הזו הפכה למנוף שהרים את מהפכת המובייל לחלל. התהליך החל בשנת 2008, כשחברת HTC הוציאה את הסמארטפון הראשון שהתבסס על Android. הוא היה מוצלח מאוד, הראה את הפוטנציאל של השוק החדש של הטלפונים החכמים שאינם אייפון והוביל לתהליך מטורף של אימוץ מערכת ההפעלה הפתוחה והכדאית הזו.
בתוך שנים ספורות אחזה גוגל ביותר מ-80% משוק הסמארטפונים העולמי. את אנדרואיד אימצו כל יצרניות הסמארטפונים המתחרות ב-Apple וביססו עליה את כל האסטרטגיה העסקית שלהן בתחום הסלולר.
בראשותו של רובין הפכה חטיבת האנדרואיד של גוגל לאחת ההצלחות הגדולות של גוגל. כשיותר מ-2 מיליארד מכשירי טלפון פועלים על אנדרואיד בעולם, לא קשה לשער שעסקת הרכישה של אנדרואיד נחשבת לאחת העסקאות המוצלחות בתולדות העולם העסקי.
גוגל ידעה מה היא עושה. ממצב בו אפל מכריזה על האייפון והופכת בהכרזה אחת לאימפריה הרווחית ביותר והמובילה בעולם המובייל, גוגל מיצבה את עצמה כאחד השחקנים החזקים בעולם החדש הזה ובהמשך כמובילת מהפכת הסמארטפונים.
זה גם קרב על שליטה, אבל היה שם עוד משהו. "עוד דבר אחד...", כמו שסטיב ג'ובס, המנכ"ל האגדי של אפל, אהב לומר תמיד לפני שסיים את ההכרזה השנתית שלו. תמיד אחרי צירוף המילים הזה, הוא נהג להפציץ בהכרזה החשובה מכולן... ואכן, לגוגל היה עוד אינטרס בעולם המובייל, שהסתדר נהדר עם עסקי הליבה שלה.
גוגל של אותה תקופה ולמעשה גם היום, היא קודם כל חברת פרסום, המבוססת על מנוע חיפוש, לצד יכולת ניתוח תכנים בכל דף אינטרנט ומיקום מודעות רלוונטיות בסמוך להם. היא הבינה שעולם המובייל הולך לעבר עתיד בו הטלפון יהיה מחשב לכל דבר ושהמחשב הנייד הזה עתיד להיות הפופולרי ביותר. באמצעות ביצור מעמדה בשוק הזה היא חיזקה את עוצמתה בשוק הפרסום במובייל. מעתה, כל טלפון חכם עם מערכת ההפעלה אנדרואיד כלל כברירת מחדל את החיפוש של גוגל ואת המודעות שלה, שהוצמדו לכל דף אינטרנט ולמרבית האפליקציות. כל אלה הפכו אותה לחברה עשירה כקורח. אם פעם מירב הכנסותיה התבססו על פרסום באינטרנט של המחשב האישי, כיום מובילות הפרסומות במובייל את הכנסות החברה ואת הצמיחה שלה בגדול.
איש לא יודע איפה גוגל הייתה היום, אם לא הייתה קונה את אנדרואיד ומפתחת אותה למה שהפכה. אבל די אם מביטים בענקיות סלולר כמו בלקברי ונוקיה, שלא השכילו להבין את מהפכת הטלפונים החכמים, כדי לשער מה יכול היה להיות גורלה של גוגל, אם לא הייתה אז כל כך מבריקה מבחינה טכנולוגית ואגרסיבית מבחינה עסקית.
הנה האבולוציה של אנדרואיד מאז 2008:
https://youtu.be/zLPZvQJmb9E
וההיסטוריה של מערכת ההפעלה השלטת אנדרואיד:
https://youtu.be/TC5pW2YP1KI
עסקאות היסטוריות
איך נולדה מערכת ההפעלה MS-DOS של מחשב הפיסי?
מערכת ההפעלה דוס של מיקרוסופט (MS-DOS) היא אחד הפרדוקסים הגדולים של עולם המחשבים. מצד אחד היא הייתה בעלת מראה מסך מכוער, לא אינטואיטיבית וחייבה את המשתמש ללמוד הרבה כדי להשתמש בה ולזכור עשרות פקודות, כדי לעשות פשוטות כמו העתקה או הדבקה.
מצד שני היא זו שהצליחה להפוך את המחשב האישי לפופולרי באופן שלא יאומן ונמכרה במיליוני עותקים רבים.
מערכת ה-MS-DOS, או בכינוי של החבר'ה "דוס", נכתבה בהמשך למערכת ההפעלה המקורית, שפיתח מתכנת עצמאי בשם טים פטרסון, בעל חנות רדיו-שק. אותו פיטרסון מכר את התוכנה שפיתח לחברת מיקרוסופט וקיבל עבורה סכום זעום. בידי מיקרוסופט הפכה אותה מערכת הפעלה להצלחה מסחרית עצומה ועולמית.
ההצלחה הייתה בעיקר תודות לכך שהשימוש ב-MS-DOS לא הוגבל למחשבים של חברת יבמ וכך השתמשו בה מאות מיליוני מחשבים זולים שיוצרו במזרח וכונו "תואמי יבמ".
אז אחרי שצלחו את ההמתנה האינסופית לטעינה של דוס והתרגלו לממשק המייאש, יש הרבה שיאמרו שהיה בה גם משהו מדליק. לא מעט אנשי מחשבים מצליחים ימשיכו שנים רבות אחר כך להשתמש ביכולות, בפשטות, בתכליתיות ובנוחות המשונה של מערכת ההפעלה הלא-גרפית הזו.
קצת נתונים משעשעים על DOS: הקוד, שנכתב כולו בשפת אסמבלי 8086, כלל 7 קובצי מקור בלבד. 3 שנים מאוחר יותר יצאה גרסה 2.0 שכללה כבר כ-100 קובצי ASM והציעה כמה חידושים, כמו תמיכה בכונן קשיח ל-IBM XT עם נפח אחסון "עצום" של 32MB ותמיכה בתקליטונים, או דיסקטים כמו שהם כונו אז, בגודל של 5.25 אינץ’. הקיבולת שלהם הייתה או 180KB או 360KB לדיסקט.
הנה סיפורה של ה-MS-DOS:
https://youtu.be/Fvx5L3RnjAA
סטיב ג'ובס, המתחרה האגדי מחברת Apple, לועג ל-DOS:
https://youtu.be/KMX_FuOLoCI
סרטון שנועד לעודד שדרוג לגרסת MS-DOS 5:
https://youtu.be/NfpYrem94q0
כך DOS נראתה:
https://youtu.be/1bKNts8liWI
וסרט תיעודי על הנצחון של DOS בדרך להיות מערכת ההפעלה של ה-IBM PC:
https://youtu.be/bLVbSjDq0DE?long=yes
מערכת ההפעלה דוס של מיקרוסופט (MS-DOS) היא אחד הפרדוקסים הגדולים של עולם המחשבים. מצד אחד היא הייתה בעלת מראה מסך מכוער, לא אינטואיטיבית וחייבה את המשתמש ללמוד הרבה כדי להשתמש בה ולזכור עשרות פקודות, כדי לעשות פשוטות כמו העתקה או הדבקה.
מצד שני היא זו שהצליחה להפוך את המחשב האישי לפופולרי באופן שלא יאומן ונמכרה במיליוני עותקים רבים.
מערכת ה-MS-DOS, או בכינוי של החבר'ה "דוס", נכתבה בהמשך למערכת ההפעלה המקורית, שפיתח מתכנת עצמאי בשם טים פטרסון, בעל חנות רדיו-שק. אותו פיטרסון מכר את התוכנה שפיתח לחברת מיקרוסופט וקיבל עבורה סכום זעום. בידי מיקרוסופט הפכה אותה מערכת הפעלה להצלחה מסחרית עצומה ועולמית.
ההצלחה הייתה בעיקר תודות לכך שהשימוש ב-MS-DOS לא הוגבל למחשבים של חברת יבמ וכך השתמשו בה מאות מיליוני מחשבים זולים שיוצרו במזרח וכונו "תואמי יבמ".
אז אחרי שצלחו את ההמתנה האינסופית לטעינה של דוס והתרגלו לממשק המייאש, יש הרבה שיאמרו שהיה בה גם משהו מדליק. לא מעט אנשי מחשבים מצליחים ימשיכו שנים רבות אחר כך להשתמש ביכולות, בפשטות, בתכליתיות ובנוחות המשונה של מערכת ההפעלה הלא-גרפית הזו.
קצת נתונים משעשעים על DOS: הקוד, שנכתב כולו בשפת אסמבלי 8086, כלל 7 קובצי מקור בלבד. 3 שנים מאוחר יותר יצאה גרסה 2.0 שכללה כבר כ-100 קובצי ASM והציעה כמה חידושים, כמו תמיכה בכונן קשיח ל-IBM XT עם נפח אחסון "עצום" של 32MB ותמיכה בתקליטונים, או דיסקטים כמו שהם כונו אז, בגודל של 5.25 אינץ’. הקיבולת שלהם הייתה או 180KB או 360KB לדיסקט.
הנה סיפורה של ה-MS-DOS:
https://youtu.be/Fvx5L3RnjAA
סטיב ג'ובס, המתחרה האגדי מחברת Apple, לועג ל-DOS:
https://youtu.be/KMX_FuOLoCI
סרטון שנועד לעודד שדרוג לגרסת MS-DOS 5:
https://youtu.be/NfpYrem94q0
כך DOS נראתה:
https://youtu.be/1bKNts8liWI
וסרט תיעודי על הנצחון של DOS בדרך להיות מערכת ההפעלה של ה-IBM PC:
https://youtu.be/bLVbSjDq0DE?long=yes
מי מכר קרקעות על הירח?
דניס הופ (Dennis Hope) הוא ברנש אמריקאי חריף ואיש עסקים ממולח. בשנת 1967 נחקקה "אמנת החל החיצון" ע"י האו"ם, שקבעה ששום ממשלה אינה יכולה לטעון לבעלות על קרקע מחוץ לכדור הארץ. הופ היה האדם היצירתי היחיד ששם לב למשמעות האמיתית של ההחלטה. הוא החליט שמכיוון שזהו המצב המשפטי של מערכת השמש, אין לו עצמו מניעה חוקית לטעון לבעלות על קרקעות מחוץ לכדור הארץ. הוא החליט להצהיר שהוא הבעלים החוקי של כל כוכבי הלכת והירחים שבמערכת השמש.
הופ גילה שחוק אמריקאי מאמצע המאה ה-19 מאפשר לו לטעון שהקרקע שלו, מכיוון שאינה רשומה על שמו של אף אדם או גורם אחר. הוא מיהר לשלוח מכתבים לעצרת האו"ם ולממשלות ארצות הברית ורוסיה. הללו לא השיבו למכתביו והוא ראה בעובדה ששום גוף רשמי לא התנגד לטענתו זו אישור לטענותיו.
החוק ההוא אמנם בוטל מאז אבל דניס הופ נהנה ממנו. מבחינתו הוא נוהג כחוק כשהוא מוכר קרקעות בעשרות מיליוני דולרים לציבור הרחב. סיסמתו הייתה ונשארה "הבטח את מקומך על הירח".
לא מעט משפטנים מומחים טוענים שדניס הופ ניצל פרצה משפטית באופן חוקי. לדבריהם סביר שגופים ממשלתיים יעדיפו בעתיד לשלם למי שרכשו קרקעות על הירח ולפצותם ולא להיאבק בהם ולהסתכן בהכרעה של בית המשפט נגדם.
אגב, גם ישראלים רכשו קרקעות על הירח. מגמה זו נוצרה משפרסמה נאס"א, סוכנות החלל האמריקאית, את תכניתה להקים בסיס מאויש על הירח עד שנת 2020. יזמים ישראלים מיהרו להפוך למשווקים של הקרקעות על הירח, מטעמו של הופ. הם מכרו חלקות בשטח של 4 דונמים ב-250 שקלים. תביעות ייצוגיות גדולות שהוגשו נגדם מאוחר יותר הביאה לסגירת המיזם בישראל.
הנה סיפור השיווק של קרקעות על הירח:
https://youtu.be/_QJH1qLjZQY
מצגת על מכירת קרקעות הירח:
https://youtu.be/5jBB6r6SeaA
מי הבעלים של הירח?
https://youtu.be/8Vx6Le4XTHU
וסרט תיעודי על האיש שעשה מיליונים ממכירת שטחים על הירח:
https://youtu.be/-3ytjci6GoY?long=yes
דניס הופ (Dennis Hope) הוא ברנש אמריקאי חריף ואיש עסקים ממולח. בשנת 1967 נחקקה "אמנת החל החיצון" ע"י האו"ם, שקבעה ששום ממשלה אינה יכולה לטעון לבעלות על קרקע מחוץ לכדור הארץ. הופ היה האדם היצירתי היחיד ששם לב למשמעות האמיתית של ההחלטה. הוא החליט שמכיוון שזהו המצב המשפטי של מערכת השמש, אין לו עצמו מניעה חוקית לטעון לבעלות על קרקעות מחוץ לכדור הארץ. הוא החליט להצהיר שהוא הבעלים החוקי של כל כוכבי הלכת והירחים שבמערכת השמש.
הופ גילה שחוק אמריקאי מאמצע המאה ה-19 מאפשר לו לטעון שהקרקע שלו, מכיוון שאינה רשומה על שמו של אף אדם או גורם אחר. הוא מיהר לשלוח מכתבים לעצרת האו"ם ולממשלות ארצות הברית ורוסיה. הללו לא השיבו למכתביו והוא ראה בעובדה ששום גוף רשמי לא התנגד לטענתו זו אישור לטענותיו.
החוק ההוא אמנם בוטל מאז אבל דניס הופ נהנה ממנו. מבחינתו הוא נוהג כחוק כשהוא מוכר קרקעות בעשרות מיליוני דולרים לציבור הרחב. סיסמתו הייתה ונשארה "הבטח את מקומך על הירח".
לא מעט משפטנים מומחים טוענים שדניס הופ ניצל פרצה משפטית באופן חוקי. לדבריהם סביר שגופים ממשלתיים יעדיפו בעתיד לשלם למי שרכשו קרקעות על הירח ולפצותם ולא להיאבק בהם ולהסתכן בהכרעה של בית המשפט נגדם.
אגב, גם ישראלים רכשו קרקעות על הירח. מגמה זו נוצרה משפרסמה נאס"א, סוכנות החלל האמריקאית, את תכניתה להקים בסיס מאויש על הירח עד שנת 2020. יזמים ישראלים מיהרו להפוך למשווקים של הקרקעות על הירח, מטעמו של הופ. הם מכרו חלקות בשטח של 4 דונמים ב-250 שקלים. תביעות ייצוגיות גדולות שהוגשו נגדם מאוחר יותר הביאה לסגירת המיזם בישראל.
הנה סיפור השיווק של קרקעות על הירח:
https://youtu.be/_QJH1qLjZQY
מצגת על מכירת קרקעות הירח:
https://youtu.be/5jBB6r6SeaA
מי הבעלים של הירח?
https://youtu.be/8Vx6Le4XTHU
וסרט תיעודי על האיש שעשה מיליונים ממכירת שטחים על הירח:
https://youtu.be/-3ytjci6GoY?long=yes
מה התהליך המופלא שעברה אינסטגרם?
האפליקציה המצליחה "אינסטגרם" (Instagram) היא הרבה מעבר לאפליקציית צילום. היא הפכה תוך זמן קצר מאד לרשת חברתית עצומה ומבוססת צילום.
הרעיון שכל חבר ברשת יכול לעקוב אחרי כל חבר אחר, לראות את צילומיו ולחוות באופן ויזואלי, חזותי, את החוויות שהוא עובר, הפך אותה להצלחה עולמית עצומה.
רכישת הרשת בידי פייסבוק, בעלת הרשת החברתית הגדולה והעשירה בעולם, רק הדגימה עד כמה הייתה אינסטגרם מדוייקת ומוצלחת במונחים חברתיים.
לא רבים יודעים שההשראה לפיתוח של "אינסטגרם" עלתה במוחו של המפתח שלה, קוין סיסטרום, מזכרונותיו ממצלמת האינסטמטיק שהייתה לו בילדותו. האינסטמטיק הייתה מצלמה זולה ששיווקה חברת קודאק החל משנות ה-60 לבני נוער וצעירים. המצלמה המצליחה הוציאה תמונות דומות ריבועיות שהפכו לסימן ההיכר של "צילומי צעירים".
סיסטרום, בוגר אוניברסיטת סטאנפורד ובעל חיבה לצילום, רצה ליצור אפליקציה שתהיה מעין אינסטמטיק בגרסת רטרו. שתתן את החוויה של התמונות של פעם, ביחד עם היכולות המדהימות של הצילום הסלולארי ויכולת העיבוד הדיגיטלי שלהן.
אגב, בשנת 2012 רכשה פייסבוק את אינסטגרם, במיליארד דולר. זה היה סכום דמיוני עבור אפליקציית תמונות צעירה, עם "בקושי" 30 מיליון משתמשים וללא הכנסות כלל. ב-2018 יש בה מיליארד משתמשים, היא שווה פי 100 וקולטת את כל הנוטשים של פייסבוק עצמה. עיסקה לא רעה לכנופיה של צוקרברג...
הנה סיפורה של אפליקציית אינסטגרם:
https://youtu.be/I5qDiJ3FVLA
מקור ההשראה - מצלמת האינסטמטיק של קודאק:
https://youtu.be/Uhg0UpFziQU
דברים שלא ידעתם על האינסטוש שלכם:
https://youtu.be/RVJZANaUg-0
גם באינסטגרם האשטג משנים את החיים:
https://youtu.be/qr2fv_rxUZU
היום נוצרו גם "שקרי אינסטגרם":
https://youtu.be/0EFHbruKEmw
מוזיאונים שנפתחו בשביל האינסטגרם:
https://youtu.be/Qx_r-dP22Ps
ויש אפילו מי שאופים עוגת אינסטגרם:
https://youtu.be/GlgTQ6-5LIQ
האפליקציה המצליחה "אינסטגרם" (Instagram) היא הרבה מעבר לאפליקציית צילום. היא הפכה תוך זמן קצר מאד לרשת חברתית עצומה ומבוססת צילום.
הרעיון שכל חבר ברשת יכול לעקוב אחרי כל חבר אחר, לראות את צילומיו ולחוות באופן ויזואלי, חזותי, את החוויות שהוא עובר, הפך אותה להצלחה עולמית עצומה.
רכישת הרשת בידי פייסבוק, בעלת הרשת החברתית הגדולה והעשירה בעולם, רק הדגימה עד כמה הייתה אינסטגרם מדוייקת ומוצלחת במונחים חברתיים.
לא רבים יודעים שההשראה לפיתוח של "אינסטגרם" עלתה במוחו של המפתח שלה, קוין סיסטרום, מזכרונותיו ממצלמת האינסטמטיק שהייתה לו בילדותו. האינסטמטיק הייתה מצלמה זולה ששיווקה חברת קודאק החל משנות ה-60 לבני נוער וצעירים. המצלמה המצליחה הוציאה תמונות דומות ריבועיות שהפכו לסימן ההיכר של "צילומי צעירים".
סיסטרום, בוגר אוניברסיטת סטאנפורד ובעל חיבה לצילום, רצה ליצור אפליקציה שתהיה מעין אינסטמטיק בגרסת רטרו. שתתן את החוויה של התמונות של פעם, ביחד עם היכולות המדהימות של הצילום הסלולארי ויכולת העיבוד הדיגיטלי שלהן.
אגב, בשנת 2012 רכשה פייסבוק את אינסטגרם, במיליארד דולר. זה היה סכום דמיוני עבור אפליקציית תמונות צעירה, עם "בקושי" 30 מיליון משתמשים וללא הכנסות כלל. ב-2018 יש בה מיליארד משתמשים, היא שווה פי 100 וקולטת את כל הנוטשים של פייסבוק עצמה. עיסקה לא רעה לכנופיה של צוקרברג...
הנה סיפורה של אפליקציית אינסטגרם:
https://youtu.be/I5qDiJ3FVLA
מקור ההשראה - מצלמת האינסטמטיק של קודאק:
https://youtu.be/Uhg0UpFziQU
דברים שלא ידעתם על האינסטוש שלכם:
https://youtu.be/RVJZANaUg-0
גם באינסטגרם האשטג משנים את החיים:
https://youtu.be/qr2fv_rxUZU
היום נוצרו גם "שקרי אינסטגרם":
https://youtu.be/0EFHbruKEmw
מוזיאונים שנפתחו בשביל האינסטגרם:
https://youtu.be/Qx_r-dP22Ps
ויש אפילו מי שאופים עוגת אינסטגרם:
https://youtu.be/GlgTQ6-5LIQ
כיצד הפכה פייסבוק לאימפריה חברתית?
הסיפור נשמע כמו תסריט מהוליווד. מארק, החנון הדחוי מהארוורד לא נהנה מחיי חברה מסעירים באוניברסיטה. הוא הרגיש שעם כל כשרונו, הצד החברתי אינו מהחזקים שלו. הפתרון היה ליצור את האתר החברתי הגדול בעולם ולהיות המושל והמנהל שלו, חביב הקהל..
הרשת החברתית הגדולה בעולם פייסבוק, הוקמה לפני כעשור, על ידי סטודנט ששמו מארק צוקרברג. היום הוא מנכ"ל פייסבוק, אחת החברות הגדולות בעולם, אבל אז הוא היה סטודנט ומתכנת שהחליט להקים אתר שבו אנשים יוכלו לראות ולדרג תמונות של סטודנטים אחרים ולהכיר אותם.
ההצלחה הייתה מיידית. רבים באוניברסיטה נרשמו כדי להיות בעניינים ובהדרגה החל צוקרברג, ביחד עם שותפיו, להפיץ את הרשת החברתית לאוניברסיטאות אחרות.
כשהחליט לפתוח את הרשת לאנשים רגילים, שאינם סטודנטים, ברור היה לכולם שזו הופכת להיות הצלחה עולמית ואי אפשר יהיה לעצור את גדילת הרשת. כיום היא כ-2 מיליארד חברים אבל בזמן שקראתם את הערך הזה נרשמו יותר מ-100 אנשים חדשים לפייסבוק...
שכן פייסבוק הפכה כבר מזמן ממקום שבו אנשים מחדשים, שומרים ויוצרים קשרים חברתיים, לאחת התופעות החזקות והמשפיעות בעולם. בתחילה היה קשה לדמיין את דור ה-Y בלי הרשת החברתית הזו, שהתאימה לו כמו כפפה ליד.
בעולם של חוסר יציבות, היא הייתה בשביל צעירי המילניאלס בדיוק מה שנחוץ. עם הזמן, אגב, הם פרשו מעט ממנה והתחברו לאינסטגרם הויזואלית יותר. את פייסבוק הם השאירו להורים מדור ה-X והם עצמם ישובו אליה כשהם רק כשהם יתבגרו.
על הקמת פייסבוק והאנשים שיצרו אותה, כולל הריבים והמחלוקות ביניהם, נעשה סרט מצוין בשם "הרשת החברתית".
כיום חווה פייסבוק ביקורת קשה, כולל על פגיעה בפרטיות גולשיה, על גרימה שלה להתמכרות המשתמשים ועל אי-יכולה לטפל בנחישות בפייק ניוז ובתיאוריות קונספירציה.
פייסבוק 2024, 3 מיליארד משתמשים, 40 מיליארד דולר רווח בשנה ועולם שמתדרדר ממנה (עברית):
https://youtu.be/Ua8ummR7VZw
ההיסטוריה של פייסבוק:
http://youtu.be/jWY857Lnvy0
עוד על היווצרותה של פייסבוק:
http://youtu.be/xk6GndSBDO4
קדימון לסרט "הרשת החברתית" שמתאר את הלידה של פייסבוק:
http://youtu.be/lB95KLmpLR4?t=7s
מארק צוקרברג כבר הפך לדמות תרבותית שמקדישים לה שירים:
https://youtu.be/2_hkk6lFTb4
וסיפור הקמת פייסבוק בסרט תיעודי ארוך:
https://youtu.be/5WiDIhIkPoM?long=yes
הסיפור נשמע כמו תסריט מהוליווד. מארק, החנון הדחוי מהארוורד לא נהנה מחיי חברה מסעירים באוניברסיטה. הוא הרגיש שעם כל כשרונו, הצד החברתי אינו מהחזקים שלו. הפתרון היה ליצור את האתר החברתי הגדול בעולם ולהיות המושל והמנהל שלו, חביב הקהל..
הרשת החברתית הגדולה בעולם פייסבוק, הוקמה לפני כעשור, על ידי סטודנט ששמו מארק צוקרברג. היום הוא מנכ"ל פייסבוק, אחת החברות הגדולות בעולם, אבל אז הוא היה סטודנט ומתכנת שהחליט להקים אתר שבו אנשים יוכלו לראות ולדרג תמונות של סטודנטים אחרים ולהכיר אותם.
ההצלחה הייתה מיידית. רבים באוניברסיטה נרשמו כדי להיות בעניינים ובהדרגה החל צוקרברג, ביחד עם שותפיו, להפיץ את הרשת החברתית לאוניברסיטאות אחרות.
כשהחליט לפתוח את הרשת לאנשים רגילים, שאינם סטודנטים, ברור היה לכולם שזו הופכת להיות הצלחה עולמית ואי אפשר יהיה לעצור את גדילת הרשת. כיום היא כ-2 מיליארד חברים אבל בזמן שקראתם את הערך הזה נרשמו יותר מ-100 אנשים חדשים לפייסבוק...
שכן פייסבוק הפכה כבר מזמן ממקום שבו אנשים מחדשים, שומרים ויוצרים קשרים חברתיים, לאחת התופעות החזקות והמשפיעות בעולם. בתחילה היה קשה לדמיין את דור ה-Y בלי הרשת החברתית הזו, שהתאימה לו כמו כפפה ליד.
בעולם של חוסר יציבות, היא הייתה בשביל צעירי המילניאלס בדיוק מה שנחוץ. עם הזמן, אגב, הם פרשו מעט ממנה והתחברו לאינסטגרם הויזואלית יותר. את פייסבוק הם השאירו להורים מדור ה-X והם עצמם ישובו אליה כשהם רק כשהם יתבגרו.
על הקמת פייסבוק והאנשים שיצרו אותה, כולל הריבים והמחלוקות ביניהם, נעשה סרט מצוין בשם "הרשת החברתית".
כיום חווה פייסבוק ביקורת קשה, כולל על פגיעה בפרטיות גולשיה, על גרימה שלה להתמכרות המשתמשים ועל אי-יכולה לטפל בנחישות בפייק ניוז ובתיאוריות קונספירציה.
פייסבוק 2024, 3 מיליארד משתמשים, 40 מיליארד דולר רווח בשנה ועולם שמתדרדר ממנה (עברית):
https://youtu.be/Ua8ummR7VZw
ההיסטוריה של פייסבוק:
http://youtu.be/jWY857Lnvy0
עוד על היווצרותה של פייסבוק:
http://youtu.be/xk6GndSBDO4
קדימון לסרט "הרשת החברתית" שמתאר את הלידה של פייסבוק:
http://youtu.be/lB95KLmpLR4?t=7s
מארק צוקרברג כבר הפך לדמות תרבותית שמקדישים לה שירים:
https://youtu.be/2_hkk6lFTb4
וסיפור הקמת פייסבוק בסרט תיעודי ארוך:
https://youtu.be/5WiDIhIkPoM?long=yes