» «
פול מקרטני
מי המוסיקאי העשיר בתולדות המוסיקה?



הוא היה אחד ממנהיגי הביטלס, הלהקה החשובה בתולדות הפופ, אבל כיום אפשר כבר לזהות שהזמר ובסיסט הביטלס פול מקרטני הוא גם הראשון שחצה את גבול מיליארד הדולרים והפך לאמן הפופ העשיר ביותר בהיסטוריה.

כבר מתחילת שנות ה-2000 היה מקרטני לידוען העשיר ביותר. במהלך השנים הוא רכש זכויות של מוסיקאים רבים שהוא העריך ומעריך, כמו באדי הולי, הזמר-יוצר הראשון בתולדות הרוק והאליל של הביטלס, מי שעל שם להקתו, "הצרצרים", הם בחרו לעצמם את השם "החיפושיות". מעבר לסנטימנט וההערצה להולי, מקרטני מרוויח מהם עד היום לא מעט כסף.

בשנים האחרונות הפך מי שגדל כבנו של מוסיקאי ג'אז מליברפול, אבל לא למד תווים וחיבר את המוסיקה הנהדרת שלו בכישרון טבעי, למיליארדר הראשון בהיסטוריה של המוסיקה. עוד אב נוסף, אביה איש הכספים של חברתו לינדה, לימד אותו כיצד לנהל את ענייניו הכספיים ותרם רבות להבנתו העסקית ולהצלחתו.

כיום שווה הונו הרבה יותר. כל מסע הופעות שלו מוסיף כמה מיליונים נוספים לחשבון הבנק שלו. ואגב, רק לשם הדיוק - מלהקת הביטלס, אחת הלהקות המצליחות בשנות ה-60 של המאה הקודמת, הרוויח מקרטני "רק" 7 מיליון דולר. את כל השאר הוא עשה בקריירת הסולו ובחוש העסקי הבולט שלו, כמו גם מהידע הרב שרכש מאביה של אשתו, לינדה מקרטני, שהלכה לצערו לעולמה מוקדם מדי, ממחלת הסרטן.


הנה הוא והקריירה המופלאה שלו בקצרה:

https://youtu.be/7uOIQxmaYmw


קצה ראיון עם מקרטני על חוויית הביטלס:

https://youtu.be/h_gjSQCxxhw


קצת נתונים על עושרו:

https://youtu.be/37qw521cYJU


האיש הרציני הזה יודע לשעשע:

https://youtu.be/W2qqOYmY82k
תאוריית הקשר על מותו של פול מקרטני
האם פול מקרטני מת?



מאז שנות ה-60 חיה וקיימת אגדה על מותו כביכול של אחד ממנהיגי הביטלס, הזמר ובסיסט הלהקה פול מקרטני. הטענה היא שאחרי שמת החליפו כפיל שמתחזה מאז ונהנה מהיוקרה והתהילה של החיפושית המקורית מאז. לטענת הלוחשים, רמזים שונים שניתן לראות בהקלטות המושמעות לאחור ואומרות ש"פול מת" (באנגלית כמובן: "Paul is Dead"), בתמונות העטיפה של תקליטים של הלהקה וכמובן במילות שיריה - כל אלה יודעים לומר את האמת הנסתרת. האגדה מספרת שמקרטני יצא ב-9 לנובמבר 1966 מהאולפן ב"אבי רוד" כעוס לאחר ריב עם חלק מחבריו ללהקה ומת בתאונת דרכים, שגם תוארה בשירם הטוב ביותר של הביטלס "A Day in The Life". המיתוס מספר שחברי הלהקה מצאו לו כפיל מוכשר בשם ויליאם קמפבל, שבאמצעות ניתוח פלסטי קיבל את דמותו.

לא עזרו כל ההכחשות ומשחק המילים של שם סיבוב ההופעות הגדול של מקרטני עצמו, שנקרא "Paul is Live" - האגדה על מותה של האגדה ממשיכה לבעור והרמזים שבאלבומים כמו "האלבום הלבן" ו"אבי רוד" ממשיכים להילחש בחדרי סלון של צעירים.. בין הרמזים המוכרים על מות מקרטני רואים שבעטיפה של "אבי רוד", פוסע מקרטני לצד חבריו החוצים מעבר חציה, כשהוא יחף, סמל בתרבות ההודית למוות.. גם המשפט הנשמע כמו "אני קברתי את פול" שלוחש ג'ון לנון בסוף השיר "Strawberry Fields Forever" מזכיר לאנשים את מותו. אגב, לנון טען שדיבר על "רוטב חמוציות" (באנגלית: “Cranberry Sauce”). גם סוף השיר "Revolution 9" שבו נאמר שוב ושוב "המספר 9" מיוחס לתאריך מותו של מקרטני.


הנה עניין "פול מת":

https://youtu.be/q70TJFbOgew


הרמזים השונים למשל בעטיפת האלבום סרג'נט פפר:

https://youtu.be/opecMCX-SQQ


בביקורו בארץ יכולנו לראות אפילו את הגיטרות המפורסמות שלו (עברית):

https://youtu.be/tJy3yAWD234


וסרטון תיעודי שבוחן את הסיפור ואת הרמזים למותו של פול:

https://youtu.be/R18R1YnfRjY?long=yes
אלינור ריגבי
מי הייתה אלינור ריגבי?



השיר של הביטלס "אלינור ריגבי" (Eleanor Rigby) הוא אחד השירים המרגשים ונוגעים ללב של הביטלס, מהאלבום Revolver. השיר הזה נחשב לאחד משירי הביטלס הנדירים, בשל העובדה שאיש מחברי הביטלס לא מנגן בו. חברי הלהקה הוחלפו בו ברביעיה קאמרית קלאסית שמלווה את השירה, בעיבוד נהדר שכתב ג'ורג' מרטין, המפיק המוסיקלי של הלהקה.

אבל נשוב להתחלה. את השיר, משירי הביטלס האייקוניים, כתב והלחין פול מקרטני, מי שבדרך כלל כתב לביטלס שירים אופטימיים. כאן הוא כותב שיר קודר, שעוסק במוות ובדידות. עוד נחזור לזה, אבל כאן נזכיר שזה אותו פול, שאיבד את אימו בגיל 14, במפגש כואב עם המוות (ראו בתגית "אימא מרי").

אז הוא עוסק כאן במוות וכפי שנראה לא ממש במקרה. כי העניין בשיר הוא דווקא בגיבורה המרכזית והפותחת שלו, אלינור ריגבי. לימים סיפר פול מקרטני שהוא ראה את השם "ריגבי" על שלט של סוחרי יין בבריסטול בשם "ריגבי ואוונס". את ה"אלינור" הוא הצמיד לשיר מהשחקנית אלינור ברון, מי שכיכבה בסרט של הביטלס "!Help".

אבל מסתבר שאלינור ריגבי היה שמה של אישה אמיתית, מליברפול, עיר הולדתם של הביטלס. את קברה אפשר לראות עד היום בבית הקברות של כנסיית סנט פיטר בליברפול. סביר שפול ראה בעבר את הקבר, כי בכנסייה הזו הוא ביקר לא פעם בנעוריו. למעשה, בכנסייה זו ממש הוא פגש לראשונה את ג'ון לנון, מי שיקים איתו את "הביטלס" ויהיה לשותפו בכתיבה של שירים רבים של הלהקה.

אז השם שהוא בוחר לה אינו חדש לו. ועדיין, סביר שהוא לא היה מודע לכך שהוא ממציא דמות חדשה עם שם קיים שנחרת בראשו. סביר ששמה נשתל בזיכרון לטווח ארוך שלו ומקרטני לא היה מודע לכך, כשהוא "המציא" שם שכבר הכיר. ומה שמדהים הוא שמטרים בודדים מקברה של ריגבי יש מצבה של עוד ליברפולי בשם... "מקנזי", כמו שמו של הכומר מהשיר.

אגב, יש טענה שבמקור הוא כתב גרסה ראשונית של השיר על ברנש הודי, בשם "אולה נטאנגי", או לפחות דחף את השם הזה כסוג של place holder, מילוי מקום עד שיימצא שם מוצלח יותר בטקסט הסופי...

אז ריגבי האמיתית הייתה אישה לא ידועה, שמבלי לדעת דבר, הפכה הרבה לאחר מותה להשראה ליצירת המופת של פול מקרטני ואחד השירים המפורסמים והמיוחדים בתולדות להקת "הביטלס" ולשם שכל העולם מכיר.


הנה הסיפור מאחורי השיר אלינור ריגבי:

https://youtu.be/B1xA3pramrI


השיר מהאלבום:

https://youtu.be/HuS5NuXRb5Y


קליפ AI של השיר:

https://youtu.be/Cxg_8MmFZOo


בהופעה חיה של פול מקרטני, עם תזמורת מיתרים:

https://youtu.be/weN-l8SOiFU


קבר אלינור ריגבי האמיתית בליברפול:

https://youtu.be/QSAqY-EmKNY


ביקור בבית הקברות:

https://youtu.be/e8xSUTlMmow


הרצאה על הקלטת קאבר, גרסת כיסוי של השיר:

https://youtu.be/Ailf4vl0LX8?long=yes


וסיפורו המלא של אלינור ריגבי:

https://youtu.be/SUe0Z0KWNFY?long=yes
היי ג'וד
למי כתב פול מקרטני את היי ג'וד?



את השיר "Hey Jude" כתב פול מקרטני לג'וליאן, בנו של ג'ון לנון, כשלנון וסינתיה, אמו של ג'וליאן, התגרשו.

זה קרה לאחר שפול ביקר אצל סינתיה ובנה ג'וליאן, בנו בכורו של לנון. זמן קצר לפני כן נפרד ג'ון לנון מסינתיה, שהייתה אשתו הראשונה. מטבע הדברים, הפרידה שהתרחשה בגלל הרומן של לנון עם יוקו אונו, לא הייתה קלה לבנו.

פול מקרטני סיפר פעם שביקר אצל סינתיה וג'וליאן, כי הם היו חברים טובים מאוד במשך זמן רב ו"חשבתי שזה יהיה יותר מדי לחתוך אותם מחיי", הוא סיפר.

מקרטני שסיפר שמתמיד הוא חש רחמים כלפי ילדים שהוריהם התגרשו, כתב במקור את השיר כ"היי ג'ולס", לג'וליאן. את השיר הוא הלחין במכוניתו, בדרך לביקור שעורר בסינתיה הרבה התרגשות.

ההצעה להיות אופטימי הייתה דרך שיר עצוב שניתן לשפר והיא דוגמה לאופן שבו מקרטני משתמש בדימויים כדי לומר דברים בצורה ציורית.

גם האופי הנינוח של מקרטני ניבט מהסיפור. הוא המשיך לטפח את ג'וליאן עוד שנים רבות וג'וליאן סיפר פעם שמקרטני ביקר ושיחק איתו בנעוריו, הרבה יותר מאשר לנון אביו.

אבל על השיר שנכתב בשבילו ג'וליאן לא ידע. רק לאחר כ-12 שנה הוא גילה שהשיר נכתב עבורו...


הנה השיר Hey Jude של הביטלס בהופעה עם התזמורת בטלוויזיה:

https://youtu.be/A_MjCqQoLLA


היי ג'וד בחזרות:

https://youtu.be/siC8CiyuKrk


ומתוך הסרט Glee:

https://youtu.be/56fA2q86yQQ

פול מקרטני

ביטלס
האם באמת כתבו לנון ומקרטני את שיריהם ביחד?



מאז האלבום השני שלהם, חתמו ג'ון לנון ופול מקרטני על כל שיריהם במשותף, כאילו השירים נכתבו על ידי שניהם ביחד. אבל האמת שזה לא היה המצב. החתימה המשותפת של שניהם, ככותבים ומלחינים, החלה כשעבדו על שירים במשותף. גם אם אחד כתב שיר, הוא הביאו לשני והם שיפרו ושיפצו את השיר עד שהפך לסוג של שיר משותף. כך נולדו הרבה מהשירים החשובים שלהם, עד שנת 1966.

כשהכירו ג'ון ופול הם התיידדו מיד והפכו לחברי נפש. הם החלו לבלות שעות רבות בכל יום, בכתיבת שירים. דודתו של ג'ון לא אהבה את פול מקרטני וניסתה להפריד ביניהם. היא אסרה על פול לבוא אל ג'ון לנון הביתה. לכן הם נהגו לשבת בביתו של פול ולכתוב ביחד מאות שירים, שנכתבו במחברת משותפת. זה היה השלב שבו החלו במנהג לחתום ביחד על כל שיר, כאילו נכתב על ידי "לנון ומקרתני". אגב, המחברת הזו נשמרה במשך שנים אצל פול ובאחד הימים כשחברתו ניקתה את הבית, היא השליכה אותה בטעות לאשפה..

בהמשך הדרך וההצלחה, החלו השניים להתרחק והפכו בהדרגה ליריבים. הם המשיכו אמנם לחתום ביחד על השירים, אך הביטלס הפסיקו להופיע ביחד ולנון ומקרטני התראו בעיקר באולפן ההקלטות. מקרטני, המלודיסט הרומנטי, ולנון, הרוקר המחוספס, הפכו לפחות ופחות חברים ויותר למתחרים מרים. הם החלו לכתוב לחוד ולהילחם על שיריהם בתקליטי הלהקה. "החיפושית החמישית", המפיק המוסיקלי האגדי של הביטלס ג'ורג' מרטין, היה מי שהפך את השירים שכתבו אז ליצירות מופת מוסיקליות ושמר על הלהקה בחיים, עד שגם הוא לא הצליח להחזיקם ביחד והלהקה הגדולה התפרקה, לטובת שנאה עצומה בין השניים. השנאה הזו תסתיים רק כשלנון יירצח על ידי מעריץ תמהוני.


הנה פול מקרוני בן ה-80 מופיע שוב עם ג'ון המת (עברית):

https://youtu.be/ayr4HSDSOv4


פול מקרטני מספר על תהליך הכתיבה עם לנון, שנה אחרי מותו:

http://youtu.be/gD3vRj4c8ZA


פול מקרטני מספר על הכתיבה המשותפת עם לנון, 4 שנים לאחר מותו:

http://youtu.be/xI_rPZIevuo


סיפור השיר של קארל פרקינס, ענק הרוקאבילי שהקליט עם פול שירים, בו הכניס מבלי לדעת שורה שהייתה האחרונה שג'ון אמר לפול כשנפרדו בפעם האחרונה לפני שנרצח וריגש אותו מאוד:

https://youtu.be/CjcJ3LW4LOE


וסרט תיעודי על לידת הביטלס בחיבור בין פול וג'ון הצעירים בליברפול:

https://youtu.be/HsYhHI0-LNg?long=yes
Ebony and ivory
מה הדימוי הנפלא של אבוני אנד אייבורי?


השיר "אבוני אנד אייבורי" (Ebony and ivory) מדבר על הרמוניה בין גזעית. קלידי הפסנתר הם מטפורה יפה, כשהקלידים השחורים, מיוצגים במילה "אבוני" והלבנים ב"אייבורי".

פירוש השמות הם בעברית הָבְנֶה ושנהב, שני סוגי עץ. הראשון הוא עץ טרופי שחור והשנהב, חומר שמופק מניבי בעלי חיים כמו פילים, הוא לבן. שניהם ביחד כמו צבעיהם של קלידי הפסנתר.

השיר עוסק בהרמוניה בין-גזעית. סטיבי וונדר ופול מקרטני שרים על כך שאנשים מכל הגזעים והלאומים בעולם יכולים לחיות בהרמוניה, תרתי משמע, כלומר ביחד וללא הבדלים. הטענה היפה בשיר היא שנגינה רק על הלבנים או רק על השחורים היא אפשרית, אך מוגבלת. כדי ליצור מוסיקה מעולה, כדאי לחבר ביניהם.

כך שאבוני אנד אייבורי הם לא רק החומרים שמהם בנויים הקלידים בפסנתר. קלידי הפסנתר נבחרו כמטפורה. הקלידים השחורים מייצגים את השחורים, האפרו-אמריקאים באמריקה, או אנשים ממוצא אפריקאי בעולם הכללי, בעוד הלבנים הם הלבנים של העולם.

אז עכשיו מובן יותר הרעיון ב:
Ebony and ivory live together in perfect harmony, Side by side on my piano keyboard – oh Lord, Why don't we?

או בעברית:
הָבְנֶה ושנהב חיים ביחד בהרמוניה מושלמת
זה לצד זה על מקלדת הפסנתר שלי
הו אלוהים, למה אנו לא?


הנה השיר אבוני אנד אייבורי:

https://youtu.be/TZtiJN6yiik


תולדות וזכרונות מיצירתו:

https://youtu.be/T8i4BXqEHGQ


אבוני אנד אייבורי בהופעה בבית הלבן:

https://youtu.be/PSvnIwg0lEA
הדרך הארוכה והמתפתלת
למה שנא פול מקרטני את הדרך הארוכה והמתפתלת?



האלבום "Let it Be" של הביטלס נחשב לאחד האלבומים הטובים של הלהקה. לא כולם יודעים שההקלטות שלו היו בתקופה שבה הלהקה הייתה מפורקת כמעט לגמרי. איש מחברי הלהקה לא היה פנוי להרהר באלבום הנוסף של הלהקה וכל אחד מהחברים כבר עסק בכתיבה והקלטות לאלבום סולו משל עצמו. ההקלטות שכבו במחסן של חברת EMI ואנשי החברה החליטו למסור אותן למפיק מוסיקלי שיפיק מהן את האלבום.

שם שנצץ באותה תקופה משני צידי האוקיינוס האטלנטי היה פיל ספקטור. הוא היה מוסיקאי מצוין, שהפך למפיק מוסיקלי פורה ומוכשר. לאחר שרשרת הצלחות ענקיות של להקות ואמנים שעבדו אתו וזכו ללהיטים אלמותיים החליטו בחברת התקליטים לנסות אותו. ג'ון לנון דרש שספקטור יוכיח את יכולותיו הידועות כמפיק מוסיקלי בשיר סולו שלו "אינסטנט קארמה". ספקטור הפך אותו ללהיט עצום ולנון המרוצה התאהב. הוא אישר את הפרויקט וכך נמסרו לידי ספקטור ההקלטות של "לט איט בי". הוא התבקש להפיק אותן וקיבל "יד חופשית" לעשות בהן על פי הבנתו.

ספקטור עשה את מלאכתו ברצינות. הוא פצח בעיבודים עשירים ומלאי מיתרים וקולות, כמיטב מסורת שיטת "חומות הצליל" שהמציא. הרעיון היה ליצור שכבות של עומק והכפלות, כך שהשירים מקבלים נפח גדול ומרשים. הצליל שמתקבל מ"חומות הצליל" הוא סימפוני, כמעט קלאסי. משהו שהופך שירים קטנים לגדולים מהחיים ושירים גדולים ליצירות פאר... לט איט בי, אתם יודעים...

פיל ספקטור שלח עותקים מהתקליט הסופי לכל חברי הלהקה. הוא כלל גם הסברים להפקה שלו וקיווה לטוב. פול מקרטני היה היחיד שמחה על התוצאה. הוא הזדעזע מהעיבודים הלא-ביטלסיים וקיבל קשה מאד את הסילוף של מה שהוא ראה כרוח המוסיקלית של הלהקה. במיוחד מיהר פול לדרוש שהשירים שכתב, "לט איט בי" ו"הדרך הארוכה והמתפתלת", לא יצורפו לאלבום בגרסה הספקטורית. במקומם הוא ביקש לכלול באלבום את הגרסאות הרזות והאינטימיות שהקליט באולפן.

קליין מחברת התקליטים אפילו לא השיב לו. הוא עוד כעס על התעלמות הלהקה מהחומרים והאדישות הכללית שהפגינו בנושא האלבום במשך זמן רב. הוא עשה מה שהוא רצה, כשהכל מתבצע בהתאם לאינטרס של חברת התקליטים. קליין אף הוציא את השירים כתקליטונים ושלח אותם לתחנות הרדיו.

ההיסטוריה חייכה והפכה את האלבום עם עיבודיו של פיל ספקטור להצלחה מסחררת. גם השיר "הדרך הארוכה והמתפתלת", שפול כה השמיץ ותעב את ההפקה שלו, הפך ללהיט ענק והלהיט האחרון אי-פעם של הלהקה. מעריצי הלהקה התאהבו בו לגמרי. דווקא מה שפול ראה כחילול הקודש הביטלסי, נתפס בעיניהם כהפיכת הלהקה לקלסיקה, לגדולה מאי-פעם. באלבום הזה זכו הביטלס סופית להיחשב למוסיקאים שעומדים בשורה אחת עם גדולי המוסיקה הקלאסית... באך, בטהובן, ברהמס, ביטלס!

אבל פול מעולם לא שכח את מה שראה כהשפלה וכפגיעה בשירים שלו ובאלבום כולו. שנים אחר כך הוא יוציא את האלבום כולו שוב לאור, בגרסה שנקראה "לט איט בי בעירום". זה היה אותו אלבום, של אותה להקה, אבל ללא התוספות של פיל ספקטור. האלבום הזה, כמה עצוב, נכשל במכירות.


הנה תולדות האלבום "Let it Be" והפקתו של פיל ספקטור:

https://youtu.be/YI4k4SNcbLA?t=2m35s&end=4m30s


כפי שהפיק אותו פיל ספקטור:

https://youtu.be/3A19HSowZp0


הנה הגרסה הרזה שרצה פול מקרטני לשיר:

https://youtu.be/cWpRY0flS2U


כך יצא לבסוף באלבום "Let It Be Naked":

https://youtu.be/_pneJKj5wro


וכאן מקרטני בהופעה:

https://youtu.be/UdxU1sX8kfY
יוקולילי
מהו כלי הפריטה יוקולילי?



היוּקולֶיְלִי או אוּקוּלֵלֵה (Ukulele) הוא כלי נגינה דרום-אמריקאי המזכיר גיטרה קטנה, בת 4 מיתרי גיטרה.

קל ללמוד לנגן ביוקללי. רבים לא יודעים שבנוסף לצורת הגיטרה יש לו עוד צורות. אחת מהן מזכירה בנג'ו ונקראת "יוקולילי-בנג'ו" או "בנג'ולילי".

אגב, השם יוקלילי פירושו "פרעוש קופץ". מקורו מתנועת האצבעות של הנגן בו, אם כי יש הסבורים שזה היה כינויו בהוואית, שפת הוואי, של בריטי משעשע שחי בחצרו של מלך הוואי.


#תולדות היוקלילי
מקורו של היוקלילי הוא ככל הנראה באיים של דרום-האוקיינוס השקט. מפתחיו המקוריים היו 3 מהגרים שהגיעו ב-1879 להונולולו שבהוואי מפורטוגל. קשה לייחס לחבורה הזו, שכללה את אוגוסטו דיאז, חוזה דה אספריטו סנטו ומנואל נונס, יכולת המצאה מדהימה במיוחד. זאת מכיוון שהיוקלילי דומה לברגואינו, כלי פריטה מפורטוגל, או לקווטרו, גיטרה דרום אמריקאית קטנה ובת 4 מיתרים. שניהם היו נפוצים שנים רבות לפני המצאת היוקולילי.

לארצות הברית ולאירופה הובא היוקלילי בידי מהגרים ממדיירה, מעט אחרי שפותח, בסוף המאה ה-19.

מראשית המאה ה-20 הכלי החל להיות נפוץ למדי בארצות הברית ואמנים אמריקאים רבים ניגנו והתפרסמו בזכות ביצועיהם בו. מארצות הברית הוא עבר די מהר גם לבריטניה ואף שולב במוסיקת ג'אז.

ג'ון לנון, מנהיג להקת הביטלס, החל את דרכו בנגינה כנער עם יוקלילי, מה שאף הוזכר בשיר Free as a bird שהותיר לאחר מותו והושלם בשנת 1995 על ידי חבריו ללהקת הביטלס. גם פול מקרטני וג'ורג' האריסון נהגו לנגן בו.

בעידן החדש זכה היוקלילי להפוך ללהיט, בביצועי יוטיוב מרשימים, של אנשים כמו ישראל קַמַקַוִיווֹאוֹלֶה שליווה את עצמו בביצועים נהדרים לשירים ידועים וכמו ג'ייק שימבקורו הווירטואוזי, מי שזכה לכך שביצוע שצילם בווידאו לשיר של ג'ורג' הריסון והביטלס While My Guitar Gently Weeps הפך לסרטון הוויראלי הראשון אי פעם של האתר Youtube.


הנה סיפורו של היוקלילי (מתורגם):

https://youtu.be/r6BDcTPTAu0


היוקולילי של ג'ייק שימבקורו ששר את השיר While My Guitar Gently Weeps של ג'ורג' הריסון:

https://youtu.be/puSkP3uym5k


פול מקרטני מבצע את השיר Something בליווי יוקולילי, כמחווה לג'ורג' האריסון:

https://youtu.be/F2z09DmoU14?t=4s


וישראל קַמַקַוִיווֹאוֹלֶה שהתפרסם בביצועיו עם היוקולילה שלו, במיוחד בשיר הזה:

https://youtu.be/V1bFr2SWP1I


הופנר באס
מהי גיטרת הבאס המיתולוגית של הביטלס?



הגיטרה הזו נראית כמו כינור, כמעט איש אינו מנגן בה כיום והיא נכנסה אל ההיסטוריה בזכות הביטלס. בכלל, ה"הופנר באס" היא אולי כלי הנגינה הכי "ביטלסי" שיש. היא גם אייקון עיצובי וגם כלי נגינה נפלא ובעל צליל רך ועגול, שפול מקרטני מנגן בו עד היום, כמעט 60 שנה ברציפות.

הרעיון לייצר גיטרה באס בצורת כינור עלה בראשו של יצרן הכינורות וולטר הופנר בשנת 1955. הוא המציא גיטרה באס חצי אקוסטית, כלומר בעלת תיבת תהודה, שכללה גם הגברה עצמית. הגיטרה הפכה להצלחה מסחררת ונחשבה גיטרה טובה בשנות ה-50.

החיבור של ההופנר הזו אל הביטלס התרחש כבדרך אגב. בשנת 1961, בעת שהביטלס הופיעו בהמבורג, עזב נגן הבאס של הלהקה והלך ללמוד אמנות. פול מקרטני החליט לעבור לנגינת באס בלהקה. הוא נכנס לחנות מוסיקה בהמבורג ורכש את גיטרת הבאס Höfner הראשונה שלו. משכו אותו בעיקר שתי תכונות - היא הייתה סימטרית ונראתה אותו דבר גם כשהופכים אותה והיא הייתה היחידה שהתאימה לשמאליים ולא הכריחה אותם לחפש גיטרות במיוחד שהוזמנו עבורם.

מקרטני עתיד להשתמש בהופנר במרבית הופעותיו על הבמה, גם במסגרת הלהקה וגם בקריירת הסולו שלו לאורך השנים. ההופנר גם מנגנת בלא מעט מההקלטות של הביטלס, כולל בשירי האלבום "Let it be".

בראיונות סיפר מקרטני שבמהלך שנות ה-60 נגנבה ממנו הגיטרה הראשונה. אחריה נגנבו עוד כמה גיטרות כאלה שרכש. מאז הקפיד מקטרני להחזיק ברשותו תמיד 2 גיטרות הופנר, אחת ששימשה אותו בקביעות ועוד אחת לגיבוי.

ההופנר, חשוב לומר, הפכה לסמלו המסחרי ומדגישה בכל הופעותיו את הקשר שלו ללהקה האגדית שהוביל בשנות ה-60. אז נכון שהוא ניגן במהלך השנים לא מעט גם בדגמים אחרים של גיטרה באס, כמו הריקנבייקר 4001S ששימשה אותו גם בלהקת "כנפיים" וגיטרה ה-WAL בשנים שאחר-כך, אבל הוא תמיד נשאר נאמן להופנר שלו ושב והקליט ומנגן בה לא פעם בהופעותיו.


הנה סיפורה של ההופנר האגדית:

http://youtu.be/oEQkdQpSbSk


פול מנגן בה בשיר "Paperback Writer":

https://youtu.be/yYvkICbTZIQ


על ההופנר בס:

http://youtu.be/eEnA-eWPj8Q


הבאס של פול בהופעה עם רינגו ב-2009:

http://youtu.be/awBy_K30Pe8


היום יש מהדורות חדשות וחיקויים שלה:

http://youtu.be/xeFTe59PoME
כיצד שינו הביטלס את העולם?



הלהקה החשובה ביותר והידועה ביותר במוסיקה העולמית היא ללא ספק להקת "החיפושיות" (The Beatles). הלהקה הבריטית "הביטלס", 4 צעירים פשוטים מהעיר ליברפול, ג'ון לנון, פול מקרטני, ג'ורג' האריסון ורינגו סטאר, הם הלהקה הראשונה שכל העולם הכיר ושהמעריצים שלה צרחו בהופעות שלה לאורך כל המופע. ההערצה אליהם הגיעה לרמה שקיבלה שם - "ביטלמניה" ("מחלת הביטלס")..

גם איכותה המוסיקלית של המוסיקה שיצרו "הביטלס" נחשבת לאחת הפסגות של המוסיקה הפופולארית בעולם - רבים רואים בה ממש מוסיקה קלאסית, המשתווה לאיכות המוסיקלית של מלחינים כמו בטהובן, באך ומוצרט.

בלהקה היו חברים 4 מוסיקאים מצוינים ובמיוחד הובילו אותה בכישרון רב ג'ון לנון ופול מקרטני. הם התפרסמו בשירי רוק, משולבים במקצבי ריתם אנד בלוז והרמוניות קוליות מצוינות, כותבים את שיריהם בעצמם (חדשני באותם ימים) ואלופים במשחקי מילים חביבים, חוש הומור מעולה ומראה מצודד. אחרי שכבשו את לונדון ואת אנגליה כולה, הם כבשו את ארה"ב ואת שאר העולם ולאחר שהתבגרו מוסיקלית והמוסיקה שלהם הלכה והתפתחה ונעשתה חכמה ויצירתית, הם הפכו ללהקת הרוק החשובה בהיסטוריה.


הנה סיפורם של הביטלס:

https://youtu.be/FZSHsJjsh-Y


תקציר תולדות החיפושיות:

https://youtu.be/7ItiFZBAMlI


הופעה של הביטלס מהימים הגדולים של הביטלמניה:

https://youtu.be/jenWdylTtzs


מיק ג'אגר מנהיג ה"רולינג סטונז" מכניס אותם להיכל התהילה של הרוק:

https://youtu.be/0rolz1VasS4


כדי שגם הילדים של היום יאהבו אותם, גם בערוץ הילדים בישראל עושים חגיגה לביטלס (עברית):

http://youtu.be/uxotFidI9os


אולי כך יתארו בשנת 3000 את הביטלס (:

http://youtu.be/3Z2vU8M6CYI


סרט תיעודי על הלהקה הגדולה בהיסטוריה של הפופ:

https://youtu.be/t1BEIbtoqK0?long=yes


וסיפורם המלא של הביטלס (עברית):

http://youtu.be/Vikz88Wj8W8?long=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.