שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מהי סינקופה?
סינקופה (Syncope) היא הדגשה שאינה צפויה במוסיקה, או החלשה של מקום שצפוי שיהיה מודגש.
הסינקופה היא אחד המרכיבים החשובים במוסיקת הג'אז ובסגנון הרגטיים, שממנו היא הגיעה אל הג'אז. אי-אפשר כמעט להעלות על הדעת קטע ג'אז שלא משולבות בו סינקופות. הסינקופה כל כך משמעותית בסגנון זה שהנגנים והזמרים מבצעים אותה גם כשהיא אינה מצוינת בתווים באופן מפורש. מקצבים עתירי סינקופות הם חלק מהגרוב של הג'אז.
אך הסינקופות מופיעות לא פעם גם במוסיקה עממית, במוסיקת רוק ובמוסיקה קלאסית. ככלל, הסינקופה היא אחת ה"תרומות" של השחורים לג'אז, שכן הם הביאו את הקצב האפריקאי לאמריקה וההטעמות וההדגשות שלו היו שונות מאלה של המוסיקה המערבית.
ישנן כמה סינקופות אופייניות:
הדגשה בפעמות חלשות - חיזוק פעמות שאמורות להיות חלשות, כמו פעימות 2 ו-4 במשקל של ארבעה רבעים (4/4).
החלשת פעמות חזקות - אם נחליש את פעמות 1 ו-3 שהן בדרך כלל חזקות במשקל של ארבעה רבעים (4/4).
אוף-ביט - הדגשה בין הפעמות, במקום עליהן כמקובל. נגינה על ה-& שבין הפעימות (1&2&3&4&)
הקדמת או השעיית הפעמה - כשמנגנים מעט לפני או מעט אחרי הפעמה.
הנה מוסיקאי ג'אז מדגים את הסינקופות בג'אז:
http://youtu.be/i_1qFZUVRCY
נגינה בסינקופה בחצוצרה:
http://youtu.be/pdzOg7vH78k
נגינה על האוף ביט בגיטרה באס:
http://youtu.be/MdAnx89OG7E?t=17s
הסינקופות נולדו הרבה לפני הג'אז וקיימות גם בסגנונות אחרים:
http://youtu.be/zTQ1A7YT1pQ
יש גם בעיה רפואית שנקראת סינקופה ומתבטאת בהחסרת פעימה וחיוורון:
http://youtu.be/n23BJTCibhs
וסרטון על האוף ביט והאון ביט או דאון ביט בהדגמה על ביצועי השיר Stairway to Heaven:
https://youtu.be/GhlLtd19szw
מהם כלי הקָשַה?
כלי הקָשַה (Percussion) הם כלי נגינה שבהם מפיק הנגן על ידי מכה, הקשה בכלי הנגינה. ההקשה מתבצעת באמצעות היד, בעזרת מקל תיפוף או מקושים, או על ידי ניעור. העתיקים ביותר מבין כלי ההקשה הם תופים, כלי נגינה עתיקים, פרהיסטוריים, בהם הצליל מופק בהקשה על עור מתוח, על תיבת תהודה או על מסגרת.
ישנם כלי נגינה, כגון התופים, שעושים בהם שימוש רב במוסיקת הג'אז והפופ. כלי הקשה מדרום אמריקה מכונים כלי הקשה לטיניים או לטינו-אמריקאים. ביניהם מוכרים הקונגס, הבונגוס והטימבּלה, שגם מצאו את דרכם אל מוסיקת הפופ, לרוב בסגנונות הלטיניים שלה - כגון הסלסה והסמבה, ומשם לכל רחבי העולם.
גם במסגרת התזמורת הסימפונית, כלי ההקשה מככבים. לרשות נגני כלי ההקשה בתזמורת עומדים כלי הקשה רבים, המסודרים סביבם על הבמה, והם מחליפים כלי נגינה כל הזמן, על פי דרישות הפרטיטורה.
ראשונים ביניהם הם התופים, שכוללים את הטימפני (או תופי הדוּד), תוף הבס, סנייר, ותוף-מרים.
אחריהם במשפחת כלי ההקשה הקלאסיים באים כלים שמשמיעים רעש ויוצרים גם הם קצב, כמו השליש, הגונג, הקסטנייטות, הרעשן, השוט, התיבה הסינית, והמצילתיים.
אך יש בכלי ההקשה הקלאסיים גם כלים בעלי גובה מוסיקלי מוגדר, כמו כסילופון, גלוקנשפיל, פעמוניה, צ'לסטה, וויברפון. כולם משמשים גם לנגינת מנגינות.
בכמה מכלי ההקשה, כגון המאראקס והרעשן, מנגנים על ידי ניעור ולא הקשה. כלים "מוזרים" אחרים, כגון שרשראות ברזל או צופרי מכוניות, משמשים גם הם, מעת לעת, את נגני כלי ההקשה. בתזמורת הסימפונית, בעיקר ביצירות של מוסיקה מודרנית.
הנה קטע לכלי הקשה מלודיים ותופים:
https://youtu.be/bs_yMbao7IQ?t=17s
כלי הקשה מדרום אמריקה:
https://youtu.be/aFYPs_BeXgU?t=4s
דואט לכלי הקשה:
https://youtu.be/HJvUBLOeFrI
והנה מכונת כלי הקשה שמנגנת לפי מהירות הסיבוב:
https://youtu.be/BJjOdLovlvs
קטע אלקטרוני שבמרכזו כלי הקשה:
https://youtu.be/Bk1pX9qlLGY
הנה כלי הקשה ששמו פאנטם או האנג:
https://youtu.be/xk3BvNLeNgw
קטע לשישיית כלי הקשה, כשכלי הקשה מלודיים במרכזו:
https://youtu.be/e8zzOtKJgSc?t=6s
והנה סרט היכרות ארוך עם כלי ההקשה של התזמורת הסימפונית:
https://youtu.be/-lJctvybAJ8
מהו תיפוף המים של נשות השבטים באיי שלמה?
כולנו נכנסים לעיתים לים או לבריכה ומתחילים לחבוט במים, אבל האם חשבנו להפוך את זה למקצב?
לנשות השבטים באיי ונואטו שבדרום האוקיינוס השקט, חלק מאיי שלמה הנמצאים לא רחוק מפפואה גינאה החדשה, יש מסורת עתיקת יומין של "מוסיקת מים" (Water music). נשות איי שלמה מנגנות על המים, או למעשה מתופפות על מים בטכניקה שזכתה לכינוי "תיפוף מים" (Water drumming).
בטכניקות משתנות ומגוונות יודעות נשות השבטים להפיק מיני צלילים שונים, שזכו לשמות ציוריים במיוחד. במשך אלפי שנים נוצרו צלילים מסורתיים ועתירי דימויים, כמו "גלים נשברים אל השונית", "קול הברק" או "לוויתן משחק עם לוויתן צעיר".
את הטקס המוסיקלי הזה מבצעות נשות השבטים כשהן עומדות במבנה של חצי-ירח, רוקדות ריקוד מלא קצב ועטויות בתלבושות מסורתיות שעשויות עלים ופרחים.
נראה שהטקסים הללו, מוסיקליים ורוחניים כאחד, הם עתיקים מאד ובעלי שורשים פרהיסטוריים.
תיפוף המים של נשות איי שלמה:
http://youtu.be/hwy69tsFEIU
תיפוף מים בשבט הוונואטו:
http://youtu.be/pEgJhfWKq4A
ו
כאן עם שירה:
http://youtu.be/QwyWeM_un0I
וגם כאן:
http://youtu.be/7y8IBjIdq_k
מהו ריקוד הרוקנ'רול?
ריקוד הרוקנ'רול (Rock and Roll dance), או ריקוד רוק אנד רול, הם ריקודי זוגות סוערים שרקדו בשנות ה-50 לצלילי מוסיקת הרוק'נרול הסוחפת, שפרצה אז והפכה להצלחה מסחררת.
המוסיקה הזו נוגנה במשקל 4/4 עם הדגשות על הפעימות ה-2 וה-4.
זהו ריקוד שנוצר אז בארה"ב מתוך משפחת ריקודי הרוק'נרול, שכללה בין השאר את הבוגי ווגי, הטוויסט והלינדי-הופ.
הרוקנ'רול ידוע בשם המקצועי "ג'ייב" (Jive). בצעד הבסיסי שלו יש 8 צעדים מה שהופך אותו לריקוד מהיר מאד. הוא מחייב אנרגיה רבה ומקרין אותה, לצד אווירה השובבות והעליצות שגלומה בו. מהירותו של ריקוד הרוקנ'רול היא גבוהה ומונה מעל 40 תיבות מוסיקליות לדקה.
הריקוד נולד והתפתח ביחד עם מוסיקת הרוק'נרול, בארצות הברית של שנות ה-50. המוסיקה הזו נוצרה ממקורות מוסיקליים כמו בלוז, ג'אז, בוגי-ווגי ורית'ם אנד בלוז,עם השפעה של "שגעון הסווינג" בשנות ה-30 וה-40.
ממוסיקת הרוקנ'רול התפתח הרוק של שנות ה-60 ואחריהן ואז כבר נטשו את הריקוד האופייני לרוקנרול, לטובת ריקודים חדשים ומודרניים יותר.
כך נראים ריקודי הרוקנ'רול:
https://youtu.be/5a1NL9DKHCE
ופעם:
https://youtu.be/Rf55gHK48VQ
זוג רקדנים מראה איך רוקדים את הרוקנ'רול:
https://youtu.be/MTEHuEVnoW0
הצמד המעולה ארל ברטון וליזה גיי מגיעים לרוקנ'רול בסרט "רוק מסביב לשעון":
https://youtu.be/yDIIt-WsdM8
וסרט תיעודי על הריקוד האופנתי הזה:
https://youtu.be/jztuXfR5q9M?long=yes
מהו קצב?
קֶצֶב (Rhythm) הוא מושג שמתאר דברים החוזרים שוב ושוב, במרווחי זמן קבועים או משתנים.
במוסיקה מקיף הקצב את כל יחסי הזמן במוזיקה. מרכיבים מוסיקליים שונים נכללים בו, כמו המִשְׁקָל (ארגון הפעמות בתיבה המוסיקלית), המִקְצָב (היחסים שבין אורך, או משך הצלילים שבמנגינה) והמִפְעָם (מהירות המנגינה, המכונה בשפת המוסיקה "טמפו").
ואם הקצב במוסיקה הוא אחד המרכיבים החשובים והבסיסיים ביותר, הוא נוגע גם בתחומים אחרים. ואכן, גם אם קצב ומוסיקה הולכים לגמרי ביחד, הקצב הוא מרכיב משמעותי בתחומים רבים, כמו בריקוד, פסיכולוגיה, רפואה, מתמטיקה, פיסיקה, ואפילו בפילוסופיה. הקצב הוא גם חלק מהותי בכל אחד ואחת מאיתנו, וכדי להיווכח בכך פשוט הקשיבו לקצב פעימות הלב שלכם - בעת מנוחה ובמצב בריאותי תקין הלב פועם בקצב של בין 60 ל-100 פעימות בדקה.
הנה הסבר של הקצב והמקצב:
https://youtu.be/9DjoipqbkC8
הקצב כמרכיב בסיסי במוסיקה:
http://youtu.be/c_jEkNiYFNc
הדגמת הקצב והמרכיבים המוסיקליים שלו:
http://youtu.be/GuAZQYjaRng
כמה דוגמאות לתפקידו של הקצב בתחומים אחרים בחיים (מתורגם):
http://youtu.be/2UphAzryVpY
שיר על קצב וריקוד:
http://youtu.be/WMPM1q_Uyxc
ונגן באס שמחליט להראות איך הוא מנגן בגיטרה באס ללא מיתרים:
https://youtu.be/ulxoIly3jt4
מהו סוד תיפוף הטאיקו היפאני?
כבר בבתי ספר ביפאן מתאמנים תלמידי בית הספר הצעירים על נגינה בתופים היפאניים המסורתיים. הנגינה הזו קרויה ביפאנית "טאיקו" (Taiko), שפירושה ביפאנית "תוף ענק".
מחוץ ליפאן משתמשים במילה "טאיקו" לתוף יפאני, שבכלל נקרא ווא-דאיקו ביפאן. אגב, אותו שם משמש לצורת האמנות החדשה יחסית של נגינה ויצירה של מוסיקה בהרכב של תופים כאלה וגם לשיטת ספורט משונה, המשלבת תיפוף וטאי צ'י.
בשיטה זו מנגנים בתופים הגדולים והעוצמתיים, תוך עמידה בתנוחות הלקוחות מעולם אמנויות הלחימה. הגוף כולו לוקח חלק בפעולת התיפוף, מה שמפעיל אותו בפעילות ספורטיבית של ממש.
תופי ה"בּיוֹוּ דאיקו" הגיעו ליפאן מסין וקוריאה. התופים הללו דמויי חבית, בגדלים שנעים מחצי מטר בקוטר ועד מעל 2 מטר. על תוף ביוו דאיקו אופייני, המגולף לרוב מגזע עץ יחיד, מתוח בדרך כלל עור פרה. את הצליל שאותו משמיע התוף לא ניתן לכוון, לאחר היצירה הראשונה של התוף.
הנה תיפוף טאיקו יפאני מקצועי, של להקת "קודו":
https://youtu.be/C7HL5wYqAbU
ילדי בית הספר מתופפים:
https://youtu.be/9VHrmfetNYw
אחרי כמה שנים:
https://youtu.be/UHjd9t-jY6o
שורת המתופפים היפאנית הזו מדהימה:
https://youtu.be/YNmXNc95ncU
ובוגרים מתאמנים:
https://youtu.be/dqH5JopuZck
מה זה ביט בוקס?
אומנות הביטבוקסינג היא מיומנות שבה הזמר מייצר קצב ומוסיקה באמצעות פיו וחלל הפה. זמרי ביטבוקס יכולים לבצע לבדם קטעים שנשמעים כאילו בוצעו בכמה קולות. יש כאלה שמוסיפים גם נגינה בכלי נשיפה, תוך כדי ביצוע מקצבי הביטבוקס שמחקים את כלי ההקשה.
המונח "ביטבוקס" לקוח מהביט-בוקס, מכונות התופים הראשונות של שנות ה-80 שאפשרו לתכנת מקצבים, אותם מקצבים שהיוו את ההשראה למקצבי הקול ושנשמעו דומים להם.
ביטבוקסינג היא אחד היסודות החשובים בתרבות ההיפ הופ, ביחד עם הראפ, הגרפיטי, הברייקדאנס ועוד.
הנה הדגמה מוסברת, מדהימה ומתורגמת של אחד הטובים בביט בוקס:
https://youtu.be/yyjuY9Yw5FM
שירת הביט בוקס:
http://youtu.be/g0_2vmkTmf0
הנה יורי ליין שמנגן במפוחית תוך כדי הוספת ליווי בביטבוקס:
http://youtu.be/7tda6i_bdlA
והנה תותח ביט בוקס מדהים:
http://youtu.be/jLN63bRcY5I
ועוד אחד:
http://youtu.be/rzfbaMnNXOI
איך העבירו ידיעות ב"טוקינג דראם" האפריקאי?
ה"תוף המדבר" (Talking drum), המכונה "דונדון", הוא תוף אפריקאי מסורתי, בעל צלילים יחודיים, המסוגל להשמיע אפקטים שונים ומגוונים. בתור "תוף שממש מדבר" הדונדון נחשב כלי קדוש והוא אחד החשובים והמרכזיים שבכלי הנגינה של השבטים במערב אפריקה. במדינות כמו ניגריה, מאלי, חוף השנהב וקמרון מנגנים בו בכל אירוע שבטי וחגיגי.
נגן הטוקינג דראם אוחז את התוף מתחת לבית השחי ומנגנים בו בעזרת מקל מכופף. משני צדדיו מתוחים על התוף עורות של עז או כבש. גובה הצליל משתנה על ידי לחיצה והרפייה של החבלים המתוחים בין עורות התוף, על ידי הזרוע המונחת עליו.
אבל לא רבים יודעים שכבר מימי קדם היה הטוקינג דראם אמצעי תקשורת שאפשר תקשורת רחוקה במערב אפריקה. לכל כפר היה קוד משלו וכשהקישו את המסר מהכפר שמעו אותו כל הכפרים שבסביבה. מסרים כאלה הועברו לרדיוס של 30 קילומטרים מסביב לכפר. מסרי ה"תוף המדבר" סייעו בעיתות מלחמה וגם בזמני שלום, לשימושים כמו בהזמנה למסחר בשוק, מסרים על מזג אוויר, הודעה על מחלות בכפר ועוד.
המדהים הוא שבקמרון שבאפריקה כל כך התרגלו לתקשורת הזו שהמשיכו להשתמש ב"טוקינג דראם" אפילו בעת שחלק מהאנשים החזיקו כבר מכשירים סלולאריים. הם כל כך התרגלו והיו מיומנים בהעברת מסרים בעזרת התופים הללו, שהמנהג להשתמש בהם נמשך..
שמו של התוף ניתן לו על שום צליליו, המזכירים את שפת הדיבור בניבים האפריקאים.
הנה סיפורו של הדונדון, הטוקינג דראם:
http://youtu.be/rw-CuQ0bqrg
הסבר מקיף יותר על ההיסטוריה של ה"תוף המדבר":
http://youtu.be/AHFIJZm2dzw?t=1m51s
מצגת וידאו על שימושי התקשורת שלו:
http://youtu.be/9dHzlPFUA1E
ילדים לומדים לתופף באמצעי התקשורת והמוסיקה הזה מגיל צעיר:
http://youtu.be/zDsnlzl8T68
נגן טוקינג דראם מנגן קטע עם צליליו:
http://youtu.be/gyANuUwGtbA
והדגמת המקצבים של הטוקינג דראם:
http://youtu.be/B4oQJZ2TEVI
מהו דקלום?
דִקלוּם הוא קְרִיאָה או הַקרָאָה של קטע מילולי. אדם שמדקלם אומר את הדברים בקצב שאינו של דיבור רגיל.
לעתים בדקלום אנו מקריאים את הקטע ולא פעם אף בליווי מוסיקלי.
הנה הדקלום היפה ביותר ששמענו זמן רב:
http://youtu.be/auSo1MyWf8g

סינקופה (Syncope) היא הדגשה שאינה צפויה במוסיקה, או החלשה של מקום שצפוי שיהיה מודגש.
הסינקופה היא אחד המרכיבים החשובים במוסיקת הג'אז ובסגנון הרגטיים, שממנו היא הגיעה אל הג'אז. אי-אפשר כמעט להעלות על הדעת קטע ג'אז שלא משולבות בו סינקופות. הסינקופה כל כך משמעותית בסגנון זה שהנגנים והזמרים מבצעים אותה גם כשהיא אינה מצוינת בתווים באופן מפורש. מקצבים עתירי סינקופות הם חלק מהגרוב של הג'אז.
אך הסינקופות מופיעות לא פעם גם במוסיקה עממית, במוסיקת רוק ובמוסיקה קלאסית. ככלל, הסינקופה היא אחת ה"תרומות" של השחורים לג'אז, שכן הם הביאו את הקצב האפריקאי לאמריקה וההטעמות וההדגשות שלו היו שונות מאלה של המוסיקה המערבית.
ישנן כמה סינקופות אופייניות:
הדגשה בפעמות חלשות - חיזוק פעמות שאמורות להיות חלשות, כמו פעימות 2 ו-4 במשקל של ארבעה רבעים (4/4).
החלשת פעמות חזקות - אם נחליש את פעמות 1 ו-3 שהן בדרך כלל חזקות במשקל של ארבעה רבעים (4/4).
אוף-ביט - הדגשה בין הפעמות, במקום עליהן כמקובל. נגינה על ה-& שבין הפעימות (1&2&3&4&)
הקדמת או השעיית הפעמה - כשמנגנים מעט לפני או מעט אחרי הפעמה.
הנה מוסיקאי ג'אז מדגים את הסינקופות בג'אז:
http://youtu.be/i_1qFZUVRCY
נגינה בסינקופה בחצוצרה:
http://youtu.be/pdzOg7vH78k
נגינה על האוף ביט בגיטרה באס:
http://youtu.be/MdAnx89OG7E?t=17s
הסינקופות נולדו הרבה לפני הג'אז וקיימות גם בסגנונות אחרים:
http://youtu.be/zTQ1A7YT1pQ
יש גם בעיה רפואית שנקראת סינקופה ומתבטאת בהחסרת פעימה וחיוורון:
http://youtu.be/n23BJTCibhs
וסרטון על האוף ביט והאון ביט או דאון ביט בהדגמה על ביצועי השיר Stairway to Heaven:
https://youtu.be/GhlLtd19szw

כלי הקָשַה (Percussion) הם כלי נגינה שבהם מפיק הנגן על ידי מכה, הקשה בכלי הנגינה. ההקשה מתבצעת באמצעות היד, בעזרת מקל תיפוף או מקושים, או על ידי ניעור. העתיקים ביותר מבין כלי ההקשה הם תופים, כלי נגינה עתיקים, פרהיסטוריים, בהם הצליל מופק בהקשה על עור מתוח, על תיבת תהודה או על מסגרת.
ישנם כלי נגינה, כגון התופים, שעושים בהם שימוש רב במוסיקת הג'אז והפופ. כלי הקשה מדרום אמריקה מכונים כלי הקשה לטיניים או לטינו-אמריקאים. ביניהם מוכרים הקונגס, הבונגוס והטימבּלה, שגם מצאו את דרכם אל מוסיקת הפופ, לרוב בסגנונות הלטיניים שלה - כגון הסלסה והסמבה, ומשם לכל רחבי העולם.
גם במסגרת התזמורת הסימפונית, כלי ההקשה מככבים. לרשות נגני כלי ההקשה בתזמורת עומדים כלי הקשה רבים, המסודרים סביבם על הבמה, והם מחליפים כלי נגינה כל הזמן, על פי דרישות הפרטיטורה.
ראשונים ביניהם הם התופים, שכוללים את הטימפני (או תופי הדוּד), תוף הבס, סנייר, ותוף-מרים.
אחריהם במשפחת כלי ההקשה הקלאסיים באים כלים שמשמיעים רעש ויוצרים גם הם קצב, כמו השליש, הגונג, הקסטנייטות, הרעשן, השוט, התיבה הסינית, והמצילתיים.
אך יש בכלי ההקשה הקלאסיים גם כלים בעלי גובה מוסיקלי מוגדר, כמו כסילופון, גלוקנשפיל, פעמוניה, צ'לסטה, וויברפון. כולם משמשים גם לנגינת מנגינות.
בכמה מכלי ההקשה, כגון המאראקס והרעשן, מנגנים על ידי ניעור ולא הקשה. כלים "מוזרים" אחרים, כגון שרשראות ברזל או צופרי מכוניות, משמשים גם הם, מעת לעת, את נגני כלי ההקשה. בתזמורת הסימפונית, בעיקר ביצירות של מוסיקה מודרנית.
הנה קטע לכלי הקשה מלודיים ותופים:
https://youtu.be/bs_yMbao7IQ?t=17s
כלי הקשה מדרום אמריקה:
https://youtu.be/aFYPs_BeXgU?t=4s
דואט לכלי הקשה:
https://youtu.be/HJvUBLOeFrI
והנה מכונת כלי הקשה שמנגנת לפי מהירות הסיבוב:
https://youtu.be/BJjOdLovlvs
קטע אלקטרוני שבמרכזו כלי הקשה:
https://youtu.be/Bk1pX9qlLGY
הנה כלי הקשה ששמו פאנטם או האנג:
https://youtu.be/xk3BvNLeNgw
קטע לשישיית כלי הקשה, כשכלי הקשה מלודיים במרכזו:
https://youtu.be/e8zzOtKJgSc?t=6s
והנה סרט היכרות ארוך עם כלי ההקשה של התזמורת הסימפונית:
https://youtu.be/-lJctvybAJ8

כולנו נכנסים לעיתים לים או לבריכה ומתחילים לחבוט במים, אבל האם חשבנו להפוך את זה למקצב?
לנשות השבטים באיי ונואטו שבדרום האוקיינוס השקט, חלק מאיי שלמה הנמצאים לא רחוק מפפואה גינאה החדשה, יש מסורת עתיקת יומין של "מוסיקת מים" (Water music). נשות איי שלמה מנגנות על המים, או למעשה מתופפות על מים בטכניקה שזכתה לכינוי "תיפוף מים" (Water drumming).
בטכניקות משתנות ומגוונות יודעות נשות השבטים להפיק מיני צלילים שונים, שזכו לשמות ציוריים במיוחד. במשך אלפי שנים נוצרו צלילים מסורתיים ועתירי דימויים, כמו "גלים נשברים אל השונית", "קול הברק" או "לוויתן משחק עם לוויתן צעיר".
את הטקס המוסיקלי הזה מבצעות נשות השבטים כשהן עומדות במבנה של חצי-ירח, רוקדות ריקוד מלא קצב ועטויות בתלבושות מסורתיות שעשויות עלים ופרחים.
נראה שהטקסים הללו, מוסיקליים ורוחניים כאחד, הם עתיקים מאד ובעלי שורשים פרהיסטוריים.
תיפוף המים של נשות איי שלמה:
http://youtu.be/hwy69tsFEIU
תיפוף מים בשבט הוונואטו:
http://youtu.be/pEgJhfWKq4A
ו
כאן עם שירה:
http://youtu.be/QwyWeM_un0I
וגם כאן:
http://youtu.be/7y8IBjIdq_k

ריקוד הרוקנ'רול (Rock and Roll dance), או ריקוד רוק אנד רול, הם ריקודי זוגות סוערים שרקדו בשנות ה-50 לצלילי מוסיקת הרוק'נרול הסוחפת, שפרצה אז והפכה להצלחה מסחררת.
המוסיקה הזו נוגנה במשקל 4/4 עם הדגשות על הפעימות ה-2 וה-4.
זהו ריקוד שנוצר אז בארה"ב מתוך משפחת ריקודי הרוק'נרול, שכללה בין השאר את הבוגי ווגי, הטוויסט והלינדי-הופ.
הרוקנ'רול ידוע בשם המקצועי "ג'ייב" (Jive). בצעד הבסיסי שלו יש 8 צעדים מה שהופך אותו לריקוד מהיר מאד. הוא מחייב אנרגיה רבה ומקרין אותה, לצד אווירה השובבות והעליצות שגלומה בו. מהירותו של ריקוד הרוקנ'רול היא גבוהה ומונה מעל 40 תיבות מוסיקליות לדקה.
הריקוד נולד והתפתח ביחד עם מוסיקת הרוק'נרול, בארצות הברית של שנות ה-50. המוסיקה הזו נוצרה ממקורות מוסיקליים כמו בלוז, ג'אז, בוגי-ווגי ורית'ם אנד בלוז,עם השפעה של "שגעון הסווינג" בשנות ה-30 וה-40.
ממוסיקת הרוקנ'רול התפתח הרוק של שנות ה-60 ואחריהן ואז כבר נטשו את הריקוד האופייני לרוקנרול, לטובת ריקודים חדשים ומודרניים יותר.
כך נראים ריקודי הרוקנ'רול:
https://youtu.be/5a1NL9DKHCE
ופעם:
https://youtu.be/Rf55gHK48VQ
זוג רקדנים מראה איך רוקדים את הרוקנ'רול:
https://youtu.be/MTEHuEVnoW0
הצמד המעולה ארל ברטון וליזה גיי מגיעים לרוקנ'רול בסרט "רוק מסביב לשעון":
https://youtu.be/yDIIt-WsdM8
וסרט תיעודי על הריקוד האופנתי הזה:
https://youtu.be/jztuXfR5q9M?long=yes
קצב

קֶצֶב (Rhythm) הוא מושג שמתאר דברים החוזרים שוב ושוב, במרווחי זמן קבועים או משתנים.
במוסיקה מקיף הקצב את כל יחסי הזמן במוזיקה. מרכיבים מוסיקליים שונים נכללים בו, כמו המִשְׁקָל (ארגון הפעמות בתיבה המוסיקלית), המִקְצָב (היחסים שבין אורך, או משך הצלילים שבמנגינה) והמִפְעָם (מהירות המנגינה, המכונה בשפת המוסיקה "טמפו").
ואם הקצב במוסיקה הוא אחד המרכיבים החשובים והבסיסיים ביותר, הוא נוגע גם בתחומים אחרים. ואכן, גם אם קצב ומוסיקה הולכים לגמרי ביחד, הקצב הוא מרכיב משמעותי בתחומים רבים, כמו בריקוד, פסיכולוגיה, רפואה, מתמטיקה, פיסיקה, ואפילו בפילוסופיה. הקצב הוא גם חלק מהותי בכל אחד ואחת מאיתנו, וכדי להיווכח בכך פשוט הקשיבו לקצב פעימות הלב שלכם - בעת מנוחה ובמצב בריאותי תקין הלב פועם בקצב של בין 60 ל-100 פעימות בדקה.
הנה הסבר של הקצב והמקצב:
https://youtu.be/9DjoipqbkC8
הקצב כמרכיב בסיסי במוסיקה:
http://youtu.be/c_jEkNiYFNc
הדגמת הקצב והמרכיבים המוסיקליים שלו:
http://youtu.be/GuAZQYjaRng
כמה דוגמאות לתפקידו של הקצב בתחומים אחרים בחיים (מתורגם):
http://youtu.be/2UphAzryVpY
שיר על קצב וריקוד:
http://youtu.be/WMPM1q_Uyxc
ונגן באס שמחליט להראות איך הוא מנגן בגיטרה באס ללא מיתרים:
https://youtu.be/ulxoIly3jt4

כבר בבתי ספר ביפאן מתאמנים תלמידי בית הספר הצעירים על נגינה בתופים היפאניים המסורתיים. הנגינה הזו קרויה ביפאנית "טאיקו" (Taiko), שפירושה ביפאנית "תוף ענק".
מחוץ ליפאן משתמשים במילה "טאיקו" לתוף יפאני, שבכלל נקרא ווא-דאיקו ביפאן. אגב, אותו שם משמש לצורת האמנות החדשה יחסית של נגינה ויצירה של מוסיקה בהרכב של תופים כאלה וגם לשיטת ספורט משונה, המשלבת תיפוף וטאי צ'י.
בשיטה זו מנגנים בתופים הגדולים והעוצמתיים, תוך עמידה בתנוחות הלקוחות מעולם אמנויות הלחימה. הגוף כולו לוקח חלק בפעולת התיפוף, מה שמפעיל אותו בפעילות ספורטיבית של ממש.
תופי ה"בּיוֹוּ דאיקו" הגיעו ליפאן מסין וקוריאה. התופים הללו דמויי חבית, בגדלים שנעים מחצי מטר בקוטר ועד מעל 2 מטר. על תוף ביוו דאיקו אופייני, המגולף לרוב מגזע עץ יחיד, מתוח בדרך כלל עור פרה. את הצליל שאותו משמיע התוף לא ניתן לכוון, לאחר היצירה הראשונה של התוף.
הנה תיפוף טאיקו יפאני מקצועי, של להקת "קודו":
https://youtu.be/C7HL5wYqAbU
ילדי בית הספר מתופפים:
https://youtu.be/9VHrmfetNYw
אחרי כמה שנים:
https://youtu.be/UHjd9t-jY6o
שורת המתופפים היפאנית הזו מדהימה:
https://youtu.be/YNmXNc95ncU
ובוגרים מתאמנים:
https://youtu.be/dqH5JopuZck

אומנות הביטבוקסינג היא מיומנות שבה הזמר מייצר קצב ומוסיקה באמצעות פיו וחלל הפה. זמרי ביטבוקס יכולים לבצע לבדם קטעים שנשמעים כאילו בוצעו בכמה קולות. יש כאלה שמוסיפים גם נגינה בכלי נשיפה, תוך כדי ביצוע מקצבי הביטבוקס שמחקים את כלי ההקשה.
המונח "ביטבוקס" לקוח מהביט-בוקס, מכונות התופים הראשונות של שנות ה-80 שאפשרו לתכנת מקצבים, אותם מקצבים שהיוו את ההשראה למקצבי הקול ושנשמעו דומים להם.
ביטבוקסינג היא אחד היסודות החשובים בתרבות ההיפ הופ, ביחד עם הראפ, הגרפיטי, הברייקדאנס ועוד.
הנה הדגמה מוסברת, מדהימה ומתורגמת של אחד הטובים בביט בוקס:
https://youtu.be/yyjuY9Yw5FM
שירת הביט בוקס:
http://youtu.be/g0_2vmkTmf0
הנה יורי ליין שמנגן במפוחית תוך כדי הוספת ליווי בביטבוקס:
http://youtu.be/7tda6i_bdlA
והנה תותח ביט בוקס מדהים:
http://youtu.be/jLN63bRcY5I
ועוד אחד:
http://youtu.be/rzfbaMnNXOI

ה"תוף המדבר" (Talking drum), המכונה "דונדון", הוא תוף אפריקאי מסורתי, בעל צלילים יחודיים, המסוגל להשמיע אפקטים שונים ומגוונים. בתור "תוף שממש מדבר" הדונדון נחשב כלי קדוש והוא אחד החשובים והמרכזיים שבכלי הנגינה של השבטים במערב אפריקה. במדינות כמו ניגריה, מאלי, חוף השנהב וקמרון מנגנים בו בכל אירוע שבטי וחגיגי.
נגן הטוקינג דראם אוחז את התוף מתחת לבית השחי ומנגנים בו בעזרת מקל מכופף. משני צדדיו מתוחים על התוף עורות של עז או כבש. גובה הצליל משתנה על ידי לחיצה והרפייה של החבלים המתוחים בין עורות התוף, על ידי הזרוע המונחת עליו.
אבל לא רבים יודעים שכבר מימי קדם היה הטוקינג דראם אמצעי תקשורת שאפשר תקשורת רחוקה במערב אפריקה. לכל כפר היה קוד משלו וכשהקישו את המסר מהכפר שמעו אותו כל הכפרים שבסביבה. מסרים כאלה הועברו לרדיוס של 30 קילומטרים מסביב לכפר. מסרי ה"תוף המדבר" סייעו בעיתות מלחמה וגם בזמני שלום, לשימושים כמו בהזמנה למסחר בשוק, מסרים על מזג אוויר, הודעה על מחלות בכפר ועוד.
המדהים הוא שבקמרון שבאפריקה כל כך התרגלו לתקשורת הזו שהמשיכו להשתמש ב"טוקינג דראם" אפילו בעת שחלק מהאנשים החזיקו כבר מכשירים סלולאריים. הם כל כך התרגלו והיו מיומנים בהעברת מסרים בעזרת התופים הללו, שהמנהג להשתמש בהם נמשך..
שמו של התוף ניתן לו על שום צליליו, המזכירים את שפת הדיבור בניבים האפריקאים.
הנה סיפורו של הדונדון, הטוקינג דראם:
http://youtu.be/rw-CuQ0bqrg
הסבר מקיף יותר על ההיסטוריה של ה"תוף המדבר":
http://youtu.be/AHFIJZm2dzw?t=1m51s
מצגת וידאו על שימושי התקשורת שלו:
http://youtu.be/9dHzlPFUA1E
ילדים לומדים לתופף באמצעי התקשורת והמוסיקה הזה מגיל צעיר:
http://youtu.be/zDsnlzl8T68
נגן טוקינג דראם מנגן קטע עם צליליו:
http://youtu.be/gyANuUwGtbA
והדגמת המקצבים של הטוקינג דראם:
http://youtu.be/B4oQJZ2TEVI

דִקלוּם הוא קְרִיאָה או הַקרָאָה של קטע מילולי. אדם שמדקלם אומר את הדברים בקצב שאינו של דיבור רגיל.
לעתים בדקלום אנו מקריאים את הקטע ולא פעם אף בליווי מוסיקלי.
הנה הדקלום היפה ביותר ששמענו זמן רב:
http://youtu.be/auSo1MyWf8g
מהי להקה של איש אחד?
להקה של איש אחד היא מושג שמתייחס לנגן שמנגן בו-זמנית בהרבה כלים שונים. רוב האמנים של "להקת איש-אחד" מופיעים ברחוב, כנגני רחוב.
להקות של איש אחד הם נגנים מצוינים, וירטואוזים שמנגנים בו בזמן בידיהם, רגליהם, ברכיהם, כפות רגליהם וכמובן פיהם!
הנה סרטון של להקה של איש-אחד בלובליאנה:
http://youtu.be/gToWQGedLHU
להקת איש אחד שמנגן רוק, עם מערכת תופים שלמה שבנה על גבו:
http://youtu.be/nDLrpG0DCqI
נגן ג'אז שמבצע לבדו בכל הכלים חוץ מהצופים, קטעי ג'אז מורכבים לתזמורת ג'אז:
https://youtu.be/ZpiCEVHtHXM
איש מקרואטיה שהוא להקה-של-איש-אחד:
http://youtu.be/uXMuWi0dUBc
ועם הלופרים והסמפלרים של היום יש גם כאלה שמייצרים שיר לבדם:
https://youtu.be/qafTgd4e2TI
להקה של איש אחד היא מושג שמתייחס לנגן שמנגן בו-זמנית בהרבה כלים שונים. רוב האמנים של "להקת איש-אחד" מופיעים ברחוב, כנגני רחוב.
להקות של איש אחד הם נגנים מצוינים, וירטואוזים שמנגנים בו בזמן בידיהם, רגליהם, ברכיהם, כפות רגליהם וכמובן פיהם!
הנה סרטון של להקה של איש-אחד בלובליאנה:
http://youtu.be/gToWQGedLHU
להקת איש אחד שמנגן רוק, עם מערכת תופים שלמה שבנה על גבו:
http://youtu.be/nDLrpG0DCqI
נגן ג'אז שמבצע לבדו בכל הכלים חוץ מהצופים, קטעי ג'אז מורכבים לתזמורת ג'אז:
https://youtu.be/ZpiCEVHtHXM
איש מקרואטיה שהוא להקה-של-איש-אחד:
http://youtu.be/uXMuWi0dUBc
ועם הלופרים והסמפלרים של היום יש גם כאלה שמייצרים שיר לבדם:
https://youtu.be/qafTgd4e2TI
מהם תופי המתכת של טרינידד?
תופי מתכת (Steel Drum) הומצאו באי טרינידד. בעבר היו תופי המתכת בנויים מחביות גדולות שבחלקן העליון יש ריקועים. כל ריקוע הוא שונה ולכן כל הקשה מפיקה צליל בגובה שונה. הנגינה על תופי המתכת היא באמצעות מקלות.
הסיפור ההיסטורי המעניין הוא שתופי המתכת נוצרו בטרינידד לאחר שהצבא האמריקאי עזב את האי והשאיר אחריו חביות דלק רבות.
הנה הרכב של נגני רחוב על תופי מתכת:
http://youtu.be/K4-QC3tOUaM
הרכב תופי המתכת בטרינידד שממנה באו התופים הללו:
http://youtu.be/bQ30uDqOlNs
והרכב יפאני מדהים שמתמחה בנגינת סטיל דראמס:
http://youtu.be/6rRTcqSzWQs
תופי מתכת (Steel Drum) הומצאו באי טרינידד. בעבר היו תופי המתכת בנויים מחביות גדולות שבחלקן העליון יש ריקועים. כל ריקוע הוא שונה ולכן כל הקשה מפיקה צליל בגובה שונה. הנגינה על תופי המתכת היא באמצעות מקלות.
הסיפור ההיסטורי המעניין הוא שתופי המתכת נוצרו בטרינידד לאחר שהצבא האמריקאי עזב את האי והשאיר אחריו חביות דלק רבות.
הנה הרכב של נגני רחוב על תופי מתכת:
http://youtu.be/K4-QC3tOUaM
הרכב תופי המתכת בטרינידד שממנה באו התופים הללו:
http://youtu.be/bQ30uDqOlNs
והרכב יפאני מדהים שמתמחה בנגינת סטיל דראמס:
http://youtu.be/6rRTcqSzWQs
איזה כלי נגינה נראה ככלי לאפיית פיתות?
תוף המתכת שנקרא "הנג" (Hang) ובעברית מכנים אותו "פאנטם" מיוצר בשווייץ על ידי שני אנשים, פליקס וסאבינה רוהנאר, שמייצרים כמות מוגבלת ממנו בכל שנה - הכל בעבודת יד.
זהו תוף לכל דבר, אך בניגוד לתוף רגיל הוא מסוגל להפיק צלילים בגבהים שונים, מה שמאפשר לנגן עליו מנגינות. הוא הושפע מתופי המתכת שנבנו בטרינידד ובטובגו, אך מנגנים בו באמצעות הידיים.
הנה אמנית רחוב בנגינה על הפאנטם השווייצרי:
https://youtu.be/U7qXqnHUkag
תבניות חוזרות, או לופים, הם דבר מהפנט בהנג:
https://youtu.be/8nEZpJL-b2A
דואט יפה של שני נגנים פאנטם:
http://youtu.be/xk3BvNLeNgw
ואותו נגן בדואט עם נגן פאנטם נוסף:
http://youtu.be/Z_DhNLCyVss
למעשה מדובר במשפחה של כלים - האפי, קייזן, ראב והנד פאן:
https://youtu.be/a32Bd1F7y9g
וקטע ארוך של נגינת האנג מרגיעה:
https://youtu.be/Sp5dgy8UDKs
תוף המתכת שנקרא "הנג" (Hang) ובעברית מכנים אותו "פאנטם" מיוצר בשווייץ על ידי שני אנשים, פליקס וסאבינה רוהנאר, שמייצרים כמות מוגבלת ממנו בכל שנה - הכל בעבודת יד.
זהו תוף לכל דבר, אך בניגוד לתוף רגיל הוא מסוגל להפיק צלילים בגבהים שונים, מה שמאפשר לנגן עליו מנגינות. הוא הושפע מתופי המתכת שנבנו בטרינידד ובטובגו, אך מנגנים בו באמצעות הידיים.
הנה אמנית רחוב בנגינה על הפאנטם השווייצרי:
https://youtu.be/U7qXqnHUkag
תבניות חוזרות, או לופים, הם דבר מהפנט בהנג:
https://youtu.be/8nEZpJL-b2A
דואט יפה של שני נגנים פאנטם:
http://youtu.be/xk3BvNLeNgw
ואותו נגן בדואט עם נגן פאנטם נוסף:
http://youtu.be/Z_DhNLCyVss
למעשה מדובר במשפחה של כלים - האפי, קייזן, ראב והנד פאן:
https://youtu.be/a32Bd1F7y9g
וקטע ארוך של נגינת האנג מרגיעה:
https://youtu.be/Sp5dgy8UDKs
