» «

קרבות אוויר

קמיקזה
מי היו טייסי הקמיקזה?



הטייסים המתאבדים של הקַמִיקַזֶה (Kamikaze) הם אחד הדברים הקשים שהולידה המלחמה הגדולה מכולן. זה קרה לקראת תום המלחמה, בשנת 1944. צעירים יפאניים, חלקם נערים בני 16, גויסו בהמוניהם לצבא ההולך ומפסיד במלחמה באמריקה. הצעירים הללו נדרשו לצבא יפאן כדי להפוך לבשר התותחים של המלחמה נגד בנות הברית. לצבא היפאני כבר לא היו שום מחסומים או עכבות והוא שלח אנשים צעירים וללא הכשרה של ממש, בדרך אל מוות יזום ומכוון ואל מה שהגנרלים היפאניים הציגו להם כתהילה וככבוד.

הגנרלים של יפאן שלחו את הצעירים הללו על מטוסי קרב, אך לא במטרה להילחם, אלא בכוונה למות. לאחר שיטילו על המשחתות, האוניות ונושאות המטוסים האמריקניות פצצות של 250 קילוגרם, הם נדרשו לכוון את מטוסיהם אל הספינות, ממש לאמצע הספינה, ולהתרסק עליהן, כדי להטביען. מעל 2,800 תקיפות קימקזה התבצעו במלחמה כולה.

בצבא האמריקאי הבינו שהחוקים השתנו בבת אחת. עשרות משחתות ואניות אמריקניות טבעו בשל המתקפות הללו. נושאות מטוסים נפגעו שוב ושוב וגם אם לא טבעו, הן יצאו לא פעם משימוש לתקופות שונות, עד שהושלמו התיקונים. זו הייתה, כמו שתיארו את זה אז בצי, "מלחמה בין גברים הנחושים למות ובין גברים הנלחמים כדי לחיות".

האמת כמובן מעט שונה. לא כל טייסי הקמיקזה יצאו מרצונם למבצע האחרון שלהם. רבים בהם חששו וביקשו לוותר. הם לא תמיד ידעו שהמטוסים שלהם נבנו במיוחד למשימות התאבדות כאלה. הם לא צויידו בכני נחיתה ובנשק לקרב אוויר והיו בנויים בעיקר כדי להגיע אל היעד. ליתר בטחון גם תודלקו המטוסים בדלק שיספיק רק כדי להגיע אל היעד ולא כדי לחזור הביתה. כך, ידעו המפקדים, ייאלצו הטייסים לבצע את המשימה ולמות, במקום להתרסק ללא דלק וללא כבוד...


הנה סיפורם של טייסי הקמיקזה:

https://youtu.be/PsI79eO23K0


פגיעה באחת הספינות הגדולות של הצי האמריקאי:

http://youtu.be/hziFBOx4yqc


הזווית של הטייסים היפאנים, מתוך סרט אמריקאי:

http://youtu.be/czAwsE7yLBc


כך בקורס טיס הפכו היפנים את הטייסים שלהם לטייסי קרב מעולים (עברית):

https://youtu.be/NRvd9YQkquo


ההשראה שלקחו הנאצים מהקמיקזי היפאנים (עברית):

https://youtu.be/pYKAwsrU9Mg


וסרט תיעודי על טייסי הקאמיקזה המתאבדים של יפאן:

https://youtu.be/VNeu_DgJG6Y?long=yes?t=10s
הפצצות אוויר
מתי ניצחו המטוסים את ספינות האוויר?



תחילת המאה העשרים הייתה העידן של ספינות האוויר. הצפלינים של אותם ימים שטו בשמיים, עמוסי נוסעים עשירים, שלראשונה ראו את העולם מלמעלה. היה בהם משהו שדיבר לחלום האנושי העתיק כל כך, לעוף.

כמו ספינות נופש, החלו אז חברות תיירות להסיע בצפלינים את השמנה והסלתה של אירופה וצפון אמריקה, לטיולים ארוכים ומהנים. כמו בשיט תענוגות ימי, אבל באוויר. עם אוכל טוב, חדרים פרטיים והמון זמן פנוי למשחקים, שיחות ובילויים, לא הפסיקו המסודרים של התקופה, לבלות ולגלות את העולם. בנוחות בלתי נגמרת וברצף של חוויות חברתיות, הם שייטו להם בשמיים בהנאה, בדרך אל היעד הבא.

לכאורה לא היה שום סיכוי למטוסים אז. הם היו אז רועשים, לא בטוחים, קטנים, דחוסים ומיהרו להגיע אל היעד. בטח לא משהו שמשתמשים בו לטיול תענוגות מתמשך ונינוח.

ובכל זאת, בתוך שנים ספורות הם עתידים להחליף את ספינות האוויר לחלוטין. כשהחלו הדגמים הראשונים של מטוסי הנוסעים לחצות את האוקיינוסים ולגמוע מרחקים ארוכים, הסתמנה המהירות שלהם כגורם מנצח. שלא כמו בספינה, לפתע לא היית צריך לשריין ימים ארוכים להפלגה לארץ אחרת. המטוס הביא אותך בתוך פחות מיממה גם לארצות רחוקות כמו אמריקה ואוסטרליה.

ממד אלים יותר למאבק הזה נוצר במהלך מלחמת העולם הראשונה, כשהמטוסים וספינות האוויר הגיעו לכדי עימותים צבאיים ביניהם וקרבות של ממש. קרוב ל־100 ספינות אוויר בנו הגרמנים לקראת ובמהלך המלחמה. הצפלינים הללו מילאו תפקיד משמעותי בפעילות המלחמתית, הן בהפצצות, בעיקר של לונדון, הבירה הבריטית. אבל היה להם גם שימוש בתפקידי מודיעין, בעיקר באמצעות צילומים אוויריים של כוחות האוייב.

אבל הבריטים הצליחו במהירות לשכלל את אמצעי הלוחמה נגדם, הן מצד מטוסיהם הקלים, שהשמידו ספינות אוויר גרמניות בקלות יחסית והן במערכות הגנה אנטי־אווירית, שהפכו את השימוש הגרמני בצפלינים למסוכן ולא יעיל.

כך הופסק השימוש בצפלינים להפצצות, כמעט לחלוטין. גם בצד המודיעיני נוצר שינוי, כשיותר ויותר מטוסים קלים החליפו את הצפלינים. המטוסים הללו החלו למלא במקומם משימות של צילום ומעקב אחרי תנועת הכוחות.

וכך, מסומנת התקופה הזו בהיסטוריה של התעופה, כמאבק איתנים בין שתי טכנולוגיות תעופה. אלה היו טכנולוגיות שונות זו מזו לחלוטין. מצד אחד הצפלינים - טכנולוגיה המציעה כלי טיס קלים מהאוויר, אך איטיים, מסורבלים ופגיעים יחסית. מנגד המטוסים הקלים - שהם בכל זאת כלי טיס כבדים מהאוויר, אך זריזים וקלי תנועה ובעיקר בעלי יכולת לוחמה שהולכת ומשתפרת במהירות.

גם אם נראה בהתחלה שהכף נוטה לצד ספינות האוויר, הדגימו יותר ויותר אסונות אוויריים שספינות האוויר לא צריכות מלחמה כדי לסבול מבעיות בטיחות חמורות. אבל אז בא האסון האווירי הגדול של שנות ה-30 והכריע, פסיכולוגית לפחות, את הכף.

זה קרה כשהצפלין "הינדנבורג", פאר תעשיית האוויר הגרמנית של התקופה, נשרף בעת נחיתה בארצות הברית. זה היה האסון הראשון מסוגו, שהוסרט וצולם ופורסם בכל העולם. ממש כמו הטיטאניק, הספינה הגדולה בהיסטוריה שטבעה כמה עשורים לפני כן, היה הצפלין "הינדנבורג", ספינת האוויר הגדולה ביותר שנבנתה אי-פעם, למכונת קטל איומה.

מה, אם כן, יגידו אזובי האוויר?

ואכן, "אסון ההינדנבורג", שהביא באסון של שנת 1937 למותם של 35 נוסעים ואנשי צוות, הדגים אז לראשונה את הסכנות המהותיות הטמונות בטיסה בספינות האוויר הללו. בבת אחת איבדו ספינות האוויר את הסיכוי שלהן לנצח בקרב על ההגמוניה האווירית.

בעוד המטוסים הולכים ומשתלטים על השמיים, הלכו ספינות האוויר ונעלמו. בתוך מאה שנה בלבד עתידים המטוסים לשנות את העולם. ספינות האוויר לעומתם ישמשו שנים רבות בעיקר כבלוני פרסום גדולים ומרחפים. דוממים, שותקים ומפרסמים מוצרים ושירותים...


הנה סיפור המאבק בין ספינות האוויר והמטוסים:

https://youtu.be/VNOusZLO7y4


ההפצצות של הצפלין על לונדון:

https://youtu.be/uZqqWSUirls


קרבות אוויר קולנועיים, בין מטוסים לספינות אוויר, בדרכן להפצצה:

http://youtu.be/lnW_M5Qb7mw


ועוד תיאור:

http://youtu.be/e5eU7VJm9MM
הפצצות אוויר
מתי הפציצו ספינות אוויר את בריטניה?



מרגע לידתה הייתה ספינת האוויר פלא אווירי. ממש כמו ספינות בים ומרכבות ביבשה, גם היא הייתה ההגשמה של חלום בן אלפי שנים לשייט בשמיים. אבל די מהר הבינו שיש לה סיכוי לעשות עוד מהפך - להיות ספינת קרב אווירית. ואכן, בשנת 1908, עוד בטרם הבשילה ההמצאה המופלאה, כבר היה מי שהעלה את הרעיון להשתמש בספינות האוויר כנושאות פצצות. זה היה בספרו של ג'ורג' ולס "המלחמה באוויר". תוארו שם בפירוט הפצצות אוויר של ערים אירופיות מספינות אוויר אדירות. 4 שנים לאחר מכן השתמש הצבא האיטלקי לראשונה בספינות האוויר לצורך הפצצת סיור באזור תורכיה.

שנת 1915 הייתה שנת ההפצצות הגרמניות על בריטניה. בעזרת ספינות האוויר הם הצליחו לעקוף את חיל הים הבריטי ובמשך שנתיים שימשו ספינות אוויר כמפציצים מבהילים, אם כי לא ממש מדויקים. הנזק שגרמו היה מועט וכללי. קשה היה לנווט אותם למטרה וקשה היה להם עוד יותר לפגוע במטרות של ממש. הם בעיקר הנחיתו פצצות על יעדים כלליים וקיוו להצלחה. מטוסים בריטיים ותותחים נגד מטוסים הרבו לפגוע בהם וכעבור שנתיים, בשנת 1917 הם סיימו את תפקידם ההיסטורי והלא ממש מוצלח כמפציצי קרב.


הנה סיפור ההפצצות של הצפלין על לונדון:

https://youtu.be/uZqqWSUirls


עוד תיאור:

http://youtu.be/e5eU7VJm9MM


וקרבות אוויר דמיוניים צולמו לקולנוע על מטוסים שמנסים לעצור ספינת אוויר בדרך להפצצה:

http://youtu.be/lnW_M5Qb7mw


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.