שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מהו ריקוד הטנגו של ארגנטינה?
הטנגו (Tango) הוא מהריקודים המוכרים בעולם. זהו ריקוד זוגי, מתואם היטב וחם, שנולד בבירת ארגנטינה בואנוס איירס ובעיר מונטווידאו. עד היום רוקדים טנגו, כשערבי הריקוד הללו, של הטנגו, נקראים "מילונגה".
בטנגו רבים רואים את הסמל הלאומי של ארגנטינה. הוא קצבי מאוד ובעל מקצבים וצלילים אופייניים ומיוחדים רק לו.
את מוסיקת הטנגו ניגנו במקור כלים כמו בנדונאון - סוג של אקורדיון הכרחי במוסיקת הטנגו ובמידה רבה גם זה שקובע את קצב הריקוד. לבנדונאון מצטרפים לא פעם גם כינור ופסנתר, המשלימים אותו להרכב טנגו קלאסי. כיום כמובן שמנגנים טנגו גם בהרכבים גדולים ותזמורות.
את ריקוד הטנגו מוביל על פי המסורת, הגבר. במהלך הריקוד הוא מוביל את האישה, כשפלג גופם העליון צמוד זה לזה, באזור הלב. הם רוקדים יחד, תמיד בכיוון הנגדי לכיוון השעון.
לרוקדים את הטנגו יש גם לבוש מסורתי. הנשים רוקדות בנעלי עקב ותמיד בשמלה, לרוב עם מחשוף וחושפנית גם למטה, בכדי שהרגליים יוכלו לנוע בשמלה בחופשיות. לעומתן רוקדים הגברים לרוב בחליפת ערב מהודרת, כשנעליהם סופר מצוחצחות.
מקור המילה טנגו הוא כפי הנראה מהמילה הלטינית tangere שפירושה 'לגעת'.
הנה סרטון שמציג את הריקוד המיוחד הזה:
http://youtu.be/kEnrsVzJDTk
טנגו של קרלוס גרדל Por una Cabeza:
https://youtu.be/Gcxv7i02lXc
קליפ עם גירסה יותר מודרנית של הטנגו:
http://youtu.be/HG0Q530daGI
וזוג בפסטיבל הטנגו בארגנטינה:
https://youtu.be/_1VNc2VF4Do?t=44
הטנגו (Tango) הוא מהריקודים המוכרים בעולם. זהו ריקוד זוגי, מתואם היטב וחם, שנולד בבירת ארגנטינה בואנוס איירס ובעיר מונטווידאו. עד היום רוקדים טנגו, כשערבי הריקוד הללו, של הטנגו, נקראים "מילונגה".
בטנגו רבים רואים את הסמל הלאומי של ארגנטינה. הוא קצבי מאוד ובעל מקצבים וצלילים אופייניים ומיוחדים רק לו.
את מוסיקת הטנגו ניגנו במקור כלים כמו בנדונאון - סוג של אקורדיון הכרחי במוסיקת הטנגו ובמידה רבה גם זה שקובע את קצב הריקוד. לבנדונאון מצטרפים לא פעם גם כינור ופסנתר, המשלימים אותו להרכב טנגו קלאסי. כיום כמובן שמנגנים טנגו גם בהרכבים גדולים ותזמורות.
את ריקוד הטנגו מוביל על פי המסורת, הגבר. במהלך הריקוד הוא מוביל את האישה, כשפלג גופם העליון צמוד זה לזה, באזור הלב. הם רוקדים יחד, תמיד בכיוון הנגדי לכיוון השעון.
לרוקדים את הטנגו יש גם לבוש מסורתי. הנשים רוקדות בנעלי עקב ותמיד בשמלה, לרוב עם מחשוף וחושפנית גם למטה, בכדי שהרגליים יוכלו לנוע בשמלה בחופשיות. לעומתן רוקדים הגברים לרוב בחליפת ערב מהודרת, כשנעליהם סופר מצוחצחות.
מקור המילה טנגו הוא כפי הנראה מהמילה הלטינית tangere שפירושה 'לגעת'.
הנה סרטון שמציג את הריקוד המיוחד הזה:
http://youtu.be/kEnrsVzJDTk
טנגו של קרלוס גרדל Por una Cabeza:
https://youtu.be/Gcxv7i02lXc
קליפ עם גירסה יותר מודרנית של הטנגו:
http://youtu.be/HG0Q530daGI
וזוג בפסטיבל הטנגו בארגנטינה:
https://youtu.be/_1VNc2VF4Do?t=44
מאיפה באו ריקודי העם בישראל?
ריקודי עם בישראל הם נוהג חברתי שהיה אהוב על החלוצים בעליות הראשונות לארץ. ראשונה הייתה ההורה, ריקוד ישראלי אולי, אבל ששורשיו הם בכלל במזרח אירופה ואפילו שמו בא מהמילה היוונית "כוריאה", שפירושה ריקוד.
עם קום המדינה הפכו ריקודי העם לדרך בילוי נפוצה בישראל ובכל קיבוץ ועיר רקדו אותם בחגיגות ושמחות ציבוריות. חוגים לריקודי-עם הפיצו את הריקודים המקובלים והגדילו את מעגל הרוקדים.
אם ההורה הייתה ריקוד ואז הפכה לשירים כמו "הורה" של אבי טולדנו או "הורה היאחזות" של להקת כוורת, מרבית ריקודי העם האחרים הומצאו על שירים ישראליים פופולאריים בתקופות שונות.
כן, לקהילת הרוקדים והמרקידים יש את מבחר הריקודים המוכרים לה. יוצרים שונים ממציאים כל הזמן לשירים חדשים ריקודים חדשים. הם מלמדים לרקוד אותם בחוגים לריקודי-עם ובמסגרת מפגשים שהמרכזי שבהם הוא פסטיבל ריקודי העם השנתי בכרמיאל. הריקודים שזוכים להצלחה מופצים במהירות בין המדריכים ונכנסים לאוצר ריקודי העם בישראל.
הנה תולדות ריקודי העם ואופנת הבגדים של ריקודי העם בישראל (עברית):
https://youtu.be/t_LrtA4EF3M
וההורה שהוא בכיר ריקודי העם בישראל (עברית):
https://youtu.be/nq7dEQqHows
ריקודי עם בישראל הם נוהג חברתי שהיה אהוב על החלוצים בעליות הראשונות לארץ. ראשונה הייתה ההורה, ריקוד ישראלי אולי, אבל ששורשיו הם בכלל במזרח אירופה ואפילו שמו בא מהמילה היוונית "כוריאה", שפירושה ריקוד.
עם קום המדינה הפכו ריקודי העם לדרך בילוי נפוצה בישראל ובכל קיבוץ ועיר רקדו אותם בחגיגות ושמחות ציבוריות. חוגים לריקודי-עם הפיצו את הריקודים המקובלים והגדילו את מעגל הרוקדים.
אם ההורה הייתה ריקוד ואז הפכה לשירים כמו "הורה" של אבי טולדנו או "הורה היאחזות" של להקת כוורת, מרבית ריקודי העם האחרים הומצאו על שירים ישראליים פופולאריים בתקופות שונות.
כן, לקהילת הרוקדים והמרקידים יש את מבחר הריקודים המוכרים לה. יוצרים שונים ממציאים כל הזמן לשירים חדשים ריקודים חדשים. הם מלמדים לרקוד אותם בחוגים לריקודי-עם ובמסגרת מפגשים שהמרכזי שבהם הוא פסטיבל ריקודי העם השנתי בכרמיאל. הריקודים שזוכים להצלחה מופצים במהירות בין המדריכים ונכנסים לאוצר ריקודי העם בישראל.
הנה תולדות ריקודי העם ואופנת הבגדים של ריקודי העם בישראל (עברית):
https://youtu.be/t_LrtA4EF3M
וההורה שהוא בכיר ריקודי העם בישראל (עברית):
https://youtu.be/nq7dEQqHows
איך נראה ריקוד שבט הזולו?
שבט זולו הוא עם גדול של כ-10 מיליון איש, הקבוצה הגדולה ביותר מהקבוצות העממיות שבדרום אפריקה. בעבר הם היו בעלי צבא חזק מאד והקימו אימפריה של ממש, שגם נלחמה בבורים, במה שנקרא "מלחמת הבורים" וניצחה את האימפריה החזקה בתבל באותה תקופה - הצבא של האימפריה הבריטית (זה קרה בקרב המפורסם באיסאנדלוואנה).
היום הזולו הם ברובם עניים מרודים וחיים בפחונים עלובים. מהעבר המפואר הם בעיקר מתגאים עדיין במוסיקה המיוחדת שלהם ובתרבות המפוארת, שכוללת ריקודים מסורתיים כמו זה שבסרטון והקשה קצבית בתופי הטאם-טאם - מה שהיה פעם אמצעי התקשורת המרכזי של הילידים.
הנה סרטון המציג את הריקוד השבטי של בני שבט הזולו:
http://youtu.be/JDTYPTArGeI
ריקוד חתונה של בנות הזולו:
https://youtu.be/BfMsn0udNCQ
ועוד ריקוד עממי של הזולו:
https://youtu.be/HxhhF_nHxIs
שבט זולו הוא עם גדול של כ-10 מיליון איש, הקבוצה הגדולה ביותר מהקבוצות העממיות שבדרום אפריקה. בעבר הם היו בעלי צבא חזק מאד והקימו אימפריה של ממש, שגם נלחמה בבורים, במה שנקרא "מלחמת הבורים" וניצחה את האימפריה החזקה בתבל באותה תקופה - הצבא של האימפריה הבריטית (זה קרה בקרב המפורסם באיסאנדלוואנה).
היום הזולו הם ברובם עניים מרודים וחיים בפחונים עלובים. מהעבר המפואר הם בעיקר מתגאים עדיין במוסיקה המיוחדת שלהם ובתרבות המפוארת, שכוללת ריקודים מסורתיים כמו זה שבסרטון והקשה קצבית בתופי הטאם-טאם - מה שהיה פעם אמצעי התקשורת המרכזי של הילידים.
הנה סרטון המציג את הריקוד השבטי של בני שבט הזולו:
http://youtu.be/JDTYPTArGeI
ריקוד חתונה של בנות הזולו:
https://youtu.be/BfMsn0udNCQ
ועוד ריקוד עממי של הזולו:
https://youtu.be/HxhhF_nHxIs
מה סוד האנרגיה של הריקוד הגאורגי?
מי לא נחשף פעם לריקוד הגאורגי (Georgian dance) הסוער, אנרגטי ועוצר הנשימה, מרובה הקפיצות והתזוזות המהירות של הגברים, לעתים היא ממש מזכירה מעוף של להקות ציפורים מתואמות. לעתים הקפיצות שלהם נדמות לריחוף יותר מאשר לריקוד שמתנהל בצמוד כוחות המשיכה.
יש הבדל בין העוצמה כמעט הפראית והקצב הסוחף של ריקודי הגברים והמוסיקה שמלווה אותם, לריקודי הנשים הגרוזיניות, העדינים והמאופקים.
חוץ מהטמפרמנט המופלא שלהם, ריקודי הפולקלור הגרוזיניים מפורסמים בעולם כולו, גם בתלבושות הצבעוניות והאותנטיות, כל סט תלבושות הוא שונה, לפי הריקוד והאזור ממנו הוא בא בגיאורגיה.
אפרופו אזורים - כל ריקוד הוא ייחודי ובעל אופי ותנועה המציגים צדדים בקצב החיים של האזור שממנו הוא בא ונוצר. כך ניתן להבחין בהבדלים ברורים בין ריקודי העמקים, כמו דבלורי או אצ'רולי, אל מול ריקודי ההרים, דוגמת הקזבגורי והחבסורולי.
הווירטואוזיות שמחייב הריקוד הגיאורגי היא אדירה ודורשת מהרקדנים כושר פיזי מעולה ועבודה מפרכת של תרגול, אימון והתמסרות מלאה. תנועות הריקוד של הרקדנים מהירות יותר ממה שהעין מצליחה לקלוט ומסונכרנות ביניהם ברמה גבוהה. הלהקות הגיאורגיות מופיעות ברחבי העולם ועושות עבודת שיווק מצוינת לתרבות העתיקה והמסקרנת הזו.
הנה ריקוד עממי מגאורגיה:
https://youtu.be/GxCUGDMOURI
להקת המחול הלאומית של גאורגיה "סוקישווילי":
https://youtu.be/7Hghpl06mdA
רקדן גאורגי מספר:
https://youtu.be/lObbGydVSg4
מי לא נחשף פעם לריקוד הגאורגי (Georgian dance) הסוער, אנרגטי ועוצר הנשימה, מרובה הקפיצות והתזוזות המהירות של הגברים, לעתים היא ממש מזכירה מעוף של להקות ציפורים מתואמות. לעתים הקפיצות שלהם נדמות לריחוף יותר מאשר לריקוד שמתנהל בצמוד כוחות המשיכה.
יש הבדל בין העוצמה כמעט הפראית והקצב הסוחף של ריקודי הגברים והמוסיקה שמלווה אותם, לריקודי הנשים הגרוזיניות, העדינים והמאופקים.
חוץ מהטמפרמנט המופלא שלהם, ריקודי הפולקלור הגרוזיניים מפורסמים בעולם כולו, גם בתלבושות הצבעוניות והאותנטיות, כל סט תלבושות הוא שונה, לפי הריקוד והאזור ממנו הוא בא בגיאורגיה.
אפרופו אזורים - כל ריקוד הוא ייחודי ובעל אופי ותנועה המציגים צדדים בקצב החיים של האזור שממנו הוא בא ונוצר. כך ניתן להבחין בהבדלים ברורים בין ריקודי העמקים, כמו דבלורי או אצ'רולי, אל מול ריקודי ההרים, דוגמת הקזבגורי והחבסורולי.
הווירטואוזיות שמחייב הריקוד הגיאורגי היא אדירה ודורשת מהרקדנים כושר פיזי מעולה ועבודה מפרכת של תרגול, אימון והתמסרות מלאה. תנועות הריקוד של הרקדנים מהירות יותר ממה שהעין מצליחה לקלוט ומסונכרנות ביניהם ברמה גבוהה. הלהקות הגיאורגיות מופיעות ברחבי העולם ועושות עבודת שיווק מצוינת לתרבות העתיקה והמסקרנת הזו.
הנה ריקוד עממי מגאורגיה:
https://youtu.be/GxCUGDMOURI
להקת המחול הלאומית של גאורגיה "סוקישווילי":
https://youtu.be/7Hghpl06mdA
רקדן גאורגי מספר:
https://youtu.be/lObbGydVSg4
ריקודים עממיים
איך הפך ריקוד הסמבה המושמץ לסמל של ברזיל?
הסמבה הוא הריקוד הפופולארי ביותר בברזיל. היום מדובר בריקוד המסורתי של ברזיל, שהוא גם סגנון מוסיקלי. אך לא תמיד זה היה מצבו.
משערים ששם הריקוד, "סמבה", הגיע מהמילה "מֶסֵמבה" (mesemba), שמו של מקצב דתי באנגולה שבאפריקה. בברזיל היה הסמבה ריקוד חילוני דווקא. עד תחילת שנות ה-20 של המאה הקודמת היה המוניטין של הריקוד הזה בעייתי. בשל האופי הגס והמוחצן שלו, הוא אף הוצא אל מחוץ לחוק.
עם הזמן הפך הסמבה לסמל לאומי לברזיל, במיוחד בזכות היות הריקוד התוסס מרכיב מרכזי בקרנבלים של ברזיל, שהמוני תיירים נוהרים אליהם בכל שנה ושמכל העולם אוהבים אנשים לצפות בהם בטלוויזיה.
במצעד השנתי של בתי הספר לסמבה, במסגרת הקרנבל, מכין כל בית ספר לסמבה ריקוד סמבה מיוחד, הסובב סביב הנושא שבחר בית הספר להציג באותה השנה ומציג אותו בריקוד, תלבושות ססגוניות, עזרים מרשימים ומוסיקה מלהיבה.
הנה ריקוד סמבה בסגנון בתי הספר לריקוד של ברזיל:
http://youtu.be/hPOSxIVi7cE
הסמבה הוא הריקוד הפופולארי ביותר בברזיל. היום מדובר בריקוד המסורתי של ברזיל, שהוא גם סגנון מוסיקלי. אך לא תמיד זה היה מצבו.
משערים ששם הריקוד, "סמבה", הגיע מהמילה "מֶסֵמבה" (mesemba), שמו של מקצב דתי באנגולה שבאפריקה. בברזיל היה הסמבה ריקוד חילוני דווקא. עד תחילת שנות ה-20 של המאה הקודמת היה המוניטין של הריקוד הזה בעייתי. בשל האופי הגס והמוחצן שלו, הוא אף הוצא אל מחוץ לחוק.
עם הזמן הפך הסמבה לסמל לאומי לברזיל, במיוחד בזכות היות הריקוד התוסס מרכיב מרכזי בקרנבלים של ברזיל, שהמוני תיירים נוהרים אליהם בכל שנה ושמכל העולם אוהבים אנשים לצפות בהם בטלוויזיה.
במצעד השנתי של בתי הספר לסמבה, במסגרת הקרנבל, מכין כל בית ספר לסמבה ריקוד סמבה מיוחד, הסובב סביב הנושא שבחר בית הספר להציג באותה השנה ומציג אותו בריקוד, תלבושות ססגוניות, עזרים מרשימים ומוסיקה מלהיבה.
הנה ריקוד סמבה בסגנון בתי הספר לריקוד של ברזיל:
http://youtu.be/hPOSxIVi7cE
איך רוקדים המונגולים ממדבר גובי?
הנה רקדן מונגולי ממדבר גובי:
http://youtu.be/OTqcT0bri2Y
הנה רקדן מונגולי ממדבר גובי:
http://youtu.be/OTqcT0bri2Y
איך נראה ונשמע ריקוד צועני?
הצוענים הם נוודים שנודדים בכל רחבי אירופה. את הריקוד הצועני יצרו קבוצות צוענים שונות. בכל אזור נוצרו ריקודים שונים, שהושפעו מהעמים שהקיפו אותם ומתנאי חייהם.
רבים חושבים שחלק גדול מריקודי הצוענים נוצרו כדי להופיע ברחוב וכדי לאסוף כסף, אבל הריקודים הם גם חלק חשוב ומהנה בחגיגות והמסיבות שעורכים הצוענים בשעות הפנאי ובחגים שלהם.
הנה מהמקור - ריקוד צועני בהודו:
https://youtu.be/rCunGo798_c
ריקוד צועני של פלמנקו בליווי גיטרה:
https://youtu.be/FD0RlazkhtU
וריקוד צועני גברי ואותנטי בטרנסילבניה:
https://youtu.be/2UJu9kqk5QE?t=56s
הצוענים הם נוודים שנודדים בכל רחבי אירופה. את הריקוד הצועני יצרו קבוצות צוענים שונות. בכל אזור נוצרו ריקודים שונים, שהושפעו מהעמים שהקיפו אותם ומתנאי חייהם.
רבים חושבים שחלק גדול מריקודי הצוענים נוצרו כדי להופיע ברחוב וכדי לאסוף כסף, אבל הריקודים הם גם חלק חשוב ומהנה בחגיגות והמסיבות שעורכים הצוענים בשעות הפנאי ובחגים שלהם.
הנה מהמקור - ריקוד צועני בהודו:
https://youtu.be/rCunGo798_c
ריקוד צועני של פלמנקו בליווי גיטרה:
https://youtu.be/FD0RlazkhtU
וריקוד צועני גברי ואותנטי בטרנסילבניה:
https://youtu.be/2UJu9kqk5QE?t=56s
מהו ריקוד החסאפיקו היווני?
ריקוד ה"חַסַאפִּיקוֹ" (Hasapiko) היווני הוא ריקוד זוגי או קבוצתי, ריקוד יווני מסורתי של שני רקדנים או יותר.
בניגוד לריקודים יווניים אחרים, כמו הזבביקו למשל, את החסאפיקו יכולות היו גם נשים לרקוד במועדונים ובמחששות של יוון.
מקור הריקוד הזה הוא בחברי גילדת-הקצבים שפעלה בתקופה הביזנטית בעיר קונסטנטינופול, היא איסטנבול של ימינו.
שם הריקוד, בהתאם, מגיע מ"חַסַאפִּיקוֹס", או מהמילה Kasap, שפירושה בשפה הטורקית קַצָּב, כלומר מוכר בשר.
החסאפיקו הוא ריקוד המבוסס על תיאום מוחלט בין הרוקדים. התיאום הזה הוא לא במקרה - הוא סמלי ויש בו ביטוי לאחדות של היוונים, לנאמנות זה לזה, לחברות ולשותפות הגורל שלהם.
לחספיקו יש צעדים מוגדרים, אך הרקדנים בכל זוג או קבוצה הרוקדת, בוחרים או ממציאים את הרכב הצעדים שלהם לעצמם.
הריקוד העממי הזה הוא ככל הנראה הריקוד היווני הכי מוכר בעולם, אם כי למרבה האירוניה, הוא לא מוכר בזכות עצמו אלא בזכות ריקוד אחר - ריקוד הסירטקי.
כי ריקוד הסירטקי, שהומצא בשנת 1964 במיוחד לסרט הקולנוע "זורבה היווני", זכה לפרסום עולמי ובדיעבד גם נכנס לקנון של ריקודי העם היווניים, מבוסס על ריקוד ה"חסאפיקו". הסירטקי, בניגוד לחסאפיקו הקבוצתי, הוא ריקוד יותר אישי. בסרט רוקד אותו זורבה על החוף - לעצמו ולבדו. רק אחר כך הוא מצרף אליו את חברו אל הריקוד.
בקיצור, משום כך יצא שרבים בעולם מכירים את ה"חסאפיקו" כריקוד, אבל כמעט איש לא מכיר אותו בשמו. כולם מדברים על סירטקי.
הנה חספיקו מתואם היטב:
https://youtu.be/eAwLS-1ofFM
שורת רוקדים בקפריסין, שרוקדים את ריקוד החסאפיקו:
http://youtu.be/zFG3CMG6xsE
ועוד שורת רוקדים יוונית - הפעם ריקוד מהיר בכרתים:
https://youtu.be/YiVJYkohj7U
שורת רוקדים אחרונה בריקוד יווני נמרץ:
https://youtu.be/GGQPEvxW4cI
והסירטקי שנולד ממנו - מתוך הסרט "זורבה היווני":
http://youtu.be/4UV6HVMRmdk
ריקוד ה"חַסַאפִּיקוֹ" (Hasapiko) היווני הוא ריקוד זוגי או קבוצתי, ריקוד יווני מסורתי של שני רקדנים או יותר.
בניגוד לריקודים יווניים אחרים, כמו הזבביקו למשל, את החסאפיקו יכולות היו גם נשים לרקוד במועדונים ובמחששות של יוון.
מקור הריקוד הזה הוא בחברי גילדת-הקצבים שפעלה בתקופה הביזנטית בעיר קונסטנטינופול, היא איסטנבול של ימינו.
שם הריקוד, בהתאם, מגיע מ"חַסַאפִּיקוֹס", או מהמילה Kasap, שפירושה בשפה הטורקית קַצָּב, כלומר מוכר בשר.
החסאפיקו הוא ריקוד המבוסס על תיאום מוחלט בין הרוקדים. התיאום הזה הוא לא במקרה - הוא סמלי ויש בו ביטוי לאחדות של היוונים, לנאמנות זה לזה, לחברות ולשותפות הגורל שלהם.
לחספיקו יש צעדים מוגדרים, אך הרקדנים בכל זוג או קבוצה הרוקדת, בוחרים או ממציאים את הרכב הצעדים שלהם לעצמם.
הריקוד העממי הזה הוא ככל הנראה הריקוד היווני הכי מוכר בעולם, אם כי למרבה האירוניה, הוא לא מוכר בזכות עצמו אלא בזכות ריקוד אחר - ריקוד הסירטקי.
כי ריקוד הסירטקי, שהומצא בשנת 1964 במיוחד לסרט הקולנוע "זורבה היווני", זכה לפרסום עולמי ובדיעבד גם נכנס לקנון של ריקודי העם היווניים, מבוסס על ריקוד ה"חסאפיקו". הסירטקי, בניגוד לחסאפיקו הקבוצתי, הוא ריקוד יותר אישי. בסרט רוקד אותו זורבה על החוף - לעצמו ולבדו. רק אחר כך הוא מצרף אליו את חברו אל הריקוד.
בקיצור, משום כך יצא שרבים בעולם מכירים את ה"חסאפיקו" כריקוד, אבל כמעט איש לא מכיר אותו בשמו. כולם מדברים על סירטקי.
הנה חספיקו מתואם היטב:
https://youtu.be/eAwLS-1ofFM
שורת רוקדים בקפריסין, שרוקדים את ריקוד החסאפיקו:
http://youtu.be/zFG3CMG6xsE
ועוד שורת רוקדים יוונית - הפעם ריקוד מהיר בכרתים:
https://youtu.be/YiVJYkohj7U
שורת רוקדים אחרונה בריקוד יווני נמרץ:
https://youtu.be/GGQPEvxW4cI
והסירטקי שנולד ממנו - מתוך הסרט "זורבה היווני":
http://youtu.be/4UV6HVMRmdk
איך הפך ריקוד סלסה הקולומביאני ללהיט עולמי?
סלסה הוא ריקוד שנולד בקולומביה בתחילת המאה ה-20. הסלסה הוא מעין תערובת של מקצבים וריקודים שונים. מקולומביה הגיע הסלסה לעיר ניו-יורק ובשנת 1970, לאחר שהפך בניו יורק לריקוד אופנתי ואהוד, התפשטה תופעת הסלסה לכל העולם המערבי.
הסלסה התפתחה כצירוף של מרכיבים מריקודים שונים. הצעדים הבסיסיים שלה באים מריקוד הסון הקולומביאני ומריקוד הוואוואנקו של קובה, אבל נוספו לה מרכיבים של ריקוד הסווינג האמריקאי וריקודים לטיניים נוספים כמו הממבו, הצ'ה צ'ה צ'ה, וריקודים אפרו-קובניים נוספים.
כיום קיימות גירסאות שונות לריקוד הסלסה. ביניהם סלסה דומיניקנית, סלסה קובנית, סלסה קולומביאנית, סלסה לוס אנג'לס וסלסה פורטוריקנית.
הנה סלסה קובנית ברחוב:
https://youtu.be/0TYACvUwajI
סרטון של ריקוד סלסה:
http://youtu.be/3nd8WQy58Pw?t=9m15s
סלסה דומיניקנית בפעולה:
http://youtu.be/0EHU8ImSfOM
שני רקדני סלסה מקצועיים בריקוד סלסה מדהים:
http://youtu.be/F5zCGgZMaWQ
וכלב שרוקד סלסה באופן מושלם:
http://youtu.be/aOY1AprurEI
סלסה הוא ריקוד שנולד בקולומביה בתחילת המאה ה-20. הסלסה הוא מעין תערובת של מקצבים וריקודים שונים. מקולומביה הגיע הסלסה לעיר ניו-יורק ובשנת 1970, לאחר שהפך בניו יורק לריקוד אופנתי ואהוד, התפשטה תופעת הסלסה לכל העולם המערבי.
הסלסה התפתחה כצירוף של מרכיבים מריקודים שונים. הצעדים הבסיסיים שלה באים מריקוד הסון הקולומביאני ומריקוד הוואוואנקו של קובה, אבל נוספו לה מרכיבים של ריקוד הסווינג האמריקאי וריקודים לטיניים נוספים כמו הממבו, הצ'ה צ'ה צ'ה, וריקודים אפרו-קובניים נוספים.
כיום קיימות גירסאות שונות לריקוד הסלסה. ביניהם סלסה דומיניקנית, סלסה קובנית, סלסה קולומביאנית, סלסה לוס אנג'לס וסלסה פורטוריקנית.
הנה סלסה קובנית ברחוב:
https://youtu.be/0TYACvUwajI
סרטון של ריקוד סלסה:
http://youtu.be/3nd8WQy58Pw?t=9m15s
סלסה דומיניקנית בפעולה:
http://youtu.be/0EHU8ImSfOM
שני רקדני סלסה מקצועיים בריקוד סלסה מדהים:
http://youtu.be/F5zCGgZMaWQ
וכלב שרוקד סלסה באופן מושלם:
http://youtu.be/aOY1AprurEI
מהו ריקוד ואלס ולמה הוא וינאי?
ואלס (Waltz) הוא ריקוד פופולארי במשקל משולש שמקורו ככל הנראה בגרמניה. הריקוד היה אחד הפופולריים באירופה של התקופה הרומנטית, החל מהמאה ה-18, ולמעשה רוקדים אותו עד היום, בחתונות ובמסיבות של החברה הגבוהה.
שיאו של הוואלס היה בסוף המאה ה-19 ובמיוחד בעיר וינה, בה הפך לריקוד הכי פופולארי ושממנה התפרסם ויצא לכל אירופה. עד היום קיים בריקודים סלוניים ואלס וינאי, שהוא גרסת ואלס מהירה ורבת סיבובים, בקצב של שלושה רבעים. מולו, אגב, יש גם את הוואלס האנגלי, האיטי יותר וגם הוא בקצב של שלושה רבעים.
#במוסיקה
אם יוהן שטראוס הבן, המנצח והמלחין הוינאי הנודע, שהוביל את התזמורת הכי פופולארית בעיר, כתב וביצע עימה המון ואלסים שכתב לריקודים וצ'ייקובסקי הרוסי שילב את הוואלס ביצירותיו, כדי ללוות ריקודי באלט.
האמת היא שבתולדות המוסיקה נכתבו גם ואלסים רבים שאינם לריקוד, אלא נחשבים ליצירות של מוסיקה קלאסית. היה זה גאון הפסנתר פרדריק שופן, מי שכתב ואלסים מקסימים לנגינה בכלי, מבלי שהתכוון שהם ילוו ריקוד כלל.
הנה ואלס הדנובה הכחולה שהלחין יוהאן שטראוס הבן:
https://youtu.be/LmsIGxYHelQ
זוגות רבים רוקדים ואלס מס' 2 של שוסטקוביץ':
https://youtu.be/-2-Zqog-p5c
ואלס בטלוויזיה ב"רוקדים עם כוכבים הבריטי":
https://youtu.be/jN4dXenlxbI
לימדו לרקוד ואלס:
https://youtu.be/0QXpnqXvn_s?t=36s
הנה ואלס בדו דיאז מינור מספר 2 אופוס 64 של שופן בפסנתר:
https://youtu.be/wTSu1jjKpgI
"ואלס הפרחים" nהבלט "מפצח האגוזים" שהלחין צ'ייקובסקי:
https://youtu.be/VpSq69IiFaU
והנה ואלס הדקה של שופן בשירה משעשעת, מתוך רחוב סומסום:
http://youtu.be/MvkcLq0LKVI
ואלס (Waltz) הוא ריקוד פופולארי במשקל משולש שמקורו ככל הנראה בגרמניה. הריקוד היה אחד הפופולריים באירופה של התקופה הרומנטית, החל מהמאה ה-18, ולמעשה רוקדים אותו עד היום, בחתונות ובמסיבות של החברה הגבוהה.
שיאו של הוואלס היה בסוף המאה ה-19 ובמיוחד בעיר וינה, בה הפך לריקוד הכי פופולארי ושממנה התפרסם ויצא לכל אירופה. עד היום קיים בריקודים סלוניים ואלס וינאי, שהוא גרסת ואלס מהירה ורבת סיבובים, בקצב של שלושה רבעים. מולו, אגב, יש גם את הוואלס האנגלי, האיטי יותר וגם הוא בקצב של שלושה רבעים.
#במוסיקה
אם יוהן שטראוס הבן, המנצח והמלחין הוינאי הנודע, שהוביל את התזמורת הכי פופולארית בעיר, כתב וביצע עימה המון ואלסים שכתב לריקודים וצ'ייקובסקי הרוסי שילב את הוואלס ביצירותיו, כדי ללוות ריקודי באלט.
האמת היא שבתולדות המוסיקה נכתבו גם ואלסים רבים שאינם לריקוד, אלא נחשבים ליצירות של מוסיקה קלאסית. היה זה גאון הפסנתר פרדריק שופן, מי שכתב ואלסים מקסימים לנגינה בכלי, מבלי שהתכוון שהם ילוו ריקוד כלל.
הנה ואלס הדנובה הכחולה שהלחין יוהאן שטראוס הבן:
https://youtu.be/LmsIGxYHelQ
זוגות רבים רוקדים ואלס מס' 2 של שוסטקוביץ':
https://youtu.be/-2-Zqog-p5c
ואלס בטלוויזיה ב"רוקדים עם כוכבים הבריטי":
https://youtu.be/jN4dXenlxbI
לימדו לרקוד ואלס:
https://youtu.be/0QXpnqXvn_s?t=36s
הנה ואלס בדו דיאז מינור מספר 2 אופוס 64 של שופן בפסנתר:
https://youtu.be/wTSu1jjKpgI
"ואלס הפרחים" nהבלט "מפצח האגוזים" שהלחין צ'ייקובסקי:
https://youtu.be/VpSq69IiFaU
והנה ואלס הדקה של שופן בשירה משעשעת, מתוך רחוב סומסום:
http://youtu.be/MvkcLq0LKVI
מהו ריקוד הדבקה הערבי?
דֶבְּקָה הוא ריקוד ערבי מסורתי, המחול הלאומי של לבנון וסוריה, ושל הדרוזים. מקור הריקוד לא ידוע. הדבקה הוא ריקוד מסורתי ופטריוטי ונוהגים לרקוד אותו בחתונות, מסיבות ואירועים לאומיים.
הרקיעות ברגליים על פי הקצב, הן אופייניות לריקוד הדבקה ולכל אזור או עם יש קצב וצעדים מעט אחרים. את הדבקה רוקדים בשורה או בחצי מעגל. זהו ריקוד קבוצתי - של קבוצת גברים, קבוצת נשים או קבוצות מעורבות. מוביל הריקוד מנהיג ומוביל את הקבוצה לפי קצב רקיעות רגליו. לעתים קרובות מניף ראש הקבוצה את ידו באוויר או מניף מטפחת או כאפייה.
הנה ריקוד דבקה מסורתי:
http://youtu.be/-5AqUDqNQeg
דֶבְּקָה הוא ריקוד ערבי מסורתי, המחול הלאומי של לבנון וסוריה, ושל הדרוזים. מקור הריקוד לא ידוע. הדבקה הוא ריקוד מסורתי ופטריוטי ונוהגים לרקוד אותו בחתונות, מסיבות ואירועים לאומיים.
הרקיעות ברגליים על פי הקצב, הן אופייניות לריקוד הדבקה ולכל אזור או עם יש קצב וצעדים מעט אחרים. את הדבקה רוקדים בשורה או בחצי מעגל. זהו ריקוד קבוצתי - של קבוצת גברים, קבוצת נשים או קבוצות מעורבות. מוביל הריקוד מנהיג ומוביל את הקבוצה לפי קצב רקיעות רגליו. לעתים קרובות מניף ראש הקבוצה את ידו באוויר או מניף מטפחת או כאפייה.
הנה ריקוד דבקה מסורתי:
http://youtu.be/-5AqUDqNQeg
איך נולדו ריקודי הקביים מחשש מרוחות רעות?
ריקודי קביים (Stilts dancing) נהוגים במקומות שונים בעולם, אבל הם נולדו ככל הנראה באפריקה.
בקרב שבטים אפריקאים נולדה האמונה שהמוקו ג'ומבי (Moko Jumbie), המגינים הרוחניים של הכפר, מסוגלים לראות למרחק, בכך להזהיר את תושבי הכפר או השבט מבעוד מועד ולשמור מהרוע, עוד לפני שהוא מגיע.
פירוש המילה ג'מבי באנגלית היא רוח של מת, לרוב מרושעת.
גובהו של ה-Moko Jumbie הוא שמקל על ראיית הרוע לפני האנשים הרגילים. רקדני המוקו ג'ומבי מצוידים במסכות ורוקדים בצעדים ארוכים כשהם נישאים על גבי קביים, בגובה של 3-5 מטרים.
בטרינידד לומדים, כבר מגיל צעיר, לרקוד על קביים ו"לגעת בשמיים". בטרינידד, קבוצה בשם "Touch D Sky" רוקדת על קביים את ריקודי המוקו ג'ומבי (Moko Jumbie).
בשלב מסוים זכו ריקודי הקביים של טרינידד לפרסום בעולם. אך עם הזמן, לאחר שהם נעלמו מעט, שבים הריקודים המיוחדים הללו לעין הציבורית, למשל בניו יורק, בה לומדים צעירים בברוקלין את הריקוד המיוחד הזה.
הנה ריקודי הקביים של טרינידד:
https://youtu.be/Qn9fHjJVNj8
כך נראים ריקודי הקביים המיוחדים הללו:
https://youtu.be/vHiUIHgPhus
וצעירים בברוקלין שבניו יורק רוקדים ג'ומבי:
https://youtu.be/kPyFEczEoB0
ריקודי קביים (Stilts dancing) נהוגים במקומות שונים בעולם, אבל הם נולדו ככל הנראה באפריקה.
בקרב שבטים אפריקאים נולדה האמונה שהמוקו ג'ומבי (Moko Jumbie), המגינים הרוחניים של הכפר, מסוגלים לראות למרחק, בכך להזהיר את תושבי הכפר או השבט מבעוד מועד ולשמור מהרוע, עוד לפני שהוא מגיע.
פירוש המילה ג'מבי באנגלית היא רוח של מת, לרוב מרושעת.
גובהו של ה-Moko Jumbie הוא שמקל על ראיית הרוע לפני האנשים הרגילים. רקדני המוקו ג'ומבי מצוידים במסכות ורוקדים בצעדים ארוכים כשהם נישאים על גבי קביים, בגובה של 3-5 מטרים.
בטרינידד לומדים, כבר מגיל צעיר, לרקוד על קביים ו"לגעת בשמיים". בטרינידד, קבוצה בשם "Touch D Sky" רוקדת על קביים את ריקודי המוקו ג'ומבי (Moko Jumbie).
בשלב מסוים זכו ריקודי הקביים של טרינידד לפרסום בעולם. אך עם הזמן, לאחר שהם נעלמו מעט, שבים הריקודים המיוחדים הללו לעין הציבורית, למשל בניו יורק, בה לומדים צעירים בברוקלין את הריקוד המיוחד הזה.
הנה ריקודי הקביים של טרינידד:
https://youtu.be/Qn9fHjJVNj8
כך נראים ריקודי הקביים המיוחדים הללו:
https://youtu.be/vHiUIHgPhus
וצעירים בברוקלין שבניו יורק רוקדים ג'ומבי:
https://youtu.be/kPyFEczEoB0
איך נראה ריקוד פלמנקו ספרדי?
המחול הספרדי של הפלמנקו מתחיל בעמידה בוטחת ומתפרץ לשילוב של ריקוד סוחף, מסוגנן ומלא רגש, חופשי בצורתו עם שירה ומאולתר על ידי הרקדנים. הוא מלווה בנגינת גיטרה מלהיבה ומשלב רקיעת הרגליים שיוצרת שילובים קצביים אופייניים ומיוחדים לו. שכן במהלך הריקוד מודגשים מקצבי הפלמנקו במחיאות כפיים וברקיעות עקבי הרקדנים ובתנועות הייחודיות והמאולתרות ברובן של זרועות וידי הרקדנים.
הפלמנקו הוא סגנון מוסיקלי שנולד באנדלוסיה שבדרום ספרד. הוא נוצר ככל הנראה מהצוענים ומשירת הרועים של ההרים. הפלמנקו התפתח בתקופה שבה חיו בה עמים שונים, כמו הצוענים, המוסלמים, היהודים וכמובן הספרדים. תור הזהב של הפלמנקו החל בסוף המאה ה-18 ובהדרגה הפך מסגנון שביטא עצב וסבל לריקוד ממוסחר שסוף המאה ה-19 השתלב באולמות מופעים, בארים ובתי קפה בספרד. בהדרגה השתנה גם אופיו והוא קיבל את האופי החושני והמפתה שלו.
המוסיקה והתרבות של כל העמים שחיו באזור השפיעה ונספגה בפלמנקו, שהפך לסגנון מרתק, מורכב ומגוון. נגינת הגיטרה שנוספה לו בהמשך, מחיאות הכפיים והרקיעות הקצביות - כל אלה הפכו אותו לסגנון ייחודי ואהוד בעולם כולו. כלי הנגינה המרכזיים הם צלילי נגינת הפלמנקו של הגיטרה הספרדית, נקישות הקסטנייטות היחודיות ותוף הפלמנקו, הנקרא קחון. הרקדנים מקבלים השראה בביצוע ובהמצאה משירת הזמרים ונגני הגיטרה.
הלבוש האופייני לריקוד הפלמנקו כולל נעלי עקב, שמלות שופעות או חצאיות, תסרוקות מקושטות, עגילים גדולים. לא פעם אוחזת הרקדנית בידה קסטנייטות, צעיף או מניפה.
מקור המלה 'פלמנקו' לא ברור לחלוטין. חלק רואים בצליל של המלה 'אש', בלטינית Flema, כמוביל למלה Flamenco - בזכות הרגש והחום שמביע הריקוד.
הנה ריקוד פלמנקו זוגי:
http://youtu.be/3VljOe_DxsA
פלמנקו קלאסי:
http://youtu.be/mjQ3jQtFu-k
הרקדן המפורסם חוסה פורסל בריקוד זוגי:
http://youtu.be/IOgcHM7JaQs
ומודוס פריגי, מהלכים הרמוניים מאנדלוסיה והשפעות צועניות - הנה המוסיקה של הפלמנקו:
https://youtu.be/XYgTkW4WK80?long=yes
המחול הספרדי של הפלמנקו מתחיל בעמידה בוטחת ומתפרץ לשילוב של ריקוד סוחף, מסוגנן ומלא רגש, חופשי בצורתו עם שירה ומאולתר על ידי הרקדנים. הוא מלווה בנגינת גיטרה מלהיבה ומשלב רקיעת הרגליים שיוצרת שילובים קצביים אופייניים ומיוחדים לו. שכן במהלך הריקוד מודגשים מקצבי הפלמנקו במחיאות כפיים וברקיעות עקבי הרקדנים ובתנועות הייחודיות והמאולתרות ברובן של זרועות וידי הרקדנים.
הפלמנקו הוא סגנון מוסיקלי שנולד באנדלוסיה שבדרום ספרד. הוא נוצר ככל הנראה מהצוענים ומשירת הרועים של ההרים. הפלמנקו התפתח בתקופה שבה חיו בה עמים שונים, כמו הצוענים, המוסלמים, היהודים וכמובן הספרדים. תור הזהב של הפלמנקו החל בסוף המאה ה-18 ובהדרגה הפך מסגנון שביטא עצב וסבל לריקוד ממוסחר שסוף המאה ה-19 השתלב באולמות מופעים, בארים ובתי קפה בספרד. בהדרגה השתנה גם אופיו והוא קיבל את האופי החושני והמפתה שלו.
המוסיקה והתרבות של כל העמים שחיו באזור השפיעה ונספגה בפלמנקו, שהפך לסגנון מרתק, מורכב ומגוון. נגינת הגיטרה שנוספה לו בהמשך, מחיאות הכפיים והרקיעות הקצביות - כל אלה הפכו אותו לסגנון ייחודי ואהוד בעולם כולו. כלי הנגינה המרכזיים הם צלילי נגינת הפלמנקו של הגיטרה הספרדית, נקישות הקסטנייטות היחודיות ותוף הפלמנקו, הנקרא קחון. הרקדנים מקבלים השראה בביצוע ובהמצאה משירת הזמרים ונגני הגיטרה.
הלבוש האופייני לריקוד הפלמנקו כולל נעלי עקב, שמלות שופעות או חצאיות, תסרוקות מקושטות, עגילים גדולים. לא פעם אוחזת הרקדנית בידה קסטנייטות, צעיף או מניפה.
מקור המלה 'פלמנקו' לא ברור לחלוטין. חלק רואים בצליל של המלה 'אש', בלטינית Flema, כמוביל למלה Flamenco - בזכות הרגש והחום שמביע הריקוד.
הנה ריקוד פלמנקו זוגי:
http://youtu.be/3VljOe_DxsA
פלמנקו קלאסי:
http://youtu.be/mjQ3jQtFu-k
הרקדן המפורסם חוסה פורסל בריקוד זוגי:
http://youtu.be/IOgcHM7JaQs
ומודוס פריגי, מהלכים הרמוניים מאנדלוסיה והשפעות צועניות - הנה המוסיקה של הפלמנקו:
https://youtu.be/XYgTkW4WK80?long=yes
מה הסיפור המדהים של ריקוד הסירטאקי היווני?
רבים זוכרים את הדמות של זורבה כשהוא רוקד על החוף ובטוחים שהריקוד הזה, ריקוד הסירטאקי, הוא ריקוד יווני עממי בן מאות שנים. ובכן - ודאי יעניין אותם לדעת שאין שום דבר מסורתי בריקוד הזה.
נהפוך הוא - ריקוד הסירטקי הומצא ונוצר במיוחד עבור סרט הקולנוע "זורבה היווני", לקראת הצילומים בשנת 1964. הסרט זכה להצלחה כה עצומה בכל העולם, שהריקוד הפך מפורסם ואהוב מאד בעולם כולו ובאופן לא מפתיע גם ביוון עצמה.
ריקוד הסירטקי מהסרט מבוסס על הריקוד היווני המסורתי "חסאפיקו". גם המוסיקה לריקוד שמופיע בסרט לא נולדה מזמן. כתב אותה המלחין היווני הנודע מיקיס תאודוראקיס. ממש כמו הריקוד, גם היא נשמעת עממית ובעלת שורשים בני שנים רבות, אבל גם המוסיקה הזו הוזמנה מתאודוראקיס, המוכר כגדול מלחיני יוון, ונכתבה על ידו במיוחד עבור פסקול הסרט.
שניהם, הריקוד והניגון, הם מקרה נדיר מאד שבו מוסיקה שנכתבה על ידי מלחין ידוע וריקוד שהומצא על ידי כוריאוגרף - הופכים למוסיקה וריקוד עממיים. זה כמעט ולא קורה בעולם!
כן, אנחנו יודעים שעכשיו תזכירו לנו את עשרות השירים שהפכו לריקודי עם בישראל - נחמד מאד אבל ישראל היא מקרה יחודי, שבו ריקודים עממיים נוצרים על ידי עשרות מדריכים לריקודי-עם, הממציאים ומלמדים את הריקודים שהמציאו לשירים וכך הופכים אותם לנחלת העם היושב בציון. ובא לציון רוקד...
הנה סרטון של ריקוד הסירטאקי הכי מפורסם בעולם, מתוך הסרט "זורבה היווני":
https://youtu.be/BS0w3Wkric8
ריקוד סירטקי שמתחיל באיש אחד ומלהיב הרבה מהצופים להצטרף אליו לריקוד המוני:
http://youtu.be/UhDgpXWkFHE
שורת רוקדים בקפריסין, שרוקדים את ריקוד החסאפיקו שעליו מתבסס הסירטאקי:
http://youtu.be/zFG3CMG6xsE
שורת רוקדים יוונים בריקוד מהיר בכרתים:
https://youtu.be/YiVJYkohj7U
ושורה אחרונה בריקוד יווני נמרץ:
https://youtu.be/GGQPEvxW4cI
רבים זוכרים את הדמות של זורבה כשהוא רוקד על החוף ובטוחים שהריקוד הזה, ריקוד הסירטאקי, הוא ריקוד יווני עממי בן מאות שנים. ובכן - ודאי יעניין אותם לדעת שאין שום דבר מסורתי בריקוד הזה.
נהפוך הוא - ריקוד הסירטקי הומצא ונוצר במיוחד עבור סרט הקולנוע "זורבה היווני", לקראת הצילומים בשנת 1964. הסרט זכה להצלחה כה עצומה בכל העולם, שהריקוד הפך מפורסם ואהוב מאד בעולם כולו ובאופן לא מפתיע גם ביוון עצמה.
ריקוד הסירטקי מהסרט מבוסס על הריקוד היווני המסורתי "חסאפיקו". גם המוסיקה לריקוד שמופיע בסרט לא נולדה מזמן. כתב אותה המלחין היווני הנודע מיקיס תאודוראקיס. ממש כמו הריקוד, גם היא נשמעת עממית ובעלת שורשים בני שנים רבות, אבל גם המוסיקה הזו הוזמנה מתאודוראקיס, המוכר כגדול מלחיני יוון, ונכתבה על ידו במיוחד עבור פסקול הסרט.
שניהם, הריקוד והניגון, הם מקרה נדיר מאד שבו מוסיקה שנכתבה על ידי מלחין ידוע וריקוד שהומצא על ידי כוריאוגרף - הופכים למוסיקה וריקוד עממיים. זה כמעט ולא קורה בעולם!
כן, אנחנו יודעים שעכשיו תזכירו לנו את עשרות השירים שהפכו לריקודי עם בישראל - נחמד מאד אבל ישראל היא מקרה יחודי, שבו ריקודים עממיים נוצרים על ידי עשרות מדריכים לריקודי-עם, הממציאים ומלמדים את הריקודים שהמציאו לשירים וכך הופכים אותם לנחלת העם היושב בציון. ובא לציון רוקד...
הנה סרטון של ריקוד הסירטאקי הכי מפורסם בעולם, מתוך הסרט "זורבה היווני":
https://youtu.be/BS0w3Wkric8
ריקוד סירטקי שמתחיל באיש אחד ומלהיב הרבה מהצופים להצטרף אליו לריקוד המוני:
http://youtu.be/UhDgpXWkFHE
שורת רוקדים בקפריסין, שרוקדים את ריקוד החסאפיקו שעליו מתבסס הסירטאקי:
http://youtu.be/zFG3CMG6xsE
שורת רוקדים יוונים בריקוד מהיר בכרתים:
https://youtu.be/YiVJYkohj7U
ושורה אחרונה בריקוד יווני נמרץ:
https://youtu.be/GGQPEvxW4cI
איך התפתח ריקוד הסטפס באמריקה?
את ריקוד הסטפס (Steps או Tap dance) רוקדים בנעלי סטפס המפיקים מקצבים שונים, ברקיעות על הרצפה. אבל איך הוא נולד והלהיב כה רבים באמריקה?
די ברור היום שריקוד הסטפס הוא הריקוד הכי אמריקאי שיש. יש לו אפילו יום משלו בלוח השנה של האומה האמריקאית, ה-25 במאי. זהו יום ההולדת של מי שנחשב אבי הסטפס, ביל "בוג'נגלס" רובינסון.
אבל הסטפס נולד הרבה לפני מיסטר בוג'נגלס. מקורו היה ככל הידוע במופעי המינסטריל של אמצע המאה ה-18. במקורו הוא הגיע משילוב בין ריקודים איריים, בריטיים וסקוטיים, הורנפיפס וג'יגס. אלה התחברו באמריקה לריקודי העבדים שמקורם במורשת הריקוד של שבטי אפריקה המקוריים, שמהם הם נלקחו לעבדות.
עוד אחד מאבות סגנון הסטפס היה רקדן שחור בשם וויליאם הנרי ליין הנקרא גם "מאסטר ג'ובה". הוא נהג להופיע עם שחקנים לבנים ולחבר בין המסורות.
עם הזמן ירדה, כשהפופולריות של מופעי המינסטריל הלכה וירדה, החלו לעלות על במות הבידור מופעי סטפס. חוק גזעני אסר באותה תקופה על מופעי סולו של אמנים שחורים, שהיום נוהגים לקרוא להם "אפרו-אמריקאים". התוצאה שהחוק הזה יצר הם צמדים של רקדנים, שחור ולבן, שאפיינו אז את מרבית מופעי הוודוויל.
את המנהג של רקדני סטפס לרקוד סטפס כשהם לבושים בטוקסידו מהודר החל באותה תקופה הצמד המפורסם "באק ובאבלס".
בוג'נגלס, מי שהיה חצי מצמד רקדנים מפורסם, ביחד עם ג'ורג' דאבליו קופר, התפצל ממנו ב-1908 והיה לרקדן הסולו השחור הראשון. למרבה ההפתעה, לא זו בלבד שהוא לא הוכנס לכלא, אלא ההיפך המוחלט. הוא זכה להצלחה עולמית וכיכב בשלל סרטים, כולל בתפקידים ראשיים.
היום זוכרים לו בעיקר את התפקיד לצד שירלי טמפל, הילדה-רקדנית שהייתה הכוכבת הגדולה של התקופה. אבל את בוג'נגלס כדאי לזכור דווקא בתור הרקדן שאיחד בתחילת המאה ה-20 רקדנים לבנים ושחורים לריקוד הסטפס והפך אותו לריקוד כל אמריקאי.
השילוב בין הסטפס לריקוד האירי המפורסם מגיע בשנות ה-20, כשבצורת באירלנד מביאה לגל של הגירה אירית לארצות הברית. הסטפס, שעד אותו זמן הושפע בעיקר מריקודי שבטים באפריקה ומכוריאוגרפיה של הבידור האמריקאי, מקבל משנה מרץ ושפה מורחבת ומרתקת.
בשנות ה-30 הסטפס מושפע ומשפיע מסגנון שנקרא "לינדי הופ". הוא מופיע באינספור סרטי מיוזיקל, מחזות זמר מצליחים. העתיד שלו נראה מובטח ומי שרוקד על במה - רוקד אותו.
אבל התפוצצות והצלחה מסחררת של שני סגנונות אופנתיים וצעירים עתידה להעיב בעוד שני עשורים על ההצלחה שלו.
מצד אחד עלה סגנון חדש ומלהיב, סגנון הרוקנ'רול של שנות ה-50. מצד שני הגיע למרכז הבמה ריקוד הג'אז, שהיו לו צעדי ריקוד משותפים עם הסטפס. ריקוד הג'אז התפתח מסגנון הסטפס, אבל בשלב מסוים הוא נפרד ממנו והפך בעצמו לסגנון ריקוד מצליח.
וכך, כששני הסגנונות הללו הופכים יותר ויותר פופולריים, הם הלכו ודחקו את הסטפס ממרכז הבמה. הסטפס נשאר ריקוד סנטימנטלי אמריקאי, שריד מפואר ומתקתק של תקופה בה שחורים החלו את המסע למרכז הבמה והיו לאמנים לגיטימיים, גם אם עדיין לא לגמרי שווי זכויות.
שנים אחר כך, בתחילת האלף הבא, יגיעו ימים של נשיאים וסגני נשיא שחורים. ביל "בוג'נגלס" רובינסון, זכה כבר לשיר מרגש משלו והוכר כאבי הסטפס.
הנה סיפורו של ריקוד הסטפס בארצות הברית (מתורגם):
https://youtu.be/XzgT4xcFNNo
ביל רובינסון "בוג'נגלס", אבי הסטפס, ב-1932:
https://youtu.be/vj1KYaCIA5o
ה"אחים ניקולאס" שהדהימו את הקהל בסטפס אקרובטי ומיומן, כאן בסרט "Stormy Weather" שנצבע בשנים האחרונות:
https://youtu.be/IoMbeDhG9fU
אמני רחוב רוקדים סטפס, או טאפ:
https://youtu.be/d8g2n2XeAeA
ואדם שגילה את הסטפס מאוחר בחייו ומאז הולך עם לוח עץ ורוקד בכל מקום:
https://youtu.be/mUFJxZST9sc
את ריקוד הסטפס (Steps או Tap dance) רוקדים בנעלי סטפס המפיקים מקצבים שונים, ברקיעות על הרצפה. אבל איך הוא נולד והלהיב כה רבים באמריקה?
די ברור היום שריקוד הסטפס הוא הריקוד הכי אמריקאי שיש. יש לו אפילו יום משלו בלוח השנה של האומה האמריקאית, ה-25 במאי. זהו יום ההולדת של מי שנחשב אבי הסטפס, ביל "בוג'נגלס" רובינסון.
אבל הסטפס נולד הרבה לפני מיסטר בוג'נגלס. מקורו היה ככל הידוע במופעי המינסטריל של אמצע המאה ה-18. במקורו הוא הגיע משילוב בין ריקודים איריים, בריטיים וסקוטיים, הורנפיפס וג'יגס. אלה התחברו באמריקה לריקודי העבדים שמקורם במורשת הריקוד של שבטי אפריקה המקוריים, שמהם הם נלקחו לעבדות.
עוד אחד מאבות סגנון הסטפס היה רקדן שחור בשם וויליאם הנרי ליין הנקרא גם "מאסטר ג'ובה". הוא נהג להופיע עם שחקנים לבנים ולחבר בין המסורות.
עם הזמן ירדה, כשהפופולריות של מופעי המינסטריל הלכה וירדה, החלו לעלות על במות הבידור מופעי סטפס. חוק גזעני אסר באותה תקופה על מופעי סולו של אמנים שחורים, שהיום נוהגים לקרוא להם "אפרו-אמריקאים". התוצאה שהחוק הזה יצר הם צמדים של רקדנים, שחור ולבן, שאפיינו אז את מרבית מופעי הוודוויל.
את המנהג של רקדני סטפס לרקוד סטפס כשהם לבושים בטוקסידו מהודר החל באותה תקופה הצמד המפורסם "באק ובאבלס".
בוג'נגלס, מי שהיה חצי מצמד רקדנים מפורסם, ביחד עם ג'ורג' דאבליו קופר, התפצל ממנו ב-1908 והיה לרקדן הסולו השחור הראשון. למרבה ההפתעה, לא זו בלבד שהוא לא הוכנס לכלא, אלא ההיפך המוחלט. הוא זכה להצלחה עולמית וכיכב בשלל סרטים, כולל בתפקידים ראשיים.
היום זוכרים לו בעיקר את התפקיד לצד שירלי טמפל, הילדה-רקדנית שהייתה הכוכבת הגדולה של התקופה. אבל את בוג'נגלס כדאי לזכור דווקא בתור הרקדן שאיחד בתחילת המאה ה-20 רקדנים לבנים ושחורים לריקוד הסטפס והפך אותו לריקוד כל אמריקאי.
השילוב בין הסטפס לריקוד האירי המפורסם מגיע בשנות ה-20, כשבצורת באירלנד מביאה לגל של הגירה אירית לארצות הברית. הסטפס, שעד אותו זמן הושפע בעיקר מריקודי שבטים באפריקה ומכוריאוגרפיה של הבידור האמריקאי, מקבל משנה מרץ ושפה מורחבת ומרתקת.
בשנות ה-30 הסטפס מושפע ומשפיע מסגנון שנקרא "לינדי הופ". הוא מופיע באינספור סרטי מיוזיקל, מחזות זמר מצליחים. העתיד שלו נראה מובטח ומי שרוקד על במה - רוקד אותו.
אבל התפוצצות והצלחה מסחררת של שני סגנונות אופנתיים וצעירים עתידה להעיב בעוד שני עשורים על ההצלחה שלו.
מצד אחד עלה סגנון חדש ומלהיב, סגנון הרוקנ'רול של שנות ה-50. מצד שני הגיע למרכז הבמה ריקוד הג'אז, שהיו לו צעדי ריקוד משותפים עם הסטפס. ריקוד הג'אז התפתח מסגנון הסטפס, אבל בשלב מסוים הוא נפרד ממנו והפך בעצמו לסגנון ריקוד מצליח.
וכך, כששני הסגנונות הללו הופכים יותר ויותר פופולריים, הם הלכו ודחקו את הסטפס ממרכז הבמה. הסטפס נשאר ריקוד סנטימנטלי אמריקאי, שריד מפואר ומתקתק של תקופה בה שחורים החלו את המסע למרכז הבמה והיו לאמנים לגיטימיים, גם אם עדיין לא לגמרי שווי זכויות.
שנים אחר כך, בתחילת האלף הבא, יגיעו ימים של נשיאים וסגני נשיא שחורים. ביל "בוג'נגלס" רובינסון, זכה כבר לשיר מרגש משלו והוכר כאבי הסטפס.
הנה סיפורו של ריקוד הסטפס בארצות הברית (מתורגם):
https://youtu.be/XzgT4xcFNNo
ביל רובינסון "בוג'נגלס", אבי הסטפס, ב-1932:
https://youtu.be/vj1KYaCIA5o
ה"אחים ניקולאס" שהדהימו את הקהל בסטפס אקרובטי ומיומן, כאן בסרט "Stormy Weather" שנצבע בשנים האחרונות:
https://youtu.be/IoMbeDhG9fU
אמני רחוב רוקדים סטפס, או טאפ:
https://youtu.be/d8g2n2XeAeA
ואדם שגילה את הסטפס מאוחר בחייו ומאז הולך עם לוח עץ ורוקד בכל מקום:
https://youtu.be/mUFJxZST9sc
מהו ריקוד הסטפס האירי?
מקורו של הריקוד האירי, בעל המסורת העתיקה, בתרבותם של השבטים הקלטיים שבאירלנד. הריקוד ייחודי בזה שמופעלות בו הרגליים בלבד, בעוד הידיים צמודות לגוף ולא מניעים אותם כלל. גם פניהם של הרוקדים והרוקדות של הריקודים האיריים הן חתומות וללא חיוכים או הבעות פנים.
בשנים האחרונות הופך הריקוד של אירלנד מוכר בכל העולם, תודות להרכבי מחול שמופיעים בכל הבמות, כמו "לורד אוף דה דאנס" ו"ריברדאנס". במופעים אלה נעשים עיבודים חדשניים לריקודים האירים, שחלקם קצת פחות נאמנים לגירסה העממית המיוחדת שלו.
הנה ריקוד הסטפס האירי בגירסת הבמה של להקה מצליחה:
http://youtu.be/gtumveJHue8
והריקוד האירי בסולו ובזוגות מתוך פסטיבל מוסיקה ומחול באירלנד:
http://youtu.be/QXCsjgzj498?t=7m41s
ריקודים בסגנון אירי במופע רחוב מרהיב:
https://youtu.be/Rnsz-pE2Kj8
מקורו של הריקוד האירי, בעל המסורת העתיקה, בתרבותם של השבטים הקלטיים שבאירלנד. הריקוד ייחודי בזה שמופעלות בו הרגליים בלבד, בעוד הידיים צמודות לגוף ולא מניעים אותם כלל. גם פניהם של הרוקדים והרוקדות של הריקודים האיריים הן חתומות וללא חיוכים או הבעות פנים.
בשנים האחרונות הופך הריקוד של אירלנד מוכר בכל העולם, תודות להרכבי מחול שמופיעים בכל הבמות, כמו "לורד אוף דה דאנס" ו"ריברדאנס". במופעים אלה נעשים עיבודים חדשניים לריקודים האירים, שחלקם קצת פחות נאמנים לגירסה העממית המיוחדת שלו.
הנה ריקוד הסטפס האירי בגירסת הבמה של להקה מצליחה:
http://youtu.be/gtumveJHue8
והריקוד האירי בסולו ובזוגות מתוך פסטיבל מוסיקה ומחול באירלנד:
http://youtu.be/QXCsjgzj498?t=7m41s
ריקודים בסגנון אירי במופע רחוב מרהיב:
https://youtu.be/Rnsz-pE2Kj8
מהו מיוחד בריקוד הדרקון הסיני?
בתהלוכות ראש השנה הסינית נוהגים הסינים לרקוד כשהם מחופשים לדְּרָקוֹנִים.
מדוע להתחפש דווקא לדרקון? - האמונה כאן היא שהדרקונים ימנעו מהרוּחוֹת הרעות להרוס את השנה החדשה שמתחילה בראש השנה הזה.
ריקוד הדרקון הוא ריקוד סיני מסורתי, חלק מהפולחן המקובל בסין כבר מאות שנים. הוא ללא ספק אחת מהאטרקציות הפופולאריות ביותר בחגיגות ראש השנה הסיני. תחפושת הדרקון בריקוד משמשת לגירוש הרוחות הרעות בתחילת השנה החדשה.
את ריקוד הדרקון מבצע צוות רקדנים שיכול להגיע ל-50 איש. לרוב מחזיקים הרקדנים את בובת הדרקון באמצעות מקלות שמחוברים אל הבובה ומזיזים אותה בקצב המוסיקה והצעידה.
הנה סרטון של ריקוד הדרקון הסיני:
https://youtu.be/4WUnWPpRslM
ריקוד הדרקון מתחת למים בתאילנד:
https://youtu.be/JPVEOOg37sA
וריקוד הדרקון ביפאן:
https://youtu.be/hKlO_3-hRCE
בתהלוכות ראש השנה הסינית נוהגים הסינים לרקוד כשהם מחופשים לדְּרָקוֹנִים.
מדוע להתחפש דווקא לדרקון? - האמונה כאן היא שהדרקונים ימנעו מהרוּחוֹת הרעות להרוס את השנה החדשה שמתחילה בראש השנה הזה.
ריקוד הדרקון הוא ריקוד סיני מסורתי, חלק מהפולחן המקובל בסין כבר מאות שנים. הוא ללא ספק אחת מהאטרקציות הפופולאריות ביותר בחגיגות ראש השנה הסיני. תחפושת הדרקון בריקוד משמשת לגירוש הרוחות הרעות בתחילת השנה החדשה.
את ריקוד הדרקון מבצע צוות רקדנים שיכול להגיע ל-50 איש. לרוב מחזיקים הרקדנים את בובת הדרקון באמצעות מקלות שמחוברים אל הבובה ומזיזים אותה בקצב המוסיקה והצעידה.
הנה סרטון של ריקוד הדרקון הסיני:
https://youtu.be/4WUnWPpRslM
ריקוד הדרקון מתחת למים בתאילנד:
https://youtu.be/JPVEOOg37sA
וריקוד הדרקון ביפאן:
https://youtu.be/hKlO_3-hRCE
איך נראים ריקודי שבט המסאי?
בני שבט המסאי (Maasai people) מטנזניה שבאפריקה הם מהשבטים הקדומים של אפריקה. המסאים, כמו שבטים נוספים באפריקה, ידועים כלוחמים אמיצים וחסרי פחד.
המסאי חיים לפי המסורת שלהם, בכפרים פשוטים ובבקתות עשויות בוץ וגללי בקר מחוזקים בעץ. מרבית הכלכלה שלהם מתבססת על צאן ובקר. אבל בצד זה הם גם מתפרנסים מאירוח תיירים, הבאים להכירם ולצפות בתרבות המיוחדת שלהם.
כי מה שממש מעניין בבני המסאי הוא הריקוד המסורתי שלהם. המסאים ידועים בלבוש האדום שלהם ובריקוד הקפיצות הייחודי שלהם.
עבור הגברים הצעירים של המסאים, הריקוד הזה הוא חלק מרכזי בטקס ההתבגרות שלהם, טקס מעבר מקובל בשבט. באמצעות הקפיצות הגבוהות של הריקוד, הכוללות זינוקים באוויר, מעמידה ישרה, מפגינים הצעירים הלהוטים להראות את גבריותם, את הזריזות והכוח הפיזי שלהם.
הנה ריקוד הקפיצות של המסאים:
http://youtu.be/CMQO4D7EdzA
מסאים מחזרים בריקוד:
https://youtu.be/nY-EXKzaLqc
ריקוד החיזור של הלוחמים המסאים. מי שקופץ גבוה זוכה בכלה:
http://youtu.be/ljPmDXs3cP0
והמוסיקה השבטית:
https://youtu.be/ufOoNQZXIAM
בני שבט המסאי (Maasai people) מטנזניה שבאפריקה הם מהשבטים הקדומים של אפריקה. המסאים, כמו שבטים נוספים באפריקה, ידועים כלוחמים אמיצים וחסרי פחד.
המסאי חיים לפי המסורת שלהם, בכפרים פשוטים ובבקתות עשויות בוץ וגללי בקר מחוזקים בעץ. מרבית הכלכלה שלהם מתבססת על צאן ובקר. אבל בצד זה הם גם מתפרנסים מאירוח תיירים, הבאים להכירם ולצפות בתרבות המיוחדת שלהם.
כי מה שממש מעניין בבני המסאי הוא הריקוד המסורתי שלהם. המסאים ידועים בלבוש האדום שלהם ובריקוד הקפיצות הייחודי שלהם.
עבור הגברים הצעירים של המסאים, הריקוד הזה הוא חלק מרכזי בטקס ההתבגרות שלהם, טקס מעבר מקובל בשבט. באמצעות הקפיצות הגבוהות של הריקוד, הכוללות זינוקים באוויר, מעמידה ישרה, מפגינים הצעירים הלהוטים להראות את גבריותם, את הזריזות והכוח הפיזי שלהם.
הנה ריקוד הקפיצות של המסאים:
http://youtu.be/CMQO4D7EdzA
מסאים מחזרים בריקוד:
https://youtu.be/nY-EXKzaLqc
ריקוד החיזור של הלוחמים המסאים. מי שקופץ גבוה זוכה בכלה:
http://youtu.be/ljPmDXs3cP0
והמוסיקה השבטית:
https://youtu.be/ufOoNQZXIAM