שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מה זה רכב שטח?
הוא אוסף של כלי תחבורה המשמשים לטיולים אתגריים בשטח ולמשימות של מחקר והצלת חיים. רכב השטח (Off road vehicle), שכובש את העולם שמחוץ לכבישים, הוא היחיד שיכול לרדת לכל שטח או מרחב פתוח, מבלי לחשוש שלא יצליח לחזור לכביש. זהו רכב שלא פעם נראה שאין לו מגבלות שתואמות את חוקי הפיזיקה.
רכבי שטח מיועדים לנסיעה בדרכים שאינן סלולות. מרביתם מאפשרים נסיעה טובה גם בכביש, בעוד מיעוט מיועד לנסיעה בשטח בלבד.
במשמעות הצרה של המונח "רכב שטח", מקובל להתייחס בעיקר לכלי רכב בעלי ארבעה גלגלים. במשמעותו הרחבה של המונח, מתייחסים לכל סוג של כלי רכב בנוסע בשטח, כולל משאיות מרובות גלגלים ואופנועי שטח.
היסטורית, פיתוח כלי רכב המיועדים לנסיעה בשטח נולד בתקופה שבין מלחמות העולם. הפיתוח הזה קיבל תנופה משמעותית, במהלך מלחמת העולם השנייה, משנמצא שיש חסר של ממש בכלי רכב בעלי הנעה כפולה, המאפשרים תנועה בדרכים לא סלולות.
משימות הסיור נעשו באותה תקופה על ידי פרשים או אופנועים. מכרז שפרסם צבא ארצות הברית לרכב שטח קל לסיור, הביא כמה הצעות. מתוכן בחר הצבא האמריקאי את הג'יפ (Jeep), אב הטיפוס 'ויליס MB' של חברת ויליס.
הצלחתו של הג'יפ הייתה אדירה. מעל 600 אלף ג'יפים ייוצרו במלחמה. כמו ה"לנד רובר" הבריטי, שהצלחתו במלחמה מתוקשרת תביא אותו לחדירה מוצלחת לשוק האזרחי, כך תהפוך המילה ג'יפ מילה נרדפת באמריקה ובמקומות רבים בעולם ל"רכב שטח". להצלחה דומה יזכה בשלהי המאה ה-20 גם ה"האמר" האמריקאי.
הנה הג'יפ - רכב השטח המוביל בעולם (מתורגם):
https://youtu.be/qAwLskwif50
נהיגת שטח מציבה אתגרים מטורפים:
https://youtu.be/8pQq9BMctPc
הלנד רובר הבריטי גם הוא מהמפורסמים שברכבי השטח:
https://youtu.be/u7Oc4g_CtZc
ה"האמר" הצבאי שמשמש גם את צה"ל והפך בעולם לרכב שטח יוקרתי לאזרחים:
https://youtu.be/7nh_o9r1atU
יש רכבי שטח מפנקים שמציעים מתקנים שלא יאומנו לשטח:
https://youtu.be/Io7Q1uJehQU
יש שמנסים לגבור על כוח המשיכה:
https://youtu.be/y1ubHrljbEE
מפלצות עבירות שלא יאומנו:
https://youtu.be/WrjjV6nGh0g
ה"זיבר", רכב השטח שפותח בישראל ונחשב מהטובים בעולם (עברית):
https://youtu.be/iCK9CdvGZV4?long=yes
ואחד הנחשבים שברכבי השטח המשפחתיים - לנד קרוזר של טויוטה (מתורגם):
https://youtu.be/IXNDx_XgoKg?long=yes
הוא אוסף של כלי תחבורה המשמשים לטיולים אתגריים בשטח ולמשימות של מחקר והצלת חיים. רכב השטח (Off road vehicle), שכובש את העולם שמחוץ לכבישים, הוא היחיד שיכול לרדת לכל שטח או מרחב פתוח, מבלי לחשוש שלא יצליח לחזור לכביש. זהו רכב שלא פעם נראה שאין לו מגבלות שתואמות את חוקי הפיזיקה.
רכבי שטח מיועדים לנסיעה בדרכים שאינן סלולות. מרביתם מאפשרים נסיעה טובה גם בכביש, בעוד מיעוט מיועד לנסיעה בשטח בלבד.
במשמעות הצרה של המונח "רכב שטח", מקובל להתייחס בעיקר לכלי רכב בעלי ארבעה גלגלים. במשמעותו הרחבה של המונח, מתייחסים לכל סוג של כלי רכב בנוסע בשטח, כולל משאיות מרובות גלגלים ואופנועי שטח.
היסטורית, פיתוח כלי רכב המיועדים לנסיעה בשטח נולד בתקופה שבין מלחמות העולם. הפיתוח הזה קיבל תנופה משמעותית, במהלך מלחמת העולם השנייה, משנמצא שיש חסר של ממש בכלי רכב בעלי הנעה כפולה, המאפשרים תנועה בדרכים לא סלולות.
משימות הסיור נעשו באותה תקופה על ידי פרשים או אופנועים. מכרז שפרסם צבא ארצות הברית לרכב שטח קל לסיור, הביא כמה הצעות. מתוכן בחר הצבא האמריקאי את הג'יפ (Jeep), אב הטיפוס 'ויליס MB' של חברת ויליס.
הצלחתו של הג'יפ הייתה אדירה. מעל 600 אלף ג'יפים ייוצרו במלחמה. כמו ה"לנד רובר" הבריטי, שהצלחתו במלחמה מתוקשרת תביא אותו לחדירה מוצלחת לשוק האזרחי, כך תהפוך המילה ג'יפ מילה נרדפת באמריקה ובמקומות רבים בעולם ל"רכב שטח". להצלחה דומה יזכה בשלהי המאה ה-20 גם ה"האמר" האמריקאי.
הנה הג'יפ - רכב השטח המוביל בעולם (מתורגם):
https://youtu.be/qAwLskwif50
נהיגת שטח מציבה אתגרים מטורפים:
https://youtu.be/8pQq9BMctPc
הלנד רובר הבריטי גם הוא מהמפורסמים שברכבי השטח:
https://youtu.be/u7Oc4g_CtZc
ה"האמר" הצבאי שמשמש גם את צה"ל והפך בעולם לרכב שטח יוקרתי לאזרחים:
https://youtu.be/7nh_o9r1atU
יש רכבי שטח מפנקים שמציעים מתקנים שלא יאומנו לשטח:
https://youtu.be/Io7Q1uJehQU
יש שמנסים לגבור על כוח המשיכה:
https://youtu.be/y1ubHrljbEE
מפלצות עבירות שלא יאומנו:
https://youtu.be/WrjjV6nGh0g
ה"זיבר", רכב השטח שפותח בישראל ונחשב מהטובים בעולם (עברית):
https://youtu.be/iCK9CdvGZV4?long=yes
ואחד הנחשבים שברכבי השטח המשפחתיים - לנד קרוזר של טויוטה (מתורגם):
https://youtu.be/IXNDx_XgoKg?long=yes
מהו רכב פנאי שטח, או SUV?
פעם נהגו לצחוק על הנוהגים בהם שהשטח היחיד שהם פוגשים הם איי תנועה וכשהם צולחים משהו זה את נתיבי איילון ביום גשום...
אבל רכב פנאי שטח או כביש שטח (SUV, קיצור של Sport Utility Vehicle) הוא לא פעם ממושאי הקנאה של מי שאין לו כזה. כי רכב הפנאי שטח הוא סוג של מכונית רגילה שהוגבהה, כדי שיוכל לרדת מהכביש ולנסוע מעט בשטח ועל הדרך לתת לנוהגים בו גובה וגם תחושה של בטיחות, שיש בה מהאמת.
מבחוץ SUV נראה כמו רכב שטח, ולעתים חולק איתו תכונות ויכולות כמו הנעה כפולה (4×4, בה מונעים כל ארבעת הגלגלים של הרכב), יכולת גרירה של טנדר או נעילת דיפרנציאל. אבל ההתאמה שלו היא יותר לנסיעה בכביש סלול מאשר בשטח.
הפופולריות הגדולה של רכבי ה-SUV החלה לגדול בארצות הברית של סוף שנות ה-90 של המאה ה-20 ובתחילת המאה ה-21. הנתונים הראו אז שהפופולריות הגואה של רכבי SUV היא מהסיבות לגדילה האמריקאית המתמדת של צריכת הדלק.
אך לקראת 2008 גרמה עליית מחירי הדלק והמשבר הכלכלי של אותה שנה לירידה מסוימת בביקוש ל-SUV. יצרניות הרכב החלו בהדרגה לייצר אותן עם שלדה אחודה וקלה יותר, כמו של מכונית נוסעים רגילה. היא החליפה את שלדת הסולם הקודמת, שלדה כבדה שגרמה לצריכת דלק גבוהה.
מבחינה עיצובית מצויד רכב SUV במנוע בעל נפח גדול יחסית. במדינות רבות הוא מונע במנוע דיזל, בעל צריכת דלק נמוכה יותר.
אז עם מראה קשוח ואפילו מעט קרבי, ניתן להגדיר את ה-SUV כסוג של "פינוק מוטורי מתקשח". אבל המכוניות הללו גם נותנות הרבה איבזור ומיכשור שאין במכוניות רגילות, בלי שמשלמים עליהן הרבה יותר.
הנה רכבי הפנאי שטח בישראל, אלו שנקראים ג'יפונים (עברית):
https://youtu.be/21WR4G0iA94
ובחירת רכב פנאי שטח מוביל בהשוואת רכבים כאלה והתפקוד שלהם בשטח (עברית):
https://youtu.be/dz_F76pB1XM
האם גם רנגלר ג'יפ, אחד הקשוחים שברכבי השטח, הופך בהדרגה ל-SUV? (עברית):
https://youtu.be/ceuWf84N0Ms
ג'יפ גרנד צ'רוקי שהופך קשוח במיוחד (עברית):
https://youtu.be/bFF9huqeMlU
ורכב ארבע על ארבע של טויוטה, אחד הנחשבים שברכבי השטח המשפחתיים והוותיק מביניהם (מתורגם):
https://youtu.be/IXNDx_XgoKg?long=yes
פעם נהגו לצחוק על הנוהגים בהם שהשטח היחיד שהם פוגשים הם איי תנועה וכשהם צולחים משהו זה את נתיבי איילון ביום גשום...
אבל רכב פנאי שטח או כביש שטח (SUV, קיצור של Sport Utility Vehicle) הוא לא פעם ממושאי הקנאה של מי שאין לו כזה. כי רכב הפנאי שטח הוא סוג של מכונית רגילה שהוגבהה, כדי שיוכל לרדת מהכביש ולנסוע מעט בשטח ועל הדרך לתת לנוהגים בו גובה וגם תחושה של בטיחות, שיש בה מהאמת.
מבחוץ SUV נראה כמו רכב שטח, ולעתים חולק איתו תכונות ויכולות כמו הנעה כפולה (4×4, בה מונעים כל ארבעת הגלגלים של הרכב), יכולת גרירה של טנדר או נעילת דיפרנציאל. אבל ההתאמה שלו היא יותר לנסיעה בכביש סלול מאשר בשטח.
הפופולריות הגדולה של רכבי ה-SUV החלה לגדול בארצות הברית של סוף שנות ה-90 של המאה ה-20 ובתחילת המאה ה-21. הנתונים הראו אז שהפופולריות הגואה של רכבי SUV היא מהסיבות לגדילה האמריקאית המתמדת של צריכת הדלק.
אך לקראת 2008 גרמה עליית מחירי הדלק והמשבר הכלכלי של אותה שנה לירידה מסוימת בביקוש ל-SUV. יצרניות הרכב החלו בהדרגה לייצר אותן עם שלדה אחודה וקלה יותר, כמו של מכונית נוסעים רגילה. היא החליפה את שלדת הסולם הקודמת, שלדה כבדה שגרמה לצריכת דלק גבוהה.
מבחינה עיצובית מצויד רכב SUV במנוע בעל נפח גדול יחסית. במדינות רבות הוא מונע במנוע דיזל, בעל צריכת דלק נמוכה יותר.
אז עם מראה קשוח ואפילו מעט קרבי, ניתן להגדיר את ה-SUV כסוג של "פינוק מוטורי מתקשח". אבל המכוניות הללו גם נותנות הרבה איבזור ומיכשור שאין במכוניות רגילות, בלי שמשלמים עליהן הרבה יותר.
הנה רכבי הפנאי שטח בישראל, אלו שנקראים ג'יפונים (עברית):
https://youtu.be/21WR4G0iA94
ובחירת רכב פנאי שטח מוביל בהשוואת רכבים כאלה והתפקוד שלהם בשטח (עברית):
https://youtu.be/dz_F76pB1XM
האם גם רנגלר ג'יפ, אחד הקשוחים שברכבי השטח, הופך בהדרגה ל-SUV? (עברית):
https://youtu.be/ceuWf84N0Ms
ג'יפ גרנד צ'רוקי שהופך קשוח במיוחד (עברית):
https://youtu.be/bFF9huqeMlU
ורכב ארבע על ארבע של טויוטה, אחד הנחשבים שברכבי השטח המשפחתיים והוותיק מביניהם (מתורגם):
https://youtu.be/IXNDx_XgoKg?long=yes
מהו סיפורו של הלנדרובר?
אם נסעתם פעם או ראיתם סרט על אזורים נידחים באפריקה, דרום אמריקה, אסיה ואוסטרליה - סביר שראיתם את הלנד רובר נוסע בהם.
הלנד רובר הראשון עוצב על ידי מוריס וילקס, מעצב חברת רובר, לאחר שהתנסה בנסיעה בג'יפ האמריקני ממלחמת העולם השנייה. אותה מלחמה תלווה את הדגם הראשון היטב, בעיקר מכיוון שגוף הדגם הראשון היה מסגסוגת אלומיניום ומגנזיום, אילוץ שנבע מהמחסור בפלדה ולעומתו בשפע באלומיניום מתעשיית המטוסים של אחרי המלחמה.
אבל היה יתרון עצום באלומיניום, שכן הוא היה קל מהפלדה וגם עמיד בפני חלודה. בדיעבד הקנתה לו עמידות המתכת של הלנדרובר בפני קורוזיה, מוניטין של רכב עמיד בתנאים קשים. בקיצור, מה שנולד כאילוץ הפך למסורת של אלומיניום, במשך שנים רבות ומוצלחות.
גם הצבע של הלנדרוברים הראשונים הושפע מהמלחמה. הסיבה - בשל עודף בצבע ירוק בהיר שהיה נהוג לתאי טייס במטוסים, נצבעו הדגמים הראשונים בגוונים שונים של הצבע הירוק הזה.
כך נולדו הלנדרוברים הראשונים ככלים חקלאיים, עם שימושים כמו זריעה, גרירה, קציר, דישה ועוד פעלים מתחום עבודת האדמה. בהדרגה התרחב בסיס הגלגלים שלו מ-80 ל-88 ול-107.
מחקלאות המשיך הלנדרובר לכבוש קהלים חדשים. ממשלחות מחקר, דרך טיילי ספארי ועד לשימושים צבאיים - לצד הפיכתו לרכב שטח מצליח, "כבש" הלנדרובר את הלוחמים והיה לרכב קרבי בצבאות שונים בעולם.
בין שימושיו הצבאיים של הלנד רובר הוא החל לתפקד כרכב שדה רב-שימושי, רכב תקשורת, רכב נושא מכונות ירייה, מכונה מתנייעת לטילי טאו ואפילו אמבולנס שדה.
ללנדרובר הצבאי הותאמו פריטים וציוד מיוחד, כולל מכלי דלק גדולים ומתקנים שונים. הוא היה רכב שטח קשוח ומתחרה לג'יפ האמריקאי.
אבל בשנות ה-70 יצאו דגמי הריינג' רובר, שהיו רכבי שטח מפוארים ראשונים מסוגם. בתחילה הם התקבלו בזלזול, מי חשב אז שרכב שטח יכול להיות מפנק? - אבל כשבתי מלוכה וטייקונים עשירים החלו להכניס אותו לחנייה שלהם, הפך הריינג' רובר להצלחה מסחררת ולמבשר של דור רכבי הפנאי-שטח הבא, מה שיזכה לשם SUV.
הנה קיצור תולדות הלנד רובר:
https://youtu.be/2uZt4J3SJpM
פרסומת לדגם מהחדשים שלו:
https://youtu.be/agB5c8oirMg
תחרות עבירות בין ריינג' רובר וטנק:
https://youtu.be/-wKfpPrRVIo
הלנד רובר בתחרות הראלי של 1964:
https://youtu.be/Cl5pdBqZOjs
וסרט תיעודי על תולדות הלנדרובר:
https://youtu.be/bplWL6kr3jM?long=yes
אם נסעתם פעם או ראיתם סרט על אזורים נידחים באפריקה, דרום אמריקה, אסיה ואוסטרליה - סביר שראיתם את הלנד רובר נוסע בהם.
הלנד רובר הראשון עוצב על ידי מוריס וילקס, מעצב חברת רובר, לאחר שהתנסה בנסיעה בג'יפ האמריקני ממלחמת העולם השנייה. אותה מלחמה תלווה את הדגם הראשון היטב, בעיקר מכיוון שגוף הדגם הראשון היה מסגסוגת אלומיניום ומגנזיום, אילוץ שנבע מהמחסור בפלדה ולעומתו בשפע באלומיניום מתעשיית המטוסים של אחרי המלחמה.
אבל היה יתרון עצום באלומיניום, שכן הוא היה קל מהפלדה וגם עמיד בפני חלודה. בדיעבד הקנתה לו עמידות המתכת של הלנדרובר בפני קורוזיה, מוניטין של רכב עמיד בתנאים קשים. בקיצור, מה שנולד כאילוץ הפך למסורת של אלומיניום, במשך שנים רבות ומוצלחות.
גם הצבע של הלנדרוברים הראשונים הושפע מהמלחמה. הסיבה - בשל עודף בצבע ירוק בהיר שהיה נהוג לתאי טייס במטוסים, נצבעו הדגמים הראשונים בגוונים שונים של הצבע הירוק הזה.
כך נולדו הלנדרוברים הראשונים ככלים חקלאיים, עם שימושים כמו זריעה, גרירה, קציר, דישה ועוד פעלים מתחום עבודת האדמה. בהדרגה התרחב בסיס הגלגלים שלו מ-80 ל-88 ול-107.
מחקלאות המשיך הלנדרובר לכבוש קהלים חדשים. ממשלחות מחקר, דרך טיילי ספארי ועד לשימושים צבאיים - לצד הפיכתו לרכב שטח מצליח, "כבש" הלנדרובר את הלוחמים והיה לרכב קרבי בצבאות שונים בעולם.
בין שימושיו הצבאיים של הלנד רובר הוא החל לתפקד כרכב שדה רב-שימושי, רכב תקשורת, רכב נושא מכונות ירייה, מכונה מתנייעת לטילי טאו ואפילו אמבולנס שדה.
ללנדרובר הצבאי הותאמו פריטים וציוד מיוחד, כולל מכלי דלק גדולים ומתקנים שונים. הוא היה רכב שטח קשוח ומתחרה לג'יפ האמריקאי.
אבל בשנות ה-70 יצאו דגמי הריינג' רובר, שהיו רכבי שטח מפוארים ראשונים מסוגם. בתחילה הם התקבלו בזלזול, מי חשב אז שרכב שטח יכול להיות מפנק? - אבל כשבתי מלוכה וטייקונים עשירים החלו להכניס אותו לחנייה שלהם, הפך הריינג' רובר להצלחה מסחררת ולמבשר של דור רכבי הפנאי-שטח הבא, מה שיזכה לשם SUV.
הנה קיצור תולדות הלנד רובר:
https://youtu.be/2uZt4J3SJpM
פרסומת לדגם מהחדשים שלו:
https://youtu.be/agB5c8oirMg
תחרות עבירות בין ריינג' רובר וטנק:
https://youtu.be/-wKfpPrRVIo
הלנד רובר בתחרות הראלי של 1964:
https://youtu.be/Cl5pdBqZOjs
וסרט תיעודי על תולדות הלנדרובר:
https://youtu.be/bplWL6kr3jM?long=yes
איך נולד הג'יפ בתור סוס מכני?
הג'יפ (Jeep) הוא רכב שטח שנולד בתקופת מלחמת העולם השנייה. אז ייצרו אותו לשימוש הצבא האמריקני, כשהפך לכוח צבאי משמעותי במלחמה.
על אף שכיום נקרא בישראל כמעט כל רכב שטח כמעט בשם זה, המילה ג'יפ היא מותג. כלומר רק רכבי השטח של חברת דיימלר-קרייזלר זכאים להיקרא כך. בארץ ניתן לומר שהפך לשם גנרי לרכב שטח.
פיתוח כלי רכב שיחליפו בתנועה בשטח את הפרשים והסוסים היה אחת הפעולות החשובות במחצית הראשונה של המאה ה-20. במלחמה עלתה הנחיצות של כלי רכב כאלה, לביצוע של משימות הסיור שנעשו בעבר על ידי פרשים. הרעיון היה לפתח כלי רכב בעלי הנעה כפולה. הנעה כזו, שמניעה את כל ארבעת הגלגלים של כלי הרכב, מאפשרת לו להתנייד בקלות יחסית בשטח לא קל ובדרכים לא סלולות. כשהעמיד צבא ארצות הברית מכרז לרכב כזה, שיחליף את הסוסים, נבחר הג'יפ כרכב שטח קל לצורכי סיור. הוא היה הסוס המכני החדש.
המדהים הוא שהצבא האמריקני נזקק לג'יפים כה רבים בתקופת המלחמה, עד שנדרשו שלושה מפעלים שונים, כדי לייצר את הג'יפ, שנבחר כמתאים ביותר לדרישות הצבא. כך התחלק הייצור בין חברת בנטם, מפעלי ויליס שנפתחו מחדש לאחר מספר שנים בהן לא היו פעילים וחברת פורד שסייעה לייצורו. מעל 600 אלף ג'יפים יוצרו משנת 1941 ועד לסיום מלחמת העולם השנייה ב-1945.
הצלחתו הגדולה של הג'יפ במשימות צבאיות במלחמה, הפכו אותו לשם נרדף לרכב שטח. כמוהו הפכו עוד רכבי שטח שפותחו לצרכי צבאות העולם להצלחות מסחריות גם בשוק האזרחי. ביניהם בולטים לנד רובר, רכב השטח מתוצרת בריטניה וההאמר האמריקאי, שהפך למותג יוקרה לעשירים, לאחר שבלט במשימות צבאיות של צבא ארצות הברית במלחמת המפרץ בעיראק.
מקור השם Jeep לא ידוע, אבל משערים שמדובר בשיבוש של GP, סלנג החיילים לרכב לשימוש כללי (General purpose).
הנה מצגת וידאו של התפתחות הג'יפ הצבאי שהפך בהמשך גם לרכב אזרחי מועדף על רבים:
https://youtu.be/8Eim5-gwHpE
נסיעה בג'יפ ממלחמת העולם השנייה:
https://youtu.be/XndwWwFys0E
הג'יפ החדש שמייצרים אצלנו עבור צה"ל לשנת 2023 (עברית):
https://youtu.be/N4gbTXWjVRk
כך מייצרים את הג'יפים המודרניים:
https://youtu.be/LxN7d69lq-k
הטיימליין של הג'יפ:
https://youtu.be/JBtmm2TNRaA
אבל לפני הכל הג'יפ הוא רכב לשוחרי הנסיעה בשטח:
https://youtu.be/zJE5n3pFjA8
הג'יפ (Jeep) הוא רכב שטח שנולד בתקופת מלחמת העולם השנייה. אז ייצרו אותו לשימוש הצבא האמריקני, כשהפך לכוח צבאי משמעותי במלחמה.
על אף שכיום נקרא בישראל כמעט כל רכב שטח כמעט בשם זה, המילה ג'יפ היא מותג. כלומר רק רכבי השטח של חברת דיימלר-קרייזלר זכאים להיקרא כך. בארץ ניתן לומר שהפך לשם גנרי לרכב שטח.
פיתוח כלי רכב שיחליפו בתנועה בשטח את הפרשים והסוסים היה אחת הפעולות החשובות במחצית הראשונה של המאה ה-20. במלחמה עלתה הנחיצות של כלי רכב כאלה, לביצוע של משימות הסיור שנעשו בעבר על ידי פרשים. הרעיון היה לפתח כלי רכב בעלי הנעה כפולה. הנעה כזו, שמניעה את כל ארבעת הגלגלים של כלי הרכב, מאפשרת לו להתנייד בקלות יחסית בשטח לא קל ובדרכים לא סלולות. כשהעמיד צבא ארצות הברית מכרז לרכב כזה, שיחליף את הסוסים, נבחר הג'יפ כרכב שטח קל לצורכי סיור. הוא היה הסוס המכני החדש.
המדהים הוא שהצבא האמריקני נזקק לג'יפים כה רבים בתקופת המלחמה, עד שנדרשו שלושה מפעלים שונים, כדי לייצר את הג'יפ, שנבחר כמתאים ביותר לדרישות הצבא. כך התחלק הייצור בין חברת בנטם, מפעלי ויליס שנפתחו מחדש לאחר מספר שנים בהן לא היו פעילים וחברת פורד שסייעה לייצורו. מעל 600 אלף ג'יפים יוצרו משנת 1941 ועד לסיום מלחמת העולם השנייה ב-1945.
הצלחתו הגדולה של הג'יפ במשימות צבאיות במלחמה, הפכו אותו לשם נרדף לרכב שטח. כמוהו הפכו עוד רכבי שטח שפותחו לצרכי צבאות העולם להצלחות מסחריות גם בשוק האזרחי. ביניהם בולטים לנד רובר, רכב השטח מתוצרת בריטניה וההאמר האמריקאי, שהפך למותג יוקרה לעשירים, לאחר שבלט במשימות צבאיות של צבא ארצות הברית במלחמת המפרץ בעיראק.
מקור השם Jeep לא ידוע, אבל משערים שמדובר בשיבוש של GP, סלנג החיילים לרכב לשימוש כללי (General purpose).
הנה מצגת וידאו של התפתחות הג'יפ הצבאי שהפך בהמשך גם לרכב אזרחי מועדף על רבים:
https://youtu.be/8Eim5-gwHpE
נסיעה בג'יפ ממלחמת העולם השנייה:
https://youtu.be/XndwWwFys0E
הג'יפ החדש שמייצרים אצלנו עבור צה"ל לשנת 2023 (עברית):
https://youtu.be/N4gbTXWjVRk
כך מייצרים את הג'יפים המודרניים:
https://youtu.be/LxN7d69lq-k
הטיימליין של הג'יפ:
https://youtu.be/JBtmm2TNRaA
אבל לפני הכל הג'יפ הוא רכב לשוחרי הנסיעה בשטח:
https://youtu.be/zJE5n3pFjA8
רכב שטח
מי נסעו במכונית הבאגי?
הבאגי הוא רכב שטח מהנה בצורה יחודית. זהו כלי רכב לנהיגה בחולות, שצוייד בגלגלי בלון. בשנות ה-70 הפך הבאגי, שהיה רכב לנסיעה מדברית, לרכב אופנתי ופופולארי בקרב צעירים. רבים הצטיידו בו לנסיעה על חופי ים ולבילויים בערי חוף. עד היום הוא נפוץ אם כי פחות מבעבר.
השם באגי הגיע מהגייה באנגלית של "חיפושית החולות" (Dune Buggy). כיום מכנים לעתים את הבאגי בטעות 'רכב תום קאר'.
הנה ממציא מכונית הבאגי שלא ראה פרוטה מהמצאתו וכבר לא כועס על כך:
http://youtu.be/hx1Z-mWKwP8
חיפושית החולות, כמו שמכנים את הבאגי:
http://youtu.be/sAubG28uODM
הבאגי הוא רכב שטח מהנה בצורה יחודית. זהו כלי רכב לנהיגה בחולות, שצוייד בגלגלי בלון. בשנות ה-70 הפך הבאגי, שהיה רכב לנסיעה מדברית, לרכב אופנתי ופופולארי בקרב צעירים. רבים הצטיידו בו לנסיעה על חופי ים ולבילויים בערי חוף. עד היום הוא נפוץ אם כי פחות מבעבר.
השם באגי הגיע מהגייה באנגלית של "חיפושית החולות" (Dune Buggy). כיום מכנים לעתים את הבאגי בטעות 'רכב תום קאר'.
הנה ממציא מכונית הבאגי שלא ראה פרוטה מהמצאתו וכבר לא כועס על כך:
http://youtu.be/hx1Z-mWKwP8
חיפושית החולות, כמו שמכנים את הבאגי:
http://youtu.be/sAubG28uODM
מה הפך את רנו 4 למכונית קלאסית קטנה ומטריפה?
היא נחשבת למכונית הכי ישראלית אחרי הסוסיתא, אבל נראה שהמכונית הצרפתית הכי נמכרת בעולם זכתה לכבוד בדיוק בממדים שלה. קטנים.
מה הפך את הרנו 4 (Renault 4) לאגדה שהייתה באמת?
האגדה מתחילה במכונית האצ'בק, שזה אומר דלת מטען מאחור שנפתחת כלפי מעלה, כלי רכב קל ובעל ידית הילוכים ייחודית בצורת מוט המזדקר מימין להגה, נולדה בשנת 1956. זה היה כשהנהלת חברת רנו החליטה לפתח מכונית משפחתית זולה, שימושית, חסכונית בדלק, נוחה לנסיעה וקלה לתחזוקה - מכונית שתתאים לכולם - בעיר, בכפר, לגבר ולאישה.
יש המון פרטים מדהימים על הצרפתית הנפלאה, הצנועה והעממית הזו, שלא ידועים מספיק. דוגמאות? - את הרנו 4 תכננו כמתחרה לסיטרואן דה-שבו המצליחה כל כך של סיטרואן, המתחרה המרכזית מצרפת. ייצרו אותה במשך 33 שנים ברציפות ונמכרו ממנה 8 מיליוני יחידות, ביותר מ-100 מדינות בעולם.
עוד נתון מדהים? - אחרי החיפושית של פולקסווגן ופורד מודל T, היא נחשבת למכונית הנמכרת ביותר בהיסטוריה.
אצלנו בצה"ל נבחרה הרנו 4 למכונית של הקצינים והתגלתה כבעלת יכולת עבירות לא קטנה. די מהר התגלתה הרנו 4 כסוג של "ג'יפ לעניים". עם משקל עצמי נמוך, מתלה ארוך ומרווח גחון נדיב, היא הייתה סוג מוקדם ועממי של ג'יפון קל ובעל יכולות שטח לא מבוטלות.
היו לרנו 4 גם גרסאות טנדר מסחריות, שהקדימו את עידן המסחריות הזעירות של שנות ה-80. כך מצאו אותה העצמאים ובעלי המקצוע ככלי שימושי ואהוד גם לשעות העבודה.
בסופו של דבר המכונית שזכתה לשלל כינויים, כמו "טיפה" בפינית, "ארבע קופסאות" בספרדית, "צפרדע" באיטלקית ובקולומביה "חברה נאמנה", הייתה יופי של מכונית קלאסית.
אז עם מחירים נמוכים וקלות של שיפוץ ואחזקה - מי חובב הנוסטלגיה המוטורית שלא ירצה אחת כזו ליד הבית.
הנה הרנו 4 (עברית):
https://youtu.be/k3-SHIsUTc4
עם עבירות לא רעה בשטח:
https://youtu.be/Z2VaMX2dVgs
היא כיכבה בלא מעט סרטים:
https://youtu.be/Tqyggit-9wY
במרוצי הראלי:
https://youtu.be/9rKvuhBzHEc
יש לה מועדון אספנים גם בישראל (עברית):
https://youtu.be/uipftLVQzYY
התכניות להחזיר אותה לייצור כרכב חשמלי חדיש ורטרו מציגים את הדגם הזה:
https://youtu.be/6suDvHmK4Ls
וסרט תיעודי על הרנו 4 ועלילותיה:
https://youtu.be/uhGmPmX0SB4?long=yes
היא נחשבת למכונית הכי ישראלית אחרי הסוסיתא, אבל נראה שהמכונית הצרפתית הכי נמכרת בעולם זכתה לכבוד בדיוק בממדים שלה. קטנים.
מה הפך את הרנו 4 (Renault 4) לאגדה שהייתה באמת?
האגדה מתחילה במכונית האצ'בק, שזה אומר דלת מטען מאחור שנפתחת כלפי מעלה, כלי רכב קל ובעל ידית הילוכים ייחודית בצורת מוט המזדקר מימין להגה, נולדה בשנת 1956. זה היה כשהנהלת חברת רנו החליטה לפתח מכונית משפחתית זולה, שימושית, חסכונית בדלק, נוחה לנסיעה וקלה לתחזוקה - מכונית שתתאים לכולם - בעיר, בכפר, לגבר ולאישה.
יש המון פרטים מדהימים על הצרפתית הנפלאה, הצנועה והעממית הזו, שלא ידועים מספיק. דוגמאות? - את הרנו 4 תכננו כמתחרה לסיטרואן דה-שבו המצליחה כל כך של סיטרואן, המתחרה המרכזית מצרפת. ייצרו אותה במשך 33 שנים ברציפות ונמכרו ממנה 8 מיליוני יחידות, ביותר מ-100 מדינות בעולם.
עוד נתון מדהים? - אחרי החיפושית של פולקסווגן ופורד מודל T, היא נחשבת למכונית הנמכרת ביותר בהיסטוריה.
אצלנו בצה"ל נבחרה הרנו 4 למכונית של הקצינים והתגלתה כבעלת יכולת עבירות לא קטנה. די מהר התגלתה הרנו 4 כסוג של "ג'יפ לעניים". עם משקל עצמי נמוך, מתלה ארוך ומרווח גחון נדיב, היא הייתה סוג מוקדם ועממי של ג'יפון קל ובעל יכולות שטח לא מבוטלות.
היו לרנו 4 גם גרסאות טנדר מסחריות, שהקדימו את עידן המסחריות הזעירות של שנות ה-80. כך מצאו אותה העצמאים ובעלי המקצוע ככלי שימושי ואהוד גם לשעות העבודה.
בסופו של דבר המכונית שזכתה לשלל כינויים, כמו "טיפה" בפינית, "ארבע קופסאות" בספרדית, "צפרדע" באיטלקית ובקולומביה "חברה נאמנה", הייתה יופי של מכונית קלאסית.
אז עם מחירים נמוכים וקלות של שיפוץ ואחזקה - מי חובב הנוסטלגיה המוטורית שלא ירצה אחת כזו ליד הבית.
הנה הרנו 4 (עברית):
https://youtu.be/k3-SHIsUTc4
עם עבירות לא רעה בשטח:
https://youtu.be/Z2VaMX2dVgs
היא כיכבה בלא מעט סרטים:
https://youtu.be/Tqyggit-9wY
במרוצי הראלי:
https://youtu.be/9rKvuhBzHEc
יש לה מועדון אספנים גם בישראל (עברית):
https://youtu.be/uipftLVQzYY
התכניות להחזיר אותה לייצור כרכב חשמלי חדיש ורטרו מציגים את הדגם הזה:
https://youtu.be/6suDvHmK4Ls
וסרט תיעודי על הרנו 4 ועלילותיה:
https://youtu.be/uhGmPmX0SB4?long=yes
מה זה ספארי?
ספארי (Safari) הוא מעין מסע לתיירים הרפתקניים, המלווים במדריכים מקומיים, הבאים לצפות בנופים מעניינים, בטבע ובעיקר בחיות הבר, בסביבת המחיה הטבעית שלהן.
הספארי החל בעבר, כשנהגו הקולוניאליסטים, כובשי אפריקה האירופים, לצאת למסעות ציד של חיות בר באפריקה. אז נהגו גם תיירים עשירים לצאת לספארי ולצוד חיות בר בלי רחמים.
עם השנים הוצא הציד אל מחוץ לחוק במדינות רבות באפריקה. הספארי הפך לחוויה של תצפית וצילום, עם אהבת טבע נקייה מהרג וכמעט ואין בו ציד.
מרבית ריכוזי חיות הבר הפכו באפריקה לשמורות טבע והציד בהן אסור בתכלית האיסור. חלק מהכנסות הספארי מועבר במקומות רבים לטובת הצלת ושימור חיות הבר שבסכנת הכחדה.
כך החליפו הצילומים את היריות והתיירים מסיירים בין בעלי החיים ומביטים בהם בשקט, בסביבתם הטבעית. חלקם הגדול של התיירים גם מתמזג ממש, כשבמהלך ימי הספארי הם גם לנים בטבע.
מקור המילה "ספארי" הוא "נסיעה" בניב הסווהילי, אחד מהניבים והשפות של אפריקה.
המושג "ספארי" הושאל בתקופתנו למדינות רבות בעולם ואפילו לפארקים של חיות, כגון הספארי ברמת-גן, מעין גן חיות פתוח שבו משוטטות החיות בחופשיות והמבקרים נכנסים לראותן מתוך המכוניות.
הנה הספארי באפריקה:
http://youtu.be/C1msimoQl_Q?t=28s
ספארי בטנזניה:
https://youtu.be/WqCEfxitqhU
בשמורת הסרנגטי:
https://youtu.be/cIVoFIfCkLI
סאפארי בארכיפלג סבאלברד שליד הקוטב הצפוני:
http://youtu.be/-FIO8gcFe6Q
וספארי צילום במקומות רבים בעולם (עברית):
https://youtu.be/1rdKNqE9ipI
ספארי (Safari) הוא מעין מסע לתיירים הרפתקניים, המלווים במדריכים מקומיים, הבאים לצפות בנופים מעניינים, בטבע ובעיקר בחיות הבר, בסביבת המחיה הטבעית שלהן.
הספארי החל בעבר, כשנהגו הקולוניאליסטים, כובשי אפריקה האירופים, לצאת למסעות ציד של חיות בר באפריקה. אז נהגו גם תיירים עשירים לצאת לספארי ולצוד חיות בר בלי רחמים.
עם השנים הוצא הציד אל מחוץ לחוק במדינות רבות באפריקה. הספארי הפך לחוויה של תצפית וצילום, עם אהבת טבע נקייה מהרג וכמעט ואין בו ציד.
מרבית ריכוזי חיות הבר הפכו באפריקה לשמורות טבע והציד בהן אסור בתכלית האיסור. חלק מהכנסות הספארי מועבר במקומות רבים לטובת הצלת ושימור חיות הבר שבסכנת הכחדה.
כך החליפו הצילומים את היריות והתיירים מסיירים בין בעלי החיים ומביטים בהם בשקט, בסביבתם הטבעית. חלקם הגדול של התיירים גם מתמזג ממש, כשבמהלך ימי הספארי הם גם לנים בטבע.
מקור המילה "ספארי" הוא "נסיעה" בניב הסווהילי, אחד מהניבים והשפות של אפריקה.
המושג "ספארי" הושאל בתקופתנו למדינות רבות בעולם ואפילו לפארקים של חיות, כגון הספארי ברמת-גן, מעין גן חיות פתוח שבו משוטטות החיות בחופשיות והמבקרים נכנסים לראותן מתוך המכוניות.
הנה הספארי באפריקה:
http://youtu.be/C1msimoQl_Q?t=28s
ספארי בטנזניה:
https://youtu.be/WqCEfxitqhU
בשמורת הסרנגטי:
https://youtu.be/cIVoFIfCkLI
סאפארי בארכיפלג סבאלברד שליד הקוטב הצפוני:
http://youtu.be/-FIO8gcFe6Q
וספארי צילום במקומות רבים בעולם (עברית):
https://youtu.be/1rdKNqE9ipI
כיצד נוסע רכב אמפיבי גם במים?
כלי רכב אמפיבי (Amphibious vehicle) הוא כלי רכב שמסוגל לנוע ביבשה ולצלוח מכשולי מים. בדרך כלל צולחים כלי רכב אמפיביים מכשולי מים רדודים, שאינם עמוקים מדי. ישנם גם כלי רכב אמפיביים כמו הרחפת, שמרחפים על כריות אוויר ונעים בחופשיות, הן על היבשה והן על פני הים.
כלי הרכב האמפיבי הראשון, לפחות כרעיון, נבנה בתחילת המאה ה-19. הממציא היה בחור בשם אוליבר אוונס, שכינה אותו "אורוקטר אמפיבולוס" (Orukter Amphibolos). לא ברור אם הצליח להסיעו על היבשה, אך במים הוא הצליח להשיטו יפה. זה היה בשנת 1805 ושנה אחר כך כבר בנתה חברת פרנץ' פורניה בצרפת כלי רכב דמוי אופניים, שבסיסו דמה לסירה. הוא נחשב כלי הרכב האמפיבי הראשון.
מי שמשתמש מאז בכלי רכב אמפיביים היו בעיקר צבאות. קציני הצבא מצאו את כלי הרכב שיכולים לנוע על היבשה ולצלוח מכשולי מים, שימושיים מאד. במיוחד השתמשו בהם במהלך מלחמות וקרבות בתוואי קרקע קשים.
בין הכלים האמפיביים המפורסמים בהיסטוריה הצבאית של המאה ה-20 היו משאית אמפיבית אמריקאית בשם DUKW, שכונתה פשוט "דאק" ("ברווז"). גם חברת פורשה בנתה לצבא גרמניה ב-1938 את ה""שווימוואגן", בתרגום פשוט "הרכב השוחה".
במלחמת וייטנאם העביר צבא ארצות הברית אספקה, דרך התעלות הרבות ושדות האורז המוצפים בעזרת רכב אמפיבי שנקרא "גאמא גוט" (Gama Goat).
כלי הרכב האמפיבי מכונה בעברית "כלי רכב ימבשתי".
הנה רכב אמפיבי מתקופת מלחמת העולם השנייה:
http://youtu.be/QIzu7pM39HI
אוטו אמפיבי מודרני:
http://youtu.be/DUpdJJwOs-A?t=5s
רכב אמפיבי משפחתי רוסי:
https://youtu.be/5kMSoTDAz9s
מכונית אמפיבית מהיר לאנשים פרטיים:
http://youtu.be/2150iFXF5Vc
וכלי רכב אמפיביים צבאיים:
http://youtu.be/Q5FdBGjl_6s?t=4s
כלי רכב אמפיבי (Amphibious vehicle) הוא כלי רכב שמסוגל לנוע ביבשה ולצלוח מכשולי מים. בדרך כלל צולחים כלי רכב אמפיביים מכשולי מים רדודים, שאינם עמוקים מדי. ישנם גם כלי רכב אמפיביים כמו הרחפת, שמרחפים על כריות אוויר ונעים בחופשיות, הן על היבשה והן על פני הים.
כלי הרכב האמפיבי הראשון, לפחות כרעיון, נבנה בתחילת המאה ה-19. הממציא היה בחור בשם אוליבר אוונס, שכינה אותו "אורוקטר אמפיבולוס" (Orukter Amphibolos). לא ברור אם הצליח להסיעו על היבשה, אך במים הוא הצליח להשיטו יפה. זה היה בשנת 1805 ושנה אחר כך כבר בנתה חברת פרנץ' פורניה בצרפת כלי רכב דמוי אופניים, שבסיסו דמה לסירה. הוא נחשב כלי הרכב האמפיבי הראשון.
מי שמשתמש מאז בכלי רכב אמפיביים היו בעיקר צבאות. קציני הצבא מצאו את כלי הרכב שיכולים לנוע על היבשה ולצלוח מכשולי מים, שימושיים מאד. במיוחד השתמשו בהם במהלך מלחמות וקרבות בתוואי קרקע קשים.
בין הכלים האמפיביים המפורסמים בהיסטוריה הצבאית של המאה ה-20 היו משאית אמפיבית אמריקאית בשם DUKW, שכונתה פשוט "דאק" ("ברווז"). גם חברת פורשה בנתה לצבא גרמניה ב-1938 את ה""שווימוואגן", בתרגום פשוט "הרכב השוחה".
במלחמת וייטנאם העביר צבא ארצות הברית אספקה, דרך התעלות הרבות ושדות האורז המוצפים בעזרת רכב אמפיבי שנקרא "גאמא גוט" (Gama Goat).
כלי הרכב האמפיבי מכונה בעברית "כלי רכב ימבשתי".
הנה רכב אמפיבי מתקופת מלחמת העולם השנייה:
http://youtu.be/QIzu7pM39HI
אוטו אמפיבי מודרני:
http://youtu.be/DUpdJJwOs-A?t=5s
רכב אמפיבי משפחתי רוסי:
https://youtu.be/5kMSoTDAz9s
מכונית אמפיבית מהיר לאנשים פרטיים:
http://youtu.be/2150iFXF5Vc
וכלי רכב אמפיביים צבאיים:
http://youtu.be/Q5FdBGjl_6s?t=4s
איזו מכונית נוסעת במים?
מכונית המים נוסעת ממש על גבי המים. למעשה זו אינה המצאה חדשה, כיוון שכלי רכב אמפיביים שרתו צבאות כבר באמצע המאה הקודמת. אבל מכונית פרטית שנוסעת במים היא פיתוח חדש יותר.
המכוניות הללו הן עדיין מכוניות לעשירים, כיוון שיש בהן גם מערכות הנעה רגילות של מכונית וגם אמצעי ציפה ותנועה במים.
חברות רכב חדשניות מציעות כיום מכוניות קונספט (מכוניות רעיון) שיודעות לנסוע על המים.
רינספיד, החברה שיצרה את המכונית שנוסעת מתחת למים (ראו באאוריקה בתגית "sQuba") יצרה את ספלאש, המכונית שהופכת לרחפת. ווטרקאר, חברה אחרת, יצרה ממש מכונית סירה.
הנה המכונית המשייטת של WaterCar:
https://youtu.be/8IFw8iK5Kt8
המכונית האמפיבית ספלאש, שצלחה את תעלת למנש מבריטניה לצרפת:
http://youtu.be/nKIhl1x9MEw
ולקט של מכוניות אמפיביות:
https://youtu.be/sglX9qAtuzk?t=25s
מכונית המים נוסעת ממש על גבי המים. למעשה זו אינה המצאה חדשה, כיוון שכלי רכב אמפיביים שרתו צבאות כבר באמצע המאה הקודמת. אבל מכונית פרטית שנוסעת במים היא פיתוח חדש יותר.
המכוניות הללו הן עדיין מכוניות לעשירים, כיוון שיש בהן גם מערכות הנעה רגילות של מכונית וגם אמצעי ציפה ותנועה במים.
חברות רכב חדשניות מציעות כיום מכוניות קונספט (מכוניות רעיון) שיודעות לנסוע על המים.
רינספיד, החברה שיצרה את המכונית שנוסעת מתחת למים (ראו באאוריקה בתגית "sQuba") יצרה את ספלאש, המכונית שהופכת לרחפת. ווטרקאר, חברה אחרת, יצרה ממש מכונית סירה.
הנה המכונית המשייטת של WaterCar:
https://youtu.be/8IFw8iK5Kt8
המכונית האמפיבית ספלאש, שצלחה את תעלת למנש מבריטניה לצרפת:
http://youtu.be/nKIhl1x9MEw
ולקט של מכוניות אמפיביות:
https://youtu.be/sglX9qAtuzk?t=25s