» «
ארכיטיפ
מהו ארכיטיפ? מהם ארכיטיפים?



ארכיטיפים (Archetypes) הם תבניות סימליות משותפות לעולם כולו. הארכיטיפים נמצאים בכל העולם ובכל התרבויות האנושיות כולן. הארכיטיפים הם תבניות של תפקידים שונים בחיים. בין הארכיטיפים הידועים ניתן למצוא את הגיבור, הלוחם, המורה, האם, הילד, המשרת וכדומה. הארכיטיפים מופיעים לאורך כל ההיסטוריה במגוון של צורות, כולל דמויות מיתולוגיות, דמויות באמנות ובדתות השונות. ניתן למצוא אותם בסיפורים, סמלים, טקסים ומיתוסים שונים.

הראשון שבכתביו מופיעים ארכיטיפים הוא אפלטון, שכתב על התבניות הנצחיות שנמצאות בכל מקום ושיש להן היבטים שונים. הוא מזכיר למשל את תבנית היופי כתבנית נצחית, שהיא אמנם מופשטת אך ניתן למצוא אותה בעולם הרגיל, בצורות של אנשים, פרחים ויצירות יפות.

הפסיכולוג הנודע קרל גוסטב יונג חקר בתחילת המאה ה-20 את הדתות וחידש בתיאוריית הארכיטיפים שלו. הוא ראה בארכיטיפ תבנית מנטלית עולמית שבאה לידי ביטוי בכל התחומים.


הנה הסבר של מושג הארכיטיפים:

http://youtu.be/PHA5ZTVV3n0


הנה סרטון שמציג ארכיטיפים בתרבות, החל מהגיבור, הנבל, הרמאי והאנדרדוג:

http://youtu.be/TnSHTEn-gLA


הנה הסבר מקיף של הארכיטיפים, עם דוגמאות:

http://youtu.be/5HQLJWVr4og
לוח השראה
מהו לוח השראה?



לוח השראה (Inspiration Board) משמש בעולם העיצוב. דמיינו שעל לוח שתלוי על הקיר, הדבקתם אוסף של תמונות, רישומים, שרטוטים, גזירי עיתונים, צבעים וחומרים שונים שיכולים לתת לכם או למישהו שאתם עובדים אתו כיוון ומושג על האופי של העיצוב המתוכנן.

הרי אם אומרים שתמונה שווה לאלף מילים, אז מדוע שלוח שמציג בצורה חזותית את הדברים שנותנים לנו השראה למימוש של רעיון, לא יהיה טוב יותר מתיאור מילולי של הרעיון. הרי לספר למישהו על פרויקט או עיצוב שיהיה באווירה רומנטית עם הרבה ורוד, לא יובן על ידי כולם בצורה זהה. לכל אחד מאיתנו יש מושגים שונים לגבי רומנטיקה ואיך היא מתקשרת עם הצבע הוורוד. אבל לוח השראה שמציג רעיונות חזותיים של הפרויקט או העיצוב, ייתן ממד הרבה יותר ברור וחד-משמעי של התכנית שמתרוצצת בראשכם.

לוח כזה יוכל גם להיות לוח חזון, להגשמת רעיון או מיזם שאדם או קבוצת אנשים מתכננים. הוא יעודד רעיונות ושילוב של מרכיבים להגשמת התכנית הרחבה יותר.

בבתי ספר יש מורים המזמינים את התלמידים להכין לוחות השראה, כדי לתכנן פרויקטים לימודיים או מיזמים בכיתה. שילוב של פריטים שונים, עם רשימות, תמונות וכדומה, יכולים להוות מעין תכנית ויזואלית של פרויקט חינוכי שלם.

לוחות השראה הם חלק מהרעיון שעומד מאחורי הרשת החברתית Pinterest. באתר ובאפליקציה שלהם יכול כל משתמש ליצור לוחות השראה משלו, בנושאים שמעניינים אותו או אותה. כך ניתן לאסוף רעיונות, פריטים, תמונות, איורים ומרכיבים שונים שמאפשרים לדמיין, להתאים, לתכנן ולעצב את השלם (חדר, משרד וכדומה).


הנה לוח ההשראה:

https://youtu.be/_k9qTFVpT6c


כך יוצרים לוח השראה:

https://youtu.be/J3UE5Rn2d_E


לוח השראה עם תמונות שמביעות רעיון:

https://youtu.be/Oekt12z9nq8


כדאי להשאיר חללים ריקים, כדי שתוכלו למלא ברעיונות שיצוצו בהמשך:

https://youtu.be/xozqtiNPx8w


אתר לוחות ההשראה המקוונים "פינטרסט", יכול לשמש להכנת לוח השראה מהדפסות שלקחתם ממנו:

https://youtu.be/UHwbU2EDz3w
גניבה יצירתית
למה אנשים יצירתיים גונבים ומעתיקים?



גניבה ויצירתיות נראים כדבר והיפוכו. הרי נאמר לא פעם ואפילו בתורה "לא תגנוב". אבל רבים רואים ביצירה ובגניבה משהו שהולך, מה לעשות, ביחד. פיקאסו, מהאמנים המהפכניים במאה ה-20, אמר פעם ש"אמנים טובים מעתיקים, אמנים דגולים גונבים". סטיב ג'ובס, המקביל הטכנולוגי ואחד המוחות המבריקים בתחום המחשבים ומוצרי האלקטרוניקה, הצהיר לא פעם ש“גאונים אמיתיים גונבים". אפילו אלברט איינשטיין הדגול אמר פעם ש"סוד היצירתיות הוא לדעת להסתיר את מקורותיך."

נראה שכל הגאונים הללו ניסו לומר בשפה פשוטה שכשנוצרת יצירה אמיתית, כל המקורות והגניבות שבה מתמזגים אליה ונמסים אל תוכה כך שהמרכיבים הללו לא נראים יותר כפרטים נפרדים ולא נתפסים עוד כהעתקה או כגניבה.

הקלישאה מחוזקת במשפט עממי, שגם הוא נראה גנוב מפיקאסו או ממישהו דומה ואומר "חובבים מעתיקים, גאונים - גונבים!"

אז האם באמת "אמנות היא גניבה" כמו שפסק פיקאסו בהזדמנות אחרת?

קודם כל, התשובה היא כן. בעבודות טובות בלתי אפשרי שלא יהיו דברים שלקוחים ממקומות אחרים. כל אדם יצירתי הוא אדם שמוחו מכיל כל כך הרבה השפעות, רעיונות, מראות, צלילים, חיבורים אסוציאטיביים, מחוות ומה לא, שגם אם ירצה, לא יוכל שלא להשתמש, לעיתים קרובות שלא מדעת, בדברים של אחרים. כל אדם יצירתי באמת משתמש בדברים שמתכתבים, עושים מחווה, או בקיצור "גונבים" לאחרים. אבל זה טוב ומותר כל הזמן שהיוצר עושה בהם שימוש אישי חכם, מחבר אותם לאמנות שלו, לפרויקט הספציפי, באופן שהופך אותם רלוונטיים ומחוברים היטב ובצורה עדינה והרמונית לנושא.

ויש תנאי נוסף ליצירתיות שגונבת - גם אם אתם אוספים ומשתמשים ברעיונות של אחרים, הם צריכים להיות רק חלק קטן מהדבר שלכם. קחו ממקורות אחרים, אבל דאגו שמה שאתם עושים לא יהיה בעצמו כמו של האחרים. שיהיה רמיקס, שיהיה מושפע, שיהיה מצטט, אבל שלא יהיה גנוב. או במילים אחרות, אם ציירתם ציור וגנבתם רעיונות של פיקאסו ומלביץ' - שימו לב שהציור עצמו הוא לא כמו שלהם. הרעיונות, או המרכיבים - כן. הציור - לא!

אם כתבתם שיר, אין בעיה אם מרכיבים מזכירים לאחרים שירים מוכרים, כל זמן שהשיר עצמו יהיה מקורי ולא יישמע כמו משהו שעשה מישהו אחר, או סתם מועתק ממישהו... אגב, במקרים רבים זה אפילו עניין משפטי. במוסיקה למשל, אם תעברו מספר מסוים של צלילים, הם כבר לא רק "מזכירים מנגינה של אחר" אלא ממש המנגינה - במקרה כזה, הפרתם זכויות יוצרים ותשלמו על זה ביוקר. קראו דוגמאות לכך באאוריקה, בתגית "זכויות יוצרים".


הנה מקורות ההשפעה על טרנטינו, מגדולי הבמאים בקולנוע:

https://youtu.be/1czSxBi-O9g


כך גונבים באופן יצירתי, כמו שעשו הגאונים:

https://youtu.be/i7LBHe5-01Y?long=yes
קודקס אטלנטיקוס
מהו אוסף ההמצאות של לאונרדו דה וינצ'י?



את המוניטין של ליאונרדו, כחלוץ טכנולוגי שהמציא כל כך הרבה המצאות שהקדימו את זמנן, הוא חייב בעיקר לאוסף כתבים שמזה מאות שנים מרגש את עולם המדע, הטכנולוגיה והאמנות. זהו האוסף הגדול ביותר של השרטוטים והרשימות המקוריים של לאונרדו דה וינצ'י והוא מכונה "קודקס אטלנטיקוס" (Codex Atlanticus).

ב"קודקס אטלנטיקוס", מחברת הרעיונות הגדולה ביותר הידועה שלו, רשם לאונרדו דה וינצ'י אלפי רישומים ורעיונות שנגעו לכל תחומי העניין שלו. היו בו גם רישומים מהמחקר האנטומי, רישומי תעופה, ועוד עשרות רעיונות שעלו בראשו הפורה. יש אמנם חוקרים שטוענים שהאוסף מציג המצאות שאינן דווקא שלו ולמעשה הוא תעד בו גם המצאות ורעיונות של אחרים, למטרות לימוד והשראה, אך חוקרים רבים רואים קווי זהות כה ברורים בהמצאות, שהם עומדים על דעתם שההמצאות הן של ממציא אחד.

ואכן, כל השרטוטים שבאוסף הגדול, של כתבים ותכניות מאת האמן הרב-תחומי, הם מתקופת הרנסאנס. הללו מציגים רעיונות מהפכניים לתקופתו של לאונרדו. עיון בו מדגים עד כמה מגוון היה האיש וכמה מסעירות היו דרכי החשיבה והיצירה שלו. מרובוטים אנושיים, דרך עיר עתידנית, מקלעונים שונים, כלי רכב, כלי טיס, מכונות וכלי נגינה שהמציא. לצידם מגוון אדיר של כלי נשק שתכנן עבור פטרונו ה"ביטחוניסט" - כל אלה מאוחסנים באוסף גדול ויקר ערך זה.

את כתבי היד שבקודקס אסף וכרך לפני כ-400 שנה הפסל פומפיאו ליאוני. למעשה, הוא יצר את הקודקס המיוחד, אוסף הכתבים המרוכז הזה, מאוסף דפים מצהיבים ונפרדים. מאז שנת 1637 ועד היום נמצא ושייך הקודקס לספריית אמברוזיאנה שבמילנו.


הנה דפי הקודקס אטלנטיקוס, האסופה הגדולה ביותר של כתבי ליאונרדו דה וינצ'י ורישומיו:

https://youtu.be/rOx4K2Iy4o0


כך הם נסרקו לדיגיטציה שתאפשר להנגיש אותם לחוקרים ולציבור:

https://youtu.be/zNdrHlCeWwU


בזכות הדיגיטציה ניתן היום לעיין בקלות ב"קודקס אטלנטיקוס" בעזרת מסכי מגע:

https://youtu.be/hg8TMSc5fZ0


וסרט תיעודי על הקודקס שבו רשם דה וינצ'י את רעיונותיו, או שמא רעיונות של אחרים:

https://youtu.be/XMX8gL4ITmI?long=yes

רעיונות

יצירתיות
למה טוב להיות יצירתי?



היצירתיות (Creativity) היא יכולתו של אדם להפיק תוצרים מקוריים ולא שגרתיים. חשיבה יצירתית קשורה בגמישות מחשבתית. יש חוקרים רבים הרואים ביצירתיות את היכולת לפתור בעיות על ידי רעיונות חדשים ודרכים חדשות. אדם יצירתי חושב בדרך כלל בצורה הבזקית, לכיוונים רבים, אסוציאטיביים ולאו דווקא מסודרים, בצורת חשיבה רב-ממדית, כזו המערבת תחומים ונושאים שונים כדי ליצור.

אנשים יצירתיים לא יבחרו לחשוב ולהרהר בפתרון בעיה, בדרך המקובלת והמסודרת. אנשים יצירתיים גדלו להבין שאין תשובה אחת נכונה לדברים והבינו שהתשובות ה"נכונות" שהמורים מבקשים מאיתנו בבית הספר הן לא בהכרח התשובות שפותרות בעיות לא ידועות. לא פעם אלה התשובות הידועות שממש לא יפתרו בעיות חדשות, אלא יתמודדו עם בעיות מוכרות, שמטבען הן קלות יותר לפתרון.

היצירתיות היא פריצה ויציאה מתבניות, או במילים שמקובל לומר בהקשר הזה - "חשיבה מחוץ לקופסה". אם כולם שטים בסירות מתנפחות ליד החוף, הטיפוס היצירתי לא יחשוש לבנות רפסודה ולהתמודד עם גלי הים הסוערים שרחוקים מהחוף.

טיפוח יצירתיות וחשיבה יצירתית הם חשובים מאד בגיל הילדות. אדם יצירתי הוא יצירתי בכל התחומים שבהם יעסוק. לימוד נגינה בגיל הילדות, למשל, יקנה לאדם המבוגר תכונות רבות וחשובות. היצירתיות שירכוש בלימוד מוסיקה, אמנות וכדומה, תהפוך אותו ליצירתי, תכונה שתשמש אותו בכל תחום שיבחר בהמשך חייו. זו הסיבה שלימודי אמנות ומוסיקה היו כה חשובים לתרבויות הגדולות ואימפריות שואפות לטפח אותם בהשקעה גדולה של משאבים ותשומת לב.

נהוג לומר שהיצירתיות נפגעת כשאנו מתבגרים. בגיל הרך ילדים נוטים להיות יצירתיים מאד. בחלוף השנים וכנראה גם בשל החינוך והלימודים שרוכש הילד, שהופכים אותו ליותר ויותר "מסודר", "מאורגן", "לא יוצא מהקווים" או בקיצור כמו-כולם, הוא נעשה פחות יצירתי. רק מעטים נשארים בעלי יצירתיות רבה. חלקם הופכים לאמנים, חלק אחר לקופירייטרים, רעיונאים בעולם הפרסום, רבים מהם הופכים ליזמים ואנשי הייטק לא-שגרתיים וממציאים טכנולוגיים פורצי-דרך.

אחד הצדדים החשובים ביצירתיות היא היכולת לפתור בעיות. מורים המעודדים בתלמידיהם את האפשרות ליצור ולהגיע לפתרון בעיות, מפתחים את יכולותיהם של התלמידים הרבה יותר משקידה על היכולת לעמוד בבחינות ולרכוש את הידע הנלמד בשיעור פרונטלי.

לכן, כדאי ללמוד וללמד תוך ניצול היצירתיות שבנו ובמיוחד בילדים שבינינו. אגב, מחקרים קושרים בבירור אנשים עם חוש הומור ליצירתיות, מה שאומר שזה גם כיף ושזה בסדר גמור לראות מופעי סטנד-אפ וקומדיות ולצחוק הרבה. אתם עובדים על שיפור היצירתיות שלכם...


הנה סרטון שמסביר באנימציה מהי יצירתיות:

http://youtu.be/n2DlOb7AfWk


הנה סרטון שמסביר למה כדאי להשקיע בלימודים יצירתיים וכמה שזה טוב לחברה:

http://youtu.be/S0UgTe2xml4


והנה דוגמה לחשיבה יצירתית - מישהו לקח צילום של ציפורים על חוטי חשמל ובדק מה המוסיקה שנוצרת מהתווים שהם יוצרים והפך אותה לקטע מוסיקלי מושלם:

http://youtu.be/LoM4ZZJ2UrM
המצאה ממוחשבת
האם מחשב יכול להיות ממציא?



המצאה, או יצירה ממוחשבת (Computer creation), על ידי מכונות יוצרות, או ליתר דיוק תוכנות שיוצרות, היא פנטזיה של רבים מהמפתחים. אם מחשבים יוכלו להמציא וליצור דברים חדשים לחלוטין, יתכן שתהיה כאן מכפלה מטורפת, אם כל המהפכות, משהו שלידו יהיו המהפכה המדעית, של ה-500 השנה האחרונות, מהפכה התעשייתית, מהפכה הטכנולוגית ומהפכת המידע והאינטרנט - משחק ילדים משעשע.

דמיינו שמאות ואלפי מחשבים משוכללים במיוחד "יישבו" לפתור את הבעיות שעומדות בפני המין האנושי ויתמקדו במה שהממציאים והמדענים ניסו לעשות במשך מאות או אלפי שנים, מאז החלה התרבות האנושית וגם לפניה, בעידן הפרהיסטורי.

אז כן. מחשבים יכולים תאורטית להמציא וליצור. וזו תהיה אחת המהפכות הבאות בעולם המחשוב. היא תתרחש כשהמחשב יוכל ממש לחשוב וממש להמציא דבר מה חדש, פתרון לבעיה, משהו שלא קיבל הוראות כיצד לבצע, אלא שנבע מתהליך חשיבה שהוא הוביל, אולי אפילו יזם.

הרי כל ההתפתחות האנושית החלה כשאנו, בני האדם, התחלנו להשתחרר מאותן מגבלות ביולוגיות שמגבילות אותנו. כל המצאה שחררה אותנו ממגבלה אחרת, מעיקה ומקשה על חיים נוחים יותר, בריאים ומהנים יותר. השימוש באש אפשר לנו לזכות מזון קל יותר לעיכול וטעים יותר. הקירור אפשר לו לשרוד זמן רב יותר ולשמש אותנו כשאנו צריכים אותו ולא רק כשהוא זמין לנו. הבגדים שחררו אותנו מהקור, החיות המבויתות היו מכפלת כוח לחקלאות, ייצור ותחבורה. החקלאות שימשה לייצור של מזון בכמויות שאפשרו את צמיחת האנושות ושחרור ממגבלות הליקוט, הבתים שימשו למגורים במקומות הפוריים ולא רק במקומות שבהם יש מערות. הגלגל שימש לייצור של מכונות רבות כוח ובעלות יכולת מכנית מדהימה, הערים יצרו לנו בטחון רב יותר והגנה מפני השבט השכן או שודדי דרכים שישדדו את מזוננו. הכתב שימש אותנו לתקשורת והעברת הידע האנושי לאחרים, לשימורו ולהעברתו מדור לדור. הדפוס הפיץ את הידע ויצר את ההשכלה, כך שהיא יצאה משליטתם של בעלי הממון והכוח בלבד. האנרגיה החשמלית, התעשייה והקיטור הניעו את המהפכה התעשייתית, מכשירי החשמל משרתים אותנו, המטוסים נושאים אותנו לכל פינה על פני כדור הארץ, החלליות אל החלל. חיסונים, תרופות, ניתוחים והשתלות שומרים את בריאותנו ומשמרים את גופנו לשנים רבות יותר.

אז כן. דמיינו מה ימציאו ואילו בעיות יפתרו מחשבים, שיהיו בעלי ידע בכל התחומים, ידע בפיזיקה, כימיה, רובוטיקה, ננוטכנולוגיה, ביוטכנולוגיה וכמובן מתמטיקה... דמיינו אילו בעיות בחיינו הם יוכלו לפתור עם הידע שיוזרם אליהם מכל קצוות המדע ומעולם הטכנולוגיה, הפטנטים, ידע שבניגוד למדענים אנושיים, הם לא יוכלו לשכוח או להשמיט בהיסח הדעת, ידע שפרטיו יתחברו במיליארדי אפשרויות וקומבינציות ויוצלבו בביליוני דרכים, כך שחלק גדול ממה שהיום קורה בהברקה של רגע, או אפילו בזכות טעות שמביאה להמצאה - כל זה יוכל לקרות באמצעות חישוביות מאורגנת, שיטתיות מסודרת ומיחשוב מתוכנת היטב. כל זה יקרה באמצעות אינטליגנציה מלאכותית, ודאי גם הבזקית, כמו ממציא, אבל בעלת יכולות שיטתיות, סדרתיות, שלא מאבדות דבר.

הרעיון של מחשב כזה, או תוכנה כזו, שימציאו או ישתמשו ביצירתיות מלאכותית, הוא ליצור מודל של המצאה, של קומפוזיציה ושל יצירה כמו אנושית. מודל כזה שניתן יהיה למחשב, או להזין לתוכנה שתשחזר את התהליך. זה אפשרי ולכן אפשרית גם תוכנה שתמציא ותפתור בעיות קשות ברמה של מדענים. השאלה היא רק מתי זה יקרה...


הנה סיפורו של מבחן לאבלייס והאפשרות שמכונה יוצרת תוכל להמציא רעיונות אמנותיים בעצמה:

https://youtu.be/Rh9vBczqMk0



ודיון על האפשרות שמחשבים יצרו בעצמם:

https://youtu.be/Sbd4NX95Ysc?long=yes
כתיבה פשוטה
למה עדיף לכתוב פשוט?



אחד הדברים המופלאים בתרבות האנושית הוא העוצמה של הפשטות. אנחנו מעריכים אותה בעיקר כשאנו נתקלים בחומר מסובך מדי, בשפה גבוהה מדי, או בכתיבה פתלתלה ומעמיסה, שאתם בטח הייתם קוראים לה "חופרת"... אז איך עדיף לכתוב? - אתם כבר יודעים, כי קראתם את הכותרת. כיתבו פשוט!

כדאי להתאים את הכתיבה לקהל היעד שלכם. אם קהל היעד הזה הוא כולם אז חשוב מאד לכתוב פשוט. אם אינכם כותבים לפרופסורים ודוקטורים, אז אל תשתמשו במילים מסובכות. ברוב המקרים הן לא מעידות שאתם חכמים, אלא שאתם הרבה פחות חכמים מכפי שאתם חושבים שאתם...

מצד שני, רבים מהפרופסורים והאנשים המשכילים, או לפחות החלק הטוב שבהם, לא מת על יותר מדי מילים גבוהות, לא מובנות, בכתיבה, שרק הם יוכלו להבין. גם הם יעריכו אתכם הרבה יותר אם תכתבו פשוט ומובן. הרבה אנשים מסתתרים מאחרי מילים גבוהות והיום פחות מתמיד. המילים הגבוהות נראות כמו משהו שאפשר להסתתר מאחוריו. אבל האמת שהן הרבה פחות יפות לכם.

ועוד דבר - אוסקר וויילד אמר פעם ש"היו עצמכם, כי כל השאר כבר תפוסים..." - אז אל תכתבו כמו מישהו אחר שאתם מכירים, אלא מצאו את הדרך והפשטות היפה שלכם. גם אם לא תהיו הכי טובים בעולם, וסביר שכך יהיה, לפחות בהתחלה, היו אתם ומשם תוכלו ללכת ולהשתפר ולהיות יותר ויותר טובים. בקיצור, נסו לפתח סגנון אישי בכתיבה שלכם ותקבלו הרבה יותר הערכה מכולם. חקיינים יש הרבה. הרבה מדי.


הנה הסברים נוספים לסיבה שטוב לכתוב פשוט:

https://youtu.be/Dz8E8UOBFJQ?t=10s
יצירה מפלסטיק
מה ניתן ליצור מבקבוקי פלסטיק ישנים?



סיימתם לשתות את המשקאות הקלים והלא-בריאים שלכם? - יופי. עכשיו יש לכם בקבוקים מיותרים. אם אתם רוצים לעשות קצת עבודות יצירה ורוצים רעיונות לפעילות יצירתית עם בקבוקי פלסטיק, הבאנו לכם לא מעט תמונות של מה שאנשים יוצרים מבקבוקי פלסטיק, במקום להשליך אותם לאשפה או למיחזור. שווה לנסות!


הנה דוגמאות רבות ליצירות אפשריות מבקבוקי פלסטיק:

http://youtu.be/wU94rL6M-Cs


ועוד 23 רעיונות ליצירה מבקבוקי הפלסטיק:

http://youtu.be/J1hEcrkG46k


פנאי
איך לשחק את משחק "אמת ושקר"?



כך משחקים את משחק "אמת ושקר", שמטרתו לגלות מהי האמת מבין הסיפורים והוא מצויין למפגשי הכרות של קבוצות:

כל משתתף מספר בתורו שני סיפורים שקרו לו (רצוי שיהיו מאד משעשעים או מפחידים), כאשר אחד מהסיפורים אמיתי ואילו השני שקרי.

על כל שאר המשתתפים לנחש איזה מהסיפורים הוא אמת ואיזה השקר.
מהם סודות הצילום הבסיסי בסמארטפון?



הסמארטפון שלכם הוא חתיכת מצלמה משוכללת, מצלמה דיגיטלית מהסוג שבעבר היה עולה המון כסף. מדובר ביכולות טכנולוגיות ורזולוציה, יכולת הפרדה, גבוהים ביותר, בהשוואה למצלמות דיגיטליות של לפני מספר שנים. כמובן שיש להקפיד על עדשה נקייה, בניקוי עם מטלית מתאימה ולא להסתיר אותה כשמצלמים.


ועדיין יש כמה דברים שכדאי להקפיד עליהם בצילום:

היו יציבים - פשוט לא לזוז תוך כדי צילום, גם שנייה אחרי הלחיצה. כך תצלמו בצורה יציבה ותקבלו תמונה חדה יותר. אם צריך, הישענו על הקיר או על משטח וצלמו.

תאורה לא בפריים - האור צריך להיות על מה שרוצים לצלם ולא מאחוריו, כי זה יקלקל את התמונה, אלא אם תרצו לקבל צללית של המצולם. אם צריך לקבל יותר אור, זוזו לזווית אחרת, הזיזו את המצולם, או הפעילו פלאש, גם ביום.

בפוקוס - הדבר הבא שאתם רוצים להצליח זה לצלם בפוקוס (Focus), כלומר שנושא הצילום לא יהיה מטושטש. כל מה שצריך זה לגעת במסך, על העיניים של המצולם, או על המקום שהכי חשוב שיהיה בפוקוס.

בפריים יפה - עכשיו ניצור את הצורה הנכונה של התמונה, כלומר נכניס את הכל ל"פריים" יפה (Frame). קודם כל נצלם כמו צלמים, כשהטלפון לרוחב ולא עומד. נמקם את נושא הצילום מעט בצד ולא במרכז. דמיינו שיש שני פסים שמפצלים את התמונה ל-3 חלקים. מקמו את נושא הצילום על הפס הימני או השמאלי אבל לא באמצע. כך התמונה תיראה מקצועית ולא בינונית ומשעממת, כמו כל כך הרבה תמונות חובבים.

רק אחרי שדאגתם לכל אלה, יציבות, תאורה, פוקוס ופריים, תוכלו ללחוץ על כפתור הצילום ולצלם (Shoot). קיבלתם תמונה יפה, לא?


Focus, Frame & Shoot - כך עושים זאת במצלמה מקצועית:

https://youtu.be/xA5zfuF_oJg


כך ניתן לצלם דברים לא שגרתיים בסמארטפון:

https://youtu.be/fTz4Nhgm_SQ
מהם הסיפורים ב-6 מילים?




מספרים שהסופר ארנסט המינגוויי המציא סגנון כתיבה של סיפורים ב-6 מילים. הסיפור הראשון שכתב היה "למכירה: נעלי תינוק, מעולם לא ננעלו". לא ברור אם הוא זה שאכן כתב את הסיפור הקצרצר כל-כך ולא ברור אם הוא שהמציא את סגנון הכתיבה הזה, אבל הרעיון מצוין בכל מקרה. המינגוויי, לפי הסיפור הזה, טען שזו עבודתו הטובה ביותר..

הסוגה הספרותית המקצרת כל כך אינה חדשה. סיפורת בזק (flash fiction) כבר קיימת זמן רב. לפי ויקיפדיה, אורך של סיפור בזק כזה נע בין 300 ל-1000 מילים. לא קל לקרוא לסיפור בזק סיפור ויש המכנים אותו פשוט "קטע". ממשלי איזופוס ועד צ'כוב וקפקא, הסיפורים הללו נכתבו גם בעבר. אבל רק בעידן הפוסט-מודרני הם הפכו למבוקשים, בעיקר בשל הצורך בפוסטים קצרים באינטרנט. בשנת 2007 אף הומצא פרס המיקרו לסיפורת בזק.

אבל הסיפורים ב-6 מילים הם התמצית של התמצית של הקיצור, שיאו של סיפור הבזק. בארצות הברית יצא אפילו ספר ששמו "זה לא יצא בדיוק כמו שתכננתי: זיכרונות בשש מילים של סופרים מפורסמים ועלומים". בספר שירים וסיפורים קצרצרים, שנבחרו מתוך 25 אלף קטעים שאסף מגזין אינטרנט מקוראיו. כמו ש"ציוץ" הוא בעברית מסר קצר בטוויטר, יש נסיונות למתג את זה אצלנו כ"צרצר".

נסו לחשוב על הסיפור הקצרצר ועל כמה דמיון הוא מפעיל אצל הקורא. קחו למשל את סיפור האהבה והאכזבה הבא:
"כאב שהיא עזבה אחרי שעה בלבד."
יש כאן דרמה עצומה, שרובה יכול להיכתב בראשו של הקורא: אהבה קצרה מאד, באופן קיצוני. אכזבה. כאב שעתיד מכאן ואילך להיות קשור בשמה ובזכרון השעה המאושרת היחידה בחייו ועוד.

ונסו לדמיין איזו דרמה של בדידות קיצונית, תקווה וייחול שכנראה לא התממש יש בסיפור הזה:
"למכירה: מזרון זוגי משומש בצד אחד."
הוא או היא קנו מזרון זוגי. קיוו שיבוא מישהו לאייש אותו לידם, אבל זה מעולם לא קרה. סיפור חיים קצרצר שמאחסן בתוכו מאות לילות של בדידות, עם תקווה תמידית שהיא תסתיים. ואז יקיצה מאכזבת, בכל בוקר שוב לבד..

הנה עוד כמה דרמות קצרצרות:

"כשקרו לי החיים, תמיד ראיתי אושר."

"פעם, במלחמה, המוות לא פעם ניצח."


מטלה יצירתית
==========
כתבו סיפור משלכם בן 6 מילים.


הנה קליפ קצר ודומם על הסיפור של המינגוויי:

https://youtu.be/0xHlg8gUtFE


הנה הסיפורים ב-6 מילים שנכתבו בעקבות הסיפור ההוא:

https://youtu.be/nc5VbZ2RnTg


הנה סיפורי 6 מילים באנגלית:

https://youtu.be/v1uD-dEl3Hs


וזו יוזמה לספר את כל התנ"ך ב-6 מילים, לאו דווקא רצופות:

https://youtu.be/Ymfh6RJezQ4
מהו פרויקט ה-20 אחוז?



חברת גוגל מאפשרת כבר שנים רבות לעובדיה, להקדיש חלק מזמנם לפרויקטים אישיים שהם חולמים לעשות. זה נקרא "פרויקט 20%" ובמסגרתו החברה, שמבינה שהיא מחזיקה אנשים עם מוחות מהטובים בעולם ורוצה להמשיך ולהעסיק אותם, מאפשרת להם יצירתיות והמצאה עצמית, לצד העבודה "הרגילה" שלהם. את הרעיון לקחו שני מייסדי גוגל מאוניברסיטת סטנפורד שבה למדו, לפני שפיתחו את מנוע החיפוש שלהם והקימו את החברה.

במסגרת הפרויקט מאפשרת חברת גוגל לעובדים להקדיש יום בשבוע, 20% מזמנם, לפרויקטים מיוחדים וחדשניים שהם ממציאים לעצמם. כך מאפשרת גוגל לעובדים להקים מעין סטארטאפים בתוך חברת הענק ולחלום וליישם פיתוחים מעניינים, יצירתיים וחדשנים, שחברות גדולות לא היו מפתחות לעולם. ההמצאות והפיתוחים הטובים מפותחים לאחר מכן בתקציבי גוגל ומקנים לממציאים ולמפתחים שלהם, מקרב העובדים, תמלוגים והכנסות יפות.

גם בחינוך יש בתי ספר שהעתיקו את הרעיון ונותנים את הזמן החופשי לילדים, כדי לפתח רעיונות ופרויקטים לימודיים שהם יוזמים.


הנה פרויקט ה-20% של גוגל:

https://youtu.be/wsnSBhWEyK4?t=2m22s&end=3m18s


וכך הפך פרויקט ה-20 אחוז לרעיון שמופץ הלאה:

https://youtu.be/UuyIWjbJ_IE


הנה מה שילדים עשו ב-20% שלהם:

https://youtu.be/xupHuEk8p7g


כך מתנהל היום יום של חברת גוגל:

https://youtu.be/pl9AhMWoMIg?long=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.