שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מהי העגלה ואיך התפתחו העגלות?
עגלה (Wagon) היא מכלי התחבורה העתיקים ביותר הקיימים ונעשה בהם שימוש גם בימינו. את העגלה החלו לפתח כבר לפני אלפי שנים, כאמצעי שינוע נגרר או נדחף בידי אדם או בהמת משא, ללא הנעה עצמית.
העגלות הראשונות בהיסטוריה הופיעו לראשונה לפני כ-5000-6000 שנה. הן שימשו לנשיאת תבואה חקלאית באזור מסופוטמיה, הידוע כערש התרבות האנושית. בתחילה משכו אותן בני אדם ובהמשך שימשו כמושכי העגלות בהמות משק, כמו פרדות, חמורים, סוסים ואפילו כלבים.
די מהר אומצו עגלות גם באירופה. באותם ימים הן היו עגלות פשוטות, עם גלגלים מעץ מלא. הן שימשו להובלה של מטענים כבדים וחפצים או יבולים חקלאיים.
בהמשך, הלכו העגלות והשתכללו, עת נוספו להן גלגלים עם חישורים, בלמים פשוטים ומערכות היגוי ראשוניות. מרכבות מלחמה ללוחם בודד הופיעו גם הן אצל החיתים. בתרבויות מצרים, יוון ורומי העתיקה הן הופכות לכלי מלחמה משמעותיים.
בימי הביניים התפתחו מהעגלה הפשוטה כרכרות נוסעים מהודרות ששימשו את האצולה לנסיעות ארוכות. עם השנים נולדה המריצה, כעגלה קטנה ובעלת גלגל אחד, שנדחפת בידי אדם אחד לצרכי עבודות בנייה וגינון.
במאה ה-19 הגיעו העגלות לשיא הפיתוח, כשאת המתיישבים באמריקה משמשים דגמים חזקים ועמידים של קרון מכוסה (Covered wagon) המכונה "עגלת קונסטוגה" (Conestoga Wagon).
מתחילת המאה ה-20 הלך השימוש בעגלות ופחת. הסיבה היא ההמצאה וההפצה הנרחבת של הרכב המנועי לסוגיו. לצד העגלות הנגררות על ידי טרקטורים או כלי רכב ומיועדות לשימוש חקלאי ולהסעת סחורות או אנשים, פותחו סוגי עגלות ייעודיות, כמו עגלת הקניות להעמסת מצרכים בסופרמרקט, עגלת תינוק, עגלות משא ועוד.
בימינו משמשות עגלות בעיקר לפנאי, ספורט ולחקלאות מסורתית במדינות פחות מפותחות. העגלה הייתה מאמצעי השינוע המרכזיים בהתפתחות האנושות וממשיכה למלא תפקידים מפתיעים גם בימינו.
הכירו מגוון של שימושים בתגית "עגלות".
הנה עגלה משא עתיקה משנת 1784:
https://youtu.be/DR-KmAeFemQ
עגלה עתיקה להסעת בני אדם:
https://youtu.be/FrU-mQYZGAo
עגלת הקונסטוגה שמלאה תפקיד חשוב בהתפשטות של המתיישבים האמריקאים מערבה:
https://youtu.be/lCpWl_jP1fI
עגלת נופש למי שרוצים עגלת קראוון לא ממונעת:
https://youtu.be/2zPRs66tx4w
צוענים, נוודים ומתיישבים באמריקה נעים כבר מאות שנים בעגלות:
https://youtu.be/C5-9u_AMdc4
בארה"ב רבים עוברים דירות עם עגלה דווקא:
https://youtu.be/3H1p0aA8MiM
והמצאת עגלת הקניות שהיא אחד השימושים המבריקים והמניבים בעגלה:
https://youtu.be/ag_h8ZfKug0
עגלה (Wagon) היא מכלי התחבורה העתיקים ביותר הקיימים ונעשה בהם שימוש גם בימינו. את העגלה החלו לפתח כבר לפני אלפי שנים, כאמצעי שינוע נגרר או נדחף בידי אדם או בהמת משא, ללא הנעה עצמית.
העגלות הראשונות בהיסטוריה הופיעו לראשונה לפני כ-5000-6000 שנה. הן שימשו לנשיאת תבואה חקלאית באזור מסופוטמיה, הידוע כערש התרבות האנושית. בתחילה משכו אותן בני אדם ובהמשך שימשו כמושכי העגלות בהמות משק, כמו פרדות, חמורים, סוסים ואפילו כלבים.
די מהר אומצו עגלות גם באירופה. באותם ימים הן היו עגלות פשוטות, עם גלגלים מעץ מלא. הן שימשו להובלה של מטענים כבדים וחפצים או יבולים חקלאיים.
בהמשך, הלכו העגלות והשתכללו, עת נוספו להן גלגלים עם חישורים, בלמים פשוטים ומערכות היגוי ראשוניות. מרכבות מלחמה ללוחם בודד הופיעו גם הן אצל החיתים. בתרבויות מצרים, יוון ורומי העתיקה הן הופכות לכלי מלחמה משמעותיים.
בימי הביניים התפתחו מהעגלה הפשוטה כרכרות נוסעים מהודרות ששימשו את האצולה לנסיעות ארוכות. עם השנים נולדה המריצה, כעגלה קטנה ובעלת גלגל אחד, שנדחפת בידי אדם אחד לצרכי עבודות בנייה וגינון.
במאה ה-19 הגיעו העגלות לשיא הפיתוח, כשאת המתיישבים באמריקה משמשים דגמים חזקים ועמידים של קרון מכוסה (Covered wagon) המכונה "עגלת קונסטוגה" (Conestoga Wagon).
מתחילת המאה ה-20 הלך השימוש בעגלות ופחת. הסיבה היא ההמצאה וההפצה הנרחבת של הרכב המנועי לסוגיו. לצד העגלות הנגררות על ידי טרקטורים או כלי רכב ומיועדות לשימוש חקלאי ולהסעת סחורות או אנשים, פותחו סוגי עגלות ייעודיות, כמו עגלת הקניות להעמסת מצרכים בסופרמרקט, עגלת תינוק, עגלות משא ועוד.
בימינו משמשות עגלות בעיקר לפנאי, ספורט ולחקלאות מסורתית במדינות פחות מפותחות. העגלה הייתה מאמצעי השינוע המרכזיים בהתפתחות האנושות וממשיכה למלא תפקידים מפתיעים גם בימינו.
הכירו מגוון של שימושים בתגית "עגלות".
הנה עגלה משא עתיקה משנת 1784:
https://youtu.be/DR-KmAeFemQ
עגלה עתיקה להסעת בני אדם:
https://youtu.be/FrU-mQYZGAo
עגלת הקונסטוגה שמלאה תפקיד חשוב בהתפשטות של המתיישבים האמריקאים מערבה:
https://youtu.be/lCpWl_jP1fI
עגלת נופש למי שרוצים עגלת קראוון לא ממונעת:
https://youtu.be/2zPRs66tx4w
צוענים, נוודים ומתיישבים באמריקה נעים כבר מאות שנים בעגלות:
https://youtu.be/C5-9u_AMdc4
בארה"ב רבים עוברים דירות עם עגלה דווקא:
https://youtu.be/3H1p0aA8MiM
והמצאת עגלת הקניות שהיא אחד השימושים המבריקים והמניבים בעגלה:
https://youtu.be/ag_h8ZfKug0
איך מעבירות אוניות מכולות את כל הסחורה העולמית?
אוניית מכולות, או ספינת מכולות (Container ship) היא חוליה מרכזית בתעבורה העולמית והמסחרית.
מדובר בספינת משא, הנושאת מכולות. מכולה היא קופסת מתכת גדולה וחזקה, המיועדת לאחסון סחורות, לצורך של שינוע מטענים והעברה ימית.
אוניות המכולות הן חוליה מרכזית במערכת התעבורה, המשמשת להובלת מטענים. בכל מכולה מטען משלה וכל אונייה כזו יכולה לשאת מאות ואלפי מכולות, כשלעתים אף הרבה יותר.
תובלה ימית היא תחום בו מועברים בעיקר מוצרים וסחורות, שנרכשו בידי סיטונאים ויבואנים מהיצרנים הגדולים. הסחורה הזו מיוצרת במדינות עם המפעלים ואתרי הייצור הגדולים ביותר ובאמצעות מכולות היא מועברת אל מדינות המייבאות אותם לצרכנים.
#ההמצאה
הראשון שחשב על הרעיון הזה, והביא בשנות ה-30 של המאה ה-20 למהפך של ממש בשינוע מטענים בעולם, היה נהג המשאית האמריקאי מלקולם מקלין. זה קרה כשהמתין להטענה הארוכה והמעייפת של המשאית שלו. לפתע עלה בראשו הרעיון שאריזה של מטען כללי במכולות אחידות וסגורות יוכל לקצר ולייעל את הטענת ופריקת המטען ובכך יחסוך הרבה זמן וכסף. במיוחד בהקטנה של כוח האדם הנדרש לתהליך והזמן הרבה שנדרש לטעינה ופריקת החבילות בנמל.
לא בקלות התקבל החידוש היעיל של מקלין. בשנים הראשונות נתקל השינוע במכולות בהתנגדות עזה - הן מצד איגודי העובדים, שפעלו כדי למנוע את הפעלת אוניות המכולות, והן מצד חברות הספנות והרכבות, שהחידוש השפיע על רווחיהן.
אך בתוך מספר שנים שינה השימוש במכולות באופן משמעותי את פני ההובלה הימית ובהמשך על כל הסחר העולמי. אוניות המכולות הורידו באופן חד את עלויות העבודה והשינוע מנמל לנמל.
בימינו מגיע המטען ליעדו בתוך שבועות ספורים. כשאם בעבר עוכבו אוניות מטען כללי לטעינה ופריקה, במשך ימים בכל נמל, כיום ניתן לפרוק ולטעון את אוניות המכולות בתוך מספר שעות קטן.
מכיוון שהמטענים מועברים במכולה כשהם נעולים וחתומים, מוצדק לומר שהמכולות גם תרמו לירידה בגנבות של מטענים וסחורות, שלפני כן היו קלות ורבות יחסית.
הנה אניות המכולות שמחזיקות את המסחר הגלובלי על כתפיהן:
http://youtu.be/FN3VFgG922A
ספינת מכולות ענקית שמגיעה לנמל:
https://youtu.be/EdvxeN8F_24
הובלת ופריקת מכולות:
https://youtu.be/UH4rM_Uit5g
ספינת המכולות העצומה של evergreen:
https://youtu.be/imTMqGXvMFs
האניה הגדולה בעולם היכולה לשאת 80 אלף מכולות:
http://youtu.be/RUfGCngF9DI
וכך מייצרים מכולות:
https://youtu.be/pRC6cTovjsk?long=yes
אוניית מכולות, או ספינת מכולות (Container ship) היא חוליה מרכזית בתעבורה העולמית והמסחרית.
מדובר בספינת משא, הנושאת מכולות. מכולה היא קופסת מתכת גדולה וחזקה, המיועדת לאחסון סחורות, לצורך של שינוע מטענים והעברה ימית.
אוניות המכולות הן חוליה מרכזית במערכת התעבורה, המשמשת להובלת מטענים. בכל מכולה מטען משלה וכל אונייה כזו יכולה לשאת מאות ואלפי מכולות, כשלעתים אף הרבה יותר.
תובלה ימית היא תחום בו מועברים בעיקר מוצרים וסחורות, שנרכשו בידי סיטונאים ויבואנים מהיצרנים הגדולים. הסחורה הזו מיוצרת במדינות עם המפעלים ואתרי הייצור הגדולים ביותר ובאמצעות מכולות היא מועברת אל מדינות המייבאות אותם לצרכנים.
#ההמצאה
הראשון שחשב על הרעיון הזה, והביא בשנות ה-30 של המאה ה-20 למהפך של ממש בשינוע מטענים בעולם, היה נהג המשאית האמריקאי מלקולם מקלין. זה קרה כשהמתין להטענה הארוכה והמעייפת של המשאית שלו. לפתע עלה בראשו הרעיון שאריזה של מטען כללי במכולות אחידות וסגורות יוכל לקצר ולייעל את הטענת ופריקת המטען ובכך יחסוך הרבה זמן וכסף. במיוחד בהקטנה של כוח האדם הנדרש לתהליך והזמן הרבה שנדרש לטעינה ופריקת החבילות בנמל.
לא בקלות התקבל החידוש היעיל של מקלין. בשנים הראשונות נתקל השינוע במכולות בהתנגדות עזה - הן מצד איגודי העובדים, שפעלו כדי למנוע את הפעלת אוניות המכולות, והן מצד חברות הספנות והרכבות, שהחידוש השפיע על רווחיהן.
אך בתוך מספר שנים שינה השימוש במכולות באופן משמעותי את פני ההובלה הימית ובהמשך על כל הסחר העולמי. אוניות המכולות הורידו באופן חד את עלויות העבודה והשינוע מנמל לנמל.
בימינו מגיע המטען ליעדו בתוך שבועות ספורים. כשאם בעבר עוכבו אוניות מטען כללי לטעינה ופריקה, במשך ימים בכל נמל, כיום ניתן לפרוק ולטעון את אוניות המכולות בתוך מספר שעות קטן.
מכיוון שהמטענים מועברים במכולה כשהם נעולים וחתומים, מוצדק לומר שהמכולות גם תרמו לירידה בגנבות של מטענים וסחורות, שלפני כן היו קלות ורבות יחסית.
הנה אניות המכולות שמחזיקות את המסחר הגלובלי על כתפיהן:
http://youtu.be/FN3VFgG922A
ספינת מכולות ענקית שמגיעה לנמל:
https://youtu.be/EdvxeN8F_24
הובלת ופריקת מכולות:
https://youtu.be/UH4rM_Uit5g
ספינת המכולות העצומה של evergreen:
https://youtu.be/imTMqGXvMFs
האניה הגדולה בעולם היכולה לשאת 80 אלף מכולות:
http://youtu.be/RUfGCngF9DI
וכך מייצרים מכולות:
https://youtu.be/pRC6cTovjsk?long=yes
מי המציא את עגלת הקניות?
עגלת קניות (Shopping Cart) היא אחת ההמצאות הצרכניות המבריקות בתולדות המסחר, מבחינת המוכרים כמובן.
לעתים נדמה ודאי שהן, עגלות הסופרמרקט, תמיד היו כאן, אבל האמת היא שגם אותן צריך היה להמציא. וההמצאה היא כל כך חכמה ומדויקת שהיא שינתה את עולם המסחר לחלוטין.
הממציא היה סילבן גולדמן (Sylvan N. Goldman), יהודי מבריק וממולח במיוחד, שלמד מאביו וקרובי משפחתו את תורת המסחר והצטיין בה.
גולדמן היה בן למהגרים יהודים לאמריקה. הוא חגג בר מצווה וגדל להיות יהודי מאמין. בבגרותו הוא הלך בדרכיהם של יהודים רבים בארצות הברית של התקופה והקים סופרמרקט משלו.
הסופר הזה היה באוקלהומה. די מהר הסופר של גולדמן הפך לרשת סופרמרקטים שהלכה וגדלה. יום אחד, כשהוא יושב במשרדו המצוי באחת מחנויות רשת הסופרמרקטים שלו, הוא הביט בקונים שעברו בין המדפים ובידיהם סלים עמוסים כל טוב.
גולדמן שם לב להבעת פניהם של מי מהם שהעמיסו יותר מדי אל תוך הסלים העמוסים. כשחשב על כך לעומק, גולדמן הבין שהבעיה שלו כמוכר הוא לא רק המאמץ של הקונים לסחוב את הסל המלא והמעיק שבידיהם. אך יצליח לפתור את בעיית המשקל הרב של הסל, הוא ידע, הקונים לא ימהרו לפנות אל הקופה כשהסל יתמלא. הם יוכלו להעמיס עוד ועוד, יקנו הרבה יותר ויגדילו את מכירות הרשת.
המנהל המבריק אחז הכסא ממשרדו, הניח עליו סל והחל מזיז אותו בחדר. הוא דמיין גלגלים והבין שזו הדרך שהוא מחפש. הוא קרא לבחור מוכשר וטכני בשם פרד יאנג, שבנה עבור גולדמן את עגלת הקניות הראשונה שלו. בדומה לכיסאות העץ המתקפלים והפופולריים של התקופה, יאנג יצר עגלה המתקפלת ומאפשרת חסכון רב במקום.
בתחתית העגלה, שהכילה מסגרת מתכתית, מיקמו השניים את הגלגלים ומעליהם מיקמו, זה מעל זה, זוג סלי תיל גדולים שחוברו אליה (מדובר בעגלת הקניות הוותיקה יותר).
גולדמן מיהר לרשום פטנט בכותרת "עגלת סל מתקפלת לחנויות בשירות עצמי".מדי מהר יוצרו מאות כאלה ופוזרו בחנויות. אבל ההצלחה, איך לומר זאת בעדינות, איחרה להגיע. הקונים לא ממש רצו בה...
גולדמן לא התייאש והבין שהוא צריך לחשוב שיווק. וזה מה שהוא עשה. הוא מילא את סניפי הרשת ב"לקוחות מדומים" שהסתובבו לאורך כל היום כשהם אוחזים בעגלות וממלאים אותן במצרכים. למתעניינים ולסקרנים הנבוכים הם "ענו" שכן, ממש נוח וקל לעשות כך את הקניות ואמרו להם היכן יש עגלות כאלה. התוצאות לא איחרו לבוא והקונים התמכרו לנוחות ולגודל של העגלות והמכירות טסו כלפי מעלה.
אז זהו. סטיבן גולדמן רצה לשפר את המכירות ונעשה מולטי מליונר. תמלוגים מכל עגלת קניות שנמכרה הזרימו לכיסו כסף מכל הסופרמרקטים בארצות הברית והעולם.
כך יצא שבהמשך גולדמן המציא עוד כמה המצאות לא רעות, כולל את עגלת המטען, המשמשת אותנו עד היום בנמלי התעופה המודרניים.
הנה בקיצור על הממציא שפתר בעיה והגדיל את המכירות:
https://youtu.be/ag_h8ZfKug0
סיפור ההמצאה של עגלות הסופר:
https://youtu.be/hwPRBMBIBL8
עגלת סופר אוטונומית:
https://youtu.be/pQcb9fofmXg
קברו באוקלהומה:
https://youtu.be/IE2XVS_nh7A?long=yes
עגלת קניות (Shopping Cart) היא אחת ההמצאות הצרכניות המבריקות בתולדות המסחר, מבחינת המוכרים כמובן.
לעתים נדמה ודאי שהן, עגלות הסופרמרקט, תמיד היו כאן, אבל האמת היא שגם אותן צריך היה להמציא. וההמצאה היא כל כך חכמה ומדויקת שהיא שינתה את עולם המסחר לחלוטין.
הממציא היה סילבן גולדמן (Sylvan N. Goldman), יהודי מבריק וממולח במיוחד, שלמד מאביו וקרובי משפחתו את תורת המסחר והצטיין בה.
גולדמן היה בן למהגרים יהודים לאמריקה. הוא חגג בר מצווה וגדל להיות יהודי מאמין. בבגרותו הוא הלך בדרכיהם של יהודים רבים בארצות הברית של התקופה והקים סופרמרקט משלו.
הסופר הזה היה באוקלהומה. די מהר הסופר של גולדמן הפך לרשת סופרמרקטים שהלכה וגדלה. יום אחד, כשהוא יושב במשרדו המצוי באחת מחנויות רשת הסופרמרקטים שלו, הוא הביט בקונים שעברו בין המדפים ובידיהם סלים עמוסים כל טוב.
גולדמן שם לב להבעת פניהם של מי מהם שהעמיסו יותר מדי אל תוך הסלים העמוסים. כשחשב על כך לעומק, גולדמן הבין שהבעיה שלו כמוכר הוא לא רק המאמץ של הקונים לסחוב את הסל המלא והמעיק שבידיהם. אך יצליח לפתור את בעיית המשקל הרב של הסל, הוא ידע, הקונים לא ימהרו לפנות אל הקופה כשהסל יתמלא. הם יוכלו להעמיס עוד ועוד, יקנו הרבה יותר ויגדילו את מכירות הרשת.
המנהל המבריק אחז הכסא ממשרדו, הניח עליו סל והחל מזיז אותו בחדר. הוא דמיין גלגלים והבין שזו הדרך שהוא מחפש. הוא קרא לבחור מוכשר וטכני בשם פרד יאנג, שבנה עבור גולדמן את עגלת הקניות הראשונה שלו. בדומה לכיסאות העץ המתקפלים והפופולריים של התקופה, יאנג יצר עגלה המתקפלת ומאפשרת חסכון רב במקום.
בתחתית העגלה, שהכילה מסגרת מתכתית, מיקמו השניים את הגלגלים ומעליהם מיקמו, זה מעל זה, זוג סלי תיל גדולים שחוברו אליה (מדובר בעגלת הקניות הוותיקה יותר).
גולדמן מיהר לרשום פטנט בכותרת "עגלת סל מתקפלת לחנויות בשירות עצמי".מדי מהר יוצרו מאות כאלה ופוזרו בחנויות. אבל ההצלחה, איך לומר זאת בעדינות, איחרה להגיע. הקונים לא ממש רצו בה...
גולדמן לא התייאש והבין שהוא צריך לחשוב שיווק. וזה מה שהוא עשה. הוא מילא את סניפי הרשת ב"לקוחות מדומים" שהסתובבו לאורך כל היום כשהם אוחזים בעגלות וממלאים אותן במצרכים. למתעניינים ולסקרנים הנבוכים הם "ענו" שכן, ממש נוח וקל לעשות כך את הקניות ואמרו להם היכן יש עגלות כאלה. התוצאות לא איחרו לבוא והקונים התמכרו לנוחות ולגודל של העגלות והמכירות טסו כלפי מעלה.
אז זהו. סטיבן גולדמן רצה לשפר את המכירות ונעשה מולטי מליונר. תמלוגים מכל עגלת קניות שנמכרה הזרימו לכיסו כסף מכל הסופרמרקטים בארצות הברית והעולם.
כך יצא שבהמשך גולדמן המציא עוד כמה המצאות לא רעות, כולל את עגלת המטען, המשמשת אותנו עד היום בנמלי התעופה המודרניים.
הנה בקיצור על הממציא שפתר בעיה והגדיל את המכירות:
https://youtu.be/ag_h8ZfKug0
סיפור ההמצאה של עגלות הסופר:
https://youtu.be/hwPRBMBIBL8
עגלת סופר אוטונומית:
https://youtu.be/pQcb9fofmXg
קברו באוקלהומה:
https://youtu.be/IE2XVS_nh7A?long=yes
מהי עבודתו של נהג המשאית?
נהג משאית נוהג במשאית לאורך כבישי הארץ ומוביל בה סחורות וחומרים ממקום למקום.
נהגי משאיות צריכים להיות נהגים טובים במיוחד, כי הם נוהגים לאורך שעות רבות והמרחקים שהם גומעים במשאיות שלהם גדולים במיוחד.
הנה משאיות ואיך הן מיוצרות במפעל - מתוך סרטון פרסומת (עברית):
http://youtu.be/UxoXU9_OL_g
נהגי משאיות שמספרים על העבודה הקשה (עברית):
http://youtu.be/a97t_fVv_cU
ומה שרואים מתא הנהג של המשאית (עברית):
http://youtu.be/a17TkEbtD8c
נהג משאית נוהג במשאית לאורך כבישי הארץ ומוביל בה סחורות וחומרים ממקום למקום.
נהגי משאיות צריכים להיות נהגים טובים במיוחד, כי הם נוהגים לאורך שעות רבות והמרחקים שהם גומעים במשאיות שלהם גדולים במיוחד.
הנה משאיות ואיך הן מיוצרות במפעל - מתוך סרטון פרסומת (עברית):
http://youtu.be/UxoXU9_OL_g
נהגי משאיות שמספרים על העבודה הקשה (עברית):
http://youtu.be/a97t_fVv_cU
ומה שרואים מתא הנהג של המשאית (עברית):
http://youtu.be/a17TkEbtD8c
שינוע
מהי לוגיסטיקה?
לוגיסטיקה (Logistics) היא אחד המרכיבים החשובים ומהיסודות המכריעים ביותר באסטרטגיה הצבאית. אימרה צבאית ידועה ומצוטטת אומרת ש"חובבנים מדברים על אסטרטגיה, מקצוענים - על לוגיסטיקה."
לוגיסטיקה היא העברה של ציוד, אספקה ומידע מנקודת המוצא אל נקודת היעד. בשעת מלחמה, יספר לכם כל לוחם קרבי, חשובה ההזרמה הרציפה של המזון, המים, התחמושת והדלק - לא פחות מפיקוד, שליטה, רוח הקרב או התכניות המבצעיות.
חזק ככל שיהיה, ללא משאבים ותובלה יאבד כל כוח צבאי חלק ניכר מיכולת ההגנה וההתקפה שלו.
מטרת הלוגיסטיקה הצבאית היא למלא את הדרישות של יחידות הצבא הלוחמות. תכנון לוגיסטי נכון מאפשר לכוח הלוחם יעילות מבצעית וכלכלית. היעדר תכנון שכזה, מנגד, יקשה על כל כוח צבאי למצות את יכולותיו ויהפוך אותו איטי ומגושם, עם אספקה חסרה או עודפת ומסרבלת.
קציני לוגיסטיקה הם שקובעים כאן את אופן ומועדי העברת המשאבים והם אחראים על ניהול חלוקתם. הלוגיסטיקה הצבאית כוללת בדרך כלל ניהול שרשרת אספקה וניתוח של התנאים והמשתנים - מהם מנבאים הקצינים האחראים על התכנון והביצוע הלוגיסטי, ההובלה, העלויות, הבלאי, הצריכה והדרישה העתידית לאספקה.
#לוגיסטיקה מנצחת ומפסידה בהיסטוריה
בהיסטוריה לא חסרות דוגמאות של הצלחות וכשלונות לוגיסטיים. אם מצביאים היסטוריים כמו חניבעל, אלכסנדר הגדול והדוכס מוולינגטון היו גאוני אספקה ולוגיסטיקה, כל אחד בתקופתו, הרי שהיו גם כשלונות מפוארים בתחום.
נפוליאון, למשל, שנחשב בדרך כלל עילוי בתכנון הכיבושים שלו. סבל תבוסה גדולה במתקפה על רוסיה. היה זה בין היתר כישלון לוגיסטי חמור ומכריע, שיעמוד לו לרועץ במתקפה הכושלת והתבוסה הקשה שלו ברוסיה.
כשלון לוגיסטי היה גם מהגורמים העיקריים לתבוסה של כוחות מדינות הציר במערכה בצפון אפריקה במהלך מלחמת העולם השנייה. הצבא האיטלקי והגרמני היו מצוידים באופן לקוי והובסו על ידי הצי הבריטי ששלט בים התיכון ופגע בלוגיסטיקה שלהם.
במקרה ההפוך, לוגיסטיקה פגומה הייתה מהסיבות העיקריות שבגללן הובס אותו צבא האימפריה הבריטית החזקה, על ידי כוחותיו הקטנים אך נחושים של וושינגטון, במהלך מלחמת העצמאות האמריקאית.
כרגע נראה שגם רוסיה עצמה נכשלה, כ-200 שנה אחרי שהביסה את נפוליאון, בכישלון לוגיסטי מרהיב, שהציגה בשלבים הראשונים והכושלים של מלחמתה באוקראינה.
ואגב, נפוליאון הוא זה שטבע את המימרה "הצבא צועד על קיבתו", כלומר לא רק כוחו הצבאי של הצבא הוא שמקדם את מטרות המלחמה, אלא גם המזון והאספקה השוטפת שמועברים אליו בכמות ובזמן הנכונים.
#לוגיסטיקה אזרחית
בעולם העסקי מיועדת הלוגיסטיקה לספק את הנדרש ללקוחות השונים, אם אלה פסי הייצור של החברה, שרשרות אספקה או לקוחות - מחברות עסקיות וארגונים ועד אנשים פרטיים.
בעברית, העברה של מטענים וסחורות והובלתם נקראת "שילוּח" או "שילוּח מטענים". כשהללו מועברים בין מדינות שונות, זהו "שילוּח בינלאומי".
הנה הסבר הלוגיסטיקה בדגש על ימית (עברית):
https://youtu.be/0kcFsQDyTM0
חברת לוגיסטיקה מסחרית מדגימה את העניין (ללא מילים):
https://youtu.be/bjvbFBtnLmo
בישראל, פעילות הלוגיסטיקה של הצבא מרוכזת על ידי חיל הלוגיסטיקה (עברית):
https://youtu.be/PBEp3Zymb98
כתבה על מתנדבים המסייעים ללוגיסטיקה (עברית):
https://youtu.be/dr0UFyJAO44
ופרסומת של חברת לוגיסטיקה:
https://youtu.be/xpydhXtbvbo
לוגיסטיקה (Logistics) היא אחד המרכיבים החשובים ומהיסודות המכריעים ביותר באסטרטגיה הצבאית. אימרה צבאית ידועה ומצוטטת אומרת ש"חובבנים מדברים על אסטרטגיה, מקצוענים - על לוגיסטיקה."
לוגיסטיקה היא העברה של ציוד, אספקה ומידע מנקודת המוצא אל נקודת היעד. בשעת מלחמה, יספר לכם כל לוחם קרבי, חשובה ההזרמה הרציפה של המזון, המים, התחמושת והדלק - לא פחות מפיקוד, שליטה, רוח הקרב או התכניות המבצעיות.
חזק ככל שיהיה, ללא משאבים ותובלה יאבד כל כוח צבאי חלק ניכר מיכולת ההגנה וההתקפה שלו.
מטרת הלוגיסטיקה הצבאית היא למלא את הדרישות של יחידות הצבא הלוחמות. תכנון לוגיסטי נכון מאפשר לכוח הלוחם יעילות מבצעית וכלכלית. היעדר תכנון שכזה, מנגד, יקשה על כל כוח צבאי למצות את יכולותיו ויהפוך אותו איטי ומגושם, עם אספקה חסרה או עודפת ומסרבלת.
קציני לוגיסטיקה הם שקובעים כאן את אופן ומועדי העברת המשאבים והם אחראים על ניהול חלוקתם. הלוגיסטיקה הצבאית כוללת בדרך כלל ניהול שרשרת אספקה וניתוח של התנאים והמשתנים - מהם מנבאים הקצינים האחראים על התכנון והביצוע הלוגיסטי, ההובלה, העלויות, הבלאי, הצריכה והדרישה העתידית לאספקה.
#לוגיסטיקה מנצחת ומפסידה בהיסטוריה
בהיסטוריה לא חסרות דוגמאות של הצלחות וכשלונות לוגיסטיים. אם מצביאים היסטוריים כמו חניבעל, אלכסנדר הגדול והדוכס מוולינגטון היו גאוני אספקה ולוגיסטיקה, כל אחד בתקופתו, הרי שהיו גם כשלונות מפוארים בתחום.
נפוליאון, למשל, שנחשב בדרך כלל עילוי בתכנון הכיבושים שלו. סבל תבוסה גדולה במתקפה על רוסיה. היה זה בין היתר כישלון לוגיסטי חמור ומכריע, שיעמוד לו לרועץ במתקפה הכושלת והתבוסה הקשה שלו ברוסיה.
כשלון לוגיסטי היה גם מהגורמים העיקריים לתבוסה של כוחות מדינות הציר במערכה בצפון אפריקה במהלך מלחמת העולם השנייה. הצבא האיטלקי והגרמני היו מצוידים באופן לקוי והובסו על ידי הצי הבריטי ששלט בים התיכון ופגע בלוגיסטיקה שלהם.
במקרה ההפוך, לוגיסטיקה פגומה הייתה מהסיבות העיקריות שבגללן הובס אותו צבא האימפריה הבריטית החזקה, על ידי כוחותיו הקטנים אך נחושים של וושינגטון, במהלך מלחמת העצמאות האמריקאית.
כרגע נראה שגם רוסיה עצמה נכשלה, כ-200 שנה אחרי שהביסה את נפוליאון, בכישלון לוגיסטי מרהיב, שהציגה בשלבים הראשונים והכושלים של מלחמתה באוקראינה.
ואגב, נפוליאון הוא זה שטבע את המימרה "הצבא צועד על קיבתו", כלומר לא רק כוחו הצבאי של הצבא הוא שמקדם את מטרות המלחמה, אלא גם המזון והאספקה השוטפת שמועברים אליו בכמות ובזמן הנכונים.
#לוגיסטיקה אזרחית
בעולם העסקי מיועדת הלוגיסטיקה לספק את הנדרש ללקוחות השונים, אם אלה פסי הייצור של החברה, שרשרות אספקה או לקוחות - מחברות עסקיות וארגונים ועד אנשים פרטיים.
בעברית, העברה של מטענים וסחורות והובלתם נקראת "שילוּח" או "שילוּח מטענים". כשהללו מועברים בין מדינות שונות, זהו "שילוּח בינלאומי".
הנה הסבר הלוגיסטיקה בדגש על ימית (עברית):
https://youtu.be/0kcFsQDyTM0
חברת לוגיסטיקה מסחרית מדגימה את העניין (ללא מילים):
https://youtu.be/bjvbFBtnLmo
בישראל, פעילות הלוגיסטיקה של הצבא מרוכזת על ידי חיל הלוגיסטיקה (עברית):
https://youtu.be/PBEp3Zymb98
כתבה על מתנדבים המסייעים ללוגיסטיקה (עברית):
https://youtu.be/dr0UFyJAO44
ופרסומת של חברת לוגיסטיקה:
https://youtu.be/xpydhXtbvbo
מהו מסלול הסחר בסהרה?
במשך מאות שנים חצו את הסהרה שיירות של סוחרי מלח משבטים ברברים מקומיים שזה היה עיסוקם.
למסע חוצה המדבר הקשה והמסוכן הזה קראו "סחר חוצה סהרה". החוקר הערבי אבן בטוטה סיפר שהיו שיירות שהגיעו למספרים של 12 אלף גמלים בשיירה אחת!
מובילי השיירות נהגו להאכיל את גמלים בכמויות עצומות של אוכל בחודשים שלפני היציאה למסע. זאת כדי שיוכלו לעבור את המסע מבלי לאכול.
הנה סרטון קצר על שיירות המלח העתיקות של הסהרה:
https://youtu.be/TjydQPIuuNA
גם במדבר של אתיופיה התנהלו שיירות דומות:
https://youtu.be/PgDiW2ELx7k
ממלכת גאנה העתיקה שהפכה לאימפריה מהובלת שיירות של מלח וזהב:
http://youtu.be/dyQwEPcqR5U
צילום מהאוויר של המדבר במרוקו ושיירות העוברות בו:
https://youtu.be/JzjHpr7JMr8
ובני הטוארג מקבלים שיירה שחצתה את הסהרה:
http://youtu.be/28y8AgiOhnw
במשך מאות שנים חצו את הסהרה שיירות של סוחרי מלח משבטים ברברים מקומיים שזה היה עיסוקם.
למסע חוצה המדבר הקשה והמסוכן הזה קראו "סחר חוצה סהרה". החוקר הערבי אבן בטוטה סיפר שהיו שיירות שהגיעו למספרים של 12 אלף גמלים בשיירה אחת!
מובילי השיירות נהגו להאכיל את גמלים בכמויות עצומות של אוכל בחודשים שלפני היציאה למסע. זאת כדי שיוכלו לעבור את המסע מבלי לאכול.
הנה סרטון קצר על שיירות המלח העתיקות של הסהרה:
https://youtu.be/TjydQPIuuNA
גם במדבר של אתיופיה התנהלו שיירות דומות:
https://youtu.be/PgDiW2ELx7k
ממלכת גאנה העתיקה שהפכה לאימפריה מהובלת שיירות של מלח וזהב:
http://youtu.be/dyQwEPcqR5U
צילום מהאוויר של המדבר במרוקו ושיירות העוברות בו:
https://youtu.be/JzjHpr7JMr8
ובני הטוארג מקבלים שיירה שחצתה את הסהרה:
http://youtu.be/28y8AgiOhnw
מהי הכרכרה?
ממצרים העתיקה, דרך האימפריה הרומית, ימי הביניים ועד לתחילת המאה ה-20, היה כלי רכב אחד היוקרתי והמכובד ביותר מכולם - הכרכרה (Horse drawn Carriage). היא הסיעה לוחמים מצרים שרדפו אחרי בני ישראל, קיסרים נסעו בה בדרכים הרומיות של האימפריה, אצילי אירופה נסגרו בה בנסיעות לטירותיהם ומכובדי כל העולם החזיקו בכרכרה יוקרתית משלהם.
היא הייתה המכונית שלפני עידן המכוניות.
כרכרה היא עגלה שמחוברת לסוסים והם הכוח שמושך אותה בנסיעה. במאות האחרונות הכרכרה הייתה כלי התחבורה ששימש את עשירי אירופה ואמריקה לתנועה, בטרם הומצאו המכוניות.
אגב, המילה "Car" למכונית באה ממילה אנגלית עתיקה, שהופיעה בסביבות שנת 1300. ה-Car באה מהמילה הלטינית עם השורשים הקלטיים, "קאררוס" (carrus), מילה שמשמעותה עגלה דו-גלגלית וממנה ככל הנראה הגיעה גם המילה "כרכרה" בעברית.
ואכן, כשנולדו המכוניות הראשונות, הן דמו מאד לכרכרות. ההבדל היחידי ביניהן לבין הכרכרות הוותיקות היה שבמקום סוסים הניעו אותן מנועי בנזין רועשים. גם מהירותן הוגבלה למהירות של 7 קילומטרים לשעה, כדי שלא יידרסו הולכי-רגל תמימים ובעלי חיים. המושג "כוח סוס" למדידת כוח המנוע שאוב מעולם הכרכרות הנהוגות בסוסים.
הנה הכרכרה:
http://youtu.be/M15r6j2Xww4?t=26s
כך בלונדון של תחילת המאה ה-20:
http://youtu.be/v-5Ts_i164c
כרכרות משמשות היום בעיקר לתיירים:
http://youtu.be/Iah547V3fuw
וכרכרה לתיירים בעיר קרקוב בפולין:
https://youtu.be/suUkU8kh5AE
ממצרים העתיקה, דרך האימפריה הרומית, ימי הביניים ועד לתחילת המאה ה-20, היה כלי רכב אחד היוקרתי והמכובד ביותר מכולם - הכרכרה (Horse drawn Carriage). היא הסיעה לוחמים מצרים שרדפו אחרי בני ישראל, קיסרים נסעו בה בדרכים הרומיות של האימפריה, אצילי אירופה נסגרו בה בנסיעות לטירותיהם ומכובדי כל העולם החזיקו בכרכרה יוקרתית משלהם.
היא הייתה המכונית שלפני עידן המכוניות.
כרכרה היא עגלה שמחוברת לסוסים והם הכוח שמושך אותה בנסיעה. במאות האחרונות הכרכרה הייתה כלי התחבורה ששימש את עשירי אירופה ואמריקה לתנועה, בטרם הומצאו המכוניות.
אגב, המילה "Car" למכונית באה ממילה אנגלית עתיקה, שהופיעה בסביבות שנת 1300. ה-Car באה מהמילה הלטינית עם השורשים הקלטיים, "קאררוס" (carrus), מילה שמשמעותה עגלה דו-גלגלית וממנה ככל הנראה הגיעה גם המילה "כרכרה" בעברית.
ואכן, כשנולדו המכוניות הראשונות, הן דמו מאד לכרכרות. ההבדל היחידי ביניהן לבין הכרכרות הוותיקות היה שבמקום סוסים הניעו אותן מנועי בנזין רועשים. גם מהירותן הוגבלה למהירות של 7 קילומטרים לשעה, כדי שלא יידרסו הולכי-רגל תמימים ובעלי חיים. המושג "כוח סוס" למדידת כוח המנוע שאוב מעולם הכרכרות הנהוגות בסוסים.
הנה הכרכרה:
http://youtu.be/M15r6j2Xww4?t=26s
כך בלונדון של תחילת המאה ה-20:
http://youtu.be/v-5Ts_i164c
כרכרות משמשות היום בעיקר לתיירים:
http://youtu.be/Iah547V3fuw
וכרכרה לתיירים בעיר קרקוב בפולין:
https://youtu.be/suUkU8kh5AE
מהו מטוס המשא הלווייתן?
מטוס האיירבוס בלוגה, הוא מטוס משא שנקרא גם איירבוס A300-600ST, הוא מהמטוסים הגדולים בעולם.
כמטוס משא הוא מעלה לאוויר מטעני ענק, גם במשקלם וגם בנפח העצום שהוא מצליח לאחסן בבטן המטוס. כדי שיוכל לשאת מטעני ענק, הוגדלה במטוס הבלוגה בטן המטוס באופן משמעותי.
צורתו המיוחדת של המטוס, שכונה בעבר "סופר טראנספורטר”, מזכירה את הלווייתן הענקי והעניקה לו את השם החדש "בלוגה", על שם הלבנתן הלבן שבהשראתו הוא עוצב. הצורה הזו היא שמקנה לו את המראה המוכר, אם כי אנו בישראל לא כל כך רואים אותו בנמלי התעופה שלנו.
הנה סרטון על מטוס הבלוגה:
http://youtu.be/xGyTj0D9Ck0
השוו את גדלים בין הבלוגה למטוסי קרב:
http://youtu.be/qrACOLUPln8
ומטוסי התובלה שהובילו אל הבלוגה (עברית):
https://youtu.be/5u22hiC_pes
מטוס האיירבוס בלוגה, הוא מטוס משא שנקרא גם איירבוס A300-600ST, הוא מהמטוסים הגדולים בעולם.
כמטוס משא הוא מעלה לאוויר מטעני ענק, גם במשקלם וגם בנפח העצום שהוא מצליח לאחסן בבטן המטוס. כדי שיוכל לשאת מטעני ענק, הוגדלה במטוס הבלוגה בטן המטוס באופן משמעותי.
צורתו המיוחדת של המטוס, שכונה בעבר "סופר טראנספורטר”, מזכירה את הלווייתן הענקי והעניקה לו את השם החדש "בלוגה", על שם הלבנתן הלבן שבהשראתו הוא עוצב. הצורה הזו היא שמקנה לו את המראה המוכר, אם כי אנו בישראל לא כל כך רואים אותו בנמלי התעופה שלנו.
הנה סרטון על מטוס הבלוגה:
http://youtu.be/xGyTj0D9Ck0
השוו את גדלים בין הבלוגה למטוסי קרב:
http://youtu.be/qrACOLUPln8
ומטוסי התובלה שהובילו אל הבלוגה (עברית):
https://youtu.be/5u22hiC_pes
מה גדולתו של מטוס ההרקולס?
מטוסי ההרקולס (Hercules planes) מתוצרת חברת לוקהיד האמריקאית הם מהידועים מבין מטוסי המטען בעולם. עד היום משמשים המטוסים הללו, ממטוסי התובלה הטובים בהיסטוריה, כאמת מידה למטוסי המטען באשר הם.
מטוס ההרקולס, ששמו המדויק הוא הרקולס C-130, הוא מטוס תובלה בינוני בגודלו. ההרקולס מתמחה בהצנחת מטענים מגובה נמוך של מטרים בודדים, עבור הכוחות לוחמים. המשימות הללו הן מסוכנות מאוד, בעיקר כשהמטוסים הללו טסים בגובה של 5 מטרים מעל הקרקע.
אבל ההרקולס הוא לא רק מטוס תובלה לציוד ולוחמים. מדובר במטוס מטען שהיה בעצם גם מטוס התקיפה המאיים ביותר שיש. מ-1967 הוא סיפק לכוחות הצבא האמריקאי ובהתאם לדרישותיו כוח אש משמעותי.
במהלך מלחמת וייטנאם הוא היה מטוס התובלה העיקרי של הצבא האמריקאי, אך במקביל הוא שימש לא פעם גם כמפציץ שעסק בטיהור של יערות שבהם התבצרו לוחמי הגרילה של הווייטקונג.
אמינותו ויכולותיו של ההרקולס הביאו לתפוצה רחבה של המטוס, שנמכר בכל העולם. כמטוס ותיק, המשמש מאז שנות ה-60, ההרקולס עדיין נמצא בייצור שוטף. לוקהיד מכרה אותו למעל 60 מדינות, בהן ישראל וכמובן ארצות הברית.
וישראל, אגב, השתמשה בהרקולסים להטסת הלוחמים הנועזים לאוגנדה, במסגרת "מבצע אנטבה" המפורסם. קראו על כך בתגית "מבצע אנטבה".
הנה מטוס ההרקולס (עברית):
https://youtu.be/Ia7AmMRNFW4
כך הוא הפך לספינת תותחים אימתנית (עברית):
https://youtu.be/eC0K64wHnBg
איך מכונאי שחטף הרקולס כמעט וגרם למלחמת עולם (עברית):
https://youtu.be/l1zZ0Hib9D8
כך ההרקולס ממריא:
https://youtu.be/eCC6ZbZvG8I
ומטוס ההרקולס ששודרג בחיל האוויר ל"שמשון" - ממטוסי התובלה המתקדמים בעולם (עברית):
https://youtu.be/_cPRjZrjb4s?long=yes
מטוסי ההרקולס (Hercules planes) מתוצרת חברת לוקהיד האמריקאית הם מהידועים מבין מטוסי המטען בעולם. עד היום משמשים המטוסים הללו, ממטוסי התובלה הטובים בהיסטוריה, כאמת מידה למטוסי המטען באשר הם.
מטוס ההרקולס, ששמו המדויק הוא הרקולס C-130, הוא מטוס תובלה בינוני בגודלו. ההרקולס מתמחה בהצנחת מטענים מגובה נמוך של מטרים בודדים, עבור הכוחות לוחמים. המשימות הללו הן מסוכנות מאוד, בעיקר כשהמטוסים הללו טסים בגובה של 5 מטרים מעל הקרקע.
אבל ההרקולס הוא לא רק מטוס תובלה לציוד ולוחמים. מדובר במטוס מטען שהיה בעצם גם מטוס התקיפה המאיים ביותר שיש. מ-1967 הוא סיפק לכוחות הצבא האמריקאי ובהתאם לדרישותיו כוח אש משמעותי.
במהלך מלחמת וייטנאם הוא היה מטוס התובלה העיקרי של הצבא האמריקאי, אך במקביל הוא שימש לא פעם גם כמפציץ שעסק בטיהור של יערות שבהם התבצרו לוחמי הגרילה של הווייטקונג.
אמינותו ויכולותיו של ההרקולס הביאו לתפוצה רחבה של המטוס, שנמכר בכל העולם. כמטוס ותיק, המשמש מאז שנות ה-60, ההרקולס עדיין נמצא בייצור שוטף. לוקהיד מכרה אותו למעל 60 מדינות, בהן ישראל וכמובן ארצות הברית.
וישראל, אגב, השתמשה בהרקולסים להטסת הלוחמים הנועזים לאוגנדה, במסגרת "מבצע אנטבה" המפורסם. קראו על כך בתגית "מבצע אנטבה".
הנה מטוס ההרקולס (עברית):
https://youtu.be/Ia7AmMRNFW4
כך הוא הפך לספינת תותחים אימתנית (עברית):
https://youtu.be/eC0K64wHnBg
איך מכונאי שחטף הרקולס כמעט וגרם למלחמת עולם (עברית):
https://youtu.be/l1zZ0Hib9D8
כך ההרקולס ממריא:
https://youtu.be/eCC6ZbZvG8I
ומטוס ההרקולס ששודרג בחיל האוויר ל"שמשון" - ממטוסי התובלה המתקדמים בעולם (עברית):
https://youtu.be/_cPRjZrjb4s?long=yes
מהי האונייה הכי גדולה בעולם?
מיכלית הנפט, האנייה ג'אר וויקינג (Jahre Viking), מחזיקה בתואר האונייה הגדולה בתבל והגדולה ביותר שנבנתה אי-פעם. היו לה שמות שונים בעבר והיא נחשבת גם האונייה הארוכה בהיסטוריה.
הנה האונייה הגדולה בתבל:
http://youtu.be/WX2HFVHbo18
והמבנה שלה:
http://youtu.be/yM7koTSHmtY
מיכלית הנפט, האנייה ג'אר וויקינג (Jahre Viking), מחזיקה בתואר האונייה הגדולה בתבל והגדולה ביותר שנבנתה אי-פעם. היו לה שמות שונים בעבר והיא נחשבת גם האונייה הארוכה בהיסטוריה.
הנה האונייה הגדולה בתבל:
http://youtu.be/WX2HFVHbo18
והמבנה שלה:
http://youtu.be/yM7koTSHmtY
מהם מטוסי התובלה?
בעולם התעופה יש אבחנה ברורה בין מטוסי נוסעים ומטוסי תובלה (Transport aircraft) ומטען (Cargo aircraft), שהם כלי טיס שתכנונם העיקרי מכוון לצרכים של הובלת מטענים ולא נוסעים.
מטוסי התובלה מתאפיינים בתכונות המאפשרות להם להפוך ל"משאיות" של עולם התעופה. תכונות כאלה הן למשל הקרקעית הנמוכה של מטוס התובלה, לעומת הקרקעית הגבוהה יותר של מטוס נוסעים. קרקעית נמוכה במטוסי נוסעים מתאפשרת בזכות הכנפיים העליונות שלהם.
מבדיל אותם ממטוסי נוסעים גם הרוחב המשמעותי של מטוסי המטען, ריבוי הגלגלים, שהקנה למטוסים אלה את היכולת לנחות במסלולי נחיתה קשים ומאולתרים וכמובן - דלת המטען האחורית שמאפשר הזנב הגבוה שלהם ושדרכה אפשר להעמיס כלי רכב, טנקים וכמויות ציוד ענקיות.
#תולדות מטוסי המטען
הובלת נוסעים היא שפרסמה את האווירונים, כתחליף משופר לספינות האוויר הלא בטוחות ששלטו עד אז בשמיים. אך רבים מופתעים ללמוד שבראשית ימי התעופה היה השימוש העיקרי של המטוסים דווקא בהובלת חפצים ומטען.
מטוסי התובלה והמטען החלו כמטוסי דואר אוויר, מטוסים שנשאו מטענים קטנים למרחקים. עם מנועים חלשים מאוד ותעופה מתהווה, המטוסים אז, כמה מדהים להיזכר, נשאו משקל נמוך ביותר ובעיקר התמודדו עם הצורך להרים את עצמם לאוויר.
רשמית, ויקרס ורנון, עם מנועי הרולס רויס שלו, היה מטוס התובלה הראשון בהיסטוריה. בריטניה, אז עוד אימפריה עצומת ממדים ושולטת על חצי עולם, היא שיצרה אותו עבור חיל האוויר המלכותי שלה, כמקביל למטוס ויקרס וימי המוצלח שלה. הוא שימש לניוד לוחמים אך היה מוגבל בהישגיו ולא הותיר מורשת אמיתית כמוביל אווירי.
מטוסי המטען והתובלה העיקריים הגיעו רק במהלך מלחמת העולם השנייה. מרביתם היו בתחילה תוצר של הסבת מטוסי נוסעים לנשיאת מטענים.
היה זה ככל הנראה מטוס ה"אראדו AR 232" של הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני, שהיה מטוס המטען הראשון שפותח ותוכנן מלכתחילה למטרות תובלה. די מהר אצו בנות הברית ליישר קו עם הנאצים ואמריקה פיתחה את מטוס התובלה DC-3 המוכר לכולנו בתור מטוס ה"דקוטה".
במהלך השנים פותחו מנועים חזקים, כמו מנועי טורבו למטוסים ומנועי סילון עוצמתיים, מה שאפשר עיצוב של מטוסי מטען ייעודיים שהיו יעילים וכבדי מטען באופן חסר תקדים.
ההרקולס C-130 נולד אז והפך עם השנים למטוס המטען והתובלה הבולט בעולם. עד היום הוא משמש כאמת מידה למטוסים הללו ואינספור צבאות מסתמכים עליו כבר יותר מחצי מאה.
מטוסי המטען של ימינו נראים כמטוסי נוסעים שנופחו יותר מדי. הם עצומים ובעלי יכולות נשיאה שלא יאומנו. בין מטוסי המטען הגדולים בעולם בולטים סדרת הגלקסי של לוקהיד, האיירבוס בלוגה והאנטונוב הרוסי העצום AN 225.
הנה מטוסי התובלה והתפתחותם (בעברית):
https://youtu.be/5u22hiC_pes
נחיתת AN-225 אנטונוב, המטוס הכבד בעולם שנושא עליו מטנקים ועד משאיות ענק:
https://youtu.be/cjzsPzhQzg0
מטוס-מסוק תובלה אולטרה מודרני, ה-V22 של בואינג:
https://youtu.be/1NBofz4ZsLk
לוקהיד גלקסי C-5M הענקי ממריא:
https://youtu.be/eCC6ZbZvG8I
ומטוס ההרקולס ששודרג בחיל האוויר ל"שמשון" - ממטוסי התובלה המתקדמים בעולם (עברית):
https://youtu.be/_cPRjZrjb4s?long=yes
בעולם התעופה יש אבחנה ברורה בין מטוסי נוסעים ומטוסי תובלה (Transport aircraft) ומטען (Cargo aircraft), שהם כלי טיס שתכנונם העיקרי מכוון לצרכים של הובלת מטענים ולא נוסעים.
מטוסי התובלה מתאפיינים בתכונות המאפשרות להם להפוך ל"משאיות" של עולם התעופה. תכונות כאלה הן למשל הקרקעית הנמוכה של מטוס התובלה, לעומת הקרקעית הגבוהה יותר של מטוס נוסעים. קרקעית נמוכה במטוסי נוסעים מתאפשרת בזכות הכנפיים העליונות שלהם.
מבדיל אותם ממטוסי נוסעים גם הרוחב המשמעותי של מטוסי המטען, ריבוי הגלגלים, שהקנה למטוסים אלה את היכולת לנחות במסלולי נחיתה קשים ומאולתרים וכמובן - דלת המטען האחורית שמאפשר הזנב הגבוה שלהם ושדרכה אפשר להעמיס כלי רכב, טנקים וכמויות ציוד ענקיות.
#תולדות מטוסי המטען
הובלת נוסעים היא שפרסמה את האווירונים, כתחליף משופר לספינות האוויר הלא בטוחות ששלטו עד אז בשמיים. אך רבים מופתעים ללמוד שבראשית ימי התעופה היה השימוש העיקרי של המטוסים דווקא בהובלת חפצים ומטען.
מטוסי התובלה והמטען החלו כמטוסי דואר אוויר, מטוסים שנשאו מטענים קטנים למרחקים. עם מנועים חלשים מאוד ותעופה מתהווה, המטוסים אז, כמה מדהים להיזכר, נשאו משקל נמוך ביותר ובעיקר התמודדו עם הצורך להרים את עצמם לאוויר.
רשמית, ויקרס ורנון, עם מנועי הרולס רויס שלו, היה מטוס התובלה הראשון בהיסטוריה. בריטניה, אז עוד אימפריה עצומת ממדים ושולטת על חצי עולם, היא שיצרה אותו עבור חיל האוויר המלכותי שלה, כמקביל למטוס ויקרס וימי המוצלח שלה. הוא שימש לניוד לוחמים אך היה מוגבל בהישגיו ולא הותיר מורשת אמיתית כמוביל אווירי.
מטוסי המטען והתובלה העיקריים הגיעו רק במהלך מלחמת העולם השנייה. מרביתם היו בתחילה תוצר של הסבת מטוסי נוסעים לנשיאת מטענים.
היה זה ככל הנראה מטוס ה"אראדו AR 232" של הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני, שהיה מטוס המטען הראשון שפותח ותוכנן מלכתחילה למטרות תובלה. די מהר אצו בנות הברית ליישר קו עם הנאצים ואמריקה פיתחה את מטוס התובלה DC-3 המוכר לכולנו בתור מטוס ה"דקוטה".
במהלך השנים פותחו מנועים חזקים, כמו מנועי טורבו למטוסים ומנועי סילון עוצמתיים, מה שאפשר עיצוב של מטוסי מטען ייעודיים שהיו יעילים וכבדי מטען באופן חסר תקדים.
ההרקולס C-130 נולד אז והפך עם השנים למטוס המטען והתובלה הבולט בעולם. עד היום הוא משמש כאמת מידה למטוסים הללו ואינספור צבאות מסתמכים עליו כבר יותר מחצי מאה.
מטוסי המטען של ימינו נראים כמטוסי נוסעים שנופחו יותר מדי. הם עצומים ובעלי יכולות נשיאה שלא יאומנו. בין מטוסי המטען הגדולים בעולם בולטים סדרת הגלקסי של לוקהיד, האיירבוס בלוגה והאנטונוב הרוסי העצום AN 225.
הנה מטוסי התובלה והתפתחותם (בעברית):
https://youtu.be/5u22hiC_pes
נחיתת AN-225 אנטונוב, המטוס הכבד בעולם שנושא עליו מטנקים ועד משאיות ענק:
https://youtu.be/cjzsPzhQzg0
מטוס-מסוק תובלה אולטרה מודרני, ה-V22 של בואינג:
https://youtu.be/1NBofz4ZsLk
לוקהיד גלקסי C-5M הענקי ממריא:
https://youtu.be/eCC6ZbZvG8I
ומטוס ההרקולס ששודרג בחיל האוויר ל"שמשון" - ממטוסי התובלה המתקדמים בעולם (עברית):
https://youtu.be/_cPRjZrjb4s?long=yes
מה היה המטוס הגדול ביותר אי-פעם?
מטוס המשא אנטונוב An-225 הרוסי (Antonov An-225) היה ללא ספק המטוס הגדול והכבד ביותר בהיסטוריה. למטוס העצום הזה, שפותח בשנות ה-80 של המאה הקודמת, יש את יכולת הנשיאה הגדולה בעולם והוא גם המטוס הארוך ביותר בעולם.
מטרתו המקורית הייתה לשאת את מעבורת החלל הסובייטית לתחנת החלל.
פירוש שמו של המטוס "מריאה" (MRIYA) באוקראינית הוא "חלום". הוא היה מצויד בלא פחות מ-6 מנועי טורבו מניפה אימתניים. כמטוס משא הוא נושא מאות טילים, כלי רכב ומטען מגוון אחר.
עדכון למלחמת רוסיה-אוקראינה. המריאה, שהיה מאוחסן בהנגר בנמל התעופה הסמוך לקייב, הושמד בהפצצות האימתניות של חיל האוויר הרוסי. זה היה בימים הראשונים של המתקפה, בזמן הנסיון הרוסי לכבוש את קייב, נסיון שנכשל לאחר שהאוקראינים הצליחו להביס את הרוסים ולהרחיקם.
הנה הענק האווירי הרוסי:
https://youtu.be/zGCnZn2_QGs
נחיתה והמראה של מטוס האנטונוב An-225:
https://youtu.be/Ix2thCAHi2U
נחיתה של האווירון העצום:
https://youtu.be/i7PhWzBc8Q0
ושרידיו של ה"מריאה" לאחר שהושמד בידי הרוסים:
https://youtu.be/NFOkM5C7y8c
מטוס המשא אנטונוב An-225 הרוסי (Antonov An-225) היה ללא ספק המטוס הגדול והכבד ביותר בהיסטוריה. למטוס העצום הזה, שפותח בשנות ה-80 של המאה הקודמת, יש את יכולת הנשיאה הגדולה בעולם והוא גם המטוס הארוך ביותר בעולם.
מטרתו המקורית הייתה לשאת את מעבורת החלל הסובייטית לתחנת החלל.
פירוש שמו של המטוס "מריאה" (MRIYA) באוקראינית הוא "חלום". הוא היה מצויד בלא פחות מ-6 מנועי טורבו מניפה אימתניים. כמטוס משא הוא נושא מאות טילים, כלי רכב ומטען מגוון אחר.
עדכון למלחמת רוסיה-אוקראינה. המריאה, שהיה מאוחסן בהנגר בנמל התעופה הסמוך לקייב, הושמד בהפצצות האימתניות של חיל האוויר הרוסי. זה היה בימים הראשונים של המתקפה, בזמן הנסיון הרוסי לכבוש את קייב, נסיון שנכשל לאחר שהאוקראינים הצליחו להביס את הרוסים ולהרחיקם.
הנה הענק האווירי הרוסי:
https://youtu.be/zGCnZn2_QGs
נחיתה והמראה של מטוס האנטונוב An-225:
https://youtu.be/Ix2thCAHi2U
נחיתה של האווירון העצום:
https://youtu.be/i7PhWzBc8Q0
ושרידיו של ה"מריאה" לאחר שהושמד בידי הרוסים:
https://youtu.be/NFOkM5C7y8c