» «

שלטים

פרסום מותאם
האם הפרסומות בשלטים יותאמו לנו בעתיד?



המומחים מעריכים ששלטי העתיד יזהו אותנו בעתיד ויקרינו לנו פרסומות שיותאמו למי שאנחנו. הם יתאימו את עצמם למה שנקרא "פרסום התנהגותי" (Behavioral Advertising) - פרסום שמתבסס על המידע הרב שאתרי אינטרנט יודעים על הגולשים שלהם ועל היכולת, שנובעת מכך, להתאים להם מסרים שיווקיים ממוקדים ויעילים במיוחד.

כבר היום פותחה טכנולוגיה שיודעת לזהות את הגיל, המין ומאפיינים דמוגרפיים נוספים של מי שעובר ליד שלט ומסוגלת להתאים את הפרסומות לאנשים כמוהו. פרסומות לנשים, למשל, יציעו מוצרי קריירה או טיפוח שמיועדים לאישה, גברים יקבלו פרסומות של ספורט אתגרי או מכוניות, בעוד שבני-נוער יראו פרסומות למבצעי אופנה או מוצרי צריכה לגיל הנעורים וכן הלאה.

בשלב הבא תוכלו לדמיין את התסריט הבא: אתם מחפשים משהו באינטרנט, למשל חופשה בלונדון ומעתה, במהלך כל היום, בכל פינה בעיר, מהרכבת התחתית, באוטובוס ואפילו במעלית של הבניין שבו נמצא המשרד שלכם, כל המודעות מציעות לכם דילים, מלונות, טיסות ואטרקציות עבור לונדון.

אם תחשבו על זה, שלטי פרסום שיזהו את מי שמתקרב ויקרינו לו מידע ופרסומות שמותאמים במיוחד אליו, הם לא רעיון כל כך יוצא דופן. כבר היום זה המצב בזמן הגלישה באינטרנט. חיפשתם לונדון במנוע חיפוש? כתבתם ברשת החברתית שאתם מעוניינים לטוס לשם? - בכל מקרה יוצגו בפניכם בעת הגלישה, המוני פרסומות ובמגוון עצום של אתרים. פרסומות מטורגטות שכאלה (מלשון Target, מטרה), נקראות כך, כי הן רואות אתכם כמטרה. הן "יורות" בכם פרסומות ממוקדות, שמתאימות לכם בדיוק. כך הן מציעות לכם שירותים, פיתויים ומוצרים הקשורים בלונדון, בחופשה בלונדון או באנגליה בכלל - כי הסיכוי שתקליקו על הפרסומות, או תבצעו את העסקה שבהן, הוא גבוה הרבה יותר מכל פרסומת רגילה.


הנה הפרסום המותאם של אינטל, שמופעל על פי מאפיינים דמוגרפיים:

https://youtu.be/5vcS1b3lGGQ


והפרסום המותאם כחלק משלטי העתיד:

https://youtu.be/OptqxagZDfM
שלט אטומי
מהו שלט הפרסום הקטן בהיסטוריה?



באמצעות מיקרוסקופ מנהור סורק, מכשיר מופלא שמאפשר להזיז אטומים בודדים בחומר, הצליח דוקטור דון אייגלר, שיצר את המיקרוסקופ ועמד בראש המדענים של חברת המחשבים "יבמ" בשנת 1989, לסדר כרצונו 35 אטומים של חומר בשם קסנון.

מהאטומים שהוזזו ממקומם יצרו אייגלר והנאנו-פיזיקאים שלו את הכיתוב IBM על פני משטח של ניקל. כך הם הצליחו ליצור את שלט הפרסום הזעיר בכל הזמנים, זה שכונה אז "IBM atom logo". הם שברו בכך את השיא העולמי ביצירת שלטי פרסום זעירים.


מהשלט הפרסומי הקטן בעולם, שנוצר מאטומים בודדים, לא נותר סרט. אבל הלוגו עשוי אטומים שלהם, שמופיע בסוף הסרטון הזה, הוא התפתחות שלו:

http://youtu.be/oSCX78-8-q0


ובעקבותיו בא עם הזמן גם הסרט הקטן בהיסטוריה, סרט שגם הוא נעשה מאטומים:

https://youtu.be/eBqFei1rCuM
נורת לד
איך פועלות נורות לד וכיצד הן כה חסכוניות בחשמל?



נורת לד (LED) היא סוג של ראש תאורה שיש בו כמה דיודות. זוהי נורה יעילה, בעלת צריכת חשמל שהיא נמוכה פי 10 מנורת הלהט המקבילה. לפיכך תאורה מבוססת לד היא חסכונית להפליא.

לא בכדי זכו ממציאי ה-LED בפרס נובל. בעולם שבו ההתפתחויות הטכנולוגיות באות בקצב מטורף, פיתוח של טכנולוגיה המאפשרת צמצום של צריכת החשמל היא מעשה גדול.

ממש כמו המעבר לטלוויזיות לד ולמסכי LED והרבה יותר מהם, המעבר לתאורת לד הציע תרומה אדירה ומשמעותית ביותר לריסון של צריכת החשמל ולאיכות הסביבה הגלובלית.

הנורה המבוססת על לד היא בעצם דיודה פולטת אור ומכאן המילה לד, שהיא ראשי תיבות באנגלית של Light-Emitting Diode. דיודה היא רכיב אלקטרוני הפועל כשסתום חד-כיווני ומאפשר מעבר זרם חשמלי מחיבור אחד שלו אל החיבור השני, בכיוון אחד בלבד.

נורת הלד מכילה דיודה שהזרם החשמלי העובר דרכה גורם לה לפלוט אור. דיודות כאלה הן גם הבסיס למסכים של טלפונים סלולריים ולא מעט מסכי טלוויזיה ומסכי מחשב.

גם התאורה המקצועית השתנתה פלאים תודות לנורות הלד. אם תאורה לקולנוע למשל זקוקה ל-800 ואט ולכן דרשה נורות יקרות מאד, הצורכות המון חשמל, נורת לד של 100 ואט עושה כיום את אותה עבודה - בזול וביעילות. נורה כזו זקוקה לכל כך מעט מתח שהיא מתבססת על סוללות פשוטות, המציעות שעות תאורה רבות. על הסט לא צריך יותר גנרטורים, כבלי חשמל, אישורי בטיחות וכדומה.

נורת הלד היא גם נורה שלא מפיקה חום כמו נורות הלהט. תאורה על דמות בקולנוע באמצעות נורת לד מאפשרת לקרב את הנורה אל הדמות, מבלי שהחום יגרום להזעה ולאיפור מחדש של השחקן. קירוב הנורה אל השחקן גם מרככת את האור. בנורות ה"פרנל" הקודמות והחמות זה היה בלתי אפשרי.

חוץ מהיותה זולה במיוחד, נורת הלד היא קלה וקטנה ונוחה לנשיאה. אפשר להעמיד את נורת הלד על סטנד פשוט, או להדביק אותו לקיר, תקרה וכדומה, בעזרת פס הדבקה הנקרא "גאפר טייפ". גם החשמל, שבעבר חייב חיבור של ה"תפוז" אליו כבר לא נחוץ, כי הלד מחובר לסוללה שלו או לעיתים אפילו לסוללות אצבע.

הלדים כראשי תאורה קטנים אינם תאורה חמה. בניגוד לנורות הפלורסנט, החסכוניות גם הן, יש לנורות לד גם דימר, שמחליש את התאורה על פי רצוננו.

את טמפרטורת נורת הלד אפשר לשנות בעזרת ג'לטין. בצילום וידאו במצלמות הקנון, עדיף להשתמש באור הרגיל של הלד.

הלד משנה את צבע האור ברחובות. אם פעם היה האור ברחוב צהוב, כיוון שהיה מבוסס על גז סודיום, כיום הוא נוטה להפוך ללבן יותר. בכך הוא נעשה הרבה יותר טוב לצילום סרטים למשל. תאורת הסודיום לא אפשרה טווח צבע מספיק רחב והסקין טון היה מוגבל, מה שחייב הוספת תאורה רבה, כדי להרחיב את אפשרויות הצבע בצילומי לילה ברחוב.


אלה האיכויות והיתרונות של נורות הלד שמשתלטות על העולם (עברית):

http://youtu.be/jWMHE-PsGOg


כך פתחה נורת הלד הכחולה את עידן תאורת הלד העולמית:

https://youtu.be/idwKHQEw78g


את הלד ניתן לעצב בצורות שונות של הרכבי דיודות, כולל רצועות לד ומשטחי לד (עברית):

http://youtu.be/YmzXDf-QlJw?t=54s


ולחלק מנורות הלד החכמות יש גם בלוטות' המאפשר לשלוט בהן מאפליקציה המאפשרת שינויי צבע ועוצמת התאורה:

http://youtu.be/6BHKwS72fNM


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.