» «
הנרי פורד
מה בנה הנרי פורד ומה היה החידוש הגדול שלו?



הנרי פורד היה היזם שהקים את מפעל המכוניות "פורד". זה אמנם לא היה מפעל המכוניות הראשון בעולם אבל הוא היה המפעל שיצר את קווי הייצור הגדולים בשיטת הסרט הנע. קווי הייצור של חברת פורד הפכו לשם דבר בזכות שיטות הסרט הנע שפיתח פורד לייצורה של מכונית הפורד בדגם T, שיטת ייצור יעילה ומהפכנית שאפשרה לו לצמצם את זמן ההרכבה של מכונית מ-14 שעות ל-90 דקות!

בדיעבד הפכה שיטת הסרט הנע לשינוי בכל עולם התעשייה, שכן אפשרה למפעלים לייצר מוצרים בכמויות גדולות מאי-פעם ולהוזיל את מחירם.

אגב, עבור העם היהודי הנרי פורד אינו רק תעשיין מוצלח ומהפכני, אלא גם אנטישמי שונא-יהודים ואדם שגרס בהתמדה שהיהודים הם ששולטים בעולם.

במהלך השנים של צמיחת הנאציזם, פורד הגדיל ותמך בהיטלר בכספים רבים שהעביר אליו ולמפלגה הנאצית. חבל שאדם כל כך מוכשר נתן את ידו בהתלהבות לשנאה עיוורת וחשוכה שכזו.


הנה המצאתו הגדולה 100 שנה אחרי:

https://youtu.be/qFbsDArAWj8


סיפורו של פורד ושל מודל T שלו:

http://youtu.be/wA2P76gQUCo


הביוגרפיה של הנרי פורד - תולדות חייו של האיש ששינה את תעשיית המכוניות ואת התעשייה בכלל:

http://youtu.be/HaR3M70DYBw?t=2s


עוד על תולדות חייו של יצרן הרכב הנרי פורד:

http://youtu.be/AT4gdODtEzk?t=6s


ותכנית חינוכית על הנרי פורד - האיש והסרט הנע (עברית):

https://youtu.be/h-fCeR5pihQ?long=yes
קארל בנץ
מי נחשב ממציא המכונית והאם זה בצדק?



קארל בנץ (Karl Benz) הגרמני היה מהנדס גאון ששקד שנים על פיתוח כלי רכב בעל הנעה עצמית והמציא את המכונית הראשונה בהיסטוריה שהפכה למוצר ונמכרה לקונים.

זה היה בשנת 1885. היא נסעה לאט מאד, 15 קילומטרים לשעה, היו לה 3 גלגלים בלבד והמנוע היה בה מאחור. אבל היא הייתה מכונית לכל דבר.

הקדים אותו ב-20 שנה גאון יהודי בשם זיגפריד מרכוס, שהצליח להניע ולנסוע כבר ב-1864 על עגלת יד שעליה התקין מנוע בעירה פנימית, שהונע בעזרת דלק. אותו מרכוס נסע על רכבו ברחובות וינה ונעצר על ידי המשטרה המקומית. מרכוס היה האדם הראשון שהניע כלי תחבורה בעזרת בנזין.

בנץ קידם את הכרכרה הממונעת של מרכוס והצליח לייצר כלי רכב של ממש. זו עתידה להיות המכונית שתהייה השראה לכל המכוניות שייווצרו מאז. היא כללה פיתוחים של מערכת חשמל, מערכת הילוכים, שאסי, מערכת קירור ועוד. האוטו הגיע...

בנץ ייסד את מפעל בנץ, שיחל לייצר מכוניות וימכור אותם לעשירי גרמניה. עד היום מייצר המפעל את מכוניות "מרצדס בנץ", הנחשבות מהטובות בעולם. כשחבר לדיימלר, בעל מפעל שביחד עם מייבאך, פיתח בשביל הכרכרה הממונעת שלו את המנוע הקומפקטי הראשון, ההצלחה הייתה מידית.


הנה סיפורו של קרל בנץ:

https://youtu.be/bx2G6dTdtMk


המרצדס בנץ הזו בנסיעה..

http://youtu.be/5D8Y4j0Rs_Y


וסקרנים סוקרים את המכונית הראשונה בעולם:

https://youtu.be/qVkvH0nm8pU


וכך נראות מאה שנה של התפתחות התחבורה הממונעת:

https://youtu.be/UMVnQHCtQTE
חוק הדגל האדום
מה היה חוק הדגל האדום?



החוק הבריטי קבע בשנים הראשונות שמהירותה של מכונית בעיר לא יעלה על 3 קילומטרים לשעה ומחוץ לעיר עד 6 קילומטרים לשעה. בנוסף, דרשו השלטונות הבריטיים שלפני המכונית חייב היה לצעוד אדם עם דגל אדום, שיזהיר את הולכי הרגל מהמכונית המתקרבת..

החוק בוטל ב-1896 והנהגים האנגלים חגגו אותו במירוץ מכוניות בן 96 קילומטרים, מלונדון לברייטון.


הנה מירוץ המכוניות החגיגי לרגל ביטול חוק הדגל האדום, חוק התנועה הראשון בהיסטוריה:

http://youtu.be/yqJqdn2a0fI


ופקקי התנועה של לונדון, בשנה שבה בוטל החוק:

https://www.youtube.com/watch?v=qrrpMORtOYs
פורד מודל T
איך המכונית מדגם T הניעה את העולם?



פורד מודל T שנולדה בשנת 1908 הייתה כלי הרכב הנפוץ והפופולארי הראשון בעולם. בניגוד למכוניות המסובכות והיקרות, שיוצרו לפניה על ידי יצרני רכב אחרים, בעבודת יד ובסדרות קטנות, המודל T הייתה פשוטה ואמינה, אבל הכי חשוב - זולה. הנרי פורד, מייסד המפעל שייצר אותה, רצה שכל פועל עם משכורת סבירה יוכל לקנות לו רכב משלו. המודל T הייתה הרכב שנועד לעשות זאת.

אמנם בתחילה יוצרו כמויות קטנות יחסית ממנה, אבל כששופר כושר הייצור היא החלה להימכר בכמויות גדולות ובמחיר של שליש ממכוניות אחרות באותה התקופה - 800$ בלבד. מה שהבטיח את מחירה הנמוך ועדיין את האיכות והאמינות של המודל T היה פס הייצור המתקדם והיעיל שיצר פורד. זה היה חדשני ומהפכני במפעלי התעשייה של התקופה - דגם T של מפעל המכוניות של הנרי פורד היה הדגם הראשון שיוצר בקווי ייצור גדולים בשיטת הסרט הנע, שפותח לאחר שאחד מעובדיו ראה כיצד מפרקים בשר בבית מטבחיים, כשכל עובד עושה פעולה אחת והציע שבפורד יבצעו זאת בצורה דומה.

פורד מודל T הפכה לחלק מהמיתולוגיה של עולם הרכב. הנרי פורד אמר אז ש"הלקוח יכול לבחור כל צבע – בתנאי שיהיה שחור" (הצבע השחור התייבש מהר מצבעים אחרים). השפעת ה-T על התרבות העולמית הייתה מדהימה. מעבר לכך שהיא הפכה את המכונית למוצר זול, נפוץ ומצליח, היא הייתה הדוגמנית המושלמת לשיטת הייצור של הסרט הנע והניעה את המהפכה התעשייתית החדשה.


הנה סיפור מודל ה-T של פורד ופס הייצור שלה:

http://youtu.be/S4KrIMZpwCY?t=12s


ונסיעה בדגם טי המפורסם של פורד:

http://youtu.be/NtOcAOCH37A


הנה אספן שמספר חוויות ה-T שלו:

http://youtu.be/0mFtwwhTIx8

תולדות המכונית

טרסט 2
מהי מכונית הטרסט 2 האגדית?



טרסט 2 היה כינוייה של מכונית עם מנוע סילוני שנלקח ממטוס קרב ישן. ריצ'ארד נובל שנהג ב-1983 במכונית Thrust 2 הצליח להגיע למהירות של 1,019 קילומטרים לשעה. זה קרה במדבר בלאק רוק שבנבאדה ארה"ב.

אותו נובל, אגב, שבר בשנת 1997 את השיא הוותיק, במכונית הדחף העל-קולית המתקדמת יותר, שכינוייה היה "ThrustSSC". במכונית זו הגיע למהירות של 1,228 קילומטרים לשעה ועבר לראשונה את מהירות הקול במכונית. דגם מתקדם עוד יותר, ה-Bloodhound SSC, הגיע למהירות של 1609 קילומטר בשעה ויותר.


הנה סרטון עם נסיעת השיא וראיון 30 שנה אחרי ההישג המדהים של הטרסט 2:

https://youtu.be/hvV3KCjhAAo


וראיון עם נהג הטרסט2 ריצ'רד נובל בזמן נסיעת הניסוי:

https://youtu.be/bFu3RKOblMU


מכונית המירוץ האגדית מקרוב:

https://youtu.be/Oct76xXN9aI


היא וממשיכותיה האגדיות לא פחות מדגמי ה-SSC:

https://youtu.be/iM_0qCQjZno



וממשיכתה של מכונית הטראסט 2, מכונית ה-Thrust SSC שעברה את מהירות הקול:

https://youtu.be/rIWdtE-__5M
הלהבה הכחולה
מהי המכונית הראשונה שעברה את מהירות הקול?



מכונית "הלהבה הכחולה" (The Blue Flame) הייתה רכב עם מנוע רקטי, כמו של חללית או מטוס סילון. בשנת 1970 שברה מכונית המירוץ האימתנית הזו את שיא המהירות לנסיעה על פני היבשה. באותה נסיעה עברה "הלהבה הכחולה" לראשונה את מהירות הקול והגיעה למהירות של 1014 קילומטרים לשעה.


הנה הלהבה הכחולה:

https://youtu.be/fP8hEJxLjFc


והנה היא מוצגת במוזיאון:

https://youtu.be/oR0JbTd6ZT0
כרית אוויר
איך פועלות כריות אוויר?
איך כרית האוויר פועלת?


כרית אוויר (Airbag) לכלי הרכב הומצאה על ידי חברת מרצדס בנץ בשנת 1971.

ב-1974 הוציאה לשוק חברת ג'נרל מוטורס האמריקאית את המכונית המסחרית הראשונה שצויידה בכרית אוויר שכזו.

כיום כרית אוויר נחשבת לציוד בטיחות חובה במכוניות המודרניות ונחשבת לאחת מההמצאות החשובות בתולדות התחבורה.

כריות אוויר מונעות מהנוסעים מוות או פציעה קשה בעת תאונה או בלימת חירום. הן עושות זאת על ידי התנפחות מהירה שמונעת מפניו של הנוסע לפגוע בחלון הקדמי ובחלקו הקדמי של תא הנוסעים. הנוסע אמנם חוטף "אגרוף" מהכרית המתנפחת במהירות הבזק אל פניו, אך מלבד חבטות יבשות הוא יוצא בחלק גדול מהמקרים ללא פגע.

מהי דרך הפעולה של כרית האוויר? - כריות האוויר מתנפחות תודות לתהליך כימי. חיישן שמזהה חשש לתאונה מצית חומר מוצק ויוצר תגובה כימית שהופכת את המוצק בחלקיקי שנייה לגז חנקן. התגובה הכימית הזו יוצרת חום והגז מתפשט, מה שנקרא בכימיה "חוק בויל". הגז ממלא בהרף עין את כרית האוויר ומנפח אותה.

בתוך 50 אלפיות השנייה, מיד לאחר שהתנפחה כרית האוויר ומנעה מוות, מתקרר הגז. בכך הוא גורם לכרית להתכווץ חלקית, מה ששומר על הנוסע מחנק ומאפשר לו מרחב תנועה.

סכנת הפתיחה "בטעות" של כרית אוויר חלפה מהעולם. החיישנים המודרניים של כריות האוויר פותחים אותן כיום רק במקרה של תאונה המפעילה כוחות רציניים על כלי הרכב כולו. עם השנים גם פותחו כריות אוויר לצידי הרכב, לגג, מתחת למושב, במושבים האחוריים ואפילו להולכי רגל שבהם עלול לפגוע הרכב.


כך פועלת כרית האוויר שהמציאה חברת מרצדס בנץ:

https://youtu.be/U6gNknUQbio


עוד על דרך הפעולה של כרית האוויר:

https://youtu.be/SSz6y-W-R_A


והסבר על הכימיה של כריות האוויר:

http://youtu.be/dZfLOnXoVOQ
ThrustSSC
מהי המכונית המהירה בעולם?



המכונית המהירה ביותר בעולם היא מכונית הדחף העל-קולית ThrustSSC שהשיגה בשנת 1997 את השיא העולמי. מכונית הטראסט SSC הגיעה למהירות של 1,228 קילומטרים לשעה ועברה לראשונה את מהירות הקול בנסיעה במכונית.

דגם מתקדם עוד יותר של המכונית המהירה בתבל, ה-Bloodhound SSC, עבר את המהירות של 1609 קילומטרים בשעה.


הנה המכונית הכי מהירה בעולם:

http://youtu.be/SsDZ7-esM_4?end=1m02s


מכונית אוטונומית
מהו רכב אוטונומי או המכונית האוטונומית?



המכונית האוטונומית (Autonomous vehicle), המכונית ללא נהג, היא אחד הפיתוחים החזקים ביותר בעולם הרכב של ימינו. כמעט כל יצרניות הרכב הגדולות עובדות על פיתוח של מכוניות כאלה.

חברות טכנולוגיה כמו טסלה וינדקס כבר בעניין ומפתחות במרץ מכוניות ללא נהג ולצידן גם יצרניות רכב ותיקות ומובילות בעולם, דוגמת טויוטה, פולקסווגן, ג'נרל מוטורס, שברולט, ניסאן ומרצדס. כולן עוסקות במרץ בפיתוח של מכוניות אוטונומיות, מתחרות ביניהן מי תהיה הראשונה שמציגה לשוק מכונית אוטונומית פעילה ומאושרת לנהיגה ותוביל את המהפכה המוטורית החשובה ביותר מאז המצאת המכונית.

בתחילה הייתה הבולטת מכולן דווקא חברת האינטרנט "גוגל", שהפכה את ה"גוגל קאר", מכונית אוטונומית מתוצרתה, ל"נערת הפוסטר" של התחום ולאחר שהיעדים לא הושגו מבחינתה היא הפסיקה את הפיתוח.

גוגל, אגב, היא גם המפתחת המתקדמת ביותר בתחום מערכות ההפעלה למכונית האוטונומית. כמו בעולם הסמארטפונים, ה"אנדרואיד אוטו" שלה מתחרה כאן במערכת ה"קאר פליי" של חברת Apple.


מהי הבעיה המוסרית אתית של המכונית הזו (מתורגם):

https://youtu.be/ixIoDYVfKA0


המכונית האוטונומית כבר חשמליות (עברית):

https://youtu.be/3Wx6IWVhGPk


הקונספט האוטונומי של מרצדס (עברית):

https://youtu.be/xvXcQ5970zk


כך מרגישה הנסיעה ברכב אוטונומי:

https://youtu.be/L1Bmc61l99A


כתבת חדשות על המכונית של גוגל (עברית):

http://youtu.be/xHejpYITUoU?t=2s


והסיכוי לתחבורה ציבורית אוטונומית ממש בקרוב (עברית):

https://youtu.be/TDyyC6tExHQ
מהו הרכב המקושר?



בשנים האחרונות עוברת תעשיית הרכב סוג של מהפכה שקטה, שתשנה באופן משמעותי, הן את אופן השימוש ברכב והן את מושג הנהיגה. למהפכה הזו קוראים "קישוריות" ולפיה הופכים כלי הרכב שלנו, מיחידות עצמאיות ולא מחוברות לעולם החיצון, לחלק מרשת המידע כולה.

"הרכב המקושר" (Connected car), או ה"מכונית המקושרת" היא קונספט, שלפיו יהיו כלי רכב מקושרים ביניהם ועם הסביבה באופן שיהפוך את השימוש בהם לשימוש שונה מכל מה שהיכרנו.

זוהי מהפכה תחבורתית שבבסיסה הקישוריות, בין כלי רכב לבין עצמם (V2V או Vehicle To Vehicle) ובינם לסביבה ולתשתיות, כמו שלטי חוצות, רמזורים ותמרורים (V2I או Vehicle To Infrastructure).

דמיינו לעצמכם מערכות וטכנולוגיות שחלקן כבר קיימות, בצורת מערכות נפרדות. ביניהן תקשורת לטווח קצר בין כלי רכב למניעת תאונות, חיזוי תקלות על פי נתוני הרכב, קביעת טיפולים על פי מצבו האמיתי, ניווט והסדרת תנועה על פי זיהוי מיקום, קישוריות בין מכוניות לצרכים בטיחותיים ולהתרעה מפני מפגעים, זיהוי קולי לשיפור השליטה ברכב, לחיוג ולפעולות בטלפון החכם ובמחשב הרכב ללא ידיים, אוטומציה של הרכב על פי מידע המוזרם אליו מהרשת ושימוש בביג-דאטה שיאפשר עיבוד כמות גדולה ומפוזרת של נתונים ומידע מהרכב.

כל אלה יסייעו לחזות תקלות, לאפשר פוליסות ביטוח מותאמות לרמת הנהיגה של הנהג, לדלג על פקקי תנועה ועוד.

במילים אחרות, הרכב המקושר כבר כאן והוא מקור אדיר לנתונים. זוהי מהפכה בעולם הרכב, המחברת את הטכנולוגיות העתידיות של יצרני הרכב, במיוחד אלה שמתמקדות בקשר שבין הנהג לרכב ובין הרכב לסביבה, לכלי רכב מתקדם, חדשני, בטוח ונוח מכל מה שהיכרנו עד היום.

כמובן שיהיה צורך להצפין ולהקפיד על מערכות אבטחה מתקדמות במיוחד, כדי לשמור על המידע שהמכוניות המקושרות ישדרו. כי במציאות שבה מרבית כלי הרכב יהיו מקושרים, ישמחו האקרים וגורמים עויינים להניח את ידם על מערכות כאלה. דמיינו את היכולות של גורמים עוינים לגרום לכלי רכב המצוידים בקישוריות להפוך לכלי נשק קטלני. השתלטות עוינת או שיבוש מערכות בכלי-הרכב המקושרים הללו עלולים לגרום לאסונות בלתי נתפסים ביחס לטרור של ההווה.

כך או כך, רעיון הרכב המקושר מסמן עידן חדש בתחבורה האישית. ועוד יותר מכך, הרכב המקושר הוא צעד הכרחי וחשוב בדרך למכונית האוטונומית, חזון עתידי שהמימוש שלו ממש מעבר לפינה ותוכלו להכיר באאוריקה בתגית "מכונית אוטונומית".


הנה הרכב המקושר:

https://youtu.be/z5pvLx7TMR0


כלי הרכב המקושרים מתקשרים עם הבית החכם ועם מערכות רבות אחרות:

https://youtu.be/uoZHPZ1CXkk


דוגמאות ליישומי רכב מקושר:

https://youtu.be/0HxZuQ0woLY


וידויו של הרכב המקושר:

https://youtu.be/lZ0swPoekmY


רעיון המכונית המקושרת יכניס ליצרני הרכב המון כסף בעתיד:

https://youtu.be/sDk9Pn49vgc


וסרט תיעודי על מכוניות מקושרות כעתיד של התחבורה:

https://youtu.be/Q8Cn47L8FRQ?long=yes
מהו רכב העתיד?



איש כמובן לא יודע כיצד תיראה המכונית של העתיד. כל העולם מדבר על המכונית האוטונומית, רכב ללא נהג שמפתחות חברות שונות כמו גוגל, מרצדס, טסלה ועוד. אבל ישנן מגמות לא פחות מעניינות שאליהן תוכל לפנות תעשיית הרכב העתידית.

ממכוניות מקושרות, דרך כלי רכב שנוסעים ללא נהג, כלי רכב מעופפים, רכבים עם אמצעי בטיחות מדהימים שישמרו על חיי הנוסעים ובטיחותם, כלי רכב ששטים בים, או כאלה המונעים בחשמל, מימן שבמים או דלקים חדשניים אחרים וכמובן רכבים שמעוצבים מחומרים חדשניים - הכל אפשרי בעתיד.

יצרניות הרכב מנסות כל העת לבדוק רעיונות חדשניים ועד כמה ניתן ליישם אותם ברכבים עתידיים שלהן. מכוניות קונספט שהן מייצרות כאבטיפוס, מאפשרות ליצרניות הרכב לבחון תכונות חדשניות, מערכות שיוכלו לשרת את נהגי ונוסעי העתיד ועיצובים המעוררים את הדמיון.

דגמי הקונספט הללו מוצגים בתערוכות רכב ויצרני הרכב בוחנים את תגובות הקהל, המומחים ומבקרי הרכב עליהם. המחקר בתחום הזה מטורף כי ברור לכולם שמכונית העתיד לא תהיה כמו הכרכרות הממונעות והפרימיטיביות יחסית, שאנו נוהגים ונוסעים בהן כיום.


האם כך תרגיש מכונית העתיד?

https://youtu.be/Fa_BPciMNLk


הרכב המעופף שדורות חלמו עליו:

https://youtu.be/JgeMJ1hX9KI


מה שיוכלו לעשות הנוסעים במושב האחורי של מכוניות עתיד:

http://youtu.be/mWISF_KzP0w?t=15s


ומחשבות על עיצוב הפנים של מכונית עתידנית:

http://youtu.be/ZX8I5wiFdLo


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.