» «
גוגל
איך הפכה גוגל מחברת חיפוש לשם נרדף לאינטרנט?



בסוף שנות ה-90 היו מנועי החיפוש באינטרנט מאד בעייתיים. חיפוש אחרי תוכן היה מניב המון מידע שטותי, לא קשור או מסחרי ונדרש זמן רב כדי להגיע למה שחיפשת בעזרתם ברשת. בדרך נדרש הגולש לצפות במאות פרסומות, בדפים שנטענים לאט מאד ובהמון הסחות דעת.

אבל הכל השתנה בשנת 1998, כשעלה לאינטרנט מנוע החיפוש של Google. את מנוע החיפוש הצנוע, עם דף חסר פרסומות לחלוטין ותוצאות מדויקות ומהירות מאד, יצרו סרגיי ברין ולארי פייג'. הם היו שני חוקרים צעירים מאוניברסיטת סטנפורד שבארה"ב והרעיון הבסיסי שלהם היה שאת הסדר של תוצאות החיפוש כדאי לבסס על המלצות של אתרים ודפי אינטרנט איכותיים. כדי לזהות את האתרים הללו, לעומת אתרים מסחריים או סתמיים, הם השתמשו בשיטה המדעית שלפיה מספר הדפים המקושרים לאתר אינטרנט מעיד על איכותו. במילים אחרות, ככל שלדף אינטרנט מקושרים דפים רבים ואיכותיים יותר - הוא איכותי וזכאי להופיע במקום בכיר בתוצאות של גוגל, בראש תוצאות החיפוש למה שחיפש המשתמש.

ואכן, מנוע החיפוש שפיתחו השניים, בצירוף מערכת המחשוב החכמה והזולה להדהים שפיתחו, הפכו את מנוע החיפוש של גוגל למנוע החיפוש הפופולרי ביותר ברשת. מאז ועד היום הוא מקדים את כל מתחריו האחרים ביחד.

את החברה שפתחו כינו השניים על שם המונח המתמטי googol, שמייצג את המספר 1 ומאה אפסים אחריו (10100). הקשר למספר עצום זה הוא שאיפתה של גוגל לארגן ולסדר את כמות המידע הבלתי נתפסת שבאינטרנט.

כיום, כשגוגל היא חברת האינטרנט המשפיעה ביותר בעולם ומהתאגידים העסקיים הגדולים והמצליחים בתבל, קשה לתפוס כיצד הגיעה לכך, מרעיון מוצלח ומשני יזמים צעירים, שהיו נחושים לשנות את העולם.


הנה ההיסטוריה של חברת האינטרנט גוגל:

http://youtu.be/Quk88piD8PM


השנים הראשונות בצורה גרפית:

http://youtu.be/28eBTvvT0HA


מגוון הפיתוחים שגוגל עוסקת בהם:

http://youtu.be/U4LRcwokUnI


כמה דברים שלא ידעתם על גוגל:

https://youtu.be/7c6kyAXb8NY


נאום של מנכ"ל גוגל לארי פייג' ואחד המייסדים שלה:

http://youtu.be/f_eiMKp4QW8
מייסדי גוגל
מיהם מייסדי גוגל?



בסוף שנות ה-90 הבריקו שני סטודנטים לדוקטורט באוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה, לאחר שפיתחו מנוע חיפוש שפשוט... אהממ... מוצא!

האינטרנט נולד בתחילת שנות ה-90, כשמנועי החיפוש היו בהתחלה מערכות פשוטות, שלמעשה נלקחו מעולם בסיסי המידע והנתונים של עולם המיחשוב הארגוני. אלו לא מערכות שלקחו בחשבון את העוצמה שיצבור האינטרנט ואת כמות המניפולציות שיופעלו על מנועי החיפוש, בכדי חקדם אתרים מסחריים, או בעלי אינטרסים חזקים ורבי כוח.

כך יצא שבאותה תקופה, באמצע שנות ה-90, היו מנועי החיפוש באינטרנט מאד בעייתיים. חיפוש אחרי תוכן היה מניב המון מידע שטותי, לא קשור או מסחרי להפליא ונדרש זמן רב כדי להגיע למה שחיפשת בעזרתם ברשת. בדרך נדרש הגולש לצפות במאות פרסומות, בדפים שנטענים לאט מאד, באתרים שקודמו תמורת תשלום למקומות גבוהים בתוצאות החיפוש ובהמון הסחות דעת ופרסומות מציקות.

אבל הכל השתנה בשנת 1998, כשעלה לאינטרנט מנוע החיפוש של Google. זה היה מנוע חיפוש צנוע, עם דף חסר פרסומות לחלוטין ותוצאות מדויקות ומהירות מאד. יצרו אותו סרגיי ברין ולארי פייג', שניהם בנים לאנשי מחשבים ומתמטיקה מעולים בעצמם. הם היו שני חוקרים צעירים מאוניברסיטת סטנפורד שבארה"ב והרעיון הבסיסי שלהם היה שממש כמו שציטוטים במדע, של ספרים ומאמרים, הם מה שמוכיח את איכותם, ניתן לבסס את הסדר של תוצאות החיפוש במנוע החיפוש שלהם, על לינקים של אתרים ודפי אינטרנט איכותיים לכל אתר בתוצאות. מי שהכי הרבה אתרים נחשבים מקשרים אליו, הוא שיהיה ראשון בתוצאות החיפוש.

בכפל משמעות מרתק קראו השניים לאלגוריתם שניהל את החיפוש בגוגל "פייג' ראנק" (דירוג דפים). מדוע כפל משמעות? - כי את האלגוריתם פיתח משניהם לארי פייג', מי שממנו נולד בעצם הרעיון של מנוע החיפוש היעיל והמדייק הזה.

ואכן, מנוע החיפוש שפיתחו השניים, בצירוף מערכת המחשוב החכמה והזולה להדהים שפיתחו, כדי להעתיק את כל האינטרנט אליהם ולאפשר חיפושים מהירים ביותר, אלה הפכו את מנוע החיפוש של גוגל למנוע החיפוש היעיל ודי מהר גם הפופולרי ביותר ברשת. מאז ועד היום הוא מקדים את כל מתחריו האחרים ביחד.

אגב, כל מערכת המיחשוב הזו נולדה כמעט בלי כסף. השניים, סטודנטים "תפרנים" וללא משאבים, הבינו שאם ירצו להעתיק את כל אתרי האינטרנט למחשבים שלהם, הם יצטרכו ליצור רשת מחשבים של ממש. אך רשתות כאלה היו יקרות מאד. לכן הם בנו רשת בעצמם, ממחשבים ישנים שתרמו להם סטודנטים ומרצים מהקמפוס של סטנפורד, לאחר שפרסמו מודעות בכל הקמפוס. המערכת הזו שלהם עבדה והיטב. כמה תמים, כמה גאוני!

כך נולדה, משני יזמים צעירים שהיו נחושים לשנות את העולם המקוון, אחת החברות המצליחות והמשמעותיות בהיסטוריה ומי שבעיני רבים היא חברת-העל של תחילת המילניום החדש. היום, כשגוגל מציעה כל כך הרבה שירותים, רובם חינמיים ונדיבים מאד ומכניסים לה סכומי עתק מפרסומות בלבד, קשה להאמין כמה התחילה בקטן. לפעמים, אם להשתמש בפרפרזה על המשפט מהסרט "הבלתי רשמיים", אלוהים נותן לאנשים קטנים להקים חברות ענק...


הנה תקציר מהיר על הרקע להקמת גוגל:

https://youtu.be/--I4BBWB8hQ


על החברה שייסדו השניים:

https://youtu.be/pNBxl5hCGts


על ההיסטוריה של חברת האינטרנט גוגל:

http://youtu.be/Quk88piD8PM


יש המייחסים את הצלחתם לשיטת מונטסורי בה למדו בבית ספר:

https://youtu.be/0C_DQxpX-Kw


נאום של מנכ"ל גוגל לארי פייג' ואחד המייסדים שלה:

http://youtu.be/f_eiMKp4QW8


וראיון איתו:

https://youtu.be/mArrNRWQEso?long=yes
גוגל גלאס
מהן משקפי הגוגל גלאס?
מה זה גוגל גלאס?
מהו גוגל גלאס?


גוגל גלאס הם משקפי המציאות המורחבת של חברת גוגל. הגלאס הם מחשב במשקפיים. המשקפיים הם חלק ממה שנקרא "טכנולוגיה לבישה", שכשאדם לובש על גופו הוא מסוגל להשתמש בה לצרכיו, בתנועה. הם מאפשרים למשתמש לעשות הרבה פעולות בתנועה. בין הדברים שמאפשרים המשקפיים ניתן לצלם, לנווט, לדבר עם אנשים, להאזין למוסיקה, לחפש מידע בדיבור, לשתף חברים בפעולות, מיקומים וחוויות ועוד.

הגלאס הוצגו בשיחה בלייב שערך אחד ממייסדי גוגל, סרגיי ברין, עם צנחנים, ששוחחו עם הקהל והעבירו חוויות כשכולם צונחים עם משקפי ה-Glass ומשדרים את הצניחה מהמשקפיים בשידור חי.

גוגל החלה למכור את המשקפיים למפתחים, כדי שיפתחו אפליקציות למשקפיים, במחיר גבוה של יותר מ-5000 שקלים. בתוך זמן קצר, הבטיחה בגוגל, יירד המחיר של הגלאס מאד והם יופצו לקהל הרחב בהמוניהם.

אך בינתיים, על אף ההבטחות שהעתיד שמור לגוגל גלאס, נראה שהעניין בהן פוחת. המשקפיים שבעבר נחשבו לחוד החנית של מהפכת המציאות הרבודה (Augmented Reality) ומהפכת הטכנולוגיה הלבישה (Wearable Tech) פילסו דרך והביאו לפיתוח מואץ בתעשיות הללו, אבל לא בטוח שכמוצר הן הופכות להצלחה של ממש. גוגל החליטה להתמקד בשוק הארגוני, של בעלי מקצוע שונים.


הנה השימוש בגוגל גלאס מודגם בסרטון:

http://youtu.be/9c6W4CCU9M4


השידור החי של הצנחנים עם הגוגל גלאס עליהם:

http://youtu.be/uh-liQDE3cM


עוד על גוגל גלאס:

http://youtu.be/UanRRx-B5hs?t=3s


הסבר על איך הגוגל גלאס עובדות:

http://youtu.be/zS2RexNzOhs?t=5s


ועל משקפיים שיודעים להעלות טקסטים על משקפיים שהן כמעט רגילות:

https://youtu.be/os6bqbTo4Qs
פרויקט ה-20%
מהו פרויקט ה-20 אחוז?



חברת גוגל מאפשרת כבר שנים רבות לעובדיה, להקדיש חלק מזמנם לפרויקטים אישיים שהם חולמים לעשות. זה נקרא "פרויקט 20%" ובמסגרתו החברה, שמבינה שהיא מחזיקה אנשים עם מוחות מהטובים בעולם ורוצה להמשיך ולהעסיק אותם, מאפשרת להם יצירתיות והמצאה עצמית, לצד העבודה "הרגילה" שלהם. את הרעיון לקחו שני מייסדי גוגל מאוניברסיטת סטנפורד שבה למדו, לפני שפיתחו את מנוע החיפוש שלהם והקימו את החברה.

במסגרת הפרויקט מאפשרת חברת גוגל לעובדים להקדיש יום בשבוע, 20% מזמנם, לפרויקטים מיוחדים וחדשניים שהם ממציאים לעצמם. כך מאפשרת גוגל לעובדים להקים מעין סטארטאפים בתוך חברת הענק ולחלום וליישם פיתוחים מעניינים, יצירתיים וחדשנים, שחברות גדולות לא היו מפתחות לעולם. ההמצאות והפיתוחים הטובים מפותחים לאחר מכן בתקציבי גוגל ומקנים לממציאים ולמפתחים שלהם, מקרב העובדים, תמלוגים והכנסות יפות.

גם בחינוך יש בתי ספר שהעתיקו את הרעיון ונותנים את הזמן החופשי לילדים, כדי לפתח רעיונות ופרויקטים לימודיים שהם יוזמים.


הנה פרויקט ה-20% של גוגל:

https://youtu.be/wsnSBhWEyK4?t=2m22s&end=3m18s


וכך הפך פרויקט ה-20 אחוז לרעיון שמופץ הלאה:

https://youtu.be/UuyIWjbJ_IE


הנה מה שילדים עשו ב-20% שלהם:

https://youtu.be/xupHuEk8p7g


כך מתנהל היום יום של חברת גוגל:

https://youtu.be/pl9AhMWoMIg?long=yes

Google

מנוע חיפוש
איך פועל מנוע החיפוש של גוגל?



מנוע החיפוש של גוגל היה מהפכני ועל אף שעשה מה שמנועי חיפוש רבים עשו לפניו, הוא עשה זאת טוב יותר מכולם, בעיקר משום שהציג תוצאות טובות ושימושיות למשתמש. הוא מצא באינטרנט את מה שחיפשת - טוב יותר מכל מנוע חיפוש שקדם לו.

כשרוצים לבדוק איך עובד מנוע החיפוש של גוגל כדאי להבין קודם איך פעלו מנועי החיפוש שלפניו. הם הציגו תוצאות חיפוש על פי גורמים שונים, לאו דווקא שקשורים באיכות הדפים שהוצגו אלא שמושפעים גם מהוותק שלהם, כמות הכסף שהושקע בהם והתשלום ששילמו בעלי הדפים הללו להנהלת מנוע החיפוש.

אצל גוגל זה עובד אחרת ובעזרת אלגוריתם שפיתחו המייסדים. על פי השיטה החדשנית שהמציאו מייסדי החברה ושנקראת "פייג' ראנק" (Page Rank), או בעברית "מדרג האתרים", כל דף מקבל ציון על פי גורמים שונים. הגורמים הללו משקפים את האיכות שלו ועד כמה הוא עונה למי שחיפש את ביטוי החיפוש. כך למשל, אם יש מובילים אל דף הרבה קישורים מדפים איכותיים אחרים בתחום שלו, הרי שהוא מקבל ציון טוב וסיכוי לעלות לראש תוצאות החיפוש. אם הדף בנוי היטב, עם כותרות קשורות, תוכן איכותי והוא בעל מדד חיובי מבחינת התשובה שקיבלו כאלה שחיפשו בו בעבר - הוא יקבל מיקום טוב בתוצאות החיפוש.

לאיכות התוצאות נוספו גם פיתוחים חשובים אחרים, כמו מהירות קבלת תוצאות החיפוש. גוגל השיגה זאת בזכות מערך המחשבים החכם שיצרו המפתחים. גם הניקיון של דף החיפוש בגוגל בלט כבר מהתחלה לעומת מנועי החיפוש הפופולאריים. כל אלה ביחד גרמו למנוע החיפוש הזה להנביט תוצאות מעולות ולהפוך את צמד המייסדים לראשי תאגיד האינטרנט הגדול והמצליח בעולם.

מייסדי גוגל הסבירו פעם שגוגל היא מעין "שווייץ דיגיטלית", כלומר מנוע חיפוש נייטרלי לחלוטין, שלא נותן העדפה לתוכן של מפרסמים או חברות כלשהן. תוצאות החיפוש שלו רוצות להיות "אובייקטיביות" והחברה לא מאפשרת לאיש לקנות או לשחד כדי להתמקם בראש תוצאות החיפוש. בשנים האחרונות היא אמנם ממקמת שם קישורים ממומנים אבל הניקיון נשמר.


הנה החדשנות של גוגל לעומת מנועי חיפוש קודמים:

https://youtu.be/n9eo8b3hEns


עשרות אלפי ניסויים ומאות שינויים בשנה - כך מפותח האלגוריתם של גוגל:

https://youtu.be/J5RZOU6vK4Q


הנה סרטון על דרך הפעולה של מנוע החיפוש של גוגל:

http://youtu.be/BNHR6IQJGZs


הסבר מפי מייסד גוגל על הדרך שבה החברה פועלת כדי להנגיש לנו את כל המידע בעולם:

http://youtu.be/zIx5F0vbjB4
סטריט ויו
איך עובד שירות הסטריט ויו?



שירות סטריט ויו של חברת גוגל מאפשר לראות מקומות בעולם כולו, באמצעות צילומים ב-360 מעלות ברחובות הערים ובאתרים חשובים בעולם. הסטריט ויו מצוין לחיפוש מקומות ומיקומים בעיר שלכם או במקומות רבים ברחבי כדור הארץ.

שירות Street View מצוין לצפות במקומות שאליהם אנו נוסעים, בבניינים שאליהם אנו צריכים להגיע לפגישות ואפילו בבנייני דירות ורחובות שאליהם אנו חושבים לעבור להתגורר. הטכנולוגיה הנוחה הזו מאפשרת למצוא מקומות ברחבי העולם, לצורך תכנון חופשה ועוד.

השימוש בטכנולוגיה הזו הוא פשוט - חפשו ב'מפות Google' את הרחובות שיש להם קו גבול כחול. זהו הסימן שהם צולמו בסטריט ויו וניתן לצפות בהם כך. כדי לראות את תמונת הרחוב בסטריט ויו במפות Google, כל שעליכם לעשות הוא לגרור את אטב-האיש הכתום אל הרחוב הרצוי ותמונות הרחוב יעלו מידית. ברחוב תוכלו לנווט עם מקשי החיצים ולשוטט בעיר, להתקרב ולהתרחק מבניינים, להסתובב ב-360 מעלות וכן הלאה.


הנה סרטון המחשה של האופן שבו מציג סטריט ויו מקומות בישראל:

http://youtu.be/GudlL38XMog


הנה השיטה שבה מצלמים מקומות שאין אליהם גישה עם המכונית של גוגל:

http://youtu.be/SuiEmxDklKw


הנה הדרך שבה משתמשים בסטריט ויו בגוגל מפות:

http://youtu.be/C5Qt1mE9ycQ?t=1m5s


וככה ממפים מקומות שאין בהם כבישים, כמו הקניון הגדול בארה"ב:

http://youtu.be/mpcar4L_EXY


או מיפוי בטבע בשביל ישראל שלנו:

https://youtu.be/DIGw251r93s
Google Brain
מהי מערכת הלמידה העמוקה של גוגל?



למידת מכונה היא תחום שנחקר כבר עשרות שנים. בשנים האחרונות הוא הולך ומתפתח לכיוון של למידה עמוקה. מערכת הלמידה העמוקה הגדולה והמתקדמת בעולם כיום היא ה-Google Brain. זהו אחד מפרויקטי הבינה המלאכותית הגדולים בעולם. הפרויקט מנסה לפתח מוח ממוחשב מ-16,000 ליבות מחשבים ותוכנת מחשב שלומדת מתוך דוגמאות ומסיקה מסקנות בעצמה, תוך כדי התמודדות עם בעיות מורכבות במיוחד. משאבי המחשב שמוקדשים לפיתוח זה הם עצומים וכך גם התקציבים שחברת הענק משקיעה במחקר והפיתוח, כולל גיוס האנשים המתקדמים בעולם בתחום זה ושל המדען והעתידן הגאון ריי קורצווייל, שהסכים לעמוד בראש הפרויקט.

אבל למה גוגל צריכה מערכת למידה עמוקה? - היות ופיתוח של רשתות מחשב מבוססות נוירונים עולה המון כסף, חברת גוגל בעלת המיליארדים היא מהיחידות בעולם שיכולות להקצות משאבים לנושא. לרשת שמאפשרת את הלמידה של המחשב העמוק מוקצים עוד ועוד מחשבים. רק כך ניתן לדמות את אופן הפעולה של המוח האנושי.

וזה עוד כלום. ברצונם להגיע למאה טריליון קישורים בין נוירונים במחשב העל של גוגל, מגייסת החברה את מיטב חידושי הטכנולוגיה שיוצאים לשוק, כולל מעבדים מקביליים ומהירים ביותר, כרטיסי מסך גרפיים המכונים "GPU" ושפותחו עבור תעשיית המשחקים, ועד רכיבי מחשוב קוונטי. גוגל כה רצינית בשאיפות שלה בתחום זה, שהיא רוכשת חברות קטנות שעוסקות בתחום וכך קונה הן את הטכנולוגיות והידע שהן צברו והן את כוח האדם המעולה שלהן.


המלצה:
======
בתגית "למידה עמוקה" תוכלו לקרוא על עולם הבינה המלאכותית, המתבססת על רשת נוירונים כמו זו שבונה גוגל. שווה לקרוא גם בתגית "רשתות נוירונים".


הנה למידת המכונה:

https://youtu.be/59bMh59JQDo


כך מתבצעים פרויקטי הבינה המלאכותית הגדולים של גוגל ומתחרותיה:

https://youtu.be/gB_-LabED68


כך מסייעים מוחות טכנולוגיים עם למידה עמוקה לעולם להתקדם:

https://youtu.be/Dy0hJWltsyE


והנה סרטון עם מתיחה שבה גוגל הולכים להחליף את המוח האנושי:

https://youtu.be/fV52J7_7gss


הנה פרוייקט הגוגל בוקס והבעיות שהוא עורר:

https://youtu.be/5_EyoyHLnLI
גוגל קארדבורד
מהי המציאות המדומה מקרטון?



חברת גוגל פיתחה בשנים האחרונות התקן משונה ששמו קארד בורד (Google Cardboard) שעשוי מקרטון ועולה פחות מ-100 ש"ח. הקארד בורד הוא התקן מציאות מדומה, אבל הוא מאפשר להכניס לתוכו סמארטפון רגיל ולהיכנס לעולם מדומה שצולם באמצעות אפליקציה מיוחדת, בחוויה דומה למכשירים היקרים והמורכבים ביותר בתחום המציאות המדומה כיום. החוויה שמעניק התקן המציאות המדומה הזה היא מדהימה ומרגישה ממש כאילו עברת למקום אחר. באמצעות אפליקציות טיולים וירטואליים כמו Expeditions אפשר ממש לטייל במקומות, באופן וירטואלי כמובן.

המדהים ביותר הוא שאת ה-Google Cardboard ניתן אפילו לבנות לבד, באמצעות קרטון רגיל ועדשות פלסטיות שקונים בגרושים. מכניסים לתושבת התואמת שלו, כל מכשיר שיש לו מסך זעיר בגודל של עד 6 אינץ' והוטענה בו אחת ממאות האפליקציות שתומכות באפשרות הזו, כולל האתר יוטיוב, ומתחילים להישאב לעולם המדומה והתלת מימדי שלו.


הנה הדרך שבה משתמשים ב-Google Cardboard:

https://youtu.be/TVGM3ko9fGY


והנה שימוש חינוכי בקארד בורד, כדי לבקר עם הכיתה במקומות רחוקים:

https://youtu.be/tNE0v4MOr90


צפו בסרטון מציאות מדומה בסמארטפון שלכם:

https://youtu.be/7IaYJZ2Usdk?qr=yes


רשת סמנטית
מהן רשתות סמנטיות?



רשתות סמנטיות (Semantic networks) הן שיטה להכנת מפות מידע, שבה מסומנים ומוגדרים הקשרים בין המושגים השונים. רשת סמנטית מיועדת למיפוי לפי משמעות ועל פי הקשרים בין מרכיבים שונים בה (מיפוי סמנטי). שימוש ברשת מושגית מתקדמת שכזו יכול לסייע בתהליכי חשיבה, סיעור מוחין וקבלת החלטות.

המידע ברשת סמנטית מאורגן לפי מושגים שמיוצגים במילה או במשפט ומקושרים למושג מרכזי. נכנה את המושגים "צמתים". בין כל צומת לאחרות יש קשרים, שהם בעצם קשרים אל המושגים הקרובים אליה משמעותית. רשת כזו ניתן לבנות לדוגמה סביב המושג המרכזי "אריה". קשרים יחברו בינו לבין מושגים קרובים כמו: טורפים, יונקים, חתולים גדולים, חיות פרא, אוכל בשר, אפריקה וכדומה. לכל קשר יהיה את התפקיד והמשמעות שלו וצבעים שונים יכולים לבטא את סוג הקשר בין מושגים.

שרטוט רשתות סמנטיות מאפשר תהליך למידה. זה קורה בשילוב שאנו עושים בין הדברים הידועים לנו בטרם הלמידה, לבין הדברים שנלמד תוך כדי השילוב של ידע חדש ברשת הסמנטית. קשרים שלא נדע להסביר את טיבם ומושגים ללא קשרים ביניהם יצביעו על מה שדורש למידה נוספת ומעמיקה יותר. בהנחה שחקר ולמידה כאלו אכן יבוצעו ויקרו, ההבנה של המושגים והקשרים שביניהם היא הלמידה.

בשנים האחרונות הפך נושא הרשת הסמנטית לתחום חם גם בעולם הטכנולוגיה. זאת לאחר שהסתבר שרשת כזו יכולה להוות בסיס למערכות בינה מלאכותית ולשיפור רשת האינטנרט ומנועי החיפוש. המחקר המדעי בעולם עוסק לא מעט במיפוי סמנטי לצורכי המיחשוב ובמקביל התפתח חזון הווב הסמנטי, שמציג רשת עתידית, מבוססת משמעות ובעלת יכולות רבות לשיפור האינטרנט (קראו עליה באאוריקה בתגית "ווב סמנטי").


משימת התנסות
===========
הכינו רשת סמנטית על המושג "מחשב", בכתיבת המושג, המושגים הקרובים והמושגים שנובעים מהם ויצירת הקשרים ביניהם על גבי נייר.


הנה הרשת הסמנטית:

https://youtu.be/3wMfKTkYemY
מהו מרכז נתונים, דאטה סנטר או חוות שרתים?



מרכז נתונים (Data center), המכונה בשפה המקצועית פשוט "דאטה סנטר", הוא אתר המשמש לאיחסון נתונים, ניהול והפצה שלהם. לעתים הוא נקרא גם "חוות שרתים".

דאטה סנטרים גדולים מכילים מידע שנחוץ לשירותים גדולים כמו חיזוי מזג אוויר, נתוני ניירות ערך, אתרי אינטרנט גדולים וכדומה. רבים מהם מאחסנים המוני אתרים קטנים ובינוניים בחוות שרתים המנוהלות על ידי מקצוענים ופוטרות את החברות הללו מניהול שרתים משל עצמם.

לאחרונה התפרסמה תכנית להקמת 36 מגדלים עם 360,000 שרתים שיהיו ביחד מרכז הנתונים הגדול בעולם.


הנה מרכז נתונים כמו שחברת גוגל תכננה אותו במהלך השנים:

https://youtu.be/eCSt5kerv1k


הנה מרכז הנתונים הגדול ביותר בעולם המתוכנן באירופה:

https://youtu.be/4e97g7_qSxA


הנה זה של פייסבוק:

https://youtu.be/4A_A-CmrqpQ


ומרכז הנתונים של מיקרוסופט:

https://youtu.be/0uRR72b_qvc


בואו להתרשם בעצמכם

https://youtu.be/zDAYZU4A3w0?qr=yes
מהו העיצוב המטריאלי שהנהיגה גוגל?



העיצוב המטריאלי (Material Design) הוא שמה של שפת עיצוב חדשה שפותחה בשנים האחרונות בחברת גוגל ובהדרגה היא הטמיעה אותה למוצרי התוכנה הרבים שלה. שפת העיצוב הזו נועדה לרענן ולשפר את חווית השימוש (בעולם הטכנולוגיה זה נקרא UX) בתוכנות ובישומים של גוגל.

העיצוב המטריאלי מתאפיין בצבעים יפים והרגשה נקייה במיוחד, מראה מינימליסטי (לא עמוס) ואייקונים שטוחים שלא מנסים להיראות כאילו יש להם עומק.


הנה העיצוב המטריאלי של גוגל:

https://youtu.be/Q8TXgCzxEnw


והסבר לגבי שפת העיצוב:

https://youtu.be/w2JUhDd0CAA


הסבר מעמיק על הצורה שבה נראים מוצרי תוכנה שמעוצבים כך:

https://youtu.be/ROMxRIzaxmE?t=44s


כך מעצבים עיצוב מטריאל:

https://youtu.be/rrT6v5sOwJg


הנה אפליקציות שעוצבו בשפת העיצוב הזו:

https://youtu.be/_WDM7BG-_DM
כיצד יגיע האינטרנט לכל פינה בעולם?
איך תביא גוגל את האינטרנט למקומות רחוקים?
מהי תכנית האינטרנט העתידי של גוגל?


בקרוב תביא חברת "גוגל" את האינטרנט למקומות רחוקים ביותר, שאין בהם כבלים או תשתית תקשורת שמאפשרת חיבור קווי. מנהלי פרויקט לון של חברת גוגל מעוניינים להביא את הגישה לרשת האינטרנט, למקומות המרוחקים והמבודדים בעולם.

התכנית השאפתנית של ענקית המידע היא ליצור רשת של בלונים פורחים באוויר. כל בלון פורח יטוס בגובה נמוך ויאפשר גישה לאינטרנט לאזור שמתחתיו. כך יוכלו להתחבר לרשת גם בני שבטים רחוקים, תרמילאים ומטיילים ותושבי עיירות נידחות, שכיום אינם ברשת.


הנה סרטון על פרויקט Loon להבאת האינטרנט לכל פינות העולם:

http://youtu.be/01syqUEPydM


הנה הסבר לילדים על פרויקט לון של גוגל:

http://youtu.be/m96tYpEk1Ao


והנה סרטון שמסביר איך בלוני ההליום מחזיקים כל כך הרבה זמן מעמד:

http://youtu.be/zULbu1xfdwE


הנה ניסוי שבו מנסים לבדוק את עמידות הבלונים באוויר:

http://youtu.be/t9ULgTdPuks
איך שבב הופך את האוויר למשטח מגע?



פרויקט סולי (Project Soli) של חברת גוגל עוסק באחד הרעיונות שנראים כאילו נתלשו מהעתיד. ואכן, אנו חיים בעתיד.. האפשרות ליצור משטח מגע וירטואלי שבו חשוב מה עושות האצבעות ולא במה הן נוגעות היא מדהימה. פרויקט סולי יאפשר לגעת כביכול במשטח מגע מדומה, שכולו באוויר, ולעשות בו פעולות רגישות במיוחד, ממש כאילו פעלנו על כפתורים, חיישנים זעירים ומסכי מגע מיקרוסקופיים.

את המגע האמיתי על משטח מגע פיזי יחליפו מחוות של האצבעות באוויר. האצבעות ידמו מגע במשטח מגע, בעוד חיישן שהוא מעין רדאר זעיר יקלוט את מחוות האצבעות הללו וימיר את התנועות העדינות ביותר לפעולות על מכשירים.

עולם המחשוב הלביש יוכל להשתמש בכלי הזה להמון אפשרויות שבהן נדרשות פעולות לשליטה במכשירים שאין להם מסך או ממשק שליטה משלהם. יתכן שגם שליטה במכשירי "אינטרנט של הדברים" תתאפשר כך, בזול וללא מסך או יחידת בקרה של ממש.


הנה פרויקט סולי של גוגל:

https://youtu.be/0QNiZfSsPc0
מהו הטלפון המודולרי והאם זה העתיד של הניידים?



"פרוייקט ארה" (project ara) של חברת גוגל מתמקד בפיתוח של טלפון מודולרי, כזה שמורכב מחלקים שניתן להוסיף ולהחליף כרצוננו. זהו מעין טלפון לגו סלולארי שניתן להרכיב ממודולים שונים. הטלפון בנוי משלד בסיסי שעליו ניתן להרכיב את המודולים, יחידות שונות שניתן להחליף לפי הצורך - מצלמה, מעבד, זיכרונות, מסכים, רמקולים ועוד.

הרעיון הוא שכל משתמש יכול להוסיף רק את מה שחשוב לו בטלפון נייד ולא לשלם עבור מה שאינו נחוץ. זה רעיון יפה ויצירתי שאינו חדש. חברת מודו הישראלית ניסתה את מזלה בפיתוח דומה, שלא צלח. לכן, על אף שמדובר בטלפון שיכול לשנות את השוק הסלולארי ולהיות גורם מערער, שיוצר שינוי מסעיר בשוק, מומחים רבים מטילים ספק בכל זאת בהצלחתו העתידית של "פרוייקט ARA".

מצד שני, כולם מודים שיש יצירתיות רבה ברעיון - במקום שנבחר את הטלפון שלנו לפי המצלמה למשל, נבחר את המצלמה בשביל המכשיר שברשותנו.


הנה המחשה של הטלפון הסלולארי המודולרי של גוגל:

https://youtu.be/aWW5mQadZAY


הצד המדעי של הטלפון להרכבה:

https://youtu.be/AAu9Bm1ula0


עוד סרטון שמדגים את יכולתו של ARA לחולל את ההבדל:

http://youtu.be/0He3Jr-fZh0


ומדוע טלפונים מודולאריים נכשלו עד היום:

https://youtu.be/CcQxdjHlKO4
מהו הרכב האוטונומי, הרכב ללא נהג של גוגל?



לאחרונה הודיעה חברת גוגל שהיא סוגרת את מיזם ה"גוגל קאר", המכונית ללא נהג. זה היה מיזם דגל של חברת גוגל. הוביל אותו המהנדס סבסטיאן ת'ראן, מנהל המחלקה לבינה מלאכותית באוניברסיטת סטנפורד.

חברת גוגל קידמה חוק שהתקבל במדינת נבדה בארצות הברית, חוק שלראשונה מאפשר הפעלה של מכוניות ללא נהגים בשטח המדינה. כיום נוסעות ברחבי מדינת נבדה עשרות מכוניות ניסוי כאלה. בתחילה נסעה כל אחת מהמכוניות עם שני נהגי ביקורת ולאחר שהניסוי השלים קרוב לחצי מליון קילומטרים של נהיגה ללא תאונה מצד המכוניות של גוגל, הוחלט להוריד את מספר נהגי הביקורת לאחד בלבד.

המכונית ללא נהג של גוגל אינה לבד וכיום מפתחות כמה יצרניות רכב מכוניות דומות. ניסאן ומרצדס הן שתיים מהיצרניות שבשנים הקרובות אמורות להשיק גם הן כלי רכב ללא נהג.


הנה כתבת חדשות בעברית על המכונית של גוגל:

http://youtu.be/xHejpYITUoU?t=2s


הנה סרטון על אופן הפעולה של המכונית ללא נהג של גוגל:

http://youtu.be/cdgQpa1pUUE


והנה הדגם החדש של הרכב בלי נהג שגוגל מוציאה אל הכבישים:

http://youtu.be/ahfeyBrwfBM
מהו טרנס-הומניזם?



המין האנושי כבול בהגבלות שכפה עליו הטבע. לא מעט אנשים רוצים לחיות לנצח, אך בפועל הם כפופים ליכולותיהם הגופניות, פגיעים לכוחות הטבע ופגעיו, חסר כוח מספיק בפני חיות גדולות ובלא מהירות מספקת אין ביכולתם לברוח מטורפים. גם בלי הפגיעוּת שלנו, הגוף שלנו מתבלה ומתיישן ושנות הזיקנה שלנו עוברות בקשיים אדירים. ככל שתוחלת החיים האנושית גדלה, הגוף הולך ומזדקן והאדם החי סוחב איתו את הסחבה הפיזיולוגית הזו בקשיים גדולים. ובכלל, מי אמר שבסוף אנחנו חייבים למות?

הרי מאז ומתמיד פיתח המין האנושי כלים ושיטות, שאפשר לו להתאים את הטבע לצרכיו ולהשתחרר מההגבלות של הטבע עליו. במהלך ההיסטוריה התפתחו בני האדם והתקדמו לכיוון של עצמאות מהמגבלות הביולוגיות שלהם. אנו מין שמחפש עצמאות מוחלטת מההגבלות שמטיל עלינו גופנו.

טרנס הומניזם (Transhumanism) הוא רעיון שבו דוגלת תנועה בינלאומית בת עשרות אלפי חובבי טכנולוגיה, אנשי מדע ומהנדסים מהעולם המתקדם. הללו גורסים שתחומים שהתקדמו בעשורים האחרונים מאד, כמו ננוטכנולוגיה, הנדסה גנטית ורובוטיקה, עתידים לשנות את האפשרויות הגופניות ואת התודעה האנושית ללא היכר. ההתפתחות הזו תוביל לתפנית בלתי נתפסת באבולוציה האנושית, שכמותה כמובן שלא ידע העולם. התוצאות המרכזיות של המהפכה האבולוציונית המדהימה הזו יהיו התעלות מעל המין האנושי מעל המגבלות הביולוגיות שלו, טשטוש מוחלט בהבחנה שבין אדם למכונה, בין המוח האנושי לבינה המלאכותית ולא פחות חשוב - הארכה דרמטית של תוחלת החיים, אולי אף עד כדי חיי נצח אפשריים. במילים פשוטות - אולי לא נמות בעתיד ונסיר מעלינו את כל המגבלות והחסרונות שהטבע הותיר בנו כיצורים ביולוגיים.

זה במידה מסוימת מעבר לפינה. ממש כמו שהיום יש כלים טכנולוגיים, שיכולים לשקף באופן דיגיטלי את המחשבות שלנו, דמיינו שיום אחד נוכל לטעון אל מערכות משוכללות מאד, את כל הזיכרונות שאגרנו והתודעה שלנו ולזכות בחיי אלמוות דיגיטליים. הרי הטכנולוגיה שינתה את הדרכים שבהן אנו חיים, לומדים, מתקשרים ומפתחים תודעה משלנו, אז אולי היא גם הפתרון למוות המוקדם שלנו. מוקדם בכל מקרה, אגב...

חשבו רגע - האם מה שמגדיר את מי שאנחנו הוא הגוף שלנו, או מה שאנו חושבים, זוכרים, חשים וכדומה?

ומצד שני, אולי יש דברים שאסור לגעת בהם?

שאלו את עצמכם - במי נתאהב בתור ישות דיגיטלית? את מי נאהב, אם לא יהיו לנו כבר ילדים ומישהי או מישהו להיות איתו? עם מי נאכל ארוחת ערב רומנטית ואיך נטייל בפריז הרומנטית תמיד?

האם נציע נישואין לתוכנה השכנה או לשרת שלידנו, אתם יודעים, ה-server הסמוך לנו בחוות השרתים המתקדמת שבה מתגוררת התודעה שלנו?

כך או כך, השאיפה של תומכי הטרנס-הומניזם היא להפוך את האדם לפוסט-אדם. הדרך שלהם היא הארכה של תוחלת החיים האנושית, מה שאגב, כבר קורה במאה האחרונה באופן ברור. אבל כאן יש רצון לפרוץ את הקצב שבו אנו מאריכים חיים ולהגיע לתוחלת חיים חסרת תקדים. עוד שאיפה היא למנוע את הזדקנות הגוף ואף לעצור אותה לגמרי. זאת על ידי שמירה על הרקמות או התאים במצב של השהיית הפעילות הכימית השוחקת אותם. הטרנס הומניזם שואף גם לעצור את המחלות. כללית ניתן לומר שהמשימה של התנועה הזו היא לשפר את האדם - פיזית, מנטלית וחברתית.

טרנס-הומניזם הוא בעצם פוסט אנושות, כמו שאנו מכירים אותה. השינויים הטכנולוגיים והחברתיים הללו יהיו לדעת אנשיו, כה מהירים עד שיובילו לנקודת מפנה בהתפתחות המין האנושי, נקודה המכונה "סינגולריות", בה יתמזגו האדם והמכונה לחלוטין. זה לא שלא יהיו בני אדם. הם יהיו, אבל יהיו שונים לחלוטין. חייהם יהיו ארוכים מאד, אולי אינסופיים, אבל חייה של האנושות שאנו מכירים - קצרים!


הנה הסבר הטרנס-הומניזם:

https://youtu.be/e6_dpNJEfLs


הסבר מרשים של המושג:

https://youtu.be/WNOObJ_iQdQ


קדימון לעולם חדש:

https://youtu.be/H5iBzfIPmvQ


העולם של טרנס ההומניזם:

https://youtu.be/STsTUEOqP-g


וסרט תיעודי על הטרנס הומניזם:

https://youtu.be/byc_e6V3cfk?long=yes
האם בעתיד נוכל לחיות לנצח?



דורות רבים חולמים על "מציאת הפתרון למוות", כלומר חיי הנצח (Immortality). אלכימאים ניסו לשווא למצוא דרכים להאריך את חיי האדם, להעניק לנו את "מעיין הנעורים" או "אבן החכמים". כולם נכשלו והחלום לחיים שאינם נגמרים הלך והתרחק.

עד שבאה גוגל, או ליתר דיוק העתידן והממציא ריי קורצווייל, מנהל ההנדסה הגאון שלה, שמנבא בספריו את איחוד האדם עם המכונה. קורצווייל גורס שעל אף שחיי נצח אינם מציאותיים עדיין, ההתפתחויות הטכנולוגיות המהירות עומדות להפוך אותם לאפשריים בהחלט. הוא טוען שעד שנת 2045 יהיו חיי הנצח אפשריים, תודות למדע ובמיוחד לתחומים כמו ננוטכנולוגיה וביוטכנולוגיה. בני האדם יוכלו להשיג יכולות על-אנושיות בעזרת טכנולוגיות מהפכניות, שמפותחות בימינו.

ואם להרחיב מעט - את העתיד הוורוד הזה תולה קורצווייל בהבנה חדשנית את עולם הביולוגיה ובשליטה בו, שמאפשרים המדע והטכנולוגיה המודרניים. תכנות מחדש של תאים בגופנו, כך שיוכלו לטפל במחלות בעצמם הוא התקווה הגדולה של הגוף, הבריאות ותוחלת החיים שלנו.

המפתח לגידול של רקמות אנושיות הן מדפסות ביולוגיות בתלת-מימד. בעזרתן מסוגלים כבר היום החוקרים להדפיס רקמות אנושיות. ההדפסה התלת-ממדית של רקמות כאלה מתבצעת בעזרת חומר ביולוגי מתכלה, ביחד עם תאי גזע שמאכלסים את המבנה המודפס התלת-מימדי.

קורצווייל מתאר גם טיפולים במחלות לב, במחלות עצביות ובסרטן שיתבצעו על ידי תיכנות ביולוגי מחודש, מעין שיפור, אם תרצו, של המערכת הגופנית והתפקוד שלה אל מול מחלות וסיכונים בריאותיים. להערכתו, בתוך 20 שנה נגיע לשיפור של הטכנולוגיות הללו בלפחות פי מיליון מהמקום שבו הן היו לפני 10 שנים בלבד!


הנה קדימון מסרט על הסינגולריות, שמתאר את האפשרויות של איחוד האדם והמכונה:

http://youtu.be/8XWXJDgbeP0


הסבר לחיי הנצח שמציג קורצווייל:

http://youtu.be/P9iYEUq9Vgo


העתיד בתחומים שונים וקשורים:

http://youtu.be/6idbbOdd9zI


המחקר והחשיבה על העתיד הגלובלי וחיי הנצח:

http://youtu.be/01hbkh4hXEk


שיר שמוקדש לרעיונותיו החשובים של קורצוויל:

http://youtu.be/DZvluMs7A4A


וכתבת טלוויזיה שבוחנת האם עוד 30 שנה ננצח את המוות:

https://youtu.be/mtd_3uY1qWg?long=yes


מה זה סטרימר ואיך הוא משמש את "חותכי הכבלים"?



סטרימר (Streamer), בעברית "מזרים רשת", הוא מכשיר טכנולוגי המחובר לטלוויזיה ומאפשר צפייה בה, בתכנים המגיעים מרשת האינטרנט. כלומר, הסטרימר מתחבר לטלוויזיה דרך חיבור ה-HDMI שלה. והופך כל טלוויזיה פשוטה למכונת צפייה בסרטים וסדרות, לגשת לתכני סטרימינג מאתרים כמו YouTube, Netflix וכמובן לגלוש ברשת.

הסטרימר הופך כל טלוויזיה פשוטה לטלוויזיה חכמה ויכול לחסוך הרבה כסף למתנתקים מחברות הכבלים והלוויין, מי שמכונים "חותכי הכבלים".

בין הסטרימרים הבולטים ניתן למנות את כרומקאסט (Chromecast), המיני סטרימר של חברת גוגל, שמוצע כדפדפן בתוך דונגל, חיבור קטנטן ופשוט הננעץ בחיבור HDMI ונשלט באמצעות הסמארטפון, הטאבלט או המחשב. בקליק אחד תוכלו לצפות בעזרתו בכל תוכן מהדפדפן, מהמחשב עצמו או מכל תוכנה שמציעה חיבור ישיר אליו.

אבל הסטרימרים לא רק מאפשרים חיסכון כספי ניכר, אלא גם את הזפזופ והחיפוש המייאש של מי שאין להם זמן פנוי או חשק למצוא תוכן מעניין בטלוויזיה.

מה שהופך את הסטרימרים לחלק מתופעת הבינג', שבה צופים צעירי דור ה-Y, ה"מילניאלס", בעונות שלמות של סדרות ברצף, ללא הפסקה או המתנה לשבוע הבא, דוגמת ההרגלים ה"מיושנים" של הוריהם בצעירותם, כלומר לצרוך תכני טלוויזיה ללא המתנה כלשהי ל"המשך יבוא"...


הנה הסטרימרים שמנגישים מקורות מקוונים של מדיה בחינם או בזול:

https://youtu.be/VqkBl80S174


הנה כרומקאסט, המיני סטרימר של חברת גוגל:

https://youtu.be/nCV54fk8v28


והסטרימר המצליח של שיאומי Xiaomi Mi Box:

https://youtu.be/7arXfI7JpDg


כך משתמשים בסטרימר כזה:

https://youtu.be/e6q2U9JwKXs
האם עדשות מגע חכמות יוכלו לתת פרטים?



עדשות חכמות הן ההמשך הטבעי למשקפיים החכמים ושאר פריטי המחשבים הלבישים שמציפים בשנים האחרונות את תערוכות הטכנולוגיה ואת אתרי הגאדג'טים.

מערכת עדשות המגע המיוחדות של חברת Innovega נקראת iOptik והיא רצה קדימה. עדשות המגע החכמות שבה מצוידות ביכולות של "מציאות מורחבת" (AR) ומסכים וירטואליים בסגנון העתידני ביותר.

לעדשות מגע מיוחדות שמאפשרות להתמקד בפריטים מסוימים במרחב מחברת איי-אופטיק זוג מקרנים זעירים, שיקרינו על עדשות המשקפיים, או ישירות לעין, נתונים ומידע רלוונטי. מסרוני טקסט, התראות, הוראות נסיעה ליעד, סרטוני וידאו והסברים ומידע בשכבות של מציאות רבודה. הכל יוקרן על העדשות, אפילו ללא משקפיים ובהתאם למוקד העין.

המהפכנות של המוצרים הללו לא מוטלת בספק. אם נוכל, במקום להניח על הראש משקפיים מסורבלות וכבדות, להשתמש בעדשות מגע חכמות שכאלה, הרי שהקומפקטיות תנצח ותאפשר שימושים רחבים ומסעירים הרבה יותר.


הנה הדגמה של העדשות הלבישות של חברת iOptik:

http://youtu.be/DF7OvoHzL8I


כך הם מציגים את העדשות החכמות לציבור:

http://youtu.be/H5qMCl4SgVw


ועדשות חכמות שמפותחות כיום, עם יכולות זיהוי והזרמת מידע:

https://youtu.be/ozEwH9v5Fk0


העדשות החכמות של סוני יאפשרו הקלטה והרצה מחדש של מה שקרה:

https://youtu.be/Y4K0GdIBTm8


סמסונג כבר הספיקה לרשום פטנט על המצאה דומה:

https://youtu.be/N15PczCiNO4


והנה עדשות המגע החכמות שמפתחת גוגל:

https://youtu.be/8CAntTufqtI
מהי עוזרת וירטואלית?



עוזרת וירטואלית אישית היא מערכת טכנולוגית, בצורת מכשיר או אפליקציה לטלפון הנייד, שמסייעים במציאת תשובות, ארגון לוח הפעילויות, תזכורות לדברים שביקשתם שתזכיר לכם ועוד.

עוזרות וירטואליות משתמשות במרכיבים של בינה מלאכותית כדי להבין ולמלא תפקידים מורכבים שעד לא מזמן רק בני-אדם הצליחו למלא. סייענים אישיים מודרניים מבינים "שפה טבעית" (Natural language) כלומר המשתמש מתקשרים איתם בדיבור רגיל ולא בשפת מחשב או בכתיבה.

בסמארטפונים כיום מוכרות העוזרות האישיות שנקראות סירי, קורטנה ו-Google Now - שלוש עוזרות כאלה, שפותחו למערכות הפעלה שונות.

עוזרת אישית שונה היא "אלקסה" (Alexa) שפותחה על ידי חברת אמזון. הסייעת הדיגיטלית הזו מתחרה בעוזרות הווירטואליות הללו אבל היא אינה אפליקציה אלא מוח שמוטמע במכשירים שפיתחה אמזון, כמו אמזון אקו (Amazon Echo), או אקו דוט הקומפקטי. אלו הם רמקולים חכמים, שמשוטטים בבית החכם ומאזינים לפקודות בני הבית. הם מסוגלים למלא הוראות מגוונות, החל מחיפוש מידע, דרך טיפול בהזמנות מוצרים ועד להשכמה, השמעת מוסיקה והפעלת מגוון שירותים של מפתחים עצמאיים, כמו הזמנת מוניות, שליחת פרחים וכדומה.

אמזון מתכננת בעצם ליצור מעין אב-בית דיגיטלי לעולם הבית החכם ולתחום המתפתח של "האינטרנט של הדברים", מה שאומר שמכשירי האקו יפתחו ממש בקרוב לבקשתכם את החנייה, ידליקו מזגן או את הדוד החשמלי ועוד. ואגב, גם גוגל נאו הוכנס לתוך מכשיר דומה.

כיום כבר ברור שהעולם הולך לעוזרות חכמות יותר ויותר, שיאפשר מגוון של תפקידים שכיום ממלאים בני אדם, לרוב מזכירות ועוזרות אישיות אנושיות, אך גם תחליף לשירותי מודיעין, אספקה של שירותים ומוצרים, תיאומי ביקורים ועוד.


כך פועלת עוזרת אישית בסמארטפון:

http://youtu.be/vHMaSR7kjr4


הנה סרטון של השוואת היכולות ביניהן:

http://youtu.be/Hg8mjR1TCNs


אקו דוט של אמזון והמכשיר המקביל של גוגל:

https://youtu.be/dAsZVQvjCt8


כך חשבו פעם שתפעל עוזרת אישית בעתיד:

http://youtu.be/JIE8xk6Rl1w


הנה קדימון של הסרט "היא" על אדם שמתאהב בעוזרת דיגיטלית שבטלפון שלו:

https://youtu.be/4F_tHMxx23I?t=6s
מהי המכונית האוטונומית?



המכונית האוטונומית (Autonomous vehicle), המכונית ללא נהג, היא אחד הפיתוחים החזקים ביותר בעולם הרכב של ימינו. כמעט כל יצרניות הרכב הגדולות עובדות על פיתוח של מכוניות כאלה.

גם טויוטה, פולקסווגן, ג'נרל מוטורס, שברולט, ניסאן ומרצדס הן מהיצרניות העוסקות במרץ בפיתוח של מכוניות אוטונומיות. כולן מתחרות ביניהן מי תהחה הראשונה שמציגה לשוק מכונית אוטונומית פעילה.

אבל הבולטת מכולן היא דווקא חברת האינטרנט "גוגל", שהפכה את הגוגל קאר, מכונית אוטונומית מתוצרתה, ל"נערת פוסטר" של התחום. גוגל היא גם המפתחת המקדמת ביותר בתחום מערכות ההפעלה למכונית האוטונומית. כמו בעולם הסמארטפונים, ה"אנדרואיד אוטו" שלה מתחרה כאן במערכת ה"קאר פליי" של חברת Apple.


דקה על המכונית האוטונומית:

https://youtu.be/-WuYNz5Jkfk


הקונספט האוטונומי של מרצדס:

https://youtu.be/xvXcQ5970zk


כך מרגישה הנסיעה ברכב אוטונומי:

https://youtu.be/L1Bmc61l99A


כתבת חדשות בעברית על המכונית של גוגל:

http://youtu.be/xHejpYITUoU?t=2s


והסיכוי לתחבורה ציבורית אוטונומית ממש בקרוב:

https://youtu.be/TDyyC6tExHQ
מיהם העוזרים החכמים שבבית המודרני?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.