» «
איקרוס
מי היה איקרוס ואיך הוא הצליח לעוף?



איקרוס במיתולוגיה היוונית היה בנו היחיד של דדלוס. הוא היה ילד פזיז ומגושם, שדדלוס אביו היה אמן וממציא. כשהמלך מינוס מכרתים ביקש ממנו לבנות את הלבירינת, מבוך שנועד להסתיר מהעולם ולהחזיק בשבי את המינוטאורוס המפלצתי, בנה של אשתו של אותו מלך מינוס, עשה זאת דדלוס בחפץ לב. הוא הצליח ליצור מבוך שהמיניטאורוס לא יוכל לחמוק ממנו.

אבל משסיים דדלוס לבנות את המבוך, הוא הופתע לגלות שהמלך מינוס כלא אותו ואת איקרוס בנו במגדל, כדי שאיש לא יידע את סודות הלבירינת והסודות לא יתגלו.

דדלוס ואיקרוס הצליחו לברוח מהמגדל והחליטו להימלט מהאי כרתים. אבל האי היה מוקף בספינות ובשומרים ולכן החליט השניים להכין לעצמם כנפיים מנוצות ציפורים, שחוברו בעזרת חוטים עם שעווה ודונג.

לפני שהחלו לעוף, הזהיר האב את איקרוס לבל יגביה לעוף ויתקרב לשמש, מחשש שהשמש החמה תמיס את כנפיו. אבל משהחלו לעוף, איקרוס הפזיז התלהב מהתעופה והחל להתרומם למעלה, כשהוא שוכח את האזהרות של אביו. כמו שחשש דדלוס, חום השמש המיס במהירות את הדונג של כנפיו, ואיקרוס נפל מטה לתוך הים ומת.

מאז מהווה סיפורו של איקרוס מעין תמרור אזהרה לאנשים, לבל יהפכו להרפתקנים שנוטלים סיכונים מיותרים או מוגזמים ולבל יתלהבו וישכחו את אמצעי הזהירות ההכרחיים.


הנה סיפורם המתורגם של איקרוס ודדלוס:

https://youtu.be/3s2QPQnuaGk


כל הסיפור כולו, מזווית אחרת:

http://youtu.be/7yp_igX-sDs


סרטון אנימציה קצר שמראה את סיפור מותו של איקרוס:

http://youtu.be/tOT5bgFw-Pc


והנה עוד אנימציה, בדמויות לגו:

http://youtu.be/7W1TZ16W-3k
הנרי ג'יראד
מי נחת על פסגת הר מון בלאן?



זה היה אחד המבצעים האמיצים, יש שיטענו הטפשיים, שעשה טייס אי-פעם. מגיל צעיר מאד חלם הטייס הצרפתי וחלוץ טיסות ההרים הנרי ג'יראד (Henri Giraud) לנחות על פסגת המון בלאן, ההר הגבוה ביותר בהרי האלפים. בשנת 1960 הוא החליט לעשות זאת. הוא תכנן שוב ושוב את הנחיתה, המהירות הנדרשת כדי לבצע אותה, נקודת הפגיעה בקרקע, חישוב כיוון הרוח, מרווחי הביטחון וכל השאר. היו לו רק 30 מטרים לביצוע הנחיתה והוא הרגיש שהוא מסוגל לעשות את זה.

איש לא ניסה לפניו וגם אחריו לא העיז אף טייס לחזור על המבצע המסובך והנועז הזה. בשעה 6:15 בבוקר הוא ניסה את הנחיתה אבל תוך כדי הנחיתה הוא הבין שמהירותו גדולה מדי וממש בשניה האחרונה הוא האיץ והמשיך לטוס את התהום. הוא הצליח לעלות למעלה ולייצב את המטוס. בנקודה זו כנראה שטייס אחר היה מחליט שהמבצע מסוכן מדי ומתייאש, אבל ג'יראד החליט לנסות שוב במהירות נמוכה יותר. הסיכון במהירות נמוכה הוא שאם לא הצליח להשלים את הנחיתה על 30 המטרים, הוא לא יוכל להמשיך לטוס כמו קודם ויתרסק אל התהום.

אבל ג'יראד היה משוכנע שהוא מסוגל ובשעה 6:30 הוא הצליח לבצע נחיתה מושלמת על פסגת ההר המדהים והנישא מון בלאן. הוא בכה מאושר ורגע לפני שהמריא לדרכו, הוא שלח מסר לנשיא הצרפתי הגנרל דה גול: "חיבה, כבוד והכרת תודה".


הנה נחיתה היסטורית אחרת של הנרי ג'יראד על הר אחר (הנחיתה על המון בלאן לא צולמה):

http://youtu.be/hc1JO_lpcHk


הנה הוא בהמשך חייו מדריך אחרים על נחיתה בהרים:

http://youtu.be/GAWQZVUAu3A
צ'ארלס לינדברג
מי היה צ'ארלס לינדברג?



צ'ארלס לינדברג השני היה טייס אמיץ וממציא בשטח התעופה, ששינה את עולם הטייס תמיד. הוא היה הטייס הראשון שהצליח לצלוח את האוקיינוס האטלנטי בטיסת יחיד ישירה מאמריקה לאירופה. טיסתו היתה טיסה טרנס-אטלנטית ישירה בין לונג איילנד הסמוכה לניו יורק לפריז שבצרפת. היא לקחה 33 שעות וחצי והוא טס במטוס שקרא לו "הרוח של סנט לואיס" (ספיריט אוף סנט לואיס).

בהמשך חייו פיתח לינדברג שיטות חשובות בתעופה, כמו הטכניקות לתעופה בגובה רב ושיטה להגדלה של טווחי הטיסה, על ידי הקטנה של צריכת הדלק. המצאות אלה קידמו מאד את עולם הטיס והניחו את הבסיס לטיסות בין-יבשתיות המודרניות.


הנה סרטון בעברית על חייו של הטייס צ'ארלס לינדברג:

http://youtu.be/IpYTMDlyt_A


הנה סרטים אמיתיים של צ'ארלס לינדברג:

http://youtu.be/_R3fGL67mas
האחים רייט
מי המציאו את המטוס?



ב-17 בדצמבר 1903 החלו להריץ מכונה מוזרה בשדה והיא התרוממה באוויר. 12 שניות אחר-כך היא נחתה על האדמה. זה נראה סתמי אולי אבל זה היה רגע מהפכני וחשוב לטכנולוגיה העולמית ולבני האדם בכלל.

קצת קשה להאמין אבל לפני יותר מ-100 שנה לא היו מטוסים בעולם. צמד האחים רייט, אורוויל ווילבור, שני יצרני אופניים שלא סיימו אפילו תיכון, המציאו את המטוס הראשון בעולם, שהם כינו ה"פלייר 1". טיסתם הראשונה נמשכה רק שניות, אבל בעקבותיה התפתח עולם התעופה במהירות מדהימה.

ההשפעה של המטוסים על התרבות העולמית ועל ההיסטוריה היא עצומה. אם פעם היו יוצאים למלחמות על גבי סוסים, הרי שבתוך מאה אחת הפכו המלחמות להרסניות הרבה יותר, בגלל היכולת להשתמש במטוסים כדי להגיע לכל מקום ולגרום להרס רב ולנזק מכריע לאויב. אך גם איכות חייהם של בני האדם השתנתה בזכות המטוסים - חופשות ונסיעות לחו"ל נעשו פשוטות, מהירות וזולות מאי-פעם ואנשים רואים עולים וזוכים להכיר אנשים ותרבויות מכל קצוות הגלובוס.

ואגב, את ה"פלייר 1", המטוס הראשון, המקורי של האחים רייט, ניתן לראות היום במוזיאון התעופה והחלל הלאומי בבירה האמריקאית וושינגטון.


הנה סיפור הגאונות של שני יצרני האופניים שהעלו את העולם לאוויר:

https://youtu.be/vvRBNuOr6OI


סרטון על האחים רייט והיום ההיסטורי ההוא:

http://youtu.be/Yjccw9o1Pwk


הנה האחים הממציאים עם האווירון:

http://youtu.be/q3beVhDiyio


ועדיין יש מי שמטילים ספק בכך שההמצאה שייכת רק להם:

http://youtu.be/OUo34MpyCH0


כמה דברים על האחים המפורסמים של עולם התעופה:

http://youtu.be/ILxNvBbLTzU


ואכן, היו עוד נסיונות לפניהם, שלא ממש הצליחו.. הנה כמה מהם (האחים רייט הם האחרונים בסרטון והיחידים שהצליחו):

http://youtu.be/iMhdksPFhCM


סרט תעודי קצר על תולדות הטיסה, האחים רייט וההישג ההיסטורי שיצר את עולם המטוסים:

https://youtu.be/VcqxI-OJ1mk?long=yes

אגדות תעופה

מנפרד פון ריכטהופן
מי היה הברון האדום?



מנפרד פון ריכטהופן, שכונה "הברון האדום" היה אלוף ההפלות המפורסם ביותר בתולדות התעופה. במלחמת העולם הראשונה הוא הפיל 80 מטוסים צרפתיים ואנגליים, לפני שהופל והוא בן 25 בלבד.

ברון היה תואר אצולה שנבע מהיותו בן למשפחת אצילים גרמנית, אבל למה אדום? - כדי להקל את הזיהוי שלהם, כל מטוס בטייסת שעליה פיקד ריכטהופן זכה לצבע משלו. את הכינוי קיבל המפקד "הברון" מצבע מטוסו האדום.

הטייס הגרמני הנודע זכה לתהילה בכל אירופה והכינוי "הברון האדום" הפך שם נרדף לטייס אמיץ ונועז. כשהופל, על אף שהיה אויב והפיל רבים מחבריהם הטייסים, עשו לו החיילים הבריטים הלוויה צבאית ממלכתית.

על פי החקירות והשחזורים של הקרב האחרון שלו, קבעו ההיסטוריונים שהוא ככל הנראה הופל מירי נגד מטוסים שהגיע מהקרקע. אף על פי כן, את הכבוד להיחשב כמי שהפילו נתנו לטייס בריטי, שאליו הסתובב ברגע הפגיעה.


הנה סיפורו של הברון האדום בעברית:

https://youtu.be/xydbkpt2qJc


ובאנגלית:

http://youtu.be/BCtvfu5NIG0


סרטון אנימציה שמספר עליו:

https://youtu.be/IEN3A3LmqC0


כך נראה בקולנוע "הקרקס המעופף" בפיקודו של הברון האדום:

http://youtu.be/GlRebi9GjUo


וקרב אוויר נגד הבריטים:

http://youtu.be/8Kp7fEjpC1g


והלוויה הקולנועית של הברון האדום:

http://youtu.be/g_sXd-28PXs
אמיליה ארהארט
מי הייתה חלוצת התעופה שנעלמה בים?



אמיליה ארהארט היתה טייסת וסופרת אמריקאית שהתפרסמה כשחצתה לראשונה מבין הנשים את האוקיינוס האטלנטי בטיסת יחיד. ארהרט קבעה שיאי טיסה רבים וכתבה רבי מכר על חוויותיה האוויריות. היעלמותה התרחשה בשנת 1937, בניסיון אמיץ להקיף את כדור הארץ מעל קו המשווה, במטוס לוקהיד-אלקטרה.

במהלך ניסיונה של אמיליה ארהארט להקיף את העולם בטיסה, היא נעלמה בשמי האוקיינוס השקט ליד האי האולנד. נסיבות היעלמותה הן חידה עד היום. בשנים האחרונות גוברים הסיכויים ששרידי מתכת שנמצאו בשנת 1991 באי אלמוגים, אטול באוקייניה שבאוקיינוס השקט, שייכים בסבירות גבוהה למטוסה הדו-מנועי של ארהרט. החוקרים סבורים שאמיליה ארהרט והנווט שלה נונאן נחתו על האי השטוח וייתכן שמתו לבסוף עליו.


הנה סרטון קצר שמספר את סיפורה של אמיליה ארהארט:

http://youtu.be/dAP9IBnYlm4
ברטראן פיקארד
מי הקיף את העולם בכדור פורח?



השווייצי ברטראן פיקארד היה האדם הראשון שהקיף את העולם בכדור פורח ללא חנייה. השווייצרי הנועז, שמאז יצא להקפת כדור הארץ גם במטוס סולארי, הוא לא סתם טייס והרפתקן. הוא בנו של בונה הבתיסקף, מי שירד לעמקי הים..

אך ברטרן פיקאר לא הקיף את כדור הארץ לבדו - את ההקפה הראשונה של העולם בכדור פורח הקיפו ברטראן פיקאר ובריאן ג'ונס בשנת 1999.

אגב, הקפת כדור הארץ של השניים בכדור הפורח "ברייטלינג אורביטר 3" הייתה מבצע מדהים, אבל שנים מועטות לאחר מכן הקיף המיליונר האמריקני סטיב פוסט לבדו את העולם בכדור פורח.


הנה טיסתם הראשונה של פיקארד וג'ונס בכדור פורח מסביב לעולם:

http://youtu.be/iUMQha3enbg


הנה סיפור הטיסה המדהימה מסביב לעולם בכדור פורח:

http://youtu.be/dDbtL6Wk8D8

חווית תעופה בכדור פורח:

http://youtu.be/0RPurvYriHI?qr=yes
יוז H-4 הרקולס
מהו ענק הים של הווארד יוז?



גאון התעופה והקולנוען הווארד יוז הצליח לעשות שוב ושוב היסטוריה. עם החיבור המשונה שבין אהבתו לטייס, מכניקה וקולנוע ועם המון כסף שירש, הוא פיתח מטוסים מעולים וצילם סרטי קולנוע מרהיבים בטכנולוגיה שלהם.

ואז הגיע "ענק הים". הוא החליט לבנות את המטוס הגדול בעולם. זה היה בזמן מלחמת העולם השנייה והצבא האמריקאי נזקק למטוס שיעביר חיילים וכלי רכב לאירופה. יוז הציע להם בדיוק את מה שרצו והם שילמו מקדמות בעין יפה.

אבל החלום של "ענק הים" הפך אצל יוז רודף-השלימות לאובססיה והוא רצה להציע לצבא האמריקאי את המטוס המדהים ביותר שיש. לכן התארך הפיתוח מאד ולא הסתיים מעולם. המטוס שהיה בנוי כולו מעץ לא הצליח להמריא אלא מעט וגם זה רק בטיסת הניסוי היחידה שביצע.

מתחריו של יוז בתחום התעופה האזרחית ניצלו את ההזדמנות לפגוע בו וגרמו לכך שהמימשל האמריקאי ישקול הליכים משפטיים נגדו. אבל בזכות יושרו, תבונתו והערצת הציבור האמריקאי, יוז ניצל מההליכים הללו. מצבו הנפשי, עם זאת, הלך וקרס והוא לא המשיך עוד לייצר מטוסים.


הנה סיפורו של מטוס הענק הימי:

https://youtu.be/YWTk0Uflyk8


והנה טיסתו היחידה של מטוס הענק יוז H-4 הרקולס:

http://youtu.be/2pm0r9KnAwk


השימועים בסנאט האמריקני, שבהם ניסו להפליל אותו והוא ניצח:

http://youtu.be/OYNUVaefTFM


הנה המטוס הימי העצום במוזיאון:

http://youtu.be/ScFvMQB_-YQ


והנה השוואה בין טיסתו של "ענק הים" לסרט "הטייס" שמספר את סיפורו על יוז:

http://youtu.be/_oEXWvi_tP8


הנמרים המעופפים
מי היו הנמרים המעופפים?



הנמרים המעופפים היתה קבוצת המתנדבים האמריקנים הראשונה שהתנדבה לחיל האוויר הסיני. קבוצת הטייסים ועובדי התעופה הנוספים הוקמה ולחמה בשנים 1941 - 1942 לטובת סין, במלחמת סין-יפן השנייה. לכוח היו כ-60 מטוסים, בשלוש טייסות קרב. ב-1942 החליף "כוח של חיל האוויר האמריקני" את "הנמרים המעופפים".

הקבוצה הוקמה והיתה בפיקודו של קלייר שנו, בשיתוף פעולה על ממשלת ארה"ב. הוא החל בארגון "הנמרים המעופפים" עוד בטרם הצטרפה ארה"ב רשמית למלחמת העולם השנייה, כשמרבית הכוח גויס מחיל האוויר, הצי וחיל הנחתים האמריקניים, ביחד עם אזרחים בתפקידי קרקע. הם קיבלו שכר גבוה בהרבה מהמקובל בצבא ורבים טענו שהיו למעשה שכירי חרב.

"הנמרים המעופפים" ניצחו כמעט בכל קרבות האוויר שערכו. הדבר בלט למול התבוסות שספגו בעלות הברית מובסות כמעט בכל חזית בה נלחמו כנגד היפנים. בתקופה זו היו פעולות "הנמרים המעופפים" קרן האור הכמעט יחידה בלוחמה של בעלות הברית, בחזית המזרח הרחוק.


הנה סרטון על הנמרים המעופפים:

http://youtu.be/I36cglDOtJg
מי הראשון שטס בכלי טיס כבד מהאוויר?



בשנת 1890 הצליח הצרפתי קלמנט אדר (Clement Ader) לבנות דאון שהיה בו מנוע קיטור ענקי. המנוע סובב פרופלור שהצליח להרימו לגובה של 20 סנטימטרים באוויר. הוא הצליח לעוף כך למרחק של 50 מטרים. קלמנט אדר היה הראשון שטס בכלי טיס כבד מהאוויר.

על אף שטיסה בגובה כה נמוך אינה טיסה של ממש, אל תזלזלו בהישג של אדר. בפעם הראשונה בהיסטוריה הצליח כלי טיס כבד מהאוויר להמריא מהקרקע. הההמראה הייתה בכוח סיבובי המדחף שלו בלבד. עד אז הצליחו קודמיו רק לגלוש במורד גבעות בדאונים שונים וממונעים, והצליחו בקושי להחזיקם באוויר.


הנה הסבר על קלמנט אדר:

https://youtu.be/089jC-_5nnM
מי המציאו את הכדור הפורח?



הראשונים שפיתחו בלון פורח היו האחים ז'וזף וז'אק מונגולפייה מהעיר אנונה שבצרפת. כשראו האחים מונגולפייה (Montgolfier Brothers) חלקיקי אפר מתרוממים מעל האש, ניסו להעיף שקיות נייר מעל אש ואז עברו לבלונים. ב-1783 הם הטיסו לראשונה כדור פורח עם אוויר חם ופיזיקאי צעיר בשם ז'אן פרנסואה פילאטר דה רוזייר, ביחד עם המרקיז פרנסואה ד'ארלנדה, היו הראשונים לטוס בו.

הטיסה הראשונה הזו הייתה למרחק של 8 קילומטרים והיא הפעם הראשונה שבה טסו בני אדם באוויר.


הנה סיפורם של האחים מונגולפייר:

https://youtu.be/1eUHiEVOLoM


הרצאת מוזיאון על הבלון הראשון של האחים:

https://youtu.be/eqDB3N_l8ck


השימושים הצבאיים הראשונים שעשו האמריקאים בכדור הפורח:

http://youtu.be/OegHOkVmOdI


סרט תיעודי קצר על ההיסטוריה של התעופה והאחים מונגולפייה:

https://youtu.be/jjqdgbFGFiE


האם הם חלמו על מראות כאלה ב-360 מעלות:

https://youtu.be/zVOow7SVJbM?qr=yes
כיצד בלריו חצה ראשון את הים בטיסה?



טיסה מעל הים הייתה פעם מעשה מפחיד. בראשית ימי התעופה המטוסים היו חלשים ולא מספיק יציבים ואמינים.

הראשון שצלח את הים במטוס חצה למעשה את תעלת למנש, שמפרידה בין צרפת לאנגליה. קראו לו לואי בלריו ובשנת 1909 הצליח הטייס הצרפתי הזה לחצות את התעלה במונופלן, מטוס חד-כנפי, בתוך 37 דקות בלבד.

הישגו של בלריו מרשים כי הוא עשה זאת רק 6 שנים לאחר טיסתם הראשונה של חלוצי הטיסה, האחים רייט!


הנה סרטון על ההישג של לואי בלריו - צולח הים הראשון בטיסה:

http://youtu.be/JLUG_ZR9a0U


בלריו בסרטון שצולם בסיום הטיסה:

http://youtu.be/Acn-KHEM9_0


מצגת וידאו על לואי בלריו:

http://youtu.be/t_67MJdRL20


שחזור של האווירון של בלריו:

http://youtu.be/ATbV2i9cfQE
להיכן נעלם הטייס אנטואן דה סנט-אכזופרי?



אנטואן דה סנט-אכזופרי, מחבר הספר האהוב "הנסיך הקטן", נולד בצרפת בשנת 1900. כבר בגיל 12 הוא הטיס לראשונה מטוס והיה לאחד מחלוצי התעופה בצרפת. הוא המציא המצאות טכניות שונות במטוסים הראשונים, שחלקם משמשים במטוסים עד היום.

סנט אכזופרי כתב ספרים שונים. לאחר שסיים את הידוע שבהם, "הנסיך הקטן", הוא יצא לצפון אפריקה, ללחום במלחמת העולם השנייה, בשורות בנות הברית. רק בזכות הפצרותיו המרובות, אפשרו לו מפקדיו לצאת לקרב, על אף שגילו, 44, היה גיל מתקדם מדי לטיסות קרב. בבוקר ה-31 ביולי 1944, במשימתו הקרבית האחרונה, נעלם מטוסו של הסופר-הטייס המפורסם, ממש מעל האזור שבו גדל.

בשנת 1998 שלה דייג מהים שרשרת-צמיד שזוהתה כשייכת לאנטואן דה סנט אכזופרי. המיקום בים שמדרום לעיר מרסיי היה מתאים להשערות ועל אף שבתחילה פקפקו בממצא, זוהה הצמיד בוודאות כשייך לטייס הסופר. בשנת 2004 נודע שנמצאו גם שרידיו של המטוס שלו.

לאחר שנים רבות הודה טייס מטוס קרב גרמני שהוא שהפיל את מטוסו של סנט אכזופרי, שאת ספריו אהב מאד. הוא ציין שאם היה יודע מי מטיס את מטוס הקרב התוקפני שמולו - הוא לא היה מפיל אותו.


הנה הטיסה האחרונה שלו מהסרט שנעשה על מותו:

http://youtu.be/AkfufESrEg8


הנה קדימון לסרט על סיפור הנסיך הקטן:

https://youtu.be/pPr6OTuCmLY?t=31s


והנה סיפור חייו ומותו בסרטון קצר:

http://youtu.be/Kp3VPAXyCZ4
כיצד נהרג אוטו ליליינטל על הדאון שהמציא?



הממציא אוטו ליליינטל היה האדם הראשון שהצליח לעוף באוויר. ליליינטל תכנן ובנה גלשן אוויר שיכול היה לשאת אדם באוויר. הוא אמנם היה מהנדס גרמני ממוצא יהודי שהיה הראשון לדאות באוויר, כבר בשנת 1886, אך לאחר כמה ניסיונות מוצלחים הוא נהרג מרוח שחבטה במנגנון הגלישה באוויר שפיתח.

אבל מעבר להישגו האישי ואומץ ליבו המדהים, אוטו ליליינטל ייזכר בתולדות התעופה גם כמהנדס מוכשר ובמיוחד כמי שפיתח את עקרונות ההיגוי שעליהם מתבססים המטוסים עד ימינו.


הנה סרטון על המצאת הדאון בידי אוטו לילנטל:

https://youtu.be/Ic5mzlGYhew


סרט אנימציה שנוצר מתמונות מקוריות שצולמו בטיסה הראשונה של לילנטל:

https://youtu.be/qLuIiwmu3OE


קטע מסרט שמשחזר את טיסתו של ראשון הדואים אוטו ליליינטל:

https://youtu.be/mpDrGLF51SY


שיר עליו עם תמונות וקטעים מפעילות התעופה של אוטו לילינטל:

https://youtu.be/tUEn5WCvbuY


ושחזור של הטיסה של לילנטל על ידי מעריציו שגולשים בגלשני אוויר כמו שלו:

https://youtu.be/PNWtzzvwtac
איך שבר צ'אק ייגר את מחסום הקול?



זה היה ניסוי נוסף בסדרת הניסויים שנערכו עם מטוס ה-XS-1 המהיר. בימים הקודמים ניסה שוב ושוב טייס הניסוי הנועז שנבחר להטיסו, לשבור את מחסום הקול.

קראו לטייס הזה צ'אק ייגר (Chuck Yeager) והוא נבחר על ידי קולונל אלברט בויד, מייסד תחום ניסויי הטיסה המודרני, להיות הטייס שישבור, לראשונה בתולדות האנושות, את מחסום הקול. שוב ושוב שוגר מטוס הניסוי שלו, ממטוס גדול שנשא אותו לשמיים, מפציץ B-29 גדול.

מטוס הניסוי המהיר שבתוכו ישב צ'אק ייגר כונה XS-1. הוא היה מטוס בעל מנוע רקטי מהיר מאד, שבכל טיסה הלך והתקרב אל מהירות הקול, מאך 1.

ייגר היה מוכן לסכן את חייו. לא מעט מומחי תעופה וטייסים מנוסים העריכו אז שניסיון לעבור את מהירות הקול יגרום למטוס לזעזועים כה חזקים עד שהוא יתפרק לרסיסים. אבל בבוקר הזה, בפעם השמינית שניסה לחצות את מהירות הקול, הוא הלך והגדיל את מהירותו, עד שבגובה 43,000 רגל הוא הגיע למהירות של 1.06 מאך.

מעט לפני כן, ברגע שייגר חצה את מהירות הקול, נשמע הבום העל-קולי הראשון בהיסטוריה. מרבית הצופים שעל הקרקע הופתעו מהרעש החזק, אבל השמחה הייתה גדולה כשראו ששבירת מחסום הקול לא אומרת שגם המטוס נשבר..

לאחר שהטיסה החלקה הסתיימה בנחיתה מושלמת של המטוס הכתום התברר שייגר קנה את עולמו. הוא היה לטייס המהיר בעולם, שיא שבאופן טבעי עמד להישבר בתוך זמן קצר. אבל לזכותו נותר ההישג החלוצי ההיסטורי של הטייס האמיץ שחצה את הגבול שרבים העריכו שלא ניתן לעבור והוביל את עולם התעופה לשיאי מהירות חדשים.


הנה סיפור שבירת מחסום הקול:

http://youtu.be/JO4_VHM69oI


וסרט מקורי מהאירוע שהקפיץ את עולם התעופה קדימה:

http://youtu.be/HGqig1EYBhI


הנה ייגר בגיל 89 בטיסת כבוד שערכו לו על מטוס F15:

http://youtu.be/y73tnUn6ETY


סצנה מהסרט עליו שמראה כיצד הוא שובר את שיא המהירות:

http://youtu.be/yr02n1b8sUE


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.