» «
צ'ארלס לינדברג
מי היה צ'ארלס לינדברג שחצה לבדו את האוקיינוס האטלנטי?



צ'ארלס לינדברג השני (Charles Lindbergh) היה טייס אמיץ וממציא בשטח התעופה, שבגיל 25 שינה את עולם הטיס לתמיד. זה היה בשנת 1927, כשבטיסה חסרת תקדים ומסוכנת מאוד, הוא היה לטייס הראשון שהצליח לצלוח את האוקיינוס האטלנטי, בטיסת יחיד ישירה מאמריקה לאירופה.

טיסתו היתה טיסה טרנס-אטלנטית ישירה, במסלול שבין לונג איילנד הסמוכה לניו יורק אל פריז בירת צרפת.

הטיסה התמשכה 33 שעות וחצי, כשהוא טס במטוס שקרא לו "הרוח של סנט לואיס" (ספיריט אוף סנט לואיס). כשהוא נחת בפאריס, הריעו לו אלפי צופים שבאו לקבל את פניו בתשואות.


מי שהצליח לשרוד מסע בין יבשתי, שהצליח לגבות את חייהם של כמה טייסים אמיצים לפניו זכה אז בעיתונים לכינויי הערצה כמו "לאקי לינדי" ו"הנשר הבודד".

בספרו רב-המכר שהוא מיהר אז לפרסם, כתב לינדברג שהפך לסלבריטי על "לפעמים בעודי במטוס הרגשתי שכבר אינני בן תמותה, חשתי שאני מביט על הארץ מעל, כמו אלוהים".

בהמשך חייו פיתח לינדברג שיטות חשובות בתעופה, כמו הטכניקות לתעופה בגובה רב ושיטה להגדלה של טווחי הטיסה, על ידי הקטנה של צריכת הדלק. המצאות אלה קידמו מאד את עולם הטיס והניחו את הבסיס לטיסות בין-יבשתיות המודרניות.


הנה סיפורו של חלוץ חציית האוקיינוס האטלנטי צ'ארלס לינדברג:

https://youtu.be/7hMBJyNbpBs


מצגת וידאו על חייו של הטייס צ'ארלס לינדברג (בעברית):

http://youtu.be/IpYTMDlyt_A


קטעי סרטים אמיתיים של צ'רלס לינדברג:

http://youtu.be/_R3fGL67mas


כך בונים את המטוס שלו - מונטאז' מסרט קולנוע בשנות ה-50:

https://youtu.be/El8q0gg54Dk


הראשונים שחצו לפניו את האוקיינוס האטלנטי - אבל ביחד (בעברית):

https://youtu.be/mjDlAlI-dpM


ותכנית חינוכית על צ'ארלס לינדברג (בעברית):

https://youtu.be/OeDtBB7DijI?long=yes
האחים רייט
איך המציאו האחים רייט את המטוס האמיתי הראשון?



ב-17 בדצמבר 1903 החלו שני אחים בארצות הברית להריץ מכונה מוזרה בשדה והיא התרוממה באוויר. 12 שניות אחר-כך היא נחתה על האדמה. זה אולי נראה סתמי אבל זה היה רגע מהפכני וחשוב לטכנולוגיה העולמית ולבני האדם בכלל.

קצת קשה להאמין אבל לפני פחות מ-150 שנה לא היו מטוסים בעולם. צמד האחים רייט, אורוויל ווילבור, שני יצרני אופניים שלא סיימו אפילו תיכון, המציאו את המטוס הראשון בעולם, שהם כינו ה"פלייר 1".

טיסתם הראשונה נמשכה רק שניות, אבל בעקבותיה התפתח עולם התעופה במהירות מדהימה. אם רוצים לדייק, הם לא המציאו את המטוס. זה פשוט שהטכנולוגיה שלהם הבשילה ועשתה את הצעד המשמעותי בנושא. אבל הם התבססו על פיתוחים והמצאות של ממציאים שקדמו להם, כמו קלמנט אדר הצרפתי ואפילו לאונרדו דה וינצ'י שתכנן עוד בתקופת הרנסנס מטוסים מעופפים.

ההשפעה של המטוסים על התרבות העולמית ועל ההיסטוריה מאז היא עצומה. אם פעם היו יוצאים למלחמות על גבי סוסים, הרי שבתוך מאה אחת הפכו המלחמות להרסניות הרבה יותר, בגלל היכולת להשתמש במטוסים כדי להגיע לכל מקום ולגרום להרס רב ולנזק מכריע לאויב. אך גם איכות חייהם של בני האדם השתנתה בזכות המטוסים - חופשות ונסיעות לחו"ל נעשו פשוטות, מהירות וזולות מאי-פעם ואנשים רואים עולים וזוכים להכיר אנשים ותרבויות מכל קצוות הגלובוס.

ואגב, את ה"פלייר 1", המטוס הראשון, המקורי של האחים רייט, ניתן לראות היום במוזיאון התעופה והחלל הלאומי בבירה האמריקאית וושינגטון.


הנה הסיפור על כתפי הנפילים שהביאו לטיסה בקיטי הוק (עברית):

https://youtu.be/TpXh3x7lB_E


האם זה היה ככה? (עברית)

https://youtu.be/SpGmRAfA_xE


הגאונות של שני יצרני האופניים שהעלו את העולם לאוויר:

https://youtu.be/vvRBNuOr6OI


סרטון על האחים רייט והיום ההיסטורי ההוא:

http://youtu.be/Yjccw9o1Pwk


האחים הממציאים עם האווירון:

http://youtu.be/q3beVhDiyio


יש בצדק מי שמטילים ספק בכך שההמצאה שייכת רק להם:

http://youtu.be/OUo34MpyCH0


כמה דברים על האחים המפורסמים של עולם התעופה:

http://youtu.be/ILxNvBbLTzU


ואכן, היו עוד נסיונות לפניהם, שלא ממש הצליחו.. הנה כמה מהם, עד לאחים רייט:

http://youtu.be/iMhdksPFhCM


על התפתחות המטוסים אחריהם:

https://youtu.be/hrXDNtFjmoE


ותכנית חינוכית על חלוצי האווירון והמטוס, האחים רייט (עברית):

https://youtu.be/SPG4ehi-SvM?long=yes
אמיליה ארהארט
מי הייתה הטייסת האגדית אמיליה ארהרט שנעלמה בים?



אמיליה ארהארט (Amelia Earhart) הייתה טייסת וסופרת אמריקאית שהתפרסמה כשחצתה לראשונה מבין הנשים את האוקיינוס האטלנטי בטיסת יחיד. ארהרט קבעה שיאי טיסה רבים וכתבה רבי מכר על חוויותיה האוויריות. היעלמותה התרחשה בשנת 1937, בניסיון אמיץ להקיף את כדור הארץ מעל קו המשווה, במטוס לוקהיד-אלקטרה.

במהלך ניסיונה של אמיליה ארהארט להקיף את העולם בטיסה, היא נעלמה בשמי האוקיינוס השקט ליד האי האולנד. נסיבות היעלמותה הן חידה עד היום. בשנים האחרונות גוברים הסיכויים ששרידי מתכת שנמצאו בשנת 1991 באי אלמוגים, אטול באוקייניה שבאוקיינוס השקט, שייכים בסבירות גבוהה למטוסה הדו-מנועי של ארהרט. החוקרים סבורים שאמיליה ארהרט והנווט שלה נונאן נחתו על האי השטוח וייתכן שמתו לבסוף עליו.


הנה סרטון קצר שמספר על המסתורין סביב היעלמותה של הטייסת האמיצה:

https://youtu.be/6YLuVkls5Dk


סיפורה של אמיליה ארהארט:

http://youtu.be/dAP9IBnYlm4


סרט תיעודי על היעלמה המסתורית של אמיליה ארהרט:

https://youtu.be/HKORvBxr42o?t=29?long=yes


תכנית חינוכית על הטייסת המופלאה הזו (עברית):

https://youtu.be/9G0anCQ0dNg?long=yes


וברוח חינוכית וקורטוב של גזענות מחויכת - ירדנה מספרת (עברית):

https://youtu.be/YrNNNPRp2ik?long=yes
מנפרד פון ריכטהופן
מי היה הברון האדום?



מנפרד פון ריכטהופן, שכונה "הברון האדום" היה אלוף ההפלות המפורסם ביותר בתולדות התעופה. במלחמת העולם הראשונה הוא הפיל 80 מטוסים צרפתיים ואנגליים, לפני שהופל והוא בן 25 בלבד.

ברון היה תואר אצולה שנבע מהיותו בן למשפחת אצילים גרמנית, אבל למה אדום? - כדי להקל את הזיהוי שלהם, כל מטוס בטייסת שעליה פיקד ריכטהופן זכה לצבע משלו. את הכינוי קיבל המפקד "הברון" מצבע מטוסו האדום.

הטייס הגרמני הנודע זכה לתהילה בכל אירופה והכינוי "הברון האדום" הפך שם נרדף לטייס אמיץ ונועז. כשהופל, על אף שהיה אויב והפיל רבים מחבריהם הטייסים, עשו לו החיילים הבריטים הלוויה צבאית ממלכתית.

על פי החקירות והשחזורים של הקרב האחרון שלו, קבעו ההיסטוריונים שהוא ככל הנראה הופל מירי נגד מטוסים שהגיע מהקרקע. אף על פי כן, את הכבוד להיחשב כמי שהפילו נתנו לטייס בריטי, שאליו הסתובב ברגע הפגיעה.


הנה סיפורו של הברון האדום (עברית):

https://youtu.be/xydbkpt2qJc


ובאנגלית:

http://youtu.be/BCtvfu5NIG0


סיפורו המדהים של לוחם האוויר שהיה לאגדה:

https://youtu.be/J0iSyzz4zlc


סרטון אנימציה עליו:

https://youtu.be/IEN3A3LmqC0


כך נראה בקולנוע "הקרקס המעופף" בפיקודו של הברון האדום:

http://youtu.be/GlRebi9GjUo


וקרב אוויר נגד הבריטים:

http://youtu.be/8Kp7fEjpC1g


והלוויה הקולנועית של הברון האדום:

http://youtu.be/g_sXd-28PXs

אגדות תעופה

הנמרים המעופפים
מי היו הנמרים המעופפים?



הנמרים המעופפים (Flying Tigers) היתה קבוצת המתנדבים האמריקנים הראשונה שהתנדבה לחיל האוויר הסיני. קבוצת הטייסים ועובדי התעופה הנוספים הוקמה ולחמה בשנים 1941 - 1942 לטובת סין, במלחמת סין-יפן השנייה. לכוח היו כ-60 מטוסים, בשלוש טייסות קרב. ב-1942 החליף "כוח של חיל האוויר האמריקני" את "הנמרים המעופפים".

הקבוצה הוקמה והיתה בפיקודו של קלייר שנו, בשיתוף פעולה על ממשלת ארה"ב. הוא החל בארגון "הנמרים המעופפים" עוד בטרם הצטרפה ארה"ב רשמית למלחמת העולם השנייה, כשמרבית הכוח גויס מחיל האוויר, הצי וחיל הנחתים האמריקניים, ביחד עם אזרחים בתפקידי קרקע. הם קיבלו שכר גבוה בהרבה מהמקובל בצבא ורבים טענו שהיו למעשה שכירי חרב.

"הנמרים המעופפים" ניצחו כמעט בכל קרבות האוויר שערכו. הדבר בלט למול התבוסות שספגו בעלות הברית מובסות כמעט בכל חזית בה נלחמו כנגד היפנים. בתקופה זו היו פעולות "הנמרים המעופפים" קרן האור הכמעט יחידה בלוחמה של בעלות הברית, בחזית המזרח הרחוק.


הנה סרטון על הנמרים המעופפים:

https://youtu.be/F5Gaw-fKQr0


וסרטונים אותנטיים שלהם:

http://youtu.be/I36cglDOtJg
אוטו ליליינטל
כיצד נהרג אוטו ליליינטל עם הדאון שהמציא?



הממציא אוטו ליליינטל היה האדם הראשון שהצליח לעוף באוויר. ליליינטל תכנן ובנה גלשן אוויר שיכול היה לשאת אדם באוויר. הוא היה מהנדס גרמני ממוצא יהודי שהיה הראשון לדאות באוויר, כבר בשנת 1886.

לאחר ניסיונות מוצלחים לטוס, נהרג הטייס והמהנדס האמיץ, כתוצאה מרוח שחבטה במנגנון הגלישה באוויר שפיתח.

אבל מעבר להישגו האישי ואומץ ליבו המדהים, אוטו ליליינטל ייזכר בתולדות התעופה גם כמהנדס מוכשר ובמיוחד כמי שפיתח את עקרונות ההיגוי שעליהם מתבססים המטוסים עד ימינו.


הנה סרטון על המצאת הדאון בידי אוטו לילנטל:

https://youtu.be/Ic5mzlGYhew


סרט אנימציה שנוצר מתמונות מקוריות שצולמו בטיסה הראשונה של לילנטל:

https://youtu.be/qLuIiwmu3OE


קטע מסרט המשחזר את טיסתו של ראשון הדואים אוטו ליליינטל:

https://youtu.be/mpDrGLF51SY


שיר עליו עם תמונות וקטעים מפעילות התעופה של אוטו לילינטל:

https://youtu.be/tUEn5WCvbuY


ושחזור של הטיסה של לילנטל על ידי מעריציו שגולשים בגלשני אוויר כמו שלו:

https://youtu.be/PNWtzzvwtac
איקרוס
מי היה איקרוס ואיך הוא הצליח לעוף?



איקרוס במיתולוגיה היוונית היה בנו היחיד של דדלוס. הוא היה ילד פזיז ומגושם, שדדלוס אביו היה אמן וממציא. כשהמלך מינוס מכרתים ביקש ממנו לבנות את הלבירינת, מבוך שנועד להסתיר מהעולם ולהחזיק בשבי את המינוטאורוס המפלצתי, בנה של אשתו של אותו מלך מינוס, עשה זאת דדלוס בחפץ לב. הוא הצליח ליצור לבירינת - מבוך שהמיניטאורוס לא יוכל לחמוק ממנו.

אבל משסיים דדלוס לבנות את המבוך, הוא הופתע לגלות שהמלך מינוס כלא אותו ואת איקרוס בנו במגדל, כדי שאיש לא יידע את סודות הלבירינת והסודות לא יתגלו.

דדלוס ואיקרוס הצליחו לברוח מהמגדל והחליטו להימלט מהאי כרתים. אבל האי היה מוקף בספינות ובשומרים ולכן החליט השניים להכין לעצמם כנפיים מנוצות ציפורים, שחוברו בעזרת חוטים עם שעווה ודונג.

לפני שהחלו לעוף, הזהיר האב את איקרוס לבל יגביה לעוף ויתקרב לשמש, מחשש שהשמש החמה תמיס את כנפיו. אבל משהחלו לעוף, איקרוס הפזיז התלהב מהתעופה והחל להתרומם למעלה, כשהוא שוכח את האזהרות של אביו. כמו שחשש דדלוס, חום השמש המיס במהירות את הדונג של כנפיו, ואיקרוס נפל מטה לתוך הים ומת.

מאז מהווה סיפורו של איקרוס מעין תמרור אזהרה לאנשים, לבל יהפכו להרפתקנים שנוטלים סיכונים מיותרים או מוגזמים ולבל יתלהבו וישכחו את אמצעי הזהירות ההכרחיים.


הנה סיפורם של איקרוס ודדלוס (מתורגם):

https://youtu.be/3s2QPQnuaGk


כל הסיפור כולו, מזווית אחרת:

http://youtu.be/7yp_igX-sDs


עוד אנימציה של הסיפור - בדמויות לגו:

http://youtu.be/7W1TZ16W-3k


ושיר סיפור מותו של איקרוס הפך בצוות הווי חיל האוויר לשיר (עברית):

https://youtu.be/Vj_iO_gr-Wk
יוז H-4 הרקולס
מה היה ענק הים של הווארד יוז?



גאון התעופה והקולנוען הווארד יוז הצליח לעשות שוב ושוב היסטוריה. עם החיבור המשונה שבין אהבתו לטייס, מכניקה וקולנוע ועם המון כסף שירש, הוא פיתח מטוסים מעולים וצילם סרטי קולנוע מרהיבים בטכנולוגיה שלהם.

ואז הגיע "ענק הים" (Spruce Goose), כינויו של מטוס ה-H-4 Hercules. הוא החליט לבנות את המטוס הגדול בעולם. זה היה בזמן מלחמת העולם השנייה והצבא האמריקאי נזקק למטוס שיעביר חיילים וכלי רכב לאירופה. יוז הציע להם בדיוק את מה שרצו והם שילמו מקדמות בעין יפה.

אבל החלום של "ענק הים" הפך אצל יוז רודף-השלימות לאובססיה והוא רצה להציע לצבא האמריקאי את המטוס המדהים ביותר שיש. לכן התארך הפיתוח מאד ולא הסתיים מעולם. המטוס שהיה בנוי כולו מעץ לא הצליח להמריא אלא מעט וגם זה רק בטיסת הניסוי היחידה שביצע.

מתחריו של יוז בתחום התעופה האזרחית ניצלו את ההזדמנות לפגוע בו וגרמו לכך שהמימשל האמריקאי ישקול הליכים משפטיים נגדו. בשימועים שנערכו לו בסנאט האמריקאי ניסו מתנגדיו להפליל אותו ונכשלו.

אבל בזכות יושרו, תבונתו והערצת הציבור האמריקאי, יוז ניצל מההליכים הללו. אלא שמכאן הלך מצבו הנפשי והתדרדר. מאז לא ימשיך עוד גאון התעופה והיזם הנועז לייצר מטוסים. הוא הלך והסתגר בביתו ולא יצא ממנו עד מותו.

הסרט "הטייס" סיפר את סיפורו של יוז. באופן סמלי הוא החזיר אותו אל מסך הקולנוע, שנים רבות אחרי שמת. לאונרדו דה קפריו גילם בו את דמותו הקיצונית של יזם התעופה הנועז, שפרויקט חייו נכשל ובדומה לאיקרוס המיתולוגי, זה שקרבתו אל השמש הצניחה אותו אל מותו, הולך בסוף חייו ושוקע בתוך עצמו, מסתגר מהעולם לתמיד ומת.


הנה סיפורו של מטוס הענק הימי:

https://youtu.be/YWTk0Uflyk8


טיסתו היחידה של מטוס הענק יוז H-4 הרקולס:

https://youtu.be/65_FeMUuCl0


המטוס הימי העצום במוזיאון:

http://youtu.be/ScFvMQB_-YQ


והשוואה בין טיסתו של "ענק הים" לסרט "הטייס" שמספר את סיפורו על יוז:

http://youtu.be/_oEXWvi_tP8


לואי בלריו
כיצד בלריו חצה ראשון את הים בטיסה?



טיסה מעל הים הייתה פעם מעשה מפחיד. זה היה בראשית ימי התעופה, כשהמטוסים היו חלשים ולא יציבים ואמינים מספיק. באותה תקופה טסו המטוסים לטווחים קצרים מאוד.

הראשון שצלח את הים במטוס, חצה למעשה רק את תעלת למנש, שמפרידה בין צרפת לאנגליה. אבל בשנת 1909 זה הספיק לו כדי לעשות היסטוריה ולזכות בפרס של 1,000 לירות שטרלינג שהבטיח עיתון הדיילי מייל לראשון שיצליח במשימה זו.

קראו לו לואי בלריו (Louis Bleriot) והוא היה מהנדס וטייס שהאמין במטוס שלו. הוא ידע שהמונופלן, המטוס החד-כנפי שבנה, יוכל לעשות את הלא-יאומן באותה תקופה והחליט להעז ולחצות את תעלת למנש.

בתוך 37 דקות בלבד מרגע שהמריא בצרפת, הצליח הטייס הצרפתי הנועז לחצות את התעלה במונופלן ולהגיע לאי הבריטי. באותם ימים זה היה הישג של ממש ופריצת דרך אמיתית.

ההישג של בלריו מרשים עוד יותר בהתחשב בעובדה שהוא עשה אותו רק 6 שנים לאחר טיסתם הראשונה של חלוצי הטיסה, האחים רייט.


הנה סרטון על ההישג של לואי בלריו - צולח הים הראשון בטיסה:

http://youtu.be/JLUG_ZR9a0U


מטוס הבלריו 4, אגב, היה גם המטוס הראשון שטייס העז לטוס בו הפוך (עברית):

https://youtu.be/e-zSVhCCUng


בלריו בסרטון שצולם בסיום הטיסה:

http://youtu.be/Acn-KHEM9_0


ומצגת וידאו על לואי בלריו:

http://youtu.be/t_67MJdRL20
מי נחת על פסגת הר מון בלאן?



זה היה אחד המבצעים האמיצים, יש שיטענו הטפשיים, שעשה טייס אי-פעם. מגיל צעיר מאד חלם הטייס הצרפתי וחלוץ טיסות ההרים הנרי ג'יראד (Henri Giraud) לנחות על פסגת המון בלאן, ההר הגבוה ביותר בהרי האלפים.

בשנת 1960 הוא החליט לעשות זאת. הוא תכנן שוב ושוב את הנחיתה, המהירות הנדרשת כדי לבצע אותה, נקודת הפגיעה בקרקע, חישוב כיוון הרוח, מרווחי הביטחון וכל השאר. היו לו רק 30 מטרים לביצוע הנחיתה והוא הרגיש שהוא מסוגל לעשות את זה.

איש לא ניסה לפניו וגם אחריו לא העיז אף טייס לחזור על המבצע המסובך והנועז הזה. בשעה 6:15 בבוקר הוא ניסה את הנחיתה אבל תוך כדי הנחיתה הוא הבין שמהירותו גדולה מדי וממש בשניה האחרונה הוא האיץ והמשיך לטוס את התהום. הוא הצליח לעלות למעלה ולייצב את המטוס.

בנקודה זו כנראה שטייס אחר היה מחליט שהמבצע מסוכן מדי ומתייאש, אבל ג'יראד החליט לנסות שוב במהירות נמוכה יותר. הסיכון במהירות נמוכה הוא שאם לא הצליח להשלים את הנחיתה על 30 המטרים, הוא לא יוכל להמשיך לטוס כמו קודם ויתרסק אל התהום.

אבל ג'יראד היה משוכנע שהוא מסוגל ובשעה 6:30 הוא הצליח לבצע נחיתה מושלמת על פסגת ההר המדהים והנישא מון בלאן. הוא בכה מאושר ורגע לפני שהמריא לדרכו, הוא שלח מסר לנשיא הצרפתי ,הנשיא הגיבור שלו, הגנרל דה גול: "חיבה, כבוד והכרת תודה".


הנה נחיתה היסטורית אחרת של הנרי ג'יראד על הר אחר (הנחיתה על המון בלאן לא צולמה):

http://youtu.be/hc1JO_lpcHk


ובהמשך חייו מדריך אחרים על נחיתה בהרים:

http://youtu.be/GAWQZVUAu3A
מיהו קלמנט אדר שהיה הראשון לטוס בכלי טיס כבד מהאוויר?



בשנת 1890 הצליח הצרפתי קלמנט אדר (Clement Ader) לבנות דאון שהיה בו מנוע קיטור ענקי. המנוע סובב פרופלור שהצליח להרימו לגובה של 20 סנטימטרים באוויר. הוא הצליח לעוף כך למרחק של 50 מטרים.

כך היה קלמנט אדר לראשון שטס בכלי טיס כבד מהאוויר. אגב, הוא קרא למטוס שלו Avion ומכאן יתורגם שמו של המטוס לעברית, כשאיתמר בן יהודה, הבן של, יתן לו את השם אווירון.

על אף שטיסה בגובה כה נמוך אינה טיסה של ממש, אל תזלזלו בהישג של אדר. בפעם הראשונה בהיסטוריה הצליח כלי טיס כבד מהאוויר להמריא מהקרקע ובעצמו.

הההמראה הייתה בכוח סיבובי המדחף שלו בלבד. עד אז הצליחו קודמיו רק לגלוש במורד גבעות בדאונים שונים וממונעים, והצליחו בקושי להחזיקם באוויר. לכן קלמנט אדר נחשב לחלוץ התעופה הממונעת.

אגב, אדר הוא גם הממציא של רעיון נושאת המטוסים. הוא היה הראשון שהבין שמטוסים, שבאותה תקופה הוגבלו במרחקי הטיסה שלהם מאד, יוכלו לבצע משימות צבאיות מורכבות ומוצדקות, אם יוכלו להמריא מספינה שתהווה שדה תעופה נייד, שיכול להגיע לקרבת המטרה.


זה עדיין לא מטוס לטווחים ארוכים אבל כך הצליח קלמנט אדר להיות הראשון שממש טס באוויר (עברית):

https://youtu.be/TpXh3x7lB_E


סיפורו של קלמנט אדר:

https://youtu.be/089jC-_5nnM


על הטייס שהציל את נושאת המטוסים שלו:

https://youtu.be/FSgvPHBMV9w


וקלמנט אדר עם נושאות המטוסים שהמציא והפכו לנשק אסטרטגי בימינו (עברית):

https://youtu.be/751AD9TT01Q
מי המציאו את הכדור הפורח?



הראשונים שפיתחו בלון פורח היו האחים ז'וזף וז'אק מונגולפייה מהעיר אנונה שבצרפת. כשראו האחים מונגולפייה (Montgolfier Brothers) חלקיקי אפר מתרוממים מעל האש, ניסו להעיף שקיות נייר מעל אש ואז עברו לבלונים. ב-1783 הם הטיסו לראשונה כדור פורח עם אוויר חם ופיזיקאי צעיר בשם ז'אן פרנסואה פילאטר דה רוזייר, ביחד עם המרקיז פרנסואה ד'ארלנדה, היו הראשונים לטוס בו.

הטיסה הראשונה הזו הייתה למרחק של 8 קילומטרים והיא הפעם הראשונה שבה טסו בני אדם באוויר.


כך היו האחים מונגולפייה לממציאים הרשמיים של הכדור הפורח (בעברית):

https://youtu.be/j3of6zBs_M8


סיפורם של האחים מונגולפייה:

https://youtu.be/1eUHiEVOLoM


הרצאת מוזיאון על הבלון הראשון של האחים:

https://youtu.be/eqDB3N_l8ck


והשימושים הצבאיים הראשונים שעשו האמריקאים בכדור הפורח:

http://youtu.be/OegHOkVmOdI


האם הם חלמו על מראות כאלה ב-360 מעלות:

https://youtu.be/zVOow7SVJbM?qr=yes
להיכן נעלם הטייס אנטואן דה סנט-אכזופרי?



אנטואן דה סנט-אכזופרי, מחבר הספר האהוב "הנסיך הקטן", נולד בצרפת בשנת 1900. כבר בגיל 12 הוא הטיס לראשונה מטוס והיה לאחד מחלוצי התעופה בצרפת. הוא המציא המצאות טכניות שונות במטוסים הראשונים, שחלקם משמשים במטוסים עד היום.

סנט אכזופרי כתב ספרים שונים. לאחר שסיים את הידוע שבהם, "הנסיך הקטן", הוא יצא לצפון אפריקה, ללחום במלחמת העולם השנייה, בשורות בנות הברית. רק בזכות הפצרותיו המרובות, אפשרו לו מפקדיו לצאת לקרב, על אף שגילו, 44, היה גיל מתקדם מדי לטיסות קרב. בבוקר ה-31 ביולי 1944, במשימתו הקרבית האחרונה, נעלם מטוסו של הסופר-הטייס המפורסם, ממש מעל האזור שבו גדל.

בשנת 1998 שלה דייג מהים שרשרת-צמיד שזוהתה כשייכת לאנטואן דה סנט אכזופרי. המיקום בים שמדרום לעיר מרסיי היה מתאים להשערות ועל אף שבתחילה פקפקו בממצא, זוהה הצמיד בוודאות כשייך לטייס הסופר. בשנת 2004 נודע שנמצאו גם שרידיו של המטוס שלו.

לאחר שנים רבות הודה טייס מטוס קרב גרמני שהוא שהפיל את מטוסו של סנט אכזופרי, שאת ספריו אהב מאד. הוא ציין שאם היה יודע מי מטיס את מטוס הקרב התוקפני שמולו - הוא לא היה מפיל אותו.


הנה סיפורו של אנטואן דה סנט-אכזופרי (עברית):

https://youtu.be/2f0Ceh5sl7U


הטיסה האחרונה שלו מהסרט שנעשה על מותו:

http://youtu.be/AkfufESrEg8


קדימון לסרט על סיפור הנסיך הקטן:

https://youtu.be/pPr6OTuCmLY?t=31s


וסיפור חייו ומותו בסרטון קצר:

http://youtu.be/Kp3VPAXyCZ4
איך שבר צ'אק ייגר את מחסום הקול?



זה היה ניסוי נוסף בסדרת הניסויים שנערכו עם מטוס ה-XS-1 המהיר. בימים הקודמים ניסה שוב ושוב טייס הניסוי הנועז שנבחר להטיסו, לשבור את מחסום הקול.

קראו לטייס הזה צ'אק ייגר (Chuck Yeager) והוא נבחר על ידי קולונל אלברט בויד, מייסד תחום ניסויי הטיסה המודרני, להיות הטייס שישבור, לראשונה בתולדות האנושות, את מחסום הקול. שוב ושוב שוגר מטוס הניסוי שלו, ממטוס גדול שנשא אותו לשמיים, מפציץ B-29 גדול.

מטוס הניסוי המהיר שבתוכו ישב צ'אק ייגר כונה XS-1 (בהמשך הוא יהפוך לבל X-1). הוא היה מטוס בעל מנוע רקטי מהיר מאד, שבכל טיסה הלך והתקרב אל מהירות הקול, מאך 1.

ייגר היה מוכן לסכן את חייו. לא מעט מומחי תעופה וטייסים מנוסים העריכו אז שניסיון לעבור את מהירות הקול יגרום למטוס לזעזועים כה חזקים עד שהוא יתפרק לרסיסים. אבל בבוקר הזה, בפעם השמינית שניסה לחצות את מהירות הקול, הוא הלך והגדיל את מהירותו, עד שבגובה 43,000 רגל הוא הגיע למהירות של 1.06 מאך.

מעט לפני כן, ברגע שייגר חצה את מהירות הקול, נשמע הבום העל-קולי הראשון בהיסטוריה. מרבית הצופים שעל הקרקע הופתעו מהרעש החזק, אבל השמחה הייתה גדולה כשראו ששבירת מחסום הקול לא אומרת שגם המטוס נשבר..

לאחר שהטיסה החלקה הסתיימה בנחיתה מושלמת של המטוס הכתום התברר שייגר קנה את עולמו. הוא היה לטייס המהיר בעולם, שיא שבאופן טבעי עמד להישבר בתוך זמן קצר. אבל לזכותו נותר ההישג החלוצי ההיסטורי של הטייס האמיץ שחצה את הגבול שרבים העריכו שלא ניתן לעבור והוביל את עולם התעופה לשיאי מהירות חדשים.


הנה הקריירה המטורפת של צ'אק ייגר (עברית):

https://youtu.be/8LTuaj6-4mg


על סיפור שבירת מחסום הקול (מתורגם):

http://youtu.be/JO4_VHM69oI


ייגר בגיל 89 בטיסת כבוד שערכו לו על מטוס F15:

http://youtu.be/y73tnUn6ETY


סצנה מסרט תיעודי עליו שמראה כיצד הוא שובר את שיא המהירות:

https://youtu.be/i_rFAo358bU


וסרטון תיעודי על המטוס הראשון שעבר את מהירות הקול:

https://youtu.be/LkjjgrAfbSU?long=yes
מי הקיף את העולם בכדור פורח?



השווייצי ברטראן פיקארד היה האדם הראשון שהקיף את העולם בכדור פורח ללא חנייה. השווייצרי הנועז, שמאז יצא להקפת כדור הארץ גם במטוס סולארי, הוא לא סתם טייס והרפתקן. הוא בנו של בונה הבתיסקף, מי שירד לעמקי הים..

אך ברטרן פיקאר לא הקיף את כדור הארץ לבדו - את ההקפה הראשונה של העולם בכדור פורח הקיפו ברטראן פיקאר ובריאן ג'ונס בשנת 1999.

אגב, הקפת כדור הארץ של השניים בכדור הפורח "ברייטלינג אורביטר 3" הייתה מבצע מדהים, אבל שנים מועטות לאחר מכן הקיף המיליונר האמריקני סטיב פוסט לבדו את העולם בכדור פורח.


הנה טיסתם הראשונה של פיקארד וג'ונס בכדור פורח מסביב לעולם:

http://youtu.be/iUMQha3enbg


סיפור הטיסה המדהימה מסביב לעולם בכדור פורח:

http://youtu.be/dDbtL6Wk8D8

וחווית תעופה בכדור פורח:

http://youtu.be/0RPurvYriHI?qr=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.