» «
אופנוע
מהו האופנוע ומי המציא אותו?



האופנוע הוא כלי תחבורה דו-גלגלי שיש לו מנוע. לרוב מיועד האופנוע לשאת נוסע אחד או שניים. במידה ורוצים להסיע בו יותר נוסעים, ניתן להתקין באופנוע סירה.

בשנת 1885 המציאו וילהלם מייבאך וגוטליב דיימלר הגרמניים מעין אופניים שהוצמד להם מנוע עזר קטן. זה היה מנוע בעירה פנימית שהפך את כלי הרכב הזה לאופנוע הראשון אי-פעם. אמנם 18 שנה לפני כן הוצג בארצות הברית כלי רכב דו גלגלי שהתבסס על מנוע קיטור, אבל שיטת הפעולה שלו היתה שונה ולא שימושית כמו זו של האופנוע עם מנוע הבעירה הפנימית של מייבאך.

האופנוע של דיימלר היה בעל מנוע שריפה פנימית עם צילינדר אחד. דיימלר פיתח בשבילו קרבורטור שהתיז את הדלק ישירות לתוך לוע היניקה. המנוע נישא בו על שילדת עץ שיועדה לנשיאת המנוע. אמנם לקרוא לו "אופנוע" יכול להחשב מוזר, שכן בנוסף לשני הגלגלים שלו, היו לאופנוע שלהם במרכזו שני גלגלי עזר נוספים.

עם זאת דיימלר ומייבאך היו הראשונים שעבדו על דגם של אופנוע ממונע. גם אם לא הייתה לנוהג בו יכולת של ממש להטות את האופנוע, בשל גלגלי העזר שהותקנו למנוע הכבד שלו, יכול הכלי הניסיוני שבנו ושמעולם לא יצא לשיווק מסחרי, להיחשב כאופנוע הממשי הראשון.

האופנוע הראשון שנמכר בעולם כמוצר לכל היה אופנוע מתוצרת "הילדברנד-וולפמילר" הגרמנית, שהחל להימכר בשנת 1894 ונמכרו מעל 1000 יחידות ממנו - לראשונה אופנוע בעל 2 גלגלים שנשאו מנוע ענקי והגיע למהירות של כמעט 40 קילומטרים לשעה.

בשנת 1920 הפכה חברת "הרלי-דייווידסון" האמריקאית לגדולה בעולם. חברה זו, שהחלה את פעילותה ב־1903 פעילה עד היום והאופנועים שלה נחשבים לאגדה.


הנה דיימלר, מי שביחד עם מייבאך נחשבים לממציאי האופנועים:

http://youtu.be/jwqghGs25cg


דגמים מוקדמים של האופנועים מסוף המאה ה-19 ותחילת ה-20:

https://youtu.be/F7TezK_4bVE


סרטון 120 שנים ליצרנית האופנועים הכי ותיקה שעוד קיימת, רויאל אנפילד:

https://youtu.be/EmYv9WY3MB0


מהאופניים עד לאופנועים המטורפים של ימינו - האבולוציה של האופנוע:

https://youtu.be/k1lw3JBnzqA


כמה סיבות למה רכיבת אופנוע היא תחליף מצוין לפסיכולוג:

https://youtu.be/1C9ik8s3lHQ


חיקוי מצחיק של צלילי האופנועים מהמותגים המובילים בעולם:

https://youtu.be/mwpKwowBuro


וכל סוגי האופנועים הקיימים:

https://youtu.be/erP9Jxr_M6w?long=yes
ראלי דקר
מהו ראלי דקר, מרוץ האופנועים הקשה בעולם?



הקשה שבמרוצי האופנועים בעולם הוא מרוץ ה"ראלי דקר", או בשמו הקודם ראלי פריז דקאר. זהו המרוץ המוטורי הקשה ביותר בעולם.

המרוץ הזה הוא מרוץ סיבולת ממונע בשטח קשה, לרבות מדבריות ודיונות. הוא נחשב לאתגר השטח המפרך ביותר בעולם ונערך בכל שנה, כמעט ברציפות מאז 1978.

כיום ה"ראלי דקר" הוא אחד מאירועי הספורט החשובים והמרתקים בעולם וזוכה במהלכו לשידורים בכל רשת טלוויזיה שמכבדת את עצמה.

לאופנוענים והנהגים האתגר הגדול ב"דקר" הוא בהתמודדות עם תנאי שטח קשים במיוחד וסכנות מטורפות. לא סתם נחשב מרוץ הדקר למרוץ האופנועים הקשה בעולם.

ולא סתם הוא גם המסוכן ביותר. כיום הוא נחשב למרוץ העיקרי שיש בו קורבנות, כמעט מדי שנה.

ועדיין, ה"ראלי דקר", המסוקר בהרחבה בתקשורת לסוגיה, מקבל תמיכה פעילה במיוחד של יצרניות האופנועים וכלי הרכב האחרים המשתתפים בו (מכוניות ומשאיות).

את הראלי דקר עורך ארגון הספורט הצרפתי אמוארי, מאז שנת 1979. משתתפים בו גם חובבנים וגם מקצוענים.

גאוגרפית, הראלי דקר התקיים בתחילה באפריקה, כשהתחיל בפריז והסתיים בדקר שבסנגל. עם הזמן עבר לאמריקה הדרומית וכיום הוא נערך בערב הסעודית.

אורכו של הראלי ממשיך להיות מעל 9,000 קילומטרים והוא נמשך כ-16 ימים.


כך מתנהל מרוץ האופנועים בראלי דקר:

https://youtu.be/aP3pfEXI32Q


מהמרוץ של שנת 2023:

https://youtu.be/H9tFiKFw2Jw


וקטעים מה"ראלי דקאר" 2023 לסוגיו:

https://youtu.be/o9qWevvUNpY
אנדורו
מהם אופנועי אנדורו שיורדים גם לשטח?



אופנוע אנדורו (Enduro motorcycle) הוא אחד מסוגי אופנועי השטח. בדרך כלל הוא יהיה מיועד למסלולים טבעיים שהתוואי שלהם משתנה.

האנדורו ישמש לא פעם לנסיעות בשטח הררי ומיוער, הכולל מגוון מכשולים. ביניהם יכולים להיות גזעי עצים, אבנים, סלעים, מהמורות, ירידות ועליות באורך משתנה ובזוויות שונות.

בניגוד למוטוקרוס, המותר לנסיעה רק בשטח, הוא מיוצר עם אביזרי רישוי ותקינה, מה שמאפשר לנסוע בו גם על כבישים ציבוריים, באופן חוקי.

האנדורו הוא אופנוע שטח מתון ומרוסן ביחס לאופנועי המוטוקרוס. בעוד לאחרונים כוח מתפרץ והם משתמשים בכל טווח הסל"ד, האנדורו אגרסיבי פחות.

כמו באופנועי מוטוקרוס גלגלי האנדורו הקדמיים יהיו בקוטר של 21 אינץ'. בגלגל האחורי הם לרוב יהיו קטנים באינץ' אחד, עם -18 אינץ' מאחור לעומת ה-19 של המוטוקרוס.

תיבת ההילוכים של אופנועי האנדורו נוטה להיות מורחבת. הוא הרי נוסע גם על כבישים והילוך שישי מורחב ביחס למוטוקרוס אינו נדיר. אם אופנועי מוטוקרוס כוללים תיבת הילוכים בת 4-5 הילוכים, האנדורו האופייני הוא בעל תיבת הילוכים בת 5-6 הילוכים.

באופן מובן, גם משקלו של האנדורו הוא מעט גבוה מזה של אופנועי המוטוקרוס. לא פעם משתמשים היצרנים באופנועי המוטוקרוס שלהם כבסיס. עליו הם יוסיפו את האביזרים שמחייב החוק וייצרו את אופנועי האנדורו שלהם.


#בארץ
אם אופנועי מוטוקרוס אסורים ביבוא לישראל, אופנועי האנדורו מורשים בייבוא לארץ והם אף זוכים לפופולריות רבה.

בנוסף לכך, בארץ גם מתקיימת מאז 1999 ליגת מרוצים מסודרת לאופנועי אנדורו. הליגה הזו מקיימת סבב מרוצים, בזה אחר זה, בכל רחבי הארץ.


הנה רוכבי אנדורו צעירים לומדים (עברית):

https://youtu.be/5roqIalXvpw


טיול דקאר במרוקו על אופנועי אנדורו:

https://youtu.be/urmFCtd7SiQ


אופנוען אנדורו צעיר שהוא אלוף (עברית):

https://youtu.be/A2PcGVk69xo


השוואת אופנועי אנדורו:

https://youtu.be/s-pAR_16f84


ואופנוע אנדורו למתחילים (עברית):

https://youtu.be/DC2esdcE030
מלאכי הגיהנום
מיהם מלאכי הגיהנום?



ההלז איינג'לז, "מלאכי הגיהנום" (Hell's angels), הוא מועדון אופנוענים חשאי ויש שיאמרו מסוכן, אולי המסוכן בהיסטוריה. המלאכים הם אנשים מקועקעים שנוסעים על אופנועים גדולים ומרשימים, לרוב הארלי דייווידסון, לבושים במעילי עור או וסטים שחורים, עם הרבה תוויות ממותגות של הכנופייה הזו, שהפכה עם הזמן ממועדון רוכבים לקהילה עולמית של אופנוענים. סימן ההיכר שלהם, אגב, הוא גולגולת עם כנפיים שמסביבה רקום הכיתוב "מלאכי הגיהנום".

יש טענות, מגובות במי שפרשו מכנופיית האופנוענים הענקית והחזקה הזו, שהעידו שהיא הפכה עם הזמן מתאגיד חזק ובעל רשת סניפים בכל רחבי העולם המערבי, לגוף פשע המתפרנס מעסקים מפוקפקים ושולח ידו בפשע, סמים ואלימות. רבים יודעים לספר על רווחים בהיקפים עצומים ועסק כלכלי חזק מאד, המגלגל מיליוני דולרים בשנה. הם, אגב, רואים את עצמם כגוף שמתנגד לממשלות מושחתות ותאבות מלחמה..

הם לא פראיירים. אפילו שימוש בלי רשות בשמם, שנרשם כסימן רשום עולמי, יביא לאלימות קשה, במקרה הרע, או סתם בתביעה ענקית על הפרת זכויות יוצרים. את השם הזה הם קיבלו בקליפורניה של 1948, מטייס מפציץ קרב אמריקאי, שנלחם במלחמת העולם השנייה, והכיר את החברים המייסדים בארגון.

ואגב, גם אם התנהגותם בציבור היא לא פשוטה והם מרבים להפליץ ולספר בדיחות שחורות במקומות הומי אדם, כדי לשמור על עצמם בשליטה לא שותים החברים בכנופיית "מלאכי הגיהנום" אלכוהול בפומבי. טוב שיש לאנשים גבולות.


הנה כמה דברים שאסור לעשות במלאכי הגיהנום:

http://youtu.be/jkljFMeZoR0


מלאכי הגיהנום:

http://youtu.be/hjAWYiQM83E


הסמלים, האביזרים והכסף הגדול של מלאכי הגיהנום:

http://youtu.be/S3hUA2NElOs


סרט של רבע שעה על חברי מלאכי הגהנום:

http://youtu.be/2Y5nOs8qshM


מסע של החבורה על הכבישים:

http://youtu.be/z5f7zM4xDe0


לוויה של חבר בכנופיה:

http://youtu.be/JF4ocvJ1n_I


ושיר מסדרה שנעשתה עליהם:

http://youtu.be/-jl0_VQs3As

אופנועים

הרלי-דייווידסון
מה הופך את הארלי דייווידסון למלך האופנועים?



בין טוב להכי טוב מפריד לא פעם מרחק עצום. את הכלל הזה זוכרים על מי שניסו לעקוף אופנוע מיתולוגי ששמו הארלי דייווידסון (Harley-Davidson). במהלך השנים, זכה האופנוע הכבד הזה למעמד של אייקון תרבותי. כבר שנים, מאז הסרט "אדם בעקבות גורלו" של שנות ה-60, הוא מגלם את החופש וחוסר המחויבות המוחלט.

הוא עבר תהפוכות אינספור ועקפו אותו בסיבוב, תרתי משמע, יצרנים יפאניים עם מפלצות מודרניות של אופנועים, אבל המעמד ומראה הרטרו האייקוני שלו, ההיסטוריה האמריקאית כפי שהיא מוצגת בסרטים, ותדמית ה"דספראדוס", "מלאכי גיהנום" וה"חופשיים על גלגלים" - כל אלה ניצחו לבסוף. ממפעל אמריקאי מצליח, שהפך למפעל כושל, הוא שב והתרומם להיות שוב יצרן האופנועים האמריקאי המוביל ולהיות לאגדה.

סיפורו של ההרלי מתחיל בראשית המאה ה-20, כשהמכונאי הצעיר ויליאם הארלי ושלישיית האחים דייוידסון ממילווקי שבארצות הברית בונים את האופנוע הראשון שלהם. מדובר בלא יותר מאופניים עם מנוע עזר זעיר, אבל החבורה לא עוצרת בקטן ודי מהר הם הופכים למפעל משגשג שבשנות ה-40 כבר מייצר כמעט 100 אלף אופנועים לצבא האמריקאי הנלחם במלחמת העולם השנייה. בין השאר לומדים בהרלי אז את מבנה המנוע וגל ההינע של אופנועי BMW הגרמניים ומשפרים את האופנועים שלהם מאד.

כיום, גם אם מחירם מטורף (80־220 אלף שקל), אופנועי הארלי דיווידסון ממשיכים להיתפס כנחשקים ביותר אצל צעירים, אבל עוד יותר אצל צעירים ברוחם, גברים בגיל מעל 40...

באופן פרדוקסלי חייב ההרלי לא מעט מהפרסום שלו למועדון האופנועים המצטלם היטב של "מלאכי הגיהנום", זה שבעבר גרם לו לנזקים תדמיתיים קשים. אם פעם ניסתה החברה להתנער מכל קשר לדימוי האלים והנוקשה של אותה חבורה כוחנית וחזקה, שהתיישבה על האופנוע שלה ומתעקשת לבחור רק בו, היום היא כבר מבינה שאולי החב'רה המקועקעים האלה, על אף ריח האלכוהול והקעקועים המרתיעים, לא כל כך מזיקים לעסקים...


הנה מפעל האופנועים של הארלי דיווידסון:

https://youtu.be/rFDAzRRCu2I


תולדות אופנועי הארלי דייווידסון והמנועים המטורפים שלהם:

https://youtu.be/zwud-2RKwA0


אי אפשר להבין את הסיפור בלי לראות את הקהילות של הארלי (עברית):

https://youtu.be/WaAMgV3un7c


קטע מסרט על דגם חדש של הארלי בימי השפל הגדול:

https://youtu.be/JGhDsqo8G3M


פרסומת לדגם שמיועד לצעירים:

https://youtu.be/5ixPmvUMnkA


הרלי דייווידסון במצגת וידאו של הדגמים לאורך השנים:

https://youtu.be/gAyEwvVgI3o


המונגולים מסאן דייגו - אחד ממועדוני הרלי רבים בעולם:

https://youtu.be/bZsGXasR8zU


הצליל של ההרלי:

https://youtu.be/31GBuRHxsDo


קבוצה של 600 מלאכי גיהנום על הארלים:

https://youtu.be/8oSHV9BwPZg


קבוצת הישראלים שמטיילים על הארליז (עברית):

https://youtu.be/saW0_Jctdd8?long=yes


וסרט תיעודי על תולדות האופנוע האגדי:

https://youtu.be/OFDIZKps_VI?long=yes
אופנוע ספורט
מהו אופנוע ספורט?



אופנועי ספורט (Sports motorcycle), הנקראים גם ספורט בייק (sports bike) הם אופנועים דינמיים המגיעים למהירויות גבוהות תוך שמירה על נסיעה חלקה ויציבה לאורך כל הרכיבה עליהם.

אופנועי ספורט אמיתיים מתאפיינים במעטה פלסטיק ססגוני ובמנוע עם ארבעה צילינדרים המאפשר סקאלה מרשימה של יכולת וייעוד.

אלה אופנועים שתוכננו להאצה מהירה, מהירות נסיעה גבוהה, יכולות בלימה ופניות במסלולי מירוץ וכבישים סלולים של אספלט ובטון.

בתכנונם של אופנועי ספורט העדיפו היצרנים את הביצועים שלהם על פני אלמנטים כמו נוחות, חסכון בדלק או אחסון.


#תולדות אופנועי הספורט
בשנת 1969 סימן אופנוע ההונדה CB750 עלייה מרשימה במהירות ובכוח של אופנועי הספורט הפרקטיים, שגם מחירם הסביר הפך אותם אז זמינים לשוק רחב ועממי יחסית.

היסטורית, אופנועי הספורט החזקים שהגיעו מיצרנים יפניים החל משנות השבעים החליפו את אופנועי הקפה רייסר כאופנועים מהירים במיוחד. הם הוצעו מראש עם מאפיינים כמו מיגון רוח ותנוחת ישיבה מתאימה ולא חייבו שינוי של אופנוע אחר.

בשנות ה-80 אופנועי הספורט שופרו עד שכמעט ולא ניתן היה להבחין בינם לבין אופנועי מירוץ.

בשנות ה-90 ואילך התגוון שוק אופני הספורט. לסגנון מרוצי הכביש המוכר של אופני הספורט נוספו אז וריאציות חדשות. ביניהן בלטו אופנועי הנייקד (אופנועים עירומים) ואופנועי סטריט פייטר (Streetfighter).


#טיפוסים של אופנועי ספורט
יש כמה טיפוסים או דרגות של אופנועי ספורט:

אופנוע ספורט קל משקל - שהוא אופנוע ברמת כניסה. למשל אופנוע הספורט קל המשקל Kawasaki Ninja 250R.

אופנוע ספורט משקל בינוני - אופנוע ספורט על, הנקרא "אופנוע סופרספורט" (Supersport). למשל הטריומף דייטונה 675 טריפל שסווג כאופנוע ספורט-על במשקל בינוני.

אופנוע ספורט סופרבייק (Superbike) - אופנוע ספורט בעל 1,000 סמ"ק או יותר. לדוגמה אופנוע ימאהה YZF-R1 המציע 998 סמ"ק של מנוע.

רבים מדגמי הסופרספורט והסופרבייק מתחרים במרוצי אופנועים.


הנה אופנועי הספורט:

https://youtu.be/4Itwj06k0qw


אופנוע ספורט על המסלול:

https://youtu.be/8LWrNg-yuGA


ואל תרכבו את זה בבית:

https://youtu.be/KcIAyfrl7Pw
אופנוע עם סירה
לאיפה נעלם האופנוע עם סירה?



העולם נחשף אליהם בגדול בסרטים על וממלחמת השנייה. מראות אופנועים הללו, אופנוע עם סירה (Side Car) שעליו נוסעים חיילים גרמנים, היה מראה מפחיד ולא אהוב, בלשון המעטה.

אבל האופנוע עם הסירה הוא אחד מכלי הרכב הכי משפחתיים וקלאסיים שיש. מאפיינת אותו כמובן ה"סירה", אותו תא בעל גלגל נוסף, שמותקן לצידו של אופנוע רגיל ובו מושב לנוסע שלישי.

בשנות ה-50 של המאה ה-20 שימשו אופנועי סירה כתחליפים עממיים וחסכוניים למכונית. כיום הם נדירים, אם כי הטרנד של אופנועים מודרניים המיוצרים מחדש או במראה רטרו שפופולרי בקרב חובבי האופנועים הקלאסיים מחזיר גם אותם פה ושם לכבישים.

אגב, הגלגל הנוסף מאפשר לאופנוע להשאר זקוף גם כשאינו בנסיעה. הגלגל הזה גם מגדיל את היציבות של האופנוע, אבל במהירות גבוהה גם מפחית את יכולת התמרון שלו.


הנה תולדות אופנוע הסירה ואופנועי סירה רוסיים שחוזרים לשוק הבינלאומי:

https://youtu.be/_MyNlQq22ns


האופנוע בעל סירה שעלה לארץ (עברית):

https://youtu.be/iNkjLEq2E7o


אופנועי סירה מכל הסוגים והמינים ביחד:

https://youtu.be/lcCpEZZxx8o


וסרטון ארוך יותר על טיול באופנוע סירה:

https://youtu.be/fKiFeJQwUmE?long=yes
אופנוע חשמלי
מי פיתח אופנוע חשמלי?



מכוניות חשמליות כבר יש. גם קטנועים חשמליים כבר נוסעים ברחובות הערים. אבל אופנועים, אותם דו-גלגליים עתירי כוח ומהירות, לא כל כך בקלות הופכים חשמליים. מגבלות היכולת של המנוע החשמלי ובמיוחד של המצברים של ההווה, לא מאפשרים ליצור אופנוע חזק מספיק שהוא גם חשמלי.

מיזמים רבים וחברות רכב מנסים ליצור את אופנוע העתיד החשמלי. זה עשוי להיות אחד המוצרים המצליחים שלהם, אם רק יתגברו על מכשולים טכנולוגיים העומדים בפניהם.

כיום כבר נחשף אופנוע חשמלי (Electric motorcycle) איכותי, אם כי הוא עדיין צריך לעשות דרך, תרתי משמע, בכדי להגיע לביצועים של אופנועי הדלק המהירים והחזקים.


הנה האופנוע החשמלי שמתכננת טסלה:

https://youtu.be/dUkfFJcAXGw


רעיון לאופנוע עתידני נוסף:

http://youtu.be/NFJPNBg0y0w


אופנוע אדוונצ'ר חשמלי שנמכר (עברית):

https://youtu.be/Lg2NwYXDWTE


סרטון מקיף על האופנוע החשמלי של טסלה:

https://youtu.be/y6aSD551VFQ?long=yes


וכמה מהאופנועים האלקטרוניים שכבר נמכרים:

https://youtu.be/zVV08B4fI4o?long=yes


איבל קניבל
מי היה פעלולן האופנועים הגדול?



פעלולן האופנועים איבל קניבל (Evel Knievel), או איוול קניוול, היה מגדולי פעלולני האופנועים בסגנון הפריסטייל ומי שהתפרסם בפעלולים המסוכנים והנועזים שנהג לבצע אל מול כלי תקשורת רבים ולעיני כל אמריקה והעולם כולו.

קניבל, לא אוכל אדם אלא שם של בן אדם, היה חובב אמיתי של פעילות אקסטרים ופרסום. איש שהולך עד הסוף עם מה שהוא אוהב לעשות ומוכן לסכן את עצמו עד מוות, כדי לזכות בעוד ועוד תהילה והערצה.

וזו לא רק שלא איחרה לבוא, היא גם הפכה אותו לכוכב ובעיני דור שלם של צעירים גם לאייקון של גבורה ואומץ לב, דוגמה חיה של איש חובב אקסטרים. קיצוני, אמיץ ואדם שמתפקד הכי טוב כשהוא על הקצה, בלבוש מוחצן בו נהג להתהדר ועם אופנוע בצבוע בצבעי הדגל האמריקאי.

כבר מהתחלה איבל זיהה ומצא שהוא מתפקד היטב ודווקא כשהוא עובר את גבולות האומץ. האמת היא שהוא החל בפעלולים הללו בגיל מאוחר יחסית, אחרי שנכשל בעבודות בחברת ביטוח וניהול סוכנות למכירת אופנועים. לאחר שניסה להתחרות במרוצי מוטוקרוס והשיג תוצאות די בינוניות, הוא החליט שירוויח יותר אם יפנה לתחום הפעלולים.

כשהחל מתפרסם בפעלוליו הנועזים. על אף ההתרסקויות והכשלונות שלו לא פעם, בפעלולים שהלהיבו את הדמיון, הוא נהג תמיד לנסות לבצע אותם שוב, אל מול המצלמות, ובצורה עוד יותר נועזת ומפחידה.

הוא נודע בתרגילים מטורפים, כמו הקפיצה עם אופנוע, מעל שורה של 10 אוטובוסים, בתוך איצטדיון. או קפיצה מפורסמת אחרת, בה זינק באוויר למרחק רב ומעל מזרקת המים המפורסמת בלאס וגאס.

ילדי שנות ה-60 העריצו אותו וראו בו גיבור אמריקאי. הוא נכנס להיכל התהילה של תחום כלי הרכב הדו גלגליים בארה"ב ונחשב עד היום מנכסי צאן הברזל של התרבות האמריקאית.



אגב, איבל קניבל תמיד חלם לקפוץ מעל הגרנד קניון, אבל היה זה דווקא רובי קניבל, בנו, שביצע את הפעלול הזה ב-1999, עת זינק עם אופנועו, מעל קטע צר של הקניון ולמרחק של 69 מטרים.

רובי שבר שיא עולם לקפיצה למרחק על גבי אופנוע 500 סמ"ק, והגיע למהירות של כמעט 130 קילומטרים לשעה בנסיעה על גבי שיפוע. שדרני החדשות של תחנת הטלוויזיה פוקס הודיעו שאילו היה נכשל, הוא היה צונח אל מותו מגובה של 762 מטרים.


הנה סיפורו של איבל קניבל והצעצועים ששווקו למעריציו:

https://youtu.be/bJiJJUhs62U


קפיצת האופנוע ב-1975:

https://youtu.be/ywiqmD3j8xc


הקפיצה מעל 13 אוטובוסים באצטדיון וומבלי:

https://youtu.be/BJHol4wwGIo


התאונה המפורסמת בסיזרס פאלאס:

https://youtu.be/XX2XUESyXsI


הקפיצה על טיל אל נהר הנחשים:

https://youtu.be/2p1khN1xyBw


תיאור הקפיצה:

https://youtu.be/-toCdPlXd6I


תיאור הקפיצה בדיעבד:

https://youtu.be/Pghl2U0wVIw


הבן רובי קניבל שממשיך את דרכו ומגשים את חלומו של אביו לקפוץ מעל הגרנד קניון:

https://youtu.be/8SMr7XN9NBc


ומבחר מקפיצותיו המיתולוגיות של קניבל:

https://youtu.be/0CBpQnGMgaE
מהו אופנוע הקרוזר הרגוע?



אופנועי קרוזר (Cruiser motorcycle) כשמם כן הם - אופנועי טיול והנאה ולא אופנועים שגומעים כבישים מהירים במהירות מטורפת.

אם המסורת של הרייסרים היא בריטית והספורט יפנית - הקרוזרים הם אופנועים בסגנון האמריקאי של שנות ה-30 עד ה-60.

אופנוע קרוזר קלאסי מתאפיין במושב נמוך יחסית, חמוקים מעוגלים, חלקי כרום נוצצים וכמעט תמיד הוא יהיה הפחות מהיר מבין האופנועים שמסביבו.

הקרוזרים הם "אולד סטייל", עם לא הרבה כוחות סוס (למעט סגמנט ה"פאואר קרוזרים" המועשר היטב). חיצונית, עם מראה רטרו מכובד ונוסטלגי, הם מושכים תשומת לב מהסביבה ולרוב מתאפיינים במראה אטרקטיווי ונהנתני משהו.

ברבים מהקרוזרים הקלאסיים תנוחת הרכיבה היא די מעייפת. במיוחד אם מוסיפים לזה את המאפיינים של הקרוזר הקלאסי והכבד, כמו הרגליים השלוחות קדימה, הידיים הפרושות ומורמות לכידון הגבוה וכמובן - היעדר מיגון הרוח.

אגב, העניין האחרון הופך את הנסיעה המהירה בקרוזר לפחות נעימה, במיוחד לאורך זמן. ואכן, הקרוזר לא מיועד לנסיעה מהירה מדי בסגנון הרייסר או אופנועי הספורט, אלא לטיול שליו בסביבה כפרית, שלא קשורה בכלל לאוטוסטרדות ולדרכים מהירות.

באופן טבעי משהו, מי שאינם אופנוענים תופסים את הקרוזרים בתור הארלי דייווידסון. הם רואים קרוזר, במיוחד אם הוא שחור אבל לא רק, וחושבים שהוא הארלי. אז נכון, הארלי הוא השם הראשון שעולה כשרואים קרוזר. הם האופנועים המוכרים ביותר בסיגמנט, לפחות אצל מי שאינם בעולם האופנועים.

רבים מה"קרוזרים" הם אופנועי קאסטום גדולים וכבדים ומשודרגי טכנולוגיה. החדשים דוגמת הארלי דיווידסון ספורטסטר S, טריומף רוקט 3 או הצ'לנג'ר של אינדיאן הן חיות מרגשות. יש גם דור חדש, לא עושה עניין וקליל נהיגה, כמו המטאור 350 של רויאל אנפילד, אבל הרוב רציני וכבד הרבה יותר.


הנה ה-Challenger - אופנוע קרוזר נוסף של Indian:

https://youtu.be/0R4Y5N9iASw


הארלי דיווידסון ספורטסטר S

https://youtu.be/AReiyu6W4eI


סוזוקי אינטרודר הוא אופנוע קרוזר קלאסי:

https://youtu.be/JLe7yJh11f4


טריומף רוקט 3:

https://youtu.be/WOCBhjebuaY


קרוזר נגיש - המטאור 350:

https://youtu.be/NhffcQdpFPA


שהוא גם לעיר:

https://youtu.be/mDRptsCVtdE
איך נולדו אופנועי הנייקד ולמה הפכו?



אופנוע נייקד (Naked motorcycle) הוא אופנוע עירום מראש, בלי חלקי פלסטיק מיותרים ויקרים, עם פחות משקל והתנהגות כביש מצוינת.

הנייקדים הם בעצם אופנועי ספורט שהורידו להם את החיפויים (פיירינג), עניין שהתחיל במקור מרוכבים באירופה שעשו תאונות ולא היה להם כסף להחזיר את האופנועים למפרט המקורי והיקר שלהם.

אז הם הסירו את חלקי הפלסטיק השבורים והסתפקו בהגה זול וזקוף ובכך בעצם "קיסטמו" ב-DIY זול את האופנועים השבורים שלהם למראה עירום.

התוצאה הנקייה, הפשוטה ואפילו גברית וקשוחה משהו דיברה אליהם. הפרגון מרוכבים אחרים גם הוא לא איחר לבוא. כך יצא שבשנות ה-80 ה"נייקדים" צמחו בפופולריות שלהם.

יצרניות האופנועים זיהו את הטרנד העירום של האופנועים הללו והחליטו לאמץ אותו, עם דגמי נייקד מהמפעל. המגמה הזו החלה בשנות ה-90, כשיצרנים איטלקים החלו לשחרר נייקדים, כמו המונסטר של דוקאטי ב-1993 ושנה אחר כך עם הטריומף ספיד טריפל המקורי.

מכאן החלו רבים מהיצרנים להוציא אופנועים עירומים, במקביל לדגמי הספורט המובילים מתוצרתם. הם הציעו אופנועים חסכוניים, שימושיים מאוד ובעלי ביצועים שווים לדגמי הספורט, ביצועים שבסופו של דבר מתבטאים ברכיבה מהנה.

אז נייקדים פשוטים הם אופנועים עממיים, עם מיכל דלק קטן יותר, חוטי חשמל בולטים, מינימליזם על גבול המוגזם ו... אהה... עם האבק שמצטבר עליהם, הנייקדים גם מתלכלכים ומלכלכים יותר מאופנועים אחרים. השרשרת והשלדה שלהם יצברו לא מעט לכלוך וכך גם הפנסים, שכל חרק בדרך יתעקש להימרח עליהם.

אבל מנגד, הרבה רוכבים השבעים בהם כי הם עולים עד רבע מאופנועי הספורט המקבילים שלהם ובניגוד לאחרונים, המכוונים לשחרור של מירב הכוח האפשרי ולנסיעה במהירות המרבית, הם כמעט תמיד מתאימים ומכוונים טוב יותר לנהיגה ברחובות ולרכיבה במגוון תנאים.

כתוצאה מכך אופנועי נייקד הם הרבה יותר מגוונים ברכיבות שהם מאפשרים. מרכיבה בעיר ועד נסיעות ארוכות, דרך טיולי סופשבוע או ירידה לשטח והם יחזיקו מעמד אפילו בנהיגת מסלול מרוצים.


זה שהתחיל את הכל - פרסומת לאופנוע הנייקד של דוקאטי:

https://youtu.be/0-tU_LRVn5I


מפלצות התהילה, ה-monster כנייקד ממותג ראשון:

https://youtu.be/0haV39uKXtE


מתאים לכל מקום - הטריומף ספיד טריפל:

https://youtu.be/oJOrVN9rmwQ


והסטריט פייטר של הנייקד - The Beast של KTM:

https://youtu.be/A8heeP16TIc
איך לא נופלים האופנועים בקיר המוות?



קיר המוות הוא מופע מפחיד שבו נהגים על אופנועים ומכוניות נוהגים במעגלים, על גבי קיר אנכי של גליל ענקי, מבלי ליפול.

המופע המפחיד מתבסס על המהירות הגבוהה של הנסיעה, מהירות שגורמת לכוח הצנטריפוגלי "להדביק" את האופנוע אל הקיר, מבלי שייפול.

הכוח הצנטריפוגלי הוא מהכוחות הפיזיקליים שבמהירות גבוהה מושכים החוצה ומתגברים על כוח הכבידה. במקרה של כלי הרכב, אופנוע או מכונית מהירים, החוצה פירושו היצמדות אל קיר המוות, במקום ליפול אל הקרקע.

מה שמאפשר לכלי רכב לנסוע על קירות קיר המוות ולא ליפול היא גם צורת העיגול שלו, מה שמאפשר נסיעה בלולאה שלא נגמרת ובמהירויות גבוהות.

ואגב - אל תנסו את זה בבית! - גם בקרב המקצוענים של קיר המוות, נספו רבים מהם בזמן העבודה. מספיקה תקלה במנוע כדי לאבד מהירות וליפול.


הנה קיר המוות וכוח ההתמדה שמאפשר לאופנוע ולמטבע להמשיך ולנוע ולא ליפול למרכז (עברית):

http://youtu.be/ZgVjjG182-Q?t=9s


משפחה שעושה דברים מפחידים על קיר מוות:

http://youtu.be/9H4jUptw4Vk


ואיך יוסי בנאי קשור לזה?

https://youtu.be/QcdlGjAP0xs
מי היה גוטליב דיימלר, ממציא האופנוע והמנוע המודרני?



גוטליב דיימלר (Gottlieb Wilhelm Daimler) הגרמני הוא גאון התחבורה שבסוף המאה ה-19 פיתח מנועים מתקדמים לתקופה והמציא את האופנוע ואת הרכב הראשון שהונע בגז, אי פעם.

מי שהחל ב-1848 לעבוד כחרש תותחים, רכש בהדרגה מיומנות בעבודה עם מתכת ופנה להנדסה. די מהר משך הבחור המוכשר את תשומת לב המקור שרים שיסייעו לו להשלים את ההשכלה הטכנית במלואה ויוביל אותו למשרות רבות. באחת מהן הוא יכיר את וילהלם מייבאך, שרטט שעתיד להיות שותפו לכל ימי חייו.

בראשית שנות ה-60 של המאה ה-19 מצליח דיימלר לפתח מנוע קטן, קל ומהיר למדי, שיוכל להחליף את מנוע הקיטור הכבד והמסורבל ויתאים להנעה של כלי רכב קטנים מהרכבת.

ב-1872 עובדים דיימלר ומייבאך אצל ניקולאוס אוטו, בחברה שמפתחת ורושמת פטנט על רעיון למנוע גז טבעי. אחרי ששיפרו את המנוע של אוטו, רבים דיימלר ואוטו והראשון מפוטר.

דיימלר עובר עם משפחתו לעיר אחרת בשם באד קנשטאט. הוא שוכר את מייבאך והשניים מקימים סדנה בחממה שבגן הבית. הם עובדים בכל יום עד השעות המאוחרות של הלילה. בשלב הזה, אגב, הגנן חושד שצליל המכונה שהם בונים מרמז על זיוף של שטרות כסף ומודיע למשטרה החשאית. החקירה לא מניבה דבר...

בשנת 1884 בנו דיימלר ועוזרו מייבך, אופנוע בעל מנוע שריפה פנימית, מנוע בנזין קטן ועם צילינדר אחד, שדיימלר רשם עליו פטנט שנה לפני כן.

חוץ מהמנוע הכיל האופנוע קרבורטור חדשני שפיתחו, שהתיז ישירות את הדלק ללוע היניקה. לאופנוע הייתה שילדת עץ שנשאה את המנוע ולא דמתה לאופניים.

חייבים להודות שזה לא היה בדיוק "אופנוע". אמנם היו לו זוג אופני עץ מסורבלים, אך למעשה היו לו גם שני גלגלי עזר במרכז הכלי, מה שלא איפשר הטייה בסיבובים ודמה יותר לכלי רכב ארבע גלגלי של ימינו.

אבל עדיין - זה האופנוע הראשון. גם אם הכלי ממילא היה ניסיוני ונשאר בסדנה, ללא המשכיות לייצור של ממש.

אז גם פונה אליו קרל בנץ, ממציא "הכרכרה הממונעת", הנחשבת למכונית הראשונה בהיסטוריה. דיימלר ובנץ מקימים את חברת "דיימלר בנץ". יחד עם מייבאך, דיימלר מפתח לכרכרה הממונעת של בנץ את המנוע הקומפקטי הראשון.

בגיל 65 דיימלר הולך לעולמו, לאחר שמילא תפקיד מרכזי במהפכה הממונעת. חברו ועוזרו הנאמן, מייבאך, מנהל את החברה שהקימו לאחר מותו.


הנה סיפורו של דיימלר, ממציא האופנוע עם מייבאך:

http://youtu.be/jwqghGs25cg


המצאת האופנוע כשלב ראשון בתולדות האופנועים:

https://youtu.be/z2o3cLKI2cE


האופנוע הראשון עם המנוע שפיתח דיימלר:

https://youtu.be/gFPEgYM6pGk


הממציאים - דיילמלר ומייבאך:

https://youtu.be/RDHHrgssLnc
מהו מוטו ג'י פי, מרוץ האופנועים החשוב בעולם?



מרוץ האופנועים המוביל בעולם בחשיבותו הוא מרוץ ה-MotoGP. זה המרוץ הנחשב ביותר בעולם והיוקרתי מבין מרוצי האופנועים - או במילים פשוטות: MotoGP הוא אליפות העולם לאופנועי מרוץ.

למעשה מדובר בשלושה מרוצים שונים, הנערכים במסגרת אליפות שנתית בינלאומית, מאז שנת 1949 ומכונים כיום בשם הכולל MotoGP.

מרוצי ה-GP מתקיימים בשלוש קטגוריות, המחולקות לפי נפחי המנוע של האופנועים.

מקור ראשי התיבות GP הוא מצרפתית. השם "גרנד פרי" משמעותו "הפרס הגדול" והוא משמש לתחרויות בתחומים נוספים. ה-Moto הוא כמובן קיצור של מוטורסייקל, אופנוע באנגלית.

בשנת 2021 פרש מהמרוצים ולנטינו רוסי האיטלקי, מי שנחשב לאלוף המוביל בעולם ה-GP במשך 25 שנה, מאז 1996.


#הזמן. המקום.
מרוצי ה-MotoGP נערכים בכל שנה, בעונת מרוצים שנמשכת כחצי שנה.

מרבית המרוצים הללו נערכים בדרך כלל באירופה. אך לפעמים גם במדינות מזרח אסיה ודרום אמריקה, כמו גם אוסטרליה ויפן. בארצות הברית, בה הקהל פחות מתחבר לסדרה, נערכים לעתים מרוצי GP, אבל משמעותית פחות.


#האירוע
בדרך כלל כל אירוע של מרוצי אופנועי ה"גרנד פרי" יכלול 3 ימים בסופשבוע שלם, מיום שישי ועד ראשון.

בעוד ששני הימים הראשונים מוקדשים לאימונים ולמקצי דירוג לקראת המרוצים המובילים, רצף המרוצים בכל הקטגוריות יתקיים תמיד ביום האחרון.


#האופנועים
אופנועי ה-Moto GP הם אופנועי המירוץ הטובים ביותר בעולם ומיוצרים מהחומרים הטובים והמתאימים ביותר למירוצים. הם מיישמים לא מעט טכנולוגיות חדישות במיוחד, הרבה לפני שיגיעו, אם בכלל יגיעו לכביש הציבורי.

כי האופנועים המתחרים במרוצי גרנד פרי הם אבות טיפוס שנבנים במיוחד לתחרות ולא מיועדים לשימוש אחר.

מכיוון שהיצרנים משתמשים במירוצים הללו כדי לבחון, לנסות ולהדגים טכנולוגיות ומרכיבים חדשים ואף פורצי דרך, לא פעם עשויים אופנועי גרנד פרי לכלול מרכיבים שיעילותם לא ודאית או במקרים נדירים גם כאלו שמקנים לאופנוע יכולות קיצוניות ואף מסוכנות.

במקרים שונים בעבר נאסר על יצרני אופנועים שפותחו לתחרויות הגרנד פרי להשתמש בדגם המירוץ כבסיס ישיר לאופנוע המיועד לנסיעה בכבישים ציבוריים.


הנה פרסומת לשידורים ממרוץ המוטו GP (עברית):

https://youtu.be/6dohi8a-Eyk


הסכנות (עברית):

https://youtu.be/DBP9esVKjpQ


והמסלול אל מרוצי ה-Moto GP (עברית):

https://youtu.be/YjqKOm8ljJ0
מהם אופנועי הקאסטום?



אחד הטרנדים המתפתחים בעולם האופנוענות הוא של בניית אופנועי קאסטום (Custom motorcycles). אלו אופנועים שבעליהם שינו אותם ודיגמו את האופנוע שברשותם, לפי הצרכים והחלומות שלהם וכמובן לפי יכולתם הכלכלית.

האופנועים הפרסונליים האלה מזוהים בדרך כלל בשפע קישוטי ניקל מוכספים שבהם, אבל בניגוד לעניין הסגנוני כמזהה של אופנועי הקאסטום, הכוונה ב"קיסטום", ההתאמה האישית, היא להתאמת האופנוע ובנייתו בסגנון אישי וייחודי, הפיכתו ל"וואן אוף" ("one of a kind"), כלומר אופנוע יחיד מסוגו ויצירה חד-פעמית של בעליו.

אופנוע הקאסטום כשמו כן הוא, אופנוע מותאם אישית. מדובר בסוג של אופנועים בן ניתן להזמין לפי העדפה אישית את צורת הכידון, צורת הפנסים, מיכל הדלק, סכמת הצבעים, אורך המתלים, חלקי הכרום, האביזרים המועדפים ועוד המון מרכיבים.

אמנם במקור הם היו אופנועים שעברו שינויים, אבל לא פעם מדובר באופנועים שכבר בעת ההזמנה כחדשים ניתן להתאים אישית. השאיפה היא מן הסתם שכל אחד יוכל לקבל את אופנוע החלומות שלו.

ומנגד - הרצון של הבעלים שלא יהיו שני אופנועים שהם דומים זה לזה.

על פי המסורת האמריקאית הארוכה יחסית, רבים מזהים את הארלי דייווידסון כיצרנית הכי בולטת של אופנועי הקסטום, אך עם השנים הצטרפו לשוק הקאסטומים יצרנים נוספים, בעיקר מיפן. הוותיקים נוטים לזלזל בהם ולהביט עליהם מלמעלה, אבל מצטרפים חדשים, משוחררים מענייני העבר וגם מי שנאלצים להתפשר בשל אילוצים כלכליים, נוטים להיות פחות ציניים ויותר פתוחים.


הנה אחד מבוני אופנועי הקאסטום (עברית):

https://youtu.be/BTL_i91klpY


סוגים של אופנועי קאסטום:

https://youtu.be/R5AtUMTuYgY


כך יוצרים או "מקאסטמים" אופנוע קאסטום:

https://youtu.be/kSbzPwe_l5U


כל אחד הוא יחיד מיוחד - מועדון הקאסטום יוצא לטיול:

https://youtu.be/IMLb1muuk5s


והתאמת אופנוע פשוט בהודו לקאסטום מרגש:

https://youtu.be/oxezKM5NLdo?long=yes
מהם אופנועי אדוונצ'ר הרב-שימושיים?



דומה שאופנועי אדוונצ'ר (Adventure motorcycle) הם כרגע בפסגת עולם האופנוענות. אם פעם שלטו בכביש הקרוזרים, האופנועים המקוסטמים או אופנועי הספורט-כביש עם הנפח המוגזם ובשטח התרוצצו האופנועים הקלים, זעירי הסמ"ק, שתי הפעימות וקלי הגלגלים, הכל השתנה כשהסגמנטים התחברו באופנועי האדוונצ'ר.

הם נולדו עבור רוכבים שרצו באופנוע מגוון-שימושים, עם יכולות שונות, הנעות מרכיבה בתנאי שטח, דרך רכיבה בתנאי כביש ועד לנהיגה בעיר או למרחקים.

האדוונצ'ר הוא אופנוע שנועד להתאים לכל רוכב. לצורך כך העניקו לו מתכנני האופנוע ההרפתקני הזה תנוחה זקופה, כידון רחב וגבוה, מיכל דלק נדיב בנפחו, גלגלי שפיצים בדרך כלל ועוד הרבה פיצ'רים שיכולים להיות פונקציונליים (שימושיים) בתנאים קשוחים.

צורת השלדה שלו ומרווח הגחון הנדיב מאפשרת לאדוונצ'ר יכולות נהדרות ברכיבת שטח קשוחה ומעניקה לו את היכולת להיכנס לשבילים ולדרכי עפר בצורה בטוחה, כשבו בעת הוא בנוי מושלם לנהיגה מאתגרת בעיר, מעליה וירידה של מדרכות ועד נהיגה בכבישים משובשים ועל פסי האטה, בזכות המתלים הנהדרים שלו.

לא פלא שקטגוריית אופנועי האדוונצ'ר פורחת בכל העולם. האדוונצ'רים הם אופנועי ההרפתקה. הם מציעים נהיגה בתנוחה זקופה, יש להם מיכל דלק בנפח נדיב, כידון גבוה ורחב, ברוב המקרים גלגלי שפיצים ועוד תכונות שמיועדות לנהיגה בתנאים קשוחים.

אופנוע אדוונצ'ר טוב יצויד כמעט תמיד ביכולת גבוהה של נשיאת ציוד, מערכת בטיחות אקטיבית מתקדמת ומערכת חשמל חזקה מהרגיל. עם מערכות בטיחות אקטיביות כמו בקרת שיוט ובקרת החלקה ומנועים שמצטיינים באמינות גבוהה ומרווחי טיפולים מאוד גדולים, הרוכב על אופנוע אדוונצ'ר משתתף בהרפתקה שווה בכל מקרה.


הנה אופנוע האדוונצ'ר:

https://youtu.be/dyqSCOJe2Bg


אופנועי האדוונצ'ר בטיול למדבר יהודה:

https://youtu.be/1rpE-QqOXlg


עצות וטיפים לשיפור הנהיגה באופנועי אדוונצ'ר:

https://youtu.be/KRxoz49MwIY


האדוונצ'ר 950 המדהים של KTM:

https://youtu.be/gcVMSodYABs


אדוונצ'ר חשמלי (עברית):

https://youtu.be/Lg2NwYXDWTE



וסרטון עם דגמי אופנועי אדוונצ'ר 2022:


https://youtu.be/B5kAtiPSA6c?long=yes
מהם אופנועי סופר ספורט?



אופנועי הסופר ספורט (Supersports motorcycle) מכונים "סופר בייקס", אופנועים עם מנועי ענק עוצמתיים המספרים את מתאווה המוטורית הקיצונית לחובבי המהירות, האדרנלין והכוח הכמו מתפוצץ בין הרגליים.

עם מהירויות שעולות לא פעם על 300 קילומטרים לשעה, המנועים המטורפים האלה מייצרים את האופנועים החזקים, המהירים, אך גם המסוכנים ביותר שנוסעים על הכביש.

חשוב להבין שהרוכבים עליהם, במקום קילומטרים הם סופרים סל"ד (RPM), כלומר את מספר ה"סיבובים לדקה של המנוע" (Rounds per minute). חובבי סופרבייקס רוצים שהסל"ד שלהם יהיה לפחות של 16,000 RPM.

הסגמנט הזה, סוג האופנוע, נולד מההונדה 900RR, שהחל אותו. אבל יש שחקנים נוספים שמייצרים אותם, בדגש מסוים על היפנים, שלפחות בעבר לקחו את העניין אל הקצה.

דגמי סופר ספורט מרשימים יש כיום לחברות המובילות בעולם האופנועים, כמו סוזוקי, קוואסאקי, דוקאטי, BMW ו-Ktm.

ואגב, אחד המיתולוגיים מבין אופנועי הסופר ספורט הוא YZF-R1 של חברת Yamaha.


הנה הממשיך של ההונדה המיתולוגי שפתח את הטרנד (עברית):

https://youtu.be/DUDSmMgUsiI


הסופר בייק של סוזוקי (עברית):

https://youtu.be/8LWrNg-yuGA


האמת שמאחורי האופנועים העוצמתיים הללו:

https://youtu.be/f_Rkh62Uwy0


וסרטון על אופנועי הסופר-ספורט של 2023:

https://youtu.be/UjONAlH3cXA?long=yes


איך הפכה וספה לקטנוע אייקוני?



בשנת 1946 החלה חברה איטלקית בשם פיאג'ו למכור קטנוע שיהפוך לבכיר הקטנועים בתבל. זאת על אף שלא היה הקטנוע הראשון בהיסטוריה. לכל כך הרבה הצלחה זכה קטנוע וספה (Vespa), עד שהוא הפך במקומות רבים לכינוי הגנרי לקטנוע. במילים אחרות, פעם קראו לקטנוע פשוט וספה, גם אם הוא היה מתוצרת אחרת.

אבל איך הגיע קטנוע קטן וזול למעמד אייקוני כל כך? - כנראה שהתשובה קשורה לתזמון ועיצוב. וספה הוא קטנוע איטלקי שהפך להיות מאוד פופולארי בארץ ובמדינות רבות אחרות בזמנו, כשסוד הצלחתו היה באיכות ובאמינות שלו, בצד המחיר הזול והנגיש לכל. הקטנוע המעולה, בעל המנוע האמין והחזק, הפך ללהיט אצל צעירים. במיוחד קנו אותו מי שמכונית הייתה מחוץ להישג-ידם.

אבל היה עוד מרכיב בהצלחה האדירה של הוספה. העיצוב שלו, בהתאם למסורת העיצוב האיטלקי, היה מעולה. גם ליד אופנועי ענק יקרים להפליא, הווספה נראתה פשוט מצוין. הקטנוע היה שימושי, בעל רווח בין הרגליים לנשיאת חפצים, סל קניות עמוס או תיקים גדולים ובו-בזמן בעל עיצוב מסוגנן ועכשווי תמיד. הוא הפך למראה הרטרו התמידי של עולם הקטנועים.

המפעל האיטלקי לקטנועים ואופנועים שיצר את הוספות הבין בכלכלה של צעירים. וספה הייתה קטנוע זוגי וכשנולד ילד, ניתן היה להוסיף לה "סירה" לקטנוע, כמו באופנועים הגדולים. זו מעין כורסה המחוברת אל הקטנוע בציר ויש לה גלגל נוסף משלה. הסירה הכילה נוסע נוסף, לא פעם את האימא והילד שבזרועותיה.


הנה ההיסטוריה של וספה:

https://youtu.be/se7QMHyg_X0


כך וספה נולדה מהמלחמה:

https://youtu.be/WF15ZbxWrxY


וספה פיאג'יו והתפתחותה:

https://youtu.be/M2Zp2X26C_M


ואמן ישראלי שעושה עיצוב מחלקים של וספות (עברית):

https://youtu.be/XtExgwKpvbM
מה עושה פעלולן אופנועים?



פעלולני אופנועים הם פעלולנים שמבצעים תרגילים מפחידים במיוחד תוך כדי נסיעה. הפעלולן ההודי גוגולוטו לאצ'ירם הוא כיום אחד הטובים שבהם. תוך כדי נהיגה על האופנוע הוא מבצע תרגילים מפחידים במיוחד, שמחייבים גם אומץ רב וגם שליטה מוחלטת באופנוע הכבד.

כמובן שאנו מזהירים לא לנסות תרגילים כאלה ודומיהם על הכביש או בכל מקום אחר. מדובר במקצוענים ואנשים שזו פרנסתם!


הנה הפעלולן ההודי גוגולוטו לאצ'ירם שעושה תרגילים שונים בעודו נוהג באופנוע:

http://youtu.be/JojJnnGOv_4


פעלולן בידורי שמראה מה עוד אפשר לעשות עם אופנוע משתולל:

https://youtu.be/PHdIECkvWt8?t=13s


אופנוענים פעלולנים קופצים עם האופנועים שלהם לביצועים לא נתפסים:

http://youtu.be/i53FngTUpOA


ומקצוען רוסי שמראה איך עריכת וידאו מעניינת הופכת את האקרובטיקה הזו למחול:

https://youtu.be/QH_GC9QbiYg
מה הסיפור של אופנועי קפה רייסר?



אופנוע הקפה רייסר (Cafe racer motorcycle) הוא סוג של אופנוע שנולד בשנות ה-60 של המאה ה-20. זה היה כשרוכבי אופנועים החלו להסב את האופנוע שלהם והמבנה שלו באופן עצמאי, לזרוק חלקים מיותרים ולהשאיר רק את מה שנחוץ.

המטרה הייתה ליצור אופנוע נייקד - כלומר אופנוע עירום ומדויק. הרוכבים עשו בעצם "קאסטום", התאמה של האופנוע לצורכיהם.

כדי להקטין את התנגדות הרוח הוחלף ההגה לכזה עם ידיות כידון נמוכות מאוד, נוסף משקף נמוך, מעין מסיכת חזית קדמית מסביב לפנס, מושב אופנוע הוגבה, הושטח והורחק מהידיות של הכידון כדי לכופף את גב הרוכב וליצור תנוחת ישיבה כפופה - בקיצור, המטרה הייתה מהירות יותר ויותר גבוהה - על אותו מנוע.

הם כיוונו לאופנוע קל, מינימליסטי וחלק, שיגיע למהירות של 100 מייל לשעה (פעם זה נחשב מהר...) ובעיקר על כבישים. לא פעם הם חצו את הרף של 100 מייל לשעה.

נסיעה מהירה עם החברה מאחור ושיער מתנפנף בדרך לבית קפה - לא פחות מאשר כלי רכב, ה"קפה רייסר" היה נעורים, מרד בהורים, גבריות צעירה וסגנון חיים.


#למה קפה רייסר?
הכינוי "קפה רייסר" דבק אז אפילו ברוכבים עצמם. הם רצו מלכתחילה לשפר את הביצועים של האופנוע שלהם כדי שישמש אותם למרוצים פיראטיים.

בעיקר בבריטניה של תחילת שנות ה-60, נהגו הצעירים האנגלים לערוך ביניהם מרוצים על כבישים רגילים. הם שדרגו את המהירות של אופנועי ה-BSA שלהם, או המצ'לס או הטריומף והתחרו במרוצים מאולתרים או ספונטניים - בין בתי הקפה שבצידי הדרכים הראשיות.

בתי קפה?

כן. אחד המרוצים הפופולריים אז היה "קפה רייסר", מרוץ נגד השעון של בית הקפה. הרעיון היה שהרוכב הוזנק למרוץ, ברגע שהתחילו לנגן שיר רוקנ'רול על מכונת התקליטים במזנון הדרכים שעל הדרך. היה עליו לרכוב לעבר המחלף הקרוב ולשוב לקפטריה, בית הקפה, בטרם הסתיים השיר.


#מה אחר כך?
ההתפתחות של הכבישים המהירים במערב ופתיחת מזנוני דרכים פופולריים בהם משכו את הרוכבים לאופנועים מהירים יותר ויותר.

בשנות ה-70 גילו יצרני אופנועים רבים גם הם את הסגמנט, את פלח השוק שאהב את האופנועים האלה. הם החלו להציג אז גרסאות מסחריות של אופנועי "קפה רייסר" שעוצבו כך מלכתחילה.

דגמי ה"קפה רייסר" המסחריים היו אטרקטיביים למי שלא ניחנו ביכולת טכנית להתאים את האופנוע שלהם בעצמם. בעשור ההוא הייתה להם פופולריות לא רעה.

אבל אז היפנים תקפו. היצרנים מארץ השמש העולה החלו למכור אופנועים בעלי 4 צילינדרים. הם היו חזקים מראש ולא נזקקו לשדרוגים.

די מהר היפנים גם פיתחו את אופנועי הספורט, שמראש היו בהם גלגלי הספורט, מיגון הרוח המובנה ותנוחת הישיבה הכפופה.

כך איבדו אופנועי הקפה רייסר את הבכורה לטובת דגמים חדשים, אופנועי ספורט על סטרואידים.

מאז יוצאים פה ושם אופנועי קפה רייסר, בעיקר כאופנועי רטרו מגניבים, לצעירים וצעירים ברוחם, שרוצים לשחזר את המראה העירום, הצעיר והחוויה של העשורים ההם. לא פעם גם "מקאסטמים" אופנוענים בעלי אמצעים ותשוקה את האופנועים שלהם ל"קפה רייסר". הרעיון חי וקיים כי מי מאיתנו לא חלם פעם להיות ג'יימס דין?


מהו קפה רייסר וקאסטום לאחד כזה:

https://youtu.be/OwfKSCiVcaI?t=1m40s


אופנועי קפה רייסר מקוסטמים, שהפכו לכאלה בטכנאות:

https://youtu.be/IQfVrwkmqas


אופנוע קפה רייסר מסחרי:

https://youtu.be/R7Hw65UvR2U


הסיבות הטובות להחזיק אופנוע קפה רייסר:

https://youtu.be/4RGB2pCq4e4?long=yes


וסרט תיעודי על עידן הקפה רייסר הבריטי:

https://youtu.be/AxfGRUUYRlQ?long=yes
מי בנה אופני קיטור?



בסוף המאה ה-19, עוד בטרם נולד האופנוע שאנו מכירים, זה שמונע על מנוע בנזין, ניסה בונה האופניים הצרפתי הנודע פְּיֶיר מִישֵאוֹ (Pierre Michaux) לבנות אופניים עם מנוע קיטור. מנוע הקיטור הזה היה מתקן גדול, כבד במיוחד ומסורבל שנבנה במרכז האופניים, בין הגלגלים.

אופנוע הקיטור הקדום והכבד הזה לא היה מעשי. לא ניתן היה לנסוע בו בצורה נוחה ולסחוב עליו את הפחם שדרוש היה לו לנסיעה. אבל הוא היה הרמז לאופנוע שיוולד מספר שנים לאחר מכן, כשהיצרן הגרמני דיימלר יחבר לאופניים את המנוע החדש והקל, שגם ניתן להניע בקלות - מנוע הבנזין.


הנה אופני הקיטור היסטוריות משנת 1902:

https://youtu.be/0gkgoNTBLdE


שחזור של אופני הקיטור של רופר האמריקני, שניסה לשפרם ומת תוך כדי נהיגה בהם:

https://youtu.be/5YB76S3jcDI


נסיון עממי לבנות אופני קיטור מודרניות ומלאי עשן:

https://youtu.be/CiJeHHGqSSw


ואופני קיטור מודרניות מסוג אחר:

https://youtu.be/2bPTqJtWpRc
מהם אופנועי המוטוקרוס שדוהרים רק בשטח?
מיהו האופנוען הנועז רובי מדיסון?
מהו האופנוע הכי גדול בעולם?
מהו האופנוע המעופף?
מהו האופנוע שלעולם לא נופל?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.