» «
אנדורו
מהם אופנועי אנדורו?



אופנוע אנדורו (Enduro motorcycle) הוא אחד מסוגי אופנועי השטח. בדרך כלל הוא יהיה מיועד למסלולים טבעיים שהתוואי שלהם משתנה.

האנדורו ישמש לא פעם לנסיעות בשטח הררי ומיוער, הכולל מגוון מכשולים. ביניהם יכולים להיות גזעי עצים, אבנים, סלעים, מהמורות, ירידות ועליות באורך משתנה ובזוויות שונות.

בניגוד למוטוקרוס, המותר לנסיעה רק בשטח, הוא מיוצר עם אביזרי רישוי ותקינה, מה שמאפשר לנסוע בו גם על כבישים ציבוריים, באופן חוקי.

האנדורו הוא אופנוע שטח מתון ומרוסן ביחס לאופנועי המוטוקרוס. בעוד לאחרונים כוח מתפרץ והם משתמשים בכל טווח הסל"ד, האנדורו אגרסיבי פחות.

כמו באופנועי מוטוקרוס גלגלי האנדורו הקדמיים יהיו בקוטר של 21 אינץ'. בגלגל האחורי הם לרוב יהיו קטנים באינץ' אחד, עם -18 אינץ' מאחור לעומת ה-19 של המוטוקרוס.

תיבת ההילוכים של אופנועי האנדורו נוטה להיות מורחבת. הוא הרי נוסע גם על כבישים והילוך שישי מורחב ביחס למוטוקרוס אינו נדיר. אם אופנועי מוטוקרוס כוללים תיבת הילוכים בת 4-5 הילוכים, האנדורו האופייני הוא בעל תיבת הילוכים בת 5-6 הילוכים.

באופן מובן, גם משקלו של האנדורו הוא מעט גבוה מזה של אופנועי המוטוקרוס. לא פעם משתמשים היצרנים באופנועי המוטוקרוס שלהם כבסיס. עליו הם יוסיפו את האביזרים שמחייב החוק וייצרו את אופנועי האנדורו שלהם.


#בארץ
אם אופנועי מוטוקרוס אסורים ביבוא לישראל, אופנועי האנדורו מורשים בייבוא לארץ והם אף זוכים לפופולריות רבה.

בנוסף לכך, בארץ גם מתקיימת מאז 1999 ליגת מרוצים מסודרת לאופנועי אנדורו. הליגה הזו מקיימת סבב מרוצים, בזה אחר זה, בכל רחבי הארץ.


הנה רוכבי אנדורו צעירים לומדים (עברית):

https://youtu.be/5roqIalXvpw


טיול דקאר במרוקו על אופנועי אנדורו:

https://youtu.be/urmFCtd7SiQ


אופנוען אנדורו צעיר שהוא אלוף (עברית):

https://youtu.be/A2PcGVk69xo


השוואת אופנועי אנדורו:

https://youtu.be/s-pAR_16f84


ואופנוע אנדורו למתחילים (עברית):

https://youtu.be/DC2esdcE030
אופנוע
מהו האופנוע ומי המציא אותו?



האופנוע הוא כלי תחבורה דו-גלגלי שיש לו מנוע. לרוב מיועד האופנוע לשאת נוסע אחד או שניים. במידה ורוצים להסיע בו יותר נוסעים, ניתן להתקין באופנוע סירה.

בשנת 1885 המציאו וילהלם מייבאך וגוטליב דיימלר הגרמניים מעין אופניים שהוצמד להם מנוע עזר קטן. זה היה מנוע בעירה פנימית שהפך את כלי הרכב הזה לאופנוע הראשון אי-פעם. אמנם 18 שנה לפני כן הוצג בארצות הברית כלי רכב דו גלגלי שהתבסס על מנוע קיטור, אבל שיטת הפעולה שלו היתה שונה ולא שימושית כמו זו של האופנוע עם מנוע הבעירה הפנימית של מייבאך.

האופנוע של דיימלר היה בעל מנוע שריפה פנימית עם צילינדר אחד. דיימלר פיתח בשבילו קרבורטור שהתיז את הדלק ישירות לתוך לוע היניקה. המנוע נישא בו על שילדת עץ שיועדה לנשיאת המנוע. אמנם לקרוא לו "אופנוע" יכול להחשב מוזר, שכן בנוסף לשני הגלגלים שלו, היו לאופנוע שלהם במרכזו שני גלגלי עזר נוספים.

עם זאת דיימלר ומייבאך היו הראשונים שעבדו על דגם של אופנוע ממונע. גם אם לא הייתה לנוהג בו יכולת של ממש להטות את האופנוע, בשל גלגלי העזר שהותקנו למנוע הכבד שלו, יכול הכלי הניסיוני שבנו ושמעולם לא יצא לשיווק מסחרי, להיחשב כאופנוע הממשי הראשון.

האופנוע הראשון שנמכר בעולם כמוצר לכל היה אופנוע מתוצרת "הילדברנד-וולפמילר" הגרמנית, שהחל להימכר בשנת 1894 ונמכרו מעל 1000 יחידות ממנו - לראשונה אופנוע בעל 2 גלגלים שנשאו מנוע ענקי והגיע למהירות של כמעט 40 קילומטרים לשעה.

בשנת 1920 הפכה חברת "הרלי-דייווידסון" האמריקאית לגדולה בעולם. חברה זו, שהחלה את פעילותה ב־1903 פעילה עד היום והאופנועים שלה נחשבים לאגדה.


הנה דיימלר, מי שביחד עם מייבאך נחשבים לממציאי האופנועים:

http://youtu.be/jwqghGs25cg


דגמים מוקדמים של האופנועים מסוף המאה ה-19 ותחילת ה-20:

https://youtu.be/F7TezK_4bVE


סרטון 120 שנים ליצרנית האופנועים הכי ותיקה שעוד קיימת, רויאל אנפילד:

https://youtu.be/fSQffPOmTfo

ומהאופניים עד לאופנועים המטורפים של ימינו - האבולוציה של האופנוע:

https://youtu.be/k1lw3JBnzqA


וכל סוגי האופנועים הקיימים:

https://youtu.be/erP9Jxr_M6w?long=yes
מלאכי הגיהנום
מיהם מלאכי הגיהנום?



ההלז איינג'לז, "מלאכי הגיהנום" (Hell's angels), הוא מועדון אופנוענים חשאי ויש שיאמרו מסוכן, אולי המסוכן בהיסטוריה. המלאכים הם אנשים מקועקעים שנוסעים על אופנועים גדולים ומרשימים, לרוב הארלי דייווידסון, לבושים במעילי עור או וסטים שחורים, עם הרבה תוויות ממותגות של הכנופייה הזו, שהפכה עם הזמן ממועדון רוכבים לקהילה עולמית של אופנוענים. סימן ההיכר שלהם, אגב, הוא גולגולת עם כנפיים שמסביבה רקום הכיתוב "מלאכי הגיהנום".

יש טענות, מגובות במי שפרשו מכנופיית האופנוענים הענקית והחזקה הזו, שהעידו שהיא הפכה עם הזמן מתאגיד חזק ובעל רשת סניפים בכל רחבי העולם המערבי, לגוף פשע המתפרנס מעסקים מפוקפקים ושולח ידו בפשע, סמים ואלימות. רבים יודעים לספר על רווחים בהיקפים עצומים ועסק כלכלי חזק מאד, המגלגל מיליוני דולרים בשנה. הם, אגב, רואים את עצמם כגוף שמתנגד לממשלות מושחתות ותאבות מלחמה..

הם לא פראיירים. אפילו שימוש בלי רשות בשמם, שנרשם כסימן רשום עולמי, יביא לאלימות קשה, במקרה הרע, או סתם בתביעה ענקית על הפרת זכויות יוצרים. את השם הזה הם קיבלו בקליפורניה של 1948, מטייס מפציץ קרב אמריקאי, שנלחם במלחמת העולם השנייה, והכיר את החברים המייסדים בארגון.

ואגב, גם אם התנהגותם בציבור היא לא פשוטה והם מרבים להפליץ ולספר בדיחות שחורות במקומות הומי אדם, כדי לשמור על עצמם בשליטה לא שותים החברים בכנופיית "מלאכי הגיהנום" אלכוהול בפומבי. טוב שיש לאנשים גבולות.


הנה כמה דברים שאסור לעשות במלאכי הגיהנום:

http://youtu.be/jkljFMeZoR0


מלאכי הגיהנום:

http://youtu.be/hjAWYiQM83E


הסמלים, האביזרים והכסף הגדול של מלאכי הגיהנום:

http://youtu.be/S3hUA2NElOs


סרט של רבע שעה על חברי מלאכי הגהנום:

http://youtu.be/2Y5nOs8qshM


מסע של החבורה על הכבישים:

http://youtu.be/z5f7zM4xDe0


לוויה של חבר בכנופיה:

http://youtu.be/JF4ocvJ1n_I


ושיר מסדרה שנעשתה עליהם:

http://youtu.be/-jl0_VQs3As
אופנוע ספורט
מהו אופנוע ספורט?



אופנועי ספורט (Sports motorcycle הנקרא גם sports bike) הם אופנועים דינמיים המגיעים למהירויות גבוהות תוך שמירה על נסיעה חלקה ויציבה לאורך כל הרכיבה עליהם.

אופנועי ספורט אמיתיים מתאפיינים במעטה פלסטיק ססגוני ובמנוע עם ארבעה צילינדרים המאפשר סקאלה מרשימה של יכולת וייעוד.

אלה אופנועים שתוכננו להאצה מהירה, מהירות נסיעה גבוהה, יכולות בלימה ופניות במסלולי מירוץ וכבישים סלולים של אספלט ובטון.

בתכנונם של אופנועי ספורט העדיפו היצרנים את הביצועים שלהם על פני אלמנטים כמו נוחות, חסכון בדלק או אחסון.


#תולדות אופנועי הספורט
בשנת 1969 סימן אופנוע ההונדה CB750 עלייה מרשימה במהירות ובכוח של אופנועי הספורט הפרקטיים, שגם מחירם הסביר הפך אותם אז זמינים לשוק רחב ועממי יחסית.

היסטורית, אופנועי הספורט החזקים שהגיעו מיצרנים יפניים החל משנות השבעים החליפו את אופנועי הקפה רייסר כאופנועים מהירים במיוחד. הם הוצעו מראש עם מאפיינים כמו מיגון רוח ותנוחת ישיבה מתאימה ולא חייבו שינוי של אופנוע אחר.

בשנות ה-80 אופנועי הספורט שופרו עד שכמעט ולא ניתן היה להבחין בינם לבין אופנועי מירוץ.

בשנות ה-90 ואילך התגוון שוק אופני הספורט. לסגנון מרוצי הכביש המוכר של אופני הספורט נוספו אז וריאציות חדשות. ביניהן בלטו אופנועי הנייקד (אופנועים עירומים) ואופנועי סטריט פייטר (Streetfighter).


#טיפוסים של אופנועי ספורט
יש כמה טיפוסים או דרגות של אופנועי ספורט:

אופנוע ספורט קל משקל - שהוא אופנוע ברמת כניסה. למשל אופנוע הספורט קל המשקל Kawasaki Ninja 250R.

אופנוע ספורט משקל בינוני - אופנוע ספורט על, הנקרא "אופנוע סופרספורט" (Supersport). למשל הטריומף דייטונה 675 טריפל שסווג כאופנוע ספורט-על במשקל בינוני.

אופנוע ספורט סופרבייק (Superbike) - אופנוע ספורט בעל 1,000 סמ"ק או יותר. לדוגמה אופנוע ימאהה YZF-R1 המציע 998 סמ"ק של מנוע.

רבים מדגמי הסופרספורט והסופרבייק מתחרים במרוצי אופנועים.


הנה אופנועי הספורט:

https://youtu.be/4Itwj06k0qw


אופנוע ספורט על המסלול:

https://youtu.be/8LWrNg-yuGA


אל תרכבו את זה בבית:

https://youtu.be/KcIAyfrl7Pw

אופנועים

הרלי-דייווידסון
מה הופך את הארלי דייווידסון למלך האופנועים?



בין טוב להכי טוב מפריד לא פעם מרחק עצום. את הכלל הזה זוכרים על מי שניסו לעקוף אופנוע מיתולוגי ששמו הארלי דייווידסון (Harley-Davidson). במהלך השנים, זכה האופנוע הכבד הזה למעמד של אייקון תרבותי. כבר שנים, מאז הסרט "אדם בעקבות גורלו" של שנות ה-60, הוא מגלם את החופש וחוסר המחויבות המוחלט.

הוא עבר תהפוכות אינספור ועקפו אותו בסיבוב, תרתי משמע, יצרנים יפאניים עם מפלצות מודרניות של אופנועים, אבל המעמד ומראה הרטרו האייקוני שלו, ההיסטוריה האמריקאית כפי שהיא מוצגת בסרטים, ותדמית ה"דספראדוס", "מלאכי גיהנום" וה"חופשיים על גלגלים" - כל אלה ניצחו לבסוף. ממפעל אמריקאי מצליח, שהפך למפעל כושל, הוא שב והתרומם להיות שוב יצרן האופנועים האמריקאי המוביל ולהיות לאגדה.

סיפורו של ההרלי מתחיל בראשית המאה ה-20, כשהמכונאי הצעיר ויליאם הארלי ושלישיית האחים דייוידסון ממילווקי שבארצות הברית בונים את האופנוע הראשון שלהם. מדובר בלא יותר מאופניים עם מנוע עזר זעיר, אבל החבורה לא עוצרת בקטן ודי מהר הם הופכים למפעל משגשג שבשנות ה-40 כבר מייצר כמעט 100 אלף אופנועים לצבא האמריקאי הנלחם במלחמת העולם השנייה. בין השאר לומדים בהרלי אז את מבנה המנוע וגל ההינע של אופנועי BMW הגרמניים ומשפרים את האופנועים שלהם מאד.

כיום, גם אם מחירם מטורף (80־220 אלף שקל), אופנועי הארלי דיווידסון ממשיכים להיתפס כנחשקים ביותר אצל צעירים, אבל עוד יותר אצל צעירים ברוחם, גברים בגיל מעל 40...

באופן פרדוקסלי חייב ההרלי לא מעט מהפרסום שלו למועדון האופנועים המצטלם היטב של "מלאכי הגיהנום", זה שבעבר גרם לו לנזקים תדמיתיים קשים. אם פעם ניסתה החברה להתנער מכל קשר לדימוי האלים והנוקשה של אותה חבורה כוחנית וחזקה, שהתיישבה על האופנוע שלה ומתעקשת לבחור רק בו, היום היא כבר מבינה שאולי החב'רה המקועקעים האלה, על אף ריח האלכוהול והקעקועים המרתיעים, לא כל כך מזיקים לעסקים...


הנה מפעל האופנועים של הארלי דיווידסון:

https://youtu.be/rFDAzRRCu2I


תולדות אופנועי הארלי דייווידסון והמנועים המטורפים שלהם:

https://youtu.be/zwud-2RKwA0


אי אפשר להבין את הסיפור בלי לראות את הקהילות של הארלי (עברית):

https://youtu.be/WaAMgV3un7c


קטע מסרט על דגם חדש של הארלי בימי השפל הגדול:

https://youtu.be/JGhDsqo8G3M


פרסומת לדגם שמיועד לצעירים:

https://youtu.be/5ixPmvUMnkA


הרלי דייווידסון במצגת וידאו של הדגמים לאורך השנים:

https://youtu.be/gAyEwvVgI3o


המונגולים מסאן דייגו - אחד ממועדוני הרלי רבים בעולם:

https://youtu.be/bZsGXasR8zU


הצליל של ההרלי:

https://youtu.be/31GBuRHxsDo


קבוצה של 600 מלאכי גיהנום על הארלים:

https://youtu.be/8oSHV9BwPZg


קבוצת הישראלים שמטיילים על הארליז (עברית):

https://youtu.be/saW0_Jctdd8?long=yes


וסרט תיעודי על תולדות האופנוע האגדי:

https://youtu.be/OFDIZKps_VI?long=yes
רויאל אנפילד
מיהו יצרן האופנועים הוותיק בעולם שעדיין מייצר?



אופנועי רויאל אנפילד (Royal Enfield) הבריטיים מיוצרים מאז 1901, כמה שנים לפני כל חברה אחרת שעדיין פעילה.

החברה שמייצרת היום רק בהודו והיא גם בבעלות הודית, מתרכזת באופנועי רטרו. אלה מזכירים את האופנועים שייצרה בשנות ה-40 וה-50 של המאה הקודמת, גם כשהם חדשים לחלוטין.

אם ב-1901 רויאל אנפילד ייצרה גם כלי רכב, אופניים ונשק, מ-1933 היא התחילה בייצור של ה"בולט", האופנוע ששרד הכי הרבה זמן, עד 2020 הוא יוצר על ידה. ב-1971 היא נסגרה לרגע, כמו מותגים מוטוריים רבים בבריטניה, אבל בתת היבשת הענקית של הודו היא המשיכה לפעול ובשנות ה-90 אף עברה לבעלות של ענקית הרכב ההודית אייכר (Eicher).

בשנים האחרונות רויאל אנפילד התאימה את עצמה לסטנדרטים הבטיחותיים האירופיים, כדי להפוך לחברה עולמית שתתחרה במותגים היפניים עם תמורה מעולה למחיר, או במילים פשוטות - עם מוצרי איכות הנמכרים במחירים נגישים במיוחד.

ההיסטוריה של רויאל אנפילד מעניינת. היא לא הייתה האופנוע הראשון שנמכר בעולם, תואר שמחזיקה "הילדברנד-וולפמילר" הגרמנית. היא הקדימנ את רויאל אנפילד בשנים בודדות, אבל לא שרדה את השנים.

אגב, חברת "הרלי-דייווידסון" האמריקאית עתידה להפוך לגדולה בעולם בשנת 1920 וגם היא פעילה עד היום. גם הרלי מייצרת אופנועי רטרו, יוקרתיים ומוחמאים אף יותר, אבל היא החלה את פעילותה שנתיים אחרי אנפילד, בשנת 1903.


הנה סרטון שהוציאה החברה לרגל 120 שנים למותג רויאל אנפילד:

https://youtu.be/fSQffPOmTfo


האופנוע הקלאסי שולט בהודו (עברית):

https://youtu.be/wFMfFXXFqLE


כשהגיע לארץ ב-2010 (עברית):

https://youtu.be/qpE6zBuxY28


הקונטיננטל 650 מהאופנועים הידועים של רויאל אנפילד:

https://youtu.be/DjkJXsGzndY


הרויאל אנפילד מטאור 350 - הרטרו החדש והמוחמא (עברית):

https://youtu.be/FWSVi3v4E9w


נזיר דתי בהודו מברך רויאל אנפילד חדש:

https://youtu.be/Z_DDIpbizMQ


וסרטון תיעודי על אופנועים רויאל אנפילד:

https://youtu.be/xxdF6KTPYZE?long=yes
אופנוע עם סירה
לאיפה נעלם האופנוע עם סירה?



העולם נחשף אליהם בגדול בסרטים על וממלחמת השנייה. מראות אופנועים הללו, אופנוע עם סירה (Side Car) שעליו נוסעים חיילים גרמנים, היה מראה מפחיד ולא אהוב, בלשון המעטה.

אבל האופנוע עם הסירה הוא אחד מכלי הרכב הכי משפחתיים וקלאסיים שיש. מאפיינת אותו כמובן ה"סירה", אותו תא בעל גלגל נוסף, שמותקן לצידו של אופנוע רגיל ובו מושב לנוסע שלישי.

בשנות ה-50 של המאה ה-20 שימשו אופנועי סירה כתחליפים עממיים וחסכוניים למכונית. כיום הם נדירים, אם כי הטרנד של אופנועים מודרניים המיוצרים מחדש או במראה רטרו שפופולרי בקרב חובבי האופנועים הקלאסיים מחזיר גם אותם פה ושם לכבישים.

אגב, הגלגל הנוסף מאפשר לאופנוע להשאר זקוף גם כשאינו בנסיעה. הגלגל הזה גם מגדיל את היציבות של האופנוע, אבל במהירות גבוהה גם מפחית את יכולת התמרון שלו.


הנה תולדות אופנוע הסירה ואופנועי סירה רוסיים שחוזרים לשוק הבינלאומי:

https://youtu.be/_MyNlQq22ns


האופנוע בעל סירה שעלה לארץ (עברית):

https://youtu.be/iNkjLEq2E7o


אופנועי סירה מכל הסוגים והמינים ביחד:

https://youtu.be/lcCpEZZxx8o


וסרטון ארוך יותר על טיול באופנוע סירה:

https://youtu.be/fKiFeJQwUmE?long=yes
אופנוע חשמלי
מי פיתח אופנוע חשמלי?



מכוניות חשמליות כבר יש. גם קטנועים חשמליים כבר נוסעים ברחובות הערים. אבל אופנועים, אותם דו-גלגליים עתירי כוח ומהירות, לא כל כך בקלות הופכים חשמליים. מגבלות היכולת של המנוע החשמלי ובמיוחד של המצברים של ההווה, לא מאפשרים ליצור אופנוע חזק מספיק שהוא גם חשמלי.

מיזמים רבים וחברות רכב מנסים ליצור את אופנוע העתיד החשמלי. זה עשוי להיות אחד המוצרים המצליחים שלהם, אם רק יתגברו על מכשולים טכנולוגיים העומדים בפניהם.

כיום כבר נחשף אופנוע חשמלי (Electric motorcycle) איכותי, אם כי הוא עדיין צריך לעשות דרך, תרתי משמע, בכדי להגיע לביצועים של אופנועי הדלק המהירים והחזקים.


הנה האופנוע החשמלי שמתכננת טסלה:

https://youtu.be/dUkfFJcAXGw


רעיון לאופנוע עתידני נוסף:

http://youtu.be/NFJPNBg0y0w


אופנוע אדוונצ'ר חשמלי שנמכר (עברית):

https://youtu.be/Lg2NwYXDWTE


סרטון מקיף על האופנוע החשמלי של טסלה:

https://youtu.be/y6aSD551VFQ?long=yes


וכמה מהאופנועים האלקטרוניים שכבר נמכרים:

https://youtu.be/zVV08B4fI4o?long=yes


קיר המוות
איך לא נופלים האופנועים בקיר המוות?



קיר המוות הוא מופע מפחיד שבו נהגים על אופנועים ומכוניות נוהגים על גבי קיר אנכי במעגלים, מבלי ליפול. המופע המפחיד מתבסס על הכוח הצנטריפוגלי, מהכוחות פיזיקליים שמושכים את כלי הרכב אל קיר המוות ולא אל הקרקע.

מה שמאפשר לכלי רכב לנסוע על קירות קיר המוות ולא ליפול היא גם צורת העיגול שלו, מה שמאפשר נסיעה בלולאה שלא נגמרת ועוד נסיעה במהירויות גבוהות.

אבל איך נסיעה מהירה מונעת נפילה?

אז העובדה הפיזיקלית המעניינת היא שמהירות הרכב הגבוהה מאפילה על כוח הכבידה, הוא כוח המשיכה של כדור הארץ. זה קורה בזכות כוח ההתמדה, שגורם למכונית להמשיך ולנסוע על הקיר מבלי ליפול.

ואגב - אל תנסו את זה בבית! - גם בקרב המקצוענים של קיר המוות, נספו רבים מהם בזמן העבודה.


הנה קיר המוות וכוח ההתמדה שמאפשר לאופנוע ולמטבע להמשיך ולנוע ולא ליפול למרכז:

http://youtu.be/ZgVjjG182-Q?t=9s


משפחה שעושה דברים מפחידים על קיר מוות:

http://youtu.be/9H4jUptw4Vk


ואיך יוסי בנאי קשור לזה?

https://youtu.be/QcdlGjAP0xs
מהם אופנועי הקאסטום?



אחד הטרנדים המתפתחים בעולם האופנוענות הוא של בניית אופנועי קאסטום (Custom motorcycles). אלו אופנועים שבעליהם שינו אותם ודיגמו את האופנוע שברשותם, לפי הצרכים והחלומות שלהם וכמובן לפי יכולתם הכלכלית.

האופנועים הפרסונליים האלה מזוהים בדרך כלל בשפע קישוטי ניקל מוכספים שבהם, אבל בניגוד לעניין הסגנוני כמזהה של אופנועי הקאסטום, הכוונה ב"קיסטום", ההתאמה האישית, היא להתאמת האופנוע ובנייתו בסגנון אישי וייחודי, הפיכתו ל"וואן אוף" ("one of a kind"), כלומר אופנוע יחיד מסוגו ויצירה חד-פעמית של בעליו.

אופנוע הקאסטום כשמו כן הוא, אופנוע מותאם אישית. מדובר בסוג של אופנועים בן ניתן להזמין לפי העדפה אישית את צורת הכידון, צורת הפנסים, מיכל הדלק, סכמת הצבעים, אורך המתלים, חלקי הכרום, האביזרים המועדפים ועוד המון מרכיבים.

אמנם במקור הם היו אופנועים שעברו שינויים, אבל לא פעם מדובר באופנועים שכבר בעת ההזמנה כחדשים ניתן להתאים אישית. השאיפה היא מן הסתם שכל אחד יוכל לקבל את אופנוע החלומות שלו.

ומנגד - הרצון של הבעלים שלא יהיו שני אופנועים שהם דומים זה לזה.

על פי המסורת האמריקאית הארוכה יחסית, רבים מזהים את הארלי דייווידסון כיצרנית הכי בולטת של אופנועי הקסטום, אך עם השנים הצטרפו לשוק הקאסטומים יצרנים נוספים, בעיקר מיפן. הוותיקים נוטים לזלזל בהם ולהביט עליהם מלמעלה, אבל מצטרפים חדשים, משוחררים מענייני העבר וגם מי שנאלצים להתפשר בשל אילוצים כלכליים, נוטים להיות פחות ציניים ויותר פתוחים.


הנה אחד מבוני אופנועי הקאסטום (עברית):

https://youtu.be/BTL_i91klpY


סוגים של אופנועי קאסטום:

https://youtu.be/R5AtUMTuYgY


כך יוצרים או "מקאסטמים" אופנוע קאסטום:

https://youtu.be/kSbzPwe_l5U


כל אחד הוא יחיד מיוחד - מועדון הקאסטום יוצא לטיול:

https://youtu.be/IMLb1muuk5s


והתאמת אופנוע פשוט בהודו לקאסטום מרגש:

https://youtu.be/oxezKM5NLdo?long=yes
מהו מוטו ג'י פי, מרוץ האופנועים החשוב בעולם?



מרוץ האופנועים המוביל בעולם בחשיבותו הוא מרוץ ה-MotoGP. זה המרוץ הנחשב ביותר בעולם והיוקרתי מבין מרוצי האופנועים - או במילים פשוטות: MotoGP הוא אליפות העולם לאופנועי מרוץ.

למעשה מדובר בשלושה מרוצים שונים, הנערכים במסגרת אליפות שנתית בינלאומית, מאז שנת 1949 ומכונים כיום בשם הכולל MotoGP.

מרוצי ה-GP מתקיימים בשלוש קטגוריות, המחולקות לפי נפחי המנוע של האופנועים.

מקור ראשי התיבות GP הוא מצרפתית. השם "גרנד פרי" משמעותו "הפרס הגדול" והוא משמש לתחרויות בתחומים נוספים. ה-Moto הוא כמובן קיצור של מוטורסייקל, אופנוע באנגלית.

בשנת 2021 פרש מהמרוצים ולנטינו רוסי האיטלקי, מי שנחשב לאלוף המוביל בעולם ה-GP במשך 25 שנה, מאז 1996.


#הזמן. המקום.
מרוצי ה-MotoGP נערכים בכל שנה, בעונת מרוצים שנמשכת כחצי שנה.

מרבית המרוצים הללו נערכים בדרך כלל באירופה. אך לפעמים גם במדינות מזרח אסיה ודרום אמריקה, כמו גם אוסטרליה ויפן. בארצות הברית, בה הקהל פחות מתחבר לסדרה, נערכים לעתים מרוצי GP, אבל משמעותית פחות.


#האירוע
בדרך כלל כל אירוע של מרוצי אופנועי ה"גרנד פרי" יכלול 3 ימים בסופשבוע שלם, מיום שישי ועד ראשון.

בעוד ששני הימים הראשונים מוקדשים לאימונים ולמקצי דירוג לקראת המרוצים המובילים, רצף המרוצים בכל הקטגוריות יתקיים תמיד ביום האחרון.


#האופנועים
אופנועי ה-Moto GP הם אופנועי המירוץ הטובים ביותר בעולם ומיוצרים מהחומרים הטובים והמתאימים ביותר למירוצים. הם מיישמים לא מעט טכנולוגיות חדישות במיוחד, הרבה לפני שיגיעו, אם בכלל יגיעו לכביש הציבורי.

כי האופנועים המתחרים במרוצי גרנד פרי הם אבות טיפוס שנבנים במיוחד לתחרות ולא מיועדים לשימוש אחר.

מכיוון שהיצרנים משתמשים במירוצים הללו כדי לבחון, לנסות ולהדגים טכנולוגיות ומרכיבים חדשים ואף פורצי דרך, לא פעם עשויים אופנועי גרנד פרי לכלול מרכיבים שיעילותם לא ודאית או במקרים נדירים גם כאלו שמקנים לאופנוע יכולות קיצוניות ואף מסוכנות.

במקרים שונים בעבר נאסר על יצרני אופנועים שפותחו לתחרויות הגרנד פרי להשתמש בדגם המירוץ כבסיס ישיר לאופנוע המיועד לנסיעה בכבישים ציבוריים.


הנה פרסומת לשידורים ממרוץ המוטו GP (עברית):

https://youtu.be/6dohi8a-Eyk


הסכנות (עברית):

https://youtu.be/DBP9esVKjpQ


המסלול אל מרוצי ה-Moto GP (עברית):

https://youtu.be/YjqKOm8ljJ0


ולנטינו רוסי - מהאלופים הגדולים ששלט 25 שנה ב-GP:

https://youtu.be/F6-5W3UguBQ?long=yes
מהו אופנוע קרוזר?



אופנועי קרוזר (Cruiser motorcycle) כשמם כן הם - אופנועי טיול והנאה ולא אופנועים שגומעים כבישים מהירים במהירות מטורפת.

אם המסורת של הרייסרים היא בריטית והספורט יפנית - הקרוזרים הם אופנועים בסגנון האמריקאי של שנות ה-30 עד ה-60.

אופנוע קרוזר קלאסי מתאפיין במושב נמוך יחסית, חמוקים מעוגלים, חלקי כרום נוצצים וכמעט תמיד הוא יהיה הפחות מהיר מבין האופנועים שמסביבו.

הקרוזרים הם "אולד סטייל", עם לא הרבה כוחות סוס (למעט סגמנט ה"פאואר קרוזרים" המועשר היטב). חיצונית, עם מראה רטרו מכובד ונוסטלגי, הם מושכים תשומת לב מהסביבה ולרוב מתאפיינים במראה אטרקטיווי ונהנתני משהו.

ברבים מהקרוזרים הקלאסיים תנוחת הרכיבה היא די מעייפת. במיוחד אם מוסיפים לזה את המאפיינים של הקרוזר הקלאסי והכבד, כמו הרגליים השלוחות קדימה, הידיים הפרושות ומורמות לכידון הגבוה וכמובן - היעדר מיגון הרוח.

אגב, העניין האחרון הופך את הנסיעה המהירה בקרוזר לפחות נעימה, במיוחד לאורך זמן. ואכן, הקרוזר לא מיועד לנסיעה מהירה מדי בסגנון הרייסר או אופנועי הספורט, אלא לטיול שליו בסביבה כפרית, שלא קשורה בכלל לאוטוסטרדות ולדרכים מהירות.

באופן טבעי משהו, מי שאינם אופנוענים תופסים את הקרוזרים בתור הארלי דייווידסון. הם רואים קרוזר, במיוחד אם הוא שחור אבל לא רק, וחושבים שהוא הארלי. אז נכון, הארלי הוא השם הראשון שעולה כשרואים קרוזר. הם האופנועים המוכרים ביותר בסיגמנט, לפחות אצל מי שאינם בעולם האופנועים.

רבים מה"קרוזרים" הם אופנועי קאסטום גדולים וכבדים ומשודרגי טכנולוגיה. החדשים דוגמת הארלי דיווידסון ספורטסטר S, טריומף רוקט 3 או הצ'לנג'ר של אינדיאן הן חיות מרגשות. יש גם דור חדש, לא עושה עניין וקליל נהיגה, כמו המטאור 350 של רויאל אנפילד, אבל הרוב רציני וכבד הרבה יותר.


הנה ה-Challenger - אופנוע קרוזר נוסף של Indian:

https://youtu.be/0R4Y5N9iASw


הארלי דיווידסון ספורטסטר S

https://youtu.be/AReiyu6W4eI


סוזוקי אינטרודר הוא אופנוע קרוזר קלאסי:

https://youtu.be/JLe7yJh11f4


טריומף רוקט 3:

https://youtu.be/WOCBhjebuaY


קרוזר נגיש - המטאור 350:

https://youtu.be/NhffcQdpFPA


שהוא גם לעיר:

https://youtu.be/mDRptsCVtdE
איך הפכה וספה לקטנוע אייקוני?



בשנת 1946 החלה חברה איטלקית בשם פיאג'ו למכור קטנוע שיהפוך לבכיר הקטנועים בתבל. זאת על אף שלא היה הקטנוע הראשון בהיסטוריה. לכל כך הרבה הצלחה זכה קטנוע וספה (Vespa), עד שהוא הפך במקומות רבים לכינוי הגנרי לקטנוע. במילים אחרות, פעם קראו לקטנוע פשוט וספה, גם אם הוא היה מתוצרת אחרת.

אבל איך הגיע קטנוע קטן וזול למעמד אייקוני כל כך? - כנראה שהתשובה קשורה לתזמון ועיצוב. וספה הוא קטנוע איטלקי שהפך להיות מאוד פופולארי בארץ ובמדינות רבות אחרות בזמנו, כשסוד הצלחתו היה באיכות ובאמינות שלו, בצד המחיר הזול והנגיש לכל. הקטנוע המעולה, בעל המנוע האמין והחזק, הפך ללהיט אצל צעירים. במיוחד קנו אותו מי שמכונית הייתה מחוץ להישג-ידם.

אבל היה עוד מרכיב בהצלחה האדירה של הוספה. העיצוב שלו, בהתאם למסורת העיצוב האיטלקי, היה מעולה. גם ליד אופנועי ענק יקרים להפליא, הווספה נראתה פשוט מצוין. הקטנוע היה שימושי, בעל רווח בין הרגליים לנשיאת חפצים, סל קניות עמוס או תיקים גדולים ובו-בזמן בעל עיצוב מסוגנן ועכשווי תמיד. הוא הפך למראה הרטרו התמידי של עולם הקטנועים.

המפעל האיטלקי לקטנועים ואופנועים שיצר את הוספות הבין בכלכלה של צעירים. וספה הייתה קטנוע זוגי וכשנולד ילד, ניתן היה להוסיף לה "סירה" לקטנוע, כמו באופנועים הגדולים. זו מעין כורסה המחוברת אל הקטנוע בציר ויש לה גלגל נוסף משלה. הסירה הכילה נוסע נוסף, לא פעם את האימא והילד שבזרועותיה.


הנה ההיסטוריה של וספה:

https://youtu.be/se7QMHyg_X0


כך וספה נולדה מהמלחמה:

https://youtu.be/WF15ZbxWrxY


וספה פיאג'יו והתפתחותה:

https://youtu.be/M2Zp2X26C_M


ואמן ישראלי שעושה עיצוב מחלקים של וספות (עברית):

https://youtu.be/XtExgwKpvbM
מה הסיפור של אופנועי קפה רייסר?



אופנוע הקפה רייסר (Cafe racer motorcycle) הוא סוג של אופנוע שנולד בשנות ה-60 של המאה ה-20. זה היה כשרוכבי אופנועים החלו להסב את האופנוע שלהם והמבנה שלו באופן עצמאי, לזרוק חלקים מיותרים ולהשאיר רק את מה שנחוץ.

המטרה הייתה ליצור אופנוע נייקד - כלומר אופנוע עירום ומדויק. הרוכבים עשו בעצם "קאסטום", התאמה של האופנוע לצורכיהם.

כדי להקטין את התנגדות הרוח הוחלף ההגה לכזה עם ידיות כידון נמוכות מאוד, נוסף משקף נמוך, מעין מסיכת חזית קדמית מסביב לפנס, מושב אופנוע הוגבה, הושטח והורחק מהידיות של הכידון כדי לכופף את גב הרוכב וליצור תנוחת ישיבה כפופה - בקיצור, המטרה הייתה מהירות יותר ויותר גבוהה - על אותו מנוע.

הם כיוונו לאופנוע קל, מינימליסטי וחלק, שיגיע למהירות של 100 מייל לשעה (פעם זה נחשב מהר...) ובעיקר על כבישים. לא פעם הם חצו את הרף של 100 מייל לשעה.

נסיעה מהירה עם החברה מאחור ושיער מתנפנף בדרך לבית קפה - לא פחות מאשר כלי רכב, ה"קפה רייסר" היה נעורים, מרד בהורים, גבריות צעירה וסגנון חיים.


#למה קפה רייסר?
הכינוי "קפה רייסר" דבק אז אפילו ברוכבים עצמם. הם רצו מלכתחילה לשפר את הביצועים של האופנוע שלהם כדי שישמש אותם למרוצים פיראטיים.

בעיקר בבריטניה של תחילת שנות ה-60, נהגו הצעירים האנגלים לערוך ביניהם מרוצים על כבישים רגילים. הם שדרגו את המהירות של אופנועי ה-BSA שלהם, או המצ'לס או הטריומף והתחרו במרוצים מאולתרים או ספונטניים - בין בתי הקפה שבצידי הדרכים הראשיות.

בתי קפה?

כן. אחד המרוצים הפופולריים אז היה "קפה רייסר", מרוץ נגד השעון של בית הקפה. הרעיון היה שהרוכב הוזנק למרוץ, ברגע שהתחילו לנגן שיר רוקנ'רול על מכונת התקליטים במזנון הדרכים שעל הדרך. היה עליו לרכוב לעבר המחלף הקרוב ולשוב לקפטריה, בית הקפה, בטרם הסתיים השיר.


#מה אחר כך?
ההתפתחות של הכבישים המהירים במערב ופתיחת מזנוני דרכים פופולריים בהם משכו את הרוכבים לאופנועים מהירים יותר ויותר.

בשנות ה-70 גילו יצרני אופנועים רבים גם הם את הסגמנט, את פלח השוק שאהב את האופנועים האלה. הם החלו להציג אז גרסאות מסחריות של אופנועי "קפה רייסר" שעוצבו כך מלכתחילה.

דגמי ה"קפה רייסר" המסחריים היו אטרקטיביים למי שלא ניחנו ביכולת טכנית להתאים את האופנוע שלהם בעצמם. בעשור ההוא הייתה להם פופולריות לא רעה.

אבל אז היפנים תקפו. היצרנים מארץ השמש העולה החלו למכור אופנועים בעלי 4 צילינדרים. הם היו חזקים מראש ולא נזקקו לשדרוגים.

די מהר היפנים גם פיתחו את אופנועי הספורט, שמראש היו בהם גלגלי הספורט, מיגון הרוח המובנה ותנוחת הישיבה הכפופה.

כך איבדו אופנועי הקפה רייסר את הבכורה לטובת דגמים חדשים, אופנועי ספורט על סטרואידים.

מאז יוצאים פה ושם אופנועי קפה רייסר, בעיקר כאופנועי רטרו מגניבים, לצעירים וצעירים ברוחם, שרוצים לשחזר את המראה העירום, הצעיר והחוויה של העשורים ההם. לא פעם גם "מקאסטמים" אופנוענים בעלי אמצעים ותשוקה את האופנועים שלהם ל"קפה רייסר". הרעיון חי וקיים כי מי מאיתנו לא חלם פעם להיות ג'יימס דין?


מהו קפה רייסר וקאסטום לאחד כזה:

https://youtu.be/OwfKSCiVcaI?t=1m40s


אופנועי קפה רייסר מקוסטמים, שהפכו לכאלה בטכנאות:

https://youtu.be/IQfVrwkmqas


אופנוע קפה רייסר מסחרי:

https://youtu.be/R7Hw65UvR2U


הסיבות הטובות להחזיק אופנוע קפה רייסר:

https://youtu.be/4RGB2pCq4e4?long=yes


וסרט תיעודי על עידן הקפה רייסר הבריטי:

https://youtu.be/AxfGRUUYRlQ?long=yes
מה עושה פעלולן אופנועים?



פעלולני אופנועים הם פעלולנים שמבצעים תרגילים מפחידים במיוחד תוך כדי נסיעה. הפעלולן ההודי גוגולוטו לאצ'ירם הוא כיום אחד הטובים שבהם. תוך כדי נהיגה על האופנוע הוא מבצע תרגילים מפחידים במיוחד, שמחייבים גם אומץ רב וגם שליטה מוחלטת באופנוע הכבד.

כמובן שאנו מזהירים לא לנסות תרגילים כאלה ודומיהם על הכביש או בכל מקום אחר. מדובר במקצוענים ואנשים שזו פרנסתם!


הנה הפעלולן ההודי גוגולוטו לאצ'ירם שעושה תרגילים שונים בעודו נוהג באופנוע:

http://youtu.be/JojJnnGOv_4


פעלולן בידורי שמראה מה עוד אפשר לעשות עם אופנוע משתולל:

https://youtu.be/PHdIECkvWt8?t=13s


אופנוענים פעלולנים קופצים עם האופנועים שלהם לביצועים לא נתפסים:

http://youtu.be/i53FngTUpOA


ומקצוען רוסי שמראה איך עריכת וידאו מעניינת הופכת את האקרובטיקה הזו למחול:

https://youtu.be/QH_GC9QbiYg
מהם אופנועי המוטוקרוס שדוהרים בשטח?



אופנועי מוטוקרוס (Motocross motorcycles) הם אופנועים המיועדים לרכיבת שטח בתנאים מהקלים ביותר ועד הכי קשים. הרכיבה האופיינית על מוטוקרוס במסלולים אלו מלווה בדרך כלל בקפיצות רבות לגובה של האופנוע.

האופנועים הללו הם סוג של אופנועי שטח המשלבים קפיצות, מעבר על רמפות, נסיעה על גבעות תלולות ומחליקות ועוד.

לאופנועי המוטוקרס מנועים חזקים, בעלי צילינדר אחד בדרך כלל, בנפחים שבין 50 ל-700 סמ"ק, עם אופי מתפרץ שבו המומנט מתקבל רק בסל"ד גבוה.

מתלווים אליהם תיבת הילוכים בת רק 4–5 הילוכים, מתלים וקפיצים חזקים המסייעים לבלימת זעזועים וליכולת נחיתה מקפיצות גבוהות.

בשל השינויים הרבים באופנועי המוטוקרוס, לעומת אופנועי שטח מסוגים אחרים, הם מיועדים לפי החוק רק לנסיעה במסלולים המיועדים להם בלבד ואין לרכוב עליהם בכביש ציבורי.

יותר מזה. בשל אופיה של רכיבת האקסטרים, באופנועי מוטוקרוס הכרחי להימנע ממשקל עודף. משום כך הם יהיו בדרך כלל ללא תוספות, כולל פנסים, מאותתים, מראות, רגליות ואפילו לוחיות רישוי.


#רוכבי המוטוקרוס
על רוכב המוטוקרוס להיות בעל יכולת שליטה באופנוע תוך נהיגה במהירויות גבוהות ובאתגרי שיא, לרוב בנהיגה בתוואי שטח קשים, עם פניות חדות, גבעות תלולות ומחליקות ורכיבת בוץ רבה.

בתור ספורט, המוטוקרוס הוא ספורט שמחייב כושר מעולה, דיאטה מאוזנת ומאמץ לכישורים הטכניים.

ואגב, מדובר בספורט פיזי, הנערך בכל התנאים האפשריים ובכל מזג אוויר.


הנה אופנוע מוטוקרוס מהאהובים שיש (עברית):

https://youtu.be/PHW93uQWvTA


אופנועי ואופנועני מוטוקרוס (עברית):

https://youtu.be/wTTDXTfVRbo


מעל 65 מטר - שיא מרחק ישראלי בקפיצת אופנוע מוטוקרוס (עברית):

https://youtu.be/SE7mMGMJD98


וכתבת טלוויזיה על רוכבת אופנועי מוטוקרוס צעירה (עברית):


https://youtu.be/iIPVtV7M69s?long=yes
מי בנה אופני קיטור?



בסוף המאה ה-19, עוד בטרם נולד האופנוע שאנו מכירים, זה שמונע על מנוע בנזין, ניסה בונה האופניים הצרפתי הנודע פְּיֶיר מִישֵאוֹ (Pierre Michaux) לבנות אופניים עם מנוע קיטור. מנוע הקיטור הזה היה מתקן גדול, כבד במיוחד ומסורבל שנבנה במרכז האופניים, בין הגלגלים.

אופנוע הקיטור הקדום והכבד הזה לא היה מעשי. לא ניתן היה לנסוע בו בצורה נוחה ולסחוב עליו את הפחם שדרוש היה לו לנסיעה. אבל הוא היה הרמז לאופנוע שיוולד מספר שנים לאחר מכן, כשהיצרן הגרמני דיימלר יחבר לאופניים את המנוע החדש והקל, שגם ניתן להניע בקלות - מנוע הבנזין.


הנה אופני הקיטור היסטוריות משנת 1902:

https://youtu.be/0gkgoNTBLdE


שחזור של אופני הקיטור של רופר האמריקני, שניסה לשפרם ומת תוך כדי נהיגה בהם:

https://youtu.be/5YB76S3jcDI


נסיון עממי לבנות אופני קיטור מודרניות ומלאי עשן:

https://youtu.be/CiJeHHGqSSw


ואופני קיטור מודרניות מסוג אחר:

https://youtu.be/2bPTqJtWpRc


מיהו האופנוען הנועז רובי מדיסון?



הוא אחד מהאופנוענים האמיצים בעולם. האופנוען האוסטרלי רובי מדיסון (Robbie Maddison) בז בקביעות לכוח הכבידה וקופץ עם האופנוע שלו למקומות ולמרחקים שלא יאומנו. קוראים לזה אופנוענות פריסטייל מוטוקרוס והיא אחד מענפי הספורט המוטורי המפחידים והקשים לביצוע.

מדיסון שובר שוב ושוב את שיא העולם בקפיצה עם האופנוע לרוחק. השיא הנוכחי שלו נשבר במלבורן, אוסטרליה ושיפר בקפיצה אחת משיאו הקודם 98.34 מטר אל שיא עולמי חדש שלו - 104.42 מטר.

אבל זה רק שיא אחד. מדיסון קפץ עם האופנוע אל מעל שער הנצחון בפריז ומשם קפץ למטה בדהירה. הוא קפץ ועבר באופנוע שלו מעל תעלת קורינתוס שביוון, קפץ ועשה סלטה לאחור בגשר לונדון הפתוח ועוד.


הנה רובי מדיסון:

https://youtu.be/IGELQNSb_Ws


נגד כוח הכבידה:

https://youtu.be/lwaJwaTyOB4


רובי מדיסון קופץ מעל גשר לונדון הפתוח:

https://youtu.be/XcfkKtZd8tc


כשמשעמם לו הוא קופץ מעל שער הנצחון בפאריס:

https://youtu.be/MKbgKv9EFYY


רובי מדיסון חוצה את תעלה קורינתוס בקפיצה עם האופנוע:

https://youtu.be/NotrjliteBk


וראיון איתו:

https://youtu.be/7EU3fWom62Y
מהו האופנוע הכי גדול בעולם?



היה היו ארבעה איטלקים שהחליטו שהם חייבים לבנות את האופנוע הכי גדול בעולם. במשך כמעט חצי שנה עבדו ארבעת החברים בסדנת האופנועים של המעצב האיטלקי פאביו רג'יאני והשקיעו 15 שעות עבודה ביום כדי לייצר אופנוע ענק, מעבר לכל פרופורציה.

עם משקל של 4 טון, באורך של 10 מטרים, הוא מתנשא לגובה של כ-6 מטרים ורמת הגימור שלו גבוהה להפליא. את האופנוע הגדול בעולם הם הרכיבו מחלקים קיימים, של כלי רכב גדולים במיוחד. צמיגיו שייכים לעולם משאיות המחצבות הענקיות. בנפח של 5,700 סמ"ק וכוח של 280 כוח סוס, את המנוע שלו הם לקחו אותו מטנדר אמריקאי גדול. הבלמים הגיעו ממכוניות הספורט פורשה קאיין.

לאחר שהוא הוצג לעולם, ברור היה שמדובר באופנוע הגדול בעולם. אבל כדי להיכנס אל ספר השיאים של גינס, צריך היה מישהו לרכב על האופנוע המפלצתי היה למרחק של לפחות 100 מטרים. ואכן, הוא נסע ללא כל קושי, למרחק של 150 מטרים.


הנה גדול האופנועים שנבנו מעולם:

https://youtu.be/UOy7ndFWj9s


האופנוע הכי גבוה בעולם ועוד כמה מפלצות שוות:

https://youtu.be/PBn9ZY6-N0w


ןעוד אופנוע אימתני הטוען לכתר אבל כבר לא נראה אופנוע:

https://youtu.be/CLr60WYT2tM
מהו האופנוע שלעולם לא נופל?



יזם צעיר והצוות שלו מפתחים בארה"ב את אחת מההמצאות שתוכל לזעזע את עולם הרכב העירוני ולאפשר סוף סוף למיליוני אנשים שחוששים מקטנועים, לעבור לרכב דו-גלגלי.

זהו C1, אופנוע חדשני, שהוא גם מעין מכונית על שני גלגלים, המיועדת לאדם אחד. הוא נראה מדהים ונוסע מצוין, אבל מה שהכי מלהיב בו היא מערכת הייצוב שמצליחה לאפשר לו יציבות של רכב על 4 גלגלים, על 2 גלגלים בלבד.

מערכת הייצוב של ה-C1 מבוססת ג'יירוסקופ שעובד בצורה דומה לזו של הסגוויי. פירוש העניין הוא שהאופנוע-מכונית הזה לעולם לא נופל. הוא פשוט מייצב את עצמו מחדש מיידית. נאמר זאת שוב - המערכת הזו מייצבת את עצמה מבלי לסמוך על הנהג!


הנה סקירה של אופנוע-רכב C1:

http://youtu.be/B432iLNXkQ8


הדגמת יציבות:

http://youtu.be/mBVztfLN3lk


זה שילוב של אופנוע ומכונית עירונית בעלי מערכת יציבות עצמית:

http://youtu.be/YQgTne7TAGY
מהו האופנוע המעופף?



אופנוע מעופף (Flying Motorcycle) הוא משאת נפש בת שנים רבות, עוד מהימים של תחילת עידן התעופה. כבר בשנות ה-60 של המאה הקודמת ניסו לבנות ובחנו כלים שכאלה, אבל הם נחשבו חסרי יציבות מספקת והשליטה בהם הייתה קשה. אפילו בוחנים מקצועיים ורוכבים מנוסים מאד מצאו את עצמם מרוסקים על הקרקע במהלך הניסויים.

אבל לאחרונה, אחרי עשרות שנים של כשלונות בתחום, הצליחה חברת "אירופקס" (Aerofex) האמריקנית ליצור אבטיפוס של האופנוע המרחף הראשון, שאכן טס באוויר ועושה זאת היטב. זהו אופנוע מרחף שהרוכב שולט בצורה דומה לזו של אופנוע רגיל. הוא מזכיר את האופנועים המרחפים מסדרת סרטי "מלחמת הכוכבים".

מייסד החברה, המהנדס מארק דה רוש, מציין שהאירופקס טס במהירות של 50 קילומטרים לשעה, מעל כל סוג שטח אפשרי ובגובה של 4.5 מטרים. מערכת ההיגוי האינטואיטיבית שלו מאפשרת שליטה על ידי הרוכב, בהטייה של הגוף. במקום גלגלים יש לאופנוע המרחף הזה שני פרופלורים שמטיסים אותו באוויר.

אל תצפו עדיין שהמוני אופנועים מעופפים ירחפו מעל רחובות עירכם. החברה מייעדת כרגע את האופנוע המרחף שלה דווקא לשימושים צבאיים בשדה הקרב. הוא מיועד לשמש שם להתקפה, משימות מודיעין, פינוי נפגעים ומשימות כלליות נוספות.


הנה האופנוע המעופף של חברת אירופקס:

https://youtu.be/-A4ut_4fG6A


La Moto Volante - אופנוע מתחרה איטלקי שעולה מעל חצי מיליון דולר:

https://youtu.be/OXcqknvGoe4


עוד מאופנוע-האוויר של ארופקס:

https://youtu.be/akA-B64RACU


גיוס של מימון המונים ליצירת האופנוע המעופף:

https://youtu.be/HpataPKUIUg


אחד המתחרים, שהרגיש כמו אופנוע, אבל יש לו רוטור ענקי ולא יעיל, הוא הג'יירוסייקל שבנה מפתח עצמאי:

https://youtu.be/NNSCGV_x_f0


ואם יש אופנוע מעופף, אז יש גם תלת-אופנוע מעופף וקוראים לו סוויצ'בלייד:

https://youtu.be/bWJB3_CHQWU
מה הנציח הסרט "אדם בעקבות גורלו"?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.