שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מהו כביש מהיר?
הכביש המהיר (Highway), או הדרך המהירה, הומצאו כדי שתהיה דרך המאפשרת להגיע במהירות אל היעד, בה ניתן יהיה לנסוע ללא תמרורי עצירה, בשום שלב בדרך.
בדרך מהירה נעים כלי הרכב במהירויות גבוהות מאד ואסור לחנות או ללכת בצד הדרך. אין בדרך כזו צמתים שעוצרים את התנועה, אלא גשרים ומחלפים. יתרונם של גשרים ומחלפים על הצומת הוא בכך שהם מאפשרים לכלי רכב לחצות את הדרך המהירה, מבלי לעכב את נוסעיה.
גם הכניסה והיציאה אל הדרך המהירה וממנה לא תהיה באמצעות צומת מרומזר שיעצור את התנועה, אלא בעזרת מחלפים הבנויים במפלסים שונים, כלומר בגבהים שונים ומאפשרים לתנועה לזרום במהירות, מבלי לעצור את כלי הרכב הנוסעים במהירות.
הנה תולדות הדרכים היבשתיות שהכביש המהיר שהוא הפסגה שלהן:
https://youtu.be/goJcv23vxrQ
המחלפים הם שאפשרו את המהפכה:
https://youtu.be/m2W8gW80BKk
האוטובן, הכביש המהיר המוביל בגרמניה מברלין אל וינה:
http://youtu.be/a502ydRBaVI
איך קובעים בכלל כמה מהר מותר לנסוע על כל כביש? (עברית)
https://youtu.be/nGxjLOAaO9k
כביש מהיר מהעבר:
http://youtu.be/WTAj60EdPZ8
כך נוהגים נכון בכביש מהיר (עברית):
https://youtu.be/YIaLBJ-OztU
וסיפורו של הכביש המהיר באמריקה שיהיה הבסיס לכל השאר:
https://youtu.be/OHZukqaRdoA?long=yes
הכביש המהיר (Highway), או הדרך המהירה, הומצאו כדי שתהיה דרך המאפשרת להגיע במהירות אל היעד, בה ניתן יהיה לנסוע ללא תמרורי עצירה, בשום שלב בדרך.
בדרך מהירה נעים כלי הרכב במהירויות גבוהות מאד ואסור לחנות או ללכת בצד הדרך. אין בדרך כזו צמתים שעוצרים את התנועה, אלא גשרים ומחלפים. יתרונם של גשרים ומחלפים על הצומת הוא בכך שהם מאפשרים לכלי רכב לחצות את הדרך המהירה, מבלי לעכב את נוסעיה.
גם הכניסה והיציאה אל הדרך המהירה וממנה לא תהיה באמצעות צומת מרומזר שיעצור את התנועה, אלא בעזרת מחלפים הבנויים במפלסים שונים, כלומר בגבהים שונים ומאפשרים לתנועה לזרום במהירות, מבלי לעצור את כלי הרכב הנוסעים במהירות.
הנה תולדות הדרכים היבשתיות שהכביש המהיר שהוא הפסגה שלהן:
https://youtu.be/goJcv23vxrQ
המחלפים הם שאפשרו את המהפכה:
https://youtu.be/m2W8gW80BKk
האוטובן, הכביש המהיר המוביל בגרמניה מברלין אל וינה:
http://youtu.be/a502ydRBaVI
איך קובעים בכלל כמה מהר מותר לנסוע על כל כביש? (עברית)
https://youtu.be/nGxjLOAaO9k
כביש מהיר מהעבר:
http://youtu.be/WTAj60EdPZ8
כך נוהגים נכון בכביש מהיר (עברית):
https://youtu.be/YIaLBJ-OztU
וסיפורו של הכביש המהיר באמריקה שיהיה הבסיס לכל השאר:
https://youtu.be/OHZukqaRdoA?long=yes
מהי מכונית-העל מקלארן P1?
מרגע שהתיישבו מהנדסי החברה לצייר אותה, תוכננה המקלארן P1 (ה-McLaren P1) להיות מכונית-העל הטובה ביותר בכל הזמנים. זו שתחליף את הדגם המיתולוגי של החברה, מכונית-העל שנחשבת למכונית הטובה בכל הזמנים – מקלארן F1.
כך יצאה לדרך מי שתיחשב ליורשת הרוחנית של ה-F1 האגדית. נאמנים למסורת שהנהיג מהיום הראשון של החברה, מייסד הניו-זילנדי שלה, ברוס מקלארן, כל מכונית נתפרה במידה רבה לפי דרישותיו של הנהג המזמין.
בתוך שנתיים, בין 2013 ל-2015, ייצרה מקלארן לא פחות מ-375 יחידות של ה-P1. היא מכרה את כולן מראש במחיר עגלגל של מיליון דולר.
אבל היא לא הייתה סתם עוד מכונית-על. כאלה יש לא מעט כיום. המקלרן F1 נועדה להיות מכונית-על היברידית, שנוסעת גם על חשמל.
וכך, אם בשנות ה-90 של המאה הקודמת הציבה המקלארן F1 את הרף העליון בקבוצת מכוניות העל, ה-P1 הבטיחה לעשות זאת שוב.
וכך, רגע לפני שהפסיקו לייצר אותה, ירדה המקלרן פי1 האחרונה, מכונית מספר 375, מרצפת ההרכבה. הגוון שנבחר עבורה היה כתום פנינה, בתור מחווה לצבעה של המכונית האחרונה בסדרת מקלארן F1 המיתולוגית.
הנה מקלארן P1 בפרסומת הראשונה שלה:
https://youtu.be/6QcYs2yZHLM
תחרות בין ה לפורשה 918 והקוניגסג אגרה - מי תנצח?
https://youtu.be/ByTjSCrZSus
גרסת ה-GTR שלה:
https://youtu.be/4pDwmMruOtA
וסרט תיעודי קצר על מקלארן P1:
https://youtu.be/OL_eIZjiLUk?long=yes
מהסרטון האחרון יש המון מכוניות על נוספות
מרגע שהתיישבו מהנדסי החברה לצייר אותה, תוכננה המקלארן P1 (ה-McLaren P1) להיות מכונית-העל הטובה ביותר בכל הזמנים. זו שתחליף את הדגם המיתולוגי של החברה, מכונית-העל שנחשבת למכונית הטובה בכל הזמנים – מקלארן F1.
כך יצאה לדרך מי שתיחשב ליורשת הרוחנית של ה-F1 האגדית. נאמנים למסורת שהנהיג מהיום הראשון של החברה, מייסד הניו-זילנדי שלה, ברוס מקלארן, כל מכונית נתפרה במידה רבה לפי דרישותיו של הנהג המזמין.
בתוך שנתיים, בין 2013 ל-2015, ייצרה מקלארן לא פחות מ-375 יחידות של ה-P1. היא מכרה את כולן מראש במחיר עגלגל של מיליון דולר.
אבל היא לא הייתה סתם עוד מכונית-על. כאלה יש לא מעט כיום. המקלרן F1 נועדה להיות מכונית-על היברידית, שנוסעת גם על חשמל.
וכך, אם בשנות ה-90 של המאה הקודמת הציבה המקלארן F1 את הרף העליון בקבוצת מכוניות העל, ה-P1 הבטיחה לעשות זאת שוב.
וכך, רגע לפני שהפסיקו לייצר אותה, ירדה המקלרן פי1 האחרונה, מכונית מספר 375, מרצפת ההרכבה. הגוון שנבחר עבורה היה כתום פנינה, בתור מחווה לצבעה של המכונית האחרונה בסדרת מקלארן F1 המיתולוגית.
הנה מקלארן P1 בפרסומת הראשונה שלה:
https://youtu.be/6QcYs2yZHLM
תחרות בין ה לפורשה 918 והקוניגסג אגרה - מי תנצח?
https://youtu.be/ByTjSCrZSus
גרסת ה-GTR שלה:
https://youtu.be/4pDwmMruOtA
וסרט תיעודי קצר על מקלארן P1:
https://youtu.be/OL_eIZjiLUk?long=yes
מהסרטון האחרון יש המון מכוניות על נוספות
מה ההברקה של קפסולות הקפה?
קפסולות לקפה אספרסו (Espresso) הן כבר מזמן השיטה הנפוצה להכנת קפה ביתי, אספרסו, קפוצ'ינו ומשקאות דומים. הפשטות והקלות שבה ניתן להפעיל את מכונת הקפה ולשרבב לה קפסולה המנפיקה מיד את המשקה, היא כמעט ממכרת.
הקפסולה היא מעין מכל קטן, לרוב עשוי פלסטיק, שבו מנת קפה אחת, בת 7 גרם בדיוק. האיטום ההרמטי של הקפסולה שומר על טריות הקפה. הקפסולה, שמוכנסת למכונת הקפה, מנוקבת בפנים. בלחיצה על הכפתור, היא מוצפת בזרם של מים שהורתחו במהירות ומוזרמים בלחץ אל הקפסולה. לאחר שהמים עוברים בה, הם יוצאים כקפה מהביל אל הכוס שבחוץ. בעוד הקפה מוכן, ממתינה הקפסולה המשומשת להפעלה הבאה, אז תעבור למגירת הפסולת הקטנה שבמכשיר ותושלך לפח או תמוחזר, כמו שנכון לעשות היום.
צורת הקפסולה שונה מיצרן ליצרן, לפי המבנה שלה וסוג מכונת הקפה. יצרנית המכונה מייצרת בדרך כלל את הקפסולות, אבל מרגע שפקע הפטנט של חברת נספרסו, למשל, היצרנית המובילה את השוק כיום, נוצר גל של תחליפים זולים - מגוון של קפסולות תואמות נספרסו, זולות ולא פעם אף טעימות מאד.
בבתים רבים, כמו גם במשרדים, ארגונים ועסקים שונים, לא פספסו את היתרונות הגדולים שנותנות קפסולות הקפה. זה לא רק הקלות, של הקפה המגוון בטעמיו, שמכינים בלחיצת כפתור פשוטה וללא מאמץ או ידע. זו גם העובדה שלא צריך למדוד את כמות הקפה ולדייק בהכנסת האבקה, או לחשב את הריכוז של הקפה בהכנה. זו הטריות היחסית של הקפסולות, השומרות עליה לזמן ארוך מכל קפה אחר, ודאי אל מול קפה טחון, שצריך לשמור בקירור ובמארז סגור היטב. גם הניקיון הוא יתרון, כיוון שקל להכין את הקפה מבלי ללכלך כלים, את המטבח או את עצמכם.
אבל הקפה, אתם שואלים? - ובכן, קפה של גרגרים שנטחנו במקום זה לא. הארומה טובה פחות ומי שיאמר אחרת פשוט לא מדייק. אבל ביחס להכנה הפשוטה, נוחה ושקטה, תוך חסכון במקום, באיחסון הקפה ובניקיון שמאפשרות מכונות קפה הקפסולות - הקפה הוא עדיין איכותי ומשובח יחסית.
כך משתמשים בקפסולות אספרסו:
https://youtu.be/9E5YZzm18pY
ממש כמו בקפסולות הניקוי שמדגימות את השיטה:
https://youtu.be/VEee8fxdipo
קבלו אנימציה עם המים הרותחים שזורמים בלחץ דרך הקפסולה המחוררת:
https://youtu.be/i-JjLM8KOjk
עם הסברים באנגלית:
https://youtu.be/INAgKEggnUY
כך מייצרים אותן:
https://youtu.be/zTLpb8DytQ4
ומפתחים את הטעם והאיכות שלהן:
https://youtu.be/VZTxaqsoOp8
הקפסולות הללו יוצרות בעיה סביבתית:
https://youtu.be/hTMauwuMtzU
וסרט תיעודי קצר על הנזק הסביבתי של קפסולות הקפה:
https://youtu.be/WCW1Mz65lKQ?long=yes
קפסולות לקפה אספרסו (Espresso) הן כבר מזמן השיטה הנפוצה להכנת קפה ביתי, אספרסו, קפוצ'ינו ומשקאות דומים. הפשטות והקלות שבה ניתן להפעיל את מכונת הקפה ולשרבב לה קפסולה המנפיקה מיד את המשקה, היא כמעט ממכרת.
הקפסולה היא מעין מכל קטן, לרוב עשוי פלסטיק, שבו מנת קפה אחת, בת 7 גרם בדיוק. האיטום ההרמטי של הקפסולה שומר על טריות הקפה. הקפסולה, שמוכנסת למכונת הקפה, מנוקבת בפנים. בלחיצה על הכפתור, היא מוצפת בזרם של מים שהורתחו במהירות ומוזרמים בלחץ אל הקפסולה. לאחר שהמים עוברים בה, הם יוצאים כקפה מהביל אל הכוס שבחוץ. בעוד הקפה מוכן, ממתינה הקפסולה המשומשת להפעלה הבאה, אז תעבור למגירת הפסולת הקטנה שבמכשיר ותושלך לפח או תמוחזר, כמו שנכון לעשות היום.
צורת הקפסולה שונה מיצרן ליצרן, לפי המבנה שלה וסוג מכונת הקפה. יצרנית המכונה מייצרת בדרך כלל את הקפסולות, אבל מרגע שפקע הפטנט של חברת נספרסו, למשל, היצרנית המובילה את השוק כיום, נוצר גל של תחליפים זולים - מגוון של קפסולות תואמות נספרסו, זולות ולא פעם אף טעימות מאד.
בבתים רבים, כמו גם במשרדים, ארגונים ועסקים שונים, לא פספסו את היתרונות הגדולים שנותנות קפסולות הקפה. זה לא רק הקלות, של הקפה המגוון בטעמיו, שמכינים בלחיצת כפתור פשוטה וללא מאמץ או ידע. זו גם העובדה שלא צריך למדוד את כמות הקפה ולדייק בהכנסת האבקה, או לחשב את הריכוז של הקפה בהכנה. זו הטריות היחסית של הקפסולות, השומרות עליה לזמן ארוך מכל קפה אחר, ודאי אל מול קפה טחון, שצריך לשמור בקירור ובמארז סגור היטב. גם הניקיון הוא יתרון, כיוון שקל להכין את הקפה מבלי ללכלך כלים, את המטבח או את עצמכם.
אבל הקפה, אתם שואלים? - ובכן, קפה של גרגרים שנטחנו במקום זה לא. הארומה טובה פחות ומי שיאמר אחרת פשוט לא מדייק. אבל ביחס להכנה הפשוטה, נוחה ושקטה, תוך חסכון במקום, באיחסון הקפה ובניקיון שמאפשרות מכונות קפה הקפסולות - הקפה הוא עדיין איכותי ומשובח יחסית.
כך משתמשים בקפסולות אספרסו:
https://youtu.be/9E5YZzm18pY
ממש כמו בקפסולות הניקוי שמדגימות את השיטה:
https://youtu.be/VEee8fxdipo
קבלו אנימציה עם המים הרותחים שזורמים בלחץ דרך הקפסולה המחוררת:
https://youtu.be/i-JjLM8KOjk
עם הסברים באנגלית:
https://youtu.be/INAgKEggnUY
כך מייצרים אותן:
https://youtu.be/zTLpb8DytQ4
ומפתחים את הטעם והאיכות שלהן:
https://youtu.be/VZTxaqsoOp8
הקפסולות הללו יוצרות בעיה סביבתית:
https://youtu.be/hTMauwuMtzU
וסרט תיעודי קצר על הנזק הסביבתי של קפסולות הקפה:
https://youtu.be/WCW1Mz65lKQ?long=yes
מהן מכוניות-על?
מכוניות-העל (Hypercar) הן מכוניות יקרות להחריד, בעלות ביצועים מטורפים ואף קיצוניים ומיוצרות בכמות קטנה מאוד. הן נחשבות לסמלי מעמד עבור אנשים עשירים במיוחד וכוללות את שיא ההישגים של עולם הרכב.
הראשונה שהמציאה את המושג "הייפר-קאר", מכונית-על, הייתה המקלארן F1 האגדית, שתיזכר בתולדות ימי הרכב כמכונית שבשנות ה-90 של המאה ה-20 סימנה רף חדש של ביצועים ושל מחיר.
בייצור של מכוניות על שכאלה משתמשים בטכנולוגיות הרכב העדכניות ביותר, כולל חומרים מתקדמים, עיצובים אווירודינמיים חדשניים ומרהיבים במיוחד.
מכוניות העל מוצגות לא פעם כשיאי היצירה של העולם המוטורי ובעיני חובבי רכב הן יצירות אמנות ניידות של ממש.
לצד מקלארן, מייצרות כיום הייפר קארס רק היצרניות המעולות ביותר ובייצור מוגבל. ביניהן תמצא שמות כמו כמו אסטון מרטין, קוניגסג, אגרה, פורשה, מייבאך, בוגאטי, למבורגיני ופגאני.
הדגמים המעודכנים של מכוניות הייפר קאר הם בעלי הספק שעולה על 1,000 כוחות סוס וכוללים לא פעם הנעה היברידית או חשמלית מתקדמת במיוחד. הם עולים כמה מיליוני דולרים למכונית ועליהם נמנים כמה ממכוניות העל המטורפות ביותר בעולם.
הנה הסבר על מכוניות-על:
https://youtu.be/AyKSjQh3qfs
שתי מכוניות-העל המקלארן F1 אל מול היורשת שלה - הבוגאטי ויירון:
https://youtu.be/JdVZU96gkDM
תחרות בין מקלארן ספיד טייל ומטוס F35 - מי ינצח?
https://youtu.be/ROOeGPrC1Do
עוד תחרות בין מכוניות על חדשות: הקוניגסג אגרה, הפורשה 918 והמקלארן P1:
https://youtu.be/ByTjSCrZSus
ואוסף של מכוניות על:
https://youtu.be/75gcmy0Zo4Q?long=yes
מכוניות-העל (Hypercar) הן מכוניות יקרות להחריד, בעלות ביצועים מטורפים ואף קיצוניים ומיוצרות בכמות קטנה מאוד. הן נחשבות לסמלי מעמד עבור אנשים עשירים במיוחד וכוללות את שיא ההישגים של עולם הרכב.
הראשונה שהמציאה את המושג "הייפר-קאר", מכונית-על, הייתה המקלארן F1 האגדית, שתיזכר בתולדות ימי הרכב כמכונית שבשנות ה-90 של המאה ה-20 סימנה רף חדש של ביצועים ושל מחיר.
בייצור של מכוניות על שכאלה משתמשים בטכנולוגיות הרכב העדכניות ביותר, כולל חומרים מתקדמים, עיצובים אווירודינמיים חדשניים ומרהיבים במיוחד.
מכוניות העל מוצגות לא פעם כשיאי היצירה של העולם המוטורי ובעיני חובבי רכב הן יצירות אמנות ניידות של ממש.
לצד מקלארן, מייצרות כיום הייפר קארס רק היצרניות המעולות ביותר ובייצור מוגבל. ביניהן תמצא שמות כמו כמו אסטון מרטין, קוניגסג, אגרה, פורשה, מייבאך, בוגאטי, למבורגיני ופגאני.
הדגמים המעודכנים של מכוניות הייפר קאר הם בעלי הספק שעולה על 1,000 כוחות סוס וכוללים לא פעם הנעה היברידית או חשמלית מתקדמת במיוחד. הם עולים כמה מיליוני דולרים למכונית ועליהם נמנים כמה ממכוניות העל המטורפות ביותר בעולם.
הנה הסבר על מכוניות-על:
https://youtu.be/AyKSjQh3qfs
שתי מכוניות-העל המקלארן F1 אל מול היורשת שלה - הבוגאטי ויירון:
https://youtu.be/JdVZU96gkDM
תחרות בין מקלארן ספיד טייל ומטוס F35 - מי ינצח?
https://youtu.be/ROOeGPrC1Do
עוד תחרות בין מכוניות על חדשות: הקוניגסג אגרה, הפורשה 918 והמקלארן P1:
https://youtu.be/ByTjSCrZSus
ואוסף של מכוניות על:
https://youtu.be/75gcmy0Zo4Q?long=yes
דברים מהירים
מהי המכונית המהירה בעולם?
המכונית המהירה ביותר בעולם היא מכונית הדחף העל-קולית ThrustSSC שהשיגה בשנת 1997 את השיא העולמי. מכונית הטראסט SSC הגיעה למהירות של 1,228 קילומטרים לשעה ועברה לראשונה את מהירות הקול בנסיעה במכונית.
דגם מתקדם עוד יותר של המכונית המהירה בתבל, ה-Bloodhound SSC, עבר את המהירות של 1609 קילומטרים בשעה.
הנה המכונית הכי מהירה בעולם:
http://youtu.be/SsDZ7-esM_4?end=1m02s
המכונית המהירה ביותר בעולם היא מכונית הדחף העל-קולית ThrustSSC שהשיגה בשנת 1997 את השיא העולמי. מכונית הטראסט SSC הגיעה למהירות של 1,228 קילומטרים לשעה ועברה לראשונה את מהירות הקול בנסיעה במכונית.
דגם מתקדם עוד יותר של המכונית המהירה בתבל, ה-Bloodhound SSC, עבר את המהירות של 1609 קילומטרים בשעה.
הנה המכונית הכי מהירה בעולם:
http://youtu.be/SsDZ7-esM_4?end=1m02s
איך הפך האספרסו למלך הקפה?
קפה אספרסו (Espresso) הוא מלך סגנונות וסוגי הקפה. הוא הומצא באיטליה כדי לספק קפה מהיר לאנשים עסוקים וממהרים, שלא פעם אף שותים אותו בעמידה.
מאז המאה ה-19, בה זכה הקפה לפופולריות עצומה באירופה, חלמו ממציאים להמציא מכונה שתהיה מסוגלת להכין כוסות קפה בודדות. החלום הזה הוגשם רק במאה שאחריה, לאחר מלחמת העולם השנייה. מאז מכינים את האספרסו בעיקר בצורה אחת - במכונת הקפה שפותחה לשם כך.
מכונת הקפה היא מתקן המאפשר מיצוי של הקפה דרך זרם מים רותחים, העוברים בתוכו בלחץ גבוה. כך מתקבלת התמצית החזקה והארומטית, שמעליה מתנוססת שכבת קצף קפה המכונה "קרמה" והיא המעידה שהאספרסו הוא איכותי.
טעם האספרסו הוא טעם נרכש. הוא מרוכז ודומיננטי ולא כולם מסתדרים איתו כמו שהוא. יש המדללים אותו בחלב (לאטה), במים חמים (אמריקנו) ובקצף (קפוצ'ינו או במה שנקרא בישראל 'קפה הפוך').
ואכן, גם הקפוצ'ינו עם חלב הקצף הלבן מורכב מאספרסו שנוצר במכונת האספרסו, כשמעליו מוסיפים את החלב המוקצף בקיטור והאהוב על רבים. אם האספרסו מיועד לממהרים - הקפוצ'ינו הוא הקפה למי שזמנו בידיו ויכול להתענג על קפה מפנק ואיטי יותר.
פירוש השם "אספרסו" הוא באיטלקית "מהר" או "לחוץ" - כדרך הכנתו בלחיצה במסננת ועל שם שתייתו החפוזה, בלגימה אחת או שתיים.
הנה תולדות האספרסו:
https://youtu.be/rF0bfK9wakI
האספרסו הוא הבסיס לכמה מסוגי הקפה האיכותיים:
https://youtu.be/jTH-YKSbbIw
כך מכינים אספרסו:
https://youtu.be/Mihmgxzqysg
והיום יש גם מכונות אספרסו ניידות:
https://youtu.be/pDZtm3JVo_w
קפה אספרסו (Espresso) הוא מלך סגנונות וסוגי הקפה. הוא הומצא באיטליה כדי לספק קפה מהיר לאנשים עסוקים וממהרים, שלא פעם אף שותים אותו בעמידה.
מאז המאה ה-19, בה זכה הקפה לפופולריות עצומה באירופה, חלמו ממציאים להמציא מכונה שתהיה מסוגלת להכין כוסות קפה בודדות. החלום הזה הוגשם רק במאה שאחריה, לאחר מלחמת העולם השנייה. מאז מכינים את האספרסו בעיקר בצורה אחת - במכונת הקפה שפותחה לשם כך.
מכונת הקפה היא מתקן המאפשר מיצוי של הקפה דרך זרם מים רותחים, העוברים בתוכו בלחץ גבוה. כך מתקבלת התמצית החזקה והארומטית, שמעליה מתנוססת שכבת קצף קפה המכונה "קרמה" והיא המעידה שהאספרסו הוא איכותי.
טעם האספרסו הוא טעם נרכש. הוא מרוכז ודומיננטי ולא כולם מסתדרים איתו כמו שהוא. יש המדללים אותו בחלב (לאטה), במים חמים (אמריקנו) ובקצף (קפוצ'ינו או במה שנקרא בישראל 'קפה הפוך').
ואכן, גם הקפוצ'ינו עם חלב הקצף הלבן מורכב מאספרסו שנוצר במכונת האספרסו, כשמעליו מוסיפים את החלב המוקצף בקיטור והאהוב על רבים. אם האספרסו מיועד לממהרים - הקפוצ'ינו הוא הקפה למי שזמנו בידיו ויכול להתענג על קפה מפנק ואיטי יותר.
פירוש השם "אספרסו" הוא באיטלקית "מהר" או "לחוץ" - כדרך הכנתו בלחיצה במסננת ועל שם שתייתו החפוזה, בלגימה אחת או שתיים.
הנה תולדות האספרסו:
https://youtu.be/rF0bfK9wakI
האספרסו הוא הבסיס לכמה מסוגי הקפה האיכותיים:
https://youtu.be/jTH-YKSbbIw
כך מכינים אספרסו:
https://youtu.be/Mihmgxzqysg
והיום יש גם מכונות אספרסו ניידות:
https://youtu.be/pDZtm3JVo_w
מהי הקוניגסג אגרה משבדיה?
הכל התחיל כשכריסטיאן פון קוניגסג, נער שוודי נמרץ, החליט שבבגרותו הוא ייצר את מכונית הספורט הטובה בעולם. רבים שוכחים את חלומות הנעורים, או מתקשים לממש אותם, אבל במקרה של פון קוניגסג, הכל התרחש לפי התכנית. הוא הקים את קוניגסג (Koenigsegg), חברה שוודית לייצור מכוניות ספורט, המתמחה ביצור של מכוניות-על יקרות ובעלות ביצועים גבוהים במיוחד.
קוניגסג אגרה (Koenigsegg Agera) היא מכונית הדגל של קוניגסג. שמה בא מהמילה השוודית "אגירה", שפירושה "לפעול". מחיר הדגם הנוכחי שלה הקוניגסג אגירה, דגם S הוא 4.2 מיליון דולר. היא מאיצה מאפס ל-100 קילומטרים לשעה בתוך 2.8 שניות ובתוך 20 שניות היא נמדדה כמגיעה למהירות של 439 קילומטרים לשעה.
המכונית הזו, מספרים כולם, מצדיקה כל מיליון דולר שלה. היא מייצרת לא פחות מ-1,160 כוחות סוס ומגיעה למהירות של 430 קילומטרים לשעה. השלדה שלה קלה ביותר, בעיקר בזכות התרכובת של סיבי הפחמן והקוולר שמהם היא עשויה. מעבר לקלות המשקל שלה, החומרים הללו מעניקים לאגרה חוזק רב ועמידות גדולה מכל הרכב חומרים ידוע אחר. לקוניגסג אגרה גג קשיח הניתן לפירוק וכנף אחורית נשלפת. בכלל, היא מהווה שילוב מטורף של יופי, מבנה אירודינמי מוצלח וביצועים וטכנולוגיה העולה על כל דמיון.
החברה יצרה מספר דגמים של האגרה. מדגם ה-R, דרך ה-S, ה-One וה-RS המוצלח, שהחברה הודיעה שייוצרו 25 יחידות ממנו. כולן, אגב, מוזמנות ומשולמות מראש - כמו תמיד במקרה של המכוניות של קוניגסג ורבות ממתחרותיהן, מכוניות העל המוכרות.
המייסד מסביר על הקוניגסג אגרה:
https://youtu.be/cFWKzeRObS0
הנה קוניגסג אגרה:
https://youtu.be/6QcYs2yZHLM
סקירה של ה-BBC:
https://youtu.be/jPeveGmeYLk
תחרות בין הקוניגסג אגרה לפרארי
https://youtu.be/qjkK5jSw4VA
תחרות בין הקוניגסג אגרה לפורשה 918 והמקלארן P1 - מי תנצח?
https://youtu.be/ByTjSCrZSus
האם היא מהירה מהבוגאטי:
https://youtu.be/RUfkyMCDYhU
וסרט תיעודי קצר על האגרה:
https://youtu.be/qp_qxKWMsVw?long=yes
הכל התחיל כשכריסטיאן פון קוניגסג, נער שוודי נמרץ, החליט שבבגרותו הוא ייצר את מכונית הספורט הטובה בעולם. רבים שוכחים את חלומות הנעורים, או מתקשים לממש אותם, אבל במקרה של פון קוניגסג, הכל התרחש לפי התכנית. הוא הקים את קוניגסג (Koenigsegg), חברה שוודית לייצור מכוניות ספורט, המתמחה ביצור של מכוניות-על יקרות ובעלות ביצועים גבוהים במיוחד.
קוניגסג אגרה (Koenigsegg Agera) היא מכונית הדגל של קוניגסג. שמה בא מהמילה השוודית "אגירה", שפירושה "לפעול". מחיר הדגם הנוכחי שלה הקוניגסג אגירה, דגם S הוא 4.2 מיליון דולר. היא מאיצה מאפס ל-100 קילומטרים לשעה בתוך 2.8 שניות ובתוך 20 שניות היא נמדדה כמגיעה למהירות של 439 קילומטרים לשעה.
המכונית הזו, מספרים כולם, מצדיקה כל מיליון דולר שלה. היא מייצרת לא פחות מ-1,160 כוחות סוס ומגיעה למהירות של 430 קילומטרים לשעה. השלדה שלה קלה ביותר, בעיקר בזכות התרכובת של סיבי הפחמן והקוולר שמהם היא עשויה. מעבר לקלות המשקל שלה, החומרים הללו מעניקים לאגרה חוזק רב ועמידות גדולה מכל הרכב חומרים ידוע אחר. לקוניגסג אגרה גג קשיח הניתן לפירוק וכנף אחורית נשלפת. בכלל, היא מהווה שילוב מטורף של יופי, מבנה אירודינמי מוצלח וביצועים וטכנולוגיה העולה על כל דמיון.
החברה יצרה מספר דגמים של האגרה. מדגם ה-R, דרך ה-S, ה-One וה-RS המוצלח, שהחברה הודיעה שייוצרו 25 יחידות ממנו. כולן, אגב, מוזמנות ומשולמות מראש - כמו תמיד במקרה של המכוניות של קוניגסג ורבות ממתחרותיהן, מכוניות העל המוכרות.
המייסד מסביר על הקוניגסג אגרה:
https://youtu.be/cFWKzeRObS0
הנה קוניגסג אגרה:
https://youtu.be/6QcYs2yZHLM
סקירה של ה-BBC:
https://youtu.be/jPeveGmeYLk
תחרות בין הקוניגסג אגרה לפרארי
https://youtu.be/qjkK5jSw4VA
תחרות בין הקוניגסג אגרה לפורשה 918 והמקלארן P1 - מי תנצח?
https://youtu.be/ByTjSCrZSus
האם היא מהירה מהבוגאטי:
https://youtu.be/RUfkyMCDYhU
וסרט תיעודי קצר על האגרה:
https://youtu.be/qp_qxKWMsVw?long=yes
מהי מכונית הטרסט 2 האגדית?
טרסט 2 היה כינוייה של מכונית עם מנוע סילוני שנלקח ממטוס קרב ישן. ריצ'ארד נובל שנהג ב-1983 במכונית Thrust 2 הצליח להגיע למהירות של 1,019 קילומטרים לשעה. זה קרה במדבר בלאק רוק שבנבאדה ארה"ב.
אותו נובל, אגב, שבר בשנת 1997 את השיא הוותיק, במכונית הדחף העל-קולית המתקדמת יותר, שכינוייה היה "ThrustSSC". במכונית זו הגיע למהירות של 1,228 קילומטרים לשעה ועבר לראשונה את מהירות הקול במכונית. דגם מתקדם עוד יותר, ה-Bloodhound SSC, הגיע למהירות של 1609 קילומטר בשעה ויותר.
הנה סרטון עם נסיעת השיא וראיון 30 שנה אחרי ההישג המדהים של הטרסט 2:
https://youtu.be/hvV3KCjhAAo
וראיון עם נהג הטרסט2 ריצ'רד נובל בזמן נסיעת הניסוי:
https://youtu.be/bFu3RKOblMU
מכונית המירוץ האגדית מקרוב:
https://youtu.be/Oct76xXN9aI
היא וממשיכותיה האגדיות לא פחות מדגמי ה-SSC:
https://youtu.be/iM_0qCQjZno
וממשיכתה של מכונית הטראסט 2, מכונית ה-Thrust SSC שעברה את מהירות הקול:
https://youtu.be/rIWdtE-__5M
טרסט 2 היה כינוייה של מכונית עם מנוע סילוני שנלקח ממטוס קרב ישן. ריצ'ארד נובל שנהג ב-1983 במכונית Thrust 2 הצליח להגיע למהירות של 1,019 קילומטרים לשעה. זה קרה במדבר בלאק רוק שבנבאדה ארה"ב.
אותו נובל, אגב, שבר בשנת 1997 את השיא הוותיק, במכונית הדחף העל-קולית המתקדמת יותר, שכינוייה היה "ThrustSSC". במכונית זו הגיע למהירות של 1,228 קילומטרים לשעה ועבר לראשונה את מהירות הקול במכונית. דגם מתקדם עוד יותר, ה-Bloodhound SSC, הגיע למהירות של 1609 קילומטר בשעה ויותר.
הנה סרטון עם נסיעת השיא וראיון 30 שנה אחרי ההישג המדהים של הטרסט 2:
https://youtu.be/hvV3KCjhAAo
וראיון עם נהג הטרסט2 ריצ'רד נובל בזמן נסיעת הניסוי:
https://youtu.be/bFu3RKOblMU
מכונית המירוץ האגדית מקרוב:
https://youtu.be/Oct76xXN9aI
היא וממשיכותיה האגדיות לא פחות מדגמי ה-SSC:
https://youtu.be/iM_0qCQjZno
וממשיכתה של מכונית הטראסט 2, מכונית ה-Thrust SSC שעברה את מהירות הקול:
https://youtu.be/rIWdtE-__5M
מהן מפלצות המהירות של בוגאטי?
בוגאטי ויירון (Bugatti Vayron) היא הייפרקאר, או מכונית-על. בתוך שנים ספורות היא הפכה לאייקון מוטורי נחשק וידוע בכל העולם. צוות התכנון של בוגאטי תכנן אותה בצורה אירודינמית שתאפשר לה להיות מהירה במיוחד ולייצר התנגדות מועטה. כמו כן פותחו בשבילה צמיגים מיוחדים ומערכת בלמים בקוטר גדול, כדי להאט בתום הנסיעה המטורפת שהיא יודעת לייצר. כך יכולה הייתה הבוגטי ויירון להגיע לשיאי מהירות בתקופתה והצליחה להגיע למהירות של 407 קילומטרים לשעה!
בשנים האחרונות יצאה לה מחליפה חדשה וייצור הוויירון הופסק. אבל את המפלצת הזו, על 1000 כוחות הסוס שלה, קשה לשכוח. במקומה יצאה לשוק מכונית-העל של העתיד - בוגאטי שירון. המפלצת המעודכנת הזו לוקחת את ההישגים של קודמתה ומציעה לא פחות מ-1500 כוחות סוס ומהירות בלתי נתפסת למכונית פרטית - 420 קילומטרים לשעה!
הנה הבוגאטי ויירון:
https://youtu.be/ah9pjWFmOSY
הנה הווירון בישראל:
https://youtu.be/UcE5jOo_AhA?t=9s
וכך אנשים מגיבים כשהם נוסעים במפלצת הויירון:
https://youtu.be/UylcIJrtamI
ועם המחליפה שלה, הבוגאטי שירון:
https://youtu.be/KHCLeRhlg1o
בוגאטי ויירון (Bugatti Vayron) היא הייפרקאר, או מכונית-על. בתוך שנים ספורות היא הפכה לאייקון מוטורי נחשק וידוע בכל העולם. צוות התכנון של בוגאטי תכנן אותה בצורה אירודינמית שתאפשר לה להיות מהירה במיוחד ולייצר התנגדות מועטה. כמו כן פותחו בשבילה צמיגים מיוחדים ומערכת בלמים בקוטר גדול, כדי להאט בתום הנסיעה המטורפת שהיא יודעת לייצר. כך יכולה הייתה הבוגטי ויירון להגיע לשיאי מהירות בתקופתה והצליחה להגיע למהירות של 407 קילומטרים לשעה!
בשנים האחרונות יצאה לה מחליפה חדשה וייצור הוויירון הופסק. אבל את המפלצת הזו, על 1000 כוחות הסוס שלה, קשה לשכוח. במקומה יצאה לשוק מכונית-העל של העתיד - בוגאטי שירון. המפלצת המעודכנת הזו לוקחת את ההישגים של קודמתה ומציעה לא פחות מ-1500 כוחות סוס ומהירות בלתי נתפסת למכונית פרטית - 420 קילומטרים לשעה!
הנה הבוגאטי ויירון:
https://youtu.be/ah9pjWFmOSY
הנה הווירון בישראל:
https://youtu.be/UcE5jOo_AhA?t=9s
וכך אנשים מגיבים כשהם נוסעים במפלצת הויירון:
https://youtu.be/UylcIJrtamI
ועם המחליפה שלה, הבוגאטי שירון:
https://youtu.be/KHCLeRhlg1o
מהו המטוס המהיר ביותר בעולם?
עם מנוע ללא חלקים נעים ומהירות טיסה של יותר ממייל לשנייה, המטוס של חברת בואינג מדגם Waverider X51-A הוא כיום כלי הטיס הניסיוני הכי מהיר בעולם ואחד הסמנים הברורים של עתיד התעופה.
הווייבריידר הוא עדיין בשלבי פיתוח וניסוי ואינו טס באופן מסודר. המטוס ההיפרסוני החדשני והמהיר מאד הוא אחת מפיסות הטכנולוגיה החדשניות והמורכבות בעולם.
הוא מסוגל להגיע למהירות של פי שישה ממהירות הקול (מאך 6) וכשיושק בעתיד באופן מסחרי הוא צפוי לעשות את המרחק מלונדון אל ניו-יורק בפחות משעה!
הנה תכנון הניסוי של המטוס המהיר בעולם בדגם ה-A שלו:
http://youtu.be/0aNsbb4_C9A
ועוד ניסוי:
http://youtu.be/VZUwKX3_uE4
עם מנוע ללא חלקים נעים ומהירות טיסה של יותר ממייל לשנייה, המטוס של חברת בואינג מדגם Waverider X51-A הוא כיום כלי הטיס הניסיוני הכי מהיר בעולם ואחד הסמנים הברורים של עתיד התעופה.
הווייבריידר הוא עדיין בשלבי פיתוח וניסוי ואינו טס באופן מסודר. המטוס ההיפרסוני החדשני והמהיר מאד הוא אחת מפיסות הטכנולוגיה החדשניות והמורכבות בעולם.
הוא מסוגל להגיע למהירות של פי שישה ממהירות הקול (מאך 6) וכשיושק בעתיד באופן מסחרי הוא צפוי לעשות את המרחק מלונדון אל ניו-יורק בפחות משעה!
הנה תכנון הניסוי של המטוס המהיר בעולם בדגם ה-A שלו:
http://youtu.be/0aNsbb4_C9A
ועוד ניסוי:
http://youtu.be/VZUwKX3_uE4
מה הפך את הציפור השחורה למטוס הסילון המהיר בהיסטוריה?
"הציפור השחורה" (SR-71 Blackbird) הוא מטוס ביון על-קולי שפותח על ידי חברת "לוקהיד" האמריקאית בתחילת המלחמה הקרה, פיתוח סודי לגמרי, של מה שיהפוך לסמל של מהירות, קידמה טכנולוגית ויופי. הוא פעל משנת 1964 ועד 1990 והיה המטוס החמקן האמריקאי הראשון בהיסטוריה.
כמטוס ביון, ריגול, שימשו מערכות המודיעין והצילום המתקדמות של "הציפור" לאיסוף של מודיעין חזותי חשוב. מצלמות אופטיות ומערכות מכ"ם משוכללות לתקופתן הפכו אותו למכונת הריגול הטובה ביותר בעולם.
אבל מהרגע הראשון היה "הציפור השחורה" גם המטוס המהיר בעולם ולא רק בין מטוסי הריגול. מאז ועד היום הוא טס במהירויות עצומות, שאין להן מתחרים. עד היום אין עדיין מטוס המאיים על מעמדו זה והוא מחזיק בשיא המהירות למטוס מאוייש: 3,529 קילומטרים לשעה. את טיסותיו הוא ביצע במהירות של מאך 3 ובמהירויות של 3,300 קילומטרים לשעה. עם מהירות של מאך 3 לא פלא שמעולם לא הופל מטוס SR71...
ואכן, הוא היה יחודי בתחומים נוספים. מנועיו האדירים וגוף המטוס שפותח מסגסוגת טיטניום שהגיבה באופן חכם לגבהים שונים, אפשרו לו להגיע גם לשיאי המהירות ולהתעלות על כל מקביליו, אך גם לטוס בקביעות בטיסות מגביהות טוס, שהגיעו לגובה של 24 קילומטרים, גובה האטמוספרה.
בעזרת שני מנועיו, שיכולים היו לדחוף אנייית נוסעים גדולה ללא בעיות, יכול היה "הציפור השחורה" לטוס לא רק במהירויות הללו, אלא גם לטווח טיסה של 6500 קילומטרים. גם מבנו הצר היקשה על היכולת להפילו ויכולת התדלוק האווירי שלו אפשרה לו להמשיך במשימות אוויר ללא הפסקה. אפילו הדלק שהניע את מנועיו היה יחודי ופוטנציאל האש שבו קטן משמעותית מדלק סילוני רגיל.
בשנות שירותו, מילא "הציפור השחורה" משימות ריגול מגוונות וסיפק לצבא ארצות הברית מודיעין איכותי חשוב, לפני מבצעים צבאיים ואחריהם. לאורך שנות פעילותו של המטוס שוגרו נגדו מאות טילים נגד מטוסים ונעשו ניסיונות רבים ליירטו. הם מעולם לא הוכתרו בהצלחה ואף "ציפור שחורה" לא הופל או נפגע כך!
רק מטוסי המיג הסובייטיים הם שהצליחו להינעל על מטוס הציפור המהירה והשחורה הזו. הם הביסו אותו בלי להפילו, בכך שהוכיחו שהם יכולים להפילו, על אף מהירותו המטורפת. כך יצא שגם אפשרויות ההפלה וגם העלויות המטורפות שלו הכריעו.
הציפור השחורה הוחלפה בלווייני הריגול - הזולים יותר, קלים לשיגור ומחוסנים מהפלות.
כך יצאה "הציפור השחורה" משימוש כבר בשנות ה-90. הצורך במטוס ביון מתקדם ועדכני הורגש זה מכבר. לוקהיד מרטין מפתחת כיום את מטוס הריגול העל-קולי SR-72, שאמור להגיע למהירות כפולה של 6 מאך, כ-7,300 קמ"ש. הוא מיועד להיות פעיל רק בסביבות שנת 2030, אם כי לעתים נראה שבעולם של לוויינים צבאיים מצויידים היטב ומטוסים רב-משימתיים הוא פשוט מיותר.
על עלייתה ונפילתה של הציפור השחורה (בעברית):
https://youtu.be/IYEopK6zLrY
מצגת וידאו:
https://youtu.be/tO_dYEAXg7Q
באנגלית:
https://youtu.be/ru4AHP7wOMA
המחליף שלו (בעברית):
https://youtu.be/ftOgaYeySRQ
סרטון תיעודי על הסודות של הציפור השחורה:
https://youtu.be/th-RoJBP0Vs?long=yes
והציפור השחורה לעומת אויביה ומתחריה:
https://youtu.be/OBVmYi7mkZM?long=yes
"הציפור השחורה" (SR-71 Blackbird) הוא מטוס ביון על-קולי שפותח על ידי חברת "לוקהיד" האמריקאית בתחילת המלחמה הקרה, פיתוח סודי לגמרי, של מה שיהפוך לסמל של מהירות, קידמה טכנולוגית ויופי. הוא פעל משנת 1964 ועד 1990 והיה המטוס החמקן האמריקאי הראשון בהיסטוריה.
כמטוס ביון, ריגול, שימשו מערכות המודיעין והצילום המתקדמות של "הציפור" לאיסוף של מודיעין חזותי חשוב. מצלמות אופטיות ומערכות מכ"ם משוכללות לתקופתן הפכו אותו למכונת הריגול הטובה ביותר בעולם.
אבל מהרגע הראשון היה "הציפור השחורה" גם המטוס המהיר בעולם ולא רק בין מטוסי הריגול. מאז ועד היום הוא טס במהירויות עצומות, שאין להן מתחרים. עד היום אין עדיין מטוס המאיים על מעמדו זה והוא מחזיק בשיא המהירות למטוס מאוייש: 3,529 קילומטרים לשעה. את טיסותיו הוא ביצע במהירות של מאך 3 ובמהירויות של 3,300 קילומטרים לשעה. עם מהירות של מאך 3 לא פלא שמעולם לא הופל מטוס SR71...
ואכן, הוא היה יחודי בתחומים נוספים. מנועיו האדירים וגוף המטוס שפותח מסגסוגת טיטניום שהגיבה באופן חכם לגבהים שונים, אפשרו לו להגיע גם לשיאי המהירות ולהתעלות על כל מקביליו, אך גם לטוס בקביעות בטיסות מגביהות טוס, שהגיעו לגובה של 24 קילומטרים, גובה האטמוספרה.
בעזרת שני מנועיו, שיכולים היו לדחוף אנייית נוסעים גדולה ללא בעיות, יכול היה "הציפור השחורה" לטוס לא רק במהירויות הללו, אלא גם לטווח טיסה של 6500 קילומטרים. גם מבנו הצר היקשה על היכולת להפילו ויכולת התדלוק האווירי שלו אפשרה לו להמשיך במשימות אוויר ללא הפסקה. אפילו הדלק שהניע את מנועיו היה יחודי ופוטנציאל האש שבו קטן משמעותית מדלק סילוני רגיל.
בשנות שירותו, מילא "הציפור השחורה" משימות ריגול מגוונות וסיפק לצבא ארצות הברית מודיעין איכותי חשוב, לפני מבצעים צבאיים ואחריהם. לאורך שנות פעילותו של המטוס שוגרו נגדו מאות טילים נגד מטוסים ונעשו ניסיונות רבים ליירטו. הם מעולם לא הוכתרו בהצלחה ואף "ציפור שחורה" לא הופל או נפגע כך!
רק מטוסי המיג הסובייטיים הם שהצליחו להינעל על מטוס הציפור המהירה והשחורה הזו. הם הביסו אותו בלי להפילו, בכך שהוכיחו שהם יכולים להפילו, על אף מהירותו המטורפת. כך יצא שגם אפשרויות ההפלה וגם העלויות המטורפות שלו הכריעו.
הציפור השחורה הוחלפה בלווייני הריגול - הזולים יותר, קלים לשיגור ומחוסנים מהפלות.
כך יצאה "הציפור השחורה" משימוש כבר בשנות ה-90. הצורך במטוס ביון מתקדם ועדכני הורגש זה מכבר. לוקהיד מרטין מפתחת כיום את מטוס הריגול העל-קולי SR-72, שאמור להגיע למהירות כפולה של 6 מאך, כ-7,300 קמ"ש. הוא מיועד להיות פעיל רק בסביבות שנת 2030, אם כי לעתים נראה שבעולם של לוויינים צבאיים מצויידים היטב ומטוסים רב-משימתיים הוא פשוט מיותר.
על עלייתה ונפילתה של הציפור השחורה (בעברית):
https://youtu.be/IYEopK6zLrY
מצגת וידאו:
https://youtu.be/tO_dYEAXg7Q
באנגלית:
https://youtu.be/ru4AHP7wOMA
המחליף שלו (בעברית):
https://youtu.be/ftOgaYeySRQ
סרטון תיעודי על הסודות של הציפור השחורה:
https://youtu.be/th-RoJBP0Vs?long=yes
והציפור השחורה לעומת אויביה ומתחריה:
https://youtu.be/OBVmYi7mkZM?long=yes
מיהו נגן הכינור המהיר בעולם?
השיאן העולמי במהירות הנגינה על כינור הוא הצעיר הבריטי בן לי (Ben Lee). לי משלים את נגינת "מעוף הדבורה" של המלחין ניקולאי רימסקי-קורסקוב במהירות מטורפת של 54.24 שניות.
והוא לא רק מנגן הכי מהר שאפשר, הוא הראשון שירד אל מתחת לדקה בנגינת היצירה המהירה כל כך הזו. השיאן הקודם ניגן אותה במהירות של דקה ו-5 שניות בערך...
הנה בן לי, השיאן העולמי הנוכחי במהירות הנגינה על כינור:
https://youtu.be/k_tQk25pR60
השיאן העולמי הקודם במהירות הנגינה על כינור:
http://youtu.be/2Q0WGQbJbso
ועוד הדגמה של היכולת של בן לי בנגינה על הכינור המסונתז שלו סולואים של בריאן מאי, הגיטריסט האגדי של להקת "קווין":
https://youtu.be/94hvJOjMh_w
השיאן העולמי במהירות הנגינה על כינור הוא הצעיר הבריטי בן לי (Ben Lee). לי משלים את נגינת "מעוף הדבורה" של המלחין ניקולאי רימסקי-קורסקוב במהירות מטורפת של 54.24 שניות.
והוא לא רק מנגן הכי מהר שאפשר, הוא הראשון שירד אל מתחת לדקה בנגינת היצירה המהירה כל כך הזו. השיאן הקודם ניגן אותה במהירות של דקה ו-5 שניות בערך...
הנה בן לי, השיאן העולמי הנוכחי במהירות הנגינה על כינור:
https://youtu.be/k_tQk25pR60
השיאן העולמי הקודם במהירות הנגינה על כינור:
http://youtu.be/2Q0WGQbJbso
ועוד הדגמה של היכולת של בן לי בנגינה על הכינור המסונתז שלו סולואים של בריאן מאי, הגיטריסט האגדי של להקת "קווין":
https://youtu.be/94hvJOjMh_w
מיהו העוף הדורס הכי מהיר בעולם?
הבז הנודד (Peregrine Falcon) ממשפחת הבזים הוא העוף הדורס המהיר בעולם. והוא לא רק העוף הדורס הכי מהיר בתבל, הוא גם נחשב לבעל החיים המהיר בעולם.
מהירות השיא שנמדדה למעופו של הבז הנודד בצלילה היא 389 קילומטר לשעה! כמובן שלמהירות זו הוא מגיע רק בצלילה ולא במעוף כנפיים רגיל. כך מצטרפים כל הנתונים המהירים שלו לכוח המשיכה ומייצרים את המהירות האדירה הזו - מהר יותר מכל מכונית בעולם!
יש לבז הנודד כ-20 תתי-מין. כלומר יש בעולם כ-20 סוגים של בז נודד. וכמו שניתן להבין משמו, הבז הנודד נמצא כמעט בכל מקום בעולם. רק בניו-זילנד לא מצאו אותו.
הנה הבז הנודד - המהיר מבין העופות הדורסים בעולם:
https://youtu.be/r7lglchYNew
בז נודד בעת ציד:
https://youtu.be/legzXQlFNjs
תצפית של הציד המהיר של הבז הנודד:
http://youtu.be/pQH7DbB6fzc?t=17s
ובז נודד צולל במהירות של כמעט 300 קילומטרים לשעה:
http://youtu.be/lnT2joxnkqY
הבז הנודד (Peregrine Falcon) ממשפחת הבזים הוא העוף הדורס המהיר בעולם. והוא לא רק העוף הדורס הכי מהיר בתבל, הוא גם נחשב לבעל החיים המהיר בעולם.
מהירות השיא שנמדדה למעופו של הבז הנודד בצלילה היא 389 קילומטר לשעה! כמובן שלמהירות זו הוא מגיע רק בצלילה ולא במעוף כנפיים רגיל. כך מצטרפים כל הנתונים המהירים שלו לכוח המשיכה ומייצרים את המהירות האדירה הזו - מהר יותר מכל מכונית בעולם!
יש לבז הנודד כ-20 תתי-מין. כלומר יש בעולם כ-20 סוגים של בז נודד. וכמו שניתן להבין משמו, הבז הנודד נמצא כמעט בכל מקום בעולם. רק בניו-זילנד לא מצאו אותו.
הנה הבז הנודד - המהיר מבין העופות הדורסים בעולם:
https://youtu.be/r7lglchYNew
בז נודד בעת ציד:
https://youtu.be/legzXQlFNjs
תצפית של הציד המהיר של הבז הנודד:
http://youtu.be/pQH7DbB6fzc?t=17s
ובז נודד צולל במהירות של כמעט 300 קילומטרים לשעה:
http://youtu.be/lnT2joxnkqY
מהו הדג המהיר בטבע?
יש אמנם מחקרים החולקים על הנתון הזה, אבל מקובל עדיין לומר שהדג הכי מהיר בטבע הוא המפרשן (Sailfish). הוא מסוגל, לפי המסורת המחקרית, להגיע למהירות של לא פחות מ-70 קילומטרים לשעה!
כן, גם אם המחקרים הללו צודקים שמהירות כזאת איננה אפשרית לבעלי חיים ימיים, עדיין המפרשן הוא אחד המהירים בים. המפרשניים הם דגים שנחשבים לשחיינים מהירים במיוחד.
הם כה מהירים עד שדיג שלהם נחשב להישג אדיר לדייגים. מי שמחשיבים דייג של מפרשניים באזורים טרופיים, הם דייגי הספורט. הדייגים התחרותיים הללו מתהדרים בתפיסת מפרשן גדול ומי שעושה זאת נחשב לדיג מעולה.
אחד הדייגים החובבים שעסקו בדיג מפרשנים היה הסופר האמריקאי ארנסט המינגוויי. בספרו הנודע "הזקן והים" מ-1952, הוא מפליא לתאר את סנטיאגו, דייג קובני זקן, שזה 84 ימים לא הצליח להעלות שלל בחכתו. בספר הוא יוצא בפעם האחרונה אל הים, כדי לשבור את המזל הרע. אז מצליח הדייג הזקן, ביום ה-85, לתפוס מפרשן גדול. הוא נאבק בדג, מאבק איתנים, כדי שלא יברח מחכתו. המאבק הזה הוא משל למאבק של המין האנושי באיתני הטבע וההשרדות בעולם, כנגד כוחות ויצורים חזקים בהרבה מהאדם.
אגב, הדגים המרשימים הללו, מכונים באנגלית גם "מרלין" (Marlin). מקור השם הנפוץ הזה הוא בדמיון של הלסת העליונה שלהם לדוקרן מלחים שנקרא כך.
הנה המפרשנים:
https://youtu.be/pRyFGSTaQ_Y
מפרשנים בשעת ציד מתואם בלהקות דגים:
https://youtu.be/spkjQ3c_AjU
בעריכה נכונה ומוסיקה זה יכול להיות מחול מקברי של ציד:
https://youtu.be/zdk7VNz22PQ
נדידה בחורף דרומה על זרם הגולף:
https://youtu.be/ZeiTr6b8tlQ
ודייגי הספורט בציד של מפרשנים:
https://youtu.be/EcVaGgGIeRI
יש אמנם מחקרים החולקים על הנתון הזה, אבל מקובל עדיין לומר שהדג הכי מהיר בטבע הוא המפרשן (Sailfish). הוא מסוגל, לפי המסורת המחקרית, להגיע למהירות של לא פחות מ-70 קילומטרים לשעה!
כן, גם אם המחקרים הללו צודקים שמהירות כזאת איננה אפשרית לבעלי חיים ימיים, עדיין המפרשן הוא אחד המהירים בים. המפרשניים הם דגים שנחשבים לשחיינים מהירים במיוחד.
הם כה מהירים עד שדיג שלהם נחשב להישג אדיר לדייגים. מי שמחשיבים דייג של מפרשניים באזורים טרופיים, הם דייגי הספורט. הדייגים התחרותיים הללו מתהדרים בתפיסת מפרשן גדול ומי שעושה זאת נחשב לדיג מעולה.
אחד הדייגים החובבים שעסקו בדיג מפרשנים היה הסופר האמריקאי ארנסט המינגוויי. בספרו הנודע "הזקן והים" מ-1952, הוא מפליא לתאר את סנטיאגו, דייג קובני זקן, שזה 84 ימים לא הצליח להעלות שלל בחכתו. בספר הוא יוצא בפעם האחרונה אל הים, כדי לשבור את המזל הרע. אז מצליח הדייג הזקן, ביום ה-85, לתפוס מפרשן גדול. הוא נאבק בדג, מאבק איתנים, כדי שלא יברח מחכתו. המאבק הזה הוא משל למאבק של המין האנושי באיתני הטבע וההשרדות בעולם, כנגד כוחות ויצורים חזקים בהרבה מהאדם.
אגב, הדגים המרשימים הללו, מכונים באנגלית גם "מרלין" (Marlin). מקור השם הנפוץ הזה הוא בדמיון של הלסת העליונה שלהם לדוקרן מלחים שנקרא כך.
הנה המפרשנים:
https://youtu.be/pRyFGSTaQ_Y
מפרשנים בשעת ציד מתואם בלהקות דגים:
https://youtu.be/spkjQ3c_AjU
בעריכה נכונה ומוסיקה זה יכול להיות מחול מקברי של ציד:
https://youtu.be/zdk7VNz22PQ
נדידה בחורף דרומה על זרם הגולף:
https://youtu.be/ZeiTr6b8tlQ
ודייגי הספורט בציד של מפרשנים:
https://youtu.be/EcVaGgGIeRI
איך הברדלס הוא החיה המהירה בעולם?
היונק המהיר בתבל הוא בַּרְדְּלָס הערבות, הידוע גם בשם צ'יטה (Cheetah). זהו טורף ממשפחת החתוליים והוא היונק היבשתי המהיר ביותר בטבע.
מדהים לחשוב שהברדלס מאיץ מ-0 קילומטרים לשעה ל-70 קמ"ש תוך 3 שניות בלבד. מהירות הריצה שלו מגיעה למהירויות של בין 112 ל-120 קילומטרים לשעה.
כשהוא רץ, אגב, הוא מסוגל לדלג למרחק של 8 מטרים לכל דילוג. המהירות שלו נזקפת בין השאר למתיחה והכיווץ של עמוד השדרה המשוכלל שלו, שצוברים לו אנרגיה פוטנציאלית, המשתחררת בריצה שלו קדימה - כאנרגיה קינטית.
אגב, גם חתול הבית, החתולים שאנחנו מגדלים בבית ובשכונה, גם הוא בנוי בצורה כזו והוא מהיר מאוד - ביחס קרוב לזה של הצ'יטה, כלומר הברדלס.
הברדלס נפוץ בעיקר באפריקה, אם כי יש מעט ממנו גם ביבשת אסיה. הוא דומה במבנהו לנמר, אלא שגופו רזה יותר.
איך מבדילים בין צ'יטה לנמר?
ניתן להבדיל בין הברדלס לנמר בעזרת חברבורותיו. בעוד החברבורות של הברדלס הן בצורת נקודות, לנמר יש חברבורות דמויות טבעות.
שמו של הברדלס בעברית בא מהשפה היוונית בה המילה "פרדליס" (Pardalis) פירושה נמר או פנתר.
הנה הצ'יטה, כלומר הברדלס, והיכולות הנהדרות שלו (עברית):
https://youtu.be/_LG5PB0Nfgo
יכולות הציד שלו מדהימות (עברית):
https://youtu.be/vl7MSiGlYEY
מי ינצח בתחרות מדומה בין ברדלס ובין אלוף העולם בריצה יוסיין בולט:
http://youtu.be/VZuRTNidtCM
ופספוסים של ברדלס:
https://youtu.be/N9CIX4mD4zk
היונק המהיר בתבל הוא בַּרְדְּלָס הערבות, הידוע גם בשם צ'יטה (Cheetah). זהו טורף ממשפחת החתוליים והוא היונק היבשתי המהיר ביותר בטבע.
מדהים לחשוב שהברדלס מאיץ מ-0 קילומטרים לשעה ל-70 קמ"ש תוך 3 שניות בלבד. מהירות הריצה שלו מגיעה למהירויות של בין 112 ל-120 קילומטרים לשעה.
כשהוא רץ, אגב, הוא מסוגל לדלג למרחק של 8 מטרים לכל דילוג. המהירות שלו נזקפת בין השאר למתיחה והכיווץ של עמוד השדרה המשוכלל שלו, שצוברים לו אנרגיה פוטנציאלית, המשתחררת בריצה שלו קדימה - כאנרגיה קינטית.
אגב, גם חתול הבית, החתולים שאנחנו מגדלים בבית ובשכונה, גם הוא בנוי בצורה כזו והוא מהיר מאוד - ביחס קרוב לזה של הצ'יטה, כלומר הברדלס.
הברדלס נפוץ בעיקר באפריקה, אם כי יש מעט ממנו גם ביבשת אסיה. הוא דומה במבנהו לנמר, אלא שגופו רזה יותר.
איך מבדילים בין צ'יטה לנמר?
ניתן להבדיל בין הברדלס לנמר בעזרת חברבורותיו. בעוד החברבורות של הברדלס הן בצורת נקודות, לנמר יש חברבורות דמויות טבעות.
שמו של הברדלס בעברית בא מהשפה היוונית בה המילה "פרדליס" (Pardalis) פירושה נמר או פנתר.
הנה הצ'יטה, כלומר הברדלס, והיכולות הנהדרות שלו (עברית):
https://youtu.be/_LG5PB0Nfgo
יכולות הציד שלו מדהימות (עברית):
https://youtu.be/vl7MSiGlYEY
מי ינצח בתחרות מדומה בין ברדלס ובין אלוף העולם בריצה יוסיין בולט:
http://youtu.be/VZuRTNidtCM
ופספוסים של ברדלס:
https://youtu.be/N9CIX4mD4zk
איך החץ השחור שבר את כל השיאים וכלום?
"החץ השחור" (YF-12 Blackbird) הוא אחד מפספוסי הפיתוח האווירי הגדולים שיש. לפני יותר מ-60 שנה הוא נצנץ לרגע כאחד ממטוסי הקרב המהירים והטובים בהיסטוריה ונדם.
המטוס המטורף הזה קבע כבר בשנות ה-60 שיאים שלא נשברו עד היום ומשאירים עשן אפילו למטוסי חמקן בני ימינו. אבל היו מי שבחרו אז לא להפוך אותו למטוס מבצעי.
מטוס היירוט ממשפחת הציפור השחורה נחשב ממטוסי הסילון המאוישים הכי מהירים והגבוהים בגובה הטיסה בתולדות התעופה. משפחת המטוסים הזו כללה מטוסי ריגול סודיים ומגביהה טוס במיוחד, שיתרונה במהירות אדירה וגובה עצום. הם תוכננו במלחמה הקרה לבצע חדירה מהירה ועמוקה לברית המועצות, בלי יכולת לעצור אותם.
ואכן, הוא היה אבטיפוס של מטוס קרב ששבר את כל השיאים, כמו לטוס במאך שלוש ולהילחם במאך שלוש, פי 3 ממהירות הקול.
בראש צוות הפיתוח שלו עמד מהנדס התעופה הגאון של חברת לוקהיד, קלרנס "קלי" ג'ונסון, מי שנחשב לאחד היצירתיים בתולדות התעופה. עם טווח טיסה עצום ומערכות נשק שיהפכו אותו לבלתי ניתן לעצירה, קלי הבין שהכי טוב יהיה להפוך אותו למטוס יירוט מתקדם וליצור מטוס שימחץ כל אויב.
ומכאן הם יצרו את מטוס הקרב הגדול, המהיר, הכבד, המגביה ובעל טווח הטיסה הגדול ביותר בהיסטוריה. אבל הוא לא הגיע לשום מקום.
כי "החץ השחור" לא יוצר בייצור סדרתי ואפילו לא ליותר מדי ניסויים, למעט של נאס"א, הגוף היחידי שהשתמש בו למחקר אווירי, במשך עשור בשנות ה-70.
הנה קיצור תולדותיו של "החץ השחור" (עברית):
https://youtu.be/JrbcOFHMl90
מטוס היירוט האגדי שלא יוצר "החץ השחור" (בעברית):
https://youtu.be/ftOgaYeySRQ
ממשיכו שנזנח גם הוא (עברית):
https://youtu.be/BvQa-puuvzE
וסרטון תיעודי על החץ השחור:
https://youtu.be/Cyii64t7HGA?long=yes
"החץ השחור" (YF-12 Blackbird) הוא אחד מפספוסי הפיתוח האווירי הגדולים שיש. לפני יותר מ-60 שנה הוא נצנץ לרגע כאחד ממטוסי הקרב המהירים והטובים בהיסטוריה ונדם.
המטוס המטורף הזה קבע כבר בשנות ה-60 שיאים שלא נשברו עד היום ומשאירים עשן אפילו למטוסי חמקן בני ימינו. אבל היו מי שבחרו אז לא להפוך אותו למטוס מבצעי.
מטוס היירוט ממשפחת הציפור השחורה נחשב ממטוסי הסילון המאוישים הכי מהירים והגבוהים בגובה הטיסה בתולדות התעופה. משפחת המטוסים הזו כללה מטוסי ריגול סודיים ומגביהה טוס במיוחד, שיתרונה במהירות אדירה וגובה עצום. הם תוכננו במלחמה הקרה לבצע חדירה מהירה ועמוקה לברית המועצות, בלי יכולת לעצור אותם.
ואכן, הוא היה אבטיפוס של מטוס קרב ששבר את כל השיאים, כמו לטוס במאך שלוש ולהילחם במאך שלוש, פי 3 ממהירות הקול.
בראש צוות הפיתוח שלו עמד מהנדס התעופה הגאון של חברת לוקהיד, קלרנס "קלי" ג'ונסון, מי שנחשב לאחד היצירתיים בתולדות התעופה. עם טווח טיסה עצום ומערכות נשק שיהפכו אותו לבלתי ניתן לעצירה, קלי הבין שהכי טוב יהיה להפוך אותו למטוס יירוט מתקדם וליצור מטוס שימחץ כל אויב.
ומכאן הם יצרו את מטוס הקרב הגדול, המהיר, הכבד, המגביה ובעל טווח הטיסה הגדול ביותר בהיסטוריה. אבל הוא לא הגיע לשום מקום.
כי "החץ השחור" לא יוצר בייצור סדרתי ואפילו לא ליותר מדי ניסויים, למעט של נאס"א, הגוף היחידי שהשתמש בו למחקר אווירי, במשך עשור בשנות ה-70.
הנה קיצור תולדותיו של "החץ השחור" (עברית):
https://youtu.be/JrbcOFHMl90
מטוס היירוט האגדי שלא יוצר "החץ השחור" (בעברית):
https://youtu.be/ftOgaYeySRQ
ממשיכו שנזנח גם הוא (עברית):
https://youtu.be/BvQa-puuvzE
וסרטון תיעודי על החץ השחור:
https://youtu.be/Cyii64t7HGA?long=yes
מהי רכבת המגלב המהירה כל כך?
רכבת המגלב, או בשמה המלא "רכבת ריחוף מגנטי" (MAGLEV, קיצור של Magnetic levitation) היא רכבת המרחפת מעל פס יחיד, על גבי כרית אוויר. למהירותה העצומה ולצריכת האנרגיה הקטנה שלה תורם החיכוך הכמעט אפסי שבין הרכבת לפסים.
רכבת מסוג זה פועלת על דחייה מגנטית בין מגנט שבתחתית הרכבת ומגנט נוסף שמוטמע במסילה. כך, הולך וקטן החיכוך של הרכבת בפסים, האנרגיה שדרושה לנסיעה קטנה והיא מגיעה למהירות גבוהה מאד.
רכבות מגלב מסחריות מסוגלות להגיע בקלות למהירויות של מעל 400 קילומטרים לשעה ויותר. כבר כיום יש רכבות מגלב המגיעות למהירויות גדולות אף יותר. בניסוי שנערך לפני שנים אחדות, הצליח אבטיפוס של רכבת נוסעים מסוג מגלב להגיע למהירות של כמעט 500 קילומטרים לשעה, בקו שנע בין שנגחאי ובייג'ינג שבסין. לחברה שנקראת et3 יש תכניות מדהימות לפיתוח של רכבת שתעבור את המהירות של 6000 קילומטרים לשעה!
הנה רכבת המגלב של יפאן שמגיעה למהירות של 600 קילומטרים לשעה:
https://youtu.be/41X8-RQm6rc
ונוסע שהחליט למדוד מהירות של רכבת מגלב בסין, הגיע למהירות 431 קמ"ש:
https://youtu.be/ObGVc-1HBik
רכבת המגלב, או בשמה המלא "רכבת ריחוף מגנטי" (MAGLEV, קיצור של Magnetic levitation) היא רכבת המרחפת מעל פס יחיד, על גבי כרית אוויר. למהירותה העצומה ולצריכת האנרגיה הקטנה שלה תורם החיכוך הכמעט אפסי שבין הרכבת לפסים.
רכבת מסוג זה פועלת על דחייה מגנטית בין מגנט שבתחתית הרכבת ומגנט נוסף שמוטמע במסילה. כך, הולך וקטן החיכוך של הרכבת בפסים, האנרגיה שדרושה לנסיעה קטנה והיא מגיעה למהירות גבוהה מאד.
רכבות מגלב מסחריות מסוגלות להגיע בקלות למהירויות של מעל 400 קילומטרים לשעה ויותר. כבר כיום יש רכבות מגלב המגיעות למהירויות גדולות אף יותר. בניסוי שנערך לפני שנים אחדות, הצליח אבטיפוס של רכבת נוסעים מסוג מגלב להגיע למהירות של כמעט 500 קילומטרים לשעה, בקו שנע בין שנגחאי ובייג'ינג שבסין. לחברה שנקראת et3 יש תכניות מדהימות לפיתוח של רכבת שתעבור את המהירות של 6000 קילומטרים לשעה!
הנה רכבת המגלב של יפאן שמגיעה למהירות של 600 קילומטרים לשעה:
https://youtu.be/41X8-RQm6rc
ונוסע שהחליט למדוד מהירות של רכבת מגלב בסין, הגיע למהירות 431 קמ"ש:
https://youtu.be/ObGVc-1HBik
מה מיוחד בכנפיו של הקוליברי, יונק הדבש?
הקוליברי (Hummingbird), שאנו מכירים בתור "יונק הדבש", היא ציפור קטנה וזריזה, עם כנפיים מדהימות.
זוהי ציפור בעלת כנפיים מהירות ביותר. יונק הדבש יכול לנפנף בכנפיו מעל 70 פעם בשנייה ועד 100 פעם בכל שנייה, מה שהופך אותו לציפור עם קצב נפנוף הכנפיים המהיר ביותר בעולם.
רפרוף כנפי הקוליברי הוא כה מהיר, עד שלעיתים קרובות קשה לעקוב אחר הכנפיים והציפור המעופפת דומה יותר לכתם לא ברור. רק מצלמות מהירות מאוד מסוגלות לבודד את מראה כנפיו המהירות כל כך.
היכולת של הכנפיים שלה וניצול זרמי האוויר, מאפשרים לקוליברי לעוף למעלה ולמטה, ימינה ושמאלה, אחורה וקדימה ואפילו לרחף במקום. זה מאפשר ליונק הדבש לדחוק את מקורו הארוך לפרחים ולינוק טוב יותר את הצוף.
ואת הצוף הזה הוא חייב לינוק. כדי לאפשר לו את הכנפיים החזקות כל כך שמייצרות כל כך הרבה נפנופים הקוליברי אוכל כמה פעמים בשעה ובכל יום הוא זולל כמה פעמים את משקל גופו.
זו תופעה ללא אח ורע בעולם החי.
היכולת הזו, של התעופה במקום, ביחד עם הגודל הזעיר של יונק הדבש, גרמו בעבר לחוקרים שונים לחשוב שמדובר בסוג של חרק. כיום כמובן שלא חושבים כך עוד.
מדענים ומהנדסים חוקרים בימינו במרץ כיצד ניתן ליישם את שיטת התעופה הזו בפיתוח של רובוטים מעופפים זעירים, בעיקר כדי לייצר תעופה יעילה, שגם חוסכת באנרגיה.
ואגב, רבים מבלבלים בין הקוליברי לבין הצוּפִית הבּוֹהֶקֶת או פשוט הצוּפִית, אבל הן אינן בנות אותה משפחה. בעוד הקוליברי חי ביבשת אמריקה, באזורנו ניתן לראות רק את הצופית.
הנה סיפורו של יונק הדבש:
https://youtu.be/gaUhxQtNOwM
ומערכת הכנפיים המדהימה שלהם:
https://youtu.be/dMw3RO7p9yg
כמה עובדות מעניינות על יונק הדבש:
https://youtu.be/Ey3E6uLXjMc
צמד יונקי דבש בזמן האוכל:
http://youtu.be/b31CAYF2fIA
יונק הדבש בהילוך איטי:
http://youtu.be/9NQv89pCYU8
והלמידה מהם לצרכי פיתוח הרובוטים המעופפים:
https://youtu.be/jhl892dHqfA
הקוליברי (Hummingbird), שאנו מכירים בתור "יונק הדבש", היא ציפור קטנה וזריזה, עם כנפיים מדהימות.
זוהי ציפור בעלת כנפיים מהירות ביותר. יונק הדבש יכול לנפנף בכנפיו מעל 70 פעם בשנייה ועד 100 פעם בכל שנייה, מה שהופך אותו לציפור עם קצב נפנוף הכנפיים המהיר ביותר בעולם.
רפרוף כנפי הקוליברי הוא כה מהיר, עד שלעיתים קרובות קשה לעקוב אחר הכנפיים והציפור המעופפת דומה יותר לכתם לא ברור. רק מצלמות מהירות מאוד מסוגלות לבודד את מראה כנפיו המהירות כל כך.
היכולת של הכנפיים שלה וניצול זרמי האוויר, מאפשרים לקוליברי לעוף למעלה ולמטה, ימינה ושמאלה, אחורה וקדימה ואפילו לרחף במקום. זה מאפשר ליונק הדבש לדחוק את מקורו הארוך לפרחים ולינוק טוב יותר את הצוף.
ואת הצוף הזה הוא חייב לינוק. כדי לאפשר לו את הכנפיים החזקות כל כך שמייצרות כל כך הרבה נפנופים הקוליברי אוכל כמה פעמים בשעה ובכל יום הוא זולל כמה פעמים את משקל גופו.
זו תופעה ללא אח ורע בעולם החי.
היכולת הזו, של התעופה במקום, ביחד עם הגודל הזעיר של יונק הדבש, גרמו בעבר לחוקרים שונים לחשוב שמדובר בסוג של חרק. כיום כמובן שלא חושבים כך עוד.
מדענים ומהנדסים חוקרים בימינו במרץ כיצד ניתן ליישם את שיטת התעופה הזו בפיתוח של רובוטים מעופפים זעירים, בעיקר כדי לייצר תעופה יעילה, שגם חוסכת באנרגיה.
ואגב, רבים מבלבלים בין הקוליברי לבין הצוּפִית הבּוֹהֶקֶת או פשוט הצוּפִית, אבל הן אינן בנות אותה משפחה. בעוד הקוליברי חי ביבשת אמריקה, באזורנו ניתן לראות רק את הצופית.
הנה סיפורו של יונק הדבש:
https://youtu.be/gaUhxQtNOwM
ומערכת הכנפיים המדהימה שלהם:
https://youtu.be/dMw3RO7p9yg
כמה עובדות מעניינות על יונק הדבש:
https://youtu.be/Ey3E6uLXjMc
צמד יונקי דבש בזמן האוכל:
http://youtu.be/b31CAYF2fIA
יונק הדבש בהילוך איטי:
http://youtu.be/9NQv89pCYU8
והלמידה מהם לצרכי פיתוח הרובוטים המעופפים:
https://youtu.be/jhl892dHqfA