שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
כיצד הומצאה החזייה ומה ההיסטוריה שלה?
חזייה (Bra) היא פריט הלבשה תחתונה, המשמש נשים כר אלפי שנים, לכיסוי ולתמיכה בחזה שלהן, בשדיים.
כבר אלפי שנים שהחזייה נחשבת לאחד הסימנים המצביעים על הבגרות המינית של נערה והפיכתה מילדה ונערה צעירה לאישה, בוגרת יותר ונשית.
אך סיפורה ההיסטורי של החזייה הוא קצת יותר מתולדותיו והתפתחותו של פריט לבוש כלשהו - מדובר במסע שעסק בחיבור בין תפיסת גופן של נשים, השחרור והחירות שלהן והתפתחות הטכנולוגיה וההנדסה של המוצר הזה. החזייה היא המצאה מתפתחת ששולבה ובאופן מסוים גם תרמה למהפכה חברתית שהשתרעה על פני מאות שנים.
אבל נתחיל בימי קדם. עוד במהלך העידן המינואי, בסביבות המאה ה-7 לפני הספירה, נדרשו אתלטיות לחזייה פשוטה. פריטים שדומים לחזייה או ביקיני של ימינו נמצאו אצל נשים כאלה אז.
הצורך לתת תמיכה בחזה הנשי התעורר עוד יותר בימי האמפריה הרומית. בתקופה הרומית ארזו נשים את החזה שלהן בתוך חזיות פשוטות, עשויות מבד רפוי שנכרך וכיסה את חזן. מאז ועד ימינו עברה החזייה הנשית שלל שינויים ושכלולים.
גם באופנה היא שינתה והשתנתה לא מעט. היו זמנים שהיא הושמה כדי להרים את החזה. בימים אחרים היא לחצה והצמידה את החזה לגוף. לפעמים הפטמות הוסתרו באדיקות ולעתים דווקא הובלטו - החזייה נעה מעיצוב פרקטי ושימושי, כמו לעזור לספורטאיות ועד עיצובים שהם לחלוטין אינם פרקטיים ורק אסתטיים ואופנתיים.
ההיסטוריה המרתקת של החזייה ממשיכה בתקופת הרנסאנס והבארוק, כשגופן של נשים היה כבול במחוכים נוקשים, שנקראו קורסטים ולעתים תחתוניות. זה היה החל מהמאה ה-16, כשהחל המחוך לככב אצל הנשים האמידות. הן סבלו ממחוכים שהרימו את החזה כלפי מעלה ובמקביל גם לחץ בכוח את איבריהן הפנימיים, בכדי ליצור להן באזור המותניים גזרה צרה במיוחד.
המחוך היה הרבה יותר מאשר פריט לבוש. הוא היה מכשיר שליטה חברתי מובהק, מעשה הנדסה מורכב שנעשה בשילוב של עץ, מתכת ועור וייצג מודל גוף קיצוני.
כל מחוך בתורו עיצב מחדש את הגוף הנשי ועשה זאת בצורה מלאכותית וכואבת. מעצבי האופנה האירופיים הפכו אותו וראו בו סמל מעמדי ברור. ככל שהמחוך היה צר יותר, כך עלה מעמדה החברתי של האישה שנכבלה בתוכו.
מעצבי בגדים, לקראת סוף המאה ה-19, החלו לחפש חלופות למחוכים. היו שניסו לפצל את המחוך לחלקים: בצד פריט מעוצב למותן התחתונה, היו שיצרו התקן שתמך בשדיים מאזור הכתף.
הייתה זו מארי פלפס ג'ייקוב (Mary Phelps Jacob), שחוללה בשנת 1913 מהפכה. באירוע נשף בניו יורק, היא גילתה שהמחוך המסורתי מגביל את תנועתה. בעזרת יצירתיות והעזה, היא תפרה מטפחות משי ותחרה לכדי פריט לבוש חדשני שהעניק לנשים חופש תנועה וגמישות.
מלחמות העולם שינו את תפיסת החזייה מקצה לקצה. נשים שנכנסו לתעשייה זקוקות היו לפריט לבוש פונקציונלי ויעיל. חברות כמו "Playtex" ו"Maidenform" פיתחו חזיות שהתאימו למגוון גופניות ותמכו בתנועה החופשית.
בשנות החמישים והשישים, המעצבים החלו לשחרר את החזייה מכבליה המסורתיים. הופעתם של חומרים סינטטיים כמו לייקרה ונאילון אפשרה יצירת חזיות נוחות וגמישות יותר.
השיא המהפכני הגיע בשנות השבעים. תנועת השחרור הנשית הפכה את החזייה לסמל מורכב של מאבק חברתי. פעילות פמיניסטיות ערכו מחאות סמליות בהן שרפו חזיות בציבור, כמחווה נגד מה שנתפס כסמל דיכוי.
בשנות השמונים והתשעים, תעשיית החזיות עברה מהפכה טכנולוגית. מעצבים החלו לפתח חזיות שמשלבות טכנולוגיות מתקדמות - מחומרים חכמים ועד לחיישנים שמודדים נוחות.
היום, עולם החזיות הוא מרחב של חדשנות, כבוד לגוף האנושי ובחירה אישית. מעצבים מבינים שכל גוף הוא ייחודי, וכל אישה ראויה לנוחות, תמיכה ויופי.
בעידן המודרני, החזייה נחשבת לאחד הבגדים המורכבים ביותר לייצור, בין השאר בשל הקושי לייצר חזיות מוצלחות במידות גדולות. החזייה מצאה מקומות חדשים ומרתקים. יש כיום חזיות שמרימות ומעצבות את מראה החזה, מעניקות לו מראה מרשים ומחמיא ומותאמות לכל גודל וצורה.
בעולם הספורט הפכה הגוזייה (Sports Bra) לאבן דרך של ממש ולא רק לשימוש ספורטאיות ונשים במכון הכושר. עבור צעירות בגיל ההתבגרות, הגוזייה אינה רק פריט לבוש אלא כלי תומך ומגן. במהלך פעילות ספורטיבית היא מספקת תמיכה פיזית, מונעת כאבים ודלקות ומסייעת בשמירה על בריאות השד בגיל צעיר.
ייצור של חזיות ומכירתן הפך בכיום לתעשייה עולמית של מיליארדי דולרים. שולטים בה כיום תאגידים בינלאומיים גדולים.
מסעה של החזייה ממחיש עד כמה חדשנות קטנה יכולה לחולל שינוי תרבותי עצום. מפריט לבוש צנוע, היא הפכה במאה האחרונה לסמל של מהפכה חברתית ונשית. בצד זה, לא חסרות משמעויות פוליטיות ותרבותיות המעיבות לא פעם על החזייה והמטרה הפרקטית והשימושית שאותה היא ממלאת, מאז ומתמיד.
כך הומצאה החזייה (מתורגם):
https://youtu.be/8PWca6-fvec
הדגמה והסבר על שילוב של חזיות בתוך בגדים:
https://youtu.be/_VW_cTmz54c
מיהו מעצב האופנה קלווין קליין?
בסרט "קלולס", אביה של שר (מגולמת על ידי אלישה סילברסטון) שואל אותה על הבגד המינימלי שהיא לובשת: "מה זה?" והיא עונה לו: "שמלה", אז הוא שואל אותה "מי אמר?" והיא עונה לו "קלווין קליין".
ואכן, משפט המחץ הזה מבהיר בדיוק מ מה היה מעמדו של קלווין קליין (Calvin Klein), שנחשב לאחד מגדולי המעצבים בעולם האופנה של המאה ה-20.
קליין הוא מעצב אופנה יהודי-אמריקאי. הוא נולד ב-19 בנובמבר 1942 בברונקס, ניו יורק והחל את דרכו בעולם האופנה בלימודים במכון הטכנולוגי לאופנה בניו יורק.
לאחר סיום לימודיו הוא עבד כעוזר מעצב. בשנת 1968 יסד יחד עם חבר ילדותו, בארי שוורץ, את בית האופנה "Calvin Klein" (המוכר כיום בקיצור המבריק "CK").
בתחילה הוא מתמקד כמעצב בעיקר במעילי נשים ובהמשך הוא יתפתח לכיוון של ביגוד ספורט, בגדים לגברים ולנשים, תחתונים, ג'ינסים ועוד.
כבר בשנות ה-70 מתפרסם המותג. זה קורה בזכות עיצוביו המינימליסטיים של קליין והתמקדותו באופנת ג'ינסים והלבשה תחתונה, לצד שיווק פרובוקטיבי ופורץ דרך בעולם האופנה.
אסטרטגיית השיווק שלו כללה אז דרכי פרסום חדשניות, שבלטו במיוחד בפרסומות בעלות אופי סקסי שמיתגו את תחתוני הגברים ומכנסי הג'ינס של החברה כמוצרי אופנה נחשקים.
לאורך השנים התרחב המותג וכולל כיום מגוון רחב של בגדים, נעליים, אקססוריז, הלבשה תחתונה ובשמים. בשנות ה-80 וה-90 השיק קליין סדרות בשמים מצליחות כמו Obsession, Eternity ו-Escape.
ב-1993 הוא השיק את הבושם האייקוני שלו CK One, בושם יוניסקס, שיועד לנשים ולגברים כאחד. קליין זכה בפרסים רבים על עיצוביו ובאותה שנה הוא היה לראשון המעצבים אי-פעם שקטף את פרסי האופנה גם לקולקציית הגברים וגם לנשים.
תוך כדי כך המשיך בית האופנה Calvin Klein להתפשט (שימו לב לכפל הלשון) ברחבי העולם. כיום הוא כולל קווים רבים ונוספים לבגדי נשים וגברים, כמו בגדי ילדים, קולקציות לבית וכן מוצרים משלימים כמו תיקים, נעליים ואקססוריז.
בשנת 2003 נמכרה חברת קליין לתאגיד PVH ומאז ממשיך המותג לפעול ולהיות רלוונטי בשוק העולמי באמצעות חידוש קמפיינים ושיתופי פעולה עם דמויות מובילות כמו קנדל ג'נר ובאד באני.
המותג Calvin Klein ממשיך להיות מאופיין בקו מינימליסטי, נקי וסקסי. מוצרי המותג, מתחתונים ממותגים בגדול ועד מעילי נשים מדויקים, הם חברים קבועים בארונות הבגדים של אינספור סלבריטאים בעולם.
לגבי קלווין קליין עצמו - עם מכירת החברה הוא פרש מהניהול השוטף של החברה ואינו מעורב כיום בפעילות היומיומית של המותג, הפועל תחת הנהלת התאגיד.
הנה סיפורו של קלווין קליין:
https://youtu.be/dp-H0nrzusM
קלווין קליין כמעצב אופנה:
https://youtu.be/hzYKNxmoCic
קיצור סיפורו של המעצב קלווין קליין:
https://youtu.be/3SRpFWe2Iq8
פרסומות לקמפיין המפורסם של ברוק שילדס ל"CK":
https://youtu.be/m_tom65LKiE
רגעים בתולדות האיש והמותג (מתורגם):
https://youtu.be/B4HjtbYsIFM
עלייתו ונפילתו:
https://youtu.be/F-jf2rAnDzw?long=yes
וסיפורו המלא של קלווין קליין:
https://youtu.be/NepnHfVHBcw?long=yes
הלבשה תחתונה

חזייה (Bra) היא פריט הלבשה תחתונה, המשמש נשים כר אלפי שנים, לכיסוי ולתמיכה בחזה שלהן, בשדיים.
כבר אלפי שנים שהחזייה נחשבת לאחד הסימנים המצביעים על הבגרות המינית של נערה והפיכתה מילדה ונערה צעירה לאישה, בוגרת יותר ונשית.
אך סיפורה ההיסטורי של החזייה הוא קצת יותר מתולדותיו והתפתחותו של פריט לבוש כלשהו - מדובר במסע שעסק בחיבור בין תפיסת גופן של נשים, השחרור והחירות שלהן והתפתחות הטכנולוגיה וההנדסה של המוצר הזה. החזייה היא המצאה מתפתחת ששולבה ובאופן מסוים גם תרמה למהפכה חברתית שהשתרעה על פני מאות שנים.
אבל נתחיל בימי קדם. עוד במהלך העידן המינואי, בסביבות המאה ה-7 לפני הספירה, נדרשו אתלטיות לחזייה פשוטה. פריטים שדומים לחזייה או ביקיני של ימינו נמצאו אצל נשים כאלה אז.
הצורך לתת תמיכה בחזה הנשי התעורר עוד יותר בימי האמפריה הרומית. בתקופה הרומית ארזו נשים את החזה שלהן בתוך חזיות פשוטות, עשויות מבד רפוי שנכרך וכיסה את חזן. מאז ועד ימינו עברה החזייה הנשית שלל שינויים ושכלולים.
גם באופנה היא שינתה והשתנתה לא מעט. היו זמנים שהיא הושמה כדי להרים את החזה. בימים אחרים היא לחצה והצמידה את החזה לגוף. לפעמים הפטמות הוסתרו באדיקות ולעתים דווקא הובלטו - החזייה נעה מעיצוב פרקטי ושימושי, כמו לעזור לספורטאיות ועד עיצובים שהם לחלוטין אינם פרקטיים ורק אסתטיים ואופנתיים.
ההיסטוריה המרתקת של החזייה ממשיכה בתקופת הרנסאנס והבארוק, כשגופן של נשים היה כבול במחוכים נוקשים, שנקראו קורסטים ולעתים תחתוניות. זה היה החל מהמאה ה-16, כשהחל המחוך לככב אצל הנשים האמידות. הן סבלו ממחוכים שהרימו את החזה כלפי מעלה ובמקביל גם לחץ בכוח את איבריהן הפנימיים, בכדי ליצור להן באזור המותניים גזרה צרה במיוחד.
המחוך היה הרבה יותר מאשר פריט לבוש. הוא היה מכשיר שליטה חברתי מובהק, מעשה הנדסה מורכב שנעשה בשילוב של עץ, מתכת ועור וייצג מודל גוף קיצוני.
כל מחוך בתורו עיצב מחדש את הגוף הנשי ועשה זאת בצורה מלאכותית וכואבת. מעצבי האופנה האירופיים הפכו אותו וראו בו סמל מעמדי ברור. ככל שהמחוך היה צר יותר, כך עלה מעמדה החברתי של האישה שנכבלה בתוכו.
מעצבי בגדים, לקראת סוף המאה ה-19, החלו לחפש חלופות למחוכים. היו שניסו לפצל את המחוך לחלקים: בצד פריט מעוצב למותן התחתונה, היו שיצרו התקן שתמך בשדיים מאזור הכתף.
הייתה זו מארי פלפס ג'ייקוב (Mary Phelps Jacob), שחוללה בשנת 1913 מהפכה. באירוע נשף בניו יורק, היא גילתה שהמחוך המסורתי מגביל את תנועתה. בעזרת יצירתיות והעזה, היא תפרה מטפחות משי ותחרה לכדי פריט לבוש חדשני שהעניק לנשים חופש תנועה וגמישות.
מלחמות העולם שינו את תפיסת החזייה מקצה לקצה. נשים שנכנסו לתעשייה זקוקות היו לפריט לבוש פונקציונלי ויעיל. חברות כמו "Playtex" ו"Maidenform" פיתחו חזיות שהתאימו למגוון גופניות ותמכו בתנועה החופשית.
בשנות החמישים והשישים, המעצבים החלו לשחרר את החזייה מכבליה המסורתיים. הופעתם של חומרים סינטטיים כמו לייקרה ונאילון אפשרה יצירת חזיות נוחות וגמישות יותר.
השיא המהפכני הגיע בשנות השבעים. תנועת השחרור הנשית הפכה את החזייה לסמל מורכב של מאבק חברתי. פעילות פמיניסטיות ערכו מחאות סמליות בהן שרפו חזיות בציבור, כמחווה נגד מה שנתפס כסמל דיכוי.
בשנות השמונים והתשעים, תעשיית החזיות עברה מהפכה טכנולוגית. מעצבים החלו לפתח חזיות שמשלבות טכנולוגיות מתקדמות - מחומרים חכמים ועד לחיישנים שמודדים נוחות.
היום, עולם החזיות הוא מרחב של חדשנות, כבוד לגוף האנושי ובחירה אישית. מעצבים מבינים שכל גוף הוא ייחודי, וכל אישה ראויה לנוחות, תמיכה ויופי.
בעידן המודרני, החזייה נחשבת לאחד הבגדים המורכבים ביותר לייצור, בין השאר בשל הקושי לייצר חזיות מוצלחות במידות גדולות. החזייה מצאה מקומות חדשים ומרתקים. יש כיום חזיות שמרימות ומעצבות את מראה החזה, מעניקות לו מראה מרשים ומחמיא ומותאמות לכל גודל וצורה.
בעולם הספורט הפכה הגוזייה (Sports Bra) לאבן דרך של ממש ולא רק לשימוש ספורטאיות ונשים במכון הכושר. עבור צעירות בגיל ההתבגרות, הגוזייה אינה רק פריט לבוש אלא כלי תומך ומגן. במהלך פעילות ספורטיבית היא מספקת תמיכה פיזית, מונעת כאבים ודלקות ומסייעת בשמירה על בריאות השד בגיל צעיר.
ייצור של חזיות ומכירתן הפך בכיום לתעשייה עולמית של מיליארדי דולרים. שולטים בה כיום תאגידים בינלאומיים גדולים.
מסעה של החזייה ממחיש עד כמה חדשנות קטנה יכולה לחולל שינוי תרבותי עצום. מפריט לבוש צנוע, היא הפכה במאה האחרונה לסמל של מהפכה חברתית ונשית. בצד זה, לא חסרות משמעויות פוליטיות ותרבותיות המעיבות לא פעם על החזייה והמטרה הפרקטית והשימושית שאותה היא ממלאת, מאז ומתמיד.
כך הומצאה החזייה (מתורגם):
https://youtu.be/8PWca6-fvec
הדגמה והסבר על שילוב של חזיות בתוך בגדים:
https://youtu.be/_VW_cTmz54c

בסרט "קלולס", אביה של שר (מגולמת על ידי אלישה סילברסטון) שואל אותה על הבגד המינימלי שהיא לובשת: "מה זה?" והיא עונה לו: "שמלה", אז הוא שואל אותה "מי אמר?" והיא עונה לו "קלווין קליין".
ואכן, משפט המחץ הזה מבהיר בדיוק מ מה היה מעמדו של קלווין קליין (Calvin Klein), שנחשב לאחד מגדולי המעצבים בעולם האופנה של המאה ה-20.
קליין הוא מעצב אופנה יהודי-אמריקאי. הוא נולד ב-19 בנובמבר 1942 בברונקס, ניו יורק והחל את דרכו בעולם האופנה בלימודים במכון הטכנולוגי לאופנה בניו יורק.
לאחר סיום לימודיו הוא עבד כעוזר מעצב. בשנת 1968 יסד יחד עם חבר ילדותו, בארי שוורץ, את בית האופנה "Calvin Klein" (המוכר כיום בקיצור המבריק "CK").
בתחילה הוא מתמקד כמעצב בעיקר במעילי נשים ובהמשך הוא יתפתח לכיוון של ביגוד ספורט, בגדים לגברים ולנשים, תחתונים, ג'ינסים ועוד.
כבר בשנות ה-70 מתפרסם המותג. זה קורה בזכות עיצוביו המינימליסטיים של קליין והתמקדותו באופנת ג'ינסים והלבשה תחתונה, לצד שיווק פרובוקטיבי ופורץ דרך בעולם האופנה.
אסטרטגיית השיווק שלו כללה אז דרכי פרסום חדשניות, שבלטו במיוחד בפרסומות בעלות אופי סקסי שמיתגו את תחתוני הגברים ומכנסי הג'ינס של החברה כמוצרי אופנה נחשקים.
לאורך השנים התרחב המותג וכולל כיום מגוון רחב של בגדים, נעליים, אקססוריז, הלבשה תחתונה ובשמים. בשנות ה-80 וה-90 השיק קליין סדרות בשמים מצליחות כמו Obsession, Eternity ו-Escape.
ב-1993 הוא השיק את הבושם האייקוני שלו CK One, בושם יוניסקס, שיועד לנשים ולגברים כאחד. קליין זכה בפרסים רבים על עיצוביו ובאותה שנה הוא היה לראשון המעצבים אי-פעם שקטף את פרסי האופנה גם לקולקציית הגברים וגם לנשים.
תוך כדי כך המשיך בית האופנה Calvin Klein להתפשט (שימו לב לכפל הלשון) ברחבי העולם. כיום הוא כולל קווים רבים ונוספים לבגדי נשים וגברים, כמו בגדי ילדים, קולקציות לבית וכן מוצרים משלימים כמו תיקים, נעליים ואקססוריז.
בשנת 2003 נמכרה חברת קליין לתאגיד PVH ומאז ממשיך המותג לפעול ולהיות רלוונטי בשוק העולמי באמצעות חידוש קמפיינים ושיתופי פעולה עם דמויות מובילות כמו קנדל ג'נר ובאד באני.
המותג Calvin Klein ממשיך להיות מאופיין בקו מינימליסטי, נקי וסקסי. מוצרי המותג, מתחתונים ממותגים בגדול ועד מעילי נשים מדויקים, הם חברים קבועים בארונות הבגדים של אינספור סלבריטאים בעולם.
לגבי קלווין קליין עצמו - עם מכירת החברה הוא פרש מהניהול השוטף של החברה ואינו מעורב כיום בפעילות היומיומית של המותג, הפועל תחת הנהלת התאגיד.
הנה סיפורו של קלווין קליין:
https://youtu.be/dp-H0nrzusM
קלווין קליין כמעצב אופנה:
https://youtu.be/hzYKNxmoCic
קיצור סיפורו של המעצב קלווין קליין:
https://youtu.be/3SRpFWe2Iq8
פרסומות לקמפיין המפורסם של ברוק שילדס ל"CK":
https://youtu.be/m_tom65LKiE
רגעים בתולדות האיש והמותג (מתורגם):
https://youtu.be/B4HjtbYsIFM
עלייתו ונפילתו:
https://youtu.be/F-jf2rAnDzw?long=yes
וסיפורו המלא של קלווין קליין:
https://youtu.be/NepnHfVHBcw?long=yes
