» «
הפני השחור
מהו הבול הראשון בהיסטוריה?



הבול הראשון בעולם נקרא "הפני השחור" והוא יוצר ב-65 מליון עותקים. שוויו של הבול הזה, הבול הרשמי הראשון בעולם, שעלה ב-1840 פני אחד, הוא היום 153 אלף לירות שטרלינג (מעל מיליון שקלים!).

הפני השחור הונפק ב-1 במאי 1840, על ידי אנגליה, שנקראה אז הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה, ואירלנד. הוא היווה מהפכה כיוון שעד אז, על אף שהיו בולים לא רשמיים גם באוסטריה, שבדיה, ואולי גם יוון, לא היה מעולם הסדר קבוע ותקף לשליחת דואר עם תשלום מראש, כמו שמחייבת קניית בולים.

הפני השחור שינה את כל זה וחייב תשלום מראש על שליחת דבר הדואר. הוא היה פתרון מוצלח לבעיה שהטרידה זמן רב את שירות הדואר הבריטי - איך לארגן שיטת תשלום מראש על שליחת דואר. 2,600 הצעות נשלחו לתחרות שבה הציעו דרכים לתשלום מראש על מכתבים אבל אף אחת מהן לא התקבלה ולבסוף החליטו בשירות הדואר על הבול.

הפני השחור נשא עליו את תמונת המלכה ויקטוריה. עד היום, אגב, על כל הבולים הבריטיים שיצאו מאז, מתנוסס תמיד ראשו של השליט על הבול. הבולים האנגליים הם גם הבולים היחידים ששם המדינה לא רשום עליהם כלל.


הנה סרטון של הפני השחור, בול הדואר הראשון אי-פעם:

http://youtu.be/NjerV0fkp0Y


אספנית מסבירה על הפני השחור:

https://youtu.be/vpYbDzJhSCU


והנה הבולים העתיקים הללו מקרוב:

https://youtu.be/qYYWAmMgxk4
מפת הטיוב הלונדוני
איך הפכה מפת הטיוב הלונדונית לאייקון?



הטיוב (Tube), הרכבת התחתית בלונדון, נחשבת לרכבת התחתית הראשונה בהיסטוריה ולמוסד של ממש בבירה הבריטית.

הרכבת התחתית של לונדון היא כלי התחבורה האהוב והמהיר להגעה ממקום למקום בעיר הגדולה הזו. 12 הקווים של הטיוב וכמעט 300 התחנות שלה נתפסים כדרך הנכונה להימנע מפקקים, צפיפות, מחסור בחנייה ותשלום אגרות המוטלות על הנהגים בכבישי לונדון.

אבל מפת הטיוב הלונדונית, שנולדה בשנות ה-30 של המאה הקודמת, היא סיפור לא פחות מעניין. כמקובל עד אז, הציגה המפה הקודמת של הטיוב את המרחקים והכיוונים השונים של הקווים באופן מדויק אך מבלבל ועמוס להבנה. זה החמיר כשנוספו לה עוד ועוד קווים ותחנות והיא הפכה בלתי ניתנת לשימוש.

ככל תושבי לונדון, גם הנרי בק, עובד מדינה בתחום התחבורה, לא הסתדר עם מפת הטיוב הקודמת. המהנדס הצעיר והמהפכן שרטט בזמנו הפנוי מפה שימושית להפליא, שהפכה לחלוטין את עולם המיפוי. היא התרכזה רק בסדר התחנות. לא היו בה כיוונים ולא מרחקים! - הוא הציע את המפה שיצר למנהלי הטיוב, שהיו להם אמנם ספקות, אך הם החליטו לנסות להדפיסה ולחלקה לנוסעים. הללו התלהבו והפכו את המפה הנוחה לאגדה.

החלטותיו של בק היו גאוניות. הוא התמקד בעיקר וזנח את הפרטים שלא היו חשובים לניווט ברכבת. בהדגישו את השימושיות של המפה, הוא התרכז בסדר התחנות והקווים, במקום בגיאוגרפיה. הוא פישט מאד את הבנת הקווים, בכך שהציג קווים ישרים ואלכסוניים בלבד (בזווית של 45 מעלות). גם את המרחקים העדיף בק לזנוח, כשהגדיל את מרכז העיר, הצפוף מאד, למול האזורים הרחוקים ממנו. כך יצר מפה קריאה ונוחה להבנה, שבה, כמה משעשע, גם הכיוונים וגם המרחקים לא מייצגים דבר..

בדיעבד, הביא העיוות הפונקציונלי (שימושי) שהכניס בק לכך שאנשים החשיבו הרבה פחות את המרחקים בין שולי העיר למרכזה. כך הם החלו תושבי הפרברים להעדיף את הרכבת התחתית על רכבם הפרטי ומנגד החלו אנשי העיר לצאת יותר אל הטבע שמחוץ לעיר, כי בתחושתם הוא לא היה רחוק..

מפת הטיוב גם הפכה כה פופולרית עד שרבים בלונדון החלו להתייחס אליה כמפת העיר הכללית. במקביל, החלו לאהוד גם את האסתטיקה שלה ואת היותה תוצר של האמנות השימושית (פונקציונלית). מעניין שלא פחות מהשפעת האמנות החדישה על עיצוב מפת הטיוב, השפיעה המפה על עולם האמנות המודרנית, כמו בהשפעה שהייתה לה על מונדריאן, שהשתמש בעקרונות ממפת הטיוב ביצירותיו המופשטות.

וכך, בעידן הפופ ארט ובהשפעת עולם של צבעים ודימויים חזותיים בולטים, הפכה מפה פשוטה ושימושית לאייקון תרבותי של ממש, שמופיע על אינסוף מזכרות לתיירים, חפצים מעוצבים, לק אמנותי לציפורניים, מערכות לגו להרכבה ומה לא.


הנה סיפורה של התחתית של לונדון (מתורגם):

https://youtu.be/VdZd5zYTKAw


על מפת הטיוב המפורסמת של לונדון:

http://youtu.be/Bg3pfUqdLp4


המפה החדשה של הטיוב של לונדון:

http://youtu.be/frfKctHDulo


יצירה של מונדריאן שצייר את מפת העולם בסגנון מפת הטיוב הלונדוני:

http://youtu.be/1h487dA4-Gw


וכיום יש אפליקציה בשם tubemap שמשדרגת את מפה המיתולוגית:

https://youtu.be/ucJg2UNIUiU
רכבת קיטור
מהי רכבת קיטור ומה הניע אותה?



רכבת קיטור (Steam Train) היא רכבת שנוסעת בכוח הקיטור שנפלט מדוד מים רותחים. השיטה פשוטה: בכל קטר של רכבת קיטור היה כבשן שהוסק בפחם וחימם דוד מים. הקיטור שנפלט מהדוד הניע את הבוכנות, ואלה הניעו את גלגלי הרכבת. תמיד היה הקרון הראשון של רכבת הקיטור קרון דלק ובו אוחסן הפחם ששימש במהלך הנסיעה להסקת התנור ולהנעת הרכבת.

לפי אחת הגרסאות, ההמצאה נולדה עם ריצ'רד טרוויתיק, שהמציא בשנת 1804 קטר שהוביל פחם אל מפעל מתכת בדרום ויילס שבבריטניה. בעזרתו הוא הצליח להוביל פחם על גבי מסילה באורך של כ-15 ק"מ ובמהירות של 8 קמ"ש.

גרסה אחרת נותנת את הבכורה לג'ורג' סטיפנסון, שפיתח בשנת 1812 את ההנעה באמצעות מכונת קיטור. הוא קיבל את ההשראה לכך מהמשאבה שהכיר ממכרות הפחם שבהם עבד, משאבה ששימשה לשאיבת מים במכרה. הקטר שבנה סטיפנסון משך את קרונות הפחם במכרה והצליח להחליף את הסוסים שעשו זאת עד אז.

גם אם לא היה הראשון, בעקבות ההישג המרשים הוזמן סטיפנסון לבנות רכבת על מסילת ברזל שתחבר בין הערים האנגליות ליברפול ומנצ'סטר. הוא הצליח להפוך את רכבת הקיטור לאמצעי תחבורה של ממש כשבשנת 1830 נפתח קו הרכבת הראשון של ליברפול-מנצ'סטר באופן רשמי.

האות ניתן לכיבוש העולם בידי רכבת הקיטור. בשנת 1850 היתה כבר רוב אירופה מרושתת במסילות ברזל ובשנת 1869 כבר נחנכה בארצות הברית מסילה שחיברה בין החוף המערבי לחוף המזרחי שלה.

במשך כמאה השנים הראשונות לקיומה של הרכבת הונעו הרכבות על ידי מנוע קיטור. אז נכנסו מנועי הדיזל שהחליפו אותם ברכבות המודרניות.




רכבת הקיטור באנגליה הייתה סממן מרכזי בתחילת המהפכה התעשייתית (עברית):

https://youtu.be/4wAiBWYsFnI


רכבת עם קטר קיטור בדרום-מערב גרמניה:

http://youtu.be/UCGOXtA4_jE


כך פועל מנוע הקיטור (מתורגם):

https://youtu.be/fsXpaPSVasQ


רכבת קיטור שעדיין נוסעת באגם לואיז:

https://youtu.be/1Z8MIXXDPls


ורכבת קיטור עם מסכה משעשעת באוסטרליה:

https://youtu.be/qjpKQic9Wd0
אופני סוס השעשועים
מהם אופני סוס השעשועים?



האופניים שכונו באנגליה "סוס השעשועים" (Hobbyhorse) היו אופניים ללא דוושות ובעלי גלגלי עץ. אלה היו האופניים הראשונים בתולדות האופניים ובימים שלפני המצאת הדוושות הם היו אהובים מאד בצרפת ובבריטניה.

את האופניים המציא בפאריס הברון הגרמני קארל פון דרייס (Karl von Drais) בשנת 1818. לעיתים נקראו פשוט "אופני דחיפה", כיוון שרגלי הרוכב הן שדחפו אותן במעין הליכה ולעיתים הם כונו על שם ממציאם "דרייסיין" (Draisienne).

בונה מרכבות בריטי בשם דניס ג'ונסון (Denis Johnson) שיפר את האופניים הצרפתיות וקרא לאופניים הקלות והמעוצבות שבנה "כירכרת הולך רגל" (pedestrian curricle). הציבור הבריטי בחר לכנותם Hobbyhorse – סוס שעשועים וגם dandyhorse כיוון שהגנדרנים אנשי החברה הגבוהה הם שהרבו לרכב עליהם.


הנה אופני סוס השעשועים:

https://youtu.be/tOMlIO0_fEQ


ואופני סוס שעשועים שהשתמרו משנת 1818:

https://youtu.be/NmIM8KDlq50

המצאות אנגליות

סנט אנדרוז
איפה נולדו משחקי הגולף?



משחק הגולף נולד בסביבות המאה ה-16 בעיר הסקוטית הקטנה סנט אנדרוז (St. Andrews). יש הוכחות לכך שכבר בשנת 1457 שיחקו שם במשחקי גולף. מועדון הגולף של סנט אנדרוז ידוע בעולם כולו כ"בית הגולף" והמגרש הישן שבו נחשב המגרש שחובבי גולף מכל העולם חולמים לשחק בו.

יש המייחסים את המשחק לסקוטים, שהמציאו שעשוע שבמהלכו נהגו לחבוט באבנים, כדי לקלוע אותן אל תוך מאורות של ארנבים. מהשעשוע הזה נולד ספורט הגולף.

אותן אבנים הפכו עם השנים לכדורי גולף מעור ונוצות דחוסות ומחבטי עץ וברזל החליפו את המקלות ומאפשרים חבטות מדויקות להפליא. מאורות הארנבים הפכו ל-18 הגומות שבמגרשי הגולף המודרניים.

כיום התפשט המשחק מסקוטלנד ואנגליה לארצות רבות, דוברות אנגלית, כולל דרום אפריקה, ארצות הברית, וארצות רבות אחרות, כולל ישראל.

אם בעבר היה הגולף משחק אריסטוקרטי שהשתתפו בו בני המעמד העליון בלבד, מאז שנות ה-40 של המאה הקודמת היו נערי הכדור העניים ונושאי תיק מוטות המשחק לשחקני גולף גם הם.


כאן, בסנט אנדרוז, נולד הגולף:

https://youtu.be/zQfDhnxXC-0


הנה מגרשי הגולף הענקיים של העיירה, הפתוחים לקהל הרחב בחינם:

https://youtu.be/5nDW87cZwU0


כך נולד משחק הגולף:

https://youtu.be/uQgqdW_vOeE


רגעים גדולים במשחק הגולף המודרני:

https://youtu.be/QImjS6-dwao


משחק גולף בסנט אנדרוז:

https://youtu.be/xZ5iAnpQ_34


וביקור בסנט אנדרוז:

https://youtu.be/x-gTvKxV9Pg?long=yes
גפרורים
מי המציא את הגפרורים?



אמנם היו פיתוחים עוד לפניו, אבל כימאי ורוקח אנגלי בשם ג'ון ווקר נחשב למי שהמציא את "הגפרורים השימושיים", גפרורי החיכוך הראשונים. אלו היו גפרורי זרחן, שהורכבו מקיסמי עץ שראשם צופה בתערובת שהכילה זרחן לבן וגופרית. שפשוף של הגפרור בכל משטח, הצית אותו.

ווקר החליט שלא לרשום פטנט על הגפרורים שהמציא ובשנת 1827 הוא החל למכור גפרורים באופן מסחרי. במקביל אליו החלו יצרנים רבים לייצר גם הם גפרורים.

אבל הזרחן הלבן והרעיל, שאותו הכילו הגפרורים של ווקר, הפך אותם למסוכנים ורעילים. גם ההצתה הקלה שלו הייתה מסוכנת, לעיתים אפילו בתוך הקופסה כשנוצר חיכוך מקרי בין הגפרורים..

30 שנה אחר כך החליף השוודי ינס יאקוב ברצליוס (Jöns Jacob Berzelius) את הזרחן הלבן המסוכן בזרחן אדום. הוא כינה את הגפרורים הלא-מסוכנים שלו "גפרורי ביטחון" (Safety matches). אולי היו בטוחים יותר, אך הם עדיין לא היו מספיק אמינים בכדי להפוך למוצרים מצליחים. מפתחים שונים ניסו לשפר אותם. בשנת 1855 הציגו האחים השוודים לינדסטרום את הגפרור הסופי והאמין, שבו אנו משתמשים עד היום.

עוד שלב בשליטה האנושית על האש הושלם.


כך הומצאו ופועלים הגפרורים (בעברית):

https://youtu.be/MM5nAuAhtKs


המצאת הגפרורים:

http://youtu.be/H2a0KHiZhts


סודות פיתוח הגפרורים של ג'ון ווקר:

http://youtu.be/JRq_7iPkRUs


ומצגת וידאו של התפתחות גפרורי הביטחון:

http://youtu.be/LDipxaQHovA
פיש אנד צ'יפס
מה הסיפור של הפיש אנד צ'יפס?



פעם היו מגישים אותם ברחוב בנייר עיתון, הילדים מתים עליהם והם מההברקות הקולינריות, אולי היחידות, של המטבח הבריטי. יש שיאמרו שזו מנת הדגל שלהם.

בכל מקרה, פיש אנד צ'יפס (Fish & Chips) הוא מאכל רחוב מטוגן וטעים להפליא. מכינים אותו מדג שנטבל בבלילה, טוגן בשמן עמוק והוא מוגש ביחד עם טוגנים, צ'יפס בשבילכם, או בצל כבוש. בבריטניה לא תמצאו פאב שמכבד את עצמו ולא יגיש למבקשים מנה פריכה של פיש נ צ'יפס, כמו שצריך..

במאכל הזה חיברו הבריטים את הצ'יפס שלמדו להכין מהצרפתים ומהבלגים בסביבות המאה ה-17, לחטיפי דג שבעבר הם הכינו אפויים אבל הבינו שכמו הצ'יפס, ניתן לטגן אותם, מה שנותן להם טעם טוב בהרבה. אגב, יש טענות שדווקא מהגרים יהודים הם אלו שהביאו את המאכל הזה לאנגליה, מספרד ופורטוגל.

הייתה כאן סגירת מעגל בחיבור שבין הדג לצ'יפס, כי היסטורית הצ'יפס שימש את האירופים כתחליף לדגים מטוגנים בתקופות החורף, כשלא ניתן היה לדוג בנהרות הקפואים.

כיום הפיש אנד צ'יפס הוא מאכל טייק אוויי פופולארי במקומות רבים בעולם והוא מזוהה עם המטבח הבריטי, מה שאומר שבכל מדינות הכתר הבריטי הוא נפוץ כמזון רחוב אהוד. ואכן, בתקופת האימפריה הבריטית הוא היה אחד מסמליה. להמחשה עד כמה - ההערכה היא שבשנת 1900 מכרו בבריטניה פיש אנד צ'יפס, לפחות 30 אלף מסעדות ודוכני רחוב!


הנה תולדות הפיש אנד צ'יפס:

https://youtu.be/aMuiUjDbZbo


כך עובד דוכן אנגלי של פיש נ' צ'יפס:

https://youtu.be/Qim5UfWOm6o


האהבה האדירה של האנגלים לפיש אנד צ'יפס:

https://youtu.be/8A2Sd9cWu1A?t=29s


מחקר טלוויזיוני של הפיש אנד צ'יפס:

https://youtu.be/GOXjtR4N524?long=yes


וסרט תיעודי על האהבה למאכל הזה בסקוטלנד:

https://youtu.be/3CJQph5gLeE?long=yes
גשר ביילי
מהו גשר ביילי?



מעט מאד אנשים שינו את לבדם את עולם המלחמה כמו שעשה עובד משרד המלחמה הבריטי בתקופת מלחמת העולם השנייה, אדם בשם דונלד ביילי. הוא פיתח גשר שניתן להרכיב בעת מלחמה, על פי הצורך, מעל לנהר או נחל. היכולת לבנות את הגשר בעבודה ידנית וללא סיוע של מנופים וציוד הנדסי כבד, מסייעת לכוחות הכובשים להניע כוחות צבא ולחצותם בזמן קצר, כך שלא מאבדים את המהירות בזמן הכיבוש.

גשר ביילי (Bailey bridge), שנקרא מאז על שמו, הוא גשר מוטות מהיר ויעיל להרכבה. בדרך כלל הוא עשוי מפלדה ויכול לשאת משקל של בין 24 טון ל-80 טון ובמקרים מסוימים אף יותר. בונים אותו על גדת הנהר ואז משיטים את הגשר על פני גלילונים מיוחדים אל הגדה הנגדית.

במקומות שונים בעולם נשארו גשרי הביילי בשימוש למשך שנים רבות, לאחר שנבנו בעת המלחמה. גם בישראל היו מספר גשרי ביילי וחלקם קיימים מאז ימי השלטון הבריטי ועד היום.


הנה טכנולוגיית גשרי הביילי, כפי שהוצגה ביומני קולנוע במהלך המלחמה:

https://youtu.be/zCoSmtUFUL8


גשר ביילי המפורסם ביותר - גשר אלנבי:

https://youtu.be/PVNp2DjLl-w


יוצר הגשר דונלד ביילי:

https://youtu.be/aFGh97Bg3cc


וגשר ביילי הישן ברמת הגולן שנקרא "גשר אריק":

https://youtu.be/tZ1tmneAK4E


מרוץ סוסים
מתי נולדו מרוצי הסוסים?



אנגליה היא ערש מרוצי הסוסים. כבר בשנת 1174 תועדו בממלכה מרוצי סוסים (Horse race), כמו מרוץ הסוסים שאורכו 4 מייל והתקיים בסמית'פילד שבלונדון. מרוצי הסוסים הללו התקיימו בצורה המוכרת לנו, כלומר במסלול שטוח ולמרחק שנקבע מראש. היסטורית יתחילו מרוצי משוכות להתקיים מאוחר יותר.

מרוצי הסוסים המשיכו להתקיים לאורך כל ימי הביניים. לרוב נהגו לערוך מירוצי סוסים מקומיים, במקביל לימי שוק וירידים אזוריים. כל איכר ובעלים של סוס מהיר הביא אותו והתחרה באחרים.

מאוחר יותר החלו להשוות את סיכויי הסוסים לנצח, על ידי הוספת משקל לסוסים לחלק מהם, לעומת סוסים אחרים.

בתקופת מלך אנגליה צ'ארלס השני, החל המלך, חובב מרוצי סוסים והבעלים של סוסי מרוץ איכותיים, לתמוך במרוצי סוסים. המלך אף דאג לתמיכה כספית, מטעם בית המלוכה, בהרבעה של סוסי מרוץ.

כך הפך ענף הספורט הזה לפופולרי בקרב הציבור, בתחילה באנגליה ובהמשך במקומות נוספים שבהם שלטה האימפריה הבריטית. החל מהמאה ה-18 החלו לצאת עיתונים שהוקדשו למרוצי הסוסים. בדרך כלל התפרסמו בהם תוצאות המרוצים ופורסמו מרוצים עתידיים, חדשות, מוצרים ואירועים בתחום.

כשנוספו הימורים על תוצאות המרוצים, הפכו מרוצי סוסים עוד יותר פופולריים והתפשטו לארצות הברית ולמדינות נוספות.


הנה ההיסטוריה של מרוצי הסוסים:

https://youtu.be/n-Z7dxPiUGk


מרוץ סוסים מודרני:

https://youtu.be/VlI7NcPv1Hs


תכנית חינוכית על מרוצי הסוסים (עברית):

https://youtu.be/5foAhLrI1_g?long=yes


וסרט תיעודי על עולם מרוצי הסוסים:

https://youtu.be/wgsniD4BuKU?long=yes
מתי החלו להלחם בעזרת טנקים?



הטנקים (Tanks) הם המצאה בת כ-100 שנים. זה היה במהלך מלחמת העולם הראשונה, בשנת 1912, כשתכנן הבריטי דה-מול רכב זחלי אבל נדחה שוב ושוב. רק בשנים שלאחר מכן פיתח הצי הבריטי את הטנק, כשוינסטון צ'רצ'יל, מי שיהיה מנהיגה העתידי של בריטניה, היה מהדוחפים העיקריים לפיתוח הכלי שיוכל לדבריו להכריע את המלחמה.

וכך הוכנסו הטנקים למלחמה על ידי הבריטים, כשגם ארה"ב וגרמניה הבינו מיד שנפל דבר ומיהרו להתחיל בפיתוח של טנקים משלהן. אך הטנקים הוכנסו לקרבות בהיסוס וביחידים ולקח זמן עד שלמדו המפקדים להפעילם בצורה נכונה. משום כך לא הכריעו את הקרבות ולא נוצלה יכולתם להפתיע את הכוחות המיושנים של האויב.

יכולותיהם הצבאיות של הטנקים הובאו לידי ביטוי רק לקראת סוף המלחמה. היה זה בקרב קַמְבְּרֵה שבצפון צרפת, בשנת 1917, כשהצליחו הטנקים להבקיע את החזית הגרמנית ולפרוץ קדימה. הטנקים הללו תרמו לניצחון מדינות ההסכמה, בראשות בריטניה וארה"ב, במלחמה כולה.

למרבה הצער הם לא הצליחו להכריע את אותו הקרב. זאת מכיוון שהבריטים כבשו את השטח עם הטנקים, אבל חיילי הרגלים שלהם לא הצליחו לתפוס במהירות את השטח והגרמנים כבשו אותו בחזרה במהירות, כשהטנקים הבריטים זזו לאחור.


הנה תולדות הטנקים הראשונים בהיסטוריה:

https://youtu.be/7sUKGu3nFDo


סיפורו של טנק אחד ששינה את הדברים:

https://youtu.be/QXOWfvkhM3c


צילומים מקרבות השריון המבישים של ההתחלה:
http://youtu.be/iHIp-hyXKWc


מגוון סרטונים אותנטיים:

http://youtu.be/bbTvQOiGiWI


קטע קצר מסרט תעודה צרפתי שמציג טנקים במלחמת העולם הראשונה:

https://youtu.be/5bn2zCY9lis?t=10s


וסרט ארוך על ההיכרות עם הטנקים הראשונים במלחמה זו:

https://youtu.be/z5vdLarcfwY?long=yes
מיהו אבי מדעי המחשב אלן טיורינג?



המדען הבריטי אלן טיורינג נחשב לאבי מדעי המחשב והבינה המלאכותית. הוא היה מתמטיקאי שעסק גם במחקר מדעי תיאורטי וגם במעשה, כשתכנן מכונות חישוב מתקדמות. כבר בגיל 25 הפך לפרופסור באוניברסיטת קיימברידג' והוא נחשב למדען גאון ול"ילד פלא".

במלחמת העולם השנייה הוא גויס למודיעין הבריטי ושולב בפרויקט סודי שנקרא "בלצ'לי פארק". טיורינג השתלב בניסיונות לפצח את צופן האניגמה הגרמני. במהלך המלחמה שימש צופן ה"אניגמה" את הנאצים להעברת פקודות לכוחותיהם הפרושים בכל העולם. כל מקלט רדיו יכול היה לקלוט את איתותי המורס של הגרמנים, אבל איש לא הצליח לפענח אותם. צופן זה היה מהצפנים המורכבים בהיסטוריה ואחת ליממה הוחלף הקידוד שלו לחלוטין.

טיורינג שלל את דרכי הפענוח שהופעלו לפיצוחו של האניגמה. במקומם הוא הוביל צוות של מדעני צפנים ומתמטיקאים שגייס, לבניית מתקן לפיצוח הקוד שהוא קרא לו "ויקטורי". המתקן הזה, שאכן הצליח לבסוף לשבור את ההצפנה, היה לאבן דרך שתוביל לפיתוח המחשב הדיגיטלי בשנים שלאחר מכן. פיצוח קוד האניגמה היה הישג רב משמעות לבריטים. הוא הביא לניצחון על הנאצים, או לפחות היה מהגורמים החשובים בניצחון בעלות-הברית.

לאחר המלחמה המשיך טיורינג בפיתוח עולם המחשבים והיה מראשוני תחום האינטליגנציה המלאכותית ולאחד מהאנשים החשובים בו. בין השאר הוא ניסח את "מבחן טיורינג" לבחינה מערכות של בינה מלאכותית, מבחן שמשתמשים בו עד היום.

במקביל, חייו האישיים היו פחות מוצלחים. הוא נרדף בשל מה שנחשב אז "נטיות לא מוסריות", הומוסקסואליות, שכיום היא חוקית לחלוטין אבל אז הייתה פשע. שנה אחרי שנדרש על ידי בית המשפט ליטול תרופות כימיות לביעור הנטייה, הוא התאבד. העולם הפסיד גאון חסר תחליף ואדם שמומחים מעריכים שבזכות גאונותו ניצלו חייהם של לפחות 14 מיליון איש במלחמת העולם השנייה. קשה שלא לחשוב כמה יכול היה טיורינג לתרום לעולם המודרני עם גאונותו וכמה הפסידה בריטניה משמרנותה אז.

במשך 50 שנה נשמרה בסוד עובדת קיומו של פרויקט "בלצ'לי פארק". רק בשנות ה-90 הוא נחשף לראשונה והעולם למד על החוב שהוא חב לטיורינג ועל העוול שנגרם לו. המלכה אליזבת החליטה לחון את אלן טיורינג מהרשעתו בהומוסקסואליות וראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, התנצל בשם הממשלה הבריטית על מה שהגדיר "היחס המחריד שהוא קיבל".


הנה סיפורו של האיש שהביא לניצחון המדינה שעתידה לבגוד בו (מתורגם):

https://youtu.be/ynTAFPukXBk


כתבת טלוויזיה על אלן טיורינג (עברית):

http://youtu.be/oW8EbAkfPcc


תרומתו של אלן טיורינג לתחומי מדע שונים - הצפנה, מתמטיקה ומדעי המחשב:

http://youtu.be/u3Ue7r5Xsyo


וקדימון הסרט "משחק החיקוי" על תרומתו של טיורינג לפיצוח קוד האניגמה:

http://youtu.be/j2jRs4EAvWM
מי היה צלם המלחמה הראשון בעולם?



רוג'ר פנטון היה צלם בריטי, מראשוני צלמי המלחמה. הוא היה עורך דין שבשנת 1851 החל להתעניין בצילום. הוא למד צילום בפאריס והחל משנת 1852 פנטון החל לצלם ולהציג צילומים משלו. באותה תקופה הוא צילם בעיקר נופים ואדריכלות.

את עולמו קנה כשנשלח לתעד את מלחמת קרים, בתור צלם מלחמה רשמי, כנראה הראשון בהיסטוריה. הוא קיבל הוראה, שלא לצלם פצועים והרוגים ולצלם רק צילומים שיעודדו תמיכה ציבורית במלחמה. בשל הכובד של ציוד הצילום, הוא לא יכול היה לצלם תמונות משדה הקרב ממש. לכן צילם בעיקר חיילים במדים ועם הציוד המלחמתי שלהם, כשרוב הצילומים הללו בוימו על ידו.

בעזרת המצלמה של הצלם רוג'ר פנטון, נוצרו צילומים שנועדו לעורר תמיכה במלחמה ולהרגיע את העם הבריטי באשר למתרחש בחזית. הצלם השתמש בתהליך צילום שהיה אז חדשני ויעיל מאד, ביחס לשיטות הקודמות. תהליך זה, שזכה לשם "תהליך הקולודיון", אילץ את פנטון לצלם בסמוך לעגלת חדר החושך שלו, שאותה גרר אל החזית, כשהיא רתומה אל סוס. ההכנה הקפדנית של הקולודיון ותהליך הצילום והטיפול בחומרים של הלוחות הרטובים ששימשו בו, הם שמנעו ממנו לצלם בשדה הקרב.


על התמונות שצילם רוג'ר פנטון במלחמת קרים:

http://youtu.be/bvByEkPz-8o


וצלמת המדגימה את שיטת הקולודיון ששימשה את פנטון והכנת חומרי הצילום:

https://youtu.be/BXlGG3oTMOA
מה היה הטנק הראשון בהיסטוריה?



הופעת הבכורה של הטנק הראשון בעולם התרחשה בבריטניה. הטנק, שזכה לכינוי "ווילי הקטן", לא הגיע לייצור סדרתי ולא יצא מעולם לקרב. הוא היה מעין "טנק קונספט", סוג ראשוני וניסויי, משהו כמו כלי-הרכב שמציגות מדי פעם יצרניות המכוניות בתור חזון עתידי של כלי רכב, שלרוב לא יגיע לייצור. והאמת חייבת להיאמר שהוא גם לא היה ממש טנק, אלא משהו מעין קופסה משוריינת על זחלים, אולי משהו שהיום היו מכנים נגמ"ש או רק"ם (רכב קרבי משוריין).

מספרים שהכינוי "ליטל-ווילי" היה לגלוג על בנו של קיסר גרמניה, שזה היה כינויו.

על אף שהוצג ב-1915, לא השתתף "ליטל-ווילי" בלחימה באירופה. אך הוא הציג את יכולת העבירות ופריצת המכשולים שחסרו לכלי הרכב בשדה הקרב של בתקופתו. כך השתמשו בו כדי להגיע לפיתוח הטנקים הבריטים הראשונים. בעקבותיו בא הטנק הראשון שהשתתף בקרב הטנקים הראשון בעולם, הטנק הבריטי סימן 1. הוא היה גדול ושונה ממנו לחלוטין בצורתו ובתכונותיו.


הנה ווילי הקטן, הטנק הראשון בעולם:

http://youtu.be/ZOLNMw0be30
מיהו ממציא המחשב המודרני אלן טיורינג?



המדען הבריטי אלן טיורינג, מי שנחשב אבי מדעי המחשב, תכנן בשנת 1936 את "פותרת המשוואות". זו הייתה מכונה בעלת יכולת לפתור משוואות ובעיות חשבוניות מסובכות, מכונה שמסוגלת לבצע כל פעולת חישוב אפשרית. הוא הצליח לבנות מעין מכונת כתיבה, שעל קלידיה מסומנים קיצורים של פעולות חשבוניות.

המחשב שבנה טיורינג היה המחשב המוקדם ביותר שנבנה בעת החדשה. על פי העקרונות של "פותר המשוואות" הזה נבנו כל המחשבים הבאים ובזכותו נחשב אלן טיורינג לממציא המחשבים המודרניים. היו לו עוד כמה הישגים מדהימים בתחום המחשבים, חיים מורכבים וניצחון אישי על היטלר, בזכות פיצוח לבדו של קוד האניגמה שהניב את הניצחון על הנאצים. את כל אלה ניתן להכיר באאוריקה בתגית "אלן טיורינג".


הנה כתבת טלוויזיה על אלן טיורינג (עברית):

http://youtu.be/oW8EbAkfPcc


המחשב הראשון שפיתח טיורינג:

http://youtu.be/36Ykw1l_KWs


קדימון לסרט על אלן טיורינג (מתורגם):

https://youtu.be/xqW9PKxooUo


והרצאה שמראה כיצד תרם המדען אלן טיורינג למדעי המחשב (עברית):

http://youtu.be/088kCjk1EvI?t=1m?long=yes
מי תכנן מכונות חישוב גאוניות שמעולם לא נבנו?



המדען הבריטי צ'רלס באבאג' תכנן בשנת 1820 מכונת חישוב, שמעולם לא נבנתה. באבג' קרא לה "מנוע ההבדל". מכונה זו הייתה מתוכננת לפתור בעיות חישוב מורכבות ומסובכות במיוחד. היא הייתה אמורה לפעול בשילוב של מנופים וגלגלי שיניים ולהניב תוצאות לבעיות מתמטיות שונות. אך משלא הצליח לבנות את "מנוע ההבדל" זנח באבאג' את הביצוע שלה והחל לתכנן מכונה מתוחכמת עוד יותר - "מנוע אנליטי" הוא יקרא לה. "המנוע האנליטי" אמור היה להיות מסוגל להתמודד עם כל בעיות החישוב המוכרות, ממש כמו המחשבים של היום. אבל גם כאן לא הצליח באבאג' להשיג מימון לבניית המכונה והיא לא נבנתה.

למזלו סייעה לבאבאג' הרוזנת הבריטית אדה ביירון (או עדה ביירון). אדה למדה אצל באבאג' והייתה לידידה אישית שלו. בהיותה בתו של המשורר הבריטי הידוע לורד ביירון, היא הייתה אשת ספר וכתיבה. אדה לקחה על עצמה את התיעוד של כל התכניות והטיוטות של באבאג' והשאירה פירוט מדהים בהיקפו ובדיוקו של התכנון למכונת החישוב שלו. אגב, שפת המחשב ADA קיבלה את שמה של אדה ביירון ובכך הונצח חלקה החשוב בתולדות המיחשוב.

על אף שמעולם לא נבנה, הרעיונות העיקריים שתוכננו ל"מנוע האנליטי" יושמו כמאה שנים אחר-כך, במחשבים המודרניים. שיטות שהגה באבאג', כמו שמירה של פקודות בזיכרון, הדפסת הפלט והתוצאות של החישובים ושימוש בכרטיסי ניקוב לשימור נתונים - כל אלה הפכו לאבני יסוד במחשוב המודרני.


הנה התשובה לגבי ממציא המחשב:

https://youtu.be/OdhukLhoouo


סרטון מומחז על מכונת החישוב שתכנן צ'ארלס בבג' בסיוע עדה ביירון אבל לא נבנתה מעולם:

http://youtu.be/4kueyMImxhY


וסיפור חייו של צ'ארלס בבג' ורעיון מכונת החישוב שלו:

http://youtu.be/_mldLwKvT-M?t=6s
מהי אולימפיאדת הנכים?



אולימפיאדת הנכים, או בשמם הרשמי "המשחקים הפאראלימפיים", היא מעין אולימפיאדה שבה מתחרים ספורטאים נכים או בעלי מוגבלויות. המשחקים הפאראלימפיים מתקיימים אחת לשנתיים.

המשחקים החלו מתחרות ספורט שנהג לארגן לודוויג גוטמן הבריטי (ממוצא גרמני) כבר בשנת 1948 לפגועי מלחמת העולם השניה. הם קיבלו את השם משחקי סטוק מנדוויל, על-שם בית החולים שבו נערכו אחת לשנה. בשנת 1952 הצטרפו לתחרויות מתחרים מהולנד ובהדרגה הם הפכו לתחרויות בינלאומיות שקיבלו את ההכרה כאולמפיאדה לכל דבר.

מדינת ישראל נחשבת לבעלת ספורטאים נכים מצליחים באולימפיאדת הנכים, לצערנו בשל פצועי המלחמות הרבות שבהן השתתפה ישראל.


הנה סרטון עם מקבץ ממה שקורה במשחקים הפארלימפיים של לונדון 2012:

http://youtu.be/QAxcx6oZ_fk
מי המציא את הסנדוויץ'?


סוג המאכל הפופולארי ביותר בעולם הוא הכריך, הסנדוויץ' (Sandwich).

יתכן שלא כולם חושבים על אוכל כעל חשוב מדי, אבל האמת היא שזה אחד הדברים החשובים בחיינו. ואחד הרגעים ההיסטוריים שנרשם בתולדות האנושות הוא הרגע שבו האוכל הופך נייד - היום שבו המציאו את הסנדוויץ' או הכריך!

אמנם הוא לא היה הראשון שאכל כך, אבל הסנדוויץ' נקרא על שם הדוכס הרביעי מסנדוויץ', ג'ון מונטאגיו. הדוכס אהב מאד להמר ולא רצה להפסיק את משחק הקלפים - אפילו לא כדי לאכול. כך שיום אחד, כשהיה שקוע מאוד במשחק קלפים, הוא צעק למשרתיו שהזמינו אותו לאכול: "הכניסו בשר בין שתי פרוסות לחם והביאוהו אליי!". הם עשו זאת והסנדביץ', בעברית "כריך", נכנס להיסטוריה.

סנדוויץ', עיירה אנגלית קטנה ולא מאד חשובה, התפרסמה תודות לכך בכל העולם ונכנסה להיסטוריה של המזון.


כך הומצא הסנדוויץ' (מתורגם):

https://youtu.be/7k6n46xBTxs


הייתם מאמינים שתולדות הסנדוויץ' מתחילים הרבה לפניו?

https://youtu.be/7-0uRPLhkT0


מתכון להכנת כריכי המועדון האהובים כל כך:

https://youtu.be/S_1_ZSMxRfg


כך מכינים סנדוויץ' במשרד החיוך של מיסטר בין:

https://youtu.be/bS1ePEZZCDY


וסרט על ממציא הסנדוויץ':

https://youtu.be/suwwSAhFmRU?long=yes


מה המהפכה של חצאית המיני?



חצאית המיני (Mini skirt) היא אולי החצאית הידועה בעולם. עולם האופנה המודרנית לא היה מה שהוא ללא אותה פיסת בד מתירנית וקצרה כל כך שחושפת טפח כה גדול מרגלי האישה ומאריכה אותן בהתאם. מפתה ומהפכנית, הייתה חצאית המיני לחלק ממהפכת שחרור האישה וזכותה להגדרה עצמית ולנראות שהיא קובעת לעולם שמסביבה, או במילים פשוטות "לא לדפוק חשבון"..

חצאית המיני ושמלת המיני הוצגו לראשונה בשנת 1964, תחת הכינוי "ילדת הירח". חתומים עליה שניים, שהייתה ביניהם גם סוג של יריבות באשר לקרדיט. מי שכנראה המציא את חצאית המיני היה מעצב האופנה הצרפתי אנדרה קוראז', שבשנת 1964 הגה את רעיון החצאית הקצרצרה, שעלתה לראשונה מעל הברך. מהצד השני של תעלת למנש ישבה המעצבת הבריטית מרי קוואנט שהוסיפה למיני את המגפיים הגבוהים והפכה את הרעיון האופנתי והמהפכני להצלחה שיווקית ומסחרית מרשימה. המיני שלה יהפוך מעין ראש חץ לגל המוד הבריטי, אותה התפרצות אופנתית שתהפוך את האי הבריטי למרכזי באופנת הסיקסטיז.

מהרגע הראשון הפכו שמלות מיני וחצאיות מיני למרכיב מרכזי במלתחה הנשית של בנות הנעורים והצעירות בעולם המערבי. היא הייתה מתירנית והתאימה ככפפה ליד בעשור הצעיר והמלהיב שבו יצאה לאור, עשור האופנה העתידנית והמרד בדור ההורים. במיוחד תפסה את העין גזרת העיפרון הדקיקה, שהתאימה למודל הגוף הפופולארי באותן שנים, בהשראת המראה הרזוני של הדוגמנית הבריטית טוויגי.

מאז ועד מותו של קוראז' המשיכו הוויכוחים הלא נגמרים בין שני המעצבים, כשלטענתו היא מסחרה את הרעיון שהומצא על ידו, בעוד שהיא אמרה "שנינו לא המצאנו את חצאית המיני, אלא הנערות שלבשו אותה ברחובות".

אבל שום דם רע לא אמור לקלקל את העובדה ששניהם היו נחוצים כדי לספק את הצורך לפריטים חדשים וצעירים לקורבנות האופנה של שנות ה-60, עשור שגם כך נחשב לאחד הזמנים המרטיטים באופנה של המאה העשרים והציע כזכור גם את הביקיני החשוף לשפת הים.


הנה הסיפור של המיני וכיצד הוא ניצח בסיקסטיז על הבכורה אצל הנשים:

https://youtu.be/ZPUs_RoNZ-8


המיני בין העיצובים של אנדרה קוראז':

https://youtu.be/3qbV4Q0Cijc


הבריטים מייחסים את המצאת המיני למרי קוואנט:

https://youtu.be/A3u2PNxI2aM


ועדיין הנה המיני המשובץ בתולדות חייו של המעצב הנודע:

https://youtu.be/HW7b-ecK8Ho
מי המציא את הטלוויזיה שהפכה בת-בית אצלנו?



הטלוויזיה (Television) היא ללא ספק אחת הטכנולוגיות המשפיעות ביותר על חיינו בעידן המודרני. יש הרואים בה, ביחד עם פצצת האטום, את ההמצאה המרכזית של המאה ה-20. אבל גם אם לא עד כדי כך, ניכר שזו טכנולוגיה מהפכנית, שהשפעתה על כל תחומי החיים והתודעה היא משמעותית וארוכת טווח.

מעצם תחושת האינטימיות שהוא משרה על הצופים בו, מקנה מכשיר הטלוויזיה למדיום הטלוויזיוני כוח רב והשפעה עצומה על ההמונים, על טעמם ועל דעותיהם בתחומים רבים. הטלוויזיה משלה את הצופה שהיא מציעה גישה מיידית לאמת ולמציאות ובכך היא זכתה לכוח רב במשך שנים רבות, יותר מכל מדיום אחר בתרבות הפופולרית.

האמת היא שאת הטלוויזיה לא המציא אדם בודד, אלא מספר ממציאים שכל אחד קידם אותה בעוד צעד לכיוון של המכשיר המוצלח שאנו מכירים כיום.

על אף נסיון מוקדם, כבר בשנת 1884, של מודל ראשון ופרימיטיבי של טלוויזיה לא ממש מוצלחת, נבנתה בין השנים 1907-1910 הטלוויזיה האלקטרו-מכנית הראשונה, על ידי הרוסי בוריס רוזינג וולדימיר זוורקין.

בשנת 1925 הוצגה בפעם הראשונה תמונת טלוויזיה בציבור. זה עדיין לא היה שידור מתחנת טלוויזיה, אבל המהנדס הסקוטי ג'ון לוגי ביירד הצליח להציג תמונה בשחור-לבן של צילום מציאותי, גם אם מהבהב ולא ממש ברור. הוא נחשב לממציא הטלוויזיה האמיתית.

בשנת 1927 המציא פילו טיילור פארנסוות' טלוויזיה אלקטרונית שהייתה מוצלחת יותר וברורה מהטלוויזיה המכנית של ג'ון לוגי ביירד.

בשנת 1936 החלו לראשונה שידורי טלוויזיה, על ידי שירות השידור הבריטי ה-BBC, שמאז ועד היום נחשב לאחת מרשתות הטלוויזיה הטובות בעולם.

במהלך המחצית השנייה של המאה ה-20, הפכה תעשיית הטלוויזיה לחזקה מאוד. גם כלכלית וגם בהשפעתה על החיים ועל העולם, תעשיית הטלוויזיה הפכה מאז לאחת החזקות והמשפיעות בתרבות הפופולרית.

המדיום הטלוויזיוני הצטיין בשתי יכולות כמעט מנוגדות. מצד אחד הטלוויזיה היטיבה להציג תיעוד חי של המציאות, בעיקר בשידורי חדשות וסיקור "חי" ממקומות ההתרחשות ומצד שני - ביכולת שלה לבדר ולהציע בריחה מסוימת מהמציאות, בעזרת תכנים מהנים לשעות הפנאי. שעשועונים, דיווחים, תכניות אירוח, אירועי מדיה ותכניות ריאליטי - הטלוויזיה לימדה אותנו שכל עוד יש רייטינג, אין לה שום בעיה לערבב בין הגבוה לנמוך, בין המשמעותי לסתמי ובין הטוב לרע.

בשנים האחרונות הטלוויזיות הפכו לשטוחות והטכנולוגיות מתפתחות במהירות עצומה. מכשירי טלוויזיית פלזמה, LCD וטלוויזיה המבוססת על נורות לד - כל טכנולוגיה כזו מספיקה לכמה שנים ואז מגיעה טכנולוגיה חדשה והופכת לפופולרית יותר.


הנה דוגמה של הטלוויזיה המיכנית של ג'ון לוגי ביירד, שגם בו הוצג סרט אנימציה של פליקס החתול:

http://youtu.be/llP-uy2rzKE


כאן ממציא הטלוויזיה המיכנית ג'ון לוגי ביירד, מציג את מצלמת הטלוויזיה שפיתח:

http://youtu.be/O5ZSXPMlumc


ההמצאה של בירד ותולדות הטלוויזיה שאחריו:

http://youtu.be/1aIc7dOSUQA


סרט תיעודי קצר על התפתחות מכשיר הטלוויזיה:

https://youtu.be/PveVwQhNnq8?long=yes


ותולדות עולם הטלוויזיה (עברית):

https://youtu.be/p8zKhNKVidw?long=yes
מיהו מייקל פאראדיי שאילף את החשמל?



פאראדיי הוא חוקר יוצא דופן בהיסטוריה האנושית. בניגוד לחוקרים שרוכשים השכלה ואז חוקרים, הוא לא רכש השכלה מדעית של ממש והידע שלו במתמטיקה היה מועט. הוא היה בן עניים שנאלץ לעבוד בעבודות קשות לפרנסתו וכדי לפרנס את משפחתו. במהלך עבודתו ככורך ספרים הוא קרא כמעט כל ספר שעבר תחת ידיו. כשביקר בהרצאות של מדען מפורסם בשם המפרי דייווי הוא כתב ספר עם תוכן ההרצאות. המדען, שמעט הסתייג ממנו בתחילה, לקח אותו בתור עוזר והוא החל ללמוד מדע בעצמו, במהלך העבודה.

החריצות והתבונה של מייקל פאראדיי אפשרו לו ללמוד במהירות, כמעט בעצמו. די מהר התלמיד עלה על המורה והוא בנה את הדינמו - המנוע החשמלי הראשון אי-פעם. בתגית "מנוע הומופולרי" ניתן לראות כיצד הבין את הכוחות האלקטרומגנטיים כבר ב-1831 והביא את האנושות לעידן המנוע החשמלי. תגליותיו הפכו את החשמל שאנו משתמשים בו כיום כל כך הרבה, למקור אנרגיה עיקרי וזמין לכולם. החשמל היה אחד הגורמים החשובים למהפכה התעשייתית של אירופה.

פאראדיי שהיה בעצם כימאי, נודע מאז כאחד מגדולי הפיזיקאים וכראשון שהבין את האנרגיה החשמלית. הוא נחשב לחוקר החשוב בהיסטוריה, בתחומים של המגנטיות והחשמל. הניסויים הרבים שעשה בחייו תרמו רבות לתחומי האלקטרומגנטיות והאלקטרוכימיה, אפשרו לו לנסח את חוק פאראדיי ולהמציא את מבער הבונזן. הוא גם ניסח את שיטת האלקטרוליזה להפרדת כימיקלים על ידי זרם חשמל ועוד.


בקצרה על תולדות חייו של מייקל פאראדיי, ממציא החשמל:

http://youtu.be/dNXdF12U4wo


סרט מומלץ בשני חלקים, שבו מוצגת דרכו של פאראדיי אל המחקר המדעי, גילוי האלקטרומגנטיות ובניית המנוע החשמלי הראשון בהיסטוריה.

חלק א':

http://youtu.be/TEVEBzNSwTU


חלק ב':

http://youtu.be/yVDHKKTC4tA


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.