» «
התקופה הנאוליתית
מהי התקופה הנאוליתית בה נולדו החיצים, החקלאות והכפרים?



התקופה הניאוליתית (The Neolithic period) היא תקופת האבן החדשה ובעצם חלקה האחרון של תקופת האבן. ביוונית המילה "נאוס" פירושה חדש, כמו new באנגלית של היום, בעוד "ליתוס" הוא אבן.

זו תקופה בה בני האדם חוו התקדמות משמעותית ביותר לשליטה בטבע ולקיחת אחריות של ממש על חייהם.

בתקופה הזו המציאו את היין, את הקשת והחץ, את השימוש בכלי חרס ובכלים שישמשו ליצור מזון ואת הקמתם של יישובי קבע ראשונים (עד אז לא היו אפילו כפרים).

אבל שיא הקידמה שהגיעה בה נולדה במה שנחשב תחילת התקופה הניאוליתית - המצאת החקלאות וביות בעלי החיים. מהם התפתח הארגון החברתי, שהיה חלק מיישובי הקבע ויוליד מערכות של חוקים, שלטון ראשוני ועוד.

את סיומה של התקופה הניאוליתית סימנה הופעת כלי המתכת של תקופת הברונזה או באזורים אחרים של כדור הארץ, תקופת הברזל.

בהגדרת התקופה הניאוליתית אין הכוונה בהכרח לרצף בזמן, אלא, למגוון מאפיינים תרבותיים כגון שימוש ביבולי פרא, גידול יבולי בעל ושימוש בבעלי-חיים מבויתים.

אבל למעשה, התקופה הניאוליתית היא לאו דווקא תקופה בזמן, אלא יותר מקבץ של מאפיינים תרבותיים כמו המעבר מליקוט וצייד של חיות בר, לגידול יבולים בחקלאות ראשונית (חקלאות בעל) וטיפוח של בעלי-חיים מבויתים, לשימוש חקלאי וכמקור מזון.

הביות וההתיישבות הביאו באותה תקופה ליצירת כלים נאוליתיים, כגון צמידים, אזמלים, להבי גרזן וכדומה.

בתקופה זו השתמשו בחיצים לצרכים צבאיים. בהיל פורטס (Hill forts) שבאנגליה נמצאו גולגלות מנוקבות בראשי חץ משנת 3,400 לפני הספירה.

בני האדם בתקופה הניאוליתית פיתחו אז דרכים לשימור מזון, למשך מספר חודשים, כמו המלחת מזון, לאחר שגילו שמלח מאפשר לשמר מזון.


הנה שרידי יישוב פרהיסטורי מהתקופה הניאוליטית (עברית):

https://youtu.be/KZqNypBiaTI


התקופה הניאוליטית דרך מערה שהתגלתה ביוון:

https://youtu.be/mo2rpxYCSmY


ומצגת וידאו והרצאה קצרה על המהפכה הנאוליתית:

https://youtu.be/tv0PZK_OpHQ
תקופת האבן
מהי תקופת האבן?



תקופת האבן היא התקופה הראשונה של הפרהיסטוריה. בתקופת האבן למד האדם הקדמון להכין כלי נשק, כלי ציד וכלים לבית שעשויים בעיקר מאבן. מכאן שמה "תקופת האבן". זו גם התקופה שבה למד האדם הקדמון להדליק אש והחל לגדל מזון ולעסוק בחקלאות.

בתקופה זו ידע האדם הפרהיסטורי מעט מאד על מתכות, אם בכלל. התקופות שאחריה יהיו תקופת הברונזה ותקופת הברזל - שתי תקופות שבהן המתכת תהיה מרכיב חשוב בייצור של כלי נשק וציד.


הנה תקופת האבן:

http://youtu.be/GS2mtgDyNjQ


על החשיבות של אנשי תקופת האבן להולדת האנושות והעובדה שהכל התחיל באזורנו:

http://youtu.be/-7bqi70B3tE


הולדת החקלאות בתקופת האבן:

https://youtu.be/SasVGcBupDU?t=1m28s&end=4m04s


לוח אבן שנמצא בחפירות ארכיאולוגיות ושימש אז להדלקת אש:

https://youtu.be/N7Ua03ehpgY


וקטע מתכנית חינוכית שמציג אנשים שמנסים לחיות כמו בתקופת האבן (עברית):

https://youtu.be/TEWMAi8hfok?t=17m12s?long=yes
תורת האבולוציה
מהי תורת האבולוציה ומי הוגה הרעיון?



תורת האבולוציה (The Evolution Theory) היא תיאוריה מדעית שמסבירה כיצד נוצרו המינים שיש כיום בעולם. בטבע נוצרו מינים, אחד אחרי השני, החל מהיצורים הכי פשוטים ועד ליצורים חכמים כמו האדם.

אבי תורת האבולוציה הוא חוקר הטבע והגאולוג הבריטי צ'ארלס דארווין. מחקריו המפורסמים ותצפיותיו, בין השאר או בעיקר באיי גלאפגוס, הם שהניחו את הבסיס להבנה של תהליך ההתפתחות של המינים בטבע.

על פי תורת האבולוציה שהגה, שרדו בטבע רק היצורים שהתאימו לסביבה והצליחו לשרוד בה. מי שלא שרדו נעלמו. לזה קראו המדענים "הברירה הטבעית" (Natural selection), כלומר: הטבע בורר את מי שיכול לשרוד ומשאירו להתפתח, בעוד הפחות שורדים לא יתפתחו.

מושג מקביל טבע צ'ארלס דרווין והוא מושג “הישרדות המתאימים” (Survival of the fittest), המנגנון היושב בבסיס הבחירה הטבעית ומניע את האבולוציה של החיים. לפיו אלו שזוכים באבולוציה להישרדות ומעבירים את הגנים שלהם לדור הבא, הם אורגניזמים עם גנים שמתאימים יותר לסביבה.


הנה סיפורה של תורת האבולוציה וממציאה צ'ארלס דארווין:

http://youtu.be/pQp2lFcDEbw


הדגמה מצויירת לאבולוציה ואיך התפתחו היצורים בטבע זה מזה, בסרטון הבא:

http://youtu.be/qQLccPaOiIw?t=4s


הסבר של האבולוציה והטעויות של מי שמבינים אותה לא נכון (מתורגם):

http://youtu.be/mZt1Gn0R22Q?t=13s


מהי אבולוציה וכיצד התרחשה:

http://youtu.be/FpfAZaVhx3k


כך התפתחו בני האדם:

http://youtu.be/hSSzn4bIwZg


הסימנים בגופנו שמעידים עליה:

https://youtu.be/rFxu7NEoKC8


וסרטון תיעודי על איך פועלת האבולוציה (מתורגם):

https://youtu.be/hOfRN0KihOU?long=yes
ציידים-לקטים
מיהם הציידים-לקטים?



ציידים-לקטים (Hunter-gatherer) הם כינוי לסוג של חברה אנושית שבה האדם אינו מגדל את האוכל שלו בעצמו, אלא צד חיות ומלקט ירקות ופירות מסביבתו. עד לפני האלף השמיני לפני הספירה, כל החברה האנושית הייתה כזו והתאפיינה במבנה חברתי וכלכלי של ציידים-לקטים.

החיים של ציידים-לקטים הם בקבוצות קטנות יחסית, של כמה עשרות אנשים בכל קבוצה או שבט. חלוקת העבודה היא בין הנשים, שעסקו בפעולות קלות, כמו ליקוט של ירקות, פירות, גרגרים, קטניות ועוד. פעולות אלה יכולה האישה לבצע בצד הטיפול בילדים ובפעולות נוספות. מנגד, עסקו הגברים בדרך כלל בציד בעלי-חיים. לא פעם הם נעדרו מביתם, כשיצאו למסעות ציד שנמשכו ימים מספר ואף יותר.

השינוי חל לפני כ-10 אלפים שנה, במהפכה החקלאית. במהלך מהפכת החקלאות נולדה החקלאות והחל ביות של בעלי חיים וצמחים. גידול של מזון בשדה ושל בעלי חיים לצרכי האדם הפך לשיטה העיקרית שבה השיג המין האנושי מאז את מזונו. שינוי משמעותי זה העביר את החברה האנושית למבנה חברתי שכלכל את עצמו באמצעות בעלי חיים וחקלאות מבויתים.

כיום מתקיימים כציידים-לקטים רק מספר קטן של שבטים במקומות נידחים על פני כדור הארץ.


הנה עולמם של הציידים-לקטים כפי שניתן ללמוד עליו היום:

https://youtu.be/It-pHyDrkTM


שבט ההדזה, השבט האחרון בעולם של לקטים-ציידים:

https://youtu.be/E_Q5LnNlwZs


בניגוד לתפיסה של החוקרים בעבר נראה שהם גם נלחמו ביניהם:

https://youtu.be/UckMvAadRRo


וסרט תיעודי קצר על שבט הציידים לקטים הדזה מטנזניה:

https://youtu.be/H8q8tfzdNNA?long=yes

התפתחות האדם

תקופת האבן
איך צדו בתקופת האבן והשיגו בשר לאכול?



עוד בימי קדם, בתקופה הפרהיסטורית, למדו קדמוני האדם שהציד הוא הדרך להשיג בשר. במקום להתחרות עם חיות הטרף על נבלות בעלי החיים ולהסתכן במזון שכבר הרקיב וגורם לכאבים, מיחושים ומחלות, הם למדו לצוד את החיות בעצמם.

בתחילה, הציד נעשה באמצעים פשוטים. ענפים ומקלות שמשו קבוצה של ציידים בכדי להכות ולהכניע את החיה הניצודה. אבל כל ציד כזה היה מורכב וקשה לתיאום בין כל הציידים. הפתרון היה לייצר לעצמם כלי ציד יעיל יותר, שבעזרתו יוכלו צייד אחד או שניים לצוד, מבלי להזדקק לציידים נוספים.

עם הזמן הבחינו הציידים שאבן היא החומר הכי מתאים לייצור של כלי ציד חד ויעיל שכזה. כך הגיעו בתקופת האבן, התקופה הפלאוליתית, לשלב בו למד האדם להכין כלי אבן. כך השתמש האדם קדמון באבנים וסלעים שהצליח לסתת ולחדד, בכדי ליצור לעצמו כלי ציד יעילים, לצד כלי עבודה וכלי נשק אחרים.

מתוך האבנים למדו הקדמונים שסוג האבן הכי טובה לסיתות וחידוד היא אבן הצור. היתרונות של אבן הצור ברורים - זוהי אבן קשה, שניתן להביאה בסיתות למצב חד במיוחד, מה שהפך אותה שימושית לחיתוך ולהגנה ככלי נשק.

הציידים נהגו להלביש ולקשור אותה לענף עץ ובכך ליצור מעין גרזן קדום. זה הפך לכלי הציד המבוקש ולאמצעי היעיל להשגת בשר טרי.


כך צדו בתקופת האבן:

https://youtu.be/ucwqR3Pt-LM


והאדם לומד ללטש אבנים לכלי הציד והעבודה (עברית):

http://youtu.be/SasVGcBupDU?t=2m26s?long=yes
אדם (סוג)
מתי הופיע האדם על פני כדור הארץ?



האדם הופיע בעולם לפני כ-2.5 מיליון שנה. זהו הסוג אדם (הומו), כנראה "הומו הביליס" ו"הומו רודולפנסיס", שממנו יבואו מיני אדם שונים, כולל הומו סאפיינס והאדם הניאנדרתלי שכבר נעלם.

ההומו סאפיינס עצמו, שעליו אנו נמנים, הופיע רק לפני כ-200 אלף שנה.


הנה הסוג רודולפנסיס - מהראשונים בסוג אדם:

https://youtu.be/gX5EdjnfxLw


וסרטון תיעודי על האופן שבו התפזרו בני האדם מדרום אפריקה אל העולם:

http://youtu.be/_KjJ234XPC4?long=yes
תקופת הברזל
מה קרה בתקופת הברזל?



תקופת הברזל נמשכה מ-1000 לפני הספירה ועד העידן המודרני, הוא תקופת הפלדה.

בתקופה זו אפשרה היכולת הטכנולוגית של האדם לייצר כלים מברזל. הברזל הפך בתקופה זו לנפוץ וזול יותר מהברונזה, במיוחד בזכות העמידות הטובה יותר שלו והאפשרות למצוא בקלות רבה יותר עפרות לייצורו של הברזל.

הברזל איפשר ייצור של כלי נשק טובים מבעבר. השבטים הקלטים למשל, שחדרו לאירלנד בתקופת הברזל, היו חמושים בכלי נשק עשויים מברזל.


הנה סרטון על תקופת הברזל:

http://youtu.be/kpN9OxUvARU


הקריבו אז קורבנות אדם לאלים, כמו 25 מהם שנמצאו כפותים ע"י ארכאולוגים:

https://youtu.be/mSF_xEisPMA
חקלאות עתיקה
איפה ומתי נולדה החקלאות?
היכן נולדה החקלאות?
מי המציאו את החקלאות?


המהפכה החקלאית שבה החלו בני האדם לעבד את האדמה, כדי לגדל מזון ולביית את החיות לצרכיהם, היא ככל הנראה השינוי הכי משמעותי בתולדות המין האנושי. המעניין הוא שהיא לא החלה במקום אחד, אלא התרחשה במקומות שונים בעולם, בלי קשר אחד לשני.

המהפכה החקלאית התרחשה לראשונה בתקופה הנאוליתית, החלק האחרון של תקופת האבן. זה קרה לפני כ-12 אלף שנה, באזור שנקרא "מסופוטמיה", בעברית "אזור הסהר הפורה". האזור הזה בצורת קשת, או סהר (ירח) משתרע בין איראן לישראל של היום וכולל גם את טורקיה וסוריה של ימינו.

אגב, מחקרים חדשים גילו שייתכן שביות החיטה, לאחד המרכיבים החשובים ביותר במהפכה החקלאית, החל עוד לפני 20 אלף שנה במזרח התיכון, בלא אחר מאשר עמק הירדן שבצפון מדינת ישראל של היום.

כך או כך, בסביבות 5,000 לפני הספירה פיתחו השומרים את החקלאות עוד יותר. השומרים היו בעלי התרבות המפותחת הראשונה בהיסטוריה. הם הפעילו שיטות חדשות שהמציאו בחקלאות, כולל תכנון השקיה מאוד מתקדם לאותו הזמן.

השומרים גם החלו בשיטה של "התמחות", בה הוכשרו עובדים מקצועיים ומומחים לכל תחום ותחום בחקלאות. בכך הם התקדמו והצליחו לעומת השיטה שבה כולם עושים הכל. למעשה הורישו השומרים לעולם כולו את ה"התמחות" - אחת מאבני היסוד של הכלכלה האנושית המתקדמת. בכך התפתחה מאוד החקלאות בשומר והם הצליחו לעבד שטחים נרחבים במיוחד, ה"התמחות" הוכיחה את יכולותיה בשומר ולדורות הבאים.

על המהפכה החקלאית תוכלו ללמוד בהרחבה באאוריקה, בתגית "המהפכה החקלאית".


במסופוטמיה נולדו החקלאות וביות החיות:

https://youtu.be/k837R16PvOk


האם כך נולדה החקלאות:

https://youtu.be/bhzQFIZuNFY


כאן נוצר הסהר הפורה שבו נולדה החקלאות (עברית):

https://youtu.be/ydyIn4zZXvo?t=8s


עצוב שבמקומות מסוימים בעולם החקלאות הולכת ונזנחת (עברית):

https://youtu.be/adhgEblYfOA


וסרטון ארוך יותר על הנוודים שהפכו לחקלאים הראשונים בהיסטוריה:

http://youtu.be/Ki8S5I83Ccc?long=yes


תקופת הנחושת
מתי הייתה תקופת הנחושת?



תקופת הנחושת החלה ב-5000 לפני הספירה בערך. תחילתה בגילוי הנחושת ומשום כך היא מכונה בשם זה. היא נקראת גם התקופה הכלקוליתית, או התקופה הכלכוליתית ובעברית: תקופת האבן והנחושת.

בתקופה זו פיתח האדם הקדמון, לצד כלי אבן מסותתים שהמשיכו מהתקופות הקודמות, גם את חרושת המתכת. הנחושת שגילה באזור של ישראל וירדן של היום אפשרה לאדם להגדיל את איכות המכשירים שלו.

בשנות ה-90 נמצא באלפים "אֶצִי, איש הקרח". אלו שרידי אדם קפוא מתקופת הנחושת. הקרח שימר את גופתו במשך יותר מ-5000 שנים. הוא העדות הגופנית, המשומרת היחידה שיש לחוקרים של היום, על האדם בתקופת הנחושת.

קדמה לתקופה הכלקוליתית התקופה הנאוליתית ואחריה באה תקופת הברונזה.


מרכז תקופת הנחושת היה באזורנו, במזרח התיכון:

https://youtu.be/_OrBw4L490Y


הנה קדימון לתערוכה בנושא:

https://youtu.be/Vw6e_3WBogw


הנה אנשי תקופת הנחושת (התקופה הכלכוליתית):

https://youtu.be/6HmN1seGu0k


ראשי אלות וגרזנים מתקופת הנחושת:

http://youtu.be/xf0BfD8pTvo


וממצאים מתקופת הנחושת שנמצאו בישראל:

http://youtu.be/tjjMBCKLf-w
איך קידמה החשיבה המופשטת את האדם?



להומו סאפיינס היו לא מעט יתרונות על פני מינים אחרים ועל פני סוגי אדם אחרים, כמו האדם הניאנדרטלי שבו התחרה. גודל המוח היה משותף לשניהם, אך להומו סאפיינס הייתה יכולת להתחבר בקבוצות של ציידים ולעבוד באופן מתואם כדי לצוד. הם גם היו הראשונים שלמדו ליצור מבנים חברתיים מורכבים ולפצל את המשימות בין בני-אדם שונים.

הדימיון האנושי, שנבע מהשפה המפותחת של הומו סאפיינס, אפשר לו להגיע להישגים מופלאים ולפתח כלכלה שמבוססת על הסכמה על השווי של סמלים כמו כסף, מניות, אגרות חוב וכדומה. לכל אלה אין שווי של ממש ורק ההסכמה על כך שהם שווי ערך לדברים מוחשיים, היא שמקנה להם את הערך. לשום יצור אחר בעולם אין הסכמות שכאלה. שום יצור לא יתן דבר מוחשי לאחר, בתמורה למשהו סמלי ומופשט דוגמת שטר או מטבע.

כך נוצרת לאדם חשיבה מופשטת (Abstract thinking). מדעני המוח יודעים היום שהאונות הקדמיות הענקיות של המין האנושי הן שמקנות לו את היתרון המוחי על פני שאר המינים בטבע.

החשיבה המופשטת, חשיבה על רעיונות ודברים שאינם מוחשיים, עתידה לשנות את ההיסטוריה של כדור הארץ לחלוטין. כי אותה חשיבה, של רעיונות, הסכמות ואידיאלים, יצרה לטוב ולרע את החוקים, הדתות, העסקים ובמיוחד את המדעים. המדע הוא שאפשר לאדם את מרבית ההמצאות והפיתוחים הטכנולוגיים המדהימים שהוא יצר.

החשיבה הזו בנתה את המערכת העסקית והביאה יזמים להקים חברות, לרשום פטנטים, להמציא המצאות ולשנות את העולם.

החשיבה המופשטת גם יצרה את הפוליטיקה וגם את החינוך. היא שמאפשרת ללמד ולהעביר את הידע מדור לדור, גם ידע שימושי שיקנה לו יתרונות, אבל גם ידע בתחומים שאינם שימושיים בהווה אך בעתיד אולי עשויים לתרום לאדם.


הנה היתרון שמצוי באונות הקדמיות הענקיות שלנו (מתורגם):

https://youtu.be/5NubJ2ThK_U


הסבר החשיבה המופשטת:

https://youtu.be/bAVTLjhDjuw


חשיבה מופשטת היא חשיבה על חשיבה במקום על חפצים או אובייקטים קיימים, שניתן לגעת בהם:

https://youtu.be/6SB9eykoE38
איך קידמה המהפכה הלשונית את האדם?



המהפכה הלשונית החלה לפני כ-70 אלף שנה. בתקופה זו יצא הומו ספיאנס מאפריקה לכיוון אירופה ומזרח אסיה והחל להתפשט בעולם. במהלך התקופה הזו יתפתחו יכולות החשיבה של הומו סאפיינס, בצד יכולות לשוניות מתקדמות. זוהי מהפכת הלשון, שתביא את המין האנושי להישגים בלתי נתפסים, למהפכה המדעית, להתפתחות הטכנולוגית שתביא למהפכה התעשייתית ולעידן המידע.

ככל הנראה התאפשרה המהפכה הלשונית בזכות מזל. מוטציות גנטיות מקריות במבנה המוח האנושי הביאו ליכולות קוגניטיביות, חשיבתיות, חדשות. על אף שגודל או צורת המוח האנושי לא השתנו באותן מוטציות, חוללה שגיאה בשכפול תאי המוח את התקלה המבורכת של הומו סאפיינס - הוא השתדרג, הן ביכולות ודרכי המחשבה שלו והן ביכולת הדיבור שלו. או במילים של בת הזוג שלנו - הוא "התחיל לדבר על זה"..

הן כמויות המידע שמאפשרת התקשורת האנושית והן איכותה קפצו בבת-אחת במהפכת הלשון. מעתה הם יכולים היו לא רק להעביר מידע פשוט, כמו שעושים אורגניזמים רבים (ראו באאוריקה בתגית "תקשורת בעלי חיים"), אלא גם לרכל זה על זה ולדבר על יחסים אנושיים.

אבל מה שיפרוץ את דרכו של האדם הוא הדמיון דווקא. החידוש המופלא ביותר שהביאה הלשון הוא היכולת להעלות ולדון בדברים מופשטים - לדבר על רעיונות ודברים דמיוניים, שאפשרו בדיעבד לארגן חברה אנושית משתנה ומשתכללת, שמבוססת על הסכמות בקבוצות גדולות מאד, בין אנשים שלא בהכרח מכירים זה את זה. אלו רעיונות דמיוניים ומופשטים לחלוטין, כמו מיתוסים, אמונות, הסכמות, כללים, חוקים, מוסר, פילוסופיה וכן הלאה. מהם תתפתח התרבות האנושית ויוולדו השבט, הכלכלה, המלוכה, המדינה, הטכנולוגיה, המדע והמידע. וזו הלשון שתאפשר לאדם לחנך את הדור הבא ועדיין להסתגל לשינויים ותמיד לשתף פעולה, כדי לפרוץ קדימה ובעיקר למעלה.


הנה תרומת השפה והלשון להתפתחות האנושית:

http://youtu.be/QOAhjK6ianY


הנה סיפור המהפכה הלשונית:

http://youtu.be/FbFGmbe1pSA?t=1m59s


האדם הניאנדרתלי דיבר גם הוא אך לשונו הייתה שימושית בלבד:

http://youtu.be/hA3abOKHAtA
מי המציאו את הגלגל והיכן זה קרה?



איננו יודעים מיהו ממציא הגלגל. לא שמו ולא פרטים עליו ידועים היום. הרי מדובר בפרהיסטוריה, בזמנים שבהם עוד לא כתבו את ההיסטוריה ולכן לא השתמר מידע שכזה.

אבל אין ספק שאותו אדם קדמון, שהרעיון להשתמש בחפץ עגול ושימושי עלה בראשו, לא שיער כמה חשובה תהיה המצאתו להתפתחות המין האנושי כולו. ברור שהוא לא יכול היה להעריך אפילו לאילו שיאים תיקח ההמצאה הקטנה שלו את האדם ולאילו מקומות והמצאות נגיע בזכותה.

לא פחות מפתיע שאיננו יודעים אפילו כיצד נולד הגלגל. האם אנו חייבים את המצאת הגלגל לאדם קדמון כלשהו, שהתבונן בחיפושיות זבל? האם הוא שאב את הרעיון מהחיפושיות הללו, שיוצרות כבר מיליוני שנים כדור זבל ענקי וכבד יחסית ומגלגלות אותו בקלות מפתיעה אל הקן? - אם כן אז הוא בטח הבין שאם יוכל לשחזר את המעשה, יוכלו הוא וחבריו להעביר משאות כבדים ומסורבלים ממקום למקום, בדיוק כמו שעושה חיפושית הזבל עם משא כבד כל כך?

כל שידוע לנו הוא שאת הגלגל המציאו בסוף תקופת האבן. די מהר הוא סייע לכדרים המקומיים ליצור כלים מחימר, במקום לסובב ביד את הכד שהם יוצרים. כבר בשנת 4,000 לפני הספירה, לפני כ-6,000 שנה, השתמשו בגלגלי אבניים של קדרים במסופוטמיה, היא ארם-נהריים. בשנת 3,200 לפני הספירה בנו כבר השומרים עגלות עם גלגלים ובהמשך הם גם בנו רכבי מלחמה על גלגלים, שסחבו חמורים אל שדה הקרב.

הגלגל הוא המכונה המוקדמת ביותר מתוך 6 המכונות הפשוטות של העת העתיקה (ראו באאוריקה בתגית "מכונות פשוטות").

כשהחלו בני האדם להעביר גושי אבן ודברים כבדים לבניית מבנים גדולים, הם הבינו שהם יוכלו לעשות זאת בקלות רבה יותר, באמצעות גזעי עץ שיונחו מתחת למשקל הרב ויגררו אותו מעליהם, בעת שהם מסתובבים על פני הקרקע. סיבוב הגזעים אפשר להם להעביר עצמים כבדים מאד, מבלי שיצטרכו להרימם. נראה שכך הועברו ממקום למקום אבני הענק ששימשו לבניית הפירמידות.

ההמשך היה כשהבינו הקדמונים שיוכלו ליצור גלגלי עץ ולחברם למשטח שינוע בעזרתם. כך הומצאו העגלות הראשונות. ככל שהגלגלים נעשו קלים יותר, הטכנולוגיה הלכה והשתכללה. איתם השתפרה גם היעילות של העגלות בנשיאת משאות כבדים. שיפור נוסף היה כשחיברו את העגלה לבהמת משא שמשכה אותה.

עם הדורות והתקופות, החל הגלגל להיכנס לתחומים ותעשיות שונים, כמו טחינת התבואה לקמח ומחרשות קדומות. מכונות מבוססות גלגלים הלכו בהדרגה והשתכללו ואפשרו לאדם לייצר מוצרים נחוצים בקלות רבה יותר.


הנה ההיסטוריה של המצאת הגלגל:

http://youtu.be/vaZBhtGvaFE


והמצאת הגלגל במסופוטמיה:

http://youtu.be/c-EPqobSsD8


וסרטון אנימציה על המצאת הגלגל:

http://youtu.be/EhIIGPObtxg
איפה נולד הכתב?



מי המציא את הכתב כמובן שאיננו יודעים, אבל ודאי שלידת הכתב היא בכל מקרה התבקשה בשלב כזה או אחר בהיסטוריה.

המצאת הכתב המוקדם ביותר נולדה ככל הנראה בתרבות השומרית של מסופוטמיה, היא אזור הסהר הפורה (איראן, תורכיה, עיראק, סוריה וצפון ישראל של היום). במחקר רואים את לידת הכתב כ-7,000 שנה אחורה.

על אף שהתגלה חרס עוד מ-4300 לפני הספירה, שנכתבו עליו מתכוני בירה, החוקרים מעריכים שהמידע הראשון שהיה צורך לשמר בכתב היה מידע חשבוני בעל משמעויות כספיות, כמו חובות, מסים ותשלומים שהועברו מאדם לאדם או לממלכה.

דוגמה לכך היא של "טבלת כושם" - לוח חימר שנמצא בעיר השומרית ארך (אורוק העתיקה, שעיראק של היום נקראת ככל הנראה על שמה). הלוח שהוא בן 5000 שנה ויותר, הוא רישום של תשלומים שהועברו בין אנשים. אחד מהם, כנראה פקיד שומרי בשם "כושם", רשם משהו שניתן להבינו אולי כ-"135 אלף ליטרים של שעורה הועברו במשך 37 חודשים. על החתום, כושם".

אמנם שיטת הכתב הזו היא "כתב חלקי", שמסוגל לתאר רק סוג מסוים של מידע, אבל בתוך כמה מאות שנים, התפתח הכתב ואפשר לשומרים ולממשיכיהם במסופוטמיה, האכדים, הבבלים והאשורים, להוסיף יותר ויותר דברים שניתן לבטא בכתב, עד ש-500 שנה לאחר מכן כבר נוצר "הכתב המלא" הראשון - "כתב היתדות", שבעזרתו ניתן היה לייצג את כל השפה המדוברת (הוא התפתח ממש באותו זמן שבו התפתח כתב מלא נוסף, כתב ההירוגליפים המצרי). אפשר ללמוד עליו באאוריקה בתגית "כתב יתדות".


הנה סקירה על "טבלת כושם" - הטבלה הכתובה הראשונה שנמצאה מהכתב השומרי:

http://youtu.be/u7JsfwAcCo0


כך נהגו לכתוב ולחתום את החוזים הללו:

http://youtu.be/nZaCuzrnsco


הנה סרטון על המקום שבו נולד הכתב:

http://youtu.be/ItsRI4IyyDY


וסקירה על תולדות הכתב והמצאתו לראשונה:

http://youtu.be/VroX-_thMLg
מה מיוחד בתקופת הברונזה?



תקופת הברונזה נמשכה מהשנים 2000 לפני הספירה ועד 1000 לפני הספירה. היא באה אחרי תקופת הנחושת. זו הייתה תקופה אנושית שבה ייצרו כלים מארד ("ברונזה" בשמה הנוסף) - מתכת שנוצרה מתערובת של מתכות הנחושת והבדיל. מתקופה זו נמצאו בעיקר כלי נשק עשויים ארד.

בתקופה זו נוצרות הערים הראשונות, במיוחד בשני מוקדים בעולם העתיק - מצרים ומסופוטמיה. בתרבויות אלה החלו להשתמש בכלים עשויים ברונזה, ואחריהם התפשטה הברונזה למקומות נוספים.

בתקופת הברונזה הומצאו גם האבניים המהפכניות. זהו משטח אבן מסתובב שבעזרתו יצרו כדים וכלי חימר. בתקופת הברונזה גם נולד הכתב האלפבתי. כתב זה איפשר את היווצרותה של התרבות האנושית וההיסטוריה.


כך החלו לייצר חרבות בתקופת הברונזה:

http://youtu.be/eEWIuyeNp2k


על תקופת הברונזה:

http://youtu.be/kDXQCUpjAyk


עבודת המתכת מלפני 4,000 שנה וכיצד היא סייעה ליצירת הדרכים הרומיות אלפי שנים לאחר מכן:

https://youtu.be/XrPe3aOM678


והחיים בצפון אירופה בסקנדינביה, בתקופת הברונזה:

http://youtu.be/ymGsUp5xiMk
איפה נולדה התרבות האנושית?



החוקרים משערים שבמסופוטמיה (Mesopotamia), אזור שנקרא בעברית "הסהר הפורה", בין איראן, עיראק ותורכיה של היום, נולדה התרבות האנושית.

מיקומה של מסופוטמיה הוא בארם נהריים, לאורך ובין נהרות הפרת והחידקל. בה המציאו רבים מהדברים שקשורים בערש התרבות האנושית.

במסופוטמיה התרחשה המהפכה החקלאית לראשונה והאדם החל לעבד את האדמה. בה פיתחו את שיטת ההשקיה הראשונה בהיסטוריה, יסדו את העיר הראשונה ובה קמה גם האימפריה הראשונה בעולם, האימפריה האכדית.

אנשי מסופוטמיה היו אלה שחילקו ומדדו לראשונה את הזמן, אלו שהמציאו את הכתב והתחילו בכתיבה של חוקים. במסופוטמיה המציאו השומרים את הגלגל. הם גם המציאו את המסחר בכסף והחלו להחליף סחורות בתשלום.

את השומרים הכניעו האכדים בראשות סרגון והם שהפכו לאימפריה הראשונה. 200 שנה אחרי כן הם הובסו ועלתה האימפריה הבבלית ומכאן תתפתח רוב התרבות האנושית.


הנה סרטון על מסופוטמיה והתרומה שלה לאנושות:

http://youtu.be/c-EPqobSsD8


סיור באנימציה בעיר מסופוטמית אופיינית:

http://youtu.be/tjMqMskoHrg


סרטון ארוך יותר על הסהר הפורה, מסופוטמיה:

http://youtu.be/-58v5uGJAt4?long=yes


וסרט תיעודי מלא על ערש התרבות האנושית במסופוטמיה:

https://youtu.be/lESEb2-V1Sg?long=yes
כיצד נוצר האדם המודרני?



המהפכה הלשונית שעבר ההומו סאפיינס, אפשרה לו לעבור לשלב הסמלים הורעיונות המופשטים. היא זו שנתנה לו את היכולת לפתח טכנולוגיות חדשות ויכולות ארגון חברתי שלא היו למיני האדם שלפניו.

כמו כן הצליח המין האנושי לפרוץ עתה ליבשות חדשות ורחוקות יותר מאפריקה ואסיה (כמו אוסטרליה ואמריקה). הוא רכש ידע על העולם שקיים אותו ואיפשר לו להעביר בין הדורות את נסיונו ובכך לגבור על קשיי ההישרדות והקיום בסביבה הקשוחה שבה הוא חי.

בעתיד, מעריכים המדענים, יפותח "על-אדם" שיחליף את המין האנושי, כמו שאנו מכירים אותו.


הנה האבולוציה האנושית כולה, עד לאדם המודרני, ההומו סאפיינס:

https://youtu.be/RIAy0j9grbQ


ויכולות התקשורת האנושית, שקידמו את האדם למקומו בראש שרשרת המזון בעולם:

http://youtu.be/H4r7D9ihwU0
מהו כתב עצמאי ואיפה נולדו צורות כתב כאלה?



כתב עצמאי הוא כתב שהומצא כולו על ידי תרבות אנושית ולא הועתק מכתב אחר. החוקרים מעריכים שהכתב נולד לפני כ-7,000 שנה.

מעט מאד צורות כתב במהלך ההיסטוריה היו עצמאיות. ביניהן ניתן למנות את כתב ההרוגליפים המצרי והכתב השוּמרי של תרבות מסופוטמיה שהומצאו בשנת 3500 לפני הספירה, בלי קשר זה לזה.

ניתן להוסיף לרשימה גם את הכתב ההודי של עמק האינדוס, את הכתב המינואי ואת הכתב הסיני, שהומצא בשנת 1500 לפני הספירה. אחרון מבין סוגי הכתב העצמאיים - הכתב של תרבות המאיה שנוצר בשנת 300 לספירה.

כל צורות הכתב הללו הומצאו באופן עצמאי, ללא למידה מכתב אחר או שימוש בסימניו, חוקיו והתחביר שלו.

הכתב סייע באימפריות הללו לכתוב את המיתולוגיות, הסיפורים, האגדות והרעיונות של התרבויות העתיקות שלהן. אבל הוא גם שימש בחיי היום יום, לרישום של פרטים חקלאיים, נושאים מסחריים, רישומי חובות וכדומה.


הנה סרטון אנימציה קצר שמתאר את אי-ההבנות שלפני עידן הכתב:

http://youtu.be/PRe5_6EUyMY?t=7s


סקירה על תולדות הכתב ועל המצאתו:

http://youtu.be/VroX-_thMLg


על המצאת השפה הכתובה וכיצד נולד הכתב:

http://youtu.be/69-YUSazuic


סקירה על הטבלה הכתובה הראשונה שנמצאה מהכתב השומרי:

http://youtu.be/u7JsfwAcCo0


והקשר שבין האותיות בכתב הסיני ומשמעותן:

http://youtu.be/HIGXOdVwjb0?t=45s


כיצד נולדו החץ והקשת הפרהיסטוריים?



חץ וקשת (Bow and arrow) הם מכלי הנשק העתיקים ביותר בעולם. כבר בתקופת האבן השתמשו בני אדם בחץ וקשת למטרות ציד. בתקופה הנאוליתית (סוף תקופת האבן) החלו בני אדם להשתמש בקשת וחיצים ככלי נשק, נגד שבטים אחרים, האחד נגד רעהו.

לעומת היוונים והרומים, שלא ראו בחץ והקשת כלי נשק יעילים, הרבו צבאות ההונים והמונגולים להשתמש בהם ולנצח בשדה הקרב.

גם האנגלים היו משתמשים מיומנים מאד בחץ וקשת והקשתים האנגלים היו קלעים מצוינים ומהירים במיוחד. במלחמת מאה השנים הם ניצחו את הקשתים הצרפתים שהשתמשו ברובה הקשת המשוכלל ועלו עליהם בביצועיהם.


הנה ההיסטוריה של הקשת והחיצים:

https://youtu.be/qsgK8tuJquc


קשתות מעוקלות פעמיים יצרו יכולת עוד יותר טובה:

https://youtu.be/RQrM8EwJ9uM


וסרט תיעודי על החיצים והקשתות:

https://youtu.be/5tuJvei2Uw8?long=yes
איך התרבות הסינית היא העתיקה בעולם?



התרבות הסינית, שנולדה בתקופה הנאוליתית, היא כנראה העתיקה ביותר בתרבויות העולם. למען הדיוק נציין שיש ויכוח על כך ורבים טוענים שהתרבות השומרית קדמה לה.

כך או כך, לתרבות הסינית יש מורשת רצופה של אלפי שנים והיא מתקיימת עד היום, עם התאמות מסוימות להווה.

הכתב הסיני הוא צורת הכתב העתיקה ביותר, שמעולם לא הפסיקו להשתמש בה. הכתב הסיני נמצא בשימוש רציף עד היום והוא הומצא באופן עצמאי ולא כתולדה של כתב אחר (מעט מאד צורות כתב במהלך ההיסטוריה היו עצמאיות).

התרבות של סין העתיקה תרמה לעולם חלק מהמצאות החשובות ביותר ששרתו את האנושות. המצאות כמו הנייר, הדפוס, המצפן, המדחף, הגפרורים, התותח ואבק השרפה - כולן נולדו בסין העתיקה והתפשטו לתרבות המערב באמצעות סוחרים ומבקרים קדומים שיצאו אל המזרח, כדי ללמוד ממנו.


הנה מעט על התרבות של סין העתיקה:

http://youtu.be/r-__Vzf5Rjc


סקירה נוספת על תרבות סין העתיקה:

http://youtu.be/pv23G6BUQU8


וכמה מההמצאות של התרבות הסינית:

http://youtu.be/cx-x7BrgjSA
איך המציא גוטנברג את הדפוס וכיצד נהרסו חייו בגללו?



על אף שהסינים הדפיסו בעזרת לוחות הרבה לפני כן, את מכונת הדפוס הראשונה המציא הגרמני יוהן גוטנברג בסביבות שנת 1440 בעיר הגרמנית שטרסבורג. חמש שנים לאחר המצאת הדפוס הוא הדפיס את הספר הראשון בייצור המוני - זה היה ספר התנ"ך, שגם הפך לספר הנמכר ביותר בהיסטוריה.

בניגוד לחשיבות ההמצאה שלו, מכונת הדפוס נחשבת להמצאה החשובה ביותר במילניום השני, גורלו האישי של גוטנברג היה רע. ליזם החרוץ והחכם הזה לא היה כסף רב, להקמת בית הדפוס שלו. לכן הוא נזקק להלוואה כספית גדולה.

משסיים לבנות את מכונת הדפוס והחל להדפיס ספרים בבית הדפוס שהקים, הוא נדרש להחזיר את הכספים שלווה. אך נדרש זמן כדי להרוויח כסף. הנושים שלו, האנשים שלהם היה חייב כסף, זכו במפעל הדפוס שלו, במקום החוב.

גוטנברג האומלל לא התאושש מאובדן מפעל חייו, עד יום מותו. האיש שהמציא את הדפוס ושינה את העולם, מת עני וללא ההמצאה שנלקחה ממנו.


הנה סרטון על המצאת הדפוס:

https://youtu.be/KnlP_hBoSaA


מצגת על המצאת הדפוס (עברית):

https://youtu.be/3tPh9J_epPo


כך פועלת מכונת הדפוס בסגנון שהמציא גוטנברג:

http://youtu.be/9Ube6FRxv7c


מהפכת הדפוס שיצרה ההמצאה של גוטנברג (מתורגם):

https://youtu.be/5ob6t9KamDM


הדפוס השתלב עם התפתחות הנייר כחומר לספרים (מתורגם):

https://youtu.be/_YqYtdPUis4


גם על הספרות של עם הספר השפיעה המהפכה של גוטנברג (פרסומת בעברית):

https://youtu.be/RlRuC4BBzVw


וסרט ארוך על המצאת הדפוס וחשיבותה (מתורגם):

http://youtu.be/y37ZiecGUis?long=yes
מה זו הכחדת מינים וכיצד היא מתרחשת עכשיו בכדור הארץ?



הכחדת המינים (Species extinction) היא היעלמות של מיני בעלי חיים, בחלק מהמקרים כחלק מתהליך טבעי שמתרחש בבית הגידול שלהם ובמקרים אחרים בשל מעשי המין האנושי.

ההכחדה נגרמת בשל העובדה שקצב ההשמדה של מינים גבוה מקצב ההתרבות שלהם. חלקם נכחדים בשל הפגיעה בסביבה וחלקם בשל עודף ציד ודיג, בכמויות ובקצב שעולה בהרבה על התרבותם.

יש הכחדה טבעית של מינים ויש הכחדה שנובעת ממעשי האדם.

מהסיבות להכחדה טבעית הן תחרות על מקורות מחייה, נוכחות טורפים מאיימת, שינויים אקלימיים ומגיפות. אם נשווה את ההכחדה הנוכחית לקצב הכחדת המינים הטבעי של מינים, בתקופתנו הוא פי 50 עד 100 פעמים יותר גדול מקצב ההכחדה הטבעי שלהם בעבר.

הכחדת המינים בשל מעשי האנושות, לעומת זאת, לובשת כיום ממדים של אסון. אם עד לפני 200 שנה היה הזמן הממוצע להכחדת מין אחד כ-50 שנה, כיום נכחדים עשרות אלפי מינים בכל שנה.

סיבות רבות להכחדות מינים "מודרניות". למשל העיור הגובר, כלומר בנייה מואצת והתרחבות הערים אל הטבע, הדוחקת את המינים מבתי הגידול שלהם. אבל גם הרג בעלי-חיים בשביל מזון או מותרות דוגמת פרוות, ציד, ספורט ושעשועים, השלכת פסולת שפוגעת בבעלי חיים, שימוש בכימיקלים להדברה, חיסולי חיות למניעת מחלות אצל בני אדם, העברה של מינים זרים לבתי גידול חדשים וכדומה.

אבל הבעיה של הכחדת מינים היא לא רק היעלמות של הפרטים של כל מין נכחד. הנזק העוד יותר גדול הוא בכך שהמין הזה שייך לשרשרת מזון. מקומו בשרשרת המזון יכול להיות כה משמעותי, עד שהטרף שלו יתרבה אחרי ההכחדה באופן לא פרופורציונלי, יצרוך מזון בכמויות ענקיות מהטבע ויפגע בצמחים שהוא צורך עד לחיסולם, בשל העובדה שהוא מתרבה עתה בשיעור מטורף.

בדיוק דבר כזה קרה לאחר שזאבים ועוד כמה טורפים נכחדו בפארק ילוסטון שבארה"ב, בשנות ה-30. אותם טורפים נהגו לטרוף איילים ובהיעדרם האיילים הללו התרבו, חיסלו עצים, התחילו לרעוב, גרמו להיעלמות מיני הציפורים שלא מצאו יותר עצים לקנן בהם, היעדר העצים הביא למצב שבו השורשים לא בלמו עוד סחיפת אדמה כבעבר וזה שינה את נתיבם של נהרות בסביבה.

ראו את קורבנות הכחדות העבר בתגית "בעלי חיים שנכחדו".


כה רבים המינים שנכחדו בעבר:

https://youtu.be/aO9mOAKXvJs


הנה חלק מהכחדת המינים החדשה, זו שעושה ועשה האדם:

http://youtu.be/Q7IzvcVa53A


ויש מינים שכבר חשבו שנעלמו ואז הם חזרו:

http://youtu.be/5txntHK7GyU
מה גרמה המהפכה התעשייתית ומהי בדיוק?
מהו עיור ואיך הוא קשור למהפכה התעשייתית?
מהי הבדידות שכל כך מעיקה?
איך ייראו בני האדם בעתיד?
מהי מהפכת המידע?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.