שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
ז'אן-בטיסט למארק
איך התפתח הצוואר הארוך של הג'ירף?
חוליות צוואר של הג'ירף הן שבע בדיוק, ממש כמו אצל שאר היונקים. אך חוליות הצוואר של הג'ירפים התארכו במהלך האבולוציה.
זה קרה בהדרגה, כשג'ירפים בעלי צוואר ארוך הצליחו להשיג יותר מזון, בעיקר מראשי העצים הגבוהים. לעומתם בעלי הצוואר הקצר, הסתפקו במזון שגדל באזור הנמוך של העץ. הם התחרו ביניהם על מזון זה, שהוא מוגבל יותר.
וכך, במהלך מיליוני שנים ובתהליך שנקרא "הברירה הטבעית", הלכו והתמעטו ג'ירפים בעלי צוואר קצר, בעוד שבעלי הצווארים הארוכים הלכו והתרבו.
כיום אנו מכירים רק ג'ירפים בעלי צוואר ארוך. הם ניצחו, בתהליך שצ'ארלס דרווין נתן לו את הכינוי “הישרדות המתאימים” (Survival of the fittest).
זהו המנגנון היושב בבסיס הברירה הטבעית ומניע את האבולוציה של החיים - אורגניזמים עם גנים המתאימים יותר לסביבה הם אלו שזוכים להישרדות ומעבירים את הגנים שלהם לדור הבא. אלה שפחות מתאימים, לעומתם, הולכים ומתמעטים ולבסוף נכחדים.
אז אם חשבו פעם, בהשראת המדען ז'אן-בטיסט למארק, שלג'ירף יש צוואר ארוך משום שאבותיו מתחו את הצוואר כדי להגיע לעלים הגבוהים, דרווין עזר לנו להבין שזה משום שהג'ירפים הם צאצאים של ג'ירף שנולד בטעות עם צוואר ארוך וזה הקנה לו יתרון בתזונה טובה יותר וצאצאים רבים ושורדים יותר במהלך הדורות.
סוד ההתפתחות של הצוואר הארוך של הג'ירף:
http://youtu.be/JiSuK_Dvdtg
חוליות צוואר של הג'ירף הן שבע בדיוק, ממש כמו אצל שאר היונקים. אך חוליות הצוואר של הג'ירפים התארכו במהלך האבולוציה.
זה קרה בהדרגה, כשג'ירפים בעלי צוואר ארוך הצליחו להשיג יותר מזון, בעיקר מראשי העצים הגבוהים. לעומתם בעלי הצוואר הקצר, הסתפקו במזון שגדל באזור הנמוך של העץ. הם התחרו ביניהם על מזון זה, שהוא מוגבל יותר.
וכך, במהלך מיליוני שנים ובתהליך שנקרא "הברירה הטבעית", הלכו והתמעטו ג'ירפים בעלי צוואר קצר, בעוד שבעלי הצווארים הארוכים הלכו והתרבו.
כיום אנו מכירים רק ג'ירפים בעלי צוואר ארוך. הם ניצחו, בתהליך שצ'ארלס דרווין נתן לו את הכינוי “הישרדות המתאימים” (Survival of the fittest).
זהו המנגנון היושב בבסיס הברירה הטבעית ומניע את האבולוציה של החיים - אורגניזמים עם גנים המתאימים יותר לסביבה הם אלו שזוכים להישרדות ומעבירים את הגנים שלהם לדור הבא. אלה שפחות מתאימים, לעומתם, הולכים ומתמעטים ולבסוף נכחדים.
אז אם חשבו פעם, בהשראת המדען ז'אן-בטיסט למארק, שלג'ירף יש צוואר ארוך משום שאבותיו מתחו את הצוואר כדי להגיע לעלים הגבוהים, דרווין עזר לנו להבין שזה משום שהג'ירפים הם צאצאים של ג'ירף שנולד בטעות עם צוואר ארוך וזה הקנה לו יתרון בתזונה טובה יותר וצאצאים רבים ושורדים יותר במהלך הדורות.
סוד ההתפתחות של הצוואר הארוך של הג'ירף:
http://youtu.be/JiSuK_Dvdtg
איך לאמארק טעה באבולוציה אבל לא לגמרי?
הוא נחשב השוגה הגדול של האבולוציה, אבל בדיעבד הסתבר שהוא בכלל לא היה רחוק מהמציאות. קראו לו ז'אן-בטיסט למארק (Jean-Baptiste Lamarck) והוא היה כפסע מלהחשב לגאון ולמסביר של האבולוציה.
למארק, חסיד מוקדם של תורת האבולוציה, נודע בתור מי שהתעניין באופן שבו התפתחו מיני בעלי החיים והגה את תורת ההורשה המקורית.
התורה הזו עסקה במאפיינים נרכשים ובדרך בה משתנים המינים באבולוציה.
בתורתו הוא עתיד לתרום תרומה משמעותית לתחום הביולוגיה, גם אם תיאוריית האבולוציה שלו הכילה טעות יסודית ומרכזית שהמחקר המדעי עתיד להפריך בהמשך. אפשר לקרוא לטעות הזו "הורשת מאפיינים נרכשים".
במרכז תורתו של המדען הצרפתי, המכונה עד היום למארקיזם, עמדה תפיסה מעניינת. היא גרסה שתכונות חדשות, שאנשים או בעלי חיים יכולים לרכוש בחייהם כתוצאה מהשפעות הסביבה או מההתנהגות שלהם, יוכלו לעבור כתכונות נרכשות לצאצאיהם.
באופן כזה, האמין אז למארק, יצטברו התכונות הנרכשות הללו במשך דורות ויובילו בהדרגה לשינוי המינים.
דוגמה פשוטה לכך הייתה זו של היווצרות צווארו הארוך של הג'ירף. למארק טען שהצוואר הארוך התפתח משום שג'ירפות קדומות נאלצו למתוח את צווארן בכדי להגיע לעלים הגבוהים יותר בעצים שמהם הן ניזונות. התארכות זו של הצוואר, גרס המדען, נתנה להן יתרון תזונתי ועברה במהלך הדורות בירושה לצאצאיהן.
פשוט, אלגנטי, אבל בעיקר לא נכון.
כי התיאוריה של למארק על הורשת המאפיינים הנרכשים לא ממש מסתדרת עם ההבנה הנוכחית שלנו לגבי הגנטיקה וכיצד התכונות מועברות מדור לדור. גילוי הגנטיקה ועקרונות ההורשה שהראה גרגור מנדל וההתקדמות המדעית של הגנטיקה בהמשך, כולל גילוי ה-DNA, הראו שתכונות תורשתיות נקבעות על ידי החומר הגנטי דווקא, זה שמועבר מההורים לצאצאים ולא קשור כלל בנסיבות חייהם.
בהמשך, נוספה לתיאוריה האבולוציונית המודרנית "הברירה הטבעית". לפיה יש גם הורשה של השינויים הגנטיים האקראיים, אותן וריאציות שנוצרות במקרה, באמצעות מוטציות אקראיות ב-DNA. מוטציות אלה, במידה שהן מקנות לבעלי החיים שניחנו בהן יתרונות בסביבתם, יתרונות שיאפשרו שרידות טובה יותר, יועברו לדורות הבאים וימשיכו להקנות להם יתרון הישרדותי, באמצעות ברירה טבעית.
התיאוריה של למארק לא הסבירה ולמעשה לא התמודדה כלל עם התפקיד של השונות הגנטית ולכן לא הצליחה להעמיד אתגר לרעיון המבריק של "הברירה הטבעית", מבית מדרשו של צ'ארלס דארווין, לגבי השינוי האבולוציוני.
כי הברירה הטבעית תטען שג'ירפות שייוולדו בטעות גנטית, במוטציה, עם צוואר ארוך יותר, ייהנו מיתרון של מזון רב יותר. לכן במהלך הדורות הבאים הן יילכו ויתרבו. ג'ירפות בעלות צוואר קצר לעומתן, שזמינות המזון בשבילן תהיה מועטה (הן יסתפקו רק במזון מהעלים הנמוכים של העצים), יילכו במהלך הדורות ויתמעטו.
מכאן שבקרב הענקים על ההסבר האבולוציוני המוצלח יותר, העניקו ה"ברירה הטבעית" וה"תורשה הגנטית" תוקף לתיאוריה המקיפה יותר של האבולוציה מבית מדרשם של דרווין ומנדל. זאת לעומת התיאוריה של למארק שהעמידה במרכז את "הורשת המאפיינים הנרכשים" והסתברה בדיעבד כחסרת בסיס, לפחות בהסבר העיקרי של האבולוציה כולה.
ועדיין, טוויסט בעלילה.
בימינו יכול היה למארק לשאוב נחת ואף להיחשב כמבשר ההיסטורי של תחום מחקר חדשני ומתקדם. מדובר בתיאוריה של האפיגנטיקה. תוכלו לקרוא עליה בתגית "אפיגנטיקה".
כי הכשל הגדול של למארק היה בהתעלמות שלו או חוסר היכולת להסביר את הורשת התכונות. חסר לו אותו מנגנון ה"תכנות מחדש" שמתרחש בתאי המין של בעלי החיים. המנגנון הזה הוא המוטציה. ומשום כך חסר לו גם המקביל של הסבר "הברירה הטבעית", שבדיעבד המחיש כל כך טוב כיצד שינוי התכונות של ההורים יכול לעבור לילדים.
בתיאוריה הדרוויניסטית שינוי התכונות של ההורים הורש לבעלי החיים באמצעות התרבות של בעלי התכונות המעניקות יתרון לעומת התמעטות במורד הדורות של חסרי תכונות אלה.
למארק לא הסביר את התהליך הזה ולכן התיאוריה שלו לא נתנה את ההסבר הראוי. אבל אפשר לפרגן לו ולומר שהוא היה הכתף שעליה יכולים היו שני נפילים לעמוד כשהם מסבירים בדיוק איך זה קורה.
הנה רעיונותיו של ראשון הוגי האבולוציה:
https://youtu.be/4HBdxDBqfHc
התיאוריה של לאמארק אל מול האבולוציה של דרווין:
https://youtu.be/x73bsC7WIsE
תיאור הטעות של לאמארק בסרטון הסוקר אי הבנות רווחות בנושא האבולוציה (מתורגם):
https://youtu.be/mZt1Gn0R22Q
והמעניין הוא שכיום מגלים שבאופן מסוים הוא כן צדק והאופן הזה הוא אפיגנטיקה, או הורשה אפיגנטית (עברית):
https://youtu.be/CPalwbil2fQ
הוא נחשב השוגה הגדול של האבולוציה, אבל בדיעבד הסתבר שהוא בכלל לא היה רחוק מהמציאות. קראו לו ז'אן-בטיסט למארק (Jean-Baptiste Lamarck) והוא היה כפסע מלהחשב לגאון ולמסביר של האבולוציה.
למארק, חסיד מוקדם של תורת האבולוציה, נודע בתור מי שהתעניין באופן שבו התפתחו מיני בעלי החיים והגה את תורת ההורשה המקורית.
התורה הזו עסקה במאפיינים נרכשים ובדרך בה משתנים המינים באבולוציה.
בתורתו הוא עתיד לתרום תרומה משמעותית לתחום הביולוגיה, גם אם תיאוריית האבולוציה שלו הכילה טעות יסודית ומרכזית שהמחקר המדעי עתיד להפריך בהמשך. אפשר לקרוא לטעות הזו "הורשת מאפיינים נרכשים".
במרכז תורתו של המדען הצרפתי, המכונה עד היום למארקיזם, עמדה תפיסה מעניינת. היא גרסה שתכונות חדשות, שאנשים או בעלי חיים יכולים לרכוש בחייהם כתוצאה מהשפעות הסביבה או מההתנהגות שלהם, יוכלו לעבור כתכונות נרכשות לצאצאיהם.
באופן כזה, האמין אז למארק, יצטברו התכונות הנרכשות הללו במשך דורות ויובילו בהדרגה לשינוי המינים.
דוגמה פשוטה לכך הייתה זו של היווצרות צווארו הארוך של הג'ירף. למארק טען שהצוואר הארוך התפתח משום שג'ירפות קדומות נאלצו למתוח את צווארן בכדי להגיע לעלים הגבוהים יותר בעצים שמהם הן ניזונות. התארכות זו של הצוואר, גרס המדען, נתנה להן יתרון תזונתי ועברה במהלך הדורות בירושה לצאצאיהן.
פשוט, אלגנטי, אבל בעיקר לא נכון.
כי התיאוריה של למארק על הורשת המאפיינים הנרכשים לא ממש מסתדרת עם ההבנה הנוכחית שלנו לגבי הגנטיקה וכיצד התכונות מועברות מדור לדור. גילוי הגנטיקה ועקרונות ההורשה שהראה גרגור מנדל וההתקדמות המדעית של הגנטיקה בהמשך, כולל גילוי ה-DNA, הראו שתכונות תורשתיות נקבעות על ידי החומר הגנטי דווקא, זה שמועבר מההורים לצאצאים ולא קשור כלל בנסיבות חייהם.
בהמשך, נוספה לתיאוריה האבולוציונית המודרנית "הברירה הטבעית". לפיה יש גם הורשה של השינויים הגנטיים האקראיים, אותן וריאציות שנוצרות במקרה, באמצעות מוטציות אקראיות ב-DNA. מוטציות אלה, במידה שהן מקנות לבעלי החיים שניחנו בהן יתרונות בסביבתם, יתרונות שיאפשרו שרידות טובה יותר, יועברו לדורות הבאים וימשיכו להקנות להם יתרון הישרדותי, באמצעות ברירה טבעית.
התיאוריה של למארק לא הסבירה ולמעשה לא התמודדה כלל עם התפקיד של השונות הגנטית ולכן לא הצליחה להעמיד אתגר לרעיון המבריק של "הברירה הטבעית", מבית מדרשו של צ'ארלס דארווין, לגבי השינוי האבולוציוני.
כי הברירה הטבעית תטען שג'ירפות שייוולדו בטעות גנטית, במוטציה, עם צוואר ארוך יותר, ייהנו מיתרון של מזון רב יותר. לכן במהלך הדורות הבאים הן יילכו ויתרבו. ג'ירפות בעלות צוואר קצר לעומתן, שזמינות המזון בשבילן תהיה מועטה (הן יסתפקו רק במזון מהעלים הנמוכים של העצים), יילכו במהלך הדורות ויתמעטו.
מכאן שבקרב הענקים על ההסבר האבולוציוני המוצלח יותר, העניקו ה"ברירה הטבעית" וה"תורשה הגנטית" תוקף לתיאוריה המקיפה יותר של האבולוציה מבית מדרשם של דרווין ומנדל. זאת לעומת התיאוריה של למארק שהעמידה במרכז את "הורשת המאפיינים הנרכשים" והסתברה בדיעבד כחסרת בסיס, לפחות בהסבר העיקרי של האבולוציה כולה.
ועדיין, טוויסט בעלילה.
בימינו יכול היה למארק לשאוב נחת ואף להיחשב כמבשר ההיסטורי של תחום מחקר חדשני ומתקדם. מדובר בתיאוריה של האפיגנטיקה. תוכלו לקרוא עליה בתגית "אפיגנטיקה".
כי הכשל הגדול של למארק היה בהתעלמות שלו או חוסר היכולת להסביר את הורשת התכונות. חסר לו אותו מנגנון ה"תכנות מחדש" שמתרחש בתאי המין של בעלי החיים. המנגנון הזה הוא המוטציה. ומשום כך חסר לו גם המקביל של הסבר "הברירה הטבעית", שבדיעבד המחיש כל כך טוב כיצד שינוי התכונות של ההורים יכול לעבור לילדים.
בתיאוריה הדרוויניסטית שינוי התכונות של ההורים הורש לבעלי החיים באמצעות התרבות של בעלי התכונות המעניקות יתרון לעומת התמעטות במורד הדורות של חסרי תכונות אלה.
למארק לא הסביר את התהליך הזה ולכן התיאוריה שלו לא נתנה את ההסבר הראוי. אבל אפשר לפרגן לו ולומר שהוא היה הכתף שעליה יכולים היו שני נפילים לעמוד כשהם מסבירים בדיוק איך זה קורה.
הנה רעיונותיו של ראשון הוגי האבולוציה:
https://youtu.be/4HBdxDBqfHc
התיאוריה של לאמארק אל מול האבולוציה של דרווין:
https://youtu.be/x73bsC7WIsE
תיאור הטעות של לאמארק בסרטון הסוקר אי הבנות רווחות בנושא האבולוציה (מתורגם):
https://youtu.be/mZt1Gn0R22Q
והמעניין הוא שכיום מגלים שבאופן מסוים הוא כן צדק והאופן הזה הוא אפיגנטיקה, או הורשה אפיגנטית (עברית):
https://youtu.be/CPalwbil2fQ
מהי תורת האבולוציה ומי הוגה הרעיון?
תורת האבולוציה (The Evolution Theory) היא תיאוריה מדעית שמסבירה כיצד נוצרו המינים שיש כיום בעולם. בטבע נוצרו מינים, אחד אחרי השני, החל מהיצורים הכי פשוטים ועד ליצורים חכמים כמו האדם.
אבי תורת האבולוציה הוא חוקר הטבע והגאולוג הבריטי צ'ארלס דארווין. מחקריו המפורסמים ותצפיותיו, בין השאר או בעיקר באיי גלאפגוס, הם שהניחו את הבסיס להבנה של תהליך ההתפתחות של המינים בטבע.
על פי תורת האבולוציה שהגה, שרדו בטבע רק היצורים שהתאימו לסביבה והצליחו לשרוד בה. מי שלא שרדו נעלמו. לזה קראו המדענים "הברירה הטבעית" (Natural selection), כלומר: הטבע בורר את מי שיכול לשרוד ומשאירו להתפתח, בעוד הפחות שורדים לא יתפתחו.
מושג מקביל טבע צ'ארלס דרווין והוא מושג “הישרדות המתאימים” (Survival of the fittest), המנגנון היושב בבסיס הבחירה הטבעית ומניע את האבולוציה של החיים. לפיו אלו שזוכים באבולוציה להישרדות ומעבירים את הגנים שלהם לדור הבא, הם אורגניזמים עם גנים שמתאימים יותר לסביבה.
אגב, דרווין לא הנה הראשון שניסה להסביר כיצד נוצרו מיני בעלי החיים בעולם. המדען הבולט לפניו, ז'אן-בטיסט למארק, גרס ש
לפיו, הצוואר הארוך של הג'ירף נוצר כשאבותיו של הג'ירף מתחו את הצוואר כדי להגיע לעלים הגבוהים של העץ וליהנות מיותר מזון. דארווין הסביר משום שצווארו הארוך של הג'ירף הוא תוצאה של היותו צאצא של ג'ירף שנולד בטעות עם צוואר ארוך, מה שהקנה לו יתרון בתזונה טובה יותר ויתרון אבולוציוני שבמהלך הדורות יילך ויגדיל את חלקם של צאצאיו בין הג'ירפים.
הנה סיפורה של תורת האבולוציה וממציאה צ'ארלס דארווין:
http://youtu.be/pQp2lFcDEbw
הדגמה מצויירת לאבולוציה ואיך התפתחו היצורים בטבע זה מזה, בסרטון הבא:
http://youtu.be/qQLccPaOiIw?t=4s
הסבר של האבולוציה והטעויות של מי שמבינים אותה לא נכון (מתורגם):
http://youtu.be/mZt1Gn0R22Q?t=13s
מהי אבולוציה וכיצד התרחשה:
http://youtu.be/FpfAZaVhx3k
כך התפתחו בני האדם:
http://youtu.be/hSSzn4bIwZg
הסימנים בגופנו שמעידים עליה:
https://youtu.be/rFxu7NEoKC8
וסרטון תיעודי על איך פועלת האבולוציה (מתורגם):
https://youtu.be/hOfRN0KihOU?long=yes
תורת האבולוציה (The Evolution Theory) היא תיאוריה מדעית שמסבירה כיצד נוצרו המינים שיש כיום בעולם. בטבע נוצרו מינים, אחד אחרי השני, החל מהיצורים הכי פשוטים ועד ליצורים חכמים כמו האדם.
אבי תורת האבולוציה הוא חוקר הטבע והגאולוג הבריטי צ'ארלס דארווין. מחקריו המפורסמים ותצפיותיו, בין השאר או בעיקר באיי גלאפגוס, הם שהניחו את הבסיס להבנה של תהליך ההתפתחות של המינים בטבע.
על פי תורת האבולוציה שהגה, שרדו בטבע רק היצורים שהתאימו לסביבה והצליחו לשרוד בה. מי שלא שרדו נעלמו. לזה קראו המדענים "הברירה הטבעית" (Natural selection), כלומר: הטבע בורר את מי שיכול לשרוד ומשאירו להתפתח, בעוד הפחות שורדים לא יתפתחו.
מושג מקביל טבע צ'ארלס דרווין והוא מושג “הישרדות המתאימים” (Survival of the fittest), המנגנון היושב בבסיס הבחירה הטבעית ומניע את האבולוציה של החיים. לפיו אלו שזוכים באבולוציה להישרדות ומעבירים את הגנים שלהם לדור הבא, הם אורגניזמים עם גנים שמתאימים יותר לסביבה.
אגב, דרווין לא הנה הראשון שניסה להסביר כיצד נוצרו מיני בעלי החיים בעולם. המדען הבולט לפניו, ז'אן-בטיסט למארק, גרס ש
לפיו, הצוואר הארוך של הג'ירף נוצר כשאבותיו של הג'ירף מתחו את הצוואר כדי להגיע לעלים הגבוהים של העץ וליהנות מיותר מזון. דארווין הסביר משום שצווארו הארוך של הג'ירף הוא תוצאה של היותו צאצא של ג'ירף שנולד בטעות עם צוואר ארוך, מה שהקנה לו יתרון בתזונה טובה יותר ויתרון אבולוציוני שבמהלך הדורות יילך ויגדיל את חלקם של צאצאיו בין הג'ירפים.
הנה סיפורה של תורת האבולוציה וממציאה צ'ארלס דארווין:
http://youtu.be/pQp2lFcDEbw
הדגמה מצויירת לאבולוציה ואיך התפתחו היצורים בטבע זה מזה, בסרטון הבא:
http://youtu.be/qQLccPaOiIw?t=4s
הסבר של האבולוציה והטעויות של מי שמבינים אותה לא נכון (מתורגם):
http://youtu.be/mZt1Gn0R22Q?t=13s
מהי אבולוציה וכיצד התרחשה:
http://youtu.be/FpfAZaVhx3k
כך התפתחו בני האדם:
http://youtu.be/hSSzn4bIwZg
הסימנים בגופנו שמעידים עליה:
https://youtu.be/rFxu7NEoKC8
וסרטון תיעודי על איך פועלת האבולוציה (מתורגם):
https://youtu.be/hOfRN0KihOU?long=yes