» «
מקלארן
מהי מקלארן המכונית עם הכנפיים?



אם צריך היה להגדיר את מכוניות המקלארן, המכוניות של העשירים ביותר, אז כנראה שלפני הכל מדובר היה בביצועים שיוצרים יוקרה מהרמה הגבוהה ביותר. אין מכונית שמדגימה יותר ממקלארן כלשהי את הצלחתו של המצליחן האמיתי, זה שעשה המון כסף והצליח מעל למשוער - זה שנמצא במיליונון העליון של הכלכלה האישית.

מי שתהיה לאחד השמות הגדולים והמפורסמים ביותר בעולם ה"הייפר-קארס", עולם מכוניות-העל, הייתה קודם כל יצרנית של מכוניות מרוץ קיצוניות, אלופות עולם במדרגה הגבוהה ביותר של הספורט המוטורי העולמי. רק אחר-כך היא "התפנתה" לשבת ולנסח מחדש את החוקים של מכוניות הכביש (מכוניות שרשאיות לנסוע על כבישים רגילים).

שוב ושוב זכו המכוניות של מקלארן במרוצי הפורמולה 1 של שנות ה-80. הן היו שיאניות ומנצחות קבועות במרוצים הקשים והתחרותיים ביותר בעולם. אבל היא לא הסתפקה במסלול המרוצים. מקלארן הולידה שוב ושוב דגמי קיצון מיתולוגיים. אם זו המקלארן F1, מכונית העל שנחשבת הטובה בכל הזמנים. היא הוצגה ב-1992 ולקחה אל הקצה את הביצועים של מכוניות הכביש, כמו גם את המחיר, או ה-P1, שירשה אותה אחרי 20 שנה בהצלחה רבה. עם מכוניות למרוצי הפורמולה 1 של שנות ה-80, דוגמת ה-MP4 שהקדימה והכינה את הקרקע להופעת ה-F1, עשור לפניה - מקלארן לא יודעת שובעה ומייצרת שוב ושוב דגמים קיצוניים ביכולות ובדמיון של מהנדסיה.

החברה נקראת על שמו של ברוס מקלארן, נהג פורמולה מניו-זילנד, שבשנת 1963 הקים קבוצת מירוצים מעולה, אבל נהרג שנים ספורות לאחר מכן, על מסלול המרוצים. הדמות שעמדה במרכז החברה במשך שנים רבות הוא רון דניס, לשעבר המנהל של קבוצת הגרנד-פרי. דניס התפרסם כמנהל בעל הבנה טכנולוגית מעולה ויכולת לסחוף את המהנדסים שלו אל קצה היכולת. הוא יצר חברה עם DNA פורץ דרך, שלא חושש להציב שוב ושוב שיאים. אם זה בטכנולוגיה של המכוניות שלה, בנוחות הנסיעה המדהימה, בחומרים החדשניים שהיא הביאה מעולם הטיס (כמו שלדת סיבי הפחמן הקלה של המקלארנים, או שימוש באלומיניום וקרבון בדגמים חדשים יותר), או בתמחור הקיצוני ששוב ושוב העלה את הרף של המחירים בעולם רכבי-העל.


הנה מקלארן המכונית עם הכנפיים:

https://youtu.be/3cHOTDXZ-wo?t=4s


ועוד הצגה שלה:

https://youtu.be/Xo3kfQgB2EU


הנה מבחן שעורכים לה:

https://youtu.be/uc1Eaiu1nls?t=35s


כך היא מתעצבנת או לפחות מאיצה:

https://youtu.be/DVX4OrjOTcQ


והנה סרט תיעודי על היצרנית המופלאה של המקלארן:

https://youtu.be/h7-e1iNFFCI?long=yes
סטארבקס
כיצד הפכה רשת סטארבקס למצליחה ביותר בעולם?



קפה הוא כנראה ההתמכרות הגדולה בעולם. רק כך ניתן להצליח להבין את ממדיה והצלחתה של רשת סטארבקס (Starbucks), שהייתה בשנים האחרונות לרשת בתי הקפה הגדולה בעולם. יש לה, החזיקו חזק, מעל ל-23 אלף סניפים בעולם כולו. כמו העמיתה שלה מתחום המזון המהיר, מקדונלדס, גם סטארבקס מצליחה לספק חווייה דומה בכל סניפיה בעולם ולאפשר ללקוחותיה תמיד להיות בהם ו"להרגיש בבית". העובדה שהיא הייתה הרשת שבה כל סניפיה איפשרו אינטרנט חופשי ואנשים הוזמנו לשבת ולעבוד בהם ללא מגבלה, הפכה את סטארבקס לאהודה על רבים ולהצלחה מסחרית כה גדולה.

מייסד הרשת הוא יהודי ממשפחה ענייה בברוקלין בשם הווארד שולץ. הוא הפך את רשת סטארבאקס לאימפריה כלכלית ולסיפור הצלחה אמריקאי. כבן משפחה קשת יום, שאביו הפך מובטל, הוא התאמץ, הפך לראשון מבני משפחתו שנרשם לאוניברסיטה והפך לאיש עסקים קטן. כשרכש רשת זעירה של בתי קפה, הוא החליט לשנות את המצב שבו אמריקאי קונה קפה גרוע בחצי דולר. את ההשראה לרשת שלו הוא לקח מבתי הקפה האיטלקיים והאיכותיים כל כך. שולץ ניסה והצליח לשכנע את האמריקאים לקנות ממנו קפה מעולה ב-5 דולר, בטעמים שונים ובליווי מזון ודברי מאפה טריים. היאפים האמריקאים ואחר-כך גם רבים אחרים הסכימו לשלם את המחיר, תמורת חוויית שירות מעולה וסניפים שונים מכל מה שהכירו עד אז.

הקומיקאי לואיס בלאק סיפר פעם שראה פעם סניף של רשת סטארבקס ומולו סניף נוסף של הרשת, וידע שסוף העולם הגיע... ואכן, ההייפ שמעוררת הרשת והעובדה שלקוחותיה אוהבים לצלם את עצמם בסניפיה, לצלם את סטארבאקס בחגים אמריקאים וכן - גם את התחביב המשונה של ללכוד בתמונה אחת יותר מסניף אחד של הרשת - כל אלה מחוללים עניין כל הזמן ברשת.

את מעמדה הבכיר השיגה רשת הקפה האימתנית הזו בין השאר בניהול מתוחכם של השיווק שלה, שיווק שנעשה לא מעט באמצעות רשת האינטרנט. ממטה החברה שנמצא בעיר סיאטל שבמדינת וושינגטון בארצות הברית, מפעילה הרשת דפי פייסבוק וטוויטר שבהם מיליונים מלקוחותיה עוקבים ומסייעים לשיווקה מבלי משים. שוב ושוב היא מצליחה להניע את הגולשים לפרסם את מוצריה. כך, על אף היותה מושמצת לא פעם, היא משיגה מעמד בכיר ופרסום חינמי ומתמשך.

את שמה נטלה החברה מהשם של "סטארבק", מהדמויות בספר המפורסם "מובי דיק". משם גם בא סמלה הירוק, שבו נראית סירנה מיתולוגית ומצוירת.


הנה הסיפור של סטארבאקס:

http://youtu.be/9HVMhm59Ibs


המייסד היהודי האוורד שולץ:

http://youtu.be/LnA7n9qSB7E


מעוני גדול להצלחה מסחררת - סיפור חייו המרתק:

https://youtu.be/2PZ9TyA0EXI


הנה סיפורו של סמל הסירנה:

http://youtu.be/_APClZ0NrYE


ומצגת וידאו על תולדות סטארבקס:

http://youtu.be/_XX4gqRq1wY
סווטש
כיצד הציל שעון הסווטש את התעשייה הטובה בעולם?



הלידה של שעוני הסווטש (Swatch) הוא סיפור של חשיבה יצירתית, שהולידה מהפכה. הופעתו של שעון הסווטש הראשון בשנת 1983, שעון שוויצרי צבעוני וקל, הפתיעה את העולם. זה היה שעון מהנה, אמין, לא יקר ועשוי פלסטיק, שהוצע ללקוחות כ"שעון שני" - פריט אופנתי שמתווסף לבגדים כאקססורי פשוט ולא משהו שמחזיקים אחד ממנו, כי הוא יקר להחריד, כמו השעונים השוויצרים של אותה תקופה.

אבל לפני הכל מדובר על מבצע של איש אחד להצלת תעשיית השעונים המפוארת של שווייץ. בסוף שנות ה-70 איבדו עשרות אלפי שוויצרים את עבודתם בתעשיית השעונים של המדינה הקטנה הזו. שעון שוויצרי נחשב אז לפאר היצירה ונוצר במלאכת מחשבת של עבודת יד מפרכת ויקרה. השעונים הללו נחשבו לתכשיטי יוקרה, שמועברים מדור לדור ונשמרים לתמיד.

המשבר החמור נוצר כשהעולם נשטף בשעוני קוורץ זולים ומדויקים יחסית מאסיה. השעונים היפאניים היו מצוידים במנגנון קוורץ ולא נפלו בדיוק שלהם מהשעונים המכניים והאיכותיים מתוצרת שווייץ. הם הפכו ללהיטי ענק. אפילו השווייצרים קנו אותם בהמוניהם. אם קודם החזיקו השוויצרים ב-50% ממכירות שוק השעונים העולמי, הם צנחו תוך זמן קצר לפחות מ-15% מהמכירות.

מי שחשב על פתרון לקריסת המכירות של השעונים שווייץ היה אז יצרן שעונים בשם ניקולס ג' האייק (Nicolas G. Hayek). האייק פיתח קונספט שאותו כינה "השעון השני" - במקום להציע ללקוחות שעוני יוקרה, מעין תכשיטים יקרים שמיוצרים בעבודת יד, הוא הציע להם שעונים זולים יחסית, עם מספר חלקים קטן בהרבה ועדיין איכותיים, שיהיו מוצרי אופנה שניתן יהיה להחזיק כמה מהם ולהחליפם בהתאם למצב רוח וההקשר החברתי. סווטש שיווקה את הסווטש בתור שעון שיאפשר למשתמש להצהיר על אישיותו והרגשתו בכל רגע.

שעוני הסווטש מתוצרת שווייץ יצרו של סוג של מהפכה בעולם השעונים. הרעיון שאפשר לקנות שעוני אקססורי זולים יחסית, שעונים שהם אביזרי אופנה, במקום שעון יקר ובעל אופי של תכשיט, היה חדשני. בכך שהם הוציאו לשוק שעונים בעלי מנגנון יצוק, מפלסטיק, שאי אפשר לתקנו כשהוא מתקלקל, חיזקו בסווטש גם את מהפכת החד-פעמי וגרמו לכך שאנשים כבר לא זקוקים לשען, אלא לחנות שבה יקנו שעון חדש, במקום זה שהתקלקל.

כך הפך "השעון השני" של ניקולס ג' האייק למותג ולאביזר צבעוני שיצא במאות עיצובים ודוגמאות. הוא לא נחשב רק שעון ואביזר אופנה, אלא גם כסוג של תקשורת עם אחרים והצהרה עצמית, שמאפשרת להציג את עצמך למול העולם.

סווטש הפכה מאז לאחד המותגים המצליחים בעולם. בשנות האלפיים חגגה היצרנית Swatch את ייצור השעון ה-350 מיליון שלה והיא תרמה לשיקומה והצעדתה קדימה של התעשייה השוויצרית הוותיקה, שעמדה לפני שוקת שבורה.


הנה שגעון הסווטש:

https://youtu.be/0ZwDlS3uktI


עיצוב לדוגמה מתוך מאות:

https://youtu.be/mOpr7Sb1Slk


אחד מהעיצובים הצבעוניים והצעירים של סווטש:

https://youtu.be/YXlcxgBFL-0


עלילות החברה שהחזירה את השעון השוויצרי למקומו בראש התעשיה:

https://youtu.be/QmKHw-3sVTI


תולדות שעוני הסווטש:

https://youtu.be/85_lECBkwI8
אגרות חוב
מהן אגרות חוב?



איגרת חוב (אג"ח) היא נייר ערך שהוא בעצם תעודת התחייבות לתשלום חוב. באמצעות אג"ח לווים מהציבור כסף. איגרות חוב מנפיקים מדינות, רשויות מקומיות, חברות עיסקיות ואחרים. האג"ח הוא בעצם סוג של הלוואה סחירה - הלוואה שאת השווי שלה אפשר למכור ולקנות בבורסה.

איך האג"ח עובד?

הגוף שמנפיק איגרות חוב מקבל סכום כסף מרוכש האג"ח. לרוב, המנפיק מתחייב על מועד שבו ישולם הסכום של האג"ח למי שמחזיק אותו. לעתים הסכום ישולם בתוספת הצמדה וריבית. עד למועד התשלום יכול רוכש האג"ח למכור ולסחור בו עם אחרים, כמו עם מניות.


הנה סרטון שמסביר את אגרות החוב:

http://youtu.be/hZI6nTSFy74

חברות מסחריות

מניות
מהן מניות?
מהי מניה?
מה זה מניות?
מה עושים עם מניות?


מניות מונפקות כשבעל חברה עסקית מחליט לגייס כסף (הון) מהציבור. הוא זקוק לכסף כדי להגדיל את המפעל או החברה ולייצר יותר ולהצליח יותר. לכן הוא פונה לבורסה ומנפיק מניות. מניה היא נייר ערך שמקנה חלק בבעלות בחברה שלו. הבורסה מאפשרת לאנשים להשקיע את החסכונות שלהם בחברות מסחריות. ככל שהחברה שלו שווה יותר - השווי של המניות גדול יותר. אם מחזיקי המניות ירצו למכור אותן - הם יוכלו להרוויח כסף מהמניות, שרכשו בעבר במחיר נמוך יותר. אם שווי המניה של חברה קטן לאחר זמן ובעל מניות נאלץ למכור את המניות שבידיו - הוא עלול להפסיד כסף, מכיוון שמכר במחיר נמוך יותר מהמחיר שקנה את המניות הללו.

המניות מקנות בעלות חלקית בזכויות והשליטה בחברה. מניות בחברה עסקית מאפשרות למחזיק בהן זכות הצבעה, זכות לקבלת תגמולים מהרווחים שלה (דיבידנד) וזכויות בפירוק החברה, אם היא תתפרק בעתיד.

לכל אחד מהבעלים בחברה עסקית יש מניות בה. המניות מקנות זכויות וגם חובות הנוגעות לבעלי החברה וליחסים ביניהם. ככל שמישהו מחזיק בידיו יותר מניות בחברה עסקית, מעמדו בה מתחזק, בהצבעה וביכולת לקבוע את דרכה של החברה.


הנה המניות ומשמעותן לכלכלה ולעסקים:

http://youtu.be/F3QpgXBtDeo?t=36s?end=1m58s


הנה סרטון שמסביר מהן מניות:

http://youtu.be/OYCwfW0TMIc


והנה סרטון אנימציה שמסביר על הבורסה והמניות:

http://youtu.be/aqY-237TmSs


וכך נשמע שוק ההון כשמצמידים לערכים המתמטיים של מדד שערי 500 החברות הגדולות צלילים מוסיקליים:

https://youtu.be/9JR1bflmC20


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.