» «
V-2
מהו טיל V2?



טילי V-2 שפותחו על ידי הגרמנים במהלך מלחמת העולם השנייה נועדו להחריב את ערי בנות הברית ולגרום לצבאות בנות הברית שהתאחדו נגד גרמניה לתבוסה. במהלך מה שנקרא "הבליץ" נורו מאתר הפיתוח, הייצור והשיגור פינמונדה (Penemünde), יותר מ-10 אלפים טילים כאלה על לונדון, בירת אנגליה. הם גרמו להרס עצום בעיר, לפחד ולאובדן חיי אדם רבים. אף על פי כן, על התנהלות המלחמה לא הצליחו הטילים הללו להשפיע ולא עצרו את כוחות הברית, שהלכו וסגרו על הצבא הנאצי מכל הכיוונים. זה היה מאוחר מדי בשביל הנאצים וטוב שכך.

בראש מפתחי הטיל עמד גאון הטילים הגדול של התקופה, הצעיר הגרמני ורנר פון בראון. כבר מילדותו עסק ורנר בטילים והוא האיש שהיטלר יעמיד בראש הפרויקט הסודי. פיתוח ושילוח הטיל המהפכני, הטיל הבליסטי הראשון שיצא מהאטמוספירה, הפך לכלי הנשק העיקרי של הנאצים לקראת סוף המלחמה. אבל שרשרת טעויות אסטרטגיות של היטלר ויועציו, כמו מיקום בסיסים כבדים וחשופים לאויב, גרמה לתבוסה גם בתחום המבטיח הזה.

לאחר המלחמה נשבה פון בראון על ידי האמריקנים ועבר ביחד עם מאות ממהנדסיו לארה"ב. ביחד עם המדענים האמריקניים הוא פיתח את החלליות האמריקניות הגדולות ושיא הצלחתו היה יישום הטכנולוגיה של טיל ההרס V2 לפיתוח סאטורן 5 - החללית שתנחית את האסטרונאוטים הראשונים על הירח.


כך זה התחיל, עם טיל השיוט הראשון V1 (עברית):

https://youtu.be/lcNTD8SMgoE


סיפורו של טיל ה-V2 שהטיל אימה על תושבי לונדון:

https://youtu.be/2KIwVfJdo9g


ירי הטילים בניסויים ובירי על לונדון:

https://youtu.be/7YFU4KaJSSc


סרטון נאצי אמיתי על פיתוח ה-V2 ומה שקרה איתו במלחמה:

http://youtu.be/WjFTN-YdK_M?t=8s
שוורר גוסטב
מהו התותח הגדול ביותר שנבנה אי-פעם?



"שוורר גוסטב" היה תותח-על שפותח על ידי הגרמנים לקראת מלחמת העולם השנייה. מטרת השוורר גוסטב ותותח נוסף בשם "דורה" היה ניפוץ של קו מאז'ינו הצרפתי.

שוורר גוסטב היה תותח בעל קליבר של 800 מילימטרים ואורך קנה עצום של 40 מטרים! - מעולם לא נבנה לפניו או אחריו תותח כה גדול. הוא הוזז בשטח על גבי מסילות ברזל שהונחו בשבילו במיוחד. כל פגז שלו שקל 7 טון והוא גרם לנזקים קשים בחזית הרוסית שבה הנאצים הפעילו אותו.

אבל היו לו חסרונות שנבעו דווקא מגודלו. 250 איש נדרשו להפעילו והיה ניתן לשגר ממנו פגז רק אחת ל-40 דקות. גם הצידוד של התותח לצדדים היה כמעט בלתי אפשרי.

בתום המלחמה, משהבינו שהובסו, פוצצו הנאצים את התותח היחידי מסוג "שוורר גוסטב" שנבנה על ידם.


הנה סרטון על התותח הגדול בעולם:

https://youtu.be/GGPxesCB8ns


תותח השוורר גוסטב עצום המידות:

http://youtu.be/Hf3fgfHoTOc


כמו ה-K5 שכאן, גם אותו הסיעו על פסי רכבת:

https://youtu.be/e4zWmygavE4


וסרט על הצדדים הטכנולוגיים של תותח השוורר גוסטב הענקי:

http://youtu.be/5dhWCj0Osqo
לנדקראוזר
איזה טנק היה הגדול ביותר אי-פעם?



הטנק הגדול ביותר בעולם היה טנק האימים "לנדקראוזר" ( P. 1500" Landkreuzer P1500 "Monster) שפיתחו הגרמנים לקראת סוף מלחמת העולם השנייה.

קוטר התותח שלו היה 80 סנטימטרים והוא שקל 1500 טון!

למזלן של בנות הברית הפרוייקט כשל ובוטל בשנת 1944 והלנדקראוזר P. 1500 וגם אחיו ה-1000, שהגיעו לשדה הניסויים, מעולם לא יצאו לקרב.


הנה טנק ה"לנדקראוזר":

http://youtu.be/3TKrj_eBkKA


במשחקי מחשב אפשר לראות אותו בקרב:

http://youtu.be/Myn8mRQb4qE


ו"העכברוש" - האח "הקטן" שלו:

http://youtu.be/f2O5qJDtvM0
מסרשמיט Me-262
מה היה מטוס הקרב הסילוני הראשון בעולם?



מטוס הקרב הסילוני הראשון בעולם היה מסרשמיט Me-262, שכונה "שוואלבה" (סנונית). חברת מסרשמיט הגרמנית יצרה אותו בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, בשביל חיל האוויר הגרמני, הלופטוואפה. בשנת 1942 הוא החל להילחם במטוסי ההפצצה של בעלות הברית. מהירותו של המסרשמיט Me 262 הייתה כ-850 קילומטרים לשעה - מהירות עדיפה על כל מטוס שהיה ברשות בעלות הברית באותה העת!

המסרשמיט Me262 פותח כמטוס יירוט מהיר של מטוסי אויב, שנועד להפיל מטוסי אויב, להגן ולא להפציץ. אך הפיהרר הגרמני היטלר, מומחה צבאי בעיני עצמו, החליט שגרמניה לא צריכה להגן אלא לתקוף. לכן הורה להסב את מטוס היירוט המהיר למשימות תקיפה והפצצה. כך, איבד המטוס את יתרונו הגדול והפך למפציץ בינוני. גרמניה, שהייתה יכולה בזכותו לנצח בקרבות אוויר רבים, איבדה את יתרונה באוויר וזה תרם לתבוסתה הגדולה במלחמה.


הנה סיפורו של המסרשמיט Me-262:

https://youtu.be/9ERVlpB-Uwk


המסרשמיט Me262 מפיל מפציץ B17:

http://youtu.be/aReAJ4t_ShU


מטוס קרב מסרשמיט Me-262 שהשתמר עד היום:

https://youtu.be/wDlN8zMwKJs


וסרט תיעודי על המסרשמיט Me-262:

https://youtu.be/-mvxKqpcOc0?long=yes

כלי נשק נאציים

פאנצר
מה היו טנקי הפנצר הגרמניים שהרסו את אירופה?



עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, ראה העולם כולו את המתקפה הגרמנית על פולין. כמויות הטנקים שהזרים הצבא ההיטלראי ללוחמה והמהירות שבה פעל, הדהימו את כולם. אבל הכוכב האמיתי של המתקפה הצבאית האכזרית הזו היה טנק הפאנצר (Panzer Tank). הוא הצטלם טוב ביומני קולנוע נאציים ונראה מצוין, עד כמה שניתן לומר זאת על כלי משחית אימתני שכזה.

גם בבליצקריג, המתקפה של היטלר על צרפת, בלגיה והולנד, שהחלה באביב 1940, הוא פלש עם צבא עצום מצויד בטנקים חדישים וחזקים. ניצחונו המהיר של היטלר הדגים את חשיבותם של הטנקים בשדה הקרב החדש, זה שעתיד להפוך לעיקר קרבות מלחמת העולם השנייה.

בלב המתקפות של הצבא הגרמני החזק, עמד הפנצר הגרמני. על אף שהדגמים הראשונים של הפאנצרים היו נחותים, הם הצטלמו היטב. בעקבות נצחון הבזק הגרמני, שנבע בעיקר ממחדלי ההגנה ומהנחיתות של הצבא הפולני והצרפתי, הם הפכו למלכי הזירה. בעוד שצבא צרפת פיזר את הטנקים בין יחידות הרגלים, השכילו הגנרלים הגרמנים לרכז את הטנקים ביחידות שריון, שהיוו אגרוף ברזל של ממש.

ההוכחה לבעיות בפנצרים ניתנה בעת האיחוד הגרמני עם אוסטריה, ה"אנשלוס". באיחוד הזה, שהיה מוצלח לשיטתו של היטלר, נתקעו הפנצרים בהמוניהם, במעברי ההרים הצרים. אז הם לא היו מושלמים, אבל הם הצליחו להיות טובים יותר בתמונה הכוללת, של ניהול המלחמה ולוחמת השריון. האם אירופה נועדה להפסיד לגרמנים?

התשובה היא לא. למזלו של העולם החופשי, הוחלפו טנקי הפאנצר, בשנים האחרונות של המלחמה, על ידי הפנתר והטיגר - הדגמים המאוחרים של הפאנצרים. הם היו רבי עוצמה ומתקדמים מאד, מכל בחינה - כוח אש, טווח ירי, דיוק, שריון ואפילו צוידו בגרסה מוקדמת של אמצעי ראיית לילה. אבל הטנקים החדשים סבלו מתקלות טכניות, שנבעו מכך שפיתוחם היה מהיר ושהם לא נבדקו ושופרו מספיק, לפני שסופקו לחזית. גם היותם זוללי דלק, בעידן של מחסור גרמני חמור בדלק, הביא לתבוסתם של הטנקים המתקדמים, למול עשרות אלפי הטנקים של הסובייטים והאמריקאים שבהם לחמו.

אגב, הגרמנים עצמם מעולם לא קראו לפאנצר כך. פאנצר בגרמנית, פירושו "טנק" או "שריון". לטנקים שלהם הגרמנים קראו "פנצרקמפפווגן", שפירושו: "רכב קרבי משוריין". השימוש במונח "פאנצר", שפירושו "משוריין", היה יותר כינוי סלנג, שאיכשהו הפך פופולרי ועד היום משתמשים בו.


הנה טנקי הפנצר הגרמניים:

https://youtu.be/CfZE_IUjwGM


סרטונים של הפנצרים שועטים וכובשים את אירופה:

https://youtu.be/J6nSA8muudA


סרט תיעודי על הטנק הגרמני שגרם נזק והרג כה רב:

https://youtu.be/YHmzHlyetbs?long=yes


והתפקיד של הפנצר באסטרטגיה הנאצית לכיבוש ברית המועצות במבצע ברברוסה:

https://youtu.be/0-I239livXc?long=yes
פרויקט הגרעין של גרמניה הנאצית
כיצד חוסלה תכנית האטום הנאצית במלחמת העולם השנייה?



בריוקאן שבנורווגיה יש מפעל ענקי לייצור חשמל ומים כבדים. במהלך מלחמת העולם השנייה השתלט הצבא הנאצי על המפעל וייצר בו מים כבדים. המים הכבדים הם רכיב חובה לייצור של פצצות אטום ונשק גרעיני שהיטלר כל כך רצה, כדי להכריע את המלחמה ולשלוט בעולם.

כדי למנוע מהיטלר לקבל את הנשק האימתני הזה ולכבוש את העולם, סייעו אנשי המחתרת הנורווגית לבריטים ולבעלות הברית לפוצץ את המפעל. בהמשך הם גם הטביעו באגם טינסיון את המעבורת שנשאה מים כבדים, מעבורת שהנאצים חילצו וניסו להשיט בדרך לגרמניה. בכך הצליחה המחתרת הנורווגית האמיצה לסכל את תכנית הגרעין המאיימת של היטלר ולסייע לתבוסת גרמניה הנאצית במלחמה כולה.


כך פוצצו אנשי המחתרת הנורווגית לנאצים את המפעל הנורווגי למים כבדים:

https://youtu.be/b4uD1VcC1V0


קדימון לסרט על החבורה האמיצה שהצליחה למנוע מהיטלר את הפצצה:

https://youtu.be/_K3Ry2K4yNE


וכך הוטבעה המעבורת שחיסלה את תכנית האטום של הנאצים:

http://youtu.be/RzJ1RH-W67w
החומה האטלנטית
מה הייתה החומה האטלנטית?



החומה האטלנטית (Atlantic Wall), או הקיר האטלנטי, הייתה קו ההגנה שבנו הנאצים בחופי מערב אירופה במלחמת העולם השנייה. מערך ההגנה האימתני הזה נבנה מספרד שבדרום ועד דנמרק בצפון. הוא נועד למנוע מבעלות הברית לפלוש מהחופים הללו, לאירופה הנשלטת על ידי הנאצים. זהו הגדול שבמפעלי הבנייה בתולדות הבנייה הצבאית מאז ומעולם!

למערך ההגנה העצום הזה היטלר תיכנן בנייה של 15,000 בונקרים לאורך 5,000 קילומטרים של חוף. עד מאי 1943, תאריך היעד שקבע היטלר, הושלמו רק כ-9600 בונקרים.

זה לא הספיק. היטלר, שדחף להקמת החומה האטלנטית לא הקשיב לכל הגנרלים שראו בה בלוף ואף ניסו להמחיש לו בדמיון לקו מז'ינו הצרפתי שקרס ב-1940. הוא לא הקשיב גם לאמרתו של פרידריך הגדול: "מי שמגן על הכל לא מגן על דבר".

על החומה האטלנטית מונה לפקד רומל, גיבור המלחמה הגרמני. הוא שקד עליה בטירוף כי האמין שבנות הברית ינחתו שם. רומל דאג להציב על בונקרי הבטון "טוברוקים", שהיו צריחי טנקים צרפתיים שנשבו ב-1940. על החופים הקימו שבויים איטלקים ועובדים צרפתיים את מה שכונה "האספרגוס של רומל", יערות ענק של עמודים גדולים, שנועדו לסיכול נחיתת דאונים.

ואכן, החומה הזו פשוט לא הייתה יעילה. 3 שנים לקח לבנות את החומה האטלנטית ובכל זאת היא נפרצה בתוך שעות אחדות. פריצתה הייתה מהפך שהחל את תבוסתה של גרמניה הנאצית.


פעילות קטנה:
=========
נסו לאתר בונקרים גרמניים בחוף דנקירק שבצרפת, בעזרת צילומי הלוויין שב"ביקור וירטואלי".


מהתקפה להגנה - הנה דיווח על החומה האטלנטית:

https://youtu.be/0tYKoLsL4bA


ביקור קצר בבונקר בהולנד מהחומה האטלנטית:

https://youtu.be/1Ttvk-cQQY0


רומל מבקר ובוחן את הבנייה והתכנון הנאצי של החומה האטלנטית:

https://youtu.be/9Ja8OoH2b9Q


על מאות אלפי הבנאים שעבדו בכפייה בבניית החומה האטלנטית:

https://youtu.be/6gB_5a5YBt8


חלק מהבונקרים הללו היו גדולים מאוד:

https://youtu.be/A6rV8QUpxdc


ביקור בבונקרים של החומה האטלנטית:

https://youtu.be/svpXZijROxI


והרצאת וידאו באתר:

https://youtu.be/w2IGL5CDCWE?long=yes
הורטן 229
האם להיטלר היה מטוס חמקן?



הפרשה הזו מדהימה בכל קנה מידה ובעיקר קל ללמוד ממנה איזה מזל שהיטלר וגרמניה הנאצית הובסו במלחמת העולם השנייה ולא זכו לעוד כמה שנים.

מסתבר שכבר באמצע שנות ה-40, שנה לפני סיומה של מלחמת העולם השנייה, הצליחו שני האחים הגרמנים הורטן, מהנדסי מטוסים גאונים, לפתח אבטיפוס של מטוס קרב סילוני שהיה בעל תכונות מתקדמות וחסרות תקדים בשדה הקרב האווירי של אותה תקופה.

המטוס הזה הקדים בחצי מאה את המטוסים האמריקאים החמקנים. הוא היה בעל כנף משולשת, עשויה עץ ופלדה, שהקנתה לו יכולת לחמוק מהרדאר הבריטי. היו בו תותחים הרסניים והנעתו הסילונית הייתה חדשנית ופורצת דרך. בעת הנחיתה הופעלו בו מצנחים שבלמו אותו והיה בו גם כיסא מפלט לטייס. הוא היה העתיד של התעופה הצבאית.

הפיתוח של האחים הורטן נענה לאתגר שהציב שנה קודם לכן מפקד הלופטוואפה הרמן גרינג, הסגן של היטלר, מנהל חיל האוויר הגרמני ומבכירי המשטר הנאצי. גרינג רצה במטוס קרב סילוני שיוכל לחמוק מהרדאר הבריטי, להגיע אל מפקדות בעלות הברית עם משקל רב של חומרי נפץ ולהשמידן.

כמו החמקנים המודרניים התבסס המבנה עוצר הנשימה של המטוס החמקני שזכה לשם הורטן 229 (Horten 229) על כנף משולשת, הקונספט של מטוסים בעלי "גוף שלוב כנפיים", שבהמשך ישמש מטוסי לוחמה כמו "המפציץ החמקן", ה-B2 האמריקאי ולא מעט חמקנים נוספים.

ההורטן, מכל מקום, היה עשוי בחלקו מעץ משוח בדבק. כדי שיוכל לחמוק מהרדאר, ערבבו המהנדסים בדבק הזה אבקת פחם, שבולעת גלים אלקטרומגנטיים.

המטוס החמקן הנאצי היה גם מטוס לוחמה מצוין. במבחנים ותרגילים של פעולות אוויר שערך חיל האוויר הגרמני ב-1944 הוא הצליח להביס את מטוסי ה"מסרשמידט" מדגם Me 262, גאוות ההנדסה האווירית הגרמנית.

למזלן של בנות הברית הסתבכו העניינים בתחילת 1945. במקביל לתבוסתם המסתמנת של הגרמנים במלחמה, התרסק גם האבטיפוס הראשון של ההורטן 229 בטיסת ניסוי ועיכב את התהליך בזמן רב. האחים אמנם יבנו אבטיפוס נוסף אבל הנאצים ההולכים ומובסים כבר לא יספיקו להנות מהטכנולוגיה המדהימה הזו.

ההורטן הוחבא עם התכניות בהאנגר סודי ומרוחק, שנתפס בגמר המלחמה על ידי הצבא האמריקאי. האבטיפוס והתכניות שלו הועברו לאמריקה וללא ספק היו חומר לימוד מצוין למהנדסי התעופה שם.

יותר מ-70 שנה אחר כך מככב בשמיים ה-B-2 המודרני, מטוס קרב חמקן ומפציץ אימתני שנראה ופועל ממש כמו ההורטן, אבל עם טכנולוגיות של המאה ה-21. בשנת 2009 סיים צוות חוקרים אמריקאי לבנות את ההורטן 229, על פי התכניות המקוריות שלו.

אמריקה למדה שוב עד כמה הקדימו האחים הורטן את עולם התעופה הצבאי של התקופה. הפרויקט הונצח בסרט תיעודי שנקרא "אצבעו של היטלר" והזכיר שוב את הגאונות הטכנולוגית הגרמנית ועד כמה היה העולם קרוב לגורל אחר לחלוטין מזה שבו זכינו במציאות.


הנה סיפורו של ההורטן 229 או החמקן הנאצי (עברית):

https://youtu.be/sGZkBj70rzQ


זה מה שהיה עלול לקרות אם היו הנאצים מספיקים לייצר אותו:

https://youtu.be/RtNr9mb6CZI


וסיפורה של הקבוצה שבנתה אותו 50 שנה אחרי:

https://youtu.be/KedwbUw6BDk


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.