» «
צורת הכנף
איך צורת כנפיו מחזיקה את המטוס באוויר?



רבים לא מודעים לכך שמה שמחזיק את המטוס באוויר הוא צורת הכנפיים שלו (Airplane's wing shape), המנצלת את הבדלי לחץ האוויר לטובת כוח העילוי.

איך זה קורה?

בזכות המשטח המקומר שלה, הצורה של הכנף יוצרת את כוח העילוי הדרוש למטוס כדי שלא ליפול. צורת הכנפיים היא שגורמת לאוויר מעליה לזרום במהירות, מה שמוריד את לחץ האוויר מאוד.

במצב כזה לחץ האוויר שמתחת לכנפיים נעשה גדול יותר מלחץ האוויר שמעליהן. המדען ברנולי גילה וקבע את "חוק ברנולי" שאומר שההבדל בלחצי האוויר דוחף כל חפץ כלפי מעלה לכיוון בו לחץ האוויר נמוך יותר.

זה בדיוק מה שקורה לכנפיים, שלחץ האוויר הקטן יותר למעלה מושך אותן כלפי מעלה וביחד איתן מעלה את המטוס כולו.

יש עוד כוחות שמאפשרים את הפלא של הטיסה במטוס, כמו כוח הדחף המניע את המטוס קדימה, בזכות אותו עיקרון של לחץ אוויר נמוך שיוצר המדחף או מנוע הסילון קדימה, כוח הגרר שגורם החיכוך באוויר ומייצר התנגדות לתנועה קדימה וכוח הכבידה, המונע מהמטוס לעלות עוד ועוד.

למעשה, מה שמחזיק את המטוס באוויר הוא הלחצים לכל הכיוונים, שנוצרים בשל ארבעת הכוחות הללו. האיזון ביניהם מאפשר טיסה באוויר ויצירת שינויים בלחצי האוויר באחד הכיוונים הם שמביאים את המטוס להמראה, לטיסה קדימה ולנחיתה על הקרקע.

אבל את כוח העילוי, זה שאחראי לכך שמטוס לא ייפול, יוצרת צורת הכנף שתיארנו. כל עוד לא ידעו זאת מתכנני המטוסים הם לא יכולים היו להרים מטוסים ולהחזיקם למשך זמן רב באוויר. מרגע שהבינו זאת - מטוסים החלו לטוס. בהתחלה לזמן קצר ועם שיפור היחס בין צורת הכנפיים לכוח המדחף המושך קדימה - ליותר ויותר זמן.


כך מחזיקה צורת הכנף את המטוס באוויר ומונעת ממנו מליפול (מתורגם):

https://youtu.be/uJKv5yfecHY


צורת הכנף יוצרת הבדלי לחץ אוויר היא שמאפשרת למטוס להחזיק באוויר, גם כשהוא הפוך (עברית):

https://youtu.be/e-zSVhCCUng


וכוח הכבידה וכיצד הוא פועל:

https://youtu.be/uhS8K4gFu4s
טיסה
איך מטוסים טסים ולא נופלים?



עקרונות אווירודינמיים שונים עובדים כדי לאפשר למטוס להישאר באוויר. נהוג לומר שכוח העילוי הוא שמחזיק את המטוס באוויר, אבל יש ויכוחים לגבי איך הדברים עובדים בדיוק. בכל מקרה ניתן לומר שצורתה של כנף המטוס תורמת לכוח העילוי, יהיה אשר יהיה ההסבר לאופן שבו הוא פועל.

הסבר אחד של כוח העילוי הפועל על כלי טיס הוא שהחלק הקדמי של כנף המטוס מפצל את האוויר לשניים. עד שהאוויר ייפגש שוב, בחלק האחורי של הכנף, יווצרו הבדלי לחץ אוויר בין האוויר שמעל הכנף וזה שמתחתיה.

הפרשי לחץ אלו הם הגורמים להיווצרות כוח עילוי. הוא שמחזיק את המטוס באוויר.

יש הסבר שנאחז בעיקרון ברנולי כדי לומר שמהירות הגבוהה של האוויר שמעל לכנף גורמת לירידת לחץ האוויר שם ולהיווצרות של כוח עילוי המחזיק את המטוס.

חוקרים אחרים גורסים שמה שגורם למעשה למטוס להישאר באוויר ולא ליפול הוא "אפקט קואנדה". אפקט זה מצביע על הנטייה של האוויר (כמו גם מים) להיצמד לפני השטח של כל משטח שהוא זורם על פניו. כך דוחף לדבריהם הקימור של כנף המטוס, את האוויר כלפי מטה ובזכות הדחיפה הנגדית של האוויר בחזרה את הכנף, מחזיקות הכנפיים את המטוס באוויר.

יש עוד הסברים אבל נעצור כאן הפעם.


הנה כוח העילוי שמחזיק את המטוס באוויר (מתורגם):

https://youtu.be/uJKv5yfecHY


צורת הכנפיים יעילה מאוד בניצול כוח העילוי לצורך החזקת המטוס באוויר. בהרבה מטוסים היא עובדת גם כשהמטוס הפוך (עברית):

https://youtu.be/e-zSVhCCUng


הנה 4 הכוחות שפועלים על המטוס והאווירודינמיות שמקנה לו את יכולת הטיסה (מתורגם):

https://youtu.be/Gg0TXNXgz-w


וכוח העילוי שמסייע להחזיק את המטוס באוויר:

https://youtu.be/MvFKUiW8-tY
תעופת הציפורים
איך הציפורים עפות?


האם שאלתם את עצמכם פעם איך ציפורים עפות? - אז ברור שיכולת התעופה של הציפורים היא תוצאה של הכנפיים והשרירים שמחוברים אליהן. בעזרתם ובזכות הגוף הקל והעצמות הקלות והחלולות של הציפורים, הם מצליחים להתרומם לאוויר ולדאות בו למרחקים גדולים מאד.

אבל אולי יעניין אתכם לדעת, שבניגוד למחשבה המיידית, זו לא תנועת הכנפיים, למעלה ולמטה, שמרימה את הציפורים אל על. גם לא צורת הכנף, צרה בחזית ורחבה באמצע. למעשה מדובר בתנועה של עיגולים קטנים בכנפיים, משהו שיותר מזכיר חתירה מאשר נפנוף כנפיים נלהב.

והנה הציפורים מעופפות באוויר, שבנפנוף הכנפיים יכול להגיע אל מתחת לכנפיהן ולשאת אותן למעלה. אבל האוויר הזה, לא הוא המסביר האמיתי של תעופת הציפור למרחקים. הוא תנאי הכרחי לתעופה אבל אינו תנאי מספיק למעוף ארוך ולמרחק רב.

כי גם כשאנו יודעים שתנועת הכנפיים מאפשרת לציפור להתחיל לעוף, דרוש עוד משהו כדי שתוכל לעוף למרחקים גדולים של ממש. כי אחרי פרק זמן מסוים, במיוחד לציפורים הגדולות יותר, ההנעה המרובה של הכנפיים היא פעולה מעייפת מאד.

זה בהחלט נכון ולכן, כדי לעוף באוויר, הציפורים נעזרות ב... אוויר עצמו. מדובר לא בסתם אוויר אלא באוויר חם שמסייע להן לעוף למרחקים.

אבל איך זה עובד בדיוק? - אז נכון שאנחנו יודעים שאוויר חם עולה תמיד למעלה? ונכון שאחרי זמן מה של נפנוף כנפיים, הציפורים עייפות? - ובכן, מסתבר שהן מוצאות באוויר זרמי אוויר חמים שנקראים "תרמיקות". הציפורים פשוט "מתלבשות" על תרמיקה כזו, אותו זרם חם של אוויר, ופשוט דואות, כלומר גולשות על האוויר החמים הזה. השיטה הזו מזכירה דאון, שאין לו יכולת תנועה משל עצמו אבל הוא מצליח לדאות באוויר, לפעמים אפילו זמן רב ולמרחקים ארוכים.

הציפורים עושות כאן עיסקה מעולה. התעופה על זרם האוויר החם חוסכת להן מאמץ אדיר של הנעת כנפיים. אבל רגע - איך תרמיקה כזו, שהיא קצרה מאד, תוכל לשאת אותן למרחקים?

ובכן, במעופן ארוך הטווח, עפות הציפורים הגדולות, על התרמיקות, זרמי האוויר החמים שעולים מהקרקע. על כל תרמיקה כזו הן "ירכבו" עד שתגיע לשיא הגובה שלה. אז עפות וגולשות הציפורים ממנה, היישר למטה. הן מוצאות תרמיקה חדשה, לרכב עליה את הקטע הבא של המעוף. כך למעשה, מדלגות הציפורים מתרמיקה לתרמיקה ועושות את הדרך אל יעדן.


ראו כמה יפה התעופה והדאייה של הציפורים בנדידתן:

https://youtu.be/owiwCIhc0I0


כך ציפורים עפות:

https://youtu.be/3So7OMwNgy8


הכנפיים הן פאר האבולוציה של הציפורים:

https://youtu.be/4jKokxPRtck


הסבר פשוט לתעופת הציפורים:

https://youtu.be/8ysATS8g-ac


הסוד הוא בשרירים:

https://youtu.be/aFdvkopOmw0


על תעופת הציפורים בנדידה השנתית לארצות רחוקות (מתורגם):

https://youtu.be/Q-mMMpl_T80


מצלמה על מקור של פליקן מראה את התעופה מלמעלה:

http://youtu.be/_YEyzvtMx3s?t=11s


וצילום ממשדר שהותקן על גבו של נשר שעף:

http://youtu.be/G3QrhdfLCO8
ג'ב קורליס
מיהו "הציפור האנושית"?



הצנחן וקופץ הבסיס ג'ב קורליס, המכונה "הציפור האנושית", לוקה בנפשו בתשוקה מטורפת לחוות פחד. הוא עושה דברים כל כך מסוכנים שקשה לתפוס איך הוא עדיין חי! רק בשנה שעברה הוא נפצע קשה בצניחה, לאחר שקפץ מהר השולחן בקייפטאון שבדרום אפריקה. חברו הטוב דואיין ווסטון נהרג בתרגיל משותף שבו קפצו כדי לעבור מעל ומתחת לגשר רויאל ג'ורג'.

בעבר קורליס קפץ ממגדל אייפל בפריז וממרכז החלל בסיאטל ומלזיה, בחליפת הכנפיים שלו הוא עף דרך מפל מים, קפץ מהליקופטר ובמגדל האמפייר סטייט בניו יורק נעצר על נסיון לקפוץ מהקומה העליונה.

בשום אופן אל תעשו את מה שהוא עושה! זה מסוכן!


הנה סרטון שמראה קפיצה נועזת במיוחד שלו ב"חליפת מכנסיים":

http://youtu.be/TWfph3iNC-k


בואו לקפוץ גם אתם בחליפת כנפיים:

http://youtu.be/t99N223fqCo?qr=yes

כנפיים

פגסוס
מיהו פגסוס הסוס המכונף?


פֵּגָסוֹס (Pegasus) היה סוס מכונף וסמל לחיים נצחיים, חיי אלמוות במיתולוגיה היוונית. פגסוס הוא בנם של מדוזה, הגורגונה ששערה עשוי נחשים ושל פוסידון, שהוא אל הים והסוסים.

למרבה הצער, פגסוס נולד במותה של מדוזה, לאחר שנקטלה בידי פרסאוס, הגיבור הידוע. המיתולוגיה מספרת שהוא ואחיו כריסאור בקעו מצווארה השחוט של מדוזה. יש גם גרסאות לפיהן הם יצאו מהאדמה שדמה של מדוזה נשטף אליה.

במיתולוגיה היוונית הוזכרו המעיינות שיצר פגסוס ברקיעות פרסותיו. כל אימת שהסוס המכונף רקע בפרסותיו על הקרקע, פרצו ממנה מי מעיין שופע. כך נוצר היפוקרנה, המעיין המקודש שעל הר המוזות הליקון.

פגסוס היה סוסו של הגיבור המיתולוגי בלרופון, שרכב על גבו לנצחונות כמו הכנעת הכימרה המפלצתית, הניצחון על האמזונות והכנעת בני סולימי. הם נפרדו כשפגסוס השליכו מעל גבו, מכיוון שבלרופון החליט לעוף על גבו אל האלים שבאולימפוס, או אפילו אל עבר השמש, כמו בסיפור אחר במיתולוגיה.

בהמשך חייו של פגסוס הוא השתכן באורוות סוסיו של זאוס, אבי האלים, שבאולימפוס. שם הוא המשיך בשושלת של סוסי כנף.

פגסוס תואר לא פעם בספרי פנטזיה שונים, ברוב המקרים כיצור חיובי ושמח לסייע אך קנאי לפרטיותו ולמקומו.


הנה סיפורו של פגסוס וחיסול הכימרה:

https://youtu.be/LygtaxOxGuo


פגסוס בסצנה מסרט:

http://youtu.be/gsRi4SctoM0


הסבר קצר על פגסוס, על פי המיתולוגיה היוונית:

https://youtu.be/9zgBfW2UZrs?t=2m15s?end=3m10s


ומצגת וידאו של הפגסוס מסרטי קולנוע:

http://youtu.be/0RYKwLuvkiE
לטאת הדרקון
מהי לטאת הדרקון המעופף?



לטאת הדרקון, או לטאת הדרקון המעופף (Flying Dragons) כמו שרבים קוראים לה, היא לטאה קטנה בגודל של עד 20 סנטימטרים, שחיה ביערות דרום מזרח-אסיה. הלטאה הזו אוכלת נמלים וטרמיטים שחיים על עצים, אבל כמו מרבים הזוחלים גם היא פוגשת מזמן לזמן טורף שמאיים עליה עצמה. המיוחד בלטאת הדרקון המעופפת הוא שכדי לברוח מטורפים היא דואה מעץ לעץ למרחקים של עד 25 מטרים!

לצורך הדאייה מסייע לה גוש עור בצידי גופה, שנמתח והופך לזוג כנפיים המשמשות אותה לדאייה. הדאייה של לטאת הדרקון היא אחד המחזות המרהיבים בהישרדות של בעלי חיים בטבע.


הנה לטאת הדרקון המעופף, כשהיא דואה מעץ לעץ:

https://youtu.be/rBVgbxTkEuo


לטאת דרקון בתעופה מרהיבה:

http://youtu.be/ewCCwMC46Pk


עוד דאייה של לטאת הדרקון בטבע:

http://youtu.be/FxSGpCOtkSc?t=3s


ועוד מהדאייה בעזרת "כנפיה" של לטאת הדרקון המעופף:

http://youtu.be/Zd1xksKi7Ew
דאון
מהו הדאון?



דאונים הם מטוסים ללא מנוע. אלו הם כלי טיס כבדים מן האוויר, שלא כוללים מנוע או אמצעי הנעה אחר משלהם. הדאון ממריא בעזרת מטוס או כלי רכב שגוררים אותו, כדי להתחיל את הטיסה, או גולש ממישור גבוה ומשופע לעבר עמק.

הדאון שומר על יכולתו להמשיך ולעוף בזכות משקלו הקל ויכולתו של הטיס לתפוס זרמי אוויר חם. אוויר חם תמיד שואף לעלות למעלה ולכן זרמי האוויר החמים הללו הם שמעלים את הדאון כלפי מעלה ומאפשרים לו לטוס כך זמן רב ולמרחקים ארוכים יחסית.

לדאונים יש כנפיים גדולות ביחס לגוף הדאון. מבנה זה מאפשר לדאון לנסוק למעלה, על אף מהירותו הנמוכה. על אף המסורת, מוצעים כיום גם דאונים חדישים עם מנוע קטן שמאפשר להמריא או לסייע לדאון בטיסות ארוכות.

במלחמת העולם השנייה השתמשו בדאונים כדי לשלוח אספקה לכוחות המנותקים מהכוח העיקרי או כדי להנחית חיילים בשטח אויב. אך הדאון התגלה ככלי טיס מוגבל ביכולותיו הצבאיות והסתבר שקל לאויב לפגוע בו. החיילים נהגו אז לכנות אותו "ארון קבורה מעופף". לכן לא משתמשים בימינו בדאונים בצבא וכיום הם משמשים בעיקר לספורט והנאה.


הנה כתבה על חובבי הדאונים בישראל (עברית):

http://youtu.be/jt8nwED1vxo


סרטון שמראה כיצד מרימים את הדאון לאוויר:

http://youtu.be/KlovGBcJSBA


טיסה בדאון מודרני:

http://youtu.be/kqawMYEHW2c


הדאון במלחמת העולם השנייה:

http://youtu.be/YpttD-LXYuo


וכך נראית הטיסה בתוך דאון:

http://youtu.be/vLAbjLFnw6E
פרפר המלכה אלכסנדרה
מהו הפרפר הגדול בעולם?



הפרפר הגדול בתבל הוא פרפר המלכה אלכסנדרה (Queen Alexandra's Birdwing).

פרפר "המלכה אלכסנדרה" חי ביערות הגשם ומרבית זמנו עובר עליו בצמרות העצים הגבוהות. הפרפר הענקי הזה מגיע מיבשת אוקיניה, שכוללת את אוסטרליה וסביבתה.

מוטת הכנפיים של פרפר "המלכה אלכסנדרה" מגיע ל-28 סנטימטרים, כשנקבת "המלכה אלכסנדרה" יכולה להגיע אף ל-32 סנטימטרים.


הנה סרטון קצר של פרפר המלכה אלכסנדרה:

http://youtu.be/0MqUF9LR_4c


עוד מפרפר המלכה אלכסנדרה - הפרפר הגדול ביותר בעולם:

https://youtu.be/iSg9Ssr-hhM


והנה אחד המתחרים שלו על הגודל, פרפר עש אטלס, או אטקוס אטלס (Attacus atlas) הענקי:

http://youtu.be/In2mlmGPz8o


אורניתופטר
מהו האורניתוֹפְטֶר וכיצד הוא עף?



אורניתופטר (Ornithopter) הוא כלי-טיס שמצליח לעוף על ידי נפנוף כנפיו למעלה ולמטה, ממש כמו שעפות הציפורים. חלוצי תעופה קדמונים ניסו תמיד לחקות את מעופם של בעלי הכנף ולבנות מכונות טיס שמתבססות על תעופתם. אך הניסיון לשחזר את טכניקת התעופה של הציפורים לא הייתה יעילה באמת. בדיעבד הסתבר שמטוס עם כנפיים קבועות ומנועים הוא מכונת טיסה יעילה וחזקה הרבה יותר מאשר החיקוי של מעוף הציפורים.

אחד המתכננים המבריקים של האורניתופטר היה הממציא, אמן, החוקר והמהנדס, בן תקופת הרנסאנס ליאונרדו דה וינצ'י. במהלך השנים שעברו מאז הצליחו לשפר את האורניתופטר ולהביאו ליעילות ויכולת טיסה טובה למדי. חובבי האורניתופטרים מודים שהדרך עוד ארוכה לחיקוי הציפורים, מכונת הטיסה המושלמת שיצר הטבע, אבל הם מאמינים בה.

פירוש המילה "אורניתופטר" הוא ביוונית "כנף דמוית ציפור".


הנה ההיסטוריה של האורניתופטר:

http://youtu.be/YBkaINpNnVI


אורניתופטר שנבנה בקנדה ואחרי עזרה בהמראה הוא עף:

http://youtu.be/0E77j1imdhQ


אחד אחר שספק מצליח להתרומם:

https://youtu.be/kEXNRJFgtDg


וכמה קל ליצור אורניתופטר שטס בסרטי אנימציה:

http://youtu.be/krlVneoYV5c
מהו סיפורו של הפניקס, עוף החול?



פֶנִיקְס, עוף החול (Phoenix) הוא ציפור האש הקדושה. לפי אגדות ערביות הפניקס הוא יצור שקם לתחיה מאות שנים לאחר מותו.

המיתולוגיה המצרית מספרת שהפניקס חי במדבר מאות שנים. לקראת מותו מכין עוף החול לעצמו קן מענפי קינמון ושורף את עצמו. מהאפר שנותר מהפניקס השרוף מתגלה לאחר זמן רב עוף חול חדש וכך הלאה.

הפניקס הפך לסמל השיבה מהמתים. הוא מוזכר בתרבויות רבות, אם כי בשמות שונים בכל אחת מהן. חלק מהן מזכירות את דמעותיו שיכולות לרפא. אחרות מציינות שאפשר להרפא על ידי נגיעה בכנפיו.

בתרבות המערבית משמש המושג "עוף החול" כדי לתאר אנשים שחוזרים וצומחים לאחר נפילה, או משתקמים ממצב קשה וחוזרים לימי התהילה שלהם.


הנה סיפורו של הפניקס עוף החול:

http://youtu.be/BkYywhe061o


הפניקס הקם מהאפר:

http://youtu.be/IZm-9yx0uLo


עוד על עוף החול האגדי:

http://youtu.be/EDk9mWHvLiw


הנה הפניקס בתרבות הסינית:

https://youtu.be/ItOry8_5V_E


בקצרה ובין מפלצות אחרות:

https://youtu.be/9zgBfW2UZrs?t=7m24s?end=8m36s
מיהו היונק היחידי שעף?



היונקים היחידים שיש להם כנפיים ומסוגלים לעוף כמו עופות הם העטלפים. לעטלף אין נוצות כמו עוף, אלא כנפיים מעור מתוח, שמתוחות בין אצבעותיו.

העטלף חי לרוב במושבה, קבוצה ענקית של עטלפים שחיים ביחד. במהלך עונת החורף הם עוברים לשנת חורף וקצב פעימות הלב שלהם יורד ל-10 פעימות בדקה.

יחסי הציבור של העטלף די גרועים. מסיפורי הערפדים שלרובם אין קשר למציאות ועד לעובדה שעטלפים הם שגרמו למגפת האבולה, אנשים פוחדים ושונאים את העטלפים ולא בצדק.

העטלף הוא מדביר המזיקים המצטיין של הטבע והוא מאוד מסייע לאדם בכך. במרבית המקרים הוא גם יצור לא מזיק לאדם.

יחידות שונות בצה"ל מתהדרות בעטלף בסמל היחידה שלהן, כולל הקומנדו הימי והיחידה נגד מטוסים.

ילדים רבים חבים לו גם את באטמן, איש העטלף וגיבור העל מהקומיקס והסרטים.


הנה סיפורם של העטלפים (עברית):

https://youtu.be/B0S3FjGW3yI


העטלפים נפלאים, בניגוד לשם הערפדי שיצא להם (מתורגם):

https://youtu.be/Z8wLQ3NCBgg


מה שומר עליהם ממחלות נוראות? (מתורגם)

https://youtu.be/XiBXhCr_Jpw


על העטלפים הגדולים בעולם:

http://youtu.be/5FK9tWT5pA4


ומעוף העטלף בהילוך איטי:

http://youtu.be/Upq7LyhCGXE
איך מפיץ מקור החסידה את זרעיו?



אחד הדברים המדהימים במַקּוֹר חֲסִידָה (Erodium) הוא שהזרעים של הצמח הזה מפיצים בעצם את עצמם. שם המשחק כאן הוא הישרדות. ההפצה העצמית של זרעי מקור החסידה מתרחשת בזכות יכולת התנועה שלהם והעובדה שהם נוטעים את עצמם באדמה. כשהפרי מבשיל, מתנתקים הזרעים, שצורתם מזכיר "מקורים" של חסידה. הם הולכים ומסתלסלים, כשהסלסול הזה מסייע להם לטמון את עצמם באדמה או בסדקים שונים בסלע.

המדהים בפרי של הצמח הזה, הוא שהזרעים שלו שלמטה, דומים לראשו. לזרע יש זיף ארוך וכל 5 הזיפים הצמודים, נראים יחד כמקור, שכשהוא מבשיל, אז זיפיו נפרדים מהקצה. ככל שהם מתייבשים, הם מסתלסלים, נושרים אל הקרקע ומתברגים אליה, תוך שהם זורעים את עצמם. כך מבצע הצמח הזה זינוק הישרדותי ומניעה של כליה, בשל סכנות שונות, כמו אכילה על ידי נמלים.

המקור המשתזר של הפרי מזכיר שעון שמחוגיו מסתובבים. מהרגע שהוא נפתח, השכם בבוקר, ועד שהוא משיר את עלי הכותרת שלו בסביבות 10.00 בבוקר, כל פרח של מקור החסידה פתוח רק לשעות ספורות. למחרת ייפתחו בו פרחים אחרים וכך הלאה.

יש למקור החסידה, סוג שכיח מאד של צמח בארצנו, כמעט 20 מינים אצלנו ו-90 בכל העולם. אצל כולם הפרח הוא מטיפוס 5 - יש לו תמיד 5 עלי גביע ו-5 עלי כותרת, 5 אבקנים פוריים ומספר זהה של אבקנים עקרים, בלוטות צוף וחלקי שחלה. הכל 5.


הנה דרך ההפצה של מקור החסידה בקדיחה באדמה של הזרעים:

https://youtu.be/nU603B4DDXY


זרעי מקור החסידה המתברגים לאדמה:

https://youtu.be/VSFquH4QpF0


הנה סרטון שמראה את התברגות הזרע לתוך האדמה, בהילוך מהיר:

https://youtu.be/TOJG5mF6OLs


כך הזרע של מקור החסידה מסלסל את עצמו:

https://youtu.be/qoo8yFVrtKM
מה מיוחד בכנפיו של הקוליברי, יונק הדבש?



הקוליברי (Hummingbird), שאנו מכירים בתור "יונק הדבש", היא ציפור קטנה וזריזה, עם כנפיים מדהימות.

זוהי ציפור בעלת כנפיים מהירות ביותר. יונק הדבש יכול לנפנף בכנפיו מעל 70 פעם בשנייה ועד 100 פעם בכל שנייה, מה שהופך אותו לציפור עם קצב נפנוף הכנפיים המהיר ביותר בעולם.

רפרוף כנפי הקוליברי הוא כה מהיר, עד שלעיתים קרובות קשה לעקוב אחר הכנפיים והציפור המעופפת דומה יותר לכתם לא ברור. רק מצלמות מהירות מאוד מסוגלות לבודד את מראה כנפיו המהירות כל כך.

היכולת של הכנפיים שלה וניצול זרמי האוויר, מאפשרים לקוליברי לעוף למעלה ולמטה, ימינה ושמאלה, אחורה וקדימה ואפילו לרחף במקום. זה מאפשר ליונק הדבש לדחוק את מקורו הארוך לפרחים ולינוק טוב יותר את הצוף.

ואת הצוף הזה הוא חייב לינוק. כדי לאפשר לו את הכנפיים החזקות כל כך שמייצרות כל כך הרבה נפנופים הקוליברי אוכל כמה פעמים בשעה ובכל יום הוא זולל כמה פעמים את משקל גופו.

זו תופעה ללא אח ורע בעולם החי.

היכולת הזו, של התעופה במקום, ביחד עם הגודל הזעיר של יונק הדבש, גרמו בעבר לחוקרים שונים לחשוב שמדובר בסוג של חרק. כיום כמובן שלא חושבים כך עוד.

מדענים ומהנדסים חוקרים בימינו במרץ כיצד ניתן ליישם את שיטת התעופה הזו בפיתוח של רובוטים מעופפים זעירים, בעיקר כדי לייצר תעופה יעילה, שגם חוסכת באנרגיה.

ואגב, רבים מבלבלים בין הקוליברי לבין הצוּפִית הבּוֹהֶקֶת או פשוט הצוּפִית, אבל הן אינן בנות אותה משפחה. בעוד הקוליברי חי ביבשת אמריקה, באזורנו ניתן לראות רק את הצופית.


הנה סיפורו של יונק הדבש:

https://youtu.be/gaUhxQtNOwM


ומערכת הכנפיים המדהימה שלהם:

https://youtu.be/dMw3RO7p9yg


כמה עובדות מעניינות על יונק הדבש:

https://youtu.be/Ey3E6uLXjMc


צמד יונקי דבש בזמן האוכל:

http://youtu.be/b31CAYF2fIA


יונק הדבש בהילוך איטי:

http://youtu.be/9NQv89pCYU8


והלמידה מהם לצרכי פיתוח הרובוטים המעופפים:

https://youtu.be/jhl892dHqfA
איך הזכר של יונק הדבש רוקד במהלך החיזור?



במיני ציפורים רבות ניכרים ריקודי חיזור מרהיבים. הזכרים, ברצונם למשוך את הנקבות, מייצרים תצוגות חיזור מרהיבות ומשוכללות. תצוגות החיזור האלה דומות לריקודים ומייצרות גם צווחות או המיות, שאנו מכנים שירה.

כשהם מצליחים, מושכים ריקודי החיזור המורכבים הללו ושירת הזכרים את הנקבות והם יבלו איתן את חייהם.

החיזור של הקוליברי (Hummingbird), המוכר בתור "יונק הדבש", הוא יפה במיוחד. הריקוד הזה, של הקוליברי, הוא אמנות של ממש. ביחד עם ריקוד החיזור, מבצע בו הזכר גם שירה ומעוף ראווה מקסימים המעידים בפני הנקבה על יכולותיו הפיזיות.


הנה החיזור של יונק הדבש:

https://youtu.be/eh4YU_Ix8pQ


ואחרי החתונה? - צמד יונקי דבש בזמן האוכל:

http://youtu.be/b31CAYF2fIA
מהם הדגים המעופפים?



דגי הדאון, או דאוניים הם מינים של דגים שמתעופפים אל מחוץ למי הים. הדגים המעופפים הם בעלי מנגנון הישרדות יחודי - כשטורף רודף אחריהם, הם יכולים לנתר אל מחוץ למים ולדאות באוויר למרחקים של מעל ל-10 מטרים!

הסוד של דגי הדאון הוא בסנפירים הגדולים שלהם, שהופכים לכנפיים כשהדגים דואים באוויר. בעזרתם הם יכול להגיע למהירות של יותר מ-70 קילומטרים לשעה! - במהירות זו קשה יהיה לדג חרב או לדג טונה להשיג אותם וברוב המקרים הם יחמקו מהם.


הנה סרטון על דגי הדאון - הדגים המעופפים:

http://youtu.be/9uFjmeWnFZ4


הזמן הארוך שלהם באוויר מאפשר לציפורים לא פעם לצוד אותם בעודם מעופפים:

https://youtu.be/szuchBiLrEM


והנה דגים מעופפים שאינם דאוניים שעפים מבהלה בגלל הגלים של הסירות שנדמים להם כטורפים מתקרבים:

http://youtu.be/tLmJjRqXDCo
מי היה איקרוס ואיך הוא הצליח לעוף?



איקרוס במיתולוגיה היוונית היה בנו היחיד של דדלוס. הוא היה ילד פזיז ומגושם, שדדלוס אביו היה אמן וממציא. כשהמלך מינוס מכרתים ביקש ממנו לבנות את הלבירינת, מבוך שנועד להסתיר מהעולם ולהחזיק בשבי את המינוטאורוס המפלצתי, בנה של אשתו של אותו מלך מינוס, עשה זאת דדלוס בחפץ לב. הוא הצליח ליצור לבירינת - מבוך שהמיניטאורוס לא יוכל לחמוק ממנו.

אבל משסיים דדלוס לבנות את המבוך, הוא הופתע לגלות שהמלך מינוס כלא אותו ואת איקרוס בנו במגדל, כדי שאיש לא יידע את סודות הלבירינת והסודות לא יתגלו.

דדלוס ואיקרוס הצליחו לברוח מהמגדל והחליטו להימלט מהאי כרתים. אבל האי היה מוקף בספינות ובשומרים ולכן החליט השניים להכין לעצמם כנפיים מנוצות ציפורים, שחוברו בעזרת חוטים עם שעווה ודונג.

לפני שהחלו לעוף, הזהיר האב את איקרוס לבל יגביה לעוף ויתקרב לשמש, מחשש שהשמש החמה תמיס את כנפיו. אבל משהחלו לעוף, איקרוס הפזיז התלהב מהתעופה והחל להתרומם למעלה, כשהוא שוכח את האזהרות של אביו. כמו שחשש דדלוס, חום השמש המיס במהירות את הדונג של כנפיו, ואיקרוס נפל מטה לתוך הים ומת.

מאז מהווה סיפורו של איקרוס מעין תמרור אזהרה לאנשים, לבל יהפכו להרפתקנים שנוטלים סיכונים מיותרים או מוגזמים ולבל יתלהבו וישכחו את אמצעי הזהירות ההכרחיים.


הנה סיפורם של איקרוס ודדלוס (מתורגם):

https://youtu.be/3s2QPQnuaGk


כל הסיפור כולו, מזווית אחרת:

http://youtu.be/7yp_igX-sDs


עוד אנימציה של הסיפור - בדמויות לגו:

http://youtu.be/7W1TZ16W-3k


ושיר סיפור מותו של איקרוס הפך בצוות הווי חיל האוויר לשיר (עברית):

https://youtu.be/Vj_iO_gr-Wk
מהן הספינות המעופפות?



ספינות מעופפות הן סוג של מטוסים ימיים גדולים, שהיו נפוצים בתחילת המאה ה-20. הם שימשו למשימות של למשימות של סיור וריגול, אספקה למקומות מבודדים וחילוץ אנשים.

ספינה מעופפת היא מטוס ימי שכמו באוניה, צף באמצעות גוף המטוס עצמו. הספינות המעופפות בנויות בצורה כזו שבנחיתה על המים הן צפות ולכן מותקנים על כנפי הספינה המעופפת מצופים קטנים, שמייצבים אותה על פני המים ומקנים לה שיווי משקל.

הספינה המעופפת הייתה רעיון הגיוני באותה תקופה. שדות ההמראה והנחיתה אז היו עדיין מסוכנים. הידע על יצירת שדה תעופה בטוח היה עדיין מועט מאד. בניגוד למצב זה של שדות תעופה יבשתיים, היו המים, במיוחד מי האגמים השקטים, מקום הגיוני לנחות ולהמריא ממנו.


הנה סיפורה של אחת מסוגי הספינה המעופפת (עברית):

https://youtu.be/Kz0zXY8PWFY


ספינה מעופפת מביאה צידה ליחידות אמריקניות במלחמת העולם השנייה:

https://youtu.be/0RL9ZKTNHwY


כך המטוס הימי הזה ממריא:

https://youtu.be/ySczmKPLGOo


"הספינה המעופפת" DO X:

https://youtu.be/dwPRGFN-TVA?t=2m


ספינות מעופפות מסוג "הסאנדרלנד הקצר":

https://youtu.be/lFH2OZD-TcU


ותולדות הספינה המעופפת בסרטון תיעודי:

https://youtu.be/-f906Sy79hA?long=yes


איזה מטוס תכנן לאונרדו דה וינצ'י וכיצד?



החוקר והאמן מתקופת הרנסאנס לאונרדו דה וינצ'י, היה מגדולי הממציאים בכל הזמנים. על אף שמעולם לא ניסה בעצמו לעוף, הוא שרטט ותכנן מכונות טיסה רבות, ביניהן דגמי מטוסים ומסוקים שונים ומשונים. המסוק שתכנן היה במאה ה-20 הבסיס למסוקים הראשונים שהוטסו באוויר. הוא אפילו העלה לאוויר דמויות שעווה ממולאות באוויר חם, מאות שנים לפני הכדור הפורח של האחים מונגולפייה!

בין שאר הדגמים שתכנן, שרטט דה וינצ'י את מה שכינה "הציפור". זו הייתה מכונת תעופה, מטוס אם תרצו, בעלת כנפיים שדומות לאלו של ציפור. לצורך תכנון "הציפור" השתמש בידע והיכולת המדעיים שלו כדי לחקור זרמי אוויר, כוחות וחישובים מול כוח הכבידה. הוא גם עשה שימוש בידע הנרחב שלו באנטומיה, חקר הגוף, כדי ללמוד על מבנה הכנפיים של הציפורים ואיך ניתן לחקותו במכונות טיסה מכניות, באחת הדוגמאות הראשונות לביומימיקרי, למידה מהטבע לצרכי פיתוח.

הידע והתצפיות שלו בזואולוגיה הביאו את לאונרדו למסקנה שכנפיו של העטלף הן המתאימות ביותר לחיקוי במכונת טיסה.


הנה מכונות הטיסה של לאונרדו:

https://youtu.be/Y0_htkvCVpE


על מחקריו של ליאונרדו דה וינצ'י על מעוף הציפורים:

http://youtu.be/ugVB9ih9boQ


דמיינו שהיה מצליח להשיג מימון ולבנות את כלי הטיס שלו:

https://youtu.be/T6y7aoCsiSk


הסבר על העניין שלו במכונות טיסה:

https://youtu.be/lSAXn8kste0


בנייה בארץ של דגם כלי התעופה הזה (עברית):

https://youtu.be/F8a5QdKwTUs



דגם מודרני של מכונת הטיסה שתכנן דה וינצ'י:

http://youtu.be/EZrBmdERmig


ותערוכה של רישומיו בנושא - הקודקס על מעוף הציפורים:

http://youtu.be/oPCZ6HU9XLQ
מה היה מטוס הקטלינה, הסירה המעופפת?



בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20 התפרסמה חברת "קונסולידייטד איירקראפט" בתור יצרנית של סירות מעופפות לתעופה.

אלו שנים שהתעופה היא דבר חדש ובעיקר צבאי והחברה מתחילה לשווק להיט תעופתי מטורף - סירה מעופפת שיוצרה בארצות הברית וקנדה ונקראת "PBY קטלינה", שם שהמטוס קיבל בצי האמריקני.

המדהים באווירון הזה שהוא לא יהיה רק המצליח מבין מטוסי הסיור של קונסולידייטד, אלא גם זה שיש לו עתיד ושימושים מגוונים יותר אפילו מאולר שוויצרי - הוא יהיה מטוס קרב, מטוס חילוץ וגיבור מלחמה, יכטה מעופפת, מטוס למשלחות מחקר ומטוס לכיבוי שריפות.

הקטלינה הפך לאחת מספינות האוויר המפורסמות ביותר מבין הסירות המעופפות ובאופן מסוים הוא אף גילם סוג של סמל אווירי למלחמת העולם השנייה.

הייתה לקטלינה גם גרסת מטוס אמפיבי, שנחת והמריא גם על מי הים ושירת בצבאות רבים בעולם - מארצות הברית, בריטניה, אוסטרליה וקנדה ועד ניו זילנד ואפילו בברית המועצות.

אחרי המלחמה הקטלינה יגיע לאינספור חילות אוויר, כולל חיל האוויר הישראלי והצעיר.


#הקטלינה באזרחות
בתום מלחמת העולם השנייה, כשהצורך במטוסים ימיים צנח, הוציא הצי האמריקאי את מרבית מטוסי הקטלינה מהשירות.

בעולם בו הטווחים של המטוסים היבשתיים מזנקים, לצד שיפור הולך וגובר ביעילות שלהם, הצורך במטוסים ימיים הלך וירד באופן כללי.

רק אנשים שהתגוררו במקומות שכוחי-אל, לצד אגם או חוף ים שליו, רק הם המשיכו להזדקק למטוסים ימיים, אך כמובן למטוסים קטנים בהרבה מהקטלינה.

הקטלינות בגרסאות האמפיביות שלהן עוד המשיכו לשרת בצי ארצות הברית למשך תקופה מסוימת, אבל יותר מאשר צורך צבאי אמיתי, זה היה סוג של דיסוננס קוגניטיבי, משהו כמו "השקענו כל כך הרבה, אז עכשיו נזרוק?!"

כך נותרו למטוס הקטלינה תפקידים אזרחיים שוליים יחסית. בין השאר הוא שימש בתור מטוס לכיבוי שריפות, מעין מיכל מים אווירי שיכול לנחות על פני מקור מים ולשאוב מים לכיבוי השריפה.

הסבה אחרת שזכתה לפרסום באותה תקופה הייתה ליאכטה ימית לעשירים. האחראי לה היה פאול מאנץ, מי שנודע אז כטייס מרוצים ופעלולן אווירי. בסוף שנות ה-40 הוא הסב מספר מטוסי קטלינה ליאכטות מעופפות כאלה. הן זכו להצלחה מסוימת, עד שהתיישנו ויצאו מכלל שימוש.

עוד הסבה מעניינת לקטלינה הייתה למטוס אמפיבי למשלחות מחקר ימיות. במטוסי קטלינה השתמש אז למשל החוקר ז'אק איב קוסטו. באמצעותם הוא נייד ותמך במשלחות צלילה ומחקר תת-ימי. למרבה הכאב הוא אף איבד את בנו פיליפ בתאונת מטוס קטלינה כזה. מות הבן, שנהרג בהתרסקות קטלינה בפורטוגל, סימן באופן מסוים גם את מותם של המטוסים ההירואיים של המלחמה הגדולה מכולן, אלו שגם נחתו על המים וגם עשו זאת על היבשה.


הנה תולדות הסירה המעופפת קטלינה:

https://youtu.be/ZtETYk7wfGI


סרטון אותנטי מ-1942:

https://youtu.be/nzMQH44sTBc


גלריית תמונות שלו:

https://youtu.be/I4T034MPcRc


נחיתה על סירת דייגים:

https://youtu.be/_53_pRsz0Es


הקאטלינה הוא אבן דרך במטוסי הים:

https://youtu.be/m-Gw5Efqkcw


קונסולידייטד PBY קטלינה שב ממשימה צבאית:

https://youtu.be/P6OjFjVR8dg


ה"בלאק קאט", צבוע שחור ולוחם נגד היפנים בלילה:

https://youtu.be/a667ovpnGRA


וכך הפכו מטוסי הקטלינה ליכטות מעופפות?

https://youtu.be/9TaBTjHVx6A?long=yes
איך עפים הדגים המעופפים?



דגים מעופפים הם כאילו דבר והיפוכו. דגי הדאון חיים בים הפתוח (מי שיפליג בסירת מירוץ יראה אותם גם באילת). הם לא מתחרים בעופות, אלא בשל התחרות עם דגים טורפים מהירים כמותם הם מנצלים את יכולתם הבלעדית לקפוץ ולזנק לאוויר. זה מצליח להם הודות לסנפיר הזנב התחתון הארוך, שחותר בזיגזג במים כמו מנוע של סירת מירוץ. היתר כבר נעשה בעזרת סנפירי החזה הרחבים שהם בדיוק כמו כנפיים.

הכנפיים מאפשרות לדג הדאון לדאות באוויר למרחק של מאות מטרים. הם לא רק מעופפים למרחק גדול שכזה. לפני שהם צונחים בחזרה למים, דגי הדאון נוטים לימין או לשמאל, כדי ליפול הרחק מנתיב הרדיפה של הטורפים הרודפים אותם במים.


הנה דגי הדאון מעופפים באוויר:

http://youtu.be/9uFjmeWnFZ4


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.